Het grote Xpeng-topic

Pagina: 1 ... 44 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:59
Zo, vanmorgen flink de tijd genomen voor de 2de proefrit in de G6. De vorige keer was het wat overweldigend, in een (drukke) omgeving die je niet kent en veelste weinig tijd om de auto goed te testen.

Dit keer gewoon 1,5 uur gevraagd. Half uurtje voor het systeem en alle opties, en een uurtje rijden incl partner mee. Dit alles gaf een veel beter beeld. Ik wist idd niet dat je met die scrollwielen op het stuur diverse dingen kon aanpassen. Ook zag ik wat dieper verstopt in het menu opeens de keuze tussen WLTP en dynamische range verwachting. Met links op het scherm achter het stuur netjes de rit info met actueel verbruik en dynamische range en rechts de snelheid en in het midden die Xpeng AI overview van het verkeer heb je een hele fijne combinatie.

Verder ook ACC beter kunnen testen want de vorige keer kreeg ik het al rijdend niet voor elkaar om de afstand aan te passen. Die stond nu ook weer op standje 5 dus ik snapte gelijk waarom ACC de vorige keer heel vervelend werkte. Afstand op 1 of 2 werkte veel fijner!

De demo versie in Zwolle is de standaard range, maar die haalde alsnog over een uur rijden bjj 4 graden 15,6kWh. Batterij was 46% en dynamische range was 187km. Ter vergelijking, mijn 1e generatie XC40 zat op ruim 26kWh. Dus de standaard range G6 komt al verder dan de P8 van nu. Ik ga er vanuit de extended range variant van de G6 in de winter dus wel 380-400km moet halen en in voorjaar/zomer richting of over de 500km.hele nette cijfers dus voor best een grote auto.

Dan toch weer het puntje waar jullie vast moe van worden: de bolle achterkant. Ik vond het dit keer wat minder erg, misschien wen je er aan of neem je het meer voor lief omdat andere zaken heel positief voelen. Kan soms raar werken in het brein 😁😏.
Ik denk wel dat de facelift dat gevoel nog meer gaan weghalen, die achterkant ziet er op foto's iig wat stoerder en iets minder bol uit door oa die geïntegreerde spoiler.

De demo had ook het witte interieur, was ik wel blij mee want nu kon ik die echt goed zien in daglicht. Heel eerlijk? Ik schrok er wel van. Zonnetje scheen en het was echt behoorlijk wit/wit. Zit wel een iets licht grijze tint in maar het is wel echt behoorlijk besmettelijk wit. Ik zag ook op de voorstoelen en erger, het stuur want vlekken. Ik zou dat dus niet nemen, dan zou het dus het zwarte interieur worden.

Mijn partner heeft nog wat moeite met Xpeng, Chinees merk, blabla. Snap ik, is logisch en dat had ik eerst ook. Xpeng zit ook niet onder een concern als Geely dus dat is wel iets om mee te nemen. Al is het voor ons lease dus de verantwoordelijkheid ligt hierbij voor de leasemaatschappij.

Wat ze wel heel fijn vond was de hoge zit, ze had dat niet verwacht, maar het is wel echt een SUV. Rijgedrag vond ze net als mij heel fijn. Wagen stuurt lekker, ligt goed op de weg, lekker ruimtelijke gevoel en een hele fijne middentunnel voor je arm, opbergruimte en fijn, 2 snelle draadloze opladers met telefoon in zicht (voor Flitsmeister). Polestar heef erbij ook een grote tunnel maar die is vreselijk onpraktisch. De G6 vond ze dus heel fijn in ruimte, vrije gevoel en praktische zaken. Ook op het oog simpele dingen als een net wat diepere bekerhouder is fijn. In de Volvo is die best kort dus een dopperfles vliegt alle kanten op. In de G6 blijft deze netjes staan.

Ik heb wel gezegd dat ik eruit ben en echt weer een SUV wil. Dus de G6 doet nog mee, na de EC40. Maar wat ik nu meer dan ooit ga meenemen is de netto prijs die beide auto gaan kosten. Ik wil eigenlijk wel de facelift versie met oa massage stoelen en die nieuwe kleur lijkt me leuk (de rest is helaas net zo saai als nu).

Dus hopelijk snel meer duidelijkheid over de facelift, wat het Europese model allemaal aan verbeteringen en vernieuwingen krijgt, wat de prijs wordt en belangrijkste: kan deze in 2025 op naam gezet worden ja of nee. Mijn Volvo moet 1 oktober weg maar als ik garantie heb dat de facelift G6 2025 op naam komt maakt het mij niet heel veel uit of dat dan 1 oktober wordt of eind december.

Dus toch nog een verrassende wending, zeker voor @ferminem kan ik me voorstellen 😁😏

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:07
@Juancho
Weer bedankt voor de uitgebreide review en de tip. Ik ga vrijdag in Zwolle rijden. Ben benieuwd.

Zag die zwarte vlekken op het stuur ook al bij de demo auto die in Rotterdam tekoop stond. Ik vind het witte interieur wel veel mooier, maar met een peuter lijkt me dat geen goede optie :P .

Wat de bezwaren tegen een Chinees merk betreft, die heb/had ik ook. Maar als je jouw opties bekijkt, dan zijn het eigenlijk allemaal Chinese auto's. Volvo heeft natuurlijk nog een Zweedse naam en wordt inderdaad nog deels in Europa gemaakt, maar de eigenaar is ook Chinees.

Het enige risico is wel dat Xpeng wat kleiner is dan Geely en BYD, maar ze zijn heel hard aan het inzetten op Europa. Openen overal vestigingen en ook in Nederland hebben ze al meer punten dan merken als Nio en Zeekr. Ook lees ik op Discord dat ze ook naar Nederland komen om met gebruikers te praten, etc. Dat geeft allemaal wel vertrouwen dat ze serieus bezig zijn. Maar het blijft altijd een gokje en zeker leasebedrijven zullen dat doorberekenen.

Mocht je echt je nettoprijs gaan berekenen, denk dan bij de bijtelling eventueel ook aan zaken als kinderopvang toeslag. Mocht je die krijgen, ook daar wordt je gekort met een hoger inkomen.

Xpeng Reviews; https://www.proefritreviews.nl/reviews/brand/Xpeng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
@Gemeni wij hebben (nog) geen kinderen alleen een hond, maar ik bedoel met netto puur de kosten per maand voor lease. Als ik het nu zie kost de Volvo EC40 zo'n €65 netto p/m meer. Dus bijna €4000 over 5 jaar lease. Dat is veel geld, dus dat ga ik nu serieus meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferminem
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 31-05 16:35
Juancho schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:10:
Zo, vanmorgen flink de tijd genomen voor de 2de proefrit in de G6. De vorige keer was het wat overweldigend, in een (drukke) omgeving die je niet kent en veelste weinig tijd om de auto goed te testen.

Dit keer gewoon 1,5 uur gevraagd. Half uurtje voor het systeem en alle opties, en een uurtje rijden incl partner mee. Dit alles gaf een veel beter beeld. Ik wist idd niet dat je met die scrollwielen op het stuur diverse dingen kon aanpassen. Ook zag ik wat dieper verstopt in het menu opeens de keuze tussen WLTP en dynamische range verwachting. Met links op het scherm achter het stuur netjes de rit info met actueel verbruik en dynamische range en rechts de snelheid en in het midden die Xpeng AI overview van het verkeer heb je een hele fijne combinatie.

Verder ook ACC beter kunnen testen want de vorige keer kreeg ik het al rijdend niet voor elkaar om de afstand aan te passen. Die stond nu ook weer op standje 5 dus ik snapte gelijk waarom ACC de vorige keer heel vervelend werkte. Afstand op 1 of 2 werkte veel fijner!

De demo versie in Zwolle is de standaard range, maar die haalde alsnog over een uur rijden bjj 4 graden 15,6kWh. Batterij was 46% en dynamische range was 187km. Ter vergelijking, mijn 1e generatie XC40 zat op ruim 26kWh. Dus de standaard range G6 komt al verder dan de P8 van nu. Ik ga er vanuit de extended range variant van de G6 in de winter dus wel 380-400km moet halen en in voorjaar/zomer richting of over de 500km.hele nette cijfers dus voor best een grote auto.

Dan toch weer het puntje waar jullie vast moe van worden: de bolle achterkant. Ik vond het dit keer wat minder erg, misschien wen je er aan of neem je het meer voor lief omdat andere zaken heel positief voelen. Kan soms raar werken in het brein 😁😏.
Ik denk wel dat de facelift dat gevoel nog meer gaan weghalen, die achterkant ziet er op foto's iig wat stoerder en iets minder bol uit door oa die geïntegreerde spoiler.

De demo had ook het witte interieur, was ik wel blij mee want nu kon ik die echt goed zien in daglicht. Heel eerlijk? Ik schrok er wel van. Zonnetje scheen en het was echt behoorlijk wit/wit. Zit wel een iets licht grijze tint in maar het is wel echt behoorlijk besmettelijk wit. Ik zag ook op de voorstoelen en erger, het stuur want vlekken. Ik zou dat dus niet nemen, dan zou het dus het zwarte interieur worden.

Mijn partner heeft nog wat moeite met Xpeng, Chinees merk, blabla. Snap ik, is logisch en dat had ik eerst ook. Xpeng zit ook niet onder een concern als Geely dus dat is wel iets om mee te nemen. Al is het voor ons lease dus de verantwoordelijkheid ligt hierbij voor de leasemaatschappij.

Wat ze wel heel fijn vond was de hoge zit, ze had dat niet verwacht, maar het is wel echt een SUV. Rijgedrag vond ze net als mij heel fijn. Wagen stuurt lekker, ligt goed op de weg, lekker ruimtelijke gevoel en een hele fijne middentunnel voor je arm, opbergruimte en fijn, 2 snelle draadloze opladers met telefoon in zicht (voor Flitsmeister). Polestar heef erbij ook een grote tunnel maar die is vreselijk onpraktisch. De G6 vond ze dus heel fijn in ruimte, vrije gevoel en praktische zaken. Ook op het oog simpele dingen als een net wat diepere bekerhouder is fijn. In de Volvo is die best kort dus een dopperfles vliegt alle kanten op. In de G6 blijft deze netjes staan.

Ik heb wel gezegd dat ik eruit ben en echt weer een SUV wil. Dus de G6 doet nog mee, na de EC40. Maar wat ik nu meer dan ooit ga meenemen is de netto prijs die beide auto gaan kosten. Ik wil eigenlijk wel de facelift versie met oa massage stoelen en die nieuwe kleur lijkt me leuk (de rest is helaas net zo saai als nu).

Dus hopelijk snel meer duidelijkheid over de facelift, wat het Europese model allemaal aan verbeteringen en vernieuwingen krijgt, wat de prijs wordt en belangrijkste: kan deze in 2025 op naam gezet worden ja of nee. Mijn Volvo moet 1 oktober weg maar als ik garantie heb dat de facelift G6 2025 op naam komt maakt het mij niet heel veel uit of dat dan 1 oktober wordt of eind december.

Dus toch nog een verrassende wending, zeker voor @ferminem kan ik me voorstellen 😁😏
De meeste mensen twijfelen over wit interieur wat veel mensen niet weten is dat het interieur heel makkelijk schoon te maken is. Allicht zie je er in de volle zon iets meer op maar doorgaans is het vaak niet minder dan zwart op zwart zie je weer heel veel stof. Ook lijkt wit ruimtelijker dus groter zo is een auto die bijvb wit is aan de buitenkant ook grote oogt dan zwart. Los daarvan blijft het smaak en doorgaans wordt zwart beter verkocht en gekocht. Goed dat je nu de knoppen gevonden hebt en hopelijk heb je nu ook een goed beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
ferminem schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:24:
[...]
De meeste mensen twijfelen over wit interieur wat veel mensen niet weten is dat het interieur heel makkelijk schoon te maken is. Allicht zie je er in de volle zon iets meer op maar doorgaans is het vaak niet minder dan zwart op zwart zie je weer heel veel stof. Ook lijkt wit ruimtelijker dus groter zo is een auto die bijvb wit is aan de buitenkant ook grote oogt dan zwart. Los daarvan blijft het smaak en doorgaans wordt zwart beter verkocht en gekocht. Goed dat je nu de knoppen gevonden hebt en hopelijk heb je nu ook een goed beeld.
Ik weet niet of het vuil was of echt wel strepen die je er lastiger uit kreeg. Ik vond het witte wel echt wit in de zin van dat je alles gaat zien en het behoorlijk fel aan de ogen is. Ik had gehoopt dat het echt veel meer grijsachtig was, maargoed, smaken verschillen en zwart is natuurlijk ook altijd goed. Wel heb je gelijk dat het de auto nog ruimtelijker maakt, dus misschien ook kwestie van gewenning.

Verder idd wel zo'n beetje alle knoppen en settings gevonden die ik wilde testen. Wat ik in mijn review nog was vergeten te zeggen is dat ik ook Android Auto en de geluidsinstallatie getest heb. 2 dingen vielen mij op:

1. Bij gebruik AA viel de onderste balk van het Xpeng systeem weg met snelkoppelingen. Dat vond ik best irritant werken want je moet steeds switch tussen beide tijdens het rijden terwijl snelkoppelingen er zijn met een bepaalde reden. Wat wel positief was dat het draadloos gebruik van AA zonder problemen ging. Ook met splitscreen Maps/Spotify, werkte prima. Mocht de ingebakken navigatie niet voldoen (sowieso vind ik dat zoals eerder gezegd er lelijk en ouderwets uitzien) kan je altijd nog Maps gebruiken met de mooiere/betere/fijnere satelliet view
2. het audiosysteem is zeker niet slecht, maar bij gebruik Android Auto vond ik het volume niet best. Ik kon het op standje maximaal zetten zonder weg geblazen te worden of denken dat het echt te hard stond. Ik weet niet of dat komt omdat je via BT streamt en dat het met de ingebakken Spotify app beter is (ik wilde daar niet op inloggen) maar gezien de power die het systeem wel heeft lijkt me daar iets niet goed te zitten

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 01-03-2025 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferminem
Juancho schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:54:
[...]

Ik weet niet of het vuil was of echt wel strepen die je er lastiger uit kreeg. Ik vond het witte wel echt wit in de zin van dat je alles gaat zien en het behoorlijk fel aan de ogen is. Ik had gehoopt dat het echt veel meer grijsachtig was, maargoed, smaken verschillen en zwart is natuurlijk ook altijd goed. Wel heb je gelijk dat het de auto nog ruimtelijker maakt, dus misschien ook kwestie van gewenning.

Verder idd wel zo'n beetje alle knoppen en settings gevonden die ik wilde testen. Wat ik in mijn review nog was vergeten te zeggen is dat ik ook Android Auto en de geluidsinstallatie getest heb. 2 dingen vielen mij op:

1. Bij gebruik AA viel de onderste balk van het Xpeng systeem weg met snelkoppelingen. Dat vond ik best irritant werken want je moet steeds switch tussen beide tijdens het rijden terwijl snelkoppelingen er zijn met een bepaalde reden. Wat wel positief was dat het draadloos gebruik van AA zonder problemen ging. Ook met splitscreen Maps/Spotify, werkte prima. Mocht de ingebakken navigatie niet voldoen (sowieso vind ik dat zoals eerder gezegd er lelijk en ouderwets uitzien) kan je altijd nog Maps gebruiken met de mooiere/betere/fijnere satelliet view
2. het audiosysteem is zeker niet slecht, maar bij gebruik Android Auto vond ik het volume niet best. Ik kon het op standje maximaal zetten zonder weg geblazen te worden of denken dat het echt te hard stond. Ik weet niet of dat komt omdat je via BT streamt en dat het met de ingebakken Spotify app beter is (ik wilde daar niet op inloggen) maar gezien de power die het systeem wel heeft lijkt me daar iets niet goed te zitten
Ik heb het dyn audiosysteem en dat klinkt goed, geen idee hoe het normale systeem klinkt. In mijn systeem heb ik ook x opera en als ik daar geluid in afdraai weet je niet wat je hoort. Spotify is gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
ferminem schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:11:
[...]
Ik heb het dyn audiosysteem en dat klinkt goed, geen idee hoe het normale systeem klinkt. In mijn systeem heb ik ook x opera en als ik daar geluid in afdraai weet je niet wat je hoort. Spotify is gewoon goed.
Ah dat kan nog verschillen dus? Ik had de standaard range wagen mee maar ik zou de LR nemen.

Verder, ik zat nog even die video van de facelift te kijken. 2 dingen vielen me op: er zijn wat houten accenten in het interieur? En ten tweede, de beste man spreekt over touche knoppen op het stuur ipv de druk knoppen van nu. Nou ben ik totaal tegen touch knoppen op het stuur dus ik hoop maar dat die fatsoenlijk functioneren. Vrijwel elke auto heeft daar gezeik mee en ik snap ook totaal niet waarom merken over stappen op touch knoppen.

De buttons die er nu zitten werken fijn, voelen goed, geven feedback en werken blindelings.

Ben erg Benieuwd wanneer de configurator voor NL beschikbaar is.

[ Voor 41% gewijzigd door Juancho op 01-03-2025 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Is het niet mogelijk om een Google Maps app te installeren? Ik gebruik Carplay eigenlijk alleen voor Google Maps en Spotify, dus misschien kan dat ook met Apps worden gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Gemeni schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:16:
Is het niet mogelijk om een Google Maps app te installeren? Ik gebruik Carplay eigenlijk alleen voor Google Maps en Spotify, dus misschien kan dat ook met Apps worden gedaan?
Nee dat zou idd perfect zijn want dan kan de Maps wellicht ook auto data gebruiken voor oa laadplanning. En ook POI van Maps werkt zoveel fijner. Paar letters invullen en de bestemming wordt al ingevuld en ook Google Assistent werkt heel fijn itt die van Xpeng. Maar Maps kan alleen icm AAOS, een specifiek ontwikkeld Android platform voor auto's.

Als Xpeng zou ik Google een zak geld geven om Maps te mogen integreren ipv zelf een navigatiesysteem te ontwikkelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Juancho op 01-03-2025 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Ik zag hier namelijk wel Waze en Google Maps geïnstalleerd, waarschijnlijk illegaal 😋?

https://www.instagram.com/xpeng_apps/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Gemeni schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:34:
Ik zag hier namelijk wel Waze en Google Maps geïnstalleerd, waarschijnlijk illegaal 😋?

Illegaal zou ik het niet noemen, maar met wat trucjes en unlocking kan je idd eigen apps installeren. Zelf ook gedaan maar dat wordt steeds lastiger met latere OS versies.

Beetje zoals Jailbreaken van iOS en/of rooten van Android telefoons. Maar door de gescheiden rij en entertainment systemen ben je meer apps aan het sideloaden.

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:15

Zou wel heel leuk zijn om er APK`s te installeren zijn.
Dart zou in de praktijk betekenen dat je voor AA en Waze geen telefoon hoeft mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mirabis schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:05:
[...]

Illegaal zou ik het niet noemen, maar met wat trucjes en unlocking kan je idd eigen apps installeren. Zelf ook gedaan maar dat wordt steeds lastiger met latere OS versies.

Beetje zoals Jailbreaken van iOS en/of rooten van Android telefoons. Maar door de gescheiden rij en entertainment systemen ben je meer apps aan het sideloaden.
Bijzonder dat dit mag van Xpeng want je zit toch met auto software te knooien. Lijkt me uit veiligheidsoverwegingen toch niet wenselijk. Google bijv. is daar enorm streng is en mede daarom is Flitsmeister gestopt met ontwikkeling voor de AAOS variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 31-05 16:34
Dat is het niet, het is activeren van debug mode, maar lijkt als consequentie te hebben dat je je USB data poort brickt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonFly
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-05 10:19

Oudere versies van het Xpeng OS hadden de nog de mogelijkheid om ADB te activeren. Hierdoor had je de mogelijkheid om apk's te installeren. Daar is niets illegaals of gevaarlijks aan. Het Android infotainment deel staat los van auto deel, zeg maar. Maar Xpeng heeft toch die mogelijkheid dicht getimmerd.

Alternatief is Android Auto of Carplay met Google maps of Waze. Een betere mogelijkheid is om een z.g. Ai box aan te sluiten op je USB poort (tenzij je een G9 2023 hebt), dan kan je alle apps draaien op je Xpeng scherm die je maar wilt, zonder dat het 'iets' in de weg zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralphbaas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-05 16:38
Gemeni schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:09:
Lang wachten op de introductie lijkt me voor Xpeng niet verstandig. Niemand koopt graag een oud model als de nieuwe al bekend is. Dat gaat verkopen kosten.
De vorige keer was dat anders, toen was de G6 helemaal nog niet in Nederland.
Dat is in ieder geval waar in mijn geval.
Ik stond op het punt om de huidige (offerte) aan mijn werkgever aan te bieden voor mijn lease.
Nu wil ik liever geen model waarvan ik weet dat er eentje beschikbaar komt met 81 aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphbaas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-05 16:38
..

[ Voor 99% gewijzigd door ralphbaas op 02-03-2025 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferminem
Juancho schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:45:
[...]

Ah dat kan nog verschillen dus? Ik had de standaard range wagen mee maar ik zou de LR nemen.

Verder, ik zat nog even die video van de facelift te kijken. 2 dingen vielen me op: er zijn wat houten accenten in het interieur? En ten tweede, de beste man spreekt over touche knoppen op het stuur ipv de druk knoppen van nu. Nou ben ik totaal tegen touch knoppen op het stuur dus ik hoop maar dat die fatsoenlijk functioneren. Vrijwel elke auto heeft daar gezeik mee en ik snap ook totaal niet waarom merken over stappen op touch knoppen.

De buttons die er nu zitten werken fijn, voelen goed, geven feedback en werken blindelings.

Als je kijkt naar het filmpje zitten er naar mijn idee gewoon tandwielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ferminem
Juancho schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:45:
[...]

Als je kijkt naar het filmpje zitten er naar mijn idee gewoon tandwielen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wCGMiqJ3DocI-Aq1LwAjoTTjh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6hsWki70iHSPdzp7jDg7Wy2q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theusibo
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-04 17:16
ralphbaas schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:55:
[...]

Dat is in ieder geval waar in mijn geval.
Ik stond op het punt om de huidige (offerte) aan mijn werkgever aan te bieden voor mijn lease.
Nu wil ik liever geen model waarvan ik weet dat er eentje beschikbaar komt met 81 aanpassingen.
Precies mijn gedachte. In die 81 aanpassingen zitten ook betere range en sneller snelladen bijvoorbeeld.

En die nieuwe grijsroze kleur vind ik mooi. Ik wacht dus ook nog even (maar moet hem wel eind dit jaar hebben)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhox1979
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-05 12:01
De wagen automatisch (via de app) laten inparkeren: YouTube: Xpeng G9 autopark without driver

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViTeX
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05 01:47
Zie dat de vernieuwde G6 (facelift) binnenspiegel nu een beeldscherm is geworden ipv een spiegel

[ Voor 6% gewijzigd door ViTeX op 06-03-2025 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:15
DragonFly schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:21:
[...]

Oudere versies van het Xpeng OS hadden de nog de mogelijkheid om ADB te activeren. Hierdoor had je de mogelijkheid om apk's te installeren. Daar is niets illegaals of gevaarlijks aan. Het Android infotainment deel staat los van auto deel, zeg maar. Maar Xpeng heeft toch die mogelijkheid dicht getimmerd.

Alternatief is Android Auto of Carplay met Google maps of Waze. Een betere mogelijkheid is om een z.g. Ai box aan te sluiten op je USB poort (tenzij je een G9 2023 hebt), dan kan je alle apps draaien op je Xpeng scherm die je maar wilt, zonder dat het 'iets' in de weg zit.
Heb jij vanuit ervaring een goeide suggestie voor AI box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferminem
ViTeX schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:24:
Zie dat de vernieuwde G6 (facelift) binnenspiegel nu een beeldscherm is geworden ipv een spiegel
[YouTube: All New XPeng G6 EV 2025 - Exterior And Interior]
Ziet er toch aardig goed uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonFly
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-05 10:19
pitchdown schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:01:
[...]

Heb jij vanuit ervaring een goeide suggestie voor AI box?
Mja, het is met die boxjes eigenlijk hetzelfde als met alle andere hardware. Meestal werken de goedkopere kastjes prima, maar iets duurdere gewoon beter. Zie het als een volledig Android tablet zonder scherm. Ook daar heb je enorm veel keuzes in qua chipset; goed, beter, best.

Ik gebruik zelf een Carlinkit Tbox UHD (6225 chipset) en ben daar zeker tevreden over. Sterker nog ik gebruik het Xpeng scherm bijna niet. Het AI box scherm is altijd actief. Als kijkt op Discord heb ik daar wat filmpjes staan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7_nNx1OJ8Y7lr56CePVv3U5REs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGisZwPmTh1KgbIVae3BlXJt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door DragonFly op 07-03-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-05 13:43
Duidelijk filmpje van de zwarte uitvoering nieuwe G6

[ Voor 105% gewijzigd door luckyjan op 06-03-2025 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Misschien al eerder gedeeld, maar kwam de G6 handleiding nog tegen via Google;

https://s3.eu-central-1.a...gebruikershandleiding.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NAmst
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19:55
Wat vinden jullie van de Zeekr 7X ten opzichte van de Xpeng G6? Qua prijs is de Xpeng natuurlijk wat voordeliger maar lijkt dat je bij Zeekr wel een stuk meer krijgt qua ruimte en luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
@NAmst
De Zeekr is voor mijn gevoel een heel ander type auto. Eerder concurrent van de G9, dan de G6. Zowel qua prijs als qua afmetingen.

Voor mij is de G6 een auto die heel compleet is, maar toch simpel en gebruiksvriendelijk voelt.

Bij de Zeekr krijg ik juist het gevoel van veel poespas. En je bent daar toch snel 60k kwijt, als je nu besteld met de voordeelpakketen. Voor de zakelijke rijders is dat de helft in de 22% bijtelling.

Wat software en rijden betreft durf ik weinig te zeggen, pas na een proefrit zou ik durven beslissen of een auto echt fijn aanvoelt en daarvoor moet je nog even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Krijg net door dat Xpeng zelf aangeeft dat de facelift G6 niet voor Q4 dit jaar naar Nederland komt. Lijkt me dus dat je die versie kan vergeten als je het dit jaar nog op kenteken wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Android16
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-05 22:30
Juancho schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:03:
Krijg net door dat Xpeng zelf aangeeft dat de facelift G6 niet voor Q4 dit jaar naar Nederland komt. Lijkt me dus dat je die versie kan vergeten als je het dit jaar nog op kenteken wilt hebben.
Van wie krijg je dat door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Android16 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:51:
[...]

Van wie krijg je dat door?
Xpeng zelf, via social media na navraag van een collega van mij die graag die facelift zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theusibo
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-04 17:16
Juancho schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:03:
Waarom? Als ze kunnen garanderen dat hij in 2025 op kenteken komt, dan is het toch geen probleem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-05 13:34
Op 13 maart is in China de officiele lancering van de vernieuwde versies van de G6 en G9, wellicht krijgen we dan ook te horen op welk moment ze waar ter wereld beschikbaar komen. Zie : https://cnevpost.com/2025...nch-updated-g6-g9-mar-13/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvd64
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-05 08:18
Is er al iets meer bekend over een overeenkomst tussen Xpeng en Alphabet? Ik zie dat ik ze nog steeds niet te bestellen zijn… Ik wil de Tesla Y eigenlijk boycotten maar mis een goed alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:00
Vandaag de G6 mogen ophalen in Badhoevedorp na veel gehannes over kentekenplaten die er "wel / niet / misschien / ff zoeken / nope / toch wel" zouden zijn 😅

Gelijk een beste rit naar huis (Twente) maar man wat een fijne bak!

Gelijk wel een vraagje aan jullie: hoe lang duurde het voordat de app ging werken? Volgens de (kersverse) verkoper kon het wel tot 5-10 werkdagen duren voordat ik de auto in de app zou zien verschijnen 🤔 En toen ik vroeg hoe de auto dan "weet" dat de app op mijn telefoon bij de desbetreffende auto hoort, kwam het uiteindelijk neer op "magically". Hij vroeg niet om een accountnaam of geregistreerde emailadres, helemaal niets. Komt goed, zei die. Klopt dat beeld?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• luckyjan
mvd64 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:58:
Is er al iets meer bekend over een overeenkomst tussen Xpeng en Alphabet? Ik zie dat ik ze nog steeds niet te bestellen zijn… Ik wil de Tesla Y eigenlijk boycotten maar mis een goed alternatief.
Jij wil de Tesla Y boycotten? En dan wil je een Chinese auto kopen? Als je dan zo politiek bezig bent zou ik daar dan ook eens goed over nadenken haha :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterblank
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-05 14:15
oomenit schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:29:
Vandaag de G6 mogen ophalen in Badhoevedorp na veel gehannes over kentekenplaten die er "wel / niet / misschien / ff zoeken / nope / toch wel" zouden zijn 😅

Gelijk een beste rit naar huis (Twente) maar man wat een fijne bak!

Gelijk wel een vraagje aan jullie: hoe lang duurde het voordat de app ging werken? Volgens de (kersverse) verkoper kon het wel tot 5-10 werkdagen duren voordat ik de auto in de app zou zien verschijnen 🤔 En toen ik vroeg hoe de auto dan "weet" dat de app op mijn telefoon bij de desbetreffende auto hoort, kwam het uiteindelijk neer op "magically". Hij vroeg niet om een accountnaam of geregistreerde emailadres, helemaal niets. Komt goed, zei die. Klopt dat beeld?
De app bij mijn G6 werkte voor de uitleg door de dealer, nog voor het weg rijden was alles geactiveerd en ingesteld.
vreemd dat er niks is genoteerd dan want bij mij hebben ze in een systeem het mailadres waarmee ik mijn xpeng account heb aangemaakt gekoppeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvd64
luckyjan schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:33:
[...]

Jij wil de Tesla Y boycotten? En dan wil je een Chinese auto kopen? Als je dan zo politiek bezig bent zou ik daar dan ook eens goed over nadenken haha :P
Haha ja ik snap je hoor. Tot voor kort was ik er ook zeker niet mee bezig, maar nu gun ik Musk het licht in de ogen niet meer en steun ik nog liever de Chinezen. Het is jammer dat er gewoon geen goed Europees alternatief is, anders heeft dat mijn voorkeur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirPhil
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-05 21:00
mvd64 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:58:
Mijn werkgever gaf gisteren aan dat de gesprekken zijn afgebroken zonder resultaat. Nu hebben wij het geluk dat onze tweede leasemaatschappij de auto wel aanbiedt. Ik heb zelf in de leasebranche gewerkt en heb de houding van Alphabet nog niet eerder meegemaakt. Ben erg benieuwd wat hier achter zit. Ze zeggen zelf dat ze leaserijders niet in een auto willen zetten die door het ontbreken van importeurkorting zichzelf buiten de markt prijst. Daarbij stappen ze wel even snel over het feit heen dat ze de restwaarde van de auto vele malen lager inschatten dan vergelijkbare native elektrische merken. Ik zie het als bang voor de concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 11:34
mvd64 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:16:
[...]

Haha ja ik snap je hoor. Tot voor kort was ik er ook zeker niet mee bezig, maar nu gun ik Musk het licht in de ogen niet meer en steun ik nog liever de Chinezen. Het is jammer dat er gewoon geen goed Europees alternatief is, anders heeft dat mijn voorkeur.
Dat is wel heel.kort door de bocht, het is maar net hoeveel concessie je wil doen voor primcipes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirPhil
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-05 21:00
Spekkie99 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:20:
[...]

Dat is wel heel.kort door de bocht, het is maar net hoeveel concessie je wil doen voor primcipes.
Laten we het hier alsjeblieft niet over politiek gaan hebben. Daar zijn genoeg andere fora voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvd64
Spekkie99 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:20:
[...]

Inderdaad. Nu wil ik gewoon het beste niet-Tesla alternatief. Waarbij je voor 'het beste' mag invullen wat jij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
mvd64 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:16:
[...]

Precies mijn mening. Ik vind het een nadeel dat het een Chinees bedrijf is, maar dat is voor mij anders dan een bedrijf dat zich direct op een negatieve manier met politiek bemoeit.

Het liefst zou ik Europees kopen, maar daar mis ik de innovatie in software. En soms wordt je geld dan alsnog in China geïnvesteerd. Zo heeft Volkswagen aandelen Xpeng.

Met de importheffingen komt er waarschijnlijk meer geld in de Europese schatkist terecht dan bij een Europees model :P

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-05 18:37

BramT

Rule #1

Ben mezelf al weken aan het oriënteren en heb erg veel aan posts hier (en elders) gehad, dank! Dus only fair dat ik even mijn ervaringen deel.

Afgelopen zaterdag proefrit gedaan in de BYD Sealion 7 (Prestige), Juniper (Launch edition), en de G6 (performance). In die volgorde.
Voor de context, ik heb net 5 jaar in een M3 LR AWD achter de rug. Ik had het volgende boodschappenlijstje:
  • Absoluut 100% elektrisch. Heel graag OPD. Graag ook wat performance, want dat blijft leuk ;)
  • Hoger model (ik ben 2.05m) en wat meer ruimte aub.
  • Meer bagage ruimte. De M3 bagageruimte in liters is niet flauw, maar door de beperkte hoogte is het toch snel te klein.
  • Stillere cabine (!!!), en wat soepeler mag ook wel.
  • Range is leuk, maar ik kan zowel thuis als op het werk laden, dus heb iedere dag zonder zorgen een volle accu als het moet. Mijn max km's in een dag is doorgaans 300km, dus ik ben snel 'voorzien'. Desalniettemin, meer is beter, zuiniger is altijd beter.
Bij deze even mijn bevindingen: (Pas op, hier volgt een mening!)

Sealion 7:
  • Vergeleken met de andere 2 viel deze eigenlijk vrij snel af. Wat rijeigenschappen betreft goed genoeg (als je bv uit een ICE komt), maar haalt hij het simpelweg niet bij de finesse van de aandrijflijn Tesla. Het stroompedaal is wat zenuwachtig en omschakeling tussen accelereren en afremmen op de motor merk je. Ook na schakelen tussen eco/normal/performance.
  • Nauwelijks regenerative breaking dus geen OPD; constant de rem nodig.
  • Range teleurstellend. Dit ding zuipt. WLTP van 450 en da's anno nu echt wel de ondergrens.
  • Wat exterieur betreft de mooiste van de 3 (smaak), maar het interieur is juist weer helemaal niet mijn ding (ook smaak). Afwerking is erg goed hoor, maar beetje 'over the top' allemaal. Een beetje alsof ze luxe proberen te imiteren, maar niet helemaal doorhebben wat luxe nou luxe maakt.
  • Software is beter dan wat we hier in de EU maken, maar is nog steeds wat rommelig en minder 'snappy' dan wat Tesla heeft.
  • Maar holy hell wat een ruimte. De eerste en enige auto waar ik m'n benen volledig onder het stuur krijg (ten eerste) terwijl de stoel niet eens in de achterste stand staat (ten tweede)! En zelfs met de stoel in mijn rij-stand (nogmaals, 2.05m) kan ik (nogmaals!! 2.05!!!) achter mezelf zitten met de benen rechtuit. (De Model3 veranderd letterlijk in een 3-persoons auto als ik achter het stuur zit.)
  • Die extra ruimte bij de zitplaatsen gaat wel ten koste van de laadruimte achterin. Zelfs zo'n vliegtuigkoffer van 32kg in de lengte is daar een uitdaging volgens mij.
Model Y Juniper:
  • Het rijden is weer typisch Tesla. Super strak, pure finesse. Overgang accelereren, coasten, afremmen; het hele OPD zit er gewoon perfect in. Ding doet precies wat je 'm verteld en je merkt verder niks van de onderliggende techniek. Dat was 5 jaar geleden al netjes, en nu weer een paar stapjes beter. Ook nu weer de benchmark wat mij betreft.
  • Software ook weer perfect. Heeft alles wat je kan bedenken en doet alles zonder zeuren. Waarom kijken meer fabrikanten dit niet 's gewoon goed af...
  • Cabine lekker stil. Ietsje stiller dan de Sealion 7 nog, en die was al meer dan acceptabel.
  • Laadruimte is formidabel. Bijna absurd als je weet dat de andere 2 aan de buitenkant even groot zijn.
  • Scherm achterin is cool. Leuk voor de kids, luxe voor de volwassenen.
  • Achterbank elektrisch verstelbaar/neerklappen doet ook erg luxe aan.
  • Interieur is een stuk beter dan de oude Model 3/Y, netjes, maar nog steeds wel een tikkie spartaans. Het 'goedkoop' gevoel is er wel af (met de highland/juniper), maar toch blijft het gevoel van "hmmm, bezuinigd?" nog wel aanwezig. Het is meer dan prima, lekker futuristisch, maar niet echt luxe.
Nadat de Tesla de verwachtingen meer dan waar maakte, en na de (toch wel) teleurstellende BYD was ik toch wat bang voor de Xpeng... maar:
Je merkt aan alles dat ze heel, maar dan ook heel erg goed naar de Model Y hebben gekeken. "Wat maakt die auto nu goed en hoe maken we dat beter?".
  • Rijden is vrijwel net zo netjes als de Juniper. Het verschil is minimaal. Als ervaren Tesla-rijder ben je met de G6 binnen 5 minuten 'gewend'. Het is dat ik een uur eerder in de Juniper zat, anders had ik het verschil niet eens gemerkt. Wegligging verder gelijk aan de Juniper.
  • Stuur kan lekker licht worden ingesteld. Het viel me altijd al op dat de 'comfort'-instelling in de Tesla nog steeds relatief zwaar was. Hier kan je weer met je pinkje sturen (als je wilt), en daar houd ik wel van.
  • Regenerative breaking bijna net zo sterk als in de Tesla, alleen komt hij niet helemaal tot een stop. Rem nodig voor het laatste beetje (3km/u -> 0). PS. Full-stop OPD schijnt met een software-update te komen.
  • In de cabine met 120km/u gewoon nog een merkbaar standje stiller dan de Juniper en de Sealion. Prachtig.
  • Software net zo snappy als de Tesla. Heeft ook bijzonder veel (nuttige maar ook leuke) instellingen, zelfs meer dan Tesla(!). Als totaalplaatje durf ik te zeggen: beter dan Tesla.
  • Navigatie helaas niet via Google, maar een TomTom. Werkt verder hetzelfde, en met dezelfde handigheidjes en nette weergave.
  • Features die bij Tesla in de Enhanced Autopilot package zitten (3800 euro!), zijn standaard aanwezig in elke versie. Denk bijvoorbeeld aan auto lane-change, auto-park en bediening via smartphone als je er niet in zit.
  • Exterieur: het enige wat opvalt aan het model is dat hij gewoon niet opvalt. Zeker in het zwart is het vrij nietszeggende 'blob' (perfect natuurlijk als get-away-car ;)). Je hebt echt de witte of lichtgrijze nodig om tenminste iets van features te kunnen onderscheiden. Echt niet lelijk, maar de minste van de 3 wat mij betreft.
  • Interieur: Ook smaak natuurlijk, maar wow... strak, maar toch compleet. Zeer netjes, maar niet 'over the top'. in de showroom het zwarte interieur gezien, en voor de testdrive kreeg ik het witte interieur. Het wit is niet spierwit, maar heel licht grijs. Echt zeer, maar dan ook zeer mooi.
  • Laadruimte acceptabel. Minder dan de Juniper, meer dan de Sealion. Helaas geen frunk, al schijn je dat aftermarket te kunnen regelen.
  • Audio is (net als bij de Tesla overigens) tegen het perfecte aan.
Ik vergeet vast nog wat hier en daar, vraag maar raak!

De G6 heeft me echt enorm positief verrast. Globaal doen ze niet echt voor elkaar onder, en is het maar net waar je eigen zwaartepunten liggen.
  • Juniper iets meer bruikbare laadruimte. Elektrisch neerklappen. En een frunk. Maar hoe vaak heb je die laadruimte nodig?
  • G6 heeft net wat meer software instellingen en features. Maar hoe vaak gebruik je bijvoorbeeld park-assist of lane-change?
  • G6 heeft meer luxe voor de bestuurder, Juniper voor de passagiers. Hoe vaak heb je, en hoe belangrijk zijn je achter-passagiers?
  • Aandrijflijn, performance, en comfort zijn heel erg vergelijkbaar. Ook de range.
  • De G6 performance is overigens nog wat sneller dan de Juniper Launch edition met Acceleration boost (4.1 vs 4.3). Maar beide zijn flink snel zat natuurlijk. De normale Juniper AWD zit op 4.8, en dat verschil merk je wel.
  • Interieur wint de G6, exterieur de Juniper. Maar beide zijn op beide echt niet slecht. Smaak natuurlijk, en wat vind je belangrijker?
En let wel, bovenstaande is dus tussen de G6 en de Juniper. Versus de oude Model Y is het eigenlijk een no-brainer, op met name comfort.

Voor mij, met mijn behoeftes en voorkeuren, is het de G6 geworden. En dat is nog voor de Musk-factor... :X
Een offerte voor wit-exterieur-met-wit-interieur --ja ik ben er zo een-- is onderweg.

Nog het vermelden waard: de G6 kan je niet 'upgraden' met elektrisch neerklapbare stoelen of een scherm achterin, maar als je de Y wilt upgraden naar wat de G6 standaard heeft (enhanced auto-pilot, wit interieur, 20" velgen) dan komt de Y bijna 10k duurder uit. _/-\o_

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BramT

BramT

Rule #1

En deze natuurlijk niet vergeten: De XOS 5.6 beta is uit; hier de changelist.

General Release in April als het goed.

Ook erg leuk dat ze bij Xpeng dus lekker goed/snel met die updates bezig zijn. Ook dat is iets wat voorheen exclusief een Tesla dingetje was.

(Echt serieus, kunnen die boomers in de EU hier 's wakker worden!! ;w )

[ Voor 38% gewijzigd door BramT op 13-03-2025 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattlok
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-05 20:42
Dank voor de uitgebreide review! Heb ik de goede auto gekozen 🙂
BramT schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 23:36:
Ben mezelf al weken aan het oriënteren en heb erg veel aan posts hier (en elders) gehad, dank! Dus only fair dat ik even mijn ervaringen deel.

Afgelopen zaterdag proefrit gedaan in de BYD Sealion 7 (Prestige), Juniper (Launch edition), en de G6 (performance). In die volgorde.
Voor de context, ik heb net 5 jaar in een M3 LR AWD achter de rug. Ik had het volgende boodschappenlijstje:
  • Absoluut 100% elektrisch. Heel graag OPD. Graag ook wat performance, want dat blijft leuk ;)
  • Hoger model (ik ben 2.05m) en wat meer ruimte aub.
  • Meer bagage ruimte. De M3 bagageruimte in liters is niet flauw, maar door de beperkte hoogte is het toch snel te klein.
  • Stillere cabine (!!!), en wat soepeler mag ook wel.
  • Range is leuk, maar ik kan zowel thuis als op het werk laden, dus heb iedere dag zonder zorgen een volle accu als het moet. Mijn max km's in een dag is doorgaans 300km, dus ik ben snel 'voorzien'. Desalniettemin, meer is beter, zuiniger is altijd beter.
Bij deze even mijn bevindingen: (Pas op, hier volgt een mening!)

Sealion 7:
  • Vergeleken met de andere 2 viel deze eigenlijk vrij snel af. Wat rijeigenschappen betreft goed genoeg (als je bv uit een ICE komt), maar haalt hij het simpelweg niet bij de finesse van de aandrijflijn Tesla. Het stroompedaal is wat zenuwachtig en omschakeling tussen accelereren en afremmen op de motor merk je. Ook na schakelen tussen eco/normal/performance.
  • Nauwelijks regenerative breaking dus geen OPD; constant de rem nodig.
  • Range teleurstellend. Dit ding zuipt. WLTP van 450 en da's anno nu echt wel de ondergrens.
  • Wat exterieur betreft de mooiste van de 3 (smaak), maar het interieur is juist weer helemaal niet mijn ding (ook smaak). Afwerking is erg goed hoor, maar beetje 'over the top' allemaal. Een beetje alsof ze luxe proberen te imiteren, maar niet helemaal doorhebben wat luxe nou luxe maakt.
  • Software is beter dan wat we hier in de EU maken, maar is nog steeds wat rommelig en minder 'snappy' dan wat Tesla heeft.
  • Maar holy hell wat een ruimte. De eerste en enige auto waar ik m'n benen volledig onder het stuur krijg (ten eerste) terwijl de stoel niet eens in de achterste stand staat (ten tweede)! En zelfs met de stoel in mijn rij-stand (nogmaals, 2.05m) kan ik (nogmaals!! 2.05!!!) achter mezelf zitten met de benen rechtuit. (De Model3 veranderd letterlijk in een 3-persoons auto als ik achter het stuur zit.)
  • Die extra ruimte bij de zitplaatsen gaat wel ten koste van de laadruimte achterin. Zelfs zo'n vliegtuigkoffer van 32kg in de lengte is daar een uitdaging volgens mij.
Model Y Juniper:
  • Het rijden is weer typisch Tesla. Super strak, pure finesse. Overgang accelereren, coasten, afremmen; het hele OPD zit er gewoon perfect in. Ding doet precies wat je 'm verteld en je merkt verder niks van de onderliggende techniek. Dat was 5 jaar geleden al netjes, en nu weer een paar stapjes beter. Ook nu weer de benchmark wat mij betreft.
  • Software ook weer perfect. Heeft alles wat je kan bedenken en doet alles zonder zeuren. Waarom kijken meer fabrikanten dit niet 's gewoon goed af...
  • Cabine lekker stil. Ietsje stiller dan de Sealion 7 nog, en die was al meer dan acceptabel.
  • Laadruimte is formidabel. Bijna absurd als je weet dat de andere 2 aan de buitenkant even groot zijn.
  • Scherm achterin is cool. Leuk voor de kids, luxe voor de volwassenen.
  • Achterbank elektrisch verstelbaar/neerklappen doet ook erg luxe aan.
  • Interieur is een stuk beter dan de oude Model 3/Y, netjes, maar nog steeds wel een tikkie spartaans. Het 'goedkoop' gevoel is er wel af (met de highland/juniper), maar toch blijft het gevoel van "hmmm, bezuinigd?" nog wel aanwezig. Het is meer dan prima, lekker futuristisch, maar niet echt luxe.
Nadat de Tesla de verwachtingen meer dan waar maakte, en na de (toch wel) teleurstellende BYD was ik toch wat bang voor de Xpeng... maar:
Je merkt aan alles dat ze heel, maar dan ook heel erg goed naar de Model Y hebben gekeken. "Wat maakt die auto nu goed en hoe maken we dat beter?".
  • Rijden is vrijwel net zo netjes als de Juniper. Het verschil is minimaal. Als ervaren Tesla-rijder ben je met de G6 binnen 5 minuten 'gewend'. Het is dat ik een uur eerder in de Juniper zat, anders had ik het verschil niet eens gemerkt. Wegligging verder gelijk aan de Juniper.
  • Stuur kan lekker licht worden ingesteld. Het viel me altijd al op dat de 'comfort'-instelling in de Tesla nog steeds relatief zwaar was. Hier kan je weer met je pinkje sturen (als je wilt), en daar houd ik wel van.
  • Regenerative breaking bijna net zo sterk als in de Tesla, alleen komt hij niet helemaal tot een stop. Rem nodig voor het laatste beetje (3km/u -> 0). PS. Full-stop OPD schijnt met een software-update te komen.
  • In de cabine met 120km/u gewoon nog een merkbaar standje stiller dan de Juniper en de Sealion. Prachtig.
  • Software net zo snappy als de Tesla. Heeft ook bijzonder veel (nuttige maar ook leuke) instellingen, zelfs meer dan Tesla(!). Als totaalplaatje durf ik te zeggen: beter dan Tesla.
  • Navigatie helaas niet via Google, maar een TomTom. Werkt verder hetzelfde, en met dezelfde handigheidjes en nette weergave.
  • Features die bij Tesla in de Enhanced Autopilot package zitten (3800 euro!), zijn standaard aanwezig in elke versie. Denk bijvoorbeeld aan auto lane-change, auto-park en bediening via smartphone als je er niet in zit.
  • Exterieur: het enige wat opvalt aan het model is dat hij gewoon niet opvalt. Zeker in het zwart is het vrij nietszeggende 'blob' (perfect natuurlijk als get-away-car ;)). Je hebt echt de witte of lichtgrijze nodig om tenminste iets van features te kunnen onderscheiden. Echt niet lelijk, maar de minste van de 3 wat mij betreft.
  • Interieur: Ook smaak natuurlijk, maar wow... strak, maar toch compleet. Zeer netjes, maar niet 'over the top'. in de showroom het zwarte interieur gezien, en voor de testdrive kreeg ik het witte interieur. Het wit is niet spierwit, maar heel licht grijs. Echt zeer, maar dan ook zeer mooi.
  • Laadruimte acceptabel. Minder dan de Juniper, meer dan de Sealion. Helaas geen frunk, al schijn je dat aftermarket te kunnen regelen.
  • Audio is (net als bij de Tesla overigens) tegen het perfecte aan.
Ik vergeet vast nog wat hier en daar, vraag maar raak!

De G6 heeft me echt enorm positief verrast. Globaal doen ze niet echt voor elkaar onder, en is het maar net waar je eigen zwaartepunten liggen.
  • Juniper iets meer bruikbare laadruimte. Elektrisch neerklappen. En een frunk. Maar hoe vaak heb je die laadruimte nodig?
  • G6 heeft net wat meer software instellingen en features. Maar hoe vaak gebruik je bijvoorbeeld park-assist of lane-change?
  • G6 heeft meer luxe voor de bestuurder, Juniper voor de passagiers. Hoe vaak heb je, en hoe belangrijk zijn je achter-passagiers?
  • Aandrijflijn, performance, en comfort zijn heel erg vergelijkbaar. Ook de range.
  • De G6 performance is overigens nog wat sneller dan de Juniper Launch edition met Acceleration boost (4.1 vs 4.3). Maar beide zijn flink snel zat natuurlijk. De normale Juniper AWD zit op 4.8, en dat verschil merk je wel.
  • Interieur wint de G6, exterieur de Juniper. Maar beide zijn op beide echt niet slecht. Smaak natuurlijk, en wat vind je belangrijker?
En let wel, bovenstaande is dus tussen de G6 en de Juniper. Versus de oude Model Y is het eigenlijk een no-brainer, op met name comfort.

Voor mij, met mijn behoeftes en voorkeuren, is het de G6 geworden. En dat is nog voor de Musk-factor... :X
Een offerte voor wit-exterieur-met-wit-interieur --ja ik ben er zo een-- is onderweg.

Nog het vermelden waard: de G6 kan je niet 'upgraden' met elektrisch neerklapbare stoelen of een scherm achterin, maar als je de Y wilt upgraden naar wat de G6 standaard heeft (enhanced auto-pilot, wit interieur, 20" velgen) dan komt de Y bijna 10k duurder uit. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
@BramT zou je niet nog even wachten op meer duidelijkheid van het nieuwe model year? Schijn je volgens mij ook oa massage stoelen te hebben en nog 84 verbeteringen/aanpassingen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-05 23:55
Juancho schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 00:08:
@BramT zou je niet nog even wachten op meer duidelijkheid van het nieuwe model year? Schijn je volgens mij ook oa massage stoelen te hebben en nog 84 verbeteringen/aanpassingen 😁
Hier moet ook mijn Model 3 leasebak er in Oktober er uit. Dus hoop ook dat het nieuwe model tegen die tijd leverbaar is.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT

BramT

Rule #1

En voor de mensen die nog (zakelijk) aan het zoeken zijn:
  • Alphabet heeft 'm inderdaad nog niet.
  • Athlon heeft 'm hier
  • Maar Ayvens (voorheen Leaseplan) heeft momenteel een aanbieding lopen. Circa 60,-/mnd korting. Hiero.
  • Udenhout heeft geen online configurator e.d., groot gemis, maar daar heb ik 'm voor een prijs bijna vergelijkbaar met Ayvens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT

BramT

Rule #1

Juancho schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 00:08:
Ik moest eigenlijk 6 maanden terug al gaan uitzoeken. Heb het kunnen rekken tot de launch van de Juniper, maar moet nu echt de knoop doorhakken.
Eerlijk gezegd; stoelmassage heeft voor mij geen waarde. Al de auto's in deze klasse zitten tegenwoordig echt meer dan prima.

En ja, het nieuwe model is wat mooier, en extra verbeteringen zijn ook altijd leuk -- maar ik ben er redelijk van overtuigd dat ik helemaal content ga zijn met het huidige model.

Laat ik het zo zeggen: ik denk dat de mensen die afgelopen 6 maanden in de 'oude' Model Y zijn gaan zitten heel wat meer fomo hebben dan ik met de huidige G6.

[ Voor 4% gewijzigd door BramT op 13-03-2025 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT

BramT

Rule #1

Daacuso schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 00:13:
[...]Hier moet ook mijn Model 3 leasebak er in Oktober er uit. Dus hoop ook dat het nieuwe model tegen die tijd leverbaar is.
Dealert in Eindhoven gaf aan "in Q4 meer info", maar daar kan je die jongens simpelweg niet op vertrouwen. Hij kan in de zomer al hier zijn, of ergens in 2026.
Wel even opletten tegen die tijd met wanneer je 'm daadwerkelijk kan krijgen* ivm bijtelling en wegenbelasting, dus begin op tijd!

* Gezien het nog relatief lage volume kan het zijn dat je (nog lekker ouderwets) 4 maanden op jouw configuratie moet wachten.
De Juniper in mijn gewenste config, als het die zou worden, zou ik deze maand nog kunnen krijgen.
Een G6 met standaard wit exterior, black interior: 6 weken (veel voorkomende config en boot is onderweg).
Mijn config word waarschijnlijk 16 weken...

[ Voor 26% gewijzigd door BramT op 13-03-2025 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daacuso
Hoorde iemand ook wat roepen dat ie wellicht in april al te bestellen zou zijn. Dus wacht nog een maandje, en anders wordt het gewoon het huidige type.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:51
In de nieuwe beta zitten wel weer mooie verbeteringen, de navigatiekaarten zien er echt mooier "frisser" uit. Daarnaast de nieuwe xcombo triggers zijn erg fijn, voor bijvoorbeeld het automatisch activeren van de sentry mode bij afsluiten auto en het deactiveren van de eu snelheid geluidjes.
Echt leuk als je auto (zonder meerprijs) regelmatig verbeterd word, ik ben tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
RVE_NL schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:15:
In de nieuwe beta zitten wel weer mooie verbeteringen, de navigatiekaarten zien er echt mooier "frisser" uit. Daarnaast de nieuwe xcombo triggers zijn erg fijn, voor bijvoorbeeld het automatisch activeren van de sentry mode bij afsluiten auto en het deactiveren van de eu snelheid geluidjes.
Echt leuk als je auto (zonder meerprijs) regelmatig verbeterd word, ik ben tevreden!
Hoe zit de kaart er dan nu uit (foto?)? Toen ik proefreed was het nog zo'n ouderwetse uitziende kaart die ik tig jaar terug ook al had. Super lelijk. Wat dat betreft is satelliet view van Maps niet alleen mooier maar ook veel beter zichtbaar om de omgeving te scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 11:34
@BramT , bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Was de ruimte in de G6 ook prima, zelf hier ook 197 en zoon is nu al 199.

Je schrijft niet zoveel over de audio installaties, is dat niet zo belangrijk voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Iemand al wat meer nieuws over de release vandaag in China? Daar schijnt hij zelfs goedkoper te zijn geworden:
https://nl.investing.com/...prijskaartjes-93CH-452451

Natuurlijk de vraag of dat in Nederland ook het geval wordt met de importheffingen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BramT

BramT

Rule #1

Spekkie99 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:56:
@BramT , bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Was de ruimte in de G6 ook prima, zelf hier ook 197 en zoon is nu al 199.
Je schrijft niet zoveel over de audio installaties, is dat niet zo belangrijk voor je?
Ruimte was helemaal prima. Met ons formaat (2m+) houdt het allemaal natuurlijk niet veel over, maar ter vergelijking: in de M3 zit ik met m'n rechterknie zowat klem tegen het middenconsole. Als ik m'n gsm in het linker gsm-vakje leg kan ik 'm gewoon niet meer zien aangezien m'n knie er dan voor zit. In de helft van de auto's kan ik niet rijden omdat m'n been klem zit tussen de middenconsole en het stuur -- m'n hand kan er dan niet meer langs als ik aan het stuur moet draaien.

Hou dus bovenstaande even in gedachten als je mij in de G6 ziet zitten. Dit lijkt krap, maar is een zee aan ruimte voor mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bfmzkgXaTKTMNsraabAjLw6a3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NilQrncwsBqEtOJYjN9PPflB.png?f=fotoalbum_large

(In de praktijk zit ik wel iets anders natuurlijk... foto's als deze heb ik juist gemaakt ter vergelijking.)

Het audio-systeem is hele dikke prima overigens. Dat is zeker belangrijk! Ik noem 'm op het laatst ergens geloof ik.

/edit:
Zal meteen wit er ook maar bij zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQ8vpNBpIHFQ-W9ygOF0tCuF3L0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K3DcOpwr6tVPpbiprs4fjR1p.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door BramT op 13-03-2025 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Wbt het audio systeem, ik vond dat het geconnect met AA erg matig was. De max volume klonk totaal niet luid/vol. Kan komen door de AA connectie want verder niet getest met de ingebakken radio want ik luister nooit radio. En ik wilde niet mijn spotify account invullen in de ingebakken Spotify app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BramT

BramT

Rule #1

Ik heb zelf AA/AC ook niet geprobeerd; en ben Tesla gewend en heb het graag allemaal 'native'. Tijdens mijn testrit gewoon SLAM FM op DAB+ opgezocht en volume 's goed open gezet. Een 'test' van niks natuurlijk, maar wat ik hoorde was meer dan prima.

Ik zag overigens later pas een filmpje waarin diverse audio-opties werden uitgelegd. Geen idee waar die instellingen op stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjapy Vien
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 29-05 05:31
BramT schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 23:40:
En deze natuurlijk niet vergeten: De XOS 5.6 beta is uit; hier de changelist.

General Release in April als het goed.

Ook erg leuk dat ze bij Xpeng dus lekker goed/snel met die updates bezig zijn. Ook dat is iets wat voorheen exclusief een Tesla dingetje was.

(Echt serieus, kunnen die boomers in de EU hier 's wakker worden!! ;w )
Mooie uitgebreide review!
Bij ons ook geen twijfel, we hebben nu G6SR wit/wit en een G9P wit/bruin.
En we zijn daar helemaal happy mee… <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Juancho schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:45:
Wbt het audio systeem, ik vond dat het geconnect met AA erg matig was. De max volume klonk totaal niet luid/vol. Kan komen door de AA connectie want verder niet getest met de ingebakken radio want ik luister nooit radio. En ik wilde niet mijn spotify account invullen in de ingebakken Spotify app.
Mocht je nog eens willen testen, je kunt in de Spotify app heel makkelijk inloggen en later weer uitloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Gemeni schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:17:
[...]

Mocht je nog eens willen testen, je kunt in de Spotify app heel makkelijk inloggen en later weer uitloggen.
Ja had ik eigenlijk de 2de proefrit willen doen maar niet meer aan toegekomen of gewoon vergeten. Heb AA wel uitgebreid getest met Maps en Spotify etc. Dat werkt echt wel top qua indeling/splitscreen.

Zoals bekend staat de G6 nu even op een laagpitje, alleen als die facelift echt een flinke vooruitgang is EN een beetje op tijd dit jaar gaat komen wil ik er nog over nadenken. Wel een super fijne auto verder, laat dat duidelijk zijn.

Maar misschien leuk/goed voor de mensen die nog gaan proefrijden en Spotify gebruiken om dit eens te testen. Ben wel benieuwd of het volume dan eigenlijk niet voluit kan want al veelste hard.

[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 13-03-2025 15:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henkman
  • Laatst online: 28-05 11:48
Vers filmpje van de verbeterde G6 in de nieuwe grijspaarse kleur: https://www.youtube.com/watch?v=MWu-Hp-qQMc

@BramT: dank voor de test.

Na ruim 5 jaar met heel veel plezier een witte M3 met wit interieur te hebben gereden, heb ik op 21 februari (dag 1) een (wit+witte) Juniper besteld. En na het Washington debakel van Zelensky op 4 maart weer afbesteld (weg €250).

Gezien de toenemende ophef over Musk/Tesla en jouw review voel ik mij steeds beter over dat besluit.

Morgen de G6 in Zwolle ophalen voor een proefrit, ik ben benieuwd. Ik zal ook even de Spotify app testen ;)

Twee dingen zijn zeker:
1. de M3 blijft als tweede auto (de ICE met zwart interieur gaat weg)
2. de interieur kleur van de G6 wordt.........wit!

[ Voor 16% gewijzigd door Henkman op 13-03-2025 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Henkman schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:04:
Morgen de G6 in Zwolle ophalen voor een proefrit, ik ben benieuwd. Ik zal ook even de Spotify app testen ;)

Twee dingen zijn zeker:
1. de M3 blijft als tweede auto (de ICE met zwart interieur gaat weg)
Ah leuk, dan ga je proefrijden in dezelfde G6 als mij. Houd wel rekening met dat het een standaard range is. Dat je niet denkt, dat valt tegen ;). Al was de standard range alsnog flink meer actieradius dan mijn XC40 :D

En je hebt geluk, de testauto in Zwolle heeft een wit interieur. Persoonlijk vond ik het in de showroom in Breukelen mooier. Eenmaal buiten, ik had een zonnige dag, was het wel erg wit hoor. Ik had het meer grijsachtig verwacht. Wij zouden dan ook het zwarte interieur nemen maar dat ga je vanzelf wel zien dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT

BramT

Rule #1

Henkman schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:04:
Vers filmpje van de verbeterde G6 in de nieuwe grijspaarse kleur: YouTube: NEW Xpeng G6 (2026) | Reveal & EXTREME Battery Test !
@BramT: dank voor de test.
Gezien de toenemende ophef over Musk/Tesla en jouw review voel ik mij steeds beter over dat besluit.
[...]
Helemaal top, graag gedaan.

Het zegt denk ik ook wel iets. De M3 is leuk, maar ik heb zo lang uitgekeken naar het moment dat ik ook een MY in kon. En toen ging de Juniper er aan komen en was dat het ding om naar uit te kijken (mobiliteitswise).

Ik ben echt bij toeval over de G6 gestruikeld (Xpeng zit in een hoekje in een dealer waar ik eigenlijk was voor een ander merk) en binnen een paar weken ben ik helemaal 'genezen' van de ooit zo begeerde Model Y.

En dat er nu weer wat centjes minder naar doe flapdrol gaan is helemaal de cherry-on-top. :)

Welke kleur doe je het exterieur? Bij mij wordt het wit/wit :9~

[ Voor 3% gewijzigd door BramT op 13-03-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT

BramT

Rule #1

Juancho schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:34:
[...]Eenmaal buiten, ik had een zonnige dag, was het wel erg wit hoor. Ik had het meer grijsachtig verwacht. Wij zouden dan ook het zwarte interieur nemen maar dat ga je vanzelf wel zien dan.
Die gaat trouwens ook de andere kant op. Er is interieurverlichting maar die is niet heel erg sterk aanwezig; 's nachts schijnt de cabine met het zwarte interieur wel heel erg donker te worden. (Ergens gelezen dit, ik heb zelf geen flauw idee...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustTrying
Dit ziet er eigenlijk bestwel heel goed uit : https://carnewschina.com/...teries-launched-in-china/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Wat is er trouwens AI aan die batterij? Of is de marketing afdeling weer aan het brainstormen geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkman
Welke kleur doe je het exterieur? Bij mij wordt het wit/wit :9~
Ik wil even aanzien of de update nog in 2025 geleverd kan worden, dan ga ik voor Starry Purple en wit (grijs).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZwEpbmIpEgWhLgrBgF9nnq8Lhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/11522RdR6KgWIapXWZPTZxk4.jpg?f=fotoalbum_large

( https://store.xiaopeng.co...ries=G6_2025&entry=24_4_6 )

Tenzij er gruwelijk veel oud model G6-en op zee zijn vermoed ik dat dat goed gaat komen ;)

[ Voor 61% gewijzigd door Henkman op 13-03-2025 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daacuso
Henkman schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:01:
[...]

Ik wil even aanzien of de update nog in 2025 geleverd kan worden, dan ga ik voor Starry Purple en wit (grijs).[Afbeelding]

( https://store.xiaopeng.co...ries=G6_2025&entry=24_4_6 )

Tenzij er gruwelijk veel oud model G6-en op zee zijn vermoed ik dat dat goed gaat komen ;)
Die purple is wel erg roze zeg 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
https://cnevpost.com/2025...g-launches-updated-g6-g9/

De prijzen in China gaan dus iets omlaag (hopelijk in de EU ook dan), de G9 krijgt in de basisuitvoering luchtvering, en ook 5c laden, verder niet veel nieuws op de G9. Zou mooi zijn als die black uitvoering ook op de basisversie beschikbaar komt, of dat er in ieder geval ook mooie velgen beschikbaar komen op de niet-performance versie, dat vind ik op dit moment wel een showstopper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luckyjan
e 2025 #XPENG G6 is officieel in China gelanceerd, met prijzen variërend van RMB 176.800 tot RMB 198.800.
L/B/H: 4758 x 1920 x 1650 mm, wielbasis: 2890 mm
Belangrijkste Kenmerken:
Turing AI Slim Rijsysteem
8MP camera's voor en achter, dubbele NVIDIA Orin slimme rijchips
Stad/Autoweg NGP, parkeren op afstand, OTA-upgradebare AI Valet
5C ultrasnelle oplaadbare AI-batterijen
Opladen van 10% tot 80% in 12 minuten (15 minuten en 20 seconden bij -30℃)
Comfortchassis
Dubbele draagarm + 5-link ophanging, HRS hydraulische demping
Design Hoogtepunten:
Ruimte: 85,6% benutting, 1.752L uitbreidbare bagageruimte
Cockpit: 10,25" instrumentenpaneel + 15,6-inch zwevend vierkant centraal bedieningsscherm, 8295P chip + X-GPT (bewerkt)

Ik zag op de Chinese site dat de G6 standaard met 18 inch velgen komt en 20 inch een optie is. Verder bij interieur kleuren dat als je licht kiest je een donkere hemel hebt en donker een lichte hemel. Ik hoop dat ze hier in Europa ook donker interieur met donkere hemel gaan aanbieden.

De startprijs van de vernieuwde G6 is 11,56 procent lager en de vernieuwde G9 is 5,72 procent lager in China. Nergens nog te vinden wanneer je hem in Europa kan bestellen.

De verschillen (vertaald door AI) tussen de versie's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nVobb65YLsMSawm3Qu-LTZiJWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vthignwBFeMphvPbdnZbwSr4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door luckyjan op 14-03-2025 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre61
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:45
Zal de 2025 versie geen AWD variant meer krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daacuso
Andre61 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:20:
Zal de 2025 versie geen AWD variant meer krijgen?
Voor zover ik begreep krijgt de nieuwe versie inderdaad geen AWD meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkman
Op deze pagina staan de configuraties beschreven (met Edge krijg ik een prima NL vertaling): https://www.xiaopeng.com/g6_2025/configuration.html

De belangrijkste verschillen zijn hierboven al beschreven door Luckyjan.

Mijnheer Mandje zegt: er is een basisversie, een luxe versie (stoelen, speakers, hemel) en een luxe versie met 100 km extra bereik. Qua prestaties zijn er geen (noemenswaardige) verschillen, alle versies zijn RWD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkman
Juancho schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:45:
Gisteren even tijdens de proefrit Spotify geprobeerd, zowel de native app als Apple Carplay. In beide modi kon het volume bijna tot de pijngrens worden opgedraaid.

Zelf draag ik (soms) hoortoestellen, maar volgens vrouwlief is de audiokwaliteit ruim voldoende.

We hebben twee uur lang van alles uitgeprobeerd. Aangenaam verrast door met name: rijgedrag (ook OPD), ruimte achterin, kwaliteit stoelen en het witte interieur. Deze auto zal ons de afbestelde Tesla Y snel doen vergeten.

Minpuntje vond ik wel de (Engelstalige) spraakbesturing, maar navigeren met spraakbesturing via Apple Carplay (Google) werkte als een zonnetje.

Als Tesla rijders waren we na twee uur helemaal thuis in de menu-instellingen.

We gaan wel even aankijken of de nieuwe versie voor de jaarwisseling geleverd kan worden, die tweede motor is voor ons geen noodzaak en we hebben geen leasecontract.

Tip: bij een proefrit verdient het aanbeveling om te controleren hoe het rijgedrag is ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St3ve-0
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:52
De G6 is aantrekkelijk geprijsd in de (zakelijke) lease, mogelijk omdat de oude voorraadmodellen nu verkocht moeten worden. Ik ben echter benieuwd wat de prijzen zullen zijn zodra het nieuwe model beschikbaar is.

Als ik kijk naar het prijsverschil van Tesla wat in mijn geval voor bijtelling werd doorgerekend bij een nieuw leasecontract, na de introductie van een facelift, verwacht ik dat de nieuwe G6 maandelijks zo’n 80 tot 100 euro meer zal kosten in vergelijking met het huidige model.
Verschilt uiteraard per belastingschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Heeft iemand trouwens ervaring met de kosten voor onderhoud bij Xpeng? Wat kost een gemiddelde beurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daacuso
St3ve-0 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:34:
De G6 is aantrekkelijk geprijsd in de (zakelijke) lease, mogelijk omdat de oude voorraadmodellen nu verkocht moeten worden. Ik ben echter benieuwd wat de prijzen zullen zijn zodra het nieuwe model beschikbaar is.

Als ik kijk naar het prijsverschil van Tesla wat in mijn geval voor bijtelling werd doorgerekend bij een nieuw leasecontract, na de introductie van een facelift, verwacht ik dat de nieuwe G6 maandelijks zo’n 80 tot 100 euro meer zal kosten in vergelijking met het huidige model.
Verschilt uiteraard per belastingschijf.
Ondanks dat de nieuwprijzen lager liggen? Sowieso vind ik het eigenlijk van de zotte dat leasprijzen van de Xpeng hoger liggen dan andere merken met vergelijkbare verkoopprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k.monsma
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 31-05 12:23
Daacuso schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:21:
[...]

Ondanks dat de nieuwprijzen lager liggen? Sowieso vind ik het eigenlijk van de zotte dat leasprijzen van de Xpeng hoger liggen dan andere merken met vergelijkbare verkoopprijzen.
XPENG geeft volgens mij geen of erg weinig korting aan Leasemaatschappijen. Andere merken doen dit meestal wel waardoor de inkoopprijs daalt en dus de leaseprijs ook mee zal dalen. Meestal wordt korting 1 op 1 in de lease verrekend. Dus Euro 1500,00 korting is snel Euro 35,00 per maand aan lagere lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferminem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
Ziet er goed uit, hoop vooral dat de G9 die ontzettend lelijke velgen op de niet-performance versies gaat kwijtraken. Denk dat we meer te weten komen begin april, wanneer de titel van dit bericht klopt dan, want verder heb ik het nog nergens weten te vinden : https://newmobility.news/...-g9-at-milan-design-week/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkman
Het artikel zonder paywall: https://archive.is/bWMcp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-05 22:16
Dank voor het delen van dit filmpje. Ik ben erg benieuwd of de G6 nog beschikbaar gaat komen in Europa dit jaar. Grote kans dat ik dit jaar nog voor een lease wagen kan gaan. Ik zag ook dat er een versie komt met bruine bekleding. Erg mooi!

Ander filmpje:

YouTube: 2025 All-New Xpeng G6 EV Interior and Exterior in details 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Ik vind het handmatig kunnen verstellen van de luchtstroom ook wel een fijne upgrade.

Benieuwd of we in april meer horen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-05 19:50
Thanks, valt me op dat de ruimte in de achterbak behoorlijk is gegroeid van 571ltr naar 647ltr. Of wordt er anders gerekend?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skeupie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 31-03 20:16
Sinds 10 dagen (lease) eigenaar van de Xpeng G6 SR zilver kleurig met het lichte interieur. Als extraatje de achterste zijruiten zo donker als mogelijk getint.
1400 km op de teller waarvan ook al 120 km met een caravan erachter. Kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben. Het autonome rijden en de parkeerfuncties werken perfect. Het automatisch laten voor en achteruit laten rijden is iets dat veel stof doet opwaaien bij jaloerse collega's ;) Het dynamische rijbereik past zich goed aan naar de rij omstandigheden. Het lichte interieur straalt echt luxe uit. Android auto was ik voorheen niet gewend, en ben ik ook nu geen fan van. Maak daarom gebruik van de software van de auto zelf, vind het er grafisch prima uitzien. Stoelen zitten, koelen en verwarmen goed, achterin ook voor volwassenen uitstekend zitten. Enige nadelen tot nu toe zijn dat de kofferbak iets kleiner oogt dan mijn vorige auto (M3) en dat de auto bij een 11kw paal een tikkie langzamer lijkt te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferminem
In April nieuw update Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aZ0WX0A5pyXkB97cySk6ieDt68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/37ZAi27kgslOyqwGRsOlZCX6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostBurn
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 14:08
Skeupie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:10:
Sinds 10 dagen (lease) eigenaar van de Xpeng G6 SR zilver kleurig met het lichte interieur. Als extraatje de achterste zijruiten zo donker als mogelijk getint.
1400 km op de teller waarvan ook al 120 km met een caravan erachter. Kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben. Het autonome rijden en de parkeerfuncties werken perfect. Het automatisch laten voor en achteruit laten rijden is iets dat veel stof doet opwaaien bij jaloerse collega's ;) Het dynamische rijbereik past zich goed aan naar de rij omstandigheden. Het lichte interieur straalt echt luxe uit. Android auto was ik voorheen niet gewend, en ben ik ook nu geen fan van. Maak daarom gebruik van de software van de auto zelf, vind het er grafisch prima uitzien. Stoelen zitten, koelen en verwarmen goed, achterin ook voor volwassenen uitstekend zitten. Enige nadelen tot nu toe zijn dat de kofferbak iets kleiner oogt dan mijn vorige auto (M3) en dat de auto bij een 11kw paal een tikkie langzamer lijkt te laden.
Kun je mij iets meer vertellen over het rijden met een caravan achter de G6? (range,stabiliteit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skeupie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 31-03 20:16
Het ging om caravan van zo een 1100kg.

Qua stabiliteit, je merkt niet dat er iets achter zit. Drukt niet in de kont, trekt niet. Heel stabiel.

Range, ik heb netjes en relaxt gereden, geladen tot 95%. Daarna 120 km met caravan. Het overgebleven bereik was toen 70km. Ik rij op dynamisch rijbereik en deze komt steeds dichter bij de werkelijke waarde. Bij lange ritten met caravan en laadstops verwacht ik dan ook dat auto zelflerend is en mij voor deel 2 al veel strakker kan informeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nowhereman
  • Laatst online: 30-05 20:17

Nowhereman

Ygenweis

Weet iemand wanneer het nieuwe G9 model in Nederland beschikbaar zal zijn?

-Pwn the day-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gemeni
Nowhereman schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:36:
Weet iemand wanneer het nieuwe G9 model in Nederland beschikbaar zal zijn?
Eigenlijk is zowel van de G6 als de G9 niks bekend. Ik denk dat Xpeng Nederland het zelf ook nog niet weet. Mogelijk dat we in april wat meer gaan horen over de introductie in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomenit
Kort vraagje, werkt DVR (dashcam) al in Nederland?

Ik heb 2 verschillende USB sticks geprobeerd. Ze worden beide wel gezien door de G6 en ik kan ze formatteren etc, maar niet selecteren als opslag voor Sentry. Ik blijf enkel het Systeemopslag zien. Ook zie ik de DVR app niet verschijnen (wat ik op Youtube filmpjes wel zie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nowhereman
  • Laatst online: 30-05 20:17

Nowhereman

Ygenweis

@Gemini dank. Ik zal gewoon wat geduld moeten hebben ;-)

@oomenit Ik hoorde/las een tijd geleden dat Sentry mode niet zou werken in NL, maar gezien je schrijven mag ik er vanuit gaan dat Sentry mode gewoon werkt?

-Pwn the day-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oomenit
Nowhereman schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:21:
@oomenit Ik hoorde/las een tijd geleden dat Sentry mode niet zou werken in NL, maar gezien je schrijven mag ik er vanuit gaan dat Sentry mode gewoon werkt?
De Sentry mode zelf werkt wel gewoon. Alleen neemt ie nu dus in het interne systeem geheugen op, aangezien hij de USB niet "ziet".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BramT

BramT

Rule #1

Zojuist akkoord gegeven op de offerte! *O*

Verwachte levertijd 14 weken. Nu wachten tot juli.... -O-

(Als volgende maand bekend wordt dat het nieuwe model in mei leverbaar wordt ga ik wel een beetje gillen denk ik :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 31-05 16:34
@oomenit nee werkt nog niet in NL. We hebben goede hoop, maar nog geduld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni