Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 25 Laatste
Acties:
  • 518.808 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:50
Ik wacht toch graag een bevestiging af dat inderdaad alle 6 islanders zijn neergehaald. Wil de hype trein overigens niet verpesten..

Als dit zou kloppen hebben ze op hun ballistische raketen na, voor 100% zeker niets van raket materieel die ongezien doel kan treffen.

Dit terwijl UA over tech beschikt die dus vlot lijkt te cruisen door alle AA heen. Van een tactisch voordeel gesproken!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 22:14
technoaddict schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:19:
[...]

Die bomen zullen een jaar later ook niet zo mooi bloeien als dat ze op het plaatje doen. Volgens mij zijn die bomen echt behoorlijk kapot geschoten.
Staan ook verschillende vers geplante bomen op de onderste foto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:07
ph4ge schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:55:
[...]

En waarschijnlijk belangrijker, hoeveel kosten die luchtafweerrakketten.
Kosten zijn totaal niet belangrijk, wat eerder in de buurt komt is of er voorraad is, kosten komen als er vrede is.
En daar is ook een gezegde voor: Materiaal is duur, maar oorlog ook.
Als je een raket van 1 miljoen nodig hebt om een drone van 20.000 neer te halen dan is dat maar zo, geen gezonde bevelhebber die eerst gaat twijfelen "maar is dit rendabel?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:48
Tens schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:23:
[...]

Denk dat je de laatste leveringen/toezeggingen aan AA van het westen gemist hebt.
Ik denk dat je de schaal van het conflict en de diepte van de Oekrainse luchtverdediging onderschat.

Ik zeg niet dat de Westerse systemen slecht zijn of dat ze eerder op zullen zijn dan wat de Russen er op af vuren, ik zeg wel dat dat een realistische mogelijkheid is, zeker als de Oekrainiers straks hun offensief ook moeten dekken.
dakka schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:25:
Als je een raket van 1 miljoen nodig hebt om een drone van 20.000 neer te halen dan is dat maar zo, geen gezonde bevelhebber die eerst gaat twijfelen "maar is dit rendabel?"
Jawel, elke bevelhebben en zeker op dit gebied maakt constant keuzes of zijn beperkte middelen niet elders beter ingezet kunnen worden. Voor beide partijen geldt inmiddels dat het aantal platforms niet de bottleneck is, maar de raketten.

[ Voor 33% gewijzigd door ph4ge op 16-05-2023 10:30 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:35

watercoolertje

Untertitel

[...]

Die bomen zullen een jaar later ook niet zo mooi bloeien als dat ze op het plaatje doen. Volgens mij zijn die bomen echt behoorlijk kapot geschoten.
Hangt van de bomen af en hoe beschadigd ze zijn. Lang niet elke boom is er zo erg aan toe als de bomen aan het begin van de straat bij foto 1 (in de verte zie je dat het merendeel nog intact is).

Ze zijn sowieso niet van hetzelfde punt gemaakt, het dal van de ene straat is niet terug te zien in de andere foto.

[ Voor 39% gewijzigd door watercoolertje op 16-05-2023 10:29 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
watercoolertje schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:27:
[...]

Hangt van de bomen af en hoe beschadigd ze zijn.

Ze zijn sowieso niet van hetzelfde punt gemaakt, het dal van de ene straat is niet terug te zien in de andere foto.
Kan ook aan de lens liggen, maar volgens mij is het zo te achterhalen op welke locatie de 2 fotos gemaakt zijn met een beetje googlen en streetview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
ph4ge schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:27:
[...]

Ik denk dat je de schaal van het conflict en de diepte van de Oekrainse luchtverdediging onderschat.

Ik zeg niet dat de Westerse systemen slecht zijn of dat ze eerder op zullen zijn dan wat de Russen er op af vuren, ik zeg wel dat dat een realistische mogelijkheid is, zeker als de Oekrainiers straks hun offensief ook moeten dekken.

[...]

Jawel, elke bevelhebben en zeker op dit gebied maakt constant keuzes of zijn beperkte middelen niet elders beter ingezet kunnen worden. Voor beide partijen geldt inmiddels dat het aantal platforms niet de bottleneck is, maar de raketten.
Ja natuurlijk, als de voorraad slinkt dan moet er aan consolidatie gedaan worden, maar op het moment dat er wel genoeg is dan is het gewoon een kwestie van wat er voor de missie nodig is.

En ja, er wordt natuurlijk niet lukraak maar een asset gebruikt, maar als er twijfel is of een SPAAG bijv. het object wel kan neer halen wordt er voor de optie met een grotere kans van slagen gekozen.

Ik ging meer af op het feit dat ik vaak voorbij zie komen dat de gemiddelde burger er niet bij kan komen dat je 50x zoveel geld "verspilt" om een drone van verwaarloosbare waarde neer te halen en dat dan in hun ogen een "win" voor de vijand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
Duiken nu wel veel beelden op van de active air defense. Het zou dan ook geen probleem mogen zijn voor Rusland om exact te weten waar ze zijn neergepoot..

Nuja ze moeten ze wel nog kunnen treffen 😏

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 09:19
Rubberen schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:40:
Duiken nu wel veel beelden op van de active air defense. Het zou dan ook geen probleem mogen zijn voor Rusland om exact te weten waar ze zijn neergepoot..

Nuja ze moeten ze wel nog kunnen treffen 😏
Die verplaatsten ze gewoon lijkt mij?

Weet t soms wel beter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:48
dakka schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:39:
Ik ging meer af op het feit dat ik vaak voorbij zie komen dat de gemiddelde burger er niet bij kan komen dat je 50x zoveel geld "verspilt" om een drone van verwaarloosbare waarde neer te halen en dat dan in hun ogen een "win" voor de vijand is.
De Russen denken dat ze het langer vol kunnen houden dan Oekraine. Oekraine is afhankelijk van het buitenland, Rusland heeft een veel grotere nationale industriele basis. Dat buitenland heeft veel meer middelen dan Rusland, maar zet ze maar heel beperkt in en de Russen hopen dat het na de volgende Amerikaanse presidentsverkiezingen snel afgelopen is. Zeker de aanlevering van luchtverdediging heeft de potentie om snel een probleem te worden in Oekraine, en als die de Russische luchtmacht niet meer uit het conflict kunnen houden wordt het snel een moeilijk verhaal.

Met dat in het achterhoofd zijn de Russische aanvallen beter te verklaren ook al raken ze zelden hun doel. Bovendien leren de Russen zo ook veel over de tactieken en technische mogelijkheden van die luchtafweer en hopen ze de code vroeg of laat te kraken.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
basjuh schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:42:
[...]

Die verplaatsten ze gewoon lijkt mij?
Denkt niet dat je die iron Dome en patriots zomaar even verplaatst?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Rubberen schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:49:
[...]

Iron Dome hebben ze toch niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
ph4ge schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:47:
[...]

De Russen denken dat ze het langer vol kunnen houden dan Oekraine. Oekraine is afhankelijk van het buitenland, Rusland heeft een veel grotere nationale industriele basis. Dat buitenland heeft veel meer middelen dan Rusland, maar zet ze maar heel beperkt in en de Russen hopen dat het na de volgende Amerikaanse presidentsverkiezingen snel afgelopen is. Zeker de aanlevering van luchtverdediging heeft de potentie om snel een probleem te worden in Oekraine, en als die de Russische luchtmacht niet meer uit het conflict kunnen houden wordt het snel een moeilijk verhaal.
Andersom lijkt de aanlevering vanuit rusland ook nogal tegen te vallen. Er is de laatste tijd niets nieuws meer gezien. En dat geldt zowel voor de frontlinies, als wat er wordt aangevoerd, als wat er binnen rusland gespot wordt. Daarnaast zie je ook dat er van buiten de VS steeds meer wordt geleverd, waardoor die verkiezingen ook minder belangrijk worden.
Met dat in het achterhoofd zijn de Russische aanvallen beter te verklaren ook al raken ze zelden hun doel. Bovendien leren de Russen zo ook veel over de tactieken en technische mogelijkheden van die luchtafweer en hopen ze de code vroeg of laat te kraken.
Voorlopig lijkt het er vooral op dat de code van de russen gekraakt is. Die Kinzhals zijn continue gebracht als de raketten die niet tegen te houden zijn, en het is wel duidelijk dat dat in de tussentijd niet meer klopt. Pak daarbij dat de aanvoer naar UA beter is dan wat rusland kan produceren en je zou juist verwachten dat ze daarom eerder meer op zouden sparen ipv aanvallen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 10:05
[...]

:?
Iron dome hebben ze niet;
Patriot systeem staat letterlijk op wielen...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

gise schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:52:
[...]

