Hulp bij office en gaming pc 4K (gn ultra graphics) - stil

Pagina: 1
Acties:

• Firljepper
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:30
Dag Tweakers!
Mijn huidige pc is ruim een decennium oud :+ en een samenraapsel (i5-3570k, 16GB ram, GTX1050ti met deels geleende hardware) na eerdere crash cpu/mobo en is al een tijd niet meer voldoende responsief, erg luid (ondanks schoonmaken) en onbetrouwbaar (start laatste tijd niet altijd meteen op en dat is geen goed teken). Daarnaast wilt hij Win11 niet draaien zonder 'illegale' omwegen. E-I-N-D-E-L-I-J-K een nieuw systeem

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Primair werkcomputer. Sinds kort heb ik een goedkoop 4K-scherm en een FullHD-scherm, maar die eerste wordt op relatief korte termijn het 2de scherm en ik kies voor een ander (60-120hz, 4K met wat betere kleurweergave, want ik vind mijn FullHD VA veel beter ogen) 4K-scherm als primair (waar dan ook de games open op staan). Hij staat regelmatig hele werkdag aan.
Gebruik voor werk? Niets speciaals, maar vele werkbladen, grotere bestanden en presentaties (makkelijk paar honderd MB per bestand), hier en daar een kleine iteratie of gepriegel met een Adobe Suite programma, ArcGIS,...

Secundair speel ik wel eens een spelletje. Een simulatie als Cities Skylines 1/2 (zeer stroperig nu, zelfs bij kleine steden en enkel op FullHD), Oxygen not included,...maar ook eens (of een andere gebruiker) AOEII:DE, The Long Dark, Transport Fever, HROT, Minecraft, et cetera. Hoef geen ultrafancy beelden, maar wel vlotte simulaties. Gaat toch minstens 5-10j gebruikt worden (ik schroef grafische pracht dan wel terug). De 4K-resolutie is toch echt een fijne meerwaarde...

Ik bouw 'm zelf, al overweeg ik om CPU door winkel (bv. Azerty) te laten plaatsen, na een gebogenpinnetjegedoe bij een eerder in elkaar gezet systeem voor een ander.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 1500 euro, exclusief grafische kaart (gekocht voor 580 euro).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm 4K, sata ssd 256GB, sata ssd 1TB, muis/speakers/toetsenbord, webcam, bedrade koptelefoon.
De rx9070XT heb ik al gekocht. OS komt via het werk, dus moet niet opgenomen in prijs.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Koos voor een 9800X3D omwille van simulatiekracht (zie bijvoorbeeld deze 'test' voor CS2). Meer geld heb ik er niet voor over, maar tegelijk vind ik het verschil met een 7800x3d toch aanzienlijk genoeg om er een dikke 100 euro meer tegenaan te gooien...
Ram-tijden zijn bar :9 , dus 32GB volstaat nu. Liefst geen Crucial, daar ik de optie wil hebben (zoals ik zelf ook vroeger deed) om er nog eenzelfde reepjes bij te prikken later (CS mods/workshop kan dat gebruiken). Ik zie vele comments waarbij dit bijprikken later toch zou moeten lukken, ook al vrezen anderen dan weer voor instabiliteit. Ram moet tegenwoordig op de QVL-lijst staan, stelde ik onlangs ook vast, dus dan vallen al wat opties af.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen, betrouwbaarheid boven. Als hij wat zuiniger is onder lage belasting: top! (al is cpu dat al niet echt)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De werkkamer wordt gedeeld met minstens een andere persoon: hoe stiller de pc hoe fijner. Blingbling zoals RGB wil ik niet, tenzij dat goedkoper is en uit te zetten valt.
Heel soms heb ik nog een schijfje (cd-dvd) nodig (zelfs eens branden paar x/jaar), maar ik koop daarvoor desnoods wel een externe lezer-brander. Tenzij ik voor de Fractal Pop Silent kies, dan kan die gewoon overgezet worden uit mijn huidige kast.
Behuizing komt op de grond onder de bureau te staan, uit het zicht, maar wel naast mijn beenruimte. Hij moet dus beetje stevig zijn. Rechterkant is bedekt door bureau, alle andere kanten open (achteraan steekt een horizontale balk vanaf 37cm van de grond). Omdat hij op de grond komt te staan, valt de NZXT H6 af volgens de Tweakersredactie. Andere opties dan de Pop Silent Black Solid zijn eventueel de Compact of de veel goedkopere Apex Air
De opslag is 4TB: die prijs is in verhouding niet veel duurder dan 1TB of 2TB en ik wil per se geen HDD's overzetten. Ik kom nu makkelijk aan 1,5TB software/games en bijna 1TB aan files waar ik zeer vaak in grasduin. Die over te dragen sata ssd's zijn voor opslag persoonlijke bestanden en tijdelijke bestanden (die 256GB is al ruim 10 jaar oud). Mijn huidige HDD's stop ik wel in een externe behuizing voor back-uplocatie(s) buitenshuis.

Ga je overklokken?
Niet van plan, tenzij ik door undervolten of onderklokken weinig prestatieverlies heb en veel geluidsmindering heb.

Wat verwacht je van ons?
  • Algemeen: Is de configuratie gebalanceerd? Kan er ergens beknibbeld worden op de prijs zonder gevolg?
  • Is de voeding geschikt? Ik kom via externe websites op ongeveer 550W uit en heb de brander in rekening gebracht.
  • Extra oog om mee te kijken: past alles in de behuizing?[/i]
  • Zijn er nog interessante behuizingen om te bekijken? En heeft het zin om eventuele stockfans te vervangen/op een bepaalde manier te plaatsen? Daar geraak ik maar niet wijs uit...
  • Wat is het verschil tussen deze en deze Peerless Assassin luchtkoeler?
  • Kan de RGB uit op de RAM-reepjes? Ik veronderstel ook dat een hogere klokrate niet per se beter is
Lijstje:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Tray€ 422,91€ 422,91
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING OC 16Ggekochtgekocht
1BehuizingenFractal Design Pop Silent Black Solid€ 80,99€ 80,99
1KabelsFractal Design USB-C 10Gbps Cable - Model D Zwart€ 12,95€ 12,95
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 43,90€ 43,90
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF556C36BBEAK2-32€ 355,-€ 355,-
1VoedingenNZXT C750 Gold Core€ 99,-€ 99,-
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 349,-€ 349,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.502,75
Ohja, ik koop vanuit België. Shops als Alternate en Axitech zijn relatief nabij, maar ik meld het vooral omdat de prijzen met NL daardoor een beetje kunnen verschillen (en ik desnoods Belgische/Duitse/Nederlandse en Franse Amazon kan gebruiken zonder extra verzendkosten). Via Bol 6% korting te regelen via vouchers.

Hartelijk dank aan iedereen die even meeleest en reageert _/-\o_

• Ugraded
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:27
Prima build!

Ik zou het RAM geheugen switchen voor een sneller (6000MT/s, CL30, EXPO) setje: uitvoering: Patriot Viper Venom PVV532G600C30K

Verder niks aan doen ;)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:27
review: Fractal Pop 2 Air-behuizing - Moderner en meer ruimte voor koeling ik zou zeker een andere kast overwegen , als je de gekozen kast mooi vind misschien de pop 2 pakken? Of wil je een DVD drive installeren (dat kan niet in de pop 2). De pop2 heeft ook al standaard de kabel meegeleverd, dus hoef je niet los aan te schaffen. - of de APEX, maar die is gigantisch.

uitvoering: Corsair Vengeance CMK32GX5M2E6000Z36 stuk sneller voor 4 euro meer - of zoals upgraded al zei 6000c30 voor nog meer snelheid.

MBT de 2 amazon linkjes: enige verschil is de verkoper.

[ Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 16-03-2026 11:20 ]

• Firljepper
Ugraded schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:15:
Prima build!

Ik zou het RAM geheugen switchen voor een sneller (6000MT/s, CL30, EXPO) setje: uitvoering: Patriot Viper Venom PVV532G600C30K

Verder niks aan doen ;)
Dank, Ugraded! Deze ramkit staat niet op de QVL...hoe weet ik dan zeker of ie werkt? (Slechte ervaringen: zie mijn topic van enkele maanden geleden)

@99ruud99 'Mooie' kast kan me niet veel bommen, staat toch grotendeels uit het zicht 8) De Pop Air 2 zou minder stil zijn...(en dat kabeltje is heel stom inderdaad, maar omdat ik anders toch een externe brander moet kopen voor die paar keer op een jaar...)

[ Voor 14% gewijzigd door Firljepper op 16-03-2026 11:23 ]

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01:25
Mooi lijstje :)
Moederbord kan je nog overwegen om uitvoering: ASRock B850 Steel Legend WiFi te nemen, dan heb je heel veel moederbord voor je geld.

Deze behuizing zou ik niet doen. Voorkant is dicht dus je hebt nul airflow, dat gaat de computer niet leuk vinden zodra je een game gaat spelen. Ik zou eerder uitvoering: be quiet! Pure Base 501 Airflow Black nemen of als je de Pop mooi vind de nieuwe Air variant uitvoering: Fractal Design Pop 2 Air Black Solid

Geheugen idd naar het Corsair setje dat hier boven mij genoemd word.

Verschil tussen de twee koelers is de verkoper. De een word verkocht door Thermalright Europe en de andere door een andere derde partij. Reviews van beide verkopers zijn oke dus lekker de goedkoopste pakken :P

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:05
Inderdaad een goede lijst. Ik sluit mij aan bij de anderen, en zou ook voor de behuizing direct de nieuwe Pop Air 2 pakken, ipv. de eerste versie. Dan hoef je ook niet de extra USB-C module te kopen. Je zou eventueel de uitvoering: Fractal Design Epoch, Black Solid kunnen overwegen. Deze is intern hetzelfde als de uitvoering: Fractal Design North – Momentum Edition, alleen heeft hij niet het fancy frontje en is gesloten ipv. glas of mesh.

Geheugen kan misschien naar uitvoering: Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6400Z32 deze is 6400MT/s CL32 voor €399,-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JnHVxT-XlzNyMiJy5_-66IjaKM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/suVm0oSRvIjToTh5ZTJWiCHu.png?f=fotoalbum_large

Ook een kleine upgrade qua CPU koeler, die versie van de Peerless Assassin is al een tijdje oud. Inmiddels is er de V3 versie met betere fans. Deze kan je op Amazon vinden voor rond de 30 euro: Thermalright Peerless Assassin 120 SE V3 of deze versie met betere RAM clearance: Thermalright Peerless Assassin 120 V3

[ Voor 37% gewijzigd door Apart op 16-03-2026 11:48 ]

• Ugraded
Firljepper schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:22:
[...]

Dank, Ugraded! Deze ramkit staat niet op de QVL...hoe weet ik dan zeker of ie werkt?
Excuus, dan voor een ander setje gaan idd ;)
RAM prijzen fluctueren nogal, wellicht zou je ergens in de komende dagen een 6000MT/s, CL30 setje op de kop kunnen tikken voor hetzelfde bedrag als bovenstaand Corsair setje.
Miyazono schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:23:
Mooi lijstje :)
Moederbord kan je nog overwegen om uitvoering: ASRock B850 Steel Legend WiFi te nemen, dan heb je heel veel moederbord voor je geld.
Reputatie van ASRock moederborden blijft dubieus, gezien het systeem lang mee moet gaan lekker voor een bewezen stabiel mobo (zoals de Asus) gaan.

• Apart
Ugraded schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:41:
Excuus, dan voor een ander setje gaan idd ;)
RAM prijzen fluctueren nogal, wellicht zou je ergens in de komende dagen een 6000MT/s, CL30 setje op de kop kunnen tikken voor hetzelfde bedrag als bovenstaand Corsair setje.
QVL zegt niet zoveel. Enkel dat de moederbord fabrikant deze had liggen en getest heeft op het moederbord... het is niet realistisch om elk model RAM dat uitkomt te testen.

• Ugraded
Apart schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:42:
[...]

QVL zegt niet zoveel. Enkel dat de moederbord fabrikant deze had liggen en getest heeft op het moederbord... het is niet realistisch om elk model RAM dat uitkomt te testen.
Dat klopt, echter kan ik nergens bewijs vinden dat het Patriot Viper setje stabiel gaat draaien op het gekozen mobo, enkel dit Reddit topic waar mensen met een Asus B650 mobo wel beklag doen over de instabiliteit.

• Apart
Ugraded schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:46:
[...]

Dat klopt, echter kan ik nergens bewijs vinden dat het Patriot Viper setje stabiel gaat draaien op het gekozen mobo, enkel dit Reddit topic waar mensen met een Asus B650 mobo wel beklag doen over de instabiliteit.
Patriot setje staat gewoon op de QVL lijst voor 9000-series, dus lijkt dan eerder te gaan zoals in het reddit topic door jou gelinkt, een slechte memory controller op de CPU...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQLCnqH5OZkN7DerEUexHq0pPrg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BlX2QvDyikHYZqBAdSmcBqe6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Apart op 16-03-2026 11:51 ]

• Miyazono
Ik zou het zelf laten bij het Corsair setje van 360 euro. Meer uitgeven aan sneller geheugen ga je niks van merken icm een X3D processor.

Als geheugen AMD EXPO ondersteunt is de kans zeer groot dat het gewoon gaat werken.

• Firljepper
Behuizing
@99ruud99 & @Miyazono De uitvoering: Fractal Design Pop 2 Air Black Solid zou veel luider zijn volgens Tweakers, al vind ik dat inderdaad een verwarrend resultaat omdat de Pop Silent een gesloten voorkant heeft :-s
De geluidsmetingen van Tweakers zijn dus niet betrouwbaar in realistische omstandigheden? Want dan kan een Apex Air evengoed, maar die heeft weinig stoffilters precies (bij Pure Base 501 zie ik opmerkingen over de bouwkwaliteit en daar hij naast mijn voetenruimte komt...). Ik wil vooral dat ie stiller (eventueel koeler) is en dus stevig, uitzicht kan me te weinig schelen. Nuja, beter cable management zorgt dan ook weer voor een betere airflow en dus minder geluid omdat de koeling minder hard moet werken...

RAM
Ik pas het reepje aan als jullie overtuigd zijn dat ie zeker werkt (Patriot al zeker, Corsair waarschijnlijk). Zie dat eerder topic, daar was men ook overtuigd van de werking (was wel Intel, maar soit).
Dat blijf ik lastig vinden...(Ik kijk al een tijdje naar de prijzen, maar QVL geeft toch een houvast omdat er zoveel verschillende reepjes bestaan en ik regelmatig problemen zie)
Voor de Corsair zie ik 'zusterreepjes' die zouden moeten werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GbSX2ittmgJ7D2ONZ6kPCLoIRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5P4mg4svQ7iH8PgQ4SDZsmbi.png?f=fotoalbum_large

Mobo
Het bordje van Asrock heeft betere Power Stages en wat meer aansluitingen. Geen idee of dat goede 20 euro verschil waard is en nodig is. Kan ook niet vinden of er heatsinks op de M2-aansluitingen zitten, maar ik zie er op de foto's precies wel...
Betrouwbaarheid bij Asus leggen is dan wel een belangrijk extra argument voor mij. Ik laat hem nog bij het basisbordje op dit moment...

Koeler
Dank voor de V3! Ik zal die opnemen...(al kan die in de Pricewatch niet gevonden worden)

Nieuw lijstje (met de 2 RAM-reepjes (en deze in het achterhoofd, maar heeft dat zin bij X3D?, zonder de Graka) en de kast die me dus nog niet duidelijk is...:
1BehuizingenFractal Design Pop Silent Black Solid€ 80,99€ 80,99
1KabelsFractal Design USB-C 10Gbps Cable - Model D Zwart€ 12,95€ 12,95
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE V3€ 30,-€ 30,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2E6000Z36€ 359,-€ 359,-
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 369,-€ 369,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ +/- 1.511

• Apart
Miyazono schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:52:
Ik zou het zelf laten bij het Corsair setje van 360 euro. Meer uitgeven aan sneller geheugen ga je niks van merken icm een X3D processor.

Als geheugen AMD EXPO ondersteunt is de kans zeer groot dat het gewoon gaat werken.
Misschien met uiterste framerates.. voor 1% en 0.1% framerates is er wel een verschil. Daarbij een extra bedrag van 40 euro op een totaalbedrag van 1500 euro is minimaal (3%), en als het dan net iets lekkerder of beter draait, is dat mooi meegenomen.

• Apart
Firljepper schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:00:
Koeler
Dank voor de V3! Ik zal die opnemen...(al kan die in de Pricewatch niet gevonden worden)
Dat ligt jammer genoeg aan Amazon.nl, wie beslist welk product wel of niet door de API wordt geduwd.

• Firljepper
Apart schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:38:
Geheugen kan misschien naar uitvoering: Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6400Z32 deze is 6400MT/s CL32 voor €399,-
De true latency is 10,00ns, dus maakt dat een verschil met je andere suggestie qua setje?
blijkt 33 euro via Amazon België, lijkt me handiger als er toch wat mis is met het geheugen 8)7

Pop Air ook maar veranderd na de 4 doorverwijzingen door @99ruud99 , @Miyazono , @Apart en @Ugraded

Lijstje:
1BehuizingenFractal Design Pop 2 Air Black Solid€ 86,99€ 86,99
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE V3€ 33,-€ 33,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaalongeveer € 1.499

• Miyazono
Ugraded schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:41:
[...]

Reputatie van ASRock moederborden blijft dubieus, gezien het systeem lang mee moet gaan lekker voor een bewezen stabiel mobo (zoals de Asus) gaan.
nieuws: ASUS start onderzoek na meldingen defecte 9800X3D-cpu's op AMD 800-mo...
Als je geen Asrock wilt omdat er een paar mensen op een volume van duizenden moederborden een probleem hebben zou ik bij elk moederbord wegblijven in dat geval ;)
Als je de meest recente bios gebruikt en niet gaat overclocken zit je gewoon goed met Asrock en elk ander merk icm X3D processors.

• Ugraded
Miyazono schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:38:
[...]
nieuws: ASUS start onderzoek na meldingen defecte 9800X3D-cpu's op AMD 800-mo...
Als je geen Asrock wilt omdat er een paar mensen op een volume van duizenden moederborden een probleem hebben zou ik bij elk moederbord wegblijven in dat geval ;)
Als je de meest recente bios gebruikt en niet gaat overclocken zit je gewoon goed met Asrock en elk ander merk icm X3D processors.
AMD 800-chipset, TS wil een B650 mobo kopen, een van de meest populaire modellen met relatief weinig complaints t.o.v. ASRock moederborden.

Ja waarschijnlijk zit je goed met een nieuwe BIOS maar communicatie blijft vaag vanuit ASRock.

• Firljepper
@Ugraded en @Miyazono: Qua betrouwbaarheid ga ik inderdaad bij de B650 blijven, daar ik te weinig meerwaarde zie in een hogere prijs en wel een eventueel risico.

Ik hoop dan nog iets te horen over de eventuele meerwaarde van dat duurdere setje 6400Mhz (met CL32)...(de prijs maakt het hem inderdaad niet op dit geheel van ruim 2000 euro)

Qua behuizingen ben ik nu al de hele tijd verder aan het kijken/lezen, maar dat brengt vooralsnog weinig zoden aan de dijk... :9 Ik vermoed dat ie wel vrij stil gaat zijn en er niets beters binnen het budget te vinden is.

[ Voor 5% gewijzigd door Firljepper op 16-03-2026 13:03 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:27
Ik vind zelf 6000c30 sweetspot, 6400c32 is even snel maar duurder

• Apart
Firljepper schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:03:
Ik hoop dan nog iets te horen over de eventuele meerwaarde van dat duurdere setje 6400Mhz (met CL32)...(de prijs maakt het hem inderdaad niet op dit geheel van ruim 2000 euro)

Qua behuizingen ben ik nu al de hele tijd verder aan het kijken/lezen, maar dat brengt vooralsnog weinig zoden aan de dijk... :9 Ik vermoed dat ie wel vrij stil gaat zijn en er niets beters binnen het budget te vinden is.
En 6400CL32 en 6000CL30 maken elkaar niet zoveel, gezien de latency hetzelfde is, en beide zijn dus "sweetspot" gebied zoals @99ruud99 zegt.

Had je de suggestie van de uitvoering: Fractal Design Epoch, Black Solid ook gezien? Deze komt met 3 Momentum fans die beter en stiller zijn dan de Aspect 12 fans die bij de Pop Air 2 komen.

https://tweakers.net/pric.../2311184;2234316;2313566/

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:52

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Firljepper schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:58:
Koos voor een 9800X3D omwille van simulatiekracht (zie bijvoorbeeld deze 'test' voor CS2). Meer geld heb ik er niet voor over, maar tegelijk vind ik het verschil met een 7800x3d toch aanzienlijk genoeg om er een dikke 100 euro meer tegenaan te gooien...
Ik zou in aanvulling van de anderen hier met goede opmerkingen toch adviseren nog eens goed te kijken naar deze review van TechPowerUp.

Dit soort Reddit posts is natuurlijk sowieso vrij onbetrouwbaar omdat het een hobbyist is ipv een site die het professioneel en zo objectief mogelijk wil doen, maar het is helaas zo dat op veel tech websites de verschillen tussen processoren alleen op 1080P worden gebenchmarket, omdat op 1440P die verschillen al flink kleiner en op 4K vrijwel helemaal weg zijn. Hoe hoger de resolutie, hoe lager de impact van de processor. Het is dus gewoon slimme marketingdeals vanuit AMD ("jullie mogen nen onze nieuwste CPU testen, maar alleen als je alleen benchmarks op 1080P publiceert¨). Ook YouTube staat vol met (clickbait) conclusies.

TechPowerUp doet daar gelukkig niet aan mee. Je ziet in bovenstaande uitgebreide, goed gestandaardiseerde en uitgelegde benchmark dat met een RTX 4090 de average FPS met een 9800X3D 101.8 is en met de 7800X3D, die overigens al €170 goedkoper te krijgen is dan de 9800X3D, een schokkend lagere 101.4 fps neerzet op 4K. Dat komt neer op de zeer verstandige investering ;) van €425 per gemiddelde 1 FPS winst in games. Je ziet dat zelfs bij relatief zware games voor de CPU als spiderman remastered of Baldur's Gate 3 het verschil nauwelijks groter is. En dan denk je, ja maar "de mininum fps dan, dat zal toch wel meer schelen?". Verrassing: de 7800X3D presteert hier op 4K beter dan de 9800X3D.

Ik wil alleen maar meegeven; trap niet in de marketing als het je om gaming performance te doen is. Op 4K krijg je echt totaal geen relevante performancewinst in games.

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 16-03-2026 13:35 ]

youtube.com/@hisrep

• Miyazono
@DeNachtwacht Cities Skylines 2 is echt een ramp als het optimalisatie aankomt, dus ook op 4k zal een 9800X3D wel een merkbaar verschil geven. Dus vanuit dat oogpunt kan ik best wel begrijpen om dan daar meer geld aan uit te geven. Maar het ligt er een beetje aan hoe veel waarde je aan dat specifieke spel hecht aangezien de 7800X3D ook enorm snel is voor veel minder geld :)

• Firljepper
Ok, @Apart en @99ruud99 : CPU staat dan ook vast.
@Apart Die zag ik over het hoofd! Dat ventilators ook lagere rpm kunnen hebben tijdens mijn kantoorwerk...zal geluidsproductie goed doen. Die weerhoud ik

@DeNachtwacht Die review heb ik al vaak (opnieuw) gezien. Als ik hier en elders (Reddit, Steam) de fora afstruin over CPU i.c.m. Cities Skylines 1/2, merk ik toch dat er vaak gewag wordt gemaakt van een CPU die tegen de 90% en meer zit bij grotere steden. Het is geen shooter, dus als het ook al 3 max 5 FPS verschil maakt omdat ie iets sneller rekent, is dat voor zo'n simulator een groot verschil op een bepaald moment.

Goh, eigenlijk weet ik het allemaal niet zeker voor die 120 euro. Ik zag overal wel dat voor MS FlightSimulator het wel enigzins verschil maakt en gezien de slechte optimalisatie van 1 én 2 en de iets hogere klokfrequentie...
Gezien ik nogal erg lang doe met een pc, leek het me die investering nét wel verdedigbaar, maar het is vooralsnog wachten op het glasharde bewijs...En voor een stuk staat dat dan ook los van 2160p vs 1080p, want het gaat om de simulatie die er achter zit, denk ik.

• Apart
DeNachtwacht schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:29:
[...]

Ik zou in aanvulling van de anderen hier met goede opmerkingen toch adviseren nog eens goed te kijken naar deze review van TechPowerUp.

Dit soort Reddit posts is natuurlijk sowieso vrij onbetrouwbaar omdat het een hobbyist is ipv een site die het professioneel en zo objectief mogelijk wil doen, maar het is helaas zo dat op veel tech websites de verschillen tussen processoren alleen op 1080P worden gebenchmarket, omdat op 1440P die verschillen al flink kleiner en op 4K vrijwel helemaal weg zijn. Hoe hoger de resolutie, hoe lager de impact van de processor. Het is dus gewoon slimme marketingdeals vanuit AMD ("jullie mogen nen onze nieuwste CPU testen, maar alleen als je alleen benchmarks op 1080P publiceert¨). Ook YouTube staat vol met (clickbait) conclusies.

TechPowerUp doet daar gelukkig niet aan mee. Je ziet in bovenstaande uitgebreide, goed gestandaardiseerde en uitgelegde benchmark dat met een RTX 4090 de average FPS met een 9800X3D 101.8 is en met de 7800X3D, die overigens al €170 goedkoper te krijgen is dan de 9800X3D, een schokkend lagere 101.4 fps neerzet op 4K. Dat komt neer op de zeer verstandige investering ;) van €425 per gemiddelde 1 FPS winst in games. Je ziet dat zelfs bij relatief zware games voor de CPU als spiderman remastered of Baldur's Gate 3 het verschil nauwelijks groter is. En dan denk je, ja maar "de mininum fps dan, dat zal toch wel meer schelen?". Verrassing: de 7800X3D presteert hier op 4K beter dan de 9800X3D.

Ik wil alleen maar meegeven; trap niet in de marketing als het je om gaming performance te doen is. Op 4K krijg je echt totaal geen relevante performancewinst in games.
Het gaat hier wel om tests van ~1,5 jaar oud. Middels driver en BIOS updates kan dit verschil nu anders zijn.

De kans dat je de 9800X3D moet upgraden in de toekomst is kleiner dan met een 7800X3D.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Firljepper ik ken daar City Skylines simpelweg inet goed genoeg voor helaas, wat ook belangrijk is om even uit te zoeken: wat betekent die performance nu precies en heb je het daardwerkelijk nodig of is het eigenlijk sowieso al overbodige performance? In de basis is CS2 natuurlijk niet een ultiem moderne / zware game. Met enige regelmaat kom je met clickbait dingen tegen als "20% less performance!!! AMAZING HORRIBLE AMD SCAM :P". En dan gaat het uiteindelik om 400 FPS ipv 500FPS op 1080P, kortom niet alleen dus op die lage resolutie, maar ook nog eens totale flauwekul omdat ook 400FPS voor (vrijwel) iedereen zeer royaal genoeg is.

CPU is helaas een best lastig wereldje, wellicht is toch wat discord servers eens bevragen omdat er online weinig/niets over te vinden is. Het moeilijke hierbij is altijd dat je helaas een nogal subjectieve n=1 reactie krijgt. Als jij net zelf je 7800X3d vervangen hebt voor een 9800X3D probeer je het voor jezelf natuurlijk toch altijd te verantwoorden dat het nuttig was door te kijken naar de dingen die er wél sneller van zijn geworden.

Maar goed, iig stof tot nadenken dus, helaas kan ik je er ook niet verder mee helpen :P

youtube.com/@hisrep

• Firljepper
DeNachtwacht schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:05: Maar goed, iig stof tot nadenken dus, helaas kan ik je er ook niet verder mee helpen :P
Zeker stof tot nadenken ;) Heb ook even in het forum van CS2 hier op Tweakers even gevraagd of iemand anders extra info heeft of kan delen hoe ie tot een beslissing kwam om voor een bepaalde cpu te kiezen met dit spel...

Moest het budget echt krap zijn, dan was de keuze makkelijker (lees: niet) geweest... :9

[ Voor 9% gewijzigd door Firljepper op 16-03-2026 14:37 ]

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ja, uiteindelijk is het natuurlijk altijd zo dat je met een 9800X3D heus nooit een slechte koop doet. De vraag is vooral of het prijs/kwaliteit ook is wat je nodig hebt, maar je koopt er sowieso kwaliteit mee.

youtube.com/@hisrep

• Firljepper
Bon, heb uiteindelijk onderstaand lijstje besteld:
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING OC 16G€ 579,-€ 579,-
1BehuizingenFractal Design Epoch, Black Solid€ 86,99€ 86,99
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE V3€ 33,-€ 33,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal+/i € 2.065
Valt wel op te merken dat de behuizing via NBB naar een warrige pagina leidt met een foto van de Epoch, doch wat andere specs (ook dan de titeldragende North, al geeft de url aan dat het om de Epoch gaat) & andere titel en beschrijving. De klantendienst kon me alleen maar zeggen dat de foto niets zegt, maar kon geen EAN delen of op een andere manier weergeven welk product ze nu precies aanbieden op die pagina. :o
Heb dan maar bij Amazon DE geshopt voor eenzelfde prijs, anders was ie 20% duurder elders...

Oprecht hartelijk dank aan allen! _/-\o_ Hopelijk dit weekend een momentje vinden om alles te plaatsen :9~

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:58
Ik zou nog even proberen om de voeding te veranderen naar de 850 watt versie. De 750 watt versie heeft maar 2x 6+2-pins en die Gigabyte kaart heeft 3x 8 (6+2) pins nodig.

• Apart
Zeara schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:01:
Ik zou nog even proberen om de voeding te veranderen naar de 850 watt versie. De 750 watt versie heeft maar 2x 6+2-pins en die Gigabyte kaart heeft 3x 8 (6+2) pins nodig.
@Firljepper Verhip. Dat klopt inderdaad. Ik zou proberen die te kunnen omwisselen naar de 850W variant.
Pagina: 1