• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:23
Firljepper schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:33:
Dag iedereen

Ik ben bezig met een nieuwe pc te configureren en uiteraard komt er opnieuw de terechte vraag of een 9800x3d een wezenlijk verschil maakt ten opzicht van een 7800x3d (beide in combinatie met een rx9070xt) (op 4K, maar ik weet niet of dat veel verschil maakt). Nergens in het forum kwam ik een antwoord tegen dat enigzins sluitend zou kunnen zijn.

Ik vind verder ook nergens betrouwbare data (behalve N=1 zoals dit) over een wezenlijk verschil tussen beide (dat je hier niet ziet, al gaat dit niet specifiek over CS). De case is nogal specifiek omdat ik enkel/vooral voor CS1/2 een verschil zou merken...(of Oxygen not included) én omdat ik toch een jaartje of 10 verder wil. Die €120 zijn bij te leggen, maar als het effectief geen verschil zou betekenen...

Daarom: iemand een gelijkaardige afweging gemaakt en op welke basis heb je dan beslist? Of iemand elders data tegengekomen hierover? Ik zag de vraag hier wel eens passeren, maar wie durft zijn beslissing om van een 7800x3d naar een 9800x3d over te gaan achteraf te betwijfelen :+
Voor CS2 in het bijzonder, ga je dit in de praktijk enkel echt merken vanaf circa een half miljoen inwoners. De reddit post welk je linked is hierin één van de bronnen van. Soortgelijk ook minstens één spec review vid op YouTube in het verleden voorbij zien komen, voor CS2.

Hoe relevant dit is, is een beetje aan jezelf. Ga je door met een enkele stad, tot je deze inwoners aantallen behaald?

Indien je meer bent van kleine dorpjes, detailing tot in de puntjes, etc. Dan is het antwoord waarschijnlijk nee.

In meer algemene zin, indien je jezelf over bijvoorbeeld 5 jaar nog steeds ziet gamen, zou ik zelf gewoon voor de 9800 gaan. Deze is nu dan wel iets duurder, maar gaat tegelijkertijd natuurlijk qua performance ook weer een generatie langer mee in tijd, vanaf aankoopdatum nu gezien.

• Firljepper
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:30
@Jochem1995 & @psychodude Top! Dank beiden om jullie overwegingen te delen. Toch maar net de 120 euro extra neergeteld voor de 9800x3d. Wie weet hoe een CS3 er mee omgaat (of een concurrent die de strijdbijl met Paradox opneemt) en hoe het dan allemaal loopt 8)7 Ik doe toch lang met een pc...
Pagina: 1 ... 68 69 Laatste