Ik heb niets tegen Chinese producten in het algemeen, maar wel tegen goedkope rommel die wél op 220V aangesloten is. Daar blijf ik graag uit de buurt. Denk aan goedkope opladers en zo. Als je weet dat een degelijke Mennekesstekker type 2 al veel duurder is dan de hele Aliexpress adapter, moet het toch ergens in zitten.
Omdat de meeste V2L adapters gelijk een stopcontact aan de type 2 stekker vast hebben zonder extra kabel. En dan hangt het hele gewicht aan je laadpoort. Lekker compact, maar ik heb liever eerst een stuk kabel, die je dan relatief droog onder de auto kunt leggen met een contrastekker. Waarschijnlijk zelfs een CEE contrastekker i.p.v. een Schuko. Het duurste is een kwalitatief goede type 2 stekker en die heb ik dus al over uit een oude Mennekes lader.
Zelfbouw ook niet heel verstandig. Er gaat veel vermogen over heen. Ik geloof direct dat je voldoende kennis van zaken hebt om met voldoende kwaliteit te bouwen. Maar als er brand ontstaat en dan blijkt dat je zelf iets elektrisch geknutseld hebt, ben je voor de verzekering altijd het haasje... (want jouw eigen knutsel zal nooit CE gecertificeerd zijn en dus gaan ze het als onverantwoord afdoen)
Gelukkig is dat niet zo. Zelfs mensen die in de meterkast hebben gerommeld worden gewoon gedekt door een brandverzekering. Dat geldt overigens alleen voor consumenten en niet voor bedrijven. Neemt niet weg, dat je daar zeker geen risico mee wilt lopen en alle aansluitingen van laadpaal en warmtepomp heb ik in de meterkast netjes door een elektriciën laten doen. Maar mijn laadpaal ga ik dan wel weer zelf ombouwen tot SmartEVSE. Met behoud van de bestaande DC lekstroombeveiliging en dat soort zaken. Dus wederom alleen het laagspanningsdeel wat ik modificeer.
Waarom dan toch een zelfbouw V2L? Omdat de kwaliteit van de stekker en waterdichtheid verreweg het belangrijkste is en de enige plekken zijn voor brandrisico. Een bestaande waterdichte Mennekes stekker is best in class en de kabel die Mennekes gebruikt zal ook minimaal gelijkwaardig zijn aan Xpeng V2L adapters, zo niet beter. Het enige wat ik eraan modificeer is (met toepassing van adereindhulsjes) het aanzetten van een waterdichte CEE stekker (betere waterdichtheid dan de standaard Schucko contrastekker) aan het andere einde van de kabel. En een weerstandje in de stekker tussen signaal en aarde. Dat is zeker geen brandrisico en daar loopt de hoofdstroom ook niet doorheen. Heeft dus niets met brandveiligheid te maken. Vandaar dat een zelfbouw beter aansluit op mijn wensen (CEE + weerbestendig) en dat ik voor een fractie van de prijs (de duurste onderdelen heb ik al) een betere implementatie heb. Maar als je er geen ervaring mee hebt: koop vooral goed spul als het aan de 220V hangt
Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.