Het grote Xpeng-topic

Pagina: 1 ... 62 63 Laatste
Acties:

• Drexz
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:31
Exocet schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:07:
Tips die ik heb na de eerste dagen (G6 FL):
- Drie vinger swipe naar beneden gaat altijd naar het homescherm, vooral handig vanuit Android Auto/Carplay
- Rechter hendel tikje omhoog geven, stopt de LCC / ACC
- Koop een opbergdoos voor de middenarmsteun bij Ali, bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com/item/1005008244787838.html
- Join de Xpeng Discord: https://discord.gg/6BzmqfZaAf
Thanks dit zijn zeker handige dingen (en dingen die ik nog niet wist) :D Zo even kijken wat Ali allemaal voor leuks heeft, misschien extra voordeel van een Chinese auto!
BramT schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:09:
[...]

Vorig jaar een roadtrip gedaan via Frankrijk naar Spanje/Portugal. Helemaal op de navigatie van xpeng zelf. Ben wel wat rariteiten tegengekomen, maar het automatisch plannen van de laders gaat vrij goed eigenlijk. Geen behoefte aan een andere app gehad.

(In Portugal is laden wel een uitdaging, maar dat ligt aan Portugal, niet xpeng :X )
Dat is ook nog wel het proberen waard, de kaarten zijn van TomTom begreep ik, dus ergens nog iets Nederlands in de auto :*)

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoe weet ABRP de SoC van de Xpeng? Is hiervoor dan een dongle vereist?

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:40
Exocet schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:57:
Als je de betaalde versie hebt, haalt hij dat via Android Auto op. Ik wist niet dat dat kon, maar het werkte fantastisch met onze aanhanger (vouwwagen met 4 kano's erop) erachter.

Maar je zou ook via een OBDII dongel moeten kunnen werken. Dat heb ik nog niet geprobeerd.

Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌

• KWOAD
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-06 11:14
Exocet schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:57:
Dat gaat via Enode. Daarom heb je ook een betaalde licentie nodig. Helaas stuurt de auto alleen maar data naar Enode, en is er geen vrij API.

• Helddi
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-06 13:18
Ik was benieuwd hoe het zou zijn om met de P7+ in een oude stad met smalle straten te rijden. Kun je daar eigenlijk wel parkeren?Overigens: ik ben gewoon een XPENG-eigenaar (in dit geval van een G9). Ik word door niemand betaald. Ik moest wachten terwijl er een kleine reparatie onder garantie aan mijn eigen auto werd uitgevoerd. Dit leek me een leuke manier om de tijd te doden. Bovendien spreken de specificaties van de P7+ mij erg aan.

Laat me weten wat je van mijn ervaring vindt.

YouTube: Testdrive P7+ How practical is it in daily use?

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:40
KWOAD schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:48:
[...]

Dat gaat via Enode. Daarom heb je ook een betaalde licentie nodig. Helaas stuurt de auto alleen maar data naar Enode, en is er geen vrij API.
Weet je dat zeker? Want ABPR zegt dat de actuele SoC data uit Android Auto komt als ik daarmee rijdt. Ik heb nu geen premium meer, dus kan het nu niet laten zien, maar anderen hebben ook een screenshot gedeeld. Dit doet toch vermoeden dat het rechtstreeks uit Android auto komt? Zodra ik tijdens het laden naar de WC ging en mijn telefoon mee nam, werd de SoC niet meer geupdate. Zodra er weer verbinding was met Android Auto wel.

Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/1297356263868469268/1516330230392946718/Screenshot_20260616_083431_ABRP.jpg?ex=6a324012&is=6a30ee92&hm=fb3e0a6f587dd3be88187d2a4a43d37af75bbb7260a2ac5b9239419848188b5c&=&format=webp&width=854&height=1850

Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-06 13:49
sjoerd-p schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:54:
[...]

Weet je dat zeker? Want ABPR zegt dat de actuele SoC data uit Android Auto komt als ik daarmee rijdt. Ik heb nu geen premium meer, dus kan het nu niet laten zien, maar anderen hebben ook een screenshot gedeeld. Dit doet toch vermoeden dat het rechtstreeks uit Android auto komt? Zodra ik tijdens het laden naar de WC ging en mijn telefoon mee nam, werd de SoC niet meer geupdate. Zodra er weer verbinding was met Android Auto wel.

