goetfoud schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:01:
[...]
Sorry, oneens.
Ik heb nu meerdere EV'S gereden. Onder dezelfde (goede) omstandigheden en met ongeveer hetzelfde gebruik van rechtervoet halen de meeste merken bij lange na niet de WLTP.
Hier moet ik je even terecht wijzen want dat klopt niet.
Ik ben taxichauffeur en rij al ruim 550.000km elektrisch.
Heb Opel Ampera E gereden, daarna Kia E Soul 64kwh en nu BMW iX1 64kwh en alledrie ver boven WLTP.
Mn BMW iX1 64kwh WLTP 475km rijd ik lente zomer herfst 500-540km en ik heb een geijkte boordcomputer.
Mn Kia E Soul 64kwh WLTP 485km was nog een stuk zuiniger want 150kg lichter en in de lente zomer reed ik daarmee 520-570.
Ik heb daar ontzettend veel foto's van omdat ik iedere dag een foto maak als ik begin en daarop zie je kilometerstand, actieradius en buitentemperatuur.
Mn Kia E Soul had ik bij 260.000km nog steeds op 540km actieradius.
Mn BMW staat nu op 122.000km en begin meestal op 540km....met de serieuze warmte werd dat op t einde van de dag 520km door de airco.
Hoe kan dit
- ik rij weinig snelwegen
Een EV gebruikt het meeste op de snelweg
- ik rijd 9 uur per dag en stop alleen bij mn 30 minuten pauze.
De eerste kilometers zijn het minst zuinig en het duurt zomaar 20-25 kilometer voordat ik op mn gemiddelde zit. Dus je begint hoog.
WLTP is een gemeten gemiddelde en ik ga daar ruim overheen.
We hebben 47 van die BMWs en de meesten gaan daaroverheen en dat was met de Kia Soul s en Niro's ook zo
Ik ben wel de meest zuinige in t bedrijf terwijl ik ook de meeste ritten en kilometers rij