Het grote Xpeng-topic

Pagina: 1 ... 68 69 Laatste
Acties:

• nl1bzw
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:55
Bij mijn BMW open je de deur pas als je met de sleutel binnen 1 meter staat en de hendel vasthoudt. Hoe werkt dat met de xpeng sleutel? En is de sleutel zo groot dat je het hebt over een gigantische sleutel? De app op mijn telefoon heeft waarschijnlijk geen zin. De auto staat ongeveer 3 meter van de voordeur af.

[ Voor 20% gewijzigd door nl1bzw op 30-08-2026 08:08 ]

• KWOAD
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-09 18:36
Cerbje schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 06:10:
[...]

Ja dat probleem heb ik ook. Als je je telefoon ontgrendeld en de app opent (dit laatste hoeft wellicht niet eens) werkt het allemaal als een zonnetje. Dus heeft ermee te maken dat je Android toestel te aggressief apps sluit. Ik heb het nog niet kunnen oplossen helaas. Dus heb me die gigantische Key maar in mijn zak gestopt.
Bij mij werkt het automatisch vergrendelen/ontgrendelen ook niet. Maar dat komt ook vooral doordat mijn auto dichtbij een stoel in de woonkamer staat waar ik vaak zit…

Ik lock/unlock nu dmv de actieknop op mijn iPhone 15 pro. En als backup heb ik de nfc-card in mijn secrid (bij mijn rijbewijs en kentekencard).

• Lisa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-09 08:06
KWOAD schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:41:
[...]

Bij mij werkt het automatisch vergrendelen/ontgrendelen ook niet. Maar dat komt ook vooral doordat mijn auto dichtbij een stoel in de woonkamer staat waar ik vaak zit…
Hij doet het dus uitstekend, te goed zelfs. ;)

• Drexz
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 09:49
KWOAD schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:41:
[...]

Ik lock/unlock nu dmv de actieknop op mijn iPhone 15 pro. En als backup heb ik de nfc-card in mijn secrid (bij mijn rijbewijs en kentekencard).
Ik had hier ook last van, daarom gekozen voor klassiek ontgrendelen, dan doet hij het pas als je de deurgreep aanraakt, weet niet of alle modellen dit kunnen, maar was voor mij de oplossing, Ook handig als we samen rijden, zodat hij niet unlocked op profiel van mijn vrouw als we beide naar de auto lopen.

• Ted_W
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 09:11
Een documentaire waar Xpeng centraal staat en een blik achter de schermen biedt bij de hoofdkantoor in Guangzhou, China. Leuk om een keer te zien hoe Xpeng te werk gaat, hun design afdeling, bedrijfsrestaurant, dealer en fabricage. Ook zien we wat andere producten die Xpeng maakt naast auto's.

YouTube: China als autoland | Waar komt het vandaan en waar gaan we naartoe?

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:25
Ted_W schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:12:
Een documentaire waar Xpeng centraal staat en een blik achter de schermen biedt bij de hoofdkantoor in Guangzhou, China. Leuk om een keer te zien hoe Xpeng te werk gaat, hun design afdeling, bedrijfsrestaurant, dealer en fabricage. Ook zien we wat andere producten die Xpeng maakt naast auto's.

YouTube: China als autoland | Waar komt het vandaan en waar gaan we naartoe?
Vooral ook mooie om te zien hoeveel daar in de stad al met EV's wordt gereden ipv ICE.

• KWOAD
Drexz schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:58:
[...]

Ik had hier ook last van, daarom gekozen voor klassiek ontgrendelen, dan doet hij het pas als je de deurgreep aanraakt, weet niet of alle modellen dit kunnen, maar was voor mij de oplossing, Ook handig als we samen rijden, zodat hij niet unlocked op profiel van mijn vrouw als we beide naar de auto lopen.
Klopt, dat is ook de methode ik gebruik bij mijn G6 LR MY’25.

• voodoo077
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 10:08
Beste forumleden,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met een paar vragen over de XPENG G6 Standard Range (model 2026, na de facelift). Mocht dit ergens anders in het topic al beantwoord zijn, dan mijn excuses, maar ik vind het zo direct niet terug.

1. Snelheidslimiet overnemen + offset (XPILOT / LCC) Kan de wagen bij het inrijden van een nieuwe snelheidszone (bijvoorbeeld van 50 naar 70 km/u, of omgekeerd van 70 naar 50 km/u) de snelheid volledig automatisch aanpassen aan de borden?

Zo nee, moet je dit dan verplicht manueel doen via het scrollwiel aan de linkerkant van het stuur, of is er een snellere handeling (zoals één klik op een knop/hendel)?

En als de wagen de limiet (automatisch of via 1 klik) overneemt: kun je daar dan een vaste offset op instellen? (Bijvoorbeeld dat hij bij 50 km/u automatisch naar 53 km/u gaat, bij 70 naar 76 km/u, of bij 120 naar 127 km/u).

2. X-Guard en Dashcam (firmware 5.8.5) Kan iemand met een Standard Range bevestigen of X-Guard hierop naar behoren werkt?

Daarnaast hoorde ik dat de dashcam voorheen niet actief was op de Standard Range. Klopt het dat de dashcam sinds de laatste firmware-update (5.8.5) nu wél werkt op deze uitvoering?

Alvast bedankt voor de hulp!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 08:38
thebody schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:37:
Xpeng p7+ op het oog voor lease. Is een prima auto met goede leaseprijs en bijtelling.

Auto wordt gebouwd in november verwacht in november /december, maar XPeng wil niet de eerste toelating op 31 december ( is jenteken) zetten en levering ( ternaamstelling) in januari 2027

Dit betekent dus een extra, onnodige, fiscale bijdrage van ongeveer 1500 euro. De enige oplossing was dat leasemaatschappij dit maar moet oplossen , die dit niet toestaan.

Deze truuk is heel normaal en had ik ook op vorige auto, dus wees erop bedacht dat dit extra bijtelling kan betekenen
Ok vreemd! Ik heb mijn G6 op 31-12-2025 opgehaald (en toen dus ook de tenaamstelling).

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je zou nu toegang tot je Xpeng data moeten kunnen krijgen.
At XPENG, we believe your vehicle data should remain under your control. In accordance with the EU Data Act, we provide secure and transparent access to eligible vehicle data generated by your connected vehicle. You can access your data, download it for your own use, or authorize trusted third parties to receive it. We are committed to protecting your privacy and ensuring every data request is handled securely and transparently.
https://www.xpeng.com/data-act

• KWOAD
voodoo077 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:05:
Beste forumleden,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met een paar vragen over de XPENG G6 Standard Range (model 2026, na de facelift). Mocht dit ergens anders in het topic al beantwoord zijn, dan mijn excuses, maar ik vind het zo direct niet terug.

1. Snelheidslimiet overnemen + offset (XPILOT / LCC) Kan de wagen bij het inrijden van een nieuwe snelheidszone (bijvoorbeeld van 50 naar 70 km/u, of omgekeerd van 70 naar 50 km/u) de snelheid volledig automatisch aanpassen aan de borden?

Zo nee, moet je dit dan verplicht manueel doen via het scrollwiel aan de linkerkant van het stuur, of is er een snellere handeling (zoals één klik op een knop/hendel)?

En als de wagen de limiet (automatisch of via 1 klik) overneemt: kun je daar dan een vaste offset op instellen? (Bijvoorbeeld dat hij bij 50 km/u automatisch naar 53 km/u gaat, bij 70 naar 76 km/u, of bij 120 naar 127 km/u).

2. X-Guard en Dashcam (firmware 5.8.5) Kan iemand met een Standard Range bevestigen of X-Guard hierop naar behoren werkt?

Daarnaast hoorde ik dat de dashcam voorheen niet actief was op de Standard Range. Klopt het dat de dashcam sinds de laatste firmware-update (5.8.5) nu wél werkt op deze uitvoering?

Er is geen MY 2026, de huidige versie is MY 2025. Dat is op dit moment hetzelfde als de Face Lift-versie. Op mijn MY 2025 LR werken beide functies die je bevraagd, maar dat is dus LR en geen SR.

• voodoo077
KWOAD schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 07:05:
[...]

Er is geen MY 2026, de huidige versie is MY 2025. Dat is op dit moment hetzelfde als de Face Lift-versie. Op mijn MY 2025 LR werken beide functies die je bevraagd, maar dat is dus LR en geen SR.
Met MY 2026 bedoel ik een wagen geproduceerd in 2026 - officieel is het zelf een MY2027 dat we gekocht hebben. Bij verschillende merken, is de wagen die je nu krijgt een MY2027. Mogelijk is er totaal geen verschil tussen een MY2025 en 2027 maar opnieuw bij andere merken is dat wel vandaar dat ik probeerde zo correct mogelijk te zijn.
Klopt dat de LR die allemaal heeft.

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:03
voodoo077 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:35:
[...]

Met MY 2026 bedoel ik een wagen geproduceerd in 2026 - officieel is het zelf een MY2027 dat we gekocht hebben. Bij verschillende merken, is de wagen die je nu krijgt een MY2027. Mogelijk is er totaal geen verschil tussen een MY2025 en 2027 maar opnieuw bij andere merken is dat wel vandaar dat ik probeerde zo correct mogelijk te zijn.
Klopt dat de LR die allemaal heeft.
We snappen wat je bedoelt, maar Xpeng geeft het huidige modeljaar na een refresh aan. Dus je G6 is een MY25, want in China bestaat een MY26 met afwijkende computer hardware erin, deze is niet hier beschikbaar. Vandaar dat iedereen naar het facelift model refereert als MY25.

Andere merken willen je graag laten denken dat je een toekomstig model koopt inderdaad, maar bij Xpeng maken ze MY27 volgend jaar pas.

• Henkman
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14-09 14:43
Dreadramon schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:42:

Zag dat frunks op Alibaba véél goedkoper zijn dan op AliExpress. Ik krijg mijn auto binnenkort geleverd als het goed is en wilde daar dan bestellen. Hoorde op Discord dat er meer mensen interesse hadden, dus wellicht is het interessant om er meerdere in bulk te kopen.
€28 voor een G6 frunk is inderdaad geen geld. Je zou bijna een handeltje gaan beginnen :)

Interieur Ev Auto Accessoires Voorbumper Kofferbak Opbergbox Organizers Organizer Voor Xpeng G6 - Buy Product on Alibaba.com

• voodoo077
FrenzyFreak schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:30:
[...]

We snappen wat je bedoelt, maar Xpeng geeft het huidige modeljaar na een refresh aan. Dus je G6 is een MY25, want in China bestaat een MY26 met afwijkende computer hardware erin, deze is niet hier beschikbaar. Vandaar dat iedereen naar het facelift model refereert als MY25.

Andere merken willen je graag laten denken dat je een toekomstig model koopt inderdaad, maar bij Xpeng maken ze MY27 volgend jaar pas.
Ok, bedankt voor de uitleg. Bij die andere merken zijn er echter regelmatig verschillen. Zo is de auto van vriend die 2 maanden voor mijne geleverd is een 2024 en de mijne een 2025 en die zijn wel degelijk verschillend, vandaar dat ik het liefst correct zette maar duidelijk begrepen, waarvoor dank.

Maar daarmee weet ik nu wel nog niet of die G6 van mijn vrouw de Xguard/dashcam gaat werken en vooral hoe snelheid aanpassen :P

• Dreadramon
  • Laatst online: 16-09 06:52
Komen nog wel verzendkosten, invoerrechten en BTW bij. Maar dan nog blijf je onder de 100 euro. Ben je het handeltje al begonnen, want dan doe mij er maar 1 😉

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:15
Voor dat geld is het leuk inderdaad, ik vermoed een foutje ergens, want zag ze altijd voor 200+ beschikbaar en dat vond ik dan weer wat veel geld voor het aantal liters in 3 vakken. Voor onder de 100 is het wel leuk te doen.

Verder ondertussen hier 53.500+ km verder met mijn Xpeng G6 en zeer tevreden met de auto. Tijdens deze vakantie ook weer prima dienst gedaan met trekhaakkoffer (ik heb een my'24, ofwel pre facelift). Het verschil in verbruik met de koffer was niet merkbaar op de lange afstanden, alleen wat lastiger inschatten hoe ver ik achteruit kon rijden bij de laders van Ionity.

Zijn er eigenlijk nog mensen met handige 3D files voor de G6? Ik heb ondertussen een bak voor de middenconsole (het diepe gat tussen de stoelen in), een organiser onder de middenconsole (onder telefoonladers) en Nintendo Switch 1 houders. Maar wie weet zijn er nog wat meer mooie oplossingen.

• Laurian
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:38
Dreadramon schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:23:
[...]

Komen nog wel verzendkosten, invoerrechten en BTW bij. Maar dan nog blijf je onder de 100 euro. Ben je het handeltje al begonnen, want dan doe mij er maar 1 😉
Hier ook interesse!

• Frie2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:41
Op Amazon vraagt iemand €435 voor een G6 2023-2025 frunk 8)7

Xpeng is/was allergisch voor frunks en HUD's?

[ Voor 27% gewijzigd door Frie2 op 01-09-2026 16:38 ]

• Ted_W
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 09:11
Frie2 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:35:
Xpeng is/was allergisch voor frunks en HUD's?
De L03 heeft zowel een frunk als een HUD, dus misschien heeft Xpeng nu eindelijk het licht gezien? :)

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18-09 18:16
Er is schijnbaar nu ook een L05 geintroduceerd.

• Frie2
^klopt

Ik ben benieuwd of er technische verschillen zijn of dat dezelfde varianten gevoerd gaan worden. De koets is langer dus er zou wat meer accu in passen. Ook wel welkom omdat de auto zwaarder zal zijn ten koste van de range.

Uiterlijke verschillen zijn duidelijk. Meer koffer dus. Op een foto zag ik ook wat interieur verschil. https://carnewschina.com/wp-content/uploads/2026/08/xpeng_mona_l05-4-800x450.jpg

• atanis
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 18-09 07:34
Hier staat wat meer info over de L05, en andere modellen zoals de G9L. Komt genoeg aan.

XPENG L05 | MIIT Specs and China Launch Timeline

• Cerbje
  • Registratie: Juli 2026
voodoo077 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:05:
Beste forumleden,

Ik heb zelf een p7+ dus weet niet of het precies hetzelfde werkt. Wat betreft automatisch overnemen van de snelheid.

Je kunt dit instellen ik dacht bij de rijhulpsystemen. Daar staat een rare optie die spreekt over Kruissnelheid. Zal straks even verifiëren in de auto. Edit: inderdaad bij de rijhulpsystemen, op eerste tabblad onderaan. Daar staat bevestiging bestuurder.

Het overnemen van de snelheid doe je door de hendel naast het stuur 2 seconden naar onder te duwen. Je kunt de wagen een piepje laten geven wanneer de toegestane snelheid op de weg verandert.

Ik moet wel zeggen dat het snelheids detectie systeem niet lekker werkt. Hij pikt echt alles op. Regelmatig schiet hij naar 120 kmh overdag. Of naar 90 bij borden voor nat wegdek. Of hij ziet ergens een bord en dan rijd je op een weg waar je 80 mag terwijl de auto 50 blijft aangeven. Ik heb het uitgezet en doe het nu met het piepje en het 2 seconden naar onder drukken van de hendel. (Ja er zijn echt mensen die niet gek worden van piepjes 🤪)

• Frie2
Die snelheidsdetectie (via camera of kaartgegevens) is over het algemeen -niet alleen bij Xpeng- niet feilloos. Daarom is het te hopen de EU tot de tijd dat het wel feilloos werkt nog even zijn keutel binnen houdt om te verplichten dat de snelheid van auto's automatisch begrensd wordt. Dat je geen snelheidsovertreding kunt maken dus.

• ToMaSZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:27
Het is totaal onbruikbaar. Op de Xpeng, maar ook op de Skoda en Peugeot die ik eerst had. Notoire probleemsituaties zijn parallelweg en met een andere limiet (30 naast 80), beperkingen op afritten, alles met onderborden. Kortom, je kan met zo'n automatische begrenzen geen rit meer maken zonder foute snelheidsinformatie. Bij mij blijven dit soort systemen lekker uit en verplicht aan zou een reden zijn om camera's te gaan afplakken of draadjes door te knippen 😄

What the eyes see, and the ears hear, the mind believes...

• KWOAD
Logisch dat het onbruikbaar is. De Nederlandse wegen zijn daarvoor ook niet goed ingericht. ToMaSZ noemt inderdaad verschillende redenen. Die van de toeritten vind ik nog wel het mooist: In Nederland staat er bij de toeritten het bord G01, Autosnelweg. Met dat bord mag je 130km/uur rijden. Pas op de hoofdrijbaan staat het eerste 100-bord. Ook overdag mag je dus 130km/uur rijden op toeritten, juridisch gezien. Maar betekent dat ook dat auto's die snelheid moeten tonen aan de chauffeur? Lijkt mij niet handig.

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 12:41

BramT

Rule #1

Ik reed onlangs langs zo'n snelheidsbord welke een :) / :( smiley toont afhankelijk van je snelheid, inclusief de snelheid die je rijdt. Die snelheid werd, je raad het al, overgenomen door de auto |:( Bij andere merken gaat het ook lang niet altijd goed, maar bij Tesla toch wel aanzienlijk beter (als ik het me goed herinner).

Dat brengt me eigenlijk wel bij een gerelateerd dingetje waar ik hier niemand echt over zie praten: de software updates, of beter: het gebrek aan (goede) updates.

Ik heb mijn G6 nu ongeveer een jaartje (pre face-lift). Echt een prima auto, maar de software blijft toch een dingetje. Het frustrerende is dat vrijwel alles ook met een software-update opgelost/verbeterd kan worden. De voorgenoemde max-snelheidsindicatie, stoplicht herkenning, tomtom ( :X ), niet kunnen instellen laadsnelheid via de app, etc etc etc. Maar in de praktijk is het allemaal erg magertjes wat features/bug-fixes/QoL betreft.
Kers op de taart zou zijn dat v6.0 niet (volledig) naar mijn (1 jaar oude!) auto komt. Ik zag hier en daar wat geruchten in die strekking voorbij komen. Voor mij zou dat xpeng direct op de nooit-meer lijst zetten. Voor de mensen die xpeng overwegen is dat misschien ook een onderdeeltje om in de gaten te houden.

Sommigen kopen een auto as-is en mag het ding daarna 10 jaar hetzelfde blijven. Voor mij is het, net als alle apparaten die zwaar op de software leunen, absoluut een vereiste dat het ding ondersteund blijft worden.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• KWOAD
BramT schreef op donderdag 3 september 2026 @ 18:12:
Ik reed onlangs langs zo'n snelheidsbord welke een :) / :( smiley toont afhankelijk van je snelheid, inclusief de snelheid die je rijdt. Die snelheid werd, je raad het al, overgenomen door de auto |:( Bij andere merken gaat het ook lang niet altijd goed, maar bij Tesla toch wel aanzienlijk beter (als ik het me goed herinner).

Dat brengt me eigenlijk wel bij een gerelateerd dingetje waar ik hier niemand echt over zie praten: de software updates, of beter: het gebrek aan (goede) updates.

Ik heb mijn G6 nu ongeveer een jaartje (pre face-lift). Echt een prima auto, maar de software blijft toch een dingetje. Het frustrerende is dat vrijwel alles ook met een software-update opgelost/verbeterd kan worden. De voorgenoemde max-snelheidsindicatie, stoplicht herkenning, tomtom ( :X ), niet kunnen instellen laadsnelheid via de app, etc etc etc. Maar in de praktijk is het allemaal erg magertjes wat features/bug-fixes/QoL betreft.
Kers op de taart zou zijn dat v6.0 niet (volledig) naar mijn (1 jaar oude!) auto komt. Ik zag hier en daar wat geruchten in die strekking voorbij komen. Voor mij zou dat xpeng direct op de nooit-meer lijst zetten. Voor de mensen die xpeng overwegen is dat misschien ook een onderdeeltje om in de gaten te houden.

Sommigen kopen een auto as-is en mag het ding daarna 10 jaar hetzelfde blijven. Voor mij is het, net als alle apparaten die zwaar op de software leunen, absoluut een vereiste dat het ding ondersteund blijft worden.
Gek genoeg hebben genoeg mensen juist wegens de software-ondersteuning een xpeng gekocht. De afgelopen jaren was de software echt baanbrekend in vergelijking met de bekende merken. Het was al complete software ivm andere merken, en dan komen er ook regelmatig updates met ook nieuwe functionaliteit. Maar vooral prettig is dat alles er gewoon, ook bij het basismodel, in zit. Dat laatste hebben ze bij de G6 SR ‘2025 wel een beetje los gelaten.

Zelf heb ik de G6 LR ‘25, en sindsdien is het aantal updates wel wat minder. Ik heb er twee gehad. Bij de tweede zijn ook echt nieuwe functies toegevoegd, zoals One Pedal Drive en splitscreen Car Play (het scherm is zo groot dat veel mensen het zonde vonden als die alleen voor Car Play/Android Car gebruikt zou worden).

Maar je hebt ook zeker gelijk, het kan altijd beter, en ik hoop nog echt dat er meer autonome rij-systemen in komen. De verwachting is dat dat volgend jaar voor de snelweg het geval is.

Maar bijv. over de TomTom-navigatie ben ik meer dan tevreden. Die werkt voor mij echt feilloos.

• nl1bzw
.

[ Voor 99% gewijzigd door nl1bzw op 04-09-2026 10:45 ]

• Frie2
De L03 is als AI auto neergezet. Je zou dan moeten kunnen verwachten dat die beter omgaat met niet standaard snelheidsaanwijzingen.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
BramT schreef op donderdag 3 september 2026 @ 18:12:

Je zegt TomTom maar ik kwam er achter dat er puur de kaarten van TomTom gebruikt worden en niet de software (wat ik jammer vind). Eerste half jaar met deze Navi gereden maar ik kwam er vaker achter dat sommige routes minder logisch waren (sneller binnendoor). Tijdje met Google maps er naast gereden en dat werd bevestigd.

Daarna wat verder ingedoken en kwam ik er achter dat puur de kaarten gebruikt worden...

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18-09 18:16

• ferminem
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19-09 11:36

• Kurgan
  • Laatst online: 17:54
Ik ben bezig met het importeren van een G9 en ik loop tegen een hobbeltje aan met het verzekeren. Om de verzekering betaalbaar te houden is minimaal een klasse 3 alarm nodig maar de importeur beweert dat het bij de G9 niet mogelijk is. Alleen een peilzender zou mogelijk zijn maar hij kon me niet vertellen waarom dat zo zou zijn. Mij lijkt het onwaarschijnlijk dat het niet zou kunnen. Heeft iemand hier een alarm in zijn G9 laten zetten en zo ja, wat kostte dat ongeveer?

• Lisa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-09 08:06
ik zou niet weten waarom dat niet kan, maar ik had destijds mijn G9 bij Unive laten verzekeren zonder bijkomend alarm en ben later ivm kosten overgestapt op AAP verzekeringen, wat onderdeel is van Nationale Nederlanden. Ook daar geen extra alarm voor mijn G9 Perf 2023

• Frie2
Die AAP is wel erg duur.

Voor mijn huidige auto betaal ik € 67.02. Een berekening bij AAP komt hiervoor uit op € 140.96. Meer dan 2x zoveel!!!

Voor de Xpeng L03 AWD Ultra van mijn shortlist komt er € 136,87 tevoorschijn.

Geen AAP voor mij dus...

• bjwild
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 09:09
Ik ga mijn Xpeng L03 AWD Ultra bij Ohra all risk doen denk ik, is iets van € 85,- in de maand. Scheelt aanzienlijk als ik de prijzen hierboven zie.

• Frie2
L03 komt bij ZLM met mijn gegevens op € 73.35. Nog een voorbeeld dat je die AAP beter kunt mijden.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Frie2 schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:11:
Die AAP is wel erg duur.

Voor mijn huidige auto betaal ik € 67.02. Een berekening bij AAP komt hiervoor uit op € 140.96. Meer dan 2x zoveel!!!

Voor de Xpeng L03 AWD Ultra van mijn shortlist komt er € 136,87 tevoorschijn.

Geen AAP voor mij dus...
Verzekeringen zijn persoonlijk:

Leeftijd, hoe lang je rijbewijs, schadevrije jaren, woonplaats, exacte uitvoering auto, etc. spelen allemaal mee.

De ene verzekeraar is beter met weinig schadevrije jaren, de ander met veel schadevrije jaren. Zo kwam ik er een tijdje geleden achter dat mijn vorige verzekeraar een max no-claimkorting van 75% had en ik met destijds 12 schadevrije jaren elders al 80% kon krijgen, dat scheelt nog best veel en dus overgegaan.

Kortom: verzekeringen bespreken los van waar Xpeng wel/niet geaccepteerd wordt is eigenlijk zinloos, dat moet iedereen gewoon zelf bekijken.

• Frie2
Maar als de ene verzekering meer dan het dubbele vraagt in mijn situatie dan moet het wel raar lopen als die voor een andere verzekerde wél gunstig uitpakt.

• voodoo077
Zoals al vermeld, heeft veel te maken met de chauffeur. Ik betaal voor mijn BMW die dubbel zo duur was in annkoop als de Xpeng nauwelijks meer verzekering dan mijn echtgenote. Maar ik zit al jaren in laagste categorie en bij haar gaat er jaar na jaar wat af maar we zitten nog niet op zelfde niveau.
Ik zit wel in BE maar simulaties gedaan en ging voor haar van +/- 800 tot +/- 1600 voor dezelfde voorwaarden.

• Kurgan
Ja de prijzen van verzekeringen zijn afhankelijk van een heleboel factoren maar de eisen die ze stellen zijn voor iedereen hetzelfde. Een G9 verzekeren zonder aanvullend alarm is dus mogelijk, maar ik neem aan dat het wel in de premie kan schelen om een SCM3 alarm te hebben. Helaas kan ik het pas echt uitzoeken als het kenteken bekend is, eerder wil de "help"desk van United Consumers niet helpen.

• Frie2
Ik heb de L03 AWD Ultra op mijn shortlist staan.

Gisteren zag ik een artikel over de Kia EV4 GT. Qua formaat vergelijkbaar. Toen ik de prijs zag bleek hoe prijsgunstig de L03 is tov deze Kia. Enige pré daarvan was meer range en adaptief onderstel. Voor de rest, laden, prestatie was het alleen maar minder, maar wel maar liefst 12,5K duurder!

• Flavio
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 08:30
Ik twijfel tussen een G6 Performance en een P7+ Long Range. Heeft iemand hier in beide autos gereden? Ik rij nu een Tesla Model S Long Range MY2020.

• Kurgan
@Flavio Niet in een G6 maar wel een G9 en een P7+. Qua wegliggingen rijgedrag doen ze weinig voor elkaar onder maar ik vond het interieur van de P7+ wat te kaal en onpersoonlijk. Achterin zit je naar mijn mening teveel met je knieën omhoog, en de bagageruimte is wel breed en diep maar niet erg hoog. En de P7+ is lang, erg lang, en dat is toch wel een dingetje. In een heleboel parkeervakken zal hij uitsteken en bochten in een krappe parkeergarage worden ook een uitdaging.

• StickMan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:00
Flavio schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:32:
Ik twijfel tussen een G6 Performance en een P7+ Long Range. Heeft iemand hier in beide autos gereden? Ik rij nu een Tesla Model S Long Range MY2020.
Zelf rijd ik in een G6 Performance sinds december 2025 en dat bevalt me prima. P7+ was toen niet leverbaar en ook niet in de showroom. Misschien is het leuker om zelf te ervaren door een proefrit in beide auto's achter mekaar in te plannen bij je dichtbijzijnde Xpeng dealer?

• nl1bzw
Flavio schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:32:
Ik heb in alle drie de modellen gereden: de G6, P7+ en G9. Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op de P7+. De voornaamste reden is het rijgedrag. Door het lagere zwaartepunt ligt de P7+ strakker op de weg en rijdt hij een stuk sportiever dan de G6 en G9 is mijn mening. Ook het head-up display vond ik fantastisch.

Qua lengte is de auto inderdaad wat langer, maar dat zie ik niet als een probleem. Een BMW 5-serie heeft een vergelijkbare lengte en de meeste werkbusjes tikken ook de vijf meter aan. Een ander groot pluspunt is de kofferbak. Deze is weliswaar niet heel hoog, maar je stapelt boodschappentassen toch niet op elkaar. Een groter oppervlak is in de praktijk veel functioneler dan hoogte.

Plan een proefrit in is mijn advies. Je kunt bij de dealer aangeven dat je ze direct achter elkaar wilt testen. Met Tesla heb ik overigens geen ervaring. Ik heb er weleens in gezeten, maar er nooit in gereden.

• Henkman
Nog even terugkomen op het onderwerp G6 frunk.

Ik heb de knoop doorgehakt en tegen een fatsoenlijke prijs bij een partij die meer dan 100 frunks heeft verscheept deze besteld: Auto voorbak opbergbox voor Xpeng G6 2023-2026 Grote capaciteit Motivatie cabine opbergbox modificatie auto accessoires - AliExpress 34.

De frunk werd tot mijn verrassing binnen een week geleverd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8yh1xwMlVDUEOeJcIc0gJPuiG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FqSn3RpEKZBFpGSHfYFTEpPe.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aslm5Uoe0iqgSvHYsewyspqYO-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atG7rfsFaGEYGeduesWN1zuf.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMDya3qM4ijFCtn2yb2-z1T8T2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/olNKz4xH7o6UXCuiKPrE7fT3.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KP-jzk3J5Cq3Trtf5LbrlMX27p0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mqEZeGUnNpHWzUh9wFMoIuHU.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdbkSppGbM99umIRZi_fsLpdQa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecKgN4GLlZMaMEy6fJ8emhmL.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben aangenaam verrast door de stevige verpakking. Ook de kwaliteit / afwerking / stevigheid van de frunk is boven verwachting. Geen spijt van!

Nu nog even een weekje wachten op de twee setjes rubberen strips die ik tegelijk met de frunk besteld heb (de 10 en 14 mm ronde versies): https://nl.aliexpress.com/item/1005009155010422.html

Overigens nog iets van €25 aan invoerrechten afgerekend bij Post NL.

• Laurian
Henkman schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:34:
Nog even terugkomen op het onderwerp G6 frunk.

Ik heb de knoop doorgehakt en tegen een fatsoenlijke prijs bij een partij die meer dan 100 frunks heeft verscheept deze besteld:
Ben benieuwd of hij past. Heb je het nieuwe model G6? Ik heb een nieuwe G6 in bestelling en ben benieuwd welke frunk ik zou moeten bestellen.

• voodoo077
Laurian schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:47:
[...]

Ben benieuwd of hij past. Heb je het nieuwe model G6? Ik heb een nieuwe G6 in bestelling en ben benieuwd welke frunk ik zou moeten bestellen.
Voor degenen die een frunk hebben, gebruiken jullie dat daadwerkelijk?
Geen idee wat de grootte hier is voor dit model voor G6 maar behalve bij een paar uitzonderingen, laat die frunk meestal maar toe een laadkabel etc te leggen en vind ik het meer werk om te openen dan de koffer. Eénmaal een frunk gezien waar 2 kratten bier in konden, top >:)

• FrenzyFreak
  • Laatst online: 17:03
voodoo077 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 07:52:
[...]

Voor degenen die een frunk hebben, gebruiken jullie dat daadwerkelijk?
Geen idee wat de grootte hier is voor dit model voor G6 maar behalve bij een paar uitzonderingen, laat die frunk meestal maar toe een laadkabel etc te leggen en vind ik het meer werk om te openen dan de koffer. Eénmaal een frunk gezien waar 2 kratten bier in konden, top >:)
Bij de Tesla had ik altijd de laadkabel voorin liggen en alles wat normaal onder de bodem achterin ligt. Omdat ik een vaste kabel aan de laadpaal heb, hoefde die vervolgens maar een paar keer per jaar open (vooral op vakantie). Bij de G6 is de frunk me de moeite niet waard.

• Frie2
Om een frunk als opbergplaats voor de laadkabel te gebruiken zou de voorklep toch echt automatisch geopend moeten kunnen worden net als de achterklep. Anders vind ik het teveel gedoe. Gelukkig heeft de auto gasveren anders was het helemaal een nogo.

Op vakantie bijvoorbeeld met een volle kofferbak zou ik hem natuurlijk wel gebruiken.

• The Wizard
  • Laatst online: 14:49

The Wizard

Moderator Mobile
Jammer dat er (nog) geen frunk voor de P7+ is. Mijn frunk van de EV6 ligt vol, 12V starter, accubandenpomp, granny charger en verlengsnoer.

• Henkman
De frunk gaat gebruikt worden voor allerlei rommel die van pas komt bij onverwachte omstandigheden.

Het is ook een handige plek voor de harde schijven met NAS backups (brandverzekering). Vrijwel alleen voor dat laatste doel is de frunk bij de Tesla M3 over de laatste 7 jaar open en dicht gegaan.

Ik bedenk me overigens dat je sneller accessoires koopt voor een auto die je (lange tijd) privé rijdt, zoals ik.

[ Voor 28% gewijzigd door Henkman op 11-09-2026 17:02 ]

• Henkman
Laurian schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:47:
[...]

De G6 versies hebben identieke frunks. De frunk ziet er bij alle aanbieders op Aliexpress exact hetzelfde uit. Ik vraag mij af of er meer producenten zijn, ik denk van niet. Om die reden heb ik ook een foto van het fabrikaat (Bonuli auto parts) bijgevoegd.

Als ik bij de installatie verrassingen tegen kom laat ik dat hier weten. Ik verwacht langer bezig te zijn met het aanbrengen van de rubber afdichtstrip dan met de frunk zelf. Ik zal ook laten weten of de (apart bestelde, eenvoudige ronde) 10 mm strip voldoende is om de boel droog te houden.

[ Voor 20% gewijzigd door Henkman op 11-09-2026 16:57 ]

• Frie2
The Wizard schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:58:
Jammer dat er (nog) geen frunk voor de P7+ is. Mijn frunk van de EV6 ligt vol, 12V starter, accubandenpomp, granny charger en verlengsnoer.
P7+ heeft geen gasveren maar een simpele stok om de kap open te houden, dus bij een aftermarket frunk -als die al verkrijgbaar is/wordt- moeten die er ook bij anders wordt het wel ouderwets gehannes als de kap wat vaker open moet.

• Henkman
Vandaag de frunk gemonteerd, ging probleemloos. Zoals verwacht was ik de meeste tijd kwijt aan het goed aanbrengen en testen van de (absoluut noodzakelijke) rubber afdichtstrip.

Hier wat puntjes:
  • De nieuwe G6 heeft een afdichtdeksel waar de frunk voor in plaats komt. Aan de ruitzijde zitten vier montagedoppen die zich makkelijk laten verwijderen met de meegeleverde spatel (zie foto hierboven). Aan de zijkant en voorkant is het deksel ook met klikdoppen (ik meen 8 of 10) bevestigd die niet zichtbaar zijn. Door voorzichtig omhoog trekken van het deksel (hand eronder doen) komen deze één voor één makkelijk los.
  • De frunk erin zetten en het aanbrengen van de meegeleverde montagedoppen is minder dan 5 minuten werk. De frunk past perfect en het opnieuw afstellen van de stootrubbers van de motorkap (zag ik op youtube) is niet nodig.
  • Even zonder afdichtstrip de auto gewassen om te zien dat deze absoluut noodzakelijk is.
  • De nieuwe G6 heeft aan de onderkant van de motorkap op 4 plekken afdichtrubbers groter dan 14 mm. Daarom de 14 mm strip gebruikt in plaats van de meebestelde 10 mm (8 meter lengte is natuurlijk genoeg).
    https://nl.aliexpress.com/item/1005009155010422.html
  • De kleefkracht van de strip is niet helemaal super en de strip moest links en rechts door een ondiepe en korte uitsparing in de motorkap waar hij niet bleef plakken. Op die plaatsen heb ik een paar centimeter van deze transparante dubbelzijdige VHB 4910 tape van 3M gebruikt.
  • Aan de ruitzijde zitten (bij het nieuwe model) onder de motorkap drie vastgeklikte rubbers. Deze heb ik met de spatel zonder problemen verwijderd en vervangen door de strip.
  • Aan de voorkant heb ik de strip geplakt op de schuin aflopende zijde die van links naar rechts loopt. De frunk heeft daar ook een schuine zijde die goed aansluit.
  • Aan de zijkanten heb ik de strip op ongeveer 1 cm van de rand van de motorkap geplakt.
  • Ik heb de strip in één stuk geplakt met de uiteinden op een recht stuk tegen elkaar;
    De hoeken heb ik niet al te scherp gemaakt zodat de originele kleefstrip in principe volstaat, maar voor de zekerheid zou je daar ook de dubbelzijdige tape kunnen toepassen.
  • Ik heb de frunk uitvoerig met de tuinslang getest. De twee buitenste vakken bleven niet helemaal droog (klein beetje water dat het diepste deel van de de vakken nog niet had bereikt, zie foto in mijn vorige post). Ik heb het idee dat dit in praktijk geen problemen oplevert. Ik heb twee A4-tjes in de vakken gelegd zodat ik kan controleren of de frunk nat is geweest. Na de volgende wasbeurt nog maar eens controleren.
  • Door de afdichtrubbers moet er iets harder worden geduwd om de kap in de (2) sloten te krijgen, dit vergt enige aandacht maar kost geen moeite.
Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft!

[ Voor 4% gewijzigd door Henkman op 13-09-2026 11:58 ]

• Laurian
Henkman schreef op zondag 13 september 2026 @ 00:52Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft!
zeker, ik ga hem ook bestellen! Dank voor het uitgebreide verslag.

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:40

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Net een Duitse review gevonden van de L03 Performance Ultra Black Edition. Aangezien dit AWD is, is de frunk kleiner dan de showroommodellen die we hier in Nederland hebben staan. Ook een goed beeld van de velgen. Helemaal in het zwart ziet ie er toch echt goed uit.

• Crawl NL
  • Laatst online: 21:48
Aankomende zaterdag heb ik een proefrit staan voor de G6 in Eindhoven, ben benieuwd. De L03 staat ook nog op het lijstje. Hopelijk kan ik h'm zaterdag bewonderen in Eindhoven.

Wellicht dat iemand hier al een keer iets gehoord heeft of er nog meer showrooms/service centre's worden geopend in NL? Ik woon onder de rook van Arnhem en wat me eigenlijk een beetje tegenhoudt is de afstand tot een service centre. Eindhoven, Utrecht en Zwolle ligt nu niet direct in de buurt.

• Kurgan
Ik weet dat er in elk geval één verkoop / servicepunt bijkomt maar ik denk niet dat het correct zou zijn om daar verder nog iets over te vertellen. Ik kan wel melden dat het voor jou niet erg gunstig gelegen is, maar Xpeng is in elk geval bezig het dealer / servicenetwerk uit te breiden.

• Crawl NL
Dank je. Zal de beslissing niet makkelijk maken. Ik heb gelukkig nog wel een maand of 10 voordat ik moet beslissen/bestellen. Wellicht openen ze nog een aantal extra service centre's tot die tijd.

• Flavio
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 08:30
nl1bzw schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:41:
[...]

Ik heb in alle drie de modellen gereden: de G6, P7+ en G9. Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op de P7+. De voornaamste reden is het rijgedrag. Door het lagere zwaartepunt ligt de P7+ strakker op de weg en rijdt hij een stuk sportiever dan de G6 en G9 is mijn mening. Ook het head-up display vond ik fantastisch.

Qua lengte is de auto inderdaad wat langer, maar dat zie ik niet als een probleem. Een BMW 5-serie heeft een vergelijkbare lengte en de meeste werkbusjes tikken ook de vijf meter aan. Een ander groot pluspunt is de kofferbak. Deze is weliswaar niet heel hoog, maar je stapelt boodschappentassen toch niet op elkaar. Een groter oppervlak is in de praktijk veel functioneler dan hoogte.

Plan een proefrit in is mijn advies. Je kunt bij de dealer aangeven dat je ze direct achter elkaar wilt testen. Met Tesla heb ik overigens geen ervaring. Ik heb er weleens in gezeten, maar er nooit in gereden.
Vorige week heb ik in een P7+ gereden i.p.v. de geplande G6, omdat ik de P7+ toch mooier en exclusiever vind. Een fantastische auto en dit gaat hem worden als vervanger van de Tesla. Nu ben ik op zoek naar een unicorn, een demo Performance met wit interieur...

• Kurgan
Nu ben ik op zoek naar een unicorn, een demo Performance met wit interieur...
Dan ben je in Nederland snel klaar idd, ik laat mijn G9 ook uit Duitsland komen. Als het interieur van je P7+ ook lichtgrijs mag zijn, staan er daar twee te koop.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Kurgan schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:37:
Ik weet dat er in elk geval één verkoop / servicepunt bijkomt maar ik denk niet dat het correct zou zijn om daar verder nog iets over te vertellen. Ik kan wel melden dat het voor jou niet erg gunstig gelegen is, maar Xpeng is in elk geval bezig het dealer / servicenetwerk uit te breiden.
Ik snap dat je wellicht nog niet meer mag zeggen over locatie enzo, maar kan je wel zeggen of het een verkoop én servicepunt betreft? Of wederom alleen een servicepunt zoals Zwolle?

• MooDyBLueS
  • Niet online
Crawl NL schreef op maandag 14 september 2026 @ 06:01:
Dank je. Zal de beslissing niet makkelijk maken. Ik heb gelukkig nog wel een maand of 10 voordat ik moet beslissen/bestellen. Wellicht openen ze nog een aantal extra service centre's tot die tijd.
Ik heb 0 insider info hoor, maar "een aantal" lijkt mij nogal optimistisch. Lijkt mij verstandiger en logischer als ze rustig en concreet uitbreiden met strategische locaties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JG23nfo2W-4Xo816ec_n6fbSnmM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7iBeQyecOZhKLcOOK9yfPbHz.png?f=fotoalbum_large

Kijkend naar de huidige locaties (Zwolle is alleen service), lijkt het mij kijkend naar de grotere steden het meest nuttig als er iets in het noorden komt, Heerenveen/Groningen bijv. of juist Apeldoorn/Arnhem/Nijmegen. Dat lijken mij qua bevolkingsdichtheid de betere plekken om gelijk meerdere gebieden daaromheen te kunnen bedienen. Maar dat is puur hoe ik erover denk, het is afwachten of Xpeng er ook zo over denkt.

Door rond die plekken in totaal 2 locaties erbij te krijgen zouden ze in principe heel Friesland/Groningen/Drenthe afgedekt hebben en Gelderland/Overijssel/Noord Brabant ook (al heb je ook al Eindhoven voor laatstgenoemde).

[ Voor 31% gewijzigd door MooDyBLueS op 14-09-2026 12:33 ]

• Kurgan
@MooDyBLueS Het is maar iets wat me terloops verteld werd dus echt veel weet ik niet, maar het zou sowieso om verkoop gaan.

Jouw kaart laat zien dat het oosten en noorden idd nogal karig bedeeld zijn. Ik vraag me af aan de hand van welke criteria de locaties gekozen worden.

[ Voor 37% gewijzigd door Kurgan op 14-09-2026 12:35 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Kurgan Dat klinkt positief! Ben benieuwd, want ik woon in het Noorden en dan is Breukelen het dichtstbijzijnde (en Zwolle als servicepunt). Niet ideaal ook.

• AadFrancissen
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17-09 22:14
Kurgan schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:34:
@MooDyBLueS Het is maar iets wat me terloops verteld werd dus echt veel weet ik niet, maar het zou sowieso om verkoop gaan.

Jouw kaart laat zien dat het oosten en noorden idd nogal karig bedeeld zijn. Ik vraag me af aan de hand van welke criteria de locaties gekozen worden.
Qua locaties voor deze auto's zou ik toch zeggen: waar relatief veel nerds (met geld) wonen. Dan mis ik toch echt een locatie in Twente (Enschede of Hengelo) (uiteraard totaal niet in mijn eigen belang). Groningen idd, wellicht Leeuwarden / Hereveen. Tesla, BYD en Geely zitten daar inmiddels wel allemaal.

• ferminem
Kurgan schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:37:
Waarom zou je het gewoon niet melden? Is voor iedereen toch fijn om te weten lijkt mij

• Kurgan
Omdat ik niet weet of het de bedoeling is dat het al bekend wordt, en als je niets zegt kun je ook niet iets verkeerds of teveel zeggen.

• voodoo077
Hallo allemaal,

Sinds afgelopen weekend hebben we onze nieuwe XPENG G6 Standard Range in ontvangst genomen. Voor de aankoop hebben we uitgebreid proefgereden met de Long Range, maar niet met een Standard Range, dit was niet mogelijk. Op basis van de uitleg van de verkoper hebben we uiteindelijk voor de SR gekozen.

Daarbij werd ons uitgelegd dat het hardwarematige verschil tussen de SR en LR (o.a. de NVIDIA Orin-X in de LR) vooral betrekking heeft op zaken zoals Active Lane Change en mogelijk toekomstige uitgebreidere rijassistentiefuncties maar dat de basisfunctie van LCC in beide uitvoeringen vergelijkbaar zou moeten zijn.

Mijn vrouw rijdt er nu een paar dagen mee en we merken dat de Lane Centering Control (LCC) bij onze SR niet goed functioneert.

Concreet:
  • op bepaalde trajecten weigert LCC volledig in te schakelen;
  • op de autosnelweg valt de stuurassistentie soms weg bij het voorbijrijden van vrachtwagens;
  • na een manuele rijstrookwissel duurt het soms opvallend lang voordat de wagen zich opnieuw centreert en soms schakelt deze volledig uit.
  • op wegen waar de rijstrookmarkering niet volledig aanwezig is, lijkt de wagen veel minder goed met de beschikbare wegbegrenzing om te gaan of lukt het zelf helemaal niet.
Dit gebeurt bij droog en goed weer. Ter vergelijking: onze vorige auto's — een 10 jaar oude Seat, een 7 jaar oude Volvo en mijn 2 jaar oude BMW — konden op dezelfde trajecten wel probleemloos met dergelijke situaties omgaan. Dat de XPENG eventueel minder verfijnd reageert dan de BMW kan ik nog begrijpen, maar het verschil met de oudere Volvo en Seat vinden we toch opmerkelijk.

De dealer is inmiddels geïnformeerd en gaat de wagen zo snel mogelijk laten controleren, onder andere op software/kalibratie.

Maar ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van andere eigenaars:
  • Zijn er hier mensen met een recente G6 Standard Range waarbij LCC wel goed en stabiel werkt?
  • Ervaren andere SR-rijders dezelfde problemen?
  • Weet iemand of er ondanks de verschillende ADAS-hardware toch een verschil bestaat in de basiswerking van LCC tussen SR en LR?
  • Is er eventueel iemand met een SR én ervaring met een LR die beide daadwerkelijk met elkaar heeft kunnen vergelijken?
Ik probeer vooral te achterhalen of we met een probleem aan onze specifieke wagen te maken hebben, of dat dit normaal gedrag is van de SR.

Alle ervaringen en technische info zijn welkom! Bedankt

• KWOAD
Ik heb een LR, maar volgens mij zou dat voor LCC niet uit moeten maken. Wel weet ik dat LCC gekalibreerd moet worden, en dat dit tijdens het rijden gebeurd. Het kan daarom een aantal dagen/weken duren voordat het systeem optimaal werkt.

• MooDyBLueS
  • Niet online
voodoo077 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:41:
Hallo allemaal,

Sinds afgelopen weekend hebben we onze nieuwe XPENG G6 Standard Range in ontvangst genomen. Voor de aankoop hebben we uitgebreid proefgereden met de Long Range, maar niet met een Standard Range, dit was niet mogelijk. Op basis van de uitleg van de verkoper hebben we uiteindelijk voor de SR gekozen.

Daarbij werd ons uitgelegd dat het hardwarematige verschil tussen de SR en LR (o.a. de NVIDIA Orin-X in de LR) vooral betrekking heeft op zaken zoals Active Lane Change en mogelijk toekomstige uitgebreidere rijassistentiefuncties maar dat de basisfunctie van LCC in beide uitvoeringen vergelijkbaar zou moeten zijn.

Mijn vrouw rijdt er nu een paar dagen mee en we merken dat de Lane Centering Control (LCC) bij onze SR niet goed functioneert.

Concreet:
  • op bepaalde trajecten weigert LCC volledig in te schakelen;
  • op de autosnelweg valt de stuurassistentie soms weg bij het voorbijrijden van vrachtwagens;
  • na een manuele rijstrookwissel duurt het soms opvallend lang voordat de wagen zich opnieuw centreert en soms schakelt deze volledig uit.
  • op wegen waar de rijstrookmarkering niet volledig aanwezig is, lijkt de wagen veel minder goed met de beschikbare wegbegrenzing om te gaan of lukt het zelf helemaal niet.
Dit gebeurt bij droog en goed weer. Ter vergelijking: onze vorige auto's — een 10 jaar oude Seat, een 7 jaar oude Volvo en mijn 2 jaar oude BMW — konden op dezelfde trajecten wel probleemloos met dergelijke situaties omgaan. Dat de XPENG eventueel minder verfijnd reageert dan de BMW kan ik nog begrijpen, maar het verschil met de oudere Volvo en Seat vinden we toch opmerkelijk.

De dealer is inmiddels geïnformeerd en gaat de wagen zo snel mogelijk laten controleren, onder andere op software/kalibratie.

Maar ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van andere eigenaars:
  • Zijn er hier mensen met een recente G6 Standard Range waarbij LCC wel goed en stabiel werkt?
  • Ervaren andere SR-rijders dezelfde problemen?
  • Weet iemand of er ondanks de verschillende ADAS-hardware toch een verschil bestaat in de basiswerking van LCC tussen SR en LR?
  • Is er eventueel iemand met een SR én ervaring met een LR die beide daadwerkelijk met elkaar heeft kunnen vergelijken?
Ik probeer vooral te achterhalen of we met een probleem aan onze specifieke wagen te maken hebben, of dat dit normaal gedrag is van de SR.

Alle ervaringen en technische info zijn welkom! Bedankt
Zoals hierboven al aangegeven wordt, werking van LCC zou niet moeten verschillen, soms heb je zoals bij de L03 bij de meest uitgebreide versie extra chips/sensoren die meer mogelijk maken, maar dat is bij de G6 niet het geval.

Wat ik zelf met de G9 wel heb meegemaakt is dat ik de AWD Performance mee had en daar werkte de LCC ook niet lekker, soms totaal niet en soms helemaal tegen de rechter rijstrook aan zodat je bijna de spiegel van de persoon op de baan ernaast eraf reed. De RWD Long Range had dat probleem niet, maar de verkoper gaf ook aan dat ze gelijk horen te zijn en zou de AWD na laten kijken waarom die dit doet. Uiteraard niet meer achteraan gezeten.

Maar wat mij dit wel zegt, ook omdat ik op internet wel vaker vergelijkbare berichten tegen ben gekomen, is dat dergelijke systemen bij Xpeng in de basis goed werken, maar iets te vaak nog wel wat bugs hebben of bij een bepaalde auto ineens niet helemaal lekker werken. Waar dat mee te maken heeft (software, sensoren, kwaliteit) weet ik niet, maar is wel een klein beetje een rode draad lijkt het.

• WhosYaDaddy
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:38
XPENG G9 Long Range 2026 / 5C – praktijkervaringen, eigenaardigheden en accessoires

Sinds kort rijd ik een XPENG G9 Long Range, modeljaar 2026 / 5C-generatie (OS nog steeds 5.8.x).

Omdat er op Tweakers relatief weinig uitgebreide gebruikerservaringen met deze generatie staan, leek het me nuttig mijn eerste indrukken alvast te delen, wie weet heeft iemand er iets aan.

De korte versie: technisch is dit een erg indrukwekkende auto. Stil, comfortabel, ruim, snel en werkelijk volgehangen met hardware en elektrische functies.

Tegelijkertijd kom ik steeds dingen tegen waarbij ik denk: "jullie waren er voor 90% — waarom heeft niemand die laatste 10% nog even afgemaakt?"

Voorlopige pluspunten

- Zeer stil en comfortabel
- Erg veel ruimte
- Goede stoelen en massagefunctie
- Sterke camera- en parkeerhardware
- Veel standaarduitrusting
- Snellaadarchitectuur van de 5C-generatie
- Interieur voelt over het algemeen degelijk
- Veel handige elektrische comfortfuncties
- Grote Chinese aftermarket-accessoiremarkt

Voorlopige minpunten

- Software benut de aanwezige hardware niet altijd volledig
- Nog geen echte one-pedal mode
- ACC/ADAS heeft nog duidelijke verbeterpunten
- Snelheidslimieten zijn regelmatig fout
- Sommige materiaalkeuzes voelen minder premium dan ze zouden moeten
- Een aantal praktische ontwerpdetails is onnodig onhandig
- Europese accessoirebeschikbaarheid loopt duidelijk achter op China

RIJDEN EN COMFORT

De eerste indruk tijdens het rijden is vooral hoe stil de G9 is. Wind- en aandrijfgeluid zijn laag en op lange ritten voelt hij erg ontspannen aan.

De stoelen zijn comfortabel en de massagefunctie is meer dan alleen een gimmick. Dat is zo'n functie waarvan ik vooraf dacht dat ik hem nauwelijks zou gebruiken en die vervolgens toch regelmatig aanstaat.

De aandrijflijn is soepel en ruim krachtig genoeg. Natuurlijk wou ik AWD en luchtvering, maar de extra kosten plus de verzekeringspremie die omhoog zou schieten (met vereiste peilzender enzo) hielden me tegen.

Wat ik wel mis is een echte one-pedal mode waarbij de auto regeneratief volledig tot stilstand komt. Die zou er aan komen, maar G9 tot nu toe blijft achter.

Tijdens een zonnige middag thuis 14 procentpunt bijgeladen. Home Assistant registreerde ongeveer 14,6 kWh en circa €2,50 laadkosten. Met een wat conservatievere praktijkwaarde van 15,6 kWh/100 km komt dat neer op ongeveer 85–90 km extra bereik na laadverliezen, oftewel grofweg 3 cent per kilometer.

ACC / FILE-EINDES

Ik heb inmiddels één situatie gehad waarbij de ACC bij het naderen van een file naar mijn gevoel veel te lang bleef doorrijden.

Ik heb zelf ingegrepen.

Misschien had de auto uiteindelijk nog zelfstandig voldoende hard geremd. Dat kan ik uiteraard niet bewijzen. Maar zelfs als dat zo was geweest, zou het vermoedelijk vrij laat zijn geweest.

En dat is ook niet ideaal: niet alleen omdat je zelf comfortabel wilt vertragen, maar ook omdat de auto achter je tijd nodig heeft om te reageren.

Eén incident is geen statistiek, maar het was voor mij wel voldoende om de ACC bij plotselinge file-eindes niet blind te vertrouwen.

ADAS / SENSORHARDWARE

Een terugkerend gevoel bij deze auto is dat de hardware soms meer lijkt te kunnen dan de software ermee doet.

Er zitten camera's, parkeersensoren en meerdere radars in de auto, maar de interface presenteert bijvoorbeeld bij achteruit parkeren geen simpele numerieke afstand:

"42 cm tot obstakel" (met name aan de zijkanten)

Dat zou ik juist bijzonder nuttig vinden.

Hetzelfde geldt voor automatisch parkeren. Ik zou graag een instelling zien als:

- houd 50 cm achter de auto vrij, zodat de achterklep nog open kan;
- parkeer normaal;
- zet de auto zo diep mogelijk in het vak.
- Voorwaarts vs achterwaarts inparkeren

De hardware lijkt de informatie toch al te hebben. Maak er dan gebruik van.

FULL SELF DRIVING / SNELWEG

Hier zie ik nog behoorlijk veel ongebruikt potentieel.

Ik zou graag zien dat XPENG op termijn minstens op autosnelwegen veel verder richting volwaardige hands-off rijondersteuning gaat.

Niet alleen ACC en lane keeping, maar werkelijk langere stukken snelweg zelfstandig kunnen afhandelen.

Daar hoort ook betere snelheidslimietherkenning bij.

Zoals bij veel moderne auto's is de weergegeven maximumsnelheid geregeld fout. Kaartdata, tijdelijke borden, parallelwegen en bordherkenning lopen kennelijk nog te vaak door elkaar.
Soms lijkt hij 30 km/u maar als standaard te nemen, dan kan het niet mis gaan.

Als ADAS belangrijker wordt, moet dat uiteindelijk natuurlijk betrouwbaarder, en de Turin chip ipv 1x Nvidia Orin had natuurlijk het e.e.a. gemakkelijker gemaakt daarin.

INTERIEURKLEUREN

De namen van de interieurkleuren zijn... optimistisch.

"Saddle" is in werkelijkheid behoorlijk worteloranje.
"Coffee" heeft juist een opvallend roze/mauve zweem.

Mijn vermoeden is dat de kleur van het basismateriaal onder de pigmentlaag onvoldoende is meegenomen, maar dat is uiteraard slechts een vermoeden.

Hoe dan ook: bij een auto in deze prijsklasse verwacht ik dat iemand fysieke materiaalstalen onder daglicht bekijkt en zegt: "Als mijn koffie er zo uit ziet drink ik hem niet meer op..."

HET STUUR

Dit is voor mij een van de duidelijkere materiaal-missers.

Het stuur is uitgevoerd in kunstleer.

Dat zal vermoedelijk mede vanuit duurzaamheid/vegan-positionering zijn gedaan, maar praktisch heeft het een nadeel: er zit verrassend weinig grip op.

Dat is extra ironisch omdat de auto regelmatig wil weten of je het stuur vasthoudt, en ook zelfs op "heavy" stuurbekrachtiging weinig feedback geeft.

Mijn oude Volvo had een erg goed leren stuur. Alleen dat ene contactpunt gaf de auto onmiddellijk een premiumgevoel, zelfs toen de rest van die Volvo ondertussen langzaam uit elkaar begon te vallen. In de G9 voelt het stuur juist iets goedkoper dan de rest van het interieur.

HOEVEEL ELEKTROMOTOREN ZITTEN ER EIGENLIJK IN DEZE AUTO?

De cabine is werkelijk absurd ver gemotoriseerd.

Stoelen, hoofdsteunen, massage, ventilatie, verwarming, spiegels, achterbank enzovoort.

Soms krijg je het gevoel dat er meer elektrisch actuatorvermogen in het interieur zit dan op de achteras.

Daarom vind ik het des te vreemder dat de relaxstoelen van de eerdere G9-generatie een echte uitklappende voetensteun hadden en die in deze generatie verdwenen is. Dat voelt als een duidelijke feature-regressie.

ELEKTRISCH NEERKLAPPEN ACHTERBANK

De knoppen waarmee je de achterbank elektrisch kunt neerklappen vind ik vooral een voorbeeld van "technisch tof, praktisch nauwelijks nodig."

Ik sta eigenlijk liever naast de stoel wanneer die naar beneden komt dan dat ik ergens op een knop druk en hem hoor neerkletteren.

Een simpele mechanische ontgrendeling had wat mij betreft net zo goed gewerkt. Niet iedere elektromotor maakt de auto beter.

FRUNK

De frunk is nuttig, maar de bediening voelt alsof XPENG hem nog steeds als een traditionele motorkap behandelt. Dat vind ik conceptueel verkeerd.

Het is bagageruimte.

Dus zou hij zich ook als bagageruimte moeten gedragen:

- normale ontgrendeling;
- liefst elektrisch openen;
- liefst elektrisch sluiten;
- geen benzineauto/motorkap-ritueel.

Als ik daar laadkabels of bagage in leg, wil ik geen motorkap openen.

Overigens is het frunk-deksel gevoerd/gewatteerd in deze editie en de spanning is prima, maar hij is nog steeds flinterdun en "wiebelt" nog altijd bij ~100km/u.

LAADPOORT

De laadpoort heeft een vrij simpel ontwerpprobleem: Er loopt water in, en dat blijft deels staan. Voor iets dat permanent buiten zit en regelmatig openstaat tijdens regen zou ik betere drainage verwachten.

BANDEN

Mijn auto staat op Goodyear-banden. Bij ongeveer 2,6-2,7 bar zien ze er visueel opvallend zacht uit, bijna alsof er te weinig lucht in zit. Dat hoeft technisch helemaal niets te betekenen; brede banden en de vorm van de zijwand kunnen er nu eenmaal zo uitzien.
Maar het resultaat is wel dat ik twijfel, terwijl de spanning gewoon klopt.

DE KOFFERBAK EN DE DUBBELE BODEM

De G9 heeft een grote kofferbak met een tweede niveau / bergruimte onder de vloer.
Daar kwam ik tijdens het zoeken naar accessoires iets merkwaardigs tegen.

Veel TPE-kofferbakmatten hebben wel een uitsparing voor de handgreep van die tweede bodem, maar geen vouw- of scheidingslijn ter hoogte van het scharnier.

Je kunt dus prima bij de handgreep...
...maar vervolgens moet alsnog de hele TPE-mat mee omhoog.

Dat voelt nogal half af.

Na behoorlijk wat zoeken heb ik uiteindelijk een variant gevonden die op de productfoto's wél een duidelijke vouw-/scharnierlijn lijkt te hebben.

ACCESSOIRES

3W TPE automatten – besteld

Voor de cabine heb ik uiteindelijk deze gekozen:

3W TPE automatten voor XPENG G9

Niet de goedkoopste oplossing, maar ik vond dit veruit de netst uitziende TPE-set.

Veel Chinese sets hebben nogal drukke patronen of zien er erg aftermarket uit. Deze zijn relatief rustig en OEM-achtig vormgegeven.

Of de meerprijs het waard is zal ik na ontvangst aanvullen.

Kofferbakmat + frunkmat – AliExpress

Deze combinatie heb ik besteld:

XPENG G9 trunk/frunk TPE-set op AliExpress

De reden om juist deze te proberen is dat de kofferbakmat op de productfoto's een duidelijke vouw-/scharnierlijn lijkt te hebben ter hoogte van de dubbele bodem.
Daarnaast zit er een frunkmat bij.

AliExpress-productfoto's zijn helaas niet altijd volledig consistent, dus ik zal na ontvangst controleren of daadwerkelijk de afgebeelde versie geleverd is.

Miskoop: LUWU siliconen/rubberen mat voor de telefoonladers

Deze gaat retour:

LUWU Compatible with Xpeng G9 2024 2025 2026 Rubber Mat Center Console Storage Box Non-slip Mat

De productfoto's lijken sterk op de middenconsole van de G9, maar mijn exemplaar paste niet goed.

De achterkant stond omhoog en de uitsparingen sloten niet netjes aan op de ventilatieopeningen van de draadloze telefoonladers.
Het is mogelijk dat het materiaal tijdens transport vervormd is geraakt en dat een föhn/heteluchtbehandeling de vorm had kunnen corrigeren.

Maar voor een modelspecifiek accessoire verwacht ik eigenlijk "neerleggen en klaar". Dus retour.

WAT IK ZOU VERANDEREN ALS XPENG MORGEN MIJN BEDRIJF WAS

1. True one-pedal driving toevoegen.
De hardware lijkt het gewoon te kunnen.

2. Snelweg-ADAS veel verder ontwikkelen.
Uiteindelijk minstens echte hands-off functionaliteit op snelwegen (natuurlijk spelen er politieke en andere belangen daar ook een rol)

3. ACC eerder en rustiger laten reageren op file-eindes.
Niet technisch "net op tijd", maar verkeerskundig voorspelbaar.

4. Snelheidslimietherkenning verbeteren.
Kaartdata, camera's en context beter combineren.

5. Parkeerafstanden numeriek tonen.
Als de sensoren 42 cm meten, toon dan gewoon 42 cm, bij alle aanzichten. Ik heb nog niet gevonden hoe ik de auto in een bovenaanzicht kan laten zien tijdens parkeren of uitrijden (icm camerabeelden)

6. Instelbare parkeerdiepte toevoegen.
Bijvoorbeeld "houd 50 cm vrij achter de auto".

7. Frunk behandelen als een echte bagageruimte.
Liefst elektrisch openen/sluiten.

8. Drainage van de laadpoort verbeteren.
Water hoort daar niet te blijven staan.

9. Beter stuurmateriaal gebruiken.
Meer grip en een premium tactiel gevoel.

10. Interieurkleuren opnieuw valideren.
Saddle is te oranje, Coffee te roze.

11. De echte voetensteun terugbrengen.
De eerdere relaxstoel had hem; deze generatie niet.

12. Niet alles elektrisch maken puur omdat het kan.
De achterbank is daar een goed voorbeeld van.

13. Een fatsoenlijke Europese accessoirecatalogus aanbieden.
Goede TPE-matten, frunkmat, correcte kofferbakmat, stoelrugbescherming enzovoort.

14. Software beter laten benutten wat de hardware al kan.
Dit is misschien wel mijn belangrijkste algemene punt.

VOORLOPIGE CONCLUSIE

De G9 is tot nu toe vooral een auto met een uitstekende basis en een opvallend lange lijst kleine verbeterpunten.

De fundamentele zaken zijn goed:

- comfortabel;
- stil;
- ruim;
- snel;
- technisch geavanceerd;
- veel standaarduitrusting.

Mijn kritiek zit vooral in details:

- UX;
- software;
- materiaalkeuzes;
- praktische bediening;
- functies die nét niet logisch genoeg zijn uitgewerkt.

Dat is voor mij een wezenlijk verschil met een auto waarbij de basis niet klopt.

Veel kritiek komt uiteindelijk neer op "Je bent er bijna. Waarom heb je die laatste 10% niet gedaan?"

Ik zal deze post bijwerken naarmate er meer kilometers, software-updates, laadervaringen en accessoires bijkomen.

• ferminem
WhosYaDaddy schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:06:
XPENG G9 Long Range 2026 / 5C – praktijkervaringen, eigenaardigheden en accessoires

Sinds kort rijd ik een XPENG G9 Long Range, modeljaar 2026 / 5C-generatie.

Omdat er op Tweakers relatief weinig uitgebreide gebruikerservaringen met deze generatie staan, leek het me nuttig mijn eerste indrukken alvast te delen, wie weet heeft iemand er iets aan.

De korte versie: technisch is dit een erg indrukwekkende auto. Stil, comfortabel, ruim, snel en werkelijk volgehangen met hardware en elektrische functies.

Tegelijkertijd kom ik steeds dingen tegen waarbij ik denk: "jullie waren er voor 90% — waarom heeft niemand die laatste 10% nog even afgemaakt?"

Voorlopige pluspunten

- Zeer stil en comfortabel
- Erg veel ruimte
- Goede stoelen en massagefunctie
- Sterke camera- en parkeerhardware
- Veel standaarduitrusting
- Snellaadarchitectuur van de 5C-generatie
- Interieur voelt over het algemeen degelijk
- Veel handige elektrische comfortfuncties
- Grote Chinese aftermarket-accessoiremarkt

Voorlopige minpunten

- Software benut de aanwezige hardware niet altijd volledig
- Nog geen echte one-pedal mode
- ACC/ADAS heeft nog duidelijke verbeterpunten
- Snelheidslimieten zijn regelmatig fout
- Sommige materiaalkeuzes voelen minder premium dan ze zouden moeten
- Een aantal praktische ontwerpdetails is onnodig onhandig
- Europese accessoirebeschikbaarheid loopt duidelijk achter op China

RIJDEN EN COMFORT

De eerste indruk tijdens het rijden is vooral hoe stil de G9 is. Wind- en aandrijfgeluid zijn laag en op lange ritten voelt hij erg ontspannen aan.

De stoelen zijn comfortabel en de massagefunctie is meer dan alleen een gimmick. Dat is zo'n functie waarvan ik vooraf dacht dat ik hem nauwelijks zou gebruiken en die vervolgens toch regelmatig aanstaat.

De aandrijflijn is soepel en ruim krachtig genoeg. Natuurlijk wou ik AWD en luchtvering, maar de extra kosten plus de verzekeringspremie die omhoog zou schieten (met vereiste peilzender enzo) hielden me tegen.

Wat ik wel mis is een echte one-pedal mode waarbij de auto regeneratief volledig tot stilstand komt. Die zou er aan komen, maar G9 tot nu toe blijft achter.

ACC / FILE-EINDES

Ik heb inmiddels één situatie gehad waarbij de ACC bij het naderen van een file naar mijn gevoel veel te lang bleef doorrijden.

Ik heb zelf ingegrepen.

Misschien had de auto uiteindelijk nog zelfstandig voldoende hard geremd. Dat kan ik uiteraard niet bewijzen. Maar zelfs als dat zo was geweest, zou het vermoedelijk vrij laat zijn geweest.

En dat is ook niet ideaal: niet alleen omdat je zelf comfortabel wilt vertragen, maar ook omdat de auto achter je tijd nodig heeft om te reageren.

Eén incident is geen statistiek, maar het was voor mij wel voldoende om de ACC bij plotselinge file-eindes niet blind te vertrouwen.

ADAS / SENSORHARDWARE

Een terugkerend gevoel bij deze auto is dat de hardware soms meer lijkt te kunnen dan de software ermee doet.

Er zitten camera's, parkeersensoren en meerdere radars in de auto, maar de interface presenteert bijvoorbeeld bij achteruit parkeren geen simpele numerieke afstand:

"42 cm tot obstakel" (met name aan de zijkanten)

Dat zou ik juist bijzonder nuttig vinden.

Hetzelfde geldt voor automatisch parkeren. Ik zou graag een instelling zien als:

- houd 50 cm achter de auto vrij, zodat de achterklep nog open kan;
- parkeer normaal;
- zet de auto zo diep mogelijk in het vak.
- Voorwaarts vs achterwaarts inparkeren

De hardware lijkt de informatie toch al te hebben. Maak er dan gebruik van.

FULL SELF DRIVING / SNELWEG

Hier zie ik nog behoorlijk veel ongebruikt potentieel.

Ik zou graag zien dat XPENG op termijn minstens op autosnelwegen veel verder richting volwaardige hands-off rijondersteuning gaat.

Niet alleen ACC en lane keeping, maar werkelijk langere stukken snelweg zelfstandig kunnen afhandelen.

Daar hoort ook betere snelheidslimietherkenning bij.

Zoals bij veel moderne auto's is de weergegeven maximumsnelheid geregeld fout. Kaartdata, tijdelijke borden, parallelwegen en bordherkenning lopen kennelijk nog te vaak door elkaar.
Soms lijkt hij 30 km/u maar als standaard te nemen, dan kan het niet mis gaan.

Als ADAS belangrijker wordt, moet dat uiteindelijk natuurlijk betrouwbaarder, en de Turin chip ipv 1x Nvidia Orin had natuurlijk het e.e.a. gemakkelijker gemaakt daarin.

INTERIEURKLEUREN

De namen van de interieurkleuren zijn... optimistisch.

"Saddle" is in werkelijkheid behoorlijk worteloranje.
"Coffee" heeft juist een opvallend roze/mauve zweem.

Mijn vermoeden is dat de kleur van het basismateriaal onder de pigmentlaag onvoldoende is meegenomen, maar dat is uiteraard slechts een vermoeden.

Hoe dan ook: bij een auto in deze prijsklasse verwacht ik dat iemand fysieke materiaalstalen onder daglicht bekijkt en zegt: "Als mijn koffie er zo uit ziet drink ik hem niet meer op..."

HET STUUR

Dit is voor mij een van de duidelijkere materiaal-missers.

Het stuur is uitgevoerd in kunstleer.

Dat zal vermoedelijk mede vanuit duurzaamheid/vegan-positionering zijn gedaan, maar praktisch heeft het een nadeel: er zit verrassend weinig grip op.

Dat is extra ironisch omdat de auto regelmatig wil weten of je het stuur vasthoudt, en ook zelfs op "heavy" stuurbekrachtiging weinig feedback geeft.

Mijn oude Volvo had een erg goed leren stuur. Alleen dat ene contactpunt gaf de auto onmiddellijk een premiumgevoel, zelfs toen de rest van die Volvo ondertussen langzaam uit elkaar begon te vallen. In de G9 voelt het stuur juist iets goedkoper dan de rest van het interieur.

HOEVEEL ELEKTROMOTOREN ZITTEN ER EIGENLIJK IN DEZE AUTO?

De cabine is werkelijk absurd ver gemotoriseerd.

Stoelen, hoofdsteunen, massage, ventilatie, verwarming, spiegels, achterbank enzovoort.

Soms krijg je het gevoel dat er meer elektrisch actuatorvermogen in het interieur zit dan op de achteras.

Daarom vind ik het des te vreemder dat de relaxstoelen van de eerdere G9-generatie een echte uitklappende voetensteun hadden en die in deze generatie verdwenen is. Dat voelt als een duidelijke feature-regressie.

ELEKTRISCH NEERKLAPPEN ACHTERBANK

De knoppen waarmee je de achterbank elektrisch kunt neerklappen vind ik vooral een voorbeeld van "technisch tof, praktisch nauwelijks nodig."

Ik sta eigenlijk liever naast de stoel wanneer die naar beneden komt dan dat ik ergens op een knop druk en hem hoor neerkletteren.

Een simpele mechanische ontgrendeling had wat mij betreft net zo goed gewerkt. Niet iedere elektromotor maakt de auto beter.

FRUNK

De frunk is nuttig, maar de bediening voelt alsof XPENG hem nog steeds als een traditionele motorkap behandelt. Dat vind ik conceptueel verkeerd.

Het is bagageruimte.

Dus zou hij zich ook als bagageruimte moeten gedragen:

- normale ontgrendeling;
- liefst elektrisch openen;
- liefst elektrisch sluiten;
- geen benzineauto/motorkap-ritueel.

Als ik daar laadkabels of bagage in leg, wil ik geen motorkap openen.

Overigens is het frunk-deksel gevoerd/gewatteerd in deze editie en de spanning is prima, maar hij is nog steeds flinterdun en "wiebelt" nog altijd bij ~100km/u.

LAADPOORT

De laadpoort heeft een vrij simpel ontwerpprobleem: Er loopt water in, en dat blijft deels staan. Voor iets dat permanent buiten zit en regelmatig openstaat tijdens regen zou ik betere drainage verwachten.

BANDEN

Mijn auto staat op Goodyear-banden. Bij ongeveer 2,6-2,7 bar zien ze er visueel opvallend zacht uit, bijna alsof er te weinig lucht in zit. Dat hoeft technisch helemaal niets te betekenen; brede banden en de vorm van de zijwand kunnen er nu eenmaal zo uitzien.
Maar het resultaat is wel dat ik twijfel, terwijl de spanning gewoon klopt.

DE KOFFERBAK EN DE DUBBELE BODEM

De G9 heeft een grote kofferbak met een tweede niveau / bergruimte onder de vloer.
Daar kwam ik tijdens het zoeken naar accessoires iets merkwaardigs tegen.

Veel TPE-kofferbakmatten hebben wel een uitsparing voor de handgreep van die tweede bodem, maar geen vouw- of scheidingslijn ter hoogte van het scharnier.

Je kunt dus prima bij de handgreep...
...maar vervolgens moet alsnog de hele TPE-mat mee omhoog.

Dat voelt nogal half af.

Na behoorlijk wat zoeken heb ik uiteindelijk een variant gevonden die op de productfoto's wél een duidelijke vouw-/scharnierlijn lijkt te hebben.

ACCESSOIRES

3W TPE automatten – besteld

Voor de cabine heb ik uiteindelijk deze gekozen:

3W TPE automatten voor XPENG G9

Niet de goedkoopste oplossing, maar ik vond dit veruit de netst uitziende TPE-set.

Veel Chinese sets hebben nogal drukke patronen of zien er erg aftermarket uit. Deze zijn relatief rustig en OEM-achtig vormgegeven.

Of de meerprijs het waard is zal ik na ontvangst aanvullen.

Kofferbakmat + frunkmat – AliExpress

Deze combinatie heb ik besteld:

XPENG G9 trunk/frunk TPE-set op AliExpress

De reden om juist deze te proberen is dat de kofferbakmat op de productfoto's een duidelijke vouw-/scharnierlijn lijkt te hebben ter hoogte van de dubbele bodem.
Daarnaast zit er een frunkmat bij.

AliExpress-productfoto's zijn helaas niet altijd volledig consistent, dus ik zal na ontvangst controleren of daadwerkelijk de afgebeelde versie geleverd is.

Miskoop: LUWU siliconen/rubberen mat voor de telefoonladers

Deze gaat retour:

LUWU Compatible with Xpeng G9 2024 2025 2026 Rubber Mat Center Console Storage Box Non-slip Mat

De productfoto's lijken sterk op de middenconsole van de G9, maar mijn exemplaar paste niet goed.

De achterkant stond omhoog en de uitsparingen sloten niet netjes aan op de ventilatieopeningen van de draadloze telefoonladers.
Het is mogelijk dat het materiaal tijdens transport vervormd is geraakt en dat een föhn/heteluchtbehandeling de vorm had kunnen corrigeren.

Maar voor een modelspecifiek accessoire verwacht ik eigenlijk "neerleggen en klaar". Dus retour.

WAT IK ZOU VERANDEREN ALS XPENG MORGEN MIJN BEDRIJF WAS

1. True one-pedal driving toevoegen.
De hardware lijkt het gewoon te kunnen.

2. Snelweg-ADAS veel verder ontwikkelen.
Uiteindelijk minstens echte hands-off functionaliteit op snelwegen (natuurlijk spelen er politieke en andere belangen daar ook een rol)

3. ACC eerder en rustiger laten reageren op file-eindes.
Niet technisch "net op tijd", maar verkeerskundig voorspelbaar.

4. Snelheidslimietherkenning verbeteren.
Kaartdata, camera's en context beter combineren.

5. Parkeerafstanden numeriek tonen.
Als de sensoren 42 cm meten, toon dan gewoon 42 cm, bij alle aanzichten. Ik heb nog niet gevonden hoe ik de auto in een bovenaanzicht kan laten zien tijdens parkeren of uitrijden (icm camerabeelden)

6. Instelbare parkeerdiepte toevoegen.
Bijvoorbeeld "houd 50 cm vrij achter de auto".

7. Frunk behandelen als een echte bagageruimte.
Liefst elektrisch openen/sluiten.

8. Drainage van de laadpoort verbeteren.
Water hoort daar niet te blijven staan.

9. Beter stuurmateriaal gebruiken.
Meer grip en een premium tactiel gevoel.

10. Interieurkleuren opnieuw valideren.
Saddle is te oranje, Coffee te roze.

11. De echte voetensteun terugbrengen.
De eerdere relaxstoel had hem; deze generatie niet.

12. Niet alles elektrisch maken puur omdat het kan.
De achterbank is daar een goed voorbeeld van.

13. Een fatsoenlijke Europese accessoirecatalogus aanbieden.
Goede TPE-matten, frunkmat, correcte kofferbakmat, stoelrugbescherming enzovoort.

14. Software beter laten benutten wat de hardware al kan.
Dit is misschien wel mijn belangrijkste algemene punt.

VOORLOPIGE CONCLUSIE

De G9 is tot nu toe vooral een auto met een uitstekende basis en een opvallend lange lijst kleine verbeterpunten.

De fundamentele zaken zijn goed:

- comfortabel;
- stil;
- ruim;
- snel;
- technisch geavanceerd;
- veel standaarduitrusting.

Mijn kritiek zit vooral in details:

- UX;
- software;
- materiaalkeuzes;
- praktische bediening;
- functies die nét niet logisch genoeg zijn uitgewerkt.

Dat is voor mij een wezenlijk verschil met een auto waarbij de basis niet klopt.

Veel kritiek komt uiteindelijk neer op "Je bent er bijna. Waarom heb je die laatste 10% niet gedaan?"

Ik zal deze post bijwerken naarmate er meer kilometers, software-updates, laadervaringen en accessoires bijkomen.
Heb je stuk gelezen en met de laatste update heb je gewoon one pedal hoor, dus of je hebt de laatste update niet of je hebt het schuifje in het menu niet aan staan

• WhosYaDaddy
ferminem schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:10:
[...]

Heb je stuk gelezen en met de laatste update heb je gewoon one pedal hoor, dus of je hebt de laatste update niet of je hebt het schuifje in het menu niet aan staan
Helaas ja, hij wil om de een of andere reden nog niet updaten. Maar dat is goed nieuws alleszins, scheelt weer voet-bewegingen ;-)

• KWOAD
OPD: Die laatste update heeft het, maar functioneert in mijn ogen niet zo lekker. Vooral bij parkeren. Ik dacht dat ik het wilde, maar ik heb het niet weer uitgezet.

• WhosYaDaddy
KWOAD schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:14:
OPD: Die laatste update heeft het, maar functioneert in mijn ogen niet zo lekker. Vooral bij parkeren. Ik dacht dat ik het wilde, maar ik heb het niet weer uitgezet.
Dat had ik al met de X-drive. Als je hem ff 25cm dieper wil insteken moet je nogal voorzichtig zijn, vooral samen met de auto-hold. Zal vast een kwestie van wennen zijn

• BramT

BramT

Rule #1

BramT schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:31:
De... freaking... richtingaanwijzer.
Nog even op mijn rant terugkomen... ik zou nog een fototje plaatsen. Hieronder de uitslag die ik moet doen waarna de richtingaanwijzer dus weer uit gaat. Links of rechts voorsorteren moet dus heel erg rustig, of de richtingaanwijzer gaat weer uit. 7(8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ump2jNlQSGP1oOscGDU7JVyxXeY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NNM1s2zcD4EQANZlsPyq3SC5.png?f=fotoalbum_large

• BramT

BramT

Rule #1

WhosYaDaddy schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:13:
[...]

Helaas ja, hij wil om de een of andere reden nog niet updaten. Maar dat is goed nieuws alleszins, scheelt weer voet-bewegingen ;-)
Mijn destijds 10 maanden oude G6 krijgt die feature dus al niet eens meer. Nog zoiets....

[ Voor 3% gewijzigd door BramT op 18-09-2026 15:47 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
WhosYaDaddy schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:16:
[...]

Dat had ik al met de X-drive. Als je hem ff 25cm dieper wil insteken moet je nogal voorzichtig zijn, vooral samen met de auto-hold. Zal vast een kwestie van wennen zijn
Dit heeft er volgens mij mee te maken dat de auto in beginsel niet bedacht is voor full-electronic OPD, maar dus inderdaad de auto hold en dus fysieke remmen gebruikt. Dit is een best groot nadeel ja, want feitelijk hoeft een EV geen fysieke remmen te gebruiken behalve bij parkeren de parkeerrem en natuurlijk bij noodstops of anderzijds erg hard remmen waarbij de gewenste vertraging meer is dan de elektromotor(en) kunnen leveren.

Je ziet dat op dit punt diverse merken verder zijn, met name de BMW iX3 is zwaar indrukwekkend op dat gebied, die heeft zelfs een soft stop met OPD waarvan veel mensen al geblinddoekt getest hebben (de passagier uiteraard) en het werkelijk niet voelen wanneer de auto tot stilstand is gekomen. En ook een paar cm vooruit is dan makkelijk.

Mijn EV6 is een beetje ertussen. Met OPD aan komt ie tot stilstand en kan ik zeker bij inparkeren vrij makkelijk nog kleine stukjes heel rustig naar voren/achteren. Maar als je wat langer stilstaat schakelt hij alsnog de fysieke rem in en dat hoor je op zich wel omdat hij iets hydraulisch activeert, maar als je dat niet weet/doorhebt dan heb je net als bij de Xpeng dat je ineens wat meer gas moet geven en dan een stukje vooruitschiet ineens. Dat maakt een paar cm meer/minder ineens wel lastig.

Veel van je punten kan ik me ook in vinden. Denk dat je het erg goed samenvat met dat de auto voor 90% af is maar het op 10% van details aankomt om hem echt goed te maken.

Mijn mening daarin is echter wel dat ik ADAS belangrijk vind en een goed werkende zeer fijn vind, een werkelijke toevoeging om vandaag de dag wat relaxter te kunnen rijden. En als dat regelmatig net niet doet wat je ervan verwacht, dan is de impact op je rijden wel groter dan die 10%, het is namelijk wel een belangrijk detail.

Maar goed, de perfecte auto bestaat niet en omdat ik ADAS een van de allerbelangrijkste punten vind heb ik nu niet voor de Xpeng G9 gekozen maar de BMW iX3. En ja, dan mis ik veel opties, heel veel. Maar het is kiezen of delen. Als ik mijn ideale auto zou mogen samenstellen dan zou ik het design, interieur en de opties van de Xpeng G9 willen hebben, met de ADAS en het onderstel en hoeveelheid knoppen van de iX3, en de variabele demping, stilte in het interieur en praktische gemakken zoals een 30/70 laadvloer van de Volvo EX60.

• ferminem
BramT schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:41:
[...]

Nog even op mijn rant terugkomen... ik zou nog een fototje plaatsen. Hieronder de uitslag die ik moet doen waarna de richtingaanwijzer dus weer uit gaat. Links of rechts voorsorteren moet dus heel erg rustig, of de richtingaanwijzer gaat weer uit. 7(8)7

[Afbeelding]
Op het oude model van de G6 ook gewoon hoor dan heb je niet de laatste update volgens mij

• Crawl NL
BramT schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:47:
[...]Mijn destijds 10 maanden oude G6 krijgt die feature dus al niet eens meer. Nog zoiets....
Hmm, de G6 en L03 staan op de lijst als aanschaf. Ik ga straks een proefrit rijden met de G6.

Dit vindt ik dus wel serieus een 'dingetje'. Aangezien ze er prat op gaan als technologie bedrijf vindt ik het wel beschamend dat er al zo snel zo'n feature als one-pedel-drive niet beschikbaar komt in een auto van +40k en nog geen jaar oud :?

Ik twijfel nu serieus om richting Eindhoven te rijden en wel om:
1. ik woon onder de rook van Arnhem. Verkooppunten en service Centre's liggen niet in de buurt
2. ik zou een herinnering krijgen van de vandaag ingeplande proefrit, deze heb ik niet gehad
3. updates: auto's van nog geen jaar oud worden al buitengesloten van feature's die er vanaf het begin op hadden horen te zitten.

Xpeng staat met 1-0 achter ;)

• nl1bzw
Ik zou pas een auto kopen als je tevreden bent met alle opties die op dat moment aanwezig zijn

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 09:46
nl1bzw schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:38:
Ik zou pas een auto kopen als je tevreden bent met alle opties die op dat moment aanwezig zijn
Dit sowieso maar een merk kan ook een reputatie opbouwen of ze hun producten wel of niet ondersteunen. Denk aan chinese tablets die na release vaak nooit meer een update ontvangen tot ipads die 7-8 jaar nieuwe features ontvangen. XPeng profiteert zichzelf als tech merk, dan mag je ook je oudere producten blijven ondersteunen vind ik.

• ToMaSZ
  • Laatst online: 21:27
ferminem schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:10:
[...]

-edit: laat maar, ik dacht dat je wat anders bedoelde. Ik ga terug naar leesles

[ Voor 27% gewijzigd door ToMaSZ op 19-09-2026 10:47 ]

What the eyes see, and the ears hear, the mind believes...

• ferminem
ToMaSZ schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:43:
[...]

-edit: laat maar, ik dacht dat je wat anders bedoelde. Ik ga terug naar leesles
:)

• WhosYaDaddy
ferminem schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:30:
[...]

Op het oude model van de G6 ook gewoon hoor dan heb je niet de laatste update volgens mij
Ik vraag me eigenlijk af of dat ook wel mag/kan/klopt? Je moet binnen de EU toch twee jaar garantie geven; dat zegt niks over updates maar ondersteuning binnen de verwachtte levensduur (en daarmee ook bugfixes) lijkt me wel. Of ben ik daar weer te gemakkelijk in?

• BramT

BramT

Rule #1

ferminem schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:30:
[...]

Waar zit dat dan?

Ik heb 5.9.5.8906. Het staat ook niet in mijn release notes.

• BramT

BramT

Rule #1

nl1bzw schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:38:
De optie "krijgt in de toekomst updates" zou aanwezig moeten zijn toen ik hem bestelde.

Nou kan ik OPD nog wel missen. Maar ik ben benieuwd wat er nog meer gaat achterblijven in de toekomst.

De software zit ook vol met kleine bugs en ontbrekende/domme features die je er met een paar proefritten niet meteen uithaalt. Als een auto zo zwaar leunt op zn software zoals bij Xpeng, dan zijn fatsoenlijke updates essentieel naar mijn mening.

• Frie2
^^ het nut van 1 pedal wordt dat niet overdreven?

Ik heb het wel maar behalve een keer uitproberen heb ik het niet meer gebruikt. Bij parkeren is het zeer onpraktisch. De auto laten kruipen is dan het handigst en veiligst. Bij 1 pedal remt de auto steeds tot stilstand en moet je 'gas' geven om weer in beweging te komen en voorzichting doseren is dan de crux. Anders sta je zo in de krant met 'reed de pui eruit'...

Kan zijn dat 1 pedal bij andere auto's anders werkt maar bij de mijne heb ik er meer last van dan voordeel.

• MooDyBLueS
  • Niet online
addictive_rhymz schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 09:40:
[...]

Dit sowieso maar een merk kan ook een reputatie opbouwen of ze hun producten wel of niet ondersteunen. Denk aan chinese tablets die na release vaak nooit meer een update ontvangen tot ipads die 7-8 jaar nieuwe features ontvangen. XPeng profiteert zichzelf als tech merk, dan mag je ook je oudere producten blijven ondersteunen vind ik.
Ter beeldvorming: mijn Kia EV6 uit 2022 ontvangt ook al 1,5 jaar geen updates meer omdat ze met de facelift naar een nieuw systeem zijn overgestapt.

Is het een ramp? Nee, want wat hierboven gezegd wordt: ik heb hem gekocht met de functies die ik wou en die zijn er uiteraard nog altijd, maar ergens is het zeker wel jammer dat je na 2,5 jaar al kan fluiten naar updates.

• Frie2
Handleiding Xpeng L03 is eindelijk beschikbaar. 640 pagina's _/-\o_

https://www.xpeng.com/user-manual

• SpikeHome
  • Laatst online: 22:22
MooDyBLueS schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:58:
[...]

Ter beeldvorming: mijn Kia EV6 uit 2022 ontvangt ook al 1,5 jaar geen updates meer omdat ze met de facelift naar een nieuw systeem zijn overgestapt.

Is het een ramp? Nee, want wat hierboven gezegd wordt: ik heb hem gekocht met de functies die ik wou en die zijn er uiteraard nog altijd, maar ergens is het zeker wel jammer dat je na 2,5 jaar al kan fluiten naar updates.
Vind ik wel een ding hoor geen updates meer.

Ken mensen met een 2019 model 3 en die krijgen nog steeds updates.

En ook alle verbeteringen zover de auto met hardware het ondersteunt.

• MacFan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 00:31
MooDyBLueS schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:58:
[...]

Dat is vreemd, want ik krijg voor mijn EV6 wel updates, moet je wel zelf downloaden en installeren want van de OTA's krijg je er maar 2 geloof ik. Heb het altijd handmatig gedaan, elk half jaar ongeveer.

Zendure 2400 AC+ 16,8 kWh | Zendure 2400 PRO 16,8 kWh | Solar 7.7200wp | KIA EV6 Plus 77.4 RWD | Renault Megane E-Tech 60 kWh | Fiat 500e 42 kWh

• MooDyBLueS
  • Niet online
MacFan schreef op zondag 20 september 2026 @ 00:07:
[...]

Dat is vreemd, want ik krijg voor mijn EV6 wel updates, moet je wel zelf downloaden en installeren want van de OTA's krijg je er maar 2 geloof ik. Heb het altijd handmatig gedaan, elk half jaar ongeveer.
Dan nu voor jou de uitdaging: zoek de laatste update waar ook daadwerkelijk een update voor de pre-facelift EV6 in zit. ;)

Want feitelijk heb je gelijk, maar de laatste reeks updates brachten behalve soms up-to-date navigatiekaarten niks nieuws voor de EV6 die niet met ccNa uitgerust zijn. Letterlijk alle functies die benoemd worden staat eronder "alleen voor ccNa". Dus waarom die update überhaupt dan bestaat? Joost mag het weten. Voor mij betekent een update zonder enige release notes voor de niet-ccNa modellen gewoon geen update. Want ja, ik heb ook 2x die moeite gedaan om te installeren via een usb-stick (ook zoiets) maar er was letterlijk niks anders.

• MacFan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 00:31
MooDyBLueS schreef op zondag 20 september 2026 @ 00:24:
[...]

Dan nu voor jou de uitdaging: zoek de laatste update waar ook daadwerkelijk een update voor de pre-facelift EV6 in zit. ;)

Want feitelijk heb je gelijk, maar de laatste reeks updates brachten behalve soms up-to-date navigatiekaarten niks nieuws voor de EV6 die niet met ccNa uitgerust zijn. Letterlijk alle functies die benoemd worden staat eronder "alleen voor ccNa". Dus waarom die update überhaupt dan bestaat? Joost mag het weten. Voor mij betekent een update zonder enige release notes voor de niet-ccNa modellen gewoon geen update. Want ja, ik heb ook 2x die moeite gedaan om te installeren via een usb-stick (ook zoiets) maar er was letterlijk niks anders.
Als je inderdaad geheel nieuwe functies verwacht bij een update dan was dat inderdaad minimaal. Ben al blij dat er bugs opgelost worden en kaarten worden geüpdatet. Maar bij deze discussie (als die er al was) closed, verkeerde topic.

Zendure 2400 AC+ 16,8 kWh | Zendure 2400 PRO 16,8 kWh | Solar 7.7200wp | KIA EV6 Plus 77.4 RWD | Renault Megane E-Tech 60 kWh | Fiat 500e 42 kWh

• MooDyBLueS
  • Niet online
MacFan schreef op zondag 20 september 2026 @ 00:31:
[...]

Als je inderdaad geheel nieuwe functies verwacht bij een update dan was dat inderdaad minimaal. Ben al blij dat er bugs opgelost worden en kaarten worden geüpdatet. Maar bij deze discussie (als die er al was) closed, verkeerde topic.
Euhm nee, want zaken als "stabielere CarPlay" of "connectiviteit verbeterd" maar de disclaimer "alleen ccNa" en zelfs "zorg ervoor dat u ccNa heeft voordat u de software bijwerkt" noem ik geen bugs oplossen (voor de niet-ccNa). Want nogmaals: behalve bijgewerkte kaarten is er al 1,5 jaar niks gedaan aan de Gen5W modellen en dat geven Kia en de dealer zelf ook toe en zal ook niet meer gebeuren, dus best case is er 3 jaar lang updates geweest. Prima als jij anders wilt beweren, maar dit lijkt in de verste verte niet op de updates zoals Tesla, Xpeng en zelfs BMW ze uitbrengt. En nee, ik verwacht ook zeker niet elke keer nieuwe features.
Pagina: 1 ... 68 69 Laatste