Jij kijkt naar theoretische waarde die een fabrikant opgeeftgoetfoud schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:43:
[...]
Op internet even bagageruimte opgezocht omdat ik gevoelsmatig twijfelde over je stelling;
Mondeo station: 542l
Ev9 als 5zitter: 828l
G9: 660l
G6: 571l
ik met met een meetlint op wat de breedte en lengte van een kofferbak is.
Dan zie je dat die liter helemaal niks zeggen over het praktische bruikbare ruimte.
daarnaast neem ik ook de kinderwagen mee om een beeld te krijgen.
de diepte ofwel lengte is in mijn mondeo 115cm en dat is bij de G6 96CM en bij de G9 102cm
De breedte is bij mijn mondeo ook 112cm En bij de G6 100cm en bij de G9 98cm gemeten tussen de wielkast want dat is het bruikbare deel. Qua hoogte maakt het weinig uit want in alle gevallen kan de kinderwagen erin geschoven worden. Toch tijdens kamperen stapel je tot het dak.
Het grote verschil wat die elektrische auto's doen is de ruimte onder de kofferbak bodem meerekenen.
en de frunk.
Daarnaast hebben ze er een handje van om te spelen met tot hoe hoog ze meten. Dus die hoedeplank zeg maar die plaatsen ze iets hoger en dan hebben ze meer liters maar dat zegt helemaal niks.
Daarom ga ik uit van eigen metingen in een praktijk test.
Telsa Model Y bijvoorbeeld claimed 840 liter maar als je de afmetingen erbij neemt komt die net op 540 liter uit.
Daarnaast vind ik de lengte om bijvoorbeeld planken door te schuiven richting dashboard belangrijk.
bij mijn mondeo is het vrij veilig om een plank of balk van 270cm in te laden.
Bij de Xpengs is dat wel wat riskanter met die schermen. Dat heb ik dan wel ondervonden maar verder niet benoemd en maar voor lief genomen want concurrentie heeft hetzelfde.
[ Voor 11% gewijzigd door TurboNick3 op 30-06-2025 10:31 ]
PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP