Het grote Xpeng-topic

Pagina: 1 ... 70 71 Laatste
Acties:

• Frie2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:19
Ik sta wel te kijken van de belangstelling voor de L03, althans in Duitsland. Als je Duits forum moet geloven hoe druk het rondom de L03 is bij dealers en roadshows.

Ook bijzonder is hoeveel mensen -volgens eigen bewering- er al een besteld hebben zonder er een meter in gereden te hebben.

• daflux
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:17
Hopelijk komt de M03 snel naar Europa

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:25
Frie2 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 14:36:
Ik sta wel te kijken van de belangstelling voor de L03, althans in Duitsland. Als je Duits forum moet geloven hoe druk het rondom de L03 is bij dealers en roadshows.

Ook bijzonder is hoeveel mensen -volgens eigen bewering- er al een besteld hebben zonder er een meter in gereden te hebben.
Is niet zo gek als je kijkt naar de specificaties en die vergelijkt met andere auto's in die prijs klasse.
Heb zelf de long range besteld (lease), in Nederland, zonder proefrit.
Reden om dat te doen was een combinatie van de aantrekkelijke specificaties in die prijsklasse gecombineerd met een goede aanbieding mits besteld voor half oktober en op kenteken voor eind februari 2027.
In eerste instantie was de L03 duur in de lease vergeleken met andere auto's maar mogelijk dat men een vliegende start wil maken en daarom de prijs tijdelijk flink verlaagd heeft.

• CoyoteSwan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-10 17:32
@ninjazx9r98 wat was de aanbieding voor de L03 Long Range? Ben geïnteresseerd. Mis je de extra speakers en AI-chips niet?

• ninjazx9r98
CoyoteSwan schreef op zondag 27 september 2026 @ 08:31:
@ninjazx9r98 wat was de aanbieding voor de L03 Long Range? Ben geïnteresseerd. Mis je de extra speakers en AI-chips niet?
Het is een aanbieding op het lease 'portaal' dat wij gebruiken om auto's te bestellen. Lease prijzen zien wij niet, wel de catalogus waarde van een auto en de eigen bijdrage die betaald moet worden van een auto en op die eigen bijdrage zit weer een maximum.
De long range zat in eerste instantie boven het maximum van de eigen bijdrage waardoor deze niet te bestellen was waarbij een iX1 en volgens mij ook de iX2 binnen budget vielen. Dat zegt dus iets over de leaseprijs die weer een relatie heeft met de eigen bijdrage.
Met de aanbieding viel de long range ineens ruim binnen de maximale eigen bijdrage dus daar is flink 'gesleuteld' aan de prijs.
Exacte voorwaarden ken ik natuurlijk niet, dat speelt zich af tussen de lease maatschappij en het merk Xpeng.

Voor wat betreft de speakers en de AI chips, speakers staan helemaal niet op mijn wensenlijstje voor een auto en AI chips doet me ook helemaal niks. De tijd van dure/goede audio ligt (ver) achrter me, standaard speakers voldaan prima voor mij vandaag de dag. Die AI chips zitten er 'toevallig' in en of dat er nu 2, 3, 10 of 0 zijn boeite me totaal niet.

• Flavio
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:27
daflux schreef op woensdag 23 september 2026 @ 22:56:
[...]

Waarom geen Tesla meer de software en self driving functies zijn daar toch beter?
Heb een Model 3 en Model S gehad en wil wel eens wat anders. En ik wil een auto met een langere garantie (ik rij 32.000km per jaar) en een Y Juniper Performance is ver boven budget. Tesla garantie is 4 jaar/80.000km, Xpeng garantie is 7 jaar/150.000km!

Voor een particuliere koper is dat belangrijk.

Ik ben me bewust dat de Xpeng softwate ongetwijfeld minder polished zal zijn dan die van Tesla, maar op andere gebieden vind ik de Xpeng beter.

• Flavio
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:27
ferminem schreef op maandag 21 september 2026 @ 18:03:
[...]

Die gaat gewoon naar Europa komen eind van dit jaar begin volgende jaar of Nederland daar bij zit is nog niet 100% zeker maar ook niet ondenkbaar in 2025 hebben ze gecheckt of Nederlanders hier oren naar hebben.
Bij Xpeng Rotterdam werd mij drie weken geleden verteld dat de P7 niet zou komen vanwege een issue met Europese goedkeuring?

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:39

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Flavio schreef op zondag 27 september 2026 @ 23:02:
[...]

Heb een Model 3 en Model S gehad en wil wel eens wat anders. En ik wil een auto met een langere garantie (ik rij 32.000km per jaar) en een Y Juniper Performance is ver boven budget. Tesla garantie is 4 jaar/80.000km, Xpeng garantie is 7 jaar/150.000km!

Voor een particuliere koper is dat belangrijk.

Ik ben me bewust dat de Xpeng softwate ongetwijfeld minder polished zal zijn dan die van Tesla, maar op andere gebieden vind ik de Xpeng beter.
Volgend jaar komen er nog wat meer Chinese merken naar Europa. Xiaomi (met SU7 en wss YU7). Ben ook benieuwd naar de Avatr 07. Luxe SUV met Huawei ADS (hun FSD) met lidar. Schijnt erg goed te werken. Krijgen steeds meer concurrentie en keuzemogelijkheden, das mooi.

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 18:11
Flavio schreef op zondag 27 september 2026 @ 23:07:
[...]

Bij Xpeng Rotterdam werd mij drie weken geleden verteld dat de P7 niet zou komen vanwege een issue met Europese goedkeuring?
Ik heb ze in Rotterdam wel meer dingen horen beweren die aantoonbaar onjuist waren.

• voodoo077
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-10 13:14
Vergelijk dat met de Xpeng implementatie van rijassistent die Co-driving ondersteunt of tijdelijke overname door de gebruiker zonder alle assistentie af te breken en dan weet ik wel wat fijner rijdt.
Dan is er duidelijk iets mis met onze G6, is daarom ook al een week binnen en dat voor een nieuwe wagen...die doet niks van wat je zegt, terwijl de demo het wel deed. Richtingsaanwijzer opzetten is de LCC die afgaat en de auto die begint uit te wijken richting pechstrook, erover gaat en als je niet tegenstuurt in de vangrail zou gaan. ghost braking zonder reden. Op weg met markeringen geen lcc aan kunnen zetten etc. En Xpeng vindt niks ... zit ondertussen bij Xpeng Europe. Hopelijk nemen die hun verantwoordelijkheid.
Mogelijk een maandagmorgen exemplaar?

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:15
voodoo077 schreef op maandag 28 september 2026 @ 08:42:
[...]

Dan is er duidelijk iets mis met onze G6, is daarom ook al een week binnen en dat voor een nieuwe wagen...die doet niks van wat je zegt, terwijl de demo het wel deed. Richtingsaanwijzer opzetten is de LCC die afgaat en de auto die begint uit te wijken richting pechstrook, erover gaat en als je niet tegenstuurt in de vangrail zou gaan. ghost braking zonder reden. Op weg met markeringen geen lcc aan kunnen zetten etc. En Xpeng vindt niks ... zit ondertussen bij Xpeng Europe. Hopelijk nemen die hun verantwoordelijkheid.
Mogelijk een maandagmorgen exemplaar?
Daar heb ik inderdaad geen last van (MY'24 LR), aan het begin (vorig jaar zomer) vond ik de LCC beduidend minder dan het nu is een paar updates verder.
Heb al langer niet meer het idee dat ik bij een 'leerling' van een leswagen in zit, dat is de eerste periode wel zo geweest.

En klinkt alsof ze een keer een herkalibratie moeten doen of de sensoren/camera's na moeten lopen als een herkalibratie niet helpt.

• voodoo077
Suicyder schreef op maandag 28 september 2026 @ 08:57:
[...]

Daar heb ik inderdaad geen last van (MY'24 LR), aan het begin (vorig jaar zomer) vond ik de LCC beduidend minder dan het nu is een paar updates verder.
Heb al langer niet meer het idee dat ik bij een 'leerling' van een leswagen in zit, dat is de eerste periode wel zo geweest.

En klinkt alsof ze een keer een herkalibratie moeten doen of de sensoren/camera's na moeten lopen als een herkalibratie niet helpt.
Alles is al aangepast en nagezien zonder gevolg - wel 2026

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:45
@voodoo077 Dat klinkt niet goed, vervelend man. Net als @Suicyder herken ik (MY '25) dat gedrag helemaal niet. Hij geeft veel vertrouwen na de laatste updates.

Ik had ook een maandagmorgen exemplaar met mijn Skoda Karoq, dat is geen leuke ervaring met een nieuwe auto. Na ghost braking op een lege snelweg (auto had geen ACC) heb ik die ook bij de dealer geparkeerd totdat ze iets gevonden hadden.
edit:
De auto had geen ACC, dus ghost braking daarmee was niet even snelheid inhouden, maar een volledige noodstop in de ABS.

[ Voor 14% gewijzigd door FrenzyFreak op 28-09-2026 09:42 ]

• voodoo077
FrenzyFreak schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:40:
@voodoo077 Dat klinkt niet goed, vervelend man. Net als @Suicyder herken ik (MY '25) dat gedrag helemaal niet. Hij geeft veel vertrouwen na de laatste updates.

Ik had ook een maandagmorgen exemplaar met mijn Skoda Karoq, dat is geen leuke ervaring met een nieuwe auto. Na ghost braking op een lege snelweg (auto had geen ACC) heb ik die ook bij de dealer geparkeerd totdat ze iets gevonden hadden.
edit:
De auto had geen ACC, dus ghost braking daarmee was niet even snelheid inhouden, maar een volledige noodstop in de ABS.
Bedankt voor de tip en het medeleven! Hopelijk hebben ze bij jouw Skoda indertijd ook een goede oplossing kunnen vinden. Dat geeft mij alvast goede hoop dat ze bij onze G6 via het verdere onderzoek ook snel de vinger op de juist plek leggen, zodat we binnenkort weer met een gerust hart en volledig veilig kunnen rondrijden.
We wachten het met geduld af!

• CoyoteSwan
Xpeng NGP VLA 2.0 getest in Amsterdam in een L03.

Video in het artikel: https://cleantechnica.com/2026/09/28/xpeng-vla-2-0-vs-tesla-fsd-in-amsterdam-part-1-xpeng-l03/

wat mij opvalt is ook de kleur Frost Silver die schittert zelfs in grauw bewolkt weer, en ondanks de 18-inch velgen toch de ultra mét VLA 2.0

Wat mij verder opvalt is dat Nederland een van de eerste landen is waarin getest wordt, hoogstwaarschijnlijk door de tesla FSD goedkeuring door RDW eerder dit jaar

hier het officiële filmpje van Xpeng met een Duitse journalist en beelden vanuit een tweede auto: YouTube: Real-World Test in Netherlands XPENG NGP vs Tesla FSD

[ Voor 52% gewijzigd door CoyoteSwan op 28-09-2026 13:17 ]

• Kimi-Alonso
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Tevens ook een filmpje van Autogevoel (Nederlands)

YouTube: World First! Xpilot vs FSD door het centrum van Amsterdam

• Frie2
Bericht verwijderd: CoyoteSwan was me voor :(

Zal de L03 Ultra ook wel op zijn shortlist hebben staan (???)

[ Voor 81% gewijzigd door Frie2 op 28-09-2026 18:15 ]

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
g1n0 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 22:45:
Ik heb sinds een week een G9, maar wil de SOC graag in mn homeassistant krijgen tbv charging-schedule optimalisaties. Zijn er mensen die dit voor elkaar hebben gekregen?

Heb al een aanvraag bij Enode gedaan, maar krijg weinig response.
Ja, via de https://github.com/evilmarty/enode integratie maar dat vereist inderdaad een reactie van Enode. Ik had 1-2 jaar geleden gedaan vanuit mijn zakelijke e-mail. Als ik me goed herinner doen ze nu wat moeilijker over codes uitgeven (zoiets stond op GitHub).

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Mirabis schreef op maandag 28 september 2026 @ 19:20:
[...]

Ja, via de https://github.com/evilmarty/enode integratie maar dat vereist inderdaad een reactie van Enode. Ik had 1-2 jaar geleden gedaan vanuit mijn zakelijke e-mail. Als ik me goed herinner doen ze nu wat moeilijker over codes uitgeven (zoiets stond op GitHub).
Thanks, ik wacht reactie af.

Ondertussen ga ik experimenteren met WiCAN (https://www.meatpi.com/products/wican). Dat zou helemaal top zijn. Helemaal local, die auto staat tenslotte op mn eigen oprit 🤡

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-10 21:06
"grappig" hoe iedere reviewer exact dezelfde route door Amsterdam rijdt.... dat lijkt toch wel redelijk voorgebakken te zijn allemaal door de PR afdeling van Xpeng.

Toch ook wel een dingetje dat alleen de top-range L03 (de AWD Performance Ultra) van minimaal 45k de benodigde Turing hw heeft voor VLA 2.0

[ Voor 13% gewijzigd door olafmol op 28-09-2026 21:07 ]

• Frie2
^toch logisch dat er meer geld gevraagd wordt voor meer auto.

Penthouse in een woontoren is ook het duurste. Wil je uitzicht naar meer kanten dan zul je meer moeten betalen.

• FrenzyFreak
olafmol schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:05:
[...]

"grappig" hoe iedere reviewer exact dezelfde route door Amsterdam rijdt.... dat lijkt toch wel redelijk voorgebakken te zijn allemaal door de PR afdeling van Xpeng.

Toch ook wel een dingetje dat alleen de top-range L03 (de AWD Performance Ultra) van minimaal 45k de benodigde Turing hw heeft voor VLA 2.0
Marktaandeel haal je in Nederland niet door alleen dure auto's in de markt te zetten. Maar over die prijs, lees dit nog even;
FrenzyFreak in "Het grote Xpeng-topic"

• olafmol
FrenzyFreak schreef op maandag 28 september 2026 @ 23:14:
[...]

Marktaandeel haal je in Nederland niet door alleen dure auto's in de markt te zetten. Maar over die prijs, lees dit nog even;
FrenzyFreak in "Het grote Xpeng-topic"
Ik begrijp de post niet helemaal die je linkt? Het is toch zo dat in NL alleen de duurste variant klaar is voor VLA 2.0? Ik begrijp niet wat dat met Frankrijk of China te maken heeft?

• FrenzyFreak
In Nederland heeft alleen het AWD topmodel de Ultra variant met volledige zelfrijdende capabiliteiten, ja. Maar de 1x Turing variant zou een distilled versie van VLA 2 krijgen, wat ook meer toelaat dan ACC & ALC.

In andere markten zoals Frankrijk is er ook een Ultra op goedkopere modellen zoals LR RWD. Mogelijk komen deze later alsnog beschikbaar in Nederland, wanneer er genoeg voorraad is. Launch modellen zijn meestal flink beperkter in configuratie opties dan later aanbod.

Er is tevens een redelijke kans dat de Franse RWD LR auto's in NL van de boot rollen, dus mocht er vraag zijn naar deze versies, geef het vooral aan bij je dealer zou ik zeggen.

Indien de L03 in Oostenrijk geproduceerd gaat worden, kan het ook zijn dat er meer flexibiliteit in configuratie komt voor de Europese markten.

Maar ik leg graag de vraag terug: Waarom vind je het "Toch ook wel een dingetje dat alleen de top-range L03 (de AWD Performance Ultra) van minimaal 45k de benodigde Turing hw heeft voor VLA 2.0"?

• Fluffybeast
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 00:29
Advertentie gezien van een G6 performance - 10 000km en bouwjaar 06/2025 voor 37 000eur (particulier).

Ik ken het merk niet echt. Probeer het forum hier wat te lezen.

Is dit een goed merk? Goede bouwkwaliteit? Gekende issues? Of beter wachten op een L03 of andere Chinese merken? Of toch gaan voor Europese ‘vertrouwde’ merken

• mlo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-10 13:37

mlo

Fluffybeast schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:10:
Advertentie gezien van een G6 performance - 10 000km en bouwjaar 06/2025 voor 37 000eur (particulier).

Ik ken het merk niet echt. Probeer het forum hier wat te lezen.

Is dit een goed merk? Goede bouwkwaliteit? Gekende issues? Of beter wachten op een L03 of andere Chinese merken? Of toch gaan voor Europese ‘vertrouwde’ merken
Ik rijd al 3 jaar naar alle tevredenheid Xpeng. Tevreden over de bouwkwaliteit, de opties, prijs en rij gedrag. Ik zou er zo weer voor kiezen.

• David456
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-10 12:56
ninjazx9r98 schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:18:
[...]

Het is een aanbieding op het lease 'portaal' dat wij gebruiken om auto's te bestellen. Lease prijzen zien wij niet, wel de catalogus waarde van een auto en de eigen bijdrage die betaald moet worden van een auto en op die eigen bijdrage zit weer een maximum.
De long range zat in eerste instantie boven het maximum van de eigen bijdrage waardoor deze niet te bestellen was waarbij een iX1 en volgens mij ook de iX2 binnen budget vielen. Dat zegt dus iets over de leaseprijs die weer een relatie heeft met de eigen bijdrage.
Met de aanbieding viel de long range ineens ruim binnen de maximale eigen bijdrage dus daar is flink 'gesleuteld' aan de prijs.
Exacte voorwaarden ken ik natuurlijk niet, dat speelt zich af tussen de lease maatschappij en het merk Xpeng.

Voor wat betreft de speakers en de AI chips, speakers staan helemaal niet op mijn wensenlijstje voor een auto en AI chips doet me ook helemaal niks. De tijd van dure/goede audio ligt (ver) achrter me, standaard speakers voldaan prima voor mij vandaag de dag. Die AI chips zitten er 'toevallig' in en of dat er nu 2, 3, 10 of 0 zijn boeite me totaal niet.
Via Alphabet? Ik zit toevallig ook te kijken naar de L03 variant en zie hem alleen in de korting. Wat is het verschil met het eerdere leasebedrag? En heb je al iets vernomen van de leverdatum? :D

• Kurgan
@Fluffybeast Ik heb jarenlang Lexus gereden maar heb dat merk nu gedag gezegd en wacht op levering van mijn G9. Wat de kwaliteit op de lange termijn is moet nog blijken, maar wat ik tot dusver heb gezien doet qua materiaal gebruik en afwerking niet onder voor Lexus en de techniek is veel moderner.

• ninjazx9r98
David456 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:43:
[...]

Via Alphabet? Ik zit toevallig ook te kijken naar de L03 variant en zie hem alleen in de korting. Wat is het verschil met het eerdere leasebedrag? En heb je al iets vernomen van de leverdatum? :D
Uitgekozen bij Alphabet want dat is de website waar wij de auto kiezen maar zoals gezegd zie ik geen lease prijzen. De eigen bijdrage werd met de korting ruim 70 euro minder per maand voor zowel de standaard als de long range. Nadat wij een keuze maken bij Alphabet wordt exact dezelfde configuratie nog elders opgevraagd en de goedkoopste mag leveren.

Leverdatum staat op de week van 2 februari 2027 en dat is exact de datum waarop het contract van mijn huidige auto afloopt dus dat lijkt mij een standaard brief/mededeling met daarin uiteraard een disclaimer dat de datum kan wijzigen.

• SpikeHome
  • Laatst online: 22:32
Flinke bak!

• thebody
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01:11
thebody schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:37:
Xpeng p7+ op het oog voor lease. Is een prima auto met goede leaseprijs en bijtelling.

Auto wordt gebouwd in november verwacht in november /december, maar XPeng wil niet de eerste toelating op 31 december ( is jenteken) zetten en levering ( ternaamstelling) in januari 2027

Dit betekent dus een extra, onnodige, fiscale bijdrage van ongeveer 1500 euro. De enige oplossing was dat leasemaatschappij dit maar moet oplossen , die dit niet toestaan.

Deze truuk is heel normaal en had ik ook op vorige auto, dus wees erop bedacht dat dit extra bijtelling kan betekenen
Update..leasemaatschappij staat toe dat ik oude ioniq in december inlever. Probleem opgelost

• CoyoteSwan
Eén van de eerste volledige Xpeng L03 reviews, het gaat om de Phantom Purple AWD (niet de Ultra) in Hong Kong, dus de globale versie met extra driver display.

Heb de video met auto-dubbing in het Engels op 1.5x snelheid bekeken, was goed te volgen:

YouTube

[ Voor 12% gewijzigd door CoyoteSwan op 01-10-2026 01:14 ]

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:14
Afgelopen zaterdag kwam ik rond Antwerpen richting Nederland een vrachtwagen vol XPENG's tegen, daar stond behoorlijk opvallend een G9L achterop. Geloof dat die ook in dit groente tintje was. Echt een enorme lel van een bak. Waarschijnlijk binnenkort in de showroom....

Ik herkende de achterkant niet, het kwartje viel pas toen ik de neus zag met Xpeng logo van de auto er boven

• Fluffybeast
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 00:29
Is de oude versie met NMC accu en de verouderde soft- en hardware een groot nadeel?

Xpeng g6

• MooDyBLueS
  • Niet online
Fluffybeast schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 10:05:
Is de oude versie met NMC accu en de verouderde soft- en hardware een groot nadeel?

Xpeng g6
Er worden hagelnieuwe auto's die zeer goed te boek staan uitgebracht met NMC accu's, dus nee een groot nadeel is dat niet. Wel is het zo dat de nieuwe G6/G9 een LFP accu hebben en die zijn beter geschikt voor nog sneller snelladen en ook regelmatig tot 100% laden zijn LFP accu's beter geschikt voor. Al is het voor NMC ook niet per se gelijk problematisch, ik laad mijn huidige EV6 met NMC accu ook gewoon thuis tot 100% op, ik wil gewoon de maximale range.

Hier kan je onder het kopje "snelladen" de oude en nieuwe G6 AWD Performance vergelijken. Het scheelt enerzijds vrij veel, maar je moet je wel realiseren dat de nieuwe G6/G9 echt tot de absolute wereldtop behoren qua snelladen en zelfs de oude niet of nauwelijks onder doet voor wat zelfs high-end EV's van merken als BMW en Volvo uitbrengen (eveneens met NMC accu's). Dus denk dat je je moet afvragen wat je goed genoeg vindt. Aangezien je naar een occasion lijkt te kijken, zou ik dat zeker goed genoeg noemen want voor die prijs ga je sowieso niks beters vinden.

Software wordt in de oude G6 gewoon bijgewerkt, zie hier: https://xpeng.guru/releasenote/xos595/
Alleen zijn niet alle features voor de oudere modellen beschikbaar, maar dat is normaal. Zoals het XPedal (one-pedal drive) wat met 5.9.5 is uitgebracht en alleen voor de nieuwe G6 geldt. Dus ja ook daar geldt dat je enerzijds het beste de nieuwste G6 kan kopen, maar die zal over 2/3/4 jaar hetzelfde lot ondergaan als er weer een facelift/update model is, zo kan je jezelf wel gek blijven maken.

De voornaamste reden om wel/niet voor een "oude" G6 te gaan zou ik met name van je budget af laten hangen en secundair hoe belangrijk je one-pedal drive en het bloedsnelle laden met de LFP accu's vindt. De "oude" G6 is gewoon nog steeds een hele goede keuze ook, zeker als occasion. Xpeng geeft ook 7 jaar / 160.000 km garantie, dus ook vanuit dat oogpunt is het als occasion kopen een prima keuze.

• J-RGN
  • Registratie: Oktober 2026
  • Laatst online: 07-10 10:35
Ik ging normaal gezien morgen mijn P7+ Performance afhalen, enkel ligt in België de site plat om het E705 document te kunnen downloaden om de auto in te kunnen schijven via de verzekering. Zal dus volgende week worden maar kijk er enorm naar uit :) Ik heb tot nu toe nog geen enkele P7+ tegengekomen hier op de baan, G9 zie ik meer rondrijden.

• Fellhound
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 09-10 09:10
Ik heb mijn Xpeng p7+ begin mei besteld via een leasemaatschappij.

Mijn leasemaatschappij probeerd antwoord te krijgen wanneer de auto geleverd gaat worden. Xpeng geeft dit aan:

Probleem is dat wij geen antwoord krijgen van importeur. Onze vraag wordt simpelweg niet beantwoord… Typisch gedrag bij vragen als deze waar t antwoord niet bekend is.

Ik heb zojuist iemand anders ge-contact, wellicht kan die vanuit zijn functie wel wat zeggen…

Dit komt van de directeur Xpeng nederland. Ik vind het best vreemd. Andere die hier ook tegenaan lopen? het wachten begint lang te duren

• daflux
CoyoteSwan schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 01:09:
Eén van de eerste volledige Xpeng L03 reviews, het gaat om de Phantom Purple AWD (niet de Ultra) in Hong Kong, dus de globale versie met extra driver display.

Heb de video met auto-dubbing in het Engels op 1.5x snelheid bekeken, was goed te volgen:

YouTube
Er zijn toch al keiveel EU videos van de L03?

• CoyoteSwan
daflux schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 15:53:
[...]

Er zijn toch al keiveel EU videos van de L03?
Voor zover ik heb gezien alleen walk-arounds maar geen echte road-tests met de journalist als bestuurder. De wegligging is met name interessant vanwege de (voor)suspensie.

• daflux
CoyoteSwan schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 16:14:
[...]

Voor zover ik heb gezien alleen walk-arounds maar geen echte road-tests met de journalist als bestuurder. De wegligging is met name interessant vanwege de (voor)suspensie.
Maar jawel heb afgelopen weekend wel 10 filmpjes bekeken.

Er zijn zelfs NL filmpjes:

YouTube: XPENG L03 (2026): belachelijk veel auto voor je geld - EERSTE RIJTEST! – AutoRAI TV

• Jixzle
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-10 15:03
Fellhound schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 15:49:

Mijn leasemaatschappij probeerd antwoord te krijgen wanneer de auto geleverd gaat worden. Xpeng geeft dit aan:

Probleem is dat wij geen antwoord krijgen van importeur. Onze vraag wordt simpelweg niet beantwoord… Typisch gedrag bij vragen als deze waar t antwoord niet bekend is.

Ik heb zojuist iemand anders ge-contact, wellicht kan die vanuit zijn functie wel wat zeggen…

Dit komt van de directeur Xpeng nederland. Ik vind het best vreemd. Andere die hier ook tegenaan lopen? het wachten begint lang te duren
Probleem hier ook. Tussen partij die de lease voor ons regelt krijgt ook geen contact van Xpeng.
Zelf gebeld met de dealer maar tot op heden geen reactie gehad.
Vertrouwen daalt wel zo helaas.

• nl1bzw
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-10 11:06
Fellhound schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 15:49:

Heb in augustus een P7+ besteld, maar de levertijd hing sterk af van de gekozen kleur van de auto, de uitvoering, trekhaak en interieur. Voor een LR wit/wit + trekhaak was dat maart.

• J V
  • Registratie: Oktober 2026
  • Nu online

J V

Gisteren mijn G6 LR van 2025 ingeruild voor een LO3 Ultra.

Nu wachten op snelle levering.

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:39

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

J V schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:11:

Heb je een indicatie gekregen wanneer die geleverd zal gaan worden?

• daflux
J V schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:11:

Waarom als ik vragen mag?

• TryPleX
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-10 15:01
Ik heb me ingeschreven voor een proefrit in Rotterdam en na 4 dagen heeft nog niemand gemaild of gebeld. Zie ook in de lease configurator bij ons echt hele lange levertijden (meer dan 6 maanden voor de G6). Voelt alsof de populariteit in korte tijd enorm is gestegen en ze het niet meer bij kunnen benen.

• timonsl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-10 15:05
TryPleX schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 13:06:
Ik heb me ingeschreven voor een proefrit in Rotterdam en na 4 dagen heeft nog niemand gemaild of gebeld. Zie ook in de lease configurator bij ons echt hele lange levertijden (meer dan 6 maanden voor de G6). Voelt alsof de populariteit in korte tijd enorm is gestegen en ze het niet meer bij kunnen benen.
Ik heb zo’n 2 maanden geleden ook een proefrit aangevraagd voor de G6 maar tot de dag van vandaag geen reactie ontvangen. Ik zou even bellen met de betreffende vestiging als ik jou was. Voor mij is de G6 afgevallen.

• daflux
Bizar hier belde ze mij binnen de 3 dagen voor de testrit

• wcoppens
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:35
timonsl schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 15:13:
[...]

Ik heb zo’n 2 maanden geleden ook een proefrit aangevraagd voor de G6 maar tot de dag van vandaag geen reactie ontvangen. Ik zou even bellen met de betreffende vestiging als ik jou was. Voor mij is de G6 afgevallen.
Toevallig twee weken terug proefrit in de G6 gedaan, op de zondagavond aangevraagd bij Hedin Xpeng Maldegem, die volgende dinsdagochtend de auto 2 uur tot me beschikking gekregen. Niks anders dan lof voor de geleverde service daar.
TryPleX schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 13:06:
Gezien ik de auto wel op NL kenteken moet hebben heb ik deze week de G6 LR bij Xpeng Eindhoven bestelt, de verwachtte levertijd is 4 weken wat ik toch knap vindt voor een nieuwe auto! Ben zeer benieuwd of ze deze 'belofte' ook waar kunnen maken.

• MooDyBLueS
  • Niet online
wcoppens schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 17:21:
[...]

Toevallig twee weken terug proefrit in de G6 gedaan, op de zondagavond aangevraagd bij Hedin Xpeng Maldegem, die volgende dinsdagochtend de auto 2 uur tot me beschikking gekregen. Niks anders dan lof voor de geleverde service daar.

[...]

Gezien ik de auto wel op NL kenteken moet hebben heb ik deze week de G6 LR bij Xpeng Eindhoven bestelt, de verwachtte levertijd is 4 weken wat ik toch knap vindt voor een nieuwe auto! Ben zeer benieuwd of ze deze 'belofte' ook waar kunnen maken.
Dat is niet knap, dat is tactiek, Tesla werkt ook zo. Xpeng werkt voor de G6 met 3 modellen waarbij je alleen wel/geen trekhaak kan kiezen en een kleur voor de lak en het interieur. Dus veel keuzes zijn er niet en populaire keuzes worden van tevoren al besteld.

Als die 4 weken levertijd klopt is het gegarandeerd zo dat jouw nieuw bestelde G6 nu al bijna in de haven van R'dam aankomt en dus al lang en breed op de boot zat.

Bij Tesla kon men ook gewoon honderden witte Standard Range Model 3's met zwart interieur bestellen, je weet wel: de 40k knaller van een tijdje terug (nu iets duurder). Die waren zo populair, want veel mensen die een Tesla willen letten ook op de centjes en dus €1500 voor een kleur koost de helft gewoon niet.

Zo durf ik ook te stellen dat wit, zilver en zwart bij de G6 ±80% van de leveringen zal betreffen. Met ook meestal zwart interieur, dan heb je dus al voor totaal misschien 60-70% van alle bestelde G6 maar 3 simpele smaken. Daar kan je heel goed op inkopen. En zie hier een groot deel van de reden waarom merken als Tesla en Xpeng flink goedkoper zijn dan zeg een BMW of Audi. Daar is letterlijk de stuurwielverwarming nog een losse optie.

• Kurgan
@TryPleX @timonsl Ja bij Xpeng Rotterdam zijn communicatie en klantgerichtheid overduidelijk niet de prioriteit. Ik heb zelf ook niet al te beste ervaringen daar en een collega die er ook een proefrit heeft gemaakt vroeg zich af of er alleen slecht getrainde vakantiekrachten werkten. De service in Breukelen is echt stukken beter.

• digitalrebel71
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08-10 18:22
Ligt mogelijk ook aan een stukje geluk.

Voor een tijdje terug op de bonnefooi naar Badhoevedorp gereden, leuk gesprek om eens te kijken in het echt en kregen direct een G6lr mee om een uurtje vrijblijvend te rijden. Toeval wil dat op de parkeerplaats ook een L03 stond waar we direct omheen konden lopen.

Wij kopen de auto privé, en zijn op het punt aangekomen dat voor ons in mindere mate meespeelt dat ik wat zekerheid zoek voor de aankomende 5 jaar in waarde en service, maar meer dat ik geen goede hoogte krijg van software ontwikkelingen en navigatie middels Google (native incl routing/%), daarom toch voor een MY gekozen, maar dat had voor ons niet te maken met of de auto wel of niet fijn rijdt, want de auto voelde goed en fijn.

• Ted_W
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:06
Net terug van Badhoevedorp voor de L03 maar tijdens het gesprek bleek dat ze daar ook een G9L achterin hebben staan, dus die meteen ook even bekeken natuurlijk. Veel te groot voor mij uiteraard maar wel indrukwekkend om te zien. Het was een zwarte G9L. Achterin met koelkast en tv die naar beneden klapt en vrijwel alles is electrisch te bedienen. Ik weet niet hoelang die daar blijft staan, maar voor degenen die interesse hebben misschien wel leuk. Het staat niet in de showroom maar in een aparte ruimte naast de werkplaats. Dus van tevoren even bellen is misschien wel handig.

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:55

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ted_W schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 17:04:
Net terug van Badhoevedorp voor de L03 maar tijdens het gesprek bleek dat ze daar ook een G9L achterin hebben staan, dus die meteen ook even bekeken natuurlijk. Veel te groot voor mij uiteraard maar wel indrukwekkend om te zien. Het was een zwarte G9L. Achterin met koelkast en tv die naar beneden klapt en vrijwel alles is electrisch te bedienen. Ik weet niet hoelang die daar blijft staan, maar voor degenen die interesse hebben misschien wel leuk. Het staat niet in de showroom maar in een aparte ruimte naast de werkplaats. Dus van tevoren even bellen is misschien wel handig
Welke kleur was het interieur van die G9L? Ik ben deze auto serieus aan het overwegen als opvolger van mijn Kia EV9, maar ik lees dat het interieur van de Europese versie oranje of zwart zal zijn. Ik wil wit/lichtgrijs, zoals in China beschikbaar is op de G9L.

• Ted_W
Interieur is in dat lichte cognac kleur, wat jij waarschijnlijk oranje noemt. In de videos vond ik het wat steken maar in het echt viel het wel mee, maar uiteraard blijft dat een kwestie van smaak.

• Wimmell
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-10 09:37
Zou het mogelijk zijn om op de Long Range versie 20 inch velgen te krijgen? Eventueel door te ruilen met iemand die meer range wil op zijn AWD ultra versie?

• Wimmell
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-10 09:37
Ik heb een L03 long range (met trekhaak) besteld in de kleur Rock Grey. Die staan op de boot en verwachte levering is november/december (volgens ons contactpersoon bij Alphabet). Enkel de light grey optie voor het interieur stond op de boot.

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ted_W schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 07:39:
Interieur is in dat lichte cognac kleur, wat jij waarschijnlijk oranje noemt. In de videos vond ik het wat steken maar in het echt viel het wel mee, maar uiteraard blijft dat een kwestie van smaak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJbLdP4G-W1nCL02DB6UZp9nGic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VTagmmsrhXyRBrKBLrKr8uq6.png?f=fotoalbum_large

Tja, Cognac-kleur, of Aperol-spritz?
Bij BMW ziet Cognac er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R58FzUsRe5TQ30YqzjIKoqFPdKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aCb2lj2yLcltIczsQkSTPB0o.png?f=fotoalbum_large

• MooDyBLueS
  • Niet online
Gasoline1234 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:53:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoewel een foto meer kan zeggen dan 1000 woorden, kan het ook heel misleidend zijn.

Kijk naar deze Castanea kleur van de nieuwe BMW iX3. Die lijkt op de meeste foto's behoorlijk oranje, maar in het echt is het gewoon een mooie bruine variant.

Kortom: neem foto's niet met een korrel zout, maar een emmer.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2025/09/2026-bmw-ix3-space-silver-00.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door MooDyBLueS op 05-10-2026 16:11 ]

• Ted_W
Maar dat is ook precies wat ik bedoelde met het felle of steken in de ogen op basis van een foto of video. In het echt vond ik het dus meevallen, in ieder geval met de belichting binnen. Buiten in de zon kan het weer anders zijn, dus niet alleen de kleur maar de belichting speelt zeker ook een rol hoe je een kleur ervaart.

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ted_W schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:28:
Maar dat is ook precies wat ik bedoelde met het felle of steken in de ogen op basis van een foto of video. In het echt vond ik het dus meevallen, in ieder geval met de belichting binnen. Buiten in de zon kan het weer anders zijn, dus niet alleen de kleur maar de belichting speelt zeker ook een rol hoe je een kleur ervaart.
Eens.

• frent
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-10 10:57
Gasoline1234 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:53:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ook minder fan van al dat oranje in het interieur. Op de G9 was er als alternatief nog een "coffee" interieur dat veel zachter was.

Cognac is de absoluut beste keuze! Maar in China heeft oranje meer een betekenis.

• Kurgan
frent schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:00:
[...]

Maar in China heeft oranje meer een betekenis.
Oh ja?

Afbeeldingslocatie: https://images.ad.nl/OGQ0ZTAwMTlhMTI4NzI5YjIzMzAvZGlvLzExNTU5MTk2MC9mb2N1cy1hbmQtZmlsbC8wLjUwLzAuNTAvMTIwMC82MzA/oranjegekte-viert-hoogtij-op-dagen-als-koningsdag

;)

Maar goed, ik vind dat bij de Chinese merken over het algemeen de kleurkeuze wel érg beperkt is. Het is al heel wat als er iets anders is dan zwart, wit of grijs...

[ Voor 19% gewijzigd door Kurgan op 06-10-2026 17:56 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
Kurgan schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 17:55:
[...]
Maar goed, ik vind dat bij de Chinese merken over het algemeen de kleurkeuze wel érg beperkt is. Het is al heel wat als er iets anders is dan zwart, wit of grijs...
Dat is omdat ze een Tesla-achtige manier van fabriceren op nahouden. Weinig keuze en optiepakketten zitten veelal gekoppeld aan motorisering/accupakket. Daar kan je wat van vinden, maar ik vind het altijd juist sterk dat het simpel gehouden wordt, dat maakt de occasionmarkt ook sterker.

Het is een nóg simpelere optie van wat Japanse/Koreaanse merken ook al sinds jaar en dag doen. Pak bijv. de Toyota C-HR+, die is er ook maar in 3 uitvoeringen: een 58 kWh FWD Dynamic, een 77 kWh FWD First Edition of een 77 kWh AWD Executive. Neem je Kia of andere Toyota modellen zoals hun hybrides dan krijg je nog wel vaak 2/3 uitrustingsniveaus om uit te kiezen, maar veel meer ook niet.

Het zijn juist de Europese merken die tot in den treure doorgaan met opties aan kunnen vinken, wat op zich een leuk idee is als je nieuw mag kopen, maar heb je weleens geprobeerd een BMW occasion te vinden? Toen ik mijn Kia EV6 uiteindelijk kocht wou ik eigenlijk een BMW i4, maar de combinatie van blauw + stuurwielverwarming + elektrisch verstelbare stoelen + H/K audio bleek van de 200 die er te koop stonden maar 2 of 3 te worden en dan was het of andere uithoek van het land of veel te duur of het klopte uiteindelijk soms niet eens.

• KWOAD
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:09
Dat is precies ook waarom ik afhaakte bij volkswagen en ik verder ging kijken. Ik werd maar niet wijs tussen al die pakketten en opties, terwijl ze ondertussen led-verlichting als usp aanprijzen…

• Frie2
En bij de Duitse merken is het zo dat je bij configureren alles aanvinkt dat er bij een Chinees merk standaard bij zit je op een bedrag uitkomt dat minstens 10-20 k hoger ligt of nog meer.

• Kurgan
Nee er hoeft ook weer niet het volledige RGB spectrum te worden aangeboden maar de meeste Chinese merken houden het wel heel saai. Het is vrijwel alleen maar zwart, wit, grijs of zilver. Af en toe blauw, groen of zelfs, heel wild, rood ertussen zou ook weleens leuk zijn.

• voodoo077
MooDyBLueS schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 20:16:
[...]

Toen ik mijn Kia EV6 uiteindelijk kocht wou ik eigenlijk een BMW i4, maar de combinatie van blauw + stuurwielverwarming + elektrisch verstelbare stoelen + H/K audio bleek van de 200 die er te koop stonden maar 2 of 3 te worden en dan was het of andere uithoek van het land of veel te duur of het klopte uiteindelijk soms niet eens.
Tweedehands? (gebruikt) want ik kan me niet inbeelden dat die niet te bestellen was. Ik heb zelf de i4 M50 in blauw en was perfect te bestellen en heb maar 2 jaar moeten wachten voor ik hem had 8)
De Xpeng G6 voor de vrouw ging veel sneller maar idd weinig keuze

• daflux
Lol maar 2j

• MooDyBLueS
  • Niet online
voodoo077 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 13:32:
[...]

Tweedehands? (gebruikt) want ik kan me niet inbeelden dat die niet te bestellen was. Ik heb zelf de i4 M50 in blauw en was perfect te bestellen en heb maar 2 jaar moeten wachten voor ik hem had 8)
De Xpeng G6 voor de vrouw ging veel sneller maar idd weinig keuze
Ja, maar dat staat ook precies in de zin voor degene die je quote. ;)

• Frie2
Kurgan schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 12:45:
Nee er hoeft ook weer niet het volledige RGB spectrum te worden aangeboden maar de meeste Chinese merken houden het wel heel saai. Het is vrijwel alleen maar zwart, wit, grijs of zilver. Af en toe blauw, groen of zelfs, heel wild, rood ertussen zou ook weleens leuk zijn.
Inderdaad. Weinig keuze en saaie kleuren. Maar niet alle Chinese merken zijn zo karig en conservatief: Smart heeft een heel uitgebreid kleuren pallet. Ook 2 tone.

• olafmol
Tis wel duidelijk dat het L03 embargo eraf is gegaan...

• olafmol
Ik vind het wel raar dat ze bij de L03 de kofferbak ruimte zo klein hebben ontworpen, dat gaat denk ik nog wel een issue zijn in Europa als je deze als "familie wagen" in de markt wilt zetten. Van alle directe concurrenten heeft deze de minste kofferbakruimte.

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
Valt wel mee toch, een stukje monder dan de G6 wat de concurrent is van de model Y. Maar hij beschikt wel over een frunk. Ik vermoed dat ze deze weg willen zetten als concurrent van de kia ev3 en de skoda elroc.

• Frie2
Het had van mij ook meer mogen zijn, maar vergeet de frunk niet. Die is behoorlijk groot. De meeste Europese EV's hebben er geen. Die EV3 een kleintje van 25 ltr

• TryPleX
Wimploo schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:31:
Valt wel mee toch, een stukje monder dan de G6 wat de concurrent is van de model Y. Maar hij beschikt wel over een frunk. Ik vermoed dat ze deze weg willen zetten als concurrent van de kia ev3 en de skoda elroc.
Een stukje minder? Het is 200L verschil. De achterbank in de L03 staat gewoon, op z'n Chinees, heel ver naar achteren waardoor je echt heel veel ruimte hebt achterin. Maar wij Europeanen willen gewoon liever een grotere achterbak en dat mag ten koste gaan van de achterbank ruimte. Dit zie je bij enorm veel Chinese auto's.

• daflux
Absoluut niet mee akkoord met dit:

Maar wij Europeanen willen gewoon liever een grotere achterbak en dat mag ten koste gaan van de achterbank ruimte. Dit zie je bij enorm veel Chinese auto's.

Geef mij maar meer plaats in de auto zelf dan in de koffer want in de koffer zit ik namelijk niet.

Zolang dat deze maar groot genoeg is om de wekelijkse boodschappen te doen

• daflux
olafmol schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 20:16:
Tis wel duidelijk dat het L03 embargo eraf is gegaan...
Filmpjes die je kan aanraden om te bekijken?

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:55
daflux schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 14:13:

Maar wij Europeanen willen gewoon liever een grotere achterbak en dat mag ten koste gaan van de achterbank ruimte. Dit zie je bij enorm veel Chinese auto's.

Geef mij maar meer plaats in de auto zelf dan in de koffer want in de koffer zit ik namelijk niet.

Zoveel mensen, zoveel wensen. Wij willen graag een grote kofferbak om veel kampeerspullen mee te nemen. Nog beter, een verschuifbare bank wat je nog wel eens ziet. Dan heb je maximale flexibiliteit.

• daflux
Ik rij momenteel met een golf en ga vaak kamperen / festivals en nog nooit is deze wagen te klein gebleken.

Zou een busje handiger zijn tuurlijk want dan moeten we geen tetris spelen maar kamperen gaat perfect met de golf dus ik denk met de L03 ook wel

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:55
Ik had beter glamping kunnen schrijven in ons geval :9

• TryPleX
De achterbank 10cm naar voren schuiven zou alsnog meer dan genoeg ruimte geven op de achterbank maar de achterbak inhoud wel ruim boven de 400L krijgen.

Maar het klopt, er zullen ook genoeg mensen zijn die liever extra ruimte op de achterbank willen maar over het algemeen zal je in directe vergelijkingen zien dat Europese merken (en Tesla) de ruimtes beter indelen waardoor je bijna altijd meer achterbak ruimte hebt dan veel Chinese merken. Een verschuifbare achterbank is leuk natuurlijk maar als je bijvoorbeeld kijkt naar een KIA EV2 is het ook niet bijzonder mooi en het zit altijd vast op een set rails.

• olafmol
[...]

ik vind dit altijd wel een erg goede reviewer. De meeste reviewers zijn echt van die autoverkopers die de specs met zo'n "autoverkoper stem" opsommen hahaha

[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 08-10-2026 15:04 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
addictive_rhymz schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 14:22:
[...]

Zoveel mensen, zoveel wensen. Wij willen graag een grote kofferbak om veel kampeerspullen mee te nemen. Nog beter, een verschuifbare bank wat je nog wel eens ziet. Dan heb je maximale flexibiliteit.
Ik spreek je niet tegen, want zoals je al zegt: zoveel mensen, zoveel wensen.

Feit is echter wel dat je voor extra laadruimte veel mogelijkheden hebt: dakkoffer, trekhaakkoffer, aanhanger, noem maar op. Terwijl je voor meer beenruimte achterin het moet doen met wat het is (tenzij je een verschuifbare achterbank hebt). Onze ervaring is dat zeer veel auto's voor de Europese markt uit het segment Golf/C-HR/etc helemaal niet te klein zijn per se maar wel serieuze concessies gedaan worden voor de achterbank waardoor achterpassagiers (te) weinig beenruimte hebben, te rechtop zitten en/of als kinderen niet eens uit het raam kunnen kijken.

Wij hebben jarenlang een Lexus CT 200h gereden die qua kofferbak en voorin perfect was, met jonge kinderen ging dit nog wel, maar op een gegeven moment wil je ook met tieners op vakantie en die klagen al onderweg naar oma en opa over dat ze zo weinig speling met de benen hebben, niet dat ze krap zitten, maar je kan bijna alleen maar in één positie zitten en niet even een klein beetje 'strekken' of van positie wisselen met net iets uitgerekter of ingetrokken. En wat wij graag doen met langere trips voor een dag, weekend en ook vakanties, is een proviand tas achter op de grond zetten tussen de kinderen in, dat lukte daar ook niet. Ook met EV's zie je dat de "opgetrokken benen houding" achterin nog serieus vaak een probleem is voor iedereen die niet max 130cm is (gok ik maar even zo).

Dus het gaat in mijn ogen niet alleen om de verschillende wensen, maar ook dat een achterbank gekocht wordt "as-is" maar bagageruimte altijd op veel verschillende manieren bij te verkrijgen is. En elke C-segmenter + dakkoffer/trekhaakkoffer heeft ineens meer ruimte dan welke E-segment station of SUV dan ook. Alleen die achterbank is en blijft een ondergeschoven kindje bij veel niet-Chinese merken.

• nl1bzw
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-10 11:06
P7+, dan heb je het beste van 2 werelden. Veel kofferbakruimte en veel ruimte op de achterbank.

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:30

Typhone

Who Dares Wins

Zit je in je eigen auto ooit op de achterbank dan?

• SpikeHome
[...]

• Batilan
  • Laatst online: 00:06
Exocet schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 06:59:
Je zou nu toegang tot je Xpeng data moeten kunnen krijgen.

[...]

https://www.xpeng.com/data-act
Kwam hier vandaag ook pas achter, heb al best wel een tijdje gekeken naar mogelijkheden om naast de app gegevens over mijn P7 te kunnen downloaden maar was nog weinig anders tegengekomen dan de Enode/EVConduit mogelijkheid (had dit ene berichtje van @Exocet net gemist).

Ontdekte dus zojuist pas deze mogelijkheid (door blijkbaar met de juiste formulering ChatGPT te vragen :+ ) . De download gaat een beetje zoals het opvragen van downloads bij sommige banken (je moet even wachten totdat de download "klaar is gezet"). De EVConduit site "ondersteunt" intussen ook deze mogelijkheid, is helaas niet real-time, maar tot de voorgaande dag, met behoorlijk wat gegevens tot op seconden niveau tijdens rijden en laden.

Veel mensen zitten hier op het forum om ervaringen uit te wisselen en (rij)eigenschappen te delen, maar er zijn vast meer techneuten die dit soort data interessant vinden (bijvoorbeeld om in HA te integreren), of is daar een beter topic voor? Anders zal ik binnenkort ongetwijfeld wat ervaringen gaan delen en vragen stellen (voor diegenen die al verder in dit topic thuis zijn, laat het weten :) ).

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:01

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Wimploo schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:31:
XPeng L03: 367 L
Škoda Elroq: 470 L
Kia EV3: 460 L

Dus de L03 doet het wel erg slecht. 100 liter is een hoop.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• MooDyBLueS
  • Niet online
Chaoss schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 22:49:
[...]

XPeng L03: 367 L
Škoda Elroq: 470 L
Kia EV3: 460 L

Dus de L03 doet het wel erg slecht. 100 liter is een hoop.
Hier wil ik toch even op reageren, want mensen kijken veel te feitelijk naar liters terwijl het, zo hoopte ik althans, toch wel inmiddels algemene kennis mag zijn of beter gezegd hoort te zijn dat fabrikanten hier een enorm loopje mee nemen?

In tegenstelling tot WLTP voor bereik volgens een vaste meetmethode is er voor bagageruimte géén wet- of regelgeving wat een fabrikant mag aanhouden. Er zijn meerdere meetmethodes die in de industrie gangbaar zijn, maar geen een is heilig en er zijn fabrikanten die zich netjes aan de vaak gebruikte meetmethode houden, maar er zijn ook genoeg fabrikanten die elke keer maar weer kiezen wat hun het beste uitkomt.

Zo staat met name de VAG groep erom bekend nogal rijkelijk te strooien met die cijfers en daarom vaak bijzonder positief uit de verf te komen, op papier dan.

En dat niet alleen: zelfs als een fabrikant zich continu aan één meetmethode houdt, kan het de ene keer tot het dak zijn en de andere keer tot de hoedenplank waarmee ze rekenen. Maar zelfs als een fabrikant dezelfde meetmethode en "tot de hoedenplank" rekent kan het zo enorm verneukeratief zijn. Dit heb ik eerstehands meegemaakt.

In 2021 wilden wij een jong gebruikte EV kopen en onze keuze viel op de drieling Kia e-Niro, Kia e-Soul en Hyundai Kona. Waarom de Kona afviel doet er hier niet toe, maar we keken dus naar de e-Niro primair maar wat schetste onze verbazing: de e-Soul was vele duizenden euro's goedkoper bij een Kia dealer terwijl het beide topuitvoeringen waren, beide iets meer dan 1 jaar oud, etc. En op papier stond er Niro 451 liter, Soul 315 liter. Enorm verschil dus.

Maar de verkoper zei al: het scheelt minder dan je denkt. En dat had een reden, want de Soul had een dubbele laadvloer (Niro niet of nauwelijks) en niet zo'n kleintje ook, daarmee kwam er maar liefst 128 liter bij en kwam je dus op 443 liter, nagenoeg gelijk. En ok, de Soul was meer diep en hoog terwijl de Niro lang en niet zo hoog was, maar juist de diepte van de Soul sprak ons aan. We hebben zelfs de dealer beide auto's naast elkaar laten zetten en met koffers en onze kinderwagen getest en ja er paste hetzelfde in, maar net op een iets andere manier vanwege de vorm. Gevolg: onze handtekening ging onder de e-Soul.

Als we puur op papieren cijfers hadden gelet waren we duizenden euro's te duur uit geweest.

Even ter verduidelijking: ik zeg niet dat je ongelijk hebt dat de L03 de kleinste van het stel kan zijn, maar of het echt zoveel liters scheelt als de papiertjes zeggen is dus maar de vraag.

Daarnaast vertel je niet het hele verhaal, want reken ook de frunk even mee volgende keer als je toch bij statische liters wilt houden. Je kan ervan houden of het haten, maar de L03 heeft als RWD een 89L frunk terwijl de Skoda op 21L blijft hangen en de EV3 25L. Dat betekent los van de liters dat de Skoda en Kia echt puur een laadkabel kwijtkunnen en meer niet, maar de L03 kan zelfs een prima rugtas of kleine koffer in én de laadkabel erbij. En zelfs als je puur qua liters totaal kijkt met frunk erbij:
- Xpeng L03 = 367 + 89 = 456 liter
- Skoda Elroq = 470 + 21 = 491 liter
- Kia EV3 = 460 + 25 = 485 liter

Kortom: ineens scheelt het maar 35 liter totaal tussen de kleinste en grootste op papier. Maar ga vooral zelf kijken en uitproberen, want liters alleen zeggen niks, vorm en evt. dubbele laadvloer en frunk betekenen des te meer.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Voor mijn eigen afweging zou ik een frunk nooit meerekenen daar is het wat mij betreft te onpraktisch voor. Heb je een electrische kofferbak klep en dan moet je je spullen ook nog verdelen over 2 locaties.

Ik zal wel een typische nederlander zijn maar ik hecht wel waarde aan een praktische kofferbak. Ik moet met enige regelmaat dozen met hardware vervoeren als ik de kofferbak van de L03 zie dan weet ik vrij zeker dat daar een stuk minder ingaat dan in mijn eigen kofferbak.

Liters zeggen niet alles maar wel wat. En de L03 kofferbak ziet er ook echt wel klein uit. Prima als je de ruimte niet gebruikt maar genoeg mensen die met enige regelmaat de ruimte wel gebruiken.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Chaoss schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 23:47:
Voor mijn eigen afweging zou ik een frunk nooit meerekenen daar is het wat mij betreft te onpraktisch voor. Heb je een electrische kofferbak klep en dan moet je je spullen ook nog verdelen over 2 locaties.

Ik zal.wel een typische nederlander zijn maar ik hecht wel waarde aan een praktische kofferbak. Ik moet met enige regelmaat dozen met hardware vervoeren als ik de kofferbak van de L03 zie dan weet ik vrij zeker dat daar een stuk munder ingaat dan in mijn eigen kofferbak.

Liters zeggen niet alles maar wel wat. En de L03 kofferbak ziet er ook echt wel klein uit. Prima als je de ruimte niet gebruikt maar genoeg mensen die met enige regelmaat de ruimte wel gebruiken.
Ik weet niet wat je vergelijk is, maar ik vind dit juist enorm meevallen. Sterker nog: tov onze e-Soul oogt het duidelijk groter terwijl het zoals ik al aangaf op papier weinig scheelt en de e-Soul juist e-Niro formaat ruimte biedt. En het ziet er van wat ik er op foto's en in video's van gezien heb niet veel kleiner uit dan onze Kia EV6 die 470L op papier heeft.

En nee liters zeggen niet "wel wat", ik heb je toch net uitgelegd dat het vaak echt compleet nergens op slaat? Maar goed, ik wil alleen maar helpen door aan te geven dat het misschien verstandig is eens in het echt te kijken en dus écht te kijken wat er wel/niet in past en dus niet alleen op papier of op het oog, want misschien wordt je verrast, misschien ook niet, liters zeggen echt nagenoeg niks. Oh en je kan de L03 achterbank meer rechtop zetten, geen idee hoe die liters waar jij zo op blijft focussen berekend zijn, als dat in de achterste stand is, komen er met de achterbank meer rechtop zomaar vele tientallen liters bij.

[ Voor 7% gewijzigd door MooDyBLueS op 09-10-2026 00:12 ]

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Van mening verschillen is ook gewoon prima..

We wachten de bananendozen test van Bjorn af.

• SpikeHome
@Chaoss ik snap dat je het makkelijker vind om alles achterin te doen.

Maar de Frank is juist zo handig voor spullen die je wel bij je wilt hebben maar niet in de kofferbak in de weg hoeven te liggen.

Laadkabel onder de verdiepte uitsparing ook niet fijn als je allerlei spullen erin hebt liggen.

Ik heb in de frunk de 11kwh laadkabel, en granny charger liggen, krik pads, trekhaak, poetsdoeken en dan past er nog wel een rugzak in eigenlijk.

Achterin de subtrunk heb ik niks liggen b.v.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Zo heeft ieder zijn eigen use case. Mijn kabel hangt 99% van de tijd thuis aan de laadpaal :P

In de subtrunk ligt het 'pech' tasje en voor de rest auto voorraad van mijn werk.

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
Volgende week naar Rotterdam voor de 40k beurt van mijn G6. Ik zal eens kijken naar de kofferbak.

In de G6 kan je de achterbank in 2 standen zetten en daarmee nog meer kofferbak winnen. Maar ik merk al dat de kofferruimte meer dan genoeg is om mee op vakantie te gaan met 2 kleine kinderen inc buggy. Het enige dat ik mis is een trunk, dan kan ik het schot eruit halen en zou ik nog meer ruimte hebben. De laadkabel gebruik ik alleen op vakantie.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Chaoss schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 01:08:
Van mening verschillen is ook gewoon prima..

We wachten de bananendozen test van Bjorn af.
Er is een verschil tussen van mening verschillen en niet willen inzien dat liters niks zeggen. Ik gaf je letterlijk het praktijkvoorbeeld van de Soul/Niro 315/452 liter en alsnog blijf jij wat anders beweren. Ik leg jou uiteraard totaal niet op wat je moet kiezen verder, kies vooral waar je je goed bij voelt want wie ben ik inderdaad om daar wat van te vinden? Maar los daarvan ben je gevoelsmatig je kop in het zand aan het steken.

En tuurlijk, die banana box tests zijn een goede indicatie, maar zeggen ook niet alles. Want zoals je zal weten is een banana box 52 liter en een vaste vorm, als het op zeg 5cm na niet past, past het niet en dat kan je op meerdere plekken hebben waardoor er soms nét wel of net niet 1 of 2 bananendozen inpassen. Dus ja, het is een meting, maar wanneer neem jij alleen maar bananendozen mee? Geloof me: doe deze meting met weekendtassen, koffersets en/of rugtassen en je krijgt onderling soms hele andere verhoudingen. Nogmaals: kies uiteraard vooral wat je wil, maar je bent toch echt wel te blind aan het staren op hele arbitraire gegevens, dat is alles wat ik aan wil geven.

• Frie2
Feit blijft dat de bagageruimte van de L03 best wat groter had gemogen.

"Beter mee verlegen dan om verlegen" toch?

• daflux
Voor mij niet ik heb liever wat een compacte wagen

ik vind veel moderne wagens gewoon te groot

• CoyoteSwan
Voor mij is het belangrijk dat mijn grootste koffer er in de lengte liggend in past. Dan kan de rest getetrist worden. Met 90cm laadruimte is dat net wel of net niet het geval. Ben benieuwd wanneer de proefritten van start kunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door CoyoteSwan op 09-10-2026 17:16 ]

Pagina: 1 ... 70 71 Laatste