Ja ik houd enorm van city painting, dus ben meer van bijvoorbeeld "Infrastructurist". Daar haal ik veel inspiratie vandaan. Over inspiratie gesproken, waar blijven die screenshots nou!?
Om even in te haken op mijn eigen challenge uit mijn vorige post. Hoe zorgen jullie er voor dat er zo min mogelijk taxi verkeer vanuit het buitenland komt? Ik heb al op de twee aansluitingen over land en buslijn lopen naar het dichtstbijzijnde treinstation en dat lijkt iets te helpen. Ook heb ik bij deze stations een aantal grote parkeerplaatsen gezet ( zonder fee ) en dat lijkt ook te helpen. Echter er blijft toch veel personenvervoer komen vanaf buiten.
Helemaal uitsluiten is natuurlijk niet mogelijk aangezien nieuwe bewoners ook met de taxi komen ( en je gaat niet met je ikea kast de trein in ) echter zou je het toch moeten kunnen beïnvloeden. Alle busvervoer gratis is ook weer zoiets.
Sowieso het aanleggen van goed OV is lastig. Wat doen jullie? Leggen jullie een lijn aan vanaf een centraal punt (station bijvoorbeeld ) helemaal naar de andere kant van een stad? Of maken jullie er allemaal kleine busroutes van die maximaal een paar kilometer omtrek hebben?
Ik speel overigens op Geforce Now en heb dus alleen de beschikking tot non-code mods.
Helemaal uitsluiten is natuurlijk niet mogelijk aangezien nieuwe bewoners ook met de taxi komen ( en je gaat niet met je ikea kast de trein in ) echter zou je het toch moeten kunnen beïnvloeden. Alle busvervoer gratis is ook weer zoiets.
Sowieso het aanleggen van goed OV is lastig. Wat doen jullie? Leggen jullie een lijn aan vanaf een centraal punt (station bijvoorbeeld ) helemaal naar de andere kant van een stad? Of maken jullie er allemaal kleine busroutes van die maximaal een paar kilometer omtrek hebben?
Ik speel overigens op Geforce Now en heb dus alleen de beschikking tot non-code mods.
[ Voor 15% gewijzigd door Webgnome op 08-08-2025 09:51 ]
Inmiddels een paar uur verder heb ik alle bus lijnen verwijderd en alle treinen. Ben vanaf 0 begonnen. De dingen die ik gevonden heb
- Maak voor elke verbinding naar buiten een dedicated bus lijn naar de dichtstbijzijnde treinstation
- Maak deze gratis en zorg dat er een directe treinverbinding is naar elke major train station
- Buslijnen in steden verlopen zoveel mogelijk direct. Geen grote lussen, daar houden cims niet van. Liever 3 losse korte lijntjes dan 1 hele grote
Ook de map van Biffa. Ik was van plan een keer wat ruimere opzet te kiezen. Ik heb hierbij wat meer wegen met parkeervakken langs de weg gekozen.
Alleen, helaas, de stad gaat failliet. Het tij lijkt niet meer te keren, dus dat wordt even opnieuw beginnen.
Ik denk volgende keer minder wegen met parkeerplekken, maar misschien meer (betaald) parkeren.
Plus dat ik nu eens begonnen ben met High Density- low income housing.
Ik merk wel dat er flinke files ontstaan, ondanks de redelijke lay-out al zeg ik het zelf.
Nu eerst vakantie, in september weer door!
/f/image/7qJApC6goNX2OuX73g55zpBv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0ut9JLA5vqvWNi2W5wYwNXNq.png?f=fotoalbum_large)
Alleen, helaas, de stad gaat failliet. Het tij lijkt niet meer te keren, dus dat wordt even opnieuw beginnen.
Ik denk volgende keer minder wegen met parkeerplekken, maar misschien meer (betaald) parkeren.
Ik merk wel dat er flinke files ontstaan, ondanks de redelijke lay-out al zeg ik het zelf.
/f/image/7qJApC6goNX2OuX73g55zpBv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0ut9JLA5vqvWNi2W5wYwNXNq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/oUJeI24ZdexTbRskJhAAX4hJ.png?f=fotoalbum_large)
Vele uren heb ik gestopt in cities skylines 1.
Toen ik hoorde dat skylines 2 uitkwam was ik helemaal hyped. Gelijk een pre order gedaan. Maarja, helaas viel het nogal tegen met de stabiliteit.
Ik wil hem heel graag spelen, maar de graphics met mijn gtx 1660s zijn zo lelijk dat het gewoon niet leuk is en daardoor amper gespeeld
Nu wil ik hem toch weer gaan spelen, maar dan moet ik dus gaan upgraden. En tsja, beperkt budget.
Wat ik nu heb:
Gtx1660s
32gb ram
5 3600
650watt voeding.
B450m
50'' tv
Zal de gpu upgraden maar 3060(of amd variant) ervoor zorgen dat ik het spel op hogere settings kan spelen dan nu en het spel er mooi uitziet? Mensen die daarmee gamen? 4060 of hoger zal uiteraard beter zijn, maar ook gelijk een stuk duurder
Aangezien het spel veel van de cpu vraagt moet ook die vervangen gaan worden in de toekomst, maar eerst maar de gpu.
Of is de game nog steeds alleen voor ''zware'' pc's?
Toen ik hoorde dat skylines 2 uitkwam was ik helemaal hyped. Gelijk een pre order gedaan. Maarja, helaas viel het nogal tegen met de stabiliteit.
Ik wil hem heel graag spelen, maar de graphics met mijn gtx 1660s zijn zo lelijk dat het gewoon niet leuk is en daardoor amper gespeeld
Nu wil ik hem toch weer gaan spelen, maar dan moet ik dus gaan upgraden. En tsja, beperkt budget.
Wat ik nu heb:
Gtx1660s
32gb ram
5 3600
650watt voeding.
B450m
50'' tv
Zal de gpu upgraden maar 3060(of amd variant) ervoor zorgen dat ik het spel op hogere settings kan spelen dan nu en het spel er mooi uitziet? Mensen die daarmee gamen? 4060 of hoger zal uiteraard beter zijn, maar ook gelijk een stuk duurder
Aangezien het spel veel van de cpu vraagt moet ook die vervangen gaan worden in de toekomst, maar eerst maar de gpu.
Of is de game nog steeds alleen voor ''zware'' pc's?
[ Voor 3% gewijzigd door m4bnl op 08-08-2025 22:18 ]
Als ik van het screenshot af moet gaan dan zie ik dat er rechts bij het eerste screenshot geen directe verbinding lijkt te zijn met wat aan de binnenkant van de ringweg ligt? Wat mij heel veel heeft geholpen is om te kijken waar dat cims heen gaat. Klik op een auto / weg en klik dan op dat pijltje dan zie je hoe de meeste cims rijden. Daar kun je dan vervolgens op handelen. En natuurlijk simpele lane mathematics toepassen daar waar nodig.Bartvw schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:43:
Ook de map van Biffa. Ik was van plan een keer wat ruimere opzet te kiezen. Ik heb hierbij wat meer wegen met parkeervakken langs de weg gekozen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@m4bnl is een maandje Geforce now een idee?

Ben weer een paar uur verder en mijn strategie om buslijnen aan te leggen die ook daadwerkelijk gebruikt worden lijkt vruchten af te werpen. Ik houd nu heel miniem in de gaten welke buslijnen wel en niet gebruikt worden. En die laatste categorie gaat na verloop van tijd gewoon weg. Wat dus ook helpt is om te kijken waar cims allemaal heen willen en daar dan buslijnen naar toe te leggen ( of welk ander OV ) en werkt. Bijna alle buslijnen hebben nu een gebruik van > 10%. Het maakt overigens ook uit hoeveel bussen er gebruikt worden per lijn. Ik zet deze altijd eerst op het minimale en dan schroef ik het op mocht het nodig zijn
[ Voor 17% gewijzigd door Webgnome op 09-08-2025 10:51 ]
Dat is ook zeker een idee.Webgnome schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 07:42:
[...]
Als ik van het screenshot af moet gaan dan zie ik dat er rechts bij het eerste screenshot geen directe verbinding lijkt te zijn met wat aan de binnenkant van de ringweg ligt? Wat mij heel veel heeft geholpen is om te kijken waar dat cims heen gaat. Klik op een auto / weg en klik dan op dat pijltje dan zie je hoe de meeste cims rijden. Daar kun je dan vervolgens op handelen. En natuurlijk simpele lane mathematics toepassen daar waar nodig.
@m4bnl is een maandje Geforce now een idee?. Of gebruik je veel mods?
[/]
Ben weer een paar uur verder en mijn strategie om buslijnen aan te leggen die ook daadwerkelijk gebruikt worden lijkt vruchten af te werpen. Ik houd nu heel miniem in de gaten welke buslijnen wel en niet gebruikt worden. En die laatste categorie gaat na verloop van tijd gewoon weg. Wat dus ook helpt is om te kijken waar cims allemaal heen willen en daar dan buslijnen naar toe te leggen ( of welk ander OV ) en werkt. Bijna alle buslijnen hebben nu een gebruik van > 10%. Het maakt overigens ook uit hoeveel bussen er gebruikt worden per lijn. Ik zet deze altijd eerst op het minimale en dan schroef ik het op mocht het nodig zijn
Gebruik niet veel mods. Maar wellicht wil ik wel een paar gaan gebruiken om het verkeer beter te regelen. Of is de standaard cities skylines 2 goed uitgerust om, net zoals tmpe, kruizingen etc goed in te richten?
Ik ga binnenkort geforcenow proberen:)Webgnome schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:52:
@m4bnl met een stad van 119888 cims op dit moment heb ik heel die spullen niet nodig. Het enige dat ik heb aan mods zijn de asset packs.
En dan zomaar ineens zijn het aantal taxi's weer niet aan te slepen vanuit andere steden...
Als ik het goed had wilde ze alles van Cities 1 (DLC) weer in 2 hebben. Wanneer, dat is de grote vraag.
/f/image/NuWwtlZJzvK1xEkmBwsCfd3g.png?f=fotoalbum_large)
Avondje stoeien met een kruising... heerlijk
Als jullie nog suggesties hebben... graag!
[ Voor 5% gewijzigd door Goldia op 12-08-2025 23:32 ]
Ben benieuwd hoe het verkeer zich gaat gedragen dat vanaf de snelweg je rotonde op komt rijden. Er is nauwelijks ruimte voor verkeer dat vanaf linksonder komt aanrijden om bij de rotonde rechts af te slaan. Hoop dat dat je verkeer niet zal opstoppen...Goldia schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:31:
[Afbeelding]
Avondje stoeien met een kruising... heerlijk
Als jullie nog suggesties hebben... graag!
Verder vraag ik me af of het bewust is dat je de opritten en afritten van de snelweg als rijstrook laat afsplitsen in plaats van dat je er echte op/afritten van gemaakt hebt.
Vind de spoorlijn erlangs wel mooi, zeker met zo'n trein erop.
[ Voor 15% gewijzigd door Zenyatta op 13-08-2025 08:23 ]
The answer is 42.
Ik zou even goed kijken hoeveel verkeer de rotonde gebruikt zonder van of naar de snelweg te gaan. Als dat een redelijk aandeel heeft zou ik eens proberen de linksonder weg eenrichting verkeer van de rotonde af te maken. Of helemaal weg te halen.
Als je veel op- en afritten hebt loopt het waarschijnlijk wel goed, maar als je hier serieus wat verkeer op krijgt zit je snel met vastloop momenten.
Als je veel op- en afritten hebt loopt het waarschijnlijk wel goed, maar als je hier serieus wat verkeer op krijgt zit je snel met vastloop momenten.
Ik zou ook als het even kan alles een beetje verder weg van de stad af leggen en dan meer ruimte geven aan verkeer. Je zou als je ruimte genoeg hebt er nog een 4 baans van kunnen maken zodat men de keuze heeft om links, rechterdoor, rechts, of terug de snelweg op te gaan. Al hangt dat heel erg af van het verkeer in deze situatie of dat logisch is natuurlijk.
Overigens, weet iemand of er in-depth artikelen bestaan over vervuiling in-game. Ik weet van Cs:1 dat bomen wel wat tegen geluidshinder konden doen echter heb ik dat nooit echt terug kunnen zien in de overlay die je daarvoor hebt. In CS:2 zou dat ook zo werken echter ook daar zie ik er bar weinig van. Weet iemand hoe lang het duurt voordat maatregelen effect hebben?
Ik vraag specifiek om in-depth want de meeste artikelen die ik kan vinden die gaan niet verder als 'dit zijn de x dingen die je kan doen tegen vervuiling'. No shit sherlock..
Overigens, weet iemand of er in-depth artikelen bestaan over vervuiling in-game. Ik weet van Cs:1 dat bomen wel wat tegen geluidshinder konden doen echter heb ik dat nooit echt terug kunnen zien in de overlay die je daarvoor hebt. In CS:2 zou dat ook zo werken echter ook daar zie ik er bar weinig van. Weet iemand hoe lang het duurt voordat maatregelen effect hebben?
Ik vraag specifiek om in-depth want de meeste artikelen die ik kan vinden die gaan niet verder als 'dit zijn de x dingen die je kan doen tegen vervuiling'. No shit sherlock..
[ Voor 10% gewijzigd door Webgnome op 14-08-2025 07:42 ]
Hoe heet deze map? Wil zelf binnenkort eens opnieuw starten.Bartvw schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:43:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik durf te wedden dat als je de save hier deelt iemand er wel uitkomt om de stad te redden. Meestal is het een kwestie van alle services minimaliseren en langzaamaan weer opbouwen. Tenzij je veel te veel grond unlocked hebt die bakken met geld kosten wat je niet meer snel terug kunt verdienen.Bartvw schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:43:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Hebben jullie nog tips qua assets die jullie gebruiken? Het liefst zonder code-mods want die werken niet in Geforce Now. Ik heb nu onder andere de Vibrant Foliage Pack en Tree Lined Road Pack
https://mods.paradoxplaza.com/mods/112990/AnyJustinn1988 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:31:
[...]
Hoe heet deze map? Wil zelf binnenkort eens opnieuw starten.
Seahorse Islands map by Sidai.
Ik zit zelf ook te zoeken naar meer informatie hierover, maar niet echt iets gevonden dat dit 100% weet te onderbouwen.Webgnome schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:23:
....
Merk het zelf niet wanneer ik bouwen plaats tussen commerical en residential, iets wat ik wel zag bij CS1. Soms een jaar daarna.
@Ves ik heb vanmorgen wat testjes gedaan en het tegengaan van lucht/noise vervuiling lijkt niet bestaand te zijn in CS2. Ik heb gisteren per toeval een probleem gecreerd voor mijzelf. Ik heb aan de overkant van een rivier een chipfabriek gezet en die heeft nogal veel lucht vervuiling. Nooit probleem tot ik de stad uit ging breiden. Ik denk, he dat is gek. Dat was het niet want de wind stond 'verkeerd' etc. Nu heb ik van alles geprobeerd
- Bomen
- Ophogen van land om artificial gebergte te maken
Dat denk ik ook. Ik heb de airpollution gewoon uitgezet via developermode. Vind het een beetje onzinnig deel van de simulatie, al was het alleen maar omdat de wind altijd uit dezelfde richting komt.Webgnome schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 06:05:
@Ves ik heb vanmorgen wat testjes gedaan en het tegengaan van lucht/noise vervuiling lijkt niet bestaand te zijn in CS2. Ik heb gisteren per toeval een probleem gecreerd voor mijzelf. Ik heb aan de overkant van een rivier een chipfabriek gezet en die heeft nogal veel lucht vervuiling. Nooit probleem tot ik de stad uit ging breiden. Ik denk, he dat is gek. Dat was het niet want de wind stond 'verkeerd' etc. Nu heb ik van alles geprobeerden niks lijkt te helpen. Het lijkt er dus op dat de simulatie hier gewoon harde waardes voor heeft.
- Bomen
- Ophogen van land om artificial gebergte te maken
Mogelijk, maar weet ik niet zeker, gedraagt de noise pollution zich vergelijkbaar als ground pollution en water pollution? En vervalt het langzaam in loop der tijd na aanpassingen?Webgnome schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 08:45:
Dat de wind altijd van dezelfde kant komt kan ik nog wel begrijpen want dat is nogal een dingetje om goed te doen. Echter als je air/noice polution toevoegd dan moet je daar ook wat mee denk ik dan.
Ziet er mooi uit! Heel leuk die driftsporen op het parkeerterrein.Goldia schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:45:
[Afbeelding]
Avondje Chirper Campus... Jammer dat dat stadium zo klein is eigenlijk. Misschien maar een custom bouwen
Er is weer een kleine update gegeven in de vorm van Developer Diary.
https://forum.paradoxplaz...n-a-word-from-co.1855899/
https://forum.paradoxplaz...n-a-word-from-co.1855899/
Bij mij werken 3 van de 4 afbeeldingen niet, maar in de volgende link wel, voor degenen die hier ook last van hebben:
https://www.paradoxintera...es-ii/news/work-in-motion
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een beetje teleurstellend vind. Niet dat ik het gebruik, maar dat het blijkbaar zo ontiegelijk lang duurt om de console versie en de asset editor te bouwen vind ik bijzonder.
Ook had ik al graag de volgende DLC gewild en wat leuke extra features gezien.
https://www.paradoxintera...es-ii/news/work-in-motion
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een beetje teleurstellend vind. Niet dat ik het gebruik, maar dat het blijkbaar zo ontiegelijk lang duurt om de console versie en de asset editor te bouwen vind ik bijzonder.
Ook had ik al graag de volgende DLC gewild en wat leuke extra features gezien.
Heb er even doorheen gelezen en moet eerlijk toegeven dat het me nogal teleurstelt, het is fijn dat ze een update geven maar eigenlijk alles is nog bezig zonder een release date. Valt ook weer wat voor te zeggen, als ze een release date niet halen worden ze volledig gefileerd op het forum/Discord.
De foto van Bridge & Ports ziet er mooi uit, ben benieuwd. Hoop dat ze nooit over de kop gaan want dit spel heeft zo ontzettend veel potentie.
De foto van Bridge & Ports ziet er mooi uit, ben benieuwd. Hoop dat ze nooit over de kop gaan want dit spel heeft zo ontzettend veel potentie.
Sta er een beetje tweeledig in. Enerzijds wisten we natuurlijk al dat de DLC uitgesteld was tot Q4 2025. Dus dat het wat magertjes was, niet geheel onverwacht.
Ben wel benieuwd of, met straks de nodige rebalancing achter de rug en eindeloos werk aan de asset editor, of de verdere ontwikkeling van toekomstige DLC's straks wat meer wilt komen te vlotten.
Ben wel benieuwd of, met straks de nodige rebalancing achter de rug en eindeloos werk aan de asset editor, of de verdere ontwikkeling van toekomstige DLC's straks wat meer wilt komen te vlotten.
Ik zag gister ineens dat er een nieuwe content creator pack komt nog deze mand: https://www.paradoxintera...skylines-shops-of-shibuya
Ik moest zojuist best aardig Googlen om dit weer zichtbaar te krijgen. Dus wellicht is het jullie ook ontgaan!
Wait what... Dit is niet voor CS2. Bummer.
Ik moest zojuist best aardig Googlen om dit weer zichtbaar te krijgen. Dus wellicht is het jullie ook ontgaan!
[ Voor 7% gewijzigd door Bartvw op 14-09-2025 06:50 ]
Ja zag dat ook niet meteen. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden...Bartvw schreef op zondag 14 september 2025 @ 06:48:
Ik zag gister ineens dat er een nieuwe content creator pack komt nog deze mand: https://www.paradoxintera...skylines-shops-of-shibuya
Bij de aankondiging van deze pack stond er op Discord.
:For those excited for Cities: Skylines II, we are getting closer to being able to share a release date with you all for Bridges & Ports. And before that, we have a small surprise that we think will make the wait more lekker (Nederlands vlaggetje). But first, a drop for the original!
Wat zou dat inhouden is dat bekend? het moet iets nederlands zijn zouden het fietsen zijn?
Iemand enig idee?
:For those excited for Cities: Skylines II, we are getting closer to being able to share a release date with you all for Bridges & Ports. And before that, we have a small surprise that we think will make the wait more lekker (Nederlands vlaggetje). But first, a drop for the original!
Wat zou dat inhouden is dat bekend? het moet iets nederlands zijn zouden het fietsen zijn?
Iemand enig idee?
Mischien een country-pack á la het UK-pack e.d.Jeffrey1908 schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:20:
Bij de aankondiging van deze pack stond er op Discord.
Iemand enig idee?
Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.
Dat zou ook nog een goede optie kunnen zijn idd!FooLsKi schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:33:
[...]
Mischien een country-pack á la het UK-pack e.d.
'Lekker' staat erbij schiet mij niet echt direct iets te binnen maar goed misschien is het ook maar iets heel kleins dat zou ook kunnen al hoop ik nog steeds op een pack met fietspaden en fietsen
Ik moet meteen denken aan de Wooting toetsenborden met Lekker switches.Jeffrey1908 schreef op zondag 14 september 2025 @ 23:24:
[...]
'Lekker' staat erbij schiet mij niet echt direct iets te binnen
Een update die fietspaden toevoegt lijkt me echter wel een stuk waarschijnlijker (en welkomer) dan een collectie macro's en een CS2 Switchy icoon voor Wootility.
Hm… mijn eigen verwachtingen maar niet te hoog zetten… ik gok op een stroopwafelkraam prop

Dat zou inderdaad ook nog kunnen, dat zou best een domper zijn.

Veel te ingrijpend lijkt me voor zo'n kleine aankondiging, ik ga voor een windmolen.Mol_1248163264 schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:20:
Fietsen met fietspaden.
Only fools are enslaved by time and space.
Ik ben idd meer aan het wensdenken. Ik denk dat je gelijk gaat krijgen.LoneRanger schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:04:
[...]
Veel te ingrijpend lijkt me voor zo'n kleine aankondiging, ik ga voor een windmolen.
Zou ernaast een krantenkraam zijn waar ze de AD haringtest publiceren en geel veel mensen bij de nummer 1 en zieke mensen bij de nummer 100?
Het zou wel de ‘fish’ resource verklaren die bij de laatste DLC aan de game is toegevoegd
City Planner Plays heeft inmiddels aangekondigd minder/geen CS2 content meer te maken. Geen goed teken voor deze reeks. Ik denk toch echt dat CS2 ten dode is opgeschreven.
Mwuah, enkel omdat een content creator minder tot geen content meer gaat maken, betekend nog niet direct dat iets ten dode opgeschreven is. Ook het feit dat het in het begin wat langzaam qua herstel gaat, hoeft nog niets te betekenen. We kennen natuurlijk prima titels die zeg hebben weten te keren in loop der jaren.Avalaxy schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:49:
City Planner Plays heeft inmiddels aangekondigd minder/geen CS2 content meer te maken. Geen goed teken voor deze reeks. Ik denk toch echt dat CS2 ten dode is opgeschreven.
Het hangt er grotendeels vanaf of CO zich vast blijft houden aan verdere development. Dit gaat onder de streep bepalend zijn. De vraag is alleen een beetje of er afdoende kennis en kunde in huis is, om dit adequaat te realiseren.
Weet CO zich hierin te herpakken. Update cycli te doen verbeteren. Volwaardig mod + asset support eindelijk de deur uit te doen. Dan wordt het ook voor content creators natuurlijk weer aantrekkelijker.
Eens, het is niet de eerste content creator die er in de afgelopen tijd minder of geen tijd aan gaat besteden en daarna ineens weer terug komt na wat updates. Het hangt echt af van wat CO zelf de komende tijd ( lees jaren) er nog van kan en wil gaan maken, al twijfel ik niet aan de wil.psychodude schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:06:
[...]
Mwuah, enkel omdat een content creator minder tot geen content meer gaat maken, betekend nog niet direct dat iets ten dode opgeschreven is. Ook het feit dat het in het begin wat langzaam qua herstel gaat, hoeft nog niets te betekenen. We kennen natuurlijk prima titels die zeg hebben weten te keren in loop der jaren.
Het hangt er grotendeels vanaf of CO zich vast blijft houden aan verdere development. Dit gaat onder de streep bepalend zijn. De vraag is alleen een beetje of er afdoende kennis en kunde in huis is, om dit adequaat te realiseren.
Weet CO zich hierin te herpakken. Update cycli te doen verbeteren. Volwaardig mod + asset support eindelijk de deur uit te doen. Dan wordt het ook voor content creators natuurlijk weer aantrekkelijker.
Aan de andere kant is het wel erg rustig op de lijn en minder vooruitgang zichtbaar dan gehoopt en kan me daarin dus wel voorstellen dat YouTubers minder content gaan maken en dat dat weer zn weerslag heeft op de community en dus sales en dus uiteindelijk weer in development. We gaan het wel zien waar het heen gaat. Ik hoop wel dat het uiteindelijk goed komt want ergens kan het een prachtige game worden, en is het al een beetje natuurlijk.
Er lijkt stevige concurrentie aan de horizon te verschijnen 
Zeker nu "Citystate Metropolis" zijn early alpha trailer heeft laten zien.Avalaxy schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:49:
*Werkelijke gameplay kan "mogelijk" tegenvallen of niet.
https://store.steampowere...020/Citystate_Metropolis/
Hopelijk niet als off-topic gezien aangezien dit een andere game betreft.
Maar wat je hier als kort ziet, had ik zeker ook lichtjes verwacht van skylines 2
Tevens anders aanbod ook prima, dit kan uiteraard "Paradox / Colossal" ook pushen
om betere content/aanpassingen/vernieuwingen aan te brengen aan hun huidige game
-> Edit @Dennisdn Tegelijkertijd zelfde post (11:41)

Stevige concurrentie is in mijn optiek wel wat overtrokken. Nog even buiten beschouwing gelaten, dat buiten het feit om dat je een stad bouwt, de gameplay tussen Cities Skylines en Citystate slecht vergelijkbaar is; Citystate dusver eigenlijk weinig longterm development kent. Na de launch, is de volgende content gewoon een te verwachten sequel. Is natuurlijk op zich niets mis mee. Maar moet het niet echt zien als spiritual successor op Cities Skylines.Dennisdn schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:41:
[YouTube: Citystate Metropolis - Gameplay Trailer]
C:S II zal echt niet ten dode zijn opgeschreven. Daar geloof ik niks van.
Wat ik wel denk is dat men door het negatieve begin heel veel moeite gaat hebben om die 'verloren' spelers weer terug te winnen. Ook zeker omdat de mods en assets-problemen (volgens mij) al ruim een jaar bezig zijn.
En wat betreft dat nieuwe spel, ik geloof echt niet dat men daar massaal heen gaat of concurrentie gaat betekenen voor Cities: Skylines II. Ik zag sowieso al dingen in het spel waarvan ik dacht; nee, dat wordt hem niet. Ook dingen waarvan ik dacht; dat zou mooi zijn in C:SII. En buiten dat, het is een solo project. Wat dat betreft echt prachtig wat diegene voor elkaar heeft gekregen, maar dat gaat echt eeuwen duren met het oplossen van bugs en nieuwe features ontwikkelen. En zelfs buiten dat, een early access van 1,5 jaar gaan veel mensen niet zien zitten en de lange termijn ontwikkeling is natuurlijk helemaal onzeker.
Desalniettemin zal ik zeker het spel volgen. En daarna heb ik blijkbaar nog 1,5 jaar om hem goedkoper te krijgen. En in die 1,5 jaar zal Cities: Skylines II ook weer flink zijn veranderd.
Hopelijk zorgt dit er inderdaad voor dat er een soort concurrentie-ontwikkeling gaat komen voor echt dé nieuwe simulatiegame.
Wat ik wel denk is dat men door het negatieve begin heel veel moeite gaat hebben om die 'verloren' spelers weer terug te winnen. Ook zeker omdat de mods en assets-problemen (volgens mij) al ruim een jaar bezig zijn.
En wat betreft dat nieuwe spel, ik geloof echt niet dat men daar massaal heen gaat of concurrentie gaat betekenen voor Cities: Skylines II. Ik zag sowieso al dingen in het spel waarvan ik dacht; nee, dat wordt hem niet. Ook dingen waarvan ik dacht; dat zou mooi zijn in C:SII. En buiten dat, het is een solo project. Wat dat betreft echt prachtig wat diegene voor elkaar heeft gekregen, maar dat gaat echt eeuwen duren met het oplossen van bugs en nieuwe features ontwikkelen. En zelfs buiten dat, een early access van 1,5 jaar gaan veel mensen niet zien zitten en de lange termijn ontwikkeling is natuurlijk helemaal onzeker.
Desalniettemin zal ik zeker het spel volgen. En daarna heb ik blijkbaar nog 1,5 jaar om hem goedkoper te krijgen. En in die 1,5 jaar zal Cities: Skylines II ook weer flink zijn veranderd.
Hopelijk zorgt dit er inderdaad voor dat er een soort concurrentie-ontwikkeling gaat komen voor echt dé nieuwe simulatiegame.
1 content creator betekent niet dat een game ten dode is opgeschreven.Avalaxy schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:49:
Hij is groot geworden en krijgt nu waarschijnlijk meer games opgestuurd om te kunnen reviewen.
Een mens heeft maar XX tijd om dingen te kunnen doen.
Er zijn meerdere gebruikers en creators die een stapje terug hebben gedaan in het maken van CS2 content.
Wat ik goed begrijp, ze kunnen het niet verder melken als er niks nieuws over te praten is.
Een goed voorbeeld is FM26. De content creators kunnen maar tot een bepaald niveau een game uitmelken. Maar er komt gewoon een punt dat je investering (bedenken, opnemen, editen) niet rendabel is (views worden lager, omdat minder het spelen).
Er zijn ook genoeg games die niet meer door content creators in de spotlight staan, maar door genoeg spelers wordt gespeeld.
Ik verwacht trouwens met de volgende patch dat heel wat creators weer actief worden in het spel. Vooral als er nieuwe assets zijn en er echt verbeteringen zijn doorgevoerd.
Dat zagen wij met de Economy 2.0. Tot (andere) problemen weer naar boven kwamen drijven.
Lees de reviews op Steam. Men is niet blij hoe er na 12-18 maanden gewoon niks meer werd gedaan aan eerdere delen. Maar die nog last hebben van vele bugs.Dennisdn schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:41:
[YouTube: Citystate Metropolis - Gameplay Trailer]
Eerlijk gezegd maak ik me toch ook wel een beetje zorgen.
- update cycle / bugfixes zijn erg minimaal het laatste jaar;
- waarom duurt het toch zo lang om een asset editor te implementeren?;
- communicatie is minimaal / non existent;
- nog steeds zijn er diverse onopgeloste bugs in de simulatie;
- day 1 content creators geven op;
- er worden wel updates voor CS1 gereleased;
- de PC eisen zijn nog steeds enorm hoog voor een stad van 100k+ inwoners.
Ik denk soms wel eens misschien moet CO van de grond af aan opnieuw beginnen met CS3, want dit lijkt bijna niet meer te fixen. Dat gevoel heb ik. Kan er uiteraard helemaal naast zitten.
- update cycle / bugfixes zijn erg minimaal het laatste jaar;
- waarom duurt het toch zo lang om een asset editor te implementeren?;
- communicatie is minimaal / non existent;
- nog steeds zijn er diverse onopgeloste bugs in de simulatie;
- day 1 content creators geven op;
- er worden wel updates voor CS1 gereleased;
- de PC eisen zijn nog steeds enorm hoog voor een stad van 100k+ inwoners.
Ik denk soms wel eens misschien moet CO van de grond af aan opnieuw beginnen met CS3, want dit lijkt bijna niet meer te fixen. Dat gevoel heb ik. Kan er uiteraard helemaal naast zitten.
Kennelijk heeft CP de vorige delen van Citystate niet gespeeld want dat had hij wel geweten wat de icoontjes onderin allemaal betekenen. Op zich niet slecht bedacht maar er zit veel meer in de een citybuilder zoals politiek en godsdienst. Je moet veel beslissingen nemen op dat vlak wat weer invloed heeft op de demand/economie, veel meer strategie ook dus.Ves schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:01:
Lees de reviews op Steam. Men is niet blij hoe er na 12-18 maanden gewoon niks meer werd gedaan aan eerdere delen. Maar die nog last hebben van vele bugs.
Bridges, Bikes, and Bugfixes - A Word from CO
https://forum.paradoxplaz...s-a-word-from-co.1860249/
[ Voor 20% gewijzigd door Jochem1995 op 29-09-2025 14:05 ]
En dat verklaard waarom mijn post niet goed werkte. Ik snapte het al niet.Jochem1995 schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:51:
Opzich klinkt het allemaal wel goed, en dat het een en ander dus ook al klaar staat. Alleen wel jammer dat er geen release datum aan gekoppeld is.
Er is zojuist een Netherlands region pack uitgebracht.
Meer info: https://www.paradoxintera...y-netherlands-region-pack
Download: https://mods.paradoxplaza.com/mods/121130/Windows
Even kort doorheen gescrolld maar ziet er serieus goed en uitgebreid uit.tycho28 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:42:
Er is zojuist een Netherlands region pack uitgebracht.![]()
Ik begrijp waarom ze geen datum noemen, maar het blijft ondermaats hoe ze dit aanpakken.JelleDJs schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:44:
[...]
En dat verklaard waarom mijn post niet goed werkte. Ik snapte het al niet.
Opzich klinkt het allemaal wel goed, en dat het een en ander dus ook al klaar staat. Alleen wel jammer dat er geen release datum aan gekoppeld is.
Ze denken dat 1 grote update alles gaat oplossen.
Ga heel toevallig zo naar de tandarts....
Ze hebben een uurtje geleden ook wat op Youtube gezettycho28 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:42:
Ziet er goed uit!
Fijn ook hoe volledig de pack zo op het eerste oog lijkt te zijn. Niet zozeer beperkt tot een deel van de assets, maar van suburbs tot city center en service buildings, goed vertegenwoordigd lijkt te zijn binnen dezelfde stijl. Met tevens recolor opties.
Nu nog de fietspaden en fietsers
.
Fijn ook hoe volledig de pack zo op het eerste oog lijkt te zijn. Niet zozeer beperkt tot een deel van de assets, maar van suburbs tot city center en service buildings, goed vertegenwoordigd lijkt te zijn binnen dezelfde stijl. Met tevens recolor opties.
Nu nog de fietspaden en fietsers
Oeh, nice, ook een aantal mooie Haagse gebouwen. Van het weekend maar eens een keer niet met Suno spelen en weer eens C:S2 afstoffentycho28 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:42:
Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.
Nou nou wat een beweging ineens bij CO. Houden ze dit forum in de gaten ofzo?
Dit pack geeft mij voor het eerst de neiging om CS2 uit zijn tijdelijke begraafplaats te halen (staat hier hidden in Steam) , maar ik wacht nu al zo lang dat ik nog even op de fietsen wacht. Dit ziet er goed uit iig
Best fijn als je een keer goed gokt, naja gedeeltelijk.LoneRanger schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:04:
[...]
Veel te ingrijpend lijkt me voor zo'n kleine aankondiging, ik ga voor een windmolen.
In de screenshots van deze forumpost zijn de wegen (de spoorvorming) donkerder dan nu in de game het geval is. Zou dat in de base game getweaked zijn, of gebruiken ze een mod?Jochem1995 schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:51:
De busstop verplaatsen en langer/breder maken.
Nu is het zebrapad direct tegenover de busstop. En kan men niet verder lopen tot er ruimte is.
Zorg ervoor dat het iets meer naar rechts/beneden is.
BTW slimme manier hoe je de bussen apart hebt gehouden van het algemene verkeer.
Inspiratie post.
Nu is het zebrapad direct tegenover de busstop. En kan men niet verder lopen tot er ruimte is.
Zorg ervoor dat het iets meer naar rechts/beneden is.
BTW slimme manier hoe je de bussen apart hebt gehouden van het algemene verkeer.
Inspiratie post.
Ja goed idee, de bussttop gewoon wat verderop zetten! Ga ik proberen. Vind het trouwens zo gek dat je geen bushalte kan plaatsen op een busbaan, alleen een busstop.
Dit soort dingen frustreren me zo enorm aan dit spel. Waarom gaan al die mensen keurig in een rij staan dwars over de weg? Waarom niet gewoon over het trottoir bij de busbaan, of desnoods verspreid in het gras. Nu moet je weer een oplossing bedenken voor een probleem dat er niet zou moeten zijn.Goldia schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:34:
Iemand een idee hoe deze rij mensen voor de bushalte op te lossen?
[Afbeelding]
Ik heb met de laatste NL pack gisteren weer wat gespeeld, en de nieuwe Nederlandse content is wel leuk. maar ik weet ook weer waarom ik het spel naast me neer heb gelegd. Alleen maar frustratie om zoning die verkeerd gaat, en simpele dingen voor elkaar krijgen die net weer net niet doen zoals je wilt..
FooLsKi schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:33:
[...]
Mischien een country-pack á la het UK-pack e.d.
Ik had het beter gegoktLoneRanger schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:21:
[...]
Best fijn als je een keer goed gokt, naja gedeeltelijk.
daar zijn mods voorgeert_s schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:56:
[...]
Dit soort dingen frustreren me zo enorm aan dit spel. Waarom gaan al die mensen keurig in een rij staan dwars over de weg? Waarom niet gewoon over het trottoir bij de busbaan, of desnoods verspreid in het gras. Nu moet je weer een oplossing bedenken voor een probleem dat er niet zou moeten zijn.
Ik heb met de laatste NL pack gisteren weer wat gespeeld, en de nieuwe Nederlandse content is wel leuk. maar ik weet ook weer waarom ik het spel naast me neer heb gelegd. Alleen maar frustratie om zoning die verkeerd gaat, en simpele dingen voor elkaar krijgen die net weer net niet doen zoals je wilt..
Haha ja I know. Het voelt inmiddels een beetje als een hele grote bal met elastiekjes waar ergens diep van binnen nog een basegame zit. En als één elastiekje knapt, gaat heel de bal meteen mee. Ik heb net te weinig tijd om te gamen om me weer druk te moeten maken welke mod mijn volgende frustratie weer kan oplossen. Ik ga wel wat anders doen. Probeer het over een half jaartje nog eens
Viel mij een paar dagen geleden ook al op.Goldia schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:36:
Ja goed idee, de bussttop gewoon wat verderop zetten! Ga ik proberen. Vind het trouwens zo gek dat je geen bushalte kan plaatsen op een busbaan, alleen een busstop.
Hopelijk iets dat ze gaan fixen/verbeteren
dat ben ik totaal niet met je eens. De basegame is vrij goed het is alleen de vraag wat je er van verwacht. Dat er veel mods voor zijn is een van de key onderdelen van de game. Dat was bij CS:1 niet anders.geert_s schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:42:
[...]
Haha ja I know. Het voelt inmiddels een beetje als een hele grote bal met elastiekjes waar ergens diep van binnen nog een basegame zit. En als één elastiekje knapt, gaat heel de bal meteen mee. Ik heb net te weinig tijd om te gamen om me weer druk te moeten maken welke mod mijn volgende frustratie weer kan oplossen. Ik ga wel wat anders doen. Probeer het over een half jaartje nog eens
Ik zeg ook niet dat het slecht is. Ik heb me echt wel al uren vermaakt en flinke steden gebouwd. Maar op dit moment om even een paar uurtjes te spelen op een avond in de week zitten er te veel irritaties in de weg voor echt spelplezier, that's all.Webgnome schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:15:
[...]
dat ben ik totaal niet met je eens. De basegame is vrij goed het is alleen de vraag wat je er van verwacht. Dat er veel mods voor zijn is een van de key onderdelen van de game. Dat was bij CS:1 niet anders.
Dat zit hem dan in zoning, maar ik probeer ook een kanaal aan te leggen zoals een binnenstad van Utrecht of Amsterdam, en dat lukt ook voor geen meter om netjes te krijgen. Ik krijg er geen nette Nederlandse bruggetjes overheen enzo. Ik wil ook een wijkje maken zoals een typisch Nederlandse wijk, met een pleintje met groen en parkeerplaats in het midden en huizen eromheen. Lukt dan ook weer net niet lekker met de parkeerplaatsen in het midden en huizen eromheen.. Misschien was het gewoon niet mijn week
Oww, ja het betere detailling werk.
Daar begin ik zelf maar niet aan. Ik kan heerlijk naar Biffa kijken (volgens mij niet perse de beste detailler op youtube). Maar dat gepriechel met boompjes, perkjes, parkeerplaatsen is net niks voor mij.
Moet wel zeggen dat met wat aankleding als bomen de stad wel ineens stuk levendiger wordt. In plaats van weg, zone, huis, zone, huis.
Daar begin ik zelf maar niet aan. Ik kan heerlijk naar Biffa kijken (volgens mij niet perse de beste detailler op youtube). Maar dat gepriechel met boompjes, perkjes, parkeerplaatsen is net niks voor mij.
Moet wel zeggen dat met wat aankleding als bomen de stad wel ineens stuk levendiger wordt. In plaats van weg, zone, huis, zone, huis.
Er viel mij trouwens iets op vandaag. Ik speel vaak met unlimited money/unlock all. Echter vorige week een nieuwe stad gestart zonder dat alles en de demand fluctueerde nogal. Echter nu weer toch terug die opties aan gezet en meteen was alle demand 100%. Is dat niet gewoon een bug?
Ik zou het zebrapad daar weg halen en twee nieuwen maken namelijk verder naar boven en verder naar onder. [in het plaatje] Dan een voetpad door het gras vanaf beide zebra's zodat de mensen niet over de stoep gaan. Je kunt ook nog gaan voor een soort voetgangersbrug, het zij in de berm of zelfs over de weg als je daar ruimte voor hebt.Goldia schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:34:
Iemand een idee hoe deze rij mensen voor de bushalte op te lossen?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/nHvG55vmMldpF7hIMH2Z4QoE.png?f=user_large)
rood: zerbra's met voetpad
geel: voetgangersbrug over de busbaan.
Biffa met het Nederland-pack
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
@Goldia dat ziet er een stuk beter uit inderdaad.
Ik heb nu een aantal uren met het Nederlands pack er op zitten en ik moet zeggen dat ik wel blij ben dat het er is, met 1 hele grote maar. Het is vooral een randstad feestje. Ik mis hier zoveel verschillende gebouwen in. Als je kijkt naar het UK pack dan zie je dat er op de diverse residential niveaus al verschillende soorten bebouwing zijn. Dat is hier simpelweg veel te weinig om een goed beeld te krijgen van hoe 'Nederland' er uit ziet. Tuurlijk een groot deel van wat Nederland is bestaat uit woningen met een dakkapel, wat seniorenflats en daarmee klaar.
Wat ik mis zijn echter oa. de typische kerkgebouwen in het Zuiden van het land ( ja , ik kom daar vandaan ) die allemaal gemaakt lijken te zijn door dezelfde architect. bijvoorbeeld deze. Of wat te denken van de vele kleine huisjes die midden in het landschap staan of de oude (vul provincie in) boerderij gebouwen. En wat te denken van de grote vrijstaande huizen? Ik mix nu de EE en de NL een beetje door elkaar en dan krijg ik wel het idee dat het 'klopt'. Het zou mooi zijn als die ooit nog worden toegevoegd.
Ik heb wel eens zitten spelen met de gedachte om 3d animatie te willen doen hiervoor, echter heb ik echt geen zin/tijd om mij hier in te verdiepen ( waar beginnen??)
Ik heb nu een aantal uren met het Nederlands pack er op zitten en ik moet zeggen dat ik wel blij ben dat het er is, met 1 hele grote maar. Het is vooral een randstad feestje. Ik mis hier zoveel verschillende gebouwen in. Als je kijkt naar het UK pack dan zie je dat er op de diverse residential niveaus al verschillende soorten bebouwing zijn. Dat is hier simpelweg veel te weinig om een goed beeld te krijgen van hoe 'Nederland' er uit ziet. Tuurlijk een groot deel van wat Nederland is bestaat uit woningen met een dakkapel, wat seniorenflats en daarmee klaar.
Wat ik mis zijn echter oa. de typische kerkgebouwen in het Zuiden van het land ( ja , ik kom daar vandaan ) die allemaal gemaakt lijken te zijn door dezelfde architect. bijvoorbeeld deze. Of wat te denken van de vele kleine huisjes die midden in het landschap staan of de oude (vul provincie in) boerderij gebouwen. En wat te denken van de grote vrijstaande huizen? Ik mix nu de EE en de NL een beetje door elkaar en dan krijg ik wel het idee dat het 'klopt'. Het zou mooi zijn als die ooit nog worden toegevoegd.
Ik heb wel eens zitten spelen met de gedachte om 3d animatie te willen doen hiervoor, echter heb ik echt geen zin/tijd om mij hier in te verdiepen ( waar beginnen??)
[ Voor 20% gewijzigd door Webgnome op 04-10-2025 20:24 ]
Zoiets bedoel je?geert_s schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:12:
[...]
Ik zeg ook niet dat het slecht is. Ik heb me echt wel al uren vermaakt en flinke steden gebouwd. Maar op dit moment om even een paar uurtjes te spelen op een avond in de week zitten er te veel irritaties in de weg voor echt spelplezier, that's all.
Dat zit hem dan in zoning, maar ik probeer ook een kanaal aan te leggen zoals een binnenstad van Utrecht of Amsterdam, en dat lukt ook voor geen meter om netjes te krijgen. Ik krijg er geen nette Nederlandse bruggetjes overheen enzo. Ik wil ook een wijkje maken zoals een typisch Nederlandse wijk, met een pleintje met groen en parkeerplaats in het midden en huizen eromheen. Lukt dan ook weer net niet lekker met de parkeerplaatsen in het midden en huizen eromheen.. Misschien was het gewoon niet mijn week
/f/image/KsbquztL9QYWIvtcdZ2dD4Nt.png?f=fotoalbum_large)
Ha netjes! In mijn idee is het voorste stukje groen ook nog een ruitje huizen met de achtertuin naar het plein. de lege hoeken links en rechts zijn in Nederland vaak nog gevuld door één van de rijtjes huizen door te laten lopen in een steegje (dus alleen toegankelijk voor voetgangers via het trottoir langs de huizen. Maar netjes gedaan! als het middelste rijtje huizen nu halfhoogbouw zou zijn is het exact een huis waar ik vroeger heb gewoond
Gaaf gemaakt! Veel leuke details (olifantenpaadjes, stoeptegels, oversteek naar het speeltuintje, andere ondergrond bij de parkeerplaats, logische opstelling van de lantaarnpalen en aankleding met caravan, bikes, etc! Wat Geert_s zegt is eigenlijk alleen de hoeken in te vullen met een steegje en woningen die daaraan liggen. Misschien nog kliko’s in de voortuinen?
Mooie inspiratie geef je @Goldia
Mooie inspiratie geef je @Goldia