mchoffa schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:26:
[...]
Hoe ik het lees: verbruik wordt verminderd met een percentage van de opwek, waarbij de opwek niet meer dan verbruik mag zijn.
Hiermee lijkt het dus dat bij verbruik van 5.000kwh en opwek van 6.000kwh er maximaal 64%- (in het eerste jaar) van 5.000kwh gesaldeerd mag worden.
Of interpreteer ik dit verkeerd?
Wanneer ik het verklein en om zet naar Jip en Janneke taal voor mezelf lees ik dit:
- het gaat om, is bedoeld voor mensen die elektriciteit afnemen en terugleveren aan (invoeden) op het net (klanten van energie-leverancier).
- de leverancier van de elektriciteit berekent de kosten van het verbruik tbv facturering (en betaling).
-berekening:
* in dat jaar (kalender? Nota?) afgenomen elektriciteit (kWh?) verminderen met van toepassing zijnde percentage van
* de kosten van in dat jaar ingevoede (dus teruggeleverde) elektriciteit.
* voorwaarde: voor zover de hoeveelheid ingevoede (teruggeleverde) elektriciteit niet meer bedraagt dan de hoeveelheid aan het net onttrokken (afgenomen) elektriciteit.
Vraag daarbij van mij, is dat voor of na aftrek van het percentage.
Rekenvoorbeeld.
Jaarverbruik 4000kWh.
Percentage 64%.
Situatie 1
Teruglevering 2000kWh.
64% van 2000kWh = 1280kWh. Aan de voorwaarde wordt voldaan, dus 1280kWh zou in mindering gebracht kunnen worden.
Situatie 2
Teruglevering 10.000kWh.
64% van 10.000kWh = 6.400kWh.
Dat is meer dan afgenomen van het net, dus maximaal kan 4.000kWh verrekend worden.
In dit voorbeeld zou de zin er voor zorgen dat je nooit meer kan in mindering kan brengen dan je afgenomen hebt.
Of
Situatie 3
Teruglevering 10.000kWh.
64% van maximaal 4.000kWh (afgenomen elektriciteit) = 2.560kWh.
Voor mij is op basis van dit stuk in het wetsvoorstel niet volledig duidelijk of situatie 2 of 3 gaat gelden.