Yup ik heb enode direct in HA als integratie en zie daar 11 sensoren van mijn Xpeng. Dus vandaar mijn vraag wat de waarde is van Evconduit.KWOAD schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:30:
[...]
De software/plugin die communiceert tussen Enode en HA. Want kan jouw HA rechtstreek communiceren met Enode?
Hallo allen, ik ga ook meelezen hier. Gisteren proefrit in de Xpeng G6 en die beviel wel. Heb een Model Y in de bestelling staan maar ik denk dat ik die ga annuleren. Gaat om priveaanschaf, en Tesla zit toch met hun premium abo en FSD achter een betaalmuur. Ook autopark enzo, extra bijbetalen. Xpeng biedt een completere package. Android Auto nog een pluspunt. Parkeersensoren, massage...
Momenteel wil ik denk ik wachten op de Turing-chip, vind het zonde om prive 48k voor de LR neer te leggen wetende dat die nieuwe chip eraan zit te komen met VLA2.0 support. Dat gezegd hebbende vind ik zelfs met de huidige uitrusting het al een betere deal dan de MY (Premium LR kostte 55k).
Momenteel wil ik denk ik wachten op de Turing-chip, vind het zonde om prive 48k voor de LR neer te leggen wetende dat die nieuwe chip eraan zit te komen met VLA2.0 support. Dat gezegd hebbende vind ik zelfs met de huidige uitrusting het al een betere deal dan de MY (Premium LR kostte 55k).
[ Voor 4% gewijzigd door Refl op 18-03-2026 11:53 ]
Ryzen 7600 | 7800XT | Mustang Mach-E & ID.3 | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (16,8kWh)
Ja, maar wanneer is de G6 dan daadwerkelijk leverbaar met die chip?Refl schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:53:
Momenteel wil ik denk ik wachten op de Turing-chip, vind het zonde om prive 48k voor de LR neer te leggen wetende dat die nieuwe chip eraan zit te komen met VLA2.0 support.
[ Voor 4% gewijzigd door Nougat op 19-03-2026 12:40 ]
Maakt er overigens iemand gebruik van de "Xpeng Universal Car Seat Leg Support Extension Mat Cushion Pad"?
https://xpengaccessories....er?variant=41879844978723
Dat weet niemand officieel volgens mij. Dat blijft enorm koffiedik kijken omdat Xpeng dat zelf ook niet mededeelt. Wat ook logisch is, anders raken ze de huidige modellen mogelijk niet allemaal meer kwijt.Nougat schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:39:
[...]
Ja, maar wanneer is de G6 dan daadwerkelijk leverbaar met die chip?
Ik durf niet te zeggen of die Turing chips snel naar Europa komen. Waar de Chinese versie al een tijd rond reed met twee Orin-X chips, is het nieuwste model in Europa (2025) nog met รฉรฉn Orin-X chip. Dat liep ook niet in lijn met China. En als de chip er al in komt, betekent dat nog niet dat het hier allemaal vlekkeloos zal werken. Er zal specifiek op Europese situaties getraind moeten worden. Al zijn daar al wel mooie filmpjes van trouwens. Ik heb dus goede hoop samen met jou, maar er is zeker nog geen garantie dat Turing chips en VLA al in het 2026 model komen. Rond juni zullen we wel meer te weten komen.Refl schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:53:
Als je (net als ik) privรฉ koopt, zou je ook voor een demo auto kunnen gaan. De eerste auto's van modeljaar 2025 zijn eind september in gebruik genomen en gaan er na 6 maanden uit. Op die manier neem ik een G9 long range over. Dan zit je ook niet met lange onvoorspelbare levertijden. Maar als je de tijd hebt, kun je uiteraard nog tot juni afwachten in de hoop dat er dan meer bekend is.
Home Assistant ๐ ๐ฑ, Zonneplan 20kWh thuisbatterij ๐๐ , Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade ๐ก๏ธ๐ฟ, 4100Wp PV โ๏ธ, XPeng G9 ๐๐
Wat heeft de Turing-chip voor voordelen behalve het autonoom rijden (waar ik zelf toch geen gebruik van zou maken)?
Voor zover ik weet zijn de Orin-X en Turing chips alleen belangrijk voor de rijhulpsystemen (ADAS) en autonoom rijden (XNGP/VLA/VLA 2.0). Het entertainment systeem en dergelijke draait op een andere processor. Volgens mij de Qualcomm Snapdragon 8295P. Aangezien de cockpit ook steeds meer met AI doet, kan ik me voorstellen dat er een Turing chip gebruikt gaat worden voor ChatGPT achtige integratie en commando's. Maar ik verwacht dat de upgrade dus vooral voor hulpsystemen en autonoom rijden gaat zijn.Nougat schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:51:
Wat heeft de Turing-chip voor voordelen behalve het autonoom rijden (waar ik zelf toch geen gebruik van zou maken)?
Home Assistant ๐ ๐ฑ, Zonneplan 20kWh thuisbatterij ๐๐ , Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade ๐ก๏ธ๐ฟ, 4100Wp PV โ๏ธ, XPeng G9 ๐๐
Maarja... als je wilt wachten op een model met die chip, dan zal je ook willen wachten op een eventuele favelift....
Daarom haal ik volgende week de G9 long range demo auto van het 2025 model (sinds afgelopen september beschikbaar in Nederland). De stap naar LFP was voor mij wel een belangrijke upgrade als privรฉ gebruiker. En voordeel van de demo auto is iets korting, voorspelbare en korte levertijd. En met de huidige dieselprijs kan die levering volgende week niet snel genoeg komenNougat schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:09:
Maarja... als je wilt wachten op een model met die chip, dan zal je ook willen wachten op een eventuele favelift....
Hmmm wel interessant deze. Ik moet zeggen dat ik er tot nu toe nog geen last van heb maar heb nog geen hele lange ritten gehad (van 2u+). Maar ik ga dit wel overwegen voor de zomervakantie.Nougat schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:42:
Maakt er overigens iemand gebruik van de "Xpeng Universal Car Seat Leg Support Extension Mat Cushion Pad"?
Interessant inderdaad. Jullie een idee hoe je dat ding vast zet? Vooral die achterkant met die rondjes snap ik niet echt.
Hi allen, ik ben een Xpeng G6 LR aan het overwegen, ik kom momenteel van een Tesla Model 3 LR.
Heb gisteren een proefrit gehad en er vielen mij twee minor dingen in het negatief op, los van het feit dat de auto verder echt compleet is en erg comfortabel. Ben benieuwd naar jullie ervaringen:
1) Apple CarPlay was erg laggy/traag. Ik had mijn mobiel op dat moment ook op de laadpad liggen waardoor die toch altijd warm wordt (ondanks de ventilatie) en daardoor eventueel CarPlay ook traag. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Ik vond de rest van de infotainment overigens ook soms traag; maar dat kan liggen aan het feit dat mijn referentiekader Tesla is.
2) Hond achterin: het viel mij op dat er in de kofferbak geen haak o.i.d. is waar ik de riem van de hond kan vastmaken. Het is voor mij een van de grootste reden om van mijn Tesla over te stappen zodat de hond achterin kan. Zijn hier aftermarket oplossingen voor? Ben overigens sowieso benieuwd naar ervaringen van mensen die hun hond achterin doen in de G6. Het betreft een medium hond รก 22kg
Alvast bedankt!
Heb gisteren een proefrit gehad en er vielen mij twee minor dingen in het negatief op, los van het feit dat de auto verder echt compleet is en erg comfortabel. Ben benieuwd naar jullie ervaringen:
1) Apple CarPlay was erg laggy/traag. Ik had mijn mobiel op dat moment ook op de laadpad liggen waardoor die toch altijd warm wordt (ondanks de ventilatie) en daardoor eventueel CarPlay ook traag. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Ik vond de rest van de infotainment overigens ook soms traag; maar dat kan liggen aan het feit dat mijn referentiekader Tesla is.
2) Hond achterin: het viel mij op dat er in de kofferbak geen haak o.i.d. is waar ik de riem van de hond kan vastmaken. Het is voor mij een van de grootste reden om van mijn Tesla over te stappen zodat de hond achterin kan. Zijn hier aftermarket oplossingen voor? Ben overigens sowieso benieuwd naar ervaringen van mensen die hun hond achterin doen in de G6. Het betreft een medium hond รก 22kg
Alvast bedankt!
XOS 5.8.7.8905
Rijhulpsystemen
โข Adaptieve cruisecontrol en Rijstrookcentrering Controle (ACC&LCC)
ใVerbeteringใ Optimaliseert ACC en LCC om ongewenste vertragingen te verminderen voor een soepelere en vloeiendere rijervaring.
ใVerbeteringใ Verbetert de volgprestaties van ACC en LCC, waardoor het volggedrag soepeler en natuurlijker aanvoelt.
ใVerbeteringใ Verfijnt LCC om kleine stuurcorrecties op rechte wegen te verminderen voor een stabielere en comfortabelere rit.
Slim cabine
โข Optimalisatie van apps van derden โ alleen voor Europa
ใVerbeteringใ Verbeterde Disney-app-ervaring met betere stabiliteit en soepelere prestaties, waarbij incidentele problemen zijn opgelost zoals het niet reageren van de app of wegvallend geluid.
โข Microfoonvrije karaoke
ใVerbeteringใ Geluid van hogere kwaliteit voor microfoonvrije karaoke, wat een meeslependere karaoke-ervaring in de cabine biedt.
Verbeterde rij- en comfortervaring
โข Langere looptijd airconditioning
ใOplossingใ Instelbare looptijd voor de functie Slimme ontgeuring op afstand, met maximaal 60 minuten.
Verbeterde oplaadervaring
โข Optimalisatie motorbesturing
ใVerbeteringใ Zorgt voor behoud van voertuigbesturing bij een storing van de resolversensor, waardoor gerelateerde storingen worden voorkomen.
Bugfixes en verbeteringen
ใOplossingใ Lost het probleem op waarbij WhatsApp-berichten de ingebouwde navigatie van de auto konden verstoren nadat Android Auto was verbonden.
ใOplossingใ Lost een probleem op waarbij het navigatiepictogram op de bureaubladbalk onjuist werd weergegeven als de Android-robot.
ใNieuwใ Het radiopictogram wordt nu weergegeven op de navigatiebalk van het bureaublad.
ใVerbeteringใ Verbeterde systeemstabiliteit in specifieke scenario's, waardoor storingen en fouten zoals vertraging, vastlopen van het scherm op het opstartlogo, zwarte schermen, uitval van de Voice Assistent, onverwachte herstarts en mislukte OTA-updates minder vaak voorkomen.
ใVerbeteringใ Hogere stabiliteit van CarPlay en Android Auto.
ใVerbeteringใ Verbetert de weergave van UI-teksten om beter aan te sluiten bij uw leesgewoonten.
ใVerbeteringใ Verfijnt hoe dataverbruik wordt bijgehouden en weergegeven, waardoor u meer inzicht en controle krijgt over uw entertainmentverkeer.
ใVerbeteringใ Het uploaden van voertuiggegevens in aftersalesscenario's is nu efficiรซnter, waardoor problemen sneller en nauwkeuriger kunnen worden geanalyseerd.
ใVerbeteringใ We hebben de seconde-per-seconde data-upload stopgezet en een nieuwe uploadfunctie op aanvraag geรฏntroduceerd, waarbij gegevens eerst lokaal worden opgeslagen in de eMMC-opslag van het voertuig. Let op: Er worden geen persoonsgegevens opgenomen in geรผploade gegevens.
ใVerbeteringใ Optimaliseert de logica voor het weergeven van voertuigbediening en -informatie, wat u meer inzicht biedt.
ใVerbeteringใ Verbetert de werking van de navigatiebalk op het bureaublad en het uiterlijk van de pictogrammen voor een intuรฏtievere ervaring.
ใVerbeteringใ Verbetert de algehele systeemstabiliteit verder.
ใVerbeteringใ Verkort de wachttijd voor OTA-updates, zodat u eerder toegang heeft tot nieuwe functies.
ใOplossingใ Verbetert de stabiliteit van signaaloverdracht om een probleem op te lossen waarbij de binnenste deurschakelaar niet werkte wanneer "Dubbeltikken om te openen" was ingeschakeld voor de linker achterdeur.
ใOplossingใ Lost verbindingsproblemen op die optraden tijdens roaming op specifieke providernetwerken.
Rijhulpsystemen
โข Adaptieve cruisecontrol en Rijstrookcentrering Controle (ACC&LCC)
ใVerbeteringใ Optimaliseert ACC en LCC om ongewenste vertragingen te verminderen voor een soepelere en vloeiendere rijervaring.
ใVerbeteringใ Verbetert de volgprestaties van ACC en LCC, waardoor het volggedrag soepeler en natuurlijker aanvoelt.
ใVerbeteringใ Verfijnt LCC om kleine stuurcorrecties op rechte wegen te verminderen voor een stabielere en comfortabelere rit.
Slim cabine
โข Optimalisatie van apps van derden โ alleen voor Europa
ใVerbeteringใ Verbeterde Disney-app-ervaring met betere stabiliteit en soepelere prestaties, waarbij incidentele problemen zijn opgelost zoals het niet reageren van de app of wegvallend geluid.
โข Microfoonvrije karaoke
ใVerbeteringใ Geluid van hogere kwaliteit voor microfoonvrije karaoke, wat een meeslependere karaoke-ervaring in de cabine biedt.
Verbeterde rij- en comfortervaring
โข Langere looptijd airconditioning
ใOplossingใ Instelbare looptijd voor de functie Slimme ontgeuring op afstand, met maximaal 60 minuten.
Verbeterde oplaadervaring
โข Optimalisatie motorbesturing
ใVerbeteringใ Zorgt voor behoud van voertuigbesturing bij een storing van de resolversensor, waardoor gerelateerde storingen worden voorkomen.
Bugfixes en verbeteringen
ใOplossingใ Lost het probleem op waarbij WhatsApp-berichten de ingebouwde navigatie van de auto konden verstoren nadat Android Auto was verbonden.
ใOplossingใ Lost een probleem op waarbij het navigatiepictogram op de bureaubladbalk onjuist werd weergegeven als de Android-robot.
ใNieuwใ Het radiopictogram wordt nu weergegeven op de navigatiebalk van het bureaublad.
ใVerbeteringใ Verbeterde systeemstabiliteit in specifieke scenario's, waardoor storingen en fouten zoals vertraging, vastlopen van het scherm op het opstartlogo, zwarte schermen, uitval van de Voice Assistent, onverwachte herstarts en mislukte OTA-updates minder vaak voorkomen.
ใVerbeteringใ Hogere stabiliteit van CarPlay en Android Auto.
ใVerbeteringใ Verbetert de weergave van UI-teksten om beter aan te sluiten bij uw leesgewoonten.
ใVerbeteringใ Verfijnt hoe dataverbruik wordt bijgehouden en weergegeven, waardoor u meer inzicht en controle krijgt over uw entertainmentverkeer.
ใVerbeteringใ Het uploaden van voertuiggegevens in aftersalesscenario's is nu efficiรซnter, waardoor problemen sneller en nauwkeuriger kunnen worden geanalyseerd.
ใVerbeteringใ We hebben de seconde-per-seconde data-upload stopgezet en een nieuwe uploadfunctie op aanvraag geรฏntroduceerd, waarbij gegevens eerst lokaal worden opgeslagen in de eMMC-opslag van het voertuig. Let op: Er worden geen persoonsgegevens opgenomen in geรผploade gegevens.
ใVerbeteringใ Optimaliseert de logica voor het weergeven van voertuigbediening en -informatie, wat u meer inzicht biedt.
ใVerbeteringใ Verbetert de werking van de navigatiebalk op het bureaublad en het uiterlijk van de pictogrammen voor een intuรฏtievere ervaring.
ใVerbeteringใ Verbetert de algehele systeemstabiliteit verder.
ใVerbeteringใ Verkort de wachttijd voor OTA-updates, zodat u eerder toegang heeft tot nieuwe functies.
ใOplossingใ Verbetert de stabiliteit van signaaloverdracht om een probleem op te lossen waarbij de binnenste deurschakelaar niet werkte wanneer "Dubbeltikken om te openen" was ingeschakeld voor de linker achterdeur.
ใOplossingใ Lost verbindingsproblemen op die optraden tijdens roaming op specifieke providernetwerken.
Ik neem aan dat jij het over XOS 5.8.7.8905 hebt. Dus 7 in plaats van 6?eLScha schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:58:
XOS 5.8.6.8905
G6 LR MY2025 eigenaar hier.Mooper schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:46:
Hi allen, ik ben een Xpeng G6 LR aan het overwegen, ik kom momenteel van een Tesla Model 3 LR.
2) Hond achterin: het viel mij op dat er in de kofferbak geen haak o.i.d. is waar ik de riem van de hond kan vastmaken. Het is voor mij een van de grootste reden om van mijn Tesla over te stappen zodat de hond achterin kan. Zijn hier aftermarket oplossingen voor? Ben overigens sowieso benieuwd naar ervaringen van mensen die hun hond achterin doen in de G6. Het betreft een medium hond รก 22kg![]()
Alvast bedankt!
1. Ik heb geen ervaring met Tesla, maar zowel infotainment als carplay heb ik nog nooit als traag ervaren.
2. Hier kan ik je zo niks over vertellen nu.
Carabijn haak aan de bagagenet haak ?Mooper schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:46:
2) Hond achterin: het viel mij op dat er in de kofferbak geen haak o.i.d. is waar ik de riem van de hond kan vastmaken. Het is voor mij een van de grootste reden om van mijn Tesla over te stappen zodat de hond achterin kan. Zijn hier aftermarket oplossingen voor? Ben overigens sowieso benieuwd naar ervaringen van mensen die hun hond achterin doen in de G6. Het betreft een medium hond รก 22kg![]()
Alvast bedankt!
Nou na wat plaatjes gezien volgens mij niet nee...Mooper schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:45:
[...]
Ik kreeg de bagagenet haak ik dus niet gevonden. Want daar doel ik op. Maar die zit er dus wel in?
Hoe krijg ik die filmpjes van XGuard op m'n telefoon/pc? Dit weekend heeft er weer iemand m'n deur geschampt tijdens het inparkeren. Gelukkig had de xguard 'm in de smiezen.
Via het download(/upload)-icoontje bij het videotje krijg ik een scherm wat zegt dat ik de xpeng app moet openen, maar als ik dat doe gebeurt er vervolgens niks. In de app kan geen optie vinden welke ik speciaal zou moeten openen. Tekst op het scherm maakt me ook niet wijzer...
/Edit: Android Auto hield de hotspot bezet. Ook terwijl AA helemaal niet actief was. Even de hotspot uit/aan heeft het opgelost.
Via het download(/upload)-icoontje bij het videotje krijg ik een scherm wat zegt dat ik de xpeng app moet openen, maar als ik dat doe gebeurt er vervolgens niks. In de app kan geen optie vinden welke ik speciaal zou moeten openen. Tekst op het scherm maakt me ook niet wijzer...
/Edit: Android Auto hield de hotspot bezet. Ook terwijl AA helemaal niet actief was. Even de hotspot uit/aan heeft het opgelost.
[ Voor 13% gewijzigd door BramT op 23-03-2026 18:37 ]
You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
Ik heb het net ook even moeten doen, iemand heeft zijn fietsendrager achteruit in mijn bumper gerost.BramT schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:07:
Hoe krijg ik die filmpjes van XGuard op m'n telefoon/pc? Dit weekend heeft er weer iemand m'n deur geschampt tijdens het inparkeren. Gelukkig had de xguard 'm in de smiezen.
Menu auto - > apparaten - > hotspot aanzetten en verbinden - > naar filmpje en download klikken.
vroeger zette hij volgens mij automatisch de hotspot aan, nu niet meer.
Thanks, maar dat werkte niet bij mij.Suicyder schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:59:
[...]
Ik heb het net ook even moeten doen, iemand heeft zijn fietsendrager achteruit in mijn bumper gerost.
Menu auto - > apparaten - > hotspot aanzetten en verbinden - > naar filmpje en download klikken.
vroeger zette hij volgens mij automatisch de hotspot aan, nu niet meer.
Heb nog even verder zitten klooien, blijkt dat de hotspot "in gebruik" was door android auto. Vandaar dat ik niet kon verbinden. Hotspot uitgezet en opnieuw aan en toen werkte het meteen wel.
(Bij de devices waar ik het filmpje heen kon sturen stond een rare naam die ik nog nooit eerder had gezien ("komodo" oid). Maar daarmee ging het wel naar m'n telefoon...)
Ah ja, bij Android Auto wordt de wifi gebruikt inderdaad. Ik heb momenteel Android Auto helemaal niet meer verbonden, gebruik de ingebouwde Navi en Bluetooth is voor de rest voldoende.BramT schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:37:
[...]
Thanks, maar dat werkte niet bij mij.
Heb nog even verder zitten klooien, blijkt dat de hotspot "in gebruik" was door android auto. Vandaar dat ik niet kon verbinden. Hotspot uitgezet en opnieuw aan en toen werkte het meteen wel.
(Bij de devices waar ik het filmpje heen kon sturen stond een rare naam die ik nog nooit eerder had gezien ("komodo" oid). Maar daarmee ging het wel naar m'n telefoon...)
Vandaag voor het eerst met de 5.8.7 op pad. Wat meteen opvalt is dat het schokken in de camera-streams (richting, achteruit) helemaal weg is. Heel erg blij mee.
De ACC lijkt inderdaad ook soepeler/zekerder van z'n zaak.
Morgen weer flink wat km's op de snelweg doen; dan ga ik 'm 's verder aan de tand voelen.
De ACC lijkt inderdaad ook soepeler/zekerder van z'n zaak.
Morgen weer flink wat km's op de snelweg doen; dan ga ik 'm 's verder aan de tand voelen.
Heeft er al iemand ervaring met een inzet zonnescherm voor het dak voor de G6? (Op youtube staan ook al elektrische versies)
Vandaag weer 2 uur proef gereden maar had toch wel last van de zon...
YouTube: Roof Sunshade Installation
Vandaag weer 2 uur proef gereden maar had toch wel last van de zon...
YouTube: Roof Sunshade Installation
[ Voor 19% gewijzigd door Nougat op 26-03-2026 11:27 ]
Alle camerafeeds doen het nog steeds zonder framerate drops/stotteren. Helemaal joepie.BramT schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:43:
Ook in de (snelweg)file doet ACC het een stukje beter/strakker. Ik heb de volgafstand een tandje hoger gezet aangezien het wel erg 'strak' werd. Dit is moeilijk kwantificeerbaar maken natuurlijk, geen idee hoeveel hiervan placebo is.
Verder in de praktijk geen verschillen gemerkt met 5.8.0.
Ik hoop niet dat dit het gangbare update-tempo is van xpeng, anders gaan we er nooit komen.
Jammer dat je dit ook niet uit kan zetten... of heb ik wat over het hoofd gezien?BramT schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:29:
[...]
Ik heb de volgafstand een tandje hoger gezet aangezien het wel erg 'strak' werd
Hoe bedoel je? De ACC (Adaptive Cruise Control) zelf kan je natuurlijk aan/uit zetten. Hoe dicht hij op de voorganger moet blijven kan je vervolgens instellen. Standje 1 (zo dichtbij mogelijk) is wel erg dichtbij wat mij betreft. Het gaat altijd wel goed, maar geeft soms toch wat geknepen billetjes. Het remmen wordt dan soms ook wat abrupt wat weer niet fijn voor m'n achterliggers is. Standje 2 of 3 is wat mij betreft prima, maar dat is verder natuurlijk een persoonlijke voorkeur.Nougat schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:54:
[...]
Jammer dat je dit ook niet uit kan zetten... of heb ik wat over het hoofd gezien?
De LCC (Lane Centering Control) zou met deze update ook verbeterd zijn trouwens, maar daar heb ik eigenlijk niks van gemerkt. Die deed het goed genoeg, en doet dat nog steeds.
Ik bedoelde dat je niet een normale Cruise Control kan gebruiken, maar altijd Adaptive Cruise Control.BramT schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:07:
[...]
Hoe bedoel je? De ACC (Adaptive Cruise Control) zelf kan je natuurlijk aan/uit zetten. Hoe dicht hij op de voorganger moet blijven kan je vervolgens instellen.
Oh zo... nee het is altijd Adaptive.Nougat schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:13:
[...]
Ik bedoelde dat je niet een normale Cruise Control kan gebruiken, maar altijd Adaptive Cruise Control.
Maar nu ben ik wel nieuwsgierig, in welke situatie zou je niet willen dat je auto afremt als de auto voor je dat doet?
Om vaart te maken om bijvoorbeeld in te gaan halen en ik zelf wil bepalen tot hoever ik de auto naar de voorliger laat rijden/rollen. Daarnaast gebeurde het (had eerst de ACC ipv de CC in m'n werkauto aan staan) dat hij vol in de remmen gaat als er maar iets voor de auto komt, bijv bij het wisselen van de rijbaan.BramT schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:20:
[...]
Oh zo... nee het is altijd Adaptive.
Maar nu ben ik wel nieuwsgierig, in welke situatie zou je niet willen dat je auto afremt als de auto voor je dat doet?
Als een passerende auto te kort voor je invoegt. Dat is vrij veelvuldig het geval.BramT schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:20:
[...]
Oh zo... nee het is altijd Adaptive.
EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24
Zolang de passerende auto sneller rijdt dan jij, merk ik dat mijn G9 niet (significant) remt. Zodra de auto net zo langzaam rijdt als jij wel, maar dan halen ze vaak juist weer niet inMacFan schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:32:
[...]
Als een passerende auto te kort voor je invoegt. Dat is vrij veelvuldig het geval.
Ik heb ontdreuningsplaat gekocht bij Amazon (mooi spul!) geplakt aan de binnenkant van de rand van de motorkap, het dichts langs de raamzijde. De beweging is zichtbaar o.a. boven de 100 km/u en dan links en rechts van het midden van de klep, bovenaan aan de raam zijde.MichaelReitsma schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 07:05:
[...]
Zie hier, uitknippen en vastplakken.
https://amzn.eu/d/0gJZN8nJ
Het plakken heeft nog niet helemaal het gewenste resultaat, zie nog steeds beweging, ik twijfel of ik het vilt wat er af-fabriek voorzit onder de motorkop voor een stuk, ook af moeten halen om daar ook te plakken. Iemand ervaring mee?
Xpeng G9 Long Range 2025, 21inch, Gray + Saddle
Stiekeme volgpost.. ik heb een G9LR in bestelling staan ๐
Het probleem met wiebelende motorkap heb ik 2 auto's geleden met een Peugeot 5008 (2017) gehad. Daar is destijds uiteindelijk een terugroepactie voor geweest, omdat de kap ma verloop van tijd uit de vergrendeling kon trillen. De oplossing was toen het plaatsen van dikkere rubber doppen om de kap strak te kunnen stellen. Misschien is het probleem met de G9 vergelijkbaar? Ook een 'koektrommel' klep die over de rand heen valt en daardoor kennelijk meer windgevoelig is.
Het probleem met wiebelende motorkap heb ik 2 auto's geleden met een Peugeot 5008 (2017) gehad. Daar is destijds uiteindelijk een terugroepactie voor geweest, omdat de kap ma verloop van tijd uit de vergrendeling kon trillen. De oplossing was toen het plaatsen van dikkere rubber doppen om de kap strak te kunnen stellen. Misschien is het probleem met de G9 vergelijkbaar? Ook een 'koektrommel' klep die over de rand heen valt en daardoor kennelijk meer windgevoelig is.
What the eyes see, and the ears hear, the mind believes...
Dat is het probleem helemaal niet.ToMaSZ schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:08:
Stiekeme volgpost.. ik heb een G9LR in bestelling staan ๐
Het bovenste plaatwerk is gewoon erg dun wat dan met de wind wat meegaat.
Het frame zelf van de motorkap is sterk genoeg en beweegt niet mee.
In Brussel gezien, prachtige auto!!Oblomow schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:12:
Heeft iemand de P7+ al in de showroom zien staan?
Mijn Xpeng G6 '25 heeft afgelopen week een nieuw panoramadak gekregen, na het koppen van een niet nader te identificeren zwart object afkomstig van de tegenliggers op de snelweg. Het was geen kiezel of deeltje asfalt, meer grootte golfbal. Het goede nieuws is dit glas toch binnen een week of 4 te leveren valt.
Toen kwam de bandenwissel, waarna ik ontdekte dat de bodemplaten over de krikpunten aan de voorkant van de auto ontbraken. Volgens de "snelle" bandenboer ontbrak linksvoor al bij de zomerbandenwissel, dus die vergoeden ze niet, rechtsvoor bestellen ze wel na. Het argument dat zij de auto met 100km winterbanden hebben gegeven en de auto bij de zomerbandenwissel (2700km) voor de 2e keer op de brug stond, vonden ze moeilijk te controleren. Overlegd met de leasemaatschappij; die hebben geen zin in een welles nietes verhaal en zullen linksvoor vergoeden.
Na ieder brugbezoek zal ik de bodemplaatjes dus maar zelf moeten controleren en nogmaals goed vast draaien.
TL;DR
Controleer je bodem op missende onderdelen na een autobrug bezoek en draai de krikpunt platen even goed vast.
Deze dus:
Toen kwam de bandenwissel, waarna ik ontdekte dat de bodemplaten over de krikpunten aan de voorkant van de auto ontbraken. Volgens de "snelle" bandenboer ontbrak linksvoor al bij de zomerbandenwissel, dus die vergoeden ze niet, rechtsvoor bestellen ze wel na. Het argument dat zij de auto met 100km winterbanden hebben gegeven en de auto bij de zomerbandenwissel (2700km) voor de 2e keer op de brug stond, vonden ze moeilijk te controleren. Overlegd met de leasemaatschappij; die hebben geen zin in een welles nietes verhaal en zullen linksvoor vergoeden.
Na ieder brugbezoek zal ik de bodemplaatjes dus maar zelf moeten controleren en nogmaals goed vast draaien.
TL;DR
Controleer je bodem op missende onderdelen na een autobrug bezoek en draai de krikpunt platen even goed vast.
Deze dus:
Ja, in Breukelen. Erg groot, maar ook wel erg mooi.Oblomow schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:12:
Heeft iemand de P7+ al in de showroom zien staan?
:strip_exif()/f/image/JZSGWBewg5VF8nrPiNXn59sf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o8csluMT9raaYpFaC6nRLmar.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BiGAzIK38hQimwkwDlGUJnvQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f4uPOVDP8djg6z3rVoVYRu72.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/McGv2ADYq0DDamilshacWloU.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog tips om het te verhelpen of verminderen?dwadj schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:53:
[...]
Dat is het probleem helemaal niet.
Het bovenste plaatwerk is gewoon erg dun wat dan met de wind wat meegaat.
Het frame zelf van de motorkap is sterk genoeg en beweegt niet mee.
Weet iemand of Xpeng Eindhoven morgen ook geopend is ? Kan zo snel niks vinden op Internet
@mm1987 Ze delen het gebouw met Peugeot en die zijn open van 11 - 17 uur. Dus je kunt gewoon langsgaan, ik neem aan dat er wel iemand is.
@FrenzyFreak Dankjewel, wilde eens gaan kijken naar de G9 maar misschien kan ik beter een afspraak maken zodat ik ook kan proef rijden. Weet niet of ze daar lastig zijn in Eindhoven ?
Lastig? Je kunt ze gewoon even bellen natuurlijk en overleggen over de mogelijkheden.mm1987 schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:38:
@FrenzyFreak Dankjewel, wilde eens gaan kijken naar de G9 maar misschien kan ik beter een afspraak maken zodat ik ook kan proef rijden. Weet niet of ze daar lastig zijn in Eindhoven ?
De gok genomen, kwam om 11:45 aan en heb een proefrit van 1 uur kunnen maken. De auto bevalt me wel goed.
1 minpuntje is dat One pedal drive niet 100% One pedal drive is je moet de auto toch tot stilstand brengen met de rem.
Verder vond ik de Xpilot niet heel slecht deze was beter dan gedacht.
1 minpuntje is dat One pedal drive niet 100% One pedal drive is je moet de auto toch tot stilstand brengen met de rem.
Verder vond ik de Xpilot niet heel slecht deze was beter dan gedacht.
Ik heb in december een G9 Long range besteld. Kreeg toen te horen dat levering medio april zou zijn. Vorige week maar eens gaan mailen met Xpeng of er al meer bekend was. Het antwoord was helaas dat de auto pas in juni/juli geproduceerd word en dan moet hij nog naar nederland. Wel bijzonder dat ze zelf nog niets hadden laten weten aan mij of aan de leasemaatschappij en dat bij navraag je dit opeens te horen krijgt.
Dat is wel een kleine domper, mede omdat mijn bestaande auto vanaf 1 juli 26 voor een hogere bijtelling gaat zorgen. Maar goed, ik kijk er nog steeds naar uit.
Dat is wel een kleine domper, mede omdat mijn bestaande auto vanaf 1 juli 26 voor een hogere bijtelling gaat zorgen. Maar goed, ik kijk er nog steeds naar uit.
Is idd stom, maar went wel. Ik zag vandaag in een video review van de P7+ trouwens, toen ze in het menu zaten rond te klikken, een optie voor helemaal tot stilstand komen. Hopelijk bij de volgende softwareupdate ook voor de andere modellenmm1987 schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:15:
Ik heb nu een Mercedes EQE Suv 350+ daar vergelijk ik de Xpeng G9 dus mee en moet zeggen dat het echt niet slechter is. Tuurlijk elke auto heeft zijn puntjes maar de stoelen zijn minstens net zo goed, Xpilot wat ik vandaag gemerkt heb werkt deze beter in situaties met stoepranden ipv lijnen dan de EQE. Luchtvering is minstens net zo goed... Kortom de Xpeng G9 doet niet veel onder omen op bepaalde punten zelfs niet onder voor een Mercedes.
Wel interessant; wanneer je de rem bij stilstand even extra diep indrukt, gaat de automatische rem in werking. en blijft hij stilstaan tot je weer gas(?) geeft.mm1987 schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:15:
Ja dit is gewoon Auto Hold functie die je dan activeert met het rem pedaal.kosternet schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:43:
[...]
Wel interessant; wanneer je de rem bij stilstand even extra diep indrukt, gaat de automatische rem in werking. en blijft hij stilstaan tot je weer gas(?) geeft.
Klopt.. Maar die ontdekte is pas nadat ik er al een week in had geredenmm1987 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:02:
[...]
Ja dit is gewoon Auto Hold functie die je dan activeert met het rem pedaal.
Klopt. En is wel heel fijn dat je daar even extra hard voor moet trappen en dat bij licht de rem intrappen de auto daarna gewoon weer gaat rollen. Zeker als je nog een klein stukje tot een muurtje moet of zo. Dan is voorzichtig de rem een beetje loslaten voldoende i.p.v. voet naar gaspedaal en heel snel weer op de rem ;-)kosternet schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:32:
[...]
Klopt.. Maar die ontdekte is pas nadat ik er al een week in had gereden
De andere waar ik pas laat achter kwam is dat als je de vernsellingspook langer naar beneden drukt, je de oude snelheid weer ingesteld krijgt. Ik was al een tijdje op zoek naar de "resume" als ik even moest remmen.
Ah, ik dacht dat het gedrag wat random was, maar blijkbaar zijn mijn "downpresses" wat randomsjoerd-p schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:37:
[...]
De andere waar ik pas laat achter kwam is dat als je de vernsellingspook langer naar beneden drukt, je de oude snelheid weer ingesteld krijgt. Ik was al een tijdje op zoek naar de "resume" als ik even moest remmen.
[ Voor 27% gewijzigd door Batilan op 09-04-2026 13:34 ]
Die functie is ook niet heilig. Bij een slagboom leunde ik naar buiten, tikte daarbij het gaspedaal aan, en ondanks die Auto Hold schoot de auto naar voren. Sindsdien zet ik โm in P bij slagbomen, want mijn motorkap heeft nu een lange deuk door de slagboomโฆ
klinkt logisch, Autohold gaat er af zodra je "gas"pedaal intraptKWOAD schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:26:
Die functie is ook niet heilig. Bij een slagboom leunde ik naar buiten, tikte daarbij het gaspedaal aan, en ondanks die Auto Hold schoot de auto naar voren.
Inderdaad, het moment dat er EEN registratie is van versnelling/acceleratievraag schakelt de Auto-Hold af. Zoals ik ook zou verwachten (en het altijd ingezet heb, ook bij mijn vorige auto werkte dat zo)mlo schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:53:
[...]
klinkt logisch, Autohold gaat er af zodra je "gas"pedaal intrapt
Bijzonder. Ik heb eind november besteld en rij sinds februari in de nieuwe G9.GAEvakYD schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:13:
Ik heb in december een G9 Long range besteld. Kreeg toen te horen dat levering medio april zou zijn. Vorige week maar eens gaan mailen met Xpeng of er al meer bekend was. Het antwoord was helaas dat de auto pas in juni/juli geproduceerd word en dan moet hij nog naar nederland. Wel bijzonder dat ze zelf nog niets hadden laten weten aan mij of aan de leasemaatschappij en dat bij navraag je dit opeens te horen krijgt.
Je kan het toch gewoon in de app volgen? Ik zag precies wanneer hij werd toegekend en geleverd werd precies zoals gemeld was binnen 3 maanden. Maar misschien verschilt het per model en vraag.GAEvakYD schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:13:
Klopt, het valt Xpeng ook niet te verwijten want volgens mij is dit inderdaad bij elke moderne auto zo. Ik wil alleen een kanttekening plaatsen bij deze ontwikkeling. In mijn oude auto met manuele handrem was dat niet gebeurd ๐. En uiteraard wil ik mensen waarschuwen dat dit dus mogelijk is.Suicyder schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:59:
[...]
Inderdaad, het moment dat er EEN registratie is van versnelling/acceleratievraag schakelt de Auto-Hold af. Zoals ik ook zou verwachten (en het altijd ingezet heb, ook bij mijn vorige auto werkte dat zo)
Pas ook op want als je je gordel los maakt, gaat autohold er ook vanaf en rolt je auto gewoon door.KWOAD schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:41:
[...]
Klopt, het valt Xpeng ook niet te verwijten want volgens mij is dit inderdaad bij elke moderne auto zo. Ik wil alleen een kanttekening plaatsen bij deze ontwikkeling. In mijn oude auto met manuele handrem was dat niet gebeurd ๐. En uiteraard wil ik mensen waarschuwen dat dit dus mogelijk is.
Geen idee of dit al opgelost is, maar dit was in het begin wel zo.
Waarom zou je je autogordel los doen als je op autohold staat? hij slaat overigens op elektrische parkeerrem als je je gordel los doet.jesse! schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:09:
[...]
Pas ook op want als je je gordel los maakt, gaat autohold er ook vanaf en rolt je auto gewoon door.
Geen idee of dit al opgelost is, maar dit was in het begin wel zo.
Meerdere redenen.ferminem schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:47:
[...]
Waarom zou je je autogordel los doen als je op autohold staat? hij slaat overigens op elektrische parkeerrem als je je gordel los doet.
1) Je staat stil, je wilt uitstappen
2) Je moet even omdraaien voor iets achterin / je kind oid
3) Je moet bij een slagboom net iets verder uit je raam hangen
Zo zijn er wel meerdere redenen te bedenken. En het gaat niet zo zeer om de reden / waarom. Maar om de waarschuwing dat auto hold uit zichzelf uit ging in sommige gevallen. Bij mij was het ooit deur openen oid om iets aan te pakken, en dat de auto ineens weer begon te rijden.
Maar ik dacht inderdaad ook al dat ze het aangepast hadden, gelukkig maar. Weer een stukje veiliger voor die edge cases
snip: offtopic en linkdump
[ Voor 87% gewijzigd door We Are Borg op 11-04-2026 09:26 ]
Het gaat om een auto die zakelijk via XLLease is besteld, ik heb geen uitnodiging of code oid gekregen om de auto te volgen vanuit de app. Kan mij voorstellen dat dat alleen kan als je de auto online gekocht hebt via de website of heb ik dat mis?ferminem schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:33:
[...]
Je kan het toch gewoon in de app volgen? Ik zag precies wanneer hij werd toegekend en geleverd werd precies zoals gemeld was binnen 3 maanden. Maar misschien verschilt het per model en vraag.
Inderdaad, dat geldt niet als je via lease besteld, heb ik nog nagevraagd.GAEvakYD schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:27:
[...]
Het gaat om een auto die zakelijk via XLLease is besteld, ik heb geen uitnodiging of code oid gekregen om de auto te volgen vanuit de app. Kan mij voorstellen dat dat alleen kan als je de auto online gekocht hebt via de website of heb ik dat mis?
ik had eigenlijk mijn keuze gemaakt om voor een Volkswagen ID.7 te gaan maar nu zag ik de Xpeng P7+ en ben ik weer aan het twijfelen geslagen ;-) Maar de Xpeng is +-12k goedkoper dan de ID.7 die ik heb samen gesteld maar past niet in mijn leasebudget en de ID.7 wel.
Iemand hier ervaring mee waarom de leaseprijs van de Xpeng zoveel hoger is? Ik ga morgen met de leasemaatschappij (PON lease, volkswagen dus ;-) ) maar ik ben vooral benieuwd of dit bij alle leasemaatschappijen zo is?
Tevens mis ik wel een Skiluik bij de P7+ (en alle Xpeng's) iemand die hier nog iets kan zeggen over de werking van een Seasucker?
/edit: op directlease is hij ook erg duur helaas.
Iemand hier ervaring mee waarom de leaseprijs van de Xpeng zoveel hoger is? Ik ga morgen met de leasemaatschappij (PON lease, volkswagen dus ;-) ) maar ik ben vooral benieuwd of dit bij alle leasemaatschappijen zo is?
Tevens mis ik wel een Skiluik bij de P7+ (en alle Xpeng's) iemand die hier nog iets kan zeggen over de werking van een Seasucker?
[ Voor 4% gewijzigd door Nutterd op 12-04-2026 13:28 ]
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
ja dacht ik al maar vond het een erg groot verschil! Helaas...die P7+ had me wel bevallen als de kofferbak groot genoeg was (orders van de vrouw) en een seasucker een goede optie wasamw82 schreef op zondag 12 april 2026 @ 17:34:
Waarschijnlijk omdat de leasemaatschappijen verwachten dat de restwaarde lager zal zijn.
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Bij mij hetzelfde verhaal (Athlon), de BYD Sealion 7 kon ik ook maar net en alleen in standaard kleur en de G6 Long Range kon ook net (zonder trekhaak). Model Y was stukje goedkoper maar mijn voorkeur was de G6 en S7.Nutterd schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:10:
ik had eigenlijk mijn keuze gemaakt om voor een Volkswagen ID.7 te gaan maar nu zag ik de Xpeng P7+ en ben ik weer aan het twijfelen geslagen ;-) Maar de Xpeng is +-12k goedkoper dan de ID.7 die ik heb samen gesteld maar past niet in mijn leasebudget en de ID.7 wel.
Hopelijk over 4jr een stuk goedkoper in de lease
Als ik moest kiezen tussen een skivakantie met een ID.7 of geen skivakantie met een P7+, dan had ik toch echt voor de laatste gekozen.Nutterd schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:23:
[...]
ja dacht ik al maar vond het een erg groot verschil! Helaas...die P7+ had me wel bevallen als de kofferbak groot genoeg was (orders van de vrouw) en een seasucker een goede optie was
Wij moeten bij PON leasen! En skivakantie was ik wel van plan om te doen een aantal keren per jaar! Maar die Seasucker lijkt een goede optie.roel00 schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:02:
[...]
Als ik moest kiezen tussen een skivakantie met een ID.7 of geen skivakantie met een P7+, dan had ik toch echt voor de laatste gekozen.Heb je al geprobeerd de auto bij via Xpeng zelf te leasen? Heb je bij Xpeng gevraagd naar de mogelijkheden voor een dakkoffer. Dat is namelijk wel mogelijk bij alle andere modellen. En als je kunt wachten met de bestelling, bij de andere modellen werd de leaseprijs ook veel gunstiger naar verloop van tijd. De P7+ is nog maar nauwelijks op de markt, daar worden de leasemaatschappijen altijd heel onrustig van.
Ik moet voor Juni bestellen dus wacht het nog even af
BYD, Xpeng, Zeekr... het zijn blijkbaar merken die leasemaatschappijen nog erg voorzichtig doen zijn en dus een hogere leaseprijs. Heb ik ook ervaren vorig jaar. Ik wilde graag een Zeekr 7x maar die paste niet in budget en dus flinke eigen bijdrage. Toen een Polestar 2 gekozen die financieel veel gunstiger was in de lease maar qua prijs amper verschilde. Maar dat is dan een Polestar, terwijl die ook gewoon onder de Geely groep valt net zoals de Zeekr.
Ik geef het ook nog een paar jaar voor dat wel rechtgetrokken is. Europese merken mogen aan de bak gezien de concurrentie en de leasemaatschappijen zullen daar wel flexibeler in moeten zijn.
Ik geef het ook nog een paar jaar voor dat wel rechtgetrokken is. Europese merken mogen aan de bak gezien de concurrentie en de leasemaatschappijen zullen daar wel flexibeler in moeten zijn.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Tja, PON is Volkswagen. Dus niet zo gek dat Xpeng dan hogere prijzen krijgt. Ik hoor dat steeds meer mensen private lease overwegen. Scheelt ook bijtelling.Nutterd schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:07:
[...]
Wij moeten bij PON leasen! En skivakantie was ik wel van plan om te doen een aantal keren per jaar! Maar die Seasucker lijkt een goede optie.
Ik moet voor Juni bestellen dus wacht het nog even af
Private lease en geen bijtelling snap ik als je weinig rijd maar ik rijd +-25k km prive per jaar waar ik niets aan betaal dus voor mij is een leaseauto wel redelijk voordelig zeker als je voor een electrische auto gaat.roel00 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:35:
[...]
Tja, PON is Volkswagen. Dus niet zo gek dat Xpeng dan hogere prijzen krijgt. Ik hoor dat steeds meer mensen private lease overwegen. Scheelt ook bijtelling.
Ik heb net even met de leasemij gebeld en ze gaan kijken of ze de Xpeng nog iets scherper kunnen zetten en anders ga ik voor de ID.7
Ik heb wel ervaring met een Seasucker voor het gebruik in combinatie met fietsen en dat werkt perfect.Nutterd schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:10:
Nadeel van die dingen is dat ze nogal eenvoudig van je dak af te halen zijn, want er zit geen slot op. Met 1 druk op de knop laat deze los en neem je hem mee.
Heej mede tweakers,
Ik zit er aan te denken om mijn S6 C7 Avant Pro Plus in te ruilen om een Xpeng G9 Performance.
Voor wat ik nu kan vinden zal ik er eigenlijk op alle vlakken op vooruit gaan (behalve het motorgeluid en de topsnelheid).
Iemand nog ideeรซn waar ik op achteruit zal gaan?
Ik kan ook niet helemaal goed vinden hoeveel modeljaren er zijn van de G9 (facelift, etc.) en wat de verschillen er tussen zijn (en hoeveel effect/impact dat echt heeft).
Wie kan mij de verschillen per bouwjaar/maand uitleggen?
Ik zit er aan te denken om mijn S6 C7 Avant Pro Plus in te ruilen om een Xpeng G9 Performance.
Voor wat ik nu kan vinden zal ik er eigenlijk op alle vlakken op vooruit gaan (behalve het motorgeluid en de topsnelheid).
Ik kan ook niet helemaal goed vinden hoeveel modeljaren er zijn van de G9 (facelift, etc.) en wat de verschillen er tussen zijn (en hoeveel effect/impact dat echt heeft).
Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1
2023: Eerste model in EuropaHellStorm666 schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:27:
Heej mede tweakers,
- Heeft geen carplay / Android auto
- heeft voet sensor om de achterklep automatisch te openen (al werkt het toch niet top)
- heeft minder goede wireless charging, en alleen aan de bestuurderskant in het midden. (rechter vakje heeft het niet) en niet gekoeld (en lagere wattage)
- heeft de "boss" knop, waarmee je de passagiersstoel voorin makkelijk kan verplaatsen vanuit achter (zit links boven op de zijkant van de stoel)
2024:
- verschil met vorige is eigenlijk alles wat ik hierboven al genoemd heb
2025:
- Verbeterde accu / charging (500+ kW volgens mij) (ook maar รฉรฉn type accu nu) (wel nog meerdere kWh varianten, maar zelfde techniek)
- Nieuwe interieur kleur (coffee, wel mooi)
Verder zal ik nog wel wat dingen missen, of misschien wat dingen niet kloppen.
Maar zullen vast mensen zijn die mij kunnen verbeteren
Thnx.jesse! schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:18:
[...]
2023: Eerste model in Europa
- Heeft geen carplay / Android auto
- heeft voet sensor om de achterklep automatisch te openen (al werkt het toch niet top)
- heeft minder goede wireless charging, en alleen aan de bestuurderskant in het midden. (rechter vakje heeft het niet) en niet gekoeld (en lagere wattage)
- heeft de "boss" knop, waarmee je de passagiersstoel voorin makkelijk kan verplaatsen vanuit achter (zit links boven op de zijkant van de stoel)
2024:
- verschil met vorige is eigenlijk alles wat ik hierboven al genoemd heb
2025:
- Verbeterde accu / charging (500+ kW volgens mij) (ook maar รฉรฉn type accu nu) (wel nog meerdere kWh varianten, maar zelfde techniek)
- Nieuwe interieur kleur (coffee, wel mooi)
Verder zal ik nog wel wat dingen missen, of misschien wat dingen niet kloppen.
Maar zullen vast mensen zijn die mij kunnen verbeteren
Bedoel je met de 2024 versie dat die punten die je noemde allemaal opgelost zijn, of juist dat ie die ook heeft?
De 2025 is de enige met 800V systeem?
Scientia Potentia Est
Nee de 2023/2024 hebben ook gewoon het 800V systeem, alleen hadden ze in het verleden bij long range modellen een NMC type accu (de dompelaccu's bij brand) en tegenwoordig alles LFP (waarbij 100% laden niet erg is, zelfs gewenst ter kalibratie).HellStorm666 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:01:
[...]
Thnx.
Bedoel je met de 2024 versie dat die punten die je noemde allemaal opgelost zijn, of juist dat ie die ook heeft?
De laadsnelheden zijn bij de nieuwste versie wel hoger dan de oudere versie, maar dan nog heb je het over 250+ kW laadvermogen piek.
Voor het idee, mijn oude type G6 Long Range heeft piek 297 kW laadvermogen (en gehaald), de nieuwe zou 435 kW piek hebben. Dus je kan in minder minuten meer laden. Maar durf in twijfel te trekken of dat nou echt het meest nuttige is van de nieuwere mogelijkheden (alle merken doen dit). Onder de streep ga ik naar het toilet en kan ik door wanneer ik met de familie terug ben bij de auto (want dan is de 10-85% al wel gehaald).
2024 zijn die punten van 2023 opgelost, of juist wat 2023 wel had (boss knop en voetsensor) dat 2024 model die niet meer hebben juist.HellStorm666 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:01:
[...]
Thnx.
En zoals al gereageerd boven mij, alle modellen hebben gewoon 800 volt
Top, bedankt voor de verduidelijking.jesse! schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:08:
[...]
2024 zijn die punten van 2023 opgelost, of juist wat 2023 wel had (boss knop en voetsensor) dat 2024 model die niet meer hebben juist.
En zoals al gereageerd boven mij, alle modellen hebben gewoon 800 volt
En de 2026 variant is die met 3 Turing chips en proactive onderstel die via de camera's de weg scant toch? (In geval van de Performance).
Scientia Potentia Est
Ik denk dat je hier de specs opnoemt van de Chinese variant. Van de global model G9 2026 weten we nog niet zoveel. 3 Turing chips lijkt mij bijvoorbeeld heel onwaarschijnlijk voor de global model.HellStorm666 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:13:
[...]
Top, bedankt voor de verduidelijking.
En de 2026 variant is die met 3 Turing chips en proactive onderstel die via de camera's de weg scant toch? (In geval van de Performance).
Er is geen 2026 variant.HellStorm666 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:13:
[...]
Top, bedankt voor de verduidelijking.
Laatste is de 2025, en die heeft volgens mij gewoon 1 orin-x chip, daarin is niets veranderd of bekend dat er gaat veranderen.
De P7+ is de enige die een turing chip heeft, en die heeft er gewoon รฉรฉn
Het is afwachten wat de G9 en de G6 gaan krijgen, mogelijk wel een orin-x chip, maar zal dan een enkele zijn denk ik.
Wat ik ook nog niet helemaal duidelijk krijg, is die luchtvering met dubbele kamer.
Is dat alleen voor de Performance, of ook op de LongRange? (G9)
Scientia Potentia Est
Gisteren bij de P7+ in Rotterdam wezen kijken met mijn zoon. Prachtig! Ben zelf 2.10 m en kon prima zitten, zowel voor als achterin. Op de foto mijn zoon (hij heeft normaal wel een hoofd) achter mijzelf. Vroeg me nog wel af of het achterscherm gebruikt kan worden voor YouTube en dergelijke, zag nu alleen stoelinstellingen en muziek.
Alleen performanceHellStorm666 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:13:
Wat ik ook nog niet helemaal duidelijk krijg, is die luchtvering met dubbele kamer.
Helaas is het momenteel alleen voor instellingen en niet voor YouTube of andere functies volgens mij. Ik weet niet of daar in de toekomst nog een update voor komt.Oblomow schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:27:
Gisteren bij de P7+ in Rotterdam wezen kijken met mijn zoon. Prachtig! Ben zelf 2.10 m en kon prima zitten, zowel voor als achterin. Op de foto mijn zoon (hij heeft normaal wel een hoofd) achter mijzelf. Vroeg me nog wel af of het achterscherm gebruikt kan worden voor YouTube en dergelijke, zag nu alleen stoelinstellingen en muziek.[Afbeelding]
Ik heb voor 4 mei een proefrit gepland. Zoals gezegd past hij eigenlijk niet binnen mijn leasebudget, maar ik ga toch proberen een uitzondering te regelen (eventueel met een eigen bijdrage). Als hij rijdt zoals hij in de tests wordt omschreven, dan zou het eigenlijk zonde zijn om niet voor deze te gaan al is de ID.7 natuurlijk ook gewoon een mooie auto maar zeker technisch haalt hij het niet bij de Xpeng en die is nog eens 12k goedkoper.
Voor skiโs zag ik dat Thule een mooie oplossing heeft met dakdragers tussen de deur. Anders is een Seasucker ook nog een optie. En eerlijk is eerlijk: skiโs op het dak vind ik er altijd wel tof uitzien.
Morgen proefrit gepland staan met de G9 en G6.
Iemand specifieke tips waar op te letten?
Levertijd van nieuwe G9 is 7 maanden begreep ik telefonisch.
Hoe strak moet je registratie zijn, als je de auto zuiver voor zakelijk rijden gaat gebruiken?
Hoe strak moet je registratie zijn, als je de auto zuiver voor zakelijk rijden gaat gebruiken?
Wat bedoel je met strak? De kilometerregistratie? Ik zou gewoon een app gebruiken, ik heb een jaar lang alleen zakelijk gereden met de app ritmeter (Apple/Android), werkte goed. Je kan ook bijhouden in Excel.1nevitable schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:43:
7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)
Youtube kan gewoon hoorNutterd schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:06:
[...]
Helaas is het momenteel alleen voor instellingen en niet voor YouTube of andere functies volgens mij. Ik weet niet of daar in de toekomst nog een update voor komt.
Ik heb voor 4 mei een proefrit gepland. Zoals gezegd past hij eigenlijk niet binnen mijn leasebudget, maar ik ga toch proberen een uitzondering te regelen (eventueel met een eigen bijdrage). Als hij rijdt zoals hij in de tests wordt omschreven, dan zou het eigenlijk zonde zijn om niet voor deze te gaan al is de ID.7 natuurlijk ook gewoon een mooie auto maar zeker technisch haalt hij het niet bij de Xpeng en die is nog eens 12k goedkoper.
Voor skiโs zag ik dat Thule een mooie oplossing heeft met dakdragers tussen de deur. Anders is een Seasucker ook nog een optie. En eerlijk is eerlijk: skiโs op het dak vind ik er altijd wel tof uitzien.
Geen tips maar lekker genieten zijn beide goede auto's zelf gegaan voor de G6 3 maanden wachten.1nevitable schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:43:
Zowel de G6 als G9 performance rijden wel heel erg fijn.
Aangegeven dat ik beide wil kopen, maar bij navraag welke "deal" er dan mogelijk was, zeiden ze op beide auto's โฌ500 korting te kunnen geven. Nou dat is natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat.
Iemand ervaring met mogelijkheden m.b.t. "extra's"?
Overigens levertijd van diverse modellen slechts 2 maanden.
Aangegeven dat ik beide wil kopen, maar bij navraag welke "deal" er dan mogelijk was, zeiden ze op beide auto's โฌ500 korting te kunnen geven. Nou dat is natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat.
MKB Lease is wel goedkoper Ibij mij in vergelijking tot Alphabet). Is van hetzelfde bedrijf (Emil Frey)Nutterd schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:10:
ook goede ervaring met seasucker. Ook lekker compact als je m niet gebruikt.
Die zijn er niet, vind het al een wonder dat je 500 euro per auto korting krijgt.1nevitable schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:42:
Zowel de G6 als G9 performance rijden wel heel erg fijn.
Dit is het nieuwe auto kopen....
Tesla kan je ook alles vergeten.
Ik begreep dat Xpeng naar hun klanten luistert en soms aanpassingen in hun systeem maakt die door klanten voorgesteld worden..... Maar in welk forum is dat?
https://discord.gg/6BzmqfZaAfNougat schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:18:
Ik begreep dat Xpeng naar hun klanten luistert en soms aanpassingen in hun systeem maakt die door klanten voorgesteld worden..... Maar in welk forum is dat?
Ik heb na een discussie en met wat hulp van de wagenparkbeheerder de leasemaatschappij zover gekregen dat ze het opnieuw gingen bekijken en ik krijg morgen een aangepaste offerte op 48 maanden, 30k km, eigen risico EUR 135,-, tanken in NL en na 24 uur vervangend vervoer.R-yawn schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:51:
[...]
MKB Lease is wel goedkoper Ibij mij in vergelijking tot Alphabet). Is van hetzelfde bedrijf (Emil Frey)
ook goede ervaring met seasucker. Ook lekker compact als je m niet gebruikt.
Hoop dat hij onder de EUR.1210,- incl. brandstof blijft.
/edit: helaas! Tesla model Y premium LR word het
[ Voor 3% gewijzigd door Nutterd op 22-04-2026 18:13 ]
Een paar dagen geleden proef gereden in de P7+ en G6. Eerst in de P7+. Wat een heerlijke auto zeg, mooie afwerking en rijk uitgerust. ACC houdt zelfs in afstand 1 behoorlijk veel afstand, veel meer dan ik gewend ben van de EV6 of Megane Electric. Ook jojoot hij meer. En gaat op de rem in een snelweg bocht, zoals Bjรถrn Nyland ook al vaak aangeeft bij Chinese auto's. Software vertaling zijn met een vertaalcomputer uit 1990 gemaakt volgens mij
... Misschien dat in Engels wel beter is.
De HUD is echt goed, helaas verdwijnt ie als je een polariserende zonnebril op hebt.
Hij rijdt voor de rest echt fijn, al die zaken hierboven kan je wel aan wennen.
Daarna in de G6 gereden, maar het voelt aan als een oudere auto wat betreft de interface/software. In de P7+ wordt veel meer detail getoond over de weginrichting, voertuigen, etc. In de P7+ is dat zeer vergelijkbaar met de Tesla interface. De G6 is veel beperkter, geeft geen inzicht in de weginrichting bijv (versmalde weggedeelten).
Ik hoop dat ik snel een goedkeuring krijg om een nieuwe auto te bestellen.
Verkoper gaf aan dat de levertijd van de P7+ RWD november is en de Performance wordt sowieso volgend jaar.
De HUD is echt goed, helaas verdwijnt ie als je een polariserende zonnebril op hebt.
Hij rijdt voor de rest echt fijn, al die zaken hierboven kan je wel aan wennen.
Daarna in de G6 gereden, maar het voelt aan als een oudere auto wat betreft de interface/software. In de P7+ wordt veel meer detail getoond over de weginrichting, voertuigen, etc. In de P7+ is dat zeer vergelijkbaar met de Tesla interface. De G6 is veel beperkter, geeft geen inzicht in de weginrichting bijv (versmalde weggedeelten).
Ik hoop dat ik snel een goedkeuring krijg om een nieuwe auto te bestellen.
Verkoper gaf aan dat de levertijd van de P7+ RWD november is en de Performance wordt sowieso volgend jaar.
7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)
/f/image/SP1ZFm0cC8gGD0PupZ29ktdc.png?f=fotoalbum_large)