Vandaag het besluit genomen om een XPENG G6 RWD Long Range te bestellen bij de leasemaatschappij. Voor mij was het vooral een vergelijking tussen de G6 en de Model Y, maar ben blij dat ik nu in ieder geval alleen nog maar hoef te wachten tot december.
De reden dat deze twee uiteindelijk op de eindlijst zijn gegaan was de ruime kofferbak ruimte in de beide auto's, en de software onderhoud die beide bedrijven vrij vlot doorvoeren, en een gebrek aan pakket puzzel gedoe. (Werd helemaal kriegel van die Enyaq configurator e.d.)
Leaseprijs voor de G6 was wat duurder, er was een 55 euro p.m. verschil (inclusief 'brandstof' voorschot). Maar de royale vergoeding van mijn werkgever gaf genoeg ruimte om deze keus te maken. Lijkt erop dat die Amerikaanse auto toch iets meer waardevast worden geacht.
Uiteindelijk de belangrijkste overwegingen:
- Fiscale waarde toch nog wat lager dan Model Y (en exterieur naar mijn smaak wat mooier)
- FSD bij het pakket inbegrepen
- Wit Interieur kost niks extra, en heeft iets meer persoonlijkheid dan Model Y
- Actief software ondersteuning en polijstwerk wat ik hier voorbij zie komen.
- Hogere laadsnelheid (ik heb geen eigen oprit, en zal waarschijnlijk vaker bij snellader staan)
Ik was wel teleurgesteld dat de nieuwe versie toch weer aan range moest inleveren, maar had bij mijn proefrit van de 'oude editie' wel achteruitkijkspiegel zicht als issue geconstateerd, dus dat dit gefixt is met camera in de 2025 editie wel prettig.
We gaan het ergens in december meemaken, want dan verloopt mijn andere contract, het zal mijn eerste elektrische vervoertuig zijn. Ben dus erg benieuwd!