peak schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:51:
Persoonlijk vind ik dat veel reviewers elkaar napraten. Met name over de vele Ping Pong geluiden.
Als de reviewer de tijd had genomen om de instellingen te leren begrijpen dan kan je dit reduceren tot nagenoeg 0.
En ja veel waarschuwingen zijn vanuit wetgeving opgelegd.
Eerste tip is afblijven van emergency lane keeping. Mijn dealer zette deze op off maar is dus gevaarlijk deze uit te zetten. Laat deze op akoestisch waarschuwen en corrigeren.
Zet de optie eronder “gevoeligheid rijstrook ondersteuning” op laag. Laag betekent dat hij pas gaat waarschuwen als je op de witte strepen rijdt. Hoog betekent dat hij al eerder gaat piepen ( 50cm voordat jr op de strook rijdt)
Verder de tips die al eerder gegeven zijn.
Status monitor uitschakelen door op passenger airbag te klikken boven in.
En snelheid waarschuwing uitschakelen via de snelkoppeling door van boven naar beneden te schuiven.
Ik heb dan geen last meer van overmatige waarschuwingen. Ook in xpilot lcc mode niet.
> Als de reviewer de tijd had genomen om de instellingen te leren begrijpen dan kan je dit reduceren tot nagenoeg 0.
Nagenoeg 0 is wel erg optimistisch. De meeste geluidjes zijn namelijk niet uit te zetten.
> En ja veel waarschuwingen zijn vanuit wetgeving opgelegd.
Over napraten gesproken ("Persoonlijk vind ik dat veel reviewers elkaar napraten")
Ik heb nog niemand deze wetgeving zien delen. Ik heb zelf e.e.a. opgezocht en kan nergens een wetgeving vinden voor de piepjes die niet uit te zetten zijn.
Grappig, want over de piepjes waar ik wel regelgeving over kon vinden staat expliciet beschreven in diezelfde regelgeving dat het altijd door de gebruiker uit te zetten moet zijn.
> Eerste tip is afblijven van emergency lane keeping.
Mijn tip is om deze elke rit direct op "off" te zetten, dit is één van de 3 dingen die veel XPENG bestuurders doen en aanraden om te doen om van de piepjes af te komen welke uit te zetten zijn.
> maar is dus gevaarlijk deze uit te zetten
Wat is er gevaarlijk aan? Het wordt gevaarlijk als je zelf niet oplet tijdens het rijden. Maar dan ligt het gevaar bij jezelf als bestuurder, niet bij het uitschakelen van een emergency functie.
> Laat deze op akoestisch waarschuwen en corrigeren.
Bij mij gaat hij vrij vaak piepen en aan het stuur trekken (het corrigeren). Veel wegen zijn ingedeeld op dat je juist over de streep moet rijden bij tegenliggers. Ook in bochten gaat hij nog vaak af bij mij.
> Ik heb dan geen last meer van overmatige waarschuwingen. Ook in xpilot lcc mode niet.
Als ik met xpilot (vooral lcc) rij dan bij elke stuur beweging die ik zelf maak hoor ik een piepje dat XPILOT gepauzeerd is, en als ik het stuur los laat dan weer een piepje / deuntje dat hij weer aan staat.
Als je dus een auto wilt inhalen terwijl je LCC aan hebt hoor je dus 4x een deuntje.
Eerste bij verlaten van rijstrook
Tweede bij aankomen op rijstrook dat je gebruikt om in te halen
Derde bij verlaten van je inhaal rijstrook
Vierde weer bij aankomst op je originele rijstrook.
Tsja, dan kan je XPILOT lane change assist gebruiken, vaak werkt deze niet of te langzaam. En ook dan hoor je een geluidje. Wel twee keer dan ipv vier keer, maar ook niet uit te zetten. Je hoort dan namelijk een "vrolijk" deuntje dat de baanwissel gelukt is.
Dit zijn mijn punten, en voor een ieder is dit natuurlijk weer anders, maar grotendeels door deze piepjes gebruik ik XPILOT niet, helaas.
Maar als jij echt (vrijwel) alle bovenstaande piepjes uit kan zetten ("reduceren tot nagenoeg 0") dan ben ik oprecht heel benieuwd hoe.