Femme schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:42:
[...]
Als de saldering niet wordt afgeschaft dan zal hij zichzelf wel opblazen via vaste terugleveringskosten. En zoals @
Domba noemt zijn er ook nog fysieke beperkingen waar we tegenaan kunnen gaan lopen als kleinverbruikers ongeremd zonne-energie het net op blijven drukken, waardoor de kosten van salderen nog hoger gaan worden.
Saldering heeft maar relatief beperkt te maken buiten de snelheid waarmee PV erbij komt.
Het probleem zijn
ACM die vaste contract promoot en tradionele energieleveranciers die nog niet eens moeite doen om hoog en laag tarief in overeenstemming te brengen met net belasting.
ALs afbouw saldering door gaat, zie ik niet hoe zoveel verbruik zou verschuiven dat het zou opwegen tegen wat erbij komt aan PV op klein verbruikersaansluiting, want het valt niet geheel stil, misschien bij huishoudens met eigen woning, maar andere worden nog wel gelegd, deels vanwege regels.
Je hebt nu al toestanden
als deze , 100-150kw op een hele wijk.
Iemand zoals ik met ruime PV-opwek, en thuisaccu kan super makkelijk schuiven naar elk moment van de dag, maar ik zit al dynamisch.
Laat we het zo noemen, ik "adviseer prive" ook die een dubbeltje 3x moeten omdraaien. die kunnen verbruik helemaal niet veel schuiven met electriciteit. De grootste verbruikers zijn de CV-pomp, diepvries/koelkast en magnetron, die ongeveer hele jaar 4-6kWh/dag verbruiken, ga daar maar eens veel in schuiven
Ik heb het dan over huishoudens waar thermostaat op 15 staat en op tablet beetje TV kijken omdat de TV in de woonkamer te veel verbruikt en thermostaat bij een verjaardag een paar uurtjes naar 17 gaat.
Die gaan niet op een door de weekse dag in de middag wassen of stofzuigen omdat de zon schjnt , maar op de uren als de meter laag tarief heeft.
Pas dat maar eens aan, je hebt het over gehele dagritme aanpassen.
Ik geef ook tussenstekkers mee, voor meer inzicht die ze met gratis app het vermogen en totaal verbruik kunnen volgen, ook afgelopen week 5st. (of iets de moeite is om te vervangen door een zuinigere, voor mij een eye opener was dat daarvoor hooguit over periode van ~2 jaar kijken, voor iets dat 5-10 jaar meegaat)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant