[F1 2023] Race 7 GP van Monaco Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste
Acties:
  • 82.480 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Chevy454 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 03:19:
[...]

Jammer dat ze Mike Krack nooit iets in het Letzeburgisch zwetschen lassen. Dat is gewoon hilarisch.

* Chevy454 laat een nostalgische traan.

Maar ook zoals met het Luxemburgs, wat pas recentelijk een officiële taal is, zal in Monaco ook wel een variant van het Frans zijn wat off the books als nationale taal geld maar wat niet officieel is. (Zal eerder als een dialect gezien worden).
Mischien laat; Maar de krochten van het internet geven aan:
De officiële taal van Monaco is het Frans, en verder spreekt vooral de oudere autochtone bevolking nog steeds het Monegaskisch of ‘U Munegascu’, een Romaanse taal die verwant is aan het moderne Ligurisch. Het Monegaskisch lijkt ook veel op de taal die gesproken wordt in het Italiaanse Genua, maar verschilt bijvoorbeeld behoorlijk van het nabijgelegen Menton. Het Monegaskisch is verder sterk beïnvloed door het Occitaans.

Begin jaren zeventig van de vorige eeuw was de taal bijna uitgestorven, maar op dit moment wordt de taal weer op scholen onderwezen en daardoor lijkt voortbestaan van de taal verzekerd. De Monegaskische literatuur floreert.
Dus het is Frans maar Monogaskisch schijnt ook nog te bestaan. :p

* Illegal_Alien laat nu de schoolklas uit. :+

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:50
Arthur345 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:02:
[...]

Heb ff de onboard gekeken en zoals Alonso zelf al zei was het de laatste ronde voor de gele band nog redelijk droog, en na de stop meteen nat in sector 2. Dus op een manier wel pech, maar goed het blijft jammer.
Tsja, andere teams hadden dus wel in de gaten dat het ging regenen. Denk dat uiteindelijk Red Bull met Verstappen ook niet zo ver de race in had willen gaan, ondanks plan om na Alonso te pitten. Maar de banden hielden zich nog en de dreiging van regen hing er al langer (pre-race had Buxton het IIRC al over rode plekken op de weerradar), was die dreiging van regen er niet gok ik dat die ook wel gepit hadden (vooral omdat de berichten van GP eerst over de gaps gingen, en ook "het plan", en later alleen nog maar over de mogelijke regen).
IMO dus wel echt een fout van AM dat ze niet de juiste weerinformatie hadden en niet (iets) langer wachtte. Ze reden zelfs op de hards. En daarnaast had Stroll dus zelfs al gepit naar inters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:22

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Red Bull is dit seizoen dominanter in punten, zeges, gemiddelde gap dan Mercedes in 2016 :o

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:23
Arthur345 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:02:
[...]

Heb ff de onboard gekeken en zoals Alonso zelf al zei was het de laatste ronde voor de gele band nog redelijk droog, en na de stop meteen nat in sector 2. Dus op een manier wel pech, maar goed het blijft jammer.
Het was gewoon een blunder die geen gevolgen had.
Niemand wist zeker wat de regen gaat doen, opties:
1) je doet wat ze nu doen, gaat het harder regenen, ben je de sjaak, stopt het met regenen, win je niks, verstappen pit volgende ronde en je gaat op je koude mediums niet veel sneller zijn op een licht natte baan.
Dus je wint niks als het droog wordt en verliest mogelijk veel tijd bij meer regen, blijf dan op je hards en hoop op een fout van verstappen/red bull
2) kijk het nog een rondje aan op je hards, je bent even snel op je warme bandjes als op nieuwe koude mediums, gaat het harder regenen, dan pak je inters volgende ronde, stopt het doe je de mediumstop alsnog in 1 of 2 rondes, of je blijft gewoon doorrijden en hoopt op een sc in de moeilijke omstandigheden, liefst vlak na een stop van VER.
3) Gok op inters, misschien win je er wel tijd mee in die ene ronde als het regenen doorzet en pak je VER, blijkt het de verkeerde keuze kan je altijd nog terug naar medium, je lijkt de marge te hebben.
4) .. ?

1 kan je niks mee winnen, eigenlijk alleen verliezen.
2 en 3 heb je kans op tijdwinst.

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Even de volledige comedy van Perez aan het terugkijken. Hij kreeg dus wel daadwerkelijk een swap positions call v.w.b. Perez.

(Met vertraging van F1TV) Ergens rond Rascasse geeft hij aan de chicane afgesneden te hebben, vervolgens rond Saint Devote vraagt hij of hij plek moet teruggeven. Exit tunnel geeft Hugh Bird aan de plek terug te geven, waarna in de Nouvelle chicane hij dan tikkertje met Magnussen speelt en Stroll langs komt.

Dus nouja, de call was er. Of de call nu echt gehonoreerd is, is het puur toevallig zo uit kwam, zullen we nooit weten.

En ja, ook ik moest gisteren lachen om de "plek is teruggegeven" terwijl Perez gewoon een fout maakt waardoor Stroll erlangs kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
Wat was eigenlijk aan de hand met drs?
Ik heb het gevoel dat mensen heel vaak de drs niet gebruikten, terwijl het wel mocht. (Later nog eens terugkijken). Daarnaast zetten ze het vaak uit bij natte omstandigheden, maar dat deden ze hier niet. Piastri haalde Tsunoda in met drs.

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-05 20:26
DarkSide schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:11:
[...]

Bedenk me net.
Moet er niet een lagere klasse rijder ook meerijden?
(of is VER sr dat).

Beetje OT dit.
Om antwoord te geven op je OT vraag:

Als het gaat om de algemeen klassement overwinning (aka die je nodig hebt voor de Triple Crown), dan rij je in de Hypercar klasse (in Amerika GTP klasse genoemd).
Hierbij mag je met 3/4 Platinums rijders zitten.
Je hoeft geen Amateur/Bronze rijder te hebben (die regel geldt bij de LMP2 klasse wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Mog schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:30:
[...]

Red Bull is dit seizoen dominanter in punten, zeges, gemiddelde gap dan Mercedes in 2016 :o
Hoeveel was het dan in 2016?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mog schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:30:
[...]

Komt denk ik ook omdat er meer teams daar achter dicht op elkaar zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:02

pro_6or

amateur_60r

En omdat Verstappen echt nooit off the pace is. Hij is altijd snel.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:52

AvK

Ready Set Go

MrOleo schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:30:
[...]

Het was gewoon een blunder die geen gevolgen had.
Niemand wist zeker wat de regen gaat doen, opties:
1) je doet wat ze nu doen, gaat het harder regenen, ben je de sjaak, stopt het met regenen, win je niks, verstappen pit volgende ronde en je gaat op je koude mediums niet veel sneller zijn op een licht natte baan.
Dus je wint niks als het droog wordt en verliest mogelijk veel tijd bij meer regen, blijf dan op je hards en hoop op een fout van verstappen/red bull
2) kijk het nog een rondje aan op je hards, je bent even snel op je warme bandjes als op nieuwe koude mediums, gaat het harder regenen, dan pak je inters volgende ronde, stopt het doe je de mediumstop alsnog in 1 of 2 rondes, of je blijft gewoon doorrijden en hoopt op een sc in de moeilijke omstandigheden, liefst vlak na een stop van VER.
3) Gok op inters, misschien win je er wel tijd mee in die ene ronde als het regenen doorzet en pak je VER, blijkt het de verkeerde keuze kan je altijd nog terug naar medium, je lijkt de marge te hebben.
4) .. ?

1 kan je niks mee winnen, eigenlijk alleen verliezen.
2 en 3 heb je kans op tijdwinst.
Wat ik mooi vind is dat AM gewoon dingen probeerde en inspeelde op de gebeurtenissen op de baan. Dat ze met die slick bij Alonso fout zaten is 'gelul' achteraf. Vond die keus ook wel bijzonder hoor, daar niet van en voor hetzelfde geld had het anders uitgepakt. Terecht dat Alonso plek 2 pakte. En jammer dat Lance de rit niet kon afmaken, die probeerde tenminste wat. Ze hebben er alles aan gedaan. Dat kan ik waarderen.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
AvK schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:20:
[...]

Wat ik mooi vind is dat AM gewoon dingen probeerde en inspeelde op de gebeurtenissen op de baan. Dat ze met die slick bij Alonso fout zaten is 'gelul' achteraf. Vond die keus ook wel bijzonder hoor, daar niet van en voor hetzelfde geld had het anders uitgepakt. Terecht dat Alonso plek 2 pakte. En jammer dat Lance de rit niet kon afmaken, die probeerde tenminste wat. Ze hebben er alles aan gedaan. Dat kan ik waarderen.
Dat ze er alles aan gedaan hebben kan natuurlijk ook 'gelul' achteraf zijn :+ "We hebben de foute keuze gemaakt, maar eey, zullen we in de pers gewoon zeggen dat we een alternatief probeerde?".

Mike Krack was voor F1TV in ieder geval duidelijk "volgens de informatie die wij hadden ging het een beetje regenen / druppelen, dus gingen we er vanuit dat vers uit de bandenwarmers medium banden goed genoeg waren". Als in: nieuwe banden geven meer grip dan oude/versleten banden, dus die nieuwe banden hadden meer/genoeg grip "moeten" geven op een baan waar wat druppels op vielen.

Alleen was het dus een serieuze regenbui (waarbij gek genoeg vrijwel iedereen op inters "overleefde" en de wets vrijwel niet gebruikt werden). En dat het een serieuze regenbui "moest" zijn moest volgens mij toch wel duidelijk zijn op basis van het feit dat zelfs journalisten pre-race al hadden over serieuze regen in het noorden die wel eens richting het circuit kon trekken. Dat AM dat niet wist betekend dus gewoon dat ze hebben zitten slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
[...]

Maar welk scenario had er moeten uitspelen dat een stop naar medium positief uitpakt? Ik zie het niet.

Als je dan wat probeert, pak dan als 1e die intermediate, als de regen dan losgaat kan je misschien die 8 seconde goedmaken.
Die ene ronde, sector 2:
Verstappen 55,5 sec
Alonso 51,7 sec
Tsunoda 47,8 sec.
Tsunoda pitte voor inters toen alonso voor mediums ging. Dus alonso had hem kunnen winnen.
Maar dit is idd achteraf gelul.
Dat pitten voor mediums dom was niet.

[ Voor 3% gewijzigd door MrOleo op 29-05-2023 19:06 ]

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Laatst online: 15:02
pro_6or schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:16:
En omdat Verstappen echt nooit off the pace is. Hij is altijd snel.
Behalve in Baku een paar weken geleden. Dat was echt een van de weinige keren waarin Perez echt de snellere van de twee was. Ik zo zouwaar zeggen, de eerste keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Ze wisten zelf toch al eerder dat het stroll niet lukte om de auto met de inter op de baan te houden.
Dan moet toch het kwartje wel gevallen zijn dat je daarna Alo niet op de medium moet zetten? :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
  • Laatst online: 08:41
MrOleo schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:04:
[...]

Maar welk scenario had er moeten uitspelen dat een stop naar medium positief uitpakt? Ik zie het niet.
Als regen niet doorzet zit hij op nieuwe mediums die qua temperatuur op die nog wat vochtige baan goed zouden moeten gaan terwijl Verstappen dan naar hard moet die lastig op temperatuur te krijgen zijn. Geen slechte positie lijkt me dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
stefanass schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:31:
[...]

Als regen niet doorzet zit hij op nieuwe mediums die qua temperatuur op die nog wat vochtige baan goed zouden moeten gaan terwijl Verstappen dan naar hard moet die lastig op temperatuur te krijgen zijn. Geen slechte positie lijkt me dan.
Met >5 seconde achterstand op een baan waar je niet kan inhalen? Van 2e blijf je 2e.

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
stefanass schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:31:
[...]

Als de regen niet doorzet kun je ook 2 of 3 ronden langer doorrijden. Of zoals Verstappen 20 ronden doorrijden (50+ pitten i.p.v. ergend begin 30). Daarnaast had AM gewoon een kaartje voor de neus moeten hebben met een rode vlek, maar was die, alleen voor hun, blijkbaar lichtblauw. Terwijl vooraf aan de race zelfs de journalisten al wisten dat er zware regenval ten noorden van Monaco was die zomaar eens richting Monaco kon trekken.

Dus Aston Martin had én niet voldoende weerinformatie (alleen het kaartje van Meteo France die altijd meereizen incl. eigen apparatuur?); én had niemand op pad gestuurd om daadwerkelijk te weten hoe het weer 1 of 2 KM verder is (de oude manier, die ook in Miami nog is toegepast door meerdere teams); én wilde blijkbaar perse handelen naar het weer terwijl dat (nog) niet vereist was.

Het is dat Verstappen zo lang had doorgereden ("onvoorstelbaar" lang), en daardoor niet gestopt was. Anders had AM zeer waarschijnlijk met deze blunder de winst weggegooid. (Met pitstop had Verstappen achter Alonso gezeten, beiden moesten stoppen voor inters dus Alonso hield trackposition. Of bij wat Aston Martin nu gedaan heeft hadden ze met de eerste stop de trackposition teruggegeven aan Verstappen, daarna beide stoppen voor inters, en Verstappen wint alsnog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Laatst online: 08:41
RobertMe schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:01:
[...]

Als de regen niet doorzet kun je ook 2 of 3 ronden langer doorrijden. Of zoals Verstappen 20 ronden doorrijden (50+ pitten i.p.v. ergend begin 30). Daarnaast had AM gewoon een kaartje voor de neus moeten hebben met een rode vlek, maar was die, alleen voor hun, blijkbaar lichtblauw. Terwijl vooraf aan de race zelfs de journalisten al wisten dat er zware regenval ten noorden van Monaco was die zomaar eens richting Monaco kon trekken.

Dus Aston Martin had én niet voldoende weerinformatie (alleen het kaartje van Meteo France die altijd meereizen incl. eigen apparatuur?); én had niemand op pad gestuurd om daadwerkelijk te weten hoe het weer 1 of 2 KM verder is (de oude manier, die ook in Miami nog is toegepast door meerdere teams); én wilde blijkbaar perse handelen naar het weer terwijl dat (nog) niet vereist was.

Het is dat Verstappen zo lang had doorgereden ("onvoorstelbaar" lang), en daardoor niet gestopt was. Anders had AM zeer waarschijnlijk met deze blunder de winst weggegooid. (Met pitstop had Verstappen achter Alonso gezeten, beiden moesten stoppen voor inters dus Alonso hield trackposition. Of bij wat Aston Martin nu gedaan heeft hadden ze met de eerste stop de trackposition teruggegeven aan Verstappen, daarna beide stoppen voor inters, en Verstappen wint alsnog).
Dat AM niet de juiste info had lijkt me duidelijk.
Ik zeg ook niet dat hun keus de juiste was, ik leg alleen de reden uit waarvan ik vermoed dat het de stop van Alonso voor Medium verklaart. ;) Ik zou in elk geval niet weten wat anders de reden zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
stefanass schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:04:
[...]

Dat AM niet de juiste info had lijkt me duidelijk.
Ik zeg ook niet dat hun keus de juiste was, ik leg alleen de reden uit waarvan ik vermoed dat het de stop van Alonso voor Medium verklaart. ;) Ik zou in elk geval niet weten wat anders de reden zou kunnen zijn.
Nouja, de verklaring hoeven we niet over te speculeren. Die heeft Mike Krack gegeven voor in ieder geval F1TV. Hun informatie gaf aan dat het niet echt zou gaan regenen. Gecombineerd met de track temp van 45° gingen ze er vanuit dat het niet nat/glad zou worden. Waarbij de verse banden net dat beetje extra grip moesten geven.

Blijft echter staan: waarom niet gewoon 1 of 2 ronden langer wachten? Het begon net wat te druppelen, en er was geen noodzaak om te pitten (banden waren op zichzelf prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
RobertMe schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:01:
[...]

Volgens de rondetijden hierboven hebben ze de winst met deze blunder (potentieel) weggegooid door niet direct de inters te pakken. (Potentieel) want Alonso moet nog wel een gelijkwaardige ronde rijden als Tsunoda en er was verkeer.

erutangiS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Ik begreep gisteren de opmerking niet in de post race press conference maar Alonso stond dus met 1 voet op de nummer 1 positie. :)
Afbeeldingslocatie: https://imageresizer.static9.net.au/F_LQf8TuGguFFObHVXtH8w6vbes=/1200x900/https%3A%2F%2Fprod.static9.net.au%2Ffs%2F20eb45a9-b5e3-47a7-8f67-f73f266a2dd2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Chocoball schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:23:
Ik begreep gisteren de opmerking niet in de post race press conference maar Alonso stond dus met 1 voet op de nummer 1 positie. :)
[Afbeelding]
En Alpine(stars) sponsort zijn sloffen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Snowdog schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:17:
[...]

Behalve in Baku een paar weken geleden. Dat was echt een van de weinige keren waarin Perez echt de snellere van de twee was. Ik zo zouwaar zeggen, de eerste keer.
Behalve ineens tegen het einde van de race. Max was ook heel blij dat hij iets had geleerd over de auto.

Bovendien, dat was een sprintweekend, ik denk dat ze bij Max, of voor Max, de afstelling niet optimaal hadden. Dat was vorig jaar in Brazilië en Oostenrijk ook zo.

In de eerste stint was Max trouwens gewoon sneller dan Perez in sector 1 en 2, hij slipstreamde er steeds naartoe op het rechte stuk.

Maw, echt off the pace was Max daar nog steeds niet, je kunt er iig over discussiëren, ongeveer even snel als Perez en ik denk dat er wel redenen waren, niet zozeer dat Max nu zelf een off day heeft. Die heb ik echt nog niet gezien sinds 2015.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:02

sjaool

Every life should have 9 cats

Sebastiaannn schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:41:
[...]
Haha nog effe. Als het close genoeg was geweest in de punten dat het écht om de knikkers ging was er echt wel gezeik geweest tussen RB en AM. Maar voor Red Bull is het dit jaar een eitje om eerste te worden en Aston is blij verrast dat ze als tweede team mee doen voor de podiums dus dan is het makkelijk zat om vriendjes te zijn.
Tussen Ferrari en Red Bull is het ook nooit moddergooien geweest die gingen en gaan ook altijd respectvol met elkaar om. Er zijn wel eens wat dingen maar nooit zo erg als het met Mercedes is geweest.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:02

sjaool

Every life should have 9 cats

Chocoball schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:23:
[Afbeelding]
Ocon had het wel in de gaten. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQcxPbH6OD06j-bZLDMa2HpE2Tc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQTaJFruO6fa5aDcDxhMOnUa.jpg?f=fotoalbum_large

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:11

SomerenV

It's something!

sjaool schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 00:50:
[...]

Tussen Ferrari en Red Bull is het ook nooit moddergooien geweest die gingen en gaan ook altijd respectvol met elkaar om. Er zijn wel eens wat dingen maar nooit zo erg als het met Mercedes is geweest.
En Verstappen en Alonso hebben gewoon enorm veel respect voor elkaar, dat merk je echt met alles. Hetzelfde had je bijvoorbeeld met Vettel en Verstappen. Dat is van Hamilton en Verstappen niet echt te zeggen. Die twee tolereren elkaar volgens mij nog net, maar daar is ook alles mee gezegd :+ Overigens geloof ik dat Hamilton en Verstappen ook wel respect voor elkaar hebben als coureur (tot op zekere hoogte), en respect voor de geleverde prestaties, maar qua persoonlijkheid matchen ze gewoon totaal niet. Aan de ene kant de nuchtere Hollander die het liefst zo min mogelijk circus om de race heen heeft, en aan de andere kant de flamboyante Brit die het liefst zoveel mogelijk circus heeft (hij was een van de weinige die de show rondom de race in Miami leuk vond bijvoorbeeld).

