Enerzijds snap ik het dat je als inwoner het filmt, maar je geeft hier ook duidelijk de locaties prijs van die systemen. The enemy is watching to. OK, die dingen worden (hopelijk) ook met de regelmaat van de klok verhuisd om dat juist te voorkomen, maar toch.
Op 1 van de beelden is duidelijk te zien dat 1 launcher midden in een park in centrum Kiev staat. Lijkt in zekere mate alsof er eentje midden in Central Parc in New York staat. Hopelij kdat die in elk geval vanavond daar weg is.
Op dat vlak hebben social media het gezond verstand van de mens gewoon om zeep geholpen. Die dingen staan daar om je te beschermen. Laten we het filmen en op men social media kanaal zetten, best cool, wat zou er mis kunnen gaan ?

Heel het gedoe over de F16 leveringen en bijhorende trainingen ( mijn persoonlijke mening en ondervinding ) :
Je gaat als land niet je eigen MIG/Sukhoi piloten trainen op westers materiaal. Die kerels hebben hun expertise in die MIG/Sukhoi. Het verschil met westers tuig is enorm ! Je wil niet dat ondanks een stevige training op westers spul, dat je uit automatisme, op een crusiaal moment het verkeerde knopje/maneuvre/reactie doet, omdat je "het gewoon bent" uit het toestel dat je normaal vliegt !
Je houdt dus die piloten voor je MIG/Sukhoi spul, tot je dat niet meer hebt, pas dan school je ze om naar het nieuwe materiaal.
Dan de F16's zelf : de F16 is een vrij simpel toestel om te vliegen.
Geen idee of er iemand het "spel" Falcon 4.0 kent. Beste F16 flight sim ter wereld, niveau MS Flight Simulator. Ik heb in een online squadron meegevlogen ( en ik was de kluns van de bende ).
Na een dag kan je letterlijk een F16 van stilstaand opstarten met alle knopjes en toeters etc.
Taxieën en opstijgen is zelfs nog simpeler, enkel niet t ehard aan de knuppel trekken bij opstijgen, of je staart plakt aan de grond. In ons team zat ook een oud instructeur F16 van Kleine Brogel in Belgie. Die man "speelde" express Falcon 4.0 NIET. Er zitten kleine verschillen op met het echte spul, maar omdat hij dan anders verkeerde info zou geven aan de piloten die hij opleidt, deed hij dat spel dus niet. Hij mocht ook niet zeggen wat die verschillen waren, enige notie was "het verschil is klein, en zit in enkele details".
Uiteindelijk, als je kijkt wat ons team toenertijd aan missies kon vliegen ( en er werd dikwijls tegen elkaar, of andere squadrons uit andere landen gespeeld ), en bedenkt hoe weinig tijd we daar in staken ( nuja, ik ), er was wekelijks een avond dat er een missie gedaan werd, om de x aantal maand een "LAN party" en ganse dag missies. En dat voor een bende jongeren/halfvolwassenen ....... ik wil niet weten wat je na 3 maand intensieve training krijgt met jongeren die in Oekraine bv al Falcon 4.0 speelden, of MS Flight Simulator of er interesse voor zouden hebben om hun steentje bij te dragen.
En qua training ..... de Belgische F16 squadrons waren op de Red Flag trainingen in de VS steeds een van de betere teams, dus qua opleiding door Belgie zullen die Oekrainers zeker niet slecht staan als ze oog in oog staan met Rusische "ace" piloten.
Just my 2 cents