Zo, kom net terug van een bezoek aan onze Chinese vrienden van Xpeng. Alhoewel... weinig Chinees daar wat het was gewoon een Europese look a like showroom met vriendelijke Nederlandse dames en een heer. Viel me op dat zowel bij BYD als Xpeng er veelal jongere dames werkten. Niet verkeerd bedoeld natuurlijk, maar ik zie dat eigenlijk nooit bij autodealers. De dame in kwestie hielp mij overigens prima. De auto werd netjes uitgelegd, we doorliepen wat instellingen die belangrijk waren voor het rijden want die heeft Xpeng nogal. En valt meer dan gemiddeld te tweaken en af te stemmen op wat jij als rijder prettig vind. Nadat alles goed stond kon ik gaan rijden. Ik ben totaal niet bekend in omgeving Breukelen (pokke eind rijden trouwens), maar ik heb gelijk een stuk snelweg gepakt en daarbij de ACC getest. Dit werkt niet via knopjes op het stuur wat ik nu gewend ben maar via de rechterhendel achter het stuur. Kwestie van een paar keer doen en je vind het blind dus dat viel me mee. Ik kon alleen niet vinden hoe ik de afstand kon bepalen tot mijn voorligger en ik weet dus ook niet of dit 1 vaste afstand is of dat je dit kan instellen (mijn Volvo heeft bijv. 3 streepjes).
Het rijgedrag is wat mij betreft echt heel strak. De wagen stuur lekker licht (wederom instelbaar) en blijft netjes tussen de lijnen. Drempel en andere obstakels worden perfect weg gefilterd door het onderstel. Misschien nog wel beter dan mijn Volvo want als je daar iets te hard over een drempel gaat vlieg je zo tegen het dakraam aan

. Het stuur heeft een wat aparte vorm maar je merkt daar niks van als je flinke bochten moet maken. Het stuur glijdt soepel door je handen en eigenlijk zit het er wel erg cool uit. Keertje wat anders dan standaard rond! Wat ik wel een minder punt vond is dat je de 2 hendels achter het stuur niet goed kan zien. Omdat ik de standen (P/N/D/R) via een pookje bedien moest ik echt wennen aan dit te doen via de hendel achter het stuur en dan moet je even om het stuur heen kijken. Opzich geen issue, kwestie van gewenning en je zal dit blind vinden.
Ik vond de stoelen echt formidabel zitten. Erg zacht maar wel genoeg steun. Ik heb zowel het zwarte als wit/grijze interieur gezien en beide zijn prima. Zwart wat meer standaard en degelijk, het licht grijze wat warmer en een keertje wat anders. Ik was bang dat het een felle witte kleur had zoals Tesla altijd heeft maar dat was gelukkig niet het geval. Het is eerder een soort van licht grijs tint. Ziet er mooi uit omdat die kleur ook door getrokken wordt in andere materialen van het interieur. Ook achterin meer dan genoeg ruimte. Het viel me sowieso gelijk op dat de auto in het echt veel meer body en hoogte heeft dan ik dacht op basis van foto's en video's. Er staat echt een flinke jongen, hoog op de poten en echt een coupé SUV. De ronde kont waar ik het eerder over had en wat ik niet zo mooi vond viel in het echt wel wat mee maar feit blijft weel dat het gewoon rond is. Daar moet je van houden. De hele look van de auto vind ik wel meer Tesla achtig maar ze positioneren zichzelf ook echt als DE Tesla Model Y killer. Niet voor niets komen heel veel zaken overeen met de Tesla, zelfs de afmetingen. Wel is de G6 meer auto door het gebruik van mooie warme materialen in het interieur en natuurlijk wat meer dashboard dingen. Het is heel clean en rustig, maar niet zo saai en kil als een Tesla. Het kleine scherm voor je neus bijv. is mooi weggewerkt maar het is en blijft gewoon fijn. Het grotere scherm is ook mooi geïntegreerd maar komt op mij wel wat achterhaald aan. Dikke zwarte randen aan de zijkant, het had van mij net wat gekanteld mogen worden naar de bestuurder. Verder wel super snel, dus de hardware erachter is uitstekend. Splitscreen ook mogelijk, allemaal top. De ingebakken Xpeng navigatie getest, werkt opzich prima maar kan niet tippen aan de look en feel van AAOS met Google Maps ingebakken. Zo heb je geen POI van Google en in prakijk werkt dat gewoon een stuk minder intinuitief. Jammer dat merken hun eigen navigatiesoftware willen hebben terwijl er eigenlijk niks beters is dan Maps (en die van Tesla). De kaart ziet er dan ook wat eenvoudig en kinderlijk uit, zeker ivm mijn ingebakken Maps met sataliet view. Helaas ook geen HUD in de G6, dat had het nog iets meer afgemaakt. Het grote panoramische dak is trouwens ook prachtig. Ik weet alleen niet of je de doorlaatbaarheid van zon kan aanpassen. Het leek mij nu een beetje donker terwijl ik graag zelf bepaald hoeveel licht er door mag schijnen. Zeker op een koudere dag zoals vandaag is het heerlijk om het zonnetje echt te voelen in de auto. Bij sommige merken kan je dat aanpassen, bij de G6 kon ik dat nergens vinden.
OPD was gelukkig ook aanwezig, al heet dat bij Xpeng Xpedal. De regeneratie kan jezelf aanpassen en dat heb je vrij snel in de vingers. De wagen komt nog niet helemaal tot stilstand, op het laatste rolt hij heel zachtjes nog door maar in praktijk rijdt dat gewoon goed bij bijv. rotondes, kruispunten etc. Ik heb amper de rem hoeven te gebruiken. Overigens kan je de rem doortrappen om de wagen wel stil te laten staan ipv dat deze in creepmode blijft. Ik begreep wel dat er binnenkort een OTA komt die het ook mogelijk maakt dat OPD ook echt volledig OPD wordt. Zou top zijn!
Ik reed de SM LR en die had meer dan genoeg power. Gezien de DM versie eigenlijk alleen maar wat meer vermogen biedt en verder niks extraś is de LR versie denk ik ook wel degene die je moet nemen. Net wat meer actieradius en je hebt nog wat budget voor evt een lakkleur en/of trekhaak. Want tja, meer opties heb je niet. Dat doen die Chinese fabrikanten gewoon echt top, je krijgt zoveel waar voor je geld. Standaard zijn die wagens volgepropt met alles terwijl je bij Europese merken je scheel betaalt aan extra opties. Dat is echt een hele dikke plus voor merken als Zeekr/Xpeng/BYD.
En wat die merken ook eigenlijk allemaal hebben zijn van die leuke extraatjes die Europese merken amper of niet hebben. In de G6 bijv.:
Speakers in je stoel zodat navigatie en telefoongesprekken via die speakers gaat. In praktijk werkt dat echt top want bijv. je muziek wordt zo niet onderbroken tijdens navigatieaanwijzingen en bovendien hoor je alles veel beter door die speakers in je rug/neksteun. Of het geluid van de richtingaanwijzer die alleen Links of Rechts wordt afgespeeld. Klein detail, maar zo slim. Of bij het aanzetten van je richtingaanwijzer dat er in het grote scherm een zijcamera wordt getoond zodat je bjiv. fietsers etc kan zien. Super handig en fijn waarbij ik me gelijk afvroeg, waarom hebben andere merken dit in godsnaam niet? Ook voor de veiligheid, echt zo slim!
Wat dingen die ik minder vond of misschien niet goed deed of niet kon vinden:
1. Ik kon nergens mijn verbruik aflezen terwijl ik dat juist graag wilde tijdens de proefrit
2. Als actieradius werd WLTP aangegeven. Dat wil je natuurlijk niet, je wil gewoon de dynamische actieradius zien op basis van je eigen gereden kilometers en de inschatting daarop gebaseerd. Kreeg ook dit niet voor elkaar.
3. Google en ik zijn goede vrienden in de Volvo. Werkt perfect samen. Hoe anders is dat in de Xpeng. Simpele vragen als what is the weather in Utrecht herkende de assistent niet. Na 5 pogingen was ik er al helemaal klaar mee. Dat werkt gewoon voor geen meter en ook NL is niet mogelijk. Eenmaal terug in mijn XC40 naar huis kon ik zo aan de Google assistent vragen om mijn stoelverwarming hoger te zetten, hoe het verkeer op de route is, of wat je ook maar wilt vragen.
4. Kleurbeleid, ik ben zelf niet zo van de saaie kleuren als wit/zwart/grijs en helaas biedt Xpeng amper mooie warme kleuren. Ja er stond een fel oranje model in de showroom maar dat is weer to much. Waarom niet gewoon wat mooie metalic kleuren zodat je ook wat te kiezen hebt. Ik snap dat echt niet.
5. Een hele irritant zoom geluid bij stapvoets rijden. Ik kon dit niet uitzetten, alleen kiezen uit 3 vervelende zoom geluiden. Omdat de auto behoorlijk stil is hoor je het gewoon goed. Ik irriteerde me daar echt aan
Overal beviel de auto mij dus echt goed en wat ik al dacht, je krijgt gewoon heel veel waar voor je geld en mensen zoeken dat toch in een tijd dat autorijden alleen maar duurder en duurder wordt. Het is daarnaast een hele comfortabele reis- en gezinsauto, mooie afwerking en de techniek is gewoon meer dan uitstekend en loopt zelfs voor op bijna alle Europese merken. Er zijn vaak discussies of je wel een Chinese auto moet nemen maar als ik puur kijk naar wat ze maken en beloven dat is dat gewoon echt absoluut top. Beter dan vele Europese merken kunnen dus die mogen wat mij betreft aan de bak.
De Xpeng G6 blijft voorlopig dan ook op onze shortlist en afhankelijk van een 2de proefrit binnenkort (willen we wel perse doen in onze eigen stad) bekijken we hoe de G6 zich uiteindelijk verhoud tov de concurrentie. En dan tegen april knopen doorhakken
Nog wat plaatjes:
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling