Wanneer je de app sluit en opnieuw start staan alle ritten er in, bij mij wel tenminste.rens-br schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:04:
Zijn er mensen die het rijlogboek gebruiken? Ik heb dat al een tijdje aanstaan, om enig idee te krijgen van mijn prive / zakelijk km's. Maar nu heb ik het al een paar keer gehad dat hij hele ritten niet toont in de app. Op die manier heb ik er weinig aan.
Mensen met dezelfde ervaring?
Verwijderd schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:02:
[...]
Ja, maar als ik dan later in de app keek stonden ze er wel weer. Hele korte ritten naar de supermarkt komen er nooit in.
Nee, ik mis echt hele ritten van en naar het werk, kleine 30 kilometer. Ook bij het herstarten van de app mis ik die.Vanderosa schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:42:
[...]
Wanneer je de app sluit en opnieuw start staan alle ritten er in, bij mij wel tenminste.
Ik weet niet of dat een centraal probleem is/was, maar ik mis gisteren twee ritten. Eerder is het me nog niet opgevallen. Herstarten van de app lost dat niet op.rens-br schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:21:
[...]
[...]
Nee, ik mis echt hele ritten van en naar het werk, kleine 30 kilometer. Ook bij het herstarten van de app mis ik die.
Het lijkt echter wel vaker te gebeuren, want ik zie dat er zo'n 300km mist in het log (km-stand van 10.624 en 10.344km gelogd in Driving Journal). Driving Journal heeft vanaf dag 1 aangestaan.
Verwijderd
Offtopic:
Ik kijk regelmatig in het boek maar dan meer om te kijken wat het verbruik was. Bij kortere ritten is dat vaak naar verhouding hoger maar ik denk dat dat met regulering van accu en klimaat heeft te maken.
Klinkt opzich wel logisch, echter heb ik de laatste tijd *klopt af* geen problemen meer gehad met de verbinding.Verwijderd schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:15:
Als de auto een internetverbinding nodig heeft om de ritten te loggen (lijkt mij wel) en je hebt een paar keer geen verbinding gehad dan zou dat de oorzaak kunnen zijn.
[ Voor 100% gewijzigd door Francisco op 18-10-2024 11:47 ]
inderdaad, ik heb sinds de versie update regelmatig dat ik of niet te verstaan ben of dat het geruis/kraak het onmogelijk maakt om te bellen.Sepke schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:01:
mag ik eens vragen of jullie de volgende klacht herkennen? ik heb met tijden dat mensen klagen over een hoop gekraak tijdens het bellen via de carkit van de ex30. het is niet altijd ongeveer 50 / 50, ik ben er nog niet mee naar de dealer gegaan, vooral omdat het niet altijd lijkt te zijn.
Nog meer die hier ervaringingen mee kan delen?.
Jup, krijg regelmatig commentaar dat er belachelijk veel achtergrond geluid is, wat voor mij gek klinkt want in de auto is het dan wel doodstil... dit lijkt me ook lastig op te lossen met software updates, dus denk dat de mensen die mij bellen in de auto er maar aan moeten wennenVolvoex30 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:52:
[...]
inderdaad, ik heb sinds de versie update regelmatig dat ik of niet te verstaan ben of dat het geruis/kraak het onmogelijk maakt om te bellen.
het is een bekend issue van de ex30 , ik had hier ook al eerder een post aan besteed , geen idee of de update hier verandering aan heeft opgeleverd , echter heb ik wel het idee dat sinds ik via car play bel het beter is . Maar dat is meer een gevoel dan dat ik het kan aantonenVolvoex30 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:52:
[...]
inderdaad, ik heb sinds de versie update regelmatig dat ik of niet te verstaan ben of dat het geruis/kraak het onmogelijk maakt om te bellen.
Ik las op Reddit dat iemand die bij z'n dealer v1.4.3 had laten installeren geen Apple CarPlay heeft. Jij wel?
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
Ik heb 1.4.2 en Carplay ja , zitten nog wel bugjes in ook . Maakt soms geen connectieiHansz schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:18:
[...]
Ik las op Reddit dat iemand die bij z'n dealer v1.4.3 had laten installeren geen Apple CarPlay heeft. Jij wel?
Vind de persoon aan de andere kant van de lijn dat ook?Zapato schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:46:
Ik heb geen problemen met bellen. Klinkt alsof de persoon naast je zit.
Geen klachten in ieder geval.Ik heb nooit gevraagd hoe ik klink.rens-br schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:11:
[...]
Vind de persoon aan de andere kant van de lijn dat ook?
Bij ieder gesprek, en dat zijn er veel, vraag ik of de lijn wel goed werkt. 7 van de 10 vinden het te doen maar is met kraak en ruis. en dat in 2024 .......Zapato schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:18:
[...]
Geen klachten in ieder geval.Ik heb nooit gevraagd hoe ik klink.
Ik denk dat met software nog vrij veel noise cancellation kan worden geoptimaliseerd. Kan zelfs dmv de software in je telefoon, zoals in het geval van Clear Calling.erikjanie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:00:
[...]
Jup, krijg regelmatig commentaar dat er belachelijk veel achtergrond geluid is, wat voor mij gek klinkt want in de auto is het dan wel doodstil... dit lijkt me ook lastig op te lossen met software updates, dus denk dat de mensen die mij bellen in de auto er maar aan moeten wennen
https://www.theverge.com/...alling-noise-cancellation
Tis idd met regelmaat echt belabberd. Heb dat geluidscompensatie uitgezet. Moet nog wel testen
Ik denk het niet, want die zit er niet op.Ruvo schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 07:59:
Iemand hier ervaring met een ‘bovenbeen ondersteuner/verlenger’ in de EX30?
vice versa en weer terug
Hier idem, de laatste weken zijn een aantal ritten niet geregistreerd. Best vervelend omdat we hiermee zakelijke en privé ritten konden scheiden ivm doorbelasten zakelijke kilometers.rens-br schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:04:
Zijn er mensen die het rijlogboek gebruiken? Ik heb dat al een tijdje aanstaan, om enig idee te krijgen van mijn prive / zakelijk km's. Maar nu heb ik het al een paar keer gehad dat hij hele ritten niet toont in de app. Op die manier heb ik er weinig aan.
Mensen met dezelfde ervaring?
Ik zie nu dat er een verschil is van 503km in het totaal aantal kilometers. Het rijlogboek geeft 503 km minder aan dan de werkelijke stand.
Volvo EX30 SMER ULTRA - Vapor Grey + climate pack // Elroq 85 BE plus pakket - Timiano green - Winter pack - 20” Neptune - Lodge interior
Maar ik heb nog een hele lijst opgeschreven aan softwarematige verbeteringen die ik graag zou zien in de EX30 (en die mogelijk van toepassing is op meer Volvo modellen).
100% (99,9%) ritten is wel realistisch. De auto zelf houd het keurig bij. Het is meer dat de App de data niet goed doorkrijgt of ophaalt. Dat kan eenvoudig worden opgelost door niet alleen de ritten na de laatst opgeslagen op te halen, maar volledig bijvoorbeeld de laatste 30 dagen ophalen. Dan worden ritten die gemist zijn alsnog opgehaald.Myquandro schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:58:
Het zou helpen als er de mogelijkheid was om handmatig ritten toe te voegen. Het zou natuurlijk ideaal zijn als het systeem 100% betrouwbaar is, maar dat is misschien niet realistisch. Als je dan in elk geval die paar ritten handmatige kan toevoegen dan zit daar weliswaar geen informatie in van je verbruik, maar kun je wel een sluitende kilometerregistratie bijhouden.
Maar ik heb nog een hele lijst opgeschreven aan softwarematige verbeteringen die ik graag zou zien in de EX30 (en die mogelijk van toepassing is op meer Volvo modellen).
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Zorg je dan dat je een rit handmatig kan toevoegen dan ondervang je dat probleem. En dat blijft dus in mijn ogen ook een goede toevoeging als de fout slechts eens in de 100.000 of 1.000.000 keer voorkomt.
Is zo'n beetje standaard aan het worden in deze digitale samenleving. "Kun je me goed verstaan?" "Kunnen jullie mijn scherm zien?"Volvoex30 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:38:
[...]
Bij ieder gesprek, en dat zijn er veel, vraag ik of de lijn wel goed werkt. 7 van de 10 vinden het te doen maar is met kraak en ruis. en dat in 2024 .......
Ah, ik bedoelde of iemand ervaring heeft met een aftermarket product dat de bovenbenen en/of onderrug beter ondersteunt?Brumax schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 08:37:
[...]
Ik denk het niet, want die zit er niet op.
Er zijn wel kussentjes verkrijgbaar voor de onderrug, zie lendensteun op Bol of Amazon. Een zitting verlenger is denk niet zo makkelijk achteraf te realiseren, want dat is altijd in de autostoel gebouwd.Ruvo schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:53:
[...]
Ah, ik bedoelde of iemand ervaring heeft met een aftermarket product dat de bovenbenen en/of onderrug beter ondersteunt?
vice versa en weer terug
Ik heb achteraf een lendensteun laten installeren. Dat is een soort ballon die je kan oppompen en evt. weer leeg laten lopen. Kun je (onzichtbaar) bij een lokale stoelbekleder waarschijnlijk wel laten installeren.Ruvo schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:53:
[...]
Ah, ik bedoelde of iemand ervaring heeft met een aftermarket product dat de bovenbenen en/of onderrug beter ondersteunt?
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
De elektrische stoelen hebben wel een verstelbare lendensteun. Op het moment van bestellen was dat voor mij echter nog geen optie.Juancho schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:37:
Hoezo biedt Volvo dat eigenlijk niet al optie aan? Of is die EX30 echt zo uitgekleed dat ook de opties vrijwel 0 zijn?
Ik ben zelf 1m96 en heb deze stoelverlenger gekocht voor onze andere auto: https://www.amazon.nl/-/e...versal/dp/B0B5G6SWYL?th=1Ruvo schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 07:59:
Iemand hier ervaring met een ‘bovenbeen ondersteuner/verlenger’ in de EX30?
Deze verlenger werkt best wel goed en geeft een goede ondersteuning voor mijn langere bovenbenen. Hij heeft een pompje welke een luchtkussentje oppompt wat aan de bovenkant van de verlenger zit. Deze verlenger zit alleen wel heel erg in de weg als je partner even later ook op die stoel moet zitten. Mijn partner trekt de bandjes een stukje los zodat de verlenger voor de stoel hangt.
Ik heb overigens ook geexperimenteerd met zo'n wigvormig autostoelkussen. door die andersom te leggen geeft het ook extra ondersteuning aan de bovenbenen. Het kussen wat ik had geprobeerd (slechts 4 cm hoog) gaf echter teveel ondersteuning waardoor het weer onconfortabel werd. Die heb ik weggelegd.
Ik rij nog geen langere (> 2 uur) afstanden met de ex30. Het fijne van deze auto is dat er geen middenconsole in zit. Dat maakt dat ik mijn benen in meer posities kan houden. Dit icm met de pilot assist zorgt ervoor dat ik tot nu toe geen last heb gehad van verkramping. Ik heb die stoelverlenger dus (nog) niet overgezet.
In de eerste plaats de kwaliteitsindruk. Die wordt behoorlijk vertroebeld door kraakjes en rammeltjes in het interieur (regio kofferbak, passagiersstoel en onder dashboard) en zijn niet te overstemmen bij normaal gebruik van de radio.
In de tweede plaats de “keyfob” die in mijn ogen geen probleem oplost maar er vele creëert. De auto staat bij mij op de oprit, dus dicht bij het huis. In de automatische instelling werd de auto talloze keren per dag ontgrendeld en vergrendeld (knipperlicht en welkomslicht) enkel en alleen doordat ik door het huis liep. De buren maakten mij hierop attent. Op momenten dat ik de auto nodig had waren er meerdere pogingen nodig om de auto te ontgrendelen, soms zelfs de fob tegen de b-stijl. Gewoon irritant. Heb nu eea op handmatig staan. Last but not least de radio en remmen blijft een probleem.
(Softwareversie 1.4.3)
[ Voor 3% gewijzigd door Celf11 op 21-10-2024 07:18 ]
Herkenbaar, zeker het openen en sluiten met de auto op de oprit. Zie zo nu en dan wel de welkoms verlichting aan schieten, de auto blijft dan wel vergrendeld (geen knipperlichten).Celf11 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:47:
Na anderhalve week met mijn Ultra bemerk ik naast het nodige rijplezier toch wat irritaties.
...
De auto staat ingesteld op automatisch ontgrendelen maar ik sta s'ochtends regelmatig met mijn hand een paar seconden achter de deurgreep om de auto open te krijgen (lastig als je eerst laadkabel wilt verwijderen). Het vreemde is dan wel dat daarvoor de kofferbak zonder problemen is geopend, hij (of is het een dwarse zij
Wat mij wel opvalt dat als de keyfob verder uit de buurt van de auto is geweest dat het automatisch openen vrijwel altijd werkt, ik wil dus nog eens een experimentje doen met zo'n Faraday boxje (wel lastiger want normaal laat ik de fob in mijn jaszak zitten).
Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6
je kan de nabijheidsfunctie van de keytag uitzetten in het menu van de auto of zoals hierboven gezegd, de sleutel in een ijzeren sleutelbox leggen. Of bij naderen en niet openen, je hand achter de deurgrendel houden. En in algemene zin lees dit eens:Celf11 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:47:
Na anderhalve week met mijn Ultra bemerk ik naast het nodige rijplezier toch wat irritaties.
In de eerste plaats de kwaliteitsindruk. Die wordt behoorlijk vertroebeld door kraakjes en rammeltjes in het interieur (regio kofferbak, passagiersstoel en onder dashboard) en zijn niet te overstemmen bij normaal gebruik van de radio.
In de tweede plaats de “keyfob” die in mijn ogen geen probleem oplost maar er vele creëert. De auto staat bij mij op de oprit, dus dicht bij het huis. In de automatische instelling werd de auto talloze keren per dag ontgrendeld en vergrendeld (knipperlicht en welkomslicht) enkel en alleen doordat ik door het huis liep. De buren maakten mij hierop attent. Op momenten dat ik de auto nodig had waren er meerdere pogingen nodig om de auto te ontgrendelen, soms zelfs de fob tegen de b-stijl. Gewoon irritant. Heb nu eea op handmatig staan. Last but not least de radio en remmen blijft een probleem.
(Softwareversie 1.4.3)
https://www.volvocars.com...keyfob%20nabijheid&page=0
[ Voor 7% gewijzigd door kmat op 21-10-2024 09:30 ]
Updates in software 1.4.4
Releasedatum van de software: 21 oktober 2024. Je ontvangt een melding als je deze software-update kunt installeren. Normaal gesproken is dat ongeveer 3 weken na de releasedatum van de software.
Verbeteringen aan de veiligheidsgordelherinnering en verkeersbordherkenning.
https://www.volvocars.com...36/software-release-notes
De basisversie was inderdaad behoorlijk uitgekleed om onder de subsidie grens te komen. De elektrisch verstelbare stoelen met geheugen e.d. waren in eerste instantie voorbehouden aan de luxueuzere versies - ook de Plus had ze nog niet. Op initiatief van de Nederlandse dealers is er midden dit jaar een optie gekomen op de Plus voor die stoelen en de optie is zodanig geprijsd dat het geheel net onder de subsidie grens bleef, zelfs als je daarbij nog stoel- en stuurverwarming specificeerde.Juancho schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:37:
Hoezo biedt Volvo dat eigenlijk niet al optie aan? Of is die EX30 echt zo uitgekleed dat ook de opties vrijwel 0 zijn?
Nu de subsidie straks verdwijnt zullen de pakketten ook wel geshuffeld worden - er is immers geen dwingende grens meer dan?
Maar omdat de EX30 verkopen in een aantal zuid-Europese landen tegengevallen is en het in Nederland goed loopt zijn er recent veel voorraad auto’s die in die landen staan aan Nederland toegewezen. Dan hebben ze dus ook geen last van invoerrechten want die auto’s zijn al in de EU., Het zullen in het algemeen de luxere versies zijn, maar als ze ‘de deur uit moeten’ zal daar er best enige ‘flexibiliteit’ in de prijs zitten…….
Lijkt me dus een goed moment om toe te slaan voor iemand die in markt is voor een EX30…….
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Er is al weer een nieuwe OTA update aangekondigd; 1.4.4
Releasedatum van de software: 21 oktober 2024. Je ontvangt een melding als je deze software-update kunt installeren. Normaal gesproken is dat ongeveer 3 weken na de releasedatum van de software.
Deze laatste zin is trouwens anders dan bij voorgaande release notes waarin staat dat installatie normaal gesproken binnen de 3 weken na releasedatum van de software beschikbaar is.
Was trouwens ook altijd na 3 wknWhoopJerry schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:44:
[quote]WhoopJerry schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:30:
Er is al weer een nieuwe OTA update aangekondigd; 1.4.4
Deze laatste zin is trouwens anders dan bij voorgaande release notes waarin staat dat installatie normaal gesproken binnen de 3 weken na releasedatum van de software beschikbaar is.
Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24
Vandaag is precies 3 weken na de aankondiging... Nog even een paar dagen wachten dus.Hans1956 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:03:
Zou 1.4.3 dan niet meer OTA komen?
Nu gebruik ik Volvo2Mqtt (Home Assistant).
Daar zie in dat mijn "Battery Capacity" van 51,0 kWh naar 49,0 kWh is gedaald.
Dit is 4 % in 4 maanden, dit lijkt mij erg veel.
Zijn er ander gebruiken die dit effect ook hebben?
Ik zit nog te wachten op 1.4.2rickbrg schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:13:
[...]
Vandaag is precies 3 weken na de aankondiging... Nog even een paar dagen wachten dus.

Ze hebben in de capaciteiten een aanpassing gedaan, want iedereen met een grote accu is van 69 naar 66 kWh gegaan.pvhpsb schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:24:
Ik heb mijn EX30 core singlel motor nu 4 maanden.
Verwijderd
Nieuw, hopelijk eenmalig bugje
Maar is op 17 okt van 51 naar 49 gegaan.
[ Voor 9% gewijzigd door pvhpsb op 22-10-2024 10:06 ]
Heb dit ook al een paar keer gehad. Probeerde je toevallig snel weg te rijden?Reinier schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:15:
Ha, ik reed net uit een parkeervak (parallel), deed de stuurbekrachtiging het pas na iets van 10 seconden. Ging bijna mis, ik ging vol rechtdoor bijna de stoep vóór me op. Gelukkig stond er geen auto voor me.
Nieuw, hopelijk eenmalig bugje
Wat bedoel je hiermee en waar is dit terug te lezen? De netto capaciteit van een grote accu was 64 kWh. Wat is daarmee gebeurd?dennistd schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:27:
[...]
Ze hebben in de capaciteiten een aanpassing gedaan, want iedereen met een grote accu is van 69 naar 66 kWh gegaan.
Een aanpassing in een waarde die zowel de app als de API laten zien. Zie dit topic op het Duitse EX30-forum: https://www.ex30-forum.de...n-69-auf-66-kwh-gesunken/NokiaFan schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 07:01:
[...]
Wat bedoel je hiermee en waar is dit terug te lezen? De netto capaciteit van een grote accu was 64 kWh. Wat is daarmee gebeurd?
Dank, ik zie het ook in de EX30 app.dennistd schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 07:13:
[...]
Een aanpassing in een waarde die zowel de app als de API laten zien. Zie dit topic op het Duitse EX30-forum: https://www.ex30-forum.de...n-69-auf-66-kwh-gesunken/
Ja inderdaad, instappen - gordel om - kaart neerleggen - D - wegrijden ging inderdaad sneller dan anders. Denk dat er e.e.a. aan systemen nog niet opgestart was.NokiaFan schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 06:57:
[...]
Heb dit ook al een paar keer gehad. Probeerde je toevallig snel weg te rijden?
Iets vergelijkbaars heb ik wel eens met de OPD: die staat dan nog niet aan zodat de auto gaat "creepen" (wat ik link vind want ik verwacht dat niet).
Daarom rij ik nooit (ook geen paar meter) zonder gordel. Ik heb dat "creepen" alleen als ik geen gordel om doe.Reinier schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:57:
[...]
...
Iets vergelijkbaars heb ik wel eens met de OPD: die staat dan nog niet aan zodat de auto gaat "creepen" (wat ik link vind want ik verwacht dat niet).
Ik heb het een aantal keer mét gordel gehad. Ik rijd ook nooit zonderZapato schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:32:
[...]
Daarom rij ik nooit (ook geen paar meter) zonder gordel. Ik heb dat "creepen" alleen als ik geen gordel om doe.
Dat is apart, het is 1:1 de vraag die ik vandaag ook wilde stellen.pvhpsb schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:24:
Ik heb mijn EX30 core singlel motor nu 4 maanden.
Ik heb mijn EX30 ook 4 maanden en ik merkte gisteren ook op dat hij van 51 naar 49 kWh is gegaan.
Vind dat ook vreemd en veel.
Edit: Sorry, had de antwoorden nog niet gezien. Het is dus iets wat iedereen heeft.
[ Voor 6% gewijzigd door XfadeR op 22-10-2024 11:08 ]
Gisteren thuis op de oprit alle zenders die ik leuk vind opgezocht en met behulp van het rempedaal gekeken of het geluid al dan niet onderbroken werd. Een fors aantal zenders viel daardoor af, inclusief een aantal nieuwszenders. Gewoon niet te volgen bij stadsverkeer 🤬
Haha dat moet er gezellig uitgezien hebben met de disco remlichtenCelf11 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:37:
Dat gedoe met de radio heeft ook wel iets hilarisch over zich. In mijn lange autoleven heb ik nog nooit een lijst favoriete radiostations gemaakt met behulp van het rempedaal 😂
Gisteren thuis op de oprit alle zenders die ik leuk vind opgezocht en met behulp van het rempedaal gekeken of het geluid al dan niet onderbroken werd. Een fors aantal zenders viel daardoor af, inclusief een aantal nieuwszenders. Gewoon niet te volgen bij stadsverkeer 🤬
Uit armoede heb ik maar een favo lijstje gemaakt uit de FM zenders, oldschool maar wel betrouwbaar

vice versa en weer terug
Ik was zo klaar met mijn favorieten lijstje. Hilversum 1 en Hilversum 2 (voor wanneer er sport op 1 is).Brumax schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:35:
[...]
Haha dat moet er gezellig uitgezien hebben met de disco remlichten![]()
Uit armoede heb ik maar een favo lijstje gemaakt uit de FM zenders, oldschool maar wel betrouwbaar
Zo... als ik je leeftijd mag schatten kom ik op in ieder geval ouder dan 50 uit (Hilversum 1 en 2) 😁Zapato schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:52:
[...]
Ik was zo klaar met mijn favorieten lijstje. Hilversum 1 en Hilversum 2 (voor wanneer er sport op 1 is).
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Voor 50 doe ik het (maar is 60).Swerfer schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:17:
[...]
Zo... als ik je leeftijd mag schatten kom ik op in ieder geval ouder dan 50 uit (Hilversum 1 en 2) 😁
Maar ieder had zijn eigen stem
Op elke steiger klonk een lied"
Totaal off-topic: Op vakantie naar Frankrijk en 1 x per week in de rij bij de telefooncel om naar huis te bellen dat alles goed ging.IT-Crowd schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:56:
"Hilversum 3 bestond nog niet
Maar ieder had zijn eigen stem
Op elke steiger klonk een lied"
Ik herken het ook. Al een paar keer gehad.Reinier schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:02:
[...]
Ik heb het een aantal keer mét gordel gehad. Ik rijd ook nooit zonder
Ik gebruik de apps die bij mijn passen/abonnementen horen, Shell Recharge, Easy Charging van Equans en de Tesla app.rens-br schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:58:
Welke app(s) gebruiken jullie om laadpalen te zoeken? Ik heb standaard Google maps en heb nu charge point geïnstalleerd als test.
Bij de ene paal is Shell goedkoper en bij de andere Equans.
Verwijderd
Ik heb de kleine LFP batterij en de app geeft een capaciteit aan van 49 kWh en dat is de netto capaciteit.dennistd schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 07:13:
[...]
Een aanpassing in een waarde die zowel de app als de API laten zien. Zie dit topic op het Duitse EX30-forum: https://www.ex30-forum.de...n-69-auf-66-kwh-gesunken/
Iemand heeft opgemerkt dat dit op 17 oktober is veranderd van 51 kWh en dat is de bruto capaciteit.
Het lijkt er op dat de vermelding in de app bewust is veranderd om de netto capaciteit weer te geven en niet de brutocapaciteit. Als bij de Extended Range eerder 69 kWh stond en nu 66 kWH zou dat betekenen dat de netto capaciteit van die batterij zelfs verhoogd is van 64 naar 66 kWh. Maar ik wil jullie niet blij maken met een dooie mus. Weet ook niet of de auto kan/zal aangeven dat de batterij in netto capaciteit daalt en dat de app dat dan weergeeft. Ben geen expert maar ik kan mij voorstellen dat er bepaalde apparatuur nodig is om de accucapaciteit te meten.
En er is 8 jaar of 160000 km garantie op de batterij en als ik het goed heb moet de accu dan nog 80% van de oorspronkelijke capaciteit hebben. Ik maak me er niet te veel zorgen om.
Maar ga je dan een voor een al die apps af om een laadpaal te vinden?Diederik schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:19:
[...]
Ik gebruik de apps die bij mijn passen/abonnementen horen, Shell Recharge, Easy Charging van Equans en de Tesla app.
Bij de ene paal is Shell goedkoper en bij de andere Equans.
Is er geen 'one app to rule them all'?
Voor de snelladers (zeker Tesla) heb je de app nodig om de sessie te starten.
Betalen voor de paal gaat allemaal (zoveel mogelijk) via mijn werkgever. Dat kan met Ionity niet en Tesla ook niet, dus die moet ik achteraf declareren.IT-Crowd schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:40:
Helaas, bij de ene paal ben je beter af met je Shell recharge bij de volgende met een ander abonnement. Het kan dus zo zijn dat je bij een en dezelfde paal een ander kWH bedrag als je een andere pas aanbiedt.
Voor de snelladers (zeker Tesla) heb je de app nodig om de sessie te starten.
Het gaat mij vooral om apps die palen weergeeft, niet zo zeer apps waar ik mee kan betalen.
Verwijderd
Chargepoint is dan toch prima? Of ChargeMap. Doen allemaal hetzelfde als het je gaat om publieke laadpalen.rens-br schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:16:
[...]
Betalen voor de paal gaat allemaal (zoveel mogelijk) via mijn werkgever. Dat kan met Ionity niet en Tesla ook niet, dus die moet ik achteraf declareren.
Het gaat mij vooral om apps die palen weergeeft, niet zo zeer apps waar ik mee kan betalen.
Voor snelladen gebruik ik eigenlijk altijd Fastned of Shell Recharge als Maps er niet uitkomt.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
www.mariovisser.com
Denk dat het afwachten is wat de eventuele nieuwe eigenaar er mee gaat doen: Volvo gaat er namelijk mee stoppen https://www.autoweek.nl/a...eden-op-abonnementsbasis/Mavi86 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:56:
Weet er iemand hoe het eigenlijk zit als de looptijd van het Care by Volvo contract is verlopen. ( 4 jaar vast) Krijg je dan een optie om de auto over te nemen bijvoorbeeld? Of wat doen ze anders met de auto ?
Om deze groei te kunnen faciliteren gaat Volvo een volgende stap zetten in het schaalbaar maken van het product. Om dit mogelijk te maken gaan we het product in Nederland op termijn bij een derde partij onderbrengen. Tot die tijd verandert er niets in onze werkwijze.
www.mariovisser.com
Op de FAQ op de website staat dat je de niet de mogelijkheid krijgt om de auto over te kopen. Maar, zoals hierboven al gezegd, het is afwachten wat de nieuwe eigenaar doet.dennistd schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:27:
[...]
Denk dat het afwachten is wat de eventuele nieuwe eigenaar er mee gaat doen: Volvo gaat er namelijk mee stoppen https://www.autoweek.nl/a...eden-op-abonnementsbasis/
[...]
Verwijderd
Ik heb via Customer Care Volvo car Intl suggesties gedaan om zoals dat zo mooi heet de User Experience (UX) te verbeteren door enkele aanpassingen in de User Interface (UI).
Kreeg vandaag bericht terug dat voor het geven van feedback de EX30 app gebruikt kan worden: tekstballon>contact opnemen>feedback geven
Misschien zijn er meer die dit niet wisten en ook plannen hebben.
Dat viel mij al een paar keer op als ik in de avond langs de auto liep (zonder sleutel natuurlijk).
Of is dat een setting in het menu?
Ik heb trouwens geen enkel probleem met de radio ervaren, zit zelf op SW 1.4.3.
Geluid valt niet weg of zachter tijdens het remmen.
[ Voor 19% gewijzigd door hans_007 op 23-10-2024 19:54 ]
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Met een SMER zou de actieradius(WLTP) op 475 moet staan voor 100% ladinghans_007 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:56:
[Afbeelding]
Hebben jullie ook ongeveer deze actieradius met 100% opgeladen (356 KM) (SMER)
Dit heb ik al een paar keer achter elkaar, en het maakt niet uit of ik zelf heb gereden of mijn vrouw die meestal wat rustiger rijd![]()
Ik vind het wat aan de lage kant?
/f/image/5dT4xXYxreJLO0Jpa5EecAtk.png?f=fotoalbum_large)
Ik zit ook in die buurt. Meest gemaakte rit is woon-werkverkeer, 11km waarvan 6-7km 80km-weg en de rest stadsverkeer. Heb er 19" Goodyear vector 4seasons gen-3's onder zitten.hans_007 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:56:
Zijn dit de banden met 102H aanduiding?dennistd schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:13:
[...]
Heb er 19" Goodyear vector 4seasons gen-3's onder zitten.
Ik heb er nu zomerbanden onder zitten, maar wil toch graag overstappen op deze Goodyears ivm sporadisch uitstapjes in de winterperiode naar Duitsland / Luxemburg.
Marstek Venus E (v2) V152, 1 fase 40A, Solar 2kW (max), Home Assistant, Unifi, Volvo EX30 SMER
Ik heb echter recent ook geprobeerd zuinig te rijden om te zien hoever ik kom en na dat meerdere ritten te doen nam de aangegeven range ook toe, in mijn geval tot net boven de 500km.
Toen ik de auto ophaalde bij de dealer vertelde deze dat je ergens in de instelling ervoor kunt kiezen om de WLTP range of de range op basis van gebruik daar te laten weergeven. Heb alleen niet onthouden waar die optie precies zit, vind die WLTP range namelijk nutteloos.
Heb je hem wel op dynamisch staan?ivarga schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:25:
[...]
Met een SMER zou de actieradius(WLTP) op 475 moet staan voor 100% lading
[Afbeelding]
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Deze nwe App die genoemd wordt in dit artikel, is misschien ook nog een goeie tip:Juancho schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 00:45:
[...]
Chargepoint is dan toch prima? Of ChargeMap. Doen allemaal hetzelfde als het je gaat om publieke laadpalen.
Voor snelladen gebruik ik eigenlijk altijd Fastned of Shell Recharge als Maps er niet uitkomt.
https://www.linkedin.com/...are&utm_medium=member_ios
Nope , stond op Gecertificeerd , had ook in mn antwoord WLTP bijgezet . Op Dynamisch heb ik ook 350 km zie ik nu .
Sinds ik op en neer naar Göteborg ben geweest met de auto, geeft hij dit ook ongeveer aan. Dat komt natuurlijk dat a. ik toen alleen snelwegen gereden hebt (niet sneller dan 120 km/u overigens) en b. het daar al een stuk kouder was, want dat scheelt echt in de actieradius. Ik zat normaal boven of net onder de 400km. Het is sowieso meer dan het dubbele in m'n vorige auto, dus ik vind 't prima zo.hans_007 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:56:
[Afbeelding]
Dit heb ik al een paar keer achter elkaar, en het maakt niet uit of ik zelf heb gereden of mijn vrouw die meestal wat rustiger rijd![]()
Ik vind het wat aan de lage kant?
N.B. Als jouw auto buiten staat, het 's nachts nu al een stuk koeler, is dit denk wel wat we kunnen verwachten qua actieradius.
Gecertificeerd heb je weinig aan, dus dat verschil klopt wel. Onze LFP staat nu op 295.ivarga schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:04:
[...]
Nope , stond op Gecertificeerd , had ook in mn antwoord WLTP bijgezet . Op Dynamisch heb ik ook 350 km zie ik nu .
Ik ga die eens proberen. Tot nu toe geeft die wel meteen de meeste informatie aan. Zoals de prijzen (niet dat dat nu super boeiend is, maar toch) Bedankt!iHansz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 07:25:
[...]
Deze nwe App die genoemd wordt in dit artikel, is misschien ook nog een goeie tip:
Ik heb er verschillende apps op staan Shell / ANWB / EFLUX / Tesla / Fastned. Soms worden palen in de ene app niet aangegeven in de andere weer wel. De E-Flux app geeft bij mij tot nu toe het meeste succes met het vinden van "gewone" AC palen.rens-br schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:16:
[...]
Betalen voor de paal gaat allemaal (zoveel mogelijk) via mijn werkgever. Dat kan met Ionity niet en Tesla ook niet, dus die moet ik achteraf declareren.
De Tesla en Fastned apps staat trouwens gewoon gekoppeld aan de "tankpas" van de werkgever, kon de pas gewoon opvoeren als betaalmiddel.
Met Fastned lukte dat bij mij ook. Tesla heeft geen ondersteuning voor mijn kaart (Multi tank kaart). Maar ach. Ik gebruik die niet zo vaak en achteraf declareren werkt dan ook wel prima. Valt me wel op dat Tesla met afstand het goedkoopste is wat betreft snellaad prijzen. (37 cent vs. 69 cent (Fastnet) vs. 79 cent (Ionity).IT-Crowd schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:03:
De Tesla en Fastned apps staat trouwens gewoon gekoppeld aan de "tankpas" van de werkgever, kon de pas gewoon opvoeren als betaalmiddel.
Wij hebben een eigen oprit en ik ben me al een tijdje aan het orienteren voor een laadpaal, die zal er voor het einde van het jaar wel zijn. Tot die tijd zal er in de buurt gaan laden en daar is natuurlijk een laadpas voor nodig. Aangezien het publiek laden redelijk kort zal gebeuren hoef ik niet een hele rits aan laadpassen in huis te halen, maar ik zie ook door de bomen het bos niet meer.
Welke laadpas zouden jullie adviseren voor publiek laden?
Je mag de naam hier wel gewoon noemen hoor. Deze laadpasaanbieder bestaat al langer. Meer informatie is te vinden in het [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en provider topic. Het voordeel van hun app is dat je zonder door te klikken op de kaart al laadprijzen kunt zien. Hun bedrijfsmodel is dat ze een percentage bovenop de CPO-prijs zetten en dat doorberekenen aan hun klanten.iHansz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 07:25:
[...]
Deze nwe App die genoemd wordt in dit artikel, is misschien ook nog een goeie tip:
Leuk wij hebben dezelfde overstap gemaakt. Van een Clio 2014 naar een EX 30. wereld van verschilOnderling1987 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:17:
Gisteren telefoon gehad van het handover centre. 7 november mogen wij eindelijk onze SMER plus ophalen. Onze eerste EV. Onze clio is nu 10 jaar oud en het zal een grote verandering gaan worden.
Wij hebben een eigen oprit en ik ben me al een tijdje aan het orienteren voor een laadpaal, die zal er voor het einde van het jaar wel zijn. Tot die tijd zal er in de buurt gaan laden en daar is natuurlijk een laadpas voor nodig. Aangezien het publiek laden redelijk kort zal gebeuren hoef ik niet een hele rits aan laadpassen in huis te halen, maar ik zie ook door de bomen het bos niet meer.
Welke laadpas zouden jullie adviseren voor publiek laden?
Ik heb er behoorlijk wat aangevraagd destijds maar meestal was het de ANWB of E-Flux
www.mariovisser.com