[Afbeelding]
Ja dat klopt. Als je Android Auto gebruikt, heeft ABRP toegang tot SoC data. Het werkt niet bij CarPlay. Maar niet ondenkbaar dat daarvoor nog een update komt in de toekomst. Aan de andere kant is de ingebouwde navigatie eigenlijk behoorlijk goed geworden. Ik gebruik nooit meer ABRP of een andere navigatie.

• KWOAD
die mogelijkheid van Android Car kende ik niet. Ben dan ook Apple-gebruiker. Dat scheelt dan wel want dan heb je geen ABRP premium nodig.

• Exocet
  • Niet online
KWOAD schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:08:
die mogelijkheid van Android Car kende ik niet. Ben dan ook Apple-gebruiker. Dat scheelt dan wel want dan heb je geen ABRP premium nodig.
Volgens mij wel:
https://abetterrouteplanner.com/premium

• KWOAD
Voor vehicle live data heb je geen subscription nodig volgens die pagina.

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:20
Voor vehicle live data via een OBDII dongle heb je inderdaad geen subscription nodig. Voor Android Auto en Carplay wel.

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:40
Best apart dat ABRP dat heeft maar (nog) niet grote diensten als Waze en Google maps.

Wel gaaf, deze zomervakantie maar eens proberen., afhankelijk van de mogelijke navigatie updates welke we deze maand nog zouden krijgen.

• FrenzyFreak
Op een vakantierit van ~500km heb ik laatst ABRP en de Xpeng nav vergeleken op SoC bij aankomst. Tijdens de rit heb ik een iets hoger tempo dan toegestaan aangehouden (+10km/h).

Xpeng: Onreleastisch % vanaf vertrek, maar stelde zich tijdens het rijden vaak bij. Na een flink stuk autoweg kwam het in de buurt van de uitkomst, maar voor de eerste 100km gereden te hebben kun je er beter niet teveel op letten. Uiteindelijk kwam ik 7% onder de eerste en langdurig stabiele waardevolle schatting uit.

ABRP (met OBDII dongle): Vanaf vertrek een stabiele schatting, flink afwijkend van Xpeng nav. Uiteindelijk kwam ik aan 2% onder de initiële schatting.

• Exocet
  • Niet online
FrenzyFreak schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:59:
Op een vakantierit van ~500km heb ik laatst ABRP en de Xpeng nav vergeleken op SoC bij aankomst. Tijdens de rit heb ik een iets hoger tempo dan toegestaan aangehouden (+10km/h).

Xpeng: Onreleastisch % vanaf vertrek, maar stelde zich tijdens het rijden vaak bij. Na een flink stuk autoweg kwam het in de buurt van de uitkomst, maar voor de eerste 100km gereden te hebben kun je er beter niet teveel op letten. Uiteindelijk kwam ik 7% onder de eerste en langdurig stabiele waardevolle schatting uit.

ABRP (met OBDII dongle): Vanaf vertrek een stabiele schatting, flink afwijkend van Xpeng nav. Uiteindelijk kwam ik aan 2% onder de initiële schatting.
Welke dongle heb je in gebruik?

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:19

Heb je het dan over verwachte soc bij aankomst? XPeng kan daarbij volgens mij uit gaan van WLTP verbruik of dynamisch. Bij dynamisch zie ik veel realistischer getallen.

• FrenzyFreak
Exocet schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:37:
[...]

Welke dongle heb je in gebruik?
Veepeak OBDCheck BLE+ Bluetooth OBD II Scanner: https://www.amazon.nl/dp/B076XVQMVS

Houd er rekening mee dat het eigenlijk niet de bedoeling is een OBDII dongle permanent in de auto te laten zitten. Het is een always-on Bluetooth dongle met toegang tot de computer, zonder wachtwoord of andere beveiliging.
Batilan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:42:
[...]

Heb je het dan over verwachte soc bij aankomst? XPeng kan daarbij volgens mij uit gaan van WLTP verbruik of dynamisch. Bij dynamisch zie ik veel realistischer getallen.
Ja, de verwachte aankomst SoC, zoals aangegeven door de navigatie. De auto staat bij mij sinds het begin op Dynamisch, maar deze instelling mag geen invloed hebben op de navigatie SoC bij aankomst.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:19
FrenzyFreak schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:11:
[...]

Ja, de verwachte aankomst SoC, zoals aangegeven door de navigatie. De auto staat bij mij sinds het begin op Dynamisch, maar deze instelling mag geen invloed hebben op de navigatie SoC bij aankomst.
Als de instelling op WLTP staat heeft dat wèl invloed op het verwachtte aankomstpercentage wat op het scherm getoond wordt merk ik. Als je bijvoorbeeld nog 200 snelweg km te gaan hebt gaat de Xpeng uit van WLTP verbruik tijdens de gehele rit. Dat ga je dan natuurlijk niet halen als je 130 km/h gaat rijden. Ik zie dan in het begin een heel optimistische inschatting van de SoC in het navigatiescherm, welke tijdens de rit langzaam naar de uiteindelijke SoC kruipt (ik heb snelweg tot bijna thuis, dus hij blijft de hele rit te optimistisch).

Bij Dynamisch is dat volgens mij beter, ik zal ze eens wat gaan vergelijken. Maar dat is dus niet de oorzaak van je probleem begrijp ik.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Batilan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 00:17:
[...]

Als de instelling op WLTP staat heeft dat wèl invloed op het verwachtte aankomstpercentage wat op het scherm getoond wordt merk ik. Als je bijvoorbeeld nog 200 snelweg km te gaan hebt gaat de Xpeng uit van WLTP verbruik tijdens de gehele rit. Dat ga je dan natuurlijk niet halen als je 130 km/h gaat rijden. Ik zie dan in het begin een heel optimistische inschatting van de SoC in het navigatiescherm, welke tijdens de rit langzaam naar de uiteindelijke SoC kruipt (ik heb snelweg tot bijna thuis, dus hij blijft de hele rit te optimistisch).

Bij Dynamisch is dat volgens mij beter, ik zal ze eens wat gaan vergelijken. Maar dat is dus niet de oorzaak van je probleem begrijp ik.
Dat heeft niks te maken met die setting, maar zit gewoon in de software. Snelwegkilometers worden veel te optimistisch ingeschat. Op 250 kilometer kan dat zomaar eens 15% of meer schelen. Dat doet Android Automotive bij concurrerende auto’s echt heel veel beter.

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:40

Die ervaring heb ik ook en vind het vrije vervelend. Het begint heel optimistisch en daarna zie je het bereik ineens heel hard terug lopen en begin je je af te vragen of je je geplande laadpunt wel haalt. Dat hersteld zich weer na een tijd waardoor je onnodig heb zitten zoeken naar een alternatief laadpunt.

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Werkt de airco een beetje normaal in de G6? Vraag dit omdat deze tijdens proefritten nogal slecht af te stellen was..

• Exocet
  • Niet online
Vanaf maandag de rollout van 5.9.5

https://www.xpeng.com/nl/...8c00a9eee69fc8a028d7b007e

[ Voor 5% gewijzigd door Exocet op 26-06-2026 17:10 ]

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:22
Nougat schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:23:
Werkt de airco een beetje normaal in de G6? Vraag dit omdat deze tijdens proefritten nogal slecht af te stellen was..
Vandaag gereden, deze doet het prima.
Ik heb vanmorgen 5.9.5 al kunnen installeren. Qua rijden niet heel veel verschil gemerkt. Wel wat menu dingetjes gezien welke iets logischer zaten.

• Exocet
  • Niet online
Suicyder schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:57:
[...]

Vandaag gereden, deze doet het prima.

[...]

Ik heb vanmorgen 5.9.5 al kunnen installeren. Qua rijden niet heel veel verschil gemerkt. Wel wat menu dingetjes gezien welke iets logischer zaten.
Belangrijkste dingen:

1. Apple CarPlay & Android Auto Split-Screen
Dit was met afstand een van de grootste wensen van internationale rijders. Voorheen nam CarPlay of Android Auto het hele scherm in beslag. Met OTA 5.9.5 is er een split-screen modus toegevoegd, waardoor je bijvoorbeeld je navigatie via CarPlay kunt tonen, terwijl de andere helft van het scherm beschikbaar blijft voor de native XPENG-voertuiginstellingen of media.
2. Verbeterde Parkeerassistentie (Visueel & Richting)
XPENG staat bekend om zijn sterke parkeerfuncties, maar deze update lost een aantal specifieke irritatiepunten op:
Parkeeroriëntatie in realtime: De interface toont in het parkeervak nu live of de auto vooruit of achteruit (forward-in of reverse-in) wordt ingeparkeerd.
Selectie van uitrijrichting: Bij het automatisch verlaten van een parkeervak kun je nu vooraf expliciet aangeven of je naar links of naar rechts wilt uitsturen op basis van de wegsituatie.
3. XCOMBO Locatie-Triggers
Met het XCOMBO-systeem kunnen XPENG-rijders eigen routines en automatiseringen instellen (zoals klimaatregeling, sfeerverlichting en stoelinstellingen). De update voegt hier locatie- en navigatievoorwaarden aan toe. Je kunt nu instellen dat er specifieke acties worden uitgevoerd zodra je bijvoorbeeld thuis arriveert of een bepaalde bestemming nadert.
4. Wegvallen van de 'Recline-beperking' in Park
Een kleine maar veelgevraagde comfortverbetering: voorheen blokkeerde de software het schakelen uit de parkeerstand (Park) als de rugleuning van de bestuurdersstoel te ver naar achteren was gekanteld, inclusief een waarschuwingsmelding. Deze strikte blokkering en de pop-up zijn nu verwijderd.
5. Uitgebreide Voice Control (Spraakbesturing)
De nauwkeurigheid van de spraakbesturing voor internationale talen (waaronder Engels en Duits) is flink opgeschroefd. Daarnaast kun je nu via spraak direct je verwachte aankomsttijd (ETA) opvragen én dieperliggende functies aansturen, zoals de ventilatieroosters, de Sentry Mode (bewakingsmodus), het kinderslot en de Mindfulness Space.

• FrenzyFreak
6. Xpedal STOP-mode voor One Pedal Driving.
7. Minder opvallend AVAS geluid bij lage snelheid.

Android Auto split screen is wel wennen, maar goed gedaan.

• Reckoner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:12
Ik heb een model 3 premium long range in de bestelling staan. Ik overweeg nu toch om eens serieuzer naar de G6 te kijken. Is toch formaat model Y maar dan voor hetzelfde bedrag als een model 3.

Bij Tesla bieden ze echter wel de 5000 euro inruilbonus. Zoiets hebben ze bij Xpeng zeker niet? Dan wordt het toch meteen wel weer een groter verschil.

Is het bij Xpeng wel mogelijk om je huidige auto in te ruilen en krijg je er normaal gesproken een goed bedrag voor?

Eerst maar even een proefrit plannen en dan de keuze maken.

• eLScha
  • Niet online
FrenzyFreak schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 23:35:

Waar haal je puntje 6 vandaan? Die zag ik nog niet voorbij komen. Zou wel relaxed zijn.

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:58
FrenzyFreak schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 23:35:

Hier staat de hele changelog op de site van Xpeng changelog

Vind persoonlijke vooral de verbetering en (ACC & LCC) en Aanzienlijk verbeterde laadcompatibiliteit met Tesla V3- en V4-Superchargers de belangrijkste wijzigingen.

Mijn bestelde Xpeng is pas afgelopen week uit de fabriek gerold en staat gepland voor eind juli levering. Ik laad wel vaak bij Tesla dus toen ik op diverse plekken last dat de Xpeng niet lekker wilde laden bij de supercharter baalde ik wel, maar nu heb ik weer goede hoop.

Nu nog hopen dat de Google Maps navigatie ook meevalt. Dat gebruik ik ook veel en lees ik ook klachten over, die ik zelf ook ervaarde bij de proefrit.

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Nu nog hopen dat de Google Maps navigatie ook meevalt. Dat gebruik ik ook veel en lees ik ook klachten over, die ik zelf ook ervaarde bij de proefrit.
Ik neem aan dat je Google Maps via je gsm gebruikt?

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:58
Nougat schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:36:
[...]

[...]

Ik neem aan dat je Google Maps via je gsm gebruikt?
Zoals al schreef heb ik mijn Xpeng nog niet en moet ik mij baseren op de proefrit van enkele maanden geleden. Toen gebruikte ik Google maps via de CarPlay integratie. Die bleef toen regelmatig hangen, of dat de kaart niet meedraaide als je een bocht pakte of afslag miste. Maar geen idee of dat ondertussen allang gefixt is hoor.

• eLScha
  • Niet online
GAEvakYD schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:30:
[...]

Hier staat de hele changelog op de site van Xpeng changelog
Maar daar staat toch niets over One Pedal Drive “stop” mode? Of lees ik er helemaal overheen?

• FrenzyFreak
eLScha schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:38:
[...]

Maar daar staat toch niets over One Pedal Drive “stop” mode? Of lees ik er helemaal overheen?
Ik heb de update en de toggle in de settings. De app release notes noemen het ook.

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:08
Ik heb een P7+ Long Range besteld in Arctic White met Light Gray ter vervanging van mijn Polestar 2. Levering is een heel eind weg nog, februari pas, maar ik kijk er ontzettend naar uit. Het is heel fijn om te zien dat de updates daadwerkelijk een goede uitrol hebben en ook functies en verbeteringen toevoegen. Bij Polestar laten updates te wensen over.

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-06 17:51
Flying schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:27:
Ik heb een P7+ Long Range besteld in Arctic White met Light Gray ter vervanging van mijn Polestar 2. Levering is een heel eind weg nog, februari pas, maar ik kijk er ontzettend naar uit. Het is heel fijn om te zien dat de updates daadwerkelijk een goede uitrol hebben en ook functies en verbeteringen toevoegen. Bij Polestar laten updates te wensen over.
Qua updates zeker een vooruitgang t.o.v. auto's van Geely Group. En qua auto zeker. Wereld van verschil een Polestar 2 met een P7+.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:52

The Wizard

Moderator Mobile
Flying schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:27:
Is dat je levertijd of je geplande datum?

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:52

The Wizard

Moderator Mobile
eLScha schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:11:
[...]

Waar haal je puntje 6 vandaan? Die zag ik nog niet voorbij komen. Zou wel relaxed zijn.
Let wel, elke uitvoering heeft een eigen changelog, de G9 changelog is niet gelijk aan die van de G6, de G6 2024 model is niet gelijk aan die van de 2025 bijv.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• KWOAD
Klopt, mijn G6 FL LR heeft bijv. wel echte OPD nu.

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:08
The Wizard schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:27:
[...]

Is dat je levertijd of je geplande datum?
Levertijd. De termijnen lopen flink op.

• adriedimitry
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:03
Reckoner schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:38:
Ik heb een model 3 premium long range in de bestelling staan. Ik overweeg nu toch om eens serieuzer naar de G6 te kijken. Is toch formaat model Y maar dan voor hetzelfde bedrag als een model 3.

Bij Tesla bieden ze echter wel de 5000 euro inruilbonus. Zoiets hebben ze bij Xpeng zeker niet? Dan wordt het toch meteen wel weer een groter verschil.

Is het bij Xpeng wel mogelijk om je huidige auto in te ruilen en krijg je er normaal gesproken een goed bedrag voor?

Eerst maar even een proefrit plannen en dan de keuze maken.
2 jaar geleden bod van tesla op eigen auto was aanzienlijk beter dan xpeng, maar we wilde toch voor Xpeng gaan. Even gewacht, nu zijn we zeer blij met de nieuwe G6. Inruil was echter nog steeds slecht bij Xpeng en Tesla heeft inderdaad de 5000 euro actie. We konden de auto partikulier voor een goed bedrag verkopen, iets onder de 5000. Nu erg tevreden met de Xpeng!
Pagina: 1 ... 62 63 Laatste