Joydashy schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:07:
[...]
Nuttige informatie, maar dat zou ik eigenlijk wel zwart op wit willen hebben voordat ik teken.
Hoe zit dat met de SEPP subsidie? Als je voor 1 juli besteld met huidige waarde (onder 45k), en na 1 juli gaat de prijs en fiscale waarde omhoog, dan kunnen we naar de subsidie fluiten, denk ik?
Ik heb woensdag via mijn werkgever een P7 besteld en heb contact gezocht met ons wagenparkbeheer, de leasemaatschappij en Xpeng aangaande de mogelijke gevolgen. Het blijft op moment van schrijven allemaal een hypothese omdat niet duidelijk is of de heffing wordt ingevoerd en hoe hoog deze zal zijn.
BYD 17,4% ,Geely 20 %, SAIC 38,1% en overige zouden naar 21% gaan (om. Xpeng).
De uitleg van Xpeng begreep ik niet helemaal, zoals ik begrepen heb is er een prijsgarantie tot juli voor verkoop, fiscale waarde heeft Xpeng geen enkele invloed op, komt er een heffing dan zal deze van invloed zijn op de fiscale waarde en dus op het leasebedrag. Bij mij is verbaal aangegeven dat Xpeng voor de G9 op ca. € 2.000 extra zou zitten, de G6 zo'n €1.600, de P7 zit daar tussen in. Echter of deze bedragen gaan kloppen dat valt nog te bezien, de regeling is er niet door en ik zie de relatie tot de genoemde percentages (nog) niet.
Een dealer heeft er natuurlijk alle baat bij om de regeling af te zwakken en potentiele klanten aan te sporen snel te bestellen. Na gerommel in de energiemarkt, salderingsregeling is dit een volgende onzekerheid welke snel duidelijkheid verdiend.
Iom ons wagenpark beheer zullen we toezien dat de leasemaatschappij de bestelling bij Xpeng daadwerkelijk voor 1 (eigenlijk 4) juli geplaatst heeft, auto op naam is in pricipe 10 december, komt er meer onrust dan overweeg ik de huidige leaseovereenkomst voor de resterende maanden af te kopen.
Vwb koop, lijkt Xpeng een prijsgarantie af te geven tot 1 juli, maar ergens begrijp ik dat niet omdat de fiscale waarde vastgesteld wordt wanneer een auto op kenteken gezet wordt, dat betekent uiteraard ook iets voor de Sepp subsidie.