KIA EV5 GT-Plusline (Iceberg Green metallic)MichaelReitsma schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:13:
[...]
Waar ben je wel voor gegaan en waarom ?
Ik heb de G6, G9 en de KIA EV5 op dezelfde dag gereden.
In de eerste plaats kon de G6 kom me tijdens de proefrit niet overtuigen:
- Ik kon niet wennen dat voor mijn gevoel het cluster achter het stuur schuin leek te staan. Optisch bedrog, maar ik kon het niet, niet zien. Zelfde als thuis waarbij ik het idee heb dat de TV schuin aan de muur hangt terwijl deze waterpas hangt 😆
- bij de proefrit in G6 MY25, vond ik de stoelen wat kort en wat smal, in de KIA had ik een prettigere zit.
- Het is smaak, maar de G6 deed me qua exterieur steeds minder.
- Ontbreken van dashboardkastje vond ik toch een beetje armoede.
De G9 vond ik echt heel gaaf en de zit in de auto was top. Ik heb deze uit nieuwsgierigheid laten calculeren door de LM, maar logischerwijs kwam deze een stuk duurder uit de bus en zou dit een aanzienlijke eigen bijdrage betekenen. De KIA valt perfect binnen leasebudget. Icm de bijtelling zou de G9 ruim 160EUR per maand duurder uitkomen. Dat vond ik het niet waard.
Tot slot vind ik het design van de EV5 zeer mooi en heeft de GT-Plusline ook veel gimmicks en extra's die Xpeng ook biedt en ik zelf ook graag op de volgende auto terug zie komen, hetzij het in een minder modern jasje.
Dat het panoramadak open kan en een zonnescherm heeft in de KIA is een pre en ik blijk in the end toch erg veel waarde te hechten aan de HUD in de KIA. Ik heb dat nu ook en vind dat echt top in gebruik.
:strip_exif()/f/image/UJZqLmKxDTVU0qZHQlskbbKi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2rk1sz3XHf7UG9PK2KdsCndV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F0MGErtKoDc3heogJPMlSV3p.jpg?f=fotoalbum_large)