Wel jammer dat er niet meer teams mee kunnen vechten om de P1, of podiumplaatsen. Hoe leuk is het als Nederlander ook vind dat een Nederlandse coureur zo goed presteert... het is wel wat saai zo. De enige die aan de positie van Verstappen kan komen qua racepace (dankzij de wagen) is Perez, maar da's ook geregeld een natte krant. Perez is serieus goed zo nu en dan, maar niet consistent, en als ie de fout in gaat dan vaak ook meteen voor een goeie |:(

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-05 15:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

SomerenV schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 01:02:
[...]

Wel jammer dat er niet meer teams mee kunnen vechten om de P1, of podiumplaatsen.
Nou... vorig jaar stonden er 4 teams op het podium: Red Bull, Ferrari, Mercedes en McLaren.
Dit jaar hebben er al 5 teams op het podium gestaan: Red Bull, Aston Martin, Mercedes, Ferrari en Alpine.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoteW
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 30-05 20:35
Maasluip schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:08:
[...]

Nou... vorig jaar stonden er 4 teams op het podium: Red Bull, Ferrari, Mercedes en McLaren.
Dit jaar hebben er al 5 teams op het podium gestaan: Red Bull, Aston Martin, Mercedes, Ferrari en Alpine.
Dat heeft toch niet echt met vechten om P1 te maken? De afstand tussen VER en ALO was zondag ook bijna een halve minuut. Vechten om P1 interpreteer ik als meerdere titelkandidaten, die zijn er op dit moment gewoon niet op Max na. De enige die het hem qua snelheid moeilijk kan maken is PER, maar die maakt er zo nu en dan zelf weer een zooitje van.

Twente komt eraan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard117
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-05 21:55
Ryur schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:45:
[...]

Om antwoord te geven op je OT vraag:

Als het gaat om de algemeen klassement overwinning (aka die je nodig hebt voor de Triple Crown), dan rij je in de Hypercar klasse (in Amerika GTP klasse genoemd).
Hierbij mag je met 3/4 Platinums rijders zitten.
Je hoeft geen Amateur/Bronze rijder te hebben (die regel geldt bij de LMP2 klasse wel).
Sterker nog, in Hypercar is het volgens het regelement niet eens toegestaan om een bronze coureur in te zetten. Jos zou volgens de criteria nog altijd een Platinum coureur zijn, maar mag omdat hij inmiddels de 50 gepasseerd is een stapje terug doen en is dus Goud. Dus aan Jos hebben ze niet eens iets om in LMP2 of GTE terecht te komen.

iRacing Profiel - www.volgaspics.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
offtopic:
@RobertMe Gefeliciteerd met je verjaardag *O*

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:06
JoteW schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:15:
[...]

Dat heeft toch niet echt met vechten om P1 te maken? De afstand tussen VER en ALO was zondag ook bijna een halve minuut.
geeft dat niet een beetje vertekend beeld? ik denk dat je daar een 20 seconden af moet halen van de extra pitstop van Alonso, ja die 30 seconden zat hij erachter maar realistisch maar 10 op snelheid (nog steeds knap hoor begrijp me niet verkeerd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:25
Die verschillen in tijd tussen de rijders bij de finishvlag, moet je niet te veel waarde aan hechten.
Als de nummer één, 30 seconden voorsprong heeft en nog 10 ronden te gaan, dan zal die echt niet volle bak doorblazen. Hetzelfde geld voor de nummer 2, die weet ook wel dat je in 10 ronden geen halve minuut gaat goedmaken, dus die zal ook gaan banden sparen en/of minder risiscovol gaan rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Bushie op 30-05-2023 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoteW
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 30-05 20:35
Eens hoor. Maar dan nog zegt het feit dat er dit seizoen meer teams op het podium verschijnen mijns inziens niks over het al dan niet strijden om P1, maar dat is slechts mijn bescheiden mening :p

Twente komt eraan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Bushie schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:43:
Die verschillen in tijd tussen de rijders bij de finishvlag, moet je niet te veel waarde aan hechten.
Als de nummer één, 30 seconden voorsprong heeft en nog 10 ronden te gaan, dan zal die echt niet volle bak doorblazen. Hetzelfde geld voor de nummer 2, die weet ook wel dat je in 10 ronden geen halve minuut gaat goedmaken, dus die zal ook gaan banden sparen en/of minder risiscovol gaan rijden.
Klopt helemaal. Midden in de race kan je nog wat zeggen daarover.

Maar Perez die gewoon op twee ronden is gereden in de snelste auto is gewoon een blamage eerste klas. Ik had hem wat hoger zitten maar dit viel mij echt heel erg tegen

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Gé Brander schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:04:
[...]

Klopt helemaal. Midden in de race kan je nog wat zeggen daarover.

Maar Perez die gewoon op twee ronden is gereden in de snelste auto is gewoon een blamage eerste klas. Ik had hem wat hoger zitten maar dit viel mij echt heel erg tegen
De blamage zat meer in het aantal incidenten waar hij bij betrokken was. Verder zat hij natuurlijk vooral vast achter verkeer, dus kun je weinig zeggen over het snelheidsverschil.

En door de incidenten heeft hij nooit de gekozen strategie kunnen maximaliseren: meteen naar binnen en daarna wachten tot de rest gaat.

Met deze vrachtwagens is gewoon niet in te halen tenzij iemand echt een probleem heeft (Tsunoda)

[ Voor 9% gewijzigd door Hann1BaL op 30-05-2023 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:47
SomerenV schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 01:02:
[...]

En Verstappen en Alonso hebben gewoon enorm veel respect voor elkaar, dat merk je echt met alles. *knip*
Alonso is de kinderheld van Verstappen. Als kind was hij grote fan van Alonso. Hij keek altijd de races van Alonso. Ze hebben beide een vrij agressieve rijstijl. Hij heeft al meerdere keren een inhaalmanoeuvre gedaan die 1-op-1 uit het boekje van Alonso komt, zoals bijvoorbeeld die in Spanje 2016. Dat Verstappen nu min of meer in "gevecht" kan met Alonso maakt het voor hem alleen maar leuker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Hann1BaL schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:06:
[...]

De blamage zat meer in het aantal incidenten waar hij bij betrokken was. Verder zat hij natuurlijk vooral vast achter verkeer, dus kun je weinig zeggen over het snelheidsverschil.

En door de incidenten heeft hij nooit de gekozen strategie kunnen maximaliseren: meteen naar binnen en daarna wachten tot de rest gaat.

Met deze vrachtwagens is gewoon niet in te halen tenzij iemand echt een probleem heeft (Tsunoda)
Dat geneuzel altijd dat je niet kan inhalen in Monaco. Ook deze race weer enkele keren een inhaalactie gezien.

Ook reed Perez nadat deze op een ronde was gezet door Verstappen niet met hem mee. Hij kon hem met geen mogelijkheid bijhouden terwijl hij gewoon mee had moeten kunnen.

Edit: Perez rijdt net als Verstappen in de snelste auto van het veld. Hij had nooit een tweede keer op een ronde gezet mogen worden. Verkeer vind ik geen excuus als je in de snelste auto rijdt terwijl mindere goden in mindere auto's kunnen inhalen.

[ Voor 13% gewijzigd door Gé Brander op 30-05-2023 09:55 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Gé Brander schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:53:
[...]

Dat geneuzel altijd dat je niet kan inhalen in Monaco. Ook deze race weer enkele keren een inhaalactie gezien.

Ook reed Perez nadat deze op een ronde was gezet door Verstappen niet met hem mee. Hij kon hem met geen mogelijkheid bijhouden terwijl hij gewoon mee had moeten kunnen.

Edit: Perez rijdt net als Verstappen in de snelste auto van het veld. Hij had nooit een tweede keer op een ronde gezet mogen worden. Verkeer vind ik geen excuus als je in de snelste auto rijdt terwijl mindere goden in mindere auto's kunnen inhalen.
Volgens het commentaar op F1TV heb je voldoende delta nodig om in te kunnen halen (als ik het goed heb onthouden). Dat betekent dus dat de snelste wagens makkelijk langs de langzaamste wagens komen, maar als het snelheidsverschil klein is wordt het vele malen moeilijker.

Er waren tijdens de race een aantal kleine uitzonderingen toen het nog droog was. Maar dat was vooral bij Sargeant het geval, want die viel hard terug.

Overigens lieten Perez en Stroll duidelijk zien dat zelfs een veel snellere auto niet altijd voldoende is. Maar ik denk ook dat zelfs Verstappen grote moeite had gehad als hij verder naar achteren was gestart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 30-05 15:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ThomasG schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:19:
[...]
Alonso is de kinderheld van Verstappen. Als kind was hij grote fan van Alonso. Hij keek altijd de races van Alonso. Ze hebben beide een vrij agressieve rijstijl. Hij heeft al meerdere keren een inhaalmanoeuvre gedaan die 1-op-1 uit het boekje van Alonso komt, zoals bijvoorbeeld die in Spanje 2016. Dat Verstappen nu min of meer in "gevecht" kan met Alonso maakt het voor hem alleen maar leuker.
Ook leuk is natuurlijk dat zowel Jos, Max als Fernando voor hetzelfde team gereden hebben (Minardi, wat over gegaan is in Toro Rosso).
En ook leuk is dat Fernando tegen beide Verstappens heeft geracet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

[...]

Dat is toch geen geneuzel. Pak de statistieken er maar bij.

Welke inhaalacties heb je verder gezien voordat het ging regenen?
Er waren 7 inhaalacties voor de regen;
1 daarvan was Stroll op Perez, omdat Perez de plek terug moest geven, en dat deed middels een botsing 8)
4 daarvan waren op Sargeant met opgerookt rubber (waar Perez er 1 van was.)
1 was Hulkenberg op Zhou, die een fout maakte in bocht 1, omdat Albon voor hem reed.
1 Bottas op Albon

Ik stel ook nergens dat Perez het tempo echt kon volgen en Verstappen was het hele weekend gewoon sneller, maar de 2 rondes zijn gewoon een nietszeggende statistiek in Monaco. Maar bij de eerste keer op een ronde gezet te worden zat Perez ook nog steeds achter een Haas, dus kon hij ook nooit mee met het tempo van Verstappen, omdat bij het lappen er geen vrije lucht voor Perez was.

Dus zorg even dat je je statistieken op orde hebt als je het over geneuzel wilt hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:49
[...]

Max kan eenvoudig achterblijvers inhalen vanwege de blauwe vlaggen. De achterblijvers die hij inhaalt hoeven Perez niet voorbij te laten en gooien de deur dus dicht voor hem.

Het merendeel van de inhaalacties kwam vanwege problemen (Perez-3, Yuki-4) of slechte banden (Sargeant-4, Magnussen-6) niet omdat je zo makkelijk kan inhalen op je voorganger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
[...]

Tijdens deze editie 18 inhaalmanoeuvres om precies te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:37
Perez heeft op zaterdag zijn race al om zeep geholpen, maar die twee rondjes achterstand zijn ook niet echt representatief.

Inhalen op Monaco is gewoon lastig, ook in de Red Bull van dit jaar. Perez kon dus niet heel veel harder dan zijn voorliggers. Dat anderen wel ingehaald hebben is meer geluk dan onkunde van Perez dat het hem niet gelukt is.

Enige blamage die ik Perez aanreken is zijn dure fout op zaterdag en het kapot rijden van zijn voorvleugel in de race. Dat laatste heeft zijn kans op een paar puntjes wel echt verspild en er misschien ook wel voor gezorgd dat hij op twee rondjes is gezet.

Perez had (maar ook Verstappen) in Monaco gewoon voldoende marge moeten houden met het oog op het kampioenschap. Dan maar 2e, 3e of nog slechter. Een paar punten is altijd beter dan niets.
Bij Verstappen pakte het goed uit, maar hij zat er op zaterdag maar ook op zondag ook een paar keer niet ver vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Hann1BaL schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:13:
[...]

Dat is toch geen geneuzel. Pak de statistieken er maar bij.

Welke inhaalacties heb je verder gezien voordat het ging regenen?
Er waren 7 inhaalacties voor de regen;
1 daarvan was Stroll op Perez, omdat Perez de plek terug moest geven, en dat deed middels een botsing 8)
4 daarvan waren op Sargeant met opgerookt rubber (waar Perez er 1 van was.)
1 was Hulkenberg op Zhou, die een fout maakte in bocht 1, omdat Albon voor hem reed.
1 Bottas op Albon

Ik stel ook nergens dat Perez het tempo echt kon volgen en Verstappen was het hele weekend gewoon sneller, maar de 2 rondes zijn gewoon een nietszeggende statistiek in Monaco. Maar bij de eerste keer op een ronde gezet te worden zat Perez ook nog steeds achter een Haas, dus kon hij ook nooit mee met het tempo van Verstappen, omdat bij het lappen er geen vrije lucht voor Perez was.

Dus zorg even dat je je statistieken op orde hebt als je het over geneuzel wilt hebben :+
Perez heeft na de eerste keer op een ronde gezet te zijn direct achter Verstappen gezeten zonder iemand ertussen. Toen kon hij het al niet bijbenen. Daar had ik het over. En nu weer #doeislief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Gé Brander schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:44:
[...]

Perez heeft na de eerste keer op een ronde gezet te zijn direct achter Verstappen gezeten zonder iemand ertussen. Toen kon hij het al niet bijbenen. Daar had ik het over. En nu weer #doeislief
Ok, Dan heb ik het verkeerd gezien.
Ik heb ook maar even een screenshot toegevoegd waarop je kunt zien dat je gelijk hebt, alleen kun jij even antwoord geven wat er bij het vraagteken moet staan? Is dat een spiegeling op het wegdek? Wat zie ik daar?

Dit is ronde 33 overigens, toen Perez voor het eerst op een ronde werd gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zN03C8qGzzvtCkPqNaCYlKCuNG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wn2zMtz4pAyTH8nGYuJFqAOv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jwn6ALl0vGk6ZPXxxKtWUFvXIQQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lngMbnKvZligag7HHM4X9i6B.png?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Perez heeft 5! pitstops gemaakt, Verstappen 1. Dat is ook alweer 60 seconden verlies extra.
Overigens ook allemaal zelf veroorzaakt. Strategie was denk ik altijd al die first lap pitstop, om op hard naar de achterkant van het veld te rijden en te profiteren van pitstops. Maar vervolgens rijdt hij nog zijn vleugel stuk op een Haas en extra stop, dan nog de stop naar inters, dan nog de neus kapot gereden waarbij ze wets er onder leggen, en dan nog eens een stop voor inters. Die eerste stop en die stop voor inters is dan ongelukkig in strategie. Twee keer de voorvleugel stuk rijden is toch echt zijn eigen fout, en bij stop voor tweede voorvleugel maakt hij zelf de call voor wets (en later het team voor inters). Had hij niet op de inters de voorvleugel stuk gereden scheelde dat twee stops (was die niet naar wet gegaan, en hoefde die niet terug naar inters), en dan nog eens een stop voor de eerste vleugel.

Dat ze er wets onder legde bij de neuswissel was dan echter weer geen fout. Ook Verstappen gaf aan dat het eigenlijk te nat was voor inters (volgens mij heeft hij ook letterlijk de call gegeven van "zet de wets klaar"). Alleen is Verstappen dan niet gestopt (omdat het verlies te groot zou zijn) en moest Perez toch al de pits in voor de neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:37
Achteraf gezien was de wissel naar wets niet de beste. Ik denk op het moment wel, de wets waren een paar rondjes wel de betere maar het was al vlot te droog voor de wets.
Gevalletje gegokt en verloren, niet alleen door Perez.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jammer dat dit soort dingen tijdens het Mercedes tijdperk weer niet zijn gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RobertMe schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:28:
Perez heeft 5! pitstops gemaakt, Verstappen 1. Dat is ook alweer 60 seconden verlies extra.
Overigens ook allemaal zelf veroorzaakt. Strategie was denk ik altijd al die first lap pitstop, om op hard naar de achterkant van het veld te rijden en te profiteren van pitstops.
Doordat PER P10+ kwalificeerde, had PER sowieso al vrije bandenkeuze. Dan is het een beetje dom als je in de eerste ronde al een pitstop voor harde banden doet.
Dat ze er wets onder legde bij de neuswissel was dan echter weer geen fout. Ook Verstappen gaf aan dat het eigenlijk te nat was voor inters (volgens mij heeft hij ook letterlijk de call gegeven van "zet de wets klaar"). Alleen is Verstappen dan niet gestopt (omdat het verlies te groot zou zijn) en moest Perez toch al de pits in voor de neus.
Gianpiero wilde nieuwe mediums er onder duwen, omdat het gauw zou opklaren. VER overruled dat met 'Nee, het is te nat, ik wil inters". Zelfs in de highlights video komt dit voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:48
CH4OS schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:40:
[...]
Jammer dat dit soort dingen tijdens het Mercedes tijdperk weer niet zijn gedaan.
Lekker boeie. :) Het is toch verrekte mooi al je als team een beest van een auto gebouwd hebt die niet bij te houden is?!
Tel daarbij op dat je ook nog eens de beste coureur in die auto hebt zitten, en dan krijg je dit soort statistieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

RobertMe schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:32:

En ja, ook ik moest gisteren lachen om de "plek is teruggegeven" terwijl Perez gewoon een fout maakt waardoor Stroll erlangs kon.
Magnussen kreeg onverwacht anti-stall, daardoor tikte Perez hem aan.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:52

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

FirePuma142 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:03:
[...]

Reed Perez tegen het eind ook niet in op Russell? Ik zag niet goed wat daar nou gebeurde. Was dat Russell die daar aan het harken was of verremde Perez zich?

Edit: of was dat juist die actie met Magnussen?

[ Voor 6% gewijzigd door Pendaco op 30-05-2023 12:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Pendaco schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:09:
[...]

Reed Perez tegen het eind ook niet in op Russell? Ik zag niet goed wat daar nou gebeurde. Was dat Russell die daar aan het harken was of verremde Perez zich?
Russel kamikazeerde zich de baan weer op na een stuurfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
FirePuma142 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:03:
[...]

Not sure of serious or... just Perez.

Na zijn "rem problemen" in Australië en "auto brak ineens uit" in de kwalificatie nu vindt ik "onverwacht anti-stall" ook nogal over komen als een drogreden van Perez voor een eigen fout (of een flauwe grap in lijn daarmee).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

ZeromaNoiS schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:00:
Lekker boeie. :) Het is toch verrekte mooi al je als team een beest van een auto gebouwd hebt die niet bij te houden is?!
Tel daarbij op dat je ook nog eens de beste coureur in die auto hebt zitten, en dan krijg je dit soort statistieken.
Tja, pre 2022 was dan toch juist MER en HAM de beste auto en de beste driver, maar dat is opeens "Lekker boeie". ;) Al snap ik de reactie wel als je nog niet zo lang F1 kijkt. ;)

@RobertMe Gefeliciteerd! :Y

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 30-05-2023 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
FirePuma142 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:10:
[...]

That's some dangerous driving, zoals ene G. R. zou zeggen op zo'n moment. Hij komt terug het circuit op en steekt het hele circuit over. Wellicht door geen grip ("blij dat ik glij" i.p.v. bewuste actie). Maar gezien hij net van circuit was geschoven mag hij toch ook wel iets voorzichtiger zijn als hij terug het circuit op gaat, én er verkeer aan komt.
Beetje in lijn met Baku dus "koude bandjes" => "die had iedereen, en je wist dat je niet voldoende grip had daardoor".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
CH4OS schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:59:
[...]
Doordat PER P10+ kwalificeerde, had PER sowieso al vrije bandenkeuze. Dan is het een beetje dom als je in de eerste ronde al een pitstop voor harde banden doet.
Uhm, die regel m.b.t. starten op Q2 banden is er al een aantal jaar niet meer ;)
[...]
Ganpiero wilde nieuwe mediums er onder duwen, omdat het gauw zou opklaren. VER overruled dat met 'Nee, het is te nat, ik wil inters". Zelfs in de highlights video komt dit voorbij.
GP heeft intieel aangegeven "zeg jij maar wat jij wilt, wij hebben alle banden klaarstaan". En ik had het dus niet over de medium => inters wissel, maar over een mogelijke inter => wets wissel. (En medium => medium zou ook een domme wissel zijn geweest, voldeed hij niet aan het reglement).

Alonso was daar ook scherp in. Hij krijgt te horen dat Verstappen over inters spreekt. Waarop hij semi antwoord van "ja doh, hij moet naar de hards die überhaupt niet in het operating window te krijgen zijn, dan is inter logischer. Wij kunnen naar mediums die beter zullen zijn (dan de hards)".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RobertMe schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:20:
Uhm, die regel m.b.t. starten op Q2 banden is er al een aantal jaar niet meer ;)
Ah, is sinds 2022 (en dus de 18" banden) niet meer: https://www.motorsport.co...-of-q2-tyre-rule/8313003/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

RobertMe schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:12:
[...]

Not sure of serious or... just Perez.

Na zijn "rem problemen" in Australië en "auto brak ineens uit" in de kwalificatie nu vindt ik "onverwacht anti-stall" ook nogal over komen als een drogreden van Perez voor een eigen fout (of een flauwe grap in lijn daarmee).
Magnussen had anti-stall aldus Magnussen. Niets uit de koker van Perez in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

[...]

[...]
Ganpiero wilde nieuwe mediums er onder duwen, omdat het gauw zou opklaren. VER overruled dat met 'Nee, het is te nat, ik wil inters". Zelfs in de highlights video komt dit voorbij.
Welkom in 2023 waar iedereen een vrije banden keuze heeft voor de start van de GP 😜

Anders had de top 10 op rood gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
FirePuma142 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:10:
[...]

Russell deed weer een Russell actie. Rijdt op een podium plek, verkloot het waardoor hij op de uitloop strook komt, verlies daardoor twee plaatsen, en heeft vervolgens nog het lef om te vragen of Hamilton die hem voorbij was gereden alsjeblieft voor hem aan de kant wilt gaan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

ThomasG schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:54:
[...]
Russell deed weer een Russell actie. Rijdt op een podium plek, verkloot het waardoor hij op de uitloop strook komt, verlies daardoor twee plaatsen, en heeft vervolgens nog het lef om te vragen of Hamilton die hem voorbij was gereden alsjeblieft voor hem aan de kant wilt gaan. 8)7
Dat laatste vroeg hij vooral omdat het dan makkelijker zou zijn om die 5 sec op leclerc te houden (en toch achter Hamilton te blijven.)

Hoewel ik Russell sinds hij bij MB zit een heel vervelend betweterig ventje vind, was hij in ieder geval duidelijk om de schuld volledig bij zichzelf te leggen en kwam niet met excuusjes.

Waar Sainz weer van alles kwalijk neemt van het team, terwijl hij gewoon de baan afglijdt en daardoor achter Leclerc is geeindigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThomasG
Hann1BaL schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:56:
[...]

Dat laatste vroeg hij vooral omdat het dan makkelijker zou zijn om die 5 sec op leclerc te houden (en toch achter Hamilton te blijven.)

Hoewel ik Russell sinds hij bij MB zit een heel vervelend betweterig ventje vind, was hij in ieder geval duidelijk om de schuld volledig bij zichzelf te leggen en kwam niet met excuusjes.

Waar Sainz weer van alles kwalijk neemt van het team, terwijl hij gewoon de baan afglijdt en daardoor achter Leclerc is geeindigd.
Sainz was boos omdat het team weer een Ferrari strategie deed: naar achter kijken, om iemand te "coveren" die geen gevaar was, en Ocon waar Sainz mee in gevecht was volledig negeren waardoor Sainz geen schijn van kans meer had. Dan zou ik ook boos zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

ThomasG schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:54:
[...]
Russell en Leclerc zijn hetzelfde laken een pak. Bloedsnel, maar mentaal laten ze nog wel eens een steekje vallen met domme missers tot gevolg. Dat gaat er vrees ik ook niet meer uit. Het gaat ze nog wel een kampioenschap kosten denk ik. Vettel had er na Hockenheim 2018 ook last van. Is er ook nooit meer uit gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hann1BaL schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:46:
Welkom in 2023 waar iedereen een vrije banden keuze heeft voor de start van de GP 😜

Anders had de top 10 op rood gestart.
Is blijkbaar ook al sinds 2022; CH4OS in "[F1 2023] Race 7 GP van Monaco" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

ThomasG schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:59:
[...]
Sainz was boos omdat het team weer een Ferrari strategie deed: naar achter kijken, om iemand te "coveren" die geen gevaar was, en Ocon waar Sainz mee in gevecht was volledig negeren waardoor Sainz geen schijn van kans meer had. Dan zou ik ook boos zijn.
Met boos zijn blijf je niemand voor. Hij zou het gewoon verloren hebben en dan achter Ocon en Hamilton geeindigd zijn.

Het laat vooral zien dat het team nog steeds niet lekker samenwerkt. Als je de gesprekken van Lambiase en Verstappen hoort is er gewoon veel meer duidelijkheid en vertrouwen in elkaar.

Max werd verteld: Je kunt niet naar binnen, want track positie is het belangrijkste en dat weet jij ook PUNT.
En later Max: I need Inters.. “Ok box for inters”

Maar terug naar Sainz: Als je een grote mond hebt, moet je wel de auto op de baan houden, anders kun je je team niets verwijten. (En ik snap wel dat het “in the heat of the moment” gebeurt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Hann1BaL schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:03:
[...]

Met boos zijn blijf je niemand voor. Hij zou het gewoon verloren hebben en dan achter Ocon en Hamilton geeindigd zijn.

Het laat vooral zien dat het team nog steeds niet lekker samenwerkt. Als je de gesprekken van Lambiase en Verstappen hoort is er gewoon veel meer duidelijkheid en vertrouwen in elkaar.

Max werd verteld: Je kunt niet naar binnen, want track positie is het belangrijkste en dat weet jij ook PUNT.

Maar terug naar Sainz: Als je een grote mond hebt, moet je wel de auto op de baan houden, anders kun je je team niets verwijten. (En ik snap wel dat het “in the heat of the moment” gebeurt)
Ferrari is Ferrari, het maakt geen zak uit wie de coureurs zijn of wie de Team Principal is. Ze blijven constant dezelfde fouten maken. Iedere keer weer, en dat zal ook altijd zo blijven. Het is Vettel niet gelukt, het is Alonso niet gelukt, het is Raikkonen maar één keer gelukt in al die jaren. Het was Schumacher gelukt omdat het stiekem geen Ferrari meer was (Todt-Bawn-Schumacher). De mentaliteit bij Ferrari moet veranderen, maar dát gaat nooit gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nuance is hierbij wel dat VER eerder al klaagde over zijn banden en dat GP hierdoor eigenlijk vraagt welke banden hij wilt, omdat ze alles klaar hebben staan, waarop VER vervolgens antwoordt inters te willen.

Bij de andere teams zal het overleg over de banden (zeker in een situatie zoals in Monaco) net zo gaan, me dunkt. Ging zelfs bij ALO ook zo deze race. Alleen zij hadden de pech iets te vroeg te zijn gegaan.

[ Voor 29% gewijzigd door CH4OS op 30-05-2023 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

ThomasG schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:07:
[...]
Ferrari is Ferrari, het maakt geen zak uit wie de coureurs zijn of wie de Team Principal is. Ze blijven constant dezelfde fouten maken. Iedere keer weer, en dat zal ook altijd zo blijven. Het is Vettel niet gelukt, het is Alonso niet gelukt, het is Raikkonen maar één keer gelukt in al die jaren. Het was Schumacher gelukt omdat het stiekem geen Ferrari meer was (Todt-Bawn-Schumacher). De mentaliteit bij Ferrari moet veranderen, maar dát gaat nooit gebeuren.
Ik zal nooit nooit zeggen, om met een contradictie en de deur in huis te vallen ;)
Ferrari houdt inderdaad halsstarrig vast aan de cultuur die er heerst en ze zullen dat moeten veranderen als ze succes willen en je geeft het goede voorbeeld hoe dat in het verleden is gelukt, maar daarna is men gewoon weer teruggevallen.

Overigens denk ik dat de enige echte fout deze race het late binnenhalen van de rijders voor Inters is geweest. (Ja net zo laat als Max en Alonso, maar als je vooraan rijdt wacht je altijd tot wat er achter je gebeurt.)

Het was dit keer niet zo’n gestuntel als vorig jaar, maar dat was natuurlijk ook een clusterf*ck waar je u tegen zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

CH4OS schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:09:
[...]
Nuance is hierbij wel dat VER eerder al klaagde over zijn banden en dat GP hierdoor eigenlijk vraagt welke banden hij wilt, omdat ze alles klaar hebben staan, waarop VER vervolgens antwoordt inters te willen.

Bij de andere teams zal het overleg over de banden (zeker in een situatie zoals in Monaco) net zo gaan, me dunkt. Ging zelfs bij ALO ook zo deze race. Alleen zij hadden de pech iets te vroeg te zijn gegaan.
Er zijn voorbeelden boven tafel te halen, maar offtopic want niet deze race, dat er door de Ferrari jongens verbaasd op de boardradio werd gevraagd: waarom band X?

Ja VER klaagde over de banden, maar kreeg toen duidelijke uitleg van GP en daarmee was het klaar.

Wat we vooral moeten beseffen is dat de adrenaline door de lichamen van de rijders giert en je dus wel minder genuanceerde gesprekken mag verwachten en ook krijgt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Laatst online: 14:53

DataGhost

iPL dev

[...]
Behalve dat die regel al sinds 2022 is afgeschaft: waarom is dat dom? Het was toch volkomen logisch dat de gok was dat het niet zou gaan regenen? Of dan in ieder geval niet zou gaan regenen voordat iedereen z'n verplichte pitstops gemaakt heeft. Je start achteraan, op Monaco, waar inhalen buiten pitstops eigenlijk niet te doen is, zelfs niet met een raket zoals de RB. Wat doe je dan? Proberen in te halen tijdens pitstops. Door in de eerste ronde te pitten voor hards heeft hij aan het bandenreglement voldaan en hoeft de rest van de race niet meer te pitten. Ondertussen rijdt hij wel in vrije lucht en kan dus zo de verloren tijd dichtrijden. Als je met de rest meepit kan dat niet. Dus als jij het gat hebt dichtgereden op het moment dat de rest gaat pitten kan je zomaar 10-15 plekken winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hann1BaL schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:14:
Ja VER klaagde over de banden, maar kreeg toen duidelijke uitleg van GP en daarmee was het klaar.
Het is ook niet voor niets dat VER aangegeven heeft alleen GPL als engineer te willen en niemand anders. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DataGhost schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:19:
Behalve dat die regel al sinds 2022 is afgeschaft: waarom is dat dom? Het was toch volkomen logisch dat de gok was dat het niet zou gaan regenen? Of dan in ieder geval niet zou gaan regenen voordat iedereen z'n verplichte pitstops gemaakt heeft. Je start achteraan, op Monaco, waar inhalen buiten pitstops eigenlijk niet te doen is, zelfs niet met een raket zoals de RB. Wat doe je dan? Proberen in te halen tijdens pitstops. Door in de eerste ronde te pitten voor hards heeft hij aan het bandenreglement voldaan en hoeft de rest van de race niet meer te pitten. Ondertussen rijdt hij wel in vrije lucht en kan dus zo de verloren tijd dichtrijden. Als je met de rest meepit kan dat niet. Dus als jij het gat hebt dichtgereden op het moment dat de rest gaat pitten kan je zomaar 10-15 plekken winnen.
Ik ging er bij de post die je citeert er nog van uit dat de regel er nog wel was. PER had (ongeacht die regel trouwens) sowieso een vrije keuze gehad in banden. Om dan na ronde 1 al een pitstop te maken voor andere banden en naar hards te gaan, is dan inderdaad een beetje dom. Had dan op hard gestart, zoals VER ook deed in Miami. :)

Dan had PER immers niet zo snel naar binnen gehoeven en (veel, of in elk geval meer omdat de hards wel weer een langer opwarm window hebben) trackposition te verliezen. Als je weet dat je sowieso met twee verschillende banden moet rijden, maakt het dan toch niet uit of dat dan softs of mediums zijn, danwel inters of wets? Overigens vervalt die regel als de race wet verklaard wordt, dus dan is het geen probleem om van hards naar inters of full wets te gaan, zonder dat je eerst nog op een andere set hebt hoeven rijden.

De regen was wellicht wat onvoorspelbaar geweest, maar dan had PER alsnog een latere pitstop kunnen doen en dan bijvoorbeeld softs of mediums er onder duwen. Dan had hij alsnog sneller geweest omdat de meesten op hards reden en met banden management bezig waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Dat was een hele tijd na "okay Max, you let us know what tires you need". In het geval van een natte baan is er maar één iemand die een keuze kan maken in de banden. GP kan wel een hand uit de pitwall steken (ok, in Monaco niet zonder plek te verlaten), maar dan weet hij maar hoe hard het regent in de pitstraat, niet hoe het regent over de rest van het circuit, noch hoe de grip is. Bij regen is gewoon altijd de coureur die beslist. Hij zit in de auto, niet de pitwall.
Alonso had geen pech met te voeg pitten. Alonso had de pech dat AM een flut radar gebruikte. Hij maakt zijn besluit op basis van " only light rain". En in dat geval waren verse mediums prima (beter dan verse hards die Verstappen zou moeten pakken). Alleen bleef het niet bij light rain. De fout was dus niet perse dat Alonso te vroeg pitte, maar de verkeerde informatie. Andere teams zagen wel dat het hard ging regenen en hebben dit (waarschijnlijk) ook gecommuniceerd / daardoor afhoudender gebleven.
Op het moment dat Alonso pitte was er immers ook geen informatie dat er een (veel) betere keuze was. Zoals eigenlijk altijd. Één schaap coureur besluit de gok te nemen om bv slicks => inters of inters => slicks te doen, en daarna gaan de andere teams kijken hoe de rondetijden ervoor staan en communiceren dat met de coureur. Waarbij de coureur altijd nog het laatste besluit neemt, op basis van "kan ik de auto op de baan houden" (dus bij slicks => inters eerder pitten omdat de auto voor hem wel nog goed bestuurbaar is, of bij inters => slicks iets meer afwachten "omdat het toch nog wel erg nat is").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:12
RobertMe schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:15:
[...]

That's some dangerous driving, zoals ene G. R. zou zeggen op zo'n moment. Hij komt terug het circuit op en steekt het hele circuit over. Wellicht door geen grip ("blij dat ik glij" i.p.v. bewuste actie). Maar gezien hij net van circuit was geschoven mag hij toch ook wel iets voorzichtiger zijn als hij terug het circuit op gaat, én er verkeer aan komt.
En dan ook nog op de radio zeggen "ik zag niks". Ja... rij dan vooral blind het circuit op. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
CH4OS schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:29:
[...]
Ik ging er bij de post die je citeert er nog van uit dat de regel er nog wel was. PER had (ongeacht die regel trouwens) sowieso een vrije keuze gehad in banden. Om dan na ronde 1 al een pitstop te maken voor andere banden en naar hards te gaan, is dan inderdaad een beetje dom. Had dan op hard gestart, zoals VER ook deed in Miami. :)
Dat werkt in Miami want daar kan je inhalen, voor Monaco was dit juist een goede strategie. Zeker als het droog zou blijven. Je kan in Monaco zonder banden te wisselen zo'n beetje de hele race uitrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Dan had PER immers niet zo snel naar binnen gehoeven en (veel, of in elk geval meer omdat de hards wel weer een langer opwarm window hebben) trackposition te verliezen. Als je weet dat je sowieso met twee verschillende banden moet rijden, maakt het dan toch niet uit of dat dan softs of mediums zijn, danwel inters of wets? Overigens vervalt die regel als de race wet verklaard wordt, dus dan is het geen probleem om van hards naar inters of full wets te gaan, zonder dat je eerst nog op een andere set hebt hoeven rijden.

De regen was wellicht wat onvoorspelbaar geweest, maar dan had PER alsnog een latere pitstop kunnen doen en dan bijvoorbeeld softs of mediums er onder duwen. Dan had hij alsnog sneller geweest omdat de meesten op hards reden en met banden management bezig waren.
Het plan bij Perez zal "0 stops" zijn geweest. Gewoon lekker uitrijden op de hards. Want nu zat die in ronde 10 ook alweer achter Stroll (niet gepit). Als de rest dan pitte levert dat gratis plekken op.
En deze strategie valt niet te vergelijken met Verstappen in Miami. In Miami kun je wel inhalen, en daar was de verwachting niet dat de race op 1 set hard uit te rijden zou zijn.
IIRC heeft Perez zelfs het zelfde in Australië gedaan. Starten op hard, en onder een vroege SC (Albon) 2 ronden achter elkaar gepit en zo aan het reglement voldaan.

En keuze softs vs mediums zal in Monaco zo gemaakt zijn omdat op de medium wel te racen valt. Stel chaos bij de start en Perez ligt op P15, SC waardoor er coureurs voor hem pitten geeft P10. Dan kun je tot ver in de race doorrijden en een gat naar achteren trekken voor een goedkopere pitstop. Op de softs had die alsnog binnen 5 á 10 ronden moeten stoppen en was er nooit een gat geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:27
Plenkske schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:36:
[...]

En dan ook nog op de radio zeggen "ik zag niks". Ja... rij dan vooral blind het circuit op. 8)7
Op de on board camera zie je dat hij helemaal niet kijkt of er iemand aan komt. Hij kijkt naar links (naar wat Stroll doet) en recht voor zich uit. Niet in de richting waar het verkeer vandaan komt. Zijn engineer zegt nog wel dat Perez eraan komt maar door de vertraging van de boardradio is niet zo duidelijk of dat nog op tijd was.
Overigens geeft RUS wel meteen aan dat hij een fout maakte en mogelijk schade heeft.

Ik las ergens dat Perez zelf had moeten uitkijken en ontwijken, maar dat vind ik echt onzin. Die krijgt gele vlaggen, ziet STR en RUS staan en stuurt voorlangs. Op dat moment trekt RUS dwars het parcours op. Hoe had hij daar nog moeten uitwijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RobertMe schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:36:
Alonso had geen pech met te voeg pitten. Alonso had de pech dat AM een flut radar gebruikte. Hij maakt zijn besluit op basis van " only light rain". En in dat geval waren verse mediums prima (beter dan verse hards die Verstappen zou moeten pakken). Alleen bleef het niet bij light rain. De fout was dus niet perse dat Alonso te vroeg pitte, maar de verkeerde informatie. Andere teams zagen wel dat het hard ging regenen en hebben dit (waarschijnlijk) ook gecommuniceerd / daardoor afhoudender gebleven.
Op het moment dat Alonso pitte was er immers ook geen informatie dat er een (veel) betere keuze was. Zoals eigenlijk altijd. Één schaap coureur besluit de gok te nemen om bv slicks => inters of inters => slicks te doen, en daarna gaan de andere teams kijken hoe de rondetijden ervoor staan en communiceren dat met de coureur. Waarbij de coureur altijd nog het laatste besluit neemt, op basis van "kan ik de auto op de baan houden" (dus bij slicks => inters eerder pitten omdat de auto voor hem wel nog goed bestuurbaar is, of bij inters => slicks iets meer afwachten "omdat het toch nog wel erg nat is").
De radar voor de weersverwachting is voor elk team hetzelfde. Dus als AM een brakke radar heeft, heeft elk team dat. Daar zag ik laatst een filmpje van, die kwam denk ik voorbij in het Imola topic, ik kan het zo gauw even niet op het officiële F1 YouTube kanaal vinden. Daar staat de video volgens mij wel, ik ben alleen (ook) aan het werk momenteel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

[...]
Nee. Vrije bandenkeuze gaat alleen over je startband. Alle rijders moeten verplicht met twee verschillende compounds rijden als ze niet op een inter/wet hebben gereden. Dus als hij op hard was gestart had hij op een of ander moment moeten wisselen naar medium, waarschijnlijk dus pas nadat iedereen zijn pitstops had gedaan en dan heeft hij de hele race dus achter andere auto's mogen hangen. Door op medium te starten heeft hij juist de mogelijkheid om in ronde 1 al binnen te komen voor hards, de hele pitstop-tijd goed te rijden en dan op het moment dat de rest moet pitten kan hij zijn plekjes opschuiven. Deze strategie is juist ontzettend slim als de regen pas na alle verplichte pitstops of zelfs helemaal niet komt. De pitstop was niet omdat ze de verkeerde startband hadden gekozen, de pitstop was juist omdat ze de goede startband hadden gekozen.
Dan had PER immers niet zo snel naar binnen gehoeven en (veel, of in elk geval meer omdat de hards wel weer een langer opwarm window hebben) trackposition te verliezen. Als je weet dat je sowieso met twee verschillende banden moet rijden, maakt het dan toch niet uit of dat dan softs of mediums zijn, danwel inters of wets?
Dus je hebt het wel soort van door? Dan snap ik het verhaal van je eerste alinea he-le-maal niet. Hij "hoefde" helemaal niet naar binnen met die banden, het team koos daarvoor zodat hij later in de race een goede kans zou hebben op een veel betere trackpositie. Op soft starten had hij ook kunnen doen ja, veel had dat niet uitgemaakt, de strategie was nog steeds pitten in ronde 1. Op hard starten was in ieder geval de domste optie want dat is de enige band waarmee je de race zeker uit zou moeten kunnen rijden. Van mediums was dat nog maar de vraag. Dus dan wordt de medium/soft je startband.
Overigens vervalt die regel als de race wet verklaard wordt, dus dan is het geen probleem om van hards naar inters of full wets te gaan, zonder dat je eerst nog op een andere set hebt hoeven rijden.
De regel vervalt helemaal niet als de race wet verklaard wordt. SR 30.5n:
n) Unless he has used intermediate or wet-weather tyres during the race, each driver must use at least two different specifications of dry-weather tyres during the race, at least one of which must be a mandatory dry-weather race tyre specification as defined in Article 30.2c)ii).
De race wordt verder niet echt "wet" verklaard, dat is iets wat in andere sessies kan gebeuren, of misschien voorafgaand aan de race waardoor alle rijders verplicht worden op inter/wet te starten. Maar dan voldoen ze automatisch aan 30.5n omdat ze op zo'n band gereden hebben. Maar als het opeens onaangekondigd met bakken begint te regenen in ronde 2 en het hele veld op wets nog gigantische problemen heeft op de baan te blijven, dan moet je nog steeds verplicht twee verschillende droge compounds rijden als je vertikt inter/wet onder te schroeven. Weet je zo'n race uit te rijden op alleen een enkel setje hards, petje af, maar ben je wel gediskwalificeerd.
Op welk moment had hij dan de vrije lucht gehad waarin hij sneller had kunnen zijn? Kijk nog eens naar het aantal inhaalacties, of blik even terug naar Ricciardo met kapotte MGU (-160pk) die niet ingehaald kon worden. Aan het begin van de race zit het veld dicht bij elkaar dus dan heb je met je pitstop gegarandeerd vrije lucht. Als je ergens halverwege de race een "latere pitstop" maakt kom je gegarandeerd weer ergens 2-5s achter een backmarker terecht die ondertussen wellicht ook een stukje in vrije lucht dicht heeft kunnen rijden, in plaats van de 20s van ronde 1. Dus dan kan jij ook die 2-5s dichtrijden maar dat doet qua posities al helemaal niks meer. En met pitten in ronde 1 blijft iedereen achter elkaar plakken terwijl jij even 20s dicht kan rijden als voorschot op de rest, die daarna dus achter jou in hun eigen treintje terug de baan op komen en verder niet meer van positie wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DataGhost schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:56:
De regel vervalt helemaal niet als de race wet verklaard wordt. SR 30.5n:

De race wordt verder niet echt "wet" verklaard, dat is iets wat in andere sessies kan gebeuren, of misschien voorafgaand aan de race waardoor alle rijders verplicht worden op inter/wet te starten. Maar dan voldoen ze automatisch aan 30.5n omdat ze op zo'n band gereden hebben. Maar als het opeens onaangekondigd met bakken begint te regenen in ronde 2 en het hele veld op wets nog gigantische problemen heeft op de baan te blijven, dan moet je nog steeds verplicht twee verschillende droge compounds rijden als je vertikt inter/wet onder te schroeven. Weet je zo'n race uit te rijden op alleen een enkel setje hards, petje af, maar ben je wel gediskwalificeerd.
Ik weet niet, maar bij een wet-race worden toch de inters of full wets gebruikt? :? Dan hoef je daarna, als het (langzaam) weer opdroogt niet nog eens een derde type band er onder te schroeven, dat is wat de regel zegt die je aanhaalt. Je bevestigd dus precies wat ik zeg. Je mag daarna prima naar dezelfde type band die een driver had voordat diegene de inters of full-wets pakte.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 30-05-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:02
CH4OS schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:59:
[...]
Ik weet niet, maar bij een wet-race worden toch de inters of full wets gebruikt? :? Dan hoef je daarna, als het (langzaam) weer opdroogt niet nog eens een derde type band er onder te schroeven, dat is wat de regel zegt die je aanhaalt. Je bevestigd dus precies wat ik zeg.
Maar je mag niet besluiten om gewoon door te rijden op je hards/mediums. Beetje hypothetische situatie, want aleen als het in de laatste ronde gebeurt dan is dit evt echt sneller, maar dan moet je wel een glazen bol hebben als dit je taktiek is ;)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

CH4OS schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:59:
[...]
Ik weet niet, maar bij een wet-race worden toch de inters of full wets gebruikt? :? Dan hoef je daarna, als het (langzaam) weer opdroogt niet nog eens een derde type band er onder te schroeven, dat is wat de regel zegt die je aanhaalt. Je bevestigd dus precies wat ik zeg.
In de regels is geen concept van race "declared wet". Alleen van P1, P2, P3 en Q. In de race is het vrijwel geheel vrijwillig. Bij een "wet race" zoals jij het noemt hoef je niet op inter/wet te gaan rijden, maar dan moet je dus nog steeds aan het normale bandenreglement voldoen. Pas op het moment dat je zelf kiest om op een natte band te gaan rijden (dat staat ook in de regel) hoef je niet meer aan het bandenreglement te voldoen. Als je daar niet voor kiest moet je dat dus wel nog steeds. Als je bij de start van de "wet" race verplicht door de FIA op wets moet beginnen, heb je aan 30.5n voldaan en vervalt inderdaad het bandenreglement. Maar simpelweg dat het gewoon begint te regenen ontslaat je daar nog niet van.

En dus nogmaals, bandenreglement of niet, als niet zeker is wanneer de regen komt en of dat tijdens de race gebeurt rijdt iedereen dus met de veronderstelling te moeten wisselen, en met dat in het achterhoofd is het dus slim zo snel mogelijk te wisselen zodat jij als enige achteraan in vrije lucht de tijd goed kan rijden die iedereen later in de race kwijt is. Dus liefst blijft het dan droog maar als het toch gaat regenen en iedereen gaat wisselen (nadat ze dat al gedaan hadden) dan heb jij je positie tenminste al vastliggen.

[ Voor 19% gewijzigd door DataGhost op 30-05-2023 14:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
CH4OS schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:54:
[...]
De radar voor de weersverwachting is voor elk team hetzelfde. Dus als AM een brakke radar heeft, heeft elk team dat. Daar zag ik laatst een filmpje van, die kwam denk ik voorbij in het Imola topic, ik kan het zo gauw even niet op het officiële F1 YouTube kanaal vinden. Daar staat de video volgens mij wel, ik ben alleen (ook) aan het werk momenteel. :+
Alstu:

Maar dat Meteo France de weerdiensten levert zegt niet veel. Teams zullen vrij zijn om buienradar.nl te openen voor Monaco ;)
En in Miami was er dus ook al vooraf aan het weekend de dreiging van regen. En toen gaf Buxton pre-race aan dat er meerdere teams waren die (niet essentieel) personeel naar het strand hadden gestuurd. Niet om van het zonnetje te genieten, maar wel om door te geven als er regen was. En dat zal nu in Miami niet veel anders zijn geweest. Heck, zelfs DC had vanuit de commbox even zijn vriendin een berichtje gestuurd om te informeren hoe het weer bij hun appartement (in Monaco dus) was.

Dat Aston Martin niet de juiste informatie had was dus echt gewoon een domme fout. Waarbij ze ook teveel vertrouwd op "computer says...". Vroeger waren de teams al slim genoeg om spotters op pad te sturen, en dat kan nu nog steeds. Dat nu niet doen terwijl pre-race al bekend was dat er zware regenbuien ten noorden van Monaco waren was gewoon oerdom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DataGhost schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:03:
In de regels is geen concept van race "declared wet". Alleen van P1, P2, P3 en Q. In de race is het vrijwel geheel vrijwillig. Bij een "wet race" zoals jij het noemt hoef je niet op inter/wet te gaan rijden, maar dan moet je dus nog steeds aan het normale bandenreglement voldoen. Pas op het moment dat je zelf kiest om op een natte band te gaan rijden (dat staat ook in de regel) hoef je niet meer aan het bandenreglement te voldoen. Als je daar niet voor kiest moet je dat dus wel nog steeds. Als je bij de start van de "wet" race verplicht door de FIA op wets moet beginnen, heb je aan 30.5n voldaan en vervalt inderdaad het bandenreglement. Maar simpelweg dat het gewoon begint te regenen ontslaat je daar nog niet van.

En dus nogmaals, bandenreglement of niet, als niet zeker is wanneer de regen komt en of dat tijdens de race gebeurt rijdt iedereen dus met de veronderstelling te moeten wisselen, en met dat in het achterhoofd is het dus slim zo snel mogelijk te wisselen zodat jij als enige achteraan in vrije lucht de tijd goed kan rijden die iedereen later in de race kwijt is. Dus liefst blijft het dan droog maar als het toch gaat regenen en iedereen gaat wisselen (nadat ze dat al gedaan hadden) dan heb jij je positie tenminste al vastliggen.
Lijkt me eerder dat je dan een zwart/witte vlag kan krijgen (unsportsmanship) of misschien zelfs DSQ als je tijdens een regenbui niet naar binnen gaat voor regen banden. Je bent dan immers een gevaar voor jezelf en anderen (ongeacht welke track) met het glibberen en glijden wat je zelf veroorzaakt.

Maar goed, dit gaat nu misschien te offtopic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
CH4OS schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:08:
[...]
Lijkt me eerder dat je dan een zwart/witte vlag kan krijgen (unsportsmanship) of misschien zelfs DSQ als je tijdens een regenbui niet naar binnen gaat voor regen banden. Je bent dan immers een gevaar voor jezelf en anderen (ongeacht welke track) met het glibberen en glijden wat je zelf veroorzaakt.

Magnussen heeft ook heel lang doorgereden op de slicks en niet bestraft. Volgens mij zat Perez al op de full wets tegen de tijd dat Magnussen op de slicks reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

CH4OS schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:08:
[...]

Dat heeft Norris ook niet gekregen in Rusland een paar jaar terug, hij vergooide vooral zijn eigen podium terwijl 'ie op slicks door bleef kachelen. Het is verder ook niet "onsportief" als je denkt dat je op een slick sneller bent dan de rest op inter/wet. Als je dat voor elkaar krijgt, dikke prima, kudos. Ik zou serieus niet weten op welke grond je een vlag zou moeten krijgen als je verder niet tegen anderen aanrijdt of allemaal bochten afsnijdt. Misschien zwart als je echt gevaarlijk aan het rijden bent maar tegen die tijd wissel je wel. Met matige regen kan je vaak prima op slicks doorrijden, zeker als het maar op een deel van het circuit regent. Inters zijn dan ook niet per se beter want die rijd je op de droge stukken helemaal naar de tyfus. Daarom mag iedereen zelf kiezen, incentive om de goede keuze te maken is het eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DataGhost schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:13:
Ik zou serieus niet weten op welke grond je een vlag zou moeten krijgen als je verder niet tegen anderen aanrijdt of allemaal bochten afsnijdt.
Het lijkt mij behoorlijk onveilig. Wat je zelf doet, moet je zelf weten, maar anderen in gevaar brengen lijkt mij geen goed idee / geen optie. Ik kan mij dus best voorstellen dat eea verder gereguleerd wordt wanneer er 0 grip is en het regent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Maverick schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:02:
[...]

Maar je mag niet besluiten om gewoon door te rijden op je hards/mediums. Beetje hypothetische situatie, want aleen als het in de laatste ronde gebeurt dan is dit evt echt sneller, maar dan moet je wel een glazen bol hebben als dit je taktiek is ;)
Albon & Ocon disagree ;) Beiden hebben een volledige race op 1 type band gereden, zonder glazen bol v.w.b. het weer (Albon Australie 2022, Ocon Baku 2023). Volledige race minus laatste ronde uiteraard. En in dat rijtje kun je ook Norris scharen, alleen dan omgedraaid. Afgelopen GP in Miami is die in eerste ronde gepit en daarna helemaal uitgereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
RobertMe schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:17:
[...]
En in dat rijtje kun je ook Norris scharen, alleen dan omgedraaid. Afgelopen GP in Miami is die in eerste ronde gepit en daarna helemaal uitgereden.
Norris was ronde 4, noem dan Sargeant, dat was nog ronde 2. ;)

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 14:50
Viel me bij het terugkijken van de onboards op dat Perez een valse start maakte. Hij bewoog te vroeg, schoot iets vooruit en remde toen weer tot stilstand.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
alexbl69 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:59:
Viel me bij het terugkijken van de onboards op dat Perez een valse start maakte. Hij bewoog te vroeg, schoot iets vooruit en remde toen weer tot stilstand.
Zolang ze binnen het vak blijven is dat volgens mij geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Shinji schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:18:
[...]

Zolang ze binnen het vak blijven is dat volgens mij geen probleem.
Bij lights out mogen ze uberhaupt niet bewegen. Immers heb je anders nogal een groot voordeel bij accelereren.

Overigens had ik bij het terugkijken van Perez' onboard hetzelfde idee, maar niet teruggekeken.

Wat ik overigens nog het meest frappante vond is dat bij de formation lap Perez achter de startlijn volledig stopt en een (proef)start doet. Is mij eerder nog nooit opgevallen dat een coureur dat doet. Maar wel begrijpelijk, zeker gezien het geringe aantal proefstarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
RobertMe schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:26:
[...]

Wat ik overigens nog het meest frappante vond is dat bij de formation lap Perez achter de startlijn volledig stopt en een (proef)start doet. Is mij eerder nog nooit opgevallen dat een coureur dat doet. Maar wel begrijpelijk, zeker gezien het geringe aantal proefstarts.
Gezien dat dat verboden is, een proefstart tijdens de formatieronde, lijkt mij dat sterk.
Even bekeken: zijn toeren zijn enorm laag, hij rijdt gewoon rustig weg, geen proefstart.

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
MrOleo schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:51:
[...]

Gezien dat dat verboden is, een proefstart tijdens de formatieronde, lijkt mij dat sterk.
Even bekeken: zijn toeren zijn enorm laag, hij rijdt gewoon rustig weg, geen proefstart.
Ik heb het niet over wegrijden van de gridslot, ik schreef toch vrij duidelijk "achter de startlijn" ;) F1TV onboard 5:48 - 5:55 staat hij volledig stil (op een klein hopje na, initieel in de neutraal, bij inschakelen eerste versnelling rolt hij een klein beetje vooruit en stopt weer). Daarna rijdt hij ook met wat wheelspin en een kleine drift weg, waarna Hugh Bird nog zegt "release was good"*.

* radioban tijdens formation lap lijkt ook weg te zijn. Alonso krijgt rond Rascasse zelfs nog te horen om 7 burnouts te doen en te letten op correct positioneren in het gridslot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
RobertMe schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:13:
[...]

Ik heb het niet over wegrijden van de gridslot, ik schreef toch vrij duidelijk "achter de startlijn" ;) F1TV onboard 5:48 - 5:55 staat hij volledig stil (op een klein hopje na, initieel in de neutraal, bij inschakelen eerste versnelling rolt hij een klein beetje vooruit en stopt weer). Daarna rijdt hij ook met wat wheelspin en een kleine drift weg, waarna Hugh Bird nog zegt "release was good"*.

* radioban tijdens formation lap lijkt ook weg te zijn. Alonso krijgt rond Rascasse zelfs nog te horen om 7 burnouts te doen en te letten op correct positioneren in het gridslot.
Ik kan lezen ;) , maar vergelijk zijn toeren en snelheid met een start en conclusie kan alleen zijn het is geen proefstart en dat is ook nog verboden. Hij oefent wel zijn koppeling aangrijpspunt ja.

erutangiS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

Volgens mij laat GP Max gewoon weten dat Alonso naar mediums is gegaan (en dat Max dus GEEN grote risico’s hoeft te nemen op zijn inlap op slicks) omdat Alonso nóg een keer zal moeten wisselen. Waarop Max antwoord dat zij wel echt naar inters moeten gaan (wellicht bang dat ze bij RBR aan de muur denken ook op slicks te kunnen gaan blijven) waarop GP weer duidelijk zegt dat er ook inters klaar staan.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Slotje erop. Morgen naar Spanje. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Graag de slowchat bewaren tot de vrije trainingen en races.
  • Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, dus ook over de uitzendingen en commentatoren, Hamilton etc, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
  • Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen, gebash, flamebaits of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de
Officiële Tweakers Discord