De toekomst van de saldeer-wetgeving Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 50 Laatste
Acties:
  • 303.647 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:13
Thalaron schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:21:
Ik zie liever een optie waarbij een 100% omvormer inzicht kan krijgen op het interne verbruik en bij voltage X dynamisch gaat afschakelen wanneer er sprake is van teruglevering. Op die manier is er geen tekort door aftoppen, behoud je zoveel als mogelijk mogelijkheden voor eigen verbruik zonder het net onnodig te belasten.
Kom je uit bij iets rond een thuisaccu met een setup van off-grid met net ondersteuning.

Ik heb zo'n setup en kan je zo voor rekenen ook dynamisch dat energieleveranciers niet blij zullen zijn met je.

En een bandbreedtemodel als hiervoor, ik kan met off-grid met netondersteuning ook nog terug van 3x25A naar 1x25A (wel met nodige kosten en nodige moeite), met behoudt van 3x35A in het huisnet achter de slimme meter.
Ook netbeheerders zullen minder blij worden van of maximale afname of maximale terugleveren op een 1 fase, geen flexibel gebruik meer en ze krijgen het druk om fases in balans te houden, met een prijsprikkel van paar honderd euro per jaar voor gebruiker. Netbeheerders zouden toch iets geleerd moeten hebben van het steriele pilot jouw energie moment 2.0, dat het zelfs met centrale sturing niet altijd positief uitpakt als het gebruiker nadeel oplevert en zonder die centrale sturing als gebruiker nog creatiever kunnen zijn.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:06
John245 schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:00:
[...]

Je moet out of the box denken. Kunnen ze vast wel een wet voor maken. Zijn wel meer landen waar je niet mag invoeden op het net.
prima, kan ik de rekening van mijn installatie dan naar jou sturen, graag deze binnen 2 weken betalen dan.

Het wijzigen van een wet, ik denk hierbij o.a. ook in EU gebied zal mogelijk eerst een EU verbod op zonnepanelen cq het invoeden moeten regelen, duur in de EU zal rond de 10 jaar zijn, dan deze EU richtlijn omzetten naar national recht, nog eens 5 tot 6 jaar.
Zijn we dus ondertussen 16 jaar verder. Ondertussen is ons net nog verder dichtgeslipt.

Ik zie dus veel meer, out of de box denken, versterk nu het net zodat je je de kommende 25 jaar daarmee verder komt en de verplichting aan de bestuurders dit niveau op dat punt te houden, dus bijven investeren in je netstructuur.
lijktt me doelmatiger en is mogelijk zelfs nog eerder klaar.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Thalaron schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:21:
Zou ook leuk worden zo’n aftopping van 50%

Dan kan ik ipv 6kW dus max 3kW produceren.. als ik de auto aan de lader hang (4,5kW) dan moet ik dus 1,5 kW van het net afnemen terwijl ik het ook prima volledig kan opwekken met ruimte voor bijvoorbeeld de oven, verwarming of koeling.

Nu heb ik ook nog een auto die maar op 1 fase kan laden. Ook kook ik nog op gas. In de toekomst kan dat zomaar naar all electric gaan en dan trek je zonder moeite 10-15kW. Dan zou dit met 100% omvormer in het gunstigste geval betekenen dat ik 6kW eigen gebruik kan benutten en 4-9kW van het net moet afnemen. Met aftoppen op 50% zal dit dus 7-12kW zijn.

Ik zie liever een optie waarbij een 100% omvormer inzicht kan krijgen op het interne verbruik en bij voltage X dynamisch gaat afschakelen wanneer er sprake is van teruglevering. Op die manier is er geen tekort door aftoppen, behoud je zoveel als mogelijk mogelijkheden voor eigen verbruik zonder het net onnodig te belasten.
Ja, elke maatregel heeft nadelen. Inderdaad zou een optie mooier zijn als de aftopping pas plaatsvindt op alleen de invoeding, dus na aftrek van direct eigen gebruik en het vullen van je thuisbatterij en EV. Maar de netbeheerders kijken in hun voorstellen niet naar het individuele consumentenbelang, maar naar het netwerk. En dan is het misschien wel hun belang dat je ook deels je auto laadt met de opwek van je buren. En ze hebben sowieso liever dat mensen gedurende een langere periode met minder vermogen laden. Ja, dat geeft wat meer verliezen, maar daar gaat het de netbeheerders niet om. Die willen minder pieken en meer voorspelbaarheid.

Maar hoe vaak en hoe lang wek je met 6000Wp nu echt 6000W op? Hoe groot is het probleem dat je schetst nu echt? De aftopping die de netbeheerders ramen, is voor een gemiddelde PV-installatie niet heel spectaculair. En op tijden dat de meeste mensen hun opwek niet zelf gebruiken, niet de auto thuis laden, niet de oven aan hebben, en ook niet de inductiekookplaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Linea op 18-12-2023 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Domba schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:05:
[...]

Kom je uit bij iets rond een thuisaccu met een setup van off-grid met net ondersteuning.
Thuisaccu, prima idee, hoe groot wil je dat hebben ? 5 - 10 -15 -25 -100 - 200 -300 -400 kWh in je woning, met de huidige batterijtypen lijkt me dat geen oplossing.

voor een accu , next day heb je aan een 5 kWh al genoeg, max. 10 kWh (die laatste verdien je dus normaal in zijn levensduur nooit terug).

Accu opslag moet je centraal op wijk niveau regelen, de meeste huizen hebben daar vaak niet een een geschikte ruimte voor, denk bv oa aan brandveiligheid, noodafschakeling bij brand, speciale blussystemen (zeker als je li-ion gaat gebruiken (bv uit oude E-auto's, tesla). Ik wil een dergelijk ding niet in huis.

De brandweer zal in een dergelijke situatie je huis niet eens meer kunnen blussen, het enige wat ze kunnen doen is dat je gras buiten geen vlam vat, en bij een twee onder een kap cq rijtjeshuis zal de hele huisrij wel in brand gaan. zijn je buren ook heel erg blij.
Ik heb zo'n setup en kan je zo voor rekenen ook dynamisch dat energieleveranciers niet blij zullen zijn met je.

En een bandbreedtemodel als hiervoor, ik kan met off-grid met netondersteuning ook nog terug van 3x25A naar 1x25A (wel met nodige kosten en nodige moeite), met behoudt van 3x35A in het huisnet achter de slimme meter.
Een huis wat nu al 3*25A heeft zal met 1*25A niet meer uitkomen, de reeds aanwezige huisinstallatie, zoals inductie kookplaten, ed hebben al meer nodig.

Het voordeel van 3*25A tov een meer gebruikelijke 1*35A of 1*40A is dat de fases daardoor minder worden belast. dus juist een stap van een 1*40A naar een 3*25A zal zeker als je dit breed uitpakt een duidelijke verlichting van het net veroorzaken. Veel oudere huizen hebben namelijk gewoon nog een 1 Fase aansluiting, terwijl er vaak wel al een 3-fase kabel tot aan de hoofdzakering ligt.
Ook netbeheerders zullen minder blij worden van of maximale afname of maximale terugleveren op een 1 fase, geen flexibel gebruik meer en ze krijgen het druk om fases in balans te houden, met een prijsprikkel van paar honderd euro per jaar voor gebruiker. Netbeheerders zouden toch iets geleerd moeten hebben van het steriele pilot jouw energie moment 2.0, dat het zelfs met centrale sturing niet altijd positief uitpakt als het gebruiker nadeel oplevert en zonder die centrale sturing als gebruiker nog creatiever kunnen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 18-12-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:05
Linea schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:54:
[...]

Nee, natuurlijk. Het gaat om 50% van het Wp-vermogen, niet van de opwek. Jaar e.d. is niet relevant, het gaat om het aftoppen van het vermogen.
Maar is dit niet nóg een rede om toekomstige zonnepaneel "klanten" af te schrikken?

het is "maar" 10% van je opwek,
maar dát is nu juist zo hard nodig om je terugverdientijd binnen de perken te houden.

Ofwel mínder terugleveren, mínder krijgen /kWh, en méér betalen voor vastrecht... :F
brr... ik zou nog wel even een paar nachtjes slapen over deze evt. aanschaf. }:|

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Hansieo schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:32:
Maar is dit niet nóg een rede om toekomstige zonnepaneel "klanten" af te schrikken?

het is "maar" 10% van je opwek,
maar dát is nu juist zo hard nodig om je terugverdientijd binnen de perken te houden.

Ofwel mínder terugleveren, mínder krijgen /kWh, en méér betalen voor vastrecht... :F
brr... ik zou nog wel even een paar nachtjes slapen over deze evt. aanschaf. }:|
Ja, helemaal mee eens. Daarom heb ik ook geschreven dat het totaalpakket van alle maatregelen van rijk, netbeheerders en energieleveranciers te veel wordt, en er daarom gekeken moet worden naar wat de hoogste prioriteit heeft in verband met de echte problemen. En dat zijn wat mij betreft niet de rijksfinanciën (bezuinigen ze meer op andere uitgaven in het Klimaatfonds of de totale overheid), maar wel de netcapaciteitsproblemen en de te grote onvoorspelbaarheid van de invoeding van groene energie.
Met een opeenstapeling van maatregelen gaan we er niet komen met de verduurzaming van kleinverbruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:52
Die 50 % heeft toch wel veel nadelen. Ik zou liever voor 70 % gaan. Dat zal ook beter te handhaven zijn. Anders zie ik hier ergens op Tweakers een topic verschijnen dat gaat heten; het grote topic om de 50 % te omzeilen.
Die 70 % is ook beter te handhaven, zonder veel controle en kans dat mensen achteraf toch een grotere omvormer gaan installeren.
Als je de pieken tussen 70 en 100 % niet meer hebt gaat dat in de praktijk om 5% of minder opbrengst.

In de 50 % zit ook nog veel oneerlijkheid zoals de mensen op zuidligging die meer afgetopt worden. En hoe gaat dat met de bestaande installaties (de mijne bijvoorbeeld) Moet ik die gaan begrenzen.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:16:

Thuisaccu, prima idee, hoe groot wil je dat hebben ? 5 - 10 -15 -25 -100 - 200 -300 -400 kWh in je woning, met de huidige batterijtypen lijkt me dat geen oplossing.

voor een accu , next day heb je aan een 5 kWh al genoeg, max. 10 kWh (die laatste verdien je dus normaal in zijn levensduur nooit terug).

Accu opslag moet je centraal op wijk niveau regelen, de meeste huizen hebben daar vaak niet een een geschikte ruimte voor, denk bv oa aan brandveiligheid, noodafschakeling bij brand, speciale blussystemen (zeker als je li-ion gaat gebruiken (bv uit oude E-auto's, tesla). Ik wil een dergelijk ding niet in huis.

De brandweer zal in een dergelijke situatie je huis niet eens meer kunnen blussen, het enige wat ze kunnen doen is dat je gras buiten geen vlam vat, en bij een twee onder een kap cq rijtjeshuis zal de hele huisrij wel in brand gaan. zijn je buren ook heel erg blij.
Met de li-ion-batterijen en NMC-batterijen is brandgevaar zeker een risico en de slechte blusbaarheid een probleem. Ik vraag me ook af hoe lang we die nog toestaan in woonhuizen (schuurtjes is misschien al wat anders als die voldoende ver van de huizen af staan, maar ook daar wil je eigenlijk geen brand, al staan de e-bikes en e-scooters er ook met hun brandgevaarlijke accu's). Maar er zijn natuurlijk al andere soorten batterijen die veel minder brandgevaar met zich meebrengen, zoals LFP, solid state en batterijen met vloeibaar elektrolyt of zout.

Het effect van een batterij is inderdaad beperkt. Ik heb het hier ook bekeken. Van november t/m februari wordt de meeste opwekking direct in huis gebruikt (warmtepomp). Invoeding is hooguit 1 of 2 kWh per dag, op een uitzonderlijke dag 3. Van mei t/m augustus is het net omgekeerd: veel invoeding overdag, maar 's avonds en 's nachts verbruiken we 2 tot hooguit 4 kWh. Meer batterijcapaciteit heeft alleen zin in de maanden maart, april, september en oktober, met overdag veel PV-opwekking, koken als de zon al laag staat of onder is, en de warmtepomp die 's avonds nog weleens aanspringt voor verwarmen van het huis of de boiler. Maar voor die vier maanden ga je een grotere batterij niet terug verdienen. Met een buurtbatterij wordt dat overigens niet anders dan bij een thuisbatterij: ook dan heeft een hoge capaciteit van de batterij in de winter en zomer geen nut, en verdien je de investering met de overige vier maanden niet terug. Met 4 kWh effectieve opslagcapaciteit heb je het voor de meeste huishoudens wel gehad. Alleen als je je EV 's avonds wil laden, kan dat anders zijn. Maar het is natuurlijk idioot om eerst de ene batterij te laden om daar dan vervolgens een andere batterij mee te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Gerardus1956 schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:59:
Die 50 % heeft toch wel veel nadelen. Ik zou liever voor 70 % gaan. Dat zal ook beter te handhaven zijn. Anders zie ik hier ergens op Tweakers een topic verschijnen dat gaat heten; het grote topic om de 50 % te omzeilen.
Die 70 % is ook beter te handhaven, zonder veel controle en kans dat mensen achteraf toch een grotere omvormer gaan installeren.
Als je de pieken tussen 70 en 100 % niet meer hebt gaat dat in de praktijk om 5% of minder opbrengst.

In de 50 % zit ook nog veel oneerlijkheid zoals de mensen op zuidligging die meer afgetopt worden. En hoe gaat dat met de bestaande installaties (de mijne bijvoorbeeld) Moet ik die gaan begrenzen.
Ach, wat is oneerlijk? Iemand met zuidligging wekt nu meer kWh op dan iemand met oost-, west- of noordligging. Is dat dan eerlijk? Zeker als je bedenkt dat die kWh's minder waard zijn, maar de vergoeding met de meeste energiecontracten en het salderen nu wel hetzelfde is.

Persoonlijk heb ik ook liever 70%, daar heb ik maar weinig last van. En dat geldt voor de meesten. Maar waar de consumenten weinig last van hebben, daar hebben de netbeheerders en energieleveranciers dus ook weinig baat bij. Dan kun je net zo goed niets doen.
Minder kunnen invoeden is financieel misschien minder nadelig als de elektriciteitsprijs en tlv daardoor beter wordt. Maar dan moeten wel de windturbineparken ook afgetopt gaan worden, want die invoeding leidt nu al tot negatieve uitwassen op de elektriciteitsprijs, en dat wordt alleen maar meer met meer windturbines op zee.

[ Voor 3% gewijzigd door Linea op 18-12-2023 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Linea schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:14:
[...]

Met de li-ion-batterijen en NMC-batterijen is brandgevaar zeker een risico en de slechte blusbaarheid een probleem. Ik vraag me ook af hoe lang we die nog toestaan in woonhuizen (schuurtjes is misschien al wat anders als die voldoende ver van de huizen af staan, maar ook daar wil je eigenlijk geen brand, al staan de e-bikes en e-scooters er ook met hun brandgevaarlijke accu's). Maar er zijn natuurlijk al andere soorten batterijen die veel minder brandgevaar met zich meebrengen, zoals LFP, solid state en batterijen met vloeibaar elektrolyt of zout.

Het effect van een batterij is inderdaad beperkt. Ik heb het hier ook bekeken. Van november t/m februari wordt de meeste opwekking direct in huis gebruikt (warmtepomp). Invoeding is hooguit 1 of 2 kWh per dag, op een uitzonderlijke dag 3. Van mei t/m augustus is het net omgekeerd: veel invoeding overdag, maar 's avonds en 's nachts verbruiken we 2 tot hooguit 4 kWh. Meer batterijcapaciteit heeft alleen zin in de maanden maart, april, september en oktober, met overdag veel PV-opwekking, koken als de zon al laag staat of onder is, en de warmtepomp die 's avonds nog weleens aanspringt voor verwarmen van het huis of de boiler. Maar voor die vier maanden ga je een grotere batterij niet terug verdienen. Met een buurtbatterij wordt dat overigens niet anders dan bij een thuisbatterij: ook dan heeft een hoge capaciteit van de batterij in de winter en zomer geen nut, en verdien je de investering met de overige vier maanden niet terug. Met 4 kWh effectieve opslagcapaciteit heb je het voor de meeste huishoudens wel gehad. Alleen als je je EV 's avonds wil laden, kan dat anders zijn. Maar het is natuurlijk idioot om eerst de ene batterij te laden om daar dan vervolgens een andere batterij mee te laden.
Het grote voordeel van een (wijk-/)buurtbatterij, naast schaalvoordeel en betere veiligheid, is dat het vraag/aanbod van de buurt eerst wordt opgevangen door zo'n batterij. Als ik nu een thuisbatterij heb staan doet die helemaal niks wanneer mijn buurman stroom vraagt, terwijl een buurtbatterij daar wel tussen kan zitten.

EV's opladen met een batterij is een geval apart.

offtopic:
Dynamische tarieven zijn leuk maar houden daar ook geen rekening mee en zodra batterijen (en overige buffers) meer gemeengoed zijn zal dat "gratis" geld ook snel voorbij zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Caayn schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:22:
Het grote voordeel van een (wijk-/)buurtbatterij, naast schaalvoordeel en betere veiligheid, is dat het vraag/aanbod van de buurt eerst wordt opgevangen door zo'n batterij. Als ik nu een thuisbatterij heb staan doet die helemaal niks wanneer mijn buurman stroom vraagt, terwijl een buurtbatterij daar wel tussen kan zitten.

offtopic:
Dynamische tarieven zijn leuk maar houden daar ook geen rekening mee en zodra batterijen (en overige buffers) meer gemeengoed zijn zal dat "gratis" geld ook snel voorbij zijn.
Dat klopt, maar het nadeel is dan weer dat het geen belastingvoordeel oplevert (een thuisbatterij wel), en dat niemand zich verantwoordelijk voelt voor dat ding dat ergens anoniem in een kast op straat staat. Ik zie buurtbewoners zo'n buurtbatterij nog niet gezamenlijk financieren (recept voor ruzie wie er het meeste baat bij heeft en de meeste kosten moet betalen), en de energieleveranciers gaan het ook niet doen (jij bent klant bij bedrijf A, en je buren bij bedrijf B ). Alleen de regionale netbeheerders kunnen er baat bij hebben om het lokale net te stabiliseren, maar die mogen geen elektriciteit verhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Linea schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:30:
[...]

Dat klopt, maar het nadeel is dan weer dat het geen belastingvoordeel oplevert (een thuisbatterij wel), en dat niemand zich verantwoordelijk voelt voor dat ding dat ergens anoniem in een kast op straat staat. Ik zie buurtbewoners zo'n buurtbatterij nog niet gezamenlijk financieren (recept voor ruzie wie er het meeste baat bij heeft en de meeste kosten moet betalen), en de energieleveranciers gaan het ook niet doen (jij bent klant bij bedrijf A, en je buren bij bedrijf B ). Alleen de regionale netbeheerders kunnen er baat bij hebben om het lokale net te stabiliseren, maar die mogen geen elektriciteit verhandelen.
Nee, dat zou dus bij de netbeheerders moeten leggen, alleen die mogen nu dus niet, de energieboeren hebben daar al helemaal geen interesse in.
Je zou richting een buurt coöperatie zoals je dat soms bij een kleine windmolen ziet, kunnen gaan.
De investering in dergelijke situaties is echter vrij groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
MacD007 schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:16:
[...]

Is nu ook niet haalbaar, van 1 maatregel , het is een stappelen, DIY want prijs voor koop ligt euro/kWh ligt nog te hoog, eigenverbruik verhogen en goedkoop laden van net en later terugleveren (vervalt als belastingen niet meer kan salderen, verwacht uurprijzen van -20ct/kWh of nog negatiever uitzonderingen blijven)
Wijk niveau is voorlopig niet haalbaar, als ook dat er andere markten zijn met meer spread en afzet zekerheid zelfs daarvoor is niet of nauwelijks rond te krijgen en het betreft niet achter de meter en daarmee is de wijkaccu gewoon een gebruiker kosten van netwerk en transportkosten.
ik heb LFP, Li-ion komt er niet in voor opslag, geheel niet durf ik ook weer niet te zeggen, heb een smartphone en power tools met NMC

[...]

Een huis wat nu al 3*25A heeft zal met 1*25A niet meer uitkomen, de reeds aanwezige huisinstallatie, zoals inductie kookplaten, ed hebben al meer nodig.

Het voordeel van 3*25A tov een meer gebruikelijke 1*35A of 1*40A is dat de fases daardoor minder worden belast. dus juist een stap van een 1*40A naar een 3*25A zal zeker als je dit breed uitpakt een duidelijke verlichting van het net veroorzaken. Veel oudere huizen hebben namelijk gewoon nog een 1 Fase aansluiting, terwijl er vaak wel al een 3-fase kabel tot aan de hoofdzakering ligt.
[...]
Wat betreft aantal kWh's , een 1x25A is op max nog steeds 69kWh per 12 uur (ik kom daar nog mee uit) of het nu afname of teruglevering betreft.
Zoals nu na laden van accu's ben ik ook gewoon van het net tot mijn accu's onder 20% komen, bij off-grid met net ondersteuning dan is huisnet altijd onafhankelijk van de netaansluiting.
Als mij een jaar geleden gevraagd had, ik was ook van mening dat het super oneconomisch zou zijn en dat ik flinke meer-kosten zou hebben aan de verliezen van deze strategie om grootste deel van tijd tijdelijk off-grid te zijn. Volledig off-grid zit er niet in, als all-electric ik heb net nodig voor verwarming in stookseizoen.
Maar dat heeft vele malen lager uitgepakt dan verwacht was een verrrassing, maar een paar honderd kWh's, ik had 3x zoveel verwacht.
(Ik ben driftig aan het meten geslagen, want ik geloof niet in sprookjes, maar blijkt oa dat elk mijn hybride 30W minder verbruiken in off-grid mode (niet in handleiding of dat ergens gelezen voor aanschaf), maar het is een puzzel waar de andere lagere verliezen vandaan komen, ik gebruik geen cloud of wel 1,1W voor wifi dongle etc. )

Ik ben nu een redelijk voorbeeldige gebruiker, reageer op de prijsprikkel van dynamisch, nauwelijks op enig moment onbalans tussen de fases voor het net, alleen als ik iets van het net wil gaat dat wel op 15-17kW. De prijsprikkel van dynamisch contract is per uur en dat maakt dat het allemaal vlot moet, we hebben niets tussen dynamisch met per uur en vast/variabel met hoog en laag tarief die geen enkele relatie heeft met netbelasting. Dat alles zal ik niet zijn met 1x25A en vast contract.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Caayn schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:22:
[...]

offtopic:
Het meeste effect heb je bij koppelstation 10kV/150kV en als netbeheerder deze zou mogen bouwen met uitbesteden van explotatie aan een marktpartij omdat ze zelf niet mogen handelen, zodat deze afgestemd is op meer verbruik op lagere netten achter koppelstation en niet de onbalansmarkt en andere HV-energiemarkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Domba schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:05:
[...]
Is nu ook niet haalbaar, van 1 maatregel , het is een stappelen, DIY want prijs voor koop ligt euro/kWh ligt nog te hoog, eigenverbruik verhogen en goedkoop laden van net en later terugleveren (vervalt als belastingen niet meer kan salderen, verwacht uurprijzen van -20ct/kWh of nog negatiever uitzonderingen blijven)

[...]
Wijk niveau is voorlopig niet haalbaar, als ook dat er andere markten zijn met meer spread en afzet zekerheid zelfs daarvoor is niet of nauwelijks rond te krijgen en het betreft niet achter de meter en daarmee is de wijkaccu gewoon een gebruiker kosten van netwerk en transportkosten.
ik heb LFP, Li-ion komt er niet in voor opslag, geheel niet durf ik ook weer niet te zeggen, heb een smartphone en power tools met NMC
De Thuisaccu van Tesla is Li-ion ! daarom is deze ook zo compact, techniek van uit de e-auto. De vraag is echter wil je zo'n ding in je huis (In America zijn de eisen een heel stuk minder, overigens hebben we hier ook nog vrijwel geen eisen op dat gebied, zou hier in het bouwbesluit moeten komen, aanpassing in bv regeling bouwbesluit Hoofdstuk 3. Gezondheid, energiezuinigheid en milieu)
[...]

Wat betreft aantal kWh's , een 1x25A is op max nog steeds 69kWh per 12 uur (ik kom daar nog mee uit) of het nu afname of teruglevering betreft.
Zoals nu na laden van accu's ben ik ook gewoon van het net tot mijn accu's onder 20% komen, bij off-grid met net ondersteuning dan is huisnet altijd onafhankelijk van de netaansluiting.
Als mij een jaar geleden gevraagd had, ik was ook van mening dat het super oneconomisch zou zijn en dat ik flinke meer-kosten zou hebben aan de verliezen van deze strategie om grootste deel van tijd tijdelijk off-grid te zijn. Volledig off-grid zit er niet in, als all-electric ik heb net nodig voor verwarming in stookseizoen.
Maar dat heeft vele malen lager uitgepakt dan verwacht was een verrrassing, maar een paar honderd kWh's, ik had 3x zoveel verwacht.
(Ik ben driftig aan het meten geslagen, want ik geloof niet in sprookjes, maar blijkt oa dat elk mijn hybride 30W minder verbruiken in off-grid mode (niet in handleiding of dat ergens gelezen voor aanschaf), maar het is een puzzel waar de andere lagere verliezen vandaan komen, ik gebruik geen cloud of wel 1,1W voor wifi dongle etc. )

Ik ben nu een redelijk voorbeeldige gebruiker, reageer op de prijsprikkel van dynamisch, nauwelijks op enig moment onbalans tussen de fases voor het net, alleen als ik iets van het net wil gaat dat wel op 15-17kW. De prijsprikkel van dynamisch contract is per uur en dat maakt dat het allemaal vlot moet, we hebben niets tussen dynamisch met per uur en vast/variabel met hoog en laag tarief die geen enkele relatie heeft met netbelasting. Dat alles zal ik niet zijn met 1x25A en vast contract.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:15:

Door de netcongestie, dus een te kort aan transportcapaciteit kunnen een heleboel grootverbruikers die graag aangesloten willen worden geen aansluiting krijgen, dus daardoor ook een mogelijk overaanbod niet gebruiken.

Het probleem is dus niet zo zeer een overaanbod, want er is in feite meer dan genoeg vraag, alleen door ons krakkemikkige net kan dit niet gebruikt worden.
Niet alleen grootgebruikers, maar ook allerlei kleinverbruikende bedrijven kunnen geen aansluiting meer krijgen, en binnenkort in Almere huizen ook niet meer.
Maar zover ik weet is het tijdvak van 16 tot 20 uur de reden waarom er geen aansluitingen meer kunnen, en niet de voorjaars- en zomerdagen van 10 tot 16 uur. Dat tijdvak was dan wel al eerder een probleem waardoor diverse zonne- en windparken niet meer aangesloten konden worden.
Die afnemers die nog aangesloten moeten worden gaan het overaanbod op de zonnige winderige dagen dus niet verhelpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Domba schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:48:

Dat bandbreedtemodel, ik ben er nog niet uit of het iets oplevert,
Alle alternatieve voor aardgas, behalve groen gas, gaat het over naar electriciteit koken, dan zit je al snel op 10kW. Ook met waterstof of boven een bepaald percentage bijmenging is het inductie koken.
Eigenlijk geen verandering tov nu, niet iedereen heeft 3x25A, er zijn nog genoeg die 1x25A of 1x40A hebben.
Ik neem aan dat de netbeheerders er toch wel enigszins over nagedacht hebben (in Nederland, maar ook in Vlaanderen waar al een iets afwijkend model draait).
We zijn hier thuis van het gas af. De inductiekookplaat verbruikt niet zo veel; ja, als je alle pitten op boost zet, maar wie doet dat. Bovendien is het dan nog maar 7,6 kW (we hebben een 2-fase-plaat). Maar bij normaal gebruik, zie ik niet meer dan 3kW tot 3,5kW, en dan zijn er al 2 of 3 pannen in gebruik. De oven gebruikt ook al 3,1 kW, maar dan hebben we eigenlijk weer nooit zo veel pannen op het 'vuur'.
De grootste verbruiker in huis is de warmtepomp, en dan alleen op momenten dat ook het elektrisch element aangaat (of beide elektrische elementen). Dat gebeurt alleen kort (zo'n 15 minuten) als de boiler op zijn laatste verwarmingsfase zit, of als het buiten vriest en de warmtepomp om de haverklap moet ontdooien. Maar dat hebben we zo ingesteld dat dat niet gebeurt op de tijd dat we koken.
Als het bandbreedtemodel in zou gaan, hebben we geen enkele reden om meer dan 10/11/12 kW (wat de precieze grens ook wordt) te nemen. Ons gebruik ligt nooit hoger dan dat, en eigenlijk vrijwel altijd veel lager. In de praktijk zouden we iedere dag ook nog heel veel uren prima een auto kunnen laden binnen die bandbreedte. Ja, dat is met bijv. 8 kW minder efficiënt dan met 11 kW of 17kW, maar 's zomers zou ik ook op 8 kW laden (dat leveren de zonnepanelen langdurig op).
Maar daarmee zou de beperking door het bandbreedtemodel bij ons dus ook niets opleveren, want we gebruiken de 17kW al niet die we van het net af kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-04 21:19
Linea schreef op maandag 18 december 2023 @ 01:59:
[...]

De extra opbrengst van premium panelen zit niet in de uren dat de zon recht op de panelen schijnt, maar juist op uren dat de zon lager staat, en uren met bewolking.
Bij mijn panelen is dat niet zo. Bij volledige bewolking schaalt het precies qua Wp met mijn oudere panelen, maar zodra de zon schijnt schuin, maar ook recht erop dan gaat de opbrengst duidelijk omhoog. Scheelt in de amplitude 10% en in de breedte van de parabool ook nog 5%. Het voordeel van deze panelen raak ik echt voor een groot deel kwijt als de omvormer bij 50% moet aftoppen. En inderdaad ik heb misschien voor 2 panelen plek op Oost of West en ben dat aan het overwegen als extra op tijden dat ik ook stroom gebruik, maar is nu nog niet rendabel, daar mag van mij best een lichtere omvormer aan.

Overigens verwacht ik qua bandbreedte niet veel hoger dan 6kW en alleen als ik me vergis tot aan 8kW uit te komen.

[ Voor 6% gewijzigd door LangeFries op 18-12-2023 22:15 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:53
Mijn eigen woning draait al jaren op 1x20A full-electric: l/l warmtepomp, inductiekookplaat, wasmachine, regenwaterpomp, oven, elektrische boiler, koelkast.

Mijn huisgenoten weten dat zelfs niet dus qua gelijktijdigheid wordt er nergens op gelet.

Moest daar wel op gelet worden dan zou 1x16A misschien zelfs mogelijk zijn.

En ik heb mij ook al bedacht dat je niet persé zonnepanelen moet hebben om een batterij te kunnen plaatsen.

Je zou net zo goed een kleine batterij kunnen plaatsen die gewoon geladen wordt vanuit het net. Laden bij lage stroomprijzen en die dan de piekmomenten voor zijn rekening neemt ipv dat die stroom uit het net moet komen.

Dan zou je misschien wel een woning kunnen laten draaien op 1x6A. Maar een netbeheerder biedt geen aansluitingen aan lager dan 1x40A. Tenzij je wanbetaler wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Linea Bij ons gaat het bijna wekelijks tijdens koken wel even kort over de 6kW gemeten waarde (een 25A zekering automaat/smeltpatroon kan best voor paar minuten 20-35% over de afzekerwaarde)
Veelal aan begin van een koken en vrijwel altijd zit magnetron ontdooien en waterkoker in de mix van gebruikers.
Bij ons wordt de magnetron gebruikt om vlot te ontdooien, bij macronie, ratatouille traybake, bobootie en nog een paar komt het meeste of alle groente uit eigen diepvries en is er al snel >1kg te ontdooien afhankelijk van aantal porties

We hebben een moestuin en rond 400kg daarvan per jaar verdwijnt in de diepvries op basis van een lijst hoeveel kg van elk (verschillende soorten bonen, erwten, peulen, stoofperen, appelmoes, enkele kool soorten, courgettes (25kg), paprika's (25kg verschillende soorten/kleuren, pepers tot 100k Scoville en 1-2 kg hetere soorten >400k Scoville ben ik nog enigste liefhebber).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Wozmro schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:10:
Mijn eigen woning draait al jaren op 1x20A full-electric: l/l warmtepomp, inductiekookplaat, wasmachine, regenwaterpomp, oven, elektrische boiler, koelkast.

Mijn huisgenoten weten dat zelfs niet dus qua gelijktijdigheid wordt er nergens op gelet.

Moest daar wel op gelet worden dan zou 1x16A misschien zelfs mogelijk zijn.

En ik heb mij ook al bedacht dat je niet persé zonnepanelen moet hebben om een batterij te kunnen plaatsen.

Je zou net zo goed een kleine batterij kunnen plaatsen die gewoon geladen wordt vanuit het net. Laden bij lage stroomprijzen en die dan de piekmomenten voor zijn rekening neemt ipv dat die stroom uit het net moet komen.

Dan zou je misschien wel een woning kunnen laten draaien op 1x6A. Maar een netbeheerder biedt geen aansluitingen aan lager dan 1x40A. Tenzij je wanbetaler wordt :)
Volgens mij ben je een voorbeeld van iemand die gaat profiteren van het bandbreedtemodel. Dan betaal je voor 5kW minder. En terecht :) De vervuiler betaalt, niet de verduurzamer.
Maar waar mensen minder gaan betalen, gaan anderen meer betalen. Woon zelf in een 100 jaar oud vrijstaand huis, gebouwd direct op de koude grond. Ten opzichte van de vorige bewoners hebben we al veel gedaan (toen kon je door het dak naar buiten kijken; niet vreemd in oude huizen). Maar de isolatiemogelijkheden zijn in een oud huis beperkt. Een oud huis heeft zijn charmes, maar de energierekening behoort daar niet toe. :(
De samenleving vindt die oude buurtjes wel leuk; we zijn hier ook 'beeldbepalend lint' en extra zwaar beschermd archeologisch gebied. Maar de bewoners moeten de energierekening ook kunnen betalen, en nu doen ze dat vooral door steeds meer afvalhout in de allesbrander te verstoken (een paar bouwmarkten in de buurt die hun oude pallets buiten laten staan; maar die zijn al weg voor de vuilnisman komt). Tja. Wij hebben gekozen voor een warmtepomp ipv de lucht te vervuilen, maar die warmtepomp haalt in een oud huis ook geen geweldige SCOP (1 kuub gas wordt 4 kWh elektriciteit voor verwarmen is geen uitzondering; een SCOP < 2 ook niet; en voor SWW is het nog erger, ga maar uit van ten hoogste COP 1 met de warmtepomp als je de boilerwarmteverliezen meerekent). Gelukkig kunnen we nu nog salderen. En dat is waar het overheidsbeleid mis gaat: alleen maar rekenen met allerlei ideaalsituaties, maar zo wonen de meeste mensen niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Linea op 19-12-2023 01:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:38
allemaal mooie ideeen om het probleem te omzeilen, en overigens (volgens mij) ook jaren duren om uit te voeren. Er is maar 1 oplossing en dat is graven en kabels leggen, kost ook jaren. Maar dan is het probleem wel structureel opgelost en hoeven we geen complexe work-arounds te verzinnen.
Alle ballen op de (lokale politiek) en kabelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:56

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Linea schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:02:
[...]

Dat is toch niets nieuws? Bedrijven zijn op heel veel punten al gebonden aan eisen uit de wet, inclusief de netcode en bouwbesluit.

Uitbreiden netcapaciteit is niet 1-2-3 geregeld, en doet helemaal niets voor het voorkomen van een overproductie van groene stroom op een zonnige voorjaarsdag met veel wind. Er zijn dus verschillende maatregelen nodig: meer netcapaciteit vanwege hoger elektriciteitsverbruik, meer opslag om pieken in het net beter op te vangen, maar ook het reguleren van de invoeding door grote commerciële parken, maar ook door kleinverbruikers.
Is dat echt zo? Volgens mij is het voor huishoudens redelijk simpel op te lossen door de wijkasten aan te passen.

YouTube: Het stroomnet is vol? Dit is de waarheid achter het nieuws…

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Je kan vanalles gaan eisen van netbeheerders maar ben je ook bereid om er voor te betalen?

Netbeheerders zijn net mensen: zo weinig mogelijk geld willen uitgeven, zoveel mogelijk geld willen verdienen.

En voortdurend door de onwetende man in de straat weggezet worden als idioten en uitzuigers is ook niet zo leuk.

Ergens moet er toch een beetje realisme blijven in de eisen:
- We willen elektriciteit zoveel als we zin in hebben met 100% uptime.
- dat de straten opengegooid worden vinden we niet leuk.
- Een trafohuisje naast onze woning vinden we niet leuk want niet mooi.
- Bovengrondse hoogspanningsleidingen in onze buurt vinden we al helemaal niets en we denken dat we daar ziek zouden kunnen van worden. Heeft ook een negatieve invloed op de onze woningwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:35
TheDudez schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 06:35:
[...]

Is dat echt zo? Volgens mij is het voor huishoudens redelijk simpel op te lossen door de wijkasten aan te passen.

Jammer dat deze meneer niet alle feiten op een rijtje heeft -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:56

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Simpel360 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 07:30:
[...]

Jammer dat deze meneer niet alle feiten op een rijtje heeft -O-
Waarom? Graag een goede onderbouwing. Het lijkt mij wel plausible.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-04 20:07
TheDudez schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:39:
[...]

Om mee te beginnen beweert deze man dat de weerstand lager wordt naar mate de spanning hoger wordt.
Benieuwd hoe hij dat natuurkundiug voor elkaar weet te krijgen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-04 15:43
Linea schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 00:17:
De vervuiler betaalt, niet de verduurzamer.
Maar waar mensen minder gaan betalen, gaan anderen meer betalen.
Waar het om gaat is denk ik dat we niet fors moeten investeren in techniek (we moeten dat vermogen wel overal gaan meten) en administratie om dan uit te komen op een verdeling die bijna overeenkomt met de zwaarte van de hoofdzekering.

Waarom is 3x25A net zo duur als 1x25A? Ik vind het prima zo, maar ik heb ook het gevoel dat dat gewoon scheef zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-04 15:43
Linea schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 00:17:
Volgens mij ben je een voorbeeld van iemand die gaat profiteren van het bandbreedtemodel. Dan betaal je voor 5kW minder. En terecht :) De vervuiler betaalt, niet de verduurzamer.
Maar waar mensen minder gaan betalen, gaan anderen meer betalen. Woon zelf in een 100 jaar oud vrijstaand huis, gebouwd direct op de koude grond. Ten opzichte van de vorige bewoners hebben we al veel gedaan (toen kon je door het dak naar buiten kijken; niet vreemd in oude huizen). Maar de isolatiemogelijkheden zijn in een oud huis beperkt. Een oud huis heeft zijn charmes, maar de energierekening behoort daar niet toe. :(
De samenleving vindt die oude buurtjes wel leuk; we zijn hier ook 'beeldbepalend lint' en extra zwaar beschermd archeologisch gebied. Maar de bewoners moeten de energierekening ook kunnen betalen, en nu doen ze dat vooral door steeds meer afvalhout in de allesbrander te verstoken (een paar bouwmarkten in de buurt die hun oude pallets buiten laten staan; maar die zijn al weg voor de vuilnisman komt). Tja. Wij hebben gekozen voor een warmtepomp ipv de lucht te vervuilen, maar die warmtepomp haalt in een oud huis ook geen geweldige SCOP (1 kuub gas wordt 4 kWh elektriciteit voor verwarmen is geen uitzondering; een SCOP < 2 ook niet; en voor SWW is het nog erger, ga maar uit van ten hoogste COP 1 met de warmtepomp als je de boilerwarmteverliezen meerekent). Gelukkig kunnen we nu nog salderen. En dat is waar het overheidsbeleid mis gaat: alleen maar rekenen met allerlei ideaalsituaties, maar zo wonen de meeste mensen niet.
Ook een 100 jaar oud huis en vrijstaand. Dat is geisoleerd maar wel met de originele raamkozijnen en enkel (monumenten) glas. Dus zeker niet optimaal. Maar de WP haalt een SCOP van 4 en SWW zit rond de 2. Ook zonder salderen zou dat prima te betalen zijn.

Maar goed, mijn huis heeft geen enkele monumentale status, dus dan kan je wat extemer verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Als iemand met een woning van 100j dezelfde levensstijl zou hebben als iemand van 100j geleden was er geen enkel probleem :)

Voor mijn werk ben ik nog wel eens in dergelijke woningen geweest. 2 groepjes van elk 2A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-mo-T
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:56
MzKzM73 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:51:
[...]

Om mee te beginnen beweert deze man dat de weerstand lager wordt naar mate de spanning hoger wordt.
Euhmmm met de wet van Ohm? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MzKzM73
T-mo-T schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:06:
[...]

Euhmmm met de wet van Ohm? :?
En die luid?

Weerstand is afhankelijk van het materiaal, diameter + lengte van de kabel en temperatuur. Niet van de spanning.
In zijn uitleg gaat de spanning omhoog want trafo en zo. Weerstand zal (bij gelijke temperatuur) niet veranderen dus de stroom gaat omlaag, niet de weerstand. Bij lagere stroom heb je minder verliezen over diezelfde weerstand. (Dus minder opwarming van de kabel dus temp zal minder hard steigen en zo toch indirect toch iets invloed uitoefennen op de weerstand, maar dat terzeide)

Hierdoor ben ik aan het begin van het filmpje al afgehaakt :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:35
TheDudez schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:39:
[...]

MzKzM73 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:51:
[...]

Dit dus.

En

Wij als Nederlanders zijn middels de overheden eigenaar van de hoog/midden/laagspanningsnetten en waar zouden de "winsten" dan naar toe gaan denk je?
Op o.a. de site van Tennet kun je zien hoe het e.e.a. qua opbouw en spanningsniveaus zit........

Voorts heeft hij, als PV verkoper, last van klanten die klagen dat hun PV het zo slecht doet.
Meneer heeft dus nogal belang om met het vingertje de ander kant op te wijzen O-)

Hij zou natuurlijk ook eerst kunnen vragen aan zijn klant: "hoe zit je netspanning er in de zomer uit?"
maarja dan verkoopt ie nix meer....

Dan zijn oplossing om maar de netspanning naar 220VAC te verlagen (en wat doe je dan in de winter met weinig PV en veel WP's) dan gaat juist de wet van Ohm spelen.
De kabels in de grond hebben weerstand (zijn van koper of aluminium) door de spanning te verlagen gaat de stroom omhoog in die kabel en wordt die warmer en gaat zo zijn grenzen over en door de "gelijktijdigheid" waarop het net berekend is gaan de zekeringen onderweg ook stuk.
Resultaat we gaan vaker "in het donker" zitten.
Het net is niet berekend op zoveel gelijktijdigheid en PV. Die inhaalslag moet gemaakt worden ja en dat gaat duren ja en kost geld ja. Wie dat gaat betalen? Wij als eigenaar & gebruiker van dat net.

Hadden ze dat niet eerder kunnen doen? Natuurlijk wel maar dat wilden we politiek niet, iets met kost geld, hebben andere prioriteiten, en nu personeel wat er niet is........

Plausibele en onderbouwd genoeg? :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
TheDudez schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 06:35:

Naast wat mensen hiervoor al schreven: deze man focust alleen maar op het probleem van het afschakelen bij 253V. Dat is echter niet wat bedoeld wordt met 'het net is vol', al beweert die man van wel. Afschakelen van omvormers is vervelend voor de eigenaren van die omvormers, maar niet het probleem waarom bedrijven geen aansluiting meer kunnen krijgen.

Misschien kan die man eens op de website van de netbeheerders kijken. Daar staat tot in detail beschreven wat overal in de regio de problemen zijn. Bijvoorbeeld:https://www.liander.nl/gr...eschikbaarheid-capaciteit Klik op de provincie, dan is er een rapport per regio.
Hier in de buurt staat er bijvoorbeeld tot op kabel-niveau hoe de 50kW-stations over hun maximum heen zitten. En in de wijken voldoet het net bij metingen door de netbeheerder niet aan de eisen (die metingen zijn ook openbaar), en moeten er tientallen trafohuisjes bij.
Maar ook het hoogspanningsnet hier in de buurt is vol; er komt een nieuw 380kV-tracé bij van Tennet om dat op te lossen (de man in dat filmpje heeft blijkbaar nog niet eens van 380kV gehoord, want denkt dat 100kV het maximum is).

Aan al die problemen wordt al keihard gewerkt. Er komen om de haverklap al nieuwe trafohuisjes bij. Er wordt al hard gewerkt aan alle procedures voor het 380kV-tracé. Er wordt al gewerkt aan de procedures voor de bouw van een nieuw 50kV-station hier vlakbij, dat over een jaar of drie opgeleverd moet worden. Maar dit zijn allemaal geen kleine klussen. En tegen alle voorstellen voor de bouw van iets nieuws in de buurt kunnen mensen bezwaar maken. Grondeigenaren weigeren op hun beurt mee te werken aan het trekken van nieuwe hoogspanningskabels, waardoor er dwangprocedures gevolgd moeten worden. Ik geef het te doen.
En dan maar suggereren dat het alleen om subsidies gaat; echt, populistische volksverlakkerij in dat filmpje.

Maar - hoe nodig uitbreiding van het netwerk allemaal ook is omdat we steeds meer elektriciteit nodig hebben - het lost het probleem niet op dat een kenmerk van opwekking van groene elektriciteit is, dat er op bepaalde tijden ook meer opgewekt wordt dan waar behoefte aan is. En hoe hoger het aandeel groene elektriciteit, hoe meer uren dat probleem gaat spelen.

[ Voor 23% gewijzigd door Linea op 19-12-2023 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:34:
Als iemand met een woning van 100j dezelfde levensstijl zou hebben als iemand van 100j geleden was er geen enkel probleem :)

Voor mijn werk ben ik nog wel eens in dergelijke woningen geweest. 2 groepjes van elk 2A.
Met kolen stoken bedoel je? Ik denk niet dat de nieuwe wijken die hier inmiddels gekomen zijn dat zo leuk vinden, en de grond om zelf groente en fruit te kweken en vee te houden is allemaal onteigend voor woningbouw, bouw van scholen en nieuwe bedrijventerreinen.
Vergis je overigens niet in dit huis: daar zat een stoppenkast in waar je u tegen zegt, en er zit ook een (nu gesaneerde, want mocht niet meer) olietank in de grond. Naast het huis, werd er voor een compleet kassencomplex verstookt en verlicht. En dan was er ook nog een eigen gaswininstallatie (brongas). Die mag ik zelfs ook nog gebruiken (heb er een formele vergunning voor), maar er zijn nog maar erg weinig mensen die een lekke brongasinstallatie kunnen en willen restaureren. Dan is het plaatsen van een inductiekookplaat en warmtepomp toch wat makkelijker geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@TheDudez De weerstand daalt niet, maar de amperes dalen als je spanning opvoert.
Haalt er ook van alles bij, in Nederland is veel ondergronds gegaan, vanwege minder ruimte nodig boven de grond en minder storings gevoelig omdat het kan en hele jaar rond erbij kunnen, onze winters zijn niet zo koud en bovengrondse leidingen bij elke storm beschadigd kunnen raken, kijk naar bovenleidingen van het spoor of buitenland met rotsachtige bodem of landklimaat waar winters met 20 tot 40 graden onder nul gewoon zijn

Je kan dan iets meer transporteren is maar paar procent, want het werkt tweekanten op, je kan spanning verlagen bij de transformator zodat er meer ingevoed kan worden voordat de spanning te veel oploopt.
Maar als op een ander moment evenveel wordt afgenomen heb je de zelf spanningsval maar dan als daling. Van te veel invoeding gaat het net niet plat, als er te veel wordt ingevoed loopt de spanning op en schakelen de PV-omvormers uit, mits er tijdens dat te veel invoeden niet te veel warmte ontwikkeling ontstaat, het moet wel vlot opgelost worden.

Als er te veel afname is gaat het net wel plat, dat is iets wat acuut moet opgelost worden of tijdelijk de extra afname teruggebracht worden, daarvoor moet je verzwaren, door een grotere transformator of een tweede er naast van middenspanning naar 3x230V laagspanning als dat nog kan.
Het meeste is ontworpen op bepaalde gelijktijdigheid van rond 1500W per woning als een hele straat in korte tijd overstapt op electrisch koken, een warmtepomp krijgen (huurwoningen), een EV die thuis wordt gelaen dan komt het hoger te liggen en moet er verzwaard worden, kabels naar het transformatorhuisje, grotere transformator of een een tweede , derde erbij.

Maar we zijn nu in een fase dat vaak alles al benut is en moeten alle schakels tot de 150kV of 110kV (Noord Nederland) of zelfs tot de 380kV hoogspanning die door heel Nederland ligt worden aangepakt.
Dat kost tijd (jaren) en worden er ook geen woningen aangesloten of kan je niet verzwaren van 1x40A naar 3x25A als bottlenek bij 10kV/150kV of 20kV/110kV zit.
Veel ziet er nog wel fris uit omdat het onderhouden is, maar het kan gemakkelijk wel 40 of 60 jaar oud zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Linea schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:04:
[...]

Met kolen stoken bedoel je? Ik denk niet dat de nieuwe wijken die hier inmiddels gekomen zijn dat zo leuk vinden, en de grond om zelf groente en fruit te kweken en vee te houden is allemaal onteigend voor woningbouw, bouw van scholen en nieuwe bedrijventerreinen.
Vergis je overigens niet in dit huis: daar zat een stoppenkast in waar je u tegen zegt, en er zit ook een (nu gesaneerde, want mocht niet meer) olietank in de grond. Naast het huis, werd er voor een compleet kassencomplex verstookt en verlicht. En dan was er ook nog een eigen gaswininstallatie (brongas). Die mag ik zelfs ook nog gebruiken (heb er een formele vergunning voor), maar er zijn nog maar erg weinig mensen die een lekke brongasinstallatie kunnen en willen restaureren. Dan is het plaatsen van een inductiekookplaat en warmtepomp toch wat makkelijker geregeld.
Ik zeg niet dat je moet terugkeren naar vroeger :) Toen was het zeker niet beter.

Maar wel dat er een enorme verschuiving gaande is.

Ik ken een gemeente waar ze dit jaar het honderdjarige bestaan van de elektriciteitsvoorziening gevierd wordt.

Ze zijn begonnen met 2 trafohuisjes met elk een transformator van 60kVA of zo.

Ik ben vandaag aan het werk in een gemiddelde voedingsbedrijf, pakweg 50 werknemers. Totaal geïnstalleerd vermogen: 8000kVA en dan gooien ze binnenkort nog een paar duizend kVA aan zonnepanelen op het dak.

Elektriciteitsvoorziening bestaat 100 jaar, de evolutie die we doorgemaakt hebben en nog zullen doormaken is waanzinnig.
Tegelijk is het elektriciteitsnet al 100 jaar 'vol', dat is altijd al zo geweest.

Om terug ontopic te komen: salderen is een puur technisch probleem dat toevallig én geleidelijk opgekomen is en nu uit de hand loopt. Niemand heeft bewust dit systeem opgezet.

Daarvoor moet dan ook een technische oplossing komen.

De politiek en de netbeheerders hebben daar eigenlijk niets mee te maken. Het zijn de pv-eigenaren die het zelf zullen moeten oplossen. Hun bezit, hun probleem. Als je de voordelen wil dan moet je er zelf ook de nadelen bijnemen.

Ik moet aan de beheerders van de openbare weg ook niet vragen of ze even mijn wagen willen onderhouden of repareren.
Die hebben het meer dan druk genoeg met hun eigen werkzaamheden, net zoals de netbeheerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-mo-T
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:56
MzKzM73 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:17:
[...]

En die luid?

Weerstand is afhankelijk van het materiaal, diameter + lengte van de kabel en temperatuur. Niet van de spanning.
In zijn uitleg gaat de spanning omhoog want trafo en zo. Weerstand zal (bij gelijke temperatuur) niet veranderen dus de stroom gaat omlaag, niet de weerstand. Bij lagere stroom heb je minder verliezen over diezelfde weerstand. (Dus minder opwarming van de kabel dus temp zal minder hard steigen en zo toch indirect toch iets invloed uitoefennen op de weerstand, maar dat terzeide)

Hierdoor ben ik aan het begin van het filmpje al afgehaakt :D
Ah excuus, ja klopt inderdaad, moest m'n middelbare school kennis weer even afstoffen. :+

Hogere spanning zorgt voor lagere stroomsterkte, daardoor is bij een hogere spanning (en constant spanningsverlies door de kabel) het verlies door de kabel kleiner. Klopt ie zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-04 20:49
T-mo-T schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:27:
[...]
Hogere spanning zorgt voor lagere stroomsterkte, daardoor is bij een hogere spanning (en constant spanningsverlies door de kabel) het verlies door de kabel kleiner. Klopt ie zo?
Nog niet helemaal want het spanningsverlies is ook kleiner. Kleinere stroom betekent kleinere spanningval. Spanningsval = stroom * weerstand. Het energieverlies neemt dan ook kwadratisch af bij hogere spanning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:00
Wozmro schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:48:

De politiek en de netbeheerders hebben daar eigenlijk niets mee te maken. Het zijn de pv-eigenaren die het zelf zullen moeten oplossen. Hun bezit, hun probleem. Als je de voordelen wil dan moet je er zelf ook de nadelen bijnemen.

Ik moet aan de beheerders van de openbare weg ook niet vragen of ze even mijn wagen willen onderhouden of repareren.
Die hebben het meer dan druk genoeg met hun eigen werkzaamheden, net zoals de netbeheerders.
Oh dus de geforceerde vergroening komt niet uit de politiek pv is een reactie op beleid uit Den Haag niets meer niets minder. Een probleem veroorzaakt door verdragen sluiten en energie absurd belasten om je naar pv te forceren. Dus zo simpel is het niet.

En ik betaal wegenbelasting voor onderhoud aan het wegen net. Als mijn auto schade heeft doordat er al maanden gaten in de weg vormen vind ik he niet meer dan normaal dat ze dat betalen. Ze hebben immers mijn betaalde gelden niet gebruikt voor onderhoud.

We hebben de netbeheerder miljarden per jaar extra gegeven om de net capaciteit uit te breiden en dus wil ik geen bonus of winst zien maar een beter net.

Bovendien is en blijft salderen gewoon de allerbeste methode om te vergroenen. Ik heb nog steeds nul alternatieven gezien zie vergroening promoten. Het lijkt wel alsof iedereen die tegen is geen investeringen wil doen in pv of voor een energie bedrijf werkt want een nuttige oplossing komt er nooit uit. Het is altijd meer slachtoffer rol dan meedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:48:

Elektriciteitsvoorziening bestaat 100 jaar, de evolutie die we doorgemaakt hebben en nog zullen doormaken is waanzinnig.
Tegelijk is het elektriciteitsnet al 100 jaar 'vol', dat is altijd al zo geweest.

Om terug ontopic te komen: salderen is een puur technisch probleem dat toevallig én geleidelijk opgekomen is en nu uit de hand loopt. Niemand heeft bewust dit systeem opgezet.

Daarvoor moet dan ook een technische oplossing komen.

Nou, ik heb nog nooit meegemaakt dat bedrijven en huizen langdurig geen aansluiting konden krijgen. De aanleg van nieuwe bedrijventerreinen wordt op sommige plekken met jaren uitgesteld, omdat de bedrijven die er willen bouwen de komende jaren toch geen aansluiting krijgen.
Natuurlijk maakt de energievoorziening al 100 jaar een stormachtige ontwikkeling door. Niet alleen elektriciteit, maar ook de ontwikkeling van kolen naar kolengas (stadsgas) en vervolgens aardgas.
Dit soort ontwikkeling is altijd gedreven geweest door de politiek en netbeheerders/energieleveranciers. En ook nu vormen die nog een cruciale drijvende kracht. Dus laat de politiek en de netbeheerders wel de juiste beslissingen nemen die ervoor zorgen dat we ons land snel verduurzamen. Dat gebeurt niet als je huiseigenaren maar ergens laat barsten. Dan hebben ze eerdaags allemaal een allesbrander om het huis te verwarmen, en hebben we weer een 19e eeuwse luchtkwaliteit. Ook zonnepanelen zullen gestimuleerd moeten blijven worden, als je groene opwekking wilt vlakbij de gebruikers van al die elektriciteit in woonwijken en op bedrijventerreinen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
T-mo-T schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:27:
[...]

Ah excuus, ja klopt inderdaad, moest m'n middelbare school kennis weer even afstoffen. :+

In dit filmpje wordt het tot in redelijk detail (maar nog steeds begrijpbaar) vanuit de basis uitgelegd. Bekijk zeker even het stukje rond 20 minuten waarin uitgelegd wordt dat ohm law eigenlijk geen "goede" wetmatigheid is.

YouTube: 8.02x - Lect 9 - Electric Currents, Resistivity, Conductivity, Ohm's...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Het is een groot misverstand te denken dat de politiek pro-actief is.

Het tegendeel is waar en het saldeerprobleem is daar een heel goed voorbeeld van.
Vanuit 'het volk' komt de oproep dat salderen vooral moet blijven, wat is het gevolg: de politiek doet niets. En dan is het weer niet goed.
Je kan niet tegelijk eisen dat er iets moet veranderen en tegelijk verwachten dat er niets veranderd.

Politiek is voor het grootste deel reactief. Politici reageren op trends in de samenleving, de politicus die daar het best kan op anticiperen krijgt de meeste stemmen en wordt verkozen.

Wat betreft de netbeheerders: die worden ook al 100 jaar uitgemaakt voor geldwolven. Je kan niet tegelijk zuchten dat het allemaal zo duur is en verwachten dat de netbeheerders ondertussen wel even in oneindige capaciteit voorzien 'voor het geval dat'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:07:
Het is een groot misverstand te denken dat de politiek pro-actief is.

Het tegendeel is waar en het saldeerprobleem is daar een heel goed voorbeeld van.
Vanuit 'het volk' komt de oproep dat salderen vooral moet blijven, wat is het gevolg: de politiek doet niets. En dan is het weer niet goed.
Je kan niet tegelijk eisen dat er iets moet veranderen en tegelijk verwachten dat er niets veranderd.

Politiek is voor het grootste deel reactief. Politici reageren op trends in de samenleving, de politicus die daar het best kan op anticiperen krijgt de meeste stemmen en wordt verkozen.

Wat betreft de netbeheerders: die worden ook al 100 jaar uitgemaakt voor geldwolven. Je kan niet tegelijk zuchten dat het allemaal zo duur is en verwachten dat de netbeheerders ondertussen wel even in oneindige capaciteit voorzien 'voor het geval dat'.
Mwah, het klimaatbeleid en de energietransitie komen toch vooral vanuit de politiek. Een deel van de samenleving is ook fanatiek voorstander van die maatregelen, maar een groot deel van de samenleving vindt dat het wel een tandje minder mag (de meerderheid steunt de ambities voor een fossielvrije toekomst wel, maar vindt dat het nu te snel gaat, voor zoverre ik peilingen en enquetes mag geloven).
Dat zie je ook terug in de huidige verkiezingsuitslag. Als nu ook de politiek de ambities gaat verlagen en vertragen, dan hoeft er ook minder snel wat gewijzigd te worden aan de huidige wet- en regelgeving. Die voorstellen voor wetswijzigingen komen toch ook echt vanuit de politiek, en niet vanuit de bevolking. De bevolking laat zich vooral sturen door financiële prikkels, en verwacht bij dure investeringen een betrouwbare overheid die niet telkens de regels wijzigt. Maar er zit wel een spanningsveld, want niet alles kan blijven zoals het was. Dan zouden de prijsprikkels voor de aanschaf van warmtepompen en elektrische auto's weg moeten. Zo lang die er wel zijn (door politieke keuzes), gaat de energietransitie door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
computerjunky schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:39:
[...]
We hebben de netbeheerder miljarden per jaar extra gegeven om de net capaciteit uit te breiden en dus wil ik geen bonus of winst zien maar een beter net.
Dit is niet waar. Sinds 2021 zijn de netbeheerkosten stroom harder aan het stijgen, maar als je de jaren 2021-2023 optelt is er per kleine aansluiting ongeveer 75 euro extra betaald, keer zeg 12 miljoen aansluitingen is zeg 900 miljoen extra. Een deel hiervan was voor de hoge energiekosten van noodstroomvoorzieningen enz.

Maar het uitbreiden van de netcapaciteit is precies het probleem, door die piekopwekking is het makkelijk om te zeggen verdubbel het net maar. Dat betekent wel honderden euro's extra per jaar per huishouden voor de komende 30 jaar ofzo. Erg duur, en wat krijg je ervoor terug precies? Op zonnige dagen wat meer stroom die geen of weinig waarde heeft. Nou besteed het geld liever effectief zeg ik dan.

Het aansluiten van de windmolenparken ver op zee gaat 90 miljard kosten. Over 30 jaar uitgesmeerd 3 miljard per jaar. Over zeg 12 miljoen aansluitingen ~250 euro per jaar extra netbeheerkosten erbij en dan de rente nog. En dan nog alle andere netcapaciteit uitbreidingen.

Ik ben zuinig met stroom, en ik betaal nu al meer aan netbeheer dan aan de stroom zelf (326 om 315 ongeveer). En volgend jaar gaan de netbeheerkosten weer verder omhoog (+100 naar 427) terwijl de stroom zelf waarschijnlijk goedkoper wordt. Ik vind het raar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
mdvmine schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:20:

Ik ben zuinig met stroom, en ik betaal nu al meer aan netbeheer dan aan de stroom zelf (326 om 315 ongeveer). En volgend jaar gaan de netbeheerkosten weer verder omhoog (+100 naar 427) terwijl de stroom zelf waarschijnlijk goedkoper wordt. Ik vind het raar.
We betalen er met zijn allen fors aan mee dat het wagenpark (inclusief de OV-bussen en vrachtverkeer) geëlektrificeerd wordt, dat de bakker zijn brood voortaan met elektrische ovens bakt, en dat huizen, winkels en kantoren voortaan elektrisch verwarmd worden.
Netbeheerkosten voor elektriciteit stijgen daardoor fors. Maar je kunt weer op netbeheerkosten besparen door van het gas af te gaan. Alhoewel het verwijderen van die gasleidingen uiteindelijk ook door de samenleving opgebracht moet worden.

Er werd altijd erg gelachen om sommetjes dat de klimaatmaatregelen en energietransitie alleen al in Nederland honderden miljarden zouden kosten, maar die kant gaat het wel op. Maar de opwarming van de aarde in sterke mate door laten gaan is ook geen reële keuze. We hebben de afgelopen 150 jaar met zijn allen (nou ja, vooral in de rijke landen) een te zware wissel op de aarde getrokken en boven onze stand geleefd. Dat kan niet doorgaan. We moeten ook denken aan de generaties na ons. Dus we gaan meer betalen. Dat sommige politici beloofden dat de energietransitie burgers niet meer zou gaan kosten, dat was gewoon niet juist. De rekening voor die miljardeninvesteringen, die krijgen we voor onze kiezen. Via netbeheerkosten, via belastingen, via duurdere producten, en via kosten voor ons huis.

[ Voor 20% gewijzigd door Linea op 19-12-2023 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
Linea schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:29:
[...]
Er werd altijd erg gelachen om sommetjes dat de klimaatmaatregelen en energietransitie alleen al in Nederland honderden miljarden zouden kosten, maar die kant gaat het wel op. Maar de opwarming van de aarde in sterke mate door laten gaan is ook geen reële keuze. We hebben de afgelopen 150 jaar met zijn allen (nou ja, vooral in de rijke landen) een te zware wissel op de aarde getrokken en boven onze stand geleefd. Dat kan niet doorgaan. We moeten ook denken aan de generaties na ons. Dus we gaan meer betalen. Dat sommige politici beloofden dat de energietransitie burgers niet meer zou gaan kosten, dat was gewoon niet juist. De rekening voor die miljardeninvesteringen, die krijgen we voor onze kiezen. Via netbeheerkosten, via belastingen, en via kosten voor ons huis.
Ik ben niet tegen de energietransitie maar ik denk wel dat het net veel efficiënter gebruikt kan worden dan: iedereen moet om 5 uur zijn elektrische auto kunnen gaan laden, de warmtepomp volle toeren draaien en elektrisch koken en toch brandt de wijktrafo niet uit. Want hoe ga je mensen verbieden dit te doen terwijl velen toch al 3x25A hebben? Of zelfs met tig keer 1x35A kun je als hele wijk al heftig los gaan. Alhoewel het "bandbreedtemodel" wel enige diversiteit aanbrengt in kosten gaat dat echt honderden euro's per jaar verschillen? Dat durven ze vast niet. En daarmee is het effect ook klein? Op die manier de netuitbreiding bekostigen gaan de tarieven waarschijnlijk echt gigantisch uit elkaar liggen. Als de nettarieven eigenlijk zeg een 500 euro voor iedereen omhoog moeten (vs 2020), maar nu verdeel je dat over een kleinere groep van zeg een kwart daarvan, heb je het al over 2000 euro per aansluiting.

Als het punt is de klimaatopwarming: dat is simpel op te lossen en maar op 1 manier. De CO2 prijs omhoog en hard. Minimaal 100 euro per ton per jaar erbij. Gasbelasting elk jaar min 10 ct/kuub omhoog. Heftig, maar geeft wel een toekomstperspectief. Mag de overheid met die inkomsten de netuitbreiding betalen haha. Maar ja nu kijken we maar een jaar vooruit en we krijgen weer een ander kabinet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Linea schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:19:
[...]

Mwah, het klimaatbeleid en de energietransitie komen toch vooral vanuit de politiek. Een deel van de samenleving is ook fanatiek voorstander van die maatregelen, maar een groot deel van de samenleving vindt dat het wel een tandje minder mag (de meerderheid steunt de ambities voor een fossielvrije toekomst wel, maar vindt dat het nu te snel gaat, voor zoverre ik peilingen en enquetes mag geloven).
Dat zie je ook terug in de huidige verkiezingsuitslag. Als nu ook de politiek de ambities gaat verlagen en vertragen, dan hoeft er ook minder snel wat gewijzigd te worden aan de huidige wet- en regelgeving. Die voorstellen voor wetswijzigingen komen toch ook echt vanuit de politiek, en niet vanuit de bevolking. De bevolking laat zich vooral sturen door financiële prikkels, en verwacht bij dure investeringen een betrouwbare overheid die niet telkens de regels wijzigt. Maar er zit wel een spanningsveld, want niet alles kan blijven zoals het was. Dan zouden de prijsprikkels voor de aanschaf van warmtepompen en elektrische auto's weg moeten. Zo lang die er wel zijn (door politieke keuzes), gaat de energietransitie door.
De langetermijnvisie op klimaat komt vanuit ondernemers, activisten, gewone burgers, ambtenaren (ambtenaren zijn geen politici),...

De politiek reageert op die visie en probeert die om te zetten in beleid.

Dat niet iedereen daarmee tevreden is, dat het met ups en downs gaat is niet abnormaal.

Ik heb zelf ook al in de afgelopen jaren duizenden euro's uitgegeven aan isolatie, warmtepomp,... Niet aan zonnepanelen op mijn eigen dak want als techneut zag ik het gezeik al jaren aankomen, wel een gelijkaardig bedrag geïnvesteerd in een energiecoöperatie waar ik al sedert 2007 mijn energie koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
mdvmine schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:00:

Ik ben niet tegen de energietransitie maar ik denk wel dat het net veel efficiënter gebruikt kan worden dan: iedereen moet om 5 uur zijn elektrische auto kunnen gaan laden, de warmtepomp volle toeren draaien en elektrisch koken en toch brandt de wijktrafo niet uit. Want hoe ga je mensen verbieden dit te doen terwijl velen toch al 3x25A hebben? Of zelfs met tig keer 1x35A kun je als hele wijk al heftig los gaan. Alhoewel het "bandbreedtemodel" wel enige diversiteit aanbrengt in kosten gaat dat echt honderden euro's per jaar verschillen? Dat durven ze vast niet. En daarmee is het effect ook klein? Op die manier de netuitbreiding bekostigen gaan de tarieven waarschijnlijk echt gigantisch uit elkaar liggen. Als de nettarieven eigenlijk zeg een 500 euro voor iedereen omhoog moeten (vs 2020), maar nu verdeel je dat over een kleinere groep van zeg een kwart daarvan, heb je het al over 2000 euro per aansluiting.

Als het punt is de klimaatopwarming: dat is simpel op te lossen en maar op 1 manier. De CO2 prijs omhoog en hard. Minimaal 100 euro per ton per jaar erbij. Gasbelasting elk jaar min 10 ct/kuub omhoog. Heftig, maar geeft wel een toekomstperspectief. Mag de overheid met die inkomsten de netuitbreiding betalen haha. Maar ja nu kijken we maar een jaar vooruit en we krijgen weer een ander kabinet.
Ik denk dat we minimaal 35 euro per kW gaan betalen in het bandbreedtemodel, en waarschijnlijk oplopend naarmate de bandbreedte hoger wordt. Naast de vaste kosten voor de meter en aansluiting (aparte posten in de netbeheerkosten). Dan lopen de kosten snel op voor wie meer dan 1x40A heeft en op vol vermogen wil kunnen blijven gebruiken zonder de boete per kWh gebruikt boven de bandbreedte.
Het verhogen van belastingen op CO2 en aardgas zit ook in de pijplijn. De Tweede Kamer heeft de verhoging op aardgas voor 2024 iets verlaagd, maar het blijft een verhoging. Voor de komende jaren staan verdere verhogingen in het door minister Jetten voorgestelde klimaatbeleid.
Verder verwacht ik dat het Klimaatfonds uitgekleed/afgeschaft gaat worden (dat is wat de partijen die nu voorzichtig over een kabinet praten willen), subsidies voor verduurzaming dus verlaagd/afgeschaft gaan worden, en dat we vooral door prijsprikkels in de vorm van extra belastingen op fossiel moeten gaan verduurzamen. Dat is wat een ambtelijke werkgroep op rijksniveau ook al eerder voorgesteld heeft als bezuinigingsmogelijkheid (meer het ongewenste gedrag financieel bestraffen, minder het gewenste gedrag stimuleren met subsidie).

[ Voor 4% gewijzigd door Linea op 19-12-2023 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:06
Linea schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:34:
[...]

Ik denk dat we minimaal 35 euro per kW gaan betalen in het bandbreedtemodel, en waarschijnlijk oplopend naarmate de bandbreedte hoger wordt. Naast de vaste kosten voor de meter en aansluiting (aparte posten in de netbeheerkosten). Dan lopen de kosten snel op voor wie meer dan 1x40A heeft en op vol vermogen wil kunnen blijven gebruiken zonder de boete per kWh gebruikt boven de bandbreedte.
Het verhogen van belastingen op CO2 en aardgas zit ook in de pijplijn. De Tweede Kamer heeft de verhoging op aardgas voor 2024 iets verlaagd, maar het blijft een verhoging. Voor de komende jaren staan verdere verhogingen in het door minister Jetten voorgestelde klimaatbeleid.
Verder verwacht ik dat het Klimaatfonds uitgekleed/afgeschaft gaat worden (dat is wat de partijen die nu voorzichtig over een kabinet praten willen), subsidies voor verduurzaming dus verlaagd/afgeschaft gaan worden, en dat we vooral door prijsprikkels in de vorm van extra belastingen op fossiel moeten gaan verduurzamen. Dat is wat een ambtelijke werkgroep op rijksniveau ook al eerder voorgesteld heeft als bezuinigingsmogelijkheid (meer het ongewenste gedrag financieel bestraffen, minder het gewenste gedrag stimuleren met subsidie).
35 per kW is wel een mooi bedrag, dan ben ik voor 70 per jaar klaar. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
Linea schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:34:
[...]
Ik ben rete irritant, maar laat ik Enexis tarieven erbij nemen:
1x35A = 8kW, betaalt in 2024: 425 euro.
3x35A = 24kW, betaalt in 2024: 1783 euro.

Stel bandbreedtemodel netkosten = 100 euro + 35 euro/kW zoals je zegt.
1x35A kost dan 100 + 35 * 8 = 380 euro (ietsje minder dan 2024)
3x35A kost dan 100 + 35 * 24 = 940 euro (veel minder dan 2024).

Wie gaan ook alweer die uitbreidingen betalen?? >:) Als je ook een kleinere bundel kan nemen dan 8kW, met minder kosten, zal toch iemand anders meer moeten gaan betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
mdvmine schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:06:
[...]

Wie gaan ook alweer die uitbreidingen betalen?? >:) Als je ook een kleinere bundel kan nemen dan 8kW, met minder kosten, zal toch iemand anders meer moeten gaan betalen?
Waarom dan ook 3x35A waarom niet gewoon 3x25A? Dat kost namelijk evenveel als 1x 40A met uitzondering 1x 450 euro aan groepenkast en kosten net verhoging.

3x35A is voor de meeste mensen gewoon irrelevant en niet de moeite. 3x25 is gewoon 18KW vermogen dat is echt meer als genoeg voor ieder huishouden.

https://www.liander.nl/co...n/stroom/verzwaren/kosten

En betalen naar vermogen is een dom idee. Waarom zou ik van gas af gaan als iik het bedrag wat ik aan gas+ vastlevertarief+netrbeheerkosten kwijt ben alleen al aan vermogen kwijt ben dan? Want op 1x40A kan ik mijn huis niet elektrificeren. Mijn hele gasrekening is 660 euro (waarschijnlijk nog minder omdat tarief gedaald van 1,45 naar 1,26 maar ik ga uit van het hoge tarief voor het gemak dat ik begin dit jaar berekend heb).

Het hele doel is vergroenen niet veranderen om te veranderen. Dit werkt 100% tegen dat doel evenals afschaffen salderen.

[ Voor 19% gewijzigd door computerjunky op 19-12-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
mdvmine schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:06:

De kosten per kW zullen oplopen. Bijvoorbeeld de eerste 10 kW 35 euro per kW. Elke kW boven de 10kW 100 euro per uur. Elke kW boven de 25 kW 250 euro per kW. Verzin het (ik ben geen netbeheerder). Huishoudens en bedrijven met hoge bandbreedtes zullen fors meer gaan betalen. Wie weinig gebruikt, gaat minder betalen is wat de netbeheerders steeds gezegd hebben.
Naast de transportkosten heb je ook nog de kosten van het meetbedrijf en de kosten van het aansluitbedrijf. De vaste kosten voor het aansluitbedrijf kunnen natuurlijk ook gewoon duurder zijn bij 3x35A en hoger.

[ Voor 9% gewijzigd door Linea op 19-12-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
computerjunky schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:11:

En betalen naar vermogen is een dom idee. Waarom zou ik van gas af gaan als iik het bedrag wat ik aan gas+ vastlevertarief+netrbeheerkosten kwijt ben alleen al aan vermogen kwijt ben dan? Want op 1x40A kan ik mijn huis niet elektrificeren.
Waarom kan dat niet? Op 40A kun je prima pieken tot 10kW trekken. Dat is voor de meeste huishoudens echt genoeg om van het gas af te gaan. Daar heb je geen duurdere aansluiting/extra vermogen voor nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Linea op 19-12-2023 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
John245 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:56:
35 per kW is wel een mooi bedrag, dan ben ik voor 70 per jaar klaar. :)
Ik weet natuurlijk niet wat de netbeheerders gaan rekenen, maar ze hebben wel steeds gezegd dat de meeste huishoudens niet meer kwijt zullen zijn of zelfs minder netbeheerkosten zullen gaan betalen. Als je het echt met de laagste bandbreedte redt, dan ga je dus minder betalen. Maar 2kW is wel erg laag; een beetje waterkoker of wasmachine geeft een hogere piek. Of je moet die alleen gebruiken als ook je zonnepanelen productie draaien. Nou zou het kunnen dat ze net als in Vlaanderen het gemiddelde vermogen per kwartierblok gaan meten. Dan vlakt die paar minuten met de waterkoker al weer uit.

[ Voor 24% gewijzigd door Linea op 19-12-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@mdvmine Brandbreedtemodel brengt wel diversiteit mee, men zal een capaciteit die bij verbruik kiezen, maar er hangt ook direct een prijskaartje aan per kW. Doordat er een prijskaartje aanhangt zal het ook meer maximaal mogelijk gebruikt worden, zonde om de 3 of 4kW die je onbenut laat en waarvan je weet dat die 30-50 euro/kW per jaar kost.

Het zelfde als strippenkaart principe voor een attractie die je hebt gekocht, waar gebruikt van gemaakt is maar nog paar bezoeken op over zijn, dan wordt er gepuzzeld of je die nog kunt benutten voor die verloopt.

Belgie (Vlaanderen) heeft nog al een redelijk complexe capaciteitsbepaling als ik goed heb het gemiddelde van elke maand het hoogste kwartierverbruik, achteraf. (mininium is 2,5kW per kwartier) Hoe het ervoor Nederland zou kunnen uitzien geen idee, er zijn zoveel variaties te bedenken.

Ook al heb je aantal maanden voorzichtig aangedaan om op geen moment >0,625Wh/kwartier te verbruiken.
Als je na paar maanden er een dubbel zohoog kwartier tussn hebt dan laat je het varen al dat schuiven met elektra verbruik en neem je voor om onder 0.75kWh per kwartier te blijven.
Maar zelfs dat 0,625kWh per kwartier (=2500W) is hoger voor Nederland als de 1500W waar het meeste LS-net ooit voor ontworpen is en door gebruik schuiven kan gelijktijdigheid ook nog eens om hoog op bepaalde momenten van de dag.

Edit: aangepast na opzoeken bij VREG (factor 4 te hoog in energie)

Het is dus maar de vraag of dat ruimte geeft of juist doorschuiven door meer gelijktijdigheid juist overbelasting optreedt. En netbeheerder niet volgens planning wijk voor wijk kan doen, maar ineens 10 wijken heeft met overbelasting.

Als voorbeeld
Ik heb altijd in buitengebied gewoond en ken de tijd nog dat TL-buizen niet meer aan gingen of uit rond melktijd van de koeien in de buurt , niet alleen van het melken zelf, maar de koelmachines van melktanken, die zijn bijna alle overgezet naar 10kV met een trafo's dichterbij de bedrijven.

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 19-12-2023 17:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Linea schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:37:
[...]

Ik weet natuurlijk niet wat de netbeheerders gaan rekenen, maar ze hebben wel steeds gezegd dat de meeste huishoudens niet meer kwijt zullen zijn of zelfs minder netbeheerkosten zullen gaan betalen. Als je het echt met de laagste bandbreedte redt, dan ga je dus minder betalen. Maar 2kW is wel erg laag; een beetje waterkoker of wasmachine geeft een hogere piek. Of je moet die alleen gebruiken als ook je zonnepanelen productie draaien. Nou zou het kunnen dat ze net als in Vlaanderen het gemiddelde vermogen per kwartierblok gaan meten. Dan vlakt die paar minuten met de waterkoker al weer uit.
Hier een batterijsysteem dus kan continue 2 kW innemen. En het batterijsysteem kan dan 15 kW leveren.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
John245 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:49:
[...]

Hier een batterijsysteem dus kan continue 2 kW innemen. En het batterijsysteem kan dan 15 kW leveren.
Ik ga het niet redden met 2kW, ik heb 3kW nodig voor 24kW systeem uit thuisaccu.
Vlaanderen heeft al een capaciteittarief en mininium is 2,5kW met ~40 euro/kW (zie bij VREG dat definitie net anders was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Domba schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:08:
[...]

Ik ga het niet redden het niet met 2kW, ik heb 3kW nodig voor 24kW systeem uit thuisaccu.
Vlaanderen heeft al een capaciteittarief en mininium is 2,5kW (zie bij VREG dat definitie net anders was)
2 kW is hier ook wel krap. Maar met 3kW redden we het zeker hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Linea schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:35:
[...]

Waarom kan dat niet? Op 40A kun je prima pieken tot 10kW trekken. Dat is voor de meeste huishoudens echt genoeg om van het gas af te gaan. Daar heb je geen duurdere aansluiting/extra vermogen voor nodig.
Als mijn vriezer + koelkast + inductie aan staan is dat al (up to) 7200 + 120 + 160. dan staat vaak de tv aan a 140 is het huis idle 40 watt is de media aan de tv 38 watt en dan de afzuiging nog met 70 watt en ongeveer 40 watt aan led verlichting en als mijn computer staat te renderen/editen is dat nog 300-430 watt. dan he b je nog de cv tot 115 watt die random aan slaat.

Als je dan een waterkoker of koffiezet apparaat aan zet heb je al een probleem en moet je opletten (heb ik nu ook al trouwens en het is echt irritant).

En daar komen de boiler en warmtepomp of wat dan ook nog bij geen idee wat die gebruiken maar dat kan in de winter op cop1 momenten echt wel een probleem zijn. Ik zou dan toch wel minimaal 3x25 willen voor het gemak en de rust in de bovenkamer. Ik wil helemaal niet de hele dag bezig zijn met rekenen of ik al aan mijn cap zit wat overigens niet eens makkelijk te monitoren is omdat veel factoren random zijn.

Dus kan het? Ja. Heeft het limieten? JA. Is het ideal? ABSOLUUT NIET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
John245 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:49:

Dan ben je heel erg goed bezig voor een efficiënt gebruik van het netwerk. Dat mag zeker wel beloond worden. Ik denk dat we dit soort slimme oplossingen in de toekomst ook veel meer nodig hebben, ook bij bedrijven die zware pieken afnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
computerjunky schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:29:

Als mijn vriezer + koelkast + inductie aan staan is dat al (up to) 7200 + 120 + 160. dan staat vaak de tv aan a 140 is het huis idle 40 watt is de media aan de tv 38 watt en dan de afzuiging nog met 70 watt en ongeveer 40 watt aan led verlichting en als mijn computer staat te renderen/editen is dat nog 300-430 watt. dan he b je nog de cv tot 115 watt die random aan slaat.

Als je dan een waterkoker of koffiezet apparaat aan zet heb je al een probleem en moet je opletten (heb ik nu ook al trouwens en het is echt irritant).

En daar komen de boiler en warmtepomp of wat dan ook nog bij geen idee wat die gebruiken maar dat kan in de winter op cop1 momenten echt wel een probleem zijn. Ik zou dan toch wel minimaal 3x25 willen voor het gemak en de rust in de bovenkamer. Ik wil helemaal niet de hele dag bezig zijn met rekenen of ik al aan mijn cap zit wat overigens niet eens makkelijk te monitoren is omdat veel factoren random zijn.

Dus kan het? Ja. Heeft het limieten? JA. Is het ideal? ABSOLUUT NIET!
Hoe vaak gebruik je je inductieplaat echt voor verschillende kookzones tegelijk op volle boost? En dan tegelijk ook nog de waterkoker of koffiezetter aan? Dat wordt met 3x25A alleen maar lastiger, omdat je dan de waterkoker, koffiezetter, oven, magnetron op andere fases aan moet sluiten dan de inductiekookplaat als je die echt zo zwaar benut op 7,6kW. En dan kun je die laatste vier apparaten weer niet tegelijk gebruiken. Het is inderdaad nadenken met koken, ook met 3x25A.
Maar verder is het zo ingewikkeld niet; de warmtepomp kun je prima zo instellen dat die tussen 18 en 20 uur (of wanneer je ook precies kookt) niet verwarmt en niet het boilervat verwarmt. Valt dan weinig over die warmtepomp na te denken als je kookt. Als je kookt, levert dat op zo'n moment ook al heel wat warmte voor het huis.
Ik kijk ook met afgunst naar Britten en Duitsers met hun hoge huisaansluitingen (al weet ik niet of die daar echt zo normaal zijn, of alleen bij grotere huizen en niet in appartementen). Maar Nederland heeft in het verleden al andere keuzes gemaakt. Hier moet alles altijd goedkoop.

Edit: Britten betalen 70p tot 1,50 pond per maand per kVA 'capacity charge'. Ook al een bandbreedtemodel dus. Fysiek aan de aansluiting wordt er niets aangepast als je meer of minder capaciteit neemt (gaat blijkbaar via de meter). Je mag 1x per jaar aanpassen.

[ Voor 12% gewijzigd door Linea op 19-12-2023 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Linea schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:35:
[...]

Hoe vaak gebruik je je inductieplaat echt voor verschillende kookzones tegelijk op volle boost? En dan tegelijk ook nog de waterkoker of koffiezetter aan? Dat wordt met 3x25A alleen maar lastiger, omdat je dan de waterkoker, koffiezetter, oven, magnetron op andere fases aan moet sluiten dan de inductiekookplaat als je die echt zo zwaar benut op 7,6kW. En dan kun je die laatste vier apparaten weer niet tegelijk gebruiken. Het is inderdaad nadenken met koken, ook met 3x25A.
Maar verder is het zo ingewikkeld niet; de warmtepomp kun je prima zo instellen dat die tussen 18 en 20 uur (of wanneer je ook precies kookt) niet verwarmt en niet het boilervat verwarmt. Valt dan weinig over die warmtepomp na te denken als je kookt. Als je kookt, levert dat op zo'n moment ook al heel wat warmte voor het huis.
Niet vaak maar bij wolken + noodles bijvoorbeeld. Maar daar gaat het ook niet om het feit is dat je daar met 1x40 constant rekening mee moet houden. Na elektrificatie gebeurt het vanzelfsprekend veel vaker.

En ja een 3 fase groepenkast is wat complexer maar heeft wel meer speelruimte. Je kan een 2 fase kookplaat dan weer prima van 2 fasen trekken.

En even niet verwarmen kan dan wel weer minder efficiënt zijn er moet immers een groter temperatuur verschil gecompenseerd worden. Zal niet veel zijn maar alle beetjes helpen. Ik hou voor mijn rug af en toe van een hele lange douche en daarna (uurtje) moet de cv echt even werken om de temperatuur weer op pijl te brengen.

En koken kost juist warmte in het huis. Je zuigt immers letterlijk liters warme lucht per seconde naar buiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
[...]
Ik kijk ook met afgunst naar Britten en Duitsers met hun hoge huisaansluitingen (al weet ik niet of die daar echt zo normaal zijn, of alleen bij grotere huizen en niet in appartementen). Maar Nederland heeft in het verleden al andere keuzes gemaakt. Hier moet alles altijd goedkoop.
Nederland had aardgas, Groningerveld voor verwarming, waardoor electricteitsnet ver is achter gebleven tov rest van West-Europa
Duitsland heeft altijd rekening gehouden met elektrisch verwarmen, zo had je elektrische radiatoren met een forse steen erin die opgewarmt werd op laag tarief. Een 10mm2 huisaansluitkabel is normaal.

UK heeft ook altijd stevig bekabelt, ik denk dat je flink wat huizen langs moet om er een te vinden die minder dan 60A als hoofdzekering heeft, 60-100A is gebruikelijk en 400A of 500A is de normale distributiekabel afzekering in de wijkkast of verdeler bij de transformator.
Beide landen hebben wel keuring van installatie voor ingebruikstelling, bijv in UK worden alle werkzaamheden aan hoofdverdeler vastgelegd en bijgehouden wie eraan gewerkt heeft, wat verandert is en wat de kabelweerstanden van alle eindgroepen zijn en deze zijn op te vragen bij netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-04 19:48
[...]

Edit: Britten betalen 70p tot 1,50 pond per maand per kVA 'capacity charge'. Ook al een bandbreedtemodel dus. Fysiek aan de aansluiting wordt er niets aangepast als je meer of minder capaciteit neemt (gaat blijkbaar via de meter). Je mag 1x per jaar aanpassen.
Om water aan de kook te brengen voor de aard appelen en groentjes heb ik 2 potten op boost. Ik heb een 2 fasige kookplaat en verdeel de potten dan per fase. 2x boosten op dezelfde fase laat de kookplaat ook niet toe.
Maar als de oven dan ook aan het opwarmen is (3kW) dan gaat het hard kwa pieken.

Mijn capaciteitstarief piek wordt altijd behaald door koken en dat is 5.7kW deze maand toen het zo koud was. Toen moest de warmtepomp ook bijspringen. Dat wil zeggen een vol kwartier gemiddeld 5.7kW vermogen vragen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Domba schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:28:

Nederland had aardgas, Groningerveld voor verwarming, waardoor electricteitsnet ver is achter gebleven tov rest van West-Europa
Duitsland heeft altijd rekening gehouden met elektrisch verwarmen, zo had je elektrische radiatoren met een forse steen erin die opgewarmt werd op laag tarief. Een 10mm2 huisaansluitkabel is normaal.

UK heeft ook altijd stevig bekabelt, ik denk dat je flink wat huizen langs moet om er een te vinden die minder dan 60A als hoofdzekering heeft, 60-100A is gebruikelijk en 400A of 500A is de normale distributiekabel afzekering in de wijkkast of verdeler bij de transformator.
De Britten hebben ook aardgas. En veel ook. Ik denk dat het verschil er ook in zit dat we hier veel geld besteed hebben aan het ondergronds brengen van de aansluitingen. En dat ondergrondse netwerk verzwaren is ook nog eens relatief duur in vergelijking met bovengronds. We hebben wel minder snel stroomstoringen bij storm.

België is helemaal apart: voor een belangrijk deel bovengronds netwerk, toch duur, en kleine aansluitingen in huizen (net als Nederland).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Broodro0ster schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:34:
Om water aan de kook te brengen voor de aard appelen en groentjes heb ik 2 potten op boost. Ik heb een 2 fasige kookplaat en verdeel de potten dan per fase. 2x boosten op dezelfde fase laat de kookplaat ook niet toe.
Maar als de oven dan ook aan het opwarmen is (3kW) dan gaat het hard kwa pieken.

Mijn capaciteitstarief piek wordt altijd behaald door koken en dat is 5.7kW deze maand toen het zo koud was. Toen moest de warmtepomp ook bijspringen. Dat wil zeggen een vol kwartier gemiddeld 5.7kW vermogen vragen.
Ook zonder boost gaat het koken van water met inductie best snel. Is dus een keuze. Meestal is die boost ook maar een paar minuten, dus dat middelt al snel weg in kwartierwaardes. De oven is hier in huis ook een zwaardere belaster (die trekt gewoon 10 minuten aan één stuk 3100W). Maar als we de oven gebruiken, gebruiken we doorgaans weer minder zones van de kookplaat.
Maar 5,7kW als piek is toch prima. Het bevestigt vooral wat ik zei: zelfs met inductiekookplaat en warmtepomp kom je niet zo snel extreem hoog in je pieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-04 19:48
Linea schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:02:
[...]

Ook zonder boost gaat het koken van water met inductie best snel. Is dus een keuze. Meestal is die boost ook maar een paar minuten, dus dat middelt al snel weg in kwartierwaardes. De oven is hier in huis ook een zwaardere belaster (die trekt gewoon 10 minuten aan één stuk 3100W). Maar als we de oven gebruiken, gebruiken we doorgaans weer minder zones van de kookplaat.
Maar 5,7kW als piek is toch prima. Het bevestigt vooral wat ik zei: zelfs met inductiekookplaat en warmtepomp kom je niet zo snel extreem hoog in je pieken.
Klopt. En al helemaal als je voor die piek moet betalen zoals in België.
De laadpaal heeft een load balancer en die staat ingesteld volgens de piek die normaal gezien haal bij huishoudelijk taken. 4.5 à 5.5 kW in de winter en 2.5kW in de zomer (zonnepanelen)

En het grappige is dat ik een 22kW huis aansluiting heb, maar die nooit ten volle zal benutten want dat komt het wel heeel duur uit. Gelukkig moet je er wel geen vastrecht voor betalen zoals in Nederland, dus als het nu 17, 22 of 27kW is, maakt allemaal niet veel uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Broodro0ster op 19-12-2023 22:29 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Broodro0ster schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:26:
[...]
Klopt. En al helemaal als je voor die piek moet betalen zoals in België.
Wat ik gezien heb waaraan gedacht werd voor bandbreedtemodel (BBM) was 5kW voor ~400euro/jaar aan netwerkkosten en 0,5253/kWh voor elk verbruik boven afgesproken kW , hoeveel BBM elke kW meer kost onbekend, omdat ze niet op een gebruiksprofiel komen die onder 5kW blijft voor de gemiddelde.

Deze zijn gebruikt bij diverse simulaties, waarbij niet is gelukt om lager dan met 20 uur boven BBM te komen.
Met gewone warmtepomp zat profielgebruik van 800 woningen die als referentie werden gebruikt al op direct 5kW die heb ik in vervolg simulatie al niet meer terug gezien, want gasloos is lastig zonder inductiekoken.

Maar met de hybride warmtepomp met 3,7kW in referentie gebruik al, die opmerkelijk genoeg meeste congestie blijkt te veroorzaken op laagspannings net vanwege sturing op temperatuur, omdat te verminderen hebben ze Smart grid ready poort gekoppeld aan slimme meter dat hybride warmte pomp alleen onder een bepaalde belasting mag lopen. maar EV laden zou een enkele keren per week (niet dagelijks) op 3,7kW mogelijk moeten zijn.
PV werd gecombineert met een kleine en grote accu die alleen na 12 uur zou mogen laden,
Ik heb het simulatie protocol niet gezien, maar het SOC profiel van de grote accu was wel
bijzonder die kwam niet onder 80%.

Die uitgangspunten, en wel een gebruiksprofiel kunnen vinden, als ook dat afbouw salderen door gaat, Zitten ook in dit rapport

Eigenlijk is het al ingehaald, want eerste congestie in een wijk werd pas tegen 2026 verwacht en na 2027 congestie in 3000 van de 14000 wijken naar CBS opdeling terwijl we nu al de eerste hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
https://ce.nl/wp-content/...-energietransitie_Def.pdf
Ik kom in dit recent gepubliceerde rapport (ik zag het vandaag voor het eerst) een opmerkelijke tekst tegen (blz. 50):
"De netbeheerders werken nu aan twee mogelijke varianten, waarbij de voorkeur uit lijkt te gaan naar de eerste:
— Time-of-use pricing: het nettarief verschilt per moment. Een huishouden gaat dan stroom gebruiken of invoeden als de totale prijs van elektriciteit en nettarieven het laagst is. Veel uren is er een laag nettarief, maar de uren met een hoge verwachte netbelasting zal het tarief hoger zijn. Time-of-use pricing is nu de voorkeursvariant vanuit de netbeheerders.
— Bandbreedte model +: het netwerktarief gebaseerd is op het vermogen in plaats van het vermogen van de aansluiting. Het tarief omvat verschillende bandbreedtes van bijvoorbeeld 5, 10 en 15 kW voor een jaar. Een huishouden betaalt een hoger netwerktarief als het een hogere bandbreedte heeft. Een mogelijkheid is dat huishoudens zelf een bandbreedte selecteren en additioneel moeten betalen als ze elektriciteit
verbruiken boven de bandbreedte (bijvoorbeeld 0,50 €/kWh)."

Ik weet niet waar CE Delft deze koerswijziging van de netbeheerders op baseert, maar meestal is dit adviesbureau wel erg goed ingevoerd. Blijkbaar willen de netbeheerders nu liever nettarieven invoeren die variëren per tijdstip. Dat wordt helemaal een uitdaging zo lang de slimme meter niet verplicht is. Of het idee moet voor kleinverbruikers beperkt blijven tot simpel piek- en daluren. Dat kan ook met een domme meter met vier telwerken. Nog even, en we zijn weer terug bij de vroegere situatie waarin het netbeheer bekostigd wordt door een opslag op iedere kWh met uiteindelijk een simpel all in piek- en daltarief dat je als consument betaalt.
Netbeheer Nederland heeft bij de ACM al wel een voorstel ingediend voor time-of-use pricing voor grootverbruikers, maar voor kleinverbruikers kom ik nog geen voorstellen tegen.

[ Voor 13% gewijzigd door Linea op 20-12-2023 02:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:52
Het is natuurlijk niet geheel 1 of 2. Het kan ook 1 en 2 worden.
De eerste variant is simpel uit te voeren met een wijziging van hoog en laag tariefuren. Rekening houden met de oude mechanische meters moeten we gewoon mee stoppen. Gewoon die oude dingen afkeuren en vervangen.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-04 14:10

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik vind time-of-use pricing wel een betere ontwikkeling dan het bandbreedtemodel. Logischerwijze gaat time-of-use pricing gecombineerd worden met een vast tarief op basis van de aansluitwaarde. Je krijgt dan een vereenvoudigde variant van het prijsmodel voor grootverbruikers (die worden afgerekend op gecontracteerd vermogen, kW-max en een transporttarief per kWh voor import).

Het BBM bestraft huishoudens altijd voor een hogere kwartierpiek ongeacht het moment waarop deze plaatsvond. Je gaat bijbetalen om bijvoorbeeld in de middag een auto met 11 kW op te laden terwijl er op die momenten vaak veel aanbod van zonne-energie is. Nogal onzinnig. Time-of-use pricing biedt gericht de mogelijkheid om vermijdbaar energiegebruik tijdens de piekuren te ontmoedigen.

Huishoudens met een domme meter kunnen het hogere tarief aangerekend worden voor al hun verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
Femme schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:36:
Logischerwijze gaat time-of-use pricing gecombineerd worden met een vast tarief op basis van de aansluitwaarde.
Waarom is dat logisch? De meeste huizen hebben toch al 3x35A naar de meterkast liggen, het is alleen wel of niet aangesloten, dus puur dat doet niet zoveel voor de echte kosten? Als je dan toch de piekuren gaat belasten per kWh gaat het vanzelf heel hard als je in die uren veel afneemt.

Alhoewel je die twee opties inderdaad ook kan combineren. Je koopt gegarandeerde bandbreedte (vrij duur per kW), en daar bovenop in de piekuren betaal je per extra kWh afgenomen boven je gegarandeerde kW.

Dit zou ook de thuisbatterij flink kunnen stimuleren. Zeker als ook invoeding belast wordt boven een X kW. Bijvoorbeeld voor elke kWh boven 2 kW ingevoed 's middags tussen 12-3 betaal je bijv 5 ct/kWh. En je betaalt 10 ct/kWh voor afgenomen stroom in de avond tussen zeg 4-9. Dan is er al een delta van 15 ct/kWh puur in het nettarief. Een batterij begint ineens een stuk interessanter te worden, zeker als je niet meer kan salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

mdvmine schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:57:
[...]

Waarom is dat logisch? De meeste huizen hebben toch al 3x35A naar de meterkast liggen, het is alleen wel of niet aangesloten, dus puur dat doet niet zoveel voor de echte kosten? Als je dan toch de piekuren gaat belasten per kWh gaat het vanzelf heel hard als je in die uren veel afneemt.
De netbeheerder moet op basis van de aansluitwaarde een bepaalde capaciteit reserveren en maakt kosten om die capaciteit beschikbaar te maken. Tussen 17 kW voor een huishouden en 55 kW voor de grootste kleinverbruikersaansluiting zit nog wat verschil. Ik vind het wel logisch dat je kosten bespaard voor die reservering. Zo werkt het ook voor grootverbruikers alleen heb je daar nog het verschil tussen gecontracteerd en maximum afgenomen vermogen (per maand).
Dit zou ook de thuisbatterij flink kunnen stimuleren. Zeker als ook invoeding belast wordt boven een X kW. Bijvoorbeeld voor elke kWh boven 2 kW ingevoed 's middags tussen 12-3 betaal je bijv 5 ct/kWh. En je betaalt 10 ct/kWh voor afgenomen stroom in de avond tussen zeg 4-9. Dan is er al een delta van 15 ct/kWh puur in het nettarief. Een batterij begint ineens een stuk interessanter te worden, zeker als je niet meer kan salderen.
Om de capaciteit van het lokale net echt goed te kunnen benutten zou het mooi zijn als er een optie komt voor een dynamisch tarief waarbij gebruikers die congestie verhelpen op piekmomenten een vergoeding krijgen voor het leveren capaciteit. Met de huidige technische mogelijkheden van de netbeheerders is dat waarschijnlijk vijf bruggen te ver :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Een oplossing zou misschien kunnen zijn dat iemand vrijwillig kan kiezen voor een heel kleine aansluiting? En dan daar als beloning weinig moet voor betalen.

Bijvoorbeeld: geef mij maar een 1x10A, ik los de nood aan piekvermogen zelf wel op door een batterij te plaatsen.

Dan moet de netbeheerder maar 1 keer langskomen om de zekering in de teller te vervangen van nu 40A naar 10A.
Of bij een digitale teller vanop afstand een parameter wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Femme schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:14:
[...]

Om de capaciteit van het lokale net echt goed te kunnen benutten zou het mooi zijn als er een optie komt voor een dynamisch tarief waarbij gebruikers die congestie verhelpen op piekmomenten een vergoeding krijgen voor het leveren capaciteit. Met de huidige technische mogelijkheden van de netbeheerders is dat waarschijnlijk vijf bruggen te ver :) .
Het zou al een hele stap vooruit zijn als de belasting/status van je middenspanning/hoogspanning koppeling via een API beschikbaar zou zijn om daar op in te spelen met thuisaccu.
18kW is niet heel veel op de huidige energiestromen, naar mijn idee is het ondersteuning die het niet lastig maakt.
Vanuit leveringszekering zo is LS-trafo waar ik op ben aangesloten zit deze op 2 verschillende 10kV/150kV koppelstations, dat zal al een uitdaging zijn omdat up to date beschikbaar te maken.

Geen haar op mijn hoofd denkt aan controle uit handen geven.

Mij niet gezien zoals bij business model voor onbalansmarkt die aansturing verzorgen, die als wilde te keer gaan (alleen 0 of volvermogen kennen) dan kan je water koken op de kast van je thuisaccu,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wozmro schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:22:
Een oplossing zou misschien kunnen zijn dat iemand vrijwillig kan kiezen voor een heel kleine aansluiting? En dan daar als beloning weinig moet voor betalen.

Bijvoorbeeld: geef mij maar een 1x10A, ik los de nood aan piekvermogen zelf wel op door een batterij te plaatsen.

Dan moet de netbeheerder maar 1 keer langskomen om de zekering in de teller te vervangen van nu 40A naar 10A.
Of bij een digitale teller vanop afstand een parameter wijzigen.
De optie voor 1x 10A is er al. In 2024 ben je bij Liander € 112 per jaar kwijt voor een 1x 10A in plaats van € 401 voor alles hoger tot 3x 25A. Er tussen zit geen prijsdifferentiatie wat wel raar is. Het is nu alles (17 kW) of heel weinig (2,3 kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik wist niet dat die optie mogelijk is in Nederland. In Vlaanderen in ieder geval niet, laagste Aansluitwaarde is 1x40A.

112€ ipv 401€ lijkt mij toch al een leuk verschil.

Als je een basic huishouden hebt dan kom je misschien wel toe met een batterijtje van 2kWh of zo, in combinatie met wat aandacht voor gelijktijdigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wozmro schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:50:
Ik wist niet dat die optie mogelijk is in Nederland. In Vlaanderen in ieder geval niet, laagste Aansluitwaarde is 1x40A.

Als je een basic huishouden hebt dan kom je misschien wel toe met een batterijtje van 2kWh of zo, in combinatie met wat aandacht voor gelijktijdigheid.
Kleine capaciteit betekend ook klein vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:01

Kijk hier maar eens voor een voorbeeld van een volledig elektrische vrijstaande woning die op een 10A aansluiting draait

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
JBtL schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:19:
[...]

Kijk hier maar eens voor een voorbeeld van een volledig elektrische vrijstaande woning die op een 10A aansluiting draait
Blijft toch een beetje tegenstrijdig, je hebt ook aardig wat verlies in de accus en je kunt een (groot) deel van de PV stroom niet terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
bbbrumbrum schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:26:
[...]

Blijft toch een beetje tegenstrijdig, je hebt ook aardig wat verlies in de accus en je kunt een (groot) deel van de PV stroom niet terugleveren.
Via 10A kan je toch 55kWh per dag terugleveren - niet veel huizen die dat halen. Omgekeerd - niet veel mensen die meer dan 55kWh (ex e-auto) per dag nodig hebben. Het is dus een kwestie van opslag om de levering en teruglevering te kunnen verdelen in de tijd. Met alle huishoudens op een 10A aansluiting durf ik de stelling ook wel aan dat we niet of nauwelijks een beperking van de e-netwerken meer hebben.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
JBtL schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:05:
[...]

Via 10A kan je toch 55kWh per dag terugleveren - niet veel huizen die dat halen. Omgekeerd - niet veel mensen die meer dan 55kWh (ex e-auto) per dag nodig hebben. Het is dus een kwestie van opslag om de levering en teruglevering te kunnen verdelen in de tijd. Met alle huishoudens op een 10A aansluiting durf ik de stelling ook wel aan dat we niet of nauwelijks een beperking van de e-netwerken meer hebben.
Veel wijken zijn uitgelegd op 1,5kW per huishouden. Dan is 10A toch nog een overboeking van 50% ... Maar misschien kan deze woning de piek/netcongestie wel goed ontwijken. Ziet er wel uit als een flinke installatie die je niet even in een gemiddelde tussenwoning lepelt haha.

https://www.e-plushome.nl/jaarafrekeningen

Lijkt er ook op dat de auto geladen wordt op DC? Dat is wel bijzonder. Maar die kan dan ook alleen laden als de zon schijnt? Hoe doen ze dat dan in de winter op grijze dagen? (zoals vandaag!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-04 18:26

jep in theorie hebben we deze mogelijkheden.

Aansluitwaarde Per maand Per jaar
t/m 1 x 10 A (*) € 8,46 € 101,55
t/m 1 x 10 A € 11,07 € 132,81
> 1 x 10 A t/m 3 x 25 A (*) € 32,97 € 395,70
> 1 x 10 A t/m 3 x 25 A € 35,58 € 426,96
3 x 35 A (**) € 148,59 € 1.783,13
3 x 50 A € 218,63 € 2.623,59
3 x 63 A € 288,67 € 3.464,05
3 x 80 A € 358,71 € 4.304,51

de "(*)" die is zonder meet installatie (geen feraris meter geen slimme meter.).
deze is voor speciale situaties en eigenlijk niet aanvraaggebaar zonder die speciale situatie.

de "1 x 10 A t/m 3 x 25 A" = iets tussen de 1x10A of 1x80A of 3x25A. (zover ik weet bestaat de 3x10A of 3x16A niet, maar zeg nooit nooit)

naar de meeste huizen is er dan een 5x??mm kabel, dus het gros van de huizen heeft een 3 fase aansluiting.
vaak genoeg zie je dan dat 1 huis dan fase 1 gebruikt en de buren fase 2 of 3 (verdelen van de fase over 3 huizen).
praktijk komt het neer op: je hebt 1x35A (dan met langzame groep en 35A, of 1x40A met snelle groep.) of je hebt 3x25A als particulier. en betaald daar voor: € 426,96 per jaar.

en dan hebben we ook nog veel uitzonderingen op de regel.
1x25A, meer gezien in het noorden van het land of oude stads centrum's.
3x110V ??A, klein stukje oude aansluiting ook het noorden van het land.
3x35A hebben, maar betalen voor 3x25A, vaak oude boerderijen.
etc etc.......

dus eigenlijk is het voor 99% het zelfde als in Vlaanderen. ;)

over een 1x35A/40A is het niet de bedoeling dat je daar 8kW over gaat trekken/leveren continu.
meestal is de grens dat je daar 5,4kW max piek over gooit en continu niet meer als 1,4kW.
maar dit verschilt per wijk een aardig stuk, dus lastig om aan te geven hoe het precies zit met de situatie die je hebt.
(en van mij mag dit getal aardig genegeerd worden, mits de kennis aanwezig is.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]

We zijn 4 jaar verder, jammer dat het zoveel bedrijfs demo pr is en dat er geen simpele installatie (b)log hebben met waarom.
Ik weet nog dat ze een vergelijk maakte met nul op de meter woning en dat dit een concept inclusief verbruiks energie was.
Het is nog steeds een netto-verbruiker (hoezo!), zonnepanelen zijn ook al uitgewisselt 40stuks vs 74stuks, (maar hoeveel kWp?) als ook de accu, uitgewisseld ( waarom!) , zoiets kan prima in details.
Het tijdstip is wel van belang , hoe je naar de getallen kijkt.
Halen ze voor 2023 nu wel nul op de meter incl verbruiksenergie, want waar gaat die 15-20MWh aan op(een sauna of zwembad of ligt meeste PV op Noord??) ?
Want ik ben niet onder de indruk van die getallen, het is nieuwbouw en ze hebben bijna meer net ondersteuning nodig dan ik met een >100j oude woning, terwijl ik een netto opwekker ben (als ik dynamisch contract handel schrap).

Edit: even op googlemaps gekeken, ligt meeste PV ligt op WZW en 1/3 deel op ONO

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 20-12-2023 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

JBtL schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:05:
[...]

In een dag kun je inderdaad genoeg energie over een 1x 10A aansluiting im- of exporteren. De vraag is wel wat we er maatschappelijk mee opschieten. Je maakt het de netbeheerder makkelijker op een (mijn inziens) domme manier.

Er is niets mis met 17 kW uit het net halen (of terugleveren) op het moment dat het aanbod van duurzame opgewekte energie groot is of er (bij teruglevering) juist veel vraag is. Het probleem zit bij zware continue belasting tijdens piekuren door bijv. dom laden en het feit dat er nu bij huishoudens geen verschil in kosten is tussen woningen die een lage of hoge belasting van het net veroorzaken. Of je in een flat zit met een waterkoker of twee EV's, warmtepomp en een dak vol zonnepanelen hebt, je betaalt hetzelfde (zolang het binnen 3x 25A gaat, maar als dat niet lukt met een woning komt het door dom load management).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Femme schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:09:
[...]

In een dag kun je inderdaad genoeg energie over een 1x 10A aansluiting im- of exporteren. De vraag is wel wat we er maatschappelijk mee opschieten. Je maakt het de netbeheerder makkelijker op een (mijn inziens) domme manier.

Er is niets mis met 17 kW uit het net halen (of terugleveren) op het moment dat het aanbod van duurzame opgewekte energie groot is of er (bij teruglevering) juist veel vraag is. Het probleem zit bij zware continue belasting tijdens piekuren door bijv. dom laden en het feit dat er nu bij huishoudens geen verschil in kosten is tussen woningen die een lage of hoge belasting van het net veroorzaken. Of je in een flat zit met een waterkoker of twee EV's, warmtepomp en een dak vol zonnepanelen hebt, je betaalt hetzelfde (zolang het binnen 3x 25A gaat, maar als dat niet lukt met een woning komt het door dom load management).
Het is toch een lastige - ook bij 'slim laden' en lage tarieven op momenten dat er veel duurzame energie beschikbaar is kunnen er lokaal grote problemen ontstaan. Je zult maar net in het stuk van het netwerk zitten waar iedereen wel een e-auto op de oprit heeft maar geen zonnepanelen op het dak (villawijk met rieten daken in het bos bijvoorbeeld). Op nationaal/regionaal niveau is het prima gedrag als die bij lage tarieven gaan laden, maar daar moet je dan vervolgens een enorme leiding naartoe gaan leggen om dat gelijktijdige verbruik te kunnen accomoderen. Eigenlijk wil je ook op lokaal niveau via prijzen kunnen werken om efficient gebruik/teruglevering te kunnen sturen.

[ Voor 5% gewijzigd door JBtL op 20-12-2023 17:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

JBtL schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:38:
[...]

Het is toch een lastige - ook bij 'slim laden' en lage tarieven op momenten dat er veel duurzame energie beschikbaar is kunnen er lokaal grote problemen ontstaan. Je zult maar net in het stuk van het netwerk zitten waar iedereen wel een e-auto op de oprit heeft maar geen zonnepanelen op het dak (villawijk met rieten daken in het bos bijvoorbeeld). Op nationaal/regionaal niveau is het prima gedrag als die bij lage tarieven gaan laden, maar daar moet je dan vervolgens een enorme leiding naartoe gaan leggen om dat gelijktijdige verbruik te kunnen accomoderen. Eigenlijk wil je ook op lokaal niveau via prijzen kunnen werken om efficient gebruik/teruglevering te kunnen sturen.
Dynamische prijzen kunnen in theorie (volgens mij is het nog lang niet aan de orde) voor lokale netcongestie zorgen. Netbeheerders zouden daar een oplossing voor moeten ontwikkelen. Het kan met een expliciet stuursignaal, normering (eisen dat apparatuur zoals warmtepompen en laadpalen/EV's uitschakelen bij een te lage spanning) en impliciet via prijzen. In het laatste geval zou je naar realtime nodal pricing moeten, in ieder geval voor het transporttarief. Vind ik persoonlijk erg interessant maar gezien het niveau waarop de netbeheerders op dit moment opereren wat betreft digitalisering en mindset heb ik niet de indruk dat er überhaupt op tafel ligt.

Mijn inziens zou je prima een simpel time-of-use tarief (vaste transportkosten per dagdeel) kunnen combineren met een opt-in voor realtime nodal pricing voor aansluitingen die een energiemanagementsysteem hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
https://www.eerstekamer.nl/plenaire_vergadering/20240206
De Eerste Kamer heeft de afbouw salderingsregeling op 6 februari 2024 plenair geagendeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
@Linea Na de "radiostilte" van de lopende formatiegesprekken

Een cliffhanger voor 6 weken (als partij is VVD voor en PVV & BBB tegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Hier een interessante stukje over jetten en hoe hij denkt de eerste kamer probeert te overtuigen om voor afschaffing van de saldering te stemmen.
https://www.zelfenergiepr...+Update+102+%28Kopieer%29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Ik zie zelf ook niet in hoe een PV systeem aanschaffen zonder salderen, en dan vooral in combinatie met extra kosten mogen berekenen aan PV eigenaren, nog rendabel zal zijn. Als ik de noordzijde van mijn dak vol ga leggen dan heb een groter deel van de dag stroom die ik zelf kan gebruiken, echter ook meer teruglevering (meer kWh én hogere pieken). Over beide hoor je meer en meer dat ze daar kosten over willen leggen bij PV eigenaren.

En een accu is kostbaar én je moet er ruimte voor hebben. Daarnaast heb je aan een accu in de winter vrijwel tot helemaal niets, althans niet zonder op goedkopere momenten op te laden en duurdere momenten te ontladen (slijtage accu??). December tot nu toe wat opwek betreft is hier niet eens genoeg voor één laadbeurt voor onze EV…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwVdxTpRe5M65ajh1mUKGJS8oYk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iHCp7GQ07p7umrgL3J5rcC0x.png?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd hoelang energie nog betaalbaar zal blijven voor de lage en midden inkomens..

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

MacD007 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:48:
Hier een interessante stukje over jetten en hoe hij denkt de eerste kamer probeert te overtuigen om voor afschaffing van de saldering te stemmen.
https://www.zelfenergiepr...+Update+102+%28Kopieer%29
Yep, 2 jaar gegarandeerd 80% en daarna gissen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Thalaron schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:53:
Ik zie zelf ook niet in hoe een PV systeem aanschaffen zonder salderen, en dan vooral in combinatie met extra kosten mogen berekenen aan PV eigenaren, nog rendabel zal zijn. Als ik de noordzijde van mijn dak vol ga leggen dan heb een groter deel van de dag stroom die ik zelf kan gebruiken, echter ook meer teruglevering (meer kWh én hogere pieken). Over beide hoor je meer en meer dat ze daar kosten over willen leggen bij PV eigenaren.

En een accu is kostbaar én je moet er ruimte voor hebben. Daarnaast heb je aan een accu in de winter vrijwel tot helemaal niets, althans niet zonder op goedkopere momenten op te laden en duurdere momenten te ontladen (slijtage accu??). December tot nu toe wat opwek betreft is hier niet eens genoeg voor één laadbeurt voor onze EV…

[Afbeelding]

Ik ben benieuwd hoelang energie nog betaalbaar zal blijven voor de lage en midden inkomens..
niet dus, het wordt net als Champagne en Kaviaar een luxe product.
Een thuis accu is alleen maar te gebruiken voor de volgende dag, je kunt er zelfs nog niet een week verder mee je energievoorziening veilig stellen, laat staan richting winter. Dit is een utopie. :?

overigens een top opbrengst, meer dan voldoende voor een paar ledverlichting in je kerstboom. Hoef je dan ook niet druk te maken over teruglevering, die heb je dan niet meer.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 22-12-2023 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Laatst online: 09:26
Thalaron schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:53:
Betaalbaar is een rekbaar begrip.
Op dit moment kan je bij de bouwmarkt nog terrasverwarmers kopen, dus ik gok zo dat veel mensen die ook daadwerkelijk kopen en gebruiken. Ik zie ze trouwens nog steeds vaak op terrassen.
Zolang dat een “norm” is is de energie betaalbaar.

Er zijn best wat mensen (die vaak worden weggezet als geite wollen sokken fanaten) die met extreem weinig energie toe kunnen. Die hebben geen betaalbaarheids probleem. Die kiezen daar vaak vanuit overtuiging zelf voor.

Het “betaalbare nieuwe normaal” zal ergens halverwege liggen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Wat gaat dit huis kosten? 1.000.000 euro of 1.500.000 euro ? of eerder richting de 2.500.000 euro? of zelfs meer.
Leuk, maar is absoluut geen vergelijk voor de normale woningsbouw met een postzegel aan tuin (en dat in combinatie met een grondgebonden warmtepomp, gewoon uitzichtsloos.

Ecoforest Compact 1-9 kW kosten (grondgebonden warmtepomp, vergunningsplichtig, in Nederland vaak geen goedkeuring voor vertikale boring)

leuk voor de upperclass maar zeker niet voor het normale volk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
klump4u schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:42:
[...]

Klopt, daarna krijg je de resterende 20% verdeeld over de volgende 10 jaar. prima toch heb je uiteindelijk toch ook de 100% gekregen, wat een geklaag op ..... :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 01:40

Zenix

BOE!

klump4u schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:42:
[...]

Dit stuk is misschien nog wel erger:

''Ondanks bezorgdheid over leverancierspraktijken zoals terugleverkosten, gelooft Jetten dat de afbouw van de salderingsregeling deze kosten zal verminderen."

Vandebron heeft al aangegeven dat salderen afschaffen geen reden is om die kosten af te schaffen. Waarom zou je ook als energieleverancier? Je kan meer geld verdienen en van handhaving is geen sprake, dus geef ze eens ongelijk. We hebben gezien dat energieleveranciers alles doen voor de winst. Jetten is alvast een warm nest aan het maken, zodra zijn politieke carrière voorbij is.

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 22-12-2023 19:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zenix schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:30:
Vandebron heeft al aangegeven dat salderen afschaffen geen reden is om die kosten af te schaffen.
Daar lijken ze nu op terug te komen.
https://www.ad.nl/economi...en-dan-voorheen~aa05c05a/
Wat gebeurt er met de terugleverkosten als de saldering wordt afgebouwd?

,,Dan gaan de terugleverkosten even hard naar beneden. Die verdwijnen uiteindelijk. We hebben die kosten niet ingevoerd om onze winst op te voeren, maar puur om de lasten eerlijker te verdelen. Dat hadden we wel beter kunnen communiceren.’’
Nouja, eerst zien, dan geloven.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

MacD007 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:29:
[...]

Klopt, daarna krijg je de resterende 20% verdeeld over de volgende 10 jaar. prima toch heb je uiteindelijk toch ook de 100% gekregen, wat een geklaag op ..... :)
Voor jou misschien maar voor de meesten niet, lijkt wel of jij alleen de waarheid in pacht hebt.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Pagina: 1 ... 26 ... 50 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) voor wat je gaat doen als het salderen niet meer kan.
Het onderwerp is hier de toekomst van de regelgeving zelf.
Het grotere plaatje van de hele energievoorziening hoort dus niet hier maar in De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden .