Het grote Xpeng-topic

Pagina: 1 ... 59 60 Laatste
Acties:

• Lisa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-02 13:31
@sjoerd-p ik dacht zo 28 verbruik bij inderdaad zo 130 km/h en skibox op het dak. Inderdaad zo 3 laadstops, was uitstekend te doen. Juist om dat ze zo kort zijn en je toch even je benen wil strekken.

• Hilol
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-02 15:42
Vandaag gebeld door Xpeng nederland. De Black Edition is vanaf mei weer leverbaar, maar daar zitten ook nog bestellingen tussen van juli/augustus. Dus de kans dat ik hem pas later krijg is vrij groot.

Er is mij een alternatief aangeboden voor een Midnight black edition i.p.v. de Black edition (verder volledig hetzelfde) die sneller leverbaar zou zijn.

Nu vroeg ik mij even af of iemand hier misschien kan toelichten wat er wordt bedoeld met de "slimme camera op de voordeur" bij de Black Edition optie:

Voorspatbord, slimme camera op de voordeur, sierdelen in zwart

Betreft dit, net als de rest, enkel een kleur aanpassing of is dat echt een extra "feature"?

Neig op dit moment naar de keuze om dan maar te gaan voor de Midnight black ivm snellere levering (en is iets goedkoper ook). Anders waarschijnlijk nog 4-6 maanden wachten.

• TheHPWhisperer
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 01:59
Hilol schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:20:
Nu vroeg ik mij even af of iemand hier misschien kan toelichten wat er wordt bedoeld met de "slimme camera op de voordeur" bij de Black Edition optie:

Voorspatbord, slimme camera op de voordeur, sierdelen in zwart

Betreft dit, net als de rest, enkel een kleur aanpassing of is dat echt een extra "feature"?

Neig op dit moment naar de keuze om dan maar te gaan voor de Midnight black ivm snellere levering (en is iets goedkoper ook). Anders waarschijnlijk nog 4-6 maanden wachten.
Ik heb begin augustus vorig jaar voor de keuze MB perf. of BE (die is sowieso Performance) gestaan. Ergens had ik het gevoel dat ik eerder in een MB zou rijden dan in een BE omdat ik wel het vermoeden had dat juist die als warme broodjes over de toonbank zouden gaan. De praktijk wijst inderdaad uit dat de MB (P) eerder geleverd werd dan de BE, zij het om geheel andere redenen naar achteraf blijkt.
Omdat ik niet over één nacht ijs ben gegaan en veel, maar dan ook héél veel heb ingelezen over deze G9 (ik ga er maar even vanuit dat je die bedoelt, maar in geval van de G6 geldt de verklaring hetzelfde) en met name het verschil tussen de MB en de BE Ik kan je die toelichting wel geven: Dat "slimme camera op de voordeur" is een beetje krom vertaald, maar slaat op de behuizing van de camera's links en rechts van de auto (waar ook "Xpeng" op staat). Je moet dat ook in de juiste context lezen: het wordt in één en dezelfde zin en adem genoemd als het zwart kleuren van verchroomde of anders gekleurde onderdelen (of "ontchromen" zoals dat ook wel wordt genoemd).
Het betreft dus zeker niet een extra feature, maar een compleet zwart gemaakt kapje voor de camera bij het voorportier die bij mijn MB een streepje chroom heeft.
Eigenlijk moet je de zin Voorspatbord, slimme camera op de voordeur, sierdelen in zwart lezen als: Voorspatbord in zwart, slimme camera op de voordeur in zwart en andere sierdelen in zwart

• Hilol
TheHPWhisperer schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 00:55:
[...]

Ik heb begin augustus vorig jaar voor de keuze MB perf. of BE (die is sowieso Performance) gestaan. Ergens had ik het gevoel dat ik eerder in een MB zou rijden dan in een BE omdat ik wel het vermoeden had dat juist die als warme broodjes over de toonbank zouden gaan. De praktijk wijst inderdaad uit dat de MB (P) eerder geleverd werd dan de BE, zij het om geheel andere redenen naar achteraf blijkt.
Omdat ik niet over één nacht ijs ben gegaan en veel, maar dan ook héél veel heb ingelezen over deze G9 (ik ga er maar even vanuit dat je die bedoelt, maar in geval van de G6 geldt de verklaring hetzelfde) en met name het verschil tussen de MB en de BE Ik kan je die toelichting wel geven: Dat "slimme camera op de voordeur" is een beetje krom vertaald, maar slaat op de behuizing van de camera's links en rechts van de auto (waar ook "Xpeng" op staat). Je moet dat ook in de juiste context lezen: het wordt in één en dezelfde zin en adem genoemd als het zwart kleuren van verchroomde of anders gekleurde onderdelen (of "ontchromen" zoals dat ook wel wordt genoemd).
Het betreft dus zeker niet een extra feature, maar een compleet zwart gemaakt kapje voor de camera bij het voorportier die bij mijn MB een streepje chroom heeft.
Eigenlijk moet je de zin Voorspatbord, slimme camera op de voordeur, sierdelen in zwart lezen als: Voorspatbord in zwart, slimme camera op de voordeur in zwart en andere sierdelen in zwart
Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Duidelijk. was inderdaad al zoals ik dacht.
Ik heb het overigens inderdaad over de G9PMY25.

Het enige verschil is dus eigenlijk het "zwart maken" van alles wat chroom/rvs is en de orange remklauwen. Neig dan denk ik om toch maar voor de MB te gaan en hem deze maand hopelijk te hebben

• TheVoidSpecter
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 24-02 14:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rd7IwpX9EPY3G0UFLoYZso1brJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hF5zh5UfvRXqc7gazQP0yU0e.jpg?f=fotoalbum_large

Hij is binnen!

Xpeng G9 Long Range 2025, 21inch, Gray + Saddle

• TheHPWhisperer
Goed zo! Vlag uit...feestverlichting aan...de hele santekraam! _/-\o_

• ferminem
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:23
Vraagje, mijn auto is toegewezen in de App een nieuwe G6, hoe lang duurt het dan nog ongeveer dat hij bij de dealer staat? Auto is besteld op 13 jan 2026. Ik weet het het is misschien lastig schatten, want er zijn verschillende factoren die een rol spelen maar ongeveer zeg maar.

• jesse!
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-02 18:49
ferminem schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:11:
Vraagje, mijn auto is toegewezen in de App een nieuwe G6, hoe lang duurt het dan nog ongeveer dat hij bij de dealer staat? Auto is besteld op 13 jan 2026. Ik weet het het is misschien lastig schatten, want er zijn verschillende factoren die een rol spelen maar ongeveer zeg maar.
Volgens mij kan het een paar weken tot een halfjaar duren. Afhankelijk van voorraad en wat voor model / uitvoering / kleur je besteld hebt.

• ferminem
jesse! schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:21:
[...]

Volgens mij kan het een paar weken tot een halfjaar duren. Afhankelijk van voorraad en wat voor model / uitvoering / kleur je besteld hebt.
Heb een witte met wit interieur besteld

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-02 14:51

BramT

Rule #1

ferminem schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:03:
[...]Heb een witte met wit interieur besteld
One of us... One of us... :9

Toen ik die van mij bestelde was er de opmerking dat die wat langer kon gaan duren aangezien ze die combinatie niet zo veel maken (omdat die dus niet zo vaak besteld wordt).

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• ferminem
BramT schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:50:
[...]

One of us... One of us... :9

Toen ik die van mij bestelde was er de opmerking dat die wat langer kon gaan duren aangezien ze die combinatie niet zo veel maken (omdat die dus niet zo vaak besteld wordt).
Zijn er in iedergeval 2 :)

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04:26
Weet er iemand wanneer de eu g6 ngp ready wordt ? Dus dat de hardware het aan kan? Het staat wel vermeld bij de nieuwe p7+ maar niet bij de g6. Op yt staan wel g6 filmpjes waarin dit wordt getoond.
We willen waarschijnlijk een g6 gaan kopen gewoon voor privé gebruik, en dus niet (waarschijnlijk) na 4,5 jaar inruilen.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Als je tijdens het snelladen op je infoscherm op de i drukt krijg je de laadcurve te zien. Zijn er wat mensen van verschillende auto’s en uitvoeringen die hun laadcurve hier eens willen posten? Ev database heeft wel een voorbeeld en Fastned ook, maar ben benieuwd naar wat je in de praktijk ziet bij verschillende condities, laadpalen en accutemperaturen. Het is bijvoorbeeld bekend dat een Xpeng aan een Tesla charger hangen verre van een ideale laadcurve geeft.

• ferminem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zi2uho-A6cFywIbJfQhT7jiXUY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AzKwGMmrCuj5YCTN0pekxd5O.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rf7VV95vGcEEfJq7pd63z3-NGM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ac1Tid6ONVCI9XKtWTtDcWQ3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTR-M-yGW_yZYfcSJypXKoX6Twk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p5ZWvv1bcZtn3pEAj0cdajsd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YY0yVayJoIFevLKYN52S1ql-OIo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9kgXf3XSWhcDHPuZ6PCARsUX.jpg?f=user_large

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-02 14:51

BramT

Rule #1

Navigatie hield er bij mee op vanavond. Ding kreeg geen route gepland naar Duitsland. Alleen lokaal offline deed hij iets. Auto leek verder wel gewoon internet te hebben (gsm hotspot maakte geen verschil). Alsof de TomTom routeplanner er uit lag.
Ik heb wel vaker gedoe met dat TomTom. Begint toch beetje irritant te worden.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
BramT schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:43:
Navigatie hield er bij mee op vanavond. Ding kreeg geen route gepland naar Duitsland. Alleen lokaal offline deed hij iets. Auto leek verder wel gewoon internet te hebben (gsm hotspot maakte geen verschil). Alsof de TomTom routeplanner er uit lag.
Had je ook al de "Duitsland" kaart gedownload als lokale kopie in de XPENG Maps app? Je kan een aantal landen downloaden om sowieso een "offline" fallback te hebben.

EDIT: Niet goed gelezen... |:(

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• StickMan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-02 07:14
Heb je geprobeerd om te resetten door op het stuur, links de microfoon en rechts de speaker/mute, tegelijk een paar seconden te drukken totdat het scherm/infotainment opnieuw gaat opstarten?

• MichaelReitsma
Wat voor processor heeft de standaard range g6 2026? Ik zag bij de configuratie dat de long range versie 1 orin x had gespecificeerd en daarmee ook alc.
Al met al lijkt de long range de betere deal gezien het extra geld.

