Als je iets aan de binnenkant van het panoramadak bevestigt, doet dat niets tegen de warmte, want die wordt alsnog opgebouwd aan de binnenkant tussen het glas en het scherm.Nougat schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:22:
Het rijden vind ik verder wel goed (op flinke drempels na, dan voel je dat het een zware auto is die de vering tot het eind van zijn bereik brengt). Wat ik persoonlijk ook jammer vind is dat er geen zonnescherm in zit bij het glazen dak, maar kwam wel een inzet product tegen op Ali wat goed zou moeten werken tegen het licht en warmte.
Voor mij is het nog even dubben of ik wel voor deze versie van de G6 ga.
Klopt, maar krijg dan niet meer direct warmte op mijn lijfolafmol schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:27:
[...]
Als je iets aan de binnenkant van het panoramadak bevestigt, doet dat niets tegen de warmte, want die wordt alsnog opgebouwd aan de binnenkant tussen het glas en het scherm.
Door het vele vermogen echt anders aan pedaal. 4 wiel aandrijving zorgt ook voor ander gedrag.eMarnix schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:11:
[...]
Ik heb de nieuwe en oude G6P proef gereden maar een LR besteld. Wat is het verschil in beleving dan? (Iets anders dan het vermogen?)
Let wel: LR uiteraard geen probleem maar als je bijvoorveeld nooit electrisch hebt gereden en doet de test in de performance verwacht je mogelijk geen verschil in de praktijk met LR.
Ik heb afgelopen zomer met de G6 door Spanje gereden en kan je vertellen dat het dak echt zo goed als alle warmte/straling tegenhoudt. Ik/vrouw/kind hadden echt nergens last van (wat het dak betreft). En dat was in Spanje, echt vol in de bakkende zon.Nougat schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:28:
[...]
Klopt, maar krijg dan niet meer direct warmte op mijn lijf
De warmte komt echt via de voorruit/zijruiten de wagen binnen, niet via het dak. Of je moet er misschien extreem gevoelig voor zijn, maar dan nog zijn je zijruiten/voorruit een veel groter probleem.
De zijruiten achter zijn ook geblindeerd trouwens. Ook meer dan voldoende om de zon (genoeg) buiten te houden.
[ Voor 8% gewijzigd door BramT op 06-10-2025 14:03 ]
You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
En je 'zit vast' aan de standaard velgen, de LR en P modellen hebben de sport velgen wel als optie.Henkman schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:10:
Even de specificaties van het uitrustingsniveau in Excel naast elkaar gezet van de SR en Performance. Hier zijn de verschillen van de Performance t.o.v. SR:WLTP SR 470 km, LR 525 km en Performance 510 km. Het verschil tussen LR en SR is 11,7%, tussen LR en Performance 8,5%.
- Intelligente rijchip single Orin X (i.p.v. "geintegreerde camera");
- Auto Lane Change (ALC);
- Handmatige buitenspiegels (i.p.v. "elektrische buitenspiegels"?);
- Elektrische uitklapbare trekhaak (deze zit ook niet op de LR);
- Streaming media achteruitkijkspiegel;
- Nappa leer bekleding + suède dakstijl (i.p.v. "leatherette bekleding + stoffen dakstijl");
- Massagefunctie voorstoelen.
-Pwn the day-
Dank voor de info. Ik neem het mee. De twijfel meer of ik qua bekleding kunstleer vs nappaleer niet beter voor nappa kan gaan.Arie26 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:06:
persoonlijk vind ik het ontbreken van de Premium Audio pakket op e SR wel een groot gemis, dat is voor mijn persoonlijk de reden om toch voor de LR te kiezen ondanks de € 6.000,00 verschil.
+/-100 km minder is te doen en de 0.2 sec langzamer aan de 100km valt ook mee.
Ik zag dat de Xpeng G6 SR/LR beide Xopera sound system met 16 speakers. Heeft dat prima geluid?
Valt me op dat het lastig is te zien welke Android telefoons UWB ondersteunen. ChatGPT geeft wel een lijstje maar daar zit nu niet bepaald het nieuwste spul bij. Mogelijk naast een nieuwe auto ook maar eens kijken naar een telefoon die UWB ondersteund.
In onze zoektocht naar een nieuwe auto zijn we uitgekomen bij de xpeng G6. Afgelopen week bij de dealer de auto bekeken. Het witte interieur sprak me erg aan maar het lijkt me ook erg gevoelig voor bijv. verkleuring door o.a jeans of iets dergelijks.
ZIjn hier mensen met ervaring met de witte bekleding en of die goed schoon te houden is?
ZIjn hier mensen met ervaring met de witte bekleding en of die goed schoon te houden is?
Heb 'm nog niet zo lang (9k km), maar het valt me vooralsnog alles mee. Ben nog niks tegengekomen wat met een natte doek niet schoon te krijgen was; incl roadtrip waar vrouw+kind vanalles in de auto aan het eten/drinken warenm-designz schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:14:

Ik heb bewust voor kunstleer gekozen omdat nappaleer niet aansluit bij mijn kernwaarden. Andere merken (Tesla o.a.) gebruiken geen ander leer dan kunstleer, dus kwalitatief zit dat wel goed. Persoonlijk vind ik het vreemd dat Xpeng weer dierlijk leer in hun voertuigen beschikbaar maakt, omdat ze een heel verhaal over duurzaamheid en voetafdruk op hun website hebben staan. In mijn optiek gaan die twee niet samen.FJP84 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 00:06:
[...]
Dank voor de info. Ik neem het mee. De twijfel meer of ik qua bekleding kunstleer vs nappaleer niet beter voor nappa kan gaan.
Ik zag dat de Xpeng G6 SR/LR beide Xopera sound system met 16 speakers. Heeft dat prima geluid?
Valt me op dat het lastig is te zien welke Android telefoons UWB ondersteunen. ChatGPT geeft wel een lijstje maar daar zit nu niet bepaald het nieuwste spul bij. Mogelijk naast een nieuwe auto ook maar eens kijken naar een telefoon die UWB ondersteund.
Tijdens mijn proefrit in de G6 SR heb ik het XOpera Sound systeem behoorlijk aan de tand gevoeld en dat was echt niet ondermaats. Momenteel rijd ik een Audi met het "Bang & Olufsen Premium Sound System". Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat dat iets voller klinkt, maar ik heb in de XPeng nog niet gespeeld met de EQ settings, dus daar is wellicht nog wel wat te halen. Maar XOpera klinkt zeker niet slecht!
Voor wat betreft het zoeken naar een geschikte Android telefoon met UWB kun je goed de Tweakers website gebruiken;
categorie: Smartphones
Hier heb je een filter "UWB" onder het kopje "Locatie bepaling". Zo zie je meteen welke telefoons hiermee zijn uitgerust.
Thanks. Ik moest even doorklikken, maar die zit dus onder "Draadloze verbindingen".roelvdk schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:24:
[...]
Hier heb je een filter "UWB" onder het kopje "Locatie bepaling". Zo zie je meteen welke telefoons hiermee zijn uitgerust.
Spoiler: alleen google, apple en samsung.
Goed punt over de bekleding icm duurzaamheid. Over dit aspect had ik ook nagedacht en neem ik (hoewel het niet perse onder mijn kernwaarden valt) zeker in overweging. G6 LR heeft echter nog wel de voorkeur t.o.v de SR (suede dakstijl, digitale binnenspiegel, speakers in bestuurdersstoel + massage functie).roelvdk schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:24:
[...]
Ik heb bewust voor kunstleer gekozen omdat nappaleer niet aansluit bij mijn kernwaarden. Andere merken (Tesla o.a.) gebruiken geen ander leer dan kunstleer, dus kwalitatief zit dat wel goed. Persoonlijk vind ik het vreemd dat Xpeng weer dierlijk leer in hun voertuigen beschikbaar maakt, omdat ze een heel verhaal over duurzaamheid en voetafdruk op hun website hebben staan. In mijn optiek gaan die twee niet samen.
Tijdens mijn proefrit in de G6 SR heb ik het XOpera Sound systeem behoorlijk aan de tand gevoeld en dat was echt niet ondermaats. Momenteel rijd ik een Audi met het "Bang & Olufsen Premium Sound System". Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat dat iets voller klinkt, maar ik heb in de XPeng nog niet gespeeld met de EQ settings, dus daar is wellicht nog wel wat te halen. Maar XOpera klinkt zeker niet slecht!
Voor wat betreft het zoeken naar een geschikte Android telefoon met UWB kun je goed de Tweakers website gebruiken;
categorie: Smartphones
Waarschijnlijk lukt het om in de showroom standaard vs dynaudio in de G9 vergelijken, en dan kijken hoe het rijdt allemaal.
Qua UWB tzt dan maar overstappen naar de Google Pixel Pro 9. Die Samsung s25 vind ik wel te groot worden.
[ Voor 3% gewijzigd door FJP84 op 07-10-2025 19:22 ]
Gisteren reed ik in de avond op een snelweg zonder verlichting. Op zich prima, tot er een auto aan kwam waarvan de verlichting een tikje te hoog stond afgesteld. Toen was het digitale scherm vrijwel onbruikbaar. Maar je kunt het uitzetten, dat scheelt. In praktijk heb ik de digitale spiegel vaker uit staan dan aan.KWOAD schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:16:
[...]
Had ik bij mijn proefrit ook, maar toen bleek dat het display op de minst sterkte variant stond. Toen we die omhoog hadden gezet was het dikke prima. Behalve dan dat ik ook echt wel moest wennen met scherpstellen.
Het zou mooi zijn als er een instelling bij komt dat de spiegel bijvoorbeeld aan gaat bij het achteruit rijden, door die grote kijkhoek heb je dan een heel mooi overzicht.
Kan je uitleggen wat de irritatie is ?Nougat schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 00:11:
Van de week in de G6 proefgereden, maar wat heeft die een zeer irritante digitale binnenspiegel. Je kunt hem wel uitzetten, maar dan is de helderheid van de spiegel die er dan over blijft echt veel te donker.
Hmmm, in de Nederlandse configurator heeft de G6 in alle versies dezelfde 20 inch wielen. Alleen de optionele Black Edition heeft dezelfde velg, maar dan volledig zwart.Nowhereman schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:39:
[...]
En je 'zit vast' aan de standaard velgen, de LR en P modellen hebben de sport velgen wel als optie.
Ik zie dat je in de Belgische configurator €500 kan besparen door 2 inch van de velgen af te halen en er een plastic kapje op te zetten. Nogal een no brainer lijkt me.
Overigens plaats ik een kanttekening bij de toevoeging "sport" voor de 20 inch velgen, want de hoogte van de band is gelijk aan die van de standaard 19 inch velgen die Tesla onder de model Y schroeft (4,52 inch). Qua comfort zullen die elkaar dus weinig ontlopen, afgezien van het feit dat Tesla je de weg op stuurt op IMHO inferieure Hankook banden. Ik ben het wel met je eens dat die 18 inch traktorvelgen optisch afbreuk doen aan de "S" van "SUV".
:strip_exif()/f/image/xJfGhc4CNvyhVjB93FAn2ai2.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je héél goed op dit plaatje kijkt kan je zien dat er Chinese banden onder zitten, de Maxxis Waltz MS2 235/60 R18. Deze budget band is 20 mm minder breed dan de 20 inch versie en (verrassing) 1 inch hoger (5,52 inch). De band is niet te koop in Europa en het verbaast mij niet dat ze in de NL configurator niet te vinden zijn. De serienaam Waltz voorspelt immers weinig goeds ten aanzien van het weggedrag.
[ Voor 76% gewijzigd door Henkman op 09-10-2025 02:50 ]
Inderdaad ook mijn punt wat opviel toen de mijne geleverd werd. Je kijkt in de "diepte" in je normale spiegel. Aangezien je door de voorruit al in de diepte kijkt is dat geen probleem omdat je je focus niet hoeft aan te passen als je in de spiegel kijkt. Als de streaming aan staat moet je dichtbij focussen want je kijkt dan naar een scherm. Initieel kijk je er dus "doorheen". Dan moet je je focus verleggen. Dat kost tijd en is irritant. En ik ben niet eens brildragend. Ik vind het trouwens wel heerlijk dat de echte spiegel wat donkerder is, voor mij perfect. Maar dat is een kwestie van smaak.
[ Voor 9% gewijzigd door Mr_Music op 08-10-2025 21:38 ]
X9 naar Nederland?
https://www.autoweek.nl/a...and-luxe-elektrische-mpv/
https://www.autoweek.nl/a...and-luxe-elektrische-mpv/
[ Voor 11% gewijzigd door hoipimniet op 09-10-2025 08:08 ]
Aangezien ik tevreden ben over mijn Motorola Edge 50 Pro aan Motorola support gevraagd welke devices UWB ondersteunen.BramT schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:38:
[...]
Thanks. Ik moest even doorklikken, maar die zit dus onder "Draadloze verbindingen".
Spoiler: alleen google, apple en samsung.
Our Motorola Edge 50 Ultra is confirmed to support UWB technology and it is our flagship model with this technology.
and Motorola Razr 50 Ultra / Motorola Razr+ - This foldable phone supports UWB technology and can use BMW Digital Key Plus, which utilizes ultra-wideband for hands-free car unlocking as you approach
Wel apart dat deze niet terugkomen in de filter op Tweakers.
Ik snap de uitleg, maar niet echt hoe dit anders is dan naar de andere schermen kijken (voor snelheid, navigatie, etc). Misschien omdat de spiegel nog een stukje dichterbij is? (Ik probeer niet flauw te doen; oprechte interesse!)Mr_Music schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:37:
[...]Dan moet je je focus verleggen. Dat kost tijd en is irritant.
Ik heb nog de 'oude' versie van de G6, en zo'n scherm als spiegel vind ik eigenlijk wel een leuke gimmick -- die ik dus net gemist heb helaas.
Even een andere FYI:
Sinds de laatste update hebben we dus de dashcam-feature, mits je het ding zelf van storage voorziet.
Aangezien de USB in een (semi) open locatie is zocht ik iets kleins wat niet te veel zichtbaar was. Ik wam op zo'n mini usb-stick uit (zoiets als deze). Toch ook rekening houdend met capaciteit (wear levelling) en snelheid. Toch viel het op dat de videofeeds (360, reverse, turn) regelmatig flinke stotters en/of lage fts hadden. Zelfs de navigatie voelde wat minder soepel.
Voor de grap weer even m'n 5 jaar oude drive (altijd gebruikte in de Tesla, zoiets als deze) er in geplugd, en alles is weer heerlijk soepel.
Voor de meeste zal het een "ja duh!" momentje zijn, maar voor de mensen die hun nieuwe xpeng gaan ophalen: check even goed of alles nog net zo soepel gaat nadat je de externe storage inplugt!
Sinds de laatste update hebben we dus de dashcam-feature, mits je het ding zelf van storage voorziet.
Aangezien de USB in een (semi) open locatie is zocht ik iets kleins wat niet te veel zichtbaar was. Ik wam op zo'n mini usb-stick uit (zoiets als deze). Toch ook rekening houdend met capaciteit (wear levelling) en snelheid. Toch viel het op dat de videofeeds (360, reverse, turn) regelmatig flinke stotters en/of lage fts hadden. Zelfs de navigatie voelde wat minder soepel.
Voor de grap weer even m'n 5 jaar oude drive (altijd gebruikte in de Tesla, zoiets als deze) er in geplugd, en alles is weer heerlijk soepel.
Voor de meeste zal het een "ja duh!" momentje zijn, maar voor de mensen die hun nieuwe xpeng gaan ophalen: check even goed of alles nog net zo soepel gaat nadat je de externe storage inplugt!
Goede vraag. Ik denk dat het inderdaad een stukje dichterbij is, maar wellicht toch ook een soort van gewenning. Waarschijnlijk zijn we gewoon gewend dat als het brein zegt, ik wil op het dashboard kijken, dat je intussen de focus onbewust al verlegd naar dichtbij. Wanneer dit de binnenspiegel is er geen signaal komt om de focus te verleggen. Wellicht zo iets. Het fenomeen is wel echt en denk dat het wennen is en op den duur normaal wordt (en je dus eerder focus verlegd).BramT schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:49:
[...]
Ik snap de uitleg, maar niet echt hoe dit anders is dan naar de andere schermen kijken (voor snelheid, navigatie, etc). Misschien omdat de spiegel nog een stukje dichterbij is? (Ik probeer niet flauw te doen; oprechte interesse!)
Ik heb nog de 'oude' versie van de G6, en zo'n scherm als spiegel vind ik eigenlijk wel een leuke gimmick -- die ik dus net gemist heb helaas.
Het viel me overigens op dat tijdens schemering en in de avond het display soms wat fel is en "in your face". Dan zet ik hem wel uit. Als het goed is kan je ook de helderheid wel aanpassen maar dat kan je niet even snel doen dacht ik.
Bij mij wel. ik heb deze. Dit is een gen1 versie. De mini stick ook. Je oude is gen2. Wellicht zit daar het verschil dan in.BramT schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:04:
[ Voor 6% gewijzigd door Mr_Music op 09-10-2025 11:23 ]
De schrijfsnelheid is zeer waarschijnlijk de bepalende factor inderdaad. Maar de ene gen1 is de andere niet, zo blijkt. Jouw stick haalt 150mb/s, mijn mini-stick 100mb/s, dus daartussen zit ergens het omslagpunt dan blijkbaar. Lijkt me nuttige informatie voor de rest hier. De ssd drive gaat tot 1000mb/s, daar zit je altijd wel goed mee. (Specs gepakt van de eerste de beste pagina die ik kon vinden die er iets over zegt.)Mr_Music schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:09:
[...]Bij mij wel. ik heb deze. Dit is een gen1 versie. De mini stick ook. Je oude is gen2. Wellicht zit daar het verschil dan in.
Ik heb een vraagje over het laden van mijn G9. Mijn limiet staat op 100% en vreemd genoeg kreeg ik zonet de melding via de app dat het opladen voltooid is .. op 86%
Ik ga naar de auto, trek de lader eens in en uit en hij laadt verder, nu tot 87%. Daarna opnieuw de melding dat het laden voltooid is. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? AC laden, thuis.
Edit: lijkt aan m'n laadpaal (Smappee) te liggen. Deze lijkt te pauzeren voor een nog onbekende reden..

Edit: lijkt aan m'n laadpaal (Smappee) te liggen. Deze lijkt te pauzeren voor een nog onbekende reden..
[ Voor 15% gewijzigd door mathijsdelva op 09-10-2025 15:22 ]
Regelmatig gebruik ik Phonefinder van GSMArena.com en in de filter van Free text invullen: Ultra Wideband, of https://www.gsmarena.com/...FreeText=ultra%20widebandFJP84 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:40:
[...]
Aangezien ik tevreden ben over mijn Motorola Edge 50 Pro aan Motorola support gevraagd welke devices UWB ondersteunen.
Our Motorola Edge 50 Ultra is confirmed to support UWB technology and it is our flagship model with this technology.
and Motorola Razr 50 Ultra / Motorola Razr+ - This foldable phone supports UWB technology and can use BMW Digital Key Plus, which utilizes ultra-wideband for hands-free car unlocking as you approach
Wel apart dat deze niet terugkomen in de filter op Tweakers.
staat je smappee op standaard laden of slim laden / alleen met overschot?mathijsdelva schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:20:
Ik heb een vraagje over het laden van mijn G9. Mijn limiet staat op 100% en vreemd genoeg kreeg ik zonet de melding via de app dat het opladen voltooid is .. op 86%Ik ga naar de auto, trek de lader eens in en uit en hij laadt verder, nu tot 87%. Daarna opnieuw de melding dat het laden voltooid is. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? AC laden, thuis.
indien op een van de laatste 2 kan hij stoppen als er bv niet genoeg zon is.
Ander issue kan zijn als je max verbruik hebt opstaan en kort een hoog verbruik hebt dan stopt hij ook voor 15 min (staat onder Maximale capaciteit: X kW)
[ Voor 15% gewijzigd door kristofdeweyer op 09-10-2025 21:36 . Reden: extra info bijgezet ]
Nee, staat op standaard laden. En er is ook geen max kW ingesteld..kristofdeweyer schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:34:
[...]
staat je smappee op standaard laden of slim laden / alleen met overschot?
indien op een van de laatste 2 kan hij stoppen als er bv niet genoeg zon is.
Ander issue kan zijn als je max verbruik hebt opstaan en kort een hoog verbruik hebt dan stopt hij ook voor 15 min (staat onder Maximale capaciteit: X kW)
In tegenstelling tot 'normale' dashcams, wordt er bij de Xpeng niet direct geschreven naar het USB medium, maar naar de interne opslag van het XOS. Is er b.v. een minuut video gereed, dan wordt dit bestand (+/- 45 Mb) gekopieerd naar het USB medium. Een groot bestand kopiëren gaat nu eenmaal vele male sneller dan direct encoderen+schrijven van kleine datachunks. Ergens logisch want Xpeng moet het proces werkend zien te houden, ook al is een langzaam medium geplaatst.BramT schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:13:
[...]
De schrijfsnelheid is zeer waarschijnlijk de bepalende factor inderdaad. Maar de ene gen1 is de andere niet, zo blijkt. Jouw stick haalt 150mb/s, mijn mini-stick 100mb/s, dus daartussen zit ergens het omslagpunt dan blijkbaar. Lijkt me nuttige informatie voor de rest hier. De ssd drive gaat tot 1000mb/s, daar zit je altijd wel goed mee. (Specs gepakt van de eerste de beste pagina die ik kon vinden die er iets over zegt.)
Dit heeft de noodzaak op voor een (zeer) snel medium. Er van uitgaande dat het benodigd was, had ik met een High Endurance SD kaartje + lezer alleen maar problemen (maar dat lag aan die specifieke Sandisk combi). Heb nu die Samsung Mini (zoals hierboven beschreven) en dat werkt prima. Uit gebruikers ervaringen (van andere fora) blijkt dat zelfs een 'langzaam' USB 2.0 medium ook prima werkt.
welke Samsung Mini heb je precies, kan hem niet terug vinden hierboven ?DragonFly schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:08:
[...]
Dit heeft de noodzaak op voor een (zeer) snel medium. Er van uitgaande dat het benodigd was, had ik met een High Endurance SD kaartje + lezer alleen maar problemen (maar dat lag aan die specifieke Sandisk combi). Heb nu die Samsung Mini (zoals hierboven beschreven) en dat werkt prima. Uit gebruikers ervaringen (van andere fora) blijkt dat zelfs een 'langzaam' USB 2.0 medium ook prima werkt.
deze ?
Samsung FIT Plus MUF-256AB - USB-flashstation - 256 GB - USB 3.1
ik krijg hopelijk binnen kort een xpeng, ben me vast aan het voorbereiden, waar kan je deze plaatsen en kan je dan hier op ook media plaatsen en open en afsluit geluiden en dergelijke ?
Teteringen
Ok, plausibel, verklaart ook waarom de stotters niet continu zijn. Maar wat is dan de factor? Met het ene medium ervaar ik enorme stotters, en met het andere niet.DragonFly schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:08:
[...]Dit heeft de noodzaak op voor een (zeer) snel medium. Er van uitgaande dat het benodigd was, had ik met een High Endurance SD kaartje + lezer alleen maar problemen (maar dat lag aan die specifieke Sandisk combi). Heb nu die Samsung Mini (zoals hierboven beschreven) en dat werkt prima. Uit gebruikers ervaringen (van andere fora) blijkt dat zelfs een 'langzaam' USB 2.0 medium ook prima werkt.
Discussie is interessant, maar verder academisch natuurlijk. Mijn puntje is dat het 'verkeerde' medium je ervaring behoorlijk negatief kan beïnvloeden. (Of ben ik de enige en is het mijn auto?
Ik heb deze. Werkt prima: https://amzn.eu/d/eQvWOia
Domme vraag misschien, maar heeft xpeng wel UWB? Volgens chatgpt niet, maar dat zegt niet alles natuurlijk.StickMan schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:28:
[...]
Regelmatig gebruik ik Phonefinder van GSMArena.com en in de filter van Free text invullen: Ultra Wideband, of https://www.gsmarena.com/...FreeText=ultra%20wideband
De nieuwe G6/G9 hebben UWB.Coolname schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:10:
[...]
Domme vraag misschien, maar heeft xpeng wel UWB? Volgens chatgpt niet, maar dat zegt niet alles natuurlijk.
Hebben we überhaupt wel baat bij UWB ook al ondersteund bijvoorbeeld Apple de G6 niet voor Apple Key?
Geen idee, eerlijk gezegd. Wel een G6 besteld, maar nog niet geleverd (het VIN-nummer is al bekend).Coolname schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:10:
[...]
Domme vraag misschien, maar heeft xpeng wel UWB? Volgens chatgpt niet, maar dat zegt niet alles natuurlijk.
Ik reageerde op het bericht van @FJP84 over smartphones met ultra wideband ondersteuning.
Zelf ben ik er ook benieuwd naar of bepaalde features van de Xpeng-app op een smartphone ultra wideband nodig hebben.
Wellicht nog een domme vraag, ik weet het antwoord denk wel. Maarrr: wordt de G6 SR wellicht dit jaar in NL nog geleverd? Hij staat natuurlijk voor begin 2026 gepland, maar misschien weet iemand iets dat ik niet weet.
Voorzover ik heb gehoord pas echt Q1.Tesio schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:17:
Wellicht nog een domme vraag, ik weet het antwoord denk wel. Maarrr: wordt de G6 SR wellicht dit jaar in NL nog geleverd? Hij staat natuurlijk voor begin 2026 gepland, maar misschien weet iemand iets dat ik niet weet.
Dank je. Dan wordt het tijd om definitief te accepteren dat er geen ontkomen is aan de hogere bijtelling.
Ik ben van plan om binnenkort een proefrit te gaan maken. Zijn er instellingen waar ik op moet letten die de rijervaring beïnvloeden?
Die inderdaad. Ik heb - om te testen - de stick even in de PC gehad en was positief verrast over de schrijfsnelheid van die stick. Wel even NTFS formatteren. exFAT wordt niet herkend door de Xpeng.Arie26 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:49:
[...]
welke Samsung Mini heb je precies, kan hem niet terug vinden hierboven ?
deze ?
Samsung FIT Plus MUF-256AB - USB-flashstation - 256 GB - USB 3.1
ik krijg hopelijk binnen kort een xpeng, ben me vast aan het voorbereiden, waar kan je deze plaatsen en kan je dan hier op ook media plaatsen en open en afsluit geluiden en dergelijke ?
De stick plaats je gewoon onder de middenconsole. Bij een G6 heb je een USB-A en C aansluiting zitten daar. Door het kleine formaat van de stick valt het helemaal niet op. Ooit in een auto een 'normale' lange stick gehad en die brak af (door een onbedoelde beweging van de passagier)
Je kan tevens media bestanden plaatsen op de stick (en welkom/vertrek geluiden). Verwacht echter niet teveel van de ingebouwde player om lokale bestanden af te spelen. Ik vind die echt ruk. Ik gebruik dan ook alternatieven voor het afspelen van lokale media.
Geen idee waarom. Ik kan alleen spreken uit eigen ervaring. Gezien het principe van een normale dashcam (het direct encoderen + snel schrijven), ben ik in eerste instantie de snelle/duurzaamheid kant opgegaan. Dat pakte in MIJN geval (maar ook bij anderen) helemaal verkeerd uit. Zoals gezegd, mijn combi van kaartlezer + kaart was niet OK (bevestigd door Sandisk).BramT schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:44:
[...]
Ok, plausibel, verklaart ook waarom de stotters niet continu zijn. Maar wat is dan de factor? Met het ene medium ervaar ik enorme stotters, en met het andere niet.
Discussie is interessant, maar verder academisch natuurlijk. Mijn puntje is dat het 'verkeerde' medium je ervaring behoorlijk negatief kan beïnvloeden. (Of ben ik de enige en is het mijn auto?)
Maar goed, nadat ik na de zoveelste error (geen kaart gevonden) de SD-card weer had geformatteerd, plaatste ik de dus lege kaart terug in de auto. Tot mijn verbazing zag ik er enkele opnamen van de vorige dag er weer opstonden. Dat bevestigde het 'kopiëren vanuit een buffer' voor mij. Je kan het ook wel een beetje zien als je de auto 'aan' zet (gewoon in de parkeer stand neemt ie ook op) en gaat kijken naar het overzicht van opnamen. Je ziet dan dan ongeveer elke minuut er een thumbnail bijkomt.
Het blijft - vooralsnog - hit 'n miss met USB media. Waar ene gebruiker totaal geen problemen ervaart met een USB 2.0 stick uit 2015, heeft de ander niets anders dan problemen met de nieuwste middelen. Daarentegen is het ook zo dat Xpeng met het introduceren van software features, dit soms te snel en zonder een degelijke duurtest introduceert. Pas na diverse updates werkt iets dan naar behoren.
In het hoofdmenu, alles onder het "Drive" menu. Daat zitten de eco/normaal/sport-standen en bijbehorende instellingen, en zaken als de regeneratief remmen sterkte (Xpedal).Tesio schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:28:
[...]Zijn er instellingen waar ik op moet letten die de rijervaring beïnvloeden?
De G6 EREV kan ook interessant zijn als deze naar de EU kant zou komen.
Voor twijfelaars en lui met range anxiety.
Voor twijfelaars en lui met range anxiety.
[ Voor 23% gewijzigd door batch63 op 11-10-2025 13:38 ]
Vandaag proef rit gemaakt in de Xpeng G9 in Eindhoven.
Maar helaas is mijn vrouw extreem *wagenziek* geworden.
Ik had de one-pedalen op laag staan alleen wel op *sport* stand
Enkele vragen
- hebben er meer hier last van ?
- wat zou ik er aan kunnen doen ?
Enkele vragen
Teteringen
Ja, men wordt vaker wagenziek in een elektrische auto vanwege het snelle en krachtige koppel, het ontbreken van motorgeluid en -trillingen, en de afwezigheid van een uitrolfase. Dit kan leiden tot een mismatch tussen wat de ogen waarnemen en wat het evenwichtsorgaan voelt, en meer schokkerige bewegingen. Om wagenziekte te verminderen, kunnen passagiers beter naar buiten kijken, in het midden van de stoel zitten, en de bestuurder moet rustiger rijden.Arie26 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:50:
Enkele vragen
Vaker in een elektrische auto rijden en rustiger rijden- wat zou ik er aan kunnen doen ?
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Het zou ook kunnen door de luchtvering van de G9. Die is volgens mij wel in te stellen toch? Probeer in ieder geval regeneration en one/x-pedal driving zo minimaal mogelijk te zetten..michaelvo schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:59:
[...]
Ja, men wordt vaker wagenziek in een elektrische auto vanwege het snelle en krachtige koppel, het ontbreken van motorgeluid en -trillingen, en de afwezigheid van een uitrolfase. Dit kan leiden tot een mismatch tussen wat de ogen waarnemen en wat het evenwichtsorgaan voelt, en meer schokkerige bewegingen. Om wagenziekte te verminderen, kunnen passagiers beter naar buiten kijken, in het midden van de stoel zitten, en de bestuurder moet rustiger rijden.
[...]
Vaker in een elektrische auto rijden en rustiger rijden
Luchtvering zit er niet in, one pedaal stond op laagste standolafmol schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:58:
[...]
Het zou ook kunnen door de luchtvering van de G9. Die is volgens mij wel in te stellen toch? Probeer in ieder geval regeneration en one/x-pedal driving zo minimaal mogelijk te zetten..
Teteringen
https://carnewschina.com/...or-its-china-evs-in-2026/
"Volkswagen to licence Xpeng’s autonomous driving solution for it’s China EVs in 2026"
"Volkswagen to licence Xpeng’s autonomous driving solution for it’s China EVs in 2026"
[ Voor 26% gewijzigd door olafmol op 11-10-2025 16:47 ]
In november zelf proefrit, maar wel thuis even laten zien. Mogelijk nog een keer proefrijden met de misses en de kinderen, al boeit het mijn vriendin allemaal vrij weinig. We zijn ook al een Enyaq gewend.Arie26 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:50:
Enkele vragen
[ Voor 7% gewijzigd door FJP84 op 11-10-2025 18:09 ]
Waarom zou je een EV in sport zetten wanneer er passagiers in de auto zitten.Arie26 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:50:
Enkele vragen
Op efficiënt stand ben je sneller dan iedere auto
Als je voor het eerst rijdt in een auto wil je natuurlijk alles testen en spelen.Ferry34 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:32:
[...]
Waarom zou je een EV in sport zetten wanneer er passagiers in de auto zitten.
Op efficiënt stand ben je sneller dan iedere auto
Ik had geen idee
Maar maakt het echt een verschil ??
Eco of sport ????
Teteringen
Ja zeker! Sport is leuk maar zo ga je niet dagelijks rijden. Het optrekken gaat te abrupt en snel voor je passagiers en dan is het niet gek dat zij misselijk wordt. Als je dan ook nog de luchtvering op comfort hebt gelaten of niet op sport zet gaat de auto erg deinzen.Arie26 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 22:41:
[...]
Als je voor het eerst rijdt in een auto wil je natuurlijk alles testen en spelen.
Ik had geen idee
Eco of sport ????
Zelf rij ik altijd in eco tenzij ik wat “oomph” nodig heb of uitgedaagd word door een andere wegbestuurder.
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Ik heb zelf een G6, dus niet helemaal vergelijkbaar. Hiervoor een e-Niro gehad.Arie26 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:50:
Enkele vragen
Mijn vriendin en de jongste worden beiden vrij snel wagenziek en vooral in het begin met de e-Niro mijn rijstijl een beetje moeten aanpassen op hen. Het gaat vooral om vloeiender rijden, vooral gas geven/vertragen kan bij een EV door het gebrek in geluid gewoon snel wagenziekte veroorzaken.
In de G6 heb ik beide nog niet gehoord over wagenziekte, eigenlijk laatste jaren al niet meer
Luchtvering op hardste stand zetten, doen w8j ook altijd in zo auto's. Worden anders zelf wagen ziek als chauffeur:-)Arie26 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:50:
Enkele vragen
Je bedoelt als je over ze heen rijdt? 😂
Oh je bedoelt het zoomen, sorry, geen idee
Oh je bedoelt het zoomen, sorry, geen idee
[ Voor 35% gewijzigd door WhosYaDaddy op 13-10-2025 08:31 . Reden: Verkeerd begrepen ]
er zijn 3 geluiden waar je uit kan kiezen, volume kan je niet aanpassenByte007 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:57:
Wij zijn vrijdag gaan testrijden met een G9,
Wat wij heel storend vinden was dat geluid voor de voetgangers bij lage snelheden. Je hoord dit tot binnen en storend gezoem...
Kan daar iets aan gedaan worden?
sport maakt het gaspedaal veel gevoeliger, je gaat harder terwijl je het pedaal minder indrukt, de auto geeft sneller meer vermogen. enorm zenuwachtig om te rijden, zeker niet chill voor een proefrit/passagiers.Arie26 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 22:41:
[...]
Als je voor het eerst rijdt in een auto wil je natuurlijk alles testen en spelen.
Ik had geen idee
Eco of sport ????
We hebben het hier nog niet veel over de xcombo's in de praktijk gehad, dus ik zal 's mijn duit in het zakje doen...
De combo's maken is natuurlijk erg eenvoudig; maar wat is nu leuk/nuttig in de praktijk? Heeft natuurlijk ook erg met je eigen voorkeuren te maken, maar wat ideeën uitwisselen kan anderen weer inspireren natuurlijk. Ik zit vooralsnog hier op:
XGuard/Sentry mode altijd aan (40430015)
Heeft geen toelichting nodig denk ik.
Overspeed audio waarschuwing uit bij het instappen (gordel om) (12870006)
Heeft (helaas) nog wel een bevestiging nodig op het touchscreen, maar is nog steeds beter/sneller dan tijdens het rijden of via dat pulldown menu.
Volume laag bij uitstappen (68740021) en weer normaal bij instappen (66690010).
De auto heeft een instelling om het volume automatisch laag te zetten zodra je de deur open doet, maar zodra je uitgestapt bent en de deur weer sluit gaat het volume direct weer omhoog. Met muziek lekker aan staat het ding nog best wat herrie te maken dan -- en dan duurt dat ook nog even voordat hij automatisch uitschakelt. Ik heb liever dat het volume laag blijft als ik niet de in de auto zit.
Max brightness in vol daglicht (36330014), 75% bij schemering/bewolkt (19960014) en auto-brightness 's nachts (99350016).
Er is natuurlijk die auto-brightness instelling, maar die werkt naar mijn mening niet lekker in "dark mode". De auto-brightness gaat maar tot max 50% (oid), ook in de volle zon, en dat is simpelweg niet voldoende als je alles altijd in dark mode hebt staan. Vandaar deze 'handmatige' oplossing. Deze combo's stellen de schermen in bij het instappen, maar ook tijdens het rijden als de lichtsterkte buiten veranderd.
(Het touchscreen mag van mij best auto dark/light, maar het instrument cluster wil ik toch echt graag op dark houden. Veel prettiger, en helaas kan je die niet afzonderlijk instellen.)
Wie heeft er nog meer leuke/praktische combo's?
De combo's maken is natuurlijk erg eenvoudig; maar wat is nu leuk/nuttig in de praktijk? Heeft natuurlijk ook erg met je eigen voorkeuren te maken, maar wat ideeën uitwisselen kan anderen weer inspireren natuurlijk. Ik zit vooralsnog hier op:
Heeft (helaas) nog wel een bevestiging nodig op het touchscreen, maar is nog steeds beter/sneller dan tijdens het rijden of via dat pulldown menu.
De auto heeft een instelling om het volume automatisch laag te zetten zodra je de deur open doet, maar zodra je uitgestapt bent en de deur weer sluit gaat het volume direct weer omhoog. Met muziek lekker aan staat het ding nog best wat herrie te maken dan -- en dan duurt dat ook nog even voordat hij automatisch uitschakelt. Ik heb liever dat het volume laag blijft als ik niet de in de auto zit.
Max brightness in vol daglicht (36330014), 75% bij schemering/bewolkt (19960014) en auto-brightness 's nachts (99350016).
Er is natuurlijk die auto-brightness instelling, maar die werkt naar mijn mening niet lekker in "dark mode". De auto-brightness gaat maar tot max 50% (oid), ook in de volle zon, en dat is simpelweg niet voldoende als je alles altijd in dark mode hebt staan. Vandaar deze 'handmatige' oplossing. Deze combo's stellen de schermen in bij het instappen, maar ook tijdens het rijden als de lichtsterkte buiten veranderd.
(Het touchscreen mag van mij best auto dark/light, maar het instrument cluster wil ik toch echt graag op dark houden. Veel prettiger, en helaas kan je die niet afzonderlijk instellen.)
Ik ben opzoek naar een mogelijke XCombo voor het onderstaande. Echter ben ik bang dat de Combo niet uitgebreid genoeg is om dit te kunnen doen.BramT schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:56:
We hebben het hier nog niet veel over de xcombo's in de praktijk gehad, dus ik zal 's mijn duit in het zakje doen...
Automatic CarPlay activation:
I’m often near the car while it’s unlocked due to phone proximity, even when I don’t intend to use it. As a result, CarPlay connects automatically, triggering my iPhone’s CarPlay Focus mode, which silences calls and notifications or current phone calls switch over to the car while I’m standing outside. Would it be possible to make CarPlay connect only after the car is unlocked and a door has been opened?
Ha Bram, leuk dat je het deelt. Ik vroeg me al af of dit in de praktijk een beetje wordt gebruikt omdat ik er hier niets over lees.BramT schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:56:
Ik heb zelf (nog) geen Xpeng, dus kan er niet over meepraten. Ik ben wel benieuwd of je zelf ook xcombo's kunt samenstellen, en zo ja: hoe dit werkt? Is het een beetje a la Apple Shortcuts?
Ik heb zelf Xcombo's om de snelheidsmelding uit te schakelen (dat europese verplichte ding) na gordel vastklikken bestuurder, om Xguard/sentry standaard aan te zetten (P+deur op slot) en laat na gordel vastklikken ook dimlicht standaard aan gaan.
Zou zo graag dagrijverlichting voor+achter draaien, maar dat kan dus niet, zodoende dimlicht altijd.
Zou zo graag dagrijverlichting voor+achter draaien, maar dat kan dus niet, zodoende dimlicht altijd.
Ik vind de engelse text wat verwarrend. Maar ben je bewust in de buurt van de auto met dat deze van slot is (door proximity), of gebeurd het van slot gaan tegen je wil in?Mr_Music schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:08:
[...]
Ik ben opzoek naar een mogelijke XCombo voor het onderstaande. Echter ben ik bang dat de Combo niet uitgebreid genoeg is om dit te kunnen doen.
I’m often near the car while it’s unlocked due to phone proximity, even when I don’t intend to use it. As a result, CarPlay connects automatically, triggering my iPhone’s CarPlay Focus mode, which silences calls and notifications or current phone calls switch over to the car while I’m standing outside. Would it be possible to make CarPlay connect only after the car is unlocked and a door has been opened?
Zelf heb ik 'proximity unlock' helemaal uit gezet (oude type G6, de nieuwe heeft namelijk wel UWB en zou het beter moeten doen) omdat de auto soms random van slot ging terwijl ik binnen stond en niet binnen de ingestelde 2 meter was. Probleem is de BT methode van het oude model G6, bij de nieuwe met UWB zou dat goed moeten gaan (lees betrouwbaarder moeten zijn).
Da's een goeie. Ik gebruik geen carplay/androidauto, maar heb ook het 'probleem' dat de auto een telefoongesprek over pakt terwijl ik in de buurt ben maar er niet in zit. Onder Device Connection staan opties voor Bluetooth. Misschien is daar wat mee te doen; ik ga 's pielen.Mr_Music schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:08:
[...]
Hij mag van het slot, daar kan ik niet omheen als ik proximity aan heb staan. Op dat moment connect CarPlay. Als ik bijvoorbeeld in de tuin bezig ben of gewoon buiten sta op de momenten dat ik de auto niet wil gebruiken is dat behoorlijk irritant. Zeker als je aan de telefoon zit of muziek luistert. Hij schakelt dan over naar CarPlay in de auto. Ik kan natuurlijk gewoon CarPlay bedraad gebruiken maar draadloos is wat handiger.Suicyder schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:18:
[...]
Ik vind de engelse text wat verwarrend. Maar ben je bewust in de buurt van de auto met dat deze van slot is (door proximity), of gebeurd het van slot gaan tegen je wil in?
Zelf heb ik 'proximity unlock' helemaal uit gezet (oude type G6, de nieuwe heeft namelijk wel UWB en zou het beter moeten doen) omdat de auto soms random van slot ging terwijl ik binnen stond en niet binnen de ingestelde 2 meter was. Probleem is de BT methode van het oude model G6, bij de nieuwe met UWB zou dat goed moeten gaan (lees betrouwbaarder moeten zijn).
In principe zou je kunnen zeggen dat CarPlay pas geactiveerd moet worden als je de bestuurdersdeur open doet of als er iemand in de bestuurdersstoel zit.
Ik heb overigens de nieuwe G6 icm een iPhone 17pro. Geen idee of UWB actief is maar het werkt niet vlekkeloos. In 10% van de gaat gaat de auto niet open. Op slot gaan bij het weglopen werkt altijd. Maar het lijkt alsof bij het openen soms de telefoon niet wakker is ofzo. Om dat op te lossen heb ik de actieknop van de iPhone ingesteld om de auto te openen en eventueel te sluiten.
Ik ken Apple Shortcuts niet, maar de xcombo's kan je zelf samenstellen in de xpeng app op je mobiel (niet in de auto zelf helaas). Het is redelijk uitgebreid met diverse triggers, condities en acties. En vervolgens kan je ze dan ook delen met die nummers die ik m'n post heb gezet.Tesio schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:09:
[...]Ik ben wel benieuwd of je zelf ook xcombo's kunt samenstellen, en zo ja: hoe dit werkt? Is het een beetje a la Apple Shortcuts?
(Grootste obstakel bij die xcombo's zijn de soms erg slechte/onduidelijke vertalingen... daar moeten die chinezen echt wat aan gaan doen

Overigens heb ik deze lijst met improvements voor de (nieuwe) G6 ingevoerd in de Lark lijst. De mensen die ook op Xpeng Discord zitten zegt het vast wel wat.
Xpeng G6 improvements
1. Driver detection with Xguard/Sentry:
When Xguard/Sentry is active on my driveway and I go outside, it sometimes detects me as an intruder and activates Xguard mode. Since my phone is with me and should indicate that the driver is nearby, Xguard ideally shouldn’t activate—or at least the blinkers shouldn’t flash. Could this be implemented as a feature?
2. Dashcam recording during signaling:
It seems that when the turn signal is on, the dashcam only records the side of the car corresponding to the active blinker, rather than capturing all surroundings. I experienced a situation where another car nearly hit me from behind, but it wasn’t recorded because only the right-side camera was active. Could the dashcam continue recording all angles even when a turn signal is used?
3. Automatic CarPlay activation:
4. Navigation voice guidance:
When using navigation, I’d like to disable the voice guidance. Currently, this doesn’t seem possible except by lowering the navigation volume, which also mutes other important audio notifications from phone apps—such as alerts for speed cameras or roadworks. In Google’s Android Automotive system, which uses Google Maps, there’s a dedicated button to mute only the voice guidance. Could a similar feature be implemented?
5. Automatic streaming media mirror activation:
It would be useful to have an option that automatically activates the streaming media mirror when the gear is set to reverse. This would provide a better rear-view angle and overall visibility when reversing.
6. Rear dashcam video quality:
The rear dashcam footage appears slightly warped and of relatively low quality. Since the new G6 (2025) model includes a streaming media mirror that uses the top rear camera, would it be possible to use that same camera for recording rear-view dashcam footage? This could greatly improve image clarity and perspective.
7. Recorded side is mirrored
When signaling left or right the dashcam records a mirrored image. It looks like the left side is being recorded but this was actually the right side, as I used my right blinker.
Xpeng G6 improvements
1. Driver detection with Xguard/Sentry:
When Xguard/Sentry is active on my driveway and I go outside, it sometimes detects me as an intruder and activates Xguard mode. Since my phone is with me and should indicate that the driver is nearby, Xguard ideally shouldn’t activate—or at least the blinkers shouldn’t flash. Could this be implemented as a feature?
2. Dashcam recording during signaling:
It seems that when the turn signal is on, the dashcam only records the side of the car corresponding to the active blinker, rather than capturing all surroundings. I experienced a situation where another car nearly hit me from behind, but it wasn’t recorded because only the right-side camera was active. Could the dashcam continue recording all angles even when a turn signal is used?
3. Automatic CarPlay activation:
4. Navigation voice guidance:
When using navigation, I’d like to disable the voice guidance. Currently, this doesn’t seem possible except by lowering the navigation volume, which also mutes other important audio notifications from phone apps—such as alerts for speed cameras or roadworks. In Google’s Android Automotive system, which uses Google Maps, there’s a dedicated button to mute only the voice guidance. Could a similar feature be implemented?
5. Automatic streaming media mirror activation:
It would be useful to have an option that automatically activates the streaming media mirror when the gear is set to reverse. This would provide a better rear-view angle and overall visibility when reversing.
6. Rear dashcam video quality:
The rear dashcam footage appears slightly warped and of relatively low quality. Since the new G6 (2025) model includes a streaming media mirror that uses the top rear camera, would it be possible to use that same camera for recording rear-view dashcam footage? This could greatly improve image clarity and perspective.
7. Recorded side is mirrored
When signaling left or right the dashcam records a mirrored image. It looks like the left side is being recorded but this was actually the right side, as I used my right blinker.
Lark lijst? Ik heb ondertussen ook wel een bugs- & wensenlijstjeMr_Music schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:32:
Overigens heb ik deze lijst met improvements voor de (nieuwe) G6 ingevoerd in de Lark lijst.

Als je wilt kun je Xpeng discord joinenBramT schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:44:
[...]
Lark lijst? Ik heb ondertussen ook wel een bugs- & wensenlijstje
Staat in de topicstart:
Vanuit de Xpeng-whatsappgroep is nu de Xpeng-discord ontstaan. Daar worden veel gestelde vragen ook opgeslagen als eigen draadje om het overzicht te bewaren. En je kan hier al je vragen in een chatomgeving stellen.
De invite link is: https://discord.gg/6BzmqfZaAf
Discord lark-Base kanaal: https://discordapp.com/ch...28013/1326114411399614517
Er is een bug in de app waardoor je ook voor deze combo's de bevestiging kan omzeilen. Zie:BramT schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:56:
https://discord.com/chann...99635/1415053371282555080
- Maak een combo met trigger voor veiligheidsgordel
- Voeg een random actie toe die geen veiligheids systemen beinvloed (spraak actie)
- Klik volgende
- Kies "Do not query"
- Sla op
- Bewerk de combo
- Verwijder de nutteloze actie
- Voeg actie voor uitzetten van de snelheidsassistent toe
- Volgende, niet aan de selectie zitten voor smart query/do not query
- Opslaan
[ Voor 32% gewijzigd door itons op 17-10-2025 14:56 ]
Pro tip: rapporteer deze bug vooral NIET aan Xpeng 😇Er is een bug in de app waardoor je ook voor deze combo's de bevestiging kan omzeilen. Zie:
[...]
Werkt hier helaas niet. Zodra ik die Speed Limit Assist in de actions heb staan, en ik druk op Next, komt er meteen een toast met dat die query nodig is blabla en staat die toggle ook meteen op Smart Query.itons schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:56:
[...]
Er is een bug in de app waardoor je ook voor deze combo's de bevestiging kan omzeilen. Zie:
[...]
Net getest, Werkt nog op iPhone, app versie 3.40.1474.BramT schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:43:
[...]
Werkt hier helaas niet. Zodra ik die Speed Limit Assist in de actions heb staan, en ik druk op Next, komt er meteen een toast met dat die query nodig is blabla en staat die toggle ook meteen op Smart Query.
Sla je de combo wel eerst op zonder speed limit assist?
Android, 3.4.0.itons schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:43:
[...]
Net getest, Werkt nog op iPhone, app versie 3.40.1474.
Sla je de combo wel eerst op zonder speed limit assist?
Yep, met m'n bestaande combo. En daarna nog 's met een nieuwe combo. Zodra ik die speedlimit assist er bij zet staat het schuifje direct op "Smart Query" op het volgende scherm.
Misschien de bug niet aanwezig op Android? Andere Android gebruikers hier?
Klopt, werkt op Android niet.....helaas !BramT schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:58:
[...]
Android, 3.4.0.
Yep, met m'n bestaande combo. En daarna nog 's met een nieuwe combo. Zodra ik die speedlimit assist er bij zet staat het schuifje direct op "Smart Query" op het volgende scherm.
XPeng G6SR(24) + Ratio Solar
Bij mij hetzelfde, kan deze echter wel gewoon zonder verder iets te doen 'opslaan' (het schuifje staat dan op "Smart Query"). Volgens mij is dat de bedoeling en moet het dan 'gewoon' werken. Helaas nog niet kunnen testen of dat ook echt zo is.BramT schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:58:
[...]
Android, 3.4.0.
Als ik de xcombo bekijk zou het in theorie gewoon moeten werken zo.
:strip_exif()/f/image/9Kvm4Q6wnqn9078ZCXUpDw3w.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, dat werkt allemaal zoals het hoort op android -- blijkbaar. Het punt is dat we dat liever niet zo zouden willenbebopper schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:51:
[...]
Als ik de xcombo bekijk zou het in theorie gewoon moeten werken zo.
Je kan combo's ook per ID toevoegen:BramT schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:55:
[...]
Ja, dat werkt allemaal zoals het hoort op android -- blijkbaar. Het punt is dat we dat liever niet zo zouden willen
8857 0008
werkt dat?
Now you got me confusedBramT schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:55:
[...]
Ja, dat werkt allemaal zoals het hoort op android -- blijkbaar. Het punt is dat we dat liever niet zo zouden willen
Het werkt zoals het hoort, maar dat wil je liever niet?
Slim! Die ga ik proberen. Als ik deze aanpas, krijg ik na de "next" wel die popup. Dus het lijkt er op dat die inderdaad met "do not query" binnenkomt. Ik heb 'm verwijderd voor de zekerheid, opnieuw toegevoegd en verder met rust gelaten, en m'n eigen combo uitgezet. Ik ben benieuwd!itons schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:03:
[...]
Je kan combo's ook per ID toevoegen:
8857 0008
[ Voor 3% gewijzigd door BramT op 20-10-2025 16:47 ]
Het is de bedoeling dat je die snelheidswaarschuwing niet kan uitzetten zonder gebruikers-interactie (wat irritant is). Maar door een bug in de Apple Xpeng app kan je toch een combo maken die het uitzet zonder die interactie. Dat hoort natuurlijk niet, maar da's wel wat we willenbebopper schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:25:
[...]
Now you got me confused![]()
Het werkt zoals het hoort, maar dat wil je liever niet?
Ah ja, wij willen het welBramT schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:46:
[...]
Het is de bedoeling dat je die snelheidswaarschuwing niet kan uitzetten zonder gebruikers-interactie (wat irritant is). Maar door een bug in de Apple Xpeng app kan je toch een combo maken die het uitzet zonder die interactie. Dat hoort natuurlijk niet, maar da's wel wat we willen
Even voor mijn info, krijg mn g6 pas in december. Maar wat betekent die "do not query" dan? Wat doet dat dan wel (of eigenlijk niet)?BramT schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:44:
[...]
Slim! Die ga ik proberen. Als ik deze aanpas, krijg ik na de "next" wel die popup. Dus het lijkt er op dat die inderdaad met "do not query" binnenkomt. Ik heb 'm verwijderd voor de zekerheid, opnieuw toegevoegd en verder met rust gelaten, en m'n eigen combo uitgezet. Ik ben benieuwd!
Aight, na het maken van de Xcombo met de triggers, condities en acties, kan je op het volgende scherm een naam & omschrijving ingeven, plus de "method of inquiry".amw82 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:05:
[...]
Even voor mijn info, krijg mn g6 pas in december. Maar wat betekent die "do not query" dan? Wat doet dat dan wel (of eigenlijk niet)?
Smart query: indien de xcombo acties bevat die een "mogelijk veiligheidsrisico" zijn, moet het uitvoeren ervan eerst via het touchscreen bevestigd worden. Het is een simpele eenmalige handeling (sneller dan via het pulldownmenu bijvoorbeeld), maar je moet het wel ie-de-re-keer doen.
"Do not query": geen bevestiging vragen.
Het hele concept slaat natuurlijk nergens op; het heeft geen enkele toegevoegde waarde. Zodra je namelijk acties toevoegt welke een veiligheidsrisico zijn, is het niet mogelijk om "do not query" te kiezen. Zodra je op dat 2e scherm komt krijg je een notificatie dat "smart query" verplicht is -- althans, op android is dat dus zo, op apple is er een 'workaround'.
Potjandikkie! Dat werkt! Helemaal top!itons schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:03:
[...]
Je kan combo's ook per ID toevoegen:
8857 0008
werkt dat?

Vriendelijke verzoekje nog: jouw combo zet ook de auto hotspot aan. Zou je (of iemand) even een versie kunnen maken die dat niet doet? Thanks!!
Afgelopen vrijdag een proefrit gedaan in de G6 LR rond Utrecht. Overall een fijne auto, maar een uur is natuurlijk weinig om 'm echt te doorgronden.
Punten die opvielen en vragen die ik heb:
1- De auto rijdt fijn - wegligging en dergelijke meer dan prima.
2- Stalks wat lastiger te gebruiken als in je moet echt goed doorduwen. Concreet: om ACC en Xpilot aan te zetten moet je de stalk goed indrukken, en hetzelfde geldt voor het richting aangeven. Weinig verschil tussen het 3x knipperen en 'lang' knipperen. Maar dit is een kwestie van wennen.
3- Parking assist niet gebruikt - ben benieuwd naar de ervaringen van bezitters dan wel andere proefrijders.
4- Xpilot remt best af bij bochten, weet niet hoe ik dat vind. Maar beter safe than sorry.
5- Xpilot mag van mij best wat meer aan de rechterkant van de baan rijden, met name als het een enkele baan is per kant. Misschien een gevalletje calibreren? Hoe kijken anderen hier naar?
6- Wisselen van baan met Xpilot lijkt als een tiet te werken.
7- Auto is best groot, maar wij rijden nu dan ook in een ID.3 - ook een kwestie van wennen denk ik. Pluspunt: reteveel ruimte binnenin.
8- Geen file kunnen rijden, ben benieuwd naar de ervaringen van anderen qua optrekken, remmen, en volgafstand.
9- Huidige auto is uit 2020 en dus nog niet onderhevig aan het eea aan wet- en regelgeving uit de EU, maar man man dat geluid bij een snelheid onder de 30 km/u. Had niet gedacht dat dat binnen zo hard zou zijn. Maar nogmaals: dit is gewoon wet- en regelgeving.
10- Tikkie last van m'n rug, maar dat ligt denk aan de lumbar support.
11- Kan je de display achter het stuur qua opzet aanpassen?
12- Xpilot geeft best vaak de melding dat je het stuur moet vasthouden cq bewegen. Misschien een bepaalde houding vinden waarbij dat minder voorkomt.
13- Achteruitkijkspiegel middels camera is wel lastig doordat je je focus moet verleggen. Grappig hoe dat werkt met je ogen, ben benieuwd hoe veel je die in de praktijk gebruikt.
14- Geluid was zo op het eerste gehoor prima, maar ook niet echt getest.
15- Kan je ACC/ Xpilot qua snelheid meteen naar de max snelheid laten aanpassen?
1- De auto rijdt fijn - wegligging en dergelijke meer dan prima.
2- Stalks wat lastiger te gebruiken als in je moet echt goed doorduwen. Concreet: om ACC en Xpilot aan te zetten moet je de stalk goed indrukken, en hetzelfde geldt voor het richting aangeven. Weinig verschil tussen het 3x knipperen en 'lang' knipperen. Maar dit is een kwestie van wennen.
3- Parking assist niet gebruikt - ben benieuwd naar de ervaringen van bezitters dan wel andere proefrijders.
4- Xpilot remt best af bij bochten, weet niet hoe ik dat vind. Maar beter safe than sorry.
5- Xpilot mag van mij best wat meer aan de rechterkant van de baan rijden, met name als het een enkele baan is per kant. Misschien een gevalletje calibreren? Hoe kijken anderen hier naar?
6- Wisselen van baan met Xpilot lijkt als een tiet te werken.
7- Auto is best groot, maar wij rijden nu dan ook in een ID.3 - ook een kwestie van wennen denk ik. Pluspunt: reteveel ruimte binnenin.
8- Geen file kunnen rijden, ben benieuwd naar de ervaringen van anderen qua optrekken, remmen, en volgafstand.
9- Huidige auto is uit 2020 en dus nog niet onderhevig aan het eea aan wet- en regelgeving uit de EU, maar man man dat geluid bij een snelheid onder de 30 km/u. Had niet gedacht dat dat binnen zo hard zou zijn. Maar nogmaals: dit is gewoon wet- en regelgeving.
10- Tikkie last van m'n rug, maar dat ligt denk aan de lumbar support.
12- Xpilot geeft best vaak de melding dat je het stuur moet vasthouden cq bewegen. Misschien een bepaalde houding vinden waarbij dat minder voorkomt.
13- Achteruitkijkspiegel middels camera is wel lastig doordat je je focus moet verleggen. Grappig hoe dat werkt met je ogen, ben benieuwd hoe veel je die in de praktijk gebruikt.
14- Geluid was zo op het eerste gehoor prima, maar ook niet echt getest.
15- Kan je ACC/ Xpilot qua snelheid meteen naar de max snelheid laten aanpassen?
-> Kan je aanpassen, en via het * knopje op de stuur bedienen.Tesio schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:52:
Welke vers van de software was er geïnstalleerd? Dit scheelt nogal. Wordt met elke versie verbeterd.4- Xpilot remt best af bij bochten, weet niet hoe ik dat vind. Maar beter safe than sorry.
Die van mij rijdt netjes in het midden, hij doet aan auto calibratie in de laatste software versies.5- Xpilot mag van mij best wat meer aan de rechterkant van de baan rijden, met name als het een enkele baan is per kant. Misschien een gevalletje calibreren? Hoe kijken anderen hier naar?
Ik vind het fantastisch, alleen wel af en toe gas bijgeven, 2 seconden afstand is wel veel in de file, maar dat is de wet. en dat gaat prettig.8- Geen file kunnen rijden, ben benieuwd naar de ervaringen van anderen qua optrekken, remmen, en volgafstand.
Is nu nog een tructje voor, maar hoelang. geen idee. Is met de juist instelling 1x op het scherm klikken en is het voor die rit weg.9- Huidige auto is uit 2020 en dus nog niet onderhevig aan het eea aan wet- en regelgeving uit de EU, maar man man dat geluid bij een snelheid onder de 30 km/u. Had niet gedacht dat dat binnen zo hard zou zijn. Maar nogmaals: dit is gewoon wet- en regelgeving.
Zeker! alle 3 de delen.11- Kan je de display achter het stuur qua opzet aanpassen?
(pssst....) klein gewichtje aanhangen??12- Xpilot geeft best vaak de melding dat je het stuur moet vasthouden cq bewegen. Misschien een bepaalde houding vinden waarbij dat minder voorkomt.
of uitzetten met knopje aan de bovenkant..13- Achteruitkijkspiegel middels camera is wel lastig doordat je je focus moet verleggen. Grappig hoe dat werkt met je ogen, ben benieuwd hoe veel je die in de praktijk gebruikt.
ja, maar is niet prettig, is totaal nog niet feilloos!15- Kan je ACC/ Xpilot qua snelheid meteen naar de max snelheid laten aanpassen?
Oh interessant. Heb je daar een link naar? Was ik nog geen info over tegengekomen nlgompy schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:53:
[...]
Die van mij rijdt netjes in het midden, hij doet aan auto calibratie in de laatste software versies.
Lees even terug op Discord, weet even niet exact waar. Het is daar meerdere malen besproken in Beta en software kanalen.olafmol schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:45:
[...]
Oh interessant. Heb je daar een link naar? Was ik nog geen info over tegengekomen nl
Op Discord kom ik meldingen tegen over een battery drain op Android devices bij gebruik van de Xpeng app. Hoe is dat hier?
Heb je het over de snelheid meldingen? Ik denk dat Tesio het constante geluid bedoeld voor voetgangers, dat ook binnen te horen is. Volgens mij kan je dat niet uitzetten, of is daar toch een trucje voor?gompy schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:53:
[...]
Is nu nog een tructje voor, maar hoelang. geen idee. Is met de juist instelling 1x op het scherm klikken en is het voor die rit weg.
Hoe dan? Die heb ik nog niet gevonden...gompy schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:53:
ja, maar is niet prettig, is totaal nog niet feilloos!
2 - Ja dit is een beetje jammer nog. Bij Tesla hebben ze die een aantal jaar geleden 'smart' gemaakt waarbij een licht duwtje het knipperlicht gewoon aanblijft totdat je de bijbehorende actie hebt gemaakt (baan wisselen, bocht gemaakt). Dat werkte echt super, hoop dat ze dat bij xpeng ook nog toevoegen.Tesio schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:52:
3 - De PA zeff nog niet gebruikt (ben zelf sneller), maar het feit dat je de auto vanaf je telefoon een heel stuk naar voren/achteren kan zetten al meerdere keren. Dat alleen al is super veel waard (bij micro-parkeerplekjes in spanje b.v.).
5 - Grappig, ik vind die van mij juist te veel aan de rechter kant zitten. Is soms best spannend bij het inhalen.
8 - De ACC (en daarmee file rijden) is naar mijn mening echt een van de sterkste punten. Aanzienlijk beter dan b.v. Tesla. Hij blijft goed achter z'n voorganger bij het optrekken (gas bijgeven niet nodig), volgafstand is in te stellen (kortst is ook echt kort -- wmb echt te kort) en schaalt mee met de snelheid. Remmen zou hij van mij een tikkie eerder/meer geleidelijk mogen doen.
11 - Yes, links/rechts heb je de keuze uit 6 'tiles' (waaronder snelheid/drive status, verbruiksgrafiek, routekaart, rit statistieken, etc). Als je snelheid/drive status niet links of rechts neerzet komt deze automatisch midden bovenaan te staan. In het midden kan je kiezen tussen die VR-weergave of de routekaart. Instellen doe je door beide scrollwieltjes tegelijk ingedrukt te houden.
Oei, een vrij kritische review van de G6 2025 facelift version:
[ Voor 28% gewijzigd door olafmol op 22-10-2025 10:58 ]
Check, las verkeerd. idd dat is niet uit te zetten en best een hard idd.Mr_Music schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:09:
[...]
Heb je het over de snelheid meldingen? Ik denk dat Tesio het constante geluid bedoeld voor voetgangers, dat ook binnen te horen is. Volgens mij kan je dat niet uitzetten, of is daar toch een trucje voor?
Deze week bestelling geplaatst bij onze leasemaatschappij voor een G9 Long Range, met de 21 inch velgen en het Saddle interieur. Levering dit jaar lijkt onmogelijk, even afwachten wat ik terugkrijg vanuit de lease en of ik de order dan wel of niet laat staan...
Xpeng G9 Long Range 2025, 21inch, Gray + Saddle
Al zijn reviews zijn negatief.olafmol schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:58:
Oei, een vrij kritische review van de G6 2025 facelift version:
[YouTube: Xpeng G6 2025 Black Full Review & Test Drive: The Coolest Electric SUV!]
In de comments wordt dat ook gezegd.
Weet ook niet wat hem zo'n expert zou moeten maken.
Blijkbaar scoort negativiteit hoog tegenwoordig op t internet/YouTube.
Negatief zou ik het niet perse willen noemen, meer heel erg kritisch. Volgens mij heeft hij ook een achtergrond in de auto-industrie als ik zo alle termen hoor waar hij mee smijt, en hoe hij naar een auto kijkt. Anyway, ik vind het eigenlijk wel erg verfrissend naast al die over-enthousiaste "reviewers" die alleen maar de reclame-folder of de press-briefing van de fabrikant napraten. Om eerlijk te zijn klik ik bv niet eens meer op YT reviews waar zo'n ingeplakt screenshot van het gezicht van de reviewer staat, dan weet je al wel wat er gaat komen.batch63 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:04:
[...]
Al zijn reviews zijn negatief.
In de comments wordt dat ook gezegd.
Weet ook niet wat hem zo'n expert zou moeten maken.
Blijkbaar scoort negativiteit hoog tegenwoordig op t internet/YouTube.