De toekomst van de saldeer-wetgeving Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 50 Laatste
Acties:
  • 305.899 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:24
Stefannn schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:17:
[...]

Betaalbaar is een rekbaar begrip.
Op dit moment kan je bij de bouwmarkt nog terrasverwarmers kopen, dus ik gok zo dat veel mensen die ook daadwerkelijk kopen en gebruiken. Ik zie ze trouwens nog steeds vaak op terrassen.
Zolang dat een “norm” is is de energie betaalbaar.

Er zijn best wat mensen (die vaak worden weggezet als geite wollen sokken fanaten) die met extreem weinig energie toe kunnen. Die hebben geen betaalbaarheids probleem. Die kiezen daar vaak vanuit overtuiging zelf voor.

Het “betaalbare nieuwe normaal” zal ergens halverwege liggen.
Dan moeten we wel even nadenken wat we juist definiëren als 'betaalbare energie?'

Wat is een redelijke verhouding ten opzichte van het totale gezinsinkomen?

Bij ons is de totale jaarlijkse energierekening iets van een 2% van het inkomen. En die verhouding blijft gemiddeld redelijk stabiel over de afgelopen 15 jaar. (en we hebben geen zonnepanelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
klump4u schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:17:
[...]

Voor jou misschien maar voor de meesten niet, lijkt wel of jij alleen de waarheid in pacht hebt.
sorry, je snapt blijkbaar mijn grap niet. ook prima. ,
nog fijne feestdagen gewenst.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:19
Wozmro schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:33:
[...]

Dan moeten we wel even nadenken wat we juist definiëren als 'betaalbare energie?'

Wat is een redelijke verhouding ten opzichte van het totale gezinsinkomen?

Bij ons is de totale jaarlijkse energierekening iets van een 2% van het inkomen. En die verhouding blijft gemiddeld redelijk stabiel over de afgelopen 15 jaar. (en we hebben geen zonnepanelen)
Dan doe je iets heel goed. Of jullie verbruiken weinig of jullie verdienen veel. UItgaande van een gemiddelde energierekening van Euro 2320

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
John245 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:33:
[...]

Dan doe je iets heel goed. Of jullie verbruiken weinig of jullie verdienen veel. UItgaande van een gemiddelde energierekening van Euro 2320
Beetje moeilijk vergelijken. 2 jaar terug zaten we op 3.7 % en nu met 100% salderen op - 0.3 %. Veel zonnepanelen, warmtepomp en warmtepompboiler. Dat is inclusief thuis laden van de EV met ca. 20dkm/jaar.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Op gebied van inkomen doen we zeker niet beter dan gemiddeld, op gebied van verbruik wel.

Stel dat het dan 4% in plaats van 2%, is energie dan niet betaalbaar?

Ik denk dat er best veel gezinnen zijn waar de rekening voor allerhande digital media diensten (internet, streaming, gaming,...) hoger is dan hun energierekening.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
Wozmro schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:45:
Op gebied van inkomen doen we zeker niet beter dan gemiddeld, op gebied van verbruik wel.

Ik denk dat er best veel gezinnen zijn waar de rekening voor allerhande digital media diensten (internet, streaming, gaming,...) hoger is dan hun energierekening.
ik vrees dat je daar wel gelijk mee hebt, ik denk dat ook heel veel mensen helemaal geen idee hebben waar hun geld aan op gaat.
Het vroegere huishuisboekje en huisgeldpot is er vaak niet meer.
Mn door het digitale geld hebben een boel mensen totaal geen overzicht meer, jaren gelden kreeg je minimaal één keer per week een overzicht van je banksaldo in de bus, soms wel vaker, op dit moment krijg je niets meer of hooguit enkele keren per jaar en moet je daarvoor ook nog grof geld voor betalen.
O-)

vooral fijne kerstdagen toegewenst en een leuk en vooral veilig uiteinde en de beste wensen , goede gezondheid voor 2024 aan iedereen hier op het forum toegewenst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CzDLX4okY2Nn9IVtVYdkbjRUPs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/THAeDX3LQ0mBkZ96VIz4fmgy.jpg?f=user_large

dus de komende tijd even niet aan salderen denken, dat komt wel volgend jaar en we zien wel waar het op uitdraaid, daar kunnen wij nu toch niets meer aan veranderen.
Geniet van de kerstdagen met je familie en voor een smakelijke kerst en gezellig bijeenzijn.

[ Voor 26% gewijzigd door MacD007 op 23-12-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:15
Wozmro schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:45:

Hoewel ik internet niet echt een keuze dienst kan noemen (hooguit het soort pakket) is er natuurlijk een belangrijk verschil tussen media en nutsvoorzieningen. Als mijn portemonnee leeg begint te raken dan kan ik wel b.v. Netflix opzeggen. Mijn abonnement op energie daarentegen… je kan de thermostaat wellicht lager instellen maar energie heb je hoe dan ook nodig.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Laatst online: 11:46
Thalaron schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:14:
[...]

Mijn abonnement op energie daarentegen… je kan de thermostaat wellicht lager instellen maar energie heb je hoe dan ook nodig.
Daarom zou onze overheid de btw ook mogen verlagen in ieder geval op stroom van 21% naar 9%. Het is een voorziening die je nodig hebt om te kunnen leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik wil best 21% btw betalen op de energieprijs van deze week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 10:53
MajaMestreech schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:18:
[...]

Daarom zou onze overheid de btw ook mogen verlagen in ieder geval op stroom van 21% naar 9%. Het is een voorziening die je nodig hebt om te kunnen leven.
Om er vervolgens een 'energiebelasting' tegenaan te gooien, waarin de vroegere ODE bijv verpakt is.
Groente en fruit heb je ook nodig om te kunnen leven en daar betaal je ook gewoon 21% op, komt uit eindelijk neer op patato patato, het is schuiven met geld gezien iedereen elektriciteit afneemt.

Als je het wagenpark erbij neemt dan is het niet voor de hand liggend om stroom steeds minder te gaan belasten, de gemiste accijnzen op brandstof moeten immers ergens gecompenseerd worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Oilman schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:27:
Om er vervolgens een 'energiebelasting' tegenaan te gooien, waarin de vroegere ODE bijv verpakt is.
Groente en fruit heb je ook nodig om te kunnen leven en daar betaal je ook gewoon 21% op, komt uit eindelijk neer op patato patato, het is schuiven met geld gezien iedereen elektriciteit afneemt.
Klopt niet. Op reguliere levensmiddelen (niet op alcohol) zit 9% BTW. Prima overigens, want boodschappen zijn nodig.

Er zit ook 9% BTW op allerlei luxe goederen en diensten, zoals hotels, vakantiehuisjes, campings, eten en non-alcoholisch drinken in de horeca, toegang tot pretparken, circussen, dierentuinen, speeltuinen, sport (zowel bezoekers als deelname), saunabezoek, boeken en e-boeken, tijdschriften, bioscopen, evenementen, muziekfestivals, theater, musea, kunst, antiek (ook antieke meubels), fietsenreparatie, kappers, reparatie van kleding en lederwaren, schoonmaakwerkzaamheden, sommige reparaties aan je huis (schilder, behanger, stukadoor, isolatiewerk laag tarief; loodgieter of elektricien hoog tarief), taxi, openbaar vervoer en veerboten.
Over de 0% BTW op vliegreizen zullen we het maar niet hebben.

Er valt heel veel voor te zeggen om op allerlei luxediensten en -goederen de BTW naar het hoge tarief te wijzigen, en die op elektriciteit (en eventueel aardgas) te verlagen. Drinkwater en medicijnen hebben al het lage BTW-tarief. Prima, houden zo voor deze noodzakelijke producten. Maar doe die op heel veel andere goederen en diensten maar naar het hoge tarief. Dat levert genoeg op om de BTW op (duurzame) energie te verlagen.
Als je het wagenpark erbij neemt dan is het niet voor de hand liggend om stroom steeds minder te gaan belasten, de gemiste accijnzen op brandstof moeten immers ergens gecompenseerd worden.
Voor de compensatie op gemiste brandstofinkomsten wordt internationaal ingezet op km-heffingen. Die km-heffing gaat er in Nederland uiteindelijk ook wel komen. Bovendien kan er ook BPM of wegenbelasting op elektrische auto's geheven worden.

Edit: o ja, de BTW op een nieuwbouwhuis mag van mij ook wel naar het lage BTW-tarief. Want dat is nu ook 21%. Op een huurwoning zit nu juist 0% BTW. Bij een bestaand koophuis betaal je overdrachtsbelasting. Dat zijn toch gekke verschillen. Wonen = noodzakelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Linea op 24-12-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Linea schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:49:
Edit: o ja, de BTW op een nieuwbouwhuis mag van mij ook wel naar het lage BTW-tarief. Want dat is nu ook 21%. Op een huurwoning zit nu juist 0% BTW. Bij een bestaand koophuis betaal je overdrachtsbelasting. Dat zijn toch gekke verschillen. Wonen = noodzakelijk.
Waarom zou ik geen BTW of het lage tarief mogen betalen om lekker de terrasverwarmer aan te zetten? Als je zuinig bent, hoeveel kWh verbruik je nu daadwerkelijk? En met zuinig denk ik aan 19 graden op de thermostaat, niet de 23 die ik hier zo nu en dan lees.
Dat er allemaal rare kronkels in de BTW zitten is toch geen argument om de BTW op elektra naar 9% te zetten? Energie goedkoper maken, gaat niet leiden tot een lager energieverbruik. Wel is het van belang dat de delta tussen stoken op elektra via een warmtepomp en een CV-ketel langzaam en gecontroleerd toeneemt, dan is het voor iedereen duidelijk dat je een dief van je eigen portemonnee bent als je niet in actie komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Oilman schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:45:
[...]

Waarom zou ik geen BTW of het lage tarief mogen betalen om lekker de terrasverwarmer aan te zetten? Als je zuinig bent, hoeveel kWh verbruik je nu daadwerkelijk? En met zuinig denk ik aan 19 graden op de thermostaat, niet de 23 die ik hier zo nu en dan lees.
Dat er allemaal rare kronkels in de BTW zitten is toch geen argument om de BTW op elektra naar 9% te zetten? Energie goedkoper maken, gaat niet leiden tot een lager energieverbruik. Wel is het van belang dat de delta tussen stoken op elektra via een warmtepomp en een CV-ketel langzaam en gecontroleerd toeneemt, dan is het voor iedereen duidelijk dat je een dief van je eigen portemonnee bent als je niet in actie komt.
Het probleem is er moet eerst wel wat in de portemonnee zitten voordat in actie kunt komen.

Er zijn denk ik genoeg mensen die best wel willen maar niet kunnen omdat ze het kapitaal niet hebben. Door de kosten steeds verder te verhogen blijft er ook niets over om dat kapitaal op te bouwen met als gevolg dat deze mensen steeds duurder uit zijn maar geen mogelijkheid hebben daar iets aan te veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Oilman schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:45:
Die redenatie kun je wel voor alles ophangen, ook voor de inkomstenbelasting: alles wegbelasten. Laag BTW-tarief op noodzakelijke zaken is een helder systeem. Of doe op alles 21%. Vind ik overigens minder logisch: het is helemaal raar om mensen eerst veel belasting te laten betalen, maar ze dan wel weer 600 euro belastingkorting op energie te geven. Of een tegemoetkoming uit het tijdelijke steunfonds energie. Wat een nodeloze bureaucratie. Als je hoog gebruik bij huishoudens wil belasten, doe je dat via de energiebelasting in hogere verbruiksschijven. Maar dan ook bedrijven die hogere belasting laten betalen.

Overigens betaal je voor die terrasheater die bij je gehuurde vakantiehuisje in zit nu maar 9%. Thuis 21%. Niet te verklaren. De horecaondernemer met die heater trekt de belasting en BTW zelfs af. Als we van terrasheaters af willen, moeten we dat niet doen via de BTW op elektriciteit, maar door een accijns/ milieuheffing op de verkoopprijs van terrasheaters.

[ Voor 20% gewijzigd door Linea op 24-12-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Laatst online: 11:46
Oilman schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:27:
[...]

Ja, op benzine en diesel. Maar ja, dan stappen wederom 10 stichtingen naar voren die opkomen voor de armste autogebruikers die dit niet kunnen betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
sorry, maar waar is met de laatste paar posts de relatie met salderen, dit lijkt meer over wel of niet BTW op goederen en dan hoeveel te gaan.
lijkt mij niet hier het juiste forum voor, maar ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben (overigens heb ik zelf daar wel een mening over maar ga ik dat op kerstavond echt niet, en zeker hier niet, comenteren.)

ik zou zeggen, geniet nu maar eerst eens lekker van de kerstdagen en laten we in deze dagen vooral positief blijven, tegen iedereen.
Fijne Kerstdagen aan iedereen hier toegewenst, na de kerstdagen ben ik weer actief, nu even niet meer. o<:) *O*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
MacD007 schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:35:
sorry, maar waar is met de laatste paar posts de relatie met salderen, dit lijkt meer over wel of niet BTW op goederen en dan hoeveel te gaan.
lijkt mij niet hier het juiste forum voor, maar ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben (overigens heb ik zelf daar wel een mening over maar ga ik dat op kerstavond echt niet, en zeker hier niet, comenteren.)

ik zou zeggen, geniet nu maar eerst eens lekker van de kerstdagen en laten we in deze dagen vooral positief blijven, tegen iedereen.
Fijne Kerstdagen aan iedereen hier toegewenst, na de kerstdagen ben ik weer actief, nu even niet meer. o<:) *O*
Er is wel degelijk een verband: als de energiebelasting en BTW lager zijn, dan is het financiële nadeel van het salderen voor de overheid veel lager. Als de energiebelasting en BTW verlaagd worden, met gelijktijdige afschaffing van de EB-compensatie van 600 euro, dan is dat voordelig voor mensen zonder zonnepanelen, en nadelig voor mensen met zonnepanelen. Dat hele gezeur over mensen zonder PV die meebetalen aan mensen met PV, is dan ook veel minder relevant. Bij de energieleverancier gaat het maar om tientjes per jaar nadeel van het salderen voor mensen zonder PV bij de huidige kale marktprijzen (met zelfs als voordeel een lagere prijs door de grote hoeveelheid PV).

Verder inderdaad genieten van de kerstdagen: goede boodschap.

[ Voor 6% gewijzigd door Linea op 24-12-2023 17:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
Linea schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:02:
[...]

Er is wel degelijk een verband: als de energiebelasting en BTW lager zijn, dan is het financiële nadeel van het salderen voor de overheid veel lager. Als de energiebelasting en BTW verlaagd worden, met gelijktijdige afschaffing van de EB-compensatie van 600 euro, dan is dat voordelig voor mensen zonder zonnepanelen, en nadelig voor mensen met zonnepanelen. Dat hele gezeur over mensen zonder PV die meebetalen aan mensen met PV, is dan ook veel minder relevant. Bij de energieleverancier gaat het maar om tientjes per jaar nadeel van het salderen voor mensen zonder PV bij de huidige kale marktprijzen (met zelfs als voordeel een lagere prijs door de grote hoeveelheid PV).

Verder inderdaad genieten van de kerstdagen: goede boodschap.
Even afgezien btw verlagen en de zogenaamde marktwerking die simpelweg niet werkt. Omzigt waarschuwde al met het prijsplatfond dat de commerciële energie bedrijven tegen de 1,40 voor 1 kuub gas de prijzen zullen houden wat ook gebeurt is dat is hun business model Winst maken. Hoort niet thuis in een nutsbedrijf. Stel dat je de belasting op gas nu 0,71 meende ik met 50% verlaagd dan ga je dus van 1,40 naar pakweg 1,05 voor 1 kuub gas als reële prijs. Die electra bedrijven hebben dan opeens kosten out of the blue als hogere loonkosten en rekenen 1,36 voor 1 kuub gas ipv 1,05. Die hufterigheid ga je krijgen werk je in de hand kan je op wachten.. Er worden gewoon illegale prijs afspraken gemaakt en daar kom je jaren later achter gevolg miljarden winst electra bedrijven komen weg met 100 mln boete. Neo liberalisme op zn slechts graaien. Simpelweg het is water naar de zee dragen links of rechts om. Kort door de bocht nationaliseren asap zeker bedrijven met een nuts functie.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 22:48
Ik sta op het punt zonnepanelen te plaatsen (recent verhuisd) en neig naar veel panelen om toekomst bestendig te zijn (airco, ev auto).

De 4-6 panelen die je eigenlijk niet nodig hebt zijn nu in verhouding een kleine meer prijs.

Of hebben jullie een andere mening ?
Ondanks de minimale vergoeding zorgen meer panalen na 2030-2031 ook nog steeds voor kleine vergoeding dus blijven ze zich terug verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Nu online
Snarfie31 schreef op maandag 25 december 2023 @ 08:26:
[...]

Even afgezien btw verlagen en de zogenaamde marktwerking die simpelweg niet werkt. Omzigt waarschuwde al met het prijsplatfond dat de commerciële energie bedrijven tegen de 1,40 voor 1 gas de prijzen zullen houden wat ook gebeurt is dat is hun business model Winst maken. Hoort niet thuis in een nutsbedrijf. Stel dat je de belasting op gas nu 0,71 meende ik met 50% verlaagd dan ga je dus van 1,40 naar pakweg 1,05 voor 1 kuub gas als reële prijs. Die electra bedrijven hebben dan opeens kosten out of the blue als hogere loonkosten en rekenen 1,36 voor 1 kuub gas ipv 1,05. Die hufterigheid ga je krijgen werk je in de hand kan je op wachten.. Er worden gewoon illegale prijs afspraken gemaakt en daar kom je jaren later achter gevolg miljarden winst electra bedrijven komen weg met 100 mln boete. Neo liberalisme op zn slechts graaien. Simpelweg het is water naar de zee dragen links of rechts om. Kort door de bocht nationaliseren asap zeker bedrijven met een nuts functie.
Je noemt een reeks beschuldigingen maar heb je daar ook bewijs van of is dit alleen maar pure emotie.

Nationaliseren is het slechtste wat er kan gebeuren. Aan de prijzen zal niets veranderen, ze zullen eerder hoger worden omdat je dan de inefficentie van een ambtenaren apparaat als extra kosten hebt.

Dat de kale prijs van gas bij de leveranciers weinig van elkaar afwijkt is logsch, ze kopen allemaal op de zelfde markt in. Er zullen alleen kleine variaties zijn als gevolg van verschil in bedrijfskosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Snarfie31 schreef op maandag 25 december 2023 @ 08:26:
[...]

Even afgezien btw verlagen en de zogenaamde marktwerking die simpelweg niet werkt. Omzigt waarschuwde al met het prijsplatfond dat de commerciële energie bedrijven tegen de 1,40 voor 1 gas de prijzen zullen houden wat ook gebeurt is dat is hun business model Winst maken. Hoort niet thuis in een nutsbedrijf. Stel dat je de belasting op gas nu 0,71 meende ik met 50% verlaagd dan ga je dus van 1,40 naar pakweg 1,05 voor 1 kuub gas als reële prijs. Die electra bedrijven hebben dan opeens kosten out of the blue als hogere loonkosten en rekenen 1,36 voor 1 kuub gas ipv 1,05. Die hufterigheid ga je krijgen werk je in de hand kan je op wachten.. Er worden gewoon illegale prijs afspraken gemaakt en daar kom je jaren later achter gevolg miljarden winst electra bedrijven komen weg met 100 mln boete. Neo liberalisme op zn slechts graaien. Simpelweg het is water naar de zee dragen links of rechts om. Kort door de bocht nationaliseren asap zeker bedrijven met een nuts functie.
We hebben ook een toezichthouder die ook geen winstmarge kan vaststellen zoals in aanloop naar het prijsplafond of een heldere berekening kan maken in paar maanden zoals "two pager" voor afbouwsalderingregeling of tarieven als levering €1.35 en teruglevering €0,01/kWh nog redelijk vindt en jaar later nog steeds mag aanbieden.

Anders lees dit stuk 4e voortgang TTB en prijsplafond, RVO die een verzoek van 5,7mln opschort in hele stuk komt toezichthouder die ook toezicht moet houden op tarieven, niet in voor, en daar zoals tijdens ronde tafelgesprek ter info van 2e kamer in aanloop van prijsplafond, ook geen transparantie wil geven over de quick scan en zich beroept op geheimhouding.

Ook iets waar direct al vraagtekens bij waren zoals Welkom Energie, waar staatstecetaris verwijst naar Woo omdat het in de 2e kamer aan de orde kwam, ook jaar later ACM het nog blijft afwijzen, en zich in geheimhouding hult om die vraagtekens weg te nemen.

Toezichthouder geeft zo weinig inzicht hoe ze deze rol als toezichthouden invult dat ik net zo goed iets totaal absurd en fictief kan stellen, dat op quick scan tarieven checklijst zou kunnen staan:
-check, bijdrage aan personeels-pot is gedaan,
-check, afdeling heeft gebak gehad (staat er zeker niet op, met zoveel tarieven per maand)
Omdat simpel geen inzage gegeven wordt. hoe ze toezicht houden op bijv redelijke consumenten tarieven.

Edit: het is afwachten of het transperater wordt, per 15 oktober is de functiewissel geweest, directeur en teammanager regionale netten zijn uitgewisseld met afdeling mededingen

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 25-12-2023 13:13 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 22:48
Even kijken of ik het snap,
Als ik met 50% (voorbeeld) salderen 4000kwh
Verbruik en 7000kwh opwek per jaar.

Is de berekening dan
4000 - 3500 (50% van 7000)= 500 kWh nog inkopen
En
3500 (50% van 7000) wordt verkocht tegen het teruglevertarief (80% kale stroom)

Klopt dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 05:02
wd200 schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:59:
Even kijken of ik het snap,
Als ik met 50% (voorbeeld) salderen 4000kwh
Verbruik en 7000kwh opwek per jaar.

Is de berekening dan
4000 - 3500 (50% van 7000)= 500 kWh nog inkopen
En
3500 (50% van 7000) wordt verkocht tegen het teruglevertarief (80% kale stroom)

Klopt dat ?
Volgens mij mag je 50% van je verbruik salderen, staat los van het hoeveelheid die je opwekt.
Dus in jouw voorbeeld, 2000Kwh inkoop, 2000kwh saldereren. 5000kwh terugleververgoeding.
Maar aangezien er nog geen wet door de 1e kamer is gegaan en dat ook niet voor 2024 zal gebeuren vraag ik mij af of het wel in 2025 gaat starten als wijzigingen (als de wet er doorheen komt)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Laatst online: 09:43
wd200 schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:14:
Ik sta op het punt zonnepanelen te plaatsen (recent verhuisd) en neig naar veel panelen om toekomst bestendig te zijn (airco, ev auto).

De 4-6 panelen die je eigenlijk niet nodig hebt zijn nu in verhouding een kleine meer prijs.

Of hebben jullie een andere mening ?
Ondanks de minimale vergoeding zorgen meer panalen na 2030-2031 ook nog steeds voor kleine vergoeding dus blijven ze zich terug verdienen.
Altijd zoveel mogelijk leggen "binnen de grenzen van het redelijke"
- de kans is levensgroot dat je er later meer wil (elektrische auto of warmtepomp)
- later bijplaatsen is ofwel behoorlijk duur, danwel vrijwel onmogelijk.
- per "dakvlak" zoveel mogelijk vol leggen
- als je wil bezuinigen dan best "per dakvlak" en reken er dan op dat als je dat later doet het de facto een nieuw project is (ander type panelen, extra omvormer, tegen de prijs die op dat moment marktconform is)

Behoorlijk duur komt omdat je opnieuw voorrij kosten betaalt, om het dak op te mogen moet de installateur het hele veiligheidsrek opzetten, en het is veel dubbel/extra werk met pannen weghalen, terugleggen, opruimen enz. Daarnaast rekent een installateur natuurlijk iets van een "risico post" voor garantie en die is bij een upgrade dus ook oneverenredig hoog.

Het kan ook vrijwel onmogelijk zijn. Na een paar jaar zal het paneel dat je nu hebt niet mer leverbaar zijn. Sowieso ga je kleurverschil zien met een ander paneel, het kan ook zijn dat de maten tegen die tijd veranderd zijn. En het is maar de vraag of ze op je huidige omvormer erbij kunnen. Bij solaredge zal de omvormer wel toekomstbestendig zijn maar het is maar de vraag of micro-omvormers dat ook zijn. Bij enphase kunnen oude en nieuwe micro omvormers niet op 1 envoy.

En dat zeg ik uit ervaring.
Ik heb panelen sinds 2012.
Mijn zoon heeft een PV installatie bedrijf
Begonnen met 4 (dat was zijn eerste proef project)
Daarna een paar keer uitgebreid tot inmiddels 57panelen.
Ik ben bovenstaande problemen allemaal tegengekomen maar bij mij was het ook steeds een "proef-ding" met mijn zoon dus dan was het minder een "probleem"

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:40
Stefannn schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:12:
Altijd zoveel mogelijk leggen "binnen de grenzen van het redelijke"
En anticipeer op het einde van salderen: oost-west kan dan beter zijn dan pal zuid.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
hanev001 schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:51:
[...]

Je noemt een reeks beschuldigingen maar heb je daar ook bewijs van of is dit alleen maar pure emotie.

Nationaliseren is het slechtste wat er kan gebeuren. Aan de prijzen zal niets veranderen, ze zullen eerder hoger worden omdat je dan de inefficentie van een ambtenaren apparaat als extra kosten hebt.

Dat de kale prijs van gas bij de leveranciers weinig van elkaar afwijkt is logsch, ze kopen allemaal op de zelfde markt in. Er zullen alleen kleine variaties zijn als gevolg van verschil in bedrijfskosten.
Eerder frustratie op dingen waar ik/wij geen grip op hebben. Bijgaande link hieronder waar je uit op kan maken dat de ACM onder een hoedje met potentieel lobby groepen van de electra groepen samen werkt. ACM neemt gewoon een negative positie in mbt salderen echt gewoon ongelooflijk ze behoren ten minste neutraal te blijven en voor ons particulieren op te komen.

https://solarmagazine.nl/...d-na-inmenging-ministerie

Huidige salderings kosten gaat nergens over 2,7 mld OVER 7 JAAR dat is nog geen 387 mln per jaar tegen een Co2 begroting van ruim 34 mld. Waar haalt die ACM het lef vandaan van onze belasting centen om überhaupt een positie in te nemen mbt salderen op slinkse manieren. Daar zit oa mn frustratie in. Schandalig hoop dat het nieuwe kabinet rigoreus afrekent met de huidige ACM directie. Maar scheinbaar boeit dat niemand maar uiteindelijk zijn wij de klos lees pinautomaat als wij niks ondernemen want normaal is dat de Functie/Taak van de ACM (not dus). Mbt nationaliseren op dit moment mogen netbeheerders (hebben winst doelstelling) als Stedin direct contracten afsluiten met bedrijven zoals tuinders groot verbruikers. Waarom niet direct met jou en mij hoef je niks meer te nationaliseren.

[ Voor 3% gewijzigd door Snarfie31 op 25-12-2023 15:31 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Nu online
Snarfie31 schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:07:
[...]

Eerder frustratie op dingen waar ik/wij geen grip op hebben. Bijgaande link hieronder waar je uit op kan maken dat de ACM onder een hoedje met potentieel lobby groepen van de electra groepen samen werkt. ACM neemt gewoon een negative positie in mbt salderen echt gewoon ongelooflijk ze behoren ten minste neutraal te blijven en voor ons particulieren op te komen.

Huidige salderings kosten gaat nergens over 2,7 mld OVER 7 JAAR dat is nog geen 387 mln per jaar tegen een Co2 begroting van ruim 34 mld. Waar haalt die ACM het lef vandaan van onze belasting centen om überhaupt een positie in te nemen mbt salderen op slinkse manieren. Daar zit oa mn frustratie in. Schandalig hoop dat het nieuwe kabinet rigoreus afrekent met de huidige ACM directie. Maar scheinbaar boeit dat niemand maar uiteindelijk zijn wij de klos lees pinautomaat als wij niks ondernemen want normaal is dat de Functie/Taak van de ACM (not dus). Mbt nationaliseren op dit moment mogen netbeheerders (hebben winst doelstelling) als Stedin direct contracten afsluiten met bedrijven zoals tuinders groot verbruikers. Waarom niet direct met jou en mij hoef je niks meer te nationaliseren.
Paar opmerkingen.
Nu richt je de frustratie op het ACM en hoewel ik het deels met je eens ben dat het slecht functioneert is het door jouw aangehaalde voorbeeld juist een geval van inmenging vanuit de rijksoverheid. Het ACM heeft bovendien te maken met wetten die ver van duidelijk zijn en soms zelfs in tegenspraak waardoor ze niet echt kunnen optreden omdat elke beslissing wel door iemand wordt aangevochten die op een andere wijze de regels uitlegt.

Het ander punt is je opmerking over Stedin. Ze mogen afspraken maken over levercapaciteit dat is hun taak, echter het is hun bij wet verboden om als leverancier op te treden. Dus jouw zienswijze is fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
hanev001 schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:44:
[...]

Het ander punt is je opmerking over Stedin. Ze mogen afspraken maken over levercapaciteit dat is hun taak, echter het is hun bij wet verboden om als leverancier op te treden. Dus jouw zienswijze is fout.
Niet helemaal waar hoe werkt het in het Westland.

Daar heb je meende ik Juva bv als moeder maatschappij waar onder Westland Infra valt als netbeheerder vervolgens sluiten daar direct onder Capturam en Anexo met tuinders direct contracten af. Zitten dus dochter ondernemingen tussen waar bedrijven dus geen particulieren voorals nog direct lokaal contracten kunnen afsluiten. Hoe zou het zijn als je dat als particulier wel zou mogen doen. En wat betaal je dan.?. Vraag is in hoeverre Capture en Anexo winst gedreven doelstellingen hebben. Zoals Vattenfall, Eneco etc etc.

https://www.juva.nl/over-juva

Andere vraag heeft betrekking op "Wet Onafhankelijk Netbeheer" hoe Juva hiermee omgaat. Lijkt me 1 bedrijf met dochter ondernemingen waaronder een netbeheerder.

Maar ach het doel (normale betaalbare energie prijs) heiligt de middelen. Als een dergelijke constructie mag en je graaiers buitenspel zet. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Snarfie31 op 25-12-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Nu online
Snarfie31 schreef op maandag 25 december 2023 @ 16:15:
[...]

Niet helemaal waar hoe werkt het in het Westland.

Daar heb je meende ik Juva bv als moeder maatschappij waar onder Westland Infra valt als netbeheerder vervolgens sluiten daar direct onder Capturam en Anexo met tuinders direct contracten af. Zitten dus dochter ondernemingen tussen waar bedrijven dus geen particulieren voorals nog direct lokaal contracten kunnen afsluiten. Hoe zou het zijn als je dat als particulier wel zou mogen doen. En wat betaal je dan.?. Vraag is in hoeverre Capture en Anexo winst gedreven doelstellingen hebben. Zoals Vattenfall, Eneco etc etc.

https://www.juva.nl/over-juva

Andere vraag heeft betrekking op "Wet Onafhankelijk Netbeheer" hoe Juva hiermee omgaat. Lijkt me 1 bedrijf met dochter ondernemingen waaronder een netbeheerder.
Ik weet niet wat je hiermee wil zeggen.

Ik heb gekeken op de site van Juva en uit niets valt op te maken dat zij, of hun nevenbedrijven, stroom of gas leveren. Ik lees dat ze zich bezig houden als netwerkbedrijf, als leverancier van geotermie en met gebruik optimalisatie. Dus geen activiteiten die ook toepasbaar zijn voor huishoudelijk gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
hanev001 schreef op maandag 25 december 2023 @ 16:35:
[...]

Ik weet niet wat je hiermee wil zeggen.

Ik heb gekeken op de site van Juva en uit niets valt op te maken dat zij, of hun nevenbedrijven, stroom of gas leveren. Ik lees dat ze zich bezig houden als netwerkbedrijf, als leverancier van geotermie en met gebruik optimalisatie. Dus geen activiteiten die ook toepasbaar zijn voor huishoudelijk gebruik.
Wat ik zoek mee zeg is toch duidelijk!

Een manier zoeken om commerciële electra bedrijven weg te houden van bedrijven met een nuts functie. Ze infiltreren/ lobbien scheinbaar al bij zogenaamde onafhankelijke bedrijven als de ACM en met succes met als gevolg dat de overheid moet ingrijpen einde is zoek op die manier. Neo liberale truuken. Stel dat je de distributie van water aan dergelijke bedrijven overlaat betaal je zo meteen 1,- euro per liter.

Mbt Juva ik ken mensen die daar werken worden direct met tuinders contracten afgesloten. Hoe dat in detail gaat weet ik niet vandaar mijn opmerking mbt Wet Onafhankelijk Netbeheer.

Onderstaande is ook zo'n gevolg van zogenaamde marktwerking. Wij worden gewoon als pinautomaat gebruikt. Met betrekking tot bedrijven met een nutsfunctie moeten alle lichten dan op rood staan.
Territoriale leveringsbeperkingen ha ha ha winst maximalisatie zullen ze bedoelen en hoe denk je dat dat met medicijnen gaat alle maal uit wassen van neo liberale manier van werken. Gewoon Wakker worden niet over je heen laten lopen verkiezing uitslag is daar een voorbeeld van.

https://nos.nl/artikel/24...lemmering-van-fabrikanten

[ Voor 25% gewijzigd door Snarfie31 op 25-12-2023 19:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hanev001
  • Nu online
Snarfie31 schreef op maandag 25 december 2023 @ 16:51:
[...]

Wat ik zoek mee zeg is toch duidelijk!

Een manier zoeken om commerciële electra bedrijven weg te houden van bedrijven met een nuts functie. Ze infiltreren/ lobbien scheinbaar al bij zogenaamde onafhankelijke bedrijven als de ACM en met succes met als gevolg dat de overheid moet ingrijpen einde is zoek op die manier. Neo liberale truuken. Stel dat je de distributie van water aan dergelijke bedrijven overlaat betaal je zo meteen 1,- euro per liter.

Mbt Juva ik ken mensen die daar werken worden direct met tuinders contracten afgesloten. Hoe dat in detail gaat weet ik niet van daar mijn opmerking mbt Wet Onafhankelijk Netbeheer.

Onderstaande is ook zo'n gevolg van zogenaamde marktwerking. Wij worden gewoon als pinautomaat gebruikt. Met betrekking tot bedrijven met een nutsfunctie moeten alle lichten dan op rood staan.
Territoriale leveringsbeperkingen ha ha ha winst maximalisatie zullen ze bedoelen en hoe denk je dat dat met medicijnen gaat alle maal uit wassen van neo liberale manier van werken. Gewoon Wakker worden niet over je heen laten lopen verkiezing uitslag is daar een voorberld van.

https://nos.nl/artikel/24...lemmering-van-fabrikanten
Ik staak deze discussie. Het is me nu duidelijk geworden dat ik te maken heb met iemand die in samenzwering theorie gelooft.

Het heeft niets meer met de toekomst van salderen te maken en wat je tot nu toe hebt aangevoerd heeft geen enkele betrekking op levering van gas en stroom aan particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
hanev001 schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:23:
[...]

Ik staak deze discussie. Het is me nu duidelijk geworden dat ik te maken heb met iemand die in samenzwering theorie gelooft.

Het heeft niets meer met de toekomst van salderen te maken en wat je tot nu toe hebt aangevoerd heeft geen enkele betrekking op levering van gas en stroom aan particulieren.
Het is maar wat je wilt lezen. Is toch nog al wat feitelijk informatie. Mee eens heeft geen zin om zo een discussie te voeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Snarfie31 op 25-12-2023 18:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@Snarfie31 Een grootverbruiker een aansluiting met meer dan 3x80A sluit direct met netbeheerder een contract af voor transportcapaciteit, maar voor de daadwerkelijke levering is wat anders.
Wij als kleinverbruiker kiezen uit een lijst 1x6A tot 3x80A. waar meetdienst, aansluitdienst en transportdienst samen netwerkkosten vormen (CapTar-lijst)
Het kan zijn dat netwerkbeheerder de WKK stuurt voor balans handhaving of daar inkoopt voor zijn netverliezen , maar levering voor afname zal echt via een andere administratie lopen.

Een tuinder zal op middenspanning zitten, zou ook nog eventueel buiten on-balans ook in re-dispatch kunnen deelnemen en er zijn regio's waar het inmiddels passen en meten is op middenspanning dan is er ook een hoop te regelen en intensief contact met de distributie- netwerkbeheerder. (Re-dispatch als op markt verkochte stroom bijv bij producent in Groningen niet geleverd kan worden door congestie, dan zal netwerkbeheerder een producent dichter bij de afnemer vragen om het op te wekken en leveren)

Ik weet niet of ze ook blindvermogen inkopen van een WKK of alleen bij grotere gascentrale vanwege op HV en must run functie, die functie zou inmiddels wel met accu's kunnen, als er voldoende grid accu's zijn.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Domba schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:46:
@Snarfie31 Een grootverbruiker een aansluiting met meer dan 3x80A sluit direct met netbeheerder een contract af voor transportcapaciteit, maar voor de daadwerkelijke levering is wat anders.
Wij als kleinverbruiker kiezen uit een lijst 1x6A tot 3x80A. waar meetdienst, aansluitdienst en transportdienst samen netwerkkosten vormen (CapTar-lijst)
Het kan zijn dat netwerkbeheerder de WKK stuurt voor balans handhaving of daar inkoopt voor zijn netverliezen , maar levering voor afname zal echt via een andere administratie lopen.

Een tuinder zal op middenspanning zitten, zou ook nog eventueel buiten on-balans ook in re-dispatch kunnen deelnemen en er zijn regio's waar het inmiddels passen en meten is op middenspanning dan is er ook een hoop te regelen en intensief contact met de distributie- netwerkbeheerder. (Re-dispatch als op markt verkochte stroom bijv bij producent in Groningen niet geleverd kan worden door congestie, dan zal netwerkbeheerder een producent dichter bij de afnemer vragen om het op te wekken en leveren)

Ik weet niet of ze ook blindvermogen inkopen van een WKK of alleen bij grotere gascentrale vanwege op HV en must run functie, die functie zou inmiddels wel met accu's kunnen, als er voldoende grid accu's zijn.
Thanx voor de info.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
hoevenpe schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:20:
[...]

En anticipeer op het einde van salderen: oost-west kan dan beter zijn dan pal zuid.
In de zomer is dat gunstig, maar als de zon laag staat en je alle energie rechtstreeks kunt gebruiken wil je ze liever op zuid hebben. Voor de meeste mensen is het echter geen keuze, want de meeste Nederlandse huizen hebben nu eenmaal geen grote dakvlakken op alle 4 de windrichtingen.

Als je op termijn de boel met een (kleine) accu combineert dan heeft puur zuid zonder meer de voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:27
Jep, mee eens. Hier 8640 Wp pal west, met een 8 kW omvormer, maar die doen deze maand echt bijna niks. Deze maand tot nu toe maar liefst 23 kWh opgewekt…

Mijn vorige woning heeft 2340 Wp zuidwest met een 2,1 kW omvormer, en die hebben deze maand 12 kWh opgewekt.

Maar goed, deze maand is dan ook wel heel dramatisch qua hoeveelheid zonuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Turrican schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:13:
Jep, mee eens. Hier 8640 Wp pal west, met een 8 kW omvormer, maar die doen deze maand echt bijna niks. Deze maand tot nu toe maar liefst 23 kWh opgewekt…

Mijn vorige woning heeft 2340 Wp zuidwest met een 2,1 kW omvormer, en die hebben deze maand 12 kWh opgewekt.
Hier 4000WP horizontaal op afschot, 26kWh.

Een slimme marketeer zou dan zeggen dat horizontaal 200% meer oplevert dan west :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snarfie31
Blijft maar doorgaan eerst ACM nu een bewindspersoon die niks te zoeken heeft bij bepaalde vergaderingen en blijkbaar kort daarna aan het lobbyen is voor de energie sector. Het is nu wachten tot een van de directeuren van de ACM gaat lobbyen voor de energie sector. 8)7
Zo'n Nieuwenhuizen en energie sector loopt binnen en wij kunnen betalen.

Gelukkig heeft die Omzigt (NSC) het door nu de maatregelen afwachten.

"NSC en Volt stellen Kamervragen over het lobbywerk van oud-minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen. In 2021 maakte ze de overstap naar de energiebranche. Maar tijdens haar ministerschap had ze ongeoorloofd vergaderingen van die sector bijgewoond, blijkt uit documenten die NOS in handen heeft.

Van Nieuwenhuizen was van 2017 tot 2021 namens de VVD minister van Infrastructuur. Toen de politica in 2021 voor branchevereniging Energie-Nederland ging lobbyen, zwoer zij dat ze zich nooit inhoudelijk had bemoeid met de energiesector."

Wat zal ze over salderen hebben doorgespeeld mbt politieke standpunten oa. https://www.nu.nl/politie...er-van-nieuwenhuizen.html

Ze zal wel excuses aanbieden _O- zou zeggen strafrechtelijk vervolgen. Je word er gewoon onpasselijk van.

[ Voor 44% gewijzigd door Snarfie31 op 27-12-2023 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Snarfie31 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:06:
Blijft maar doorgaan eerst ACM nu een bewindspersoon die niks te zoeken heeft bij bepaalde vergaderingen en blijkbaar kort daarna aan het lobbyen is voor de energie sector. Het is nu wachten tot een van de directeuren van de ACM gaat lobbyen voor de energie sector. 8)7

"NSC en Volt stellen Kamervragen over het lobbywerk van oud-minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen. In 2021 maakte ze de overstap naar de energiebranche. Maar tijdens haar ministerschap had ze ongeoorloofd vergaderingen van die sector bijgewoond, blijkt uit documenten die NOS in handen heeft.

Van Nieuwenhuizen was van 2017 tot 2021 namens de VVD minister van Infrastructuur. Toen de politica in 2021 voor branchevereniging Energie-Nederland ging lobbyen, zwoer zij dat ze zich nooit inhoudelijk had bemoeid met de energiesector."

Wat zal ze over salderen hebben doorgespeeld mbt politieke standpunten oa. https://www.nu.nl/politie...er-van-nieuwenhuizen.html

Ze zal wel excuses aanbieden _O- zou zeggen strafrechtelijk vervolgen. Je word er gewoon onpasselijk van.
Ik ben het met je eens, maar volgens mij is het op dit moment nog niet strafbaar. Ze zijn dacht ik wel bezig om een wet hiervoor te maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gAzu
  • Laatst online: 14-09 13:41
MacD007 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:48:
Hier een interessante stukje over jetten en hoe hij denkt de eerste kamer probeert te overtuigen om voor afschaffing van de saldering te stemmen.
https://www.zelfenergiepr...+Update+102+%28Kopieer%29
Ongelofelijk zelfs!
Jetten ;w gebruikt hier dus de ondertussen gefactcheckte aantoonbare desinformatie van de zogenaamde "two pager" van de ACM van begin dit jaar om de Eerste Kamer over te halen accoord te gaan.

In een uitgebreid schriftelijk overleg van 27 pagina's heeft Jetten zijn motivering voor de afschaffing van salderen uiteengezet. Hij betoogt dat het behoud van salderen de energietransitie duurder maakt, omdat zowel de overheid als energieleveranciers de kosten ervan moeten dragen, wat indirect doorberekend wordt aan consumenten zonder zonnepanelen. Jetten citeert onderzoek van de ACM waaruit blijkt dat dit gemiddeld enkele tientallen euro's per maand per huishouden kost.

Niet te verteren dat dit gewoon gebeurt in Nederland. ;(

Voor straf moet de salderingsregeling nu blijven bestaan tot de complete energievoorziening in Nederland volledig CO² neutraal is. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
Jojan265 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:41:
[...]

Ik ben het met je eens, maar volgens mij is het op dit moment nog niet strafbaar. Ze zijn dacht ik wel bezig om een wet hiervoor te maken.
Tja wat doe je eraan is natuurlijk imoreel dat weet je als bewinds persoon als je tijdens je ministerschap infrastructuur (vermoed oa verantwoordelijk voor energie infrastructuur) bij vergadering aanwezig bent van de energie sector (waar je direct politieke standpunten kan doorgeven oa over salderen) waar je nog van kan zeggen handig om te weten hoe die energie sector denkt over infrastructuur (nu salderen stoppen oa want dat raakt ons als energie sector financieel) maar vervolgens ga je notabene voor die club werken en ook nog als lobbyist moet niet gekker worden. Dan is je kompas toch volledig op hol geslagen. Dollar tekens oa door zwaar misbruik te maken van je ministers positie is een plausibele verklaring. Mooie van de huidige politieke verhoudingen is dat de VVD niet of nauwelijks meer de boel in de doofpot kan stoppen zoals ze met tal van zaken hebben gedaan laten we het daar maar niet over hebben want dan gaat waarschijnlijk nog een veel grotere beerput open. Indien Nieuwenhuizen aantoonbaar fout zit laat haar niet wegkomen met excuses maar stel een keihard voorbeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Snarfie31 op 27-12-2023 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Snarfie31 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:06:

Wat heeft dit in vredesnaam met salderen te maken? Je bent allemaal zaken met elkaar aan het verbinden zonder enige feitelijke onderbouwing.

Hoeveel meer berichten met wrok richting de ACM gaan er nog volgen?

Kom eens met oplossingen of is de huidige saldeerregeling wat jou betreft prima tot in het einde der tijden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snarfie31
Oilman schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:12:
[...]

Wat heeft dit in vredesnaam met salderen te maken? Je bent allemaal zaken met elkaar aan het verbinden zonder enige feitelijke onderbouwing.

Hoeveel meer berichten met wrok richting de ACM gaan er nog volgen?

Kom eens met oplossingen of is de huidige saldeerregeling wat jou betreft prima tot in het einde der tijden?
Waar het omgaat is toch duidelijk corrupt gedrag of is jouw kompas ook krom. Voor wie kom jij op potentiele corrupte politicy en organisaties als de ACM die mogelijk weg komen met een excuus.? En ja salderen kan onveranderd heeel lang doorgaan kwestie van keuzes maken. Laten we beginnen met een level playing field (onpartijdig) om te beginnen geen belangen verstrengelingen zeker niet van ministers met verkeerde of achterhaalde onderzoeken en organisaties als de ACM als er beslist moet worden of salderen wel of niet moet worden voortgezet. WIE kan daar tegen zijn.

https://www.nu.nl/politie...er-van-nieuwenhuizen.html

[ Voor 18% gewijzigd door Snarfie31 op 27-12-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Snarfie31 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:34:
[...]

Waar het omgaat is toch duidelijk corrupt gedrag of is jouw kompas ook krom. Voor wie kom jij op potentiele corrupte politicy en organisaties als de ACM die mogelijk weg komen met een excuus.? En ja salderen kan onveranderd heeel lang doorgaan kwestie van keuzes maken. Laten we beginnen met een level playing field (onpartijdig) om te beginnen geen belangen verstrengelingen zeker niet van ministers met verkeerde of achterhaalde onderzoeken en organisaties als de ACM als er beslist moet worden of salderen wel of niet moet worden voortgezet. WIE kan daar tegen zijn.

https://www.nu.nl/politie...er-van-nieuwenhuizen.html
En waar baseer je nu op dat Cora van Nieuwenhuizen zich in die laatste meetings met het saldeer vraagstuk heeft bezig gehouden? Ik lees hele andere topics, die wel met energie te maken hebben, maar niets met salderen.

Wat is daarnaast de link tussen ACM en de op z'n minst onhandige acties van Cora van Nieuwenhuizen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
Oilman schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:14:
[...]

En waar baseer je nu op dat Cora van Nieuwenhuizen zich in die laatste meetings met het saldeer vraagstuk heeft bezig gehouden? Ik lees hele andere topics, die wel met energie te maken hebben, maar niets met salderen.

Wat is daarnaast de link tussen ACM en de op z'n minst onhandige acties van Cora van Nieuwenhuizen?
Ik geef aan dat ze dat had kunnen doen. Het gaat erom.dat ze zich niet in een positie moet begeven dat ze überhaupt in opspraak kan komen wat nu dus gebeurt is. Dat doe je niet in zo'n positie. Vervolgens is ze lobbyist voor die club geworden!. Link is dat het allebei op zn minst onhandig is. Wat mij stoort is dat een onafhankelijke partij als de ACM scheinbaar positie inneemt wat niet haar taak is. En dat van Nieuwenhuizen met al haar kennis en netwerken nu als lobbist werkzaam is bij energie markt (dus hun belangen dient waaronder afschaffen salderen) waar ze gezworen heeft daar ( energie markt) voordien niks mee te maken te hebben gehad (op vergaderen na _O- )
Ik persoonlijk wil een eerlijk level playing field voor politieke partijen die beslissingen moeten nemen gebruik makend van ongekleurde eerlijk informatie of salderen wel of niet door moet gaan. Daar kan ik me bij neerleggen. Denk dat mogelijke de nieuwe bestuurscultuur van Omzigt daar bij kan helpen.

• Kakaisan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:53
Snarfie31 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:34:
[...]

En ja salderen kan onveranderd heeel lang doorgaan kwestie van keuzes maken.
Leg de keuzes dan maar eens in details uit. Want in dit topic hebben genoeg mensen ook de problemen met salderen aangetoond.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 14:11
Kakaisan schreef op donderdag 28 december 2023 @ 01:45:
[...]

Leg de keuzes dan maar eens in details uit. Want in dit topic hebben genoeg mensen ook de problemen met salderen aangetoond.
Het kost slechts een paar miljard en neemt de grootste belemmering voor elektrificatie weg. Er is geen goedkopere oplossing. We geven ieder jaar meer aan bedrijven voor "vergroening" dan dat salderen kost.

Er zijn tal van andere maatregelen doe veel meer kosten en veel minder bereiken. Ev subsidie bijvoorbeeld of isolatie subsidie of de enorme subsidies die zonneparken krijgen of subsidie op warmtepompen die vervolgens als nog alleen voor de bovenste laag van de bevolking te betalen zijn.

Ik heb nog geen valide argumenten voor het afschaffen gezien maar er zijn er zat voor het behoud ervan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Snarfie31
Kakaisan schreef op donderdag 28 december 2023 @ 01:45:
[...]

Wat je.vaak leest bij oa Solarmagazine in hun koppen en afdeling Jetten is dat salderen 2,7 miljard kost maar dat is over periode van ZEVEN jaar = nu dus slechts 384 mln PER jaar op Co2 maatregelen die op ruim 34 miljard begroot zijn. Dat salderings bedrag is dus peanuts tov Co2 maatregelen en kunnen tot
In lengte van jaren voortgezet worden. Maw Salderen word gewoon negatief GEFRAMED door partijen (middels oa lobbien lees Nieuwenhuizen) die er financieel totaal geen belang bij hebben.

Maar die 384 mln heeft er wel voor gezorgd dat PV particulieren letterlijk voor miljarden geïnvesteerd hebben (Niet de overheid) om tot nu een kwh overschot te creëren die realtime/dynamische prijzen in de zomer tot onder 0 euro heeft gebracht waar IEdereen (pv en niet pv bezitters) van profiteert en ja NIET de electra bedrijven dat is simpelweg een bedrijfs risico dat ze bij ons particulieren willen leggen. En vervolgens grijpt de ACM niet in die ons particulieren dient te beschermen en lees je tot overmaat van ramp dat ze een negatieve positie innemen mbt salderen.

Door die investering is de Co2 doelstelling/reductie ook structureel beter geworden. Als je salderen ongemoeid laat word er nog veel meer geïnvesteerd wat kan leiden tot zeg 5 mln huishoudens (BBB doelstelling) die met salderen in hun eigen energiebehoefte kunnen voorzien. In de tussentijd zal wellicht de batterij ontwikkeling zich sterk ontwikkelen. En als ik over 10 a 15 jaar een 30 kwh batterij voor minder dan 2000,- euri kan aanschaffen hebben we echt een reele duurzame oplossing. Regeren is vooruit zien en daar schort het aan oa door geen (deugdelijk) risico analyse toekomst visie en het electra netwerk mbt PV niet tijdig aan te passen. Gelukkig worden er nu forse investeringen gedaan die in de tiental miljarden lopen door oa Stedin en andere netwerk bedrijven. Bovenstaande (Salderen) is natuurlijk voor de commerciële electrisiteits bedrijven een nachtmerrie (maar ook een bedrijfs risico) die al per definitie niks te zoeken hebben bij het exploiteren van een nuts functie bedrijfstak.

ACM en politiek leg dat nou even aan ze uit dat salderen een bedrijfs risico is en verbiet ze omdat door te schuiven naar ons particulieren met maandelijkse boetes.
Las trouwens hier ergens op tweakers dat boetes opleggen juridische alleen door overheid instanties mag worden gedaan niet commerciële electra bedrijven. Toch een taak van de ACM omdat uit te zoeken.!!

[ Voor 16% gewijzigd door Snarfie31 op 28-12-2023 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:35

ErikVers

e-Duurzaam

FreakNL schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:11:
Je kijkt er idd overheen. Ik heb begin dit jaar offertes gehad (ook vd gemeente actie) en dat was al zonder btw :)

In deze post staat een plaatje met alle offertes die allemaal dateren van februari tm mei 2023.
FreakNL in "Zonnepanelen actie (gemeente)."

Laagste prijs per WP was 1.43. En die club is nog failliet gegaan ook. Ik ga nu 1.13/wp betalen.
@klump4u

Ik kan uit zeer betrouwbare bron bevestigen dat de prijzen aardig door t ijs waren gezakt. Laatste twee maanden al wel stabiel. Mijn eigen inschatting is dat de bodem bereikt is. Markt trekt ook weer klein beetje aan tov derde kwartaal is vierde kwartaal een paar procenten beter bij mij.

Zo hoog (€1,40/wp) ze in t voorjaar waren zo laag (€0,70/wp) zijn ze nu. En dat is vanuit mijn eigen offerte program bij zelfde merken en plaatsing. Zie link in mijn voetnoot waar je het zelf kan uitrekenen met serie en micro op plat en schuindak 👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:08
Snarfie31 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 07:34:
[...]

Wat je.vaak leest bij oa Solarmagazine in hun koppen en afdeling Jetten is dat salderen 2,7 miljard kost maar dat is over periode van ZEVEN jaar = nu dus slechts 384 mln PER jaar op Co2 maatregelen die op ruim 34 miljard begroot zijn. Dat salderings bedrag is dus peanuts tov Co2 maatregelen en kunnen tot
In lengte van jaren voortgezet worden.
Dat leuke bedrag van 2,7 miljard is alleen het deel wat het de staat kost aan belasting inkomsten.
De salderingsregeling omvat wat meer. Dat bedrijven verplicht jouw waardeloze zomerstroom moeten kopen voor een topprijs. Dat is het grote probleem. Hoe zou jij het vinden als jij niet meer betaald wordt voor jouw werk. Juridisch ga je dat niet winnen om dat deel van de salderingsregeling te behouden.

Een subsidieregeling is trouwens altijd tijdelijk. Daar is daarom ook een mooie afbouwregeling voor ontworpen. Helaas is dat even op hold gezet en de energiebedrijven pikken het niet meer.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Gerardus1956 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:58:
[...]

Dat leuke bedrag van 2,7 miljard is alleen het deel wat het de staat kost aan belasting inkomsten.
De salderingsregeling omvat wat meer. Dat bedrijven verplicht jouw waardeloze zomerstroom moeten kopen voor een topprijs. Dat is het grote probleem. Hoe zou jij het vinden als jij niet meer betaald wordt voor jouw werk. Juridisch ga je dat niet winnen om dat deel van de salderingsregeling te behouden.

Een subsidieregeling is trouwens altijd tijdelijk. Daar is daarom ook een mooie afbouwregeling voor ontworpen. Helaas is dat even op hold gezet en de energiebedrijven pikken het niet meer.
Allemaal leuk en aardig, maar...

Het helpt wanneer een verhaal open en eerlijk gebracht wordt.

Wanneer verschillende instanties, inclusief de minister, de toezichthoudende instantie en destijds in elk geval het eerste energiebedrijf dat extra kosten in rekening ging brengen, malle verhalen in de wereld gaan brengen om mensen met en zonder zonnepanelen tegen elkaar op te zetten, dan vertroebelt dat de discussie enorm. Logisch, want de vreemde argumenten klopten niet en werden links en rechts onderuit gehaald. Chaos.

Terwijl er zoveel eerlijke logische zinnige argumenten te bedenken zijn en waren waarom salderen moet stoppen.

Nogmaals, het gedraai vertroebelt wat mij betreft de discussie en geeft mensen, voor- en tegenstanders twijfelachtige ammunitie voor hun eigen zaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snarfie31
Gerardus1956 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:58:
[...]

Mijn waardeloze stroom is waardeloos gemaakt door de overheid die geen cm vooruit denkt door niet te investeren in het electra netwerk (tot voor kort) maar wel met mooie beloftes doet om ons particulieren miljarden te doen investeren. Ik begrijp dat het maar om een paar
dagen maar per jaar gaat. En tja het is altijd moeilijk te discussiëren met mensen die geen PV hebben liggen dat vermoed ik. Gewoon 2x niet op vacantie gaan en ze liggen op je dak. Keuzes maken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@Snarfie31 Huidige salderen is 2 delen een overheidsdeel met energiebelasting die per unit (unit=kWh) en een markt/energieleverancier deel (kale prijs van de unit)
ACM ging simpel gezegd hier ook mee in de fout met hun berekening die daarna een belangrijke rol speelt bij de behandeling door deze 2 niet uit elkaar te houden.

EB is een politieke keuze, deze kan je prima inzetten voor sturing, naar tarief van wat consumenten per unit betalen, wordt voor andere doelgroepen en gebruik ca 8 miljard aan (gedeeltelijke) vrijstelling of verlaagde tarieven verleent.

Volledig salderen van de kale prijs van unit daar zitten wel degelijk problemen, wat betreft tijd van verbruik en opwek, transportcapaciteit en met meer wind en zonne stroom in de electriciteits mix verandert de marktprijs in de tijd. Als ook dat er geen gelijk speelveld, als consument kunnen alleen nog onze PV-opwek
buiten eigen direct verbruik kwijt raken, vanwege energieleverancier verplicht is deze te accepteren, vanwege zonnewiedes/parken die bij een marktprijs van 0,1ct/kWh nog steeds hun opwek kunnen dumpen en nog steeds 7-12ct/kWh via SDE ontvangen afhankelijk waarvoor ze een projectbeschikking hebben ontvangen.

Transportcapaciteit , deze time of use afhankelijk maken was 10 jaar terug al conclusie uit de pilot JEM1.0.
Voor netwerkbeheerder is dat last resort, omdat ze dan niet meer zeker van zijn of ze voor al geplande en uitvoering projecten / investeringen nog wel voldoende geld binnen krijgen omdat ze heel erg veel afhankelijk zijn van de consumenten die 15% van de transportcapaciteit benutten en vanwege de verstrekte kwantum kortingen voor grote hoeveelheden, die laatste zijn ze nu aan het afbouwen zijn.

Op moment de marktprijs sneller fluctueert dan de contractprijs dan ontstaat er langzaam onnodig rondpompen van geld, als je kosten van transport er niet uithaalt.
Onbalanskosten zou je er ook nog eens apart uit kunnen halen en als kwaliteits indicator gebruiken of wel rapportcijfer voor de energieleverancier, hoe goed je afbent om die als leverancier te hebben.

• Snarfie31
Domba schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:41:
@Snarfie31 Huidige salderen is 2 delen een overheidsdeel met energiebelasting die per unit (unit=kWh) en een markt/energieleverancier deel (kale prijs van de unit)
ACM ging simpel gezegd hier ook mee in de fout met hun berekening die daarna een belangrijke rol speelt bij de behandeling door deze 2 niet uit elkaar te houden.

EB is een politieke keuze, deze kan je prima inzetten voor sturing, naar tarief van wat consumenten per unit betalen, wordt voor andere doelgroepen en gebruik ca 8 miljard aan (gedeeltelijke) vrijstelling of verlaagde tarieven verleent.

Volledig salderen van de kale prijs van unit daar zitten wel degelijk problemen, wat betreft tijd van verbruik en opwek, transportcapaciteit en met meer wind en zonne stroom in de electriciteits mix verandert de marktprijs in de tijd. Als ook dat er geen gelijk speelveld, als consument kunnen alleen nog onze PV-opwek
buiten eigen direct verbruik kwijt raken, vanwege energieleverancier verplicht is deze te accepteren, vanwege zonnewiedes/parken die bij een marktprijs van 0,1ct/kWh nog steeds hun opwek kunnen dumpen en nog steeds 7-12ct/kWh via SDE ontvangen afhankelijk waarvoor ze een projectbeschikking hebben ontvangen.

Transportcapaciteit , deze time of use afhankelijk maken was 10 jaar terug al conclusie uit de pilot JEM1.0.
Voor netwerkbeheerder is dat last resort, omdat ze dan niet meer zeker van zijn of ze voor al geplande en uitvoering projecten / investeringen nog wel voldoende geld binnen krijgen omdat ze heel erg veel afhankelijk zijn van de consumenten die 15% van de transportcapaciteit benutten en vanwege de verstrekte kwantum kortingen voor grote hoeveelheden, die laatste zijn ze nu aan het afbouwen zijn.

Op moment de marktprijs sneller fluctueert dan de contractprijs dan ontstaat er langzaam onnodig rondpompen van geld, als je kosten van transport er niet uithaalt.
Onbalanskosten zou je er ook nog eens apart uit kunnen halen en als kwaliteits indicator gebruiken of wel rapportcijfer voor de energieleverancier, hoe goed je afbent om die als leverancier te hebben.
Even kort door de bocht is deel van het probleem dat zeg maar zonneweides gebruikmaken van de gunstige SDE regeling die ze nu aan het afbouwen zijn. Tevens is het probleem opslag die met de huidige batterijen onbetaalbaar is. Indien iedereen met PV zeg een 50kwh batterij thuis als opslag gebruikt kan je dus al een aanzienlijk deel electra bufferen en later gebruiken metname s'avonds tot in de ochtend van zeg maart tm october schat ik. Wat ik zie in batterij prijzen die gaan per kWh redelijk snel om laag dacht iets van 30 kwh voor bijna 17 a 18.000 euro.

https://eigenstroomopslaa...gk-7a64N90bUaAu2CEALw_wcB

was tot voor kort met die Tesla wall ruim het dubbele 3 a 4 jaar geleden. Mijn punt is dat indien die batterij ontwikkeling zich voorzet zoals hierboven je een >30 a 40 kwh batterij over 10 jaar voor 2.000 euro wellicht al kan kopen. Maar dan is het handig ivm onze Co2 doelstellingen om Nederland tegen die tijd vol met PV op daken te hebben salderingsregeling is dan een goedkope optie om dat te bereiken.

En ja jouw argumenten zijn reëel en ik vermoed kunnen op termijn met behulp van verbeterde maar vooral betaalbare batterij technology tegen die tijd deels opgelost worden. In de tussentijd moet er toch wat op te vinden zijn met wat goeie wil. Ik ben geen technische specialist maar ik vind nergens aan de hand van commerciële batterij prijs en kwh capaciteit ontwikkeling dergelijke plannen in detail gebaseerd op schaal grote (zeg 5 miljoen huishoudens x 40 kwh aan batterij capaciteit op exelsheetje) uitgewerkt. Desnoods verplicht PV bezitters tegen die tijd een dergelijke betaalbare batterij aan te schaffen.

Op die manier kan de politiek met enige risico plannen maar vooral inzichtelijk maken om voordelig onze Co2 doelstellingen te halen. Het is maar een suggestie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:19
Snarfie31 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:41:
[...]

Mijn waardeloze stroom is waardeloos gemaakt door de overheid die geen cm vooruit denkt door niet te investeren in het electra netwerk (tot voor kort) maar wel met mooie beloftes doet om ons particulieren miljarden te doen investeren. Ik begrijp dat het maar om een paar
dagen maar per jaar gaat. En tja het is altijd moeilijk te discussiëren met mensen die geen PV hebben liggen dat vermoed ik. Gewoon 2x niet op vacantie gaan en ze liggen op je dak. Keuzes maken. ;)
Hier26 panelen en ben voorstander van afschaffen salderingsregeling.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Wozmro
Zelfs een 50kWh batterij zal grotendeels leeg zijn in de maanden januari en december in een woning met gemiddeld dak.

En 50kWh lijkt veel, is het ook in een huishoudelijke context, maar is miniscuul in vergelijking met de grote batterijparken die nu in opbouw en in de planning zitten bij de grote spelers.

Dus je batterijcapaciteit ter beschikking stellen aan de netbeheerder of je energieleverancier zal steeds minder interessant worden.

Binnen een paar jaar kost energie 1 á 2 €c/kWh en betalen we in de praktijk enkel nog netkosten en belastingen.

• Snarfie31
Wozmro schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:50:
Zelfs een 50kWh batterij zal grotendeels leeg zijn in de maanden januari en december in een woning met gemiddeld dak.

En 50kWh lijkt veel, is het ook in een huishoudelijke context, maar is miniscuul in vergelijking met de grote batterijparken die nu in opbouw en in de planning zitten bij de grote spelers.

Dus je batterijcapaciteit ter beschikking stellen aan de netbeheerder of je energieleverancier zal steeds minder interessant worden.

Binnen een paar jaar kost energie 1 á 2 €c/kWh en betalen we in de praktijk enkel nog netkosten en belastingen.
Had de indruk dat een betaalbare batterij technology (grote batterijparken) nog niet in beeld is. Maar als jou voorspelling over een paar jaar uitkomt dan teken ik daarvoor. d:)b. Vrees alleen dat ze dat niet voor 1 a 2 cent gaan verkopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Snarfie31 op 28-12-2023 14:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Snarfie31 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:38:
[...]

Even kort door de bocht is deels van het probleem dat zeg maar zonneweides gebruikmaken van de gunstige SDE regeling die ze nu aan het afbouwen zijn. Tevens is het probleem opslag die met de huidige batterijen onbetaalbaar is. Indien iedereen met PV zeg een 50kwh batterij thuis als opslag gebruikt kan je dus al een aanzienlijk deel electra bufferen en later gebruiken metname s'avonds tot in de ochtend van zeg maart tm october schat ik. Wat ik zie in batterij prijzen die gaan per kWh redelijk snel om laag dacht iets van 30 kwh voor bijna 17 a 18.000 euro.

https://eigenstroomopslaa...gk-7a64N90bUaAu2CEALw_wcB

was tot voor kort met die Tesla wall ruim het dubbele 3 a 4 jaar geleden. Mijn punt is dat indien die batterij ontwikkeling zich voorzet zoals hierboven je een >30 a 40 kwh batterij over 10 jaar voor 2.000 euro wellicht al kan kopen. Maar dan is het handig ivm onze Co2 doelstellingen om Nederland tegen die tijd vol met PV op daken te hebben salderingsregeling is dan een goedkope optie om dat te bereiken.

En ja jouw argumenten zijn reëel en ik vermoed kunnen op termijn met behulp van verbeterde maar vooral betaalbare batterij technology tegen die tijd deels opgelost worden. In de tussentijd moet er toch wat op te vinden zijn met wat goeie wil. Ik ben geen technische specialist maar ik vind nergens aan de hand van commerciële batterij prijs en kwh capaciteit ontwikkeling dergelijke plannen in detail gebaseerd op schaal grote (zeg 5 miljoen huishoudens x 40 kwh aan batterij capaciteit)(exelsheetje) uitgewerkt. Desnoods verplicht PV bezitters tegen die tijd een dergelijke betaalbare batterij verplicht aan te schaffen.

Op die manier kan de politiek met enige risico plannen maar vooral inzichtelijk maken om voordelig onze Co2 doelstellingen te halen. Het is maar een suggestie.
Er zijn altijd meerdere belangen in een complexe zaak als deze.

Saldering had destijds nut voor de overheid om de energietransitie te versnellen. Momenteel zijn er zoveel zonnepanelen, particulier en zakelijk, dat het serieuze problemen geeft met de verdeling van elektriciteit, netcongestie, bouwprojecten die stop worden gelegd omdat het elektriciteitsnet op die plek meer vraag en/of aanbod niet aan kan. Dat is geen goede situatie.

Het lijkt er op dat zowel de overheid als netbeheer het stoppen van salderen (of geruchten daar over) wil gebruiken om de uitrol van zonnepanelen wat te remmen, te vertragen. Niet voor het belang van particulieren, ook niet om ze te plagen, maar omdat de boel nu vastloopt.

Dat wil niet zeggen dat ze niet de noodzaak zien van meer zonnepanelen etc., maar dat dat nu domweg niet lukt. Dus gaan ze de boel wat remmen.

Naar mijn mening is het doordrammen van hybride warmte-installaties oa gelegen in dezelfde oorzaak. Niet voldoende capaciteit (het net, vooral in winter, plus mensen om het te veranderen) en geschikte huizen (niet voldoende geïsoleerd en te weinig mensen om dat nu ineens op te lossen). Wat gasverbruik in de winter komt ze voor nu beter uit. Los van of dat in het belang is van de mensen die het kopen.

Er wordt dus een pas op de plaats gemaakt en geroeid met de riemen die er zijn.

Batterijen lijken een logische keuze om problemen die er zijn op te lossen, en gedeeltelijk is dat natuurlijk ook zo. Maar er zijn grote twijfels bij, oa de netbeheerders of thuisbatterijen wel gaan helpen. De netbeheerders vermoeden dat het gebruik van batterijen door particulieren op dit moment juist zou kunnen bijdragen aan het probleem van netcongestie, en daar zit niemand op te wachten. Ik verwacht om die reden dan ook dat er voorlopig echt geen subsidie zal komen op batterijen voor particulieren.
Subsidie wordt nooit gegeven om mensen te helpen, het wordt gegeven om mensen zover te krijgen dat ze dat gaan doen wat de overheid wil dat ze doen.

Wel begint men nu voorzichtig batterijen toe te passen, grootschalig, gecontroleerd, waar het nuttig kan zijn.

Dit is wat ik denk. Uiteraard ben je volledig vrij om het naast je neer te leggen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oilman
Snarfie31 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 07:34:
Door die investering is de Co2 doelstelling/reductie ook structureel beter geworden. Als je salderen ongemoeid laat word er nog veel meer geïnvesteerd wat kan leiden tot zeg 5 mln huishoudens (BBB doelstelling) die met salderen in hun eigen energiebehoefte kunnen voorzien. In de tussentijd zal wellicht de batterij ontwikkeling zich sterk ontwikkelen. En als ik over 10 a 15 jaar een 30 kwh batterij voor minder dan 2000,- euri kan aanschaffen hebben we echt een reele duurzame oplossing. Regeren is vooruit zien en daar schort het aan oa door geen (deugdelijk) risico analyse toekomst visie en het electra netwerk mbt PV niet tijdig aan te passen. Gelukkig worden er nu forse investeringen gedaan die in de tiental miljarden lopen door oa Stedin en andere netwerk bedrijven. Bovenstaande (Salderen) is natuurlijk voor de commerciële electrisiteits bedrijven een nachtmerrie (maar ook een bedrijfs risico) die al per definitie niks te zoeken hebben bij het exploiteren van een nuts functie bedrijfstak.

ACM en politiek leg dat nou even aan ze uit dat salderen een bedrijfs risico is en verbiet ze omdat door te schuiven naar ons particulieren met maandelijkse boetes.
Las trouwens hier ergens op tweakers dat boetes opleggen juridische alleen door overheid instanties mag worden gedaan niet commerciële electra bedrijven. Toch een taak van de ACM omdat uit te zoeken.!!
Kosten in rekening brengen is iets anders als een boete. Dat jij het een terugleverboete wilt noemen is je goed recht, maar laat de ACM de tijd ergens anders aan gaan besteden.

Als ik de laatste reacties van je even samenvat dan is de overheid, politiek, ACM en energiebedrijven allemaal kut. Realiseer je je wel dat we als consument al jarenlang van veruit de meest gunstige regeling in Europa hebben kunnen profiteren met zonnepanelen? In veel landen mag je (of mocht je tot voor kort) niet eens terugleveren.
Het is al jaren duidelijk dat het salderen afgebouwd zou worden, het enige waar de politiek in faalt is het ook daadwerkelijk in gang zetten met als gevolg dat marktpartijen een uitweg zijn gaan zoeken.

Oftewel gewoon afschaffen dat salderen en bijv een bepaalde terugleververgoeding garanderen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar als we het pad van eindeloos salderen halsstarrig vast blijven houden dan gaat het ergens in de Alpen mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
Sjamo schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:06:
[...]

Er zijn altijd meerdere belangen in een complexe zaak als deze.

Saldering had destijds nut voor de overheid om de energietransitie te versnellen. Momenteel zijn er zoveel zonnepanelen, particulier en zakelijk, dat het serieuze problemen geeft met de verdeling van elektriciteit, netcongestie, bouwprojecten die stop worden gelegd omdat het elektriciteitsnet op die plek meer vraag en/of aanbod niet aan kan. Dat is geen goede situatie.

Het lijkt er op dat zowel de overheid als netbeheer het stoppen van salderen (of geruchten daar over) wil gebruiken om de uitrol van zonnepanelen wat te remmen, te vertragen. Niet voor het belang van particulieren, ook niet om ze te plagen, maar omdat de boel nu vastloopt.

Dat wil niet zeggen dat ze niet de noodzaak zien van meer zonnepanelen etc., maar dat dat nu domweg niet lukt. Dus gaan ze de boel wat remmen.

Naar mijn mening is het doordrammen van hybride warmte-installaties oa gelegen in dezelfde oorzaak. Niet voldoende capaciteit (het net, vooral in winter, plus mensen om het te veranderen) en geschikte huizen (niet voldoende geïsoleerd en te weinig mensen om dat nu ineens op te lossen). Wat gasverbruik in de winter komt ze voor nu beter uit. Los van of dat in het belang is van de mensen die het kopen.

Er wordt dus een pas op de plaats gemaakt en geroeid met de riemen die er zijn.

Batterijen lijken een logische keuze om problemen die er zijn op te lossen, en gedeeltelijk is dat natuurlijk ook zo. Maar er zijn grote twijfels bij, oa de netbeheerders of thuisbatterijen wel gaan helpen. De netbeheerders vermoeden dat het gebruik van batterijen door particulieren op dit moment juist zou kunnen bijdragen aan het probleem van netcongestie, en daar zit niemand op te wachten. Ik verwacht om die reden dan ook dat er voorlopig echt geen subsidie zal komen op batterijen voor particulieren.
Subsidie wordt nooit gegeven om mensen te helpen, het wordt gegeven om mensen zover te krijgen dat ze dat gaan doen wat de overheid wil dat ze doen.

Wel begint men nu voorzichtig batterijen toe te passen, grootschalig, gecontroleerd, waar het nuttig kan zijn.

Dit is wat ik denk. Uiteraard ben je volledig vrij om het naast je neer te leggen :)
Nee hoor ik leg niks naast me neer goede argumenten altijd welkom. Ik ben niet zozeer van salderen ten koste van alles te behouden maar wel van gedegen inzichtelijk maken van de huidige situatie ( overheid oa niet tijdig geanticipeerd op netwerk capaciteit) hoe we daar gekomen zijn en hoe we dat in de toekomst gaan oplossen (oa beter bestuur) en inacht nemen van onze Co2 doelstellingen zonder grip op kosten voor particulieren te verliezen mbt op een nuts functie wat energie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:27
Zelf denk ik (en daar hou ik bij mijn volgende auto 100% rekening mee) dat dit:

https://www.youtube.com/w...l=NuvveHoldingCorporation

de toekomst gaat worden.

Dit lost namelijk veel problemen op:

- Energie leveranciers kunnen niet meer klagen over "toeleggen op salderen"
- Je ontlast het "grote" netwerk omdat er veel meer is opgevangen in kleinere buffers (samen HEEL groot)
- Jouw "voor de meter weg kWh-tjes" gaat flink toenemen. (er zijn op tweakers al modellen) (exit salderen)
- Stimulans is dan GROOT, omdat je zelf kunt sturen /besparen
- Je gaat dan geld kríjgen ipv dat energie leveranciers jou boetes zouden laten betalen.
- Je kan kWh-tjes verhuizen /overhevelen (salderen) naar bv je buren, of een paar straten verderop.

- ik denk dat er genoeg tweakers zijn die nog meer voordelen kunnen ophoesten

nadelen:
- Omdat energieleveranciers geen (standhoudende) argumenten meer hebben voor boetes,
gaan ze ongehinderd door de politiek, wéér andere pluk-bronnen bedenken.

- Er komt een "weet-ik-veel" boete van energieleveranciers,
omdat ze inkomsten mislopen door sterke verlaging kWh-tjes afzet gebied

- Investering is best hoog en haast niet te doen voor de kleine portemonnee,
dus zal de overheid iets moeten opzetten om dit in gang te brengen.

Als ik EV-database check, is er nog niet veel keuze om dit op te starten.
Zelfs als je hier V2G en V2H aanvinkt zitten er nog voertuigen tussen met:
"nu-even-niet" of komt er aan.... en we weten allemaal wat dat "komt er aan" waard is.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:08
Snarfie31 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:41:
[...]

Jouw stroom is waardeloos geworden in de zomer door het grote succes van de salderingsregeling. Als de salderingsregeling weg is krijg je gewoon de marktprijs. Die zal iets meer zijn dat de huidige TLV. Laat de markt zijn werk maar doen. Er zal concurrentie genoeg zijn met veel maatschappijen. Zul je zien hoeveel jouw stroom in de zomer waard is.

En over het moeilijke discussiëren met mensen die geen PV hebben, kan ik alleen maar zeggen dat er een deel van de mensen met PV compleet verslaafd is aan de subsidieregeling. Van alles wordt er bijgehaald.

Trouwens ik heb gewoon PV op het dak liggen. Ik saldeer ook maximaal. Alle opwek ( ruim 4000 kWh) wordt gesaldeerd, omdat mijn verbruik hoger is.
Ik ben ook weer in de markt voor meer paneeltjes. Alleen heb ik daar niet zo'n geschikt dak meer voor.
Ik heb het advies van deze site ook gebruikt. Gewoon dak vol.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@Snarfie31 Een thuisaccu, commerciele zijn nog al prijzig, maar het komt ook met meer verbruik door eigenverbruik en verliezen, Je krijgt dan ook echt verschillende groepen consumenten, die geen dakruimte hebben (flats/appartementen) , die met beperkte ruimte (rijtjes woningen) en die met voldoende dakruimte voor PV.
Maar nog steeds moet je regelen dat consumenten ook kunnen invoeden.
De energieleveranciers verzinnen anders weer iets als een vaste thuisaccukosten of alleen speciale contracten als je een thuisaccu hebt.
Ze hoeven alleen een modelcontract aan te bieden welke een wettelijke basis heeft en omdat ze daar geen vaste terugleveringskosten mogen berekenen verhogen ze de vaste leverkosten , we hebben al de eerste die opgeschroeft heeft van <100 euro naar >700 euro om te voorkomen dat maar 1 klant met PV ontsnapt aan de teruglever boete die alleen kleinverbruikers betalen., Bij een ander als je dynamisch contract hebt wordt je daaruit uitgeknikkert op moment je PV krijgt om extra kostenpost maar op je energierekening te krijgen.
ACM kan alleen toezicht houden wat in de wet staat omdat juridisch houdbaar moet zijn (als deze niet tijdig zwakheden rapporteert) en het een teveel kapstok wetgeving is vanwege een wijziging zoveel tijd kost, dan breekt dat op als te veel in onderliggende regelgeving wordt geregeld.

Heb je alleen al een voldoende grote accu met PV om tussen PV opwek periode te overbruggen, dan geen of nauwelijks nog afname tussen April en September, maar wel teruglevering, iets waar energieleverancier nu al niet mee uit te voeten kunnen, vanwege eigen opwek met SDE die ze al heel moeilijk kwijt raken. dat gaan ze zeker in het stookseizoen als je moet afnemen, aan je door belasten.
Er blijft te weining volume verplaatsing over dat zoveel energieleveranciers van kunnen bestaan.
Dat volume gaat ook nog verder na beneden, Nederland moet nog steeds de verplichte EU peer to peer levering invoeren, al je ziet hoeveel lobby er is om die zo onaantrekkelijk te maken.

Ik heb een thuisaccu, ik kan makkelijk 1 peer to peer op sleeptouw nemen , door P1 poort uitlezing van peer aan mijn Home assistent toe te voegen en nog rendabel niet alleen vanwege de extra afzet mogelijkheid, maar ook energieleveranciers hebben hun overhead en kosten niet in de hand gehouden. Ik zal zoals huidige systeem is nog steeds een tussenpersoon nodig hebben die de programmaverantwoordelijkheid regelt, voor de netbalans, als die niet te absurd duur is , kan het nog steeds met de marges waar tradionele energieleveranciers meerekenen.

Anders kijk eens in een paar jaarverslagen, hoeveel personeel ze hebben ingekrompen in 2022 toen huishoudens op de rem trapte en ~25% minder afnamen vanwege de hoge energierekeningen van de energiecrisis.

Voor grid accu's is maar ruimte voor een paar GW voor de spoeling te dun wordt.
(Tennet heeft voor 10x zoveel aanvragen dan er op kostenprognose ruimte zou zijn, die kunnen alleen bestaan als er opzettelijk extra onkosten dan noodzakelijk worden veroorzaakt dat de poeling niet te dun wordt voor die extra capaciteit) Zulke grote projecten hebben ook zwaar met levertijden te maken en bouwtijd van al snel 1-2jaar)

Een accu naast een windmolen of zonnepark die een aansluiting heeft op 50% die kan ook direct op een energie hub met een groepsaansluiting en zal ook gebeuren omdat we nog jaren gebrek hebben aan transportcapaciteit.
Als huishoudens zitten we twee spannings niveau lager op laagspanning, we kunnen alleen het middenspannings/ hoogspanningstation ontlasten, maar dat is maar beperkt, vanwege afbouw salderen EB en vanwege je EB niet meer geheel tegen elkaar kunt weg strepen krijg je ook nogeens direct met dubbele BTW te maken. De puinhoop van 2 verschillende regelingen (salderen & SDE) op het zelfde net

• Domba
  • Nu online
Sjamo schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:06:
[...]

We hebben al een wijk waar hybride wel geplaatst mag worden, maar niet gebruikt, het loopt nu al spaak met die alvast overstappen op hybride warmtepomp voordat het vanaf 2026 verplicht wordt
Hydride is ook lobby dat netwerkbeheerders niet versnelt een gasnetwerk in een wijk hoeven af te schrijven als ook een wijk niet massaal overstapt op inductie koken war het elektranet niet op berekend is.
Maar ook praktisch, laagspanning is nog ontworpen op veel op 1500W gelijktijdigheid en dat is al opgerekt waar het kan en niet alle 14 000 wijken kunnen gelijktijdig verzwaard worden of in 1 of 2 jaar.
Het is zover opgerekt , dat je deze al in donker kunt zetten met een stapel diepvries pizza's deur voor deur langs te gaan en vragen om deze bepaalde tijd in de oven te schuiven. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:15
computerjunky schreef op donderdag 28 december 2023 @ 02:34:
[...]

Het kost slechts een paar miljard en neemt de grootste belemmering voor elektrificatie weg. Er is geen goedkopere oplossing.
Er is zeker wel een goedkopere oplossing. Net als bij andere maatregelingen (warmtepomp, isolatie, HR++ glas) een aanschafsubsidie hanteren.

Ik en met mij vele andere hebben inmiddels meer "subsidie" bij elkaar gesaldeerd dan de panelen hebben gekost. Dat lijkt mij onnodig.

Ik zie niet in waarom we subsidie verstrekken per ingevoede kWh. Dat kan simpeler en goedkoper met een hele hoop voordelen ten opzichte van een salderingsregeling. Die heb ik eerder al eens gedeeld: denneappel in "De toekomst van salderen"

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:37

nwagenaar

God, root. What's the differen

Gerardus1956 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:30:
[...]
Jouw stroom is waardeloos geworden in de zomer door het grote succes van de salderingsregeling. Als de salderingsregeling weg is krijg je gewoon de marktprijs. Die zal iets meer zijn dat de huidige TLV. Laat de markt zijn werk maar doen. Er zal concurrentie genoeg zijn met veel maatschappijen. Zul je zien hoeveel jouw stroom in de zomer waard is.
De salderingsregeling heeft amper of geen invloed op de Europese marktprijzen, de EPEX/ENDEX prijzen met bijbehorden speculatie bepalen de marktprijs voor zowel stroom als gas ongeacht of dit in de winter of zomer is. Daar zijn de uiteindelijke prijzen vanuit de energiemaatschappijen voor consumenten ook daadwerkelijk op gebaseerd.

De invloed van private PV-installaties in Nederland (en Europa) is daarbij een druppel op de gloeiende plaat ten opzichte van het aantal commerciele PV-opstellingen en windmolen parken die in de afgelopen jaren (vanuit de energietransitie) als paddestoelen uit de grond zijn gestampt.

Deze hebben aanzienlijk meer invloed op de marktprijzen. Kijk voor de grap naar het bedrag per KwH in de afgelopen dagen; door toenemende wind heb ik meerdere uren € 0,00 excl. (€ 0,17/KwH incl. BTW en belastingen betaald) icm dynamisch energie contract terwijl ik vandaag 0 KwH heb opgewekt ;)

Mijn Neo Geo MVS collectie

• Domba
  • Nu online
denneappel schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:51:
[...]
Er is zeker wel een goedkopere oplossing. Net als bij andere maatregelingen (warmtepomp, isolatie, HR++ glas) een aanschafsubsidie hanteren.
En hoe wil je de invoeding regelen, de terugleverboete gaat echt niet weg
De energieleverancier heeft keuze uit electriteit van PV met SDE subsidie en die van huishoudens?
Aanschafsubsidie is niet de hele investering , de rest moet huishouden bij elkaar sprokkelen op een of andere manier en daar is eigenverbruik niet voldoende, zeker niet als je het afzet tegen geen PV en een dynamisch contract nemen.
Je mag het mij voorreken voor geheel zonder salderen,
Ik en met mij vele andere hebben inmiddels meer "subsidie" bij elkaar gesaldeerd dan de panelen hebben gekost. Dat lijkt mij onnodig.
Op deze woning liggen ze nu pas 1,5 jaar.
Niet iedereen zal ook gelijk een stevige thuisaccu aanschaffen
Ik zie niet in waarom we subsidie verstrekken per ingevoede kWh. Dat kan simpeler en goedkoper met een hele hoop voordelen ten opzichte van een salderingsregeling. Die heb ik eerder al eens gedeeld: denneappel in "De toekomst van salderen"
En posting waar je naar verwijst, punt 6 netcongestie, dat het land op slot zit is voornamelijk vanwege netcongestie voor afname en meeste voor tussen 16 en 20 uur, de eerste uren worden alleen maar erger als huishoudelijke invoeding verdwijnt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gAzu
  • Laatst online: 14-09 13:41
Kennelijk hoeft de overheid maar 4,3 miljard bij te passen wegens het prijsplafond ipv de begrote 23,5 miljard.

Nu denk ik dat mensen met zonnepanelen weinig tot geen (als ze netto meer invoeden dan verbruiken) gebruik van het prijsplafond hebben gemaakt.

Daar hoor je dan weer niemand over.

Tot begin dit jaar zagen de energieleveranciers er kennelijk geen been in absurt hoge vergoedingen te bieden voor terugleveren, vaak zelfs gelijk aan kale levertarief.

Kennelijk is er iets fundamenteels veranderd waardoor sommige leveranciers in de problemen komen.
Zou het iets te maken kunnen hebben met de nieuwe manier waarop de onbalanskosten nu verrekend worden?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
gAzu schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:03:
Kennelijk hoeft de overheid maar 4,3 miljard bij te passen wegens het prijsplafond ipv de begrote 23,5 miljard.

Nu denk ik dat mensen met zonnepanelen weinig tot geen (als ze netto meer invoeden dan verbruiken) gebruik van het prijsplafond hebben gemaakt.

Tot begin dit jaar zagen de energieleveranciers er kennelijk geen been in absurt hoge vergoedingen te bieden voor terugleveren, vaak zelfs gelijk aan kale levertarief.

Kennelijk is er iets fundamenteels veranderd waardoor sommige leveranciers in de problemen komen.
Zou het iets te maken kunnen hebben met de nieuwe manier waarop de onbalanskosten nu verrekend worden?
Waarschijnlijk wel, met dank aan de ACM. En waar kunnen de energieleveranciers dat dan op verhalen? Natuurlijk niet op de grote zonneweides en windmolenparken met een gegarandeerde TLV. Dus dan maar op de particuliere zonnepaneelbezitter. Ook al zijn die maar voor een klein deel de schuldige. Als je het maar hard genoeg roept gaan de mensen het wel geloven. Ook de politiek werkt er lekker aan mee. En straks vol ongeloof roepen hoe het toch mogelijk is, dat we de milieudoelstellingen van 2030 niet gehaald hebben.

Voor mijn gevoel moeten we de salderingsregeling mooi in stand houden en dat daardoor de prijzen in de zomer nog vaker negatief gaan worden. Dan komt er een mooie businesscase voor partijen om wijkaccu's in te zetten.

• Domba
  • Nu online
gAzu schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:03:

Het heeft zeker bijgedragen.

Het is ook een roller coaster, corona periode gevolgd door de energiecrisis,
Waarin kleinverbruikers flink op de rem hebben getrapt en ~25% minder verbruiken.
Als ook dat er een record aan opwek is bijgekomen.
Het gemiddelde ongewogen of profiel kale kWh prijs van rond 20ct in 2022, naar onder 10 ct gemiddeld is zakt, in 2023
Het aantal negatieve day a head uren, van 85 naar 300+ uren en nog eens zelfde aantal tussen 0-1ct/kwh is opgelopen.
Dan is nieuwe onbalanskosten omslag ook een dreun als je sinds 2016 nog helemaal geen rekening hebt gehouden met teruglevering
Het is een tussen oplossing naar allocatie 2.0 en ik denk belangrijkste reden je als PV bezitter nog nauwelijks een meer jarig vast contract kunt vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 14:11
denneappel schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:51:
[...]

Je moet het ook niet als alleenstaand zonnepaneel item zien maar als onderdeel van de gehele vergroening en dan verdien ik die extra 10k investering die er nodig is toch wel graag terug. dus zonnepanelen+ de installatie en aanschaf van warmtepomp en boiler. en dat gaat zonder salderen nooit gebeuren en dus is salderen de enige valide maatregel waarmee we goedkoop kunnen vergroenen. En van die 10k aan aanschaf gaat er dan ook weer een deel de staatskas in wat dus wat salderen compenseert.

Als je echt wil muggenziften en ook rekening houd met rente op mijn spaargeld vs terugverdienen als het op mijn dak ligt en in de tuin staat is de rente alleen over 15 jaar al goed voor 5000 euro rent met de huidige stand. Effectief kost de investering dus 15k ipv 10k. en dat terwijl mijn hele gasrekening + vastrecht nu 660 euro is en volgens jaar 720.
Bijna niet terug te verdienen zonder volledig verbruik salderen en als je rekening houd met rente kost het gewoon 4-5k.

Echt een aanschaf subsidie is voor veel situaties gewoon in de verste verte niet voldoende zeker niet als de opwek zonnepanelen in de winter nul is en je voor de zomer boetes moet gaan betalen waardoor netto je panelen tientjes per jaar gaan opleveren en de terugverdientijd enorm lang word. Ik heb immers al eigen gebruik dekkende panelen meer zou er alleen komen voor vergroenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:43
computerjunky schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 01:04:
Je moet het ook niet als alleenstaand zonnepaneel item zien maar als onderdeel van de gehele vergroening en dan verdien ik die extra 10k investering die er nodig is toch wel graag terug. dus zonnepanelen+ de installatie en aanschaf van warmtepomp en boiler. en dat gaat zonder salderen nooit gebeuren en dus is salderen de enige valide maatregel waarmee we goedkoop kunnen vergroenen.
Wat er wellicht niet gebeurt zonder salderen is de aanschaf van de zonnepanelen. Wat betreft het vervangen van gas verandert er niets, behalve dat eventueel de rekening ergens anders terecht komt.

Er komen vanzelf meer verplichtingen om geen gas meer te gebruiken. De meeste mensen doen net alsof ze in 2050 nog rustig met gas hun woning kunnen verwarmen en gaan dan rekenen. Maar dat is natuurlijk niet zo. Het is hoogstens de vraag of je nu investeert of 10 of 20 jaar wacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-11-2024
My 2 cents:
Er moet een compromis gevonden worden tussen energiebedrijven en consumenten. Salderen stimuleert pv en dus vergroening, een bewezen concept hebben we ervaren. Energiebedrijven hebben hier een belangrijke rol in en ondervinden hier schade van, of je dit persoonlijk nou wel of niet terecht vind. Ik vind daar ook wat van.

Dus salderen houden met aanvaardbare risico's voor energiebedrijven is het concept waar we naar zoeken.
Wat m.i. het compromis zou kunnen zijn is dat salderen verplicht gehandhaafd blijft tot maximaal 0. Alles wat je meer levert komt ten goede van je electriciteitsbedrijf en dient ter compensatie voor de "geleden schade". Het staat bedrijven uiteraard vrij om wél een tlv te bieden wanneer hun bedrijfsmodel dit toestaat.
Consumenten betalen hiermee niks voor hun elektra, maar "verdienen" er óók niks meer mee. Tvt is hiermee wel geborgd acceptabel om pv te stimuleren zonder subsidies.

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
ErikVers schreef op donderdag 28 december 2023 @ 08:12:
[...]

@klump4u

Ik kan uit zeer betrouwbare bron bevestigen dat de prijzen aardig door t ijs waren gezakt. Laatste twee maanden al wel stabiel. Mijn eigen inschatting is dat de bodem bereikt is. Markt trekt ook weer klein beetje aan tov derde kwartaal is vierde kwartaal een paar procenten beter bij mij.

Zo hoog (€1,40/wp) ze in t voorjaar waren zo laag (€0,70/wp) zijn ze nu. En dat is vanuit mijn eigen offerte program bij zelfde merken en plaatsing. Zie link in mijn voetnoot waar je het zelf kan uitrekenen met serie en micro op plat en schuindak 👍
Ja is dat de complete installatie?
Net een offerte gehad €1.30/wp (Inclusief 3 fase omvormer, en installatie thuis.) wel liets duurder dan mijn ouders eerst hadden. Maar €0.70/wp is nu actueel dan? compleet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
computerjunky schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 01:04:
[...]
Je moet het ook niet als alleenstaand zonnepaneel item zien maar als onderdeel van de gehele vergroening en dan verdien ik die extra 10k investering die er nodig is toch wel graag terug. [...]

... en dat terwijl mijn hele gasrekening + vastrecht nu 660 euro is en volgens jaar 720.
Bijna niet terug te verdienen zonder volledig verbruik salderen en als je rekening houd met rente kost het gewoon 4-5k.
Als je totale energierekening zo laag is dus gebruik je heel weinig gas? In dit geval zijn er andere huishoudens waar er veel meer CO2 besparing mogelijk is door een warmtepomp te installeren, en daar rendeert het ook sneller.

Uiteindelijk is het een kwestie van stijgende gasbelasting hoe snel je het terugverdient. Maar huishoudens >1000 kuub gas per jaar kunnen ruim 1000 euro per jaar besparen door gasloos te gaan dus die verdienen het binnen 10 jaar terug. Bij hybride zijn zowel investering als besparing lager maar ook OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
phicoh schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:56:
[...]
De meeste mensen doen net alsof ze in 2050 nog rustig met gas hun woning kunnen verwarmen en gaan dan rekenen. Maar dat is natuurlijk niet zo. Het is hoogstens de vraag of je nu investeert of 10 of 20 jaar wacht.
Bedoel kunnen als in mogen? Of als in verstandig zijn? Ik denk eerder dat mensen de terugverdientijd berekenen aan de hand van bijv huidige gasbelasting, maar dat die zal stijgen waardoor een WP sneller terugverdient dan je denkt. (En salderen niet nodig zal zijn, maar nu wel flink helpt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
DeWâl schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:13:
My 2 cents:
Er moet een compromis gevonden worden tussen energiebedrijven en consumenten. Salderen stimuleert pv en dus vergroening, een bewezen concept hebben we ervaren. Energiebedrijven hebben hier een belangrijke rol in en ondervinden hier schade van, of je dit persoonlijk nou wel of niet terecht vind. Ik vind daar ook wat van.

Dus salderen houden met aanvaardbare risico's voor energiebedrijven is het concept waar we naar zoeken.
Wat m.i. het compromis zou kunnen zijn is dat salderen verplicht gehandhaafd blijft tot maximaal 0. Alles wat je meer levert komt ten goede van je electriciteitsbedrijf en dient ter compensatie voor de "geleden schade". Het staat bedrijven uiteraard vrij om wél een tlv te bieden wanneer hun bedrijfsmodel dit toestaat.
Consumenten betalen hiermee niks voor hun elektra, maar "verdienen" er óók niks meer mee. Tvt is hiermee wel geborgd acceptabel om pv te stimuleren zonder subsidies.
En wát zou dan de drive moeten worden om zoveel mogelijk panelen te plaatsen?

iets wat hard nodig is om AL de woningen die níets (monumenten, flats, grachtenpanden etc etc.) kunnen plaatsen, te compenseren?

Want we zíjn het er toch over eens dat de transitie (lees minimaliseren dino-sappen)
zo snél mogelijk dóór moet racen?

Of verschillen we daarover van mening?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
mdvmine schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:21:
[...]

Als je totale energierekening zo laag is dus gebruik je heel weinig gas? In dit geval zijn er andere huishoudens waar er veel meer CO2 besparing mogelijk is door een warmtepomp te installeren, en daar rendeert het ook sneller.

Uiteindelijk is het een kwestie van stijgende gasbelasting hoe snel je het terugverdient. Maar huishoudens >1000 kuub gas per jaar kunnen ruim 1000 euro per jaar besparen door gasloos te gaan dus die verdienen het binnen 10 jaar terug. Bij hybride zijn zowel investering als besparing lager maar ook OK.
Die berekening van jou zou ik graag willen zien.. met de huidige! perikelen van:

boete's, staffels, opslagen, inkortingen, misgelopen bonussen overschakelen,
en als belangrijkste, WAT gaat de overheid doen /vastleggen en kan je ze daarop vertrouwen? etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-11-2024
Hansieo schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:27:
[...]

En wát zou dan de drive moeten worden om zoveel mogelijk panelen te plaatsen?

iets wat hard nodig is om AL de woningen die níets (monumenten, flats, grachtenpanden etc etc.) kunnen plaatsen, te compenseren?

Want we zíjn het er toch over eens dat de transitie (lees minimaliseren dino-sappen)
zo snél mogelijk dóór moet racen?

Of verschillen we daarover van mening?
Ik ben het helemaal met je eens vwb de dino-sappen! Maar wanneer heel NL duidelijkheid heeft over salderen en het uitermate lucratieve hierin zal dit een grote stimulans zijn voor degenen die wél het juiste dak hebben, en dat zijn er heel veel, om te investeren. Dat is de winst. Ik vrees dat we er anders niet uit gaan komen met z'n allen.

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
mdvmine in "De toekomst van salderen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:43
mdvmine schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:24:
Bedoel kunnen als in mogen? Of als in verstandig zijn? Ik denk eerder dat mensen de terugverdientijd berekenen aan de hand van bijv huidige gasbelasting, maar dat die zal stijgen waardoor een WP sneller terugverdient dan je denkt. (En salderen niet nodig zal zijn, maar nu wel flink helpt).
Het belangrijkste is denk ik mogen. Het gebruik van fossiele brandstoffen in de gebouwde omgeving moet fors omlaag. Verplichtingen om dat doel te behalen komen vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
Hansieo schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:32:
[...]
Die berekening van jou zou ik graag willen zien.. met de huidige! perikelen van:

boete's, staffels, opslagen, inkortingen, misgelopen bonussen overschakelen,
en als belangrijkste, WAT gaat de overheid doen /vastleggen en kan je ze daarop vertrouwen? etc etc.
Zonder salderen:
1000 kuub a 1,30 kost 1300 euro per jaar.
WP stroom 2500 kWh a 0,30 kost 750 per jaar.
Gas vaste lasten 300 euro per jaar (ongeveer).

Totale besparing is 1300 - 750 + 300 = 850 per jaar. OK geen 1000 in dit geval maar er ook niet ver vandaan. Punt is zonder salderen lukt het al bijna. Hoe meer gas je nu gebruikt, hoe meer je bespaart.

Eigen stroom van zonnepanelen kost ongeveer 10 cent.
Met salderen wordt het dan 1300 - 250 + 300 = 1350 per jaar. Ruim over de 1000 dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
mdvmine schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:41:
[...]
Zonder salderen:

Totale besparing is 1300 - 750 + 300 = 850 per jaar. OK geen 1000 in dit geval maar er ook niet ver vandaan. Punt is zonder salderen lukt het al bijna. Hoe meer gas je nu gebruikt, hoe meer je bespaart.

Met salderen wordt het dan 1300 - 250 + 300 = 1350 per jaar. Ruim over de 1000 dus.
Gaat dit over zonnepanelen of CV vervangen door een WP?
Niet iedereen heeft controle over zijn aansluiting , bijv huur, of legt zonnepanelen en neemt ook gelijk een WP.

Zo heb ik een vraag liggen of ze toestemming moet verlenen, van iemand die al heel zuinig is.
Verhuurder wil "gratis" 6 paneeltjes plaatsen ergens in 2024, het is wel zo dat dit meer punten kan geven en daarmee meer huur, maar geen directe huurverhoging, wel indirect . (andere constructie dan Wocozon)

Met salderen is het al niet meer eenvoudig, met energieleveranciers die meer rekenen voor klanten met PV,
(geen cashback, hogere vaste leveringskosten of een terugleverboete en voordeel is <25 euro op jaar basis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
My 2 cents:

Het compromis bestaat al heel lang: de energiecoöperatie.

Zelf ben ik al 17 jaar bij dezelfde coöperatieve leverancier. (Die dit jaar zijn 30 jarig bestaan viert).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 09:20

AMDFreak

Intel is zo..

Immutable schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:18:
[...]

Net een offerte gehad €1.30/wp (Inclusief 3 fase omvormer, en installatie thuis.) wel liets duurder dan mijn ouders eerst hadden. Maar €0.70/wp is nu actueel dan? compleet?
De 0,70wp ben ik ook nog niet tegen gekomen. Wellicht ook afhankelijk van de grote van je installatie.
Maar ik kom zeker wel veel offertes tegen van +/- 0,90wp op basis van een stringomvormer. SolarEdge/Enphase systemen zijn (uiteraard) hoger.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
Domba schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:16:
[...]
Gaat dit over zonnepanelen of CV vervangen door een WP?
Niet iedereen heeft controle over zijn aansluiting , bijv huur, of legt zonnepanelen en neemt ook gelijk een WP.
Dit ging over CV vervangen door WP in context van: "een WP is investering van 10k, en alleen met salderen terug te verdienen". Mee eens dat zonnepanelen terugverdienen een lastige keuze nu is, als je zuinig bent. Soms is dan de combi WP+zonnepanelen wel interessant, maar ligt aan verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
mdvmine schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:41:
[...]

Zonder salderen:

pjoew, érg kort door de bocht.....

what about:

- wát is je investering incl. WtP (die wil je beide terug)
- wát is je rente verlies (moet van je -winst- af)
- wát loop je mis aan bonussen OMDAT je panelen hebt?
- hóe hoog is je boete /staffel gewoon omdat je panelen hebt
- hóelang kan je nog salderen, en daarmee je "winst" in ziet storten.

kortom, je hebt nogal wat punten uit je plaatje gelaten. Bewust of ónbewust.

Vul deze puntjes even in, en je krijgt een heeuuul ander plaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Hansieo schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:35:
[...]

pjoew, érg kort door de bocht.....

what about:

- wát is je investering incl. WtP (die wil je beide terug)
- wát is je rente verlies (moet van je -winst- af)
- wát loop je mis aan bonussen OMDAT je panelen hebt?
- hóe hoog is je boete /staffel gewoon omdat je panelen hebt
- hóelang kan je nog salderen, en daarmee je "winst" in ziet storten.

kortom, je hebt nogal wat punten uit je plaatje gelaten. Bewust of ónbewust.

Vul deze puntjes even in, en je krijgt een heeuuul ander plaatje
Ik kom op een tvt van ca. 5.5 jaar op dit moment:
gas: 1275 m3/jaar
E-uit het net: 7800 kWh/jaar
E-in het net: 8300 kWh/jaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1yil4ucoGbTZryU0gQEiISt0ko=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2NWA8iw6v4Tn7AnMKcqWsUbt.png?f=user_large

Ik ben vast wel iets vergeten, maar het gaat om een idee te hebben. Ik ben daarbij uitgegaan, dat de gasketel en warmtpomp ongeveer dezelfde levensduur hebben. Tevens dat de warmtepomp incl. boiler zelf worden geplaatst en de gasketel niet.

Indien de gasprijzen hoger worden of de TLV boetes veel hoger, zal het er iets anders uitzien, maar het verschil zal geen jaren zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Jojan265 op 29-12-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:52

silverball

De wagen voor moderne mensen

Hou er ook rekening mee dat de infra die je aanpast voor een warmtepomp niet bij de volgende weer helemaal op de schop moet. (Denk aan leidingen omleggen, vvw, ltv radiatoren) dus die afschrijving is in de praktijk vaak lager.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Jojan265 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:02:
[...]

Ik kom op een tvt van ca. 5.5 jaar op dit moment:
gas: 1275 m3/jaar
E-uit het net: 7800 kWh/jaar
E-in het net: 8300 kWh/jaar

[Afbeelding]

Ik ben vast wel iets vergeten, maar het gaat om een idee te hebben. Ik ben daarbij uitgegaan, dat de gasketel en warmtpomp ongeveer dezelfde levensduur hebben. Tevens dat de warmtepomp incl. boiler zelf worden geplaatst en de gasketel niet.

Indien de gasprijzen hoger worden of de TLV boetes veel hoger, zal het er iets anders uitzien, maar het verschil zal geen jaren zijn.
Dit lijkt al wat in de richting te komen, maar LET OP!!

- Heb je het over nieuwbouw? CV vs Wtp ?? dan klopt de CV investering en mag je het meetellen.
(heb je het over iemand die wil óverschakelen? dan ís de CV er all, en moet het uit de vergelijking !)

Welke hoeveelheid PV heb je het over?
Als ik naar de uit-net en retour-net kijk mis ik de reële cijfertjes.

vb: aanname 10.000 kWh komt van je panelen,
dan een deel vóór de meter weg, een deel uit het net blijft, een deel gaat terug. (schamele TLV vergoeding)

-Wat is het elektra verbruik vóór de € 16.500 transitie en wat ná.
-heeft iedereen de ruimte voor 10.000kWh opbrengst/Jaar op het dak?

Zo niet dan gaan de opwek/ retour eurotjes van het BONUS-verlies en de TLV-BOETE extra zwaar drukken op de realiteit

-Boete van (samen) €780,= drukt véél zwaarder op 2.000kWh dan op 10.000kWh
- als je 3 jaar nog mag salderen (100%) en het klapt naar 25% terug, wat dan??

en dan nog je installateurs kosten.

Jij doet je WtP en boiler zelf, dat kan niet iedereen.
Ook je groepenkast heeft aanpassingen nodig € ?? én installatie kosten

Ik hoop dat je begrijpt dat 5.5 jaar in jóuw situatie

ONMOGELIJK is voor mensen die het moeten láten doen, niet de gehele periode kunnen salderen en al helemaal geen 10.000kWh kunnen gaan oogsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@Jojan265 Een WP kan ook prima met dynamisch contract, sommige hebben daar een mogelijkheden voor dynamische sturing.

Reguliere energieleveranciers zijn in relatief korte tijd veel onbetrouwbaarder geworden, zoals mijn vorige post voor zonnepanelen waar je eerst niet eens een bierviltje voor nodig, nu werken ze hard om onaantrekkelijk te zijn voor klanten met zonnepanelen.
Alle 50+ zijn aan het watertrappelen geslagen om boven te blijven, de marge is niet meer zo vanzelfsprekend en de kWh marktprijs is dalende als ook aantal verkochte kWh's die soms al onder de 60% is gezakt tov 2020.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Domba schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:30:

Reguliere energieleveranciers zijn in relatief korte tijd veel onbetrouwbaarder geworden, zoals mijn vorige post voor zonnepanelen waar je eerst niet eens een bierviltje voor nodig, nu werken ze hard om onaantrekkelijk te zijn voor klanten met zonnepanelen.
Alle 50+ zijn aan het watertrappelen geslagen om boven te blijven, de marge is niet meer zo vanzelfsprekend en de kWh marktprijs is dalende als ook aantal verkochte kWh's die soms al onder de 60% is gezakt tov 2020.
Ik heb moeite met dat narratief zolang bv Engie op koers is om bijna 9% dividend uit te keren dit jaar bij een sterk stijgende koers en afgelopen jaar 5+ miljard winst.

Dat er wat onhandige en niet zelfproducerende tussenhandelaren zijn die klappen worden handig bij dat narratief gebracht om het beeld van de arme energieboer en de slechte zonnepaneelbezitter te schetsen die de prijs van zijn buren opdrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Immutable schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:18:
[...]

Zeker actueel, zie voetnoot dan kun je hetzelf uitrekenen, boven 20 stuks ga je all in zelfs onder de 70cent/wp

Let op ik maak geen bewuste reclame, ik wil mede tweakers laten inzien en zelf uitrekenen met huidige scherpe prijzen.

Zie ook pricewatch tweakers topic;
ErikVers in "Zonnepanelen en omvormers in de Pricewatch?"

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 29-12-2023 16:27 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Hansieo schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:30:
[...]

Dit lijkt al wat in de richting te komen, maar LET OP!!

- Heb je het over nieuwbouw? CV vs Wtp ?? dan klopt de CV investering en mag je het meetellen.
(heb je het over iemand die wil óverschakelen? dan ís de CV er all, en moet het uit de vergelijking !)

Welke hoeveelheid PV heb je het over?
Als ik naar de uit-net en retour-net kijk mis ik de reële cijfertjes.

vb: aanname 10.000 kWh komt van je panelen,
dan een deel vóór de meter weg, een deel uit het net blijft, een deel gaat terug. (schamele TLV vergoeding)

-Wat is het elektra verbruik vóór de € 16.500 transitie en wat ná.
-heeft iedereen de ruimte voor 10.000kWh opbrengst/Jaar op het dak?

Zo niet dan gaan de opwek/ retour eurotjes van het BONUS-verlies en de TLV-BOETE extra zwaar drukken op de realiteit

-Boete van (samen) €780,= drukt véél zwaarder op 2.000kWh dan op 10.000kWh
- als je 3 jaar nog mag salderen (100%) en het klapt naar 25% terug, wat dan??

en dan nog je installateurs kosten.

Jij doet je WtP en boiler zelf, dat kan niet iedereen.
Ook je groepenkast heeft aanpassingen nodig € ?? én installatie kosten

Ik hoop dat je begrijpt dat 5.5 jaar in jóuw situatie

ONMOGELIJK is voor mensen die het moeten láten doen, niet de gehele periode kunnen salderen en al helemaal geen 10.000kWh kunnen gaan oogsten
Misschien vergeten aan te geven, maar dit is specifiek voor mijn situatie. Mijn CV-ketel was aan vervanging toe (16 jaar oud). Ik heb 12 MWh aan opbrengst van de zonnepanelen en verbruik ongeveer 11.5 mWh (is incl. EV). Ik heb inderdaad de warmtepomp zelf geïnstalleerd. Kosten waren incl. meterkast aanpassing. V.w.b. saldering: Het verschil per maand t.o.v. gas blijft ongeveer gelijk tot aan 2031. Door de steeds lagere EB op elektriciteit en de hogere EB op gas, wordt de invloed van het afbouwen van de saldering enigszins goed gemaakt. Het verschil blijft dan ca. 300 per maand.

Ik snap best dat dit niet voor iedereen zo mogelijk is, maar er zijn genoeg mensen die het ook zo kunnen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

AMDFreak schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:14:
[...]

De 0,70wp ben ik ook nog niet tegen gekomen. Wellicht ook afhankelijk van de grote van je installatie.
Maar ik kom zeker wel veel offertes tegen van +/- 0,90wp op basis van een stringomvormer. SolarEdge/Enphase systemen zijn (uiteraard) hoger.
Ik maak ze wekelijks onder de 70cent, al een maand of twee nu stabiel laag, en je merkt dat de markt wat aan het aantrekken is, zie voetnoot om het exact zelf uit te rekenen. Let op dit is dus geen reclame en gewoon bedoeld om een eerlijk prijs niveau te duiden.

Sta met die post ook in pricewatch zonnepanelen topic.

Om idee te geven op 29-12-23;
10x 420wp met string 1f op schuindak €0,82/wp
10x 420wp met micro 1f op schuindak €1,11/wp

25x 420wp met string 3f op schuindak €0,67/wp
25x 420wp met micro 3f op schuindak €0,99/wp

Zie ook:
ErikVers in "Zonnepanelen en omvormers in de Pricewatch?"

[ Voor 25% gewijzigd door ErikVers op 29-12-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@Jojan265

Ahh, ok.
En jij hebt zéker een stevige PV installatie (ik heb slechts 10.000 KWh)

Ook jouw EV verbeterd je rendement /lees terugverdientijd.
Ik heb dus óók een EV en dus een kortere tvt (indien extra investering EV binnen de perken blijft)

En jouw koken? dan zeker óók nu op inductie? dus wéér kassa voor de omschakelaar.
Heb jij dat óók zelf aangesloten? (net als ik) dan wederóm het scheeftrekken van jouw geschetste beeld.

Even kort door de bocht:

Durf jij iemand te voorspellen /beloven dat (indien deze persoon alles LAAT omschakelen)
dat deze persoon dan in minder dan 6.5 jaar alles terug verdiend heeft?
En pas jij dan de jaren bij, die deze persoon tekort gaat komen??

Ik zou die garantie (vandaag de dag met alle boetes en wegkijken van de overheid)
nog niet eens bij 10 jaren durven te garanderen.

edit: Tweakers is bedoelt voor mensen ddie willen leren van ervaringen.
Mensen die weinig tot niets zelf kunnen, zóuden door jouw geschetste 5.5 jaar op het verkeerde been gezet kunnen worden.
Daar moeten we voor waken hier op tweakersnet. Reële cijfertjes die beter wat méé ... dan FLINK tegen kunnen vallen.

mtC

[ Voor 26% gewijzigd door Hansieo op 29-12-2023 16:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Hansieo schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:22:
@Jojan265

Ahh, ok.
En jij hebt zéker een stevige PV installatie (ik heb slechts 10.000 KWh)

Ook jouw EV verbeterd je rendement /lees terugverdientijd.
Ik heb dus óók een EV en dus een kortere tvt (indien extra investering EV binnen de perken blijft)

En jouw koken? dan zeker óók nu op inductie? dus wéér kassa voor de omschakelaar.
Heb jij dat óók zelf aangesloten? (net als ik) dan wederóm het scheeftrekken van jouw geschetste beeld.

Even kort door de bocht:

Durf jij iemand te voorspellen /beloven dat (indien deze persoon alles LAAT omschakelen)
dat deze persoon dan in minder dan 6.5 jaar alles terug verdiend heeft?
En pas jij dan de jaren bij, die deze persoon tekort gaat komen??

Ik zou die garantie (vandaag de dag met alle boetes en wegkijken van de overheid)
nog neet eens bij 10 jaren durven te garanderen.
Nee. Als ik iets geleerd heb, is dat de overheid de minst betrouwbare partner is. De energie transitie zal hoe dan ook door ons allen betaald moeten worden. Dus hoe en waar het heengaat durf ik geen voorspelling over te doen. Ik kan alleen aangeven hoe het voor mij uitpakt. Ik heb nog 3,5 jaar te gaan om op het break-even punt te komen. Ik ga per 1 januari een 3 jarig energiecontract aan, dus hopelijk ben ik daarmee nog even gevrijwaard van enige vorm van boete op de teruglevering.

Wat er daarna komt is voor mij koffiedik kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
idem dito... ook per 1-1 een 3 jaar... d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Wilde ook nog wel wat aanpassen, maar overal wachten tot ingangsdatum contract. Geen idee slim 1-2 laten ingaan

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:00:
[...]
Ik heb moeite met dat narratief zolang bv Engie op koers is om bijna 9% dividend uit te keren dit jaar bij een sterk stijgende koers en afgelopen jaar 5+ miljard winst.

Dat er wat onhandige en niet zelfproducerende tussenhandelaren zijn die klappen worden handig bij dat narratief gebracht om het beeld van de arme energieboer en de slechte zonnepaneelbezitter te schetsen die de prijs van zijn buren opdrijft.
Dat is de holding, maar waar wij contract mee sluiten is een BV die zijn broek moet ophouden en als me niet vergis heb op je contract met Engie zelfs een andere BV staan afhankelijk welk energiecontract dat je afsluit die zelfs een ander moeder/werkmaatschappij heeft als eigenaar.
Bij bijna alle energieleverancier zit de programmaverantwoordelijk, die de werkelijk kWh's aankoopt en verkoopt en de vergunning in een andere BV en zijn het eigenlijk alleen maar "wederverkopers" BV's.

Ook de productie zoals met SDE zit in vele BV's, als voor SDE een definitieve marktprijs van 21 ct/kWh wordt vastgesteld en daarvoor aan elkaar verhandeld dan is dar volledig marktconform, maar blijft ergens wel wat hangen en is BV waar je een energiecontract mee hebt wel aan het watertrappelen.

Van mij mag het ook meer transparant, want energieleveranciers zijn vaak een kolonie aan BV's

Pagina: 1 ... 27 ... 50 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) voor wat je gaat doen als het salderen niet meer kan.
Het onderwerp is hier de toekomst van de regelgeving zelf.
Het grotere plaatje van de hele energievoorziening hoort dus niet hier maar in De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden .