Crawl NL schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 11:17:
[...]
Mag je best weten

onder de rook van Arnhem. Het is niet alleen de afstand, al is dit wel de hoofdreden. Het is ook of Xpeng door deze wijze van ‘een auto aan de man brengen’, dit gaat zorgen voor tegenvallende verkoopcijfers en zich gaan terugtrekken. Maar goed, dit is puur onderbuikgevoel en tot op heden op niets gebaseerd. We worden overspoeld met Chinees merken, er zullen er toch op den duur wat gaan omvallen lijkt me. Maar ook dit is pure speculatie, dus trek je niets aan van mijn motivatie om Xpeng ‘vooralsnog’ van mijn wensenlijst te halen. Ik heb nog anderhalf jaar dus wie weet

Dat is een fair punt ook. Persoonlijk denk ik dat Xpeng en BYD wel echt goede kans van slagen hebben op de lange termijn, mits ze ook met 'facelifts' en opvolgers komen, want dat is uiteindelijk het belangrijkst. Leuk dat er nu een L03 bij is gekomen, maar laat ze ook over 2/3/4 jaar maar een echte opvolger voor de G6 en G9 brengen.
En inderdaad, het wispelturige spat er bij bepaalde merken nogal van af. Op zich is de gang van de P7 naar P7+ in NL wel te verklaren, maar deels ook een gekke want juist auto's als de Lexus ES, Audi A6/A8, BMW 5/7-serie, VW Passat enzo blijven maar terrein verliezen als sedan, deels omdat het onoverzichtelijke lellen van auto's zijn. Met 507cm is de P7+ bijna 20cm langer dan de G9, dat is nogal wat, zeker voor ons land. Terwijl de normale P7 dezelfde lengte heeft op 1cm na.
Zelf kom ik net terug van een G9 Performance proefrit die ik vergelijk met de Volvo EX60 en de BMW iX3 die ik ook allebei al proefgereden heb. Wat me met name opvalt is dat de G9 echt een prettige auto is om te rijden, zeer comfortabel, behoorlijk stil aan boord, maar bij lange na niet zo stil als de EX60 en veel opties. De kinderen zijn weg van de stoelventilatie (dat biedt niemand in deze prijsklasse) en zelfs massage echterin, wat ik echter van tevoren niet gezien had en eigenlijk gezien de overload aan opties juist wel gek vind is dat de Xpeng als enige géén eigen climate control zone voor achter heeft.
De Xpilot was ok, maar ik had wel het probleem dat de auto op de snelweg echt tegen de rechterlijn aanplakte en dat voelde niet prettig. Ik probeerde te corrigeren, maar het effect was dat je er doorheen stuurt, hij hem 'pauzeert' en als je zelf weer even stopt met sturen grijpt Xpilot weer de lijnen vast en duwt de auto naar rechts. Dat grijpen van de Lane Centering gaat veel te ruw en schud de auto zelfs van links naar rechts wat oncomfortabel is. Ook worstelde ik op welke instelling dan ook met de soepelheid van het pedaal, zowel in Xpedal als zonder die actief. In Xpedal duurt het gevoelsmatig veel te lang voordat hij begint te regenereren en ook het doseren van meer/minder regen of überhaupt 'gas' geven was in geen enkele instelling soepel te krijgen. En dat terwijl de Performance voor de rest totaal niet als een snelle auto aanvoelde, mijn 325 pk EV6 is in Sport mode bloedsnel (0-100 in 5,2 sec op papier) en de G9 Performance zou 4,2 sec ervoor nodig hebben, maar dat voelde in de verste verte niet zo, zelfs in Sport mode niet. Zelfs mijn vrouw, van wie ik de EV6 niet in Sport mode mag rijden met haar ernaast omdat ze het echt te heftig vindt, zei nadat ik weer eens vol gas gaf "is dit alles?", dat zegt genoeg. En niet dat het daarom gaat, ik ben overwegend iemand die van relaxt rijden houdt, maar 575 pk en 4,2 sec naar de 100? Blijkt maar eens temeer dat specs er niet toe doen. Verder gewoon meer dan genoeg voor wat wij zoeken hoor, maar het viel wel op.
Ook is de Xpilot op 80 wegen en het benaderen van rotondes waarbij de auto voor je afremt niet erg soepel. Hij remt in voelbare stappen waarbij het dus niet geleidelijk verloopt maar hij elke keer gevoelsmatig een paar % remkracht erbij gooit en je echt elke keer een schokkerig gevoel eraan overhoudt.
Dus daarom een auto van 2 werelden voor ons: rijdt heerlijk, qua comfort vergelijkbaar met de Volvo, het stuur van de Xpeng vind ik beter (Volvo stuur is akelig klein en zéér gevoelig), het centrale scherm kan ik snel aan gewend raken en de opties zijn best makkelijk te vinden. De stoelen zijn in 1001 standen te zetten, ook heerlijk en mijn vrouw was verkocht van de relax-stand (heet dat zo?) waarbij ze bijna plat achteruit lag maar de auto wel genoeg ruimte voor de achterpassagier hield. Ook de ruimte en opties achterin zijn geweldig, wie je het van ons gezin ook vroeg, in deze auto voelden we ons allen de koning te rijk. Ook erg fijn van de camera's bij het links/rechts aangeven van het knipperlicht, Kia/Hyundai doen dit in hun luxe uitvoeringen (heb ik nu ook op de EV6) en Tesla (omdat ze niks anders hebben) en Xpeng dus ook en dat is een erg fijne toevoeging. Ook de Dynaudio klonk met wireless CarPlay boven verwachting goed en beter dan de Bowers & Wilkins in de EX60 waar veel mensen zo lovend over praten, ik vond die nogal blikkerig klinken, totaal niet vol. Bedrade CarPlay kreeg ik niet aan de praat ondanks dat ik van tevoren had gelezen dat de auto dat wel heeft én de auto het zelf ook aangaf bij het aanklikken van het CarPlay icoontje. Reden is voor mij primair dat ik van goede audio houd en via USB kan ik lossless audio spelen terwijl wireless CarPlay altijd beperkt is tot de lossy codec vanwege BT. Hoewel de auto erg stil is, waren er wel geregeld wat bijgeluiden vanuit de banden (een beetje een dreunerig geluid op lagere snelheden) te horen en ook kwam het EV geluid wat onder de 30 km/u hoorbaar is voor de buitenwereld het interieur in, zowel mijn vrouw als ik hoorden een zeurderige toon en na een tijdje kwamen we erachter dat het boven de 30 km/u ineens weg was en continu onder de 30 terugkwam.
De verkopers waren erg vriendelijk en behulpzaam (Breukelen), uiteindelijk gesproken met een dame die ons vooraf hielp en een man die ons erna hielp. Het was ook verrassend druk, veel ouderen viel ons op en ogenschijnlijk reed iedereen met een G6 of G9, ik heb geen enkele P7+ rijdend gezien ondanks dat er wel een stuk of 5 geparkeerd stonden. Ook kreeg ik nog aangeboden om nog even met de G9 Long Range te rijden, maar daar hadden we geen tijd meer voor.
Veel positieve indrukken, volgeladen met opties en relatief goede prijzen, maar als je het hebt over premium moeten details ook kloppen en hoewel we in het interieur echt niks hebben kunnen vinden wat niet goed was, waren juist de Xpilot, de bijgeluiden en het gebrek aan souplesse in het gaspedaal en de regen genoeg om te zeggen: dit doet zelfs Toyota beter met de C-HR+ en kan eigenlijk gewoon niet in deze prijsklasse. Want ondanks dat een vergelijkbaar uitgeruste G9 Long Range 6-7k goedkoper is dan een EX60 of iX3, hebben we het uiteindelijk over merken en auto's die nooit nodig zijn, maar je juist kiest omdat de puntjes op de i ook kloppen. En voor mensen die de G9 overwegen, zou ik zeggen: neem ook eens plaats in de EX60 en iX3, ook die zijn per se perfect, maar alles bij elkaar genomen kloppen die veel meer en Xpeng heeft toch teveel basisdingen die niet helemaal top zijn nog. Aldus mijn ervaring.