Het grote Xpeng-topic

Pagina: 1 ... 29 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matn61
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-04 21:37
Bassie1992 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 23:32:
[...]
Bedankt! Jij ook gefeliciteerd. Weet jij of de proefauto op de nieuwste software reed? Of krijgen de geleverde auto's nog een update (dus de nieuwste xmart 5.x)? Dit ben ik vergeten te vragen

Het was wellicht meer de gebrekkige kennis waar ik me aan stoorde. Veel meer dan het opdreunen van de specificaties zat er niet in. De vraag is wat je van een verkoper mag verwachten. Een objectief vergelijk trekken met andere auto's zit er toch niet in :P
De draaiende software op de wagens zijn allemaal gelijk, ik kon geen verschil ontdekken tussen de G6 en P7, ook hebben de huidige G6-en nog geen actieve Carplay, dit volgt met de komende OTA voor alles wagens in augustus.

Wat ik gedaan heb is alle specificatie van de G6 en P7 naast elkaar in een exel gezet, na de proefritten deze kort doorgenomen met de filiaalleider, ik werd netjes doorverwezen, Tammo heeft ruim de tijd genomen om alle mogelijke details toe te lichten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUIA-p8Pc4q35_HCRrvV0QPYLoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YAPAP3Alwy7iMEhCbEY2ELrV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBaKM54dzrn9XogQIou75kzaPLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1N6tM1WKguVAL7284X6HcGrS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/poFaHIT54WDEGSxGgtC7fUCVO3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FPYhyZkM6J9EZ3Lf5xLe3Qnp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matn61
FJP84 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 06:35:
[...]
Meer als je de auto straks hebt. Hoe de standaard range zich een beetje qua range en verbruik houdt.
Er zijn reeds tests en laadt tests gedaan, het laden gaat sneller dan Xpeng opgeeft.
G6 LR versie zou in ruim 17 min al van 10-80% geladen zijn, dit hangt mede af van de laadunit waaraan de wagen gekoppeld is. Ook het te verwachten verbruik is bijzonder laag en vergelijkbaar met de nieuwe Tesla's en wederom in hoge mate afhankelijk van veel factoren. De LR versie haalt bij normaal snelweg gebruik toch wel zo'n 500km, in de winter zakt het bereik zomaar met 30%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-05 02:13
xpenger schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 23:59:
Ik verwacht dat autobouwer VW flink op de rem gaat staan om de importheffing te laten doorgaan.Volkswagen heeft een deal gesloten met X-Peng ter waarde van zevenhonderd miljoen dollar,of vijf procent van de aandelen van X-Peng.Ze gaan samen volgend jaar twee nieuwe modellen voor VW ontwerpen en verkopen.
Volkswagen krijgt geen importheffing als ze een platform van Xpeng gebruiken. Sterker nog, plak een VW logo op de G6 of G9 en je hebt niet te maken met extra importheffingen. Alleen als je staatssteun hebt ontvangen, dan krijg je de extra importheffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matn61
kx22 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:35:
[...]

Volkswagen krijgt geen importheffing als ze een platform van Xpeng gebruiken. Sterker nog, plak een VW logo op de G6 of G9 en je hebt niet te maken met extra importheffingen. Alleen als je staatssteun hebt ontvangen, dan krijg je de extra importheffing.
Volgens mij heeft Xpeng juist geen (overmatige) staatsteun ontvangen, met name BYD, Geely en SAIC triggeren de heffing discussie. Men zou de term "Chineese auto's" moeten aanpassen naar "met Chineese overheidssubsidie geproduceerde auto's" in de media aan mogen passen. Het imago van Chinese auto krijgt een nare bijsmaak, terwijl het gros van de consumenten geen idee hebben dat Volvo's bijvoorbeeld ook uit China komen. Ondertussen consumeren we volop andere producten uit China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:57
kx22 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:35:
[...]

Volkswagen krijgt wel te maken met importheffing, net zoals Tesla en Volvo. Het gaat niet om het merk maar om de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Matn61 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:52:
[...]

Volgens mij heeft Xpeng juist geen (overmatige) staatsteun ontvangen, met name BYD, Geely en SAIC triggeren de heffing discussie. Men zou de term "Chineese auto's" moeten aanpassen naar "met Chineese overheidssubsidie geproduceerde auto's" in de media aan mogen passen. Het imago van Chinese auto krijgt een nare bijsmaak, terwijl het gros van de consumenten geen idee hebben dat Volvo's bijvoorbeeld ook uit China komen. Ondertussen consumeren we volop andere producten uit China.
De EX30 is de enige Volvo die in China wordt gemaakt. Per volgend jaar willen ze dit in Gent gaan maken. Maar Volvo is van Geely wat een Chinees bedrijf is dat staatssteun ontvangt.
Dus Volvo gaat ook extra importheffingen krijgen.
En inderdaad, we zijn weer lekker hypocriet bezig. Auto's wel extra importheffing, maar action troep niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-05 12:43
Vanmorgen de proefrit gehad en de zwarte standard range met trekhaak is besteld. Ik kom uit een 5 jaar oude Model 3 LR en dan is dit een grote stap vooruit. Rijcomfort, geluid, ruimte en afwerking zijn prima. Met de erg zwarte hemel, ontbreken van full one pedal driving, de nu nog brakke navigatie (doodlopende wegen ingestuurd) en het donkere dak kan ik prima leven. Het alternatief is de huidige Y en die is dan toch wat gedateerd. Het is ook leuk om iets echt anders voor de deur te hebben staan.
De proefrit van 45 minuten was met met een oudere jongere van een externe organisatie waar ik goed mee kon praten. Hij heeft me ook de beta van versie 5 van de software laten zien, die ziet er erg bekend uit als je van een Tesla komt en reageert lekker snel.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WqwXsE9TFUYLZ7AMIjA_vtpV0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmPtTvvuWu2JVQJQ0pcxLYiV.jpg?f=fotoalbum_large
Het grote wachten kan beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker_Hans
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-07-2024
2 weken terug heb ik m'n Xpeng G9 long range opgehaald. Zilvergrijs met trekhaak en bruin leren nappa bekleding. Wat een wagen...rijdt heerlijk en de range is een verademing. Alleen thuisladen en van alle luxe en gemakken voorzien. Nu wachten op de softwarepdate in juli, de Xpilot kan alleen nog een soort van update gebruiken. De wagen komt af en toe in mijn beleving iets teveel naar de rechterkant als hij vrachtwagens inhaalt. Voelt net wat onveilig en het afremmen en optrekken met 1 wagenafstand verschil is redelijk overdreven te noemen, hij houd net wat teveel in. Hopelijk gaat daar verandering in komen na de over the air update. Verder super tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:16
Dat wordt in de update opgelost

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• metalm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-05 21:23
Gebeld met Xpeng Nederland en die gaven aan dat besteld voor 1 juli betekent dat er een prijsgarantie is en de eventuele importheffing niet wordt doorberekend. Lees ik nog niet op hun site overigens. Je zou zeggen dat je dat van de daken schreeuwt.

Bij Tesla Model 3 staat er na configureren dat als je tesla na 1 juli wordt geleverd, je dus duurder uit bent. Ik moet nu via mijn werk een auto bestellen, maar voordat ik door bestelproces ben (tussenpersoon, offertes etc) + levertijd, is 1 juli al voorbij. Dat gaan we dus niet doen.

Tesla Y lijkt er geen last van te hebben omdat deze in Duitsland wordt geproduceerd, maar ik las wel ergens dat het ivm bepaalde onderdelen voor de Y toch effect kan hebben.

Ik wilde deze zomer nog gewoon met mijn Seat Leon en aanhanger op vakantie. Dus Xpeng G6 snel bestellen is dan wellicht het slimste, want die komt dan toch pas vanaf eind augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matn61
metalm schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:11:
Gebeld met Xpeng Nederland en die gaven aan dat besteld voor 1 juli betekent dat er een prijsgarantie is en de eventuele importheffing niet wordt doorberekend. Lees ik nog niet op hun site overigens. Je zou zeggen dat je dat van de daken schreeuwt.

Bij Tesla Model 3 staat er na configureren dat als je tesla na 1 juli wordt geleverd, je dus duurder uit bent. Ik moet nu via mijn werk een auto bestellen, maar voordat ik door bestelproces ben (tussenpersoon, offertes etc) + levertijd, is 1 juli al voorbij. Dat gaan we dus niet doen.

Tesla Y lijkt er geen last van te hebben omdat deze in Duitsland wordt geproduceerd, maar ik las wel ergens dat het ivm bepaalde onderdelen voor de Y toch effect kan hebben.

Ik wilde deze zomer nog gewoon met mijn Seat Leon en aanhanger op vakantie. Dus Xpeng G6 snel bestellen is dan wellicht het slimste, want die komt dan toch pas vanaf eind augustus.
De daadwerkelijke fiscale kosten van een auto zijn pas 100% duidelijk op het moment dat de auto op naam gezet wordt. Wellicht dat Xpeng garant staat voor de nu bekende fiscale waarde (?). Van Xpeng weet ik dat mogelijke heffingen mede de oorzaak zijn van de 2K prijsstijging op de G9, prijzen P7 en G6 blijven voorlopig wel gehandhaafd.

Ik heb via mijn werkgever deze week een P7 RWD (zakelijke lease) besteld en ook even contact opgenomen met Alphabet aangaande voorkomen van heffingen, deze verwijzen mij door naar mijn werkgever die (uiteraard) mijn bestelling beheert en doorzet naar Alphabet. De heffingen zijn (nog) niet goed in beeld, ik kan me zelfs een scenario voorstellen dat afkoop resterende leaseperiode (nog 5.5 maand Tesla M3) wellicht financieel aantrekkelijker is dan stijging van de fiscale waarde van de nieuwe Xpeng.

Ik heb destijds 4 jaar leaseperiode voor een ICE afgekocht en overgestapt naar EV, dit kostte goed geld, maar kon over 5 jaar ruim uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisLand
  • Laatst online: 04-02 19:16
Sinds afgelopen dinsdag trotse bezitter van een Xpeng P7 Long range. Verademing om weer elektrisch te rijden.
Alleen een punt waar ik tegenaan loop en ben benieuwd of daar een oplossing voor is.
Wanneer je de maximumsnelheidsmelding uitzet geeft dat al een hoop rust. Maar elke keer als de auto een nieuwe maximum snelheid herkent, bijvoorbeeld van 30 naar 50km dan krijg je een geluidsignaal. Is dat bekend bij jullie en is dat op een manier uit te zetten? Ben alle instellingen al doorgelopen maar krijg hem maar niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
DennisLand schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:27:
Sinds afgelopen dinsdag trotse bezitter van een Xpeng P7 Long range. Verademing om weer elektrisch te rijden.
Alleen een punt waar ik tegenaan loop en ben benieuwd of daar een oplossing voor is.
Wanneer je de maximumsnelheidsmelding uitzet geeft dat al een hoop rust. Maar elke keer als de auto een nieuwe maximum snelheid herkent, bijvoorbeeld van 30 naar 50km dan krijg je een geluidsignaal. Is dat bekend bij jullie en is dat op een manier uit te zetten? Ben alle instellingen al doorgelopen maar krijg hem maar niet uit.
Dat is uit te zetten in een sub-menu. Weet zo even de naam niet maar het valt onder XPILOT tab.

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouse5312
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:39
xpenger schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 23:59:
Ik verwacht dat autobouwer VW flink op de rem gaat staan om de importheffing te laten doorgaan.Volkswagen heeft een deal gesloten met X-Peng ter waarde van zevenhonderd miljoen dollar,of vijf procent van de aandelen van X-Peng.Ze gaan samen volgend jaar twee nieuwe modellen voor VW ontwerpen en verkopen.
Ja, maar samen ontwerpen en importeren zijn 2 verschillende dingen.

ALS de importheffing er doorheen komt, dan gok ik dat het niet lang duurt voordat ze weer allemaal nieuwe dingen bedenken om daar omheen te komen. Denk aan alles in onderdelen versturen en hier in elkaar zetten, hier fabrieken opzetten die het maken, als oud ijzer hier laten "recyclen" tot auto's, etc.

Ik vind het sowieso belachelijk dat deze heffing er komt, want dan moeten ze dat ook bij alle andere merken buiten Europa doen (Mazda, Hyundai, Kia, Mitsubishi, Tesla, Ford, etc.). ALLE autofabrikanten krijgen een hoop geld van de overheden (hier heet dat subsidies en niet staatssteun) om auto's te maken en te exporteren. Als je ingehaald wordt op techniek door een ander, dan moet je dat zelf verbeteren en niet de overheid gebruiken om dit op te lossen!

Maar buiten dit alles gaat dit topic over de auto's zelf en niet over de politiek er omheen...
Want voor mij blijft het een fantastische auto om iedere dag met een glimlach in te rijden (trotse G9 bezitter) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse!
  • Laatst online: 27-05 12:58
Mouse5312 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:29:
[...]

Ja, maar samen ontwerpen en importeren zijn 2 verschillende dingen.

ALS de importheffing er doorheen komt, dan gok ik dat het niet lang duurt voordat ze weer allemaal nieuwe dingen bedenken om daar omheen te komen. Denk aan alles in onderdelen versturen en hier in elkaar zetten, hier fabrieken opzetten die het maken, als oud ijzer hier laten "recyclen" tot auto's, etc.

Ik vind het sowieso belachelijk dat deze heffing er komt, want dan moeten ze dat ook bij alle andere merken buiten Europa doen (Mazda, Hyundai, Kia, Mitsubishi, Tesla, Ford, etc.). ALLE autofabrikanten krijgen een hoop geld van de overheden (hier heet dat subsidies en niet staatssteun) om auto's te maken en te exporteren. Als je ingehaald wordt op techniek door een ander, dan moet je dat zelf verbeteren en niet de overheid gebruiken om dit op te lossen!

Maar buiten dit alles gaat dit topic over de auto's zelf en niet over de politiek er omheen...
Want voor mij blijft het een fantastische auto om iedere dag met een glimlach in te rijden (trotse G9 bezitter) _/-\o_
Gaat in dit geval in China om staatssteun specifiek bedoeld voor het exporteren van de auto.
Dus bovenop alle steun die ze al krijgen om de auto's te maken en leveren in eigen land etc. Ze krijgen geld om de auto's naar buitenland te exporteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-05 17:13
Eerste indrukken van Björn over de G6. Spoiler: hij is erg enthousiast.

[ Voor 11% gewijzigd door Grotbewoner op 14-06-2024 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:27
Maar, hoeveel bananendozen passen erin? :D
Ik vond de kofferruimte tegenvallen op het zicht..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bassie1992
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15-10-2024
mitsumark schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 18:43:
Maar, hoeveel bananendozen passen erin? :D
Ik vond de kofferruimte tegenvallen op het zicht..
De kofferbak js wat kleiner dan de model Y, maar ik heb weinig electrische auto's gezien met een vergelijkbare of grotere kofferbak in deze prijsklasse. Daarnaast is de ruimte om de achterbank echt gigantisch (ruimer dan de Y).

[ Voor 11% gewijzigd door Bassie1992 op 15-06-2024 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elviz83
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:02
jesse! schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:32:
[...]

Gaat in dit geval in China om staatssteun specifiek bedoeld voor het exporteren van de auto.
Dus bovenop alle steun die ze al krijgen om de auto's te maken en leveren in eigen land etc. Ze krijgen geld om de auto's naar buitenland te exporteren.
Hup 🇩🇪
https://www.bnr.nl/nieuws...hinese-elektrische-auto-s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassie1992
Misschien zie ik spoken, maar stel dat de importax doorgaat en de afzetmarkt in Europa verdampt voor Xpeng, bestaat er dan een kans dat ze stoppen met investeren in software updates voor Nederland/Europa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 27-05 08:30
Bassie1992 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 08:17:
Misschien zie ik spoken, maar stel dat de importax doorgaat en de afzetmarkt in Europa verdampt voor Xpeng, bestaat er dan een kans dat ze stoppen met investeren in software updates voor Nederland/Europa?
Dat zou een risico kunnen zijn ja. Merken die getroffen worden door de importheffing en als hun verkopen in Europa zouden instorten dan is er een kans dat die markt minder aandacht gaat krijgen of eventueel zelfs van die markt zullen verdwijnen.
Is helaas op dit moment alleen maar speculeren, aangezien niemand weet wat er echt gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 22:07
metalm schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:11:

Nuttige informatie, maar dat zou ik eigenlijk wel zwart op wit willen hebben voordat ik teken.

Hoe zit dat met de SEPP subsidie? Als je voor 1 juli besteld met huidige waarde (onder 45k), en na 1 juli gaat de prijs en fiscale waarde omhoog, dan kunnen we naar de subsidie fluiten, denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
Noorwegen heeft net gezegd geen heffingen in te voeren dus er blijft een markt(je) zonder heffingen waar updates voor nodig zijn.

En de heffingen zijn nog niet definitief, er moet nog gestemd worden. En zelfs met heffingen zou de verkoop in Europa door kunnen gaan. Misschien openen ze een assemblage fabriek hier.

Daarnaast verkopen ze wel auto's buiten China in andere landen zoals Australië, Brazilië, Mexico, Aziatische landen buiten China. Daar moet dus ook een niet-Chinese softwareversie voor onderhouden worden. Een soort global versie waar wij ook op mee zouden kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door Grotbewoner op 15-06-2024 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matn61
Joydashy schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:07:
[...]

Nuttige informatie, maar dat zou ik eigenlijk wel zwart op wit willen hebben voordat ik teken.

Hoe zit dat met de SEPP subsidie? Als je voor 1 juli besteld met huidige waarde (onder 45k), en na 1 juli gaat de prijs en fiscale waarde omhoog, dan kunnen we naar de subsidie fluiten, denk ik?
Ik heb woensdag via mijn werkgever een P7 besteld en heb contact gezocht met ons wagenparkbeheer, de leasemaatschappij en Xpeng aangaande de mogelijke gevolgen. Het blijft op moment van schrijven allemaal een hypothese omdat niet duidelijk is of de heffing wordt ingevoerd en hoe hoog deze zal zijn.

BYD 17,4% ,Geely 20 %, SAIC 38,1% en overige zouden naar 21% gaan (om. Xpeng).

De uitleg van Xpeng begreep ik niet helemaal, zoals ik begrepen heb is er een prijsgarantie tot juli voor verkoop, fiscale waarde heeft Xpeng geen enkele invloed op, komt er een heffing dan zal deze van invloed zijn op de fiscale waarde en dus op het leasebedrag. Bij mij is verbaal aangegeven dat Xpeng voor de G9 op ca. € 2.000 extra zou zitten, de G6 zo'n €1.600, de P7 zit daar tussen in. Echter of deze bedragen gaan kloppen dat valt nog te bezien, de regeling is er niet door en ik zie de relatie tot de genoemde percentages (nog) niet.

Een dealer heeft er natuurlijk alle baat bij om de regeling af te zwakken en potentiele klanten aan te sporen snel te bestellen. Na gerommel in de energiemarkt, salderingsregeling is dit een volgende onzekerheid welke snel duidelijkheid verdiend.

Iom ons wagenpark beheer zullen we toezien dat de leasemaatschappij de bestelling bij Xpeng daadwerkelijk voor 1 (eigenlijk 4) juli geplaatst heeft, auto op naam is in pricipe 10 december, komt er meer onrust dan overweeg ik de huidige leaseovereenkomst voor de resterende maanden af te kopen.

Vwb koop, lijkt Xpeng een prijsgarantie af te geven tot 1 juli, maar ergens begrijp ik dat niet omdat de fiscale waarde vastgesteld wordt wanneer een auto op kenteken gezet wordt, dat betekent uiteraard ook iets voor de Sepp subsidie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
Ik heb een koopcontract met de huidige fiscale waarde, SEPP ook al aangevraagd dus ik verwacht daar geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-05 22:52
Weet er iemand al wat de verzekering van de g6 gaat worden? Bodemij is niet voor particulieren zag ik op de website, en bij unive kan je de g6 nog niet kiezen.
Ben aan het kijken voor een g6 particulier, en weet alleen dat evs moeilijker/duurder zouden zijn te verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
MichaelReitsma schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:59:
Weet er iemand al wat de verzekering van de g6 gaat worden? Bodemij is niet voor particulieren zag ik op de website, en bij unive kan je de g6 nog niet kiezen.
Ben aan het kijken voor een g6 particulier, en weet alleen dat evs moeilijker/duurder zouden zijn te verzekeren.
Voor mij met 20 schadevrije jaren €55,51 bij ASR (gekeken bij Independer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
Bla65 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:37:
Ik heb een koopcontract met de huidige fiscale waarde, SEPP ook al aangevraagd dus ik verwacht daar geen problemen mee.
Hoe snel na bestelling heb je een koopcontract om SEPP mee aan te vragen? Is dat nog realistisch mogelijk tussen nu en 1 juli?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
Joydashy schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:18:
[...]

Hoe snel na bestelling heb je een koopcontract om SEPP mee aan te vragen? Is dat nog realistisch mogelijk tussen nu en 1 juli?
Vrijwel meteen (online) en je SEPP aanvraag kan je meteen doen. Op basis van steekproef wordt koopcontract gevraagd (bij mij dus niet), binnen 4 weken zou je uitslag moeten krijgen.
Edit: SEPP is goedgekeurd, nu alleen de auto nog….

[ Voor 5% gewijzigd door Bla65 op 17-06-2024 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:06
Kans is zelfs dat een merk zich volledig terugtrekt. Dit soort risicos waren al jaren duidelijk. Zou persoonlijk daarom geen Chinese auto kopen enkel leasen. Best een groot risico wat je loopt als je hem gekocht hebt dat je hem straks niet meer kwijt komt voor een fatsoenlijke restwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassie1992
Mirved schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:16:
[...]

Kans is zelfs dat een merk zich volledig terugtrekt. Dit soort risicos waren al jaren duidelijk. Zou persoonlijk daarom geen Chinese auto kopen enkel leasen. Best een groot risico wat je loopt als je hem gekocht hebt dat je hem straks niet meer kwijt komt voor een fatsoenlijke restwaarde.
Voor mij gaat het ook om zakelijke lease. Maar 5 jaar is lang als er niet meer in de software wordt geïnvesteerd.

Ahja. Ik ga toch de gok nemen. Hopelijk blijft voor mij de fiscale waarde gelijk en rijdt ik begin september de G6 😀

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Matn61
Mirved schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:16:
[...]
Ik denk niet dat veel mensen zich beseffen hoeveel goedkoper en completer de Xpeng G6 is ten opzichte van (bijvoorbeeld) een Tesla Y bij gelijkwaardige configuratie. Neem als voorbeeld de grijze full options versies van beide merken

G6 LR
Basis € 47.990
Kleur € 800
Trekhaak € 1.190
Interierkleur, 20"wielen, enchached pilot zijn standaard

Totaal € 49.950

Model Y LR
Basis € 49.990
Kleur € 2.600
Trekhaak € 1.350
20" wielen € 2.300
Interieur wit € 1.200
Enchanced pilot € 3.800

Totaal € 61.240

Maximale verschil ruim 11k op de LR, bij de Performance versie van beide wagens loop dat op tot ruim 16k. Neem je genoegen met de standaard versies dan krimpt het verschil, maar de Tesla blijft fors duurder met minder opties ten opzichte van een Xpeng, 7k zelfs op de performance versies.

Xpeng en ook merken als BYD laten het marktaandeel heus niet zomaar glippen, ze zullen uiterst scherp geprijsde complete auto's op de wereldmarkt zetten, deze trend is niet omkeerbaar. Daarnaast zijn veel Eruopese automerken fel tegen elke vorm van heffing omdat China met een tegenreactie zal komen wat louter tot prijsverhogingen voor de consumenten zullen leiden, niet tot een eerlijker speelveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:00
Bassie1992 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:20:
[...]

Voor mij gaat het ook om zakelijke lease. Maar 5 jaar is lang als er niet meer in de software wordt geïnvesteerd.

Ahja. Ik ga toch de gok nemen. Hopelijk blijft voor mij de fiscale waarde gelijk en rijdt ik begin september de G6 😀
Ik heb 5 jaar Enyaq (eerste batch met nog iets minder dan 2 jaar te gaan) en heb ook een echte investering in software ervaren. Ben nog wel wel via dealer naar ME 3.0 gegaan en met wat extra moeite ga ik via dealer straks naar ME3.7. Maar ME4.0 waarmee de Enyaq nu verscheept wordt of echte OTA updates ga ik niet meemaken.

[ Voor 8% gewijzigd door FJP84 op 16-06-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Matn61 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:28:
[...]

Xpeng en ook merken als BYD laten het marktaandeel heus niet zomaar glippen, ze zullen uiterst scherp geprijsde complete auto's op de wereldmarkt zetten, deze trend is niet omkeerbaar. Daarnaast zijn veel Eruopese automerken fel tegen elke vorm van heffing omdat China met een tegenreactie zal komen wat louter tot prijsverhogingen voor de consumenten zullen leiden, niet tot een eerlijker speelveld.
Wat ze gaan doen in de auto wat verder uitkleden (tactiek dat europese merken ook hebben gedaan in de loop van tijd). Dus ja je krijgt straks nog steeds een auto van dezelfde prijs, maar heel veel opties moet je toch voor gaan betalen.

De Europese + NA (westen) markt is voor automerken uit China geen prioriteit. China zet in zuid azie meer autos af/om dan in eigen land + het westen. Dus als er een handelsoorlog uitbreekt, vinden ze het jammer, maar zullen ze niet zoveel eronder lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
kx22 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:01:
Wat ze gaan doen in de auto wat verder uitkleden (tactiek dat europese merken ook hebben gedaan in de loop van tijd). Dus ja je krijgt straks nog steeds een auto van dezelfde prijs, maar heel veel opties moet je toch voor gaan betalen.
Je hebt vast een goede bron voor deze stelligheid?
Ik zie dit bijvoorbeeld niet in China waar de concurrentie al groot is, juist omgekeerd, ze proberen te onderscheiden met snufjes ten opzichte van de concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matn61
kx22 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:01:
[...]

De Europese + NA (westen) markt is voor automerken uit China geen prioriteit. China zet in zuid azie meer autos af/om dan in eigen land + het westen. Dus als er een handelsoorlog uitbreekt, vinden ze het jammer, maar zullen ze niet zoveel eronder lijden.
Sorry, maar ik vind het wat ver gezocht.

Chinese merken 'bestormen' niet de Europese markt om na een mogelijke heffing van enkele duizenden euro's de handdoek in de ring te gooien. Met de toeslag zou er een meer gelijkwaardig speelveld ontstaan, ik betwijfel dat ten zeerste.

Het prijsverschil tussen een completere Chinese auto is best fors toen opzichte van een basis Europees merk. Probeer eens een Skoda, BMW, Audi maar ook Tesla op een gelijk niveau qua opties te brengen en je bent fors meer kwijt. Nog maar te zwijgen over de niet Chinese merken welke in China geproduceerd worden, de Volvo EC40, Polestar of Tesla M3, deze zijn al niet spotgoedkoop en zullen met toeslag een fors marktaandeel verliezen.

Ik moet nog maar zien wat er de komende weken van komt, vast iets, maar het zal een tegenreactie ontketenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-05 22:52
Hoi,

Heeft er iemand ervaring met het witte interieur icm nieuwe jeans of zo?
Die vindt ik eigenlijk wel het mooist in de G6 maar weet niet hoe zich dat houdt.
P7 en G7 zouden hetzelfde materiaal gebruiken.
Volgens xpeng utrecht hebben zij geen slechte ervaringen ermee maar ja das beetje hetzelfde als aan de slager vragen zijn eigen vlees te keuren.

[ Voor 25% gewijzigd door MichaelReitsma op 16-06-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
MichaelReitsma schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:24:
Hoi,

Die vindt ik eigenlijk wel het mooist in de G6 maar weet niet hoe zich dat houdt.
Volgens xpeng utrecht hebben zij geen slechte ervaringen ermee maar ja das beetje hetzelfde als aan de slager vragen zijn eigen vlees te keuren.
Bij een Mercedes was ik er in ieder geval niet zo blij mee, blijft toch besmettelijk en oppassen. Lastig bij een gebruiksvoorwerp, het blijft tenslotte een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDutchman
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 08:39
Hoi,

Ik heb een Volvo V50 gehad met wit lederen bekleding, ongeveer dezelfde kleur als Xpeng, wel ander materiaal natuurlijk. Met elk half jaar even goed soppen bleef dat best netjes na 4 jaar en ik draag altijd jeans.
Ik ga de G6 in ieder gevel met wit interieur bestellen, echt het mooist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matn61
Hoi,
Het lichte interieur in de P7 is het optionele nappa leder (echte leder dus), in de G6 vegan (kunst leder), beslist niet gelijk aan elkaar dus.

Het lichte interieur in de G6 oogt inderdaad wat exclusiever, en is vergelijkbaar aan het witte vegan in een Tesla. Zitten er regelmatig kinderen op de achterbank en gebruik je de bergruimte intensief dan is wit erg kwetsbaar. Het blauw van een jeans ga je zien op het wit, weet ik van Tesla gebruikers.

Uiteraard helpt schoon houden, maar bij intensiever gebruik krijg je geen 'mooi patina' zoals op echt leder wat prima te voeden is, vegan is geen leder en waar het slijt, slijt het. Ik zie dit ook terug in op het zwarte vegan in mijn huidige Tesla, een vale plek is blijvend, bij echt leder is dat goed te herstellen.

Ik zou de keuze afstemmen op hoe je de auto wilt gaan gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door Matn61 op 17-06-2024 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoostvdB1974
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-05 08:22
Matn61 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:46:
[...]

Het lichte interieur in de P7 is het optionele nappa leder (echte leder dus), in de G6 vegan (kunst leder), beslist niet gelijk aan elkaar dus.

Het lichte interieur in de G6 oogt inderdaad wat exclusiever, en is vergelijkbaar aan het witte vegan in een Tesla. Zitten er regelmatig kinderen op de achterbank en gebruik je de bergruimte intensief dan is wit erg kwetsbaar. Het blauw van een jeans ga je zien op het wit, weet ik van Tesla gebruikers.

Uiteraard helpt schoon houden, maar bij intensiever gebruik krijg je geen 'mooi patina' zoals op echt leder wat prima te voeden is, vegan is geen leder en waar het slijt, slijt het. Ik zie dit ook terug in op het zwarte vegan in mijn huidige Tesla, een vale plek is blijvend, bij echt leder is dat goed te herstellen.

Ik zou de keuze afstemmen op hoe je de auto wilt gaan gebruiken.
Heb nu 5 jaar een Tesla met wit interieur en ondanks vrijwel altijd jeans, geen blauwe vlekken. Het witte vegan leer is echt nog als nieuw (ook achterin ondanks kinderen). Sopje erover en eventueel met babydoekjes. Slijtage valt ook reuze mee. Ik zou zo weer voor wit kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elviz83
JoostvdB1974 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:14:
[...]

Heb nu 5 jaar een Tesla met wit interieur en ondanks vrijwel altijd jeans, geen blauwe vlekken. Het witte vegan leer is echt nog als nieuw (ook achterin ondanks kinderen). Sopje erover en eventueel met babydoekjes. Slijtage valt ook reuze mee. Ik zou zo weer voor wit kiezen.
Bij mij hetzelfde. Na 4,5 jaar nog steeds keurig wit in mijn M3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matn61
JoostvdB1974 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:14:
[...]
Okay, goed te lezen, ik zou het persoonlijk niet aandurven, wellicht mede omdat er nogal wat kwaliteit issues met mij Tesla zijn. Hoe dan ook vegan leder is wat anders dan echt leder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Focus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:11
Vandaag testrit gehad in de oranje g6 en ben aangenaam verrast. Stuurt strak en best sportief onderstel, software nog op de oude versie maar beloofd veel goeds. Lekker snel en one pedal drive komt in de buurt van mijn model 3. Zwarte interieur mag wel wat spannender, wil graag het witte interieur zien in het echt.
Ook nog ff een ritje gemaakt met de g9, wat een heerlijk grote luxe auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse!
Focus schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:38:
Vandaag testrit gehad in de oranje g6 en ben aangenaam verrast. Stuurt strak en best sportief onderstel, software nog op de oude versie maar beloofd veel goeds. Lekker snel en one pedal drive komt in de buurt van mijn model 3. Zwarte interieur mag wel wat spannender, wil graag het witte interieur zien in het echt.
Ook nog ff een ritje gemaakt met de g9, wat een heerlijk grote luxe auto.
Kleine note, xpeng heeft geen one pedal drive.
Je kan regeneratie wel op x-pedal zetten, maar die brengt de auto niet helemaal tot stil stand. Je blijft 2kmph door rollen, tenzij je heuveltje op oid staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Focus
jesse! schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:43:
[...]

Kleine note, xpeng heeft geen one pedal drive.
Je kan regeneratie wel op x-pedal zetten, maar die brengt de auto niet helemaal tot stil stand. Je blijft 2kmph door rollen, tenzij je heuveltje op oid staat.
Je moet idd het laatste stukje op de rem trappen maar dit vind ik helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse!
Focus schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:45:
[...]

Je moet idd het laatste stukje op de rem trappen maar dit vind ik helemaal prima.
Had liever gezien compleet tot stilstand, maar ik heb 'm standaard op x-pedal en vind het ideaal.
Beetje opletten als je in een auto rijdt die het niet heeft, dat je niet ineens volle vaart ergens op af rijdt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matn61
Focus schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:45:
[...]
In 'Sport' en regeneratie 'Hoog' remt de Xpeng best aardig af, minder dan een Tesla maar prima acceptabel. Bij Tesla kan je nog 'kruipen' en 'stilstaan' kiezen, het zou me niet verbazen als die optie in de toekomst toegevoegd zou worden.

Op zich bijzonder dat je geen G6 met wit interieur hebt kunnen zien, er stonden er best veel bij de dealers in verschillende kleuren met zowel wit en zwart interieur. Het zwart is idd wat saaier, wit geeft het basic strak interieur beduidend meer uitstraling.

Qua software gaat de update visueel meer richting Tesla met een onderbalk, de blak aan de linkerzijde vind ik eigenlijk best fijn omdat deze dichter bij de bestuurder zit, met name in de P7 zit de display net iets te ver en moet je iets reiken om te bedienen. Wel benieuwd wat de update functioneel zal brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Focus
Matn61 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:15:
[...]

In 'Sport' en regeneratie 'Hoog' remt de Xpeng best aardig af, minder dan een Tesla maar prima acceptabel. Bij Tesla kan je nog 'kruipen' en 'stilstaan' kiezen, het zou me niet verbazen als die optie in de toekomst toegevoegd zou worden.

Op zich bijzonder dat je geen G6 met wit interieur hebt kunnen zien, er stonden er best veel bij de dealers in verschillende kleuren met zowel wit en zwart interieur. Het zwart is idd wat saaier, wit geeft het basic strak interieur beduidend meer uitstraling.

Qua software gaat de update visueel meer richting Tesla met een onderbalk, de blak aan de linkerzijde vind ik eigenlijk best fijn omdat deze dichter bij de bestuurder zit, met name in de P7 zit de display net iets te ver en moet je iets reiken om te bedienen. Wel benieuwd wat de update functioneel zal brengen.
Er zijn op dit moment toch maar 2 g6 modellen in Nederland op Deens kenteken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
Matn61 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:15:
[...]

Ik ben in ieder geval groot fan van volledig tot stilstand komen, gebruik nu in de Tesla vrijwel nooit de rem.
Wat ik gezien heb op de bèta versie komt er in ieder geval andere navigatie (van Tomtom wordt gezegd) en de indeling van knoppenbalk onderin is aan te passen zoals bij Tesla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Ik lees dat soort dingen en dan vraag ik mij af: Is het echt zoveel moeite om je voet even te verschuiven om de rem in te drukken? Lijkt mij eerder dat het gewoon even wennen is omdat het anders is dan je bij je Tesla gewend was. Vind het zelf wel fijn dat ie rustig blijft rollen, zo time ik meestal bij een stoplicht dat ik nog langzaam vooruit rol zodat ik vaak vanuit beweging weer kan optrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
Luxe went snel…. Is het zoveel moeite om zelf je licht aan te zetten als het donker wordt etc. IK vind het fijn als ik in ieder geval de keuze krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elviz83
Mirved schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:51:
Ik lees dat soort dingen en dan vraag ik mij af: Is het echt zoveel moeite om je voet even te verschuiven om de rem in te drukken? Lijkt mij eerder dat het gewoon even wennen is omdat het anders is dan je bij je Tesla gewend was. Vind het zelf wel fijn dat ie rustig blijft rollen, zo time ik meestal bij een stoplicht dat ik nog langzaam vooruit rol zodat ik vaak vanuit beweging weer kan optrekken.
Volgens mij zegt niemand dat het veel moeite is? Het is alleen wel iets dat anders is dan bij een Tesla M3/Y. Het lijkt me ook niet ondenkbaar dat dit later alsnog komt bij de G6, maar voor nu werkt het nèt iets anders dan bij de Tesla. Dat kan men meenemen in de overwegingen om voor een XPeng te gaan of voor een Tesla. Prima toch?

Ik moet zeggen dat ik het persoonlijk ook jammer vind, maar het tijdens de testrit niet als heel storend heb ervaren. Hij blijft inderdaad een heel klein beetje rollen (2 km/u ongeveer), maar voor de meeste toepassingen (kruispunt naderen etc.) zal het voldoende zijn om de rem niet te gebruiken. Voor een stoplicht en in de file zal je even moeten switchen van pedaal. Voor mij persoonlijk werkt het meer dan goed genoeg om ws toch voor de G6 te gaan in vergelijking met de MY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Elviz83 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:58:
[...]

Volgens mij zegt niemand dat het veel moeite is? Het is alleen wel iets dat anders is dan bij een Tesla M3/Y. Het lijkt me ook niet ondenkbaar dat dit later alsnog komt bij de G6, maar voor nu werkt het nèt iets anders dan bij de Tesla. Dat kan men meenemen in de overwegingen om voor een XPeng te gaan of voor een Tesla. Prima toch?
Als het niet veel moeite is ga je dit toch toch totaal niet meenemen in welke keuze dan ook. iedere auto heeft verschillen als je alles precies hetzelfde wilt als je tesla moet je bij tesla blijven.

Bij de G9 moet ik het pookje omlaag duwen om de ACC aan te zetten ipv een knopje op het stuur bij mijn vorige auto. Poeh dat is wel even anders dan ik gewend was nu moet ik mijn hand een stukje meer bewegen. Zou ik dan toch maar de auto niet nemen /S.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elviz83
Mirved schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:18:
[...]

Als het niet veel moeite is ga je dit toch toch totaal niet meenemen in welke keuze dan ook. iedere auto heeft verschillen als je alles precies hetzelfde wilt als je tesla moet je bij tesla blijven.

Bij de G9 moet ik het pookje omlaag duwen om de ACC aan te zetten ipv een knopje op het stuur bij mijn vorige auto. Poeh dat is wel even anders dan ik gewend was nu moet ik mijn hand een stukje meer bewegen. Zou ik dan toch maar de auto niet nemen /S.
Laat mensen lekker zelf bepalen wat ze wel en niet meenemen in hun overwegingen, waar maak je jezelf druk om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Maak mij nergens druk om. Ik vind het zelfs hilarisch dat je eerst aangeeft dat het nauwelijks moeite is en daarna wel zegt dat het meegenomen wordt in een keuze. Ik geef daar gewoon mijn mening over. Als je daar moeite mee hebt dan moet je niet deelnemen aan een discussie platform.

terug on topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elviz83
Mirved schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:38:
Maak mij nergens druk om. Ik vind het zelfs hilarisch dat je eerst aangeeft dat het nauwelijks moeite is en daarna wel zegt dat het meegenomen wordt in een keuze. Ik geef daar gewoon mijn mening over. Als je daar moeite mee hebt dan moet je niet deelnemen aan een discussie platform.

terug on topic.
Je moet eens leren begrijpend te lezen. Ik zeg helemaal nergens dat het in míjn overwegingen meegenomen wordt, maar als er anderen zijn die dat misschien wel belangrijk vinden kan ik mijn mening geven over hoe ik het heb ervaren in een testrit tov mijn huidige M3. Ik zeg ook niet dat ik 'precies hetzelfde wil als bij een Tesla', maar dat is wel voor veel mensen herkenbaar vergelijkingsmateriaal. Als jij dat niet interessant vindt lees je er lekker overheen in plaats van voor anderen te bepalen wat men wel of niet belangrijk moet vinden bij het selecteren van een nieuwe auto.

Je mening geven kun je ook doen met respect voor andermans mening en overwegingen.

Maargoed terug on topic idd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Matn61
Idd terug on topic, de één kiest een Tesla, de ander een BYD, Skoda, VW en weer een ander Xpeng.
Ik heb 5 jaar ervaring met Tesla en lees mee op het BYD Tweakers topic omdat ik daar aanvankelijk ook interesse voor had. Geen enkele twijfel over mijn keuze voor Xpeng, BYD kent immens veel software issues en Tesla kwaliteitsissues.

Een ieder heeft zo zijn persoonlijke overwegingen voor een merk, bij Xpeng geldt in mijn geval zo'n 150km rijden naar een servicepunt, dat kan een belemmering zijn, zo ook opties en software dingetjes.
Geen van de merken biedt een completer pakket voor minder geld dan Xpeng, waarbij de kwaliteit (voorlopig) hoger lijkt te liggen Tesla en BYD, bij Europese merken betaal je veel extra voor opties...zo ook bij Tesla.

Bij Xpeng verwacht nieuwe kleine issues, ik zal vast dingetjes missen en minder goed vinden, maar liever nieuwe ergernissen dan nog 5 jaar dezelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse!
Mirved schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:18:
[...]

Ik vind dat eerlijk gezegd wel jammer. BMW heeft een knopje links op het stuur om copilot aan te zetten. Dat is echt zo gedaan. Nu moet je twee keer het hendeltje naar beneden halen.
Het klinkt vast erg knullig, maar dit is meer moeite en weerhoudt mij soms om op xpilot te rijden.
Ik vind het geen fijne handeling zo twee keer snel achter elkaar naar beneden. Je moet hem ook door drukken, als dat niet hoefde was het ook al iets beter.

Maar iedereen heeft daar weer zn eigen persoonlijke mening in. En sommige mensen zijn meer gewend aan luxe dan andere.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mouse5312
  • Laatst online: 16:39
jesse! schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:33:
[...]

Ik vind dat eerlijk gezegd wel jammer. BMW heeft een knopje links op het stuur om copilot aan te zetten. Dat is echt zo gedaan. Nu moet je twee keer het hendeltje naar beneden halen.
Het klinkt vast erg knullig, maar dit is meer moeite en weerhoudt mij soms om op xpilot te rijden.
Ik vind het geen fijne handeling zo twee keer snel achter elkaar naar beneden. Je moet hem ook door drukken, als dat niet hoefde was het ook al iets beter.

Maar iedereen heeft daar weer zn eigen persoonlijke mening in. En sommige mensen zijn meer gewend aan luxe dan andere.
Is inderdaad veel moeite om die hendel 2x helemaal naar beneden te halen. Nu snap ik ook waarom BMW rijders dat knipperlicht nooit gebruiken, is echt zoveel werk en geen luxe om helemaal die hendel te bedienen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse!
Mouse5312 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:56:
[...]

Is inderdaad veel moeite om die hendel 2x helemaal naar beneden te halen. Nu snap ik ook waarom BMW rijders dat knipperlicht nooit gebruiken, is echt zoveel werk en geen luxe om helemaal die hendel te bedienen... 8)7
Knipperlicht kan je gebruiken door hem aan te tikken, die hoeft niet helemaal naar beneden :D

Ik snap ook wel dat het lui klinkt, maar toch vind ik een knopje fijner dan een hendel twee keer door drukken naar beneden. Voelt als zo'n gehaaste beweging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 27-05 08:30
jesse! schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:16:
[...]

Knipperlicht kan je gebruiken door hem aan te tikken, die hoeft niet helemaal naar beneden :D

Ik snap ook wel dat het lui klinkt, maar toch vind ik een knopje fijner dan een hendel twee keer door drukken naar beneden. Voelt als zo'n gehaaste beweging
Snap je idee erachter wel. Heb bij de Ioniq 5 ook gewoon een knopje op het stuur.
Het voelt gewoon net wat makkelijker dan een hendel twee keer naar beneden drukken, maar zal ook echt wel wennen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grotbewoner
En we hebben een multifunctionele knop op het stuur! Alleen de meeste functies zijn nogal nutteloos. En ik mis een long press optie ofzo.

Zou ook graag switchen tussen performance en eco met een druk op de knop om even in te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse!
Grotbewoner schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:57:
En we hebben een multifunctionele knop op het stuur! Alleen de meeste functies zijn nogal nutteloos. En ik mis een long press optie ofzo.

Zou ook graag switchen tussen performance en eco met een druk op de knop om even in te halen.
China hé, zoveel mogelijk via voice :O
Dat vervolgens matig werkt en niet eens in onze taal beschikbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:03

Tijntje

Hello?!

Om dan maar een duit in het zakje te doen, hebben jullie al per ongeluk een noodstop gemaakt met de handrem?

Mijn vorige auto was de rechter hendel de ruitenwisser, en sproeier als je er op drukte.
Nu heb ik dus al een paar keer terwijl ik op de snelweg rijd op de rechter hendel gedrukt om mijn voorruit schoon te maken, de auto initieert dan een soort noodstop terwijl je er op drukt.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matn61
Tijntje schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:23:
Om dan maar een duit in het zakje te doen, hebben jullie al per ongeluk een noodstop gemaakt met de handrem?

Mijn vorige auto was de rechter hendel de ruitenwisser, en sproeier als je er op drukte.
Nu heb ik dus al een paar keer terwijl ik op de snelweg rijd op de rechter hendel gedrukt om mijn voorruit schoon te maken, de auto initieert dan een soort noodstop terwijl je er op drukt.
Ai, die is wel bizar, bij Tesla doet de vergrendelingknop het vanaf ca. 15-20 km/u niet meer.
Je vergist je altijd wel eens, ook bij 5 jaar in dezelfde auto nog wel eens het verkeerde knopje.

Vwb handle dubbel naar beneden, ik ervaar dat ook als minder prettig dan een knopje op het stuur. Overigens vind ik autopilot (in de Tesla) op de drukke Nederlandse wegen meer een gimmick dan iets wat echt handig zou moeten zijn, het is eenvoudig te druk op de wegen en bij inhalen schakelt deze uit. Benieuwd of ik dat met de Xpeng anders ga ervaren met wel de optie om van rijbaan te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosternet
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-05 14:13
Tijntje schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:23:

Het is dat ik dat niet durf... Ben wel benieuwd wat er gebeurt.. Is dat niet een leuk onderwerp voor een review-video? :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

kosternet schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:38:
[...]

Het is dat ik dat niet durf... Ben wel benieuwd wat er gebeurt.. Is dat niet een leuk onderwerp voor een review-video? :*)
Komt een melding op het bestuurders schermpje in de trant van, dynamische stop.

En je voelt de wielen blokkeren

Gelijk maar gefilmd

[ Voor 11% gewijzigd door Tijntje op 19-06-2024 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisa
Tijntje schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 07:32:
[...]

Komt een melding op het bestuurders schermpje in de trant van, dynamische stop.

[Vimeo: Xpeng G9 noodstop]
Nog nooit gehad. en heb hem toch al sinds oktober, zou dat maar melden bij je service center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Lisa schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 07:54:
[...]

Nog nooit gehad. en heb hem toch al sinds oktober, zou dat maar melden bij je service center.
Heb je ook al eens op de P knop gedrukt tijdens het rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisa
nee, maar dat is ook niet slim toch....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Lisa schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:39:
Klopt, vandaar mijn eerste post ;)
Tijntje in "Het grote Xpeng-topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse!
Lisa schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 07:54:
[...]

Lijkt mij dat dit hoort. Als je tijdens het rijden de emergency rem inschakelt, dan hoort de auto af te remmen en tot stilstand te komen.

Hebben andere auto's met een e-brake ook. En vroeger had je de handrem die dit deed.
Dit is dus ter vervanging van de handrem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosternet
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-05 14:13
Lisa schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:39:
Wel avontuurlijk :-)

Zou ook een goede test zijn van het test-team voor de auto :-) (onder het mom, gebruikers doen altijd alles een keer wat kan :> )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pprinssen
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-05 17:26
Heeft iemand van jullie ook last van dat als je twee telefoon sleutels hebt dat de ene niet kan verbinden als de andere al verbonden is?

Super onhandig. Bijvoorbeeld die van mijn vrouw ligt binnen (6 meter afstand t.o.v. auto, iPhone 12) instellingen in de Xpeng app staan op een korte afstand. Is nog verbonden. Ik sta bij de auto (iPhone 15) auto wil niet automatisch openen en verbind niet zodat ik kan wegrijden.

Bluetooth symbool bij mijn vrouw in de app is Blauw en bij mij grijs. Pas na het volledig afsluiten van haar app verbind de auto met mij telefoon en word het Bluetooth symbool blauw en werkt alles weer.

Je zou verwachten dat beide telefoons tegelijkertijd verbonden kunnen zijn waarbij je in de auto in kunt stellen welke prio heeft als beide verbonden zijn (sorry voorbeeld van Tesla)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Pprinssen schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 07:45:
Heeft iemand van jullie ook last van dat als je twee telefoon sleutels hebt dat de ene niet kan verbinden als de andere al verbonden is?

Super onhandig. Bijvoorbeeld die van mijn vrouw ligt binnen (6 meter afstand t.o.v. auto, iPhone 12) instellingen in de Xpeng app staan op een korte afstand. Is nog verbonden. Ik sta bij de auto (iPhone 15) auto wil niet automatisch openen en verbind niet zodat ik kan wegrijden.

Bluetooth symbool bij mijn vrouw in de app is Blauw en bij mij grijs. Pas na het volledig afsluiten van haar app verbind de auto met mij telefoon en word het Bluetooth symbool blauw en werkt alles weer.

Je zou verwachten dat beide telefoons tegelijkertijd verbonden kunnen zijn waarbij je in de auto in kunt stellen welke prio heeft als beide verbonden zijn (sorry voorbeeld van Tesla)
Yep, zie: https://xpeng-g9.nl/forum...leutels-actief-verbonden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matn61
Gezien jij reeds een G9 rijdt, hoe werkt het V2L?
Het aftappen van 230VAC via de laadpoort van de auto, moet je de voeding via het scherm vrijgeven, of is het stekker erin en de auto levert?

Je kan adapters kopen, ik heb echter nog een type 2 stekker liggen (na diefstal van de kabel aan mijn huidige auto) daar een 4 mtr kabel en een 230VAC contrastekker aan schroeven scheelt weer € 100. Ik vraag me echter af hoe de voeding vanuit de auto geschakeld wordt, of dat deze gewoon 'continu' is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Je hebt een adapter nodig, in de whatsapp groep is een AliExpress seller die er 1 voor de Europese markt heeft gemaakt.
Voor de Europese markt zit er namelijk een andere weerstand in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matn61
Tijntje schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:04:
Je hebt een adapter nodig, in de whatsapp groep is een AliExpress seller die er 1 voor de Europese markt heeft gemaakt.
Ak, okay, ik zag in de afgeknipte Tesla stekker ook als iets van elektronica zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse!
Matn61 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:02:
[...]

Gezien jij reeds een G9 rijdt, hoe werkt het V2L?
Het aftappen van 230VAC via de laadpoort van de auto, moet je de voeding via het scherm vrijgeven, of is het stekker erin en de auto levert?

Je kan adapters kopen, ik heb echter nog een type 2 stekker liggen (na diefstal van de kabel aan mijn huidige auto) daar een 4 mtr kabel en een 230VAC contrastekker aan schroeven scheelt weer € 100. Ik vraag me echter af hoe de voeding vanuit de auto geschakeld wordt, of dat deze gewoon 'continu' is?
Als je adapter in de laadpoort doet, dan wordt dit herkend en kan je vanuit de auto de stekker "aan zetten"
Als de auto op slot gaat, weet ik niet of hij nog stroom blijft geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:00
Zou de G6 dakdragers ondersteunen. Eventueel om naast 2 fietsen op de trekhaak een tweetal kinderfietsen of MTB op het dak nog mee te nemen. Grotere fietsendrager zou ook nog een optie zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matn61
jesse! schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:33:
[...]
Als je adapter in de laadpoort doet, dan wordt dit herkend en kan je vanuit de auto de stekker "aan zetten"
Als de auto op slot gaat, weet ik niet of hij nog stroom blijft geven
Duidelijk, ik ga dergelijke adapter aanschaffen, lijkt mij dat de wagen juist levert wanneer deze afgesloten is bij bijvoorbeeld kampeermodus oid, maar dat gaan we zien. Ik heb geen parkeerplek naast huis en voeding via auto voor bijvoorbeeld een stofzuiger is dan wel erg handig.
FJP84 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:42:
Zou de G6 dakdragers ondersteunen. Eventueel om naast 2 fietsen op de trekhaak een tweetal kinderfietsen of MTB op het dak nog mee te nemen. Grotere fietsendrager zou ook nog een optie zijn.
Ik heb dezelfde vraag gesteld voor de P7, hier zijn driehoekige afdekkapjes op de hoeken van het glazen dak gemonteerd welke toegang verlenen tot in 'ingelaste draadbussen' in het dak. Op deze draadbussen kan je langsliggers monteren (Xpeng dakrails) op deze langliggers kan je dan weer (Thule) dwarsleggers monteren. De G9 heeft standaard dakrails op de wagen, de P6 en G6 niet.

Mij is uitgelegd dat dit niet bedoeld is voor regelmatig de- en montage omdat het glazen dak uiteraard erg kwetsbaar is, maar ook dat de draadbussen bij regelmatige de- en montage beschadigd kunnen raken. Dakrails zouden voor de P7 ca. €1.100 kosten, dan moet je nog dakdragers aanschaffen, reken dus ca. €1.500 totaal.

Vanuit Badhoevedorp zouden ze naar eigen zeggen, één setje voor een P7 geleverd hebben, hoe de dakrail er uit zien geen idee en om deze vast op de P7 te laten zitten...hmm?. Op beelden op YT, lijken in het dak van de G6 ook rechthoekige afdekkapjes te zitten (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matn61
Tijntje schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:04:
Deze?

https://nl.aliexpress.com...4b2acf0&afSmartRedirect=y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse!
Matn61 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:52:
[...]

Duidelijk, ik ga dergelijke adapter aanschaffen, lijkt mij dat de wagen juist levert wanneer deze afgesloten is bij bijvoorbeeld kampeermodus oid, maar dat gaan we zien. Ik heb geen parkeerplek naast huis en voeding via auto voor bijvoorbeeld een stofzuiger is dan wel erg handig.

[...]

Ik heb dezelfde vraag gesteld voor de P7, hier zijn driehoekige afdekkapjes op de hoeken van het glazen dak gemonteerd welke toegang verlenen tot in 'ingelaste draadbussen' in het dak. Op deze draadbussen kan je langsliggers monteren (Xpeng dakrails) op deze langliggers kan je dan weer (Thule) dwarsleggers monteren. De G9 heeft standaard dakrails op de wagen, de P6 en G6 niet.

Mij is uitgelegd dat dit niet bedoeld is voor regelmatig de- en montage omdat het glazen dak uiteraard erg kwetsbaar is, maar ook dat de draadbussen bij regelmatige de- en montage beschadigd kunnen raken. Dakrails zouden voor de P7 ca. €1.100 kosten, dan moet je nog dakdragers aanschaffen, reken dus ca. €1.500 totaal.

Vanuit Badhoevedorp zouden ze naar eigen zeggen, één setje voor een P7 geleverd hebben, hoe de dakrail er uit zien geen idee en om deze vast op de P7 te laten zitten...hmm?. Op beelden op YT, lijken in het dak van de G6 ook rechthoekige afdekkapjes te zitten (?)
Je kan v2l altijd leveren (nja tenzij je accu te leeg is denk ik) je hoeft geen speciale modus te gebruiken. Werkt wel alleen in P (maar logisch aangezien de stekker aan de buitenkant zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matn61
jesse! schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:58:
[...]

Je kan v2l altijd leveren (nja tenzij je accu te leeg is denk ik) je hoeft geen speciale modus te gebruiken. Werkt wel alleen in P (maar logisch aangezien de stekker aan de buitenkant zit)
Hm...dus niet stofzuigen onder het rijden, da's jammer :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesse!
Matn61 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:07:
[...]

Hm...dus niet stofzuigen onder het rijden, da's jammer :|
:'(

Ik vond het ook een tegenvaller dat ik niet kon frituren tijdens het rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
en koffie zetten... al heb je die ook op 12v.

[ Voor 40% gewijzigd door mitsumark op 20-06-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gompy
  • Laatst online: 21-05 10:32
jesse! schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:58:
[...]

Kan tot 20% accu!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
Matn61 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:52:
[...].
Op beelden op YT, lijken in het dak van de G6 ook rechthoekige afdekkapjes te zitten (?)
Ik heb ze bij de proefrit met de G6 gezien, ze zitten er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwadj
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-05 12:45
Voor de G9 bezitters.
Ik lees dat de ACC van 30 tot 130 km/u werkt.
Wilt dat zeggen dat onder 30 km/u de acc niet werkt? Ttz file rijden voorligger stopt, stopt de G9 dan ook mee en vertrekt deze ook automatisch als de voorligger weer vertrekt, of moet je het maar onder de 30 km/u zelf doen?
De meeste EU Ev's doen dat van 0 tot 180 km/u automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

dwadj schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:09:
Voor de G9 bezitters.
Wilt dat zeggen dat onder 30 km/u de acc niet werkt? Ttz file rijden voorligger stopt, stopt de G9 dan ook mee en vertrekt deze ook automatisch als de voorligger weer vertrekt, of moet je het maar onder de 30 km/u zelf doen?
Werkt prima van 0 tot 130, vandaag nog gebruikt in de file, zowel de ACC als de LCC doen het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse!
Voor de G9 bezitters.
Werkt prima onder de 30. Volgens mij kan je 'm ook aanzetten onder de 30.
Boven de 130 kan je 'm niet aanzetten, en hij stopt ook als je boven de 130 gaat rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

jesse! schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:14:
[...]

Werkt prima onder de 30. Volgens mij kan je 'm ook aanzetten onder de 30.
Boven de 130 kan je 'm niet aanzetten, en hij stopt ook als je boven de 130 gaat rijden.
Met een hoop kabaal en heisa gaat dat uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwadj
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-05 12:45
Tijntje schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:25:
[...]

Met een hoop kabaal en heisa gaat dat uit :D
Op z'n Chinees ... Ding dong tik tok ....
Is dat dan niet beter met Os 4.4.1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
Voor de G9 bezitters.
Je kan hem aanzetten van 0 km/u tot 130 km/u (dus ook in de file). Je kan zo'n 15-20 seconden boven de 130 km/u rijden in X-Pilot als je zelf het gaspedaal indrukt. Als je te lang boven 130km/u blijft schakelt X-Pilot zichzelf uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jesse!
Grotbewoner schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:41:
[...]

Je kan hem aanzetten van 0 km/u tot 130 km/u (dus ook in de file). Je kan zo'n 15-20 seconden boven de 130 km/u rijden in X-Pilot als je zelf het gaspedaal indrukt. Als je te lang boven 130km/u blijft schakelt X-Pilot zichzelf uit.
Als je harder dan 134 oid rijdt schakelt hij direct uit. Dan trekt hij ook nog aan je gordel en schreeuwt ze "Neem nu over"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
jesse! schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:26:
[...]

Als je harder dan 134 oid rijdt schakelt hij direct uit. Dan trekt hij ook nog aan je gordel en schreeuwt ze "Neem nu over"
130 is toch al snel genoeg 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesse!
graceful schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:08:
[...]

130 is toch al snel genoeg 8)7
Ben in de avond en nacht uren de langzaamste op de rechterbaan met xpilot aan :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joydashy
Ik ben heel benieuwd naar de kwaliteit van route planning na de aankomende Tomtom update, en hoe zich dat vergelijkt tot Tesla. Ook bij Tesla missen in deze feature nog allerlei opties die wel in ABRP zitten.

Hier alvast wat info van Tomtom:
https://www.tomtom.com/products/ev-routing-and-range/ (onderaan whitepaper d/l)
Maar dat gaat voornamelijk over het algoritme, niet zozeer de features er omheen Bijv. het kunnen aangeven van een SoC bij bestemming.
Pagina: 1 ... 29 ... 48 Laatste