Refl schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:53:
Momenteel wil ik denk ik wachten op de Turing-chip, vind het zonde om prive 48k voor de LR neer te leggen wetende dat die nieuwe chip eraan zit te komen met VLA2.0 support. Dat gezegd hebbende vind ik zelfs met de huidige uitrusting het al een betere deal dan de MY (Premium LR kostte 55k).
Ik durf niet te zeggen of die Turing chips snel naar Europa komen. Waar de Chinese versie al een tijd rond reed met twee Orin-X chips, is het nieuwste model in Europa (2025) nog met één Orin-X chip. Dat liep ook niet in lijn met China. En als de chip er al in komt, betekent dat nog niet dat het hier allemaal vlekkeloos zal werken. Er zal specifiek op Europese situaties getraind moeten worden. Al zijn daar al wel mooie filmpjes van trouwens. Ik heb dus goede hoop samen met jou, maar er is zeker nog geen garantie dat Turing chips en VLA al in het 2026 model komen. Rond juni zullen we wel meer te weten komen.
Als je (net als ik) privé koopt, zou je ook voor een demo auto kunnen gaan. De eerste auto's van modeljaar 2025 zijn eind september in gebruik genomen en gaan er na 6 maanden uit. Op die manier neem ik een G9 long range over. Dan zit je ook niet met lange onvoorspelbare levertijden. Maar als je de tijd hebt, kun je uiteraard nog tot juni afwachten in de hoop dat er dan meer bekend is.
Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.