• MichaelReitsma
Zijn er hier mensen die de (nieuwe ) g6 long range met een wit interieur hebben? Ik ben benieuwd hoe dat witte nappa leer zich houdt.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:39
MichaelReitsma schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:41:
Zijn er hier mensen die de (nieuwe ) g6 long range met een wit interieur hebben? Ik ben benieuwd hoe dat witte nappa leer zich houdt.
Ik had mijn 2de proefrit in een G6 met wit/lichtgrijs interieur en daar zag je al diverse vlekken op. Is volgens mij zo besmettelijk als wat en als ik de G6 uiteindelijk gekozen had was het zeker niet dat interieur geworden. Het is overigens ook weer niet zo fel sneeuwwit als bijv. een Tesla heeft, dat doet gewoon pijn aan je ogen. Tis meer een hele lichtgrijze/witte tint. Althans, dat was in de G6 voor de facelift.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:11
Juancho schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:49:
[...]

Ik had mijn 2de proefrit in een G6 met wit/lichtgrijs interieur en daar zag je al diverse vlekken op. Is volgens mij zo besmettelijk als wat en als ik de G6 uiteindelijk gekozen had was het zeker niet dat interieur geworden. Het is overigens ook weer niet zo fel sneeuwwit als bijv. een Tesla heeft, dat doet gewoon pijn aan je ogen. Tis meer een hele lichtgrijze/witte tint. Althans, dat was in de G6 voor de facelift.
Ik heb in Amsterdam ook een g6 met witte bekleding bekeken. Zaten ook al diverse vlekken op

• ferminem
Kammika schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:28:
[...]

Ik heb in Amsterdam ook een g6 met witte bekleding bekeken. Zaten ook al diverse vlekken op
Dat is niet zo gek denk ik zijn veel mensen met vieze handen die overal aan zitten. Ook is het zo dat zwart/grijs ook vies wordt/is alleen op wit zie je het beter. Maar men zegt ook dat het heel simpel schoon te maken is met een vochtige doek.

• MichaelReitsma
ferminem schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:30:
[...]
Dat is niet zo gek denk ik zijn veel mensen met vieze handen die overal aan zitten. Ook is het zo dat zwart/grijs ook vies wordt/is alleen op wit zie je het beter. Maar men zegt ook dat het heel simpel schoon te maken is met een vochtige doek.
Vraag is ook of er verschil is tussen de standaard met leatherette en de long range met nappaleer.

• ferminem
MichaelReitsma schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:45:
[...]

Vraag is ook of er verschil is tussen de standaard met leatherette en de long range met nappaleer.
Daar zit zeker wel verschil in, eerste is plastic bijvb en is normaal gesproken van mindere kwaliteit en slechter schoon te maken vermoed ik. Die van mij komt over een week of 8 nappaleder en dan kan ik je er alles over vertellen :)

• KWOAD
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-02 08:19
MichaelReitsma schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:41:
Ja, ik. Tot nu toe geweldige combinatie. Ze zeggen dat vlekken eenvoudig te verwijderen zijn met bijv. babydoekjes. Geen ervaring mee, want nog geen vlekken. Heb de auto sinds oktober.

• Lisa
ja dat had ik gisteren avond ook maar dan gewoon in NL.

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 19:14
ferminem schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:57:
[...]
Daar zit zeker wel verschil in, eerste is plastic bijvb en is normaal gesproken van mindere kwaliteit en slechter schoon te maken vermoed ik. Die van mij komt over een week of 8 nappaleder en dan kan ik je er alles over vertellen :)
Ik heb mijn G6P met wit/grijs nu meer dan een jaar en kwaliteit is gewoon vergelijkbaar met leer. Sinds ik hem heb 2x met een vochtig doekje een vlekje weggehaald.
Zeer tevreden over het gebruikte materiaal.

• Hilol
Ik heb bericht gekregen dat ik woensdag aanstaande mijn G9 Performance op kan halen! Dat worden nog een paar lange zware loodjes maar het wachten is dan bijna klaar :-D.

Enorm veel zin in!
Als mensen nog tips hebben voor dingen om te doen als je de auto net hebt (zie dingen over 'xcombo's' ofzo voorbij komen) dan hoor ik het graag. ben niet mega technisch of handig en heb ook geen Discord nog.

• TheHPWhisperer
Hilol schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:26:
Ik heb bericht gekregen dat ik woensdag aanstaande mijn G9 Performance op kan halen! Dat worden nog een paar lange zware loodjes maar het wachten is dan bijna klaar :-D.

Enorm veel zin in!
Als mensen nog tips hebben voor dingen om te doen als je de auto net hebt (zie dingen over 'xcombo's' ofzo voorbij komen) dan hoor ik het graag. ben niet mega technisch of handig en heb ook geen Discord nog.
Nou ik heb ook een G9P...first thing in the morning: Discord account aanmaken! en op Discord zoeken naar een topic waarin beschreven staat wat je vooral niet moet vergeten te checken bij aflevering/ophalen auto...
(bij die van mij waren ze bijvoorbeeld vergeten de "transportmodus" eraf te halen... 8)7 controleer dus of de luchtvering van de auto werkt...kan 'ie naar boven en naar beneden?)

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:47

bebopper

I'm an absolute beginner...

• Hilol
TheHPWhisperer schreef op maandag 9 februari 2026 @ 00:22:
[...]

Nou ik heb ook een G9P...first thing in the morning: Discord account aanmaken! en op Discord zoeken naar een topic waarin beschreven staat wat je vooral niet moet vergeten te checken bij aflevering/ophalen auto...
(bij die van mij waren ze bijvoorbeeld vergeten de "transportmodus" eraf te halen... 8)7 controleer dus of de luchtvering van de auto werkt...kan 'ie naar boven en naar beneden?)
Ok dan ga ik me daar morgen ff in verdiepen. Heb discord. XPENG Community is het toch? met ~5000 leden?
Zie geen topic over het ophalen en wat te checken. Wel jouw bericht gevonden m.b.t. de transportmodus :D.
Kun je me misschien een beetje wegwijs maken waar ik dit kan vinden?

[ Voor 16% gewijzigd door Hilol op 09-02-2026 22:45 ]

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:15
Hilol schreef op maandag 9 februari 2026 @ 22:18:
[...]

Ok dan ga ik me daar morgen ff in verdiepen. Heb discord. XPENG Community is het toch? met ~5000 leden?
Zie geen topic over het ophalen en wat te checken. Wel jouw bericht gevonden m.b.t. de transportmodus :D.
Kun je me misschien een beetje wegwijs maken waar ik dit kan vinden?
Over ophalen en wat te checken zou je even in het "Voorpret" channel of het "Tutorial" Chanel op Discord kunnen bekijken/in zoeken.

Zelf ben ik uiteindelijk niet voor een Xpeng gegaan, maar wel lang de Discord daar gevolgd.

[ Voor 8% gewijzigd door FJP84 op 09-02-2026 23:23 ]

• MichaelReitsma
FJP84 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 23:22:
[...]

Zelf ben ik uiteindelijk niet voor een Xpeng gegaan, maar wel lang de Discord daar gevolgd.
Waar ben je wel voor gegaan en waarom ?

• FJP84
MichaelReitsma schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:13:
[...]

Waar ben je wel voor gegaan en waarom ?
KIA EV5 GT-Plusline (Iceberg Green metallic)

Ik heb de G6, G9 en de KIA EV5 op dezelfde dag gereden.

In de eerste plaats kon de G6 kom me tijdens de proefrit niet overtuigen:
- Ik kon niet wennen dat voor mijn gevoel het cluster achter het stuur schuin leek te staan. Optisch bedrog, maar ik kon het niet, niet zien. Zelfde als thuis waarbij ik het idee heb dat de TV schuin aan de muur hangt terwijl deze waterpas hangt 😆
- bij de proefrit in G6 MY25, vond ik de stoelen wat kort en wat smal, in de KIA had ik een prettigere zit.
- Het is smaak, maar de G6 deed me qua exterieur steeds minder.
- Ontbreken van dashboardkastje vond ik toch een beetje armoede.

De G9 vond ik echt heel gaaf en de zit in de auto was top. Ik heb deze uit nieuwsgierigheid laten calculeren door de LM, maar logischerwijs kwam deze een stuk duurder uit de bus en zou dit een aanzienlijke eigen bijdrage betekenen. De KIA valt perfect binnen leasebudget. Icm de bijtelling zou de G9 ruim 160EUR per maand duurder uitkomen. Dat vond ik het niet waard.

Tot slot vind ik het design van de EV5 zeer mooi en heeft de GT-Plusline ook veel gimmicks en extra's die Xpeng ook biedt en ik zelf ook graag op de volgende auto terug zie komen, hetzij het in een minder modern jasje.

Dat het panoramadak open kan en een zonnescherm heeft in de KIA is een pre en ik blijk in the end toch erg veel waarde te hechten aan de HUD in de KIA. Ik heb dat nu ook en vind dat echt top in gebruik.

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:43
FJP84 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:55:
[...]

- bij de proefrit in G6 MY25, vond ik de stoelen wat kort en wat smal, in de KIA had ik een prettigere zit.
Wel grappig, voordat ik mijn G6 ging leasen was ik overtuigd van de Kia EV6. Ik had er nog niet in gezeten of een proefeit gemaakt. Toen gaan kijken en volledig afgeknapt op de te kleine zit van de Kia. Die van de Xpeng was een stuk beter en langer (maar zeker niet zo fijn als mijn oude Skoda karoq).

• ferminem
FJP84 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:55:
[...]

KIA EV5 GT-Plusline (Iceberg Green metallic)

Ik heb de G6, G9 en de KIA EV5 op dezelfde dag gereden.

In de eerste plaats kon de G6 kom me tijdens de proefrit niet overtuigen:
- Ik kon niet wennen dat voor mijn gevoel het cluster achter het stuur schuin leek te staan. Optisch bedrog, maar ik kon het niet, niet zien. Zelfde als thuis waarbij ik het idee heb dat de TV schuin aan de muur hangt terwijl deze waterpas hangt 😆
- Het is smaak, maar de G6 deed me qua exterieur steeds minder.
- Ontbreken van dashboardkastje vond ik toch een beetje armoede.

De G9 vond ik echt heel gaaf en de zit in de auto was top. Ik heb deze uit nieuwsgierigheid laten calculeren door de LM, maar logischerwijs kwam deze een stuk duurder uit de bus en zou dit een aanzienlijke eigen bijdrage betekenen. De KIA valt perfect binnen leasebudget. Icm de bijtelling zou de G9 ruim 160EUR per maand duurder uitkomen. Dat vond ik het niet waard.

Tot slot vind ik het design van de EV5 zeer mooi en heeft de GT-Plusline ook veel gimmicks en extra's die Xpeng ook biedt en ik zelf ook graag op de volgende auto terug zie komen, hetzij het in een minder modern jasje.

Dat het panoramadak open kan en een zonnescherm heeft in de KIA is een pre en ik blijk in the end toch erg veel waarde te hechten aan de HUD in de KIA. Ik heb dat nu ook en vind dat echt top in gebruik.
Vond je het in de Kia niet te veel plastic? Hud kan ik me voorstellen die mis ik straks ook. Dashboard kastje zal ik totaal niet missen, onder de armsteun zit een onwijs groot opberg vak. En wanneer gebruik je nu echt zn dashboardkastje? Kwa zit, zelf vond ik de zit in de ev5 korter, zo zie je maar weer :)

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-02 22:06
Voor mij ging het (vorig jaar april/mei) tussen de G6'LR, Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5.

De EV6 viel eigenlijk vrij snel af, ik vind de achterkant verschrikkelijk en het interieur kon ik niet begrijpen hoe die tunnel voorin open bleef. Materiaalgebruik viel mij ook tegen.
Ioniq 5 vond ik zelf mooier van buiten, maar van binnen zozo.

Grootste nadeel voor mij bij zowel de Hyundai als Kia is de software, ik kwam van een Kia e-Niro waarbij de support gewoonweg 'non existant' leek te zijn evenals kaartupdates (De G6 heeft in het 1e jaar evenveel updates gehad als de e-Niro ('21) in 4 jaar had). Wellicht beter in nieuwere modellen, maar wilde dat niet meer.
Daarbij de optielijsten bij alle 'ouderwetse' automerken, daar kan ik niet zo goed tegen. Je denkt voor een leuke prijs een uitvoering te halen, maar dan moet er nog van alles bij geklikt worden voor volledigheid. En als je ze gelijkwaardig qua opties met de G6 zou vergelijken zijn ze al snel 7-8k duurder.

De EV5 stond wel op mijn lijst, maar die was nog niet gelanceerd, weet ook niet of die onder de streep mij had kunnen overtuigen qua software/laadcurve/optielijst.

De G6 en Xpeng doen in dat opzicht heel veel goed, een HUD maal ik niet om. Enige wat ik graag wel zou doen is wat minder zenuwachtige LCC (die was bij de e-Niro strakker!), maar daar schijnt een update voor onderweg te zijn.
Qua design is het niet perse de mooiste auto, hoewel ik hem niet lelijk vind en ik steeds meer het unieke karakter van het oudere model (welke ik heb) kan waarderen. Ik vind de oude mooier dan de nieuwe, vooral de voorzijde (ik heb niets met die ledbalken van links naar rechts)

• goetfoud
ferminem schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:20:
[...]

Vond je het in de Kia niet te veel plastic? Hud kan ik me voorstellen die mis ik straks ook. Dashboard kastje zal ik totaal niet missen, onder de armsteun zit een onwijs groot opberg vak. En wanneer gebruik je nu echt zn dashboardkastje? Kwa zit, zelf vond ik de zit in de ev5 korter, zo zie je maar weer :)
Precies dat vond ik ook. Blijft inderdaad iets persoonlijks. Ik vind materiaalkeuze van KIA nog steeds achterblijven. Zit overigens wel goed in elkaar. Dashboard kastje dacht ik ook te gaan missen maar is totaal niet het geval.
En stoelen is altijd iets persoonlijks. Ik heb veel auto's gereden in mijn leven en vind de Xpeng stoelen tot de betere behoren.
Maar goed, iedereen zegt altijd dat Volvo stoelen geweldig zijn en die konden mij dan weer niet bekoren.

• FJP84
ferminem schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:20:
[...]

Vond je het in de Kia niet te veel plastic? Hud kan ik me voorstellen die mis ik straks ook. Dashboard kastje zal ik totaal niet missen, onder de armsteun zit een onwijs groot opberg vak. En wanneer gebruik je nu echt zo'n dashboardkastje? Kwa zit, zelf vond ik de zit in de ev5 korter, zo zie je maar weer :)
Ja opzich veel plastic in de KIA, maar ik vond de kwaliteit en afwerking daarvan alleszins meevallen. Ik kon in de G6 mijn draai/houding niet echt vinden en heb veel zitten verstellen. Dat was met name de doorslaggevende factor.

Tijdens de laatste proefrit deed de Xpilot het ook vaker wel dan niet, ook na het reinigen van meerdere camera's, beetje een pech geval misschien maar was wel wat irritant en hielp niet mee in de overtuiging om voor de G6 te gaan. Interieur is mooi, maar ik vond het minder spectaculair dan op de foto's. Dit had ik ook bij de Renault Scenic die ik een tijd terug heb uitgeprobeerd.

Uiteindelijk ben ik ook gaan kijken naar netto kosten en ben ik de KIA op een gegeven moment ook niet meer met de G6 gaan vergelijken, maar ook met de Enayq die ik nu heb. En dat was gewoon een meer dan prima vooruitgang: Wensen die aangetikt werden:
- Sneller Infotainment systeem
- Massagefunctie bestuurdersstoel
- Scherpere HUD,
- Gelijkwaardige rijbaanassistie (althans tijdens proefrit) met als extra wissel assistent, met als belangrijkste pluspunt een stuur dat direct herkent dat je het vast hebt.
- One pedal drive
- Schuif/kantel panaromadak met zonnescherm
- 360c camera en (remote) park assist (voor de leuk)
- Qua piek niet persé sneller laden, maar (naar verwachting) wel efficiëntere laadcurve met preconditonering van de accu. Ik vind in de zomer van 10-80% in 30 min gewoon prima.
- Digital Key (ik heb me met de Skoda mezelf 2x buiten gesloten via de achterklep)
- Elektrische achterklep (ook automatisch icm digital key)

Als ik de Enyaq op dit niveau ging configureren kwam ik qua cataloguswaarde ~10K duurder uit.

Al met al wensen die ook allemaal (in een nog wat luxere versie) ook op de G6 zitten, maar binnen leasebudget en met een in mijn ogen mooiere buitenkant, een minder luxe binnenkant, die ik toch na meerdere proefritten ben gaan waarderen. Met twee jonge kinderen is een beetje robuust plastic interieur ook niet erg 😄.

Minpuntjes t.o.v. de Enyaq
- Grotere draaicirkel. Heeft Xpeng ook
- Handmatig verticaal afneembare trekhaak. Xpeng heeft volledig elektrisch wegklapbaar, wat ik wel een pré vond

Maar in het kader "je kunt niet alles hebben voor weinig" heb ik mezelf bij deze minpuntjes maar neergelegd en de knoop na lang wikken en wegen doorgehakt.

[ Voor 3% gewijzigd door FJP84 op 11-02-2026 17:01 ]

• FJP84
FJP84 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:58:
[...]

Ja opzich veel plastic in de KIA, maar ik vond de kwaliteit en afwerking daarvan alleszins meevallen. Ik kon in de G6 mijn draai/houding niet echt vinden en heb veel zitten verstellen. Dat was met name de doorslaggevende factor.

Tijdens de laatste proefrit deed de Xpilot het ook vaker wel dan niet, ook na het reinigen van meerdere camera's, beetje een pech geval misschien maar was wel wat irritant en hielp niet mee in de overtuiging om voor de G6 te gaan. Interieur is mooi, maar ik vond het minder spectaculair dan op de foto's. Dit had ik ook bij de Renault Scenic die ik een tijd terug heb uitgeprobeerd.

Uiteindelijk ben ik ook gaan kijken naar netto kosten en ben ik de KIA op een gegeven moment ook niet meer met de G6 gaan vergelijken, maar ook met de Enayq die ik nu heb. En dat was gewoon een meer dan prima vooruitgang: Wensen die aangetikt werden:
- Sneller Infotainment systeem
- Massagefunctie bestuurdersstoel
- Scherpere HUD,
- Gelijkwaardige rijbaanassistie (althans tijdens proefrit) met als extra wissel assistent, met als belangrijkste pluspunt een stuur dat direct herkent dat je het vast hebt.
- One pedal drive
- Schuif/kantel panaromadak met zonnescherm
- 360c camera en (remote) park assist (voor de leuk)
- Qua piek niet persé sneller laden, maar (naar verwachting) wel efficiëntere laadcurve met preconditonering van de accu. Ik vind in de zomer van 10-80% in 30 min gewoon prima.
- Digital Key (ik heb me met de Skoda mezelf 2x buiten gesloten via de achterklep)
- Elektrische achterklep (ook automatisch icm digital key)

Als ik de Enyaq op dit niveau ging configureren kwam ik qua cataloguswaarde ~10K duurder uit.

Al met al wensen die ook allemaal (in een nog wat luxere versie) ook op de G6 zitten, maar binnen leasebudget en met een in mijn ogen mooiere buitenkant, een minder luxe binnenkant, die ik toch na meerdere proefritten ben gaan waarderen. Met twee jonge kinderen is een beetje robuust plastic interieur ook niet erg 😄.

Minpuntjes t.o.v. de Enyaq
- Grotere draaicirkel. Heeft Xpeng ook
- Handmatig verticaal afneembare trekhaak. Xpeng heeft volledig elektrisch wegklapbaar, wat ik wel een pré vond

Maar in het kader "je kunt niet alles hebben voor weinig" heb ik mezelf bij deze minpuntjes maar neergelegd en de knoop na lang wikken en wegen doorgehakt.

Maar ook blijf Xpeng erg interessant vinden en ben benieuwd waar ze over een jaar of 5 staan. Voor de komende vijf jaar ben ik wel content met de gemaakte keuze.

• ferminem
Bedankt voor je heldere verhaal, persoonlijk denk ik dat er maar een paar Chinese merken overblijven, Xpeng, Byd maybe Leapmotor.

• FJP84
ferminem schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:20:
[...]

Bedankt voor je heldere verhaal, persoonlijk denk ik dat er maar een paar Chinese merken overblijven, Xpeng, Byd maybe Leapmotor.
Klopt. Leap motor kwam ik laatst best vaak ook op de weg tegen. Van die merken vind Xpeng de meest veel belovende qua design en software.

Erg jammer dat de G7 niet deze kant op gekomen is.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-02 11:21
FJP84 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:58:
[...]
En zo heeft iedereen zijn/haar wensen en eisen. Er is ook geen goed of fout :)

Zelf heb ik 7 auto's proefgereden (Model Y, Mach E, EV6, Tavascan, G6, Sealion 7 en Seal U). Bij mij kwamen de chinese auto's duidelijk als winnaar uit de bus. Qua rijbeleving, stoelen, opties etc.

Ik kom vanuit een XC60 T5 uit 2019 (prive auto) dus daarmee heb ik ze vergeleken. En alleen de Sealion 7 en G6 vond ik een vooruitgang (de keuze tussen die 2 vond ik dan weer lastig :o).

Qua uiterlijk vond ik de Mach E en Tavascan het mooiste (maar niet qua rijden). Alleen beiden te klein met 3 kids waarvan er 2 richting de 16/17 gaan over een paar jaar (met dus deze auto) ;).

• Hilol
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fAWXsx8_Uha8yC_MkkJOot4RbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJZqLmKxDTVU0qZHQlskbbKi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B23kYs3B8tSCqqrgl_eGfiWkW1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2rk1sz3XHf7UG9PK2KdsCndV.jpg?f=fotoalbum_large

Gister einde middag was het dan zover! Eindelijk mijn G9P op kunnen halen! Goede service en heel veel uitleg over de auto (en gelijk een xcombo gekregen om alle irritante piepjes etc in één keer uit te zetten).

Terug naar huis wat spelen met instellingen enzo. Luchtvering op verschillende manieren proberen (leek met de Comfort+ stand wel wagenziek te worden terwijl ik dat nooit heb. Kan ook de vermoeidheid na een lange dag geweest zijn dus nog even mee spelen) etc. Wat een heerlijke auto is het!

Kreeg onderweg wel direct een melding dat hij geen netwerkverbinding meer heeft.. dus Xpeng even een appje gestuurd en hopelijk vandaag opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjjWPfGeu2U8QbD6zWXxr4y8KP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0MGErtKoDc3heogJPMlSV3p.jpg?f=fotoalbum_large

Update: storing met netwerkverbinding inmiddels opgelost. Volgens Xpeng mogelijk een vertraging in het activeren van de verbinding.

[ Voor 3% gewijzigd door Hilol op 12-02-2026 14:23 ]

• FJP84
Hilol schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:15:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gister einde middag was het dan zover! Eindelijk mijn G9P op kunnen halen! Goede service en heel veel uitleg over de auto (en gelijk een xcombo gekregen om alle irritante piepjes etc in één keer uit te zetten).

Terug naar huis wat spelen met instellingen enzo. Luchtvering op verschillende manieren proberen (leek met de Comfort+ stand wel wagenziek te worden terwijl ik dat nooit heb. Kan ook de vermoeidheid na een lange dag geweest zijn dus nog even mee spelen) etc. Wat een heerlijke auto is het!

Kreeg onderweg wel direct een melding dat hij geen netwerkverbinding meer heeft.. dus Xpeng even een appje gestuurd en hopelijk vandaag opgelost.

[Afbeelding]

Update: storing met netwerkverbinding inmiddels opgelost. Volgens Xpeng mogelijk een vertraging in het activeren van de verbinding.
Gave bak.

• Hilol
Loop hier gelijk tegen een eerste "probleem" aan. Mijn auto staat vaak voor de deur (zit voortuin en stoep tussen). Merk nu dat als ik met me telefoon binnen op de begane grond bel, hij op de carkit overspringt terwijl me auto voor de deur op slot staat.

Idem dito met mijn sleutel. Als ik deze in mijn zak heb springt mijn auto open als ik te dicht bij het raam kom.

Is er een manier om de range / gevoeligheid van de Bluetooth wat te verminderen oid?

• StickMan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-02 07:14
Hilol schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:43:
Loop hier gelijk tegen een eerste "probleem" aan. Mijn auto staat vaak voor de deur (zit voortuin en stoep tussen). Merk nu dat als ik met me telefoon binnen op de begane grond bel, hij op de carkit overspringt terwijl me auto voor de deur op slot staat.

Idem dito met mijn sleutel. Als ik deze in mijn zak heb springt mijn auto open als ik te dicht bij het raam kom.

Is er een manier om de range / gevoeligheid van de Bluetooth wat te verminderen oid?
De sleutel hebben we thuis altijd gelegd in een alumunium/metalen gesloten bakje (zoals voor het bewaren van thee/koffie).
In de Xpeng app kun je de Digitale Key instellen (eerst Digitale Key aanklikken) en dan scrollen naar beneden "Position Optimisation", en dan de afstand op bijvoorbeeld 2-3 meter zetten.

• Hilol
StickMan schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:01:
[...]

De sleutel hebben we thuis altijd gelegd in een alumunium/metalen gesloten bakje (zoals voor het bewaren van thee/koffie).
In de Xpeng app kun je de Digitale Key instellen (eerst Digitale Key aanklikken) en dan scrollen naar beneden "Position Optimisation", en dan de afstand op bijvoorbeeld 2-3 meter zetten.
Thanks dat is handig! Het probleem met mijn telefoon die op de bluetooth blijft connecten blijft echter wel bestaan.. daar nog ideeën voor? Dit is zelfs als de auto geparkeerd en op slot staat zonder dat ik heel erg in de buurt zit (lees: ca 10m afstand terwijl ik binnen zit)

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:11
Je telefoon kun je kalibreren zoals @StickMan zegt. Je kunt ook kiezen Automatisch deuren unlocken uit te schakelen en altijd handmatig even een tikje op het handvat geven.

De sleutel kun je inderdaad het beste opbergen. Er is ook een functie dat de auto de lampen aandoet wanneer de sleutel binnen 9 meter van de auto komt.
Dat betekent dat je auto steeds opnieuw je buren staat te flashen wanneer jij na een tijdje binnen op de bank beweegt en de sleutel wakker wordt. Ik heb even moeten zoeken waarom hij dat steeds deed. 8)7

De enige manier om die bluetooth verbinding te voorkomen is zorgen dat de auto niet unlocked. Zodra die dat doet, probeert je telefoon en android auto te verbinden. En Android Auto houdt blijkbaar ook niet meer op wanneer de auto weer op slot wordt gedaan.

• TheHPWhisperer
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Eindelijk mijn G9P op kunnen halen! Goede service en heel veel uitleg over de auto (en gelijk een xcombo gekregen om alle irritante piepjes etc in één keer uit te zetten).

[Afbeelding]
Aan de foto's te zien in Breukelen geweest?
Ik ben wel nieuwsgierig welk Xcombo-nummer je hebt gekregen tegen die piepjes...
Ik denk dat je de mooiste uitvoering hebt...Coffee interieur?
En last but not least (at all): maak even een account aan op Discord...daar vind je héél veel antwoorden op je vragen...ook op vragen die je nog niet gesteld hebt en waarvan je nu nog niet weet dat je ze gaat stellen... _/-\o_

• qing
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:44
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze zag ik gisteren al klaar staan :) Was daar even om te ervaren of het geluid van de Standard range echt veel minder is dan de Long Range.... en ja dat is het...

[ Voor 9% gewijzigd door qing op 13-02-2026 11:41 ]

• FrenzyFreak
Thuisladers met Frank Energie opgepast:
Hoewel Xpeng op de ondersteunde lijst van Frank Energie staat voor Slim laden, werkt dit overduidelijk niet naar behoren op mijn G6 '25.

Na 30 minuten niet laden verliest Frank de verbinding met de auto, begint de auto gewoon elk heel uur weer te laden en wordt 30 minuten later weer uitgezet. De Frank app ziet de nieuwe starts ook als nieuwe laadsessies. Daarnaast ontbreken er soms zelfs periodes of de app zegt dat de auto niet oplaadde, tijdens een 11kW verbruik in dat kwartier.

Dit is geconstateerd na meerdere laadsessies te vergelijken met de Frank app en energieverbruik van het huis. Schema's op de laadpaal en auto zijn uitgeschakeld om aansturing aan Frank over te laten. De Frank klantenservice is gecontacteerd.

• KWOAD
FrenzyFreak schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:56:
Thuisladers met Frank Energie opgepast:
Hoewel Xpeng op de ondersteunde lijst van Frank Energie staat voor Slim laden, werkt dit overduidelijk niet naar behoren op mijn G6 '25.

Na 30 minuten niet laden verliest Frank de verbinding met de auto, begint de auto gewoon elk heel uur weer te laden en wordt 30 minuten later weer uitgezet. De Frank app ziet de nieuwe starts ook als nieuwe laadsessies. Daarnaast ontbreken er soms zelfs periodes of de app zegt dat de auto niet oplaadde, tijdens een 11kW verbruik in dat kwartier.

Dit is geconstateerd na meerdere laadsessies te vergelijken met de Frank app en energieverbruik van het huis. Schema's op de laadpaal en auto zijn uitgeschakeld om aansturing aan Frank over te laten. De Frank klantenservice is gecontacteerd.
Dankje, ik overweeg namelijk de overstap naar Frank Energie en heb ook een G6 ‘25.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:11
KWOAD schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:50:
[...]

Dankje, ik overweeg namelijk de overstap naar Frank Energie en heb ook een G6 ‘25.
Ik ben aan het orienteren op autos. Ik doe zelf dit soort functionaliteit nu via EVCC.

Is de ook in EVCC of HA (dan kan ik die weer aan EVCC koppelen) te koppelen? De berichten over succesvul koppelen van de auto lijken wat dubieus...

Lijkt via Enode te kunnen, maar dat is volgens mij betaalde API.. en ik zie niet echt succesverhalen als ik google.. wat zijn jullie ervaringen?

• FrenzyFreak
Indien Frank dit niet kan fixen, zal ik eerst de laadpaal proberen aan te sturen met evcc dan de Xpeng.

Momenteel kan het makkelijk een halfuur of zelfs langer duren voordat Frank door heeft dat de G6 aan de laadpaal hangt. Geen idee of dat aan Xpeng of Frank ligt.

• KWOAD
Kammika schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:58:
[...]

Ik ben aan het orienteren op autos. Ik doe zelf dit soort functionaliteit nu via EVCC.

Is de ook in EVCC of HA (dan kan ik die weer aan EVCC koppelen) te koppelen? De berichten over succesvul koppelen van de auto lijken wat dubieus...

