• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 12:37
Is er mogelijk al meer bekend over een volgende firmware update?

Mogelijk zijn er nog verbeteringen mogelijk voor de legionella programma in combinatie met buiten tempratuur boven de 20 graden. Zelf snap ik niet zo goed waarom de warmtepomp de legionella verwarming dan niet bijvoorbeeld uitsteld in plaats van direct het electrisch element te gebruiken.

Ook zou het handig zijn om een optie te hebben dat de DHW pomp pas gestart wordt als de inlet tempratuur gelijk of hoger is dan het DHW vat. Nu koelt het DHW vat eerst af door het koudere water wat in de leidingen zit en naar mijn idee zal dit niet gebeuren als de DHW pomp later start.

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:29
mbuts schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:23:

Mogelijk zijn er nog verbeteringen mogelijk voor de legionella programma in combinatie met buiten tempratuur boven de 20 graden. Zelf snap ik niet zo goed waarom de warmtepomp de legionella verwarming dan niet bijvoorbeeld uitsteld in plaats van direct het electrisch element te gebruiken.

Ook zou het handig zijn om een optie te hebben dat de DHW pomp pas gestart wordt als de inlet tempratuur gelijk of hoger is dan het DHW vat. Nu koelt het DHW vat eerst af door het koudere water wat in de leidingen zit en naar mijn idee zal dit niet gebeuren als de DHW pomp later start.
Firmware updates worden opgespaard in grotere releases, zodat de combinatie van changes voldoende getest kan zijn voordat deze breed wordt uitgerold. Alleen al het testen vergt meerdere maanden. De laatste release is pas vrijgekomen en ik geloof niet dat deze nu al heel breed verspreid is, een volgende zal langer duren.

Jouw idee om met legionellaruns te wachten tot de buitentemperatuur voldoende is gedaald lijkt een aantrekkelijk change request. Maar... ook deze wekt nieuwe vragen op. Wat is beter, met volle zon met COP=1 op BUH werken, zodat je teruglevering beperkt (of goedkoop inkoop met negatieve energieprijzen), of wachten tot de avond. Kortom ook zo'n eenvoudige vraag zal doordacht geïmplementeerd moeten worden. @Carboy54 lijkt degene te zijn die ideeën vanuit dit team het meest filtert/verzamelt/doorspeelt.

De tweede sugggestie, wacht met pompen, maakt uiteindelijk niet zoveel uit. Ja, je vat koelt eerst wat af, daar staat tegenover dat het lauwe water uit je vat snel de WP bereikt en dus met sneller opgewarmt het vat bereikt. Dus afgezien van het dipje in het begin zal de eindtemperatuur net zo snel en net zo efficient worden bereikt.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:45

Jouw 2e vraag lijkt mij regeltechnisch door het vaak lage systeem volume niet mogelijk.
Na update 2.29 is de range 61 graden bij 23 buiten en als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGmPxTANZrjQwGyyGfVixnfW2S0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XBWQzSNYegwwdTSwyJF9G8GS.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 08-06-2024 10:38 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• brigges
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-11 20:20
tonwes99 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:57:
[...]

Jouw idee om met legionellaruns te wachten tot de buitentemperatuur voldoende is gedaald lijkt een aantrekkelijk change request. Maar... ook deze wekt nieuwe vragen op. Wat is beter, met volle zon met COP=1 op BUH werken, zodat je teruglevering beperkt (of goedkoop inkoop met negatieve energieprijzen), of wachten tot de avond. Kortom ook zo'n eenvoudige vraag zal doordacht geïmplementeerd moeten worden. @Carboy54 lijkt degene te zijn die ideeën vanuit dit team het meest filtert/verzamelt/doorspeelt.
Daarom zou het mooi zijn dat op externe input/signaal deze dynamisch gestuurd kan worden. Zeker in combi met een HA kun je natuurlijk goed bepalen wat de ideale tijd is om deze run te starten. Als er tzt via het 'schrijven' op de modbus gebruikt kan worden voor het starten van de run zou het probleem volgens mij oplossen (voor zover het nu een probleem is ...)

[ Voor 3% gewijzigd door brigges op 08-06-2024 10:01 ]

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:20

Er is nog een parameter die aangeeft hoe lang hij er over mag doen. Ik verwacht dat als je deze heel lang zet, dat hij de run af maakt bij gedaalde buitentemperatuur. Ik heb dit nog niet getest, ik heb de automaat van de BUH uitgezet.

• Carboy54

Zet in de zomerperiode de legionella run vroeg in de ochtend dat lost het probleem al voor 99 % op. Voorlopig vind ik een verbeterd algoritme voor de defrosts belangrijker samen met een aantal andere zaken om voor de winterperiode in een nieuwe update uit te rollen. Er wordt al met succes proef gedraaid momenteel.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08:11
Mooi om te horen dat er goed aan de firmware gewerkt en getest wordt! Is er al meer bekend over de KIWA resultaten eigenlijk?

• Carboy54
Woutertt schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 13:59:
Mooi om te horen dat er goed aan de firmware gewerkt en getest wordt! Is er al meer bekend over de KIWA resultaten eigenlijk?
Staat op mijn puntenlijst!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:23
brigges schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:51:
[...]

Daarom zou het mooi zijn dat op externe input/signaal deze dynamisch gestuurd kan worden. Zeker in combi met een HA kun je natuurlijk goed bepalen wat de ideale tijd is om deze run te starten. Als er tzt via het 'schrijven' op de modbus gebruikt kan worden voor het starten van de run zou het probleem volgens mij oplossen (voor zover het nu een probleem is ...)
Er is (helaas) geen optie om de legionella run direct te starten via modbus of het lcd scherm.
Je zou het zelf kunnen maken door het aanpassen van het setpoint DHW, dat is wel schrijfbaar.
Het enige van het hele menu Legionella wat je kunt aanpassen via modbus is aan/uit van de functie.

De ander optie door de tijd heel lang te zetten die ik voorbij zag komen, gaat ook niet werken.
zo ie zo is die maximale tijd maar 240 minuten en ten tweede stop hij gewoon met het legionella programma en geeft een foutmelding dat het legionella programma niet succesvol was.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• bommer
Als ik er nog wat verder over nadenk, is de run naar s' morgens verplaatsen de beste optie.

De laagste buiten temperaturen vallen meestal niet samen met de hoogste pv opwek.
Dus uitstellen is niet echt een optie en voor hoelang stel je het dan uit?
wil je daarbij regelgeving aanhouden en toch een run starten als niet binnen een bepaalde tijd aan de temperatuur voorwaarde voldaan wordt. met het risico meer energie kwijt te zijn.

Het allerbeste zou zijn om een accu te vullen met PV opwek en deze te gebruiken bij de juiste (dus ook weer niet te lage) buitentemperatuur.
Maar dat is financieel niet interessant tenzij, je deze accu al hebt of wilde aanschaffen.

Dan is een dynamisch contract ook weer interessant in de winter om je accu te vullen met goedkope stroom en dan bij de meest gunstige temperatuur de run te doen.

De sport is leuk, ik snap de beweegredenen, maar allemaal erg vergezocht voor de uiteindelijke winst.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• brigges
bommer schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:21:
[...]

Er is (helaas) geen optie om de legionella run direct te starten via modbus of het lcd scherm.
Wellicht toe te voegen aan de wishlist. Met het oog op alle kostenverhogende maatregelen als terugleververgoeding etc wordt de behoefte aan een dynamisch gebruik van de WP groter.

Het zou voor de Amber van grote toegevoegde waarde zijn als de WP dynamisch aan te sturen is op basis van de temperatuur / zon / etc. Ergens binnen de modbus registers zal toch wel een bitje vrij zijn om de LR te togglen .... :)

Maargoed laten we deze discussie niet hier houden en in een nog op te zetten nieuwe forum.....

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ga het denk ik simpeler doen en denk dat daarmee hetzelfde bereik. 55 of 57C als SWW temperatuur. Daarna de SG+ instellen met een SWW setpoint +5C of +7C en die koppelen aan mijn zonnepanelen. Zonnepanelen hebben hun eerste piek rond 10u , want op Oost (en West). Sww run staat als eerste run dus op 10u tot max 18u. Temperatuur buiten is dan prima, zonne energie kan direct gebruikt worden . Legionella functie kan uit, want je krijgt t water al op 60-62C.

Klopt de redenering?

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 08-06-2024 23:04 ]

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:45
brigges schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:46:
[...]

Wellicht toe te voegen aan de wishlist. Met het oog op alle kostenverhogende maatregelen als terugleververgoeding etc wordt de behoefte aan een dynamisch gebruik van de WP groter.

Het zou voor de Amber van grote toegevoegde waarde zijn als de WP dynamisch aan te sturen is op basis van de temperatuur / zon / etc. Ergens binnen de modbus registers zal toch wel een bitje vrij zijn om de LR te togglen .... :)

Maargoed laten we deze discussie niet hier houden en in een nog op te zetten nieuwe forum.....
Dat doe ik icm Homey via de smart Grid.
Als de stroomprijs negatief is en/of ik 3000watt overproductie heb, dan gaat het sanitair water naar 63 graden.

• Impossibl3
  • Laatst online: 15:15
Get!em schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:02:
Ik ga het denk ik simpeler doen en denk dat daarmee hetzelfde bereik. 55 of 57C als SWW temperatuur. Daarna de SG+ instellen met een SWW setpoint +5C of +7C en die koppelen aan mijn zonnepanelen. Zonnepanelen hebben hun eerste piek rond 10u , want op Oost (en West). Sww run staat als eerste run dus op 10u tot max 18u. Temperatuur buiten is dan prima, zonne energie kan direct gebruikt worden . Legionella functie kan uit, want je krijgt t water al op 60-62C.

Klopt de redenering?
Ja als je maar de run lang genoeg doet.
Warmwatervoorraadtoestellen waarin niet continu op alle plaatsen 60ºC, of in woningen 55ºC, heerst moeten wekelijks termisch worden gedesinfecteerd op minimaal 60ºC. Of specifieker 20 minuten op 60ºC of 10 minuten op 65ºC of 5 minuten op 70ºC.
https://warmtepomp-tips.nl/relevant/legionella/

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Impossibl3
Het laatste stuk van de site geeft denk ik ook een antwoord op de vraag waarom Itho voor hun type vat heeft gekozen.
KAMERVRAGEN, mogelijk in 2023 minimaal 60 °C boiler temperatuur!
Naar aanleiding van Kamervragen zijn er onderzoeken geweest en rapporten opgesteld:

Een van de belangrijkste adviezen uit deze rapporten is:

Verander de wetgeving (NEN 1006) zodat ook in woninginstallaties de warmtapwatertemperatuur in het warmtapwatertoestel (voorraad- en doorstroomstoestellen) op alle plekken minimaal 60 °C moet zijn. Mogelijk wordt in januari 2023 dit al verplicht in nieuw te maken installaties.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Impossibl3 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 07:31:
Het laatste stuk van de site geeft denk ik ook een antwoord op de vraag waarom Itho voor hun type vat heeft gekozen.

[...]
Als ik het goed begrepen heb toen ik bij Itho op bezoek was (georganiseerd door @Carboy54) is voorbereiding op de toekomst zeker een factor in hun keuze voor deze setup.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• bommer
Impossibl3 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 07:26:
[...]
Ja als je maar de run lang genoeg doet.
[...]
Je hebt alleen maar invloed op de doeltemperatuur, eenmaal bereik stopt de Amber met verder verwarmen.
blijft de doeltemperatuur voor de gestelde duur behouden is het legionella programma geslaagd.
Als je dan net gaat douchen, dan zakt de temperatuur. volgens mij krijg je dan een foutmelding dat het legionella programma niet succesvol was. Hij start volgens mij niet opnieuw.
KAMERVRAGEN, mogelijk in 2023 minimaal 60 °C boiler temperatuur!
Naar aanleiding van Kamervragen zijn er onderzoeken geweest en rapporten opgesteld:

Een van de belangrijkste adviezen uit deze rapporten is:

Verander de wetgeving (NEN 1006) zodat ook in woninginstallaties de warmtapwatertemperatuur in het warmtapwatertoestel (voorraad- en doorstroomstoestellen) op alle plekken minimaal 60 °C moet zijn. Mogelijk wordt in januari 2023 dit al verplicht in nieuw te maken installaties.
Zolang je iederedag water tapt, zal het wel meevallen. Er zijn mensen die vinden het hele legionella verhaal onzin!
Zelfs valklui die willens en wetens geen moeite willen doen de leidingen zo aan te leggen. dat het risico voorkomen wordt.

• tonwes99
bommer schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:40:
Zolang je iederedag water tapt, zal het wel meevallen. Er zijn mensen die vinden het hele legionella verhaal onzin!
Zelfs valklui die willens en wetens geen moeite willen doen de leidingen zo aan te leggen. dat het risico voorkomen wordt.
Iedere dag gebruiken helpt goed voor waterleidingen zonder buffer. De temperatuur in zo'n leidingwerk komt ook vaak nauwelijks boven de 20oC, dus groei is traag. "Moeite doen" door vaklui is dan idd minder belangrijk, zelfs als er legionella na lange tijd in de dode eindjes van leidingen zit, blijft even de leiding verversen voldoende. In vakantiewoningen en hotels moet de kraan even open na zo'n twee weken, lijkt een overkill (pun intended).

Helaas is een boilervat anders. Als er legionella zit in je boiler dan helpt het dagelijks verversen van minder dan 50% van je boilerinhoud maar beperkt. Onder de 45oC is in de volgende 24h de legionella alweer meer dan verdubbeld. Je zou liever 60-75% dagelijks moeten doorstromen. Bij (homogeen) 50% is suggested minimal temp 50oC, en voor YOPI (young, old, pregnant, immunosuppressed) is dit 55oC. (de ALC staat voor Anti Legionella Cycles, dus het legionellaprogramma, je kunt dan naar 40oC maar dan wel minimaal 75% dagelijkse verversing). Bron: https://www.heatgeek.com/...-scalding-and-legionella/ Lees hier ook de adviezen, 45oC, en een legionellarun van 50oC is in veel WP-gevallen voldoende, immers dat water van 50oC blijft langer dan 2h in je boiler, dus 90% dood.

Wellicht is er ook een invloed van vermenging vs. gelaagdheid. Legionella stilstaand water, dit wil je dus juist niet, en ook wil je dat de 60-75% wateronttrekking door de hele boiler heengaat. Misschien helpt de Itho externe WTW hier nog een beetje extra, of juist niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mudQhxXxb9bM_8b3njK3dXv7ZTo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PL6MaaIo1YvTjzJipB9FXUpr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door tonwes99 op 09-06-2024 09:44 ]

• Impossibl3
bommer schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:40:
[...]

Je hebt alleen maar invloed op de doeltemperatuur, eenmaal bereik stopt de Amber met verder verwarmen.
blijft de doeltemperatuur voor de gestelde duur behouden is het legionella programma geslaagd.
Als je dan net gaat douchen, dan zakt de temperatuur. volgens mij krijg je dan een foutmelding dat het legionella programma niet succesvol was. Hij start volgens mij niet opnieuw.
Klopt heb ik al een aantal keer gehad. Dat de douche gebruikt werd tijdens de legionellarun. Toen had ik een foutmelding te pakken. Maar vaak wordt het vat dan al flink leeg getrokken. Dus maak ik mij niet veel zorgen. Op dat moment wordt er namelijk wel 63-65 graden ook via de Amber in gepompt en het hele vat via de circulatiepomp gemengd.

• tonwes99
Impossibl3 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:14:
[...]

Klopt heb ik al een aantal keer gehad. Dat de douche gebruikt werd tijdens de legionellarun. Toen had ik een foutmelding te pakken. Maar vaak wordt het vat dan al flink leeg getrokken. Dus maak ik mij niet veel zorgen. Op dat moment wordt er namelijk wel 63-65 graden ook via de Amber in gepompt en het hele vat via de circulatiepomp gemengd.
De 63-65oC vanuit de Amber helpt dan niet, er komt weliswaar steriel water je vat in, maar legionella die al in je vat achterblijft blijft zitten, en kan met het vermengde lauwe water weer groeien.

• bommer
Ik heb geen Itho vat, maar wel een extra element onder in zitten.
Kan het hele vat op stoken naar 70 graden.

kan ik straks wel even gaan proberen, gaat al lekker met de PV productie op het moment.

• tonwes99
bommer schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:21:
Ik heb geen Itho vat, maar wel een extra element onder in zitten.
Kan het hele vat op stoken naar 70 graden.

kan ik straks wel even gaan proberen, gaat al lekker met de PV productie op het moment.
50oC is in de meeste gevallen voldoende, immers er is na de run voldoende tijd om alles dood te krijgen. Het mooie is dat de Amber 50oC ook bij 25-40oC buitentemperatuur bereikt (helaas, dit geldt dan voor Tuo, dus niet persé het vat...). Dit in combinatie met een standaard 45oC lijkt een prima mix, zeker als je geen YOPI bent. Bron: https://www.heatgeek.com/...-scalding-and-legionella/

[ Voor 11% gewijzigd door tonwes99 op 09-06-2024 09:50 ]

• Impossibl3
tonwes99 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:16:
[...]

De 63-65oC vanuit de Amber helpt dan niet, er komt weliswaar steriel water je vat in, maar legionella die al in je vat achterblijft blijft zitten, en kan met het vermengde lauwe water weer groeien.
Klopt maar mijn basis temperatuur in het vat is minimaal 51 graden. Dus gaat het wel goed volgens heatgeek :) .

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:46
Ik ga een itho vat 270l met amber geïnstalleerd krijgen deze augustus. Die heeft geen spiraal maar een pomp die, als ik het goed begrijp, het water vermengt. Hoe wordt het algehele vat dan naar 60 graden gebracht? Wij douchen niet zo heel veel, de 270l is vooral omdat de 3 kinderen nog jong zijn en ze straks natuurlijk veel gaan gebruiken.

Ik snap niet goed hoe het itho vat 100% opgewarmd kan raken zonder spiraal. Is dat dan niet door een algehele verversing van het hele vat?

De average daily turnover is inderdaad ook een dingetje. Ik zou graag willen bijhouden hoeveel warm water er gebruikt wordt per dag. Wordt dat door de warmtepomp/boiler bijgehouden? Of hoe houden jullie dat bij?

• Carboy54
shadylog schreef op zondag 9 juni 2024 @ 14:48:
Ik ga een itho vat 270l met amber geïnstalleerd krijgen deze augustus. Die heeft geen spiraal maar een pomp die, als ik het goed begrijp, het water vermengt. Hoe wordt het algehele vat dan naar 60 graden gebracht? Wij douchen niet zo heel veel, de 270l is vooral omdat de 3 kinderen nog jong zijn en ze straks natuurlijk veel gaan gebruiken.

Ik snap niet goed hoe het itho vat 100% opgewarmd kan raken zonder spiraal. Is dat dan niet door een algehele verversing van het hele vat?

De average daily turnover is inderdaad ook een dingetje. Ik zou graag willen bijhouden hoeveel warm water er gebruikt wordt per dag. Wordt dat door de warmtepomp/boiler bijgehouden? Of hoe houden jullie dat bij?
De RVS boiler is voorzien van een warmtewisselaar met pomp i.p.v. het traditionele spiraal.

• tonwes99
Koud water wordt onderaan eruit gehaald, verwarmd en teruggebracht. Ook koudwater toevoer zit onderin. Het warmste water zit bovAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UV6D8H-Zj_Qxi9G-Lbz-EJ87Hpc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/65HXRd28AYRxgZD9ZYOUMRSj.jpg?f=user_largeenin, daarvandaan gaat het naar je douche/keuken.

[ Voor 16% gewijzigd door tonwes99 op 09-06-2024 15:51 ]

• Impossibl3

Hier het zelfde. Het hele vat wordt opgewarmd doordat het water in het vat rond gepompt wordt tijdens een dhw/legionella run.

Ik hou het bij via een impeller in de warmwaterleiding en de unit van @leejoow

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:20
tonwes99 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:49:
[...]

Koud water wordt onderaan eruit gehaald, verwarmd en teruggebracht. Ook koudwater toevoer zit onderin. Het warmste water zit bov[Afbeelding]enin, daarvandaan gaat het naar je douche/keuken.
Ik ging er altijd vanuit dat het water van het hele vat rondgepompt en gemengd werd en het daarom COP verspilling zou zijn om een halfwarm vat alweer te verwarmen.
Echter is het precies zoals op het plaatje uit jouw post (die mij niet eerder opgevallen was).
Als er namelijk na een legionellarun een standaard sww run is geweest terwijl het vat nog niet "leeg" was, kan er nog een hele tijd water van hogere temperatuur uit de kraan komen dat nog bovenin het vat zit. Dit heb ik onlangs gemeten.

