Het grote Xpeng-topic

Pagina: 1 ... 63 64 Laatste
Acties:

• Drexz
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-07 20:53
Exocet schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:07:
Tips die ik heb na de eerste dagen (G6 FL):
- Drie vinger swipe naar beneden gaat altijd naar het homescherm, vooral handig vanuit Android Auto/Carplay
- Rechter hendel tikje omhoog geven, stopt de LCC / ACC
- Koop een opbergdoos voor de middenarmsteun bij Ali, bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com/item/1005008244787838.html
- Join de Xpeng Discord: https://discord.gg/6BzmqfZaAf
Thanks dit zijn zeker handige dingen (en dingen die ik nog niet wist) :D Zo even kijken wat Ali allemaal voor leuks heeft, misschien extra voordeel van een Chinese auto!
BramT schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:09:
[...]

Vorig jaar een roadtrip gedaan via Frankrijk naar Spanje/Portugal. Helemaal op de navigatie van xpeng zelf. Ben wel wat rariteiten tegengekomen, maar het automatisch plannen van de laders gaat vrij goed eigenlijk. Geen behoefte aan een andere app gehad.

(In Portugal is laden wel een uitdaging, maar dat ligt aan Portugal, niet xpeng :X )
Dat is ook nog wel het proberen waard, de kaarten zijn van TomTom begreep ik, dus ergens nog iets Nederlands in de auto :*)

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoe weet ABRP de SoC van de Xpeng? Is hiervoor dan een dongle vereist?

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:46
Exocet schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:57:
Als je de betaalde versie hebt, haalt hij dat via Android Auto op. Ik wist niet dat dat kon, maar het werkte fantastisch met onze aanhanger (vouwwagen met 4 kano's erop) erachter.

Maar je zou ook via een OBDII dongel moeten kunnen werken. Dat heb ik nog niet geprobeerd.

Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌

• KWOAD
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-07 13:55
Exocet schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:57:
Dat gaat via Enode. Daarom heb je ook een betaalde licentie nodig. Helaas stuurt de auto alleen maar data naar Enode, en is er geen vrij API.

• Helddi
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-06 13:18
Ik was benieuwd hoe het zou zijn om met de P7+ in een oude stad met smalle straten te rijden. Kun je daar eigenlijk wel parkeren?Overigens: ik ben gewoon een XPENG-eigenaar (in dit geval van een G9). Ik word door niemand betaald. Ik moest wachten terwijl er een kleine reparatie onder garantie aan mijn eigen auto werd uitgevoerd. Dit leek me een leuke manier om de tijd te doden. Bovendien spreken de specificaties van de P7+ mij erg aan.

Laat me weten wat je van mijn ervaring vindt.

YouTube: Testdrive P7+ How practical is it in daily use?

• sjoerd-p
KWOAD schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:48:
[...]

Dat gaat via Enode. Daarom heb je ook een betaalde licentie nodig. Helaas stuurt de auto alleen maar data naar Enode, en is er geen vrij API.
Weet je dat zeker? Want ABPR zegt dat de actuele SoC data uit Android Auto komt als ik daarmee rijdt. Ik heb nu geen premium meer, dus kan het nu niet laten zien, maar anderen hebben ook een screenshot gedeeld. Dit doet toch vermoeden dat het rechtstreeks uit Android auto komt? Zodra ik tijdens het laden naar de WC ging en mijn telefoon mee nam, werd de SoC niet meer geupdate. Zodra er weer verbinding was met Android Auto wel.

Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/1297356263868469268/1516330230392946718/Screenshot_20260616_083431_ABRP.jpg?ex=6a324012&is=6a30ee92&hm=fb3e0a6f587dd3be88187d2a4a43d37af75bbb7260a2ac5b9239419848188b5c&=&format=webp&width=854&height=1850

Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:10
sjoerd-p schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:54:
[...]

Weet je dat zeker? Want ABPR zegt dat de actuele SoC data uit Android Auto komt als ik daarmee rijdt. Ik heb nu geen premium meer, dus kan het nu niet laten zien, maar anderen hebben ook een screenshot gedeeld. Dit doet toch vermoeden dat het rechtstreeks uit Android auto komt? Zodra ik tijdens het laden naar de WC ging en mijn telefoon mee nam, werd de SoC niet meer geupdate. Zodra er weer verbinding was met Android Auto wel.

[Afbeelding]
Ja dat klopt. Als je Android Auto gebruikt, heeft ABRP toegang tot SoC data. Het werkt niet bij CarPlay. Maar niet ondenkbaar dat daarvoor nog een update komt in de toekomst. Aan de andere kant is de ingebouwde navigatie eigenlijk behoorlijk goed geworden. Ik gebruik nooit meer ABRP of een andere navigatie.

• KWOAD
die mogelijkheid van Android Car kende ik niet. Ben dan ook Apple-gebruiker. Dat scheelt dan wel want dan heb je geen ABRP premium nodig.

• Exocet
  • Niet online
KWOAD schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:08:
die mogelijkheid van Android Car kende ik niet. Ben dan ook Apple-gebruiker. Dat scheelt dan wel want dan heb je geen ABRP premium nodig.
Volgens mij wel:
https://abetterrouteplanner.com/premium

• KWOAD
Voor vehicle live data heb je geen subscription nodig volgens die pagina.

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:22
Voor vehicle live data via een OBDII dongle heb je inderdaad geen subscription nodig. Voor Android Auto en Carplay wel.

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:17
Best apart dat ABRP dat heeft maar (nog) niet grote diensten als Waze en Google maps.

Wel gaaf, deze zomervakantie maar eens proberen., afhankelijk van de mogelijke navigatie updates welke we deze maand nog zouden krijgen.

• FrenzyFreak
Op een vakantierit van ~500km heb ik laatst ABRP en de Xpeng nav vergeleken op SoC bij aankomst. Tijdens de rit heb ik een iets hoger tempo dan toegestaan aangehouden (+10km/h).

Xpeng: Onreleastisch % vanaf vertrek, maar stelde zich tijdens het rijden vaak bij. Na een flink stuk autoweg kwam het in de buurt van de uitkomst, maar voor de eerste 100km gereden te hebben kun je er beter niet teveel op letten. Uiteindelijk kwam ik 7% onder de eerste en langdurig stabiele waardevolle schatting uit.

ABRP (met OBDII dongle): Vanaf vertrek een stabiele schatting, flink afwijkend van Xpeng nav. Uiteindelijk kwam ik aan 2% onder de initiële schatting.

• Exocet
  • Niet online
FrenzyFreak schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:59:
Op een vakantierit van ~500km heb ik laatst ABRP en de Xpeng nav vergeleken op SoC bij aankomst. Tijdens de rit heb ik een iets hoger tempo dan toegestaan aangehouden (+10km/h).

Xpeng: Onreleastisch % vanaf vertrek, maar stelde zich tijdens het rijden vaak bij. Na een flink stuk autoweg kwam het in de buurt van de uitkomst, maar voor de eerste 100km gereden te hebben kun je er beter niet teveel op letten. Uiteindelijk kwam ik 7% onder de eerste en langdurig stabiele waardevolle schatting uit.

ABRP (met OBDII dongle): Vanaf vertrek een stabiele schatting, flink afwijkend van Xpeng nav. Uiteindelijk kwam ik aan 2% onder de initiële schatting.
Welke dongle heb je in gebruik?

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:12

Heb je het dan over verwachte soc bij aankomst? XPeng kan daarbij volgens mij uit gaan van WLTP verbruik of dynamisch. Bij dynamisch zie ik veel realistischer getallen.

• FrenzyFreak
Exocet schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:37:
[...]

Welke dongle heb je in gebruik?
Veepeak OBDCheck BLE+ Bluetooth OBD II Scanner: https://www.amazon.nl/dp/B076XVQMVS

Houd er rekening mee dat het eigenlijk niet de bedoeling is een OBDII dongle permanent in de auto te laten zitten. Het is een always-on Bluetooth dongle met toegang tot de computer, zonder wachtwoord of andere beveiliging.
Batilan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:42:
[...]

Heb je het dan over verwachte soc bij aankomst? XPeng kan daarbij volgens mij uit gaan van WLTP verbruik of dynamisch. Bij dynamisch zie ik veel realistischer getallen.
Ja, de verwachte aankomst SoC, zoals aangegeven door de navigatie. De auto staat bij mij sinds het begin op Dynamisch, maar deze instelling mag geen invloed hebben op de navigatie SoC bij aankomst.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:12
FrenzyFreak schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:11:
[...]

Ja, de verwachte aankomst SoC, zoals aangegeven door de navigatie. De auto staat bij mij sinds het begin op Dynamisch, maar deze instelling mag geen invloed hebben op de navigatie SoC bij aankomst.
Als de instelling op WLTP staat heeft dat wèl invloed op het verwachtte aankomstpercentage wat op het scherm getoond wordt merk ik. Als je bijvoorbeeld nog 200 snelweg km te gaan hebt gaat de Xpeng uit van WLTP verbruik tijdens de gehele rit. Dat ga je dan natuurlijk niet halen als je 130 km/h gaat rijden. Ik zie dan in het begin een heel optimistische inschatting van de SoC in het navigatiescherm, welke tijdens de rit langzaam naar de uiteindelijke SoC kruipt (ik heb snelweg tot bijna thuis, dus hij blijft de hele rit te optimistisch).

Bij Dynamisch is dat volgens mij beter, ik zal ze eens wat gaan vergelijken. Maar dat is dus niet de oorzaak van je probleem begrijp ik.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Batilan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 00:17:
[...]

Als de instelling op WLTP staat heeft dat wèl invloed op het verwachtte aankomstpercentage wat op het scherm getoond wordt merk ik. Als je bijvoorbeeld nog 200 snelweg km te gaan hebt gaat de Xpeng uit van WLTP verbruik tijdens de gehele rit. Dat ga je dan natuurlijk niet halen als je 130 km/h gaat rijden. Ik zie dan in het begin een heel optimistische inschatting van de SoC in het navigatiescherm, welke tijdens de rit langzaam naar de uiteindelijke SoC kruipt (ik heb snelweg tot bijna thuis, dus hij blijft de hele rit te optimistisch).

Bij Dynamisch is dat volgens mij beter, ik zal ze eens wat gaan vergelijken. Maar dat is dus niet de oorzaak van je probleem begrijp ik.
Dat heeft niks te maken met die setting, maar zit gewoon in de software. Snelwegkilometers worden veel te optimistisch ingeschat. Op 250 kilometer kan dat zomaar eens 15% of meer schelen. Dat doet Android Automotive bij concurrerende auto’s echt heel veel beter.

• Wimploo

Die ervaring heb ik ook en vind het vrije vervelend. Het begint heel optimistisch en daarna zie je het bereik ineens heel hard terug lopen en begin je je af te vragen of je je geplande laadpunt wel haalt. Dat hersteld zich weer na een tijd waardoor je onnodig heb zitten zoeken naar een alternatief laadpunt.

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:18
Werkt de airco een beetje normaal in de G6? Vraag dit omdat deze tijdens proefritten nogal slecht af te stellen was..

• Exocet
  • Niet online
Vanaf maandag de rollout van 5.9.5

https://www.xpeng.com/nl/...8c00a9eee69fc8a028d7b007e

[ Voor 5% gewijzigd door Exocet op 26-06-2026 17:10 ]

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-07 22:19
Nougat schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:23:
Werkt de airco een beetje normaal in de G6? Vraag dit omdat deze tijdens proefritten nogal slecht af te stellen was..
Vandaag gereden, deze doet het prima.
Ik heb vanmorgen 5.9.5 al kunnen installeren. Qua rijden niet heel veel verschil gemerkt. Wel wat menu dingetjes gezien welke iets logischer zaten.

• Exocet
  • Niet online
Suicyder schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:57:
[...]

Vandaag gereden, deze doet het prima.

[...]

Ik heb vanmorgen 5.9.5 al kunnen installeren. Qua rijden niet heel veel verschil gemerkt. Wel wat menu dingetjes gezien welke iets logischer zaten.
Belangrijkste dingen:

1. Apple CarPlay & Android Auto Split-Screen
Dit was met afstand een van de grootste wensen van internationale rijders. Voorheen nam CarPlay of Android Auto het hele scherm in beslag. Met OTA 5.9.5 is er een split-screen modus toegevoegd, waardoor je bijvoorbeeld je navigatie via CarPlay kunt tonen, terwijl de andere helft van het scherm beschikbaar blijft voor de native XPENG-voertuiginstellingen of media.
2. Verbeterde Parkeerassistentie (Visueel & Richting)
XPENG staat bekend om zijn sterke parkeerfuncties, maar deze update lost een aantal specifieke irritatiepunten op:
Parkeeroriëntatie in realtime: De interface toont in het parkeervak nu live of de auto vooruit of achteruit (forward-in of reverse-in) wordt ingeparkeerd.
Selectie van uitrijrichting: Bij het automatisch verlaten van een parkeervak kun je nu vooraf expliciet aangeven of je naar links of naar rechts wilt uitsturen op basis van de wegsituatie.
3. XCOMBO Locatie-Triggers
Met het XCOMBO-systeem kunnen XPENG-rijders eigen routines en automatiseringen instellen (zoals klimaatregeling, sfeerverlichting en stoelinstellingen). De update voegt hier locatie- en navigatievoorwaarden aan toe. Je kunt nu instellen dat er specifieke acties worden uitgevoerd zodra je bijvoorbeeld thuis arriveert of een bepaalde bestemming nadert.
4. Wegvallen van de 'Recline-beperking' in Park
Een kleine maar veelgevraagde comfortverbetering: voorheen blokkeerde de software het schakelen uit de parkeerstand (Park) als de rugleuning van de bestuurdersstoel te ver naar achteren was gekanteld, inclusief een waarschuwingsmelding. Deze strikte blokkering en de pop-up zijn nu verwijderd.
5. Uitgebreide Voice Control (Spraakbesturing)
De nauwkeurigheid van de spraakbesturing voor internationale talen (waaronder Engels en Duits) is flink opgeschroefd. Daarnaast kun je nu via spraak direct je verwachte aankomsttijd (ETA) opvragen én dieperliggende functies aansturen, zoals de ventilatieroosters, de Sentry Mode (bewakingsmodus), het kinderslot en de Mindfulness Space.

• FrenzyFreak
6. Xpedal STOP-mode voor One Pedal Driving.
7. Minder opvallend AVAS geluid bij lage snelheid.

Android Auto split screen is wel wennen, maar goed gedaan.

• Reckoner
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ik heb een model 3 premium long range in de bestelling staan. Ik overweeg nu toch om eens serieuzer naar de G6 te kijken. Is toch formaat model Y maar dan voor hetzelfde bedrag als een model 3.

Bij Tesla bieden ze echter wel de 5000 euro inruilbonus. Zoiets hebben ze bij Xpeng zeker niet? Dan wordt het toch meteen wel weer een groter verschil.

Is het bij Xpeng wel mogelijk om je huidige auto in te ruilen en krijg je er normaal gesproken een goed bedrag voor?

Eerst maar even een proefrit plannen en dan de keuze maken.

• eLScha
  • Niet online
FrenzyFreak schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 23:35:

Waar haal je puntje 6 vandaan? Die zag ik nog niet voorbij komen. Zou wel relaxed zijn.

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:40
FrenzyFreak schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 23:35:

Hier staat de hele changelog op de site van Xpeng changelog

Vind persoonlijke vooral de verbetering en (ACC & LCC) en Aanzienlijk verbeterde laadcompatibiliteit met Tesla V3- en V4-Superchargers de belangrijkste wijzigingen.

Mijn bestelde Xpeng is pas afgelopen week uit de fabriek gerold en staat gepland voor eind juli levering. Ik laad wel vaak bij Tesla dus toen ik op diverse plekken last dat de Xpeng niet lekker wilde laden bij de supercharter baalde ik wel, maar nu heb ik weer goede hoop.

Nu nog hopen dat de Google Maps navigatie ook meevalt. Dat gebruik ik ook veel en lees ik ook klachten over, die ik zelf ook ervaarde bij de proefrit.

• Nougat
Nu nog hopen dat de Google Maps navigatie ook meevalt. Dat gebruik ik ook veel en lees ik ook klachten over, die ik zelf ook ervaarde bij de proefrit.
Ik neem aan dat je Google Maps via je gsm gebruikt?

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:40
Nougat schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:36:
[...]

[...]

Ik neem aan dat je Google Maps via je gsm gebruikt?
Zoals al schreef heb ik mijn Xpeng nog niet en moet ik mij baseren op de proefrit van enkele maanden geleden. Toen gebruikte ik Google maps via de CarPlay integratie. Die bleef toen regelmatig hangen, of dat de kaart niet meedraaide als je een bocht pakte of afslag miste. Maar geen idee of dat ondertussen allang gefixt is hoor.

• eLScha
  • Niet online
GAEvakYD schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:30:
[...]

Hier staat de hele changelog op de site van Xpeng changelog
Maar daar staat toch niets over One Pedal Drive “stop” mode? Of lees ik er helemaal overheen?

• FrenzyFreak
eLScha schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:38:
[...]

Maar daar staat toch niets over One Pedal Drive “stop” mode? Of lees ik er helemaal overheen?
Ik heb de update en de toggle in de settings. De app release notes noemen het ook.

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:21
Ik heb een P7+ Long Range besteld in Arctic White met Light Gray ter vervanging van mijn Polestar 2. Levering is een heel eind weg nog, februari pas, maar ik kijk er ontzettend naar uit. Het is heel fijn om te zien dat de updates daadwerkelijk een goede uitrol hebben en ook functies en verbeteringen toevoegen. Bij Polestar laten updates te wensen over.

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:27
Flying schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:27:
Ik heb een P7+ Long Range besteld in Arctic White met Light Gray ter vervanging van mijn Polestar 2. Levering is een heel eind weg nog, februari pas, maar ik kijk er ontzettend naar uit. Het is heel fijn om te zien dat de updates daadwerkelijk een goede uitrol hebben en ook functies en verbeteringen toevoegen. Bij Polestar laten updates te wensen over.
Qua updates zeker een vooruitgang t.o.v. auto's van Geely Group. En qua auto zeker. Wereld van verschil een Polestar 2 met een P7+.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:24

The Wizard

Moderator Mobile
Flying schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:27:
Is dat je levertijd of je geplande datum?

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
eLScha schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:11:
[...]

Waar haal je puntje 6 vandaan? Die zag ik nog niet voorbij komen. Zou wel relaxed zijn.
Let wel, elke uitvoering heeft een eigen changelog, de G9 changelog is niet gelijk aan die van de G6, de G6 2024 model is niet gelijk aan die van de 2025 bijv.

• KWOAD
Klopt, mijn G6 FL LR heeft bijv. wel echte OPD nu.

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:21
The Wizard schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:27:
[...]

Is dat je levertijd of je geplande datum?
Levertijd. De termijnen lopen flink op.

• adriedimitry
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 30-06 19:40
Reckoner schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:38:
Ik heb een model 3 premium long range in de bestelling staan. Ik overweeg nu toch om eens serieuzer naar de G6 te kijken. Is toch formaat model Y maar dan voor hetzelfde bedrag als een model 3.

Bij Tesla bieden ze echter wel de 5000 euro inruilbonus. Zoiets hebben ze bij Xpeng zeker niet? Dan wordt het toch meteen wel weer een groter verschil.

Is het bij Xpeng wel mogelijk om je huidige auto in te ruilen en krijg je er normaal gesproken een goed bedrag voor?

Eerst maar even een proefrit plannen en dan de keuze maken.
2 jaar geleden bod van tesla op eigen auto was aanzienlijk beter dan xpeng, maar we wilde toch voor Xpeng gaan. Even gewacht, nu zijn we zeer blij met de nieuwe G6. Inruil was echter nog steeds slecht bij Xpeng en Tesla heeft inderdaad de 5000 euro actie. We konden de auto partikulier voor een goed bedrag verkopen, iets onder de 5000. Nu erg tevreden met de Xpeng!

• goetfoud
KWOAD schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:02:
Ik mis het niet maar snap niet waarom het bij een 2024 G6 niet kan. Is toch puur een software dingetje?

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:47

BramT

Rule #1

goetfoud schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:40:
[...]

Ik mis het niet maar snap niet waarom het bij een 2024 G6 niet kan. Is toch puur een software dingetje?
Mijn G6 is nog geen jaar oud. Als die nu al niet meer 100% meegenomen wordt dan gaat dat echt een dealbreaker worden voor de volgende keer en dan zie ik het niet heel goed aflopen voor xpeng.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SomolHZYDvCQ3eU32WJ4d5VFra4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2L6tbVBoOcjvBidUwVbdZkjH.png?f=fotoalbum_largeVolgens mij zijn ze net de "early adopters" fase binnen. Je ziet ze langzaam steeds meer, maar nog lang niet "veel". Veel van de toekomstige nieuwe klanten zijn dat per toeval, of omdat ze in de "early adopters" fase horen. En die gaan veel af op forums als deze.

In mijn omgeving vraagt echt iedereen hoe zo'n Xpeng nou is en mijn antwoord is toch steeds vaster "Erg prima auto; doet mee met de beste. Maar de software is gewoon Temu-Tesla." Okay als je van een Europeaan af komt (die liggen nog verder achter), maar als je Tesla gewend was is het gewoon ondermaats.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• KWOAD
[...]

In de Discord wordt genoemd dat het wel met hardware te maken heeft. Zoeken in navigatie wat nu via Google gaat is dan wel weer een softwareding die alleen nieuwe modellen hebben gekregen.

• Wimploo
KWOAD schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 17:40:
[...]

In de Discord wordt genoemd dat het wel met hardware te maken heeft. Zoeken in navigatie wat nu via Google gaat is dan wel weer een softwareding die alleen nieuwe modellen hebben gekregen.
En ik lees dat dat weer met licensies op de chip te maken heeft...

• Drexz
Heeft ondertussen iedereen de update al? Mijn G9 ziet nog steeds geen updates.

Gebruiken jullie trouwens Android Auto met USB kabel of draadloos? Ik merk bij draadloos dat de auto zelf bijna geen 4G meer heeft. Als ik dan bijv Xcombos wil sturen lijken ze niet binnen te komen, Pas als ik die wifi hotspot uit zet dan werkt het weer.

Was een tijdje terug bij Xpeng voor een grote beurt en daar werd gezegd dat het meer OF/OF is, je gebruikt de eigen dingen van de auto of android auto, maar dan werken veel zaken van de auto niet meer (weet niet helemaal of dat klopt). Ik heb zelf het idee dat android auto+kabel het beter maakt.

• ToMaSZ
  • Laatst online: 08:12
Drexz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:49:
Heeft ondertussen iedereen de update al? Mijn G9 ziet nog steeds geen updates.

Gebruiken jullie trouwens Android Auto met USB kabel of draadloos? Ik merk bij draadloos dat de auto zelf bijna geen 4G meer heeft. Als ik dan bijv Xcombos wil sturen lijken ze niet binnen te komen, Pas als ik die wifi hotspot uit zet dan werkt het weer.

Was een tijdje terug bij Xpeng voor een grote beurt en daar werd gezegd dat het meer OF/OF is, je gebruikt de eigen dingen van de auto of android auto, maar dan werken veel zaken van de auto niet meer (weet niet helemaal of dat klopt). Ik heb zelf het idee dat android auto+kabel het beter maakt.
Android auto wireless lijkt me los te moeten staan van de 4g verbinding van de auto.. Hotspot is om de auto internet verbinding te laten maken via je mobiele verbinding van je telefoon. Met Android auto wireless maakt de telefoon in elke auto waar ik dat heb gebruikt (nog geen xpeng) verbinding met het ap van de auto omdat bluetooth niet voldoende bandbreedte heeft voor de AA functionaliteit, niet om de dataverbinding te delen.

What the eyes see, and the ears hear, the mind believes...

• Advocate
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:15
BramT schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:52:
[...] Okay als je van een Europeaan af komt (die liggen nog verder achter), maar als je Tesla gewend was is het gewoon ondermaats.
Grappig dat je dan net Tesla aanhaalt als voorbeeld; die al jaren self driving promoot en het nu alleen bij de laatste hardware versie (deels) aanbiedt. Mijn werkgever had destijds als een van de eerste de model X toen de bijtelling nog 4% was, behoorlijk veel extra betaald voor die optie (wat toen werd gepromoot als self driving). Nooit kunnen gebruiken. Zal er ook nooit komen voor dat model.

Veel recenter de Renault 5 in de gaten gehouden, deze zou V2G voorbereid zijn. Blijkt nu slechts een jaar later alleen bij de meest recente productie modellen te zijn in verband met nieuwere versie boordladers die noodzakelijk zijn. Bij de eerste batches heb je gewoon pech.

En dan praten we bij Xpeng niet eens over een optie waarmee hij verkocht is destijds. Zou dus niet inzien waarom dat een dealbreaker zou moeten zijn voor het merk Xpeng. We hebben het ook niet over een simpele software update maar een toevoeging van een optie. Het is helemaal niet raar dat een ouder model, al is het maar een jaar, andere niet compatibel hardware heeft.

Als toevoegen van nieuwe opties op oudere modellen de maatstaaf voor een merk is, dan blijven er weinig merken over vrees ik.

Snap overigens wel dat je het balen vindt! Zeker als je die optie graag gehad zou hebben. Dat vond mijn werkgever ook toen hij een paar maanden het berichtje over self driving van Tesla las.

• roel00
[...]

Ja dat klopt waarschijnlijk wel. Maar ze hebben nu de FL modellen gedaan, die inderdaad iets afwijkende hardware hebben. Hierdoor vonden ze het vermoedelijk niet verstandig om het voor alle modellen toe te passen. En dat is maar goed ook, want er valt nog een en ander aan te verbeteren.

• FrenzyFreak
KWOAD schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:02:
Kleine kanttekening:
OPD werkt wanneer je vooruit rijdt, niet wanneer je achteruit rijdt!

Probeer het even voor je heel krap inparkeert ;)

• ExoFun
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
De Xpeng LO3 is ook aangekondigd... ben benieuwd hoe deze het gaat doen: Maak kennis met de nieuwe XPENG L03 | XPENG Nederland

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
ExoFun schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:21:
De Xpeng LO3 is ook aangekondigd... ben benieuwd hoe deze het gaat doen: Maak kennis met de nieuwe XPENG L03 | XPENG Nederland
Helaas nog niks bekend over motoren, accu's en prijzen. Ben benieuwd! Interieur ziet er wel goed uit.

YouTube: XPENG L03 FIRST Look - this Budget MONA EV is Coming to YOUR Country!

• ExoFun
  • Nu online
The Wizard schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:46:
[...]

Helaas nog niks bekend over motoren, accu's en prijzen. Ben benieuwd! Interieur ziet er wel goed uit.

YouTube: XPENG L03 FIRST Look - this Budget MONA EV is Coming to YOUR Country!
Ja inderdaad. Ik moet rond 22 december een nieuwe auto kiezen dus ik ben wel benieuwd of die al zo snel geleverd kan worden.

Vanaf de Munich auto show gaan ze meer bekend maken die op 16 juli bekend is.

[ Voor 7% gewijzigd door ExoFun op 03-07-2026 13:43 ]

• Nougat
Ziet er best leuk uit en head-up display, mis voor mezelf dan wel de normale cockpit-display en nog steeds een zonnescherm in het dak. (Ja ik weet wat er zilver spul in zit wat de UV en warmte tegen zou moeten houden, maar ik heb gemerkt met proefritten dat op mijn kale knar het veel te warm is als de zon door het dak schijnt)

• Nowhereman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-07 21:09

Nowhereman

Ygenweis

Vandaag een proefrit gemaakt in een G9 LR 2026 model met software versie 5.9.5

Ik rijd nu een KIA Sportage.

Wat mij opviel:

Motorkap bewoog terwijl ik 100 reed?

Het afstand houden tot een voorganger op de ACC was schokkerig, auto hield wat abrupt in om vervolgens weer hard op te trekken. Ik weet even niet meer welke rijmodus ik had, ik bedenk mij terwijl ik dit type dat dat wellicht mee werkt?

Ik kon geen 'hey xpeng' gebruiken. Ik kon ook de instelling niet vinden om die te activeren.

Ik kon de externe speaker/boombox niet testen omdat ik ook daar de instelling niet van kon vinden, ik weet redelijk zeker waar ie zat maar wellicht verplaatst na de update?

De auto rijd heel erg fijn. Voelt niet als een grote auto.

Het scherm en de systemen reageren strak en snel.

Zelf laten inparkeren is erg tof!

In sportmodus is een launch mode beschikbaar en daarmee is de auto serieus rap uit de voeten. Ik heb ook de Performance gereden vorig jaar en hoewel de Performance duidelijk rapper is vind ik de LR er toch doet onwijs voor onder doen middels launch mode.

Massage is top en serieus hard, alsof er echt iemand in je rug loopt te duwen, dat had ik niet verwacht, positief verrast!

De standaard velgen hebben echt een opknapbeurt gehad echt een enorme stap vooruit t.o.v. de 2024 velgen.

-Pwn the day-

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Nowhereman schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:43:
Vandaag een proefrit gemaakt in een G9 LR 2026 model met software versie 5.9.5

Ik rijd nu een KIA Sportage.

Wat mij opviel:

Motorkap bewoog terwijl ik 100 reed?

Het afstand houden tot een voorganger op de ACC was schokkerig, auto hield wat abrupt in om vervolgens weer hard op te trekken. Ik weet even niet meer welke rijmodus ik had, ik bedenk mij terwijl ik dit type dat dat wellicht mee werkt?

Ik kon geen 'hey xpeng' gebruiken. Ik kon ook de instelling niet vinden om die te activeren.

Ik kon de externe speaker/boombox niet testen omdat ik ook daar de instelling niet van kon vinden, ik weet redelijk zeker waar ie zat maar wellicht verplaatst na de update?

De auto rijd heel erg fijn. Voelt niet als een grote auto.

Het scherm en de systemen reageren strak en snel.

Zelf laten inparkeren is erg tof!

In sportmodus is een launch mode beschikbaar en daarmee is de auto serieus rap uit de voeten. Ik heb ook de Performance gereden vorig jaar en hoewel de Performance duidelijk rapper is vind ik de LR er toch doet onwijs voor onder doen middels launch mode.

Massage is top en serieus hard, alsof er echt iemand in je rug loopt te duwen, dat had ik niet verwacht, positief verrast!

De standaard velgen hebben echt een opknapbeurt gehad echt een enorme stap vooruit t.o.v. de 2024 velgen.
Motorkap die beweegt is idd bekend, bij veel automerken tegenwoordig ivm voetgangersveiligheid. Je kan dit verminderen door de de bumpstops aan te passen of de motorkap verzwaren met antidreun matten.

ACC is idd nerveuzer, dat viel mij ook op bij de testritten (G6 en P7+), zal wel een Xpeng dingetje zijn, misschien dat drive mode nog van invloed is. Daarnaast laat hij veel grotere gaten dan de ACC van Kia bijv.

Externe speaker zit toch niet meer op de facelift versie?

• ferminem
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:04
Nougat schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:59:
Ziet er best leuk uit en head-up display, mis voor mezelf dan wel de normale cockpit-display en nog steeds een zonnescherm in het dak. (Ja ik weet wat er zilver spul in zit wat de UV en warmte tegen zou moeten houden, maar ik heb gemerkt met proefritten dat op mijn kale knar het veel te warm is als de zon door het dak schijnt)
Zijn prima oplossingen voor

• Nougat
ferminem schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 23:16:
[...]

Zijn prima oplossingen voor
Je kan inderdaad een inzetscherm voor het glazendak gebruiken, maar het had mooier geweest als Xpeng er een elektrisch zonnescherm erin had geplaast, zodat je de keuze hebt van open/dicht.

• V_Andy
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:14
Nougat schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 11:39:
[...]

Je kan inderdaad een inzetscherm voor het glazendak gebruiken, maar het had mooier geweest als Xpeng er een elektrisch zonnescherm erin had geplaast, zodat je de keuze hebt van open/dicht.
Ik denk dat de X9 dit wel heeft. Uiteraard wel een auto die een pak groter is als bv de g6.

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-07 14:54
Ik heb een vraag over de nieuwe functie P-comfort.

Als ik dit opvraag via chat krijg ik dit :

Als P-Comfort daadwerkelijk actief is en jij stapt uit terwijl niemand meer in de auto zit, dan blijft de airco of verwarming gewoon doorwerken. De auto detecteert daarvoor niet of er nog iemand aanwezig is; P-Comfort is bedoeld om de comfortfuncties actief te houden terwijl de auto geparkeerd staat.

Dat betekent:

❄️ De klimaatregeling blijft de ingestelde temperatuur handhaven.

🔋 De auto blijft daarvoor energie uit de hoogspanningsaccu gebruiken.

🔒 De auto kan gewoon vergrendeld zijn terwijl de klimaatregeling actief blijft.

⏱️ De modus stopt uiteindelijk automatisch (bijvoorbeeld na een bepaalde tijd of als de acculading te laag wordt), of wanneer je hem zelf beëindigt.

Als P-Comfort niet actief is, dan gebeurt juist het tegenovergestelde: nadat je uitstapt en de auto vergrendelt, schakelt de klimaatregeling na korte tijd uit en gaat de auto in slaapstand.

Klopt dit in de praktijk dat de Airco etc. ook blijft lopen wanneer ik alleen uitstap als P-comfort actief is?

ik vind het een handige functie, maar ik wil dit niet elke keer aan of uit moeten zetten. Maar 24/7 airco actief als ik als laatste alleen ben uitgestapt lijkt me niet handig...

[ Voor 10% gewijzigd door pitchdown op 06-07-2026 15:12 ]

• Drexz
Heeft iemand dit misschien een keer gehad? Vandaag gebruikte ik de automatische inparkeer functie. Bij het parkeren kwam de melding dat de plek krap was en werden de spiegels ingeklapt. Na het parkeren stond de auto in P. Toen ik wegliep werdt de auto niet gelocked. Toen ben ik terug gelopen, de auto gaf op het display nog steeds het parkeren scherm. Toen ben ik in de parkeergarage iets van 100 meter gereden, naar een plek aan de andere kant, de spiegels bleven ingeklapt en het hele stuk zag ik nog de parkeer kies mode (auto stond in D). Toen heb ik de auto nog eens laten parkeren, daarna toen ik wegliep lockte hij wel.

Ik hoop dat als ik zo instap (ben op werk) dat hij wel gewoon uit de parkeerstand komt en zelf normaal de spiegels uitklapt.

Ik heb ondertussen wel de laatste update binnen van XOS. Dit gaat om de G9 uit 2024.

• TheHPWhisperer
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 01:11
pitchdown schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:11:
Ik heb een vraag over de nieuwe functie P-comfort.

Als ik dit opvraag via chat krijg ik dit :

Als P-Comfort daadwerkelijk actief is en jij stapt uit terwijl niemand meer in de auto zit, dan blijft de airco of verwarming gewoon doorwerken. De auto detecteert daarvoor niet of er nog iemand aanwezig is; P-Comfort is bedoeld om de comfortfuncties actief te houden terwijl de auto geparkeerd staat.

Dat betekent:

❄️ De klimaatregeling blijft de ingestelde temperatuur handhaven.

🔋 De auto blijft daarvoor energie uit de hoogspanningsaccu gebruiken.

🔒 De auto kan gewoon vergrendeld zijn terwijl de klimaatregeling actief blijft.

⏱️ De modus stopt uiteindelijk automatisch (bijvoorbeeld na een bepaalde tijd of als de acculading te laag wordt), of wanneer je hem zelf beëindigt.

Als P-Comfort niet actief is, dan gebeurt juist het tegenovergestelde: nadat je uitstapt en de auto vergrendelt, schakelt de klimaatregeling na korte tijd uit en gaat de auto in slaapstand.

Klopt dit in de praktijk dat de Airco etc. ook blijft lopen wanneer ik alleen uitstap als P-comfort actief is?

ik vind het een handige functie, maar ik wil dit niet elke keer aan of uit moeten zetten. Maar 24/7 airco actief als ik als laatste alleen ben uitgestapt lijkt me niet handig...
Inderdaad een handige functie voor als je even een winkel in en uit moet voor een boodschapje. De functie moet je overigens wel actief aanzetten nadat je ergens bent gestopt. Het is niet zo dat, eenmaal aangezet, 'ie steeds actief is (en gelukkig maar...).

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:48

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Zaterdag een proefrit gepland staan met G6, ik ben benieuwd! In Echt/Susteren in het zuiden van het land is een roadshow, dus als meer mensen een proefrit willen boeken kun je dat nu nog doen.

Zelf ben ik ook erg benieuwd naar de launch van de L03 volgende week.

is everything cool?

• Nougat
Ik ben benieuwd of er een update/facelift komt van de G6 met de hardware uit de L03...

• larikoek
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 10-07 10:02
Graag hoor van jullie wat jullie doen om je auto te wassen? Ik ging altijd door de wasstraat maar heb nu met mijn nieuwe G6 eigenlijk een beetjes angst of dat allemaal wel goed gaat..... :?
Of alle toeters en bellen af blijven gaan en of die niet denkt dat je een aanrijding krijgt en gaat remmen o.i.d.
Ik hoor graag wat jullie ervaring is en wat jullie precies doen (instellen of welke functies uitzetten).

• CombatHermit
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-07 11:15
larikoek schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:33:
Graag hoor van jullie wat jullie doen om je auto te wassen? Ik ging altijd door de wasstraat maar heb nu met mijn nieuwe G6 eigenlijk een beetjes angst of dat allemaal wel goed gaat..... :?
Of alle toeters en bellen af blijven gaan en of die niet denkt dat je een aanrijding krijgt en gaat remmen o.i.d.
Ik hoor graag wat jullie ervaring is en wat jullie precies doen (instellen of welke functies uitzetten).
Ik rij zo'n 1x in de twee maanden door de wasstraat. Hoef niet eens de spiegels in te klappen. Dus geen probleem. Het enige wat even uitzoeken was hoe de auto in "Neutraal" gezet moest worden.

Dit doe je door het pookje bij stilstand / Park, klein beetje omhoog te doen en het daar even vast te houden, zonder dat je hem daadwerkelijk in een rijstand zet. Misschien handig om dat even uit te proberen op de parkeerplaats of eigen oprit.

Verder hoefde ik niet iets te doen. :*)

• KWOAD
Ik rijd met mijn G6 ook regelmatig door de wasstraat. Wat ik doe:
  • Uiteraard in N
  • Spiegels inklappen, omdat ik denk dat de auto dan beter wordt gereinigd omdat de auto als smaller wordt gezien en de borstels dus dichterbij komen.
  • Automatische ruitenwisser uit

• Wimploo
Zorg ook dat de parkeerrem uit staat.

• larikoek
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 10-07 10:02
Wimploo schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:25:
Zorg ook dat de parkeerrem uit staat.
Bedoel je hiermee de autohold??

• KWOAD
Met parkeerrem bedoel je de P-stand of de automatische handrem?

als hij in neutraal staat, staat hij niet in P, dus dat gaat goed. Automatische handrem moet je wel op letten inderdaad, door vooral niet te hard te remmen bij het stoppen voor de wasstraat.

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-07 16:16
KWOAD schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:23:
Met parkeerrem bedoel je de P-stand of de automatische handrem?

als hij in neutraal staat, staat hij niet in P, dus dat gaat goed. Automatische handrem moet je wel op letten inderdaad, door vooral niet te hard te remmen bij het stoppen voor de wasstraat.
Zou je autohold ook uit moeten zetten?

• Suicyder
Obelixxx schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:56:
[...]

Als je vanuit P of autohold naar N schakelt blijft de autohold aan staan merkte ik. Zelf zet ik hem even kort in D met voet lichtjes op de rem om hem op zijn plek te houden, vanuit daar dan naar N (Ik zat mij een keer te schamen bij de carwash (1e keer) dat het niet lekker ging, gelukkig niemand achter mij).

Wellicht dat er een makkelijkere volgorde is, of een knop voor de autohold :+

[ Voor 12% gewijzigd door Suicyder op 09-07-2026 09:59 ]

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Obelixxx schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:56:
[...]

Ja voor het gemak wel. Als je het aan laat staan moet je bij het schakelen van D naar N de rem niet (hard) indrukken. Als je dat wel doet en hij schiet in 'AutoHold' dan is de wasstraat band niet blij. Als je dan nog moet gaan zoeken naar het juiste schermpje bezorg je jezelf extra stress.

Gewoon vlak voor je aan de beurt bent even 'Autohold' uitschakelen en daarna weer inschakelen. Mocht je vaak naar dezelfde wasstraat gaan kan je ook een XCombo makne die locatiegebaseerd triggert en nog wat voorbereidende acties uitvoert. Helaas kan je daar nog niet autohold uitschakelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Mirabis op 09-07-2026 10:03 ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• KWOAD
Autohold schakelt bij mij pas in wanneer ik het rempedaal erg diep indruk. Zolang ik dat niet doe, is er ook geen probleem.

MAAR: op nieuwe modellen met de nieuwste versie zit tegenwoordig One Pedal Drive. Die stopt de auto als je gas los laat, maar zet ook automatisch de handrem er op. Die optie moet dus wel absoluut uit staan. Maar wellicht is daar rekening mee gehouden als je de auto in N zet…

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Vandaag een proefrit gemaakt in de XPENG G6 Long Range in het zwart. Omdat de lease van mijn Ioniq 5 eind november afloopt, ben ik alvast aan het oriënteren op een mogelijke opvolger.

Mijn eerste indrukken:
  • De wegligging voelde prettig aan en is wat mij betreft goed vergelijkbaar met die van de Ioniq 5.
  • Ik had wel echt het gevoel dat ik in een cockpit zat. Ondanks dat de G6 een hoge auto is, voelt het interieur ook relatief hoog en omsloten aan. Waar de Ioniq 5 voorin erg ruimtelijk aanvoelt met veel open ruimte tussen de stoelen, is de middenconsole in de G6 veel prominenter aanwezig. Niet storend, maar wel iets waar ik even aan moest wennen.
  • Ook de digitale achteruitkijkspiegel, die op een camera gebaseerd is, was in het begin even wennen. Gelukkig kun je deze functie uitschakelen als dat je voorkeur heeft.
  • Verder zit de auto vol met technische snufjes, maar de proefrit was eigenlijk te kort om alles goed uit te proberen.
Nu resteert vooral nog de keuze voor de kleur én de vraag of ik voor de Standard Range of de Long Range ga. De Long Range lijkt net binnen mijn leasebudget te passen, maar heel lange afstanden rijd ik voor mijn werk niet. Gemiddeld kom ik uit op zo'n 20.000 tot 25.000 kilometer per jaar, dus qua actieradius zou de Standard Range waarschijnlijk ook prima voldoen.

Aan de andere kant zijn de extra technische voorzieningen, de uitgebreidere rijhulpsystemen en het Nappa-leer wel aantrekkelijke extra's. Je bent een tweaker of je bent het niet. 😉

Ik heb de XPENG-medewerker ook gevraagd naar de verwachte levertijd van de nieuwe L03. Zijn verwachting is dat deze pas volgend jaar geleverd zal worden. Toch wacht ik eerst nog even het event van volgende week af voordat ik definitief een keuze maak.

Voor de liefhebber heb ik ook wat extra kiekjes gemaakt van de P7+. Opzich een mooie wagen, maar ik vind hem persoonlijk toch echt te lang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UzuLyrW__DACYNgOGsYkv146y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mx3gItHTmrJd5VogxyN6Jy8S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGadvJ1zCBt4si6POLF6O7CyjQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnHjBUTqH5Ea2T6WWCEuXigZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1oOu3sT-vk3_eaNqmUsAp4C3vzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/paOL12VH8BM53GazWPtsojTD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMdp2cKPwLImuNp5B5IfvTSktO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N2Py7R7MlodeoOCHptGOrWNS.jpg?f=fotoalbum_large

is everything cool?

• eLScha
  • Niet online
Is er eigenlijk ooit iemand die meer dan 200kw kan laden met z’n G6SR 2025? Ik ben daar echt nog nooit in de buurt gekomen.

• mattlok
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:16
eLScha schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:21:
Is er eigenlijk ooit iemand die meer dan 200kw kan laden met z’n G6SR 2025? Ik ben daar echt nog nooit in de buurt gekomen.
Zeker. Met Ionity op vakantie paar keer gehad. Bij Fastned nooit.

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:16
Weet iemand of het dealernetwerk van Xpeng nog verder wordt uitgebreid? Ik ben ook in voor een nieuwe auto (al duurt dat nog 1,5 jaar :) Je kan niet vroeg genoeg beginnen met de voorpret) en de G6 en de aankomende L03 staan ook op mijn lijst. Wonende onder de rook van Arnhem zit de dichtstbijzijnde dealer in Utrecht/Eindhoven. Niet erg handig en wellicht daardoor niet (praktisch) haalbaar.

• hoipimniet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:35
Jazeker, niet veel meer maar wel degelijk meer. Vaak wordt de stroom verdeeld als je met z'n tweeën aan een lader hangt, dus als je met twee auto's aan dezelfde 300kW-lader zit laad je allebei met 150. Misschien is dat een verklaring?

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:18
Is de AVAS sinds 5.9.5. een stuk verbeterd van binnen? Ik vind een van de grootste voordelen van een elektrische auto de stilte aan boord, maar met de POV filmpjes die ik op YouTube heb gezien is die AVAS echt verschrikkelijk aanwezig. Op mijn Kona 2020 heb ik gelukkig nog een VESS knop waarbij ik het geluid helemaal uit kan zetten (alleen netjes buiten de woonwijken uiteraard) maar ik begrijp niet waarom Xpeng de keuze heeft gemaakt om dit van binnen zo hard te laten klinken.

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Gerjannn schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:00:
Is de AVAS sinds 5.9.5. een stuk verbeterd van binnen? Ik vind een van de grootste voordelen van een elektrische auto de stilte aan boord, maar met de POV filmpjes die ik op YouTube heb gezien is die AVAS echt verschrikkelijk aanwezig. Op mijn Kona 2020 heb ik gelukkig nog een VESS knop waarbij ik het geluid helemaal uit kan zetten (alleen netjes buiten de woonwijken uiteraard) maar ik begrijp niet waarom Xpeng de keuze heeft gemaakt om dit van binnen zo hard te laten klinken.
Dat probleem is toch bij de G6 vooral? Heb er iig nooit last van in mijn G9P (2024 model)

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:18
Mirabis schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:03:
[...]

Dat probleem is toch bij de G6 vooral? Heb er iig nooit last van in mijn G9P (2024 model)
Sorry, de G6 inderdaad

• eLScha
  • Niet online
hoipimniet schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:48:
[...]

Jazeker, niet veel meer maar wel degelijk meer. Vaak wordt de stroom verdeeld als je met z'n tweeën aan een lader hangt, dus als je met twee auto's aan dezelfde 300kW-lader zit laad je allebei met 150. Misschien is dat een verklaring?
Hoef niet vaak te snelladen, maar 180 is wel echt de max die ik gezien heb. Vaak ver daaronder. 150/160.

Ionity, Fastned, 300kw laders, 400kw laders. Het lijkt allemaal niet zoveel uit te maken. Meestal start hij ook erg laag. Ergens zo bij 50/60 en dan heel langzaam naar het punt waarop hij stabiel blijft. Soms ook maar 120 of zo.

Dacht dat het misschien door die LFP-accu komt. Niet helemaal wat ik ervan had verwacht.

• goetfoud
eLScha schreef op zondag 12 juli 2026 @ 18:17:
[...]

Hoef niet vaak te snelladen, maar 180 is wel echt de max die ik gezien heb. Vaak ver daaronder. 150/160.

Ionity, Fastned, 300kw laders, 400kw laders. Het lijkt allemaal niet zoveel uit te maken. Meestal start hij ook erg laag. Ergens zo bij 50/60 en dan heel langzaam naar het punt waarop hij stabiel blijft. Soms ook maar 120 of zo.

Dacht dat het misschien door die LFP-accu komt. Niet helemaal wat ik ervan had verwacht.
Ik heb een G6P uit 2024. Zit altijd boven de 200kW maar meestal zelfs boven 250kW.

Geen problemen dus

• Exocet
  • Niet online
Hier een G6 FL, vandaag 250 gehaald, dat vanaf 40%.

• hoipimniet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:35
eLScha schreef op zondag 12 juli 2026 @ 18:17:
[...]

Vaag, ik heb ook een "oud" model G6SR en heb afgelopen vrijdag nog bij een 400kW-lader de 210 gezien... Met een officiële max van 215 vind ik dat zeer netjes.

• TheHPWhisperer
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 01:11
Gerjannn schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:00:
Voorheen hoorde ik het vrij duidelijk, met 5.9.5. hoor ik het eigenlijk niet meer...(G9P 2025)

• roel00
FREAKJAM schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:44:
Vandaag een proefrit gemaakt in de XPENG G6 Long Range in het zwart. Omdat de lease van mijn Ioniq 5 eind november afloopt, ben ik alvast aan het oriënteren op een mogelijke opvolger.

Mijn eerste indrukken:
  • De wegligging voelde prettig aan en is wat mij betreft goed vergelijkbaar met die van de Ioniq 5.
  • Ik had wel echt het gevoel dat ik in een cockpit zat. Ondanks dat de G6 een hoge auto is, voelt het interieur ook relatief hoog en omsloten aan. Waar de Ioniq 5 voorin erg ruimtelijk aanvoelt met veel open ruimte tussen de stoelen, is de middenconsole in de G6 veel prominenter aanwezig. Niet storend, maar wel iets waar ik even aan moest wennen.
  • Ook de digitale achteruitkijkspiegel, die op een camera gebaseerd is, was in het begin even wennen. Gelukkig kun je deze functie uitschakelen als dat je voorkeur heeft.
  • Verder zit de auto vol met technische snufjes, maar de proefrit was eigenlijk te kort om alles goed uit te proberen.
Nu resteert vooral nog de keuze voor de kleur én de vraag of ik voor de Standard Range of de Long Range ga. De Long Range lijkt net binnen mijn leasebudget te passen, maar heel lange afstanden rijd ik voor mijn werk niet. Gemiddeld kom ik uit op zo'n 20.000 tot 25.000 kilometer per jaar, dus qua actieradius zou de Standard Range waarschijnlijk ook prima voldoen.

Aan de andere kant zijn de extra technische voorzieningen, de uitgebreidere rijhulpsystemen en het Nappa-leer wel aantrekkelijke extra's. Je bent een tweaker of je bent het niet. 😉

Ik heb de XPENG-medewerker ook gevraagd naar de verwachte levertijd van de nieuwe L03. Zijn verwachting is dat deze pas volgend jaar geleverd zal worden. Toch wacht ik eerst nog even het event van volgende week af voordat ik definitief een keuze maak.

Voor de liefhebber heb ik ook wat extra kiekjes gemaakt van de P7+. Opzich een mooie wagen, maar ik vind hem persoonlijk toch echt te lang.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Neem geen SR. Die heeft een mediatek chipset voor de media (geen Snapdragon), nepleer en geen Orin-X chip, maar een losse unit voor ADAS functies zonder ALC. Het is een echte instapper. Zelf zou ik altijd voor de P7+ kiezen i.p.v. de G6. Het is gewoon luxure auto, die 30 cm langer is en een Turing chip heeft met de mogelijkheid (geen belofte) voor VLA2.0.

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

roel00 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:46:
[...]

Neem geen SR. Die heeft een mediatek chipset voor de media (geen Snapdragon), nepleer en geen Orin-X chip, maar een losse unit voor ADAS functies zonder ALC. Het is een echte instapper. Zelf zou ik altijd voor de P7+ kiezen i.p.v. de G6. Het is gewoon luxure auto, die 30 cm langer is en een Turing chip heeft met de mogelijkheid (geen belofte) voor VLA2.0.
Thanks! Ik wacht ook nog af tot komende donderdag, dan is de globale lancering van de L03. Er is zojuist al meer informatie beschikbaar gesteld over het model. De Kunpeng Super Range Extender variant komt ook naar Europa.

De auto wordt in de volgende landen als eerste gelanceerd:
  • China
  • Duitsland
  • Zweden
  • Nederland
  • Noorwegen
  • Belgie
  • Denemarken
  • Frankrijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbntSNX6ZPheBQLIc5KN6h81E4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7a09ovgHT1RgVbkjBvQ8dtbv.jpg?f=fotoalbum_large

De volgende specs hebben ze al gedeeld:
  • WLTP: 520km
  • Energieverbruik: 15.3 kWh/100km
  • 0-100km/h: 4.5 sec

is everything cool?

• KWOAD
Hier een G6 LR ‘25. Inderdaad sinds de update is AVAS praktisch niet meer hoorbaar binnen.

• ExoFun
  • Nu online
FREAKJAM schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:29:
[...]

Thanks! Ik wacht ook nog af tot komende donderdag, dan is de globale lancering van de L03. Er is zojuist al meer informatie beschikbaar gesteld over het model. De Kunpeng Super Range Extender variant komt ook naar Europa.

De auto wordt in de volgende landen als eerste gelanceerd:
  • China
  • Duitsland
  • Zweden
  • Nederland
  • Noorwegen
  • Belgie
  • Denemarken
  • Frankrijk
[Afbeelding]

Hoop echt dat ze ons verrassen dat ze dit jaar nog kunnen leveren. Is voor mij nu echt #1 op mijn shortlist.

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

ExoFun schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:13:
[...]

Hoop echt dat ze ons verrassen dat ze dit jaar nog kunnen leveren. Is voor mij nu echt #1 op mijn shortlist.
Ik hoop dat zelf ook. Afgelopen zaterdag sprak ik een medewerker van XPENG tijdens een roadshow in Echt-Susteren. Hij gaf aan dat het waarschijnlijk pas volgend jaar zou worden. Desondanks wil ik eerst afwachten wat er aanstaande donderdag officieel wordt aangekondigd.

is everything cool?

• atanis
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 15-07 15:01
De koffer van die L03 is wel krap, 300 nog wat liter. De L05 is ook net aangekondigd, lijkt qwa formaat meer op de G7, hoop dat die ook snel komt. De G7 is officieel in België al geïntroduceerd, maar daar hoor je niks meer over vreemd genoeg. Zijn geen reviews over te vinden, niks.

• roel00
atanis schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:16:
De koffer van die L03 is wel krap, 300 nog wat liter. De L05 is ook net aangekondigd, lijkt qwa formaat meer op de G7, hoop dat die ook snel komt. De G7 is officieel in België al geïntroduceerd, maar daar hoor je niks meer over vreemd genoeg. Zijn geen reviews over te vinden, niks.
De G7 komt niet naar Europa. Sommigen hoopten daarop, maar Xpeng heeft die keutel ingetrokken. De L03 komt wel, er is een launch-event deze week in München. Je geeft aan dat de L05 is aangekondigd, waar lees je dat dan? Van Xpeng zelf heb ik geen enkele aankondiging gezien.

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

FREAKJAM schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:29:
[...]

In China zijn er in principe maar 2 verschillende EV (EREV buiten beschouwing gelaten) modellen. Eentje met een 56 kWh LFP en eentje met een 69 kWh LFP batterij en beide modellen zijn RWD. De snelste RWD doet 0-100 in 6,6 seconden.
Verwacht ook 400V ipv 800V. Das dan een van de grote verschillen met de G6.

In Europa komt er ook een AWD versie beschikbaar. Dus die 4.5 seconden zal dan wel van de AWD zijn. 520 km WLTP zal de 69 kWh RWD versie zijn (komt volgens mij wel overeen met de 625 CLTC range). Al is nog niet bevestigd dat de long range versie 69 kWh zal hebben. Zag dat een Australische reviewer aangaf dat ze daar waarschijnlijk eentje krijgen met 71 kWh.

Met VLA 2.0 (high end model met 1500 TOPS (2x Turing)) zal dit een zeer interessante auto gaan worden mits de instapper begint bij 35/36k.
De G6 begint bij 42k, klinkt logisch als de long range L03 versie daaronder zit.

De presentatie begint trouwens donderdag om 13:00 uur.

[ Voor 17% gewijzigd door EXCalibur_EeK op 14-07-2026 13:57 ]

• sjoerd-p
Ik heb een G9 LR die ook een LFP batterij heeft. In Nederland is mijn ervaring tot nu toe erg teleurstellend. Met iemand anders aan dezelfde Fastned lader kom ik niet verder dan 150kW en toen hij/zij weg ging kwam ik op 175kW.

In België en Frankrijk daarentegen, ga ik met gemak (gemiddeld) over de 300kW heen. En dan zit ik binnen 8 minuten al boven de 42kWh. Heerlijk. Nauwelijks genoeg tijd om een ijsje te halen en op te eten....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMM0hcodGj4CVMqIwQY6_LjnQpw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B5qDrL2Pb8H9cjTgMHwKLlB1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B70Xhgn-8oAZE8Tn0bY3w0yTHcA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y78YCgcF7gIVsRs6n0rH5CQ4.jpg?f=fotoalbum_tile

• atanis
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 15-07 15:01
roel00 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:01:
[...]

De G7 komt niet naar Europa. Sommigen hoopten daarop, maar Xpeng heeft die keutel ingetrokken. De L03 komt wel, er is een launch-event deze week in München. Je geeft aan dat de L05 is aangekondigd, waar lees je dat dan? Van Xpeng zelf heb ik geen enkele aankondiging gezien.
Xpeng prepares major product offensive with multiple new filings - CnEVPost

Ook een G9L :P , ook als EREV. Alleen voor China denk ik.

Mooie auto die L05, hoop dat die wel naar Europa komt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9B-UNl5tYQJVu0F0Dq0XVzlhqFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dvy6VDR937Zr6KJ6Dm0hiLBN.avif?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door atanis op 14-07-2026 15:35 . Reden: foto ]

• ferminem
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:04
atanis schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:16:
Nee hoor 539 liter voor de L03

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
sjoerd-p schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:03:
[...]

Ik heb een G9 LR die ook een LFP batterij heeft. In Nederland is mijn ervaring tot nu toe erg teleurstellend. Met iemand anders aan dezelfde Fastned lader kom ik niet verder dan 150kW en toen hij/zij weg ging kwam ik op 175kW.

In België en Frankrijk daarentegen, ga ik met gemak (gemiddeld) over de 300kW heen. En dan zit ik binnen 8 minuten al boven de 42kWh. Heerlijk. Nauwelijks genoeg tijd om een ijsje te halen en op te eten....
[Afbeelding][Afbeelding]
Bij dubbele bezetting wordt idd de boel verdeeld (bij de Alpitronics die bijv. Fastned gebruikt). De 300 kW units hebben 6 x 50 kW units erin zitten, dus als je met een langzame stellantis staat te laden (die niet hoger komt dan 50 kW) dan heb jij nog 250 kW tot je beschikking, pakt ie net 51 kW dan ben jij 1 module kwijt en heb je nog 200 kW.

• sjoerd-p
The Wizard schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:14:
[...]

Bij dubbele bezetting wordt idd de boel verdeeld (bij de Alpitronics die bijv. Fastned gebruikt). De 300 kW units hebben 6 x 50 kW units erin zitten, dus als je met een langzame stellantis staat te laden (die niet hoger komt dan 50 kW) dan heb jij nog 250 kW tot je beschikking, pakt ie net 51 kW dan ben jij 1 module kwijt en heb je nog 200 kW.
Ik had het idee dat het hele station ook stroomtekort had, want toen de andere auto weg was, liep het bij mij nog maar op tot 170 i.p.v. gelijk richting 300 te gaan. Maar goed, mijn reis naar Frankrijk was inderdaad op een rustig moment. Dat zal deze zomer wel anders zijn met mijn vouwwagen erachter en kano's erop. Dan waren de gemiddeldes boven de 300 wel lekker, maar misschien wat onrealistisch bij drukte... We gaan het meemaken.

• Suicyder
Dat is inderdaad een FastNed ding, verschil met bijvoorbeeld Ionity is dat ze bij Ionity accupakketten hebben staan voor het geheel. Er zijn geloof ik nu maar 2 FastNed locaties met accu's (testfase), de rest heeft allemaal een netaansluiting zonder accu's, wat leuk lijkt, maar in de praktijk beperkt tot het aansluitvermogen van het station.Voordeel van stations met accu is gewoon dat de accu's ook bij minimaal gebruik geladen worden, om meer piekvermogen te kunnen leveren wanneer nodig.

Vorig jaar een flinke zomertrip gemaakt (2.100 km enkele reis) met Ionity en eigenlijk overal waar Hyperchargers met accu stonden het maximum laadvermogen kunnen halen (297 kW bij pre FL G6). Meeste stations waren Ionity.

Ben vooral benieuwd hoe het dit jaar zal zijn, meer 800V merken en auto's op de weg, eens zien komende week of het dan bij stations met de ondersteuning hiervoor drukker is. Ik heb vorige week nog een keer een Tesla v4 (Harderwijk) geprobeerd, maar mijn auto heeft nog steeds max 98 kW aldaar. Had gehoopt dat amperage iets hoger mocht nu, maar dat is niet veranderd (nog steeds max 250A aldaar).
Laden & Energie
Aanzienlijk verbeterde laadcompatibiliteit met Tesla V3- en V4-Superchargers. Snellere laadprestaties bij koud weer. Verbeterd thermisch batterijbeheer bij lage temperaturen. Nauwkeurigere batterijpercentage (SOC) na het laden. Nauwkeurigere berekening van de resterende actieradius. Verbeterde rapportage van de batterijgezondheid (SOH) voor nieuwe batterijpakketten. Uitgebreide energieverbruiksgrafieken. Inconsistenties tussen ritverbruik en de statistieken van de laatste 100 km opgelost.

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Nieuwste XPENG L03 promo is net gepubliceerd. Beetje over de top wel, maar ik snap wel wat ze proberen neer te zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door FREAKJAM op 15-07-2026 14:29 ]

is everything cool?

• Reckoner
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Mijn Tesla Model 3 kan elk moment geleverd worden. De L03 lijkt wel echt een goede concurrent te worden. Dit doet me toch een beetje twijfelen of ik niet beter even kan wachten.

Ik had vanmorgen de Xpeng dealer gevraagd naar de levertijd van de L03, maar hier wist hij nog niets over te zeggen.
Pagina: 1 ... 63 64 Laatste