Het grote Xpeng-topic

Pagina: 1 ... 17 ... 53 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foobalicious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 21:37
Ik heb zojuist even, preventief, de 12v aansluiting gecontroleerd. Deze zat heel erg los bleek. Ik had al uit voorzorg een steeksleutel nr 10 meegenomen. Ik kon de moet een flink aantal slagen aandraaien.

Wekt vertrouwen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:30
MKN_ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:43:
[...]

2.4.1 en ik rijd op WLTP, niet dynamisch
Ik heb zojuist een G9 LR leeggereden tot 17 KM WLTP en dat ging helemaal volgens verwachting.
Zou het issue dan in de dynamische range zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:50
foobalicious schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:48:
Ik heb zojuist even, preventief, de 12v aansluiting gecontroleerd. Deze zat heel erg los bleek. Ik had al uit voorzorg een steeksleutel nr 10 meegenomen. Ik kon de moet een flink aantal slagen aandraaien.

Wekt vertrouwen :(
Was dit zelf op te lossen met wat aandraaien? Misschien wel handig om dit preventief even te doen. Hoe kom je bij de 12v accu?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• foobalicious
Grotbewoner schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:20:
[...]

Was dit zelf op te lossen met wat aandraaien? Misschien wel handig om dit preventief even te doen. Hoe kom je bij de 12v accu?
Het vastzetten van de klem op de 12V accu was eenvoudig. Je hebt wel een schroevendraaier of zo nodig om het afdekklepje lost te wrikken. Dat zit vrij goed vast geklikt. (Klikt ook weer goed vast als je het terugplaatst).

En een nr 10 sleutel. De klem zit wel vrij diep verstopt dus kijk uit wanneer je over je auto leunt dat je geen ritssluiting of zo van je jas langs de lakt haalt :)

Wat misschien ook goed is bedenk ik me net: na x km weer even controleren. Misschien zat de klem wel vast bij aflevering, maar trilt hij langzaam los.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xN8hC6BmGNWAxCuBzyih1DLx4tE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qdi3s75vAPZUwl9hcFc5TWlN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7X--cVARO8JyVJQkwDm3l0alZ50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5yuojgVJQ5lF2wJ4n6axpZfp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkyRy_HlOxXxPdew2TyZJjBOmVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NeyaB7Wyyu1AQMeSUKuizzAq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door foobalicious op 24-11-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foobalicious
kosternet schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:54:
Vraag aan de rijders van de G9.

Ik heb in mijn auto een resonantie wanneer ik ergens rond de 108 km/u rijdt. Zoem op 198 Hz.

Iemand anders ook opgevallen? Niet heel storend, maar net irritant..

[Afbeelding]
Zojuist op de terugweg de toon ook gehoord. Rond 107-108 km/u. Zelfde frequentie. Tenminste, ik heb niet gemeten maar wel een 200Hz toon afgespeeld mbv een app en dat klonk wel hetzelfde.

Op de heenweg hoorde ik echter niks en ik ben wel een bijgeluidenneuroot. Dit was de eerste keer dat ik het hoorde. Het waaide wel flink en toen de richting van de weg veranderde was het geluid ook weg. Toeval? Geen idee.

Voor mij klonk het een beetje als de toon die je hoort wanneer je op een flessenhals blaast. Een redelijk 'schone' 200Hz toon.

Zou het niet kunnen zijn dat er onder bepaalde omstandigheden rijwind op een plek terechtkomt waardoor er een 'lage fluittoon' ontstaat? Het leek onder de motorkap vandaan te komen bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosternet
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-09 14:59
foobalicious schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:48:
[...]

Het vastzetten van de klem op de 12V accu was eenvoudig. Je hebt wel een schroevendraaier of zo nodig om het afdekklepje lost te wrikken. Dat zit vrij goed vast geklikt. (Klikt ook weer goed vast als je het terugplaatst).

En een nr 10 sleutel. De klem zit wel vrij diep verstopt dus kijk uit wanneer je over je auto leunt dat je geen ritssluiting of zo van je jas langs de lakt haalt :)

Wat misschien ook goed is bedenk ik me net: na x km weer even controleren. Misschien zat de klem wel vast bij aflevering, maar trilt hij langzaam los.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
'

Gisteren moest ik in Utrecht zijn dus even langs Breukelen gereden. Daar is een monteur meegereden. Die heb ik het geluid ook kunnen laten horen. Hij heeft vrijdag een technische training voor de G9 en zou dit als punt meenemen.
Wellicht een idee dat je het ook even meld aan Jerry in Breukelen. Dan weten ze dat het probleem bij meer dan één auto voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
foobalicious schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:48:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoeveel kilometer staat er op de teller, trouwens? Zal zo eens hier kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foobalicious
kosternet schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:13:
[...]

'

Gisteren moest ik in Utrecht zijn dus even langs Breukelen gereden. Daar is een monteur meegereden. Die heb ik het geluid ook kunnen laten horen. Hij heeft vrijdag een technische training voor de G9 en zou dit als punt meenemen.
Wellicht een idee dat je het ook even meld aan Jerry in Breukelen. Dan weten ze dat het probleem bij meer dan één auto voorkomt.
Zojuist gedaan. Ook gemeld van de loszittende accuklem. Hij zei dat ze deze altijd voor aflevering vastdraaien. Dus het feit dat deze toch loszat (ik kon de klem heen en weer draaien) doet me toch vermoeden dat hij over tijd kan lostrillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foobalicious
Grotbewoner schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:37:
[...]

Hoeveel kilometer staat er op de teller, trouwens? Zal zo eens hier kijken.
2210km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 15:35
T7D_Sneezy schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:02:
[...]

Ik heb zojuist een G9 LR leeggereden tot 17 KM WLTP en dat ging helemaal volgens verwachting.
Zou het issue dan in de dynamische range zitten?
Jij ook versie 2.4.1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:30
yup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeGoudvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09-09 16:56
DikkeGoudvis schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:20:
[...]

Update:

Vanmorgen vroeg naar een kleine lader in schildpadgang gekropen. Accu was echt helemaal leeg. Net voldoende geladen om bij een snellader te komen.

Ben nu op weg terug naar NL. Xpeng adviseert mij (for the time being) het dynamisch bereik niet onder de 150km te laten komen. Ze weten ook niet wat er aan de hand is. Heb dus extra laadstops ingepland.

Morgen een afspraak in Breukelen.

Edit: ik heb inderdaad software versie 4.2.1
Update 2:
Ik ben sinds gisteravond terug uit Frankrijk. Voor deze zekerheid het advies van Xpeng gevolgd door de (dynamische) range niet onder de 150km te laten komen. Dus veel extra laadbeurten.

Net terug van Xpeng Breukelen. Ze zijn zeer behulpzaam en willen echt een oplossing vinden. Ze hebben trouwens dit forum ook ontdekt en lezen mee :)

Ik heb daar het probleem nog eens uitgelegd:
Na een volle laadbeurt (90%) en een snelwegrit van ongeveer 240-260km geeft de auto aan dat er nog +/- 120km range is. Bij eerdere vergelijkbare snelwegritten heb ik ook eenvoudig 330-350km kunnen rijden op één acculading. Het lijkt allemaal normaal, maar ineens een accuwaarschuwing en de auto gaat in schildpadstand. Na ongeveer 3km verandert 120km range in 1km range. Eénmaal aan de laadpaal (na een sleepdienst) blijkt dat de accu ook echt helemaal leeg is (0%).

Het probleem is Xpeng Breukelen duidelijk en ze geven aan dat dit niet normaal is.

Mijn auto is nagekeken. Zowel de grote accu als de 12V accu waren in goede conditie. Verder geen bijzonderheden.
Ze hebben de data uit mijn auto getrokken voor analyse in China, want ze hebben zelf nog geen idee wat het kan zijn. Er wordt richting Chineze collega's druk gezet zo snel mogelijk een oplossing voor dit probleem te vinden.

Ondanks dat de oplossing uit China moet komen, heb ik samen met de techneut (Jerry) een beetje zitten bomen naar een mogelijke oorzaak. Er zijn meerdere mogelijkheden gepasseerd, maar deze hypothese vind ik persoonlijk het meest hout snijden (let op: voor wat het waard is 8)7 ).

Het vreemde is dat de auto aangeeft dat er 120km aan range in de accu zit en dat een moment later de accu volledig leeg is. We praten over ongeveer 30 Kwh aan elektrische energie. Dat verdwijnt niet zomaar.
Daarnaast treedt het probleem op bij 120km dynamische range bij de gevallen bekend op dit forum. Dus een soort van "vast moment".

Hypothese:
Wanneer de auto aan een (snel)lader staat bepaalt de auto wanneer het laadproces stopt. Stel de auto meet/berekent dat de accu vol is, terwijl dat niet het geval is. Het laadproces stopt dus bij 65-75% accuvulling. Aangezien de auto denkt (of rekent) dat de accu's gevuld zijn, geeft hij bij het wegrijden de volle dynamische range. Dit blijft de auto doen totdat het systeem er achter komt bij 120km range dat er geen energie meer is.

Eigen gedachte: bestaat de accu uit 3 of 4 groepen cellen? Wellicht wordt één van de groepen niet goed geladen?

Ik heb afgesproken een lijstje bij te houden waarin ik de gereden kilometers uitzet t.o.v. de geladen KW's. Als er ineens een keer minder KW's geladen worden dan je mag verwachten aan de hand van de gereden kilometers, moet ik me melden.

Ik reed vanmorgen weg met een (90%) volle accu: dynamische range --> 340km. Het is voor mij een rit van ongeveer 150km naar Breukelen. Heenreis geen issues. Ondanks dat ik opnieuw het advies meekreeg de accu niet te diep te onladen (max. 150km range), heb ik op de terugweg het risico genomen niet bij te laden.
De rit verliep zonder problemen. Geen issues bij het 120km dynamische range punt. Ik heb een snellader gepakt vlak bij huis na 304km te hebben gereden. De dynamische range was vlak voor het laden nog 52km. De snellader gaf aan: 11% batterij SoC. Vervolgens 82,22 Kwh geladen. Wel vreemd dat de lader na het laden aangaf: 10% batterij SoC. Ik verwacht dan 90%. Of betekent die 10% wat anders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcK4CxKyLR5w9Vk3QZLcEWGvk0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18t2sdN9beVwJkXfFrzx580w.jpg?f=fotoalbum_large

Uit bovenstaande is het gemiddeld verbruik 270W per kilometer over 304km (82.220/304). Apart aangezien de auto zelf een gemiddelde berekend van zo'n 224W per kilometer. Zie de grafiek hieronder (op de heenreis een vergelijkbare grafiek). Dit kan ik dus niet verklaren. Iemand wel?

Wat vinden jullie van een daadwerkelijke snelwegrange van 360km voor een G9 performance bij:
- bij cruisesnelheid van 110km/uur
- 5 graden Celsius
- één persoon in de auto
- airco aan op 20 graden
Welke range halen jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FJ0C30piko34NJkLXOIot9f12I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TQ7gNNOUCpkSOAUxXbNTTqt.jpg?f=fotoalbum_large

Veel vragen ... nog weinig antwoorden. Hopen dat Xpeng China snel het probleem kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fox_nl72
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 30-09-2024
Rijst bij mij de vraag (om misschien iets uit te sluiten): is dit ook gebeurt bij mensen die de auto NIET aan een snellader hebben gehangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-09 12:35
als dat het daad werkelijk bereik is dan is dat echt slecht.

ik kreeg net uit Rotterdam te horen, dat ze het probleem hebben gevonden, al heb ik persoonlijk mijn twijfels bij het verhaal.
Er zit een software bug in, heeft te maken met de telefoon bluetoothsleutel, hij zoekt continue en dat zij een lekstroom geven, de auto gaat niet in rust, waardoor de batterij (ca 20 Kw) leeg loopt.
Advies is auto elke week tot 100% te laden, niet onder de 150 km bereik rijden, automatisch openen van deuren uitzetten en wachten op de software update die waarschijnlijk binnen 2-3 weken komt....

Nou dat is mooi, want ik zit nu op 130 km bereik en wilde kijken wat er gebeurd als ik daar onder ga....
Ik laat het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
DikkeGoudvis schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:42:
[...]

Hypothese:
Wanneer de auto aan een (snel)lader staat bepaalt de auto wanneer het laadproces stopt. Stel de auto meet/berekent dat de accu vol is, terwijl dat niet het geval is. Het laadproces stopt dus bij 65-75% accuvulling. Aangezien de auto denkt (of rekent) dat de accu's gevuld zijn, geeft hij bij het wegrijden de volle dynamische range. Dit blijft de auto doen totdat het systeem er achter komt bij 120km range dat er geen energie meer is.

Eigen gedachte: bestaat de accu uit 3 of 4 groepen cellen? Wellicht wordt één van de groepen niet goed geladen?

Ik heb afgesproken een lijstje bij te houden waarin ik de gereden kilometers uitzet t.o.v. de geladen KW's. Als er ineens een keer minder KW's geladen worden dan je mag verwachten aan de hand van de gereden kilometers, moet ik me melden.

Ik reed vanmorgen weg met een (90%) volle accu: dynamische range --> 340km. Het is voor mij een rit van ongeveer 150km naar Breukelen. Heenreis geen issues. Ondanks dat ik opnieuw het advies meekreeg de accu niet te diep te onladen (max. 150km range), heb ik op de terugweg het risico genomen niet bij te laden.
De rit verliep zonder problemen. Geen issues bij het 120km dynamische range punt. Ik heb een snellader gepakt vlak bij huis na 304km te hebben gereden. De dynamische range was vlak voor het laden nog 52km. De snellader gaf aan: 11% batterij SoC. Vervolgens 82,22 Kwh geladen. Wel vreemd dat de lader na het laden aangaf: 10% batterij SoC. Ik verwacht dan 90%. Of betekent die 10% wat anders?

[Afbeelding]

Uit bovenstaande is het gemiddeld verbruik 270W per kilometer over 304km (82.220/304). Apart aangezien de auto zelf een gemiddelde berekend van zo'n 224W per kilometer. Zie de grafiek hieronder (op de heenreis een vergelijkbare grafiek). Dit kan ik dus niet verklaren. Iemand wel?

Veel vragen ... nog weinig antwoorden. Hopen dat Xpeng China snel het probleem kan oplossen.
De hypothese van dat er cellen defect zijn is dus ontkracht omdat je 82 kWh hebt kunnen laden. Als er een defect met de cellen was geweest dan had de snellader gezegd dat ie maar 65kWh heeft kunnen laden en toch markeren als vol.

enige manier om erachter te komen is bij elke laadbeurt checken hoeveel kWh erin is gegaan en kijken of dat correspondeert met de werkelijkheid.

Heb je toevallig nog inzicht op wat je die dag toen je problemen kreeg had geladen de dag/nacht ervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
Lisa schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:24:

ik kreeg net uit Rotterdam te horen, dat ze het probleem hebben gevonden, al heb ik persoonlijk mijn twijfels bij het verhaal.
Er zit een software bug in, heeft te maken met de telefoon bluetoothsleutel, hij zoekt continue en dat zij een lekstroom geven, de auto gaat niet in rust, waardoor de batterij (ca 20 Kw) leeg loopt.
Advies is auto elke week tot 100% te laden, niet onder de 150 km bereik rijden, automatisch openen van deuren uitzetten en wachten op de software update die waarschijnlijk binnen 2-3 weken komt....

Nou dat is mooi, want ik zit nu op 130 km bereik en wilde kijken wat er gebeurd als ik daar onder ga....
Ik laat het weten.
Ik vind het ook te ver gezocht.

Ok lekstroom kan.. 20 kw weg kan.
Maar dan zou je dat moeten zien op het display dat er minder range over is of percentage van de batterij.

Of is de bug dat de auto vergeet deze 20 kw te updaten in de SoC??

Lijkt mij ver gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Poh 360km snelweg is niet veel. Zelfs mijn huidige e-Niro (64kWh) uit 2019 komt dan verder. Hopelijk is het een uitzondering en laag door een probleem en niet het uitgangspunt

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dpmkeizer
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-03-2024
Wat vervelend met jullie nieuwe auto's, je wilt gewoon zorgeloos kunnen genieten van zo'n mooie auto. Hoop dat er snel een permanente oplossing wordt gevonden. Sta zelf op het punt om een long range te bestellen, maar wacht ontwikkelingen af. Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masoud85
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-05 01:01
[...]

Update 2:
Ik ben sinds gisteravond terug uit Frankrijk. Voor deze zekerheid het advies van Xpeng gevolgd door de (dynamische) range niet onder de 150km te laten komen. Dus veel extra laadbeurten.

Net terug van Xpeng Breukelen. Ze zijn zeer behulpzaam en willen echt een oplossing vinden. Ze hebben trouwens dit forum ook ontdekt en lezen mee :)

Ik heb daar het probleem nog eens uitgelegd:
Na een volle laadbeurt (90%) en een snelwegrit van ongeveer 240-260km geeft de auto aan dat er nog +/- 120km range is. Bij eerdere vergelijkbare snelwegritten heb ik ook eenvoudig 330-350km kunnen rijden op één acculading. Het lijkt allemaal normaal, maar ineens een accuwaarschuwing en de auto gaat in schildpadstand. Na ongeveer 3km verandert 120km range in 1km range. Eénmaal aan de laadpaal (na een sleepdienst) blijkt dat de accu ook echt helemaal leeg is (0%).

Het probleem is Xpeng Breukelen duidelijk en ze geven aan dat dit niet normaal is.

Mijn auto is nagekeken. Zowel de grote accu als de 12V accu waren in goede conditie. Verder geen bijzonderheden.
Ze hebben de data uit mijn auto getrokken voor analyse in China, want ze hebben zelf nog geen idee wat het kan zijn. Er wordt richting Chineze collega's druk gezet zo snel mogelijk een oplossing voor dit probleem te vinden.

Ondanks dat de oplossing uit China moet komen, heb ik samen met de techneut (Jerry) een beetje zitten bomen naar een mogelijke oorzaak. Er zijn meerdere mogelijkheden gepasseerd, maar deze hypothese vind ik persoonlijk het meest hout snijden (let op: voor wat het waard is 8)7 ).

Het vreemde is dat de auto aangeeft dat er 120km aan range in de accu zit en dat een moment later de accu volledig leeg is. We praten over ongeveer 30 Kwh aan elektrische energie. Dat verdwijnt niet zomaar.
Daarnaast treedt het probleem op bij 120km dynamische range bij de gevallen bekend op dit forum. Dus een soort van "vast moment".

Hypothese:

[Afbeelding]

Wat vinden jullie van een daadwerkelijke snelwegrange van 360km voor een G9 performance bij:
- bij cruisesnelheid van 110km/uur
- 5 graden Celsius
- één persoon in de auto
- airco aan op 20 graden
Welke range halen jullie?

[Afbeelding]

Gemiddelde van 270kw is volgens mij voor zo’n grote en zware auto niet echt erg slecht icm huidige weersomstandigheden.

Tevens, jij rekent een gemiddelde over 304km en g9 een gemiddelde over de laatste 100km.

Daarnaast had Björn ook iets over energieverlies bij laden. Dat treed bij alle auto’s op, maar sommige auto’s hebben meer energieverlies.
Dus om accu bijv met 80kw op te laden heb je misschien 82kw nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
dpmkeizer schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:05:
Wat vervelend met jullie nieuwe auto's, je wilt gewoon zorgeloos kunnen genieten van zo'n mooie auto. Hoop dat er snel een permanente oplossing wordt gevonden. Sta zelf op het punt om een long range te bestellen, maar wacht ontwikkelingen af. Succes ermee!
Wellicht dat je dit tegen de verkoper kunt zeggen.

Ga ik ook doen.

Hopen dat dit wat meer prio geeft.

Ik heb nog geprobeerd te kijken of er in Noorwegen veel mensen actief zijn op een xpeng forum. 1 gevonden maar weinig activiteit en nog geen issues daar gehoord.

https://elbilforum.no/index.php?topic=58566.45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeGoudvis
Lisa schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:24:

Ik laat het weten.
Heb ook mijn twijfels. Om 20kw weg te laten lekken via Bluetooth bug, moet de auto lang stilstaan. Mijn storing ontstond tussen 2 snellaadbeurten in. Hooguit 2,5 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeGoudvis
peak schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:24:
[...]

Heb je toevallig nog inzicht op wat je die dag toen je problemen kreeg had geladen de dag/nacht ervoor?
Nee, niet bijgehouden. Was ook geen reden toe. Over een week of 6 krijg het kostenoverzicht van de laadpas. Misschien kan ik daar wat uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dpmkeizer
peak schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:31:
[...]

Wellicht dat je dit tegen de verkoper kunt zeggen.

Ga ik ook doen.

Hopen dat dit wat meer prio geeft.

Ik heb nog geprobeerd te kijken of er in Noorwegen veel mensen actief zijn op een xpeng forum. 1 gevonden maar weinig activiteit en nog geen issues daar gehoord.

https://elbilforum.no/index.php?topic=58566.45
Zal ik doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeGoudvis
Masoud85 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:28:
[...]

Gemiddelde van 270kw is volgens mij voor zo’n grote en zware auto niet echt erg slecht icm huidige weersomstandigheden.

Tevens, jij rekent een gemiddelde over 304km en g9 een gemiddelde over de laatste 100km.

Daarnaast had Björn ook iets over energieverlies bij laden. Dat treed bij alle auto’s op, maar sommige auto’s hebben meer energieverlies.
Dus om accu bijv met 80kw op te laden heb je misschien 82kw nodig.
Klopt, maar ik heb de gehele trip naar Breukelen het verbruik in de gaten gehouden. De 200km daarvoor had de auto zelfde verbruik als de laatste 100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisa
Net onder de 120 km bereik kunnen rijden. Nu op 108 km en geen problemen. Enige was de accupool aan draaien. En de auto to 100% opgeladen. Geen idee wat wat heeft gedaan….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MKN_
  • Laatst online: 25-10-2024
Net de auto leeg gereden tot 25km op WLTP, geen issues ondervonden en staat nu netjes aan de lader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pointwood
  • Laatst online: 05-01 19:58
fox_nl72

Rijst bij mij de vraag (om misschien iets uit te sluiten): is dit ook gebeurt bij mensen die de auto NIET aan een snellader hebben gehangen?

Ja, vandaag bij mij (G9 performance) ik laad altijd op met mijn eigen laadpaal.
Bij vertrek stond er een range van 140 km op de teller.
Heb verder niet meer gekeken, maar toen ik thuis kwam na een ritje van 12-13 km heen en terug stond de range plotseling in het rood met nog maar een range van 29 km.
Is de eerste keer dat ik onder de 140 km range kom dus is wel vreemd dat ik ineens zoveel range gewoon kwijt ben.
Daarnaast is mij al een paar dagen opgevallen dat het gemiddeld verbruikt vermogen blijft hangen tussen 20,2 en 20,8 KWh ook ‘s morgens bij een temperatuur van 5 graden Celsius waarbij in de beginfase van de rit het gebruikte vermogen toch wel rond de 30 Kwh zou moeten liggen.
Je wordt wel een beetje nerveus van deze situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mariop
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-07 12:14
Mocht het weer gebeuren (hoop het niet) bij iemand die em op dynamische range heeft staan en em dan op WLTP zet ben ik wel benieuwd wat WLTP zegt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pointwood
Ik had hem op WLTP staan maar bij Dynamisch liet hij dezelfde waarde (range 29 Km) zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foobalicious
[...]

Die 10% is inderdaad heel vreemd. Want dat percentage geeft aan hoeveel de batterij is opgeladen. Als je begint met laden zal hij meten/opvragen hoeveel er nog inzit. (Dus in het begin zie je 0% staan, ook al zit er bijv. nog 20% in).

Zie hieronder. Ik heb het aan het begin van de avond even getest. Even bij Fastned gestopt. Ik begon met nog 38% en stopte bij 48%

Dus 10% na 82kW laden is echt niet goed. Dan is mijn hypothese dat het batterymanagement van de auto het allemaal niet meer snapt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzUaFjT_8WkstrL2IJcsPNc3XNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxs3xakwzzLl4juG01wjJyao.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6xGGai7Be5VJPQlKt4pi7Zxd4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZpIuxNsDIxIDCbLq1kPNV6Jh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeGoudvis
foobalicious schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:05:
[...]

Die 10% is inderdaad heel vreemd. Want dat percentage geeft aan hoeveel de batterij is opgeladen. Als je begint met laden zal hij meten/opvragen hoeveel er nog inzit. (Dus in het begin zie je 0% staan, ook al zit er bijv. nog 20% in).

Zie hieronder. Ik heb het aan het begin van de avond even getest. Even bij Fastned gestopt. Ik begon met nog 38% en stopte bij 48%

Dus 10% na 82kW laden is echt niet goed. Dan is mijn hypothese dat het batterymanagement van de auto het allemaal niet meer snapt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gister in Duitsland bij Ionity:

Start laden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8S1O_VEyEDIOTj74NJPhxpB3RPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cn7pMHmSJ0UQclLmgHA9j4Fw.jpg?f=fotoalbum_large

Bijna klaar met laden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YGATRznTfMQp2qjdnvFMBo6Yb8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Mx3wqhdHUEA4vmoqthlzW2r.jpg?f=fotoalbum_large

Klaar met laden --> weer 10% in beeld alleen anders. Wellicht geeft dit extra informatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQhxaBLcxSJulBp-Jr3xdKRIa7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPNOl2fKAbp0EQdMdGNaVqDj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosternet
k.monsma schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:50:
[...]

Er zit een weerstandje in en de waarde bepaald of ie wel of niet op de XPENG werkt.
Is eigenlijk maar heel erg simpel.
Voor de KIA's is deze weerstand 62 Ohm. Weet niet wat ie voor de XPENG moet zijn.
Heb je dus een gekocht van Aliexpress en werkt ie niet moet je alleen de weerstand vervangen door een met de juiste waarde. Misschien dat iemand kan meten hoeveel weerstand een adapter heeft die op de XPENG werkt???[Afbeelding]
Ik heb nu beiden.. zal binnenkort eens kijken of ik met jouw tekening kan zien of de interface van Xpeng net zo basis is als de anderen 😉

Meest handige is natuurlijk een schakelaartje met een paar verschillende weerstandjes …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
Als de snellader aangeeft dat je bijvoorbeeld 60 kWh hebt opgeladen dan is dat ook zo.

Als de auto vervolgens zegt “hé ik heb nog maar 10% lading” en je vervolgens de laadkabel er weer insteekt. Hoeveel kWh zal ie nog opladen? Vol is vol weet je. Er kan niet weer 80 kWh erin.

Ik las eerder dat die echt leeg was bij iemand anders maar nadat diegene de auto had opgeladen, hoeveel kWh ging erin?

Ik heb zelf geen xpeng dus kan niet troubleshooten.

Maar het lijkt mij een issue met de BMS (software)

Als iemand kan checken hoeveel kWh opladen de auto naar 100% nog accepteert na de foutmelding dat je moet opladen of dat de charger 10% aangeeft dan weten we meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DRaver87
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-09 14:10
Ik heb inmiddels een week mijn G9 long range en heb tot dusver met max 150 km wlpt range over gereden. Ik heb verder ook geen problemen nog ervaren. Maar wel heel fijn om te lezen dat hier de Xpeng community (dan bedoel ik dit forum) hier zo actief mee bezig is om dit probleem te troubleshooten. Ik heb er wel vertrouwen in dat het probleem gevonden gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeGoudvis
Ik had graag gezien dat de optie aanwezig is in de G9 om de status van de accu in percentage weer te geven zoals Xpeng dit wel bij de P7 doet. Een range is elke keer anders. Dat maakt de analyse van het probleem lastiger.

De informatie is wel bekend want een snellader leest die informatie uit de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mlo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:27

mlo

Veel activiteit vandaag 😁

Ik had tot aan het probleem nog nooit een snellader gebruikt.

Net zoals peak viel mij ook op dat voor het probleem "het gem verbruik sinds start" bij begin van de rit heel constant bleef. En bovendien met 19.7 heel laag is voor deze temperatuur en snelweggebruik. Nadat ie gisteren echt helemaal leeg is geraakt geeft ie nu realistischer verbruik weer met 23 gem en zojuist bij 130 op de snelweg rond de 30. En is bovendien bij begin van de rit het getal bij "gem verbruik sinds start" veel dynamischer. Bij optrekken schiet ie omhoog en bij afremmen omlaag. Dit is logisch, was ook zo de eerste weken, maar de laatste dagen niet meer het geval.

Dit doet mij ook vermoeden dat er iets in batterij management niet goed zit. Nu die gisteren tot 0 is gekomen is ie wellicht weer beter gekalibreerd. Daarnaast het advies om 1x in de week tot 100 te laden. Dat heb ik nog nooit gedaan ( max 90, daar staat ie ook standard op). Zal ik morgen ook eens doen. Ook dat zal helpen met kalibreren lijkt me.

Bluetooth sleutel zal ik voorlopig ook nog verwijderen, heb ik nog niet gedaan. Geloof best dat daar ook een probleem zit, wellicht ook een bijdrage aan verlies, maar geloof nog niet dat dat het probleem was dat ik gister in een keer maar 260 km kon rijden en met 124 km stil ben komen te staan.

Ik kreeg trouwens geen schildpad in beeld, maar kon dan ook echt niet meer verder, dus ook niet langzaam verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14:36

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

@Lisa Als het aan de bluetooth sleutel ligt: kun je die uitzetten? Dus geen telefoon, maar enkel de keyfob gebruiken. Rijden de keyfob gebruikers probleemloos?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• egoorsenberg
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 28-06-2024
Ik sta op het punt om een G9 te bestellen. Ik schrik echter van de problemen die ik op dit forum lees tav het opeens weglekken van accucapaciteit. Ik hoor graag wanneer de problemen zijn opgelost, aangezien ik voor die tijd niets zal bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lisa
@Twiek-San ja je kan de bluetoothsleutels verwijderen.
Gisteren dus tot onder de 120 km bereik gereden, wel uit voorzorg rondjes in de stad tussen laadpalen, om niet afgesleept te moeten worden. Dat ging goed. Had nog niets met de sleutel gedaan.
Hoofdwerkplaats Rotterdam zei ook dat de loszittende pool van de 12V accu hier geen rol in speelt want die wordt alleen gebruikt om de auto te starten???
Misschien was het laden tot 100% wat ik afgelopen week toch maar een keer had gedaan wat heeft geholpen.
Ik durf in ieder geval voorlopig niet het risico te lopen op de snelweg stil te komen staan, dus voorlopig masr wat eerder laden tot de update er is.

Oh ja er werd ook gevraagd of het met snelladen te maken heeft. Dat heeft het niet. Ik was namelijk de auto aan het leeg rijden om voor de eerste keer een snellader te proberen. Daarvoor alleen thuis opgeladen.

[ Voor 13% gewijzigd door Lisa op 25-11-2023 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
egoorsenberg schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:49:
Ik sta op het punt om een G9 te bestellen. Ik schrik echter van de problemen die ik op dit forum lees tav het opeens weglekken van accucapaciteit. Ik hoor graag wanneer de problemen zijn opgelost, aangezien ik voor die tijd niets zal bestellen.
Zit in hetzelfde schuitje. Als op zo een kleine populatie al 3 keer dit probleem optreedt dan wacht ik toch even af of dit gewoon een software probleem is. Want zo niet dan is het risico mij te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
Dan zou ik nog even wachten met bestellen tot we meer zekerheid hebben.

Het risico op problemen is er altijd. Doet mij een beetje denken aan de 12v accuproblemen die de Kia EV6 kreeg. Bij de Mustang smolt bedrading door te vaak hard optrekken (volledige recall als gevolg). In die zin hoop ik dat het een softwareprobleem is. Lijkt mij van wel, want anders zouden ze er in China wel tegenaan gelopen zijn, vermoed ik. Daar rijdt de auto al bijna twee jaar.

Hier overigens 5000km in een G9 nog zonder problemen. Met ook een stuk of 10 snellaadsessies.

Ga wel zo even kijken of ik die accumoer aan moet draaien.

[ Voor 15% gewijzigd door Grotbewoner op 25-11-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:41
Grotbewoner schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:42:
Dan zou ik nog even wachten met bestellen tot we meer zekerheid hebben.

Het risico op problemen is er altijd. Doet mij een beetje denken aan de 12v accuproblemen die de Kia EV6 kreeg. Bij de Mustang smolt bedrading door te vaak hard optrekken (volledige recall als gevolg). In die zin hoop ik dat het een softwareprobleem is. Lijkt mij van wel, want anders zouden ze er in China wel tegenaan gelopen zijn, vermoed ik. Daar rijdt de auto al bijna twee jaar.

Hier overigens 5000km in een G9 nog zonder problemen. Met ook een stuk of 10 snellaadsessies.

Bij de Mustang Mach-e is het probleem de HVBJB. Dit is de module die tussen de accu en de bedrading inzit. Kennelijk gaat hier soms zoveel stroom doorheen dat de contactpunten ervan samensmolten. In eerste instantie heeft Ford een software update uitgebracht. Dit werkte eigenlijk enkel preventief en loste het echte probleem niet op. Nu na 2 jaar is Ford begonnen in Amerika met een recall. In europa is die hardware recall er nog steeds niet. Het probleem van teveel stroom kan onder andere veroorzaakt worden door te hard optrekken, echter ook snelladen en gewoon normaal rijden kon het veroorzaken.

[ Voor 6% gewijzigd door Brotuck op 25-11-2023 12:21 ]

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peak
Problemen heb je bij alle auto merken. Audi e-tron had problemen met dat de laadpoort niet open ging, Hyundai Kona waarvan de 400v accu vervangen moest worden ivm brandgevaar.

We moeten niet vergeten dat er al mensen duizenden km gereden hebben zonder problemen.

We geen problemen hebben geconstateerd op bouwkwaliteit zoals bij tesla panel gaps, verf etc.

We geen algehele software issues hebben waardoor de auto nog niet geleverd kan worden zoals de Volkswagen ID series.

Probleem wat er nu pas hebben gezien is dat opeens bij de meeste het bereik verkeerd gecalculeerd wordt.

Het is nu aan xpeng om aan te tonen hoe snel ze dit issue kunnen fixen. Tot die tijd het advies om niet onder de 150 km te komen.

Wellicht is de bug gerelateerd aan de “dynamic” en is de workaround op WLTP zetten voor nu en dan kan je wel je volledige accu gebruiken…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lisa
https://youtu.be/gHJIEVwLAGY?si=9HkXt1mPP4Pmjso5
https://youtu.be/f-l117LNScI?si=DeT-90pBrJ-ETJNt
Zoals beloofd, V2L demo. Je moet deze dus van in de auto aanzetten. Kan nog niet via de app. De 12V functie in de app slaat blijkbaar op de stekker in de achterbak en niet op de V2L functie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTzt8KloYhfEn9c0B0JHR2s4GqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUucPapJCSNSovp8zN8ZZV2S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Lisa op 25-11-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlo

mlo

Mirved schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:20:
[...]

