Heerlijk Helder schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:04:
Voor de twijfelaars onder ons, want ik ben er nog niet helemaal uit waar ik verstandig aan doe. Rij momenteel een Tesla model 3 LR met volledige autopilot. Leuke auto, maar na bijna 5 jaar niet voor herhaling vatbaar. Nu de XPeng G9 (dikke SUV, rijdt fantastisch, premium indruk, nette prijs) in het vizier om aan te kopen (geen lease). Echter toch nog wat vragen, misschien dat de ervaringsdeskundigen hier meer duidelijkheid kunnen verschaffen.
G9 in Europa zou op een verouderd platforms worden geleverd/gefabriceerd. Kan niet heel veel terugvinden wat de verschillen zijn, lees voornamelijk voor de fabrikant efficiency in het produceren. Echter wel een puntje waar ik op aansloeg en dan specifiek op het woord
‘future customers’ dat is:
‘SEPA 2.0-based R&D platform lowers the software adaption costs of XPeng’s Xmart OS by 85%, shortens voice software R&D cycle by 50%, and reduces cost of voice assistant service by 50%. As a result, XPeng will be able to offer its in cabin smart service to all future customers.’ Bron: https://electrek.co/2023/...-coupes-pickups-platform/
Geen idee in hoeverre je dit moet afzetten tegen de ontwikkeling en updates van de huidige software voor de G9 Europa, maar als ik dan op het andere NL XPENG forum lees dat de met name de X-Pilot zwaar te wensen over laat en er een concept klachtenbrief is opgesteld. Dan vraag ik mij wel af wat mag je daarin gaan verwachten. Kijk ik terug naar de Tesla, dan is de autopilot ook niet zo ontwikkeld wat initieel beloofd is, terwijl daar door veel rijders dik geld voor betaald is.
Wat dat X-Pilot betreft heb ik onvoldoende ervaring kunnen opdoen tijdens de proefrit en is het bij Tesla ook niet optimaal. Maar in 98% van de tijd werken de basis opties zoals adaptive cruisecontrol en lane assist zowel in de stad/provinciaal/snelweg prima bij Tesla. Kijkende naar de klachtenbrief zou zelfs dat niet lekker werken op de snelweg. Ben dan ook heel benieuwd of er XPENG gebruikers zijn die andere ervaringen hebben?
Dan het puntje garantie, die is op papier geweldig. Vergelijk je dat met de Duitse premium merken dan kunnen ze daar nog wat van leren. Maar hoe houdt deze garantie stand als XPENG klaar met Europa is en/of om wat voor reden dan ook niet aan die verplichting kan/wil voldoen. Wat ik heb gelezen waren er voor de Japanners en Koreanen goede afspraken gemaakt dat ze minimaal 10/15 jaar onderdelen beschikbaar moesten houden. Ik zie nergens zwart op wit terug hoe dit is geborgd met deze garantie en land China waar de EU bar weinig invloed op heeft. Mogelijk dat de agent Emil Frey hier een rol in speelt, maar ik kan vooralsnog geen harde afspraken hierover vinden.
Benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken?
Ook even mijn visie en "kennis" over jouw twijfel. Op dit moment werkt X-Pilot nog niet perfect. Daar is iedereen het over eens, maar daar wordt aan gewerkt. De klachtenbrief is alleen maar ervoor dat het sneller gaat en dat XPeng ook zeker op de hoogte is van de grootste problemen.
Wat betreft het platform hoef je niet bang te zijn. Het hele platform gaat straks ook gebruikt worden in Volkswagen producten, dat hebben ze in de zomer gekocht voor 700 miljoen. Dit houdt ook in dat de kans heel groot is dat reserve onderdelen dadelijk nog beter beschikbaar zijn en dat er alleen maar meer kennis over het platform komt.
De concurrentie van Volkswagen zorgt er ook voor dat ze aan het werken zijn aan een nieuw universeel platform (Xmart OS 5.0), dat zowel voor China als voor Europa gelijk is. Zo willen ze VW toch voorblijven ondanks dat het platform hetzelfde is.
Het nieuwe platform dat ze nu in China voor de G9 gebruiken zorgt er voornamelijk voor dat de productiekosten omlaag gaan of dit beter is durf ik niet te zeggen.
Ik heb zelf ook de G9 LR gekocht en ben er heel tevreden over. Alleen de software mag inderdaad nog wel wat beter (vooral al die piepjes mogen weg). Maar ik ben me er ook van bewust dat ik geen stuiver meer heb moeten betalen voor X-Pilot of welk ander veiligheidssyteem, terwijl er genoeg andere fabrikanten zijn die er een fortuin voor vragen. En zonder het X-Pilot systeem rijdt de auto perfect!
Wat betreft de garantie heb ik mij ook niet zo druk gemaakt, aangezien iedere fabrikant die hier in Europa komt minimaal nog 10 jaar reserve onderdelen MOETEN leveren. En als het echt een probleem is kunnen die onderdelen ook wel uit China deze kant op komen.
Ik heb de gok genomen en rij nu al een dikke maand (bijna helemaal) tevreden rond in de G9 LR en heb er geen spijt van. Voor het geld dat je voor deze auto betaald koop je nergens anders een vergelijkbare auto en al helemaal niet een die op interieur en afwerking zo hoog staat. Deze auto concurreert met Mercedes, Audi en BMW en doet het (naar mijn mening) zelfs beter. En er zijn nu al 2 updates geweest in een paar maanden tijd en ze hebben alle intenties om het hele product ook nog veel beter te maken.
Trek zelf hier jouw conclusies uit en maak zelf een wel overworgen beslissing!