Iron Dome hebben ze toch niet?
Iron dome is ook voornamelijk voor een aardappel afgeschoten uit een regenpijp. Dat doet niks voor geavanceerder spul.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:37

Fanta

FordPerformance™️

ph4ge schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:47:
[...]

Vergeet even niet dat Oekraïne enorme economische groei zal doormaken zodra de Russen het land uit geveegd zijn. Ze zijn dan niet meer afhankelijk van gesponsorde systemen, maar kunnen er dan zelf voor betalen. Dan staat de grens met Rusland binnen no-time vol met luchtafweer en is het snel gedaan met de pesterijen. Misschien een beetje wishful thinking, maar volgens mij niet onrealistisch..

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:33
Ukraine plans to receive 40–50 F-16 fighter jets from its allies, according to the adviser to the Minister of Defense of Ukraine.

Het is maar een reddit post, zonder enige bronvermelding. Maar op zich wel interessant. Klinkt echter wel als een bijzonder laag aantal... Mij lijkt dat je er eerder 200+ nodig hebt om fatsoenlijke operaties uit te kunnen voeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:14:
[...]

Precies dit. De Russen had vorige aanval geprobeerd de Patriot te targeten, maar de Patriot haalde toen de Kinzhal uit de lucht.

Ze zijn nu wellicht aan het kijken hoe de Patriot reageert, door bijv een paar Kinzhals op andere doelen te vuren, de Patriot te laten afweren en dan minuut daarna direct de Patriot te targeten.
Het is sowieso een kat en muis spel, Oekraïne verplaatst de luchtafweer elke nacht.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Avalaxy schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:19:
Ukraine plans to receive 40–50 F-16 fighter jets from its allies, according to the adviser to the Minister of Defense of Ukraine.

Het is maar een reddit post, zonder enige bronvermelding. Maar op zich wel interessant. Klinkt echter wel als een bijzonder laag aantal... Mij lijkt dat je er eerder 200+ nodig hebt om fatsoenlijke operaties uit te kunnen voeren.
Je moet ergens beginnen met inzetten :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:12:
[...]

Ik vind het eerlijk gezegd enorm knap dat ze ten tijden van een oorlog nog genoeg tijd en ruimte weten te creëren voor dit soort stappen. Hulde _/-\o_
De oorlog creëert juist mogelijkheden om snel processen te veranderen zonder veel weerstand. Zo heeft de SBU heel veel privileges gekregen en kan het bijna ongestoord te werk gaan.

March of the Eagles

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:42
De updates lijken te komen. Meer details over de hulp van Frankrijk: de Franse versie van Stom Shadow, maar dan met een range van 560km. Dat gaat zoden aan de dijk zetten. En nog steeds zou ik het verdedigbaar vinden als Oekraine targets in Rusland zou aanvallen, mits die gebruikt worden voor de invasie van Oekraine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

XWB schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:36:
[...]

De oorlog creëert juist mogelijkheden om snel processen te veranderen zonder veel weerstand. Zo heeft de SBU heel veel privileges gekregen en kan het bijna ongestoord te werk gaan.
Jawel, maar je moet het maar doen. En aandacht voor hebben.

Denk dat het vrij makkelijk is om alle ballen op de oorlog te gooien.

Maar lees ik in je post wat 'achterdocht' (for lack of better word) over het proces?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:54
Volgens United24Media heeft rusland vanacht alleen al $ 120 miljoen aan projectielen afgeschoten op UA (Telegram)
Bizar eigenlijk }:|

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:24

Chiron

Moderator Discord
[...]

Patriot is een kwestie van alles inklappen, naar de nieuwe plek rijden, en de nieuwe locatie invoeren in het commandosysteem. Een launcher (een batterij bestaat normaliter uit meerdere launchers) kan tot 10 kilometer van de radar/commandowagen geplaatst worden.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

Plans als in Oekraïne is aan het lobbyen om 40 tot 50 F-16's te krijgen.
Yuriy Sak, an adviser to the Ukrainian Minister of Defense Oleksii Reznikov, said Zelenskyy wants combat jets at the top of the agenda at the G7 summit in Hiroshima and then again at the annual NATO summit in Lithuania in July. He said the Ukrainian president received “assurances” from Western leaders during his latest European tour that they will discuss the issue in the days ahead.

Ukraine wants between 40 to 50 F-16s in total, Sak added, forming three or four squadrons to defend its skies from Russian bombardments. Kyiv is telling Western leaders the need for modern jets has become more acute since the Russian Air Force began widespread use of guided glide bombs in March, reaching targets at greater distances. Ukraine currently has “nothing to stop” the Russian aircraft carrying them, Sak said.
https://www.politico.eu/a...fighter-jets-ukraine-war/

Na het *knip* vrijkomen van de Patriot luchtafweer en Westerse tanks, wordt het tijd om de F-16's te *knip* beschikbaar te maken.

Moderatie comment; Laten we niet de associatie gaan leggen naar computergames

[ Voor 4% gewijzigd door teacup op 16-05-2023 19:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Avalaxy
Adlermann schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:38:
De updates lijken te komen. Meer details over de hulp van Frankrijk: de franse versie van Stomshadow, maar dan met een range van 560km. Dat gaat zoden aan de dijk zetten. En nog steeds zou ik het verdedigbaar vinden als Oekraine targets in Rusland zou aanvallen, mits die gebruikt worden voor de invasie van Oekraine.
Zou fantastisch nieuws zijn. Het hek lijkt eindelijk van de dam wat betreft wapenleveringen. De boodschap is duidelijk: klaar nou met die oorlog.
rapture schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:46:
[...]

Plans als in Oekraïne is aan het lobbyen om 40 tot 50 F-16's te krijgen.

[...]

https://www.politico.eu/a...fighter-jets-ukraine-war/

Na het unlocken van de Patriot luchtafweer en Westerse tanks, wordt het tijd om de F-16's te unlocken.
Dank voor het vinden van een linkje met meer toelichting! Op reddit wordt elke uitspraak helaas altijd meteen verdraaid tot wilde fanfictie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

[...]

Mooi propaganda plaatje voor de socials

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:36

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

YakuzA schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:31:
[...]

Je moet ergens beginnen met inzetten :)
iets is beter dan niets..... d:)b

"Ukraine wants between 40 to 50 F-16s in total, Sak added, forming three or four squadrons to defend its skies from Russian bombardments. Kyiv is telling Western leaders the need for modern jets has become more acute since the Russian Air Force began widespread use of guided glide bombs in March, reaching targets at greater distances. Ukraine currently has “nothing to stop” the Russian aircraft carrying them, Sak said."

bron

Dat aantal komt in elk geval niet uit de lucht vallen. Het is een uitbreiding op de bestaande AA-mogelijkheden.

Dat offensief begint toch op de grond, het vliegende materiaal kan dat wel ondersteunen maar voor nu dus voor defense zo te lezen.
Allicht zal later blijken of er uitbreiding nodig is of dat RU afdoende ont-Orc-ed is. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 16-05-2023 12:14 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Waarom 200? Dat is ongeveer wat NL aan het einde van de Koude Oorlog had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Denk dat ze aan 50 genoeg zouden hebben. Het is vooral voor het dichten van gaten in de luchtverdediging.
Ze kunnen toch niet over het bezette gebied heen vliegen aangezien ook Rusland die gebieden heeft volgezet met AA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Auredium schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:24:
hoe verschilt dit met Russische claims dat ze Himars hebben weten te vernietigen?
Regel 1: twijfel aan alles wat een Rus zegt
Regel 2: in elk ander geval zie regel 1 zonder uitzondering

Ik geloof eerder in een ongeluk zoals dat voertuigen hier in NL in brandvliegen oid dan dat een rus een HImars heeft weet te raken. of per toeval een "opblaasbare variant" geraakt .. want mikken kunnen ze niet

het verschil --> ik denk eerder dat UA een vervanging ervoor heeft dan "Rusland liegt" gepost is op internet.

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 16-05-2023 12:51 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Fraggert schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:13:
[...]
iets is beter dan niets..... d:)b

"Ukraine wants between 40 to 50 F-16s in total, Sak added, forming three or four squadrons to defend its skies from Russian bombardments. Kyiv is telling Western leaders the need for modern jets has become more acute since the Russian Air Force began widespread use of guided glide bombs in March, reaching targets at greater distances. Ukraine currently has “nothing to stop” the Russian aircraft carrying them, Sak said."

bron

Dat aantal komt in elk geval niet uit de lucht vallen. Het is een uitbreiding op de bestaande AA-mogelijkheden.

Dat offensief begint toch op de grond, het vliegende materiaal kan dat wel ondersteunen maar voor nu dus voor defense zo te lezen.
Allicht zal later blijken of er uitbreiding nodig is of dat RU afdoende ont-Orc-ed is. :+
Ik denk dat die 40 a 50 afgestemd is op het huidige aantal piloten wat (relatief snel) omgeschoold kan worden.
Aan meer vliegtuigen in de 1e batch heb je niet zoveel.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:21:
[...]

Ik denk dat die 40 a 50 afgestemd is op het huidige aantal piloten wat (relatief snel) omgeschoold kan worden.
Aan meer vliegtuigen in de 1e batch heb je niet zoveel.
Het feit dat de UK en FR aangeboden hebben om de training te doen doet vermoeden dat ze geen piloten willen omscholen maar juist nieuwe piloten willen opleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Denk dat een MIG piloot anders ook niet zomaar in een F16 stapt en kan vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-09 10:18
gise schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:36:
Meer voor het wapen topic misschien, maar het gaat niet zozeer alleen om vliegen natuurlijk. Je hebt allerhande systemen die je moet bedienen waar je tijdens een missie / gevechtssituatie maar beperkt de tijd voor hebt. Ze kunnen bij ook in een F1 auto neerzetten, maar dan win ik nog geen GP, ondanks dat ik toch een rijbewijs heb :+

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 12:42
Moskou: 'Patriot luchtafweersysteem in Oekraïne vernield'

Het Russische ministerie van Defensie claimt vannacht een Patriot luchtafweersysteem in Oekraïne te hebben vernield. Het systeem van Amerikaanse makelij zou met een hypersonische raket zijn uitgeschakeld, schrijft het Russische militaire nieuwsmedium Zvezda.
Uit de Volkskrant live blog. Ik ben benieuwd of die teller net zo hard op gaat lopen als de himars die ze allemaal hebben opgeblazen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
dakka schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:19:
[...]

Als het de bedoeling was van de poster om droog en enkel feitelijk ons ter kennis te brengen dat er aanpassingen gedaan zijn in de straat en de wrakken verwijderd zijn had dat ook in tekst gekund ja.

Beetje raar om er op af te geven dat plaatje 2 mooier is dan plaatje 1. (al heeft plaatje 1 ook wat moois)
Er lijkt, opzettelijk danwel per ongeluk, gespeeld te zijn met het licht. Dat is het vermelden waard, ook al vindt jij dat dan 'een beetje raar'.

Verder waardeer ik de foto's ondanks bovenstaande (wat me zonder kritisch kijken vrijwel direct opviel) wel; want ondanks bovenstaande is het wat mij betreft nieuwswaardig. Ik had de post ondanks bovenstaande ook direct geliked. Het feit dat het me vrijwel direct opviel, deed mij vermoeden dat ik geen spijkers op laag water aan het zoeken was. Dat maakt het dan ook minder afbreuk doen aan.

Het viel me gisteren ook al op hoe negatief mensen kunnen zijn tov OSINT duiding. Laat mensen lekker onderzoeken, en blijf feitelijk.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:24
Ossi schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:53:
[...]

Uit de Volkskrant live blog. Ik ben benieuwd of die teller met zo hard op gaat lopen als de himars die ze allemaal hebben opgeblazen.
Toch ook knap dat ze gelijk het hele systeem hebben weten te raken... Met die losse radar en losse batterijen..

Toch jammer dat we vanuit NL nog steeds ruimte geven aan die russische bronnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Strikt gesproken hebben ze de waarheid gesproken.
U.S.-manufactured Patriot surface-to-air missile system has been struck by Kinnzhal hypersonic glide vehicle in Kiev.
Het was dan wel boven Kyiv en de Patriot raakte de Kinzhal maar verder is dat wat er gebeurde.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
downtime schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:33:
[...]

Het feit dat de UK en FR aangeboden hebben om de training te doen doet vermoeden dat ze geen piloten willen omscholen maar juist nieuwe piloten willen opleiden.
Lijkt me raar.

Nieuwe piloot vanuit niks opleiden zal zeker jaren langer duren dan een piloot die al tig 1000 vlieguren in een MiG of SU heeft geklokt.

PSN

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:28
Oekrainse vlag bij NATO Cyber HQ in Tallin, Estland
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FwPvhwwXsAEI6wJ?format=jpg&name=small
"Today the National Flag of Ukraine is officially raised at the Headquarters of the #NATO Cooperative Cyber Defence Centre of Excellence in Tallinn, marking official accession of Ukraine to the @ccdcoe"
https://twitter.com/MFA_Ukraine/status/1658432462689652738

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:10
Adlermann schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:38:
De updates lijken te komen. Meer details over de hulp van Frankrijk: de Franse versie van Stom Shadow, maar dan met een range van 560km. Dat gaat zoden aan de dijk zetten. En nog steeds zou ik het verdedigbaar vinden als Oekraine targets in Rusland zou aanvallen, mits die gebruikt worden voor de invasie van Oekraine.
Macron spreekt over long range missiles, waarbij aangenomen wordt dat het om dat het gaat om de SCALP-EG. Macron noemt echter geen type missile, waardoor dat het een aanname is dat het gaat om de SCALP-EG. Daarnaast wordt ook nergens een bereik genoemd. De 560 km is daarom wishfull thinking. Zelfs als het om de SCALP-EG gaat, dan kan dit ook een versie zijn met een lager bereik. Dit is zelfs aannemelijk, want Macron zegt:

“It’s important to note that we’re not at war with Russia. We are assisting Ukraine in resisting Russian aggression. This means that we do not deliver weapons that could be used to reach Russian soil or attack Russia directly,” Macron stated, adding that France can no longer deliver some weapons necessary for protecting France itself.

CNN zegt hetzelfde, net als Yahoo News.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:29:
[...]

Het is sowieso een kat en muis spel, Oekraïne verplaatst de luchtafweer elke nacht.
Klopt maar als ze hem kunnen localiseren geldt hetzelfde als Kerch brug. Kwestie van goede timing, en het hoeft maar 1x fout te gaan. Bij HIMARS hebben ze er meerdere, zwakte zit 'm in de munitie.

Eigenlijk zou UA de luchtmachtbases aan moeten vallen. Deels doen ze dat al een tijdje (Saky was de eerste keer?).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Zijn er nog meer in Rusland gevangen dan ik dacht.
Over the year, Ukraine has managed to return about 500 Azovstal defenders home, while about 2,000 more are in Russian captivity.
https://www.ukrinform.net...in-russian-captivity.html

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
[...]

Uit de Volkskrant live blog. Ik ben benieuwd of die teller met zo hard op gaat lopen als de himars die ze allemaal hebben opgeblazen.
Er is wel een video van een grote explosie op de grond. Dat ze een launcher of iets hebben uitgeschakeld vind ik niet heel onaannemelijk. Maargoed, zonder beeldmateriaal van vernietigd spul zal het wel bullshit zijn.
gustaveau schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:59:
[...]

Toch jammer dat we vanuit NL nog steeds ruimte geven aan die russische bronnen.
Dat snap ik nou ook niet. Zelfs op 'kwaliteitsmedia' zoals NRC of FD zie ik nog regelmatig Russische onzin gewoon 1 op 1 worden overgenomen zonder enige vorm van kanttekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:55

jgj82

Ja, maar = nee

[...]

Ik kan je vertellen dat de NATO-doctrine toch echt shoot-and-scoot is. Nadat de positie onderkent is door inzet van het eigen systeem of anderszins, verplaatst men het hele wapensysteem. Dat hoeft niet heel ver te zijn, een paar kilometer is genoeg om niet meer te targetten te zijn door een volley TBM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
Fanta schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:11:
[...]

Vergeet even niet dat Oekraïne enorme economische groei zal doormaken zodra de Russen het land uit geveegd zijn. Ze zijn dan niet meer afhankelijk van gesponsorde systemen, maar kunnen er dan zelf voor betalen. Dan staat de grens met Rusland binnen no-time vol met luchtafweer en is het snel gedaan met de pesterijen. Misschien een beetje wishful thinking, maar volgens mij niet onrealistisch..
Je weet natuurlijk niet hoe het loopt maar ik denk niet dat het onwaarschijnlijk is dat Oekraïne snel lid wordt van de Navo (ervan uitgaande dat de Russen volledig eruit geschopt worden). En dat er vervolgens ook NAVO troepen in Oekraïne gestationeerd worden, geen 100.000en maar wel een aantal patriot batterijen een aantal squadrons vliegtuigen etc.
Ik denk dat het lang gaat duren voordat het weer goed gaat met Oekraïne economisch, groei is leuk maar groei vanuit weinig/niets is ook makkelijk en het is maar de vraag of bepaalde gebieden in Oekraïne ooit nog weer economisch leefbaar zullen gaan worden.
Na de oorlog zal Oekraïne voorlopig niet teveel geld kwijt kunnen aan defensie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:11:
[...]

Lijkt me raar.

Nieuwe piloot vanuit niks opleiden zal zeker jaren langer duren dan een piloot die al tig 1000 vlieguren in een MiG of SU heeft geklokt.
Wij weten niet hoeveel levende piloten Oekraine nog heeft. Is dat genoeg om de laatste MiG’s te laten vliegen en dan ook nog tientallen piloten in het westen te laten omscholen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:37

Fanta

FordPerformance™️

[...]

Ook zeggen ze dat alle doelen geraakt zijn.

Als ze (zoals eerder gesuggereerd is) proberen de luchtafweer uit te putten, is bovenstaande niet eens gelogen... Ze mikken op de luchtafweer die op hun raketten mikken? 8)7

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:44
Bakhmut, een 'kleine rondleiding' door een verkenningseenheid. Deze jongens werden op pad gestuurd om wat foto's te maken van een tunnel. Je ziet geen gevechten, geen lijken, geen bloed. Maar wel hoe het er daar momenteel uitziet met op de achtergrond geweervuur en raket/artillerie inslagen.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
beany schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:02:
Bakhmut, een 'kleine rondleiding' door een verkenningseenheid. Deze jongens werden op pad gestuurd om wat foto's te maken van een tunnel. Je ziet geen gevechten, geen lijken, geen bloed. Maar wel hoe het er daar momenteel uitziet met op de achtergrond geweervuur en raket/artillerie inslagen.

[YouTube: Бахмут - розвідка під обстрілом / Bakhmut - reconnaissance under fire]
Goede video! Ik vraag me af waarom het zo belangrijk was om dat viaduct te filmen, en of dat niet met een quadcopter had gekund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
Avalaxy schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:27:
[...]

Goede video! Ik vraag me af waarom het zo belangrijk was om dat viaduct te filmen, en of dat niet met een quadcopter had gekund?
Geen idee... ik vroeg mij ook af waarom ze dat niet met een drone deden. Waarom 3 mensenlevens op het spel zetten?

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Rusland blijft bezig met het graan proces verstoren:
In the 41st week of the grain corridor's operation, from May 8 to 14, 2023, not a single vessel was inspected or registered for entry into Ukrainian seaports.
...
It is noted that 60 vessels are awaiting inspection. Currently, only ships that entered earlier are being loaded in seaports. UCAB emphasizes that Russians have practically stopped the possibility of further export of Ukrainian agricultural products by sea.
https://www.ukrinform.net...ative-last-week-ucab.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

klaw schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:38:
[...]

Je weet natuurlijk niet hoe het loopt maar ik denk niet dat het onwaarschijnlijk is dat Oekraïne snel lid wordt van de Navo (ervan uitgaande dat de Russen volledig eruit geschopt worden). En dat er vervolgens ook NAVO troepen in Oekraïne gestationeerd worden, geen 100.000en maar wel een aantal patriot batterijen een aantal squadrons vliegtuigen etc.
Niet mee eens: Oekraïne lid van de NAVO gaat nu misschien nog wel tientallen jaren duren. Het nadeel (voor Oekraïne) is dat álle NAVO-lidstaten het eens moeten zijn met uitbreiding. Ik schat in dat, op dit moment, er wel meer dan 1 lidstaat is die iets heeft van: "Zolang de boel in die regio niet stabiel is, komt Oekraïne er niet bij!" Zelfs als er een vredesakkoord is, dan zal de band tussen Rusland en Oekraïne nog vele jaren slecht zijn.
Ik denk dat het lang gaat duren voordat het weer goed gaat met Oekraïne economisch, groei is leuk maar groei vanuit weinig/niets is ook makkelijk en het is maar de vraag of bepaalde gebieden in Oekraïne ooit nog weer economisch leefbaar zullen gaan worden.
Ik denk dat dit uiteindelijk wel goed komt, zolang er stabiliteit is. Er zijn heel veel gebieden in de wereld waar oorlog is geweest en die zich daarna alsnog heel goed hebben ontwikkeld. Dat zal voor Oekraïne niet anders zijn (indien de situatie stabiel is).
Na de oorlog zal Oekraïne voorlopig niet teveel geld kwijt kunnen aan defensie...
Na de oorlog zullen ze, denk ik, (internationaal gezien) juist bovengemiddeld blijven investeren in hun krijgsmacht. Ze zullen niet direct lid zijn van de EU en ook niet van de NAVO. Hun enige verzekeringspolis is op dat moment een sterke krijgsmacht die afschrikwekkend genoeg is om te voorkomen dat Rusland weer een nieuwe poging gaat wagen.

Sterker nog: ik denk dat investeren in een sterke krijgsmacht - zeker de eerste vredesjaren - belangrijker voor de Oekraïners zal zijn dan investeren in scholen, infrastructuur, etc.

Niet omdat ze dat laatste niet belangrijk vinden, maar omdat ze waarschijnlijk heel erg met de gedachte zullen rondlopen dat éérst de verdediging op orde moet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

Uniciteit schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:09:
[...]

Niet mee eens: Oekraïne lid van de NAVO gaat nu misschien nog wel tientallen jaren duren. Het nadeel (voor Oekraïne) is dat álle NAVO-lidstaten het eens moeten zijn met uitbreiding. Ik schat in dat, op dit moment, er wel meer dan 1 lidstaat is die iets heeft van: "Zolang de boel in die regio niet stabiel is, komt Oekraïne er niet bij!" Zelfs als er een vredesakkoord is, dan zal de band tussen Rusland en Oekraïne nog vele jaren slecht zijn.

[...]

Ik denk dat dit uiteindelijk wel goed komt, zolang er stabiliteit is. Er zijn heel veel gebieden in de wereld waar oorlog is geweest en die zich daarna alsnog heel goed hebben ontwikkeld. Dat zal voor Oekraïne niet anders zijn (indien de situatie stabiel is).

[...]

Na de oorlog zullen ze, denk ik, (internationaal gezien) juist bovengemiddeld blijven investeren in hun krijgsmacht. Ze zullen niet direct lid zijn van de EU en ook niet van de NAVO. Hun enige verzekeringspolis is op dat moment een sterke krijgsmacht die afschrikwekkend genoeg is om te voorkomen dat Rusland weer een nieuwe poging gaat wagen.

Sterker nog: ik denk dat investeren in een sterke krijgsmacht - zeker de eerste vredesjaren - belangrijker voor de Oekraïners zal zijn dan investeren in scholen, infrastructuur, etc.

Niet omdat ze dat laatste niet belangrijk vinden, maar omdat ze waarschijnlijk heel erg met de gedachte zullen rondlopen dat éérst de verdediging op orde moet zijn.
Ik denk dat hier ook een bericht voor Rusland in zit. Oekraine, Moldavie en Georgie hebben allemaal met hetzelfde te maken; Mensen met Russische achtergrond die in opstand komen. Feitelijk is dit gewoon een draaiboek van Rusland. De opstanden zorgen ervoor dat aan 1 kant het geen NATO lid kan worden en aan de andere kant er een opening omt om het land toe te voegen aan Rusland.

Dit is NATO die Rusland laat weten dat onrust stoken in buurlanden geen garantie meer is voor landen uit de NATO te houden. Gelijktijdig dwingt het Rusland tot actie want er is geen garanatie nu meer dat landen zals Moldavie en Georgie worden geweerd van NATO omdat de Russen er een vuurtje aan het stoken zijn.

TLDR; Als Rusland de regels die NATO heeft misbruikt dan kan NATO diezelfde regels veranderen of herinterpreteren.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:52
Ik zei het al eerder, hierdoor zullen veel mensen de hongersdood sterven... onschuldigen.

Dus... escorte schepen doorlaten om een corridor op te zetten en putin de keuze laten..

Wil je
a) corridor van united nations schepen in de zwarte zee?
b) je gaat graan NU doorlaten, en een 2e keer vragen (ook later) we niet, dan kómen ze gewoon.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
beany schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:28:
[...]

Geen idee... ik vroeg mij ook af waarom ze dat niet met een drone deden. Waarom 3 mensenlevens op het spel zetten?
Voor een drone heb je 2 weg communicatie nodig, dus je hebt 2 zenders actief die prima te peilen zijn voor de Russen.

En tijdens het hele filmpje hoor je alleen in de verte wat gevechten. Ik wil niet beweren dat er geen gevaar is, het blijft een oorlogsgebied, maar ze zijn duidelijk niet in een gebied waar de dreiging erg hoog is.

Zo springt de filmer 'even in een loopgraaf', kijkt even in een huis etc. etc.
Dit gebied is waarschijnlijk al eerder helemaal nagelopen en het front ligt een stuk verderop. Als ik een missie had, dan ging ik niet lopen lanterfanten en op zoek naar dingen die mij dood kunnen maken.
Het ziet er een beetje uit als een trainingsmissie en voorbereiding voor wat logistiek. Als die tunnel ingestort is moet je bovenlangs, is hij nog heel kun je onderlangs (uit het zicht) verplaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Hansieo schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:20:
[...]
Ik zei het al eerder, hierdoor zullen veel mensen de hongersdood sterven... onschuldigen.

Dus... escorte schepen doorlaten om een corridor op te zetten en putin de keuze laten..

Wil je
a) corridor van united nations schepen in de zwarte zee?
b) je gaat graan NU doorlaten, en een 2e keer vragen (ook later) we niet, dan kómen ze gewoon.
Het heeft niet direct met escorte te maken, het heeft met verzekering e.d. te maken.
Als er geen garanties van Rusland zijn, is er geen verzekeraar die dekking wil bieden voor het transport dacht ik.

Tis altijd net wat ingewikkelder dan je verwacht.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 16-05-2023 16:24 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:52
YakuzA schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:24:
[...]

Het heeft niet direct met escorte te maken, het heeft met verzekering e.d. te maken.
Als er geen garanties van Rusland zijn, is er geen verzekeraar die dekking wil bieden voor het transport dacht ik.

Tis altijd net wat ingewikkelder dan je verwacht.
99.9% zeker dat putin de escorte schepen (en de vrachtschepen ) NIET zal durven aanvallen.
Landmacht heeft al op z'n falie gehad en is niet meer geloofwaardig
Luchtmacht durft al niet meer in de buurt te komen.

Zou hij z'n marine durven bloot te stellen??? ik dacht het niet... het zou de totale afgang zijn van RU/-putin

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Hansieo schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:27:
[...]
99.9% zeker dat putin de escorte schepen (en de vrachtschepen ) NIET zal durven aanvallen.
Landmacht heeft al op z'n falie gehad en is niet meer geloofwaardig
Luchtmacht durft al niet meer in de buurt te komen.

Zou hij z'n marine durven bloot te stellen??? ik dacht het niet... het zou de totale afgang zijn van RU/-putin
Dat maakt allemaal voor de verzekering niet uit.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online

[YouTube: Бахмут - розвідка під обстрілом / Bakhmut - reconnaissance under fire]
wat ik alleen niet snap is, waarom filmen ze (en zetten ze het online) helemaal de weg die ze terug lopen en waar ze naar binnen gaan.
Okay, ze zullen er waarschijnlijk niet dagen/weken zitten op een en dezelfde plek, maar toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beany
gise schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:53:
[...]

wat ik alleen niet snap is, waarom filmen ze (en zetten ze het online) helemaal de weg die ze terug lopen en waar ze naar binnen gaan.
Okay, ze zullen er waarschijnlijk niet dagen/weken zitten op een en dezelfde plek, maar toch.
Aan het einde van het filmpje wordt er verteld dat ze daar inmiddels niet meer zitten. Volgens mij zelfs dat dat gebied in handen van de Russen is.

Dus ze geven niks weg qua locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Lijkt wel vervolg op "50.000 people used to live here" :/

Op 3 minuten zie je een stuk niemandsland met kapotte gebouwen. Als daar echter een scherpschutter had gezeten was er minstens een van deze kerels de pijp uit, en waarom? Voor eigenlijk niets. Het filmen had hij ook kunnen doen met een selfie stick van 7,50 EUR bij de Action. Eigenlijk jammer dat zoiets basaals niet wordt ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Avalaxy schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:27:
[...]

Waarschijnlijk omdat ze die niet hebben. Aan het einde vroegen ze om donaties voor een vehikel.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens een Belgische journalist op twitter:

en het artikel:
https://www.demorgen.be/o...rer=https%3A%2F%2Ft.co%2F

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avalaxy
gise schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:53:
[...]

Zoals ze in de video zeggen is dat gebied niet meer in UA controle en is het filmmateriaal oud. *knip* Op een andere, meer positieve manier, zeggen. Is beter voor de sfeer

[ Voor 9% gewijzigd door teacup op 16-05-2023 19:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
gise schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:36:
Dat klopt. Volgens de VS hebben de Oekraïense piloten zes maanden training nodig (wat overigens ook al snel is):
Oekraïense piloten kunnen in minder dan een half jaar worden getraind om te vliegen met de F-16. Volgens de Oekraïense luchtmacht is dit onlangs aangetoond tijdens een evaluatie van zijn piloten in de VS. Zes maanden is veel korter dan in het Westen werd ingeschat.

Dat de Oekraïense vliegers in zo’n korte tijd kunnen leren vliegen met de complexe F-16, ondergraaft volgens Holoebtsov de weerzin in sommige Navo-landen om Kyiv te helpen met hypermoderne gevechtsvliegtuigen. Volgens onder andere de VS, die bang zijn voor een escalatie van de oorlog, gaat de training veel te lang duren. De Amerikaanse staatssecretaris van Defensie Colin Kahl zei vorige maand dat het zeker 18 maanden zou kosten om de Oekraïners te leren omgaan met de F-16.

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Dit zal vast te maken hebben met de extra IRIS-T aankondiging van Duitsland van afgelopen week:

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De engelse long range drones zijn blijkbaar kamikaze drones:
Britain to send Ukraine suicide drones with twice the range of Himars

Announcement that Kyiv will get hundreds of the kamikaze devices to strike back at Russia came as Volodymyr Zelensky met with Rishi Sunak
https://www.telegraph.co....s-twice-the-range-himars/

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[...]

Iron Dome weet ik niet, maar Oekraïne heeft eerder aangegeven dat ze elke nacht hun luchtafweer verplaatsen.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:49
XWB schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:15:
[...]

Dat klopt. Volgens de VS hebben de Oekraïense piloten zes maanden training nodig (wat overigens ook al snel is):

[...]
Wat ik niet snap is dat er niet al gestart is met trainen. Of dat nou 6 of 18 maanden duurt doet er niet eens zoveel toe. Als er tijdens de start van de oorlog al werd getraind dan zat de training er inmiddels al op en was het slechts een beslissing van wel of niet leveren geweest. Stel er komt nu alsnog groen licht dan heeft Oekraïne er door de lange trainingstijd wellicht niets meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:19
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:06:
[...]

Wat ik niet snap is dat er niet al gestart is met trainen. Of dat nou 6 of 18 maanden duurt doet er niet eens zoveel toe. Als er tijdens de start van de oorlog al werd getraind dan zat de training er inmiddels al op en was het slechts een beslissing van wel of niet leveren geweest. Stel er komt nu alsnog groen licht dan heeft Oekraïne er door de lange trainingstijd wellicht niets meer aan.
Toen was het wellicht nog helemaal niet aan de orde, werd er helemaal nog niet gedacht aan het uberhaupt leveren van F16's. Dus waarom dan al trainen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:06:
[...]
Politiek…

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
Naar mijn idee zijn ze allang begonnen met F16 trainingen. Gezien hoe snel eigen die leopards van toezegging naar training/levering gingen ineens. Lijkt mij dat met de F16s ook snel gaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 22:02

Falcon10

Hit it i would !

-AzErTy- schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:29:
Hier een artikel over vannacht en vooral in het artikel een filmpje van de air defence die in actie schiet vannacht boven Kiev.

https://www.hln.be/buiten...ie-gewonden-br~af4a54df8/

Indrukwekkend als je die lanceringen ziet!
Enerzijds snap ik het dat je als inwoner het filmt, maar je geeft hier ook duidelijk de locaties prijs van die systemen. The enemy is watching to. OK, die dingen worden (hopelijk) ook met de regelmaat van de klok verhuisd om dat juist te voorkomen, maar toch.
Op 1 van de beelden is duidelijk te zien dat 1 launcher midden in een park in centrum Kiev staat. Lijkt in zekere mate alsof er eentje midden in Central Parc in New York staat. Hopelij kdat die in elk geval vanavond daar weg is.
Op dat vlak hebben social media het gezond verstand van de mens gewoon om zeep geholpen. Die dingen staan daar om je te beschermen. Laten we het filmen en op men social media kanaal zetten, best cool, wat zou er mis kunnen gaan ? :|
XWB schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:15:
[...]

[...]
Heel het gedoe over de F16 leveringen en bijhorende trainingen ( mijn persoonlijke mening en ondervinding ) :
Je gaat als land niet je eigen MIG/Sukhoi piloten trainen op westers materiaal. Die kerels hebben hun expertise in die MIG/Sukhoi. Het verschil met westers tuig is enorm ! Je wil niet dat ondanks een stevige training op westers spul, dat je uit automatisme, op een crusiaal moment het verkeerde knopje/maneuvre/reactie doet, omdat je "het gewoon bent" uit het toestel dat je normaal vliegt !
Je houdt dus die piloten voor je MIG/Sukhoi spul, tot je dat niet meer hebt, pas dan school je ze om naar het nieuwe materiaal.

Dan de F16's zelf : de F16 is een vrij simpel toestel om te vliegen.
Geen idee of er iemand het "spel" Falcon 4.0 kent. Beste F16 flight sim ter wereld, niveau MS Flight Simulator. Ik heb in een online squadron meegevlogen ( en ik was de kluns van de bende ).
Na een dag kan je letterlijk een F16 van stilstaand opstarten met alle knopjes en toeters etc.
Taxieën en opstijgen is zelfs nog simpeler, enkel niet t ehard aan de knuppel trekken bij opstijgen, of je staart plakt aan de grond. In ons team zat ook een oud instructeur F16 van Kleine Brogel in Belgie. Die man "speelde" express Falcon 4.0 NIET. Er zitten kleine verschillen op met het echte spul, maar omdat hij dan anders verkeerde info zou geven aan de piloten die hij opleidt, deed hij dat spel dus niet. Hij mocht ook niet zeggen wat die verschillen waren, enige notie was "het verschil is klein, en zit in enkele details".
Uiteindelijk, als je kijkt wat ons team toenertijd aan missies kon vliegen ( en er werd dikwijls tegen elkaar, of andere squadrons uit andere landen gespeeld ), en bedenkt hoe weinig tijd we daar in staken ( nuja, ik ), er was wekelijks een avond dat er een missie gedaan werd, om de x aantal maand een "LAN party" en ganse dag missies. En dat voor een bende jongeren/halfvolwassenen ....... ik wil niet weten wat je na 3 maand intensieve training krijgt met jongeren die in Oekraine bv al Falcon 4.0 speelden, of MS Flight Simulator of er interesse voor zouden hebben om hun steentje bij te dragen.
En qua training ..... de Belgische F16 squadrons waren op de Red Flag trainingen in de VS steeds een van de betere teams, dus qua opleiding door Belgie zullen die Oekrainers zeker niet slecht staan als ze oog in oog staan met Rusische "ace" piloten.

Just my 2 cents ;)

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:41
Falcon10 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:42:

Heel het gedoe over de F16 leveringen en bijhorende trainingen ( mijn persoonlijke mening en ondervinding ) :
Je gaat als land niet je eigen MIG/Sukhoi piloten trainen op westers materiaal. Die kerels hebben hun expertise in die MIG/Sukhoi. Het verschil met westers tuig is enorm ! Je wil niet dat ondanks een stevige training op westers spul, dat je uit automatisme, op een crusiaal moment het verkeerde knopje/maneuvre/reactie doet, omdat je "het gewoon bent" uit het toestel dat je normaal vliegt !
Je houdt dus die piloten voor je MIG/Sukhoi spul, tot je dat niet meer hebt, pas dan school je ze om naar het nieuwe materiaal.
Je verhaal gaat op tot het een capability geeft die je nu niet hebt. Als voorbeeld de HARM raketten, die je nu wel hebt maar waarvan maar 1 mode bruikbaar is. Als een F16 je wel alle 3 de opties geeft dan is dat een hele mooie toevoeging, zeker als het doel air dominance is.

Aan de andere kant, als je wacht tot je door je Russische makelij jets heen bent en daarna pas gaat trainen, dan heb je 6 maanden geen air defence. Ook geen goed plan.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 12:42
Falcon10 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:42:
[...]

Enerzijds snap ik het dat je als inwoner het filmt, maar je geeft hier ook duidelijk de locaties prijs van die systemen. The enemy is watching to. OK, die dingen worden (hopelijk) ook met de regelmaat van de klok verhuisd om dat juist te voorkomen, maar toch.
Op 1 van de beelden is duidelijk te zien dat 1 launcher midden in een park in centrum Kiev staat. Lijkt in zekere mate alsof er eentje midden in Central Parc in New York staat. Hopelij kdat die in elk geval vanavond daar weg is.
Op dat vlak hebben social media het gezond verstand van de mens gewoon om zeep geholpen. Die dingen staan daar om je te beschermen. Laten we het filmen en op men social media kanaal zetten, best cool, wat zou er mis kunnen gaan ? :|

[...]

Dan de F16's zelf : de F16 is een vrij simpel toestel om te vliegen.
Geen idee of er iemand het "spel" Falcon 4.0 kent. Beste F16 flight sim ter wereld, niveau MS Flight Simulator. Ik heb in een online squadron meegevlogen ( en ik was de kluns van de bende ).
Na een dag kan je letterlijk een F16 van stilstaand opstarten met alle knopjes en toeters etc.
Taxieën en opstijgen is zelfs nog simpeler, enkel niet t ehard aan de knuppel trekken bij opstijgen, of je staart plakt aan de grond. In ons team zat ook een oud instructeur F16 van Kleine Brogel in Belgie. Die man "speelde" express Falcon 4.0 NIET. Er zitten kleine verschillen op met het echte spul, maar omdat hij dan anders verkeerde info zou geven aan de piloten die hij opleidt, deed hij dat spel dus niet. Hij mocht ook niet zeggen wat die verschillen waren, enige notie was "het verschil is klein, en zit in enkele details".
Uiteindelijk, als je kijkt wat ons team toenertijd aan missies kon vliegen ( en er werd dikwijls tegen elkaar, of andere squadrons uit andere landen gespeeld ), en bedenkt hoe weinig tijd we daar in staken ( nuja, ik ), er was wekelijks een avond dat er een missie gedaan werd, om de x aantal maand een "LAN party" en ganse dag missies. En dat voor een bende jongeren/halfvolwassenen ....... ik wil niet weten wat je na 3 maand intensieve training krijgt met jongeren die in Oekraine bv al Falcon 4.0 speelden, of MS Flight Simulator of er interesse voor zouden hebben om hun steentje bij te dragen.
En qua training ..... de Belgische F16 squadrons waren op de Red Flag trainingen in de VS steeds een van de betere teams, dus qua opleiding door Belgie zullen die Oekrainers zeker niet slecht staan als ze oog in oog staan met Rusische "ace" piloten.

Just my 2 cents ;)
*knip* Liever dan een TopicReport
Wat je bij games voor het gemak even vergeet is de enorm grote fysieke en mentale stress die je ervaart.

Just my 2 cents ;)

[ Voor 2% gewijzigd door teacup op 16-05-2023 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

L.N. schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:15:
[...]
Macron zegt:

“It’s important to note that we’re not at war with Russia. We are assisting Ukraine in resisting Russian aggression. This means that we do not deliver weapons that could be used to reach Russian soil or attack Russia directly,” Macron stated, adding that France can no longer deliver some weapons necessary for protecting France itself.

CNN zegt hetzelfde, net als Yahoo News.
Dat wordt natuurlijk steeds slechter houdbaar naarmate de russen verder terug gedrongen worden. Als ze allemaal weer de grens over getrapt zijn, krijgt UA dan alleen nog katapults?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:15
Dit komt rechtstreeks uit de film "The dictator"

3 Russian Hypersonic Missile Scientists Jailed for Treason, Colleagues Say

https://www.themoscowtime...asoncolleagues-say-a81155

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 22:02

Falcon10

Hit it i would !

asing schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:51:
[...]

Aan de andere kant, als je wacht tot je door je Russische makelij jets heen bent en daarna pas gaat trainen, dan heb je 6 maanden geen air defence. Ook geen goed plan.
Met je eens, maar daarom dat je de kracht van beiden moet combineren : Je zet je experts/specialisten op Mig en Sukhoi in voor de Air Dominance en Close Air Support mode, en de F16's voor de rest zoals bv AA en Air-Ground precisie bombing etc.
NATO heeft voldoende training met westers vliegmateriaal en MIG29/Sukhoi 27 combinatie dankzij Duitsland, Polen en de andere oost europese landen. Ze weten perfect hoe ze het beste die combinatias kunnen inzetten.
Ossi schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:59:
[...]

*knip Wat je bij games voor het gemak even vergeet is de enorm grote fysieke en mentale stress die je ervaart.

Just my 2 cents ;)
Met het verschil dat je in een F16 hoog boven de mizerie zit en niet van in het ene na het andere lijk stapt. En als je geraakt wordt is het "gelukkig" snel voorbij.
*knip* Offtopic

*extra edit* :

Fijn filmpje over een Oekrainse piloot en verduidelijking wat momentele hun probleem is, en dat is vooral de beperkte range van de radar van de MIG29, en waar die van de F16 een wereld van verschil zou maken en zo dus de combinatierol tussen russisch en weterse vliegtuigen zo handig zou zijn:

YouTube: Heroic Ukrainian pilot's cockpit cam shows daring below-radar flight

[ Voor 56% gewijzigd door teacup op 16-05-2023 19:59 ]

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
Uniciteit schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:09:
[...]

[...]

[...]

Zodra alle Russen het land uit geschopt zijn is het stabiel.
Mocht Poetin imperialisme het overleven dan heb je weer oorlog binnen die tien jaar. En of de band met Rusland goed of slecht is zou niet echt een reden moeten zijn om Oekraïne toe te laten, Turkije of Hongarije zouden het kunnen tegen houden, en zullen misschien wel iets sputteren maar ik hoop niet dat het te lang duurt.

Oekraïne heeft een flinke economisch optater gehad en zullen vast (relatief veel (willen) uitgeven maar de herbouw gaat lang duren en honderden miljarden kosten, voorlopig . En om een land zichzelf alleen te kunnen verdedigen was al niet te betalen voor Oekraïne voordat deze oorlog begon. Te weinig inwoners te weinig bnp op een te grote lap grond.
Het kopen van wapensystemen is duur, er zijn maar beperkte leveranciers en ik zie niet dat landen eff een hele bult uitrusting gaat geven aan Oekraïne

Naast donaties, overmaken van geld wat van Russische Oligarchen, heeft Oekraïne de terugkeer van buitenlandse investeerders nodig. Als de mogelijk op een tweede Russo-Oekraïnse Oorlog blijven veel investeerders weg.

En moderne wapens zijn duur, en heel veel landen willen nieuwe wapens inkopen, Oekraïne zal lang niet in staat zijn om hun leger adequaat verder uit te breiden zodra de oorlog klaar is en de wapensteun stopt...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rubberen
❗️Patriot was probably damaged but not destroyed during the night shelling - CNN.

According to the US official, the US is still assessing the extent of the damage - this will determine whether the system needs to be completely rolled down or the Ukrainians will simply repair it on the spot.

Sadly…

Komt van Denys via telegram.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00

Garyu

WW

YakuzA schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:11:
[...]

Lijkt me raar.

Er zullen weinig piloten zijn met tig duizend vlieguren. Als gevechtspiloot maak je in Oekraïne misschien 100-200 vlieguren per jaar.
Verder heb je helemaal gelijk hoor, nieuwe piloten trainen duurt zeker vele malen langer en in ieder geval veel te lang voor zinvolle inzet tijdens dit conflict.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

klaw schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:06:
[...]

Zodra alle Russen het land uit geschopt zijn is het stabiel.
Dat zal het dus niet zijn. Stabiliteit draait niet alleen om het feit of er zich wel of geen buitenlandse troepen op jouw grondgebied bevinden.

De situatie kan bijvoorbeeld ook al behoorlijk instabiel blijven als er Russische troepen aan de grens met Oekraïne gestationeerd blijven.

En: het is niet alleen militair. Wat denk je wat er binnen Oekraïne zelf gaat gebeuren na de oorlog? Er zal sprake zijn van een gigantisch machtsvacuüm. Het leger zal veel macht moeten inleveren. De huidige Oekraïense regering zal veel macht moeten inleveren. Er moet een gigantische wederopbouw in gang worden gezet, wat een magneet zal worden voor corruptie.
Mocht Poetin imperialisme het overleven dan heb je weer oorlog binnen die tien jaar. En of de band met Rusland goed of slecht is zou niet echt een reden moeten zijn om Oekraïne toe te laten, Turkije of Hongarije zouden het kunnen tegen houden, en zullen misschien wel iets sputteren maar ik hoop niet dat het te lang duurt.
Er zijn echt veel Europese landen die Oekraïne weliswaar steunen, maar absoluut niet bereid zijn om bondgenoot (binnen de NAVO) met hun te worden... juist vanuit de gedachte dat ze dan weleens in een oorlog met Rusland terecht kunnen komen.

Het zijn niet alleen Hongarije of Turkije die dit mogelijk gaan blokkeren. Je kunt ook gerust aan landen als Duitsland of België denken.
Oekraïne heeft een flinke economisch optater gehad en zullen vast (relatief veel (willen) uitgeven maar de herbouw gaat lang duren en honderden miljarden kosten, voorlopig . En om een land zichzelf alleen te kunnen verdedigen was al niet te betalen voor Oekraïne voordat deze oorlog begon. Te weinig inwoners te weinig bnp op een te grote lap grond.
Het kopen van wapensystemen is duur, er zijn maar beperkte leveranciers en ik zie niet dat landen eff een hele bult uitrusting gaat geven aan Oekraïne
Je hebt helemaal gelijk dat het veel geld gaat kosten, economie in puin ligt, etc. Je conclusie dat ze daarom niet teveel geld aan hun krijgsmacht kunnen gaan uitgeven is mijn ogen echter verkeerd.

Jij gaat ervan uit dat ze wel lid worden van de NAVO en dat de 'veiligheidskwestie' dan afgedaan is. Oekraïne kan het daar niet op gaan wagen. Oekraïne zal het er ook niet op willen gaan wagen dat opeens alle Westerse landen zeggen: "Kom maar bij de NAVO!" Ze hebben nu ontzettend veel materieel gekregen van ons (= het Westen). Ze zijn ook getraind door ons en ze hebben 'na de oorlog' heel veel militairen en veteranen met daadwerkelijk ervaring. Hoe je het ook went of keert: het Oekraïense leger zal - zoals het er nu uitziet - in alle opzichten (materieel, training, ervaring) veel sterker zijn dan dat het was in februari 2022. Dat niveau zullen ze sowieso zoveel mogelijk willen vasthouden totdat de betrekkingen met Rusland op termijn weer normaliseren.
Naast donaties, overmaken van geld wat van Russische Oligarchen, heeft Oekraïne de terugkeer van buitenlandse investeerders nodig. Als de mogelijk op een tweede Russo-Oekraïnse Oorlog blijven veel investeerders weg.

En moderne wapens zijn duur, en heel veel landen willen nieuwe wapens inkopen, Oekraïne zal lang niet in staat zijn om hun leger adequaat verder uit te breiden zodra de oorlog klaar is en de wapensteun stopt...
Ik denk dat we het op een aantal punten echt wel eens zijn hoor. Alleen hoe wij denken hoe het gaat verlopen en de bijbehorende conclusies zijn anders.

Ik vind alleen de gedachte dat het land direct stabiel is zodra de oorlog is beëindigd niet realistisch. Ik vind het ook niet realistisch dat ze direct tot de NAVO worden toegelaten. En ik vind het niet realistisch dat Oekraïne niet gaat proberen hun krijgsmacht op peil te houden, terwijl ze nét uit een verwoestende oorlog komen. Ik denk dat die Oekraïners zullen denken: "De hoogste prioriteit ligt bij onze verdediging, want die moet dusdanig afschrikwekkend zijn dat Rusland het niet nog eens gaat wagen!"

Voor Oekraïne en de Oekraïners zelf hoop ik van harte dat je gelijk hebt: oorlog voorbij, het land direct stabiel, direct bij de NAVO voor bescherming, direct bij de EU voor economische samenwerking en volledig kunnen focussen op wederopbouw... ik zie het alleen niet gebeuren dat dat voor hun allemaal zo soepel gaat ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Rubberen schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:17:
❗️Patriot was probably damaged but not destroyed during the night shelling - CNN.

According to the US official, the US is still assessing the extent of the damage - this will determine whether the system needs to be completely rolled down or the Ukrainians will simply repair it on the spot.

Sadly…

Komt van Denys via telegram.
CNN > https://edition.cnn.com/e...c8ae626e6ae955ab1ae05b8ce

PSN

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Voor zover ik kon zien zijn er hier nog geen beelden geplaatst van die enorme raketaanval op Kyiv? :)
Want het was een overduidelijk salvo met een forse reactie. Ik heb volgens mij nog nooit zulk intens, raket gebaseerd luchtafweer gezien. Het moge ook duidelijk zijn dat hier een systeem staat dat makkelijk meerdere targets kan volgen en neerhalen.
https://vid.pr0gramm.com/2023/05/16/e5d1839e1a7e9bdf.mp4

Tweede dan even heel snel. Jullie beseffen je dat Patriot een systeem is dat bestaat uit meerdere lanceerinstallaties, radarsystemen, vuurleiding etc? Een heel systeem vernietigd is volslagen onzin want je zet niet alles naast elkaar. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:57
lost95 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:19:
[...]

Was gister niet extra vergadering van putin s veiligheidsraad? Wellicht daar besloten om Kiev extra te targetten?
En zelfs als UA alles neerschiet - het luchtalarm gaat elke keer weer en mensen moeten eventueel elke keer weer de schuilkelder in, hun bed uit, etc.

Tis gewoon terreur.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 11:03
ph4ge schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:27:
[...]

Ben ik heel erg benieuwd wat ik gemist heb
Ik zeg niet dat de Westerse systemen slecht zijn of dat ze eerder op zullen zijn dan wat de Russen er op af vuren,
ok
ik zeg wel dat dat een realistische mogelijkheid is,
eh op basis van welke cijfers?
zeker als de Oekrainiers straks hun offensief ook moeten dekken.
Want offensief betekent meer raketaanvallen?

Ik mis echt een stukje logica
Het Westen is helemaal niet zo gefocust op luchtafweer zoals de Soviet Unie was, en Oekraine en Rusland nu zijn.
eh, Oekraïne heeft dus wel afdoende luchtafweer? Nogmaals, kijk even wat er de laatste maanden geleverd is.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat een lul de behanger ben je dan, als je zo’n filmpje schiet en bedenkt dat het een goed idee is om dat online te zetten.. ☹️

En over de beschadigde patriot:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:13

Spotmatic

Ken sent me

NiGeLaToR schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:09:
[...]
En zelfs als UA alles neerschiet - het luchtalarm gaat elke keer weer en mensen moeten eventueel elke keer weer de schuilkelder in, hun bed uit, etc.

Tis gewoon terreur.
Het wordt trouwens steeds rustiger in de schuilkelders. Met name vanwege het succes van de luchtafweer. Ergens is dat goed, ergens ook niet, maar ik kan me goed voorstellen dat je het op een gegeven moment wel zat bent en zelfs een moment kunt krijgen waarop je het wel gelooft en gewoon doorslaapt. :)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Apache4u schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:14:
Wat een lul de behanger ben je dan, als je zo’n filmpje schiet en bedenkt dat het een goed idee is om dat online te zetten.. ☹️

En over de beschadigde patriot:

[Embed]
Van launchers hebben ze een stuk meer dan de radar accessoires.
Moeten die 2 NL launchers maar even met een spoedje gestuurd worden :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Laatst online: 12-09 09:28
Aangezien het vandaag in dit topic wel gaat over omscholen of opleiden van piloten, was ik wel benieuwd of iemand toevallig weet hoe gemakkelijk of moeilijk het zou zijn om commerciële civiele vliegers om te scholen tot gevechtsvliegers? Aangezien veel gevechtsvliegers na hun carrière in het leger vaak genoeg de omgekeerde route bewandelen en civiel gaan vliegen, je kan ook stellen dat de basis redelijk vergelijkbaar is met hoe een vliegtuig reageert en gevlogen wordt. Uiteraard moeten de wapensystemen en gevechtssituaties geleerd worden, maar je begint niet helemaal vanaf 0 zoals je zou hebben met volledig nieuwe piloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

saikol schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:41:
[...]

Ik vraag me altijd af wat er met een afweerraket gebeurd als hij mist. Crasht hij dan gewoon? Dus elke explosie in de lucht is een hit? Of detoneert hij zichzelf ?
offtopic:
Zit altijd een op tijd of hoogte gebaseerde zelf ontsteking in. Was al zo in zelfs kleinere WO2 projectielen. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 20:33
Pompi schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:37:
Aangezien het vandaag in dit topic wel gaat over omscholen of opleiden van piloten, was ik wel benieuwd of iemand toevallig weet hoe gemakkelijk of moeilijk het zou zijn om commerciële civiele vliegers om te scholen tot gevechtsvliegers? Aangezien veel gevechtsvliegers na hun carrière in het leger vaak genoeg de omgekeerde route bewandelen en civiel gaan vliegen, je kan ook stellen dat de basis redelijk vergelijkbaar is met hoe een vliegtuig reageert en gevlogen wordt. Uiteraard moeten de wapensystemen en gevechtssituaties geleerd worden, maar je begint niet helemaal vanaf 0 zoals je zou hebben met volledig nieuwe piloten.
Ik denk dat dat nog tegen valt. Het besturen van het toestel is maar een klein deel van de werkzaamheden. Wat veel meer werk is zijn de sensoren en wapensystemen bedienen. Vergeet ook niet dat je in je eentje in de cockpit zit vs 2 man in een commercieel toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ja het is politiek maar het is ook niet dat dit een standaard conflict is waar de draaiboeken voor in de kast liggen.

Het had weinig gescheeld of Oekraïne had een nieuwe president gehad en iedereen een Russisch paspoort.
Eerst goed kijken wie zijn de vijanden en niet geheel onbelangrijk, wie zijn je vrienden.
Menig conflict begint (in Europa) met kijken wat de U.S.A. doet.
Uiteraard draaien ambtelijke molens traag en wil er hier en daar nog iemand er ook een slaatje uit slaan.

Maar als je zo kort zegt, politiek!, lijk je te bedoelen dat het de schuld is van de politiek, alsof ze (we) het niet belangrijk genoeg vinden. Soms erg frustrerend maar het is echt geen onwil om te helpen, maar wat is er nodig en wat niet, en is dat ook mogelijk binnen alle redelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:00:
Voor zover ik kon zien zijn er hier nog geen beelden geplaatst van die enorme raketaanval op Kyiv? :)
Want het was een overduidelijk salvo met een forse reactie. Ik heb volgens mij nog nooit zulk intens, raket gebaseerd luchtafweer gezien. Het moge ook duidelijk zijn dat hier een systeem staat dat makkelijk meerdere targets kan volgen en neerhalen.
https://vid.pr0gramm.com/2023/05/16/e5d1839e1a7e9bdf.mp4

Tweede dan even heel snel. Jullie beseffen je dat Patriot een systeem is dat bestaat uit meerdere lanceerinstallaties, radarsystemen, vuurleiding etc? Een heel systeem vernietigd is volslagen onzin want je zet niet alles naast elkaar. ;)
Heb jij enig idee wat daar zo vlug semi horizontaal tussendoor schiet? Komt niet uit de afweer waar de rest uitkomt. Is dat een getroffen raket? (zesde raket op het filmpje)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

Uit het artikel (vertaald)
London wants to build an "international coalition" to deliver F-16 planes to Ukraine
London wants to build an "international coalition" to help Ukraine obtain F-16 fighter jets, Downing Street said on Tuesday after a meeting between British Prime Minister Rishi Sunak and his Dutch counterpart. , Mark Rutte. Gathered on the occasion of a Council of Europe summit in Iceland, the two men “agreed that they would work together to build an international coalition to provide Ukraine with air combat capabilities (…), ranging from training to delivering F16 aircraft,” Downing Street said in a statement.
Hopelijk snel de kogel door de kerk. Genoeg gewikt en gewogen.

Edit: Rutte is zelf wat minder specifiek, al weet ik niet of er elders nog uitgebreider is gecommuniceerd.
[Twitter: https://twitter.com/MinPres/status/1658547096062943243]

[ Voor 10% gewijzigd door RoD op 16-05-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Hippocampus schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:35:
[...]

Heb jij enig idee wat daar zo vlug semi horizontaal tussendoor schiet? Komt niet uit de afweer waar de rest uitkomt. Is dat een getroffen raket? (zesde raket op het filmpje)
Er gaat deze foto rond wat lijkt op een mislukte lancering. Redelijk speculatief, maar meer heb ik niet. :)
Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/946282910988783637/1108028965450416239/FwO5o_EWYAIm4Gt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:42:
[...]

Er gaat deze foto rond wat lijkt op een mislukte lancering. Redelijk speculatief, maar meer heb ik niet. :)
[Afbeelding]
Volgens mij zijn dat de twee restanten van de raketten die geloof ik een hit hebben. Ze vliegen eerst semi horizontaal, raken dan iets en verliezen snelheid vanaf dat moment totdat ze rustig naar beneden vallen. Denk dat daar de foto ook van is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:42:
[...]

[Afbeelding]
In het filmpje wat je eerder postte zie je die 2 raketten gelanceerd worden, en vervolgens neerdwarrelen. Zijn dus interceptors. Lijken overigens niet degenen te zijn die die explosie op de grond veroorzaakt hebben.
Pagina: 1 ... 13 ... 25 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid