eLScha schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:10:
Er zijn gewoon een aantal zaken die Xpeng niet lekker voor elkaar heeft. Integraties is er daar eentje van. Remote uitlezen van de auto gaat niet en koppelen met slimme laadpalen daardoor ook niet. Wallbox heeft bijvoorbeeld ook zo’n trial draaien.
Die sleutel die via Bluetooth koppelt is ook zo’n ding. Het werkt gewoon niet goed genoeg. Als de auto te dicht bij huis staat gaat hij inderdaad wel eens random open en dicht zonder dat de telefoon van plek verwisselt. En ja, dan kun je wel met die afstand instelling lopen rommelen en daarmee wist het wat beter, maar de auto gaat ook regelmatig niet open tot je het handvat vastpakt. Gebeurt lang niet altijd, maar te vaak.
De hardware sleutel is natuurlijk gewoon een onding. Groot, lelijk en geen keyless exit met alleen die sleutel.
Als de auto volledig opgeladen is en je zet daarna op afstand klimatiseren aan, dan gebuikt hij de stroom uit de auto en niet uit de laadpaal. Zelfs terwijl hij nog gewoon is aangesloten. Waarom? Het omgekeerde geldt dan ook weer. Er is geen mogelijkheid om het laden te stoppen bij de laadpoort. Waar bij andere auto’s een ongrendel-knopje zit bij de laadklep, zit bij Xpeng alleen een knopje om de laadpoort te sluiten. Je moet dan via de app het laden stoppen, anders kun je de stekker er niet uithalen.
Wel ondersteuning voor de Apple Watch middels een app, maar het kan niet als sleutel fungeren. Klein gemis.
Alleen onder hele specifieke omstandigheden werkt die Xpilot een beetje, maar in vrijwel alle gevallen kun je beter alleen de adaptive cruise control aanzetten. De laatste update heeft het wat verbeterd, maar sterk remmen in bochten en ghost breaking is gewoon niet fijn.
Bereik van de radio blijft slecht vergeleken met andere auto’s. Ook geen sync tussen DAB en FM waardoor je steeds een hiccup hebt tijdens de switch is gewoon irritant tijdens rijden door stedelijk gebied.
Tesla-laders zijn normaal gezien prettige laders op fijne plekken, maar laat ze met de Xpeng maar links liggen. Compatibiliteit is om te huilen. De Xpeng service wijst naar Tesla, maar een hoop andere merken hebben er geen problemen mee.
Elke 20.000km naar de dealer voor onderhoud is het advies, maar voor een elektrische auto natuurlijk ongebruikelijk vaak.
Hoop verzekeraars weigeren Xpeng te verzekeren, dus de concurrentie om deze wagen te verzekeren is beperkt. Klein ongemak.
N=1, maar mijn ervaring met de service afdeling is niet goed. Geen idee hoe anderen dat ervaren hebben.
Ook n=1, maar de automatische ruitenwissers werken erg slecht. Of te snel, of te langzaam. Je kunt 4 standen kiezen in het menu, maar geen van de standen werkt in alle situaties lekker. Nou is Xpeng niet de enige die daar last van heeft, maar als het knopje voor de gevoeligheid gewoon op de pook achter het stuur had gezeten was het een stuk fijner in te stellen.
Begrijp me niet verkeerd, je krijgt veel waar voor je geld, maar er is nog een hoop te verbeteren. Ik heb er bijna 40.000km op zitten nu, maar wellicht volgende keer Volvo of Polestar. Voor hetzelfde geld wat minder luxe, maar wellicht ook minder frustratie. Keuze voor later, voor nu doen we het er maar mee. Spijt? Nee, dat niet. Had ik met de kennis van nu wat anders gekocht? Misschien wel. Ik had in elk geval breder georiënteerd.
Ik merk dat jij een hele andere beleving hebt met je Xpeng dan ik.
Je kunt "remote" als in "op afstand" via de officiële Xpeng app de range etc uitlezen of acties uitvoeren. Een Home Assistant integratie voor Xpeng is er inderdaad niet doordat de API niet vrij toegankelijk is, maar dit is ook zeker niet iets wat standaard iedere auto fabrikant aanbied.
Ik heb het laden anders geautomatiseerd. Mijn Easee Lite laadpaal is via Home Assistant gekoppeld, als ik de kabel in een auto steek start hij automatisch met laden. Wanneer laden voltooid is koppelt hij auto los. Je hebt alleen de app / nodig als je bij minder dan 100% wilt loskoppelen.
Het zou fijn zijn als Xpeng softwarematig aanpast dat lang inhouden van de laadpoort open/sluit knop het laden stop. Dien het ook in als feature request ;)!
De bluetooth sleutel werkt niet goed genoeg, dit is ook mijn grootste frustratie. Hij opent gelukkig wel altijd als je (een paar keer) aan de handgreep trekt.
De handzender gebruik ik echt nooit, de bluetooth-key is (zelfs met het handmatig aan de handgreep trekken) veel fijner.
De Xpilot werkt echt wel goed genoeg om een toevoeging te zijn. Ik gebruik het eigenlijk altijd op de snelweg & vaak op lange provinciale wegen. Het is echt veel relaxter rijden dan alleen adaptive cruise contol.
Ja, Xpeng remt in scherpe snelweg bochten (nog steeds) te veel af, maar het is vooraf goed inschatbaar (min of meer iedere snelwegbocht waar borden staan waarschuwen voor een scherpe bocht). Oplossing, voorafgaand aan de bocht tijdelijk gas indrukken dan overrule je dit, na de scherpe bocht laat je los en gaat hij automatisch verder.
Tesla laad plaatsen op een fijne plek? Je verliest altijd een 2-3 minuten tijd omdat je eerst van de snelweg af moet en dan zijn er vaak niet eens restaurantjes / speelplaatsjes voor de kids. De FastNed / Ionity ligt direct op het tankstation terrein langs de snelweg met veel voorzieningen.
Neemt niet weg dat het jammer is dat Tesla laders te langzaam laden. Ik heb er persoonlijk niet echt last van.
Ik heb mijn Xpeng (G6 '24) bij OHRA verzekerd, €69 p.m. all-risk (met schade vrije jaren). Volgens mij een prima tarief, ter vergelijking ABN AMRO vroeg €170 p.m.
Voor deze aanschafprijs vindt je eigenlijk geen enkele andere auto met al deze features.