Lijkt via Enode te kunnen, maar dat is volgens mij betaalde API.. en ik zie niet echt succesverhalen als ik google.. wat zijn jullie ervaringen?
Klopt. Bij Xpeng kan het alleen via Enode. En Enode geeft geen particuliere API-keys meer af. Ik heb nu een koppeling via EVConduit voor HA. Deze particulier heeft op dit moment honderd Enode-licenties. Daarmee kan ik op dit moment data uit de auto halen (bereik, laadstatus, dat soort dingen). Schrijven naar EVConduit lukt bij mij nog niet, dus ik kan (nog) niet een laadsessie stoppen of starten vanuit HA.

• KWOAD
FrenzyFreak schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:19:
Indien Frank dit niet kan fixen, zal ik eerst de laadpaal proberen aan te sturen met evcc dan de Xpeng.

Momenteel kan het makkelijk een halfuur of zelfs langer duren voordat Frank door heeft dat de G6 aan de laadpaal hangt. Geen idee of dat aan Xpeng of Frank ligt.
Of aan Enode… ik heb ook soms een bizar lange vertraging in de data.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Er zijn gewoon een aantal zaken die Xpeng niet lekker voor elkaar heeft. Integraties is er daar eentje van. Remote uitlezen van de auto gaat niet en koppelen met slimme laadpalen daardoor ook niet. Wallbox heeft bijvoorbeeld ook zo’n trial draaien.

Die sleutel die via Bluetooth koppelt is ook zo’n ding. Het werkt gewoon niet goed genoeg. Als de auto te dicht bij huis staat gaat hij inderdaad wel eens random open en dicht zonder dat de telefoon van plek verwisselt. En ja, dan kun je wel met die afstand instelling lopen rommelen en daarmee wist het wat beter, maar de auto gaat ook regelmatig niet open tot je het handvat vastpakt. Gebeurt lang niet altijd, maar te vaak.

De hardware sleutel is natuurlijk gewoon een onding. Groot, lelijk en geen keyless exit met alleen die sleutel.

Als de auto volledig opgeladen is en je zet daarna op afstand klimatiseren aan, dan gebuikt hij de stroom uit de auto en niet uit de laadpaal. Zelfs terwijl hij nog gewoon is aangesloten. Waarom? Het omgekeerde geldt dan ook weer. Er is geen mogelijkheid om het laden te stoppen bij de laadpoort. Waar bij andere auto’s een ongrendel-knopje zit bij de laadklep, zit bij Xpeng alleen een knopje om de laadpoort te sluiten. Je moet dan via de app het laden stoppen, anders kun je de stekker er niet uithalen.

Wel ondersteuning voor de Apple Watch middels een app, maar het kan niet als sleutel fungeren. Klein gemis.

Alleen onder hele specifieke omstandigheden werkt die Xpilot een beetje, maar in vrijwel alle gevallen kun je beter alleen de adaptive cruise control aanzetten. De laatste update heeft het wat verbeterd, maar sterk remmen in bochten en ghost breaking is gewoon niet fijn.

Bereik van de radio blijft slecht vergeleken met andere auto’s. Ook geen sync tussen DAB en FM waardoor je steeds een hiccup hebt tijdens de switch is gewoon irritant tijdens rijden door stedelijk gebied.

Tesla-laders zijn normaal gezien prettige laders op fijne plekken, maar laat ze met de Xpeng maar links liggen. Compatibiliteit is om te huilen. De Xpeng service wijst naar Tesla, maar een hoop andere merken hebben er geen problemen mee.

Elke 20.000km naar de dealer voor onderhoud is het advies, maar voor een elektrische auto natuurlijk ongebruikelijk vaak.

Hoop verzekeraars weigeren Xpeng te verzekeren, dus de concurrentie om deze wagen te verzekeren is beperkt. Klein ongemak.

N=1, maar mijn ervaring met de service afdeling is niet goed. Geen idee hoe anderen dat ervaren hebben.

Ook n=1, maar de automatische ruitenwissers werken erg slecht. Of te snel, of te langzaam. Je kunt 4 standen kiezen in het menu, maar geen van de standen werkt in alle situaties lekker. Nou is Xpeng niet de enige die daar last van heeft, maar als het knopje voor de gevoeligheid gewoon op de pook achter het stuur had gezeten was het een stuk fijner in te stellen.

Begrijp me niet verkeerd, je krijgt veel waar voor je geld, maar er is nog een hoop te verbeteren. Ik heb er bijna 40.000km op zitten nu, maar wellicht volgende keer Volvo of Polestar. Voor hetzelfde geld wat minder luxe, maar wellicht ook minder frustratie. Keuze voor later, voor nu doen we het er maar mee. Spijt? Nee, dat niet. Had ik met de kennis van nu wat anders gekocht? Misschien wel. Ik had in elk geval breder georiënteerd.

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:53
@eLScha men krijgt waarvoor ze betalen. Xpeng is gewoon het aloude veel voor weinig kiloknaller concept. Hetzelfde zie je eigenlijk met al die Chinese Android toestellen ook.

Idempotent.

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MainframeX schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:56:
@eLScha men krijgt waarvoor ze betalen. Xpeng is gewoon het aloude veel voor weinig kiloknaller concept. Hetzelfde zie je eigenlijk met al die Chinese Android toestellen ook.
Veel populaire Europese merken hebben ook genoeg issues.

• goetfoud
eLScha schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:10:
Er zijn gewoon een aantal zaken die Xpeng niet lekker voor elkaar heeft. Integraties is er daar eentje van. Remote uitlezen van de auto gaat niet en koppelen met slimme laadpalen daardoor ook niet. Wallbox heeft bijvoorbeeld ook zo’n trial draaien.

Die sleutel die via Bluetooth koppelt is ook zo’n ding. Het werkt gewoon niet goed genoeg. Als de auto te dicht bij huis staat gaat hij inderdaad wel eens random open en dicht zonder dat de telefoon van plek verwisselt. En ja, dan kun je wel met die afstand instelling lopen rommelen en daarmee wist het wat beter, maar de auto gaat ook regelmatig niet open tot je het handvat vastpakt. Gebeurt lang niet altijd, maar te vaak.

De hardware sleutel is natuurlijk gewoon een onding. Groot, lelijk en geen keyless exit met alleen die sleutel.

Als de auto volledig opgeladen is en je zet daarna op afstand klimatiseren aan, dan gebuikt hij de stroom uit de auto en niet uit de laadpaal. Zelfs terwijl hij nog gewoon is aangesloten. Waarom? Het omgekeerde geldt dan ook weer. Er is geen mogelijkheid om het laden te stoppen bij de laadpoort. Waar bij andere auto’s een ongrendel-knopje zit bij de laadklep, zit bij Xpeng alleen een knopje om de laadpoort te sluiten. Je moet dan via de app het laden stoppen, anders kun je de stekker er niet uithalen.

Wel ondersteuning voor de Apple Watch middels een app, maar het kan niet als sleutel fungeren. Klein gemis.

Alleen onder hele specifieke omstandigheden werkt die Xpilot een beetje, maar in vrijwel alle gevallen kun je beter alleen de adaptive cruise control aanzetten. De laatste update heeft het wat verbeterd, maar sterk remmen in bochten en ghost breaking is gewoon niet fijn.

Bereik van de radio blijft slecht vergeleken met andere auto’s. Ook geen sync tussen DAB en FM waardoor je steeds een hiccup hebt tijdens de switch is gewoon irritant tijdens rijden door stedelijk gebied.

Tesla-laders zijn normaal gezien prettige laders op fijne plekken, maar laat ze met de Xpeng maar links liggen. Compatibiliteit is om te huilen. De Xpeng service wijst naar Tesla, maar een hoop andere merken hebben er geen problemen mee.

Elke 20.000km naar de dealer voor onderhoud is het advies, maar voor een elektrische auto natuurlijk ongebruikelijk vaak.

Hoop verzekeraars weigeren Xpeng te verzekeren, dus de concurrentie om deze wagen te verzekeren is beperkt. Klein ongemak.

N=1, maar mijn ervaring met de service afdeling is niet goed. Geen idee hoe anderen dat ervaren hebben.

Ook n=1, maar de automatische ruitenwissers werken erg slecht. Of te snel, of te langzaam. Je kunt 4 standen kiezen in het menu, maar geen van de standen werkt in alle situaties lekker. Nou is Xpeng niet de enige die daar last van heeft, maar als het knopje voor de gevoeligheid gewoon op de pook achter het stuur had gezeten was het een stuk fijner in te stellen.

Begrijp me niet verkeerd, je krijgt veel waar voor je geld, maar er is nog een hoop te verbeteren. Ik heb er bijna 40.000km op zitten nu, maar wellicht volgende keer Volvo of Polestar. Voor hetzelfde geld wat minder luxe, maar wellicht ook minder frustratie. Keuze voor later, voor nu doen we het er maar mee. Spijt? Nee, dat niet. Had ik met de kennis van nu wat anders gekocht? Misschien wel. Ik had in elk geval breder georiënteerd.
Niet met alles eens, verschilt schijnbaar per auto.
Met een Volvo wordt het in ieder geval niet beter, sterker nog, ga je er op achteruit. Mijn 2 voorgaande auto's waren Volvo's. Fijne auto's maar halen het niet bij xpeng

• goetfoud
MainframeX schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:56:
Totaal mee oneens, sorry.
Xpeng is vele Europese tegenhangers voorbij gestreefd.

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:43
goetfoud schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 23:21:
[...]

Totaal mee oneens, sorry.
Xpeng is vele Europese tegenhangers voorbij gestreefd.
Eens, je moet denk ik de merken weer opnieuw vergelijken als het om EV's gaat. De gevestigde premium merken hebben jarenlang gewoon de boot gemist en zullen hard aan de slag moeten om dezelfde kwaliteit te leveren die Xpeng levert. En ook nog een voor die prijs.

• Focus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-02 17:22
Lisa schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:47:
Ik ben met mijn G9 Perf (2023) al naar oostenrijk wintersport geweest, wel even een ionity abonnementje genomen, die heb je na 1x laden er uit. Ging echt super en comfortabel. Skibox bovenop en sneeuwkettingen mee, maar met 4 wheel drive niet nodig gehad. Laden ging als een trein. leuk om aan te komen bij een laadplek en als eerste weer weg te rijden. Je hebt net genoeg tijd om even naar de wc te gaan en even iets lekkers te halen....
Heb je nog een speciale navigatie app gebruikt om op de ionity laders te focussen?

• mlo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:03

mlo

Ik herken me niet in alles.

Ik rijd bijna altijd met LCC aan. Het is zeker niet perfect en kan beter, maar het rijd echt veel relaxer dan zonder.

Naar mijn weten hebben alle 800v platformen last van laden bij tesla. En niet alleen xpeng.

Dab/fm radio werkt erg goed sinds de fix van vorig jaar. De hiccups die jij omschrijft herken ik niet. Radio start sindsdien ook altijd weer op na starten

Ik heb mijn auto gewoon bij de goedkoopste en mijn eerste keus kunnen verzekeren.

Eens dat iedere 20k erg snel is voor een beurt

• Hilol
TheHPWhisperer schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 01:21:
[...]

Aan de foto's te zien in Breukelen geweest?
Ik ben wel nieuwsgierig welk Xcombo-nummer je hebt gekregen tegen die piepjes...
Ik denk dat je de mooiste uitvoering hebt...Coffee interieur?
En last but not least (at all): maak even een account aan op Discord...daar vind je héél veel antwoorden op je vragen...ook op vragen die je nog niet gesteld hebt en waarvan je nu nog niet weet dat je ze gaat stellen... _/-\o_
Ja klopt, in Breukelen geweest. Heb inderdaad de uitvoering met Coffee interieur.
De Xcombo die ik heb gekregen is 6819 0024

Account op discord heb ik, moet ik nog wel even de tijd vinden om daar helemaal doorheen te gaan. zoveel informatie

• TheHPWhisperer
Hilol schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:39:
[...]

Ja klopt, in Breukelen geweest. Heb inderdaad de uitvoering met Coffee interieur.
De Xcombo die ik heb gekregen is 6819 0024

Account op discord heb ik, moet ik nog wel even de tijd vinden om daar helemaal doorheen te gaan. zoveel informatie
Oké...dan heb je dezelfde uitvoering als ik. :Y
Die combo maak ik me een beetje zorgen over: die is heel erg persoonlijk: daardoor worden ook dingen ge-preset als de mate van energierecuperatie, temperatuur en rijstrookcorrectie. Als je dat allemaal niet wil kun je deze uitgekledere versie gebruiken: 6706 0011

• Mirabis
  • Niet online

• Bluetooth problemen heb ik op iOS niet maar met mijn Android toestel heb ik idd hetzelfde ervaren.
  • Hardware sleutel is idd erg groot en ligt al vanaf aanschaf in de la. Gebruiken enkel onze smartphones.
  • Voor het ontgrendelen heb ik een X-Combo gemaakt. Portier bij de laadkabel openen en hij stopt en ontgrendeld automatisch het laden. Soort workaround maar idd vervelend dat de knop er niet is.
  • Nog nooit een ghost break gehad, maar remmen in de bochten helaas wel.
  • Tja is een soort mismatch tussen laadtechnieken 800v / 400v, double banks o.i.d.
Al met al heb ik veel met X-Combo's opgelost. Scheelt dat je zelf wat in elkaar kan knutselen maar zou fijner zijn als het direct werkt idd.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• MM1974
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-02 12:52
Momenteel rijd ik in een BMW IX3 huidig model waar ik zeer tevreden over ben Op de autosalon Brussel geweest waar ik naast de nieuwe IX3, zeer gecharmeerd was van de ZEEKR 7x en XPENG G9
Echter nadat ik wat reviews had bekeken en gelezen vraag ik mij af of het stabiliteit hoge snelheden probleem van de ZEEKR 7x en de trillende motorkap van de XPENG G9 niet een te grote negatieve impact hebben op het rijgenot ten opzichte van de BMW IX3 (die wel wat duurder is).

Zeekr 7X / Xpeng G9
+ Veel waar voor je geld
+ Interieurdesign heel mooi. Xpeng vind ik het mooiste.
+ Innovatief gevoel. O.a. massagestoelen - softclose (automatische) deuren - veel techniek - luchtvering
- Nog wat twijfels rond stabiliteit / afwerking
- Minder bewezen op lange termijn

Nieuwe iX3
+ Rijdynamiek vrijwel zeker top
+ Betrouwbare bouwkwaliteit
+ Betere restwaarde
+ Veel keuzes in velgen en kleur
- Duurder
- Minder aangekleed o.a. soundsysteem
- Lange levertijd. Nu bestellen is op zijn vroegst in september leveren.
- Wachten op Ix3 40 Drive

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen over het trillend motorkap en of dit te maken is? Tevens begrijp ik dat de G9 geen zonnescherm heeft voor het panoramisch dak. hoe zijn de temperaturen in de zomer en heb je last van licht op de dashboard schermen?

[ Voor 12% gewijzigd door MM1974 op 16-02-2026 12:21 ]

• ferminem
MM1974 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:10:
Momenteel rijd ik in een BMW IX3 huidig model waar ik zeer tevreden over ben Op de autosalon Brussel geweest waar ik naast de nieuwe IX3, zeer gecharmeerd was van de ZEEKR 7x en XPENG G9
Echter nadat ik wat reviews had bekeken en gelezen vraag ik mij af of het stabiliteit hoge snelheden probleem van de ZEEKR 7x en de trillende motorkap van de XPENG G9 niet een te grote negatieve impact hebben op het rijgenot ten opzichte van de BMW IX3 (die wel wat duurder is).

Zeekr 7X / Xpeng G9
+ Veel waar voor je geld
+ Innovatief gevoel. O.a. massagestoelen - softclose (automatische) deuren - veel techniek - luchtvering

Nieuwe iX3
+ Betere restwaarde
- Duurder

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen over het trillend motorkap en of dit te maken is? Tevens begrijp ik dat de G9 geen zonnescherm heeft voor het panoramisch dak. hoe zijn de temperaturen in de zomer en heb je last van licht op de dashboard schermen?
G9 heeft geen zonnescherm, maar die zijn gewoon online te bestellen.

Een trillende motorkap (frunk) bij een XPeng G9 of vergelijkbare moderne EV's (zoals de Tesla Model Y) is een bekend verschijnsel, vaak veroorzaakt door aerodynamica of onjuiste afstelling. Het is meestal geen structureel probleem, maar wel hinderlijk.

Dit wordt natuurlijk gewoon onder garantie gemaakt mocht dit het geval zijn natuurlijk, niks om je zorgen over te maken dus

• MM1974
ferminem schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:21:
[...]

G9 heeft geen zonnescherm, maar die zijn gewoon online te bestellen.

Een trillende motorkap (frunk) bij een XPeng G9 of vergelijkbare moderne EV's (zoals de Tesla Model Y) is een bekend verschijnsel, vaak veroorzaakt door aerodynamica of onjuiste afstelling. Het is meestal geen structureel probleem, maar wel hinderlijk.

Dit wordt natuurlijk gewoon onder garantie gemaakt mocht dit het geval zijn natuurlijk, niks om je zorgen over te maken dus
Is zo'n zonnescherm van Xpeng zelf? Ik vind deze namelijk niet terug op de officiële website
Als het aerodymica is is het dan nog te maken? Bij een onjuiste afstelling zou het toch af-fabriek al aangepast moeten worden? Bij een model Y zou het nog kunnen omdat daar de focus niet op het rijden zit maar om zoveel mogelijk pk's te bieden en goede software. Qua bouwmaterialen is het ook een stuk minder. Tevens is dit model wel een stuk goedkoper dan de G9.

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-02 13:41
MM1974 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:03:
[...]
Als het aerodymica is is het dan nog te maken? Bij een onjuiste afstelling zou het toch af-fabriek al aangepast moeten worden? Bij een model Y zou het nog kunnen omdat daar de focus niet op het rijden zit maar om zoveel mogelijk pk's te bieden en goede software. Qua bouwmaterialen is het ook een stuk minder. Tevens is dit model wel een stuk goedkoper dan de G9.
Ik heb met de G9 Long Range uit Breukelen gereden. Op de A2 met 100km per uur zag ik de motorkap trillen. Ik kon dat vrij makkelijk negeren, maar had er even speciaal op gelet. Ik begrijp dat het deels "by design" is omdat dit minder letsel aan voetgangers geef bij een aanrijding. Ik weet dus niet of het bij te stellen is.... Voor mij was het geen reden om de Long range dan maar niet te kopen. Krijg hem eind maart. In het wit. Geen idee of je het dan juist meer of minder gaat zien en of het auto specifiek is hoe erg het is.

Toen ik bij BMW was, hoorde ik trouwens dat de productie voor 2026 al vol zat. Dit jaar rijden kon sowieso niet. Dus de iX3 was los van de prijs (die hoger is, maar wellicht lagere afschrijving) sowieso geen optie want het werd wel eens tijd om van onze Diesel af te komen. Bovendien zijn de eerste iX3's niet leverbaar met dakrailing begreep ik. Dat komt later pas. Net als de EX60 die voorlopig geen dakrailing heeft. Ook niet op de cross country versie. Dus G9 Long Range wordt het. Anders had ik de G6 trouwens ook wel prima gevonden.

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• ferminem
MM1974 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:03:
[...]

Is zo'n zonnescherm van Xpeng zelf? Ik vind deze namelijk niet terug op de officiële website
Nee er zijn alternatieven online verkrijgbaar, ik weet niet of Xpeng die zelf verkoopt ik vermoed van niet. Over het zonnescherm gesproken er wordt helemaal niet heet, ook wordt de uv voor 99% tegengehouden.

Kwa motorkap, dat hoeft niet hoor en kan zelfs per model verschillen. Het gaat in batches, ik vermoed wel dat als het probleem echt bekend is dat ze hier zeker wat aan gaan doen.

[ Voor 5% gewijzigd door ferminem op 16-02-2026 15:37 ]

• MM1974
sjoerd-p schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:20:
[...]

Ik heb met de G9 Long Range uit Breukelen gereden. Op de A2 met 100km per uur zag ik de motorkap trillen. Ik kon dat vrij makkelijk negeren, maar had er even speciaal op gelet. Ik begrijp dat het deels "by design" is omdat dit minder letsel aan voetgangers geef bij een aanrijding. Ik weet dus niet of het bij te stellen is.... Voor mij was het geen reden om de Long range dan maar niet te kopen. Krijg hem eind maart. In het wit. Geen idee of je het dan juist meer of minder gaat zien en of het auto specifiek is hoe erg het is.

Toen ik bij BMW was, hoorde ik trouwens dat de productie voor 2026 al vol zat. Dit jaar rijden kon sowieso niet. Dus de iX3 was los van de prijs (die hoger is, maar wellicht lagere afschrijving) sowieso geen optie want het werd wel eens tijd om van onze Diesel af te komen. Bovendien zijn de eerste iX3's niet leverbaar met dakrailing begreep ik. Dat komt later pas. Net als de EX60 die voorlopig geen dakrailing heeft. Ook niet op de cross country versie. Dus G9 Long Range wordt het. Anders had ik de G6 trouwens ook wel prima gevonden.
Wellicht dat ik eerst maar zelf een proefrit moet maken om het te zien maar het voelt wat vreemd dat dit trilt en erbij hoort voor een auto met een instapprijs van €58.000. Mijn oude Fiat Seicento had dit niet eens als ik op de snelweg 12o kph reed. :)

Kan het zijn dat de IX3 per dealer zijn vergeven? Vorige week heb ik dit nagevraagd bij Ekris in Limburg.

• ferminem
snip: AI dump

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 16-02-2026 22:43 ]

• V_Andy
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:35
MM1974 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:10:

Zeekr 7X / Xpeng G9
+ Veel waar voor je geld

Nieuwe iX3
+ Betere restwaarde
- Duurder

Ik heb ook zitten twijfelen tussen de xpeng G9P en de nieuwe iX3.
Uiteindelijk gekozen voor de nieuwe iX3.
Ondanks enkele testritten met de xpeng konden we nooit een aangename binnentemperatuur creëren. Zeker het koude gevoel aan de benen was voor mijn vrouw een no go🙄.

• MM1974
ferminem schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:24:
[...]

Het trillen van de motorkap bij een elektrische auto (EV) wordt meestal veroorzaakt door aerodynamische krachten, constructie-eigenschappen of onjuiste afstelling, en niet direct door trillingen van een verbrandingsmotor. Omdat elektrische auto's stiller zijn, vallen trillingen in het plaatwerk sneller op. 

De belangrijkste redenen waarom de motorkap van een elektrische auto trilt:

Aerodynamische druk (windvlaag): Bij hoge snelheden kan de luchtstroom over de motorkap ervoor zorgen dat het dunne, lichtgewicht plaatwerk gaat 'klapperen' of vibreren.Onvoldoende stijfheid/isolatie: De binnen- en buitenpanelen van de motorkap zijn soms niet overal even stijf met elkaar verbonden, waardoor de buitenste plaat kan trillen.Verkeerd afgestelde rubberen stoppers: De motorkap rust op rubberen dempers (stoppers). Als deze te laag zijn afgesteld, sluit de kap niet strak genoeg, waardoor er ruimte ontstaat voor trillingen.Lichtgewicht materialen: Om de actieradius te vergroten, worden motorkappen vaak van dunner aluminium of staal gemaakt, wat gevoeliger is voor trillingen onder invloed van wind.Losse onderdelen (frunk): Soms trilt de 'frunk' (bagageruimte voor) of de plastic bekleding onder de motorkap, wat resulteert in trillingen van het gehele paneel. 

Hoe los je het op?
Vaak kan het probleem eenvoudig worden verholpen door de rubberen stoppers aan de voorzijde onder de motorkap iets uit te draaien, waardoor de kap strakker in de vergrendeling valt. Als het structureel is, kan het aanbrengen van dempingsmateriaal tussen de binnen- en buitenplaat helpen.
Dank je hiervoor: waar ik benieuwd naar ben of alle/meeste Xpeng G9 rijders tegen dit trillen aanlopen. Wie heeft het kunnen aanpassen om dit te verhelpen en waar dit laten doen?

• MM1974
V_Andy schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:54:
[...]

Ondanks enkele testritten met de xpeng konden we nooit een aangename binnentemperatuur creëren. Zeker het koude gevoel aan de benen was voor mijn vrouw een no go🙄.
Als eerste: gefeliciteerd met je keuze!
Even los van het niet op temperatuur krijgen van het interieur heb jij de trillingen ook waar genomen tijdens je testritten?

• TheHPWhisperer
Dank je hiervoor: waar ik benieuwd naar ben of alle/meeste Xpeng G9 rijders tegen dit trillen aanlopen. Wie heeft het kunnen aanpassen om dit te verhelpen en waar dit laten doen?
Ik heb sinds oktober een G9P en zie ook dat er beweging zit in de motorkap. Het probleem is precies wat eerder beschreven is: "Aerodynamische druk (windvlaag): Bij hoge snelheden kan de luchtstroom over de motorkap ervoor zorgen dat het dunne, lichtgewicht plaatwerk gaat 'klapperen' of vibreren. Onvoldoende stijfheid/isolatie".
Het staat hier wat ongenuanceerd beschreven waardoor je de indruk zou kunnen krijgen dat het verschrikkelijk wappert, op en neer gaat of geluid maakt, maar dat is allemaal niet aan de orde. Het punt is gewoon dat het een enorme plaat dun metaal is met, naar mijn bescheiden mening, te weinig verstevigingsconstructie aan de onderzijde van die plaat metaal en daardoor zit er wat beweging in dat plaatwerk. Ik heb het bij al mijn eerdere auto's nooit gezien, maar storend? Neuh dat nou ook weer niet.
Ik heb een idee om het nagenoeg teniet te doen en ga binnenkort eens wat fröbelen met een specifiek soort foamschuim...

[ Voor 5% gewijzigd door TheHPWhisperer op 17-02-2026 00:42 ]

• V_Andy
MM1974 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:15:
[...]

Als eerste: gefeliciteerd met je keuze!
Even los van het niet op temperatuur krijgen van het interieur heb jij de trillingen ook waar genomen tijdens je testritten?
Dit had ik ook waargenomen, dit wel enkel bij hogere snelheden(100+). Ik denk dat je dit ook sneller waarneemt bij een donkere kleur.
Uitleg hiervoor was om een betere score te krijgen bij NPAC( impact met een voetganger).

• StephanN93
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-02 14:03
Voor het trillen op de G9, ik had op de Discord een keer gelezen dat je de rubbers onder de motorkap (waar de kap op rust), deels kan afstellen om de vibratie minder te maken. Zelf geen last met mijn G9LR wat betreft de vibraties, maar was wel een punt om naar te kijken bij eerste ritjes na afhalen.

• Road-runner83
V_Andy schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:54:
[...]

Dit was mogelijk heel makkelijk te fixen ;).

De G6 heeft dit namelijk ook, als je de ECO stand uit zet bij de airco (3 puntjes) dan werkt hij gewoon normaal :)

• V_Andy
Road-runner83 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:29:
[...]

Dit was mogelijk heel makkelijk te fixen ;).

De G6 heeft dit namelijk ook, als je de ECO stand uit zet bij de airco (3 puntjes) dan werkt hij gewoon normaal :)
Ook gedaan bij de G9. Had dit al opgepikt op de Discord groep👍. Maar het resultaat bleef hetzelfde in ons geval☹️

• TurboNick3
  • Laatst online: 19:19

TurboNick3

Thedutchtravellers

Voor de mensen met een G9 of andere EV die last heeft van motorkap vibratie.
Naast die rubbers aan de zijkanten kan je ook zelf heel makkelijk een stukje ontdreuningsplaat plakken aan de binnenkant van de motorkap. Dit word ook veel bij zelfbouwcampers gedaan in de start van de zelfbouw als je een kale lege bus koopt dan is die dunne plaat van de zijkant ontzettend aan het trillen en dat maakt zeker in een holle ruimte enorm veel lawaai. Dit los je dus op door die zelfklevende ontdreuningsplaten te plakken. Die maken de motorkap of plaat algemeen iets zwaarder waardoor die niet meer trilt.

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

• MM1974
TurboNick3 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:29:
Naast die rubbers aan de zijkanten kan je ook zelf heel makkelijk een stukje ontdreuningsplaat plakken aan de binnenkant van de motorkap. Dit word ook veel bij zelfbouwcampers gedaan in de start van de zelfbouw als je een kale lege bus koopt dan is die dunne plaat van de zijkant ontzettend aan het trillen en dat maakt zeker in een holle ruimte enorm veel lawaai. Dit los je dus op door die zelfklevende ontdreuningsplaten te plakken. Die maken de motorkap of plaat algemeen iets zwaarder waardoor die niet meer trilt.
Dank je hiervoor en lijkt mij wel een goede oplossing. Heb jij ervaring hiermee?

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-02 08:42
TurboNick3 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:29:
Klinkt goed. Ik ben meer van computertechniek dan dit soort techniek. Heb je misschien ook ergens ene foto hiervan? Ben benieuwd hoe dat er dan uit zou zien.

XPENG G9 Performance 2024

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-02 09:49

Ik merk dat jij een hele andere beleving hebt met je Xpeng dan ik.

Je kunt "remote" als in "op afstand" via de officiële Xpeng app de range etc uitlezen of acties uitvoeren. Een Home Assistant integratie voor Xpeng is er inderdaad niet doordat de API niet vrij toegankelijk is, maar dit is ook zeker niet iets wat standaard iedere auto fabrikant aanbied.

Ik heb het laden anders geautomatiseerd. Mijn Easee Lite laadpaal is via Home Assistant gekoppeld, als ik de kabel in een auto steek start hij automatisch met laden. Wanneer laden voltooid is koppelt hij auto los. Je hebt alleen de app / nodig als je bij minder dan 100% wilt loskoppelen.
Het zou fijn zijn als Xpeng softwarematig aanpast dat lang inhouden van de laadpoort open/sluit knop het laden stop. Dien het ook in als feature request ;)!

De bluetooth sleutel werkt niet goed genoeg, dit is ook mijn grootste frustratie. Hij opent gelukkig wel altijd als je (een paar keer) aan de handgreep trekt.
De handzender gebruik ik echt nooit, de bluetooth-key is (zelfs met het handmatig aan de handgreep trekken) veel fijner.

De Xpilot werkt echt wel goed genoeg om een toevoeging te zijn. Ik gebruik het eigenlijk altijd op de snelweg & vaak op lange provinciale wegen. Het is echt veel relaxter rijden dan alleen adaptive cruise contol.
Ja, Xpeng remt in scherpe snelweg bochten (nog steeds) te veel af, maar het is vooraf goed inschatbaar (min of meer iedere snelwegbocht waar borden staan waarschuwen voor een scherpe bocht). Oplossing, voorafgaand aan de bocht tijdelijk gas indrukken dan overrule je dit, na de scherpe bocht laat je los en gaat hij automatisch verder.

Tesla laad plaatsen op een fijne plek? Je verliest altijd een 2-3 minuten tijd omdat je eerst van de snelweg af moet en dan zijn er vaak niet eens restaurantjes / speelplaatsjes voor de kids. De FastNed / Ionity ligt direct op het tankstation terrein langs de snelweg met veel voorzieningen.
Neemt niet weg dat het jammer is dat Tesla laders te langzaam laden. Ik heb er persoonlijk niet echt last van.

Ik heb mijn Xpeng (G6 '24) bij OHRA verzekerd, €69 p.m. all-risk (met schade vrije jaren). Volgens mij een prima tarief, ter vergelijking ABN AMRO vroeg €170 p.m.

Voor deze aanschafprijs vindt je eigenlijk geen enkele andere auto met al deze features.

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-02 16:34
kramon schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:25:
[...]

Klinkt goed. Ik ben meer van computertechniek dan dit soort techniek. Heb je misschien ook ergens ene foto hiervan? Ben benieuwd hoe dat er dan uit zou zien.
Ook wel benieuwd naar. G9 heeft nu eenmaal een trillende 'motor'kap, hopelijk kan het simpel verholpen worden.

• Road-runner83
RVE_NL schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:55:
[...]

Ik merk dat jij een hele andere beleving hebt met je Xpeng dan ik.

Je kunt "remote" als in "op aftand" via de officiële Xpeng app de range etc uitlezen of acties uitvoeren. Een Home Assistant integratie voor Xpeng is er inderdaad niet doordat de API niet vrij toegankelijk is, maar dit is ook zeker niet iets wat standaard iedere auto fabrikant aanbied.

Ik heb het laden anders geautomatiseerd. Mijn Easee Lite laadpaal is via Home Assistant gekoppeld, als ik de kabel in een auto steek start hij automatisch met laden. Wanneer laden voltooid is koppelt hij auto los. Je hebt alleen de app / nodig als je voor de 100% wilt loskoppelen.
Het zou fijn zijn als Xpeng softwarematig aanpast dat lang inhouden van de laadpoort open/sluit knop het laden stopt, dan zou dat fijn zijn. Dien het ook in als feature request ;)!

De bluetooth sleutel werkt niet goed genoeg, dit is ook mijn grootste frustratie. Hij opent gelukkig wel altijd als je (een paar keer) aan de handgreep trekt.
De handzender gebruik ik echt nooit, de bluetooth-key is (zelfs met het handmatig aan de handgreep trekken) veel fijner.

De Xpilot werkt echt wel goed genoeg om een toevoeging te zijn. Ik gebruik het eigenlijk altijd op de snelweg & vaak op lange provinciale wegen. Het is echt veel relaxter rijden dan alleen adaptive cruise contol.
Ja, Xpeng remt in scherpe snelweg bochten (nog steeds) te veel af, maar het is vooraf goed inschatbaar (min of meer iedere snelwegbocht waar borden staan waarschuwen voor een scherpe bocht). Oplossing, voorafgaand aan de bocht tijdelijk gas indrukken dan overrule je dit, na de scherpe bocht laat je los en gaat hij automatisch verder.

Tesla laad plaatsen op een fijne plek? Je verliest altijd een 2-3 minuten tijd omdat je eerst van de snelweg af moet en dan zijn er vaak niet eens restaurantjes / speelplaatsjes voor de kids. De FastNed / Ionity ligt direct op het tankstation terrein langs de snelweg met veel voorzieningen.
Neemt niet weg dat het jammer is dat Tesla laders te langzaam laden. Ik heb er persoonlijk niet echt last van.

Ik heb mijn Xpeng (G6 '24) bij OHRA verzekerd, €69 p.m. all-risk (met schade vrije jaren). Volgens mij een prima tarief, ter vergelijking ABN AMRO vroeg €170 p.m.

Voor deze aanschafprijs vindt je eigenlijk geen enkele andere auto met al deze features.
Mbt bluetooth sleutel, volgens mij werkt dit als een keyless entree --> als ik op het knopje druk (links op de hendel) gaat hij in principe altijd direct open. Dit is hetzelfde als op mijn vorige auto (XC60).

• Lisa
@Focus ja ik gebruik de ionity app en dan exporteer ik hem naar googlemaps

• MichaelReitsma
kramon schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:25:
[...]

Zie hier, uitknippen en vastplakken.
https://amzn.eu/d/0gJZN8nJ

• MichaelReitsma
Hoe gaat dat met meerdere gebruikers en toegang en of starten?
Kunnen ze allemaal bluetooth oid gebruiken? Wordt er gelijk een profile met stoel standen geladen?

• hoipimniet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-02 15:45
MichaelReitsma schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 07:39:
Hoe gaat dat met meerdere gebruikers en toegang en of starten?
Kunnen ze allemaal bluetooth oid gebruiken? Wordt er gelijk een profile met stoel standen geladen?
Ik heb een G6. Ik ben de hoofdgebruiker, en ik kan in totaal 4 (geloof ik) digitale sleutels uitgeven. Die worden gekoppeld aan een Xpeng-account, met een eigen e-mailadres dus. Ja, die krijgen hun eigen gebruikersprofiel met stoelstanden, rijstanden, muziekinstellingen, snelkoppelingsmenu etc.

"profiel" is een beetje dubbel want onder je gebruikersaccount kun je ook nog 4 verschillende profielen instellen. Die zijn gelimiteerd tot stoel- en spiegelinstellingen.

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-02 11:29
Kammika schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:58:
[...]

Ik gebruik Enode en EVCC en dat werkt prima. Het probleem is echter dat Enode geen licenties meer verstrekt aan particulieren. Het is eigenlijk wachten op een commerciële partij die Enode connecties gaat aanbieden voor een redelijke prijs. Voor nu ben je overgeleverd aan open-source initiatieven zoals EVConduit.

• TurboNick3
  • Laatst online: 19:19

TurboNick3

Thedutchtravellers

MM1974 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:45:
[...]

Dank je hiervoor en lijkt mij wel een goede oplossing. Heb jij ervaring hiermee?
@kramon

Jazeker ik heb dit toegepast op mijn zelfbouwcamper en oude auto.

Hier zijn voorbeelden bij camperzelfbouwers
https://crazycampers.nl/product/isolatie/ontdreuningsplaten/

https://vrolijkopreis.nl/product/ontdreuningsplaten-noico-2-mm-34-m%C2%B2-zelfklevend/

uitleg video https://youtu.be/cbBaV_Fb0CM?si=b2D0fgu9A7FHNimu&t=217

Zijn er nog veel meer te vinden overigens.
Amazon is het meestal voordelig te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door TurboNick3 op 19-02-2026 11:32 ]

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

• FrenzyFreak
Update van de Frank Energie klantenservice over Slim laden via Enode:
Ze verwachten dat Slim laden bij Xpeng nog niet lekker werkt, omdat nog niet alle capabilities op groen staan bij Enode (https://developers.enode.com/brands/XPENG)

Enode zelf geeft zich een score van 3/3: "The vendor APIs are considered stable with quick response times, resulting in an overall optimal user experience."

In EVConduit heeft de operator zelf alvast erbij gezet:
Slow refresh from ENODE/XPENG
I have noticed the data coming from ENODE is quiet sporadic, sometimes hours between updates so there maybe some issue between XPENG and ENODE. I have added a "Refresh from ENODE" button on the Dashboard to force a pull from ENODE, if thats not updated nothing we can do this end.
Gisteren nogmaals de G6 via Frank laten laden na opnieuw de Enode koppeling te leggen, maar wederom wordt de G6 niet fatsoenlijk aangestuurd en krijg ik ook meerdere sessies in de app te zien.

[ Voor 8% gewijzigd door FrenzyFreak op 19-02-2026 11:50 ]

• KWOAD
FrenzyFreak schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:48:
Update van de Frank Energie klantenservice over Slim laden via Enode:
Ze verwachten dat Slim laden bij Xpeng nog niet lekker werkt, omdat nog niet alle capabilities op groen staan bij Enode (https://developers.enode.com/brands/XPENG)

Enode zelf geeft zich een score van 3/3: "The vendor APIs are considered stable with quick response times, resulting in an overall optimal user experience."

In EVConduit heeft de operator zelf alvast erbij gezet:

[...]

Gisteren nogmaals de G6 via Frank laten laden na opnieuw de Enode koppeling te leggen, maar wederom wordt de G6 niet fatsoenlijk aangestuurd en krijg ik ook meerdere sessies in de app te zien.
Kortom, lijkt aan Xpeng te liggen? Wellicht wat voor de larkbase (meldpunt Xpeng waar je (software)problemen kunt melden.

• FrenzyFreak
@KWOAD Weet ik niet zeker, dit is mijn eerste ervaring met Enode (, Xpeng en Frank Energie).

Voorheen stuurde ik een Tesla via Jedlix aan, daar zat Enode niet tussen voor zover ik weet. De maximale vertraging daarmee na het inpluggen was zo'n 5 minuten voordat Jedlix de controle overnam. Misschien ben ik verwend.

Wellicht heeft iemand anders ervaring met Enode?

@roel00 Je zegt hierboven dat je Enode gebruikt met EVCC. Ik zou graag willen weten of jij de Xpeng rond piekuren (etenstijd) kunt insteken, waarna het laden gepauzeerd wordt voor meer dan een uur. En dat het laden in goedkopere uren succesvol wordt hervat. Belangrijk hierbij is dat niet alleen EVCC laat zien dat je een schema volgt, maar dat je energieverbruik ook overeenkomt met die pauzes en laadmomenten.

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-02 11:29
@roel00 Je zegt hierboven dat je Enode gebruikt met EVCC. Ik zou graag willen weten of jij de Xpeng rond piekuren (etenstijd) kunt insteken, waarna het laden gepauzeerd wordt voor meer dan een uur. En dat het laden in goedkopere uren succesvol wordt hervat. Belangrijk hierbij is dat niet alleen EVCC laat zien dat je een schema volgt, maar dat je energieverbruik ook overeenkomt met die pauzes en laadmomenten.
Ik gebruik evcc o.a. voor laden op zonne energie. Ik heb geen dynamische tarieven, maar begrijp van anderen dat dat ook mogelijk is. Kijk eens op de diverse evcc topics hier zou ik zeggen.

• Tdebassie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-02 14:31
Welke ervaringen zijn er met dakdragers op de G6? Ik kan zelf voor de G6 als compatibel TreeFrog en Yakima vinden. Maar heb er verder geen verstand van. Passen andere ook? Welke worden gebruikt?
Pagina: 1 ... 59 60 Laatste