Zit in hetzelfde schuitje. Als op zo een kleine populatie al 3 keer dit probleem optreedt dan wacht ik toch even af of dit gewoon een software probleem is. Want zo niet dan is het risico mij te groot.
vrij zeker dat het een software probleem is
Grotbewoner schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:42:
zojuist ook gedaan, bij mij zat ie vast, ondanks dat ik al dacht dat dat twee verschillende problemen was, nu bevestiging dat dit er dus niets mee te maken heeft gehad.
peak schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:29:
Wellicht is de bug gerelateerd aan de “dynamic” en is de workaround op WLTP zetten voor nu en dan kan je wel je volledige accu gebruiken…
Ook hiervan weet ik vrij zeker dat dit er niets mee te maken heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
mlo schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:16:

Ook hiervan weet ik vrij zeker dat dit er niets mee te maken heeft
Kunnen jullie zien welke datum versie 2.4.1 heeft?

En hebben jullie in de auto ook release notes?

Ik heb in de handleiding wel gelezen dat je auto updates kunt uitzetten. Mocht 2.4.1 recent zijn dan kan dat de oorzaak verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlo

mlo

peak schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:28:
[...]

Kunnen jullie zien welke datum versie 2.4.1 heeft?

En hebben jullie in de auto ook release notes?

Ik heb in de handleiding wel gelezen dat je auto updates kunt uitzetten. Mocht 2.4.1 recent zijn dan kan dat de oorzaak verklaren.
- 19 oktober

- iets wat lijkt op een summiere release note

- ik geloof niet dat dit met de eerste update te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeGoudvis
Ga volgende week proberen via een OBD kit meer informatie over mijn auto te verzamelen. Hopelijk laat deze informatie op den duur zien waar het probleem ontstaat. Iemand bekend met een OBD-scanner app die de Xpeng G9 kent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouse5312
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 13:17
Ik snap dat er een probleem is en dat dat niet in 24 uur op te lossen is, maar wat mij dwars zit is het volgende.
Op de website (https://www.heyxpeng.com/nl/service) staat dat ze op afstand de auto's kunnen uitlezen en de problemen kunnen oplossen. Hoe kan het dat de auto's dan toch nog terug moeten naar de dealers?
Ik heb mijn auto dadelijk gekocht in Rotterdan en kom zelf uit het oosten van het land, moet ik dan nog steeds iedere keer naar het westen rijden om een probleem op te laten lossen?
Dacht dat dit juist niet het idee was en dat ze meer konden dan dat ze nu laten zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abhi99euro
  • Laatst online: 13-01-2024
**Vertaald van Engels naar Nederlands met behulp van Google Translate / Originele Engelse versie hieronder**

Dag Allemaal,

Groeten. Ik heb mijn XPeng G9 RWD Long Range (met Premium Comfort & Audio Pack) een week terug gekregen op vrijdag 17 november 2023. Over het algemeen ben ik erg blij met de bouwkwaliteit van de auto en alle functies die hij biedt tegen een uitstekende prijs. Ik zat vast tussen Tesla Model Y LR en XPeng G9 LR. Ik heb voor een week een Tesla Model Y gehuurd bij Hertz en kon duidelijk besluiten dat ik voor XPeng G9 wil gaan.

Ik heb de zorgen over de batterijprestaties van XPeng G9 gelezen en wil mijn zorgen met foto's delen.

Mijn XPeng G9 draait op Xmart OS 4.2.1 en ik laad alleen op met een normale oplader van 10 kW. Ik heb tot nu toe nog geen snellader gebruikt.

1. Woensdag 22 november 2023 18:00 CET: Volledig opgeladen tot 513 km (90% WLTP-bereik)

2. Vrijdag 24 november 2023 08:50 CET: Totaal 261 km gereden sinds de laatste oplaadbeurt, ik heb nog 111 km WLTP-actieradius (dus totale actieradius = 261 km gereden + 111 km WLTP-actieradius resterend = 372 km vs. 513 volledig opgeladen bereik)

Ik bracht mijn dochter naar school en had nog een WLTP-bereik van 105 km over. Nadat ik het bericht had gelezen over het plotseling leeglopen van de batterij van een bereik van 120 km naar een bereik van 1 km, besloot ik een overstap te maken bij een WLTP-bereik van 105 km links en naar mijn kantoor te rijden, wat ongeveer 40 km is.

Ik slaagde erin te rijden en het kantoor te bereiken.

3. Vrijdag 24 november 2023 11:17 CET: Totaal gereden 306 km sinds de laatste oplaadbeurt, ik heb nog een WLTP-bereik van 30 km [dynamisch bereik 23 km] (dus totaal bereik = 306 km gereden + 30 km WLTP resterend = 336 km. versus 513 volledig opgeladen WLTP-bereik).

Dus feitelijk geeft mijn XPeng G9 LR mij een feitelijk bereik van slechts 336 km. vs. WLTP-bereik van 513 km (dat is 65,5% van 513 km).

Ik zou minimaal 80 tot 90% van het WLTP-bereik verwachten (410 km tot 461 km). Maar een bereik in de praktijk van 336 km versus 513 km WLTP op een volledig opgeladen batterij is erg laag.

Ik zou feedback en suggesties van leden van dit forum op prijs stellen.

Bedankt dat u de tijd heeft genomen om dit te lezen.

ORIGINAL ENGLISH VERSION / ORIGINELE ENGELSE VERSI:

Hi All,

Greetings. I got my XPeng G9 RWD Long Range (with Premium Comfort & Audio Pack) one week back on Friday 17-Nov-2023. Overall, I am very happy with the build quality of the car and all the features it offers at an excellent price point. I was stuck between Tesla Model Y LR and XPeng G9 LR. I rented a Tesla Model Y from Hertz for one week, and could clearly decide that I want to go for XPeng G9.

I have been reading the concerns about the battery performace of XPeng G9 and want to share my concerns with pictures.

My XPeng G9 is running on Xmart OS 4.2.1 and I am only charging at 10kw normal charger. I have not used any Fast Charger so far.

1. Wednesday, 22-Nov-2023 18:00 CET : Full charged to 513 kms (90% WLTP Range)
2. Friday, 24-Nov-2023 08:50 CET : Total driven 261 kms since last charge, I have WLTP range left 111 kms (so total range = 261 kms driven + 111 kms WLTP range left = 372 kms. vs. 513 full charged range)

I dropped my daughter to school and had a WLTP range of 105kms left. After reading the post about battery going dead suddenly from 120kms to 1 km range, I decided to take a change at 105kms WLTP range left and drive to my office, which is about 40kms.

I managed to drive and reach office.

3. Friday, 24-Nov-2023 11:17 CET : Total driven 306 kms since last charge, I have WLTP range left 30 kms [dynanic range 23kms] (so total range = 306kms driven + 30 kms WLTP left = 336 kms. vs. 513 full charged WLTP range).

So, effectively my XPeng G9 LR is giving me a actual range of only 336 kms. vs. 513 kms WLTP range (which is 65.5% of 513 kms).

I would expect atleast 80 to 90% of WLTP range (410kms to 461kms). But a real life range of 336 kms vs. 513kms WLTP on a fully charged battery is really low.

I would appreciate feedback and suggestions from members of this forum.

Thank you for taking time to read this.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9dQIWMup2lUftNVveJWl95CdpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWAnQKPMAmfMuErj8yezL3Fw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKX_CNq5YuBWB1x_x8gzvGP0CVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Axmbc13h1UwHoireHTY7w2mR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJKO1Ujc3tQlgGtSqrf44AWbimQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9zOhF96StCUuBzPs7i6Fp9wB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqhWQE0_Rzu5O9QRWYJuW0QI7PU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JJPCSDrtWequVeJLPcUhtdQZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3zTupWXaODccSKeVsA5TcUS69M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NGUfSzfXk6dqU9g2XooKCd8Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62iSuJMMVe3Un4N_ZHHM6GuWruM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tGpSMlshly0QWTBdJqQlZGT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzBv9uqAizLRCrP9DA4uiZdkkdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fOHNkUVF6YfzgdrACfQyRd6v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9A29Cl-MMVgZ8-FXkNsK0C6lHaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMLbhqwUOYipYREZsMb0vn8g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPpfJzPXkdA_4CeOGfUNhoUtOQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tvpvuTbUwaJl21QuCpbhME0z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqVA0PqBVVHCPsJVII0jN4fafmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4SkbvmItWfmQ9jg25kRQwMXm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAahm8egT4YA7lhDlbRo-_Zne1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JThnclreXjqacRHtmRNWQFqP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ymnc7AmaOPU8cHrAmeIzPOlVHzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ypaXHILp8SKXaIR2XPaFhFGK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkeGoudvis
My range with G9 performance is identical: between 340 and 370km depending route.

Don't know what can be expected as this is my first EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjuh68
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:51
Met de P7 in duitsland tot 63 km range gereden zonder enige problemen.

Was samen met een collega en die heeft tijdens het rijden veel uit zitten zoeken dus geen idee of hij op dynamisch of wltp stond.

Vandaag een andere P7 tegengekomen afrit Zoeterwoude/ Leiden A4. Wie o wie was dat. ;) vrouwlief en ik beide "Hey een Xpeng!"

Minder goed nieuws ik moet maandag terug naar de dealer. Als ik over hobbels rijd dan hoor ik een harde 'klunk' rechts voor. Ik heb even tussen de kappen gekeken kon niks los zien, vermoed een van de volgende:
- Vering waar deze aan het chassis zit.
- upper wishbone

Ps. Onder de motorkap onder de plastic kap zit serieus veel ruimte. Ik begrijp niet waarom Xpeng daar geen gebruik van heeft gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dpmkeizer
Een praktijk range van de G9 performance van rond de 350 km (snelheid 100-110km per uur) lijkt me niet normaal. Bij veel praktijktesten is het bereik juist beter dan verwacht. Zou op basis daarvan zeker in range 410-440 verwachten. Hopelijk zorgt een softwareprobleem voor een lagere range en is dit met een (spoedige) update op te lossen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fox_nl72
  • Laatst online: 30-09-2024
Tesla Björns resultaten waren een berekende range van 353km bij 120km/h en 468km bij 90km/h.

Dan zit je er wel wat onder inderdaad

YouTube: Xpeng G9 Performance range test

Mijn 5 jaar oude I-Pace (netto 84,7kWh) komt bij 100-110km/h nog zo’n 275-300km bij deze temperaturen. En dat is zeker geen zuinigheidswonder.

[ Voor 23% gewijzigd door fox_nl72 op 25-11-2023 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foobalicious
fox_nl72 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:52:
Tesla Björns resultaten waren een berekende range van 353km bij 120km/h en 468km bij 90km/h.

Die berekeningen gaan wel uit van helemaal leeg rijden. Dat is niet iets wat je typisch doet denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14:36

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

WLTP-bereik is leuk voor de folder, maar heeft weinig tot geen waarde in de praktijk.
Het dynamisch bereik zit voornamelijk onder je rechtervoet. Het is een grote zware auto die zo te zien iets in de 22+kWh per 100 km doet. Tel daarbij op: koud, verwarming aan en veel wind. Dan levert 93kWh al snel aanzienlijk minder dan 400 echte km’s op.
YMMV :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
Hier de test uit Noorwegen van het NAF.
- Getest in de zomer tussen de 15-20 graden met de performance versie met 520km WLTP.
- Resultaat is 587km kunnen rijden tot accu 0%

Ik heb echt sterke bedenkingen bij de test.
Ze hebben veelal bergopwaarts gereden en dan nog steeds meer dan wltp kunnen rijden.

Echt niet…. Niet met wat jullie vermeld hebben.

Dat zou betekenen dat de auto in de winter super inefficiënt is en in de zomer super efficiënt is.

Wat ik bij andere merken zie is dat in de winter je er 80 - 100 km minder ver kunt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETtz2ALNGh6_jePSFOnB9Yh_oP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0mP7JRIN91MwBLkSFZufqse.jpg?f=fotoalbum_large

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/xpeng-g9

Hier de vertaalde versie via Google translate
https://nye-naf-no.transl...x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wapp

[ Voor 10% gewijzigd door peak op 26-11-2023 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robvanh
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-09-2024
Mijn ervaring van 5 jaar elektrisch rijden is wel dat het rijbereik in de winter echt serieus veel lager ligt dan in de zomer. Had hiervoor een ipace en voor de update, kwam die in de winter amper 200km ver, in de zomer lag het rond de 350km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeGoudvis
fox_nl72 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:52:

Mijn 5 jaar oude I-Pace (netto 84,7kWh) komt bij 100-110km/h nog zo’n 275-300km bij deze temperaturen. En dat is zeker geen zuinigheidswonder.
Björn test de Performance versie, maar de velgen duiden op de Standard of Long range versie. Apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Dus buiten het probleem met wegvallen van range is de realistische range ook nog eens ver onder hetgeen wat er aangegeven wordt?

Ik weet dat je 25% verliest in de winter maar was toch wel uit gegaan van minimaal 400km. Dat is voor mij toch wel een vereiste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

peak schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:29:
Problemen heb je bij alle auto merken. Audi e-tron had problemen met dat de laadpoort niet open ging, Hyundai Kona waarvan de 400v accu vervangen moest worden ivm brandgevaar.

We moeten niet vergeten dat er al mensen duizenden km gereden hebben zonder problemen.

We geen problemen hebben geconstateerd op bouwkwaliteit zoals bij tesla panel gaps, verf etc.

We geen algehele software issues hebben waardoor de auto nog niet geleverd kan worden zoals de Volkswagen ID series.

Probleem wat er nu pas hebben gezien is dat opeens bij de meeste het bereik verkeerd gecalculeerd wordt.

Het is nu aan xpeng om aan te tonen hoe snel ze dit issue kunnen fixen. Tot die tijd het advies om niet onder de 150 km te komen.

Mwah, ik zou het plots wegvallen van bereik bij onder de 150km toch wel als erger probleem beschouwen dan wat panel gaps of de brakke software van Volkswagen.

De wagen is dan gewoon niet betrouwbaar. Want nu geef je 150km als veiligheidsmarge. Morgen is het misschien bij extreme kou wel 175? Bij regen én kou misschien wel 200km veiligheidsmarge.

Een EV waar je niet kunt vertrouwen op de weergave van de accu lijkt me zeer onbruikbaar.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
Jeroenneman schreef op zondag 26 november 2023 @ 08:55:
[...]

Mwah, ik zou het plots wegvallen van bereik bij onder de 150km toch wel als erger probleem beschouwen dan wat panel gaps of de brakke software van Volkswagen.

De wagen is dan gewoon niet betrouwbaar. Want nu geef je 150km als veiligheidsmarge. Morgen is het misschien bij extreme kou wel 175? Bij regen én kou misschien wel 200km veiligheidsmarge.

Een EV waar je niet kunt vertrouwen op de weergave van de accu lijkt me zeer onbruikbaar.
Ben het met je eens dat een auto betrouwbaar moet zijn om je op je bestemming te krijgen.

Echter lijkt dit probleem software gerelateerd en dat is makkelijker te fixen dan hardware vervangen.

Daarnaast vergeet niet dat er al veel km mee gereden is zonder problemen en dat de huidige problemen allemaal rond hetzelfde moment hebben afgespeeld.

Meerdere tests van Björn en andere reviewers kwam dit probleem niet naar boven terwijl ze ver onder de 10% state of charge zijn gegaan in hun tests.

In alle eerlijkheid had ik eigenlijk wel verwacht dat de oorzaak was gevonden met een update. We zijn al een week verder.

Echter weet ik niet hoe snel een tesla is met fixen van bugs. Dus wellicht is het normaal dat je paar weken moet wachten.

Ik begrijp ook wel dat men nu afwachtend is met aanschaf van een xpeng in afwachting tot hoe snel dit probleem verholpen wordt want volgens mij is dit voor Europe de eerste keer dat er een issue is. Ik kijk ook met belangstelling naar hoe xpeng dit oppakt om zo hopelijk mijn vertrouwen te winnen op het gebied van after sales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansham
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-11-2024
hansham schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:54:
Ik heb met mijn P7, één week oud ineens een probleem met GPS.
De cursor van de naviagtie blijft stilstaan. Toevallig heb ik vrijdag de 24e al een afspraak bij de service center in. Badhoevedorp omdat er een trilling zat in mijn banden en condens in de camera unit.
Auto uit en aan of stroom uitzetten hielp niet.
Mijn "bevroren" GPS is opgelost door de command knop en mute knop op het stuur 5 sec vast te houden. Dat wist ik niet. Ze hadden de week er voor vergeten de handleiding mee te geven, anders had ik dat zelf opgelost. De links naar de handleiding in de app werken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeGoudvis
Ik ben bang dat het nog wel even kan duren. Software updates zijn geen kwestie van dagen. Eerder maanden.
Allereerst zal de bug ontdekt, geanalyseerd , geaccepteerd en vervolgens opgelost moeten worden.
Daarbij wil je als autoproducent zeker weten dat de bugfix echt werkt en op andere vlakken niet andere problemen veroorzaakt. Dit betekent veel testen. En dat geldt al helemaal voor wijzigingen in het Battery Management Systeem.

Wat ons op korte termijn gaat helpen is een goede workaround. Een veiligheidsrange van 150km is dat voor lange ritten niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masoud85
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-05 01:01
Kunnen we niet Björn en andere reviewers een bericht sturen om dit probleem te adresseren? Meer kans op aandacht en urgentie bij Xpeng 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
DikkeGoudvis schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:52:
Ik ben bang dat het nog wel even kan duren. Software updates zijn geen kwestie van dagen. Eerder maanden.
Allereerst zal de bug ontdekt, geanalyseerd , geaccepteerd en vervolgens opgelost moeten worden.
Daarbij wil je als autoproducent zeker weten dat de bugfix echt werkt en op andere vlakken niet andere problemen veroorzaakt. Dit betekent veel testen. En dat geldt al helemaal voor wijzigingen in het Battery Management Systeem.

Wat ons op korte termijn gaat helpen is een goede workaround. Een veiligheidsrange van 150km is dat voor lange ritten niet.
Wat ik niet begrijp is dat sommige van jullie niet continue dit probleem hebben en gewoon meer hebben kunnen rijden.

Zou mooi zijn als het probleem gereproduceerd kan worden zodat we exact weten onder welke omstandigheden het zich voordoet en dat dus mijden. Dan hoeven we ook niet die 150km marge aan te houden want daar ben ik het met je eens dat dat niet te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temvdb
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04-06 23:09
Zet de ondertiteling aan en kan je even kijken naar een vergelijk range koude temperatuur:
YouTube: NIO ES7, XPeng G9 and Avatr 11 Range Comparison in Cold Weather

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeGoudvis
peak schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:06:
[...]

Wat ik niet begrijp is dat sommige van jullie niet continue dit probleem hebben en gewoon meer hebben kunnen rijden.

Zou mooi zijn als het probleem gereproduceerd kan worden zodat we exact weten onder welke omstandigheden het zich voordoet en dat dus mijden. Dan hoeven we ook niet die 150km marge aan te houden want daar ben ik het met je eens dat dat niet te doen is.
Klopt. Het is nog maar een paar dagen geleden sinds ik ben afgesleept. Daarvoor ongeveer 4x en daarna 1x onder de dynamisch bereik limiet van 120km gereden (zonder problemen).
Dus het treedt niet altijd op. Maakt het inderdaad erg lastig om een goede analyse te maken.

De onzekerheid wordt er niet minder van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeGoudvis
temvdb schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:06:
Zet de ondertiteling aan en kan je even kijken naar een vergelijk range koude temperatuur:
YouTube: NIO ES7, XPeng G9 and Avatr 11 Range Comparison in Cold Weather
In China gebruiken ze een eigen maximale rangewaarde. Deze waarde ligt nog hoger dan WLTP. In de praktijk niet haalbaar.

Deze test onderschrijft dat bij koude temperaturen de range veel lager ligt. Snelweg nog weer lager dan kilometers in de stad.

Zij reden met temperaturen rond het vriespunt. De temperaturen hier liggen momenteel tussen 5 en 10 graden. Ik zie vergelijkbare waardes waarbij ik mijn accu voor 90% oplaadt.

Gebaseerd op de video, heb ik niet het idee dat v..w.b. de range er een probleem in mijn auto zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansham
2000usa schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:29:
Zover ik het kon beoordelen was dit gewoon zonder verdere aanpassing/aanvulling.
Ik was daar twee dagen geleden: die windkappen zijn er af omdat er iets was beschadigd tijdens transport.
Die kappen zitten vast met een boutje, dus die kan je (de)monteren, maar hoe makkelijk je er bij kan weet ik niet.
Deze auto is een performance, maar met de velgen van een long range RWD, dus afwijkend van de standaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansham
DikkeGoudvis schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:24:
Ik vraag me af of het automatisch luikje voor de laadaansluiting knelgevaar oplevert voor je vingers. Na het lostrekken van een DC snellader probeerde ik de DC-plug terug te steken. Was aan het klooien omdat ik de kabel ook nog in handen had. Ging ineens automatisch het klepje dicht. Kon mijn vingers net op tijd terugtrekken.

Hoevaak hebben jullie rondgereden met de DCplug aan de buitenkant van de auto? 😁

Ook nog een ander puntje. De auto staat hier onder een grote eik. Het blad en ander organisch materiaal dat op de vooruit valt komt onder de motorkap in de frunk terecht waar het zich verzamelt.
Voordeel: via de achterbak kan je bij je laadruimte, dus als je vingers er af zijn, kan je ze daar terugvinden.

Als je auto onder een boom staat, zou ik hem bedekken, ik heb op AliExpress een cover besteld voor sneeuw, maar die bedekt ook een stukje van de motorkap. Hij blijft daar op liggen omdat er magneetjes in zitten. Ik zal er verslag van doen als hij binnen is.

Het aantal Xpeng gadgets op AliExpress groeit snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansham
Een waarschuwing aan iedereen: pas op voor zandkorrels in je doekje bij scherm schoonmaken.

Een kennis van mij had een doekje in de (niet Xpeng) auto om de vette vingerafdrukken van zijn scherm te vegen.
Daar was blijkbaar één zandkorrel in gekomen: meteen een kras!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
Test met de standard range

395 km bij 20 graden en 110 km/h (WLTP is 460)

YouTube: FDM tester: Xpeng G9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foobalicious
peak schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:43:
Test met de standard range

395 km bij 20 graden en 110 km/h (WLTP is 460)

YouTube: FDM tester: Xpeng G9
Ik heb vanochtend eens gekeken wat mijn G9 aangeeft wanneer ik 100km/u rijdt.

Testcondities:
  • Testauto Xpeng G9 Standard Range
  • koude start (dus geen voorverwarmde accu)
  • buitentemp. 6 graden
  • Auto was 100% volgeladen. Dynamische range die de auto toen aangaf was 407 km
  • de twee screenshots met grafieken zijn heenweg en terugweg op een stuksnelweg dat redelijk vlak is. De hobbels in de grafiek zijn te wijten aan korte glooingen in het wegdek. Op de heenweg iets meer hobbels.

Ik had geen voorliggers of 'tussenkruipers" waarvoor ik moest remmen.
  • beide grafieken bestrijken en afstand van 2.5 km.
  • laatste screenshot laat het gemiddelde verbruik zien over 42.6 km (berekende gem. snelheid 55 km/u)
  • Hele traject is incl. een aantal kilometers door dorp. Dus met stoplichten etc.
  • Door XPENG opgegeven verbruik van de SR is 19,4 kWh/100 km.
Trek zelf je conclusies :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2eqN1z0dypGQvFarcx7IdGXA_xU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FoLj5xN9wYoFoYLwIQMKbS6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6Flpz_WmMKtoDfBSx8GMlt4AEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0y1FSfTGtnDedMo027HUldd.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFfzFVJZws123rsUQcOZEDhli7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ph0reLhKOT6sdgPQTQdZ85yt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhakrie
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-12-2023
Iemand toevallig al getest of het zelfrijdende functie kan worden gefopt met een gewichtje aan het stuur? (Zoals bij andere auto's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pointwood
Wat bij mij opvalt is dat het gemiddelde energieverbruik op 20,2kWh/100km blijft staan.
Lijkt mij ook niet normaal. (zie foto’s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pointwood
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAzTs2InQb7_CzmBtmNMJaGg3tU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCRRc7YPhqWXfLXxIQZKn2zC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Kv1gjv5NBGkrkx-qfsGqHIEvQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGxW28v8ufWmbKsJNQp2S9Vj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiQ7YdazCeFjjMUAYW4MvgRXWmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W6jjobjQeyFBgbjYDiPqBeoN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFEw8LnJ779NsASO4kcuTzK7ve0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYjvdpwaXcGJWTP9PbVtxBXS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foobalicious
jhakrie schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:51:
Iemand toevallig al getest of het zelfrijdende functie kan worden gefopt met een gewichtje aan het stuur? (Zoals bij andere auto's)
Volgens mij heeft iemand anders op dit forum het al een keer gedaan. Ben alleen vergeten wie. Maar ik ben er vrij zeker van dat het kan omdat de auto geen capacitief stuurwiel heeft maar meet hoeveel weerstand hij voelt in het stuur volgens mij. En hij is daar vrij gevoelig voor.

Als ik de LCC aan heb staan hoef ik in principe maar 1 a 2 vingers op het stuur te laten rusten en hij (zij ?) denkt al dat ik het stuur vast heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foobalicious
Pointwood schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:17:
Wat bij mij opvalt is dat het gemiddelde energieverbruik op 20,2kWh/100km blijft staan.
je bedoelt wanneer je schakelt tussen "laatste 100km,laatste 20km en laatste 2.5km" ?

Dat is wel normaal want dat is het gemiddelde verbruik over je gehele rit sinds starten. Die afstand is 6.6 km en dus anders dan 100km, 20km of 2.5 km. Dus het gemiddelde is ook anders

[ Voor 5% gewijzigd door foobalicious op 26-11-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeGoudvis
Pointwood schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:17:
Lastig te zeggen, maar in theorie kan het gemiddelde over je laatste 6,6km (sinds start) hoger liggen als de laatste 2,5km, 20km en 100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pointwood
Klopt, maar in het begin zag ik waardes voorbij komen van b.v. 20 t/m 30 kWh en hoger maar nu niet meer.
20,2 kWh blijft gefixeerd staan.
Kijk ik dan verkeerd naar deze informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlo

mlo

Pointwood schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:33:
Klopt, maar in het begin zag ik waardes voorbij komen van b.v. 20 t/m 30 kWh en hoger maar nu niet meer.
20,2 kWh blijft gefixeerd staan.
Kijk ik dan verkeerd naar deze informatie?
Dit was bij mij, achteraf gezien, een indicatie dat het verbruik en weer gegeven bereik niet meer klopt, met als gevolg dat ik langs de snelweg stil ben komen te staan. Hierna was het weergegeven verbruik wel weer ok.

Je kan kijken of een keer laden naar 100% helpt om de indicatie weer goed te krijgen. Ik hoop voor je dat dit helpt, ipv het (on)bewust een keer naar 0 bereik te laten komen. Wat bij mij het probleem heeft verholpen. Maar dat is natuurlijk geen fijne manier om het te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pointwood
Dat had ik deze week dat ik nog 140 km op de teller, 13 km gereden heen en terug voor een boodschap en bij thuiskomst zag ik tot mijn schrik dat er nog een aktieradius van 29 km op de teller stond.
Bedankt voor je informatie.
Ga hem opladen naar 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pointwood
Nog een vraag, kan ik de G9 performance constant opladen naar 100% als ik hem thuis aan de lader met 11kw oplaad?
Uiteraard zonder schade aan de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abhi99euro
  • Laatst online: 13-01-2024
hansham schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:50:
[...]

Mijn "bevroren" GPS is opgelost door de command knop en mute knop op het stuur 5 sec vast te houden. Dat wist ik niet. Ze hadden de week er voor vergeten de handleiding mee te geven, anders had ik dat zelf opgelost. De links naar de handleiding in de app werken niet.
Hebt u een gedrukte handleiding gekregen, zoals die bij andere niet-elektrische auto's wordt geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unst0pable
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temvdb
DikkeGoudvis schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:00:
[...]

In China gebruiken ze een eigen maximale rangewaarde. Deze waarde ligt nog hoger dan WLTP. In de praktijk niet haalbaar.

Deze test onderschrijft dat bij koude temperaturen de range veel lager ligt. Snelweg nog weer lager dan kilometers in de stad.

Zij reden met temperaturen rond het vriespunt. De temperaturen hier liggen momenteel tussen 5 en 10 graden. Ik zie vergelijkbare waardes waarbij ik mijn accu voor 90% oplaadt.

Gebaseerd op de video, heb ik niet het idee dat v..w.b. de range er een probleem in mijn auto zit.
Weet ik, maar hier gaat het over echte range, met slechtere condities, zo kan je zien hoe de wagen zich gedraagt en of het vergelijkbaar is, eind deze week ziet het er flink kouder uit te worden … (EPA, WLTP, CLTP zijn maar een indicatie … en heb ze neergezet in orde van realiteit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robvanh
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-09-2024
DikkeGoudvis schreef op zondag 26 november 2023 @ 08:17:
[...]

Björn test de Performance versie, maar de velgen duiden op de Standard of Long range versie. Apart.
Winterbanden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeGoudvis
Algemene informatie over het effect van temperatuur op de range van een EV zowel op de snelweg als in de stad.

YouTube: How Temperature Affects Electric Vehicle Range | Consumer Reports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansham
abhi99euro schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:27:
[...]

Hebt u een gedrukte handleiding gekregen, zoals die bij andere niet-elektrische auto's wordt geleverd?
Nee dat hadden ze vergeten, ik heb hem later alsnog gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansham
Heb je op de link geklikt? Ik krijg dan een lege pagina!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuzekind
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 08:08

reuzekind

Ik geloof in GoT

@hansham dan gaat er iets niet goed bij jou, hier kan ik via de link namelijk gewoon de handleiding downloaden. Directe link naar de Nederlandstalige G9 handleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67MBrF2lr5yohHHRFlMqrRSqUNw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wXyvbS9aF2ObiLqVqGcxoE1x.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8fojIfdWZgEpijw6wERBLbO-Uw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OXMb1cUd8wGfjDDLb55WFDm9.png?f=fotoalbum_large

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosternet
Ik heb de G9 nu ong. 2500 km. Nog geen gekke dingen tegengekomen voor wat betreft range. Met mijn e-Niro de afgelopen jaren 's winters ook duidelijk lagere range.

Houdt het in de gaten en heb de auto op WLTP gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Ben wel benieuwd wat nou een realistisch rij bereik is.

Waar wordt WLTP op gebaseerd? In principe zou je toch denken dat bij 20 graden zonder airco, met een normale snelheid en zonder tegenwind die 500+ KM gehaald moet worden. WLTP zou toch gebaseerd moeten zijn op realistische aantallen.

Nu lees ik op de ANWB site dat je 2/3 van de WLTP range moet rekenen. Dan zijn de genoemde KM's die in dit topic genoemd worden wel in die range.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DikkeGoudvis
Deze site geeft per auto wat de echte range is (stad/snelweg/zomer/winter) in vergelijking met de WLTP-opgave. Dat doen ze gebaseerd op data van laadpassen. Nu er nog niet zoveel Xpeng's in NL rondrijden vraag ik me af of ze internationale data gebruiken.

De data van de G9 performance:

https://www.whattherange....performance-405kW-awd-aut

De data van de G9 long range:

https://www.whattherange....-long-range-230kW-rwd-aut

De data van de G9 standaard:

https://www.whattherange....ndard-range-230kW-rwd-aut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
@DikkeGoudvis Als je die 3 bekijkt zijn ze alle 3 precies 75% van de WLTP range. Ik geloof niet dat dit nu op enige laaddata gebaseerd is.

[ Voor 6% gewijzigd door Mirved op 27-11-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeGoudvis
Mirved schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:39:
@DikkeGoudvis Als je die 3 bekijkt zijn ze alle 3 precies 75% van de WLTP range. Ik geloof niet dat dit nu op enige laaddata gebaseerd is.
Ik denk dat het dan gebaseerd is op hun beste verwachting (gecalculeerd):
"WhatTheRange heeft deze site gebouwd om een goed beeld te krijgen van alle actuele en te verwachten elektrische auto's op de Nederlandse markt. De opgaven van het verbruik en de actieradius van je elektrische auto worden opgegeven door de fabrikanten in NEDC of WLTP waarden. WLTP waarden kloppen in praktijk beter dan NEDC waarden, maar ook die waarden zijn te voordelig ingeschat. Om die reden hebben we uitgerekend en soms ook getest wat de verwachte actieradius en verbruik is. Zoals je zult begrijpen kunnen hieraan geen rechten worden ontleend. We proberen je vooral een reëler beeld te geven van de werkelijkheid."

Zo staat ook de (verwachte) range van de Tesla Cybertruck op deze site 8)7 : https://www.whattherange....k/200kWh-ev-tri-motor-aut

[ Voor 8% gewijzigd door DikkeGoudvis op 27-11-2023 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temvdb
DikkeGoudvis schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:23:
Deze site geeft per auto wat de echte range is (stad/snelweg/zomer/winter) in vergelijking met de WLTP-opgave. Dat doen ze gebaseerd op data van laadpassen. Nu er nog niet zoveel Xpeng's in NL rondrijden vraag ik me af of ze internationale data gebruiken.

De data van de G9 performance:

https://www.whattherange....performance-405kW-awd-aut

De data van de G9 long range:

https://www.whattherange....-long-range-230kW-rwd-aut

De data van de G9 standaard:

https://www.whattherange....ndard-range-230kW-rwd-aut
Is gewoon een factor die ze erbij tellen, klopt langs geen kanten voor mijn iX ... het is een fabeltje dat dit op echte laaddata is gebaseerd ... mijn iX zou theoretisch 16.7 verbruik hebben volgens hen (wat te weinig is want BMW zelf geeft iets rond de 20) en echt verbruik 25.1 ... klopt langs geen kanten, van April tem October heb ik 20kwh/100km en dan kan het hoger zijn, als het echt koud is 26 kWh/100km ... dat is 1 maand in het jaar. ik zit iets onder BMW gemiddelde, 5% ... dus die waardes zijn gewoon uit de lucht gegrepen volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pointwood
Misschien is het artikel (link hieronder) over WLTP en range ook wel interessant.

https://www.automotive-on...n-met-werkelijk-verbruik/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DikkeGoudvis
DikkeGoudvis schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:59:
Net door de wasstraat met de G9. Even zoeken naar de N-stand, ruitenwissers uit. En ja ... wasstraatmode is wel een wens. Ze dingdongt er wat vanaf, paniek paniek, denkt dat het remsysteem defect is, enz...

Waarom moeten al die sensoren blijven werken in N-stand? Of zie ik een mogelijkheid in de instellingen over het hoofd?
Vandaag de bevestiging ontvangen vanuit Breukelen dat op de G9 geen wasstraatmodus aanwezig is.

Wat mij betreft mag die op het wensenlijstje toegevoegd worden.
Pagina: 1 ... 17 ... 53 Laatste