Tranquility schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:31:
[...]
Onderstaande is in feite dus precies hetzelfde:
Wie moet de subsidie op kinderen (wat de kinderbijslag feitelijk is) betalen? De belastingbetaler.
Dus iedereen betaald mee. Alleen mensen met kinderen strijken dat belastinggeld dus op.
Maar die belasting word dus opgehoest door iedereen.... Maar het geld en het belastingdeel gaat direct naar mensen met kinderen.
Zo komen dus de echte kosten bij mensen zonder kinderen. Dus als je geen kinderen hebt, betaal je toch.

Dat klopt

je begrijpt het
Verschil is alleen dat (bijna) iedereen kinderen KAN nemen. (via adoptie etc iedereen). Zonnepanelen niet.
Los daarvan: of je het daar mee eens bent of niet, ligt aan je normen en waarden en opvattingen. Ik vind (en daar ging het over) het niet eerlijk dat de snelle terugverdientijd wordt verhaalt op de groep die het financieel al lastig heeft en niet de optie heeft om zonnepanelen te nemen.
Dat is een mening, maar dat is mijn mening. En daarom vind ik het een slecht idee om de energiemaatschappijen te steunen met indirect belastinggeld, de zonnepaneelhouders te steunen met direct belastinggeld... en dat allemaal vooral bij de laagste inkomens te laten landen.
Daar mag je het niet mee eens zijn... Maar de argumentatie (waar het over ging):
Kwam een wijs antwoord betrek salderen niet met inkomens politiek anders is het einde zoek.
is gewoon een afleidingsmanoevre omdat ze het anders niet recht kunnen praten naar de buhne.
Daarnaast reageerde ik op dit idee:
Als ze nou de salderingsregeling zo aanpassen dat je wel de energiebelasting en eventueel de BTW mag salderen maar niet de kale stroomprijs.
Dan hoeven de energiemaatschappijen geen zonnepanelenboetes in te voeren, draagt de overheid bij aan de verduurzaming en blijft het een rendabele investering.
Waarbij je dus de energiemaatschappijen ondersteund (en dat hoeft ECHT niet. De gasprijs is gedaalt tot die voor Oekraine, maar de gasprijs is nog altijd 2x zo hoog. en dat is niet ENKEL belasting) en de zonnepaneelhouders voor onbeperkte tijd ondersteund.
Dat vind ik best onnodig. Het is ook prima rendabel zonder salderingswetgeving met de huidige aanlegprijzen.
Mensen die voor hoge prijzen hebben aangelegd zou je eigenlijk een afbouwregeling voor willen zien kwa salderen zodat ze het toch in X jaar kunnen "terugverdienen". Maar dan kom je op maatwerk en dat is erg fraudegevoelig en duur.
Salderen versoberen zou IMHO prima kunnen. Zorgen dat de terugverdientijd rond de X jaar is en daar op sturen. En na X jaar dan salderen afschaffen bijvoorbeeld. Maar men wil vooral maximaal profiteren (want ik heb zonnepanelen!), de energiemaatschappijen willen ook maximaal profiteren (stroom goedkoop inkopen of met "boetes" werken, en ondertussen maar verkopen dat ze groen zijn want ze kopen certificaatjes elders in). En dan mag de rekening (volgens bovenstaand idee) dus lekker bij de armen in de samenleving komen....
Nee dat gaat wat tegen mijn denkbeelden in.