XPENG G9 Long Range 2026 / 5C – praktijkervaringen, eigenaardigheden en accessoires
Sinds kort rijd ik een XPENG G9 Long Range, modeljaar 2026 / 5C-generatie (OS nog steeds 5.8.x).
Omdat er op Tweakers relatief weinig uitgebreide gebruikerservaringen met deze generatie staan, leek het me nuttig mijn eerste indrukken alvast te delen, wie weet heeft iemand er iets aan.
De korte versie: technisch is dit een erg indrukwekkende auto. Stil, comfortabel, ruim, snel en werkelijk volgehangen met hardware en elektrische functies.
Tegelijkertijd kom ik steeds dingen tegen waarbij ik denk: "jullie waren er voor 90% — waarom heeft niemand die laatste 10% nog even afgemaakt?"
Voorlopige pluspunten
- Zeer stil en comfortabel
- Erg veel ruimte
- Goede stoelen en massagefunctie
- Sterke camera- en parkeerhardware
- Veel standaarduitrusting
- Snellaadarchitectuur van de 5C-generatie
- Interieur voelt over het algemeen degelijk
- Veel handige elektrische comfortfuncties
- Grote Chinese aftermarket-accessoiremarkt
Voorlopige minpunten
- Software benut de aanwezige hardware niet altijd volledig
- Nog geen echte one-pedal mode
- ACC/ADAS heeft nog duidelijke verbeterpunten
- Snelheidslimieten zijn regelmatig fout
- Sommige materiaalkeuzes voelen minder premium dan ze zouden moeten
- Een aantal praktische ontwerpdetails is onnodig onhandig
- Europese accessoirebeschikbaarheid loopt duidelijk achter op China
RIJDEN EN COMFORT
De eerste indruk tijdens het rijden is vooral hoe stil de G9 is. Wind- en aandrijfgeluid zijn laag en op lange ritten voelt hij erg ontspannen aan.
De stoelen zijn comfortabel en de massagefunctie is meer dan alleen een gimmick. Dat is zo'n functie waarvan ik vooraf dacht dat ik hem nauwelijks zou gebruiken en die vervolgens toch regelmatig aanstaat.
De aandrijflijn is soepel en ruim krachtig genoeg. Natuurlijk wou ik AWD en luchtvering, maar de extra kosten plus de verzekeringspremie die omhoog zou schieten (met vereiste peilzender enzo) hielden me tegen.
Wat ik wel mis is een echte one-pedal mode waarbij de auto regeneratief volledig tot stilstand komt. Die zou er aan komen, maar G9 tot nu toe blijft achter.
Tijdens een zonnige middag thuis 14 procentpunt bijgeladen. Home Assistant registreerde ongeveer 14,6 kWh en circa €2,50 laadkosten. Met een wat conservatievere praktijkwaarde van 15,6 kWh/100 km komt dat neer op ongeveer 85–90 km extra bereik na laadverliezen, oftewel grofweg 3 cent per kilometer.
ACC / FILE-EINDES
Ik heb inmiddels één situatie gehad waarbij de ACC bij het naderen van een file naar mijn gevoel veel te lang bleef doorrijden.
Ik heb zelf ingegrepen.
Misschien had de auto uiteindelijk nog zelfstandig voldoende hard geremd. Dat kan ik uiteraard niet bewijzen. Maar zelfs als dat zo was geweest, zou het vermoedelijk vrij laat zijn geweest.
En dat is ook niet ideaal: niet alleen omdat je zelf comfortabel wilt vertragen, maar ook omdat de auto achter je tijd nodig heeft om te reageren.
Eén incident is geen statistiek, maar het was voor mij wel voldoende om de ACC bij plotselinge file-eindes niet blind te vertrouwen.
ADAS / SENSORHARDWARE
Een terugkerend gevoel bij deze auto is dat de hardware soms meer lijkt te kunnen dan de software ermee doet.
Er zitten camera's, parkeersensoren en meerdere radars in de auto, maar de interface presenteert bijvoorbeeld bij achteruit parkeren geen simpele numerieke afstand:
"42 cm tot obstakel" (met name aan de zijkanten)
Dat zou ik juist bijzonder nuttig vinden.
Hetzelfde geldt voor automatisch parkeren. Ik zou graag een instelling zien als:
- houd 50 cm achter de auto vrij, zodat de achterklep nog open kan;
- parkeer normaal;
- zet de auto zo diep mogelijk in het vak.
- Voorwaarts vs achterwaarts inparkeren
De hardware lijkt de informatie toch al te hebben. Maak er dan gebruik van.
FULL SELF DRIVING / SNELWEG
Hier zie ik nog behoorlijk veel ongebruikt potentieel.
Ik zou graag zien dat XPENG op termijn minstens op autosnelwegen veel verder richting volwaardige hands-off rijondersteuning gaat.
Niet alleen ACC en lane keeping, maar werkelijk langere stukken snelweg zelfstandig kunnen afhandelen.
Daar hoort ook betere snelheidslimietherkenning bij.
Zoals bij veel moderne auto's is de weergegeven maximumsnelheid geregeld fout. Kaartdata, tijdelijke borden, parallelwegen en bordherkenning lopen kennelijk nog te vaak door elkaar.
Soms lijkt hij 30 km/u maar als standaard te nemen, dan kan het niet mis gaan.
Als ADAS belangrijker wordt, moet dat uiteindelijk natuurlijk betrouwbaarder, en de Turin chip ipv 1x Nvidia Orin had natuurlijk het e.e.a. gemakkelijker gemaakt daarin.
INTERIEURKLEUREN
De namen van de interieurkleuren zijn... optimistisch.
"Saddle" is in werkelijkheid behoorlijk worteloranje.
"Coffee" heeft juist een opvallend roze/mauve zweem.
Mijn vermoeden is dat de kleur van het basismateriaal onder de pigmentlaag onvoldoende is meegenomen, maar dat is uiteraard slechts een vermoeden.
Hoe dan ook: bij een auto in deze prijsklasse verwacht ik dat iemand fysieke materiaalstalen onder daglicht bekijkt en zegt: "Als mijn koffie er zo uit ziet drink ik hem niet meer op..."
HET STUUR
Dit is voor mij een van de duidelijkere materiaal-missers.
Het stuur is uitgevoerd in kunstleer.
Dat zal vermoedelijk mede vanuit duurzaamheid/vegan-positionering zijn gedaan, maar praktisch heeft het een nadeel: er zit verrassend weinig grip op.
Dat is extra ironisch omdat de auto regelmatig wil weten of je het stuur vasthoudt, en ook zelfs op "heavy" stuurbekrachtiging weinig feedback geeft.
Mijn oude Volvo had een erg goed leren stuur. Alleen dat ene contactpunt gaf de auto onmiddellijk een premiumgevoel, zelfs toen de rest van die Volvo ondertussen langzaam uit elkaar begon te vallen. In de G9 voelt het stuur juist iets goedkoper dan de rest van het interieur.
HOEVEEL ELEKTROMOTOREN ZITTEN ER EIGENLIJK IN DEZE AUTO?
De cabine is werkelijk absurd ver gemotoriseerd.
Stoelen, hoofdsteunen, massage, ventilatie, verwarming, spiegels, achterbank enzovoort.
Soms krijg je het gevoel dat er meer elektrisch actuatorvermogen in het interieur zit dan op de achteras.
Daarom vind ik het des te vreemder dat de relaxstoelen van de eerdere G9-generatie een echte uitklappende voetensteun hadden en die in deze generatie verdwenen is. Dat voelt als een duidelijke feature-regressie.
ELEKTRISCH NEERKLAPPEN ACHTERBANK
De knoppen waarmee je de achterbank elektrisch kunt neerklappen vind ik vooral een voorbeeld van "technisch tof, praktisch nauwelijks nodig."
Ik sta eigenlijk liever naast de stoel wanneer die naar beneden komt dan dat ik ergens op een knop druk en hem hoor neerkletteren.
Een simpele mechanische ontgrendeling had wat mij betreft net zo goed gewerkt. Niet iedere elektromotor maakt de auto beter.
FRUNK
De frunk is nuttig, maar de bediening voelt alsof XPENG hem nog steeds als een traditionele motorkap behandelt. Dat vind ik conceptueel verkeerd.
Het is bagageruimte.
Dus zou hij zich ook als bagageruimte moeten gedragen:
- normale ontgrendeling;
- liefst elektrisch openen;
- liefst elektrisch sluiten;
- geen benzineauto/motorkap-ritueel.
Als ik daar laadkabels of bagage in leg, wil ik geen motorkap openen.
Overigens is het frunk-deksel gevoerd/gewatteerd in deze editie en de spanning is prima, maar hij is nog steeds flinterdun en "wiebelt" nog altijd bij ~100km/u.
LAADPOORT
De laadpoort heeft een vrij simpel ontwerpprobleem: Er loopt water in, en dat blijft deels staan. Voor iets dat permanent buiten zit en regelmatig openstaat tijdens regen zou ik betere drainage verwachten.
BANDEN
Mijn auto staat op Goodyear-banden. Bij ongeveer 2,6-2,7 bar zien ze er visueel opvallend zacht uit, bijna alsof er te weinig lucht in zit. Dat hoeft technisch helemaal niets te betekenen; brede banden en de vorm van de zijwand kunnen er nu eenmaal zo uitzien.
Maar het resultaat is wel dat ik twijfel, terwijl de spanning gewoon klopt.
DE KOFFERBAK EN DE DUBBELE BODEM
De G9 heeft een grote kofferbak met een tweede niveau / bergruimte onder de vloer.
Daar kwam ik tijdens het zoeken naar accessoires iets merkwaardigs tegen.
Veel TPE-kofferbakmatten hebben wel een uitsparing voor de handgreep van die tweede bodem, maar geen vouw- of scheidingslijn ter hoogte van het scharnier.
Je kunt dus prima bij de handgreep...
...maar vervolgens moet alsnog de hele TPE-mat mee omhoog.
Dat voelt nogal half af.
Na behoorlijk wat zoeken heb ik uiteindelijk een variant gevonden die op de productfoto's wél een duidelijke vouw-/scharnierlijn lijkt te hebben.
ACCESSOIRES
3W TPE automatten – besteld
Voor de cabine heb ik uiteindelijk deze gekozen:
3W TPE automatten voor XPENG G9
Niet de goedkoopste oplossing, maar ik vond dit veruit de netst uitziende TPE-set.
Veel Chinese sets hebben nogal drukke patronen of zien er erg aftermarket uit. Deze zijn relatief rustig en OEM-achtig vormgegeven.
Of de meerprijs het waard is zal ik na ontvangst aanvullen.
Kofferbakmat + frunkmat – AliExpress
Deze combinatie heb ik besteld:
XPENG G9 trunk/frunk TPE-set op AliExpress
De reden om juist deze te proberen is dat de kofferbakmat op de productfoto's een duidelijke vouw-/scharnierlijn lijkt te hebben ter hoogte van de dubbele bodem.
Daarnaast zit er een frunkmat bij.
AliExpress-productfoto's zijn helaas niet altijd volledig consistent, dus ik zal na ontvangst controleren of daadwerkelijk de afgebeelde versie geleverd is.
Miskoop: LUWU siliconen/rubberen mat voor de telefoonladers
Deze gaat retour:
LUWU Compatible with Xpeng G9 2024 2025 2026 Rubber Mat Center Console Storage Box Non-slip Mat
De productfoto's lijken sterk op de middenconsole van de G9, maar mijn exemplaar paste niet goed.
De achterkant stond omhoog en de uitsparingen sloten niet netjes aan op de ventilatieopeningen van de draadloze telefoonladers.
Het is mogelijk dat het materiaal tijdens transport vervormd is geraakt en dat een föhn/heteluchtbehandeling de vorm had kunnen corrigeren.
Maar voor een modelspecifiek accessoire verwacht ik eigenlijk "neerleggen en klaar". Dus retour.
WAT IK ZOU VERANDEREN ALS XPENG MORGEN MIJN BEDRIJF WAS
1.
True one-pedal driving toevoegen.
De hardware lijkt het gewoon te kunnen.
2.
Snelweg-ADAS veel verder ontwikkelen.
Uiteindelijk minstens echte hands-off functionaliteit op snelwegen (natuurlijk spelen er politieke en andere belangen daar ook een rol)
3.
ACC eerder en rustiger laten reageren op file-eindes.
Niet technisch "net op tijd", maar verkeerskundig voorspelbaar.
4.
Snelheidslimietherkenning verbeteren.
Kaartdata, camera's en context beter combineren.
5.
Parkeerafstanden numeriek tonen.
Als de sensoren 42 cm meten, toon dan gewoon 42 cm, bij alle aanzichten. Ik heb nog niet gevonden hoe ik de auto in een bovenaanzicht kan laten zien tijdens parkeren of uitrijden (icm camerabeelden)
6.
Instelbare parkeerdiepte toevoegen.
Bijvoorbeeld "houd 50 cm vrij achter de auto".
7.
Frunk behandelen als een echte bagageruimte.
Liefst elektrisch openen/sluiten.
8.
Drainage van de laadpoort verbeteren.
Water hoort daar niet te blijven staan.
9.
Beter stuurmateriaal gebruiken.
Meer grip en een premium tactiel gevoel.
10.
Interieurkleuren opnieuw valideren.
Saddle is te oranje, Coffee te roze.
11.
De echte voetensteun terugbrengen.
De eerdere relaxstoel had hem; deze generatie niet.
12.
Niet alles elektrisch maken puur omdat het kan.
De achterbank is daar een goed voorbeeld van.
13.
Een fatsoenlijke Europese accessoirecatalogus aanbieden.
Goede TPE-matten, frunkmat, correcte kofferbakmat, stoelrugbescherming enzovoort.
14.
Software beter laten benutten wat de hardware al kan.
Dit is misschien wel mijn belangrijkste algemene punt.
VOORLOPIGE CONCLUSIE
De G9 is tot nu toe vooral een auto met een uitstekende basis en een opvallend lange lijst kleine verbeterpunten.
De fundamentele zaken zijn goed:
- comfortabel;
- stil;
- ruim;
- snel;
- technisch geavanceerd;
- veel standaarduitrusting.
Mijn kritiek zit vooral in details:
- UX;
- software;
- materiaalkeuzes;
- praktische bediening;
- functies die nét niet logisch genoeg zijn uitgewerkt.
Dat is voor mij een wezenlijk verschil met een auto waarbij de basis niet klopt.
Veel kritiek komt uiteindelijk neer op "Je bent er bijna. Waarom heb je die laatste 10% niet gedaan?"
Ik zal deze post bijwerken naarmate er meer kilometers, software-updates, laadervaringen en accessoires bijkomen.