Hallo allemaal!
Ik zoek een nieuwe desktop voor een kwieke, ruim 70-jarige naaste. Ook al is het een decennium geleden dat ik mijn eigen pc in elkaar heb gestoken, toch gaan we hem zelf bouwen. Windows regelen we zelf. We zitten wel in België, dus dan zijn soms iets andere prijzen (of aanbiedingen). Momenteel heeft hij een ongelofelijk slome en verouderde laptop die ook nooit Windows 11 zal draaien kunnen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hij heeft een 10 jaar(?) oude laptop die dringend aan verandering toe is. Hij gebruikt deze voornamelijk voor audiosoftware (Presonus) en eenvoudige videobewerking (Da Vinci Resolve, gratis versie). Daarnaast huis-, tuin- en keukengebruik.
Hieronder de 'gewenste' vereisten van de software.
Audiosoftware: Presonus Studio one 7
• Core i4/AMD A10
• 8 GB RAM (16GB or more recommended)
• 40 GB opslag
Beeldbewerking: DaVinci Resolve
• Core i7/AMD Ryzen 7
• RAM: min 16, best 32GB+ RAM
• GPU: min 4GB VRAM, best 8GB+ VRAM
Wat mag het systeem gaan kosten?
Een lokale computerwinkel vroeg 1500 euro onderstaande configuratie (zonder externe grafische kaart, inclusief Win 11) en die (soms vage) aanbieding heb ik gereconstrueerd. Hij zag het wel zitten om dat bedrag neer te leggen, maar dat lijkt me niet helemaal nodig en bovendien is er voor dat geld wat beters te krijgen (en zijn sommige zaken verouderd). Hoe verder we onder de 1500 euro blijven, hoe zekerder er een RTX4060 kan worden bijgeprikt binnen het budget (die kost net iets meer dan 300 euro op dit moment).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hij heeft twee qHD MSI PRO MP341CQ Zwart met aansluitingen DP en (2x) HDMI.
Verder heeft hij nog een externe audio interface 'fireface 800' die via firewire dient aangesloten te worden. Hij wilt deze echt blijven gebruiken.
:strip_exif()/f/image/YkKX2eGoGVhIyEllXe2zUqYK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gEFiz9OoQYDpZp7sn0afF4nT.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volledig nieuwe desktop. Hoewel Da Vinci Resolve graag een GPU heeft, heb ik die nu nog niet in het lijstje opgenomen. Heb her en der gezien dat je met de iGPU ook al een eind ver geraakt. Extra cores zijn daarentegen wel fijn (vandaar de Intel Core CPU) en het systeem moet voorbereid zijn op een eventuele latere toevoeging van een RTX4060 (een RTX4070 lijkt overkill). Het geheel is best stil, maar omwille van de 5,25 bay voor de brander zijn er relatief weinig recente behuizingen die je kan kiezen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Moest hij alsnog een nieuwe/andere audio-interface willen kopen, lijkt een moederbord met s/pdif wel noodzakelijk. Verder wil hij een aparte microfooningang en geluidsuitgang.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet liefst goed stil zijn, daar hij deze gebruikt in zijn opnameruimte (terwijl hij audio opneemt van akoestische instrumenten/zang). Verder wil hij masterpiece cd's kunnen branden, dus daardoor valt een externe usb-brander af.
Omwille van zijn noodzakelijke Firewire-verbinding (zie audio interface) heb ik een PCIe-kaartje toegevoegd. (Past dat in deze behuizing?)
Verder is de 1TB disk voor Windows en software en de 4TB voor zijn projecten. Hij heeft nog externe schijven voor backup/extra opslag.
Ga je overklokken?
Neen.
Hieronder het lijstje:
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zoek een nieuwe desktop voor een kwieke, ruim 70-jarige naaste. Ook al is het een decennium geleden dat ik mijn eigen pc in elkaar heb gestoken, toch gaan we hem zelf bouwen. Windows regelen we zelf. We zitten wel in België, dus dan zijn soms iets andere prijzen (of aanbiedingen). Momenteel heeft hij een ongelofelijk slome en verouderde laptop die ook nooit Windows 11 zal draaien kunnen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hij heeft een 10 jaar(?) oude laptop die dringend aan verandering toe is. Hij gebruikt deze voornamelijk voor audiosoftware (Presonus) en eenvoudige videobewerking (Da Vinci Resolve, gratis versie). Daarnaast huis-, tuin- en keukengebruik.
Hieronder de 'gewenste' vereisten van de software.
Audiosoftware: Presonus Studio one 7
• Core i4/AMD A10
• 8 GB RAM (16GB or more recommended)
• 40 GB opslag
Beeldbewerking: DaVinci Resolve
• Core i7/AMD Ryzen 7
• RAM: min 16, best 32GB+ RAM
• GPU: min 4GB VRAM, best 8GB+ VRAM
Wat mag het systeem gaan kosten?
Een lokale computerwinkel vroeg 1500 euro onderstaande configuratie (zonder externe grafische kaart, inclusief Win 11) en die (soms vage) aanbieding heb ik gereconstrueerd. Hij zag het wel zitten om dat bedrag neer te leggen, maar dat lijkt me niet helemaal nodig en bovendien is er voor dat geld wat beters te krijgen (en zijn sommige zaken verouderd). Hoe verder we onder de 1500 euro blijven, hoe zekerder er een RTX4060 kan worden bijgeprikt binnen het budget (die kost net iets meer dan 300 euro op dit moment).
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-14600K Tray | € 248,84 | € 248,84 |
1 | Moederborden | ASRock Z790 PG Lightning | € 169,01 | € 169,01 |
2 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda Compute (2020), 2TB | € 57,95 | € 115,90 |
1 | Behuizingen | Nanoxia Deep Silence 3 Anthracite | € 77,- | € 77,- |
1 | Processorkoeling | Arctic Alpine 17 | € 11,89 | € 11,89 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT32G48C40U5 | € 79,35 | € 79,35 |
1 | Voedingen | Xilence XP550R10 | € 52,- | € 52,- |
1 | SSD's | WD Blue SN580 500GB | € 36,25 | € 36,25 |
Totaal | € 790,24 |
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hij heeft twee qHD MSI PRO MP341CQ Zwart met aansluitingen DP en (2x) HDMI.
Verder heeft hij nog een externe audio interface 'fireface 800' die via firewire dient aangesloten te worden. Hij wilt deze echt blijven gebruiken.
:strip_exif()/f/image/YkKX2eGoGVhIyEllXe2zUqYK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gEFiz9OoQYDpZp7sn0afF4nT.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volledig nieuwe desktop. Hoewel Da Vinci Resolve graag een GPU heeft, heb ik die nu nog niet in het lijstje opgenomen. Heb her en der gezien dat je met de iGPU ook al een eind ver geraakt. Extra cores zijn daarentegen wel fijn (vandaar de Intel Core CPU) en het systeem moet voorbereid zijn op een eventuele latere toevoeging van een RTX4060 (een RTX4070 lijkt overkill). Het geheel is best stil, maar omwille van de 5,25 bay voor de brander zijn er relatief weinig recente behuizingen die je kan kiezen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Moest hij alsnog een nieuwe/andere audio-interface willen kopen, lijkt een moederbord met s/pdif wel noodzakelijk. Verder wil hij een aparte microfooningang en geluidsuitgang.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet liefst goed stil zijn, daar hij deze gebruikt in zijn opnameruimte (terwijl hij audio opneemt van akoestische instrumenten/zang). Verder wil hij masterpiece cd's kunnen branden, dus daardoor valt een externe usb-brander af.
Omwille van zijn noodzakelijke Firewire-verbinding (zie audio interface) heb ik een PCIe-kaartje toegevoegd. (Past dat in deze behuizing?)
Verder is de 1TB disk voor Windows en software en de 4TB voor zijn projecten. Hij heeft nog externe schijven voor backup/extra opslag.
Ga je overklokken?
Neen.
Hieronder het lijstje:
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core Ultra 7 265K Boxed | € 429,22 | € 429,22 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B860-PLUS WIFI | € 249,- | € 249,- |
1 | USB/Opslag-controllers | Digitus PCI Express Card, Firewire 1394a (3+1 ports) | € 22,32 | € 22,32 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Pop Air Black Solid | € 82,35 | € 82,35 |
1 | Processorkoeling | Thermalright Peerless Assassin 120 SE | € 43,90 | € 43,90 |
1 | Geheugen intern | Patriot Viper Venom PVV532G640C32K | € 104,90 | € 104,90 |
1 | Optische drives | Hitachi-LG Data Storage GH24NSD5 Zwart | € 17,95 | € 17,95 |
1 | Voedingen | Corsair RM650e (2025) | € 87,- | € 87,- |
1 | SSD's | Lexar NQ790 4TB | € 233,91 | € 233,91 |
1 | SSD's | Samsung 990 EVO Plus 1TB | € 80,61 | € 80,61 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.351,16 |
Wat verwacht je van ons?[i]
- Zijn de onderdelen van het systeem volledig compatibel, ook indien er later nog een RTX4060 wordt bijgeprikt? Ook weet ik niet goed of die PCIe- kaart hierin past.
- Is de 650W voeding voldoende indien later nog een RTX4060 wordt toegevoegd? Volgens https://www.bequiet.com/en/psucalculator zou dat moeten volstaan, maar misschien is het toch beter om voor een PSU van 750W te gaan?
- Tot slot: is het systeem goed afgestemd op zijn behoeften? Of zijn er (ook budgettair) interessantere keuzes?