Neem geen SR. Die heeft een mediatek chipset voor de media (geen Snapdragon), nepleer en geen Orin-X chip, maar een losse unit voor ADAS functies zonder ALC. Het is een echte instapper. Zelf zou ik altijd voor de P7+ kiezen i.p.v. de G6. Het is gewoon luxure auto, die 30 cm langer is en een Turing chip heeft met de mogelijkheid (geen belofte) voor VLA2.0.FREAKJAM schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:44:
Vandaag een proefrit gemaakt in de XPENG G6 Long Range in het zwart. Omdat de lease van mijn Ioniq 5 eind november afloopt, ben ik alvast aan het oriënteren op een mogelijke opvolger.
Mijn eerste indrukken:Nu resteert vooral nog de keuze voor de kleur én de vraag of ik voor de Standard Range of de Long Range ga. De Long Range lijkt net binnen mijn leasebudget te passen, maar heel lange afstanden rijd ik voor mijn werk niet. Gemiddeld kom ik uit op zo'n 20.000 tot 25.000 kilometer per jaar, dus qua actieradius zou de Standard Range waarschijnlijk ook prima voldoen.
- De wegligging voelde prettig aan en is wat mij betreft goed vergelijkbaar met die van de Ioniq 5.
- Ik had wel echt het gevoel dat ik in een cockpit zat. Ondanks dat de G6 een hoge auto is, voelt het interieur ook relatief hoog en omsloten aan. Waar de Ioniq 5 voorin erg ruimtelijk aanvoelt met veel open ruimte tussen de stoelen, is de middenconsole in de G6 veel prominenter aanwezig. Niet storend, maar wel iets waar ik even aan moest wennen.
- Ook de digitale achteruitkijkspiegel, die op een camera gebaseerd is, was in het begin even wennen. Gelukkig kun je deze functie uitschakelen als dat je voorkeur heeft.
- Verder zit de auto vol met technische snufjes, maar de proefrit was eigenlijk te kort om alles goed uit te proberen.
Aan de andere kant zijn de extra technische voorzieningen, de uitgebreidere rijhulpsystemen en het Nappa-leer wel aantrekkelijke extra's. Je bent een tweaker of je bent het niet. 😉
Ik heb de XPENG-medewerker ook gevraagd naar de verwachte levertijd van de nieuwe L03. Zijn verwachting is dat deze pas volgend jaar geleverd zal worden. Toch wacht ik eerst nog even het event van volgende week af voordat ik definitief een keuze maak.
Voor de liefhebber heb ik ook wat extra kiekjes gemaakt van de P7+. Opzich een mooie wagen, maar ik vind hem persoonlijk toch echt te lang.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Thanks! Ik wacht ook nog af tot komende donderdag, dan is de globale lancering van de L03. Er is zojuist al meer informatie beschikbaar gesteld over het model. De Kunpeng Super Range Extender variant komt ook naar Europa.roel00 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:46:
[...]
Neem geen SR. Die heeft een mediatek chipset voor de media (geen Snapdragon), nepleer en geen Orin-X chip, maar een losse unit voor ADAS functies zonder ALC. Het is een echte instapper. Zelf zou ik altijd voor de P7+ kiezen i.p.v. de G6. Het is gewoon luxure auto, die 30 cm langer is en een Turing chip heeft met de mogelijkheid (geen belofte) voor VLA2.0.
De auto wordt in de volgende landen als eerste gelanceerd:
- China
- Duitsland
- Zweden
- Nederland
- Noorwegen
- Belgie
- Denemarken
- Frankrijk
De volgende specs hebben ze al gedeeld:
- WLTP: 520km
- Energieverbruik: 15.3 kWh/100km
- 0-100km/h: 4.5 sec
is everything cool?
Hoop echt dat ze ons verrassen dat ze dit jaar nog kunnen leveren. Is voor mij nu echt #1 op mijn shortlist.FREAKJAM schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:29:
[...]
Thanks! Ik wacht ook nog af tot komende donderdag, dan is de globale lancering van de L03. Er is zojuist al meer informatie beschikbaar gesteld over het model. De Kunpeng Super Range Extender variant komt ook naar Europa.
De auto wordt in de volgende landen als eerste gelanceerd:[Afbeelding]
- China
- Duitsland
- Zweden
- Nederland
- Noorwegen
- Belgie
- Denemarken
- Frankrijk
Ik hoop dat zelf ook. Afgelopen zaterdag sprak ik een medewerker van XPENG tijdens een roadshow in Echt-Susteren. Hij gaf aan dat het waarschijnlijk pas volgend jaar zou worden. Desondanks wil ik eerst afwachten wat er aanstaande donderdag officieel wordt aangekondigd.ExoFun schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:13:
[...]
Hoop echt dat ze ons verrassen dat ze dit jaar nog kunnen leveren. Is voor mij nu echt #1 op mijn shortlist.
is everything cool?
De koffer van die L03 is wel krap, 300 nog wat liter. De L05 is ook net aangekondigd, lijkt qwa formaat meer op de G7, hoop dat die ook snel komt. De G7 is officieel in België al geïntroduceerd, maar daar hoor je niks meer over vreemd genoeg. Zijn geen reviews over te vinden, niks.
De G7 komt niet naar Europa. Sommigen hoopten daarop, maar Xpeng heeft die keutel ingetrokken. De L03 komt wel, er is een launch-event deze week in München. Je geeft aan dat de L05 is aangekondigd, waar lees je dat dan? Van Xpeng zelf heb ik geen enkele aankondiging gezien.atanis schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:16:
De koffer van die L03 is wel krap, 300 nog wat liter. De L05 is ook net aangekondigd, lijkt qwa formaat meer op de G7, hoop dat die ook snel komt. De G7 is officieel in België al geïntroduceerd, maar daar hoor je niks meer over vreemd genoeg. Zijn geen reviews over te vinden, niks.
In China zijn er in principe maar 2 verschillende EV (EREV buiten beschouwing gelaten) modellen. Eentje met een 56 kWh LFP en eentje met een 69 kWh LFP batterij en beide modellen zijn RWD. De snelste RWD doet 0-100 in 6,6 seconden.FREAKJAM schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:29:
[...]
Verwacht ook 400V ipv 800V. Das dan een van de grote verschillen met de G6.
In Europa komt er ook een AWD versie beschikbaar. Dus die 4.5 seconden zal dan wel van de AWD zijn. 520 km WLTP zal de 69 kWh RWD versie zijn (komt volgens mij wel overeen met de 625 CLTC range). Al is nog niet bevestigd dat de long range versie 69 kWh zal hebben. Zag dat een Australische reviewer aangaf dat ze daar waarschijnlijk eentje krijgen met 71 kWh.
Met VLA 2.0 (high end model met 1500 TOPS (2x Turing)) zal dit een zeer interessante auto gaan worden mits de instapper begint bij 35/36k.
De G6 begint bij 42k, klinkt logisch als de long range L03 versie daaronder zit.
De presentatie begint trouwens donderdag om 13:00 uur.
[ Voor 17% gewijzigd door EXCalibur_EeK op 14-07-2026 13:57 ]
Ik heb een G9 LR die ook een LFP batterij heeft. In Nederland is mijn ervaring tot nu toe erg teleurstellend. Met iemand anders aan dezelfde Fastned lader kom ik niet verder dan 150kW en toen hij/zij weg ging kwam ik op 175kW.eLScha schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:21:
Is er eigenlijk ooit iemand die meer dan 200kw kan laden met z’n G6SR 2025? Ik ben daar echt nog nooit in de buurt gekomen.
In België en Frankrijk daarentegen, ga ik met gemak (gemiddeld) over de 300kW heen. En dan zit ik binnen 8 minuten al boven de 42kWh. Heerlijk. Nauwelijks genoeg tijd om een ijsje te halen en op te eten....
![]() | ![]() |
Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌
Xpeng prepares major product offensive with multiple new filings - CnEVPostroel00 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:01:
[...]
De G7 komt niet naar Europa. Sommigen hoopten daarop, maar Xpeng heeft die keutel ingetrokken. De L03 komt wel, er is een launch-event deze week in München. Je geeft aan dat de L05 is aangekondigd, waar lees je dat dan? Van Xpeng zelf heb ik geen enkele aankondiging gezien.
Ook een G9L
Mooie auto die L05, hoop dat die wel naar Europa komt.
[ Voor 75% gewijzigd door atanis op 14-07-2026 15:35 . Reden: foto ]
Nee hoor 539 liter voor de L03atanis schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:16:
Bij dubbele bezetting wordt idd de boel verdeeld (bij de Alpitronics die bijv. Fastned gebruikt). De 300 kW units hebben 6 x 50 kW units erin zitten, dus als je met een langzame stellantis staat te laden (die niet hoger komt dan 50 kW) dan heb jij nog 250 kW tot je beschikking, pakt ie net 51 kW dan ben jij 1 module kwijt en heb je nog 200 kW.sjoerd-p schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:03:
[...]
Ik heb een G9 LR die ook een LFP batterij heeft. In Nederland is mijn ervaring tot nu toe erg teleurstellend. Met iemand anders aan dezelfde Fastned lader kom ik niet verder dan 150kW en toen hij/zij weg ging kwam ik op 175kW.
In België en Frankrijk daarentegen, ga ik met gemak (gemiddeld) over de 300kW heen. En dan zit ik binnen 8 minuten al boven de 42kWh. Heerlijk. Nauwelijks genoeg tijd om een ijsje te halen en op te eten....
[Afbeelding] [Afbeelding]
7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)
Ik had het idee dat het hele station ook stroomtekort had, want toen de andere auto weg was, liep het bij mij nog maar op tot 170 i.p.v. gelijk richting 300 te gaan. Maar goed, mijn reis naar Frankrijk was inderdaad op een rustig moment. Dat zal deze zomer wel anders zijn met mijn vouwwagen erachter en kano's erop. Dan waren de gemiddeldes boven de 300 wel lekker, maar misschien wat onrealistisch bij drukte... We gaan het meemaken.The Wizard schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:14:
[...]
Bij dubbele bezetting wordt idd de boel verdeeld (bij de Alpitronics die bijv. Fastned gebruikt). De 300 kW units hebben 6 x 50 kW units erin zitten, dus als je met een langzame stellantis staat te laden (die niet hoger komt dan 50 kW) dan heb jij nog 250 kW tot je beschikking, pakt ie net 51 kW dan ben jij 1 module kwijt en heb je nog 200 kW.
Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌
Dat is inderdaad een FastNed ding, verschil met bijvoorbeeld Ionity is dat ze bij Ionity accupakketten hebben staan voor het geheel. Er zijn geloof ik nu maar 2 FastNed locaties met accu's (testfase), de rest heeft allemaal een netaansluiting zonder accu's, wat leuk lijkt, maar in de praktijk beperkt tot het aansluitvermogen van het station.Voordeel van stations met accu is gewoon dat de accu's ook bij minimaal gebruik geladen worden, om meer piekvermogen te kunnen leveren wanneer nodig.
Vorig jaar een flinke zomertrip gemaakt (2.100 km enkele reis) met Ionity en eigenlijk overal waar Hyperchargers met accu stonden het maximum laadvermogen kunnen halen (297 kW bij pre FL G6). Meeste stations waren Ionity.
Ben vooral benieuwd hoe het dit jaar zal zijn, meer 800V merken en auto's op de weg, eens zien komende week of het dan bij stations met de ondersteuning hiervoor drukker is. Ik heb vorige week nog een keer een Tesla v4 (Harderwijk) geprobeerd, maar mijn auto heeft nog steeds max 98 kW aldaar. Had gehoopt dat amperage iets hoger mocht nu, maar dat is niet veranderd (nog steeds max 250A aldaar).
Vorig jaar een flinke zomertrip gemaakt (2.100 km enkele reis) met Ionity en eigenlijk overal waar Hyperchargers met accu stonden het maximum laadvermogen kunnen halen (297 kW bij pre FL G6). Meeste stations waren Ionity.
Ben vooral benieuwd hoe het dit jaar zal zijn, meer 800V merken en auto's op de weg, eens zien komende week of het dan bij stations met de ondersteuning hiervoor drukker is. Ik heb vorige week nog een keer een Tesla v4 (Harderwijk) geprobeerd, maar mijn auto heeft nog steeds max 98 kW aldaar. Had gehoopt dat amperage iets hoger mocht nu, maar dat is niet veranderd (nog steeds max 250A aldaar).
Laden & Energie
Aanzienlijk verbeterde laadcompatibiliteit met Tesla V3- en V4-Superchargers. Snellere laadprestaties bij koud weer. Verbeterd thermisch batterijbeheer bij lage temperaturen. Nauwkeurigere batterijpercentage (SOC) na het laden. Nauwkeurigere berekening van de resterende actieradius. Verbeterde rapportage van de batterijgezondheid (SOH) voor nieuwe batterijpakketten. Uitgebreide energieverbruiksgrafieken. Inconsistenties tussen ritverbruik en de statistieken van de laatste 100 km opgelost.
Nieuwste XPENG L03 promo is net gepubliceerd. Beetje over de top wel, maar ik snap wel wat ze proberen neer te zetten.
[ Voor 11% gewijzigd door FREAKJAM op 15-07-2026 14:29 ]
is everything cool?
Mijn Tesla Model 3 kan elk moment geleverd worden. De L03 lijkt wel echt een goede concurrent te worden. Dit doet me toch een beetje twijfelen of ik niet beter even kan wachten.
Ik had vanmorgen de Xpeng dealer gevraagd naar de levertijd van de L03, maar hier wist hij nog niets over te zeggen.
Ik had vanmorgen de Xpeng dealer gevraagd naar de levertijd van de L03, maar hier wist hij nog niets over te zeggen.
Ik hoop dat dit morgen bekend wordt gemaakt. Ik heb het afgelopen zaterdag aan een XPENG medewerker gevraagd bij een roadshow event en die gaf aan dat het pas in 2027 zal zijn. Ik wacht toch nog even af wat er morgen gedeeld gaat worden.Reckoner schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:06:
Mijn Tesla Model 3 kan elk moment geleverd worden. De L03 lijkt wel echt een goede concurrent te worden. Dit doet me toch een beetje twijfelen of ik niet beter even kan wachten.
Link naar de livestream is ook al beschikbaar op Youtube:
[ Voor 10% gewijzigd door FREAKJAM op 15-07-2026 15:45 ]
is everything cool?
Wat is eigenlijk de beste manier om zo snel mogelijk een offerte te krijgen bij je leasepartij van zo een auto als deze toch nog einde 2026 geleverd kan worden?
Xpeng is wel echt z'n best aan het doen om de Chinese Tesla te worden
met EV's en met humanoids haha. En AI first, enzovoort enzovoort.
Ben wel heel erg benieuwd naar hun implementatie van FSD, en of die in Europa beschikbaar gaat komen en hoe die presteert ten opzichte van Tesla.
Edit; tijdens het live event zeggen ze "hopelijk binnenkort de rest van de wereld" terwijl ze de samenwerking met Volkswagen aanstippen.
Als ze de L03 onder de prijs van de Model 3/Y kunnen krijgen (en ik denk dat ze dat kunnen) is het hoe dan ook een goede aanbieding.
Ben wel heel erg benieuwd naar hun implementatie van FSD, en of die in Europa beschikbaar gaat komen en hoe die presteert ten opzichte van Tesla.
Edit; tijdens het live event zeggen ze "hopelijk binnenkort de rest van de wereld" terwijl ze de samenwerking met Volkswagen aanstippen.
Als ze de L03 onder de prijs van de Model 3/Y kunnen krijgen (en ik denk dat ze dat kunnen) is het hoe dan ook een goede aanbieding.
[ Voor 14% gewijzigd door Richh op 16-07-2026 14:29 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Vreemd genoeg is België en Frankrijk de vanafprijs 2000 euro lager.FREAKJAM schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:36:
Een vanafprijs van €36.990 in Nederland voor de L03. Dat klinkt veelbelovend.
Maar in de configurator wel 2000 lager voor NL:
https://store.xpeng.com/nl/configurator/L03?source=ow_os_top_nav
RWD Standard Range - €34.990
- 445 km WLTP-actieradius
- 58,3 kWh LFP-batterij
- 180 kW vermogen
- 0-100 km/u in 7,5 seconden
- Snelladen tot 193 kW (10-80% in 20 minuten)
- 520 km WLTP-actieradius
- 71,2 kWh LFP-batterij
- 180 kW vermogen
- 0-100 km/u in 6,6 seconden
- Snelladen tot 236 kW (10-80% in 20 minuten)
- 440 km WLTP-actieradius
- 71,2 kWh LFP-batterij
- 285 kW vermogen
- 0-100 km/u in 4,5 seconden
- Vierwielaandrijving
- Snelladen tot 236 kW
- 440 km WLTP-actieradius
- 285 kW vermogen
- 0-100 km/u in 4,5 seconden
- Turing AI-chip(s)
- Uitgebreide XPILOT-functionaliteit
- 18-speaker XOPERA audiosysteem
- Massagefunctie voorstoelen
- 20" velgen
- Warmtepomp
- Panoramisch glazen dak
- Head-up display
- 15,6" touchscreen
- Apple CarPlay & Android Auto
- 360° camerasysteem
- Verwarmde en geventileerde voorstoelen
- V2L (Vehicle-to-Load)
- Elektrische achterklep
- Trekgewicht van 1.500 kg
is everything cool?
Verschil qua km's tussen de LR en de Performance vind ik toch erg groot... zeker als je het het verschil van de G6 modellen ziet.
Overigens zie ik hier https://store.xpeng.com/nl/configurator/L03 ook weer een schermpje als cockpit, helaas geen Head-up, zoals in sommige youtube filmpjes. Persoonlijk vond ik de Head-up wel mooier.
Verder ziet het er wel gelikt uit.
Overigens zie ik hier https://store.xpeng.com/nl/configurator/L03 ook weer een schermpje als cockpit, helaas geen Head-up, zoals in sommige youtube filmpjes. Persoonlijk vond ik de Head-up wel mooier.
[ Voor 54% gewijzigd door Nougat op 16-07-2026 16:01 ]
Lijkt erop dat alleen de Ultra 2 turing chips bevat en dus volledige VLA 2.0 gaat ondersteunen.
Het vreemde was wel tijdens de presentatie dat de max range 520 WLTP was en verbruik 15,3 kW/100km. Dat matcht niet echt.Nougat schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:55:
Verschil qua km's tussen de LR en de Performance vind ik toch erg groot... zeker als je het het verschil van de G6 modellen ziet.
Overigens zie ik hier https://store.xpeng.com/nl/configurator/L03 ook weer een schermpje als cockpit, helaas geen Head-up, zoals in sommige youtube filmpjes.
Wat ik zo had begrepen krijgen de Europese auto's een schermpje (cockpit) én HUD. Bij de Chinese versies is schermpje optioneel volgens mij.
Schijnbaar komen er afleverkosten en BPM bij.... Onderaan de pagina staat ander bedrag.Obelixxx schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:50:
Maar in de configurator wel 2000 lager voor NL:
Zonder gek te doen alweer boven 40K. Gelukkig heb ik nog even dus wacht wel even rustig af. Anders toch gewoon een Tesla aangezien de Xpeng shops ook niet echt wijdverspreid zijn.
Ik ben ook nog niet echt overtuigd. Om een beetje een goede range te hebben kom je uit bij de RWD Long Range, maar dan mis je toch wel weer de extra's die de Xpeng zo interessant maken (zoals massagefunctie voorstoelen, Turing AI-chip(s), Uitgebreide XPILOT-functionaliteit, 18-speaker XOPERA audiosysteem, etc).
Nog niks bekend over de beschikbaarheid/levertijd, toch?
[ Voor 8% gewijzigd door Reckoner op 16-07-2026 16:18 ]
Die Massagefunctie had ik nog niet eens gezien dat die op de LR niet zat..... dat valt ff tegen. Dan hoef ik ook niet verder naar de L03 te kijken of proef te rijden. Jammer Xpeng!Reckoner schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:16:
Ik ben ook nog niet echt overtuigd. Om een beetje een goede range te hebben kom je uit bij de RWD Long Range, maar dan mis je toch wel weer de extra's die de Xpeng zo interessant maken (zoals massagefunctie voorstoelen, Turing AI-chip(s), Uitgebreide XPILOT-functionaliteit, 18-speaker XOPERA audiosysteem, etc).
[ Voor 7% gewijzigd door Nougat op 16-07-2026 16:23 ]
Tis toch een beetje meh als ik het zo bekijk. 440 WTLP, 80% laden, 7% verlies in winter, das nog maar 330 WLTP. Geen FSD bij Performance trim. En als je geen witte wil hebben dan zit je op 44K. Ben nog niet echt overtuigd. Waarom geen LR met de opties van de Ultra? Bij de non Ultra modellen hebben ze wel erg veel weggelaten imo.Nougat schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:55:
Als je naar een Model 3 Premium LR kijkt, kost ie 46K voor 750 km WLTP. Natuurlijk een ander soort auto, maar toch.
[ Voor 13% gewijzigd door EXCalibur_EeK op 16-07-2026 16:31 ]
Er zit een LFP batterij in, daar wordt juist aangeraden om wel tot 100% te laden, die 80% laden klopt dus niet.EXCalibur_EeK schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:25:
[...]
Tis toch een beetje meh als ik het zo bekijk. 440 WTLP, 80% laden, 7% verlies in winter, das nog maar 330 WLTP.
Oh dacht dat het bij LFP ook verstandiger was om tot 80% te gaan. Dan klopt mijn berekening idd niet en valt het wel enigszins mee.mlo schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:38:
[...]
Er zit een LFP batterij in, daar wordt juist aangeraden om wel tot 100% te laden, die 80% laden klopt dus niet.
[ Voor 11% gewijzigd door EXCalibur_EeK op 16-07-2026 16:42 ]
De Xpeng G6 lijkt mij nu bijna een betere keuze als Xpeng Lo3 Performance. Ben wel benieuwd wanneer de auto uitgeleverd gaat worden.
- NMC-accu: Laad deze standaard op tot 90%. De chemische samenstelling houdt niet van langdurig vol op de 100% staan.
- LFP-accu: Deze accu kan beter tegen 100%. Xpeng adviseert bij dit type soms om de auto eens per week wél helemaal tot 100% op te laden. Dit is nodig om de actieradius (het bereik) nauwkeurig te kunnen blijven meten.
Sinds vorig jaar hanteert Xpeng naar mijn weten alleen nog maar de LFP accu
Daarvoor gebruikte xpeng de NMC accu nog voor Longrange en performance modellen, dat is niet meer. In de L03 wordt alleen gebruik gemaakt van de LFP accu. dus 100% laden.
[ Voor 6% gewijzigd door mlo op 16-07-2026 16:43 ]
IAV heeft nu ook een video over de L03. Lijkt er wel op dat alle uitvoeringen beschikken over een massage functie. Wel een wat minder goede versie vergeleken met de G6 voor de niet-performance uitvoeringen.
Twijfel toch nog of ik niet voor de RWD Long Range moet gaan ipv de Tesla Model 3. Geen idee nog over de levertijden, daar ben ik erg benieuwd naar. Heb de dealer weer gemaild.
YouTube: De nieuwe Xpeng L03 | Een high tech potentiële mokerslag
Twijfel toch nog of ik niet voor de RWD Long Range moet gaan ipv de Tesla Model 3. Geen idee nog over de levertijden, daar ben ik erg benieuwd naar. Heb de dealer weer gemaild.
YouTube: De nieuwe Xpeng L03 | Een high tech potentiële mokerslag
Ik ben toch wel een beetje teleurgesteld in deze launch. Vorige week heb ik een proefrit gemaakt in een G6 en eigenlijk wilde ik de introductie van de L03 nog even afwachten voordat ik een beslissing nam. Ik had goede hoop dat dit mijn volgende auto zou worden, maar na het zien van de uitvoeringen neig ik toch steeds meer naar een G6 Long Range. Ik snap ergens wel waarom XPENG het zo doet, maar ik vind het jammer dat juist de interessantste innovaties alleen op de duurste Ultra-uitvoering zitten.
Bij mij speelt daarnaast mee dat mijn werkgever een minimale WLTP-actieradius van 450 km vereist. Daardoor valt de Performance Ultra voor mij eigenlijk direct af en blijft bij de L03 alleen de Long Range over. Alleen voelt die uitvoering voor mij juist wat minder interessant, omdat veel van de nieuwe technologieën en toekomstige functionaliteiten ontbreken.
De P7+ vind ik ook erg interessant en is op papier misschien zelfs wel het meest complete pakket van de drie. Alleen vind ik die auto persoonlijk net wat te groot en de achterkant spreekt me wat minder aan. Daarnaast hoor ik verhalen over levertijden van zo'n 31 weken, en dat helpt ook niet echt mee.
Als ik alles naast elkaar leg, vind ik de G6 Long Range op dit moment gewoon het aantrekkelijkste totaalpakket. Meer ruimte, ruim boven de 500 km WLTP, extreem snel laden en ongeveer dezelfde prijs. Zaterdag staat er nog een proefrit met een Zeekr 7GT op de planning, dus wie weet gooit die nog roet in het eten. 😄 Maar op dit moment staat de G6 Long Range bij mij eerlijk gezegd bovenaan het lijstje.
Ben benieuwd wat anderen van de launch vinden.
Bij mij speelt daarnaast mee dat mijn werkgever een minimale WLTP-actieradius van 450 km vereist. Daardoor valt de Performance Ultra voor mij eigenlijk direct af en blijft bij de L03 alleen de Long Range over. Alleen voelt die uitvoering voor mij juist wat minder interessant, omdat veel van de nieuwe technologieën en toekomstige functionaliteiten ontbreken.
De P7+ vind ik ook erg interessant en is op papier misschien zelfs wel het meest complete pakket van de drie. Alleen vind ik die auto persoonlijk net wat te groot en de achterkant spreekt me wat minder aan. Daarnaast hoor ik verhalen over levertijden van zo'n 31 weken, en dat helpt ook niet echt mee.
Als ik alles naast elkaar leg, vind ik de G6 Long Range op dit moment gewoon het aantrekkelijkste totaalpakket. Meer ruimte, ruim boven de 500 km WLTP, extreem snel laden en ongeveer dezelfde prijs. Zaterdag staat er nog een proefrit met een Zeekr 7GT op de planning, dus wie weet gooit die nog roet in het eten. 😄 Maar op dit moment staat de G6 Long Range bij mij eerlijk gezegd bovenaan het lijstje.
Ben benieuwd wat anderen van de launch vinden.
is everything cool?
In de Chinese configurator hebben de auto's additionele opties in de configurator om de auto's uit te breiden naar 2 of 3 Turing chips, waarbij alleen de 3x versie VLA 2 heeft in de specs.
Totdat ze deze flexibiliteit kunnen aanbieden vanuit Europese productie, zijn we gewoon aangewezen op wat er wordt aangeboden. Maar dat verschilt over tijd!
Zo krijgt Frankrijk bijvoorbeeld:
- Achterwielaandrijving, lange afstand, ULTRA
- Actieradius (WLTP): 480 km (20 inch)
- 42.990 euro
Om de meerprijs in Tweakers termen uit te leggen: de meerprijs van elke Turing chip is natuurlijk best flink. Maar een 3x Turing chip setup bevat ook 216GB RAM... tegen de huidige prijzen is dat even slikken.
Totdat ze deze flexibiliteit kunnen aanbieden vanuit Europese productie, zijn we gewoon aangewezen op wat er wordt aangeboden. Maar dat verschilt over tijd!
- 42.990 euro
Om de meerprijs in Tweakers termen uit te leggen: de meerprijs van elke Turing chip is natuurlijk best flink. Maar een 3x Turing chip setup bevat ook 216GB RAM... tegen de huidige prijzen is dat even slikken.
Het valt mij vooral op hoe beperkt de actieradius is en blijft van een Xpeng. Heb zelf vorig jaar de G6 overwegen en ook in proefgereden, maar vond het toen al mwah qua actieradius. En dat is bij een gloednieuwe L03 nog minder zelfs. Mis ik iets ofzo of zit er een batterij in die de WLTP gewoon haalt? Al is het dan nog erg beperkt eigenlijk. Van Xpeng had ik wel verwacht dat ze daar flinke sprongen in zou maken.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
eh, wat had je in gedachten dan? Als je bv de actieradius van een G6 afzet tegen een Model Y dan scheelt dat toch vrijwel niets? En de laadsnelheid is supersnel..Juancho schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:15:
Het valt mij vooral op hoe beperkt de actieradius is en blijft van een Xpeng. Heb zelf vorig jaar de G6 overwegen en ook in proefgereden, maar vond het toen al mwah qua actieradius. En dat is bij een gloednieuwe L03 nog minder zelfs. Mis ik iets ofzo of zit er een batterij in die de WLTP gewoon haalt? Al is het dan nog erg beperkt eigenlijk. Van Xpeng had ik wel verwacht dat ze daar flinke sprongen in zou maken.
@Juancho Afgelopen zaterdag en woensdag een paar flinke afstanden gereden (74-80% accu). Voornamelijk autoweg @110km/h waarna op beide dagen de volledige berekening op 500km uitkwam. Met een G6LR, een WLTP van 525km, acceleratie in Comfort, geen fluwelen voetje, stukken op Xpilot en dat alles met de huidige temperaturen is prima zou ik zeggen.
De 2019 Tesla M3 AWD LR met WLTP 450km had een fluwelen voetje wel nodig om de 400km waar te maken op de autoweg.
En de laadtijden zijn zo belachelijk kort... Ik heb er nog nooit op hoeven te wachten zoals bij de Tesla.
De 2019 Tesla M3 AWD LR met WLTP 450km had een fluwelen voetje wel nodig om de 400km waar te maken op de autoweg.
En de laadtijden zijn zo belachelijk kort... Ik heb er nog nooit op hoeven te wachten zoals bij de Tesla.
Wel apart. Ook de Performance ULTRA is daar 1000 goedkoper en is standaard Black Edition dat normaal 1200 euro extra is. Dat is dan ook de enige kleur terwijl we hier verschillende opties hebben bij die uitvoering.FrenzyFreak schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:53:
In de Chinese configurator hebben de auto's additionele opties in de configurator om de auto's uit te breiden naar 2 of 3 Turing chips, waarbij alleen de 3x versie VLA 2 heeft in de specs.
- 42.990 euro
Ik vergelijk niet met Tesla. Ik had verwacht dat ook Xpeng zich wel verder zou ontwikkelen qua batterij en dus langere actieradius. Niet dus.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik denk dat dit eerder gaat over noodzaak. Misschien minder van toepassing op een auto met een 400V-laadsysteem zoals de L03, maar des te meer op de G6/P7+/G9: als laden zo snel gaat dan maakt die range veel minder uit. Effectieve range is belangrijker dan wat er op papier staat: misschien heb je over een lange afstand een stop minder met de grotere batterij (denk Merc CLA), maar als je alsnog een halfuur staat te laden dan is er niet veel aan.
Volgend jaar zal ik weten hoeveel dat verschil uitmaakt, wanneer mijn P7+ geleverd wordt.
Volgend jaar zal ik weten hoeveel dat verschil uitmaakt, wanneer mijn P7+ geleverd wordt.
Hoeveel luidsprekers hebben de single motor uitvoeringen dan? Staat weer niet bij.....
Wel jammer idd dat VLA geen optie is, je moet dan een specifieke uitvoering nemen met minder range.
Wel jammer idd dat VLA geen optie is, je moet dan een specifieke uitvoering nemen met minder range.
Volgens mij 9 speakers.shinken82 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:52:
Hoeveel luidsprekers hebben de single motor uitvoeringen dan? Staat weer niet bij.....
Als ik de Standard range versie bekijk heeft deze een 58,3 kWh batterij met een WLTP van 445 km. De Model Y met 60 kWh heeft een WLTP van 534 km. Beiden omgeveer dezelfde drag coefficient en 18 inch velgen. Dan zijn ze bij Xpeng niet erg efficient.
De Performance en de Performance Ultra hebben zelfde vermogen en batterij, beiden 440 km WLTP terwijl de Ultra 20 inch velgen heeft ipv 18. Vraag me af hoe dat dan kan.
[ Voor 13% gewijzigd door EXCalibur_EeK op 17-07-2026 10:04 ]
staat gewoon in de configurator:shinken82 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:52:
Geluidssysteem
- XPENG XOPERA Surround Sound Systeem: 9 luidsprekers
Daar spreekt een leaserijder? Als privé rijder zie ik vooral verspilling (we hebben al electriciteit te kort, zeker in de winter) en sterk oplopende kosten omdat snelladers niet bepaald goedkoop zijn als ik ze op lange reizen nodig heb. Dan kan hij wel snel laden (daarom de G9 Long Range gekocht), maar efficiëntie vind ik zeker wel iets wat belangrijk is om niet volledig leeg te lopen bij de laadpaal. Met een hoog verbruik van rond de 23kWh/100km op de snelweg (of nog veel hoger als je boven de 130 gaat rijden) en prijzen vanaf 50 cent per kWh (zie dat maar eens te halen in Duitsland of Nederland) zijn de kosten dan al vergelijkbaar of hoger dan met mijn V70 D3 Diesel uit 2016 die ik hiervoor had. Maar de rest van het jaar compenseer ik gelukkig door goedkoop thuis te kunnen laden op dynamisch contract. Maar mij maakt efficiëntie (en range) dus wél uit, ondanks dat ik heel snel kan laden.Flying schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:46:
als laden zo snel gaat dan maakt die range veel minder uit.
Ik vind het wel heel apart dat Frankrijk deze LR ultra variant kan kiezen. Dit zou denk ik voor leaserijders een hele interessante keuze zijn geweest.EXCalibur_EeK schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:54:
[...]
Wel apart. Ook de Performance ULTRA is daar 1000 goedkoper en is standaard Black Edition dat normaal 1200 euro extra is. Dat is dan ook de enige kleur terwijl we hier verschillende opties hebben bij die uitvoering.
Yep, dit was voor mij een nobrainer geweest denk ik, ook gezien de WLTP 480km is. Niet al te ruim, maar wel boven wat mijn werkgever minimaal vereist (450km).ExoFun schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:56:
[...]
Ik vind het wel heel apart dat Frankrijk deze LR ultra variant kan kiezen. Dit zou denk ik voor leaserijders een hele interessante keuze zijn geweest.
is everything cool?
Ik vraag me af of de WLTP cijfers wel kloppen.FREAKJAM schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:34:
[...]
Yep, dit was voor mij een nobrainer geweest denk ik, ook gezien de WLTP 480km is. Niet al te ruim, maar wel boven wat mijn werkgever minimaal vereist (450km).
Als ik de Standard Range RWD neem dan zijn dit de specs:
- 58,3 kWh
- 15,3 kWh/100km
- 445 km WLTP
De Long Range RWD:
- 71,2 kWh
- 16,0 kWh/100km
- 520 km WLTP
Dan kom ik toch echt uit op 381 km WLTP voor de Standard Range en 445 km voor de Long Range. Of mis ik nu wat?
Ik heb hoe dan ook XPENG zojuist een mail gestuurd en gevraagd naar de levertijden en de eventuele beschikbaarheid van de Long Range Ultra In Nederland. De uitkomst zal ik hier uiteraard delen.
is everything cool?
Hier spreekt de prive-rijder met een oprit, zonnepanelen, en eigen laadpaal?sjoerd-p schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:03:
[...]
Daar spreekt een leaserijder? Als privé rijder zie ik vooral verspilling (we hebben al electriciteit te kort, zeker in de winter) en sterk oplopende kosten omdat snelladers niet bepaald goedkoop zijn als ik ze op lange reizen nodig heb. Dan kan hij wel snel laden (daarom de G9 Long Range gekocht), maar efficiëntie vind ik zeker wel iets wat belangrijk is om niet volledig leeg te lopen bij de laadpaal. Met een hoog verbruik van rond de 23kWh/100km op de snelweg (of nog veel hoger als je boven de 130 gaat rijden) en prijzen vanaf 50 cent per kWh (zie dat maar eens te halen in Duitsland of Nederland) zijn de kosten dan al vergelijkbaar of hoger dan met mijn V70 D3 Diesel uit 2016 die ik hiervoor had. Maar de rest van het jaar compenseer ik gelukkig door goedkoop thuis te kunnen laden op dynamisch contract. Maar mij maakt efficiëntie (en range) dus wél uit, ondanks dat ik heel snel kan laden.
Waar vergelijk je mee? En inderdaad wat zegt wltp. De meeste merken zitten er enorm onder. Met netjes rijden haalt mijn G6P de WLTP. Xpeng geeft dus eerlijke waardes door. Tja, en dan het laden. Gaat als de brandweer. Vooral ook nog bij relatief hoog accu percentage.Juancho schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:15:
Kan nog steeds niet zoveel tegenop. Uitzonderingen daargelaten.
Zojuist al een antwoord ontvangen met betrekking tot de RWD Long Range Ultra en levertijden.
Deze specifieke uitvoering is op dit moment helaas niet gepland voor de Nederlandse markt. De Long Range Ultra is momenteel exclusief voorbehouden aan Frankrijk, Spanje, Italië en Portugal.
Wat betreft de exacte levertijden van de verschillende uitvoeringen voor de Nederlandse markt, zijn de meest actuele updates en planningen direct in te zien via onze officiële website of op te vragen bij een van onze Sales Centres. Omdat levertijden kunnen variëren op basis van de gekozen configuratie, raden we u aan om daar uw interesse te registreren of contact op te nemen voor een exacte indicatie.
[ Voor 3% gewijzigd door FREAKJAM op 17-07-2026 14:25 ]
is everything cool?
Volgens mij werkt dit niet zo. De fabrikant mag niet kiezen wat voor WLTP waardes hij doorgeeft. Het zijn gewoon de waardes zoals bepaald bij de WLTP meting. Punt.goetfoud schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:00:
Xpeng geeft dus eerlijke waardes door.
Ik heb tot nu toe met beetje normaal rijden altijd de WLTP waardes gehaald zolang het weer enigszins normaal is (dus niet hartje winter of met continue windkracht 4 tegen). Zowel het verbruik bij benzine auto's als de range bij elektrische auto's. Of je het wél of niet haalt is enkel afhankelijk van de omstandigheden en van je rechtervoet. Het merendeel van de auto's dat ik op de weg zie gaat zeker niet de WLTP halen met de manier waarop er gereden wordt, Xpeng of iets anders.
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Ik zie niet zo snel de levertijden op de site staan. Ook als ik op bestellen klik zie ik het nergens tot het punt dat ik op Bestel nu klik (wat ik nog maar even niet doe).FREAKJAM schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:25:
Zojuist al een antwoord ontvangen met betrekking tot de RWD Long Range Ultra en levertijden.
[...]
[...]
Is iemand ook de private lease bedragen tegengekomen op de site of al gehoord van de dealer voor de L03?
WLTP range is exclusief laadverliezen, terwijl WLTP verbruikscijfers inclusief zijnEXCalibur_EeK schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:54:
[...]
Ik vraag me af of de WLTP cijfers wel kloppen.
Als ik de Standard Range RWD neem dan zijn dit de specs:
- 58,3 kWh
- 15,3 kWh/100km
- 445 km WLTP
De Long Range RWD:
- 71,2 kWh
- 16,0 kWh/100km
- 520 km WLTP
Dan kom ik toch echt uit op 381 km WLTP voor de Standard Range en 445 km voor de Long Range. Of mis ik nu wat?
Sorry, oneens.michaelvo schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:26:
[...]
Volgens mij werkt dit niet zo. De fabrikant mag niet kiezen wat voor WLTP waardes hij doorgeeft. Het zijn gewoon de waardes zoals bepaald bij de WLTP meting. Punt.
Ik heb tot nu toe met beetje normaal rijden altijd de WLTP waardes gehaald zolang het weer enigszins normaal is (dus niet hartje winter of met continue windkracht 4 tegen). Zowel het verbruik bij benzine auto's als de range bij elektrische auto's. Of je het wél of niet haalt is enkel afhankelijk van de omstandigheden en van je rechtervoet. Het merendeel van de auto's dat ik op de weg zie gaat zeker niet de WLTP halen met de manier waarop er gereden wordt, Xpeng of iets anders.
Ik heb nu meerdere EV'S gereden. Onder dezelfde (goede) omstandigheden en met ongeveer hetzelfde gebruik van rechtervoet halen de meeste merken bij lange na niet de WLTP.
Ik heb 394kw gehaald bij Knorrestein (Z'meer), was toen wel erg rustig daareLScha schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:21:
Is er eigenlijk ooit iemand die meer dan 200kw kan laden met z’n G6SR 2025? Ik ben daar echt nog nooit in de buurt gekomen.
Ik neem aan (en hoop) hetzelfde als ik G6 ‘24 versie. (Via scherm vegen zie je hoe de luchtstroom loopt, ik heb ze zelf zo ingesteld dat ze niet naar je toe waaien. Wil je wel lucht voelen, dan activeer de je auto swing functie).Nougat schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:10:
Ik vraag me af hoe die "Verborgen elektrisch verstelbare luchtroosters" werken
Dan zeg je dus eigenlijk dat Xpeng met dezelfde gestandaardiseerde verbruikstesten op een andere (lees: lagere) range komt dan de concurrentie? Dat impliceert een soort van omgekeerd sjoemeldiesel verhaal! Ik herken me er iig totaal niet in, en het lijkt me eerlijk gezegd ook sterk...goetfoud schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:01:
[...]
Sorry, oneens.
Ik heb nu meerdere EV'S gereden. Onder dezelfde (goede) omstandigheden en met ongeveer hetzelfde gebruik van rechtervoet halen de meeste merken bij lange na niet de WLTP.
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
michaelvo schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:12:
[...]
Dan zeg je dus eigenlijk dat Xpeng met dezelfde gestandaardiseerde verbruikstesten op een andere (lees: lagere) range komt dan de concurrentie? Dat impliceert een soort van omgekeerd sjoemeldiesel verhaal! Ik herken dat iig totaal niet, en het lijkt me eerlijk gezegd ook sterk...
Hogere actieradius is alleen minder hoeven te (snel)laden.... 🤔goetfoud schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:00:
[...]
Waar vergelijk je mee? En inderdaad wat zegt wltp. De meeste merken zitten er enorm onder. Met netjes rijden haalt mijn G6P de WLTP. Xpeng geeft dus eerlijke waardes door. Tja, en dan het laden. Gaat als de brandweer. Vooral ook nog bij relatief hoog accu percentage.
Kan nog steeds niet zoveel tegenop. Uitzonderingen daargelaten.
Kortom, liever verder kunnen rijden dan vaker maar sneller laden
[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 17-07-2026 20:15 ]
Zeker niet. Een privé-rijder. Ik betaal gewoon 31cent per kWh of 34cent afhankelijk van welke snellader.sjoerd-p schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:03:
[...]
Daar spreekt een leaserijder? Als privé rijder zie ik vooral verspilling (we hebben al electriciteit te kort, zeker in de winter) en sterk oplopende kosten omdat snelladers niet bepaald goedkoop zijn als ik ze op lange reizen nodig heb. Dan kan hij wel snel laden (daarom de G9 Long Range gekocht), maar efficiëntie vind ik zeker wel iets wat belangrijk is om niet volledig leeg te lopen bij de laadpaal. Met een hoog verbruik van rond de 23kWh/100km op de snelweg (of nog veel hoger als je boven de 130 gaat rijden) en prijzen vanaf 50 cent per kWh (zie dat maar eens te halen in Duitsland of Nederland) zijn de kosten dan al vergelijkbaar of hoger dan met mijn V70 D3 Diesel uit 2016 die ik hiervoor had. Maar de rest van het jaar compenseer ik gelukkig door goedkoop thuis te kunnen laden op dynamisch contract. Maar mij maakt efficiëntie (en range) dus wél uit, ondanks dat ik heel snel kan laden.
Thuis laden is natuurlijk nog goedkoper, maar met een abonnement kost snelladen amper wat en zeker in Frankrijk. Abonnement heb je na een laadbeurt al terugverdiend.
Daarom dat de P7+ interessant is. Als dat de tijd van de stops kan halveren dan ben ik tevreden t.o.v. mijn PS2.
Ik denk ook niet dat de steeds zwaardere auto’s door de steeds groter wordende batterij packs aan te houden is. Ik had gelezen dat de Chinese overheid een beperking gaat opleggen op het gewicht van nieuwe EV’s. Dan zal het wel efficiënter moeten en dat kan door sneller te laden of door meer aërodynamica.
Ik heb een long range g6 en er stond 560 km wltp op mijn schermpje
Je moet goed snappen dat dit een goedkopere optie is ten opzichten van de G6 en G9 totaal niet gek dat dan de wltp iets minder is waar Xpeng juist heel sterk in is ten opzichten van de concurentie is dat die vaak erg goed klopt. Ik haal makkelijk met dit weer 520 met mijn G6 LR echt meer dan genoeg voor mij.Juancho schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:15:
[ Voor 5% gewijzigd door ferminem op 18-07-2026 09:30 ]
Vraagje.... kan je één of beide dodehoek beelden in scherm tijdens rijden aanzetten zonder je knipperlicht te gebruiken?
Met wel doel precies? Je kunt met een custom xcombo werken die geactiveerd word in specifieke situaties. Als het is omdat je bijv door smalle stukjes moet, dan opent de 360 camera al automatisch.Nougat schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 13:47:
Vraagje.... kan je één of beide dodehoek beelden in scherm tijdens rijden aanzetten zonder je knipperlicht te gebruiken?
Voor sommige erg smalle wegen hier rond ons dorp.RVE_NL schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:26:
[...]
Met wel doel precies? Je kunt met een custom xcombo werken die geactiveerd word in specifieke situaties. Als het is omdat je bijv door smalle stukjes moet, dan opent de 360 camera al automatisch.
Je kunt een 360-graden optie makkelijk activeren waarmee je diverse camera’s kan zien. En dat kan je ook weer laten activeren door een x-combo of voicecommando.
Je kan een functie aanzetten die in nauwe omstandigheden zelf het camera scherm activeert. Daarnaast heb ik een knop op de xdock (balk) onderin gezet om camera beeld te activeren.Nougat schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:43:
[...]
Voor sommige erg smalle wegen hier rond ons dorp.
Hier moet ik je even terecht wijzen want dat klopt niet.goetfoud schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:01:
[...]
Sorry, oneens.
Ik ben taxichauffeur en rij al ruim 550.000km elektrisch.
Heb Opel Ampera E gereden, daarna Kia E Soul 64kwh en nu BMW iX1 64kwh en alledrie ver boven WLTP.
Mn BMW iX1 64kwh WLTP 475km rijd ik lente zomer herfst 500-540km en ik heb een geijkte boordcomputer.
Mn Kia E Soul 64kwh WLTP 485km was nog een stuk zuiniger want 150kg lichter en in de lente zomer reed ik daarmee 520-570.
Ik heb daar ontzettend veel foto's van omdat ik iedere dag een foto maak als ik begin en daarop zie je kilometerstand, actieradius en buitentemperatuur.
Mn Kia E Soul had ik bij 260.000km nog steeds op 540km actieradius.
Mn BMW staat nu op 122.000km en begin meestal op 540km....met de serieuze warmte werd dat op t einde van de dag 520km door de airco.
Hoe kan dit
- ik rij weinig snelwegen
Een EV gebruikt het meeste op de snelweg
- ik rijd 9 uur per dag en stop alleen bij mn 30 minuten pauze.
De eerste kilometers zijn het minst zuinig en het duurt zomaar 20-25 kilometer voordat ik op mn gemiddelde zit. Dus je begint hoog.
WLTP is een gemeten gemiddelde en ik ga daar ruim overheen.
We hebben 47 van die BMWs en de meesten gaan daaroverheen en dat was met de Kia Soul s en Niro's ook zo
Ik ben wel de meest zuinige in t bedrijf terwijl ik ook de meeste ritten en kilometers rij
:strip_exif()/f/image/khgwO86dWRLkfM7X4sjVuPVv.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze is van vrijdag bijvoorbeeld.
Op 124.000km begon ik op 550km, maar door de airco zakte ik naar 520 ongeveer.
Ik had liever een Xpeng G6 LR gehad en met die 80kwh zou ik nog een klap verder gaan, maar ik vind die G6 gewoon vreselijk mooie auto 😎
[ Voor 13% gewijzigd door Ferry34 op 18-07-2026 23:44 ]
Dat zijn mooie waarden en leuk om ook eens die kant van het verhaal te zien. Maar dan weer niet realistisch voor de andere 99% die geen beroepschauffeur is en gewoon van en naar hun werk pendeld.
Op de site van Xpeng geldt er nu een actie rente van 0,99% bij zakelijke financial lease. Maar als ik voor privé financiering kies, dan geldt er ook een rente van 0,99%. Is dit een fout of is dit altijd al zo geweest bij privé financiering?
Geen fout maar een actie vgm. Doen ze wel vaker net als bij Tesla.Ted_W schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:59:
Op de site van Xpeng geldt er nu een actie rente van 0,99% bij zakelijke financial lease. Maar als ik voor privé financiering kies, dan geldt er ook een rente van 0,99%. Is dit een fout of is dit altijd al zo geweest bij privé financiering?
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Dat zeg ik niet.michaelvo schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:12:
[...]
Dan zeg je dus eigenlijk dat Xpeng met dezelfde gestandaardiseerde verbruikstesten op een andere (lees: lagere) range komt dan de concurrentie? Dat impliceert een soort van omgekeerd sjoemeldiesel verhaal! Ik herken me er iig totaal niet in, en het lijkt me eerlijk gezegd ook sterk...
Of dus een goede combi van beide.Juancho schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:13:
[...]
Hogere actieradius is alleen minder hoeven te (snel)laden.... 🤔
Kortom, liever verder kunnen rijden dan vaker maar sneller laden
Helemaal eens, maar verschil zit hem juist in de snelweg kilometers. Daar blinkt xpeng uit in verbruik is mijn ervaring. Dit t.o.v ix3, xc40 twin, enyaq en q4 waar ik ervaring mee heb.Ferry34 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:36:
[...]
Hier moet ik je even terecht wijzen want dat klopt niet.
Ik ben taxichauffeur en rij al ruim 550.000km elektrisch.
Heb Opel Ampera E gereden, daarna Kia E Soul 64kwh en nu BMW iX1 64kwh en alledrie ver boven WLTP.
Mn BMW iX1 64kwh WLTP 475km rijd ik lente zomer herfst 500-540km en ik heb een geijkte boordcomputer.
Mn Kia E Soul 64kwh WLTP 485km was nog een stuk zuiniger want 150kg lichter en in de lente zomer reed ik daarmee 520-570.
Ik heb daar ontzettend veel foto's van omdat ik iedere dag een foto maak als ik begin en daarop zie je kilometerstand, actieradius en buitentemperatuur.
Mn Kia E Soul had ik bij 260.000km nog steeds op 540km actieradius.
Mn BMW staat nu op 122.000km en begin meestal op 540km....met de serieuze warmte werd dat op t einde van de dag 520km door de airco.
Hoe kan dit
- ik rij weinig snelwegen
Een EV gebruikt het meeste op de snelweg
- ik rijd 9 uur per dag en stop alleen bij mn 30 minuten pauze.
De eerste kilometers zijn het minst zuinig en het duurt zomaar 20-25 kilometer voordat ik op mn gemiddelde zit. Dus je begint hoog.
WLTP is een gemeten gemiddelde en ik ga daar ruim overheen.
We hebben 47 van die BMWs en de meesten gaan daaroverheen en dat was met de Kia Soul s en Niro's ook zo
Ik ben wel de meest zuinige in t bedrijf terwijl ik ook de meeste ritten en kilometers rij
Zeker, maar daarom had ik verwacht dat Xpeng ook wel iets verder zou zijn puur qua actieradius. Meer richting de 600km. Dat ze 800v snelladen is natuurlijk top. Maar in praktijk is er ivm mijn Polestar 2, die dus al jaren op de markt is en bezig is aan zijn laatste jaar voor dat de PS2 volledig nieuw gebouwd wordt, weinig verschil dus. Ik kan met max 205kW laden (en dat zakt redelijk snel) maar zoals nu kan ik wel 550km rijden (ik zag vrijdag 590km staan na laden tot 100%. Dus overal zit daar denk ik weinig verschil in en gezien ik weinig snellaad heb ik liever meer actieradius.
[ Voor 41% gewijzigd door Juancho op 19-07-2026 15:20 ]
Sorry @Juancho maar volgens mij zit je echt in het verkeerde topic.
Wedijveren over 50km range en zeggen dat 205kW max laden (en snel inzakkende laadcurve) van een Polestar genoeg is. Als je tegen range anxiety kunt, sta je net 1 tankstation verder te laden.
De G6 laadt nog steeds 180kW @80%, dat is toch geen vergelijk? Daarnaast is iedere moderne Xpeng (ook de L03) eerder weg bij de lader dan je Polestar.
Ik snap dat je meer range verwachtte uit de L03, maar het is een budgetmodel in een prijsklasse waar Polestar geen antwoord op heeft. Daarnaast is de Polestar een sedan, de L03 is een SUV (verbruikt meer). Misschien is een Zeekr 7GT een betere optie voor je; goede prijs, range en laadsnelheden ineen.
Wedijveren over 50km range en zeggen dat 205kW max laden (en snel inzakkende laadcurve) van een Polestar genoeg is. Als je tegen range anxiety kunt, sta je net 1 tankstation verder te laden.
De G6 laadt nog steeds 180kW @80%, dat is toch geen vergelijk? Daarnaast is iedere moderne Xpeng (ook de L03) eerder weg bij de lader dan je Polestar.
Ik snap dat je meer range verwachtte uit de L03, maar het is een budgetmodel in een prijsklasse waar Polestar geen antwoord op heeft. Daarnaast is de Polestar een sedan, de L03 is een SUV (verbruikt meer). Misschien is een Zeekr 7GT een betere optie voor je; goede prijs, range en laadsnelheden ineen.
Je slaat de spijker op zijn kop. Mensen verwachten gelijk, bij een nieuw model dat de actieradius hoger moet zijn en het liefste zo hoog mogelijk. Kijken dan ook niet waarom hier juist voor gekozen is en in welke prijsklassen de auto zit.FrenzyFreak schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:55:
Sorry @Juancho maar volgens mij zit je echt in het verkeerde topic.
Wedijveren over 50km range en zeggen dat 205kW max laden (en snel inzakkende laadcurve) van een Polestar genoeg is. Als je tegen range anxiety kunt, sta je net 1 tankstation verder te laden.![]()
Er zijn bij deze auto een paar dingen belangrijk de prijs/ luxe / design en dat in iedergeval de actieradius voldoende is voor wat je krijgt in deze prijsklassen.
Wltp klopt vaak redelijk goed dus de LR 520 zou prima 480/490 kunnen halen en dat is gewoon heel netjes.
Ik overweeg de overstap te maken naar een P7+ maar ik heb een paar vragen. Op een ander forum werd beweerd dat de afschrijving van Chinese EV's twee keer zo hoog is als het gemiddelde. Heeft iemand al ervaring met hoeveel een Xpeng afschrijft in bv. twee jaar tijd? Er werd ook gezegd dat door het kleine dealernetwerk reparaties lang kunnen duren. Nu zijn er als het goed is geen reparaties nodig maar desondanks: wat zijn de ervaringen op dit vlak?
De hype by deze auto was met name VLA 2.0 voor een betaalbare prijs. Dat is wel een beetje een teleurstelling. Laten we self driving even buiten bechouwing dan zijn de verschillen met andere merken nog niet zo heel groot als ik kijk naar modellen als een Zeekr 7GT of een Leapmotor C10 ProMax AWD.
Ik heb eerder een Xpeng in geruild en kreeg een prima prijs terug. Mijn Mercedes schreef sneller af. Dat gelul vanuit China etc is gewoon een truc en zullen sommige dealers idd toepassen. Bij mij was er eens een censor stuk en binnen twee weken gemaakt.Kurgan schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:37:
Ik overweeg de overstap te maken naar een P7+ maar ik heb een paar vragen. Op een ander forum werd beweerd dat de afschrijving van Chinese EV's twee keer zo hoog is als het gemiddelde. Heeft iemand al ervaring met hoeveel een Xpeng afschrijft in bv. twee jaar tijd? Er werd ook gezegd dat door het kleine dealernetwerk reparaties lang kunnen duren. Nu zijn er als het goed is geen reparaties nodig maar desondanks: wat zijn de ervaringen op dit vlak?
Mijn ervaring is dat reparaties snel kunnen worden uitgevoerd. Schade herstel bedrijven willen nog wel eens samenwerken met een tussen partij. Als deze tussenpartij niet bekend is met Xpeng ligt vaak het probleem van lange levertijden bij deze tussen partij dan bij xpeng zelf heb ik gemerkt. Zo gaf een schade hersteller bij mij aan dat een onderdeel niet op voorraad was, terwijl bij xpeng deze gewoon direct leverbaar was. Na de schadehersteller direct in contact te hebben gebracht met xpeng was het snel geregeld.
Ik weet niet hoe het zit met schade aan de motor en andere interne zaken, maar blikschade was absoluut geen probleem qua reparatie (heb een 2025 G6SR). Werd gewoon gedaan bij schadeherstelbedrijven.
[ Voor 5% gewijzigd door hoipimniet op 20-07-2026 14:35 ]
Net nog even gebeld met een Xpeng filiaal. Ze kunnen nog steeds niets zeggen over de levertijd van de L03. Ook dus niet of het nog dit jaar gaat zijn of pas ergens volgend jaar.
Ook proefritten kunnen nog niet gemaakt worden en kunnen ze ook nog niks over zeggen vanaf wanneer dat wel kan.
Er werd aangeraden om volgende week nog een keer te bellen voor een update.
Ook proefritten kunnen nog niet gemaakt worden en kunnen ze ook nog niks over zeggen vanaf wanneer dat wel kan.
Er werd aangeraden om volgende week nog een keer te bellen voor een update.
Ik was afgelopen zaterdag ook even langs de Xpeng Center geweest in Breukelen, maar ook daar weten ze vrijwel niks over de L03. Geen levertijden, wanneer ze het in de showroom verwachten, en ook geen tarieven voor financiering en private lease. Zelfs geen digitale brochure wat ze wel hebben bij de andere modellen. Vind ik toch wel wat frappant, alsof ze heel snel dat model willen introduceren en verder niemand wat erover weet.
Heb de L03 wel gepreorderd (Ultra,paars en zwart bekleding) ,maar wacht nog wel om het in het echt te zien en te rijden. Anders kan ik hem gewoon annuleren later.
Toen ik bij Xpeng Amsterdam aangaf dat ik al een pre-order had staan bij Tesla, en dat ik die kon annuleren en mijn aanbetaling terug zou krijgen, gaven ze aan dat ze dat bij Xpeng niet doen.bjwild schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:41:
Heb de L03 wel gepreorderd (Ultra,paars en zwart bekleding) ,maar wacht nog wel om het in het echt te zien en te rijden. Anders kan ik hem gewoon annuleren later.
Volgens mij moet het wettelijk wel mogelijk zijn, maar wel even rekening mee houden misschien dat ze er niet makkelijk over zijn.
Het zou wat zijn als Xpeng een aanbetaling van een pre-order (1000 euro dacht ik) niet zou teruggeven. Ik snap dit als de die je hebt besteld al in productie is of onderweg hier naartoe, maar aangezien ze bij Xpeng nog vrijwel niks weten over de L03, kan ik me daar nog weinig bij voorstellen. Maar dan is ook de vraag, wat voor nut heeft het om het nu te gaan pre-orderen?
Dit was een launch voor het World model, 65 landen ineen, niet alleen ons kleine kikkerlandje. Andere landen hebben wel meer Ultra varianten, zoals de LR RWD Ultra in Frankrijk.EXCalibur_EeK schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:40:
De hype by deze auto was met name VLA 2.0 voor een betaalbare prijs. Dat is wel een beetje een teleurstelling. Laten we self driving even buiten bechouwing dan zijn de verschillen met andere merken nog niet zo heel groot als ik kijk naar modellen als een Zeekr 7GT of een Leapmotor C10 ProMax AWD.
De bootladingen worden nu even zo over Europa verdeeld. Dit doet niks af aan VLA 2.0, Nederland is gewoon een te klein land voor de launch.
Er komen vast meer Ultra modellen beschikbaar als je erop wacht. De G6 SR was ook pas na een aantal maanden beschikbaar.
Bij Xpeng heeft het wel zin, want ze produceren/zetten op de boot maar mondjesmatig.Ted_W schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:36:
Het zou wat zijn als Xpeng een aanbetaling van een pre-order (1000 euro dacht ik) niet zou teruggeven. Ik snap dit als de die je hebt besteld al in productie is of onderweg hier naartoe, maar aangezien ze bij Xpeng nog vrijwel niks weten over de L03, kan ik me daar nog weinig bij voorstellen. Maar dan is ook de vraag, wat voor nut heeft het om het nu te gaan pre-orderen?
Als je nu een G6 RWD standaard wilt mag je tot februari wachten....
Ze zitten wel met een grote batch LR, deze heb je over 1 a 2 maanden al.
Iets klopt niet aan het logistieke proces daar.
Zit gewoon in de queue, en heb de voorwaarden gelezen. Mag zelfs tot 14 dagen na levering terug geven door de wet koop op afstand (na levering kan wel kosten in rekening gebracht worden door gebruik per k/m of schade).
:strip_exif()/f/image/B5qDrL2Pb8H9cjTgMHwKLlB1.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Y78YCgcF7gIVsRs6n0rH5CQ4.jpg?f=fotoalbum_tile)