Benieuwd naar de ervaringen! Veel plezier er alvast mee.Road-runner83 schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:18:
[...]
Grappig ik zie dat er meerdere XC40 rijders naar de G6 gegaan zijn. Ik kom van de XC60 (prive auto) en mag komende woensdag de G6 ophalen. Ik had hem besteld in het zwart maar dat duurt nog tot eind januari dus ben geswitcht naar de Graphite grey wat ik ook een gave kleur vind (om toch dat procentje nog mee te pakken haha). En de XC60 is ook zwart dus een keer wat anders.
Ben benieuwd woensdag! Al veel tips hier gelezen en via youtube
Ik heb hem ook in graphite grey. Vind ik persoonlijk echt veel mooier dan zwart.Road-runner83 schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:18:
[...]
Grappig ik zie dat er meerdere XC40 rijders naar de G6 gegaan zijn. Ik kom van de XC60 (prive auto) en mag komende woensdag de G6 ophalen. Ik had hem besteld in het zwart maar dat duurt nog tot eind januari dus ben geswitcht naar de Graphite grey wat ik ook een gave kleur vind (om toch dat procentje nog mee te pakken haha). En de XC60 is ook zwart dus een keer wat anders.
Ben benieuwd woensdag! Al veel tips hier gelezen en via youtube
Ik hoop dat je net zoveel plezier gaat hebben van de G6!!
Thanks en yes erg chique kleurtje welgoetfoud schreef op maandag 29 december 2025 @ 06:26:
[...]
Ik heb hem ook in graphite grey. Vind ik persoonlijk echt veel mooier dan zwart.
Ik hoop dat je net zoveel plezier gaat hebben van de G6!!
Veel punten (vergelijkingen) tussen G6 en 7X heeft @FJP84 al eerder genoemd.Stuflen schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:03:
Ik vind zelf de 7X van buiten ook de mooiste van de 2. Het interieur van de 7X Core vs dat van de G6 met premium interieur is waar ik nu het meest over twijfel. Eind volgende week een ritje maken in de 7X om ook daar een gevoel van te krijgen. Beide opties komen fiscaal rond hetzelfde uit en dat is qua prijs voor mij het belangrijkst.
De Zeekr 7x LR was toen ook een optie voor ons. We hadden een proefrit gemaakt in een 7x LR (achterwiel aangedreven, vergelijkbaar met de Core). De 7X rijdt minder strak dan de G6, en een beetje zweverig, vind ik. Tijdens de proefrit was het een beetje nat, en bij het verlaten van een rotonde, met een klein beetje extra stroom, ging de achterkant slippen. Een klein stukje had mijn dochter in de 7X gereden, en bij het verlaten van een stoplicht, bocht naar rechts, was ze de auto bijna kwijt. Ze moest corrigerende stuurbewegingen maken, en naar mijn gevoel had ze het stroompedaal niet echt flink ingetrapt. Ervaring in een EV heeft ze wel (EV6 AWD en Tesla Model Y SR).
De G6, vind ik, prettiger rijden (vertrouwd, lager). De prijs speelt zeker een rol, en we hebben uiteindelijk voor de G6 gekozen.
Videotje van XOS 6.0 kwam voorbij op reddit: https://www.reddit.com/r/...1q04by6/xpeng_xos_6_soon/
Nu nog een changelog met hopelijk veel bugfixes
You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
Ik las dat de XPENG P7+ over een week in Brussel gepresenteerd gaat worden
Hoezo … zitten er veel bugs in de auto? Wat zijn de meest storende?BramT schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:29:
Videotje van XOS 6.0 kwam voorbij op reddit: https://www.reddit.com/r/...1q04by6/xpeng_xos_6_soon/
snip: spam
[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 01-01-2026 21:21 ]
Op oudjaarsdag de G6 opgehaald in Breukelen in de kleur Graphite grey
. Erg fijne en duidelijke uitleg gehad waar ze goed te tijd voor namen. Al aardig wat ritjes gemaakt (gingen O&N bij vrienden in het oosten vieren en wij wonen in het westen). Een aantal hebben ook al een stukje gereden waaronder mijn moeder en broer en ze zijn er erg over te spreken! Persoonlijk vind ik hem ook beter rijden dan mijn XC60 uit 2019.
Nog een vraag mbt de Xcombo: ik heb nog niet kunnen vinden hoe je de bestuurdersvermoeidheid camera kan uitzetten. Ook nog niet zo snel via google kunnen vinden. Weet iemand welke dit is?
En de radio moet ik opnieuw aanzetten als ik weer in de auto stap, hebben anderen dit ook? (ook de spiegel moet ik op camera zetten ipv dat hij dit onthoud wat ik als laatst gebruikt heb...)
Thanks!
Nog een vraag mbt de Xcombo: ik heb nog niet kunnen vinden hoe je de bestuurdersvermoeidheid camera kan uitzetten. Ook nog niet zo snel via google kunnen vinden. Weet iemand welke dit is?
En de radio moet ik opnieuw aanzetten als ik weer in de auto stap, hebben anderen dit ook? (ook de spiegel moet ik op camera zetten ipv dat hij dit onthoud wat ik als laatst gebruikt heb...)
Thanks!
[ Voor 13% gewijzigd door Road-runner83 op 02-01-2026 11:21 ]
Dingetjes die voor mij wel afdoen aan de ervaring:Kammika schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:40:
[...]
Hoezo … zitten er veel bugs in de auto? Wat zijn de meest storende?
- Stoplicht detectie werkt alleen voor rechtdoor.
- Route(her)berekening navigatie werkt vaak niet tijdens het rijden (gebruik nu Hotspot van m'n telefoon, dat lijkt het wat beter te maken)
- Kneuterig tot ronduit verkeerd Engels, met name in de app.
- Audio keuze wordt niet onthouden.
- Af en toe freezes op het navigatiescherm (sinds de dashcam update).
- Knipperlicht gaat random uit (10 graden het stuur draaien vind de auto al een bocht).
En wat features die ik wel mis:
- Vanaf app laden kunnen (her)starten.
- Vanaf app laadsnelheid kunnen aanpassen.
In de settings van de radio kan je hiervoor een setting aanzetten. Deze staat standaard uit. Dit verbeterd radio/dab aanzienlijk. Weet zo niet hoe die heet uit mijn hoofd. Het is de onderste van de 3 instellingen. Deze zorgt er ook voor dat radio bij instappen automatisch herstart.Road-runner83 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:12:
En de radio moet ik opnieuw aanzetten als ik weer in de auto stap, hebben anderen dit ook?
Je kan xcombo XCOMBO-code:45160010 gebruiken. Deze zet rijstatus monitoring, snelheid alarm en rijstrook correctie uit wanneer bestuurder instapt. Deze moet dan met 1 knop nog steeds bevestigd worden vanwege wetgevingRoad-runner83 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:12:
Ik gebruik zelf XCOMBO-code:92760014
Deze zet snelheidsalarm uit als ik gordel in klik in bestuurdersstoel. Ook Deze moet vanwege wetgeving nog bevestigt worden, maar met 1 knop direct gebeurd.
Op basis van deze 2 xcombos moet je wel zelf iets kunnen maken verwacht ik.
@mlo Thanks voor je snelle reactie! Ga ik zo gelijk even testen
Bestuurdervermoeidheid kan je niet uitzetten met een xcombo volgens mij. Dit vanwege wet en regelgeving.
Wel kan je de eerste keer dat hij een melding geeft (en dat is al als je even je mond opendoet alsof je gaapt) het uitzetten.
Wel kan je de eerste keer dat hij een melding geeft (en dat is al als je even je mond opendoet alsof je gaapt) het uitzetten.
Ik hoor vaker dat vanuit wet- en regelgeving dat bepaalde functies niet standaard uit mogen staan, zoals waarschuwing voor maximum snelheid. Maar ik heb ook ergens gelezen dat het wel degelijk mag, maar dat deze functie dan niet mag meewegen in de veiligheidsscore. Oftewel, autofabrikanten kiezen er bewust voor om een functie automatisch te activeren, want op papier is hun voertuig daarmee veiliger. Dan ben ik toch benieuwd of er ook fabrikanten zijn die anders kiezen, als het blijkbaar niet een verplichting is.
Kan iemand bevestigen wat mijn vermoeden is?
Tx. Vanochtend met mijn proefritje gedaan. Navigatie werkte af en toe niet. (Gaf een voldoet dattie geen netwerk had, met 4 balkjes netwerk volgens het icoon). En ik vond het systeem ook niet heel snappyBramT schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:37:
[...]
Dingetjes die voor mij wel afdoen aan de ervaring:
- Stoplicht detectie werkt alleen voor rechtdoor.
- Route(her)berekening navigatie werkt vaak niet tijdens het rijden (gebruik nu Hotspot van m'n telefoon, dat lijkt het wat beter te maken)
- Kneuterig tot ronduit verkeerd Engels, met name in de app.
- Audio keuze wordt niet onthouden.
- Af en toe freezes op het navigatiescherm (sinds de dashcam update).
- Knipperlicht gaat random uit (10 graden het stuur draaien vind de auto al een bocht).
En wat features die ik wel mis:
- Vanaf app laden kunnen (her)starten.
- Vanaf app laadsnelheid kunnen aanpassen.
Begreep wat dat de de versie van de g6 van voor de 2025 update was en dat die snellere processor heeft. Herkennen de model 2025 eigenaren dit dat het daar wel soepel loopt?
Heeft volgens mij niets met versie voor 2025 update te maken en ook niet met snellere processor.Kammika schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:36:
[...]
Tx. Vanochtend met mijn proefritje gedaan. Navigatie werkte af en toe niet. (Gaf een voldoet dattie geen netwerk had, met 4 balkjes netwerk volgens het icoon). En ik vond het systeem ook niet heel snappy
Begreep wat dat de de versie van de g6 van voor de 2025 update was en dat die snellere processor heeft. Herkennen de model 2025 eigenaren dit dat het daar wel soepel loopt?
Mijn 2024 G6P heeft nergens last van...
Ja, bij mij loopt het soepel, en ook nooit connectiviteitsissues gehad. Ook interne navigatie functioneert vlekkeloos. Dus ook als ik van de route afweek bijvoorbeeld.Kammika schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:36:
[...]. Herkennen de model 2025 eigenaren dit dat het daar wel soepel loopt?
Ik weet niet waar je dit gelezen hebt, maar voor zover ik weet en kan vinden is dit gewoon verplicht in de EU.KWOAD schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:13:
Ik hoor vaker dat vanuit wet- en regelgeving dat bepaalde functies niet standaard uit mogen staan, zoals waarschuwing voor maximum snelheid. Maar ik heb ook ergens gelezen dat het wel degelijk mag, maar dat deze functie dan niet mag meewegen in de veiligheidsscore. Oftewel, autofabrikanten kiezen er bewust voor om een functie automatisch te activeren, want op papier is hun voertuig daarmee veiliger. Dan ben ik toch benieuwd of er ook fabrikanten zijn die anders kiezen, als het blijkbaar niet een verplichting is.
Klopt, snelheidswaarschuwing is verplicht. Volgens mij moet je minimaal 2 knoppen indrukken om het uit te zetten.
Nee hoor, kan gewoon met een x-combo.marteltor schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:10:
Klopt, snelheidswaarschuwing is verplicht. Volgens mij moet je minimaal 2 knoppen indrukken om het uit te zetten.
Xpeng lanceert de vernieuwde P7+ en de G7 in Europa op 9 januari.
Op het autosalon in Brussel zal van 10 tot 19 januari in paleis 7 de premiere van de P7+ te zien zijn.
Ook de Land Aircraft Carrier met een vliegende drone kan men er bewonderen.
Op het autosalon in Brussel zal van 10 tot 19 januari in paleis 7 de premiere van de P7+ te zien zijn.
Ook de Land Aircraft Carrier met een vliegende drone kan men er bewonderen.
Oh de G7. Benieuwd wanneer die leverbaar zou zijn en of die optijd komt voordat ik medio volgend jaar moet wisselen.
Deze x-combo moet elke rit geaccordeerd worden en is dus n 2 traps bevestiging.
ISA is sinds Juli 2024 verplicht op nieuwe autos om toegelaten te worden in de EU.
Zeker interessant. De G6 is op zich ruim genoeg voor ons maar ik vind hem niet mooi. G7 wel. En g9 vind ik weer iets te prijzig.FJP84 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:53:
Oh de G7. Benieuwd wanneer die leverbaar zou zijn en of die optijd komt voordat ik medio volgend jaar moet wisselen.
Precies wat ik vind. Ik nijg ook steeds meer naar de KIA EV5 GT-Plusline. Die vind ik persoonlijk erg geslaagd qua design. Wat minder vooruitstrevend interieur snelladen (doe ik nauwelijks) maar verder wel alle haast alle gimmicks die Xpeng ook heeft plus een HUD. Dat voor een voordeliger leasetarief.marteltor schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:47:
[...]
Zeker interessant. De G6 is op zich ruim genoeg voor ons maar ik vind hem niet mooi. G7 wel. En g9 vind ik weer iets te prijzig.
Ik ben ook nog benieuwd naar de Xpeng G9 standard range.
De G7 heeft ook prima veel ruimte in achterbak.Wat me alleen niet duidelijk is of het gaat om de Xpeng G7 BEV naar Europa of de G7 EREV voor China.
Voor mij valt die ev5 vanwege beperkt snelladen, mij niet snel genoeg, en voorwielaandrijving.FJP84 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:57:
[...]
Precies wat ik vind. Ik nijg ook steeds meer naar de KIA EV5 GT-Plusline. Die vind ik persoonlijk erg geslaagd qua design. Wat minder vooruitstrevend interieur snelladen (doe ik nauwelijks) maar verder wel alle haast alle gimmicks die Xpeng ook heeft plus een HUD. Dat voor een voordeliger leasetarief.
Ik ben ook nog benieuwd naar de Xpeng G9 standard range.
De G7 heeft ook prima veel ruimte in achterbak.Wat me alleen niet duidelijk is of het gaat om de Xpeng G7 BEV naar Europa of de G7 EREV voor China.
Ik zou denken de G7 de BEV is. In de videos zag ik geen skiluik / in 3 delen neerklapbare achterbank; jammer. In Brussel kijken of dat ook zo is bij de Europese versie.
Edit; ik kan die keuze voor de ev5 wel voorstellen. Het schijnt goede auto te zijn. En ik heb heel wat merken gereden, vaak maar 2-3 jaar per merk, en een van de weinige zonder serieuze issues was de Kia eNiro. En het komt uit een democratisch land.
[ Voor 12% gewijzigd door marteltor op 04-01-2026 15:18 ]
Laadsnelheid en onduidelijkheid over wel/geen optie voor elektrische trekhaak zijn dingen waar ik bij de EV5 over twijfel.marteltor schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:05:
[...]
Voor mij valt die ev5 vanwege beperkt snelladen, mij niet snel genoeg, en voorwielaandrijving.
Ik zou denken de G7 de BEV is. In de videos zag ik geen skiluik / in 3 delen neerklapbare achterbank; jammer. In Brussel kijken of dat ook zo is bij de Europese versie.
Edit; ik kan die keuze voor de ev5 wel voorstellen. Het schijnt goede auto te zijn. En ik heb heel wat merken gereden, vaak maar 2-3 jaar per merk, en een van de weinige zonder serieuze issues was de Kia eNiro. En het komt uit een democratisch land.
Beide zijn wel zaken die ik sporadisch gebruik. Trekhaak voor fietsendrager en snelladen eigenlijk alleen richting bestemming zomervakantie en dan ben je lof met een rustige pauze zo 30min verder. Qua laadcurve uiteindelijk nog iets efficiënter dan mijn Enyaq uit 2021
Ben erg benieuwd wat het financiële plaatje van de G9 Standard Range wordt. Van de ruimte en comfort wordt ik wel erg blij, alleen zie ik wel wat perikelen langskomen omtrent de climate control.
EV5 GT-Plusline is een nette stap voorwaarts t.o.v. de Enyaq iV80. De G9SR een grote stap voorwaarts, alleen basic Xpeng audio en geen luchtvering bij toch een wat zware auto.
Binnenkort nog op één dag een proefrit in de G6 Performance, G9LR, en de KIA EV5 GT-Plusline om ze onderling qua rijeigenschappen goed te vergelijken. Dan maar eens knopen doorhakken.
Ik vind de KIA en Hyundai alletwee mooier dan een Xpeng g6 of g9, maar de ICCU issues zijn voor mij een disqualifier. Qua prijs/kwaliteit ratio scoort een Leap B10 erg hoog, maar die vind ik echt niet om aan te zien.
G9SR is toch allang uit?FJP84 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:04:
[...]
Laadsnelheid en onduidelijkheid over wel/geen optie voor elektrische trekhaak zijn dingen waar ik bij de EV5 over twijfel.
Beide zijn wel zaken die ik sporadisch gebruik. Trekhaak voor fietsendrager en snelladen eigenlijk alleen richting bestemming zomervakantie en dan ben je lof met een rustige pauze zo 30min verder. Qua laadcurve uiteindelijk nog iets efficiënter dan mijn Enyaq uit 2021
Ben erg benieuwd wat het financiële plaatje van de G9 Standard Range wordt. Van de ruimte en comfort wordt ik wel erg blij, alleen zie ik wel wat perikelen langskomen omtrent de climate control.
EV5 GT-Plusline is een nette stap voorwaarts t.o.v. de Enyaq iV80. De G9SR een grote stap voorwaarts, alleen basic Xpeng audio en geen luchtvering bij toch een wat zware auto.
Binnenkort nog op één dag een proefrit in de G6 Performance, G9LR, en de KIA EV5 GT-Plusline om ze onderling qua rijeigenschappen goed te vergelijken. Dan maar eens knopen doorhakken.
Mbt laadsnelheid; ik ga op wintersport. Dat is in winter, met skibox, door Duitsland met 130. Dan gaat het snel
Deze x-combo hoef ik niet bij elke rit te accorderen.batch63 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:24:
[...]
Deze x-combo moet elke rit geaccordeerd worden en is dus n 2 traps bevestiging.
ISA is sinds Juli 2024 verplicht op nieuwe autos om toegelaten te worden in de EU.
Leap motor b10 is interessant, maar heeft te kleine achterbak. Moet voor mij toch echt +550ltr zijn.olafmol schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:08:
Ik vind de KIA en Hyundai alletwee mooier dan een Xpeng g6 of g9, maar de ICCU issues zijn voor mij een disqualifier. Qua prijs/kwaliteit ratio scoort een Leap B10 erg hoog, maar die vind ik echt niet om aan te zien.
iccu issues is iets waar ik eigenlijk nog hoop.wat ervaringen te kunnen raadplegen mbt de EV5.
[ Voor 10% gewijzigd door FJP84 op 04-01-2026 21:02 ]
Het MY25 model officieelleverbasr vanaf Q1 dit jaar. Maar dat is een rekbaar begrip (januari-maart). Ik hoop eigenlijk nog deze versie te kunnen proefrijden.marteltor schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:39:
[...]
G9SR is toch allang uit?
Mbt laadsnelheid; ik ga op wintersport. Dat is in winter, met skibox, door Duitsland met 130. Dan gaat het snel
De G7 is de range extender versie...
https://carnewschina.com/...-jan-9-in-china-on-jan-8/
en ook alleen maar in belgie volgens dit artikelmarteltor schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:56:
De G7 is de range extender versie...
mwah lijkt me meer omdat de auto op de beurs in brussel geintroduceerd wordtKammika schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:44:
[...]
en ook alleen maar in belgie volgens dit artikel
Poeh die P7+ vind ik echt heel lelijk. Maargoed, dat is natuurlijk smaak. De Xpeng G7 EREV lijkt me gaver, maar dat is weer geen full EV.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik had gehoopt dat de P7 zou komen, en niet de P7+. Beauty en the Beast...Juancho schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:20:
Poeh die P7+ vind ik echt heel lelijk. Maargoed, dat is natuurlijk smaak. De Xpeng G7 EREV lijkt me gaver, maar dat is weer geen full EV.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
https://cnevpost.com/2026...unch-updated-g6-g9-jan-8/
Benieuwd wanneer dit beschikbaar komt. Ik overweeg de Xpeng G9 SR (MY25), maar daar staat ook nog bij "leverbaar vanaf Q1". Wil wel het interieur en de audio een keer uitproberen. Iemand anders die deze versie van de G9 al heeft besteld?
Benieuwd wanneer dit beschikbaar komt. Ik overweeg de Xpeng G9 SR (MY25), maar daar staat ook nog bij "leverbaar vanaf Q1". Wil wel het interieur en de audio een keer uitproberen. Iemand anders die deze versie van de G9 al heeft besteld?
Nice, ik zat net hetzelfde te lezen. Nog weinig bekend. Enkel dat ze andere chips gaan gebruiken. Benieuwd wat er verder nieuw is. Blijkbaar is er op 8 januari 15:00 uur Beijing-tijd een launch event.FJP84 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:06:
https://cnevpost.com/2026...unch-updated-g6-g9-jan-8/
Ik heb een G9 in bestelling staan met uitlevering april / mei, dus ik ga er van uit dat die sowieso de nieuwe versie zal zijn. Al is nieuwer niet altijd beter......
[ Voor 12% gewijzigd door GAEvakYD op 07-01-2026 08:09 ]
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Welke versie van de G9? SR,LR of P?GAEvakYD schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:08:
[...]
Nice, ik zat net hetzelfde te lezen. Nog weinig bekend. Enkel dat ze andere chips gaan gebruiken. Benieuwd wat er verder nieuw is. Blijkbaar is er op 8 januari 15:00 uur Beijing-tijd een launch event.
Ik heb een G9 in bestelling staan met uitlevering april / mei, dus ik ga er van uit dat die sowieso de nieuwe versie zal zijn. Al is nieuwer niet altijd beter......
Ligt eraan wat je bedoelt met "die" nieuwe versie.GAEvakYD schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:08:
[...]
Tot op heden is er elkaar in Q4 een nieuw modeljaar geïntroduceerd. Afgelopen jaar ook. Ik verwacht niet dat er al na 3 maanden nieuwe veranderingen worden aanbracht aan het laatste model jaar in EU.
Recent was ik in Badhoevedorp bij Xpeng om de G6 en G9 te bekijken. Zoals bekend heeft de G6 geen frunk, maar de versie in China wel. Sommige mensen kopen de frunk in China en plaatsen die dan in het Europese model. Dus vroeg ik me af waarom deze niet in het Europese model standaard aanwezig is. Het antwoord was eigenlijk verrassend simpel: dan komt hij niet door de botsproeven heen en met name de voetgangersveiligheid. Als ik het goed begreep had de motorkap dan steviger/dikker moeten zijn en heeft de frunk ook impact op de kreukelzones. Dat zou zomaar voor andere merken ook de reden kunnen zijn dat er vaak geen frunk is.
Maar nu mijn vraag: Als je dan zelf zo'n frunk erin zet, voldoet de auto dan nog wel aan de typegoedkeuring? Of kun je daar gedoe mee krijgen bij een aanrijding? Want blijkbaar kwam hij met frunk niet door de typegoedkeuring/crashtest met maximale waarde en maak je dus zelf een aanpassing aan de veiligheid van het voertuig. Iemand daar al over nagedacht?
En als er nu een after-market oplossing was voor een ski-luik werd ik helemaal blij....
Maar nu mijn vraag: Als je dan zelf zo'n frunk erin zet, voldoet de auto dan nog wel aan de typegoedkeuring? Of kun je daar gedoe mee krijgen bij een aanrijding? Want blijkbaar kwam hij met frunk niet door de typegoedkeuring/crashtest met maximale waarde en maak je dus zelf een aanpassing aan de veiligheid van het voertuig. Iemand daar al over nagedacht?
En als er nu een after-market oplossing was voor een ski-luik werd ik helemaal blij....
Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.
Ik kom net terug van wintersport met 2 volwassenen en 2 kids in de auto. Ik heb de hoofdsteun in het midden eruit gehaald en 2 paar skis geklemd tussen de bagage en over de achterbank gelegd. (Schuin omhoog) Dit ging prima. Ik heb wel een spanbandje om de ski's en de andere hoofdsteunen gedaan voor de zekerheid.sjoerd-p schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:04:
Top! Het gaat mij trouwens niet om ski's, maar om andere lange voorwerpen die door een skiluik over de middenarmsteun naar voren kunnen. En dan moet je dus het gedeelte met twee zitplaatsen opklappen en dan houd je nog maar één zitplaats achterin over. Mijn huidige auto kan in drie delen neer en dan klappen we alleen het smalle middelste deel neer.Jbee81 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:38:
[...]
Ik kom net terug van wintersport met 2 volwassenen en 2 kids in de auto. Ik heb de hoofdsteun in het midden eruit gehaald en 2 paar skis geklemd tussen de bagage en over de achterbank gelegd. (Schuin omhoog) Dit ging prima. Ik heb wel een spanbandje om de ski's en de andere hoofdsteunen gedaan voor de zekerheid.
Het lijkt zoiets eenvoudigs, maar is blijkbaar typisch iets Europees. Een skiluik of zitting in drie delen neerklapbaar.
Net als dakdragers. De G6 kan wel dakdragers en heeft een fixed-point systeem daarvoor. Dat is al beter dan van die klemmen tussen je deurrubbers. Maar Xpeng heeft dan weer gekozen voor een systeem met twee bouten, waardoor alleen de Xpeng dragers passen. en die lopen gelijk krom naar binnen zodat je maar een smal horizontaal deel overhoudt. Mijn huidige dakdragers van een smallere auto hebben een horizontaal deel van 1,35m, terwijl de G6 dragers maar minder dan een meter overhouden om spullen op te leggen. Scheelt toch bijna 40cm. Met wildwaterkano's zijn brede dakdragers echt heel fijn.
De G9 heeft dan wel weer fatsoenlijke dakrailing waar je gewoon standaard Thule dakdragers over de volle breedte op kunt zetten. Maar de G9 is nog breder dan de G6 (Wife Acceptance Factor lag tot 1,90m en de twee cm extra voor de G6 kon nog net....). En een stuk duurder en hoger in verbruik. First world problems ;-)
Eigenlijk is de ID.7 Tourer voor ons perfect, afgezien van het verouderde MEB (400V) platform... Ik ga de Zeekr 7 GT aankondiging deze week dus ook goed in de gaten houden. Kleinder dan de ID.7 maar wel met skiluik en dakrails waar normale dakdragers op kunnen.
Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.
Ik ben ondertussen dus gelukkige eigenaar van een G9P25BE. Wat een fijne auto. Super comfortable tijdens het rijden en snel daar waar nodig/handig. Wat me wel wat tegenvalt is het navigatiegebeuren. Het werkt wel enigszins, maar toch wat spartaans t.o.v. wat ik gewend ben met mijn vorige auto, Tesla. Er zitten ook bugs / belangrijke tekortkomingen (naar mijn idee) in:
- hij lijkt de laadstops alleen te plannen op basis van de beschikbare WLTP range. Maar wat je wilt is natuurlijk je werkelijke range. Die was bij mij afgelopen skivakantie beduidend minder dan normaal, vanwege een skikoffer op dak. Hij stelt dat wel bij als je de range op "dynamic" zet, maar houdt daar met de routeplanning geen rekening mee. Dat resulteert erin dat hij dan verschillende keren met de melding komt: kan doel niet bereiken. En als je dan opnieuw laders laat zoeken, komt hij niet met extra laders, want het doel kan met WLTP bereik wel worden behaald. Erg irritant.
- Verder ook: als je eenmaal je route en laad- (en evt. tussen-)stops hebt gestart, kun je het routeoverzicht niet meer tevoorschijn toveren met lokaties en tijden enzo (althans, heb ik niet kunnen vinden). Ook dat is irritant, want je wilt weten hoe je routeplan verderop gaat en ook is dan nergens te vinden hoe lang je zou moeten laden (tot welke SoC). Dat laatste geeft hij wel vlak na het plannen, maar is daarna dus niet meer oproepbaar. Al die percentages en tijden zijn natuurlijk niet te onthouden. (maar corrigeer me ajb als dit wel kan).
- Het aankomstpercentage wordt ook in de stand "dynamic" alleen gebaseerd op het verbruik van je rit sinds de start. Niets van het verleden, wind, hoogte etc. lijkt meegenomen te worden. Hij zit er dan ook vaak nogal behoorlijk naast. Ik was laatst voor een paar kleine ritjes weg, met een heel hoog verbruik vanwege verwarming. Nu geeft hij bij een SoC ineens maar 260km actieradius aan. Dat doet Tesla toch echt heel veel beter.
- Hij lijkt ook nauwelijks de route aan te passen tijdens een rit, tenzij je zelf telkens op refresh drukt. Je zou toch willen dat hij dat regelmatig zelf op de achtergrond doet.
- Bij Tesla Superchargers haalt hij max. 100kW. Blijkbaar kan Xpeng niet zgn bankladen (dus accupakket in delen parallel schakelen als de laadspanning geen 800V, maar slechts 400V is). Dat kunnen sommige andere merken wel (zoals Audi). Daardoor is het laden bij Tesla niet meer zo geweldig. Dat terwijl dat in mijn ogen vaak wel de beste laadopties zijn, puur vanwege de grote hoeveelheid laders op iedere laadlocatie. Bij de meeste andere merken heb je er vaak maar 6 of 8 ofzo (als je geluk hebt), waar er bij Tesla vaak 12, 24 of nog veel meer zijn. Ik heb met mijn Tesla bij Superchargers in het verleden (ook tijdens de drukke dagen) dan ook nog nooit moeten wachten om te kunnen laden. En dan laden met 250kW met de Tesla geeft toch een behoorlijk korte stop. Nu heb ik een auto die met 525kW kan laden. Dat is mooi, maar naast het feit dat nagenoeg geen enkele lader in Europa dit ondersteunt, ben ik ook bij een 400kW lader nog steeds veel meer tijd kwijt, omdat er rijen staan te wachten met andere auto's. Dus ipv met de Tesla voorheen iets langer laden dan nu, ben ik nu vooral aan het wachten op anderen die aan het laden zijn en daarmee overall veel meer tijd kwijt bij iedere laadstop. Let wel: dat is natuurlijk alleen maar op de drukke doorreisdagen tijdens wintersport of zomervakantie. Maar dat zijn in de praktijk ook de enige dagen dat ik überhaupt ga snelladen (rest van het jaar meestal gewoon thuis).
- Fileinformatie loopt behoorlijk achter. Bij Google maps is dit altijd wel actueel, maar bij Xpeng (via TomTom begreep ik) loopt dit echt beduidend achter. Soms 15-30 min (zo lijkt het) en dan kan een filebeeld behoorlijk wijzigen en zit je er met detours vaak volledig naast.
- Gemis is gebrek aan laaddoel kunnen bijstellen vanaf de app. ook nadat het laden klaar is. Het komt best vaak voor dat je hem gewoon standaard inplugt en dagelijks laad tot bijv. 70-80%. En dan op enig moment beslist een langere afstand te moeten rijden. Bij Tesla kon ik dan gewoon in de app het laaddoel aanpassen en begon hij weer verder te laden. Bij de Xpeng stopt de gehele laadmodus zo gauw doel bereikt en kan alleen verder worden geladen na stekker eruit en erin actie. Onhandig (zeker met dit weer).
En nog een paar (voor mij kleinere) dingetjes. Maar qua rijden verder wel echt een fijne auto! (je zou het bijna vergeten na het betoog hierboven
).
Schroom trouwens niet mij te corrigeren als er iets wel kan/anders werkt dan ik hierboven heb beschreven. Ik heb de auto nog maar een week, heb nog maar 1 lange rit (skivakantie heen en terug) gemaakt en kan dus wel e.e.a. missen nog.
Vraagje trouwens ook over het laden: er gaan veel verschillende verhalen rond over wat goed is voor een LFP accu: vaak wordt gezegd: tot 100% laden. In ieder geval 1x per week of maand. (dat is voor de kalibratie). Maar ook dat het eigenlijk altijd kan, omdat de degradatie bij LFP bij een 100% SoC verwaarloosbaar zou zijn. Ook Xpeng's instellingen zijn erop gericht gewoon altijd tot 100% te laden; dat dat zelfs het best is voor de accu. Op best veel andere plekken vind ik weer dat het ook bij LFP verstandig is hem niet constant tot 100% te laden en hem meer rond <70-80% (of minder) te houden (alleen af en toe tot 100% voor de kalibratie). Weet iemand hoe het echt zit bij specifiek Xpeng accu's?
- hij lijkt de laadstops alleen te plannen op basis van de beschikbare WLTP range. Maar wat je wilt is natuurlijk je werkelijke range. Die was bij mij afgelopen skivakantie beduidend minder dan normaal, vanwege een skikoffer op dak. Hij stelt dat wel bij als je de range op "dynamic" zet, maar houdt daar met de routeplanning geen rekening mee. Dat resulteert erin dat hij dan verschillende keren met de melding komt: kan doel niet bereiken. En als je dan opnieuw laders laat zoeken, komt hij niet met extra laders, want het doel kan met WLTP bereik wel worden behaald. Erg irritant.
- Verder ook: als je eenmaal je route en laad- (en evt. tussen-)stops hebt gestart, kun je het routeoverzicht niet meer tevoorschijn toveren met lokaties en tijden enzo (althans, heb ik niet kunnen vinden). Ook dat is irritant, want je wilt weten hoe je routeplan verderop gaat en ook is dan nergens te vinden hoe lang je zou moeten laden (tot welke SoC). Dat laatste geeft hij wel vlak na het plannen, maar is daarna dus niet meer oproepbaar. Al die percentages en tijden zijn natuurlijk niet te onthouden. (maar corrigeer me ajb als dit wel kan).
- Het aankomstpercentage wordt ook in de stand "dynamic" alleen gebaseerd op het verbruik van je rit sinds de start. Niets van het verleden, wind, hoogte etc. lijkt meegenomen te worden. Hij zit er dan ook vaak nogal behoorlijk naast. Ik was laatst voor een paar kleine ritjes weg, met een heel hoog verbruik vanwege verwarming. Nu geeft hij bij een SoC ineens maar 260km actieradius aan. Dat doet Tesla toch echt heel veel beter.
- Hij lijkt ook nauwelijks de route aan te passen tijdens een rit, tenzij je zelf telkens op refresh drukt. Je zou toch willen dat hij dat regelmatig zelf op de achtergrond doet.
- Bij Tesla Superchargers haalt hij max. 100kW. Blijkbaar kan Xpeng niet zgn bankladen (dus accupakket in delen parallel schakelen als de laadspanning geen 800V, maar slechts 400V is). Dat kunnen sommige andere merken wel (zoals Audi). Daardoor is het laden bij Tesla niet meer zo geweldig. Dat terwijl dat in mijn ogen vaak wel de beste laadopties zijn, puur vanwege de grote hoeveelheid laders op iedere laadlocatie. Bij de meeste andere merken heb je er vaak maar 6 of 8 ofzo (als je geluk hebt), waar er bij Tesla vaak 12, 24 of nog veel meer zijn. Ik heb met mijn Tesla bij Superchargers in het verleden (ook tijdens de drukke dagen) dan ook nog nooit moeten wachten om te kunnen laden. En dan laden met 250kW met de Tesla geeft toch een behoorlijk korte stop. Nu heb ik een auto die met 525kW kan laden. Dat is mooi, maar naast het feit dat nagenoeg geen enkele lader in Europa dit ondersteunt, ben ik ook bij een 400kW lader nog steeds veel meer tijd kwijt, omdat er rijen staan te wachten met andere auto's. Dus ipv met de Tesla voorheen iets langer laden dan nu, ben ik nu vooral aan het wachten op anderen die aan het laden zijn en daarmee overall veel meer tijd kwijt bij iedere laadstop. Let wel: dat is natuurlijk alleen maar op de drukke doorreisdagen tijdens wintersport of zomervakantie. Maar dat zijn in de praktijk ook de enige dagen dat ik überhaupt ga snelladen (rest van het jaar meestal gewoon thuis).
- Fileinformatie loopt behoorlijk achter. Bij Google maps is dit altijd wel actueel, maar bij Xpeng (via TomTom begreep ik) loopt dit echt beduidend achter. Soms 15-30 min (zo lijkt het) en dan kan een filebeeld behoorlijk wijzigen en zit je er met detours vaak volledig naast.
- Gemis is gebrek aan laaddoel kunnen bijstellen vanaf de app. ook nadat het laden klaar is. Het komt best vaak voor dat je hem gewoon standaard inplugt en dagelijks laad tot bijv. 70-80%. En dan op enig moment beslist een langere afstand te moeten rijden. Bij Tesla kon ik dan gewoon in de app het laaddoel aanpassen en begon hij weer verder te laden. Bij de Xpeng stopt de gehele laadmodus zo gauw doel bereikt en kan alleen verder worden geladen na stekker eruit en erin actie. Onhandig (zeker met dit weer).
En nog een paar (voor mij kleinere) dingetjes. Maar qua rijden verder wel echt een fijne auto! (je zou het bijna vergeten na het betoog hierboven
Schroom trouwens niet mij te corrigeren als er iets wel kan/anders werkt dan ik hierboven heb beschreven. Ik heb de auto nog maar een week, heb nog maar 1 lange rit (skivakantie heen en terug) gemaakt en kan dus wel e.e.a. missen nog.
Vraagje trouwens ook over het laden: er gaan veel verschillende verhalen rond over wat goed is voor een LFP accu: vaak wordt gezegd: tot 100% laden. In ieder geval 1x per week of maand. (dat is voor de kalibratie). Maar ook dat het eigenlijk altijd kan, omdat de degradatie bij LFP bij een 100% SoC verwaarloosbaar zou zijn. Ook Xpeng's instellingen zijn erop gericht gewoon altijd tot 100% te laden; dat dat zelfs het best is voor de accu. Op best veel andere plekken vind ik weer dat het ook bij LFP verstandig is hem niet constant tot 100% te laden en hem meer rond <70-80% (of minder) te houden (alleen af en toe tot 100% voor de kalibratie). Weet iemand hoe het echt zit bij specifiek Xpeng accu's?
Mag ik vragen wanneer je je Black Edition besteld hebt? in BE? Blijkbaar toch wat leveringproblemen... Nog mensen last mee?Coolname schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:36:
Ik ben ondertussen dus gelukkige eigenaar van een G9P25BE. Wat een fijne auto. Super comfortable tijdens het rijden en snel daar waar nodig/handig. Wat me wel wat tegenvalt is het navigatiegebeuren. Het werkt wel enigszins, maar toch wat spartaans t.o.v. wat ik gewend ben met mijn vorige auto, Tesla. Er zitten ook bugs / belangrijke tekortkomingen (naar mijn idee) in:
En nog een paar (voor mij kleinere) dingetjes. Maar qua rijden verder wel echt een fijne auto! (je zou het bijna vergeten na het betoog hierboven).
Apple Car Play of de Android variant geen optie om WAZE of Google maps erop te krijgen? Zit er standaard op toch merkte ik bij de testrit
Waarom heb je een xpeng aangeschaft als ik vragen mag? Lijkt erop dat Tesla veel beter is als ik je betoog zo lees.Coolname schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:36:
En nog een paar (voor mij kleinere) dingetjes. Maar qua rijden verder wel echt een fijne auto! (je zou het bijna vergeten na het betoog hierboven).
Specifieke reden voor aanschaf xpeng?
Ik heb hem in augustus besteld. In NL. Apple Car play werkt wel, ook met Google maps en ABRP, maar dat blijft toch altijd een stuk omslachtiger en minder goed geïntegreerd dan een goed werkend intern nav. systeem.tb1982 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:05:
[...]
Mag ik vragen wanneer je je Black Edition besteld hebt? in BE? Blijkbaar toch wat leveringproblemen... Nog mensen last mee?
Apple Car Play of de Android variant geen optie om WAZE of Google maps erop te krijgen? Zit er standaard op toch merkte ik bij de testrit
Ha ha, ja dat lijkt misschien zo als je het zo leest, maar ik noem alleen de dingen waar ik me aan stoor. Eigenlijk zijn bijna alle andere dingen goed of beter. En dan is er natuurlijk de ruimte in de auto…en alle andere extra luxe. Eigenlijk zijn er veel meer dingen wel goed. Maar het is alleen jammer dat in de software de bovenstaande punten niet zo goed zijn geïmplementeerd.goetfoud schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:19:
[...]
Waarom heb je een xpeng aangeschaft als ik vragen mag? Lijkt erop dat Tesla veel beter is als ik je betoog zo lees.
Specifieke reden voor aanschaf xpeng?
Wij september in BE, en eerst was de levering november was, dan december, plots wisten ze het niet meer, en nu hoor ik april, maar zijn er ook die augustus als leveringstermijn krijgen voor een Black EditionCoolname schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:52:
[...]
Ik heb hem in augustus besteld. In NL. Apple Car play werkt wel, ook met Google maps en ABRP, maar dat blijft toch altijd een stuk omslachtiger en minder goed geïntegreerd dan een goed werkend intern nav. systeem.
Nog een vraagje mbt de airco:
Regelmatig als ik hem in de Drive zet springt hij ineens op 20gr en de blazer vol aan. Ik moet hem dan weer op Auto zetten en op 22gr.
Weet iemand of dit uitgezet kan worden? (er zijn dan geen ramen beslagen bijv.).
Regelmatig als ik hem in de Drive zet springt hij ineens op 20gr en de blazer vol aan. Ik moet hem dan weer op Auto zetten en op 22gr.
Weet iemand of dit uitgezet kan worden? (er zijn dan geen ramen beslagen bijv.).
Da's.... raar. Heb je misschien een xcombo lopen?Road-runner83 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:40:
Nog een vraagje mbt de airco:
Ja je hebt gelijk haha. Had er een aantal aangevinkt waaronder ook de Automatische ontwasemingBramT schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:51:
[...]
Da's.... raar. Heb je misschien een xcombo lopen?
En soms springt hij weer naar Spotify of hoor ik helemaal niks (terwijl ik als laatst de radio heb geluisterd). Ik heb de spotify app geinstalleerd. Maargoed dit komt niet zo heel vaak voor...
[ Voor 26% gewijzigd door Road-runner83 op 08-01-2026 16:06 ]
Ja dat heb ik ook. Alleen denk ik niet dat auto zelf naar de spotify-app springt. Het is (denk ik) via de bluetooth verbinding van je telefoon. Ik zie dat ding soms ook naar een youtube-video springen namelijk. In beide gevallen (youtube/spotify) dus als ik die ook actief (op de achtergrond) heb op m'n telefoon.Road-runner83 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:04:
[...]En soms springt hij weer naar Spotify of hoor ik helemaal niks (terwijl ik als laatst de radio heb geluisterd). Ik heb de spotify app geinstalleerd. Maargoed dit komt niet zo heel vaak voor...
Ok dan ligt het dus niet aan mijBramT schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:42:
[...]
Ja dat heb ik ook. Alleen denk ik niet dat auto zelf naar de spotify-app springt. Het is (denk ik) via de bluetooth verbinding van je telefoon. Ik zie dat ding soms ook naar een youtube-video springen namelijk. In beide gevallen (youtube/spotify) dus als ik die ook actief (op de achtergrond) heb op m'n telefoon.
Naar 20 springen en hoogste stand ventilatie was irritanter maar zou nu goed moeten zijn (zo testen).
https://eletric-vehicles....ches-three-suv-facelifts/
(bevestiging dat die nieuwe chip in het nieuwe model year van de xpeng g6 en g9 zit)
(bevestiging dat die nieuwe chip in het nieuwe model year van de xpeng g6 en g9 zit)
In de Gen 3 versie van de Xpeng G9 en G6. Benieuwd wanneer die hier leverbaar worden.Kammika schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:03:
https://eletric-vehicles....ches-three-suv-facelifts/
wordt morgen ergens in belgie aangekondigd als ik het goed lees..FJP84 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:41:
[...]
In de Gen 3 versie van de Xpeng G9 en G6. Benieuwd wanneer die hier leverbaar worden.
Nadeel van de G7 is geen scherm achter het stuur. Is voor mij toch wel een belangrijke feature en heeft ook meegespeeld tussen Y Juniper en G6.Exocet schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 07:01:
Ben ook erg benieuwd naar de G7 en het bereik van de BEV.
Vind dat wel een gemiste kans...
Nee, maar in plaats daarvan heeft die een HUD op je voorruit...Road-runner83 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:45:
[...]
Nadeel van de G7 is geen scherm achter het stuur. Is voor mij toch wel een belangrijke feature en heeft ook meegespeeld tussen Y Juniper en G6.
Vind dat wel een gemiste kans...
Ben ik zelf niet zo'n fan van maar dat is persoonlijk natuurlijkKammika schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:05:
[...]
Nee, maar in plaats daarvan heeft die een HUD op je voorruit...
https://www.autoweek.nl/a...-voor-minder-dan-e50-000/
Highlights Xpeng P7+
Ruim 5 meter lange elektrische liftback
Achter- of vierwielaandrijving
Compleet afgeladen en scherp geprijsd
Al in april in Nederland
[ Voor 5% gewijzigd door Exocet op 09-01-2026 09:50 ]
Zouden de autosalon bezoekers in Brussel hun meningen hier op het forum willen delen aub,daar ik er zelf niet geraak.Voor iedereen interessant toch? Thanks
Ik wou graag weten of de G6/9 de Turing chip refresh in europa gaat komen. Je kan de P7+ online bestellen met deze chip maar de G6/9 laat de Orin X chip nog zien iig.
Configurator staat ook online:
https://www.xpeng.com/be/nl-BE/model/p7plus
Correcte prijs maar lelijk ding met beperkte range maar wel snel bijladen. Ze hadden deze beter overgeslagen en nieuwe P7 beschikbaar gemaakt.
https://www.xpeng.com/be/nl-BE/model/p7plus
Correcte prijs maar lelijk ding met beperkte range maar wel snel bijladen. Ze hadden deze beter overgeslagen en nieuwe P7 beschikbaar gemaakt.
Op Discord wordt vanavond een live verslag bijgehouden omtrent xpeng.xpenger schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:53:
Zouden de autosalon bezoekers in Brussel hun meningen hier op het forum willen delen aub,daar ik er zelf niet geraak.Voor iedereen interessant toch? Thanks
We zullen later hier ook wel wat kunnen posten, alleen heb ik daar zelf niet echt de tijd voor.
Maar zullen vast wel mensen zijn hier die ook in de Discord server zitten en dit hier kunnen delen
Ik kreeg de Xpeng G6 2026 op 31.12.25 geleverd. Sindsdien grote frustraties en besef dat dit echt een heel slecht product is in dagdagelijkse ervaring en gebruik. Komende van 2 tesla's is dit echt een stap achteruit. Wij kunnen we wagen ook niet terug doen dus zullen er mee moeten leren leven. Wat ons mateloos irriteert: het zoomende geluid bij traag rijden, is daar een oplossing voor? De telefoonsleutel, die werkt niet of heel slecht. Je moet telkens de telefoon open doen en dan gaat de auto pas open... iemand? Verder werkt de verwarling slecht en traag, op 32 of HI is het pas na 4 min lauw warm... wtf dat is toch basis? De software is ook echt brak en het is super veel zoeken om dingen te vinden. Het achteruitrijden zonder dat je gas aan raakt is ronduit gevaarlijk. Verder is het ontbreken van de OPD optie echt lastig komende van Tesla. Verder moeten we telkens onze telefoon weer verbinden, dit gebeurt niet automatisch als je in de auto komt , is dit normaal?Heel slechte keuze gemaakt.
[ Voor 6% gewijzigd door Jerres8 op 09-01-2026 17:58 ]
Het is zeker niet perfect maar het klinkt alsof jullie je slecht hebben ingelezen voor de aankoop.Jerres8 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:53:
Ik kreeg de Xpeng G6 2026 op 31.12.25 geleverd. Sindsdien grote frustraties en besef dat dit echt een heel slecht product is in dagdagelijkse ervaring en gebruik. Komende van 2 tesla's is dit echt een stap achteruit. Wij kunnen we wagen ook niet terug doen dus zullen er mee moeten leren leven. Wat ons mateloos irriteert: het zoomende geluid bij traag rijden, is daar een oplossing voor? De telefoonsleutel, die werkt niet of heel slecht. Je moet telkens de telefoon open doen en dan gaat de auto pas open... iemand? Verder werkt de verwarling slecht en traag, op 32 of HI is het pas na 4 min lauw warm... wtf dat is toch basis? De software is ook echt brak en het is super veel zoeken om dingen te vinden. Het achteruitrijden zonder dat je gas aan raakt is ronduit gevaarlijk. Verder is het ontbreken van de OPD optie echt lastig komende van Tesla. Verder moeten we telkens onze telefoon weer verbinden, dit gebeurt niet automatisch als je in de auto komt , is dit normaal?Heel slechte keuze gemaakt.
1. Die zoom bij lage snelheden is verplicht vanuit de overheid en niet beperkt tot XPENGs. Bij sommige auto's kan je het uitschakelen maar moet dat elke x opnieuw na starten. XPENG heeft daar nog geen optie voor vrijgegeven (ook niet via de XCombo's.
2. Heb je batterijbesparing aan staan, bestuurder of passagier aangevinkt in de telefoonapp, heb je het op de achtegrond draaien, iOS of Android? Hier kunnen we je niet mee assisteren zonder meer info.
3. Verwarming moet je de "energiebesparingsmodus" uitzetten. Dat werkt hier (in de winter) niet goed waardoor hij die temperatuur nooit bereikt.
4. Geen idee waar je het hier over hebt. Bij mijn G9 niks van gemerkt.
5. Tja hmm X-Pedal is geen OPD inderdaad. Zelf geen fan van OPD dus kan ik je niet mee helpen. Ik wil zelf kiezen wanneer ik coast of rem.
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Geen opd had je toch tijdens je testrit al opgemerkt?
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Op OPD na, wat je tevoren zou kunnen (moeten?) weten herken ik me in niets wat je noemt. Heb zelf naar volle tevredenheid als meer dan een jaar de G6P.Jerres8 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:53:
Ik lees hier en op Discord wat eigenaardigheden over de klimaatbeheersing in de G6 en G9. Met name koude benen, te warm verwarmen in de winter, te koud koelen in de zomer.
Ik overweeg komende maand de keuze te maken tussen de G9MY25 Standard Range of de G6 Long Range.
Bij welk model zijn deze onhebbelijkheden (mogelijk op te lossen via OTA Updates) het meest prominent aanwezig. Zelf heb ik het idee dat dit bij de G9 het geval is. De G6 zou het prima doen als de ecomodus uitgeschakeld wordt. Klopt deze aanname?
Ik overweeg komende maand de keuze te maken tussen de G9MY25 Standard Range of de G6 Long Range.
Bij welk model zijn deze onhebbelijkheden (mogelijk op te lossen via OTA Updates) het meest prominent aanwezig. Zelf heb ik het idee dat dit bij de G9 het geval is. De G6 zou het prima doen als de ecomodus uitgeschakeld wordt. Klopt deze aanname?
Ik lees ook regelmatig zaken over de klimaatbeheersing.FJP84 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:39:
Ik lees hier en op Discord wat eigenaardigheden over de klimaatbeheersing in de G6 en G9. Met name koude benen, te warm verwarmen in de winter, te koud koelen in de zomer.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit totaal niet herken.
Werkt prima. Enige is, maar dat schijnt Chinees te zijn, dat standaard de temperatuur iets hoger gezet moet worden.
Dus wil je het rond 20 graden hebben dan zet ik hem iets hoger.
Ik heb de G6 facelift en heb geen problemen met de verwarming. Ik vind het juist heerlijk om vanuit de app alvast de auto voor te verwarmen. Wel moet je de temperatuur wat hoger zetten dan wat je echt zou willen. Ik heb ‘m bijv. ingesteld op tussen de 22 en 24 graden. Geeft voor mij heerlijk comfort, zeker im combinatie met de stuur- en stoelverwarming.FJP84 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:39:
Heeft er iemand al eens een voorraad/demo auto gekocht (G6 of G9)? Als particulier is het natuurlijk mooi als er al een deel van de afschrijving gedaan is. Maar zo'n demo auto wordt natuurlijk niet zo netjes behandelt als een privé auto vrees ik... En benieuwd of het veel scheelt t.o.v. nieuw of dat er te grote vraag is naar demo modellen.
Staat er in die discord groep ook iets wanneer de nieuwe g6 met turing chip in NL geleverd gaat worden? Ik ben aan het orenteren op nieuwe leaseauto, zou dan dus (als het een g6 wordt) pas willen bestellen als de my update met turing chip ook in NL geleverd wordt...Exocet schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:12:
Slecht nieuws over de nieuwe chip
(Uit de Discord)
[Afbeelding]
Dit is toch ook nog verboden vanuit de NL regering (niet zelf rijden)?Exocet schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:12:
Slecht nieuws over de nieuwe chip
(Uit de Discord)
[Afbeelding]
Hoi tweakers,
Ik vraag me af of iemand me hiermee kan helpen. Sinds 16 december heb ik een G6. Daarvoor had ik een Skoda Enyaq. Zo ongeveer sinds ik de g6 heb, merk ik dat de auto aan mijn thuislader (3fasen) eigenlijk standaard op 6.4 ampere, dus over 1 fase laadt.
Ik heb contact gehad met de laadpaal leverancier. Volgens hen ligt het aan de auto. Contact gehad met xpeng: volgens hen ligt het aan de laadpaal.
Een probleem zou zijn dat de wifi verbinding van de laadpaal niet goed was. Ik heb er een range extender tussengezet. Heel af en toe springt ie naar een snellere laadsnelheid maar dat duurt dan een halve seconde bij wijze van spreken. Als ik in de straat aan een openbare laadpaal laad gaat dat wel met 16 ampere.
In het menu zelf in de software staat ie gewoon op maximaal 32 ampere overigens.
Het is momenteel erg koud natuurlijk, hij staat nu te laden en ik zie de aangegeven WLTP teruglopen tijdens het laden 😂
Ik vraag me af of iemand me hiermee kan helpen. Sinds 16 december heb ik een G6. Daarvoor had ik een Skoda Enyaq. Zo ongeveer sinds ik de g6 heb, merk ik dat de auto aan mijn thuislader (3fasen) eigenlijk standaard op 6.4 ampere, dus over 1 fase laadt.
Ik heb contact gehad met de laadpaal leverancier. Volgens hen ligt het aan de auto. Contact gehad met xpeng: volgens hen ligt het aan de laadpaal.
Een probleem zou zijn dat de wifi verbinding van de laadpaal niet goed was. Ik heb er een range extender tussengezet. Heel af en toe springt ie naar een snellere laadsnelheid maar dat duurt dan een halve seconde bij wijze van spreken. Als ik in de straat aan een openbare laadpaal laad gaat dat wel met 16 ampere.
In het menu zelf in de software staat ie gewoon op maximaal 32 ampere overigens.
Het is momenteel erg koud natuurlijk, hij staat nu te laden en ik zie de aangegeven WLTP teruglopen tijdens het laden 😂
Weinig over te zeggen zo: laad je g6 wel met 11kw op andere palen?Tdebassie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:09:
Hoi tweakers,
En wat gebeurt er al je een andere auto aan je laadpaal koppelt?
Hoe bevalt de G6 t.o.v. Enyaq?Tdebassie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:09:
Hoi tweakers,
Ik vraag me af of iemand me hiermee kan helpen. Sinds 16 december heb ik een G6. Daarvoor had ik een Skoda Enyaq.....
De Tesla van m’n buurman net geprobeerd: precies hetzelfde issue. In de straat aan de openbare laadpaal gaat ie wel met 11 kWh.Kammika schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:42:
[...]
Weinig over te zeggen zo: laad je g6 wel met 11kw op andere palen?
En wat gebeurt er al je een andere auto aan je laadpaal koppelt?
Heel goed! Qua puur rijden zit er niet zo heel veel verschil in vind ik. Maar mijn Skoda had lang niet zo veel opties, ik vind het persoonlijk wel fijn dat ik nu stoelverwarming etc etc etc allemaal heb.
Aan de snellader laadde hij laatst met 190 kWh, vond ik toch best bijzonder om te zien.
Ik moest even wennen aan “alles in het scherm doen” en zou me eens beter in die xcombos moeten verdiepen. Had er laatst wat toegevoegd maar toen ging ie “ineens” als een gek ontwasemen en zo. Vond het niet zo fijn dat ik daar geen controle over voelde. Maar nogmaals, dat ligt aan mij.
Helpt dit?
Dan dus laadpaal issueTdebassie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:22:
[...]
De Tesla van m’n buurman net geprobeerd: precies hetzelfde issue. In de straat aan de openbare laadpaal gaat ie wel met 11 kWh.
Het klinkt alsof je laadpaal haar verbinding kwijtraakt met de loadbalancer en/of jouw netwerk. Bij verlies verbinding springt het waarschijnlijk terug naar een vaste lagere waarde (bijv. 6A) om overbelasting te voorkomen bij gebrek inzage in verbruik woning/andere gebruikers.Tdebassie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:09:
Hoi tweakers,
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
:strip_exif()/f/image/JGwNM8LB13scCIRN4Z3OaYhd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VlxXDe9eObaPZgXzcRBBVTo1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KYrLFRBFuUNY5hPGh9kbK59T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dvKpAtfLLYSSXwO3Y7shzll1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VDj7vV8TW4glxQeAWXsTxvjR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3SgGPoUnx3fc5SKv5DI9CE1L.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ecj8dlXDoXzR57d3YBUkHnpq.jpg?f=fotoalbum_large)
Paar foto's uit Brussel van eerder vandaag, was onmogelijk om een goede foto te maken zonder dat er mensen voor de auto stonden, was erg druk! Het witte interieur zag er bij de oplaadplekken voor de mobiele telefoon al wat viezig uit, is best besmettelijk..
[ Voor 6% gewijzigd door JustTrying op 11-01-2026 23:50 ]
Dank je. Ik ga dit zo teruggeven aan de laadpaal leverancier. Ik kan het niet exact terughalen maar sinds KPN overnight een update heeft gedaan en ik al m’n apparaten opnieuw moest aanmelden, lijkt dit probleem te zijn ontstaan.Mirabis schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:04:
[...]
Het klinkt alsof je laadpaal haar verbinding kwijtraakt met de loadbalancer en/of jouw netwerk. Bij verlies verbinding springt het waarschijnlijk terug naar een vaste lagere waarde (bijv. 6A) om overbelasting te voorkomen bij gebrek inzage in verbruik woning/andere gebruikers.
Ik heb 250kwh gezien...maargoed hij zou 450 moeten kunnen dus 300+ of 400+ wil ik nog wel graag een keer zienTdebassie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:27:
[...]
Heel goed! Qua puur rijden zit er niet zo heel veel verschil in vind ik. Maar mijn Skoda had lang niet zo veel opties, ik vind het persoonlijk wel fijn dat ik nu stoelverwarming etc etc etc allemaal heb.
Aan de snellader laadde hij laatst met 190 kWh, vond ik toch best bijzonder om te zien.
Ik moest even wennen aan “alles in het scherm doen” en zou me eens beter in die xcombos moeten verdiepen. Had er laatst wat toegevoegd maar toen ging ie “ineens” als een gek ontwasemen en zo. Vond het niet zo fijn dat ik daar geen controle over voelde. Maar nogmaals, dat ligt aan mij.
Helpt dit?
Snap ik. De mijne is nog van voor de “facelift”.Road-runner83 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:18:
[...]
Ik heb 250kwh gezien...maargoed hij zou 450 moeten kunnen dus 300+ of 400+ wil ik nog wel graag een keer zien
Heb met onze G9 wel eens een laad issue opgelost door een factory reset. Bij ons was dat twee knoppen op het stuur een tijd lang ingedrukt houden.Tdebassie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:22:
[...]
De Tesla van m’n buurman net geprobeerd: precies hetzelfde issue. In de straat aan de openbare laadpaal gaat ie wel met 11 kWh.
Bedankt voor de foto's.JustTrying schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:31:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Paar foto's uit Brussel van eerder vandaag, was onmogelijk om een goede foto te maken zonder dat er mensen voor de auto stonden, was erg druk! Het witte interieur zag er bij de oplaadplekken voor de mobiele telefoon al wat viezig uit, is best besmettelijk..
Hoe goed is de hoofd- en beenruimte achterin?
De methode die jij beschrijft is geen factory reset.. Dat is alleen een reboot cycle van het infotainment systeem.Grotbewoner schreef op maandag 12 januari 2026 @ 00:59:
[...]
Heb met onze G9 wel eens een laad issue opgelost door een factory reset. Bij ons was dat twee knoppen op het stuur een tijd lang ingedrukt houden.
Factory reset kan via het scherm doen, en verwijderd ook al je data en gegevens / instellingen op de auto. (Je kan daarna wel weer inloggen met je account)
Met mijn 1.89 kon ik daar erg prettig zitten, er zat ook een volwassene voor me op dat moment, maar lastig inschatten hoe lang die persoon was, maar ruimte achterin was erg goed!Exocet schreef op maandag 12 januari 2026 @ 07:59:
[...]
Bedankt voor de foto's.
Hoe goed is de hoofd- en beenruimte achterin?
Wat is de overweging om voor de Xpeng G6 te kiezen en te bestellen?Jerres8 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:53:
Hoe lang heb je je rijbewijs al? Heb je hiervoor alleen in de Tesla's gereden, en niet eerder in andere auto's met automatische versnelling?
Heel veel auto's met automatische versnelling begint al te rollen zodra je de versnelling op D (drive) of R (reverse) zet en je rempedaal loslaat.
We rijden sinds een maand geleden in een G6 (als vervanger van een KIA EV6). Natuurlijk moesten we in het begin een beetje zoeken in het menu, maar dat geldt bij elke nieuwe auto van andere merken. Mijn vrouw rijdt in een Tesla Model Y. Zowel mijn vrouw als mijn twee jonge dochters (20 en 22 jaar oud) hebben helemaal geen probleem om in de G6 te rijden en dan weer te switchen naar de MY. Uiteindelijk ga je je aanpassen aan de auto.
Iedereen bij ons thuis is eens dat de G6 veel luxer, beter afgewerkt, minder windgeruis en comfortabeler is dan de MY. Voor mij is het duidelijk dat de G6 een betere auto is. Als ik, voor nu, nog een keer een keuze moet gaan maken tussen G6 of MY, dan is de keuze heel makkelijk. G6!!
Verder heeft @Mirabis al andere dingen benoemd.
Mirabis schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:18:
[...]
Het is zeker niet perfect maar het klinkt alsof jullie je slecht hebben ingelezen voor de aankoop.
1. Die zoom bij lage snelheden is verplicht vanuit de overheid en niet beperkt tot XPENGs. Bij sommige auto's kan je het uitschakelen maar moet dat elke x opnieuw na starten. XPENG heeft daar nog geen optie voor vrijgegeven (ook niet via de XCombo's.
2. Heb je batterijbesparing aan staan, bestuurder of passagier aangevinkt in de telefoonapp, heb je het op de achtegrond draaien, iOS of Android? Hier kunnen we je niet mee assisteren zonder meer info.
3. Verwarming moet je de "energiebesparingsmodus" uitzetten. Dat werkt hier (in de winter) niet goed waardoor hij die temperatuur nooit bereikt.
4. Geen idee waar je het hier over hebt. Bij mijn G9 niks van gemerkt.
5. Tja hmm X-Pedal is geen OPD inderdaad. Zelf geen fan van OPD dus kan ik je niet mee helpen. Ik wil zelf kiezen wanneer ik coast of rem.
Aangezien we hier toch Tweaker zijn: heeft iemand de V2L van Xpeng al onderzocht? Ik wil eigenlijk geen goedkope Chinese adapter hebben met alle risico's van dien, maar er zelf één maken met goede kabel die lang genoeg is om op de grond te komen en een goede stekker. Ik heb nog een goede 32A Mennekes type 2 stekker liggen inclusief kabel die op de auto kan en dan is het een kwestie van een weerstand tussen PP en aarde om in te schakelen (kan in de Mennekes stekker verwerkt). Sommige auto's hebben ook nog een schakelaar tussen CP en PP nodig, maar Xpeng volgens mij niet. Lekker joh, die standaarden... Heeft iemand al uitgezocht welke weerstand bij Xpeng gebruikt wordt? Ik kom meerdere waardes tegen. Zowel rond de 1k als 3,9k. Andere merken gebruiken weer 470k en 62k en dat werkt niet in de Xpeng....
Optie 1: heeft iemand hem al eens zelf gemaakt en zo ja: welke weerstand?
Optie 2: heeft iemand de goedkope Chinese V2L adapter gekocht en wil je de weerstand tussen PP en aarde (PE) even opmeten ZONDER dat hij aangesloten is? De PE is de middelste van de middelste rij pinnen. De PP is een kleinere pin bovenin (en dan niet de CP, want dat is de andere).
Optie 2: heeft iemand de goedkope Chinese V2L adapter gekocht en wil je de weerstand tussen PP en aarde (PE) even opmeten ZONDER dat hij aangesloten is? De PE is de middelste van de middelste rij pinnen. De PP is een kleinere pin bovenin (en dan niet de CP, want dat is de andere).
De zoek functie op dit forum werkt eigenlijk best goed ;-) zoek maar eens op weerstandsjoerd-p schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:33:
Aangezien we hier toch Tweaker zijn: heeft iemand de V2L van Xpeng al onderzocht? Ik wil eigenlijk geen goedkope Chinese adapter hebben met alle risico's van dien, maar er zelf één maken met goede kabel die lang genoeg is om op de grond te komen en een goede stekker. Ik heb nog een goede 32A Mennekes type 2 stekker liggen inclusief kabel die op de auto kan en dan is het een kwestie van een weerstand tussen PP en aarde om in te schakelen (kan in de Mennekes stekker verwerkt). Sommige auto's hebben ook nog een schakelaar tussen CP en PP nodig, maar Xpeng volgens mij niet. Lekker joh, die standaarden... Heeft iemand al uitgezocht welke weerstand bij Xpeng gebruikt wordt? Ik kom meerdere waardes tegen. Zowel rond de 1k als 3,9k. Andere merken gebruiken weer 470k en 62k en dat werkt niet in de Xpeng....
dan kom je de volgende post tegen: kosternet in "Het grote Xpeng-topic"
Fantastisch! Ga ik met 3,9k aan de slag zodra de G9 een zekerheidje is. Alleen nog een goede contrastekker nodig. Waarschijnlijk ga ik met CEE stekker werken. Die kan hogere belasting aan dan een Schuko en kan gelijk mijn vouwwagen erop. En verloop van CEE naar Schuko heb ik al in hele degelijke uitvoering voor de keren dat ik iets anders wil aansluiten.mlo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:57:
[...]
De zoek functie op dit forum werkt eigenlijk best goed ;-) zoek maar eens op weerstand
dan kom je de volgende post tegen: kosternet in "Het grote Xpeng-topic"
Offtopic: ander hobbyprojectje parallel is dan mijn New Motion advanced ombouwen naar SmartEVSE zodat ik geen 50Five ellende meer heb en kan load balancen en op zonnnestroom kan sturen. Daar is het zelfbouwlaadpaal topic verder voor.
De hele auto is chinees, waarom wil je specifiek de V2L adapter niet chinees hebben?sjoerd-p schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:33:
Waarvoor zou je een uberhaupt "goedkope" V2L adapter willen hebben. Koop gewoon gerenommeerde (kan ook chinees zijn, maar wel wat ze in NL verkopen, dan weet je dat het gecertifceerd is).sjoerd-p schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:33:
Zelfbouw ook niet heel verstandig. Er gaat veel vermogen over heen. Ik geloof direct dat je voldoende kennis van zaken hebt om met voldoende kwaliteit te bouwen. Maar als er brand ontstaat en dan blijkt dat je zelf iets elektrisch geknutseld hebt, ben je voor de verzekering altijd het haasje... (want jouw eigen knutsel zal nooit CE gecertificeerd zijn en dus gaan ze het als onverantwoord afdoen)
/f/image/7edfvJXfeDJcCBh0wE24KTqQ.png?f=fotoalbum_large)