Ik heb de G6 sinds vorig jaar sept. Het systeem is in deze periode echt enorm verbeterd. Ik gebruik het echt dagelijks op de snelweg en N wegen.
Het bestaat uit drie onderdelen (die je met 1 druk op de knop activeert, short key op het stuur)
Adaptieve Cruise Control
Afstand houden van voorligger werkt echt heel goed, standje 1 is ook een fijne afstand. Ver genoeg om je veilig te voelen maar ook dichtbij genoeg zodat er in drukker verkeer niet telkens mensen voor je invoegen. De afstand tot voorligger werkt ook adaptief op je rijsnelheid, bij langzaam rijdend file verkeer blijft hij echt relatief kort op de voorganger. “Set and forget”. Ik zijn eigenlijk maar 2 scenario’s waarin ik meestal handmatig ingrijp, extreem hard afremmend verkeer tot stilstand en scherpe snelwegbochten (adviessnelheid 70kmh > maar je wilt sneller).
Bij ineens zeer hard afremmend tot stilstaand verkeer op de snelweg, zou ik zelf eerder beginnen met remmen (geleidelijker) maar het is niet nodig om in te grijpen (hij komt wel tijdig tot stilstand maar ik doe het in dit specifieke scenario toch soms zelf voor het comfort van de medepassagiers). Bij normaal afremmend verkeer remt hij precies hetzelfde als ik zelf ook zou doen.
Ik herken het verhaal van hierboven met remmen in de bochten. Dit was in het verleden echt extreem (vervelend), waar in zelf met 100 de bocht nam op de snelweg remde hij regelmatig af tot 70kmh, m.i gevaarlijk gewoon (ik schakelde deze modus met een druk op het stuurwiel dan vaak gewoon tijdelijk uit / of gaf handmatig “gas” bij met mijn voet, dan overrule je). Echter bij iedere software update is dit ook verbeterd, sinds de update van vorige week merk ik weer echt een heel groot (positief) verschil. Gevoelsmatig remt de auto in veel van deze bochten niet meer af maar word nog wel het “gas” losgelaten, je snelheid daalt dan geleidelijk van 100 naar ±90kmh. Ik vind het nog steeds niet perfect, ik zou zelf sneller door de bocht rijden. Bij de zeer scherpe snelweg bochten met adviessnelheid 70kmh neem ik altijd handmatig het stuur over, geen idee of dit met de laatste software update is verbeterd, de auto remde hier in het verleden zo hard dat ik het niet eens meer heb geprobeerd.
Op N wegen werkt het echt top ook in de bochten, je moet alleen zelf remmen bij het aanrijden van rotondes/verkeerslichten. De neem je dan handmatig en daarna kun je het weer aanzetten. (Ik meen ergens gelezen te hebben dat Tesla wel vanzelf kan remmen bij het aanrijden van rotondes/verkeerlichten?)
Automatic Lane Change
Op de snelweg kun je van rijstrook wisselen (inhaalactie), je moet dan je richtingaanwijzer aanzetten en de Xpeng kijkt zelf of het veilig is en wisselt van strook. Als de Xpeng zelf afremt voor een naderend voertuig op jou rijstrook (vrachtwagen) en je geeft zelf tijdig richting aan dan versneld hij direct weer (sinds de voorgaande software update) tijdens het wisselen van rijstrook. (Voorafgaand ging je dus met afgeremde snelheid wisselen van strook en daarna pas versnellen, waardoor je rijstrook wisseling onnatuurlijk lang duurde).
Ik gebruik deze functie regelmatig maar niet altijd. Als het zeer druk is op de weg acht de auto het vaak niet veilig genoeg om van baan te wisselen, terwijl dat handmatig prima gaat. Midden in een bocht inhalen werkt ook niet altijd, dan doe ik het dus ook vaak handmatig.
Wel is fijn hoe deze modus automatisch hervat word na handmatig ingrijpen. Je neemt gewoon het stuur over en zodra je handmatig van strook gewisseld bent zie je aan een icoontje op je dashboard scherm dat de autonoom rijd modus weer vanzelf hervat word en kun je het stuur loslaten.
Lane Keeping Assist
Dit werkt heel goed, je auto blijft netjes tussen de lijnen rijden. In het verleden reed hij bij veel mensen wat te veel naar rechts ipv het midden, dan moest je het bij de garage laten kalibreren. Sinds de laatste software update kalibreren de camera’s automatisch en rijd dus iedereen perfect in het midden.
Samengevat; Ik gebruik het dagelijks, het is echt een toevoeging maar er is zeker nog ruimte voor verbetering.
[
Voor 6% gewijzigd door
RVE_NL op 17-04-2025 13:10
]