14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Hoe kan dit? Zijn die huishoudens de afgelopen jaren vergeten? Het is toch al heel lang bekend dat de salderingsregeling wordt afgebouwd?
Nee. De keuze voor afbouwen wordt aankomende dinsdag besproken. Dus bekend nee. Wens van jetten ja. Maar wensen zijn geen afspraken.Martin123t schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:53:
In het programma wordt gesteld dat er nog ca. 300k Ferrarismeters zijn bij huishoudens met zonnepanelen, dit zou een probleem vormen.
Hoe kan dit? Zijn die huishoudens de afgelopen jaren vergeten? Het is toch al heel lang bekend dat de salderingsregeling wordt afgebouwd?
De ferarismeters zijn nog steeds goedgekeurde meters. Slimme meters zijn ook niet verplicht.
Edit. De kans is groot dat het aanpassen van de salderingsregel niet doorgaat. Dus dan is de druk al helemaal weg voor vervangen van deze meters.
[ Voor 10% gewijzigd door internet4me op 04-02-2024 10:04 ]
Die mensen mochten weigeren plus dat er niet genoeg materiaal en personeel was en is om dat allemaal te vervangen.Martin123t schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:53:
Stedin heeft mij ooit in 2017 aangeboden een slimme meter te laten installeren had niks met mijn zonnepanelen te maken gewoon reguliere vervanging. Heb ik uiteraard geweigerd ivm toen al gezeik met slechte meters en zoals velen geen gezeur met salderen te krijgen. Omstreeks 2019 a 20 gebeld met mijn netwerk provider ivm.verplichting slimme meter ivm potentiële afbouw Salderen. Antwoord u bent niet verplicht om uw Ferrarismeter te laten vervangen (alleen als hij is afgekeurd) door een slimme meter het is nog niet door beide kamers + wij hebben ook geen opdracht om die meters ivm afschaffen salderen te vervangen. Voorzover ik weet staan ze achter die mening tot vandaag. En terecht met dergelijke onbetrouwbare overheden. Voorzover ik weet hebben ze ook een behoorlijk technische personeels te kort en massive andere projecten die prioriteit hebben. En nogmaals waar hebben we het over kosten salderen 2,7 mld over 7 jaar = slechts 485 mln per jaar vergeleken met de kosten prijsplatfond afgelopen jaar 4,2 mld en een toekomstige begroting van ruim 34 mld Co2 reductie gaat het werkelijk nergens over. Salderen negatief framen is gewoon een hobby geworden om energie bedrijven te ontzien blijkbaar.Martin123t schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:53:
In het programma wordt gesteld dat er nog ca. 300k Ferrarismeters zijn bij huishoudens met zonnepanelen, dit zou een probleem vormen.
[ Voor 11% gewijzigd door Snarfie31 op 04-02-2024 10:39 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Voor onze persoonlijke financiën is ieder jaar extra een fijne meevaller. Ik hoop echter dat we eerder tot een verstandig besluit kunnen komen dat bepaalde problemen adresseert en op z'n minst beheersbaar houdt, daarnaast dat het beleid stabiel en voorspelbaar is. Als dat ons iedere maand uiteindelijk wat Euro's kost dan hebben we daar prima vrede mee, want de huidige situatie is onhoudbaar.jellybrah schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:05:
Laat ik maar zeggen wat de meeste mensen hier denken: ik hoop dat saldering nog tot tenminste 2026 100% doorgaat.
keer op keer komen er voorbeelden voorbij dat het (PV) nog steeds makkelijk en snel terug te verdienen is.Oilman schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 18:50:
[...]
Je hebt ook maar aan 1x een goede CO vergiftiging genoeg.
[...]
Wanneer heb je die dan laten leggen? Afgelopen herfst tegen de hoofdprijs?
Zelf hebben we vorig jaar nog 17 panelen extra gelegd, i.c.m ook zelf aangelegde LW warmtepomp verdient zich dan vlotjes terug, zeker met ieder jaar dat er nog volledig gesaldeerd wordt. Dit jaar is weer een grote hap uit de TVT en met de vooruitzichten dat 2025 ook nog salderen is hoef ik geen rekenmachine te pakken om na te gaan of het een goede investering was.
FOUT FOUT FOUT, het zou goed zijn als mensen daar eens mee op houden, je zet "de gemiddelde" mensen daarmee op het foute been.
NATUURLIJK kan je snel terug verdienen als je alles ZELF doet en OOK nog eens tegen redelijke scherpe inkoopprijzen spulletjes kan kopen krijgen.
En als je dan óók nog eens zelf de WP kan installeren /afpersen (certificaat bezitter? e.o.familielid) en óók nog eens elektrisch kan rijden op je goedkopere opwek stroom, en óók nog eens een mooie vergoeding krijgt, en , en en....
Snap je waar ik heen wil?
Bekijk het eens door de bril van de "gewone" burger die NU voor het dilemma staat met wát te doen?
-Lening nemen voor de installatie (bij nu oplopende rente's)
-wát gaat de regering doen? ( op langere termijn ~5 jaar... ofwel vér buiten bereik blikveld politici)
-gaat de regering de energiereuzen /boetes aanpakken?
-wie? gaat deze gewone burger een GOEDE indruk geven van de tvt? (overheid verstrekt foute info)
en zo zijn er té veel onzekerheden voor de gewone burger.
Dus ja, jij, ik en vele tweakers hier springen er goed (of zelfs super) uit m.b.v. onze éigen kennis maar dit mag je NIET projecteren op "iedereen".
Laten wij tweakers deze gewone burgers hélpen
m2c
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Hoezo onhoudbaar salderen gaat om 485 mln per jaar op dit moment. Tov Co2 begroting van ruim 34 mld en het energie plafond van vorig jaar heeft 4,2 mld gekost alleen daarvan kan je ruim 8 a 9 jaar salderen.Oilman schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:24:
[...]
Voor onze persoonlijke financiën is ieder jaar extra een fijne meevaller. Ik hoop echter dat we eerder tot een verstandig besluit kunnen komen dat bepaalde problemen adresseert en op z'n minst beheersbaar houdt, daarnaast dat het beleid stabiel en voorspelbaar is. Als dat ons iedere maand uiteindelijk wat Euro's kost dan hebben we daar prima vrede mee, want de huidige situatie is onhoudbaar.
De taak van de eerste kamer is om te kijken of de wet uitvoerbaar en wettelijke klopt.
Dat kan dus niet, dus ze moeten wel tegenstemmen.
Of wellicht denk ik nu te simpel, dan hoor ik het wel.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Hoe meer zonnepanelen hoe erger het wordt, en dan wordt het interessant om op te slaan.
Gasunie die het gas netwerk beheerd, waarin verschillende locaties ook gasopslag plaats vind. Dat kost ook geld, en blijft interessant.(zelfs voor commerciële partijen aka Taqa)
Als een Vattenfall, Eneco etc geld verliezen door salderen, kan het goedkoper zijn om energie om te zetten in bv waterstof of compressie te gebruiken om te nivelleren.
Hoe meer daken vol liggen (en ik zeg daken, zonneparken moeten in mijn optiek verboden worden) hoe meer overschot, hoe meer de grote partijen in de hoek gedrukt worden om te investeren.
Voorzover ik weet gaat het slechts om een aantal dagen per jaar dat er teveel geproduceerd word. En ja door dat er veel geproduceerd word gaan de prijzen naar beneden (jammer voor energie bedrijven is simpelweg een bedrijfs risico wat je nooit mag afschuiven op PV bezitters) ook voor niet PV bezitters. Kosten gaat op dit moment nergens over 2,7 mld over zeven jaar is slechts 485 mln salderings kosten tov ruim 34 mld begroot op Co2 reductie is dat een lachertje. En ja privatisering energie sector daar uit voort vloeiend winstmaximalisatie had nooit mogen gebeuren. Bedenk energie water zijn eerste levensbehoeften vielen tot voor kort onder een nutsfunctie kan en mag je niet naar mijn en velen andere meningen privatiseren met alle gevolgen vandien.Maeslant schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:43:
Wat ik nog echt mis is deze discussie, is dat er steeds meer periodes waarin stroom gratis is of geld oplevert.
Hoe meer zonnepanelen hoe erger het wordt, en dan wordt het interessant om op te slaan.
Gasunie die het gas netwerk beheerd, waarin verschillende locaties ook gasopslag plaats vind. Dat kost ook geld, en blijft interessant.(zelfs voor commerciële partijen aka Taqa)
Als een Vattenfall, Eneco etc geld verliezen door salderen, kan het goedkoper zijn om energie om te zetten in bv waterstof of compressie te gebruiken om te nivelleren.
Hoe meer daken vol liggen (en ik zeg daken, zonneparken moeten in mijn optiek verboden worden) hoe meer overschot, hoe meer de grote partijen in de hoek gedrukt worden om te investeren.
[ Voor 7% gewijzigd door Snarfie31 op 04-02-2024 11:08 ]
Dat is wat het de overheid kost er is ook nog de factor energieleverancier, maar goed ik vind een half miljard wel een substantieel bedrag.Snarfie31 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:35:
[...]
Hoezo onhoudbaar salderen gaat om 485 mln per jaar op dit moment. Tov Co2 begroting van ruim 34 mld en het energie plafond van vorig jaar heeft 4,2 mld gekost alleen daarvan kan je ruim 8 a 9 jaar salderen.
Situatie is gewoon krom dat er 631 Euro vermindering energie belasting is, waardoor ook het vastrecht volledig wegvalt en we net doen alsof het net een gratis accu is. Salderen leidt tot perverse prikkels, zoals met COP 1 verwarmen, want lage eenmalige kosten en PV-overschot levert toch niets op.
Het is toch raar dat als ik morgen een jacuzzi in de tuin zet en een paar panelen extra leg, ik dat ding het hele jaar gratis kan verwarmen? Dat is toch nooit het doel van de regeling geweest?
Nou het is anders. Zonnestroom kan zeker nog niet alle energie leveren op 1 dag. Zie energieopwek.nl en cbs cijfers. We komen nu maximaal op 50% in ideale situaties. Met alle groenopwekkers.Snarfie31 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:58:
[...]
Voorzover ik weet gaat het slechts om een aantal dagen per jaar dat er teveel geproduceerd word. En ja door dat er veel geproduceerd word gaan de prijzen naar beneden ja (jammer voor energie bedrijven is simpelweg een bedrijfs risico) ook voor niet PV bezitters. Kosten gaat op dit moment nergens over 2,7 mld over zeven jaar is slechts 485 mln salderings kosten tov ruim 34 mld begroot op Co2 reductie is dat een lachertje. En ja privatisering energie sector daar uit voort vloeiend winstmaximalisatie had nooit mogen gebeuren. Bedenk energie water zijn eerste levensbehoeften vielen tot voor kort onder een nutsfunctie kan en mag je niet privatiseren met alle gevolgen vandien.
Het probleem is distributie. Lokaal zijn er issues met aanbod en lokaal zijn er issues met vraag. M.a.w. de backbone is niet correct ingericht.
Denhaag vergeet dat particulieren groen willen doen en willen investeren. Deze investeringen kosten denhaag in verhouding niks. Welk bedrijf wil investeren als er de eerste 7-8-9-10 jaar geen rendement is maar wel risico.
Met de aankomende wijziging zal blijken dat de particulier afhaakt. Wat weer gevolgen heeft dat er meer subsidies komen voor bedrijven om toch de afspraken te halen. Dus links om of rechtsom moet de burger betalen.
Half miljard lijkt veel maar kijk eens naar de totale kosten van de vergroening. De 10tallen miljarden vliegen je om de oren maar dat gaat naar bedrijven. Burgers zijn makkelijker om aan te pakken. Ookal investeren ze een flink meer dan die half miljard.Oilman schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:08:
[...]
Dat is wat het de overheid kost er is ook nog de factor energieleverancier, maar goed ik vind een half miljard wel een substantieel bedrag.
Situatie is gewoon krom dat er 631 Euro vermindering energie belasting is, waardoor ook het vastrecht volledig wegvalt en we net doen alsof het net een gratis accu is. Salderen leidt tot perverse prikkels, zoals met COP 1 verwarmen, want lage eenmalige kosten en PV-overschot levert toch niets op.
Het is toch raar dat als ik morgen een jacuzzi in de tuin zet en een paar panelen extra leg, ik dat ding het hele jaar gratis kan verwarmen? Dat is toch nooit het doel van de regeling geweest?
Edit. Half miljard minder belastinginkomsten zijn natuurlijk geen kosten. Dat is je rijk rekenen. Als iedereen bezuinigd waardoor er een miljard minder inkomsten zijn. Zijn dat dan ook kosten?
[ Voor 10% gewijzigd door internet4me op 04-02-2024 11:26 ]
Naar mijn mening gaat het om halen Co2 reductie waar PV bezitters een behoorlijke bijdrage aan leveren zodat wij (collectief) geen mld boetes aan de EU hoeven te betalen. Tevens is het de bedoeling om het zeer kostbaar gas te reduceren. Ik heb daarom een lucht lucht pomp in november aangeschaft en verbruik nu mn 1500 kwh salderings overschot in de winter aan verwarmen ipv een jacuzziOilman schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:08:
[...]
Dat is wat het de overheid kost er is ook nog de factor energieleverancier, maar goed ik vind een half miljard wel een substantieel bedrag.
Het onhoudbare gaat niet om het geld dat het kost. Het gaat er om dat we dankzij PV, EV’s en warmtepompen het elektriciteitsnet steeds zwaarder belasten.Snarfie31 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:35:
[...]
Hoezo onhoudbaar salderen gaat om 485 mln per jaar op dit moment. Tov Co2 begroting van ruim 34 mld en het energie plafond van vorig jaar heeft 4,2 mld gekost alleen daarvan kan je ruim 8 a 9 jaar salderen.
Dankzij het salderen maakt het voor de verbruiker/opwekker niet uit wanneer je teruglevert of verbruikt aangezien het financieel tegen elkaar weggestreept wordt. Maar die stroom wordt niet weggestreept op dat moment. Het elektriciteitsnet is geen grote accu, terwijl de salderingsregels er wel voor zorgen dat dit financieel gezien wel zo gebruikt wordt.
Salderen afschaffen zou er voor moeten zorgen dat men zich beter bewust wordt van wanneer ze hoe veel stroom verbruiken en terugleveren. En je kan dan misschien niet van de consument verwachten dat die wacht tot ‘s nachts met het aan de lader zetten van zijn EV terwijl hij om 17:00 thuis komt, maar op het moment dat dit voor de consument financieel interessanter wordt dan gaan ook de leveranciers van die laadpalen of EV’s hier wel op inspelen om dit voor de consument te automatiseren. Zonder die financiële prikkel gebeurt dit onvoldoende.
Ipv schreeuwen onderbouw het dan met getallen.Hansieo schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:26:
keer op keer komen er voorbeelden voorbij dat het (PV) nog steeds makkelijk en snel terug te verdienen is.
FOUT FOUT FOUT, het zou goed zijn als mensen daar eens mee op houden, je zet "de gemiddelde" mensen daarmee op het foute been.
NATUURLIJK kan je snel terug verdienen als je alles ZELF doet en OOK nog eens tegen redelijke scherpe inkoopprijzen spulletjes kan kopen krijgen.
1. Iedereen kan bij Winkelman z'n PV spullen kopen, je moet dan wel de leercurve accepteren en de tijd er voor nemen om het goed uit te zoeken. Juist dankzij o.a. GoT is dat voor vele een prima optie, echter is de handen uit de mouwen steken voor vele schijnbaar een vies woord geworden.
2. Stel dat we het wel gewoon allemaal uitbesteden. Familie Janssen verbruikt 3000 kWh per jaar (= gemiddeld gezin) en besluit PV te laten leggen. Dak op zuid, 3500 WP, volgens de topics hier zou dat prima voor 1 Euro per WP moeten kunnen. Kortom een investering van 3500 Euro. Aanname voor opbrengst 3500 WP = 3500 kWh, misschien optimistisch, maar als de offerte op 0.9 Euro per WP komt hebben we daar te duur gerekend, onder de streep is het een veilige aanname.
3000 * 0.35 (35 cent per kWh) = 1050 Euro aan elektra verbruik kosten zonder panelen. Dit jaar mag er nog volledig gesaldeerd worden, dus 35% van de investering is naar 1 jaar terugverdiend. Met afbouw van het salderen is de TVT zeer goed te overzien.
Stel dat er geen saldering meer is. Dan starten we met 30% eigen verbruik (goed haalbaar, zonder significante aanpassingen aan gewoontes of apparatuur). Van de huidige rekening verdwijnt dan 367 Euro, omdat het verbruik met 30% verlaagd wordt door rechtstreekse consumptie van eigen PV-stroom. Terugleveren van de overige 2450 kWh levert 7 cent per kWh op, wat dus een totaal maakt van 171 Euro. Kortom besparing van 538 per jaar op de energierekening. Dat is 15% van de initiele investering, waarbij ik zeker niet met rooskleurige getallen heb gerekend. Kortom TVT zonder salderen is 6.6 jaar.
Pak je de zekerheid van dit jaar en nog de levensgrote kans dat volgend jaar ook maximaal salderen is, ben je gewoon een dief van eigen portemonnee om het niet te doen bij een gemiddeld dak. En ja natuurlijk zijn er uitzonderingen, als je enkel een dak op noord hebt met een grote boom er boven, zal het sommetje anders uitvallen, maar dat is absoluut niet de mediaan.
Helemaal mee eens. Als je nu nog moet beginnen met het leggen van zonnepanelen, kun je je echt terecht afvragen of je ze ooit nog weer terugverdient. Hoogstwaarschijnlijk niet.Hansieo schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:26:
[...]
keer op keer komen er voorbeelden voorbij dat het (PV) nog steeds makkelijk en snel terug te verdienen is.
En als je dan óók nog eens zelf de WP kan installeren /afpersen (certificaat bezitter? e.o.familielid) en óók nog eens elektrisch kan rijden op je goedkopere opwek stroom, en óók nog eens een mooie vergoeding krijgt, en , en en....
Snap je waar ik heen wil?
Bekijk het eens door de bril van de "gewone" burger die NU voor het dilemma staat met wát te doen?
-Lening nemen voor de installatie (bij nu oplopende rente's)
-wát gaat de regering doen? ( op langere termijn ~5 jaar... ofwel vér buiten bereik blikveld politici)
-gaat de regering de energiereuzen /boetes aanpakken?
-wie? gaat deze gewone burger een GOEDE indruk geven van de tvt? (overheid verstrekt foute info)
en zo zijn er té veel onzekerheden voor de gewone burger.
Dus ja, jij, ik en vele tweakers hier springen er goed (of zelfs super) uit m.b.v. onze éigen kennis maar dit mag je NIET projecteren op "iedereen".
Laten wij tweakers deze gewone burgers hélpenmet de juíste informatie en ver weg blijven van "super omstandigheden" waar vele niets aan hebben.
m2c
Ik heb hieronder even een tabelletje gemaakt met de volgende uitgangspunten:
- Gemiddeld elektrisch verbruik van 3000 kWh en 1250 m3.
- Ik hou rekening met het waarschijnlijk steeds lager worden van de EB
- Ik ga er in mijn berekening van uit dat de saldering wordt afgebouwd volgens plan
- Ik heb de tarieven genomen van Essent, zoals ketelklets die in het filmpje toont. Dus met zonnepanelen geen € 300,- bonus en hogere tarieven.
- Het installeren van 3000 Wp aan zonnepanelen op een ideale locatie, zodat de opwek 3000 kWh/jaar is. 30% daarvan wordt daarvan direct gebruikt. Prijs per Wp op € 1,-
:fill(white):strip_exif()/f/image/Cch3CPEJkW9fwPuoYmtEZ0Po.png?f=user_large)
Dus als de saldering niet zou worden afgebouwd, zou de terugverdientijd ca. 7 jaar zijn. Dat wil zeggen dat de EB dan ook in die 7 jaar gelijk blijft. Ik weet natuurlijk niet wat de plannen zijn voor de EB, indien de saldering niet wordt afgebouwd.
Als de saldering wel wordt afgebouwd volgens plan, dan verdien je de panelen nooit meer terug en ben je uiteindelijk duurder uit dan zonder panelen. Tenminste als Essent vasthoudt aan de hogere tarieven voor PV bezitters.
Zou Essent de PV bezitters niet beboeten, kom je zelfs ruim onder de 7 jaar uit.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Helemaal mee eens, hier scheelt het van 1500-2000 kuub gas naar 0 kuub gas. Maar die stroom kan niet jarenlang gratis en voor niets in de winter het huis in blijven komen. Financieel leuk als ik nog 5 jaar gratis een warm huis heb, maar ergens wringt het.Snarfie31 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:20:
[...]
Naar mijn mening gaat het om halen Co2 reductie waar PV bezitters een behoorlijke bijdrage aan leveren zodat wij (collectief) geen mld boetes aan de EU hoeven te betalen. Tevens is het de bedoeling om het zeer kostbaar gas te reduceren. Ik heb daarom een lucht lucht pomp in november aangeschaft en verbruik nu mn 1500 kwh salderings overschot in de winter aan verwarmen ipv een jacuzzi. Mijn gas verbruik is nu na 10 maanden slecht 70 kuub tov normaal 700 kuub. Tja ik vermoed dat de meeste PV bezitters met een warmte pomp juist een enorme bijdrage leveren aan de energie transitie. En guess what daar worden ze nu voor gestraft de wereld op zn kop. Daar moet asap met behulp van goed bestuur een einde aankomen.
+1Jojan265 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:30:
[...].
- Gemiddeld elektrisch verbruik van 3000 kWh en 1250 m3.
- Ik hou rekening met het waarschijnlijk steeds lager worden van de EB
- Ik ga er in mijn berekening van uit dat de saldering wordt afgebouwd volgens plan
- Ik heb de tarieven genomen van Essent, zoals ketelklets die in het filmpje toont. Dus met zonnepanelen geen € 300,- bonus en hogere tarieven.
- Het installeren van 3000 Wp aan zonnepanelen op een ideale locatie, zodat de opwek 3000 kWh/jaar is. 30% daarvan wordt daarvan direct gebruikt. Prijs per Wp op € 1,-
Aanvullend. Je mist nog leningskosten en/of rente en/of dividend. Geld kost geld. Geld kan maar 1 keer worden ingezet
Klopt, dan wordt de rekensom nog nadeliger.internet4me schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:34:
[...]
+1
Aanvullend. Je mist nog leningskosten en/of rente en/of dividend. Geld kost geld. Geld kan maar 1 keer worden ingezet
Ik geloof dat toch wel vrij helder is dat BBB nog steeds tegen afschaffing is "met terug naar de tekentafel"MeTooPV schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:09:
Die man had wel een heel slap verhaal. Je komt bij kassa en hoeft maar 1 ding uit te leggen, en dat lukt niet.
Noemt nog een aantal punten, waar de minister dinsdag in het debat mee moet komen voor ze gaan heroverwegen.
Het was handiger geweest als ze een van de fractie groenlinks-PvdA in de studio hadden kunnen krijgen, die zitten niet in formatie onderhandelingen en kunnen op moment het meer uitgesproken verwoorden.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ook mee eens echter de ontwikkeling van batterijen gaat op dit moment razendsnel. Regeren is vooruit zien. Stel je laat salderen voor 15 jaar ongemoeid je versterkt het electra netwerk waar letterlijk nu op dit moment miljarden in geïnvesteerd word. Dan krijg je een explosie van particulier en zakelijk investering in PV dat in de honderden mld loopt waar de overheid NIET in hoeft te investeren. Wat zoveel betekend dat binnen zeg 15 jaar ruim 90% van alle huishoudens en bedrijven in zn eigen energie kan voorzien. In de tussentijd zijn collectieve en particulier batterij oplossingen sterk door ontwikkeld vermoedelijk tegen een betaalbare prijs. Dan heb je een daadwerkelijke energie transitie.Oilman schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:30:
[...]
Helemaal mee eens, hier scheelt het van 1500-2000 kuub gas naar 0 kuub gas. Maar die stroom kan niet jarenlang gratis en voor niets in de winter het huis in blijven komen. Financieel leuk als ik nog 5 jaar gratis een warm huis heb, maar ergens wringt het.
Daarom zou een financiële prikkel helpen om accu’s interessanter te maken en dan worden ze ook vanzelf beter en goedkoper omdat meer fabrikanten gaan zien dat hier “markt” in zit. Net als dat PV de laatste 10 jaar ofzo significant beter en goedkoper is geworden omdat de salderingsregels dit een interessante markt gemaakt hebben. Nu is PV zo goedkoop dat dit gewoon herzien moet worden.
Er wordt al flink geïnvesteerd in batterijen. Zie het sessy topic. Maar ook diverse anderen.Hathi schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:48:
Maar zolang je mag salderen gaat vrijwel niemand die accu’s kopen en die gaan wel noodzakelijk zijn om die grote hoeveelheden PV energie nuttig te kunnen gebruiken.
Daarom zou een financiële prikkel helpen om accu’s interessanter te maken en dan worden ze ook vanzelf beter en goedkoper omdat meer fabrikanten gaan zien dat hier “markt” in zit. Net als dat PV de laatste 10 jaar ofzo significant beter en goedkoper is geworden omdat de salderingsregels dit een interessante markt gemaakt hebben. Nu is PV zo goedkoop dat dit gewoon herzien moet worden.
Deze mensen handelen op uur cq dag nivo. Wat al winst oplevert.
…..winst dankzij anderen die investeren in de groene energie. Winst die ik ze gun omdat een dienst verlenen, met veel risico. Maar dat is een andere discussie.
Maar dat werkt alleen met een dynamisch contract, waarbij je dus niet kan salderen. Dus voor mensen met voldoende PV die willen salderen zijn die accu’s niet interessant.
Dus ook dan geld dat dit soort initiatieven pas interessant worden voor de massa, als salderen wordt afgeschaft.
Vooralsnog zijn ook voor mij batterijen veel te duur. Echter indien ik voor een redelijke prijs ik een batterij kan kopen voor een zeg 2000,- euro 1500 kwh of ik een redelijk termijn bedrag betaal aan een energie bedrijf of liever mijn netwerk bedrijf Stedin dan ga ik dat overwegen. Punt is die kosten van die batterijen ontwikkeld zich razendsnel daar kan je als overheid op anticiperen door op het moment dat die (collectief of particulier) batterijen betaalbaar zijn huishoudens en bedrijven betreffende energie gratis en voor niets met behulp van PV hebt liggen door salderen te handhaven. Overheid mag van mij via bijvoorbeeld mijn netwerkbeheerder belasting heffen op dergelijke batterij oplossingen in de toekomst heb persoonlijk totaal geen vertrouwen in een geprivatiseerde partijen.Hathi schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:48:
Maar zolang je mag salderen gaat vrijwel niemand die accu’s kopen en die gaan wel noodzakelijk zijn om die grote hoeveelheden PV energie nuttig te kunnen gebruiken.
We gaan off topic. Ik verwijs je graag naar andere topics.Hathi schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:11:
Ik snap niet wat je probeert te zeggen. Maar zelfs als die batterijen nog veel goedkoper worden blijft het voor de normale consument met PV altijd duurder dan de gratis batterij (elektriciteitsnet) die ze op dit moment krijgen vanwege de salderingsregels.
De eerste stap om dit te snappen is de denkwijze voor mensen zonder pv. Met een dynamisch contract.
Wat ik probeer te zeggen is handhaaf salderen ja dat kost geld maar geen belasting geld in de aanschaf van honderden mld in PV. Ga daar mee door tot batterij technology zich mbt kosten en capaciteit zich gunstig ontwikkeld heeft. Tegen die tijd kan iedeen met PV zich voorzien in zn eigen energie behoefte en hoeft de overheid afgezien van salderings kosten geen honderden mld te stoppen/ investeren in PV warmte pompen etc. Realiseer me dat het niet ideaal is maar wel een gerichte plan waar iedereen weet waar hij aan toe is. Tussentijds kan je bijvoorbeeld aangeven dat je uitsluitend mag salderen wat je daadwerkelijk gebruikt overschot gaat collectief naar niet PV bezitters aan de hand van lagere energie prijzen. Tja de energie bedrijven zien dat niet zitten neem ik aan.Hathi schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:11:
Ik snap niet wat je probeert te zeggen. Maar zelfs als die batterijen nog veel goedkoper worden blijft het voor de normale consument met PV altijd duurder dan de gratis batterij (elektriciteitsnet) die ze op dit moment krijgen vanwege de salderingsregels.
[ Voor 12% gewijzigd door Snarfie31 op 04-02-2024 12:35 ]
Die is er al, alleen niet bekend bij het grote publiek.Hathi schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:48:
Daarom zou een financiële prikkel helpen om accu’s interessanter te maken
Het belangrijkste verdienmodel van een accu is handel in stroom en de vergoeding die je krijgt voor deelname aan de onbalansmarkt. Zie de zonneplan accu.
Zonnepanelen zijn niet de belangrijkste business case voor een accu. Is bijzaak, een aanvulling.
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 04-02-2024 12:33 ]
Ja dat noemde ik hierboven al eens. Maar die kan je alleen gebruiken met dynamische tarieven, waarbij je dus niet kan salderen. Exact het punt waarom de salderingsregels zo’n accu dus minder interessant maken.de Peer schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:32:
[...]
Die is er al, alleen niet bekend bij het grote publiek.
Het belangrijkste verdienmodel van een accu is handel in stroom en de vergoeding die je krijgt voor deelname aan de onbalansmarkt. Zie de zonneplan accu.
Zonnepanelen zijn niet de belangrijkste business case voor een accu. Is bijzaak, een aanvulling.
Ah op die fiets. Ja daar heb je een goed punt. Dan moet men kiezen en blijven ze idd liever salderen.Hathi schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:37:
[...]
Ja dat noemde ik hierboven al eens. Maar die kan je alleen gebruiken met dynamische tarieven, waarbij je dus niet kan salderen. Exact het punt waarom de salderingsregels zo’n accu dus minder interessant maken.
Zelf heb ik 2 slimme meters waardoor ik beide tegelijk kan doen, maar dat wil/kan niet iedereen natuurlijk.
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 04-02-2024 12:39 ]
Dat kan dus niet. Met PV kan je niet voorzien in je eigen elektriciteitsbehoefte omdat je ook ‘s nachts en in de winter behoefte hebt aan elektriciteit.Snarfie31 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:32:
[...]
Wat ik probeer te zeggen is handhaaf salderen ja dat kost geld maar geen belasting geld in de aanschaf van honderden mld in PV. Ga daar mee door tot batterij technology zich mbt kosten en capaciteit zich gunstig ontwikkeld heeft. Tegen die tijd kan iedeen met PV zich voorzien in zn eigen energie behoefte en hoeft de overheid afgezien van salderings kosten geen honderden mld te stoppen/ investeren in PV warmte pompen etc. Realiseer me dat het niet ideaal is maar wel een gerichte plan waar iedereen weet waar hij aan toe is. Tussentijds kan je bijvoorbeeld aangeven dat je uitsluitend mag salderen wat je daadwerkelijk gebruikt overschot gaat collectief naar niet PV bezitters aan de hand van lagere energie prijzen. Tja de energie bedrijven zien dat niet zitten neem ik aan.
Niet altijd, bij salderen als energieleverancier het netjes doet, streepje kWh's weg tegen elkaar.Hathi schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:11:
Op dynamiscs met thuisaccu kan je ook paar cent behalen op de kWh's die je tegen elkaar wegstreept (saldervolume).
Simpel dit stookseizoen, half oktober/half maart, is nog niet teneinde maar zoals er nu uitziet, ben ik gem. 6,7-7,1 ct/kWh (kaal) kwijt, nu wordt het de sport van half maart tot half oktober terug te leveren na zonsondergang en dan wordt de prijs veelal bepaald door gascentrales en zal rond 10-12ct liggen.
Het overschot kan in gezet worden om te handelen, het salderen is anders maar weldegelijk sprake van salderen. Als overschot teruglevert krijg je amper ~10ct/kWh, maar als je rekenkundig toewijst aan verlies die je hebt door goedkoop te laden en duurder terug te leveren , kan ik dat ca voor 8x zoveel als mijn overschot doen, voordat energiebelasting niet meer kan salderen. 8x 4-6ct spread is meer dan die ~10ct.
Eigenlijk is je handels ruimte zoveel tot niet meer de heffingen en opslag die ~70% uit maken kunt salderen.
Balanceringsmarkten heb je geen toegang toe en dat is wat anders dan onbalansmarkt wat een verschil voor een energieleverancier is tussen in geleverde progronose bij Tennet voor de volgende dag en daadwerkelijk afname/teruglevering van de klanten.
Lokale netwerkbeheerders zonder meer met iets van balancerings op laagspannings net komen, allen lopen ze 5 jaar achter door de 5jarige reguleringsperiodes van ACM
(Ik zit met meer PV-opwek overschot op dynamisch met eenDIY thuis accu)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
ik zie regelmatig uitspraken van je voorbijkomen waar ik mij prima in kan vinden.Oilman schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:27:
[...]
Ipv schreeuwen onderbouw het dan met getallen.
1. Iedereen kan bij Winkelman z'n PV spullen kopen, je moet dan wel de leercurve accepteren en de tijd er voor nemen om het goed uit te zoeken. Juist dankzij o.a. GoT is dat voor vele een prima optie, echter is de handen uit de mouwen steken voor vele schijnbaar een vies woord geworden.
2. Stel dat we het wel gewoon allemaal uitbesteden. Familie Janssen verbruikt 3000 kWh per jaar (= gemiddeld gezin) en besluit PV te laten leggen. Dak op zuid, 3500 WP, volgens de topics hier zou dat prima voor 1 Euro per WP moeten kunnen. Kortom een investering van 3500 Euro. Aanname voor opbrengst 3500 WP = 3500 kWh, misschien optimistisch, maar als de offerte op 0.9 Euro per WP komt hebben we daar te duur gerekend, onder de streep is het een veilige aanname.
3000 * 0.35 (35 cent per kWh) = 1050 Euro aan elektra verbruik kosten zonder panelen. Dit jaar mag er nog volledig gesaldeerd worden, dus 35% van de investering is naar 1 jaar terugverdiend. Met afbouw van het salderen is de TVT zeer goed te overzien.
Stel dat er geen saldering meer is. Dan starten we met 30% eigen verbruik (goed haalbaar, zonder significante aanpassingen aan gewoontes of apparatuur). Van de huidige rekening verdwijnt dan 367 Euro, omdat het verbruik met 30% verlaagd wordt door rechtstreekse consumptie van eigen PV-stroom. Terugleveren van de overige 2450 kWh levert 7 cent per kWh op, wat dus een totaal maakt van 171 Euro. Kortom besparing van 538 per jaar op de energierekening. Dat is 15% van de initiele investering, waarbij ik zeker niet met rooskleurige getallen heb gerekend. Kortom TVT zonder salderen is 6.6 jaar.
Pak je de zekerheid van dit jaar en nog de levensgrote kans dat volgend jaar ook maximaal salderen is, ben je gewoon een dief van eigen portemonnee om het niet te doen bij een gemiddeld dak. En ja natuurlijk zijn er uitzonderingen, als je enkel een dak op noord hebt met een grote boom er boven, zal het sommetje anders uitvallen, maar dat is absoluut niet de mediaan.
Maar je gaat hier echt kort door de bocht.
Boetetarieven, lagere TLV, renteverlies, dakposities(noemde je), wel/niet uberhaupt plaatsingsmogelijkheden(noemde je) etc etc, zorgen ervoor dat véél mensen een te ónzekere tvt hebben.
Laat staan "het overheids" aandeel in deze onzekere tak van sport.
Vandaag nog boete creaties /sluipweggetjes /mazen in de wet, van 300,= in-aspiranten-nadeel, volgende week 600,= ??? 700,=?
Ik weet glazenbol bierviltjes. maar wees eens eerlijk, durf jíj de overheid/ACM/energieboeren te vertrouwen op hun blauwe ogen dat ze niet nóg verder gaan?
Ik durf nog niet 1,= op dat aandeel in te zetten

Mensen met een buffer zal het een worst wezen of je het wél of niét gaat halen, die 7 jaren, maar mensen met een kleinere (beperktere) buffer jaag je in de problemen, die willen duidelijkheid.
nogmaals, m2C
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Mensen met buffer vinden het ook niet erg om duidelijkheid te hebben....Hansieo schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:42:
Mensen met een buffer zal het een worst wezen of je het wél of niét gaat halen, die 7 jaren, maar mensen met een kleinere (beperktere) buffer jaag je in de problemen, die willen duidelijkheid.
nogmaals, m2C
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
hard gesteld, ja, maar ik bedoelde iets ruimer.Ronald.42 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:45:
[...]
Mensen met buffer vinden het ook niet erg om duidelijkheid te hebben....
Ofwel 7 jaar of 7,5 jaren lig ik niet wakker van, maar kan mij best voorstellen dat krappe budgets daar héél anders instaan.
Je zonnepanelen moet je aanmelden dan kun je toch ook ieder adres 10 jaar laten salderen.Hansieo schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:48:
[...]
hard gesteld, ja, maar ik bedoelde iets ruimer.
Ofwel 7 jaar of 7,5 jaren lig ik niet wakker van, maar kan mij best voorstellen dat krappe budgets daar héél anders instaan.
Dan zijn kosten eruit en leggen mensen wel nog zonnepanelen.
Het salderen geldt dan per adres.
Je kunt het dan zelfs stopzetten voor degene die al 10 jaar hebben gehad.
Volgens mij zou dat het eerlijkst en eenvoudigst zijn
Niet haalbaar.Hp68 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:06:
[...]
Je zonnepanelen moet je aanmelden dan kun je toch ook ieder adres 10 jaar laten salderen.
Wat als er een omvormer defect gaat. Wat als er een zonnepaneel defect gaat. Wat als men gaat uitbreiden. Wat als er batterij systeem komt. Wat als de zonnepanelen op het noorden komen te liggen. Wat als de kWh prijs op 1 cent komt of juist op 1 euro per kWh komt. Wat als de rente op 15% komt. Etc etc.
Het lijkt wel als men denkt dat met salderen al het risico weg is. Het blijft een investering met veel risico. Investeringen/Risico moet duidelijkheid hebben. Niet onduidelijkheid.
[ Voor 12% gewijzigd door internet4me op 04-02-2024 13:17 ]
ja, tot de markt van dynamisch tarief ook omslaat vanwege zijn "groot"succes, en omdat er dus zonnepanelen meer die "gratis" stroom leveren deze dus ook niet meer beschikbaar is voor de accu's. oeps, markt en verdienplan weg.de Peer schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:32:
[...]
Die is er al, alleen niet bekend bij het grote publiek.
nee, de enigen die hiermee geld verdienen zijn de accuverkopers. en om vlink te verdienen heb je een behoorlijke accu nodig, 20-30 kwH is dan nog het minimum. kosten 15.000-20.000 euro. die moet je eerst maar eens terugverdienen, ROI van 8-10 jaar.
ik vind dit een behoorlijke gok, maar heeft helemaal niets met de toekomst van salderen te maken, want dit en zonnepanelen gaan dus niet zamen.
nu dus graag weer terug naar on-topic graag.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
juist, dat betekend overigens dat dit wetsvoorstel in de huidige vorm de prullenbak in gaat, een volgende beoogde regering pakt dit ding echt niet meer aan en zal vermoedelijk dan in zijn geheel door de nieuwe regering worden terugtetrokken.topper6 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:20:
Bbb in 1e kamer zegt nu dat afbouw saldeer wetgeving sowieso terugmoet naar 2e kamer voor aanpassing vanwege het feit dat netbeheerders zeggen dat het onmogelijk is om alle oude Ferrari meters te kunnen vervangen voor 2026
https://www.bnnvara.nl/ka...-oude-elektriciteitsmeter
De huidige regering mag dit namelijk niet meer zelf oppakken omdat ze demisoneer zijn.
het is dus of deze versie goedkeuren of afkeuren.
Sorry maar dit klopt allemaal niet.MacD007 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:11:
[...]
ja, tot de markt van dynamisch tarief ook omslaat vanwege zijn "groot"succes, en omdat er dus zonnepanelen meer die "gratis" stroom leveren deze dus ook niet meer beschikbaar is voor de accu's. oeps, markt en verdienplan weg.
nee, de enigen die hiermee geld verdienen zijn de accuverkopers. en om vlink te verdienen heb je een behoorlijke accu nodig, 20-30 kwH is dan nog het minimum. kosten 15.000-20.000 euro. die moet je eerst maar eens terugverdienen, ROI van 8-10 jaar.
ik vind dit een behoorlijke gok, maar heeft helemaal niets met de toekomst van salderen te maken, want dit en zonnepanelen gaan dus niet zamen.
nu dus graag weer terug naar on-topic graag.
Ik had het over de onbalansmarkt.
20 kwh accu bij zonneplan kost 8000 euro en ze claimen een opbrengst van 1600 euro per jaar.
Maar het blijft een gok ja. Ik durf het ook nog niet aan.
in de nieuwe energiewet die gaat komen staat dat al.Cr4sH schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:21:
[...]
Dan moet je toch eerst een wet invoeren dat je deze verplicht moet anders kunnen we die gewoon weg blijven weigeren. En dus is dit een beetje het paard achter de wagen spannen.
overigens heb je die helemaal niet nodig, als je oude meter op de lijst komt dat deze vervangen moet worden heb je helemaal geen keuze, de oude meter zal vervangen worden. punt.
je keuze is dan alleen nog in de keuze wat voor meter je daarna wilt, maar een ferrasis meter krijg je zeker niet terug, die zijn er gewoon niet meer.
wacht maar, tot je ergens brand of andere schade hebt en wat blijkt dat je duur betaalde verzekering gewoon niet uitbetaald. Lees je kleine letterjes maar na.computerjunky schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:13:
[...]
Er mag zo veel niet wat mensen toch doen... Daar heb ik persoonlijk niet zo'n boodschap aan. Ik kan mijn geld maar 1x uitgeven.
En die panelen liggen er al en zijn pas in 2034 terugverdiend/winstgevend als afbouw door gaat. Ik snap wel dat zo'n lange tijd met risico velen niet motiveert.
Als salderen blijft is dat scenario veel positiever. Het valt of staat dus bij den haag. En het kwakkelende beleid en gebrek aan actie rondom de boetes houd een grote groep tegen en terecht.
Dat glas half vol commentaar is dat ook onzinnig het gaat gewoon om geld en niets anders. En de rekensom is niet in het voordeel van vergroening in mijn en vele gevallen.
overigens een e-boiler mag je (zeker als deze een stekker heeft) gewoon zelf installeren.
met een gas ketel is dat een hele andere zaak, los dat je met je eigen leven speelt (CO), en dat van je huisgenoten zal in geval van een schade de verzekering zeker niet uitbetalen.
over welke accu hebt je het dan, ik heb pas een offerte gehad, en die was zelf nog iets meer.de Peer schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:27:
[...]
Sorry maar dit klopt allemaal niet.
Ik had het over de onbalansmarkt.
20 kwh accu bij zonneplan kost 8000 euro en ze claimen een opbrengst van 1600 euro per jaar.
Maar het blijft een gok ja. Ik durf het ook nog niet aan.
ik heb het niet over DIY markt met onduidelijke accu's uit China.
en die onbalansmarkt is er nu, niemand weet hoe dit over 5 jaar gaat uitzien, maar in die tijd is je batterij nog niet afbetaald, als dan de markt er niet meer is zit je wel met de kosten. mij niet gezien.
En wil jij een Li-ion accu in je huis? ik niet, bij een brand is er nog maar een mogelijkheid, cq twee mogelijkheden.
1) je huis en dat van je buren branden volledig uit (een dergelijke brand is met de middelen van de brandweer nu niet te blussen (ik kom uit die wereld)
2) ze vullen je huis met water en laten dat een enkele dagen zo, met gevolg dat het huis alsnog tegen de vlakte moet, en dat van je buren mogelijk ook. zullen ze heel blij mee zijn.
of je zelf dat overleeft is ook nog maar de vraag, in de nacht heb je nul overlevingskans of je moet een hele goede brandmeldinstallatie hebben. een brand met Li-ion gaat echt heel snel.
sorry, een beetje off-topic.
[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 04-02-2024 13:52 ]
Dat is niet mijn uitgangspunt tuurlijk lukt het mij NU niet november tm begin maart in mijn energie behoefte te voorzien (1500 kwh) met geen enkele thuis batterij maar dat kan binnen 15 jaar spectaculair veranderen. In die tussen tijd heeft iedereen door Salderen te handhaven genoeg PV om zijn benodigde energie behoefte in kwh te creëren alleen tot die tijd ontbreekt een dergelijke (thuis/collectieve) batterij.Hathi schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:39:
[...]
Dat kan dus niet. Met PV kan je niet voorzien in je eigen elektriciteitsbehoefte omdat je ook ‘s nachts en in de winter behoefte hebt aan elektriciteit.
Gewoon de zonneplan 20kwh accu. 8000 euro. Is veel over te doen geweest de afgelopen weken.MacD007 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:43:
[...]
over welke accu hebt je het dan, ik heb pas een offerte gehad, en die was zelf nog iets meer.
ik heb het niet over DIY markt met onduidelijke accu's uit China.
heb je dus niets aan als je een langlopend contract hebt, dit is met een dynamisch contract, ik wil nog zien hoe dit over 4-6 jaar ook nog zo rooskleurig is.de Peer schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:09:
[...]
Gewoon de zonneplan 20kwh accu. 8000 euro. Is veel over te doen geweest de afgelopen weken.
gelukkig maken ze wel gebruik van de betere batterij-type. dat is dan wel een plus punt. is een mooi prijs. andere aanbieders zonder de koppeling met een dynamisch contract zijn echt een heel stuk duurder.
Ik zie dit alleen dit niet als vervanging voor de saldering, dit is een heel andere markt, puur gericht om te handelen.
een 20 kWh batterij is voor eigen gebruik veel te groot. daar heb je aan een 5 kWh meer dan voldoende om de nacht, next day door te komen.
[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 04-02-2024 14:46 ]
Jouw situatie is niet de mijne. Ik bekijk het positiever. Ik heb 2 slimme meters en kan dus zowel een dynamisch contract hebben en tegelijkertijd salderen via een vast contract.MacD007 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:44:
[...]
heb je dus niets aan als je een langlopend contract hebt, dit is met een dynamisch contract, ik wil nog zien hoe dit over 4-6 jaar ook nog zo rooskleurig is.
Technisch geen vervanger inderdaad, financieel mogelijk wel omdat je er een nieuw verdienmodel bij krijgt.Ik zie dit alleen dit niet als vervanging voor de saldering, dit is een heel andere markt, puur gericht om te handelen.
Handelen is niet het voornaamste verdienmodel bij de zonneplan accu. Het is de vergoeding die je krijgt om het netwerk te ontlasten (onbalansvergoeding). Dat zijn 2 verschillende zaken.
Jouw situatie is niet de mijne. Ik bekijk het positiever. Ik heb 2 elektrische auto's en een aantal warmtepompen. Een accu kan voor mij dus niet groot genoeg zijn. 20 kWh is veel te klein voor mij.een 20 kWh batterij is voor eigen gebruik veel te groot. daar heb je aan een 5 kWh meer dan voldoende om de nacht, next day door te komen.
Dat was het allereerste voorstel als vervanger voor salderen, 2014-2017, maar Henk Kamp zat namens VVD toen als minister op die post en die vond dat RVO het dan mogelijk te druk zou krijgen en sindsdien heeft VVD deel uitgemaakt van de regering, die de uitvoeringskosten er niet voor over heeft.Hp68 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:06:
[...]
Je zonnepanelen moet je aanmelden dan kun je toch ook ieder adres 10 jaar laten salderen.

En bye-bye politiek geneuzel. Kan de tv vaker uit en scheelt dat weer een beetje stroom
De accu"s van Zonneplan zijn trouwens LiFePO4, die zijn veel veiliger dan LiPo/Li-ion.
[ Voor 12% gewijzigd door Martin7182 op 04-02-2024 16:18 ]
Met 600 kWh ga ik het niet redden met een gas+ elektrisch huis. Om het gat te overbruggen van de maanden die niet zelf dekkend zijn heb ik minimaal 800 kWh nodig maar je vergeet dat als je je accu niet wil slopen je hem niet 100% wil ontladen en dus komt daar nog zo'n 20-25% capaciteit bij en dus zit je al aan de 1000 kWh.Martin7182 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:07:
Geen enkele accu is toch te groot? Ja fysiek kan hij te groot zijn. Of te duur. Met 600 kWh zou ik de hele winter kunnen overbruggen, dat zijn 30 van zulke accu's. Dan heb ik mijn eigen "saldering" en is het bye-bye energieleverancier
En bye-bye politiek geneuzel. Kan de tv vaker uit en scheelt dat weer een beetje stroom
De accu"s van Zonneplan zijn trouwens LiFePO4, die zijn veel veiliger dan LiPo/Li-ion.
En ook wil je hem niet helemaal aftoppen en ook heb je nog een degradatie over de eerste paar jaar waardoor je dus wel minimaal zon 20% over capaciteit wil. Dus effectief heb ik dan al een 1200 kWh accu nodig om de winter te overbruggen nu en in de toekomst.
Voor zomer dag > nacht overbrugging heb ik dan weer aan 3.5 kWh genoeg met wat overhead dus 5 kWh.
Helaas denk ik niet dat we ooit naar accu's gaan die daar ook maar in de buurt van komen. Ten zij je geld teveel hebt en een enorm landhuis met loods om dat in kwijt te kunnen. die 1200 kWh accu is meer ruimte als mijn hele woonkamer en ik zie dat niet snel veranderen.
[ Voor 3% gewijzigd door computerjunky op 04-02-2024 16:41 ]
lol, je hebt best wel wat "punten" maar ikke óók....computerjunky schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:38:
[...]
Met 600 kWh ga ik het niet redden met een gas+ elektrisch huis. Om het gat te overbruggen van de maanden die niet zelf dekkend zijn heb ik minimaal 800 kWh nodig maar je vergeet dat als je je accu niet wil slopen je hem niet 100% wil ontladen en dus komt daar nog zo'n 20-25% capaciteit bij en dus zit je al aan de 1000 kWh.
En ook wil je hem niet helemaal aftoppen en ook heb je nog een degradatie over de eerste paar jaar waardoor je dus wel minimaal zon 20% over capaciteit wil. Dus effectief heb ik dan al een 1200 kWh accu nodig om de winter te overbruggen nu en in de toekomst.
Voor zomer dag > nacht overbrugging heb ik dan weer aan 3.5 kWh genoeg met wat overhead dus 5 kWh.
Helaas denk ik niet dat we ooit naar accu's gaan die daar ook maar in de buurt van komen. Ten zij je geld teveel hebt en een enorm landhuis met loods om dat in kwijt te kunnen. die 1200 kWh accu is meer ruimte als mijn hele woonkamer en ik zie dat niet snel veranderen.
Als kind kocht ik NiCad cellen voor mijn hobby, peperduur, lage capaciteit, traag laden, groot... etc etc.
een AA-cell had ~190mAh... lol... en nu hetzelfde met Li-Ion afmetingen??
ik weet, dat is ver achter ons, maar gaan de ontwikkelingen niet steeds sneller?
Hoe ík het zie,
we beginnen met pakweg 5~10kWh, na een paar jaar is alles goedkoper, betere capaciteit etc etc, en plaatsen we er 30kWh naast... wéér een paar jaar verder? copy/paste... etc etc.
We gaan er wel komen, maar in fases...
computerjunky schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:33:
[...]
Volgens mijn douch is het water 30-32 graden maar of dat klopt. ik heb nog geen goede manier gevonden om dat echt te meten.
Misschien een tip.
Google even of kijk even in de webwinkel van A…..n
Douchethermometer, badthermometer met led-display, digitaal led-display 5 ~ 85 °C, douchethermometer, real-time waterdoorstroming, temperatuurbewaking met 360 graden draaibaar scherm
Kun je zo aansluiten op je doucheslang/douchekraan.
Ik heb er ook 1, zie nu meteen wanneer ik onder de douche kan. Geen batterij nodig!
Kosten ongeveer 20 euro.
Dat past nog in een 10 voet zeecontainer (16m3 2,44(b) x 2,99 (d) x 2,59 (h) m ) , is ca 8m3 aan rekken met servermodel accu's, zoals seplos 280L (44x75x27 cm).computerjunky schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:38:
[...]
Voor 320Ah cellen zal je een zijdeur model 10 voet moeten gebruiken anders wordt gangpad te krap om units in/ uit rekken te halen met een heftafel.
snap ik met die situatie, ik ga echter liever uit van een meer algemene verbruiker en die heeft echt geen twee EV op de oprit (als die al een oprit heeft) en ook geen verschillende warmtepompen (je mag al van geluk spreken als hij er eentje heeft)de Peer schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:04:
[...]
Jouw situatie is niet de mijne. Ik bekijk het positiever. Ik heb 2 slimme meters en kan dus zowel een dynamisch contract hebben en tegelijkertijd salderen via een vast contract.
[...]
Technisch geen vervanger inderdaad, financieel mogelijk wel omdat je er een nieuw verdienmodel bij krijgt.
Handelen is niet het voornaamste verdienmodel bij de zonneplan accu. Het is de vergoeding die je krijgt om het netwerk te ontlasten (onbalansvergoeding). Dat zijn 2 verschillende zaken.
[...]
Jouw situatie is niet de mijne. Ik bekijk het positiever. Ik heb 2 elektrische auto's en een aantal warmtepompen. Een accu kan voor mij dus niet groot genoeg zijn. 20 kWh is veel te klein voor mij.
en in die situatie is een 20 kWh echt overkill, een gemiddelde woning komt nog niet eens aan 5 kWh verbruik in de avond-nacht-ochtend (tussen april en september) om de batterij weer voldoende leeg te krijgen, ik tenminste niet en ik heb ook nog een redelijk hoog verbruik.
leuk voor de hobbiest, maar in het werkelijke leven niet reeel, overigens voor dergelijke installatie moet je ook nog een vergunning hebben. en ik mag hopen dat je de juiste type batterijen gebruikt, anders heb je nog een volgend probleem.Domba schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:16:
[...]
Dat past nog in een 10 voet zeecontainer (16m3 2,44(b) x 2,99 (d) x 2,59 (h) m ) , is ca 8m3 aan rekken met servermodel accu's, zoals seplos 280L (44x75x27 cm).
Voor 320Ah cellen zal je een zijdeur model 10 voet moeten gebruiken anders wordt gangpad te krap om units in/ uit rekken te halen met een heftafel.
leuk als je de hoofdprijs van de staatsloterij hebt gewonnen, alleen zou ik daar persoonlijk iets anders voor kopen. leuke villa in spanje bv. (voldoende zon en een kleine batterij van 20 kWh kom je daar heel ver mee).
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die net een setje panelen hebben aangeschaft en geconfronteerd zien met een verlenging van de terugverdientijd als dat salderen wordt afgeschaft.
Nouja, geconfronteerd, dat is wel een beetje wereldvreemd. Toen ik in 2021 zonnepanelen kocht was er al spraken van de afbouw van salderen per 2024. Toen werd dat 2025 en is ook nog niet zeker. Maar het kan echt nooit een verassing zijn.NewYerk schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:01:
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die net een setje panelen hebben aangeschaft en geconfronteerd zien met een verlenging van de terugverdientijd als dat salderen wordt afgeschaft.
Daarbij, een gewoon rijtjes huis met 8 a 12 panelen verdient het echt wel binnen 7 jaar terug zonder salderen. Zijn meer de mensen met 40+ panelen waarbij het wat langer duurt.
Als het aan Essent ligt niet. Die rekenen voor mensen met PV dus € 700,- per jaar meer (ook de gasprijs is dan hoger). Dat ga je met 8 panelen niet meer goed maken en verdien je dus zonder salderen echt niet meer terug. Tuurlijk kun je nu ook nog naar andere leveranciers, maar het lijkt dus alsof de energieleveranciers kunnen bepalen of je de panelen terug verdient of niet.jongetje schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:07:
[...]
Nouja, geconfronteerd, dat is wel een beetje wereldvreemd. Toen ik in 2021 zonnepanelen kocht was er al spraken van de afbouw van salderen per 2024. Toen werd dat 2025 en is ook nog niet zeker. Maar het kan echt nooit een verassing zijn.
Daarbij, een gewoon rijtjes huis met 8 a 12 panelen verdient het echt wel binnen 7 jaar terug zonder salderen. Zijn meer de mensen met 40+ panelen waarbij het wat langer duurt.
Dus weet jij zeker wat die de komende 7 jaar voor ons in petto hebben?
Zijn er echt niet veel met 40+ panelen en die hoeven niet op een euro meer of minder te kijken.jongetje schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:07:
[...]
Nouja, geconfronteerd, dat is wel een beetje wereldvreemd. Toen ik in 2021 zonnepanelen kocht was er al spraken van de afbouw van salderen per 2024. Toen werd dat 2025 en is ook nog niet zeker. Maar het kan echt nooit een verassing zijn.
De mensen die vorig jaar hals over kop zijn ingestapt omdat hun energierekening fors duurder werd die zijn nu dadelijk de klos.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ja kost een vermogenMacD007 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:59:
[...]
leuk voor de hobbiest, maar in het werkelijke leven niet reeel, overigens voor dergelijke installatie moet je ook nog een vergunning hebben. en ik mag hopen dat je de juiste type batterijen gebruikt, anders heb je nog een volgend probleem.
leuk als je de hoofdprijs van de staatsloterij hebt gewonnen, alleen zou ik daar persoonlijk iets anders voor kopen. leuke villa in spanje bv. (voldoende zon en een kleine batterij van 20 kWh kom je daar heel ver mee).
Er zijn niet een paar maar flink wat regels, die een veelvoud aan ruimte van een container innemen.
Ik heb toevallig vorig jaar eens meegerekend aan een indeling voor een 60kW 8 uurs accu, met veelvoud aan panelen van mij.
Ik pak er zomaar even een offerte bij van 3-11-2022 bedrijf x die ik heb gekregen.jongetje schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:07:
[...]
Inclusief leggen 18x400 wp ex btw eur 14.075. Goed voor 6623 KW/h opwek per jaar.
Terugverdientijd berekening is op basis van kw prijs eur 0,45 met een prijs correctie van 3% per jaar.
Terugverdientijd zou dan 4,6 jaar zijn. Ik merk op dat die eur 0,45 per kw/h nu al niet actueel meer is.
Nergens in de berekening en/of de tabel die gepresenteerd werd, is een voorstelling gedaan waarbij de salderingsregeling stapsgewijs naar 0 terugloopt. Sterker nog er wordt ook niet over gesproken, zelfs als je het bedrijf er mee confronteert dan werd daar ook heel makkelijk omheen geluld en zij waren niet de enige. Teken aan de wand hoe de branche in elkaar steekt. Ook nu willen ze je doen geloven dat een terugverdientijd van 7-8 jaar best acceptabel is en de politiek doet daar nog een schepje boven op.
Kom op mensen laat je toch niet in de maling nemen. Het heeft mij doen besluiten om het zelf te leggen en uiteindelijk een electricien de aansluitingen in de meterkast te laten doen met extra groepen etc. Mijn terugverdientijd is daarmee gereduceerd tot maximaal 2,5 jaar. Anders was ik er toch echt niet aan begonnen als het langer dan 5 jaar zou zijn. Ik merk op dat het wel voor mijn specifieke situatie geldt. Het bedrijf had het overigens razend druk met een wachttijd tot installatie van 6 maanden. Ik schat zo maar in dat heel veel mensen er nu achter komen, dat het toch ietsje langer gaat duren dan is voorgeschoteld, waarschijnlijk een jaartje of 10 minimaal.
Dat geldt ook voor de aanschaf van een warmtepomp(wat ik aan het overwegen ben) ook nu zie ik weer prijzen voorbij komen inclusief installatie waar je helemaal naar van wordt. Voor die kosten kun je soms een aantal keren luxe van op vakantie. Begrijp echt niet dat in 2 dagen tijd 1 of 2 maandlonen verdient moet worden in de installatiebranche. Dit zorgt mede voor die extreem lange terugverdientijden. Voor mij geen forse investeringen die boven de 5 jaar terugverdientijd uitkomen. Wij kunnen ons best wat veroorloven, maar we zijn niet gek.
Salderen zal dan ook de mensen helpen die het wat minder hebben, of wat minder goed kunnen rekenen en op het toppunt van de hype hun installatie hebben aangeschaft. Zoals ook met beleggen, zijn de mensen die op de top instappen altijd de grootste verliezers.
40 x 410 met Solaredge is maar Euro 6300. https://zonnepanelensuper.nl/set-40x/ Zelf leggen is dus een slimme keuze.NewYerk schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:55:
[...]
Ik pak er zomaar even een offerte bij van 3-11-2022 bedrijf x die ik heb gekregen.
Inclusief leggen 18x400 wp ex btw eur 14.075. Goed voor 6623 KW/h opwek per jaar.
Terugverdientijd berekening is op basis van kw prijs eur 0,45 met een prijs correctie van 3% per jaar.
Terugverdientijd zou dan 4,6 jaar zijn. Ik merk op dat die eur 0,45 per kw/h nu al niet actueel meer is.
Nergens in de berekening en/of de tabel die gepresenteerd werd, is een voorstelling gedaan waarbij de salderingsregeling stapsgewijs naar 0 terugloopt. Sterker nog er wordt ook niet over gesproken, zelfs als je het bedrijf er mee confronteert dan werd daar ook heel makkelijk omheen geluld en zij waren niet de enige. Teken aan de wand hoe de branche in elkaar steekt. Ook nu willen ze je doen geloven dat een terugverdientijd van 7-8 jaar best acceptabel is en de politiek doet daar nog een schepje boven op.
Kom op mensen laat je toch niet in de maling nemen. Het heeft mij doen besluiten om het zelf te leggen en uiteindelijk een electricien de aansluitingen in de meterkast te laten doen met extra groepen etc. Mijn terugverdientijd is daarmee gereduceerd tot maximaal 2,5 jaar. Anders was ik er toch echt niet aan begonnen als het langer dan 5 jaar zou zijn. Ik merk op dat het wel voor mijn specifieke situatie geldt. Het bedrijf had het overigens razend druk met een wachttijd tot installatie van 6 maanden. Ik schat zo maar in dat heel veel mensen er nu achter komen, dat het toch ietsje langer gaat duren dan is voorgeschoteld, waarschijnlijk een jaartje of 10 minimaal.
Dat geldt ook voor de aanschaf van een warmtepomp(wat ik aan het overwegen ben) ook nu zie ik weer prijzen voorbij komen inclusief installatie waar je helemaal naar van wordt. Voor die kosten kun je soms een aantal keren luxe van op vakantie. Begrijp echt niet dat in 2 dagen tijd 1 of 2 maandlonen verdient moet worden in de installatiebranche. Dit zorgt mede voor die extreem lange terugverdientijden. Voor mij geen forse investeringen die boven de 5 jaar terugverdientijd uitkomen. Wij kunnen ons best wat veroorloven, maar we zijn niet gek.
Salderen zal dan ook de mensen helpen die het wat minder hebben, of wat minder goed kunnen rekenen en op het toppunt van de hype hun installatie hebben aangeschaft. Zoals ook met beleggen, zijn de mensen die op de top instappen altijd de grootste verliezers.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Dat klopt en dat heb ik dus ook gedaan februari 2023, alleen is dat echter niet voor iedereen weggelegd.John245 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:04:
[...]
40 x 410 met Solaredge is maar Euro 6300. https://zonnepanelensuper.nl/set-40x/ Zelf leggen is dus een slimme keuze.
Komt alleen nog wel bevestigingsmateriaal bij en die prijzen zijn echter helaas niet gedaald. Het aluminium is fors duurder geworden. Los neerleggen is ook zo een gedoe, want voor je het weet liggen ze bij een zuchtje wind bij de buren.
[Twitter: https://twitter.com/MinisterKenE/status/1753332235313258826]
[Twitter: https://x.com/MinisterKenE/status/1753332236768678343?s=20]
[Twitter: https://x.com/MinisterKenE/status/1753332238115037489?s=20]
[Twitter: https://x.com/MinisterKenE/status/1753332239520219520?s=20]
[Twitter: https://x.com/MinisterKenE/status/1753332240933650465?s=20]
En van die achterhaalde one liners moet de 1st kamer van onder de indruk zijn.

Paar 100 miljoen aan toezeggingen voor PvdA en Groenlinks en de plannen zijn goedgekeurd.De EK weet wel beter. En Jetten zelf ook wel.
[ Voor 62% gewijzigd door Wolly op 04-02-2024 23:13 ]
Ik denk het niet, Groenlinks-PvdA hebben er steeds aangestuurd op doorschuiven om het gelijktijdig met de energiewet te behandelen.Wolly schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:13:
[...]
Paar 100 miljoen aan toezeggingen voor PvdA en Groenlinks en de plannen zijn goedgekeurd.
Misschien niet opgevallen maar minister Jetten heeft gevraagd aan 1e kamer om op te schieten, daar die 16 maanden nodig zou hebben voor de invoering, de netwerkbeheerders geven nu aan dat ze veel meer tijd nodig hebben tot najaar 2026 dat is anderhalf jaar later en dan staat niets in de weg om het gelijk te behandelen met de energiewet. Uiteindelijk moet het daar ook in opgenomen worden en daarvan lopen de voorbereidingen in de 2e kamer en amendamenten fase is nog niet geweest.
Je moet ook nooit uitgaan van 1 offerte.. Ik heb tientallen offertes opgevraagd, daarvan uiteindelijk de beste /goedkoopste genomen (Greenchoice) , heb 10.000 ex btw betaald voor ~9000kwh (9360wp) Enphase. String omvormer was nog wat goedkoper.NewYerk schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:55:
[...]
Ik pak er zomaar even een offerte bij van 3-11-2022 bedrijf x die ik heb gekregen.
Zelfde met warmtepomp, kreeg offertes van 20-25k

En ja, dat kost veel tijd en ook wel wat woorden gehad met verkopers die hoog en laag bleven beweren dat 23k voor een warmtepomp een goede prijs zou zijn. Uiteindelijk toch gelukt goede leveranciers te vinden.
Terugverdientijd van het hele spul is precies 3 jaar
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Natuurlijk heb ik meerdere offertes gehad, allen waren enigszins vergelijkbaar.Sport_Life schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:45:
[...]
Je moet ook nooit uitgaan van 1 offerte.. Ik heb tientallen offertes opgevraagd, daarvan uiteindelijk de beste /goedkoopste genomen (Greenchoice) , heb 10.000 ex btw betaald voor ~9000kwh (9360wp) Enphase. String omvormer was nog wat goedkoper.
Zelfde met warmtepomp, kreeg offertes van 20-25kbeetje research gedaan en uiteindelijk minder dan de helft betaald.
Terugverdientijd van het hele spul is precies 3 jaar.
Het was er slechts 1 ter illustratie.
Nu bijna alles zelf gedaan 10080 wp totale kosten EUR 7500 en al vanaf eind februari 2023 up and running. Icm de airco die ik al had en nu gebruik voor verwarming, heb ik dus nu ook minder verbruik van de stadsverwarming, daarmee heb ik een terugverdientijd van ruim 2 jaar. Had ik die 14k gedaan, dan had ik nu hoofdpijn. En ook voor een warmtepomp ga ik echt geen 10k neerleggen, zeker niet na aftrek van de subsidie.
Het lijkt me niet dat Jetten toezeggingen gaat doen, die zouden ook niet zoveel waard zijn gezien de stemverhoudingen in de Tweede Kamer.Wolly schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:13:
[...]
Paar 100 miljoen aan toezeggingen voor PvdA en Groenlinks en de plannen zijn goedgekeurd.
Wel eens gehoord van Flow-accu's? Dat zou het misschien nog wel eens kunnen worden.computerjunky schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:38:
[...] Met 600 kWh ga ik het niet redden met een gas+ elektrisch huis. Om het gat te overbruggen van de maanden die niet zelf dekkend zijn heb ik minimaal 800 kWh nodig maar je vergeet dat als je je accu niet wil slopen je hem niet 100% wil ontladen en dus komt daar nog zo'n 20-25% capaciteit bij en dus zit je al aan de 1000 kWh.
Helaas nog geen leverancier van gevonden. Iemand?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik denk dat BBB/PVV het alleen maar prima zouden vinden. Hoofdpijjndossier van de tafel voor een lage afkoopsom en de kiezers niet teleurgesteld want allebei tegen gestemd.antidote schreef op maandag 5 februari 2024 @ 00:11:
[...]
Het lijkt me niet dat Jetten toezeggingen gaat doen, die zouden ook niet zoveel waard zijn gezien de stemverhoudingen in de Tweede Kamer.
Die afkoopsom krijgen ze niet als ze tegen stemmen.Wolly schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:16:
[...]
Ik denk dat BBB/PVV het alleen maar prima zouden vinden. Hoofdpijjndossier van de tafel voor een lage afkoopsom en de kiezers niet teleurgesteld want allebei tegen gestemd.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Juist door het salderen is dit ontstaan.
Verder is Essent nog nooit de goedkoopste leverancier geweest en hebben we gelukkig een vrije keuze.
[ Voor 6% gewijzigd door jongetje op 05-02-2024 07:39 ]
Dat geloof ik graag. Maar nu ze het één keer ontdekt hebben en er niet op teruggefloten worden, denk ik dat het niet zomaar meer wordt afgeschaft. Ook niet als de saldering wel wordt afgebouwd. Het is natuurlijk een hele goedkope manier van winstmaximalisatie.jongetje schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:39:
[...]
Juist door het salderen is dit ontstaan.
Verder is Essent nog nooit de goedkoopste leverancier geweest en hebben we gelukkig een vrije keuze.
Dit betekent dan ook, dat de energieleveranciers onze TvT kunnen bepalen.
Hoezo niet? In de politiek is het bijna altijd zo dat impopulaire maatregelen tot de week na de stemming even het nieuws beheersen maar daarna kraait er geen haan naar.John245 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:25:
[...]
Die afkoopsom krijgen ze niet als ze tegen stemmen.
Als Jetten nu zijn toezegging doet om bijvoorbeeld sociale huurwoningen te helpen aan meer panelen, zoals GL/PVDA wil, en daarmee een meerderheid achter zich schaart is het voorstel aangenomen. BBB/PVV kijken even treurig en vertellen hoe weinig ze eraan konden doen want tja, meerderheid.
En met die paar 100 miljoen tegemoetkoming stemmen ze in de toekomst in de Tweede Kamer gewoon in want dan is het gewoon een hamerstuk wat niet zoveel aandacht genereert. Voordeel is dat ze het gat van een paar miljard wat er zou zijn als de regeling ongemoeid was gelaten niet hoeven te dichten.
[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 05-02-2024 07:50 ]
bron: https://www.nu.nl/economi...hoge-energierekening.htmlEnergieleverancier Essent waarschuwt voor een tweedeling tussen huishoudens wat betreft hun energierekening. Met zonnepanelen of een warmtepomp kun je je energiekosten beperken. Houd je een cv-ketel, dan blijft je rekening hoog.
Ik krijg toch wel een beetje vreemde gevoelens bij dit bericht. Nu gaat Essent de moraalridder uithangen? Volgens mij denken ze dat de mensen dom zijn of zo.
IK had het gelezen dat ze tegen gaan stemmen.Wolly schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:49:
[...]
Hoezo niet? In de politiek is het bijna altijd zo dat impopulaire maatregelen tot de week na de stemming even het nieuws beheersen maar daarna kraait er geen haan naar.
Als Jetten nu zijn toezegging doet om bijvoorbeeld sociale huurwoningen te helpen aan meer panelen, zoals GL/PVDA wil, en daarmee een meerderheid achter zich schaart is het voorstel aangenomen. BBB/PVV kijken even treurig en vertellen hoe weinig ze eraan konden doen want tja, meerderheid.
En met die paar 100 miljoen tegemoetkoming stemmen ze in de toekomst in de Tweede Kamer gewoon in want dan is het gewoon een hamerstuk wat niet zoveel aandacht genereert. Voordeel is dat ze het gat van een paar miljard wat er zou zijn als de regeling ongemoeid was gelaten niet hoeven te dichten.
ze hebben wel een punt natuurlijk. het verschil, zeker door salderen, is gewoon heel groot geworden.Jojan265 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:51:
[...]
bron: https://www.nu.nl/economi...hoge-energierekening.html
Ik krijg toch wel een beetje vreemde gevoelens bij dit bericht. Nu gaat Essent de moraalridder uithangen? Volgens mij denken ze dat de mensen dom zijn of zo.
Zelf woon ik vrij groot, heb een hybride auto en stoken op een lekker temperatuurtje 24/7. Toch betaal ik maar 5 euro per maand aan gas/elektra.
Dus die verschillen lopen echt heel erg op tussen huishoudens die wél en niet verduurzamen of al hebben gedaan. Is denk ik meer een constatering dan een waardeoordeel. Hoewel ik vind dat mijn 5 euro per maand niet in verhouding staat met de investeringen en ontvangen subsidies. Wel mooi mee genomen, maar absoluut niet houdbaar als 10 miljoen huishoudens dit trucje gaan uithalen.
Ik ben zelf meer voor het vaststellen van een minimumtarief voor (terug) geleverde stroom. Zo wordt je energierekening met zonnepanelen wel lager, en loont dat dus nog wel (al gaat dat niet zo snel als nu met het salderen). Aan de andere kant geldt dan ook dat de energiemaatschappijen om er nog wat uit te kunnen halen écht iets moeten doen, anders kost het ze alleen maar geld.dikkiedik schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:50:
[...]
ze hebben wel een punt natuurlijk. het verschil, zeker door salderen, is gewoon heel groot geworden.
Zelf woon ik vrij groot, heb een hybride auto en stoken op een lekker temperatuurtje 24/7. Toch betaal ik maar 5 euro per maand aan gas/elektra.
Dus die verschillen lopen echt heel erg op tussen huishoudens die wél en niet verduurzamen of al hebben gedaan. Is denk ik meer een constatering dan een waardeoordeel. Hoewel ik vind dat mijn 5 euro per maand niet in verhouding staat met de investeringen en ontvangen subsidies. Wel mooi mee genomen, maar absoluut niet houdbaar als 10 miljoen huishoudens dit trucje gaan uithalen.
Momenteel is de regeling natuurlijk zo dat veel mensen overcapaciteit hebben, salderen en daarnaast stroom terugleveren. Als de energiemaatschapijen inzetten om dat overschot zoveel mogelijk (lokaal) weg te kunnen zetten kunnen ze daar nog wel wat aan verdienen, maar niet zoals nu door maar te zeggen, wat je teruglevert betaal je een boete voor.
Zoals met heel veel regels hier in NL geldt, er wordt gewacht tot het niet anders kan, dan een pleister opgeplakt die het bloeden stelpt, maar de wond niet geneest. Dit levert de situatie op dat in veel gevallen regels elkaar 'bijten', of (onbedoeld?) verkeerde / perverse prikkels geven en mogelijkheden om er omheen te werken en er beter van te worden (als bedrijf), terwijl het daar eigenlijk niet voor bedoeld was.
Nou. Het is wel genuanceerd. Je hebt veel moeten doen en investeren. Dus die 5 euro per maand, daar heb je voor moeten werken. Je had ook het geld op de bank kunnen zetten voor rente/dividend. Dan was je maand bedrag flink anders.dikkiedik schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:50:
[...]
ze hebben wel een punt natuurlijk. het verschil, zeker door salderen, is gewoon heel groot geworden.
*edit. Precies wat denhaag wil. Particulieren die gaan investeren, voor de energietransitie.
Dan hoeven ze zelf minder te investeren.,of duur investeren bij bedrijven.
[ Voor 7% gewijzigd door internet4me op 05-02-2024 09:52 ]
Zelf heb ik in 2021 zonnepanelen geplaatst en een hybride WP. De zonnepanelen renderen ongeveer 35-40% per jaar. De Warmtepomp 100%. Deze is in één winter terugverdient. Dat is een uitzondering, door lage investering. Maar toch zal deze voor de gemiddelde hybride WP ook wel rond de 20% uit gaan komen.
dit soort rendementen subsidiëren slaat natuurlijk nergens op. Ook al profiteer ik me er helemaal scheel van.
Waar Essent ook op doelt is het feit dat ik juist de mensen die slim investeren in verduurzaming zometeen blijven profiteren van een lage energierekening die deels opgehoest gaat worden door mensen die dat niet hebben gedaan of niet kunnen (huur).
Ondertussen heb ik afgelopen 2 jaar mijn inkomen met meer dan 15% zien stijgen door 'ongekende inflatie' en 'bizarre energieprijzen'. Daar heeft inderdaad een groep last van, maar ik niet. Hierdoor krijg je nóg grotere verschillen in koopkracht. Ook bij de middenklasse en bovenklasse. Puur en alleen afhankelijk van je woonsituatie en energieafhankelijkheid.
Opzich prima hoor, zorg dat je aan de goede kant van de lijn zit. Maar constateren dat dit aan het gebeuren is, dat is niet vreemd.
“” ja uiteraard heb je moeten investeren. Maar wat is een terugverdientijd die reëel is? Jetten stelt dat deze inmiddels voor zonnepanelen zonder salderen nog maar 7 jaar is. Dat is meer dan 13% netto rendement. Dat is echt gigantisch.”
ALS het al 7 jaar is. Heb je 7 jaar geen rendement gehad, NA 7 jaar heb je wat rendement. Je moet het eerst terugverdienen. In die 7 jaar had je bijvoorbeeld ook kunnen sparen/beleggen. Wat de tvt ook verlengd.
Tevens loop je al die jaren risico. Zoals een defecte omvormer of dat de regels wijzigen.
Ps. Bij mij is de tvt, 10 jaar geweest. Qua rendement had ik beter kunnen beleggen/sparen.
Als ik nu zou moeten kiezen wat ik zou moeten doen. Zou ik zonnepanelen niet doen. Want beleggen/sparen levert meer op. Vanaf de eerste maand.
[ Voor 24% gewijzigd door internet4me op 05-02-2024 10:08 ]
je gaat er van uit dat de installatie geen waarde meer vertegenwoordigd. Deze is er wel degelijk. Dus het rendement die zal wellicht iets lager zijn door afschrijvingen van de installatie, maar alsnog hoger zijn dan gemiddelde indexfondsen. Weliswaar niet liquide.internet4me schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:59:
Dit klopt niet.
“” ja uiteraard heb je moeten investeren. Maar wat is een terugverdientijd die reëel is? Jetten stelt dat deze inmiddels voor zonnepanelen zonder salderen nog maar 7 jaar is. Dat is meer dan 13% netto rendement. Dat is echt gigantisch.”
ALS het al 7 jaar is. Heb je 7 jaar geen rendement gehad, NA 7 jaar heb je wat rendement. Je moet het eerst terugverdienen. In die 7 jaar had je bijvoorbeeld ook kunnen sparen/beleggen. Wat de tvt ook verlengd.
Tevens loop je al die jaren risico. Zoals een defecte omvormer of dat de regels wijzigen.
Ps. Bij mij is de tvt, 10 jaar geweest. Qua rendement had ik beter kunnen beleggen/sparen.
Als ik nu zou moeten kiezen wat ik zou moeten doen. Zou ik zonnepanelen niet doen. Want beleggen/sparen levert meer op. Vanaf de eerste maand.
En in die liquiditeit zit denk ik de crux voor veel mensen. Zolang je er niet van op vakantie kan is het blijkbaar geen 'echt' rendement.
sterk van de prijs afhankelijk, een hybride van rond de 7.000 euro incl installatie heeft een ROI van circa 10 - 12 jaar.dikkiedik schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:54:
ja uiteraard heb je moeten investeren. Maar wat is een terugverdientijd die reëel is? Jetten stelt dat deze inmiddels voor zonnepanelen zonder salderen nog maar 7 jaar is. Dat is meer dan 13% netto rendement. Dat is echt gigantisch.
Zelf heb ik in 2021 zonnepanelen geplaatst en een hybride WP. De zonnepanelen renderen ongeveer 35-40% per jaar. De Warmtepomp 100%. Deze is in één winter terugverdient. Dat is een uitzondering, door lage investering. Maar toch zal deze voor de gemiddelde hybride WP ook wel rond de 20% uit gaan komen.
Als je beide ( zonnepanelen en warmtepomp) gelijktijdig hebt aangeschaft dan betaal je in eerste instantie gewoon je stroomverbruik vol uit cq anders om. Deze kosten moet je wel eerst aftrekken van je minder gasverbruik voor dat je netto winst hebt.
Wp in een jaar terugverdienen is vrij onwaarschijnlijk.

Zelfs bv met een Quatt.
dit soort rendementen subsidiëren slaat natuurlijk nergens op. Ook al profiteer ik me er helemaal scheel van.
Waar Essent ook op doelt is het feit dat ik juist de mensen die slim investeren in verduurzaming zometeen blijven profiteren van een lage energierekening die deels opgehoest gaat worden door mensen die dat niet hebben gedaan of niet kunnen (huur).
Ondertussen heb ik afgelopen 2 jaar mijn inkomen met meer dan 15% zien stijgen door 'ongekende inflatie' en 'bizarre energieprijzen'. Daar heeft inderdaad een groep last van, maar ik niet. Hierdoor krijg je nóg grotere verschillen in koopkracht. Ook bij de middenklasse en bovenklasse. Puur en alleen afhankelijk van je woonsituatie en energieafhankelijkheid.
Opzich prima hoor, zorg dat je aan de goede kant van de lijn zit. Maar constateren dat dit aan het gebeuren is, dat is niet vreemd.
@ probeer maar een 7-10 jaar oude zonnepaneel systeem te verkopen op marktplaats.dikkiedik schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:13:
[...]
je gaat er van uit dat de installatie geen waarde meer vertegenwoordigd. Deze is er wel degelijk. Dus het rendement die zal wellicht iets lager zijn door afschrijvingen van de installatie, maar alsnog hoger zijn dan gemiddelde indexfondsen. Weliswaar niet liquide.
En in die liquiditeit zit denk ik de crux voor veel mensen. Zolang je er niet van op vakantie kan is het blijkbaar geen 'echt' rendement.
Dat heeft effectief geen waarde meer. Misschien een appel en ei. Maar waarde nee.
(Verwijderen van het dak, kost namelijk ook geld. Opnieuw installeren kost ook weer geld)
Er is alleen papieren waarde zolang het werkt. Op een dak. Zelfs bij verkoop van een huis, is het nu een must. Als een huis geen zonnepanelen heeft dan heeft het een negatieve waarde.
[ Voor 4% gewijzigd door internet4me op 05-02-2024 10:25 ]
Quatt, oude prijs (1599). Hoge gasprijs vorig jaar (2,40 per m³). Stroom van panelen salderen. Dan zit je op ongeveer 1 jaar terugverdientijd. Niet representatief meer, maar het kon wel. Wat ik al aangaf. Nu zal dat rond de 5 jaar liggen. Nog steeds erg goed.MacD007 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:14:
[...]
sterk van de prijs afhankelijk, een hybride van rond de 7.000 euro incl installatie heeft een ROI van circa 10 - 12 jaar.
Als je beide ( zonnepanelen en warmtepomp) gelijktijdig hebt aangeschaft dan betaal je in eerste instantie gewoon je stroomverbruik vol uit cq anders om. Deze kosten moet je wel eerst aftrekken van je minder gasverbruik voor dat je netto winst hebt.
Wp in een jaar terugverdienen is vrij onwaarschijnlijk.![]()
Zelfs bv met een Quatt.
[...]
Een negatieve waarde op je huis als je géén panelen hebt, dan heeft het toch dus gewoon waarde als je ze wel hebt liggen?

Restwaarde bij het er af halen is laag inderdaad, maar dat doen maar weinig mensen. Tenzij je het systeem gaat vervangen. Zolang het systeem werkt en op je dak ligt voegt het gewoon woningwaarde toe.
Essent heeft zelf isolatiemonteurs en zonnepaneelmonteurs in dienst en verkoopt via allerlei partnerbedrijven ook warmtepompen. Dit is wat dat betreft gewoon een marketingitem.Jojan265 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:51:
[...]
bron: https://www.nu.nl/economi...hoge-energierekening.html
Essent is een oubollig energiebedrijf dat geen eigen elektriciteitsopwekking heeft. Essent verdient het meest aan het doorverkopen van gas. Niet geheel toevallig pleit Essent er dan ook voor de energiebelasting op aardgas te verlagen. Past wel typisch bij Essent; dat bedrijf heeft weinig interesse in de energietransitie (eigenaar E.ON staat ook al als weinig duurzaam bekend).Insert12 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:52:
Essent heeft zelf isolatiemonteurs en zonnepaneelmonteurs in dienst en verkoopt via allerlei partnerbedrijven ook warmtepompen. Dit is wat dat betreft gewoon een marketingitem.
Nou ja, een deel van de formerende partijen heeft daar ook weinig mee op, en ook beperking van de energiekosten van huishoudens in hun verkiezingsprogramma staan. Alleen is het allemaal financieel niet gedekt.
[ Voor 3% gewijzigd door Linea op 05-02-2024 11:27 ]
Sorry die moet je even uitleggen. Naar wat ik weet is E.ON juist heel erg gefocust op renewables?Linea schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:24:
[...]
(eigenaar E.ON staat ook al als weinig duurzaam bekend).
E.ON heeft de traditionele elektriciteitscentrales afgesplitst naar Uniper, maar koopt de meeste elektriciteit daar nog steeds in. Essent investeert niets in zonneparken of windparken. De Duitse moeder E.ON wel, maar de hoeveelheid investeringen valt in vergelijking met andere bedrijven tegen. E.ON heeft daarentegen wel bijvoorbeeld een tak van Equans overgenomen die met aanleg en onderhoud van WKK's voor grote bedrijven bezig is, maar die draaien ook deels op aardgas.Kakaisan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:31:
Sorry die moet je even uitleggen. Naar wat ik weet is E.ON juist heel erg gefocust op renewables?
dat zou betekenen dat je in een jaar circa 1000 m3 gas minder verbruikt hebt. Niet slecht voor een relatief kleine warmtepomp.dikkiedik schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:27:
[...]
Quatt, oude prijs (1599). Hoge gasprijs vorig jaar (2,40 per m³). Stroom van panelen salderen. Dan zit je op ongeveer 1 jaar terugverdientijd. Niet representatief meer, maar het kon wel. Wat ik al aangaf. Nu zal dat rond de 5 jaar liggen. Nog steeds erg goed.
een negatieve waarde als je ze niet hebt impliceert automatisch dat als ze ervwel zijn een positieve waarde.Een negatieve waarde op je huis als je géén panelen hebt, dan heeft het toch dus gewoon waarde als je ze wel hebt liggen?
Volledig mee eens, dus is in feite een positieve waarde door waardevermeerdering van je huis, merkt je pas als je verkoopt natuurlijk.Restwaarde bij het er af halen is laag inderdaad, maar dat doen maar weinig mensen. Tenzij je het systeem gaat vervangen. Zolang het systeem werkt en op je dak ligt voegt het gewoon woningwaarde toe.
Of het dak ligt maar half vol..
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 05-02-2024 12:13 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Als alle energieboeren dit doen moet de ACM wel optreden, nu doen ze dat niet omdat er nog meer dan voldoende andere keuzes zijn.Jojan265 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:17:
[...]
Als het aan Essent ligt niet. Die rekenen voor mensen met PV dus € 700,- per jaar meer (ook de gasprijs is dan hoger). Dat ga je met 8 panelen niet meer goed maken en verdien je dus zonder salderen echt niet meer terug. Tuurlijk kun je nu ook nog naar andere leveranciers, maar het lijkt dus alsof de energieleveranciers kunnen bepalen of je de panelen terug verdient of niet.
Dus weet jij zeker wat die de komende 7 jaar voor ons in petto hebben?
Essent is ook niet bepaald de goedkoopste en teren nog op hun oude status.vergeet niet dat Essent alleen nog een verkoop en inkoop van energie doet, ze produceren zelfs helemaal niets. Zelfs hun Duitse moeder heeft nauwelijks eigen productiecapaciteit meer, hebben dat allemaal verkocht.
Als daar met energie niets meer te verdienen is zijn ze zo weg.
Maar klanten worden steeds slimmer en wisselen veel vaker van aanbieder.
De energieboeren, een beter woord kan ik helaas niet vinden, focussen voor op de kosten die zij ook aan de niet zonnepaneel bezitters moeten doorberekenen, wat ze echter angstvallig niet vertellen dat diezelfde stroomprijs, dus ook voor de niet zonnepanelen bezitters een stuk lager is dan als er geen zonnepanelen waren. Onder de streep is daardoor zelf de stroomprijs lager. Maar dat past niet in hun verhaal om de zonnepanelen zwart te maken (zijn de meeste overigens van hun zelf) dus hebben we daar die gierige energieboeren niet voor nodig.
[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 05-02-2024 12:26 ]
Dit topic is gesloten.
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) voor wat je gaat doen als het salderen niet meer kan.
Het onderwerp is hier de toekomst van de regelgeving zelf.
Het grotere plaatje van de hele energievoorziening hoort dus niet hier maar in De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden .