Dag Tweakers!
Mijn huidige pc is ruim een decennium oud
en een samenraapsel (i5-3570k, 16GB ram, GTX1050ti met deels geleende hardware) na eerdere crash cpu/mobo en is al een tijd niet meer voldoende responsief, erg luid (ondanks schoonmaken) en onbetrouwbaar (start laatste tijd niet altijd meteen op en dat is geen goed teken). Daarnaast wilt hij Win11 niet draaien zonder 'illegale' omwegen. E-I-N-D-E-L-I-J-K een nieuw systeem
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Primair werkcomputer. Sinds kort heb ik een goedkoop 4K-scherm en een FullHD-scherm, maar die eerste wordt op relatief korte termijn het 2de scherm en ik kies voor een ander (60-120hz, 4K met wat betere kleurweergave, want ik vind mijn FullHD VA veel beter ogen) 4K-scherm als primair (waar dan ook de games open op staan). Hij staat regelmatig hele werkdag aan.
Gebruik voor werk? Niets speciaals, maar vele werkbladen, grotere bestanden en presentaties (makkelijk paar honderd MB per bestand), hier en daar een kleine iteratie of gepriegel met een Adobe Suite programma, ArcGIS,...
Secundair speel ik wel eens een spelletje. Een simulatie als Cities Skylines 1/2 (zeer stroperig nu, zelfs bij kleine steden en enkel op FullHD), Oxygen not included,...maar ook eens (of een andere gebruiker) AOEII:DE, The Long Dark, Transport Fever, HROT, Minecraft, et cetera. Hoef geen ultrafancy beelden, maar wel vlotte simulaties. Gaat toch minstens 5-10j gebruikt worden (ik schroef grafische pracht dan wel terug). De 4K-resolutie is toch echt een fijne meerwaarde...
Ik bouw 'm zelf, al overweeg ik om CPU door winkel (bv. Azerty) te laten plaatsen, na een gebogenpinnetjegedoe bij een eerder in elkaar gezet systeem voor een ander.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 1500 euro, exclusief grafische kaart (gekocht voor 580 euro).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm 4K, sata ssd 256GB, sata ssd 1TB, muis/speakers/toetsenbord, webcam, bedrade koptelefoon.
De rx9070XT heb ik al gekocht. OS komt via het werk, dus moet niet opgenomen in prijs.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Koos voor een 9800X3D omwille van simulatiekracht (zie bijvoorbeeld deze 'test' voor CS2). Meer geld heb ik er niet voor over, maar tegelijk vind ik het verschil met een 7800x3d toch aanzienlijk genoeg om er een dikke 100 euro meer tegenaan te gooien...
Ram-tijden zijn bar
, dus 32GB volstaat nu. Liefst geen Crucial, daar ik de optie wil hebben (zoals ik zelf ook vroeger deed) om er nog eenzelfde reepjes bij te prikken later (CS mods/workshop kan dat gebruiken). Ik zie vele comments waarbij dit bijprikken later toch zou moeten lukken, ook al vrezen anderen dan weer voor instabiliteit. Ram moet tegenwoordig op de QVL-lijst staan, stelde ik onlangs ook vast, dus dan vallen al wat opties af.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen, betrouwbaarheid boven. Als hij wat zuiniger is onder lage belasting: top! (al is cpu dat al niet echt)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De werkkamer wordt gedeeld met minstens een andere persoon: hoe stiller de pc hoe fijner. Blingbling zoals RGB wil ik niet, tenzij dat goedkoper is en uit te zetten valt.
Heel soms heb ik nog een schijfje (cd-dvd) nodig (zelfs eens branden paar x/jaar), maar ik koop daarvoor desnoods wel een externe lezer-brander. Tenzij ik voor de Fractal Pop Silent kies, dan kan die gewoon overgezet worden uit mijn huidige kast.
Behuizing komt op de grond onder de bureau te staan, uit het zicht, maar wel naast mijn beenruimte. Hij moet dus beetje stevig zijn. Rechterkant is bedekt door bureau, alle andere kanten open (achteraan steekt een horizontale balk vanaf 37cm van de grond). Omdat hij op de grond komt te staan, valt de NZXT H6 af volgens de Tweakersredactie. Andere opties dan de Pop Silent Black Solid zijn eventueel de Compact of de veel goedkopere Apex Air
De opslag is 4TB: die prijs is in verhouding niet veel duurder dan 1TB of 2TB en ik wil per se geen HDD's overzetten. Ik kom nu makkelijk aan 1,5TB software/games en bijna 1TB aan files waar ik zeer vaak in grasduin. Die over te dragen sata ssd's zijn voor opslag persoonlijke bestanden en tijdelijke bestanden (die 256GB is al ruim 10 jaar oud). Mijn huidige HDD's stop ik wel in een externe behuizing voor back-uplocatie(s) buitenshuis.
Ga je overklokken?
Niet van plan, tenzij ik door undervolten of onderklokken weinig prestatieverlies heb en veel geluidsmindering heb.
Wat verwacht je van ons?
Ohja, ik koop vanuit België. Shops als Alternate en Axitech zijn relatief nabij, maar ik meld het vooral omdat de prijzen met NL daardoor een beetje kunnen verschillen (en ik desnoods Belgische/Duitse/Nederlandse en Franse Amazon kan gebruiken zonder extra verzendkosten). Via Bol 6% korting te regelen via vouchers.
Hartelijk dank aan iedereen die even meeleest en reageert
Mijn huidige pc is ruim een decennium oud
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Primair werkcomputer. Sinds kort heb ik een goedkoop 4K-scherm en een FullHD-scherm, maar die eerste wordt op relatief korte termijn het 2de scherm en ik kies voor een ander (60-120hz, 4K met wat betere kleurweergave, want ik vind mijn FullHD VA veel beter ogen) 4K-scherm als primair (waar dan ook de games open op staan). Hij staat regelmatig hele werkdag aan.
Gebruik voor werk? Niets speciaals, maar vele werkbladen, grotere bestanden en presentaties (makkelijk paar honderd MB per bestand), hier en daar een kleine iteratie of gepriegel met een Adobe Suite programma, ArcGIS,...
Secundair speel ik wel eens een spelletje. Een simulatie als Cities Skylines 1/2 (zeer stroperig nu, zelfs bij kleine steden en enkel op FullHD), Oxygen not included,...maar ook eens (of een andere gebruiker) AOEII:DE, The Long Dark, Transport Fever, HROT, Minecraft, et cetera. Hoef geen ultrafancy beelden, maar wel vlotte simulaties. Gaat toch minstens 5-10j gebruikt worden (ik schroef grafische pracht dan wel terug). De 4K-resolutie is toch echt een fijne meerwaarde...
Ik bouw 'm zelf, al overweeg ik om CPU door winkel (bv. Azerty) te laten plaatsen, na een gebogenpinnetjegedoe bij een eerder in elkaar gezet systeem voor een ander.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 1500 euro, exclusief grafische kaart (gekocht voor 580 euro).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm 4K, sata ssd 256GB, sata ssd 1TB, muis/speakers/toetsenbord, webcam, bedrade koptelefoon.
De rx9070XT heb ik al gekocht. OS komt via het werk, dus moet niet opgenomen in prijs.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Koos voor een 9800X3D omwille van simulatiekracht (zie bijvoorbeeld deze 'test' voor CS2). Meer geld heb ik er niet voor over, maar tegelijk vind ik het verschil met een 7800x3d toch aanzienlijk genoeg om er een dikke 100 euro meer tegenaan te gooien...
Ram-tijden zijn bar
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen, betrouwbaarheid boven. Als hij wat zuiniger is onder lage belasting: top! (al is cpu dat al niet echt)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De werkkamer wordt gedeeld met minstens een andere persoon: hoe stiller de pc hoe fijner. Blingbling zoals RGB wil ik niet, tenzij dat goedkoper is en uit te zetten valt.
Heel soms heb ik nog een schijfje (cd-dvd) nodig (zelfs eens branden paar x/jaar), maar ik koop daarvoor desnoods wel een externe lezer-brander. Tenzij ik voor de Fractal Pop Silent kies, dan kan die gewoon overgezet worden uit mijn huidige kast.
Behuizing komt op de grond onder de bureau te staan, uit het zicht, maar wel naast mijn beenruimte. Hij moet dus beetje stevig zijn. Rechterkant is bedekt door bureau, alle andere kanten open (achteraan steekt een horizontale balk vanaf 37cm van de grond). Omdat hij op de grond komt te staan, valt de NZXT H6 af volgens de Tweakersredactie. Andere opties dan de Pop Silent Black Solid zijn eventueel de Compact of de veel goedkopere Apex Air
De opslag is 4TB: die prijs is in verhouding niet veel duurder dan 1TB of 2TB en ik wil per se geen HDD's overzetten. Ik kom nu makkelijk aan 1,5TB software/games en bijna 1TB aan files waar ik zeer vaak in grasduin. Die over te dragen sata ssd's zijn voor opslag persoonlijke bestanden en tijdelijke bestanden (die 256GB is al ruim 10 jaar oud). Mijn huidige HDD's stop ik wel in een externe behuizing voor back-uplocatie(s) buitenshuis.
Ga je overklokken?
Niet van plan, tenzij ik door undervolten of onderklokken weinig prestatieverlies heb en veel geluidsmindering heb.
Wat verwacht je van ons?
- Algemeen: Is de configuratie gebalanceerd? Kan er ergens beknibbeld worden op de prijs zonder gevolg?
- Is de voeding geschikt? Ik kom via externe websites op ongeveer 550W uit en heb de brander in rekening gebracht.
- Extra oog om mee te kijken: past alles in de behuizing?[/i]
- Zijn er nog interessante behuizingen om te bekijken? En heeft het zin om eventuele stockfans te vervangen/op een bepaalde manier te plaatsen? Daar geraak ik maar niet wijs uit...
- Wat is het verschil tussen deze en deze Peerless Assassin luchtkoeler?
- Kan de RGB uit op de RAM-reepjes? Ik veronderstel ook dat een hogere klokrate niet per se beter is
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 9800X3D Tray | € 422,91 | € 422,91 |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 139,- | € 139,- |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING OC 16G | gekocht | gekocht |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Pop Silent Black Solid | € 80,99 | € 80,99 |
| 1 | Kabels | Fractal Design USB-C 10Gbps Cable - Model D Zwart | € 12,95 | € 12,95 |
| 1 | Processorkoeling | Thermalright Peerless Assassin 120 SE | € 43,90 | € 43,90 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast RGB KF556C36BBEAK2-32 | € 355,- | € 355,- |
| 1 | Voedingen | NZXT C750 Gold Core | € 99,- | € 99,- |
| 1 | Interne ssd's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB | € 349,- | € 349,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.502,75 | ||
Hartelijk dank aan iedereen die even meeleest en reageert
/f/image/suVm0oSRvIjToTh5ZTJWiCHu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BlX2QvDyikHYZqBAdSmcBqe6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5P4mg4svQ7iH8PgQ4SDZsmbi.png?f=fotoalbum_large)