MacD007 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:11:
[...]
Even een vraag mbt je opslag van jouw thuisaccu’s, mn om dit wat beter te kunnen begrijpen.
Wat is de capaciteit van je accu’s en wat zijn je laad en vooral nog belangrijker je ontlaad stromen? (Heb je een EV bv)
Als je dat dat tegenover je donkere tijdvakken bekijkt wat is in die tijdvakken je stroombehoefte van je huis.
Als je dat tegen de kosten plaatst (de goedkoopste die ik ken is de sessy die circa 3,500€ kost voor 5kW) ten opzichte van de besparing.
( mijn eigen verbruik bv 1-2-23 verbruik circa 11 kW, opwek circa 1 kW, dus in de winter als die 1 dag vol zou zijn kan deze maar 50% van het verbruik opvangen (dure periode) in bv 15-4 (dat was de beste van die week) verbruik circa 11 kW opbrengst nog geen 5 kW, dus ook hier heb je hooguit 75% van de capaciteit van een 5 kW kunnen benutten, de rest zal door het huis zelf worden gebruikt. Ook hier zie je dat je dus hooguit 50% van je dagelijkse energiebehoefte via de batterij kunt opslaan en je dus ook een grotere pv installatie nodig hebt, in mijn geval dus minimaal verdubbeling van de pv, voor in de winter dus eigenlijk nog veel meer. Kostenaspect met alle aanvullende kosten circa 10.000 euro, excl accu’s) Volgens mij ga je die dus nooit terugverdienen binnen de levensduur van je accu’s (circa 15 jaar). Overigens kun je een EV ook niet goed opladen met een 5 kW accu, zul je niet erg ver mee komen.
Dan heb ik het nog niet over de veiligheidsaspecten gehad die een accusysteem met zich mee brengt, zeker lithium ionen accu’s zijn voor een thuissituatie niet erg ideaal. Een geschikt blussysteem (bv FirePro) is ook nog eens behoorlijk duur en vereist ook een aparte ruimte, die in de meeste huizen gewoon niet beschikbaar is. Dan heb ik het nog niet over de DIY kits, kijk zolang dat gebruikt en gebouwd wordt door deskundigen die exact weten wat ze moeten doen kan dat nog wel enigszins veilig zijn, echter voor de gem. DIY’er gaat dit echt te ver. Ik zou mijn familie daar niet aan willen blootstellen.

Van thuisaccu gebruik ik 28kWh dagelijks zoals in mijn sign (ik heb geen verbruikers die direct van de netaansluiting afnemen alles verloopt via de Deye hybride omvormers)
Mijn net aansluiting is 3x25A (17.25kW)mijn huisnet is 3x35A (24kW, deye kan tijdelijk 50% meer leveren en 100% voor 1 fase)
Op jaarbasis (tussen haakjes jan-juni 2023)
PV opwek is ca 14-16 MWh/j, (7385.6 kWh)
Verbruik 10-12MWh/j (5084.6kWh)
Accu in/uit is ca 7-8MWh/j (5,3% verlies in accu zelf 4070.8 kWh in / 3865.1kWh uit)
ca 4 MWh/j wordt in winter maanden van netaansluiting betrokken en in zomer maanden gesaldeerd
(verbruik van systeem incl verliezen zelf is ca 1.2MWh/j, niet alles is direct meerverbruik, een normale net gebonden omvormer gebruikt ook energie ook al zie je dat niet direct, wel minder en voornamelijk alleen als er opwek is)
Met een paar aanpassingen ben ik nog bezig,
Waardoor netafname met 200-500kWh/j daalt, buiten meer isolatie waardoor ik minder in winter benodig (1,5j terug verhuist)
Een bug in software van de hybride omvormer die opgelost zou zijn, waardoor afname van net met ca 200kWh/j daalt
Als niet van net afneem of invoed, niet meer in eiland mode met netondersteuning draai, maar volledig eiland mode, loskoppeling in die tijd van net wat aan net afname 60-100kWh/j scheelt
Dat ik hoofd werkmodus van 1 van 2 Deye hybride aanpas voor uren dat ik deze niet nodig heb (zakt eigenverbuik van hybride omvomer met ca70% voor die uren, zich dan gedraagd als gewone net-gebonden omvormer die aan en uit gaat als er opwek is)
Veiligheid wat betreft afzekering heb ik
hier wat geschreven
Edit: daar ik verhuist ben ik op nieuw begonnen, was NOM voor vorige, het is geen uitbreiding en door veel DIY tot nu toe minder dan €17k kwijt tot nu toe. als je alle kosten op PV schuift <€1/Wp ( of accu €320/kWh, omvomers €5370) een forse post zijn groepenkasten en componenten, wat toch nodig was, elektrische installatie was nog van 1965, veel uitbreidingen in en rond woning was aangesloten op een stopcontact.
Niet alleen de huis installatie maar ook netaansluiting waren gammel als wat, toen ik in begin dagen wat water betrok van bronput van buren met 750W pomp, een stekker en centrale doos begaven het,
I
[
Voor 7% gewijzigd door
Domba op 18-07-2023 14:21
]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant