Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 25 Laatste
Acties:
  • 518.784 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 20:55
Agent47 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:57:
Ik denk dat Oekraïne nu heel strategisch stap voor stap gaat aanvallen. Beginnende met die drones.

Nu is Rusland wel heeeel groot...
Dat klopt, maar dat is ook weer een nadeel van Rusland natuurlijk. Een heel groot (uitgestrekt) land, is in die zin lastig op alle fronten te monitoren. Daarnaast hebben ze ook nog het probleem dat naast dat het land zelf groot is, de grenzen echt enorm zijn.
UA kan natuurlijk via andere landen naar Rusland toe en achter de linies opereren, waar Rusland die mogelijkheid bij UA nauwelijks heeft.
Wij hebben het met elkaar in dit topic natuurlijk wel over 'rokende russen' en dergelijke als er weer een brandje is, maar i.m.o. zouden dat net zo goed UA mensen kunnen zijn, die ergens in Rusland aan land zijn gekomen. Er zijn (best veel) UA mensen die prima Russisch spreken en voor een rus door kunnen gaan. En RU heeft de mensen vooral nodig aan de grenzen en bewaakt het binnenland waarschijnlijk een stuk minder.
blissard schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:37:
[...]

Niemand kan Poetin volledig opvolgen. Het is geen functie met een vastgestelde set taken en verantwoordelijkheden. Juist de volledige macht die Poetin voor zichzelf heeft georganiseerd zorgt voor de waanzin van zijn acties. Prigozhin, of welke andere idioot ook, zal dit nooit kunnen overnemen. Het zal altijd voor versplintering van de macht zorgen. En juist die versplintering kan zorgen voor een soort checks and balances.
Dan krijgt wellicht de Doema weer wat meer macht en zullen de groot industriëlen weer internationaal geld willen verdienen.
Dat zou wel het beste scenario zijn denk ik, Poetin heeft een aantal voor hem gevaarlijke mensen al goed weg weten te ruimen dan wel zo weggezet dat die niet ineens volledig de macht kunnen krijgen, dus een machtsverdeling zal er waarschijnlijk wel ontstaan.
Ik denk in algemene zin dat het niet goed is als 1 iemand de macht (alle macht) heeft, omdat controle dan niet meer (goed) mogelijk is, en de kans op gekkigheid redelijk groot is.
Snow_King schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:42:
[...]

Weer 16 stuks artillerie.

Daar is men wel heel druk mee bezig al een langere tijd. Het aantal mensen 'valt mee' de laatste weken.
Daar begint het ook mee, als je straks de infancerie naar voren wil sturen wil je dat die zo min mogelijk onder artillerievuur komen te lopen/ liggen omdat je dan een veel betere uitgangspositie hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:47

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Snow_King schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:42:
[...]

Weer 16 stuks artillerie.

Daar is men wel heel druk mee bezig al een langere tijd. Het aantal mensen 'valt mee' de laatste weken.
Klopt, die aantallen liggen al vele dagen, zo niet weken, met tussen de 4xx en 6xx in plaats van de de dagen dat er haast 1000 Ru het leven lieten.

Oorzaak ligt er voornamelijk in dat de RU aanvallen minder plaatsvinden, er is een tijd geweest dat ze flinke aanvalsgolven deden op UA-stellingen, daarbij liepen de aantallen flink hard op.
jbdeiman schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:50:

Daar begint het ook mee, als je straks het 'voetvolk' (vind dat een nare term, maar beschrijft het wel het beste) naar voren wil sturen wil je dat die zo min mogelijk onder artillerievuur komen te lopen/ liggen omdat je dan een veel betere uitgangspositie hebt.
Infanterie.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 20:55
Fraggert schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:55:
[...]

Klopt, die aantallen liggen al vele dagen, zo niet weken, met tussen de 4xx en 6xx in plaats van de de dagen dat er haast 1000 Ru het leven lieten.

Oorzaak ligt er voornamelijk in dat de RU aanvallen minder plaatsvinden, er is een tijd geweest dat ze flinke aanvalsgolven deden op UA-stellingen, daarbij liepen de aantallen flink hard op.

[...]

Infanterie.
Dankje, wat stom dat ik daar niet op kon komen... Mijn post ook even aangepast omdat ik dat een veel betere term vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

blissard schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:37:
[...]

Niemand kan Poetin volledig opvolgen. Het is geen functie met een vastgestelde set taken en verantwoordelijkheden. Juist de volledige macht die Poetin voor zichzelf heeft georganiseerd zorgt voor de waanzin van zijn acties. Prigozhin, of welke andere idioot ook, zal dit nooit kunnen overnemen. Het zal altijd voor versplintering van de macht zorgen. En juist die versplintering kan zorgen voor een soort checks and balances.
Dan krijgt wellicht de Doema weer wat meer macht en zullen de groot industriëlen weer internationaal geld willen verdienen.
Vergeet niet dat Putin zelf ook zo begonnen is. Die werd door de familie van Jeltsin als een zwakke figuur gezien waardoor ze zelf achter de schermen de echte macht konden houden. Maar dat heeft niet lang geduurd.

Dat is standaard practice onder dictators. Vaak zijn ze gestart als relatief zwakke figuren die door sterkere groepen naar voren zijn geschoven, soms om van achter de schermen de president aan te sturen, of als compromisfiguur om een oorlog tussen sterkere facties te vermijden. Maar vaak zijn dat toch mensen die eenmaal op die plek zelf macht beginnen te verzamelen. Ik meen me te herinneren dat Stalin ook zo begonnen is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Even terugkomend op Wagner/Prigozhin .
Een nieuw statement van zojuist, Benieuwd wat hier waar van is/gaat zijn. :

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jbdeiman schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:56:
[...]

Dankje, wat stom dat ik daar niet op kon komen... Mijn post ook even aangepast omdat ik dat een veel betere term vind.
No worries :) das niet stom, niet te streng zijn voor jezelf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:07
Apache4u schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:15:

[Embed]
Hmm, ondanks al z'n openlijke kritiek is hij nog steeds niet uit een raam gevallen. Klinkt dan ook een beetje als een valstrik... Doen alsof ze zich terugtrekken, maar eigenlijk een hinderlaag leggen. We will see.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[Embed]
Prigozhin klaagt en dreigt al maanden maar stuurt z'n manschappen nog steeds elke dag de strijd in. Waarom het nu anders zou zijn weet ik niet. Wat me niet echt duidelijk wordt is of Wagner nou zelf artillerie stukken heeft die stil staan bij gebrek aan granaten of dat hij een bepaald aantal salvo's per dag van de reguliere Russische eenheden wil hebben. En die niet krijgt en er andere sectoren van het front worden beschoten waar Wagner niet zit. In het eerste geval zou Wagner kunnen proberen elders munitie te kopen, iets dat China al geweigerd heeft.

Ook zal elke militair in elke oorlog meer artillerie willen hebben. Het is de beste manier om te winnen zonder zelf veel risico te lopen en als je 10.000 granaten per dag toegewezen krijgt zouden 20.000 nog beter zijn.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

IJzerlijm schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:24:
[...]

In het eerste geval zou Wagner kunnen proberen elders munitie te kopen, iets dat China al geweigerd heeft.
De EU en de VS zijn ook op de markt om Oekraine aan munitie te helpen. Weinig kans dat Prigozhin op eigen houtje die bidding war met ons kan winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:53

Fanta

FordPerformance™️

[Embed]
Ik ben erg benieuwd wat de gevolgen hiervan zijn, mocht Wagner zich inderdaad terug trekken. Ik zie het gerust gebeuren dat de Russen dan Bachmut op moeten geven, met een nog lagere moraal onder het Russische leger als gevolg. Laat het momentum maar naar UA verschuiven, prima timing.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Kijk eens aan:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kepro
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:50
Ik denk dat de VS daar wel blij mee is voor onderzoek.

Twitch kanaal Kepro_ - wot stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Kepro schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:34:
[...]

Ik denk dat de VS daar wel blij mee is voor onderzoek.
Ik gok dat er weinig van over is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:20
downtime schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:09:
[...]

De EU en de VS zijn ook op de markt om Oekraine aan munitie te helpen. Weinig kans dat Prigozhin op eigen houtje die bidding war met ons kan winnen.
Covert CIA op om via dummy handelaren inerte artilleriegranaten aan Wagner te verkopen? :7

Zou wel een goed filmscript zijn ook

@ hierboven

die kinzhal missiles waren toch de (tot nu toe) onhoudbare hypersonische kruisraketten? Mooi dat ze daar een manier voor onderscheppen voor hebben gevonden. Met de toch al zeer beperkte beschikbaarheid ervan zullen de russen dan wel 2x nadenken voor ze er een af willen vuren en bij voorkeur ook eerst de manier van onderscheppen van UA willen weten om zich hier weer op aan te kunnen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Fanta schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:34:
[...]

Ik gok dat er weinig van over is.
Er staan wat plaatjes bij maar de 2 die het projectiel zouden moeten voorstellen schreeuwen fake.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:14
https://edition.cnn.com/2...ockets-ukraine/index.html

Best slim van de Russen. Gewoon krachtige GPS jammers mikken op raketten. En zo te lezen heeft de US niet echt een antwoord hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

asing schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:54:
[...]

Er staan wat plaatjes bij maar de 2 die het projectiel zouden moeten voorstellen schreeuwen fake.
Oef die zien er inderdaad wel erg nep uit. Vooral dat gras wat voor gelegenheid even netjes opgerold is.. Ik neem mijn woorden terug vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HenkEisDS schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:57:

Best slim van de Russen. Gewoon krachtige GPS jammers mikken op raketten. En zo te lezen heeft de US niet echt een antwoord hierop.
tsja, elke elektronische frats heeft wel een beperking of zwakke plek

ik weet niet hoe ver die drone-jammers reiken maar je zou haast al met een drone een target moeten aan-laseren.

Zoals grondtroepen een doel kunnen aangeven, maar dat vereist vaak line-of-sight en is tricky voor je manschappen. Eén of meerdere drones kunnen dat risico wegnemen.

RU air-defense kan misschien nog wat met die drone maar gezien hun trackrecord........ :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:49
Prigozhin heeft hard uitgehaald naar de Russische MoD in een video waar hij de gevolgen laat zien (een soort open graf):

[Twitter: https://twitter.com/noelreports/status/1654349700563103744?s=46&t=pNpDEvCT6Tvq9ZrZacp2fw]

Zou Wagner komende dagen dan toch echt uit Bakhmut vertrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:10

Snow_King

Konijn is stoer!

Fanta schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:58:
[...]

Oef die zien er inderdaad wel erg nep uit. Vooral dat gras wat voor gelegenheid even netjes opgerold is.. Ik neem mijn woorden terug vrees ik.
Ik zie ook een witte lijn. Kan dit niet een kunstgrasmat zijn op een sportveld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:27

Polycom

Poes van goud

Even wat wishful thinking op bevrijdingsdag. Wagner weg, UA erop en erover.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Als dat echt zo is weten we dat 1 van de patriot installaties daar staat :)

Zoals altijd is het wachten op bevestiging.
(mede moeilijk omdat een Kinzhal een gemodificeerde Iskander is, en dus ook erg daarop zal lijken)

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 05-05-2023 14:07 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:28
q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:04:
Prigozhin heeft hard uitgehaald naar de Russische MoD in een video waar hij de gevolgen laat zien (een soort open graf):

[Embed]

Zou Wagner komende dagen dan toch echt uit Bakhmut vertrekken?
Dat weet niemand.

Ik zie wel dezelfde symptomen als in Kherson vorig jaar. Daar ging het ook tergend langzaam met de UA opmars, totdat de supplies bij RU vastliepen, toen was het bij wijze van binnen een paar dagen gebeurd.

Als Wagner echt (zo goed als) al zijn munitie heeft verschoten en ze komen zonder te zitten heeft dat als direct gevolg dat heel de opmars stopt en ze wellicht moeten terugvallen. Als ze ook zonder manschappen zitten wordt dit alleen maar erger.

Ik geloof er in ieder geval niet zo in dat het en hinderlaag is. Het lijkt me ook sterkt dat RU de zaakjes daar even gaat oplossen.

Zou wat zijn voor de geschiedenisboeken als UA het na de zomer weer in eigen bezit heeft…

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
HenkEisDS schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:57:

Mwah, blijkt een kat en muis spel te zijn.
[...]

But in recent months, the systems have been rendered increasingly less effective by the Russians’ intensive blocking, five US, British and Ukrainian sources tell CNN, forcing US and Ukrainian officials to find ways to tweak the HIMARS’ software to counter the evolving Russian jamming efforts.

“It is a constant cat-and-mouse game” of finding a countermeasure to the jamming, a Pentagon official said, only to then have the Russians counteract that countermeasure. And it is not clear how sustainable that game is in the long term.

[...]
Het is dus niet zo dat HIMARS ineffectief is, en als het een stationair doel betreft dan gaat ongeveer hetzelfde op als hetgeen ik hier uiteen heb gezet: Jerie in "De situatie binnen Rusland" ik zeg ongeveer want iets als UnifiedNlp gaat niet goed werken op grote hoogte, en als ze op geheel andere frequenties gaan zitten dan heeft zo'n drone ook een veel sterkere zender nodig (enkel civiele GPS onderdeel van GNSS blokkeren zijn iets van drie verschillende frequenties).

Dat je je schoenen uit moest doen op een vliegveld was ook security theater. Dat je er een domme mafkees (extremist of copycat) mee tegen kunt houden, sure. Maar een determined adversary ga je er niet mee stoppen want die verzint iets nieuws. En de Oekrainers met steun van VS zijn voor de Russen zo'n determined adversary. Het zou zelfs kunnen dat de Russen zich door deze tegenmaatregelen veiliger achten dan ze zijn, en dan zou er nog wel eens een keertje heel leuk vuurwerk kunnen ontstaan. Ook verraden de drones die storen de high prio targets.

edit:
Heb het artikel nog eens verder gelezen.

Hier een paar quotes uit het artikel. Dus de rest van de post is m'n edit (kan geen quote tussen edit zetten)

Het schijnt dat JDAM er het meeste last van heeft (ik weet, als een echte nukubu, zonder opzoeken niet eens wat JDAM is :D):
GPS jamming can affect other “smart” US munitions like the precision-guided Excalibur artillery shells fired from Howitzers and air-dropped bombs called JDAMs. The leaked Pentagon document described the JDAMS as being particularly susceptible to the disruption.
Het lijkt ook geen recent issue te zijn, en er is nog steeds effectiviteit.
A senior Pentagon official downplayed the impact of the interference, telling CNN that on Monday Ukrainian forces fired 18 rockets without issue, about the daily rate of the past few weeks. The official declined to comment on the broader impact of the jamming. HIMARS are manufactured by Lockheed Martin, which deferred questions on jamming to the US government.
(Al ontgaat mij de woordspeling van 'fired 18 rockets without issue' me niet.)

Want hier hebben we twee bronnen:
One drone pilot on the Eastern front described the jamming of the mobile HIMARS as “significant,” according to the source, something he hadn’t seen in his area before last November, several months after the HIMARS first arrived in Ukraine at the beginning of the summer.
Merk hierbij op bij bovenstaande before last November. Da's ongeveer een half jaar geleden. Dus dit zou dan al een half jaar spelen.
Another drone operator in the southern Kherson region claimed to the source that the effectiveness of HIMARS was down dramatically while cautioning that they’re still very necessary and relied on but no longer as dominant as they once were.
En dat vat het aardig samen: nog steeds belangrijk en nuttig maar niet meer fire and forget. Gevoelsmatig strookt het (voor mij in ieder geval) ook met de realiteit.

[ Voor 33% gewijzigd door Jerie op 05-05-2023 12:42 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Snow_King schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:05:
[...]

Ik zie ook een witte lijn. Kan dit niet een kunstgrasmat zijn op een sportveld?
Dan nog kloppen de settings niet tussen de linker en de rechter foto. De linker ploegde zich in een soort speelveld en de rechter ligt tussen de rommel die niet te zien is op de foto links.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:35

BeaM-R

Powerrrrr

Op Twitter gaan berichten rond dat Wagner op 10 mei Bakhmut zal verlaten en het overlaat aan het Russische leger.
Kunnen ze tijdens de 9 mei parade nog even de overwinning van Bakhmut claimen.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
BeaM-R schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:19:
Op Twitter gaan berichten rond dat Wagner op 10 mei Bakhmut zal verlaten en het overlaat aan het Russische leger.

[Twitter]
https://www.nu.nl/spannin...-vijf-dagen-verlaten.html

Het kan, maar het zou ook zomaar weer tactiek kunnen zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 23:07

[Twitter]
Eerst zien, dan geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:58
Rene schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:12:
[...]

Dat weet niemand.

Ik zie wel dezelfde symptomen als in Kherson vorig jaar. Daar ging het ook tergend langzaam met de UA opmars, totdat de supplies bij RU vastliepen, toen was het bij wijze van binnen een paar dagen gebeurd.

Als Wagner echt (zo goed als) al zijn munitie heeft verschoten en ze komen zonder te zitten heeft dat als direct gevolg dat heel de opmars stopt en ze wellicht moeten terugvallen. Als ze ook zonder manschappen zitten wordt dit alleen maar erger.

Ik geloof er in ieder geval niet zo in dat het en hinderlaag is. Het lijkt me ook sterkt dat RU de zaakjes daar even gaat oplossen.

Zou wat zijn voor de geschiedenisboeken als UA het na de zomer weer in eigen bezit heeft…
als putin moet kiezen (door tekorten..) granaten naar zíjn soldaten of die naar wagner zit hij in een spagaat.

naar wagner: dan heeft hij sterke(re) concurrentie én de gewone russen zullen niet zo snel aanmelden als ze weten dat ze slecht potloodjes krijgen.

naar éigen gewone russen, en de wagner (e.a.??) gaat weg. BEIDE niet goed... (voor RU)

naar

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
phicoh schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:58:
[...]

Een GPS jammer is natuurlijk gewoon een zender. Bij een krachtige jammer is er een goede kans dat de VS wel satellieten heeft die dat opvangen. Dus weten waar die jammer staat. Verder is een raket die zich juist richt op een GPS zender ook niet zo moeilijk te maken.

Maar ik neem aan dat de russen daar wel achter komen als hun GPS jammer last krijgen van een weggegooide sigaret.
Ik zie ze er nog wel voor aan om de jammer naast bovenop de kroonjuwelen te zetten :D ze doen immers wel vaker heel domme dingen. Leren doen ze ook, maar wat mij betreft langzaam.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter

[Twitter]
Geen ontkenning vanuit het Kremlin:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Laatst online: 18:49
YakuzA schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:07:
[...]

[Twitter]
Anderzijds is het wel vreemd dat Wagner nog steeds aan het drukken is in Bakhmut als er daadwerkelijk zulke grote tekorten zouden zijn dan zou je dat niet verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:30:
[...]

Anderzijds is het wel vreemd dat Wagner nog steeds aan het drukken is in Bakhmut als er daadwerkelijk zulke grote tekorten zouden zijn dan zou je dat niet verwachten.
Hebben ze iets te kiezen? Als ze niet drukken dan drukt Oekraine wel terug.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Leo1A5 training is ook hard aan de gang:
https://www.ukrinform.net...d-1-tanks-in-germany.html
Ukraine's military personnel training on Leopard 1 tanks in Germany

At this training area, instructors teach the Ukrainian military how to operate Leopard 1A5 tanks that are donated to the Ukrainian Armed Forces by Denmark.
"Some will say it is an old tank, but it is still very effective and combat-ready. It is newer than the Russian T-72s that are widely used now and transferred by some partners," Pistorius said.
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFvXXGBIXsAAngOH.jpg
Plus een hint voor mogelijk meer Marders in de toekomst:
He also noted that training of another group of Ukrainian soldiers on the Marder IFV would soon begin at this training area.

[ Voor 32% gewijzigd door YakuzA op 05-05-2023 14:50 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Snowhite0901 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:33:
[...]

Volgens mij hebben de Russen juist vol op een paar punten ingezet. Alleen zijn ze er daar niet door gekomen.
Ze hadden dan 'vol ingezet' op:
- Kupiansk
- Kreminna
- Bakhmut
- Avdiivka
- Mariinka
- Vuhledar
En mogelijk nog andere plaatsen waar de 'volle inzet' niet eens gebleken is? :)

Maar als je op zoveel fronten tegelijk 'vol inzet' ben je eigenlijk overal een 'beetje inzet' aan het doen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
YakuzA schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:07:
[...]

[Twitter]
Het begint nu wel ergens op te lijken. Ik zie de russen er niet voor aan dat ze zo'n uitgebreide afleidingsmanoeuvre in touw zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

[Twitter]
Gaat natuurlijk niet gebeuren, ik zie het eerder als een dreigement naar het Kremlin. Zonder voldoende munitie is het lastig om te blijven doordrukken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

RoD schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:41:
[...]

Het begint nu wel ergens op te lijken. Ik zie de russen er niet voor aan dat ze zo'n uitgebreide afleidingsmanoeuvre in touw zetten.
En ook nog eens zonder neppe achtergronden, dubbelgangers enz :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Rusland is een stukje grond (donbas) kwijtgeraakt wat ze al 9 jaar onder controle hadden volgens CNN.
Ook op de kaart is het stukje te zien:

reddit link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:10
gise schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:53:
Rusland is een stukje grond (donbas) kwijtgeraakt wat ze al 9 jaar onder controle hadden volgens CNN.

reddit link
Kijk, ik wil het ook zien gebeuren, maar een half grasveld en een licht meegevormde lijn is nog geen teken van lente.

Het zou eigenlijk leuk zijn elke edit te kunnen terugvinden met motivatie/bron.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Brent schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:57:
[...]

Kijk, ik wil het ook zien gebeuren, maar een half grasveld en een licht meegevormde lijn is nog geen teken van lente.

Uiteraard, we kijken allemaal rijkhalzend uit naar het counter offensief wat ophanden zou zijn. Maar ik denk dat het toch een mooi historisch dingetje is om even te benoemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Brent schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:57:
[...]

Ik vind het wel een mooi symbool. Al is het een half grasveld en een lantaarnpaal, dat rusland nu gebied kwijtraakt dat ze in 2014 veroverden, is een mooie symbolische start voor het counteroffensief.

En ja het is wishful thinking verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-09 13:27

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

https://www.hln.be/buiten...n-zuid-oekraine~aeef804b/

Rusland kondigt gedeeltelijke evacuatie aan van 18 bezette plaatsen in Zuid-Oekraïne
-> Ze vluchten al voor het tegenoffensief begonnen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

dupondje schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:07:

Rusland kondigt gedeeltelijke evacuatie aan van 18 bezette plaatsen in Zuid-Oekraïne
Combinatie van zo lijkt, maar dat blijft veelal lastig te verifiëren.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 10:59
XWB schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:46:
[...]

Gaat natuurlijk niet gebeuren, ik zie het eerder als een dreigement naar het Kremlin. Zonder voldoende munitie is het lastig om te blijven doordrukken.
pcies, hij heeft toch al eerder eens beloofd om te vertrekken? Maar het is wel één van de symptomen die duiden op serieuze problemen. Als ik het goed heb heeft UA in de laatste week twee of drie munitieopslagplaatsen in de regio vernietigd.

aanvulling:
The Russian army is trying its best to take control of Bakhmut by May 9.

Deputy Defense Minister Hanna Malyar wrote about this on Telegram, Ukrinform reports.

"The enemy is trying hard to take control of Bakhmut by May 9. To accomplish this task, they are pulling "Wagnerites" from other directions and replacing them with assault troops of paratroopers who are now fighting in the Bakhmut direction," Maliar said.

[ Voor 30% gewijzigd door Tens op 05-05-2023 19:46 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
dupondje schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:07:

Ze vluchten? Wie zijn 'ze'? Niet het Russische leger.

De laatste passage is:
Het evacueren van mensen uit bezette gebieden ging de afgelopen maanden al verschillende keren vooraf aan het terugtrekken van Russische troepen uit een regio waar Oekraïne aan het oprukken was.
Het zou dus een teken aan de wand kunnen zijn.

Deze passages zijn echter ook relevant:
Moskou heeft een gedeeltelijke evacuatie aangekondigd van 18 door Rusland bezette nederzettingen in de regio Zaporizja, in het zuiden van Oekraïne. Dat gebeurt in afwachting van het aangekondigde grote tegenoffensief van Oekraïne. Twee weken geleden zouden er ook al burgers geëvacueerd zijn uit de bezette gebieden rond de stad Cherson.
Volgens het Russische persagentschap TASS zullen ongeveer 70.000 mensen worden geherlokaliseerd.
(De bron is dus TASS, en de vertaalde term is 'geherlokaliseerd'.

Ik vroeg me al af waarom ik het DDG niets hierover bij de Nederlandse media kon vinden, ook niet met behulp van syntax, maar Belgische geen probleem. Hopelijk is de reden TASS :))

Het betreft dus voor zover we weten niemand van het Russische leger.

Ze 'evacueren' naar eigen zeggen de burgers van het oorlogsgebied. Burgers wil je -volgens Westerse maatstaven- niet hebben tijdens vuurgevechten, die moeten wegwezen, dus vanuit ons oogpunt lijkt het OK. In Rusland heeft het leven van een burger echter nauwelijks waarde. Het dient dus een bepaald doel. Hopelijk zijn het enkel Russischgezinden (al zou je de verraders graag op willen pakken). Misschien betreft het enkel gevangenen. Misschien deporteren ze burgers wel... we weten het niet.

Bij Kherson was het in ieder geval niet allemaal vrijwillig, zie bijvoorbeeld https://nos.nl/artikel/24...ebeuren-gruwelijke-dingen

Er was destijds ook angst voor grootschalige genocide:
De onduidelijkheid over de situatie rond Cherson voedt speculaties over wat de stad te wachten staat. Zo wordt gevreesd dat de Russen zijn overgegaan op 'evacuatie' om vervolgens chemische wapens in te zetten of de nabijgelegen dam in de Dnepr door te breken, vertellen vertrokken burgers uit de stad.
edit:
Uiteindelijk bleef het bij 'slechts' artilleriebeschietingen wat ik destijds heel laf en smerig vond maar ja 'UA leger zit er ook dus legitiem doel'. Tja...

[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 05-05-2023 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
gise schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:53:

reddit link
Mwa, op LiveUAmap loopt die originele grens ook al ergens anders, denk dat dit gewoon een normale correctie was zonder dat er iets echt gebeurd was.
https://liveuamap.com/

Dat waterstation bij Avdiivka lag altijd al binnen de niet-DPR grens iig.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 10:59
YakuzA schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:05:
[...]

Mwa, op LiveUAmap loopt die originele grens ook al ergens anders, denk dat dit gewoon een normale correctie was zonder dat er iets echt gebeurd was.
https://liveuamap.com/

Dat waterstation bij Avdiivka lag altijd al binnen de niet-DPR grens iig.
Deepstate laat wel een verandering zien tussen 29 en 30 april, iets meer dan een correctie lijkt me.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:26

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Zojuist weer wat posts naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 verplaatst.

Deze posts hadden betrekking op hoe Rusland naar het westen kijkt, over hoe Europese landen hun steun naar Oekraïne denken te regelen en over de verwikkelingen binnen de Europese politiek, met betrekking tot Oekraïne.

De bovenstaande onderwerpen kunnen vlot in een of zelfs verschillende van de andere topics worden gezet (UKR: Topic wegwijzer) zonder daar te misstaan.

Laten we hier enkel en alleen de strijd in Oekraïne zelf verslaan. Als Oekraïne met zijn offensief start dan kan het hard gaan en moet dit topic volgbaar blijven. De focus moet dan liggen op wat daar gebeurt.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De 1 miljard voor ammo is er iig doorheen:
https://www.ukrinform.net...munition-for-ukraine.html
The European Council today adopted an assistance measure worth €1 billion under the European Peace Facility (EPF) for the procurement of ammunition and missiles for Ukraine.

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

:D

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:14
Blijkbaar heeft Rusland de door hen verongelukte Amerikaanse Reaper drone kunnen lichten van de bodem. In het artikel staat ook welke informatie de Russen potentieel kunnen vergaren.

https://bulgarianmilitary...-from-seabed-by-russians/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
consolefreak schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:30:
Blijkbaar heeft Rusland de door hen verongelukte Amerikaanse Reaper drone kunnen lichten van de bodem. In het artikel staat ook welke informatie de Russen potentieel kunnen vergaren.

Is nog allemaal unconfirmed iig:
This information cannot be independently verified at this time. But it appears in a report by a Dzen.ru user with the username Tsarigrad.

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Als aanvulling daarop, een artikel met commissaris Thierry Breton:

‘Blitzkrieg van Breton’ moet Europese munitieproductie op oorlogssterkte krijgen
Wekenlang reisde Europees commissaris Thierry Breton kriskras door Europa om munitie­fabrieken te inspecteren. Zijn doel? Eén miljoen granaten laten maken in één jaar. ‘U kent mij, het moet snel gaan, dus ik maak tempo.’

Het zit er bijna op. De afgelopen maanden heeft Thierry Breton ­munitiefabrieken in alle uithoeken van de Europese Unie bezocht (zie inzet). De eurocommissaris voor ­Interne Markt heeft er een erezaak van gemaakt om zo veel mogelijk van die bedrijven persoonlijk te inspecteren. Het doel is de productie fors op te voeren, met het oog op de Oekraïense strijd ­tegen de Russen. Eén miljoen ­granaten moeten er tegen eind dit jaar geproduceerd zijn, heeft de EU ­beslist. Deze week zal Breton bekendmaken hoe die klus geklaard zal worden. ‘De blitzkrieg van Breton’, noemde La ­Tribune het initiatief.
Het is niet voor het eerst dat de Unie een beroep doet op de daadkracht van de Fransman. Toen ­Europa geteisterd werd door het coronavirus, kreeg hij de taak om de productie bij Europese vaccin­fabrieken op te voeren. Die tour de force hoopt hij te herhalen met de munitieproductie.
Breton wil vijftien individuele ­bedrijven, die door hun thuisland vaak als strategische ondernemingen worden gezien, omsmeden tot één pan-Europese organisatie die zo snel en efficiënt mogelijk munitie kan ­produceren. ‘De Europese industrie is nu niet klaar voor de eisen­ die een conflict met hoge intensiteit­ stelt’, zei Breton in de Italiaanse pers.

Na Bretons tournee is duidelijk dat Europa over voldoende productiecapaciteit beschikt, maar dat die niet optimaal wordt aangewend. De snelheid is er nog niet, en er wordt ook veel geleverd aan landen buiten de EU. Opschalen kan, maar belooft een enorm karwei te ­worden. Om het doel te bereiken, is niet alleen extra geld en mankracht nodig. Er moet bijvoorbeeld ook voldoende buskruit beschikbaar zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
XWB schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:35:
[...]
Als aanvulling daarop, een artikel met commissaris Thierry Breton:

‘Blitzkrieg van Breton’ moet Europese munitieproductie op oorlogssterkte krijgen

[...]

[...]

[...]
Ik las ergens dat Rheinmetal opties zag om te gaan opschalen naar 600.000/jaar.

https://mil.in.ua/en/news...f-ammunition-for-ukraine/

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 05-05-2023 22:39 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
consolefreak schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:30:

Zo, volgens wie? Ene Yuriy Knutov. Deze Yuriy Knutov is Director of the Russian Air Defense Forces Museum.

Het volgende stukje is echt gelul:
Tsarigrad recalls that the value of the reconnaissance drone is close to 56 million USD. Quite expensive military equipment, as you can dine yourself. According to the report, the US military did not anticipate that the Russian Air Force would dare to challenge the MQ-9. Therefore, the drone takes maneuvers that are above the airspace of Crimea. Russia considers Crimea to be its territory, and that is why it is raising the Su-27 in the air. However, the US denies that the drone flew in the airspace over Crimea.
Hij vloog over zee.

En dit stukje heeft of last van vertalingen, of vaag gebrabbel:
The Tsarigrad account asked the director of the Air Defense Forces Museum, military expert Yuriy Knutov. He also opines that it “is a great catch from the bottom of the sea”. However, Mr. Knutov pays attention not only to the intelligence technologies integrated into the drone but also to its strike capabilities. According to him, the Russian experts will closely familiarize themselves with “the organization of communication via satellite with the control point, plus the organization of communication via GPS.”. I.e. target designation shortly before and immediately after the missile launch.

In his comment, Mr. Knutov draws attention to another important event that Russian engineers are about to learn about. The MQ-9 is a reconnaissance drone. Its function is while scouting to record electronic data. I.e. the frequencies of Russian radar stations, missile guidance stations, as well as radio communications will be recorded by the drone.

This data is important to Americans because it makes Russian systems much more vulnerable than they were before the advent of drones. But with the removal of the drone from the waters of the Black Sea, the Russians will find out “which Russian systems were breached” i.e. their RF data has become visible to the MQ-9. This will allow in the coming months Moscow to change the frequencies of the radar stations and “the game starts all over again”.
Ik kan van het dikgedrukte geen vodka maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:26

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Mogelijk de komende tijd een handig (deel)artikel om snel een plaatsnaam aan de Dnipro rivier van wat context te kunnen voorzien.

The Dnipro River, Axis of Life and Death in Ukraine

https://www.nytimes.com/2...lsNYh9Brid&smid=url-share

Geen verslaggeving van verdedigingswerken, wel de nodige informatie over op wat voor wijze Oekraïners afhankelijk zijn van die Dnipro rivier. Dit is daarom een verhaal over vissers, over de watervoorziening, maar ook over hoe de rivier door de oorlog ook als een soort van dumpplaats wordt gebruikt voor materieel en munitie, met het risico van vervuiling die dit tot gevolg heeft.

Bij Zaporizhzhia wordt de historische context van de dam aangehaald. In de vroege periode van dit forum is dit uitgebreid aan de orde geweest. Voor wie nu aansluiten in de herhaling.

Wat ik aan het artikel handig vond is dat het een aantal plaatsen langs die rivier behandelt en die plaatsen ook in een handig kaartje bij elkaar zet.

Last but not least, heeft het artikel de nodige foto's met een impressie van de mensen en terrein langs die rivier.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:38
Jerie schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:45:
[...]
Ik kan van het dikgedrukte geen vodka maken.
De russen moeten leren omgaan met communicatie via satellieten bij drone strikes. Die communicatie werkt met sateliet via een controlepost. Daarnaast moeten ze leren communiceren via GPS, met name om het doel te bepalen vlak voor en na het afvuren van een raket.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:58:
[...]

Zou hij daar ook met de Leo1 die daar voor de deur staat bij het museum op de foto gaan? :)
In Soesterberg revalideren ook Oekraïense soldaten, Zelensky is bij ze langs geweest:
En dan sta je ineens oog in oog met de president van het land waarvoor je vecht en gewond bent geraakt. Voor zeven Oekraïense militairen werd 4 mei een dag om nooit meer te vergeten. In Soesterberg ontmoetten ze hun president Zelensky.

,,Voor deze jongens was dit een once-in-a-lifetime ontmoeting”, zegt Monika Kop (48), plaatsvervangend commandant van Militair Revalidatie Centrum (MRC) Aardenburg in Doorn. Op die plek revalideren de Oekraïners, van wie sommigen in de strijd zelfs hun benen verloren hebben. En daar kwam eerder in de week het bericht binnen dat er iets bijzonders op komst was.
Op donderdagochtend werd ook voor de Oekraïners duidelijk dat Zelensky in Nederland was en begon het besef op te borrelen dat ze hem misschien wel gingen ontmoeten. ,,Ze gingen meteen oefenen met hun protheses. Want ze wilden kunnen staan als ze de president een hand zouden geven.” Ze zag hoe verschillend ook de emoties waren: ,,Het was een mengeling van spanning en opgewondenheid.’’
Zoals dat gaat waren er eerst korte officiële speeches, maar daarna was toch het moment van de ontmoeting aangebroken. ,,Zelensky nam uitgebreid de tijd. Het was ook heel fijn voor de revalidanten dat hij met ze in het Oekraïens sprak en ze echt persoonlijke aandacht gaf.”

De president gaf de militairen een horloge met inscriptie en de korte bijeenkomst eindigde met het uitspreken van de leus Slava Ukraini (glorie aan Oekraïne). ,,Ze staken daarbij hun vuisten in de lucht. Je voelde echt de energie.”

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Avalaxy
XWB schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:25:
[...]

In Soesterberg revalideren ook Oekraïense soldaten, Zelensky is bij ze langs geweest:

[...]

[...]

[...]
Wat een held.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Sheep
  • Laatst online: 21:57
Ik zou zeggen: wat een helden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/co-YY1hVF4kZ9l8RQ3trRTt7lDs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EDPj4wA9u3iqVtD3zqexu941.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Net geen 200k voor 9 mei (luguber om te zeggen maar heb geen medelijden met de Russen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De Leo1 leverdatum wordt iets naar voren gehaald volgens Denemarken:
Germany and Denmark intend to transfer 80 Leopard I battle tanks to Ukraine as early as this month.
That’s according to Radio Poland citing Acting the Minister of Defense of Denmark, Troels Lund Poulsen, as saying, Ukrinform reports.
https://www.ukrinform.net...o-ukraine-this-month.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 07:41

TrekDr0p

QR niet scannen

[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1654101847924264960]

Typisch Russen weer |:( :[9B

[ Voor 27% gewijzigd door TrekDr0p op 06-05-2023 10:01 . Reden: Waarom werkt mijn embed code niet meer? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Beetje jammer alleen dat dat niet tot vuurwerk leidde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Er wordt door verschillende bronnen gemeld dat de kerch-brug op dit moment dicht is in beide richtingen. Ook de ferry ligt stil. Dit lijkt uit angst voor een aanval te zijn gedaan. Verder is er iemand aan het roken in Dzhankoi. Volgens mij beginnen de Russen zenuwachtig te worden 😉.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Uitgaansverbod in Kherson ingesteld:
In the southern city of Kherson, meanwhile, a 56-hour curfew began on Friday evening and some residents left the city after the curfew announcement prompted speculation that it was about to be used as a launching point for Ukraine’s counterattack.
Bron: https://www.theguardian.c...-6455d09b8f08b3dab5f98df8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
Beelden uit Bachmoet:

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 09:15
Bizar zeg... Misschien tijd voor een koekje van eigen deeg ergens in de schuttersputjes op de Krim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:35

BeaM-R

Powerrrrr

Er staat een watermerk in van 2022. Lijkt me een oud filmpje

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:14
eerder waren er onbevestigde geruchten dat er een kinzal neergeschoten was. Nu is dit bericht alsnog bevestigd door Oekraïne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Ik dacht dat dergelijke raketten niet neergehaald konden worden omdat ze te snel vliegen?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
XWB schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:19:
Ik dacht dat dergelijke raketten niet neergehaald konden worden omdat ze te snel vliegen?
Als je hem head-on weet je raken heb je niet veel snelheid nodig... denk ik. Moet je wel z'n precieze pad berekend hebben, en geluk hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 13:08
Dit is, naar mijn gevoel, een druppel op een gloeiende plaat. Toen we het over vaccins hadden voor Corona, regende het miljarden. En nu gaan we ons op de borst kloppen met 1 miljard? Begrijp mij niet verkeerd, elke Euro is welkom: het lijkt alleen echt wat zuinig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:15

scorpionv

This space for rent

Te snel vliegen is NIET het probleem. Wel dat ze koerswijzigingen/uitwijkbewegingen kunnen maken tijdens die snelle vlucht, zonder zichzelf te destabiliseren. Dat maakt raketafweer extreem moeilijk, omdat die een theoretische baan van de raket gebruiken om te kunnen onderscheppen.

Als je een afweerraket maakt die even snel is, en ook zelf voldoende snel koers kan corrigeren is er niets aan de hand. En tegen een toevalstreffer van een domme kogel of granaat (scherm zoals goalkeeper), zijn deze raketten ook niet bestand.

edit:
Aanvulling, een dergelijke afweerraket is er vziw nog niet! De effort ligt meer op het ontwikkelen van laserafweer, die vuurt met de lichtsnelheid, waardoor het traject van minder belang wordt (zien is raken). Laserafweer tegen drones is die er al, maar voor zo'n hypersonisch ding heb je wat meer energie nodig (lees belachelijk veel energie).
Avalaxy schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:22:
Als je hem head-on weet je raken heb je niet veel snelheid nodig... denk ik. Moet je wel z'n precieze pad berekend hebben, en geluk hebben.
Dat zal dus 99 van de 100 keer niet lukken, dit type raketten is ontworpen om een beetje zigzaggend (het laatste stuk van) hun aanvliegroute af te leggen.

Ik moet even zoeken, maar hier wat informatieve background over hypersonische raketten:

[ Voor 42% gewijzigd door scorpionv op 06-05-2023 12:40 ]

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:58
Avalaxy schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:22:
[...]

Ik dacht een keer gelezen te hebben dat deze raket óók een zeer intelligente software aan boord heeft die o.a. patriots kon ontwijken en dus ook zeer wendbaar was...

Zal óók wel weer zo'n bangmaak fabeltje zijn... (hoop ik...)

Langzaam aan klappen steeds meer ballonnetjes zeepbelletjes??

edit, zie een soortgelijke info hier... _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Hansieo op 06-05-2023 13:25 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:19
Rusland: haha VS, wij hebben iets wat jullie onmogelijk kunnen raken!! :7

Vs: …

Rusland: zo UA we gaan die paar die we hebben even lekker op wat burgerdoelen schieten. |:(

Vs: hier UA, een Patriot

Rusland: moehahahhaah

Patriot: pew. :+

Rusland: … :X

Alle Navo landen: one patriot pls 8)

Enfin, even los van dat de VS het altijd zorgelijk hebben genoemd hebben ze het nooit kunnen testen. Maar, ballistische SCUD raketten konden wel onderschept worden, al in de jaren 90’. Dat ging absoluut op basis van baan-berekeningen, waar supercomputers toen nog een hele kluif aan hadden.

Maar een hypersonische raket even snel van baan laten wisselen is wellicht ook niet zo eenvoudig. Enige zorg is dat een patriot een enorm systeem en een fors projectiel is - maar zo te zien worden ze heel specifiek ingezet.

Het is wederom een strategisch en qua PR mooie winst.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:15

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Mijn vader heeft met de Patriots in Turkije gezeten tijdens de Golfoorlog. Operation cold Turkey heette het destijds.

Scud raketten waren al een stuk sneller dan de patriot raketten destijds. Maar hij legde het destijds aan mij, als 10 jarig mannetje, uit dat de scuds in een rechte baan vliegen. Hierdoor was het voorspelbaar en probeerden ze de scuds frontaal te pakken.

Met een supersonische raket kun je in principe hetzelfde doen. Alleen is je venster heel klein.
Dan kun je voor de zekerheid meer dan één patriot raket afvuren.

Er zijn inmiddels ook best wat van die raketten afgevuurd, dus ze zullen exact weten hoe ze op hun doel afvliegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 13:59

pro_6or

amateur_60r

Muncher schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:24:
[...]

Dit is, naar mijn gevoel, een druppel op een gloeiende plaat. Toen we het over vaccins hadden voor Corona, regende het miljarden. En nu gaan we ons op de borst kloppen met 1 miljard? Begrijp mij niet verkeerd, elke Euro is welkom: het lijkt alleen echt wat zuinig.
Volgens mij beseft nog geen 0,0001 procent aan wat voor ramp we ontsnapt zijn met die pandemie. De oorlog in Oekraïne is ook vreselijk. Ik volg het nog altijd op de voet en steun ook zelf, maar we hebben geen mandaat. Vind ook dat we meer kunnen doen maar ben blij met de inzet van iig NL.

een treffende spreuk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:03:
Enfin, even los van dat de VS het altijd zorgelijk hebben genoemd hebben ze het nooit kunnen testen.
Als onze informatie klopt en de Khinzai is daadwerkelijk met een Patriot neergehaald, dan is daarmee 1 test succesvol geweest. Nu hebben ze denk ik behoefte aan een paar extra Khinzais en een paar Patriots om te bewijzen dat het inderdaad werkt.

Ik moet overigens op een eerdere posting terugkomen, waar ik een tweet als fake aanmerkte. De linker foto is een Khinzai, de rechter is een ander projectiel en de foto's zijn beide geplaatst om te laten zien dat het daadwerkelijk een Khinzai was en niet iets anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Misschien dat de boosheid van Prigozhin en zijn dreigement om zijn troepen terug te trekken ook hier iets mee te maken heeft:
Aside from very limited and localized attacks in the Kreminna area and near Donetsk City, Russian forces have largely ceased offensive operations throughout the theater, likely signifying a transition to the defensive.
Time will tell.

Edit: Def Mon denkt er dit over
ISW heeft het niet altijd bij het juist eind, we gaan het zien.

[ Voor 15% gewijzigd door RoD op 06-05-2023 15:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 07:41

TrekDr0p

QR niet scannen

Afbeeldingslocatie: https://assets-prd.ignimgs.com/2023/05/02/steam-deck-gun-controller-1683026209178.jpg

https://nl.ign.com/steam-...p-een-interessante-manier

Steamdeck als bediening van een geweer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:21
AndereKoekoek schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:12:
Er zijn inmiddels ook best wat van die raketten afgevuurd, dus ze zullen exact weten hoe ze op hun doel afvliegen.
Volgens mij is dit soort ervaring in Oekraïne ook enorm belangrijk voor NATO en onze eigen veiligheid. Mocht Rusland het ooit in z'n hoofd halen de NAVO aan te vallen is het toch fijn dat we een antwoord hebben op hun potentiële nucleare rakketen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:36

DinX

Motormuis

BeaM-R schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:41:
[...]

Er staat een watermerk in van 2022. Lijkt me een oud filmpje
Dat watermerk is een link naar een Telegram kanaal wat zo heet.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Mijn vader heeft met de Patriots in Turkije gezeten tijdens de Golfoorlog. Operation cold Turkey heette het destijds.

Scud raketten waren al een stuk sneller dan de patriot raketten destijds. Maar hij legde het destijds aan mij, als 10 jarig mannetje, uit dat de scuds in een rechte baan vliegen. Hierdoor was het voorspelbaar en probeerden ze de scuds frontaal te pakken.

Met een supersonische raket kun je in principe hetzelfde doen. Alleen is je venster heel klein.

En Oekraïne heeft modernere versies van de raketten, die beter zijn in snellere objecten onderscheppen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
asing schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:40:
[...]

Als onze informatie klopt en de Khinzai is daadwerkelijk met een Patriot neergehaald, dan is daarmee 1 test succesvol geweest. Nu hebben ze denk ik behoefte aan een paar extra Khinzais en een paar Patriots om te bewijzen dat het inderdaad werkt.

Ik moet overigens op een eerdere posting terugkomen, waar ik een tweet als fake aanmerkte. De linker foto is een Khinzai, de rechter is een ander projectiel en de foto's zijn beide geplaatst om te laten zien dat het daadwerkelijk een Khinzai was en niet iets anders.
Goed punt dat je consistentie wilt. 1/1 is te weinig datapunten.

Wat ik heb begreoen zijn hypersonische raketten ook niet het hele traject hypersonisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Jerie schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:05:
[...]
Goed punt dat je consistentie wilt. 1/1 is te weinig datapunten.

Wat ik heb begreoen zijn hypersonische raketten ook niet het hele traject hypersonisch.
Er zijn ook mensen die vinden dat Kinzhal niet onder de categorie ‘hypersonisch’ hoort te vallen.
(Is een geüpgraded Iskander met wel de snelheid, maar niet de manoeuvreerbaarheid)

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 06-05-2023 19:25 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:40
YakuzA schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:23:
[...]

Er zijn ook mensen die vinden dat Kinzhal niet onder de categorie ‘hypersonisch’ hoort te vallen.
Zoiets dacht ik ook inderdaad.
Afgevuurd door hypersonisch vliegtuig, maar zelf niet in staat hypersonisch te zijn oid.
Meen ik gehoord/gelezen te hebben ooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter

Wat wellicht ook zal helpen zijn die dingen van EU/VS en bv satalietjes die de nodige intel verzenden .. + anno nu kan je relatief goedkoop een lading playstations/xbox oid als rekencluster ernaast zetten.

lees het is al gebleken dat UA redelijk effectief met resources overweg kan gaan waar een ander westers leger wellicht traag is.. (proven tech oid)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:49
DinX schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:40:
[...]

Dat watermerk is een link naar een Telegram kanaal wat zo heet.
Is ook oud filmpje, kijk maar op het telegram bericht zelf, is van 2022
https://t.me/Bakhmut_2022/20964

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:36
Barfman schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:54:
[...]

Is ook oud filmpje, kijk maar op het telegram bericht zelf, is van 2022
https://t.me/Bakhmut_2022/20964
Check again. De video die je linkt is van gister.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:49
LOL, ik zag "edited May 5 at 20:22" en zag dat voor de datum aan, is natuurlijk het tijdstip :P

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Vandaag kwam weer een trench-filmpje naar buiten.

Ik kan hem niet linken. *knip* Formulering niet passend bij onderwerp

Wel zal ik deze treffende beschrijving plaatsen:
Echt indrukwekkend hoe 1 Oekraïense soldaat gehakt maakt van 3 russen. Gedurende het hele filmpje zie je de russen eigenlijk maar "lafjes" weerstand proberen te bieden, terwijl de Oekraïner er vol op gaat. Het eindigt vrij spectaculair waarbij de Oekraïner naar voren "rusht" en de drie russen van relatief dichtbij allemaal doodschiet.

Er wordt veel gesproken over de moraal en de training van de Oekraïners vs de russen, en ik denk dat dit filmpje dat uitermate duidelijk laat zien.

Edit: en er kwam ook nog een filmpje uit van het Belarussische Terror-bataljon, die loopgraven bij Bachmut proberen te clearen. Kan ik ook niet linken, omdat er een lijk is te zien, maar wat daar vooral opvalt is het absolute maanlandschap daar. Wat een hel moet het daar zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door teacup op 07-05-2023 12:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@RoD je omschrijft dit, ik open Reddit, eerste filmpje raak.

Bizarre beelden weer - zoals iemand in de comments zegt:
The amount of Russians I've seen die horrible deaths while I've been sitting on the toilet is incredible.
Luguber en grappig tegelijk - we kunnen elke dag verse beelden in 4K consumeren van stervende Russen. En toch blijven ze komen, elke dag opnieuw.

Qua tactiek gaat er van alles mis: de gegraven loopgraaf is waardeloos, de Russen doen meer aan blindfire dan gericht schieten en de eerste die echt gaat kijken verliest daarbij z'n aardse aanwezigheid, de UA soldaat mikt zijn granaat goed omdat hij wel weet waar ze zijn en als het schieten stopt is de finale 'rush' risicovol maar succesvol om het leven van de gewonde Russen verder te verkorten. Helaas zie je soms ook beelden andersom, waarbij Russen wel degelijk succesvol zijn in het overlopen van UA loopgraven. Ze zijn niet allemaal incompetent.

Ik zit zo te wachten op machines zoals Bradley's op het slagveld omdat ze daarmee niet elke loopgraag meer helemaal in hoeven, maar ze tot 2km afstand de mensen in een loopgraaf kunnen treffen. Daarmee los je niet alles op, maar als je ziet hoe effectief de schaarse BTR-4E's zijn kan je alleen maar hopen dat Bradley's hetzelfde effect hebben.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

RoD schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:25:
Vandaag kwam weer een trench-filmpje naar buiten. Ik heb het filmpje met veel plezier bekeken, maar ik kan hem niet linken. Wel zal ik deze treffende beschrijving plaatsen:
[Twitter] Echt indrukwekkend hoe 1 Oekraïense soldaat gehakt maakt van 3 russen. Gedurende het hele filmpje zie je de russen eigenlijk maar "lafjes" weerstand proberen te bieden, terwijl de Oekraïner er vol op gaat. Het eindigt vrij spectaculair waarbij de Oekraïner naar voren "rusht" en de drie russen van relatief dichtbij allemaal doodschiet.

Er wordt veel gesproken over de moraal en de training van de Oekraïners vs de russen, en ik denk dat dit filmpje dat uitermate duidelijk laat zien.

Edit: en er kwam ook nog een filmpje uit van het Belarussische Terror-bataljon, die loopgraven bij Bachmut proberen te clearen. Kan ik ook niet linken, omdat er een lijk is te zien, maar wat daar vooral opvalt is het absolute maanlandschap daar. Wat een hel moet het daar zijn.
Heb het zojuist ook bekeken, ze hadden net zo goed die trench niet kunnen graven als ze met die instelling proberen stand te houden. Het was gewoon prijsschieten. Het ding is dermate smal dat een tank er geen enkel probleem mee heeft, leg er een paar planken over en een terreinwagen kan er ook zo over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

dr.lowtune schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:28:
[...]

Heb het zojuist ook bekeken, ze hadden net zo goed die trench niet kunnen graven als ze met die instelling proberen stand te houden. Het was gewoon prijsschieten. Het ding is dermate smal dat een tank er geen enkel probleem mee heeft, leg er een paar planken over en een terreinwagen kan er ook zo over.
Ja, ik heb er geen verstand van, maar ik zag een van de russen de loopgraaf uit "hoppen" om een granaat te ontwijken, en toen dacht ik al, volgens mij is dit niet "echt" een loopgraaf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
dr.lowtune schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:28:
[...]

Das toch het idee, dat ze smal zijn? Ze krijgen vaak commentaar dat ze ze te breed maken en daarmee kwetsbaar worden voor explosieven. Dat het ding zo lang recht is lijkt mij meer een probleem.

Maargoed, ben geen expert, maar begrijp dat het 1 mens breed en zo veel mogelijk zigzag moet hebben plus genoeg plekken om een chokepoint te maken zodat je de personen die erin willen dwingt jouw killbox in te gaan. Ik denk dat degene die de lange kant een tijd bewaakt dat probeert te doen tot hij besluit te gaan kruipen.

Samenvatting mee eens: prijsschieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

RoD schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:29:
[...]

Ja, ik heb er geen verstand van, maar ik zag een van de russen de loopgraaf uit "hoppen" om een granaat te ontwijken, en toen dacht ik al, volgens mij is dit niet "echt" een loopgraaf?
Het zal niet dieper dan een meter zijn…. Qua breedte haalt het denk ik de meter niet eens. Haastig/laks gegraven denk ik.

@NiGeLaToR ze gebruiken nog steeds WO1 tactieken in Rusland, maar een fatsoenlijke mandiepe zigzag loopgraaf graven lukte ze hier niet.

Ik ben zeker geen loopgraaf expert, maar dit ziet er wel heel erg ineffectief uit.

[ Voor 21% gewijzigd door dr.lowtune op 06-05-2023 21:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
dr.lowtune schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:32:
[...]

Het zal niet dieper dan een meter zijn…. Qua breedte haalt het denk ik de meter niet eens. Haastig/laks gegraven denk ik.
Ik zit naarstig te zoeken naar een handleiding, kom je dit soort dingen tegen. Waar je al niet verstand van krijgt anno 2023.

Wel smal, maar zo diep dat je er staand uit kunt schieten. Dan is dit het net niet nee.

Pagina: 1 ... 4 ... 25 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid