Het grote Xpeng-topic

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste
Acties:

• Jerres8
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-01 15:39
Ik kreeg de Xpeng G6 2026 op 31.12.25 geleverd. Sindsdien grote frustraties en besef dat dit echt een heel slecht product is in dagdagelijkse ervaring en gebruik. Komende van 2 tesla's is dit echt een stap achteruit. Wij kunnen we wagen ook niet terug doen dus zullen er mee moeten leren leven. Wat ons mateloos irriteert: het zoomende geluid bij traag rijden, is daar een oplossing voor? De telefoonsleutel, die werkt niet of heel slecht. Je moet telkens de telefoon open doen en dan gaat de auto pas open... iemand? Verder werkt de verwarling slecht en traag, op 32 of HI is het pas na 4 min lauw warm... wtf dat is toch basis? De software is ook echt brak en het is super veel zoeken om dingen te vinden. Het achteruitrijden zonder dat je gas aan raakt is ronduit gevaarlijk. Verder is het ontbreken van de OPD optie echt lastig komende van Tesla. Verder moeten we telkens onze telefoon weer verbinden, dit gebeurt niet automatisch als je in de auto komt , is dit normaal?Heel slechte keuze gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Jerres8 op 09-01-2026 17:58 ]

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Jerres8 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:53:
Ik kreeg de Xpeng G6 2026 op 31.12.25 geleverd. Sindsdien grote frustraties en besef dat dit echt een heel slecht product is in dagdagelijkse ervaring en gebruik. Komende van 2 tesla's is dit echt een stap achteruit. Wij kunnen we wagen ook niet terug doen dus zullen er mee moeten leren leven. Wat ons mateloos irriteert: het zoomende geluid bij traag rijden, is daar een oplossing voor? De telefoonsleutel, die werkt niet of heel slecht. Je moet telkens de telefoon open doen en dan gaat de auto pas open... iemand? Verder werkt de verwarling slecht en traag, op 32 of HI is het pas na 4 min lauw warm... wtf dat is toch basis? De software is ook echt brak en het is super veel zoeken om dingen te vinden. Het achteruitrijden zonder dat je gas aan raakt is ronduit gevaarlijk. Verder is het ontbreken van de OPD optie echt lastig komende van Tesla. Verder moeten we telkens onze telefoon weer verbinden, dit gebeurt niet automatisch als je in de auto komt , is dit normaal?Heel slechte keuze gemaakt.
Het is zeker niet perfect maar het klinkt alsof jullie je slecht hebben ingelezen voor de aankoop.

1. Die zoom bij lage snelheden is verplicht vanuit de overheid en niet beperkt tot XPENGs. Bij sommige auto's kan je het uitschakelen maar moet dat elke x opnieuw na starten. XPENG heeft daar nog geen optie voor vrijgegeven (ook niet via de XCombo's.
2. Heb je batterijbesparing aan staan, bestuurder of passagier aangevinkt in de telefoonapp, heb je het op de achtegrond draaien, iOS of Android? Hier kunnen we je niet mee assisteren zonder meer info.
3. Verwarming moet je de "energiebesparingsmodus" uitzetten. Dat werkt hier (in de winter) niet goed waardoor hij die temperatuur nooit bereikt.
4. Geen idee waar je het hier over hebt. Bij mijn G9 niks van gemerkt.
5. Tja hmm X-Pedal is geen OPD inderdaad. Zelf geen fan van OPD dus kan ik je niet mee helpen. Ik wil zelf kiezen wanneer ik coast of rem.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:40
Geen opd had je toch tijdens je testrit al opgemerkt?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:01
Op OPD na, wat je tevoren zou kunnen (moeten?) weten herken ik me in niets wat je noemt. Heb zelf naar volle tevredenheid als meer dan een jaar de G6P.

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Ik lees hier en op Discord wat eigenaardigheden over de klimaatbeheersing in de G6 en G9. Met name koude benen, te warm verwarmen in de winter, te koud koelen in de zomer.

Ik overweeg komende maand de keuze te maken tussen de G9MY25 Standard Range of de G6 Long Range.

Bij welk model zijn deze onhebbelijkheden (mogelijk op te lossen via OTA Updates) het meest prominent aanwezig. Zelf heb ik het idee dat dit bij de G9 het geval is. De G6 zou het prima doen als de ecomodus uitgeschakeld wordt. Klopt deze aanname?

• goetfoud
FJP84 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:39:
Ik lees hier en op Discord wat eigenaardigheden over de klimaatbeheersing in de G6 en G9. Met name koude benen, te warm verwarmen in de winter, te koud koelen in de zomer.

Ik overweeg komende maand de keuze te maken tussen de G9MY25 Standard Range of de G6 Long Range.

Bij welk model zijn deze onhebbelijkheden (mogelijk op te lossen via OTA Updates) het meest prominent aanwezig. Zelf heb ik het idee dat dit bij de G9 het geval is. De G6 zou het prima doen als de ecomodus uitgeschakeld wordt. Klopt deze aanname?
Ik lees ook regelmatig zaken over de klimaatbeheersing.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit totaal niet herken.
Werkt prima. Enige is, maar dat schijnt Chinees te zijn, dat standaard de temperatuur iets hoger gezet moet worden.
Dus wil je het rond 20 graden hebben dan zet ik hem iets hoger.

• KWOAD
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:59
FJP84 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:39:

Ik heb de G6 facelift en heb geen problemen met de verwarming. Ik vind het juist heerlijk om vanuit de app alvast de auto voor te verwarmen. Wel moet je de temperatuur wat hoger zetten dan wat je echt zou willen. Ik heb ‘m bijv. ingesteld op tussen de 22 en 24 graden. Geeft voor mij heerlijk comfort, zeker im combinatie met de stuur- en stoelverwarming.

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:41
Heeft er iemand al eens een voorraad/demo auto gekocht (G6 of G9)? Als particulier is het natuurlijk mooi als er al een deel van de afschrijving gedaan is. Maar zo'n demo auto wordt natuurlijk niet zo netjes behandelt als een privé auto vrees ik... En benieuwd of het veel scheelt t.o.v. nieuw of dat er te grote vraag is naar demo modellen.

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Slecht nieuws over de nieuwe chip
(Uit de Discord)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nYvj-LhgzfbIVDAXf4qWuXokxI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7edfvJXfeDJcCBh0wE24KTqQ.png?f=fotoalbum_large

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:58
Exocet schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:12:
(Uit de Discord)

[Afbeelding]
Staat er in die discord groep ook iets wanneer de nieuwe g6 met turing chip in NL geleverd gaat worden? Ik ben aan het orenteren op nieuwe leaseauto, zou dan dus (als het een g6 wordt) pas willen bestellen als de my update met turing chip ook in NL geleverd wordt...

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:08
Exocet schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:12:
(Uit de Discord)

[Afbeelding]
Dit is toch ook nog verboden vanuit de NL regering (niet zelf rijden)?

• Tdebassie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:09
Hoi tweakers,

Ik vraag me af of iemand me hiermee kan helpen. Sinds 16 december heb ik een G6. Daarvoor had ik een Skoda Enyaq. Zo ongeveer sinds ik de g6 heb, merk ik dat de auto aan mijn thuislader (3fasen) eigenlijk standaard op 6.4 ampere, dus over 1 fase laadt.

Ik heb contact gehad met de laadpaal leverancier. Volgens hen ligt het aan de auto. Contact gehad met xpeng: volgens hen ligt het aan de laadpaal.

Een probleem zou zijn dat de wifi verbinding van de laadpaal niet goed was. Ik heb er een range extender tussengezet. Heel af en toe springt ie naar een snellere laadsnelheid maar dat duurt dan een halve seconde bij wijze van spreken. Als ik in de straat aan een openbare laadpaal laad gaat dat wel met 16 ampere.

In het menu zelf in de software staat ie gewoon op maximaal 32 ampere overigens.
Het is momenteel erg koud natuurlijk, hij staat nu te laden en ik zie de aangegeven WLTP teruglopen tijdens het laden 😂

• Kammika
Tdebassie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:09:
Hoi tweakers,

Ik vraag me af of iemand me hiermee kan helpen. Sinds 16 december heb ik een G6. Daarvoor had ik een Skoda Enyaq. Zo ongeveer sinds ik de g6 heb, merk ik dat de auto aan mijn thuislader (3fasen) eigenlijk standaard op 6.4 ampere, dus over 1 fase laadt.

Ik heb contact gehad met de laadpaal leverancier. Volgens hen ligt het aan de auto. Contact gehad met xpeng: volgens hen ligt het aan de laadpaal.

Een probleem zou zijn dat de wifi verbinding van de laadpaal niet goed was. Ik heb er een range extender tussengezet. Heel af en toe springt ie naar een snellere laadsnelheid maar dat duurt dan een halve seconde bij wijze van spreken. Als ik in de straat aan een openbare laadpaal laad gaat dat wel met 16 ampere.

In het menu zelf in de software staat ie gewoon op maximaal 32 ampere overigens.
Het is momenteel erg koud natuurlijk, hij staat nu te laden en ik zie de aangegeven WLTP teruglopen tijdens het laden 😂
Weinig over te zeggen zo: laad je g6 wel met 11kw op andere palen?

En wat gebeurt er al je een andere auto aan je laadpaal koppelt?

• FJP84
  • Nu online
Hoi tweakers,

Ik vraag me af of iemand me hiermee kan helpen. Sinds 16 december heb ik een G6. Daarvoor had ik een Skoda Enyaq.....
Hoe bevalt de G6 t.o.v. Enyaq?

• Tdebassie
Kammika schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:42:
[...]

Weinig over te zeggen zo: laad je g6 wel met 11kw op andere palen?

En wat gebeurt er al je een andere auto aan je laadpaal koppelt?
De Tesla van m’n buurman net geprobeerd: precies hetzelfde issue. In de straat aan de openbare laadpaal gaat ie wel met 11 kWh.

• Tdebassie
FJP84 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:55:
[...]

Hoe bevalt de G6 t.o.v. Enyaq?
Heel goed! Qua puur rijden zit er niet zo heel veel verschil in vind ik. Maar mijn Skoda had lang niet zo veel opties, ik vind het persoonlijk wel fijn dat ik nu stoelverwarming etc etc etc allemaal heb.

Aan de snellader laadde hij laatst met 190 kWh, vond ik toch best bijzonder om te zien.

Ik moest even wennen aan “alles in het scherm doen” en zou me eens beter in die xcombos moeten verdiepen. Had er laatst wat toegevoegd maar toen ging ie “ineens” als een gek ontwasemen en zo. Vond het niet zo fijn dat ik daar geen controle over voelde. Maar nogmaals, dat ligt aan mij.

Helpt dit?

• Kammika
Tdebassie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:22:
[...]

De Tesla van m’n buurman net geprobeerd: precies hetzelfde issue. In de straat aan de openbare laadpaal gaat ie wel met 11 kWh.
Dan dus laadpaal issue

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Hoi tweakers,

Het klinkt alsof je laadpaal haar verbinding kwijtraakt met de loadbalancer en/of jouw netwerk. Bij verlies verbinding springt het waarschijnlijk terug naar een vaste lagere waarde (bijv. 6A) om overbelasting te voorkomen bij gebrek inzage in verbruik woning/andere gebruikers.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdnorUkFJ9t1mcEQyIdDmppqYCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JGwNM8LB13scCIRN4Z3OaYhd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWX7LoPifeQmS-C9_hlm1XSANdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VlxXDe9eObaPZgXzcRBBVTo1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNOupJxqp6V2g4x39RB4eAJ235U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYrLFRBFuUNY5hPGh9kbK59T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtR713_Sq7n_QlP_pWY2JMAenx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dvKpAtfLLYSSXwO3Y7shzll1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIZMdTmUkQsGZMrp7N8ixGrfmZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VDj7vV8TW4glxQeAWXsTxvjR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvaD28wfderVejQ4abof5nRgIeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3SgGPoUnx3fc5SKv5DI9CE1L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHxVJs7VUXljle7EKktifeB6-X8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecj8dlXDoXzR57d3YBUkHnpq.jpg?f=fotoalbum_large

Paar foto's uit Brussel van eerder vandaag, was onmogelijk om een goede foto te maken zonder dat er mensen voor de auto stonden, was erg druk! Het witte interieur zag er bij de oplaadplekken voor de mobiele telefoon al wat viezig uit, is best besmettelijk..

[ Voor 6% gewijzigd door JustTrying op 11-01-2026 23:50 ]

• Tdebassie
Mirabis schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:04:
[...]

Het klinkt alsof je laadpaal haar verbinding kwijtraakt met de loadbalancer en/of jouw netwerk. Bij verlies verbinding springt het waarschijnlijk terug naar een vaste lagere waarde (bijv. 6A) om overbelasting te voorkomen bij gebrek inzage in verbruik woning/andere gebruikers.
Dank je. Ik ga dit zo teruggeven aan de laadpaal leverancier. Ik kan het niet exact terughalen maar sinds KPN overnight een update heeft gedaan en ik al m’n apparaten opnieuw moest aanmelden, lijkt dit probleem te zijn ontstaan.

• Road-runner83
Tdebassie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:27:
[...]

Heel goed! Qua puur rijden zit er niet zo heel veel verschil in vind ik. Maar mijn Skoda had lang niet zo veel opties, ik vind het persoonlijk wel fijn dat ik nu stoelverwarming etc etc etc allemaal heb.

Aan de snellader laadde hij laatst met 190 kWh, vond ik toch best bijzonder om te zien.

Ik moest even wennen aan “alles in het scherm doen” en zou me eens beter in die xcombos moeten verdiepen. Had er laatst wat toegevoegd maar toen ging ie “ineens” als een gek ontwasemen en zo. Vond het niet zo fijn dat ik daar geen controle over voelde. Maar nogmaals, dat ligt aan mij.

Helpt dit?
Ik heb 250kwh gezien...maargoed hij zou 450 moeten kunnen dus 300+ of 400+ wil ik nog wel graag een keer zien :)

• Tdebassie
Road-runner83 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:18:
[...]

Ik heb 250kwh gezien...maargoed hij zou 450 moeten kunnen dus 300+ of 400+ wil ik nog wel graag een keer zien :)
Snap ik. De mijne is nog van voor de “facelift”.

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:41
Tdebassie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:22:
[...]

Heb met onze G9 wel eens een laad issue opgelost door een factory reset. Bij ons was dat twee knoppen op het stuur een tijd lang ingedrukt houden.

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JustTrying schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:31:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Paar foto's uit Brussel van eerder vandaag, was onmogelijk om een goede foto te maken zonder dat er mensen voor de auto stonden, was erg druk! Het witte interieur zag er bij de oplaadplekken voor de mobiele telefoon al wat viezig uit, is best besmettelijk..
Bedankt voor de foto's.
Hoe goed is de hoofd- en beenruimte achterin?

• jesse!
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:46
Grotbewoner schreef op maandag 12 januari 2026 @ 00:59:
[...]

Heb met onze G9 wel eens een laad issue opgelost door een factory reset. Bij ons was dat twee knoppen op het stuur een tijd lang ingedrukt houden.
De methode die jij beschrijft is geen factory reset.. Dat is alleen een reboot cycle van het infotainment systeem.
Factory reset kan via het scherm doen, en verwijderd ook al je data en gegevens / instellingen op de auto. (Je kan daarna wel weer inloggen met je account)

• JustTrying
Exocet schreef op maandag 12 januari 2026 @ 07:59:
[...]

Bedankt voor de foto's.
Hoe goed is de hoofd- en beenruimte achterin?
Met mijn 1.89 kon ik daar erg prettig zitten, er zat ook een volwassene voor me op dat moment, maar lastig inschatten hoe lang die persoon was, maar ruimte achterin was erg goed!

• StickMan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:19
Wat is de overweging om voor de Xpeng G6 te kiezen en te bestellen?
Hoe lang heb je je rijbewijs al? Heb je hiervoor alleen in de Tesla's gereden, en niet eerder in andere auto's met automatische versnelling?
Heel veel auto's met automatische versnelling begint al te rollen zodra je de versnelling op D (drive) of R (reverse) zet en je rempedaal loslaat.

We rijden sinds een maand geleden in een G6 (als vervanger van een KIA EV6). Natuurlijk moesten we in het begin een beetje zoeken in het menu, maar dat geldt bij elke nieuwe auto van andere merken. Mijn vrouw rijdt in een Tesla Model Y. Zowel mijn vrouw als mijn twee jonge dochters (20 en 22 jaar oud) hebben helemaal geen probleem om in de G6 te rijden en dan weer te switchen naar de MY. Uiteindelijk ga je je aanpassen aan de auto.

Iedereen bij ons thuis is eens dat de G6 veel luxer, beter afgewerkt, minder windgeruis en comfortabeler is dan de MY. Voor mij is het duidelijk dat de G6 een betere auto is. Als ik, voor nu, nog een keer een keuze moet gaan maken tussen G6 of MY, dan is de keuze heel makkelijk. G6!!

Verder heeft @Mirabis al andere dingen benoemd.
Mirabis schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:18:
[...]

Het is zeker niet perfect maar het klinkt alsof jullie je slecht hebben ingelezen voor de aankoop.

1. Die zoom bij lage snelheden is verplicht vanuit de overheid en niet beperkt tot XPENGs. Bij sommige auto's kan je het uitschakelen maar moet dat elke x opnieuw na starten. XPENG heeft daar nog geen optie voor vrijgegeven (ook niet via de XCombo's.
2. Heb je batterijbesparing aan staan, bestuurder of passagier aangevinkt in de telefoonapp, heb je het op de achtegrond draaien, iOS of Android? Hier kunnen we je niet mee assisteren zonder meer info.
3. Verwarming moet je de "energiebesparingsmodus" uitzetten. Dat werkt hier (in de winter) niet goed waardoor hij die temperatuur nooit bereikt.
4. Geen idee waar je het hier over hebt. Bij mijn G9 niks van gemerkt.
5. Tja hmm X-Pedal is geen OPD inderdaad. Zelf geen fan van OPD dus kan ik je niet mee helpen. Ik wil zelf kiezen wanneer ik coast of rem.

• sjoerd-p
Aangezien we hier toch Tweaker zijn: heeft iemand de V2L van Xpeng al onderzocht? Ik wil eigenlijk geen goedkope Chinese adapter hebben met alle risico's van dien, maar er zelf één maken met goede kabel die lang genoeg is om op de grond te komen en een goede stekker. Ik heb nog een goede 32A Mennekes type 2 stekker liggen inclusief kabel die op de auto kan en dan is het een kwestie van een weerstand tussen PP en aarde om in te schakelen (kan in de Mennekes stekker verwerkt). Sommige auto's hebben ook nog een schakelaar tussen CP en PP nodig, maar Xpeng volgens mij niet. Lekker joh, die standaarden... Heeft iemand al uitgezocht welke weerstand bij Xpeng gebruikt wordt? Ik kom meerdere waardes tegen. Zowel rond de 1k als 3,9k. Andere merken gebruiken weer 470k en 62k en dat werkt niet in de Xpeng....
Optie 1: heeft iemand hem al eens zelf gemaakt en zo ja: welke weerstand?
Optie 2: heeft iemand de goedkope Chinese V2L adapter gekocht en wil je de weerstand tussen PP en aarde (PE) even opmeten ZONDER dat hij aangesloten is? De PE is de middelste van de middelste rij pinnen. De PP is een kleinere pin bovenin (en dan niet de CP, want dat is de andere).

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• mlo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:58

mlo

sjoerd-p schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:33:
Aangezien we hier toch Tweaker zijn: heeft iemand de V2L van Xpeng al onderzocht? Ik wil eigenlijk geen goedkope Chinese adapter hebben met alle risico's van dien, maar er zelf één maken met goede kabel die lang genoeg is om op de grond te komen en een goede stekker. Ik heb nog een goede 32A Mennekes type 2 stekker liggen inclusief kabel die op de auto kan en dan is het een kwestie van een weerstand tussen PP en aarde om in te schakelen (kan in de Mennekes stekker verwerkt). Sommige auto's hebben ook nog een schakelaar tussen CP en PP nodig, maar Xpeng volgens mij niet. Lekker joh, die standaarden... Heeft iemand al uitgezocht welke weerstand bij Xpeng gebruikt wordt? Ik kom meerdere waardes tegen. Zowel rond de 1k als 3,9k. Andere merken gebruiken weer 470k en 62k en dat werkt niet in de Xpeng....
Optie 2: heeft iemand de goedkope Chinese V2L adapter gekocht en wil je de weerstand tussen PP en aarde (PE) even opmeten ZONDER dat hij aangesloten is? De PE is de middelste van de middelste rij pinnen. De PP is een kleinere pin bovenin (en dan niet de CP, want dat is de andere).
De zoek functie op dit forum werkt eigenlijk best goed ;-) zoek maar eens op weerstand

dan kom je de volgende post tegen: kosternet in "Het grote Xpeng-topic"

• sjoerd-p
mlo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:57:
[...]

De zoek functie op dit forum werkt eigenlijk best goed ;-) zoek maar eens op weerstand

dan kom je de volgende post tegen: kosternet in "Het grote Xpeng-topic"
Fantastisch! Ga ik met 3,9k aan de slag zodra de G9 een zekerheidje is. Alleen nog een goede contrastekker nodig. Waarschijnlijk ga ik met CEE stekker werken. Die kan hogere belasting aan dan een Schuko en kan gelijk mijn vouwwagen erop. En verloop van CEE naar Schuko heb ik al in hele degelijke uitvoering voor de keren dat ik iets anders wil aansluiten.

Offtopic: ander hobbyprojectje parallel is dan mijn New Motion advanced ombouwen naar SmartEVSE zodat ik geen 50Five ellende meer heb en kan load balancen en op zonnnestroom kan sturen. Daar is het zelfbouwlaadpaal topic verder voor.

• jesse!
De hele auto is chinees, waarom wil je specifiek de V2L adapter niet chinees hebben?

• Kammika
Waarvoor zou je een uberhaupt "goedkope" V2L adapter willen hebben. Koop gewoon gerenommeerde (kan ook chinees zijn, maar wel wat ze in NL verkopen, dan weet je dat het gecertifceerd is).

Zelfbouw ook niet heel verstandig. Er gaat veel vermogen over heen. Ik geloof direct dat je voldoende kennis van zaken hebt om met voldoende kwaliteit te bouwen. Maar als er brand ontstaat en dan blijkt dat je zelf iets elektrisch geknutseld hebt, ben je voor de verzekering altijd het haasje... (want jouw eigen knutsel zal nooit CE gecertificeerd zijn en dus gaan ze het als onverantwoord afdoen)

• FJP84
  • Nu online
Gisteren nog een proefrit gehad in de G6P en G9LR. Daarnaast nog plaatsgenomen in de G9SR (MY25).

Tot de conclusie gekomen dat de G6 niet de voorkeur heeft. Ik vind de stoelen wat "krap" en te compact overkomen en dat merkte ik vooral toen ik na de G6 de proefrit in de G9 had. Ik kreeg in de G6 niet geheel de ontspannen zit die ik zoek.

Met name had ik de hele tijd het idee dat het cluster achter het schuur scheef stond. Hoe ik ook ging zitten en hoe ik er ook naar keek, het werd niet echt beter. Ik weet niet of ik daaraan wennen. In de G9 had ik er geen last van, mogelijk omdat het cluster daar wat meer ingekapseld is.

Die G9LR rijdt wel echt kneiter goed. Echt een wow gevoel. In de G9SR MY25 de stoelen geprobeerd en ook die zitten top, kunstleer ziet er ook netjes uit en audiosysteem meer dan goed genoeg voor mij.

Tot slot coffee interieur (kunstleer) bekeken, en hoewel ik een goede espresso kan waarderen deed deze interieurstijl het toch niet.

Dus als het de G9SR (ligt aan het netto prijskaartje qua lease) dan Graphite Grey met Zwart leatherette.

Al met al een verhelderende dag.

• Road-runner83
Goodmorning!

Sinds gisteren heb ik een laadpaal thuis. Het laden moet ik starten via een druppel (ivm werkgever) alleen zou ik het laden het liefst willen instellen/starten via de app.

Ik heb dit nog niet gevonden? In de auto zag ik wel dat je een schema kan maken, iemand daar ervaring mee?

Thanks!

• Lisa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:59
Aangezien we hier toch Tweaker zijn: heeft iemand de V2L van Xpeng al onderzocht?
Niet onderzocht, wel gekocht en dat werkt gewoon goed, een groep had vorig jaar een V2L adapter via aliexpress besteld met aanpassing van de weerstand zo dat hij zou werken met Xpeng, en volgens mij is men daar tevreden mee.

• Lisa
Road-runner83 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:33:
Goodmorning!

Sinds gisteren heb ik een laadpaal thuis. Het laden moet ik starten via een druppel (ivm werkgever) alleen zou ik het laden het liefst willen instellen/starten via de app.

Ik heb dit nog niet gevonden? In de auto zag ik wel dat je een schema kan maken, iemand daar ervaring mee?

Thanks!
Ja je kan gewoon voor langzaam laden (thuis) een tijdschema instellen, wanneer je dat wilt, dat kan vanuit de auto en vanuit de app. Ik laat bijvoorbeeld altijd mijn auto 's nachts op, maar hang hem aan de lader als ik thuis kom.

• Hilol
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:20
Ik heb bericht gehad dat er leverproblemen zijn bij Xpeng (ivm voorraad verdeling in Europa). Dat betekent voor mij dat mijn G9PMY25 pas in april geleverd gaat worden (besteld in september). Lijkt met name te gaan om de "black edition". Anderen met soortgelijke berichtgeving?

• FJP84
  • Nu online
Hilol schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:09:
Ik heb bericht gehad dat er leverproblemen zijn bij Xpeng (ivm voorraad verdeling in Europa). Dat betekent voor mij dat mijn G9PMY25 pas in april geleverd gaat worden (besteld in september). Lijkt met name te gaan om de "black edition". Anderen met soortgelijke berichtgeving?
Ik zag op Discord verschillende berichten voornamelijk Hedin (België) van soortgelijke strekking.

• Helddi
  • Laatst online: 29-01 16:35
Road-runner83 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:51:
[...]

Dit is toch ook nog verboden vanuit de NL regering (niet zelf rijden)?
Nog wel maar XPENG is net als andere merken ermee bezig om naar het volgende level te gaan. De auto neemt met HNGP bijvoorbeeld zelf de afslag.
XPENG heeft ondertussen een eerste reactie gegeven.

snip: spam

Persoonlijk verwacht en hoop ik dat ze nog wel met wat meer komen. Maar even afwachten. Geen HNGP met de Orin-X is namelijk wel een koerswijziging. Tot november 2025 was dit het plan. En toen kwamen ze met de eigen chip, de Turing. En nu zetten ze de ontwikkeling alleen daarop. Veel eigenaren zijn teleurgesteld. Dat blijkt ook uit de poll die op Discord is geweest.

[ Voor 11% gewijzigd door We Are Borg op 28-01-2026 07:50 ]

• sjoerd-p
jesse! schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:48:
[...]
De hele auto is chinees, waarom wil je specifiek de V2L adapter niet chinees hebben?
Ik heb niets tegen Chinese producten in het algemeen, maar wel tegen goedkope rommel die wél op 220V aangesloten is. Daar blijf ik graag uit de buurt. Denk aan goedkope opladers en zo. Als je weet dat een degelijke Mennekesstekker type 2 al veel duurder is dan de hele Aliexpress adapter, moet het toch ergens in zitten.
Kammika schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:57:
[...]
Waarvoor zou je een uberhaupt "goedkope" V2L adapter willen hebben. Koop gewoon gerenommeerde (kan ook chinees zijn, maar wel wat ze in NL verkopen, dan weet je dat het gecertifceerd is).
Omdat de meeste V2L adapters gelijk een stopcontact aan de type 2 stekker vast hebben zonder extra kabel. En dan hangt het hele gewicht aan je laadpoort. Lekker compact, maar ik heb liever eerst een stuk kabel, die je dan relatief droog onder de auto kunt leggen met een contrastekker. Waarschijnlijk zelfs een CEE contrastekker i.p.v. een Schuko. Het duurste is een kwalitatief goede type 2 stekker en die heb ik dus al over uit een oude Mennekes lader.
Zelfbouw ook niet heel verstandig. Er gaat veel vermogen over heen. Ik geloof direct dat je voldoende kennis van zaken hebt om met voldoende kwaliteit te bouwen. Maar als er brand ontstaat en dan blijkt dat je zelf iets elektrisch geknutseld hebt, ben je voor de verzekering altijd het haasje... (want jouw eigen knutsel zal nooit CE gecertificeerd zijn en dus gaan ze het als onverantwoord afdoen)
Gelukkig is dat niet zo. Zelfs mensen die in de meterkast hebben gerommeld worden gewoon gedekt door een brandverzekering. Dat geldt overigens alleen voor consumenten en niet voor bedrijven. Neemt niet weg, dat je daar zeker geen risico mee wilt lopen en alle aansluitingen van laadpaal en warmtepomp heb ik in de meterkast netjes door een elektriciën laten doen. Maar mijn laadpaal ga ik dan wel weer zelf ombouwen tot SmartEVSE. Met behoud van de bestaande DC lekstroombeveiliging en dat soort zaken. Dus wederom alleen het laagspanningsdeel wat ik modificeer.

Waarom dan toch een zelfbouw V2L? Omdat de kwaliteit van de stekker en waterdichtheid verreweg het belangrijkste is en de enige plekken zijn voor brandrisico. Een bestaande waterdichte Mennekes stekker is best in class en de kabel die Mennekes gebruikt zal ook minimaal gelijkwaardig zijn aan Xpeng V2L adapters, zo niet beter. Het enige wat ik eraan modificeer is (met toepassing van adereindhulsjes) het aanzetten van een waterdichte CEE stekker (betere waterdichtheid dan de standaard Schucko contrastekker) aan het andere einde van de kabel. En een weerstandje in de stekker tussen signaal en aarde. Dat is zeker geen brandrisico en daar loopt de hoofdstroom ook niet doorheen. Heeft dus niets met brandveiligheid te maken. Vandaar dat een zelfbouw beter aansluit op mijn wensen (CEE + weerbestendig) en dat ik voor een fractie van de prijs (de duurste onderdelen heb ik al) een betere implementatie heb. Maar als je er geen ervaring mee hebt: koop vooral goed spul als het aan de 220V hangt _/-\o_

• MonteurX
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:34
Vandaag even langs geweest in Breukelen. Unieke kans om even rustig de P7+ te bekijken want in Brussel was het niet te doen. Hij is na vandaag (vrijdag 16-1) weer weg. Uitgebreid (lees:1,5uur) in en om de auto gezeten/gestaan samen met twee enthousiaste verkopers. En wat een wagen is het, dit gaat een topper worden denk ik. Echt een bizarre zee aan ruimte en luxe die je normaal in een S klasse vind. Mijn team-lid was overtuigd en heeft hem bij Arval ingediend en ik ben zelf ook wel aardig om als ik volgend jaar moet. Onwijs mooie auto!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSivp8CAAfh_vHGbFkak7tj5WwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zue9SOMo8pAA2Wsb0TP4fHBa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUidEeFC7AZTYre_jXmHyHOeXFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dMFgCs5KZZhL6cqm0Em7taZM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZtBXud36mqVZLQJptgXBLUJYvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/51YVSkKsvRJUMEqCYmsVcBUL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqecEXJkTkKN8jR3VcGG09I4iB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBHNKJxaO9ATTf8AUl9MvMOe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cB8BkFsjpA0NAFppQzgRAzH1tmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1VQa59fvLxoqYsGg4ncM2lnA.jpg?f=fotoalbum_large

• Kammika
MonteurX schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:18:
Vandaag even langs geweest in Breukelen. Unieke kans om even rustig de P7+ te bekijken want in Brussel was het niet te doen. Hij is na vandaag (vrijdag 16-1) weer weg. Uitgebreid (lees:1,5uur) in en om de auto gezeten/gestaan samen met twee enthousiaste verkopers. En wat een wagen is het, dit gaat een topper worden denk ik. Echt een bizarre zee aan ruimte en luxe die je normaal in een S klasse vind. Mijn team-lid was overtuigd en heeft hem bij Arval ingediend en ik ben zelf ook wel aardig om als ik volgend jaar moet. Onwijs mooie auto!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toevallig net einde middag met Xpeng Center gebeld of ik proefrit kon maken in p7+ die vertelden me idd ook dat die tot vanmiddag in Breukelen stond (en laat ik er vanmiddag nog langsgereden zijn, als ik het had geweten…)

Anyway. Ze geven aan dat ik nu tot april
Moet wachten tot die weer in nl is. Moet nu (binnen een maand of zo) bestellen. Vind we risicovol om dat alleen op de configurator te doen. Maar ja die p7+ is op Papier wel veel mooier dan de g6 waar ik komende week proefrit in ga doen… dilemma…

• MonteurX
Kammika schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:00:
[...]

Toevallig net einde middag met Xpeng Center gebeld of ik proefrit kon maken in p7+ die vertelden me idd ook dat die tot vanmiddag in Breukelen stond (en laat ik er vanmiddag nog langsgereden zijn, als ik het had geweten…)

Anyway. Ze geven aan dat ik nu tot april
Moet wachten tot die weer in nl is. Moet nu (binnen een maand of zo) bestellen. Vind we risicovol om dat alleen op de configurator te doen. Maar ja die p7+ is op Papier wel veel mooier dan de g6 waar ik komende week proefrit in ga doen… dilemma…
Die p7+ is imo wel duidelijk van een ander niveau. Verwarmbare, gekoelde èn massage stoelen rondom is uniek. De ruimte achterin is gewoon bizar, meer dan een Superb. Mooie schermen ook, ook achterin. Heb youtube 4k demo filmpje opgezet en het was haarscherp. Dat soort details kan ik wel waarderen. Die G6 is ook een meer dan prima auto maar als je het mij vraagt is die p7+ een auto van een beduidend ander niveau.

• Road-runner83
@MonteurX G6 (long range oa) heeft ook verwarmbare, gekoelde en massage stoelen he ;). Net nog de massage aan gehad :).

De steun voor de onderbenen voor de passagier wat ik hierboven op de foto zie heeft de G6 dan weer niet...

• Kammika
MonteurX schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:06:
[...]

Die p7+ is imo wel duidelijk van een ander niveau. Verwarmbare, gekoelde èn massage stoelen rondom is uniek. De ruimte achterin is gewoon bizar, meer dan een Superb. Mooie schermen ook, ook achterin. Heb youtube 4k demo filmpje opgezet en het was haarscherp. Dat soort details kan ik wel waarderen. Die G6 is ook een meer dan prima auto maar als je het mij vraagt is die p7+ een auto van een beduidend ander niveau.
Heb je linkje naar dar filmpje?

• MonteurX
Road-runner83 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:35:
@MonteurX G6 (long range oa) heeft ook verwarmbare, gekoelde en massage stoelen he ;). Net nog de massage aan gehad :).

De steun voor de onderbenen voor de passagier wat ik hierboven op de foto zie heeft de G6 dan weer niet...
Dat weet ik, en daarom stond er ook bewust 'rondom', want je hebt geen massage achterin. ;-)

• MonteurX
Kammika schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:50:
[...]

Heb je linkje naar dar filmpje?
Dat demo filmpje? Nee. Random iets aan geklikt. Of dacht je dat ik zelf een filmpje had gemaakt, want dat is (helaas) niet het geval.

• TheHPWhisperer
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 01-02 01:08
MonteurX schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:02:
[...]

Dat weet ik, en daarom stond er ook bewust 'rondom', want je hebt geen massage achterin. ;-)
Lol...die heb ik nou net wel in m'n G9 _/-\o_ , maar dan weer geen schermpje achterin... 8)7

• tb1982
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15:11
Hilol schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:09:
Zelfde boodschap gekregen over G9P BE MY25, al heb ik ook brieven gezien van Hedin die spreken over augustus voor de Black Edition... Ging oorspronkelijk november, december 25 zijn...
Heb jij effectieve bevestiging gekregen van april of leek het van 'we zeggen maar iets om er even vanaf te zijn'? Ik vind namelijk dat er niet zo denderend gecommuniceerd wordt over de levertermijnen (maar misschien weten ze het zelf allemaal niet...)....

Soit, in ieder geval vervelend op zijn minst... :-(

• JustTrying
MonteurX schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:18:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank voor je verhaal + foto's; wat ik me afvraag; is er nog een verschil tussen de long range en de performance versie van de P7+ behalve het vermogen van de motor?

Ik had achterin ruimte genoeg met mijn 1.89 (in Brussel in de auto gezeten), maar had wel niet heel veel support voor mijn bovenbenen, zat behoorlijk met mn knieën in de lucht, weet niet hoe comfortabel dat is op langere afstanden, maar de kids zijn (nog) niet zo heel groot dus in feite ook wat minder belangrijk..

• MonteurX
JustTrying schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:26:
[...]

Dank voor je verhaal + foto's; wat ik me afvraag; is er nog een verschil tussen de long range en de performance versie van de P7+ behalve het vermogen van de motor?

Ik had achterin ruimte genoeg met mijn 1.89 (in Brussel in de auto gezeten), maar had wel niet heel veel support voor mijn bovenbenen, zat behoorlijk met mn knieën in de lucht, weet niet hoe comfortabel dat is op langere afstanden, maar de kids zijn (nog) niet zo heel groot dus in feite ook wat minder belangrijk..
Nee, geen enkel verschil anders dan het vermogen/range en de badge achterop.

• Hilol
tb1982 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:05:
[...]

Zelfde boodschap gekregen over G9P BE MY25, al heb ik ook brieven gezien van Hedin die spreken over augustus voor de Black Edition... Ging oorspronkelijk november, december 25 zijn...
Heb jij effectieve bevestiging gekregen van april of leek het van 'we zeggen maar iets om er even vanaf te zijn'? Ik vind namelijk dat er niet zo denderend gecommuniceerd wordt over de levertermijnen (maar misschien weten ze het zelf allemaal niet...)....

Soit, in ieder geval vervelend op zijn minst... :-(
Augustus??? Dat hoop ik toch niet. Dit is wederom een "indicatie" waarin ze zeiden dat ze uiterlijk half april verwachten maar misschien ook eerder.. Maar dat zeiden ze over december ook dus denk dat ze het zelf niet weten

• MonteurX
Hilol schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:00:
[...]

Augustus??? Dat hoop ik toch niet. Dit is wederom een "indicatie" waarin ze zeiden dat ze uiterlijk half april verwachten maar misschien ook eerder.. Maar dat zeiden ze over december ook dus denk dat ze het zelf niet weten
Ondanks dat ik nog geen klant van ze ben, heb ik daar afgelopen vrijdag wel een gesprek over gehad. Ik vertelde mijn verhaal over mijn broer, die een G9 in zijn bestelling had staan toen het merk net in Nederland was geland. Maandenlang wachten, en in de laatste week, toen hij opbelde om de aflevering te bevestigen, bleek dat er helemaal geen auto was. "Helaas, de boot die aankwam met alle auto’s waren allemaal al gereserveerd en de door u gekozen specificaties waren niet meer voorradig."

Dit verhaal kwam de verkoper bekend voor, en hij gaf het ook toe. Xpeng plaatst geen orders bij de fabriek. Eens in de zoveel tijd komt er een schip aan (of trein, in het geval van de P7+, want die wordt in de EU geproduceerd), en hopelijk staan er dan genoeg auto’s op die voldoen aan de bestelde orders. Dat is dus met regelmaat niet het geval, en dan moeten er klanten teleurgesteld worden. Zo gaf hij aan dat de Black Edition, ondanks de hoge prijs, wél de meest populaire uitvoering was. Om deze reden stonden er te weinig Black Editions op de boot: de vraag overstijgt het aanbod. Het is dus altijd maar de vraag of je je auto in de beloofde maand krijgt. Dat weten ze pas wanneer de boot wordt geopend...

• goetfoud
MonteurX schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:13:
[...]

Ondanks dat ik nog geen klant van ze ben, heb ik daar afgelopen vrijdag wel een gesprek over gehad. Ik vertelde mijn verhaal over mijn broer, die een G9 in zijn bestelling had staan toen het merk net in Nederland was geland. Maandenlang wachten, en in de laatste week, toen hij opbelde om de aflevering te bevestigen, bleek dat er helemaal geen auto was. "Helaas, de boot die aankwam met alle auto’s waren allemaal al gereserveerd en de door u gekozen specificaties waren niet meer voorradig."

Dit verhaal kwam de verkoper bekend voor, en hij gaf het ook toe. Xpeng plaatst geen orders bij de fabriek. Eens in de zoveel tijd komt er een schip aan (of trein, in het geval van de P7+, want die wordt in de EU geproduceerd), en hopelijk staan er dan genoeg auto’s op die voldoen aan de bestelde orders. Dat is dus met regelmaat niet het geval, en dan moeten er klanten teleurgesteld worden. Zo gaf hij aan dat de Black Edition, ondanks de hoge prijs, wél de meest populaire uitvoering was. Om deze reden stonden er te weinig Black Editions op de boot: de vraag overstijgt het aanbod. Het is dus altijd maar de vraag of je je auto in de beloofde maand krijgt. Dat weten ze pas wanneer de boot wordt geopend...
That makes sense!

• tb1982
MonteurX schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:13:
[...]

Vreemde manier van werken. Je zou toch verwachten dat als een bestelling geplaatst wordt, er minstens al zo'n model gereserveerd wordt dat al gemaakt is of nog op de planning staat... of als er heel veel bestellingen van een bepaald type binnenkomt je je productie wat gaat sturen... soit, de toekomst zal het uitwijzen

Ik begrijp ook als dit de manier van werken is dat het voor verkopers heel moeilijk is om antwoorden te geven, maar geen communicatie is de slechts denkbare communicatie... ik heb dan liever dat ze zeggen dat het nog 3 maanden duurt maar de auto er dan zeker is, in plaats van van het kastje naar de muur gestuurd te worden en altijd maar weer nieuwe regelingen te moeten treffen :|

• hoipimniet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:18
Als ik binnen Android Auto een iets wil zoeken tijdens het rijden (een adres om naartoe te navigeren bijvoorbeeld, of een nummer dat ik wil luisteren), kan dat alleen via stem. Ik erger me daar alleen kapot aan, want hij registreert wat ik zeg amper. Ik begin te vermoeden dat hij de microfoon van mijn telefoon gebruikt, in plaats van de mic van de auto, maar ik weet dat nog niet 100% zeker. Hebben anderen hier ook last van?

Ik heb een G6, pre-facelift.

[ Voor 3% gewijzigd door hoipimniet op 20-01-2026 08:18 ]

• Hilol
tb1982 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:04:
[...]

Vreemde manier van werken. Je zou toch verwachten dat als een bestelling geplaatst wordt, er minstens al zo'n model gereserveerd wordt dat al gemaakt is of nog op de planning staat... of als er heel veel bestellingen van een bepaald type binnenkomt je je productie wat gaat sturen... soit, de toekomst zal het uitwijzen

Ik begrijp ook als dit de manier van werken is dat het voor verkopers heel moeilijk is om antwoorden te geven, maar geen communicatie is de slechts denkbare communicatie... ik heb dan liever dat ze zeggen dat het nog 3 maanden duurt maar de auto er dan zeker is, in plaats van van het kastje naar de muur gestuurd te worden en altijd maar weer nieuwe regelingen te moeten treffen :|
Ja precies dit dus! Vind het ook een rare manier van werken en vrij onlogisch omdat je vraag en aanbod niet bij elkaar brengt. Daarnaast heel benieuwd of het wel op besteldatum dan gaat of dat het volledig willekeur is. Ik denk dat ik vrijdag maar even langs Breukelen rijd om wat meer informatie op te halen.

Verder zit er denk ik niks anders op dan afwachten :-(

• Kammika
Hilol schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:08:
[...]

Ja precies dit dus! Vind het ook een rare manier van werken en vrij onlogisch omdat je vraag en aanbod niet bij elkaar brengt. Daarnaast heel benieuwd of het wel op besteldatum dan gaat of dat het volledig willekeur is. Ik denk dat ik vrijdag maar even langs Breukelen rijd om wat meer informatie op te halen.

Verder zit er denk ik niks anders op dan afwachten :-(
Ik snap dit niet. Die auto's werden tegenwoordig toch in Oostenrijk gebouwd?

Doe zelf donderdag weer een proefrit. MAar als die nog steeds in china gebouwd wordt weet ik niet of ik 'm wil... (meer principieel dingetje.. wil wel een beetje europa stimuleren...)

[ Voor 14% gewijzigd door Kammika op 20-01-2026 17:43 ]

• jesse!
Kammika schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:42:
[...]

Doe zelf donderdag weer een proefrit. MAar als die nog steeds in china gebouwd wordt weet ik niet of ik 'm wil... (meer principieel dingetje.. wil wel een beetje europa stimuleren...)
Er staat een assembly fabriek in Oostenrijk, maar alles wordt nog wel in China gemaakt. Alleen gemonteerd in Oostenrijk zover ik weet

• goetfoud
Kammika schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:42:
[...]

Wordt in Oostenrijk geassembleerd. Niet gebouwd.
En wat principe kwestie bestreft; tja daar kunnen we uren over discussiëren en vind ik persoonlijk altijd enigszins hypocriet.
Wat komt niet geheel of gedeeltelijk uit China tegenwoordig zou ik zeggen...

• Lisa
The Tesla fabriek in Tilburg werkte hetzelfde, het zette alleen de auto in elkaar.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Xpeng als merk is volgens mij goed bezig, mooie technieken, snelle en goede support door actief te luisteren en te acteren op feedback van de klanten. Precies zoals het hoort in deze tijd. Daar kan Volvo/Polestar (helaas) nog wat van leren.

Waar ik bij Xpeng maar niet aan kan wennen is de look van hun auto's. Ik heb ook 2x proefgereden in de G6, mega fijne auto, top uitgevoerd (zeker nieuwe modelyear) maar die achterkant kon ik niet aan wennen. De P7+ gaat van de voorkant nog wel, maar de achterkant vind ik nog lelijker dan de G6. Echt een afknapper, maar ik zeg er gelijk bij dat het smaak is natuurlijk. De G9 vind ik als geheel dan wel een stukje mooier, de vormen zijn iig logisch, al had de zijkant/achterkant nog wel wat strakker gekunt. Maargoed, dan ga je richting een prijs van 70k en dan komen er natuurlijk ander niveau concurrenten om de hoek kijken.

Maar los van dit, want wederom smaak, is Xpeng wel een merk dat ik blijf volgen voor een mogelijke nieuwe auto over 4 a 5 jaar als ik de Polestar 2 moet inleveren. Als ze zo door gaan met ontwikkelen en techniek zullen ze vast weer een stuk verder zijn. Interessant om te volgen!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Kammika
Juancho schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:12:
Xpeng als merk is volgens mij goed bezig, mooie technieken, snelle en goede support door actief te luisteren en te acteren op feedback van de klanten. Precies zoals het hoort in deze tijd. Daar kan Volvo/Polestar (helaas) nog wat van leren.

Waar ik bij Xpeng maar niet aan kan wennen is de look van hun auto's. Ik heb ook 2x proefgereden in de G6, mega fijne auto, top uitgevoerd (zeker nieuwe modelyear) maar die achterkant kon ik niet aan wennen. De P7+ gaat van de voorkant nog wel, maar de achterkant vind ik nog lelijker dan de G6. Echt een afknapper, maar ik zeg er gelijk bij dat het smaak is natuurlijk. De G9 vind ik als geheel dan wel een stukje mooier, de vormen zijn iig logisch, al had de zijkant/achterkant nog wel wat strakker gekunt. Maargoed, dan ga je richting een prijs van 70k en dan komen er natuurlijk ander niveau concurrenten om de hoek kijken.

Maar los van dit, want wederom smaak, is Xpeng wel een merk dat ik blijf volgen voor een mogelijke nieuwe auto over 4 a 5 jaar als ik de Polestar 2 moet inleveren. Als ze zo door gaan met ontwikkelen en techniek zullen ze vast weer een stuk verder zijn. Interessant om te volgen!
precies een beetje zoals ik er ook tegenaan kijk.

Volvo/PS voldoen voor mij niet qua specs (met name ruimte achterin de auto niet)
Al die europese auto's (ik beschouw Volvo/PS ook als chinees ;-)) hebben toch mindere EV specs (alhoewel ik die renault e-techs wel een uitzondering vindt, maar die vind ik dan ook weer te klein achterin)
Dat T merk zou voldoen, maar heeft een idioot aan de top die ik ook niks gun

en dan kom je bij de chinese auto's uit..XPENG qua specs helemaal top, maar qua looks .. oef.... Ik vind P7+ wel mooi, maar wsch te groot en wil er toch een keer in rijden voor ik bestel (en weet niet of dit op tijd weer in NL staatt)....

[ Voor 4% gewijzigd door Kammika op 21-01-2026 14:25 ]

• Juancho
  • Nu online
Kammika schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:24:
[...]

precies een beetje zoals ik er ook tegenaan kijk.

Volvo/PS voldoen voor mij niet qua specs (met name ruimte achterin de auto niet)
Dan moet je een andere nemen dan de XC40/PS2 he ;). Ik heb proefgereden in de PS4 maar dat is echt een hele ruime auto hoor! Totaal niet te vergelijken met de PS2. En de PS3 is volgens mij nog wat groter. Vind de PS3 en 4 ook echt wel hele gave auto's om te zien, zowel van binnen als buiten. Op dat gebied vind ik wel dat Xpeng niet mee kan. Nog niet....
Al die europese auto's (ik beschouw Volvo/PS ook als chinees ;-)) hebben toch mindere EV specs (alhoewel ik die renault e-techs wel een uitzondering vindt, maar die vind ik dan ook weer te klein achterin)
Dat T merk zou voldoen, maar heeft een idioot aan de top die ik ook niks gun
Elke wagen zal sowieso onderdelen uit China hebben, waarschijnlijk is de wagen veel meer dan je denkt Chinees ondanks dat het niet officieel uit China komt. Zou me daar niet te druk om maken. Zolang een Xpeng of Volvo/PS (lees Geely) geen leider heeft die zeer discutabel is maak ik me daar geen zorgen over. Nog even los van het feit dat Europese merken ook niet altijd even heilig zijn hoor.
en dan kom je bij de chinese auto's uit..XPENG qua specs helemaal top, maar qua looks .. oef.... Ik vind P7+ wel mooi, maar wsch te groot en wil er toch een keer in rijden voor ik bestel (en weet niet of dit op tijd weer in NL staatt)....
Is de ID7 dan geen vergelijkbaar alternatief? Is ook zo'n slagschip, beetje zelfde type wagen. Ik vind het 3x niks maar als jij de P7+ mooi vindt is de ID7 wellicht ook wat voor je. Nog goedkoper ook. En Europees.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Kammika
Juancho schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:37:
[...]

Dan moet je een andere nemen dan de XC40/PS2 he ;). Ik heb proefgereden in de PS4 maar dat is echt een hele ruime auto hoor! Totaal niet te vergelijken met de PS2. En de PS3 is volgens mij nog wat groter. Vind de PS3 en 4 ook echt wel hele gave auto's om te zien, zowel van binnen als buiten. Op dat gebied vind ik wel dat Xpeng niet mee kan. Nog niet....

[...]

Elke wagen zal sowieso onderdelen uit China hebben, waarschijnlijk is de wagen veel meer dan je denkt Chinees ondanks dat het niet officieel uit China komt. Zou me daar niet te druk om maken. Zolang een Xpeng of Volvo/PS (lees Geely) geen leider heeft die zeer discutabel is maak ik me daar geen zorgen over. Nog even los van het feit dat Europese merken ook niet altijd even heilig zijn hoor.

[...]

Is de ID7 dan geen vergelijkbaar alternatief? Is ook zo'n slagschip, beetje zelfde type wagen. Ik vind het 3x niks maar als jij de P7+ mooi vindt is de ID7 wellicht ook wat voor je. Nog goedkoper ook. En Europees.
ja, binnen zelfde prijsklasse bedoel ik dan: PS3 en PS4 worden mij te duur. ID7 is niet goedkoper dan P7+. Als je;m goed aankleedt zit je op 60k bij P7+ ben jr voor 47k klaar. Dat is fors verschil.
China, ja eens... als je een volkswagen EV doet, heb je 80% chinese onderdelen...

• FJP84
  • Nu online

Ik heb hetzelfde. Heel interessant merk. Ik vond de G6 uiteindelijk steeds minder mooi hoe vaker ik er naar keek en hoe die uiteindelijk bij een proefrit voor de deur stond. Ik ben niet zo van de ronde vormen. Kon ook mijn draai niet vinden achter het stuur. De G9 SR had de voorkeur, maar hoge cataloguswaarde en Chinese auto's zijn in het algemeen duurder qua lease dan de meer reguliere merken, dus netto boven gesteld budget.

Uiteindelijk binnen leasebudget gebleven met de KIA EV5 GT-Plusline (hopelijk volgende week de bestelling de deur uit doen).

Benieuwd waar Xpeng over 5 jaar staat en of de leasemaatschappijen het merk meer omarmd hebben en dat doorvoeren op de leaseprijs.

• ferminem
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19:10
FJP84 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:47:
[...]

Ik heb hetzelfde. Heel interessant merk. Ik vond de G6 uiteindelijk steeds minder mooi hoe vaker ik er naar keek en hoe die uiteindelijk bij een proefrit voor de deur stond. Ik ben niet zo van de ronde vormen. Kon ook mijn draai niet vinden achter het stuur. De G9 SR had de voorkeur, maar hoge cataloguswaarde en Chinese auto's zijn in het algemeen duurder qua lease dan de meer reguliere merken, dus netto boven gesteld budget.

Uiteindelijk binnen leasebudget gebleven met de KIA EV5 GT-Plusline (hopelijk volgende week de bestelling de deur uit doen).

Benieuwd waar Xpeng over 5 jaar staat en of de leasemaatschappijen het merk meer omarmd hebben en dat doorvoeren op de leaseprijs.
Zijn al leasemaatschappijen hoor, het is een redelijk lul verhaal overigens, vroeger was dit ook met Kia en Hyundai en kijk eens waar die staan.

• ferminem

Heb je de Next P7 al gezien?

• ferminem
ferminem schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:48:
[...]
Heb je de Next P7 al gezien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUCs169Tdu_houWhAl1qCIOWa8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kkIXRG4yTONA5WPW4xTaZrCm.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfDkE9UaBIkND8-E024d5-7lBgY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lT595MYbCGmweQ26MH5pZKjw.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89PIZ3iqJP8oVeLpwfLU3fFcGSY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/O20UO3Hm7o3SgCK6ot8Zzj8A.jpg?f=user_large

• ferminem
G6 januari besteld levertijd april, ik denk dat er veel auto's die besteld zijn vorig jaar in April pas worden geleverd. Op de black edition na, want die schijnt nog wat langer te duren.

• Hilol
Vanmiddag even in Breukelen langs geweest, was toevallig in de buurt.
Daar zeiden ze dat de G9 Black Edition bestellingen die er nu zijn allemaal uiterlijk augustus geleverd worden. Ze schijnen nu bezig te zijn met de bestellingen uit september te koppelen aan productie.

Ik heb die van mij op 10 september besteld. Hopelijk dus dat ik hem maart/april wel echt heb. Augustus zou wel heel jammer zijn. Levertijd van een jaar :-(

• tb1982
Hilol schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:24:
Vanmiddag even in Breukelen langs geweest, was toevallig in de buurt.
Daar zeiden ze dat de G9 Black Edition bestellingen die er nu zijn allemaal uiterlijk augustus geleverd worden. Ze schijnen nu bezig te zijn met de bestellingen uit september te koppelen aan productie.

Ik heb die van mij op 10 september besteld. Hopelijk dus dat ik hem maart/april wel echt heb. Augustus zou wel heel jammer zijn. Levertijd van een jaar :-(
Daar zit ik dus ook bij… ik duim alvast mee en ga ook nog een keer luisteren binnenkort…

• sjoerd-p
Als alles goed gaat, rijden we vanaf 30 maart met een nieuw model G9 Long Range met de grote LFP accu. Kijken er erg naar uit als vervanger van de Volvo V70 nu en Jaguar I-Pace daarvoor. Wel het genot van elektrisch rijden, niet de problemen van de I-Pace en ook de ruimte van de V70.

Ik zie dat de Topic Start best oud is. Inmiddels hebben we meer dan 230 pagina's aan goede tips en adviezen, maar het is soms lastig de highlights te vinden. Ik zag toffe ideeën langs komen voor Sound Packs, toffe ideeën voor accessoirers, must-have Xcombo's, enz. Is het een idee om de Topic Start te verversen met een samenvatting van de hoogtepunten en die hoogtepunten hier in de threat allemaal even te benoemen voor zover jullie die weten?

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:01
sjoerd-p schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:06:
Als alles goed gaat, rijden we vanaf 30 maart met een nieuw model G9 Long Range met de grote LFP accu. Kijken er erg naar uit als vervanger van de Volvo V70 nu en Jaguar I-Pace daarvoor. Wel het genot van elektrisch rijden, niet de problemen van de I-Pace en ook de ruimte van de V70.

Ik zie dat de Topic Start best oud is. Inmiddels hebben we meer dan 230 pagina's aan goede tips en adviezen, maar het is soms lastig de highlights te vinden. Ik zag toffe ideeën langs komen voor Sound Packs, toffe ideeën voor accessoirers, must-have Xcombo's, enz. Is het een idee om de Topic Start te verversen met een samenvatting van de hoogtepunten en die hoogtepunten hier in de threat allemaal even te benoemen voor zover jullie die weten?
Op Discord is nog veel meer informatie te vinden.

• ferminem
Xpeng sluit zich aan bij Bovag: eerste Chinese autobouwer in Nederland | De Telegraaf https://share.google/sBDUC8M82yhvrY2rr

• TheHPWhisperer
sjoerd-p schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:06:

Hier een G9P rijder sinds 17 oktober '25. Ik raad je, net als anderen, aan om op Discord.com (Xpeng Community) aan te melden en een kijkje te nemen; daar vind je veel, héél veel antwoorden op je vragen nu en je vragen die je nog gaat stellen.
Tipje van de sluier: vergeet de Sound Packs maar vast; die zitten niet meer op de laatste lichting :'( ...en ja, er zijn echt must-have Xcombo's... _/-\o_

• Helddi
  • Laatst online: 29-01 16:35
snip: dit is niet de bedoeling en ben je al eerder op gewezen

[ Voor 89% gewijzigd door We Are Borg op 28-01-2026 07:40 ]

• TheVoidSpecter
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-02 19:04
Ik ben gisteren gebeld, dat mijn auto is aangekomen en ik die volgende week dinsdag al kan ophalen. De nieuwe G9 Long Range met de 21inch velgen. Heb dr heel veel zin in! Nu nog zien te fixen dat ik winterbanden op tijd krijg voor we met het gezin op wintersport gaan de 13e :-D

Xpeng G9 Long Range 2025, 21inch, Gray + Saddle

• TheHPWhisperer
TheVoidSpecter schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:16:
Ik ben gisteren gebeld, dat mijn auto is aangekomen en ik die volgende week dinsdag al kan ophalen. De nieuwe G9 Long Range met de 21inch velgen. Heb dr heel veel zin in! Nu nog zien te fixen dat ik winterbanden op tijd krijg voor we met het gezin op wintersport gaan de 13e :-D
Ga daar maar vast héél hard achteraan dan...schijnt een crime te zijn om daar aan te komen...

• sjoerd-p
TheHPWhisperer schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 01:39:
[...]

Ga daar maar vast héél hard achteraan dan...schijnt een crime te zijn om daar aan te komen...
Ik weet niet of het een probleem is voor 21 inch, maar ik had gisteren contact met Wheelpoint voor een setje 19 inch velgen met winterbanden en hij gaf juist aan: liever nu bestellen (opruiming prijs) of anders direct na de zomer. Ze zijn aan het opruimen. Leek niet dat ze een tekort hadden voor 19" voor een G9.

• tb1982
Wanneer heb je besteld? Gewoon uit nieuwsgierigheid :*)

• TheVoidSpecter
TheHPWhisperer schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 01:39:
[...]

Klopt, inmiddels is de leasemaatschappij aan het kijken of er in Europa nog ergens wat beschikbaar is. Heb gisteren zelf rond gebeld lokaal, bij de profile, kwikfis en euromaster, maar helaas = nergens voorraad. Benieuwd of dat gaat lukken en waar het setje vandaan moet komen.

• TheVoidSpecter
tb1982 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:25:
[...]

Wanneer heb je besteld? Gewoon uit nieuwsgierigheid :*)
Eind november / begin December. Ging nog best vlot!

• Advocate
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:57
Coolname schreef op donderdag 25 december 2025 @ 07:15:
Voor wie mijn winterbanden-quest gevolgd heeft, en hiermee ook een tip voor iedereen: ik heb ondertussen van Xpeng ( informeel) bevestigd gekregen dat ook 1cm bredere banden kunnen op de G9. Dus 265/45R21, welke veel beter verkrijgbaar zijn. Omtrek is dan ruim binnen 2% max. afwijking: rond 1%, 1km p.u. en 9mm hoogteverschil. Prima dus.
En het is me nog gelukt ze gisteren 1,5u na aflevering geleverd en gemonteerd te krijgen ook. Soms zit het toch mee.
Ik heb (ondanks de goedkeuring) toch even extra check laten doen ivm benodigde ruimte of niets raakt in laagste luchtveringstand en max. stuuruitslag, maar alles prima. Kan ik morgen toch op wintersloffen naar skivakantie.
Wellicht waardevolle info voor iedere (zou ik zelf afgelopen week tijdens mijn zoektocht graag hebben geweten in ieder geval).
Fijne dagen iedereen.
Wellicht helpt bovenstaande bericht je in de zoektocht naar banden? @TheVoidSpecter

• Edwin S
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-02 15:02
Hoe is je eerste trip bevallen naar wintersport? Ik ben heel benieuwd

Ik heb zelf ook de Longe range G9 met 21" wielen besteld, alleen al begin november. Bij mij blijft de auto staan op contract ondertekend en als ik vraag over verwachte levertijd dan kunnen ze eigenlijk niks zeggen. Daarom ben ik verbaasd (en stiekem en beetje jaloers :) ) dat die van jou al wel is geleverd. Wellicht heeft dit te maken met hun werkwijze. Blijkbaar gaan de auto's niet op bestelling maar produceren ze auto's en kijken dan welke bestelling er zijn. Wat ik wel vaag vind.
Mag ik vragen of jij wel wijzigingen zag in de app qua status bestelling? Was er bij jou wel een auto toegewezen?

Heel veel plezier met je G9!

[ Voor 5% gewijzigd door Edwin S op 01-02-2026 15:02 ]

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 17:44

Die G6 vind ik een plaatje en juist de achterkant heel fraai.
Had in t begin meer moeite met de voorkant.

Echter...er is naar mijn inziens geen EV die zoveel waar geeft voor zn geld (misschien leapmotor B10), maar zo'n dikke accu, actieradius, snelladen en alle opties die je kunt wensen.

Ik zou mn BMW iX1 64kwh bedrijfsauto morgen omruilen als t kon... terwijl dit de beste auto is waarin ik heb gereden maar de BMW is krap, laadt langzaam, kleine accu, geen verwarmde of geventileerde stoelen, geen keyless entry, matig geluid speakers.

Het enige nadeel aan de Xpeng geen 1 pedal drive

• ferminem
Ferry34 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:44:
[...]

Echter...er is naar mijn inziens geen EV die zoveel waar geeft voor zn geld (misschien leapmotor B10), maar zo'n dikke accu, actieradius, snelladen en alle opties die je kunt wensen.

Ik zou mn BMW iX1 64kwh bedrijfsauto morgen omruilen als t kon... terwijl dit de beste auto is waarin ik heb gereden maar de BMW is krap, laadt langzaam, kleine accu, geen verwarmde of geventileerde stoelen, geen keyless entry, matig geluid speakers.

Het enige nadeel aan de Xpeng geen 1 pedal drive
volgens mij komt 1 pedal drive er wel aan, kan het mis hebben

• mlo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:58

mlo

Het heeft wel Xpedal. Vrijwel gelijk aan one pedal drive. Verschil is dat Xpedal niet onder 2km/u komt dus niet helemaal tot stilstand. Daarboven is het gelijk.

• TheVoidSpecter
Edwin S schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:01:
[...]

Hoe is je eerste trip bevallen naar wintersport? Ik ben heel benieuwd

Ik heb zelf ook de Longe range G9 met 21" wielen besteld, alleen al begin november. Bij mij blijft de auto staan op contract ondertekend en als ik vraag over verwachte levertijd dan kunnen ze eigenlijk niks zeggen. Daarom ben ik verbaasd (en stiekem en beetje jaloers :) ) dat die van jou al wel is geleverd. Wellicht heeft dit te maken met hun werkwijze. Blijkbaar gaan de auto's niet op bestelling maar produceren ze auto's en kijken dan welke bestelling er zijn. Wat ik wel vaag vind.
Mag ik vragen of jij wel wijzigingen zag in de app qua status bestelling? Was er bij jou wel een auto toegewezen?

Heel veel plezier met je G9!
Morgen is de dag van ophalen van de G9 + we gaan vanaf 13 februari op wintersport dus het antwoord op je eerste vraag moet ik je later een keertje geven.

Wat betreft het bestelproces heb ik van Alphabet alleen een 'papieren trail' kunnen volgen. Overigens was de laatste indicatie voor levering auto 20 februari en werd ik vorige week dus onverwachts gebeld dat mijn configuratie erbij zat, aangename verassing dus! Nu even spannend om te zien of er winterbanden te vinden zijn in Europa ergens.

• TheVoidSpecter
Advocate schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:51:
[...]

Wellicht helpt bovenstaande bericht je in de zoektocht naar banden? @TheVoidSpecter
Super, thanks!

• Lisa
Ik ben met mijn G9 Perf (2023) al naar oostenrijk wintersport geweest, wel even een ionity abonnementje genomen, die heb je na 1x laden er uit. Ging echt super en comfortabel. Skibox bovenop en sneeuwkettingen mee, maar met 4 wheel drive niet nodig gehad. Laden ging als een trein. leuk om aan te komen bij een laadplek en als eerste weer weg te rijden. Je hebt net genoeg tijd om even naar de wc te gaan en even iets lekkers te halen....

• sjoerd-p
Lisa schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:47:
Ik ben met mijn G9 Perf (2023) al naar oostenrijk wintersport geweest, wel even een ionity abonnementje genomen, die heb je na 1x laden er uit. Ging echt super en comfortabel. Skibox bovenop en sneeuwkettingen mee, maar met 4 wheel drive niet nodig gehad. Laden ging als een trein. leuk om aan te komen bij een laadplek en als eerste weer weg te rijden. Je hebt net genoeg tijd om even naar de wc te gaan en even iets lekkers te halen....
Ben wel benieuwd naar je verbruik met skibox. Rond de 30 als je rond de 130km/uur blijft rijden (en af en toe even harder)? Op winterbanden neem ik aan? Drie laadstops?

• pyrox
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-02 11:09
Ik overweeg een Xpeng G6 AWD te kopen en heb onlangs een proefrit gemaakt. Nu begreep ik dat binnenkort een demo-model vrijkomt bij een van de dealers in NL in precies mijn gewenste kleur-stellingen.

Echter, ik kan me voorstellen dat na een aantal maanden gebruikt te zijn voor demo-ritten (waarin iedereen natuurlijk sowieso ff speelt op 'sport' instellingen, snel optrekken, remmen, misschien fastcharging) dit een aanzienlijke negatieve impact heeft op de accu's en/of remmen.

Of maak ik me zorgen om niets en is dit effect verwaarloosbaar?

Revolution!

• Juancho
  • Nu online
Ferry34 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:44:
[...]

Daarom is het ook smaak! Ik kon er niet aan wennen en vond het meer een type Tesla. En die vind ik toevallig of niet ook spuuglelijk ;).
Dat ben ik grotendeels wel met je eens want los van de looks vond ik de beide proefritten wel heel positief! De wagen oogt niet mega groot maar heeft behoorlijk veel ruimte. En idd veel dingen standaard, met MY26 bijv. ook massagestoelen als ik het goed heb? Dat heeft de G6 zeker goed voor elkaar. Of het de beste wagen qua waar voor je geld is weet ik niet, mijn nieuwe Polestar (die het dus won van de G6) koste niet veel meer in fiscale waarde (G6 koste in de lease wel meer want onbekend Chinees merkt blijkbaar...) en die scoort wat mij betreft op veel punten ook zeker heel goed. Het heeft alleen niet die topsnelheid qua laden maar 205kW max is voor ons prima aangezien we toch niet zo vaak aan de snellader staan. Actieradius van de PS2 is volgens mij beter dan de G6? Of was het verhaal meer dat de G6 constant dicht tegen de WLTP aan zat in praktijk? Want de PS2 levert wel wat in zeg maar.

Het zijn verder kwesties van smaak en wat je belangrijk vind. Ik had bijv. wel de G6 verkozen boven de Renault Scienic E-tech. Daar kon ik al helemaal niet aan wennen.

• Juancho
  • Nu online
pyrox schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:09:
Ik overweeg een Xpeng G6 AWD te kopen en heb onlangs een proefrit gemaakt. Nu begreep ik dat binnenkort een demo-model vrijkomt bij een van de dealers in NL in precies mijn gewenste kleur-stellingen.

Echter, ik kan me voorstellen dat na een aantal maanden gebruikt te zijn voor demo-ritten (waarin iedereen natuurlijk sowieso ff speelt op 'sport' instellingen, snel optrekken, remmen, misschien fastcharging) dit een aanzienlijke negatieve impact heeft op de accu's en/of remmen.

5 jaar terug ook een demo/proefrijden model genomen bij de Volvo dealer (XC40P8). Had volgens mij iets van 2500/3000km op de teller. En ja, natuurlijk testen mensen de wagen dan goed maar met zo weinig KM op de teller is dat natuurlijk helemaal geen probleem. Bij aflevering wordt de wagen ook voor je nagekeken en gereed gemaakt. Ik zou me daar echt 0,0 zorgen over maken.

• TheVoidSpecter
Lisa schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:47:
Ik zoek mogelijk nog loopvlak kettingen, heb jij ze zelf gekocht of gehuurd voor de wintersport?

Ik overweeg zonder de dakkoffer te rijden, huren altijd de ski's daar en aangezien de G9 een flinke opslagruimte heeft moet dat waarschijnlijk wel gaan passen.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:10

The Wizard

Moderator Mobile
pyrox schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:09:

Negatieve impact op de accu heeft het sowieso niet als er hard mee wordt gereden, een paar keer een piekje naar de max van de motoren van 357 kW, een laadsessie heeft veel meer impact maar dat is ook minimaal is uit diverse testen gebleken.

Je moet al aardig hard remmen wil je de fysieke remmen aanspreken, die moeten eerder vervangen worden door roestvorming dan door slijtage :P .

De banden zijn juist een ding die aardig snel slijten door sneller optrekken/remmen, die zou ik vooral controleren. Het valt mij vies tegen hoe hard die slijten (rij nu een RWD EV6, na 50.000 km waren de achterbanden al 3 mm, terwijl ik een rustige (snelweg) rijder ben).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:27
The Wizard schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:27:
De banden zijn juist een ding die aardig snel slijten door sneller optrekken/remmen, die zou ik vooral controleren. Het valt mij vies tegen hoe hard die slijten (rij nu een RWD EV6, na 50.000 km waren de achterbanden al 3 mm, terwijl ik een rustige (snelweg) rijder ben).
Het gewicht telt natuurlijk ook mee, buiten wild rijden.

• Lisa
@sjoerd-p ik dacht zo 28 verbruik bij inderdaad zo 130 km/h en skibox op het dak. Inderdaad zo 3 laadstops, was uitstekend te doen. Juist om dat ze zo kort zijn en je toch even je benen wil strekken.

• Hilol
Vandaag gebeld door Xpeng nederland. De Black Edition is vanaf mei weer leverbaar, maar daar zitten ook nog bestellingen tussen van juli/augustus. Dus de kans dat ik hem pas later krijg is vrij groot.

Er is mij een alternatief aangeboden voor een Midnight black edition i.p.v. de Black edition (verder volledig hetzelfde) die sneller leverbaar zou zijn.

Nu vroeg ik mij even af of iemand hier misschien kan toelichten wat er wordt bedoeld met de "slimme camera op de voordeur" bij de Black Edition optie:

Voorspatbord, slimme camera op de voordeur, sierdelen in zwart

Betreft dit, net als de rest, enkel een kleur aanpassing of is dat echt een extra "feature"?

Neig op dit moment naar de keuze om dan maar te gaan voor de Midnight black ivm snellere levering (en is iets goedkoper ook). Anders waarschijnlijk nog 4-6 maanden wachten.
Pagina: 1 ... 58 59 Laatste