In plaats van krampachtig zo weinig mogelijk runs plannen, heb ik daarom het schema nu gewoon op iedere dag gezet. Minder risico op een humeurige vrouw lauwe douche :)
Setpoint iets lager gezet, daar valt wel sneller wat te besparen.

• JoramQ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:21
Door de gelaagdheid van het water en de plaats van de temperatuur sensor moet je ook niet te veel alleen naar de temperatuur kijken. Ik zou echt adviseren om hem eens uit te zetten en kijken wanneer je douche koud wordt. Op een gegeven moment staat de tapwater temperatuur op 18 graden en kan je nog prima douchen.
Zelf heb ik hem ingesteld op 30 graden en met de smartgrid contacten een setpoint verhoging van 25 graden. Dan kan ik altijd vanuit HA het tapwater verwarmen als we zonne opwek hebben. En als je de douche aanzet en daardoor de temperatuur onderin het vat een 10 graden daalt zal hij niet zomaar aan springen.

• Get!em
  • Niet online
JoramQ schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:14:
Door de gelaagdheid van het water en de plaats van de temperatuur sensor moet je ook niet te veel alleen naar de temperatuur kijken. Ik zou echt adviseren om hem eens uit te zetten en kijken wanneer je douche koud wordt. Op een gegeven moment staat de tapwater temperatuur op 18 graden en kan je nog prima douchen.
Zelf heb ik hem ingesteld op 30 graden en met de smartgrid contacten een setpoint verhoging van 25 graden. Dan kan ik altijd vanuit HA het tapwater verwarmen als we zonne opwek hebben. En als je de douche aanzet en daardoor de temperatuur onderin het vat een 10 graden daalt zal hij niet zomaar aan springen.
Dat is ook een mooie creatieve!

• brigges
Even een vraagje mbt 3-weg klep.
Is deze vanuit de besturingskast open en dicht te zetten (zonder verwarming in te schakelen)?

De handleiding van de klep geeft aan dat 'Manual open' alleen kan gebeuren als de klep in 'up' staat.
Dit betekent dat 'down' open is en 'up' dicht. En dus de standaard (fail-safe) down, open is. Klopt dit?

Reden van de vraag is dat tijdens het opwarmen van SWW ook de CV leiding tot ruim na de klep warm wordt.
En daar ik hem een keer heb laten vallen .... bestaat de kans dat .....

• bommer
brigges schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:41:
Even een vraagje mbt 3-weg klep.
Is deze vanuit de besturingskast open en dicht te zetten (zonder verwarming in te schakelen)?

De handleiding van de klep geeft aan dat 'Manual open' alleen kan gebeuren als de klep in 'up' staat.
Dit betekent dat 'down' open is en 'up' dicht. En dus de standaard (fail-safe) down, open is. Klopt dit?

Reden van de vraag is dat tijdens het opwarmen van SWW ook de CV leiding tot ruim na de klep warm wordt.
En daar ik hem een keer heb laten vallen .... bestaat de kans dat .....
Ik meen dat er in de laatste software versie een test menu zit, daar mee kan je de klep testen/schakelen.
IS in een van de laatste menu's.

• brigges
zit hier 2.29 in.
Weet je toevallig hoe die instelling heet?
Heb wel mengklep maar dat zal het niet zijn.

• bommer
brigges schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:08:
zit hier 2.29 in.
Weet je toevallig hoe die instelling heet?
Heb wel mengklep maar dat zal het niet zijn.
Zit in het test menu

• brigges
Die heb ik nog niet.

• bommer
Ben ff niet in de buurt van de Amber, kan het ook (nu) niet ff checken.

• brigges
bommer schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:30:
[...]
Ben ff niet in de buurt van de Amber, kan het ook (nu) niet ff checken.
Geen probleem heeft geen haast. Weet in ieder geval waar ik zou moeten zijn ....

Thanks.

• Carboy54
brigges schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:32:
[...]

Geen probleem heeft geen haast. Weet in ieder geval waar ik zou moeten zijn ....

Thanks.
Na de update 2.29 via installateurs inlog te bereiken op de laatste pagina nummer 3

• brigges
Ah onderhoudsmenu. Check.

De klep doet niks. Schakelen naar CV stand blijf stil en indicator blijft in laagste stand.
Bommer zie PM.

• Carboy54
brigges schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:48:
Ah onderhoudsmenu. Check.

De klep doet niks. Schakelen naar CV stand blijf stil en indicator blijft in laagste stand.
Bommer zie PM.
Welke klep heb je? In de TS staat een uitgebreid verslag over drieweg kleppen. Zelf monteren wij de Honeywell VC 4013 en die werkt probleemloos met het overeenkomstige kleurenschema van de Amber binnenunit. Itho Daalderop Amber

• brigges
VC4013. Ik had hem laten vallen. Wel weer in elkaar gezet maar blijkbaar het binnenwerk (van de besturing) toch defect, PCB lag ook half eruit.

• Carboy54
brigges schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:57:
VC4013. Ik had hem laten vallen. Wel weer in elkaar gezet maar blijkbaar het binnenwerk (van de besturing) toch defect, PCB lag ook half eruit.
Heb je geluk dat de bovenunit los leverbaar is :-) en binnen enkele minuten gewisseld.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 12-06-2024 22:00 ]

• brigges
ja, zal eens zoeken....

Zo te zien is de bovenunit het duurste component (120 euro)...... :'(

[ Voor 64% gewijzigd door brigges op 12-06-2024 22:23 ]

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-12 10:22
Vraagje over de 3-wegklep voor de Amber: klopt het dat deze https://www.rjtec-shop.eu/de/azv-844.html geschikt is voor de Amber? Volgens mij is deze 3-draads en zou moeten werken? Hele klep bijna net zo duur als enkel de bovenunit van Honeywell...

• Carboy54
crepsly schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:59:
Vraagje over de 3-wegklep voor de Amber: klopt het dat deze https://www.rjtec-shop.eu/de/azv-844.html geschikt is voor de Amber? Volgens mij is deze 3-draads en zou moeten werken? Hele klep bijna net zo duur als enkel de bovenunit van Honeywell...
Drie draads zegt niets. Ook dit is weer uitgebreid beschreven in de TS waar de klep van de Amber aan moet voldoen! TIP 5: Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 13-06-2024 10:10 ]

• Get!em
  • Niet online
Nu in topic van L/W warmtepomp de discussie over buffervat toch weer gevoerd word, begin ik toch weer te twijfelen hoe dat dan in mijn recente systeem nu zit.
Installateur (zowel de ontwerper, als 2 monteur) gaven aan dat het nodig is voor hydraulische scheiding ivm naregeling. In de voorbereiding heb ik daar niet goed op kunnen doorvragen (mede omdat ik dus ook geen installatieschema bij de offerte kreeg) en nu is het systeem geinstalleerd. Dus ik kan nu zien wat er gebeurt.

Schema ziet er grofweg zo uit (sorry voor de niet-technische symbolen, maar die heb ik hier even niet).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvU3idd8nzIWOHgtOXATjAmGe8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0InJeYiqtowa9P6txJ85m02f.jpg?f=fotoalbum_large

Eerder zat de retour van de i-WPV ook nog op de buffer, maar dat was overduidelijk onjuist. Moet er niet aan denken als de 60C water van de buffer even zo door de vloerverwarming was gejaagd... gelukkig stond dat gedeelte nog uit toen het systeem werd aangezet.

Redenen voor hydraulisch scheiden: volume/debiet pomp van de Amber 120 loskoppelen van de afgifte systeem.
Vloerverwarming staat nu alles open en heb nog geen directe plannen voor naregeling. Redenen om eventueel naregeling erin te zetten: eetkamer (overdag veel in gebruik) op noorden, zonder zon instraling, woonkamer (in avond gebruik) op zuiden, met veel zoninstraling. Er komt nu eerst 1 thermostaat, die draadloos is, en dus verplaatst kan worden van eetkamer naar woonkamer. Tussen eetkamer en woonkamer zit een keuken en een deur.

Verwacht scenario: als thermostaat overdag in eetkamer is, wordt eetkamer juiste temperatuur, en woonkamer te warm. Als thermostaat in woonkamer is overdag, dan wordt eetkamer te koud. Savonds/snachts zal het niet uitmaken. Nu kun je woonkamer standaard iets afknijpen, maar dan zal savonds woonkamer minder snel opwarmen en eetkamer weer te warm worden. Enige oplossing, als dit scenario extreem wordt, is een extra thermostaat in combinatie met verdelermotoren (plugwise koen).
De jaga's op de verdieping staan eigenlijk standaard dicht, en alleen overdag/savonds in gebruik als er iemand is. Radiator badkamer staat wel altijd open.

Kernvraag, is de buffer de juiste keuze, gezien het verwachte scenario? Ik volgde hier het verhaal van installateur dat het echt nodig is, maar ik hoor graag ook jullie mening.

Huidige werking zie ik de Tc oplopen, maar hij wordt uiteraard beïnvloed door de koude instroom in buffer van de retour van de vloerverwarming.
De retour richting amber wordt uiteraard ook beïnvloed.

Bij afgelopen dagen had ik de setpoint op 23C, Buitentemp was 15C. M101 op 5C, M102 op 2C.
Momenteel draait de warmtepomp op verwarmingsmodus, 19C in huis. Tc zit tussen 24,8C en 25,1C Tuo is 28,2-29,0C. 49hz momenteel, zal zo wel dalen naar 36Hz (49Hz = 1300W, 36Hz is 900W totaal verbruik incl externe pomp). Op zich lange runs zo, maar je leest hier dus wel de menging die hier plaatsvind.
Pomp Amber en pomp extern1 staan beide op max.

• Bavo4
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-11 18:54
Zoals hiervoor aangegeven door Bommer wil ik mijn Amber gaan aansluiten op een krachtgroep evenals mijn nog aan te schaffen inductie kookplaat. ik heb 3 x 25A en wil de inductie plaat en Amber + BUU kruislings verdelen over 2 fases. waarbij ik bij beide krachtgroepen 1 fase onbenut laat. Deze fase heb ik nodig voor de huidige electrische installatie.

qua monitoring ben ik enkel geinteresseerd in het verbruik van mijn warmtepomp & BUU. Het verbruik van de kookplaat is niet iets waar ik dagelijks in geinterseerd ben.

Mijn huidige systeem is HomeWizard, welke 2 KWU meters verkoopt; 1 fase & 3 Fase.

Heeft iemand van jullie ervaring met het aansluiten van een 1 fase KWU meter op 1 fase van een 3 fase krachtgroep ? is dit uberhaupt mogenlijk ?

Zowel de fase draad als de Nuldraad moet worden aangesloten in serie op deze KWU meters, en ik twijfel of ik de nuldraad zomaar mag splitten in de meterkast.

• Impossibl3
@Get!em Grote vraag is of jij je benodigde volume haalt voor de Amber 120. Nu zonder naregeling op je BG lijkt mij dat wel maar zodra je die gaat sturen op zones is die buffer wel nodig denk ik want anders haal je dat minimale benodigde volume niet voor de opstart.

• Get!em
  • Niet online
Impossibl3 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:13:
@Get!em Grote vraag is of jij je benodigde volume haalt voor de Amber 120. Nu zonder naregeling op je BG lijkt mij dat wel maar zodra je die gaat sturen op zones is die buffer wel nodig denk ik want anders haal je dat minimale benodigde volume niet voor de opstart.
Precies, dat is het logische verhaal met zones dat ik dus vooraf ook meenam in de beslissing en zei, prima,doe maar.
Maar vervolgens zie en lees ik de inefficientie van de buffer in het systeem en denk dan, wat is de meerwaarde van zones en is dat het waard (want naast de inefficientei van het systeem is ook zo'n extra thermostaat en koen plugs is ook niet gratis).

• Carboy54
Get!em schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:26:
Nu in topic van L/W warmtepomp de discussie over buffervat toch weer gevoerd word, begin ik toch weer te twijfelen hoe dat dan in mijn recente systeem nu zit.
Installateur (zowel de ontwerper, als 2 monteur) gaven aan dat het nodig is voor hydraulische scheiding ivm naregeling. In de voorbereiding heb ik daar niet goed op kunnen doorvragen (mede omdat ik dus ook geen installatieschema bij de offerte kreeg) en nu is het systeem geinstalleerd. Dus ik kan nu zien wat er gebeurt.

Schema ziet er grofweg zo uit (sorry voor de niet-technische symbolen, maar die heb ik hier even niet).
[Afbeelding]

Eerder zat de retour van de i-WPV ook nog op de buffer, maar dat was overduidelijk onjuist. Moet er niet aan denken als de 60C water van de buffer even zo door de vloerverwarming was gejaagd... gelukkig stond dat gedeelte nog uit toen het systeem werd aangezet.

Redenen voor hydraulisch scheiden: volume/debiet pomp van de Amber 120 loskoppelen van de afgifte systeem.
Vloerverwarming staat nu alles open en heb nog geen directe plannen voor naregeling. Redenen om eventueel naregeling erin te zetten: eetkamer (overdag veel in gebruik) op noorden, zonder zon instraling, woonkamer (in avond gebruik) op zuiden, met veel zoninstraling. Er komt nu eerst 1 thermostaat, die draadloos is, en dus verplaatst kan worden van eetkamer naar woonkamer. Tussen eetkamer en woonkamer zit een keuken en een deur.

Verwacht scenario: als thermostaat overdag in eetkamer is, wordt eetkamer juiste temperatuur, en woonkamer te warm. Als thermostaat in woonkamer is overdag, dan wordt eetkamer te koud. Savonds/snachts zal het niet uitmaken. Nu kun je woonkamer standaard iets afknijpen, maar dan zal savonds woonkamer minder snel opwarmen en eetkamer weer te warm worden. Enige oplossing, als dit scenario extreem wordt, is een extra thermostaat in combinatie met verdelermotoren (plugwise koen).
De jaga's op de verdieping staan eigenlijk standaard dicht, en alleen overdag/savonds in gebruik als er iemand is. Radiator badkamer staat wel altijd open.

Kernvraag, is de buffer de juiste keuze, gezien het verwachte scenario? Ik volgde hier het verhaal van installateur dat het echt nodig is, maar ik hoor graag ook jullie mening.

Huidige werking zie ik de Tc oplopen, maar hij wordt uiteraard beïnvloed door de koude instroom in buffer van de retour van de vloerverwarming.
De retour richting amber wordt uiteraard ook beïnvloed.

Bij afgelopen dagen had ik de setpoint op 23C, Buitentemp was 15C. M101 op 5C, M102 op 2C.
Momenteel draait de warmtepomp op verwarmingsmodus, 19C in huis. Tc zit tussen 24,8C en 25,1C Tuo is 28,2-29,0C. 49hz momenteel, zal zo wel dalen naar 36Hz (49Hz = 1300W, 36Hz is 900W totaal verbruik incl externe pomp). Op zich lange runs zo, maar je leest hier dus wel de menging die hier plaatsvind.
Pomp Amber en pomp extern1 staan beide op max.
Ik verwijs naar het door jou genoemde toppic: Carboy54 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

• Get!em
  • Niet online
Ik probeer even te vertalen/begrijpen. Je adviseert dus om de parallel/meng eruit te halen en deze alleen nog op retour te zetten. Ook bij naregeling zoals ik schetste?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lh6T8LZzyI0TgGigPLZazozzd9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ER2Q2h8qNFVmNfhtKeDorPjK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 13-06-2024 13:14 ]

• Impossibl3
Get!em schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:25:
[...]

Precies, dat is het logische verhaal met zones dat ik dus vooraf ook meenam in de beslissing en zei, prima,doe maar.
Maar vervolgens zie en lees ik de inefficientie van de buffer in het systeem en denk dan, wat is de meerwaarde van zones en is dat het waard (want naast de inefficientei van het systeem is ook zo'n extra thermostaat en koen plugs is ook niet gratis).
Daarom heb ik op de BG ook geen zone regeling en voldoende inhoud. Boven regel ik het wel na. In mijn systeem zit dan ook geen buffer. Door de buffer te doen zoals je nu hebt getekend zorg je voor extra volume en zou het goed moeten gaan.

• Carboy54
Get!em schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:12:
[...]

Ik probeer even te vertalen/begrijpen. Je adviseert dus om de parallel/meng eruit te halen en deze alleen nog op retour te zetten. Ook bij naregeling zoals ik schetste?

[Afbeelding]
Klopt mits een groot gedeelte van de vloerverwarming altijd open blijft staan in jouw voorbeeld om flow storingen te voorkomen.

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:22:
[...]

Klopt mits een groot gedeelte van de vloerverwarming altijd open blijft staan in jouw voorbeeld.
En dat blijft hij, want anders zou het huis uberhaupt niet warm worden. Sowieso is de vloerverwarming zones niet strikt. De verdeler zit in de hal. Dat betekent dat de aanvoer voor bijvoorbeeld de lus in de eetkamer, deze al door hal, woonkamer, keuken heen loopt voordat hij bij eetkamer is.

Ik ga het eens met mijn installateur bespreken. In feite zou de verandering simpel kunnen zijn tov nu, en kan de extra pomp er dan tussenweg. Scheelt energie, geluid. Hooguit moet de Tc sensor een nieuw plekje krijgen.

Tc zit trouwens bij de externe pomp, maar die hangt in de ongeisoleerde garage. Dus buitentemperatuur + iets. Je ziet dan ook, als er geen warmtevraag is, dat de Tc zakt tot die temperatuur.

Klopt mijn veronderstelling dat Tc dan straks veel dichter tegen Tuo aan gaat zitten?
Ik zie bij huidige temperaturen daar zo'n 5C tussen zitten (momenteel Tuo 30c, Tc 25,1). En dat door geen parallel buffer met daarin menging, de warmtepomp ook nog efficienter gaat draaien?

[ Voor 39% gewijzigd door Get!em op 13-06-2024 13:38 ]

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-12 10:22
Carboy54 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:07:
[...]

Drie draads zegt niets. Ook dit is weer uitgebreid beschreven in de TS waar de klep van de Amber aan moet voldoen! TIP 5: Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"
Ik heb dit gelezen, als ik het goed zie komt de door mij voorgestelde 3-wegklep overeen met een SPST? Zie onderstaande:

Klopt dit, zou veel schelen in kosten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXv3EHWRtjLIU7hANyw0xDC6n1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zKkIZ9w0C2hfIc2WEj9FQMt7.jpg?f=fotoalbum_large

• brigges
Bommer zie PM.
Toch even de meter er tussen gehangen en voltages gemeten.

Tussen N en VB (in de control unit) meet ik 230V op de driewegaansluitingen in SWW stand. Echter als ik in onderhoudsmenu de CV stand selecteer zou ik verwachten dat N - VA 230V wordt... dit gebeurt niet.... wat mis ik hier?

[ Voor 4% gewijzigd door brigges op 13-06-2024 17:07 ]

• Carboy54
crepsly schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:02:
[...]

Ik heb dit gelezen, als ik het goed zie komt de door mij voorgestelde 3-wegklep overeen met een SPST? Zie onderstaande:

[Afbeelding]
Het verschil in prijs met de Honeywell plug and play is € 59 dus ik zou het risico niet nemen. Soms is goedkoop duurkoop.

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-11 21:34
Om de kosten wat te drukken probeer ik voor de installatie van mijn Amber 65 en 240 L 3G voorraadvat zo veel mogelijk zelf te doen. Electra voorbereiden doet een kennis. Meerlagenbuis heb ik zelf door het huis getrokken en richting de Amber gelegd. Isolatie van leidingen doe ik zelf. Aansluitingen ga ik wel uitbesteden. En onder andere daarvoor moet ik nu op zoek naar een installateur.

Wat er moet gebeuren is:
- Amber op platdak (3 m hoog) plaatsen en aansluiten. Kabels en leidingen liggen klaar.
- 240 L vat naar 2e verdieping via ruime trap. Zelf doen of niet aan beginnen?
- Pomploze vvw verdeler erin
- Gasketel eruit
- Magnetisch vuilfilter toepassen
- Hand afsluiters toepassen
- Vorst-beveiligingskleppen toepassen 2x Caleffi 108
- Flexibele slangen op Amber aansluiten
- Driewegklep tbv SWW
- 2 Driewegkogelkranen om in de zomer de stromingsrichting door radiatoren om te draaien tbv koelen
- Bestaand expansievat (2016) hergebruiken?
- Thermostaat geschikt voor zowel verwarmen als koelen aansluiten (Plugwise?)
- Rondom SWW-vat mogelijk nog wat leidingwerk anders dan MLB.

Nog wat vragen:
1 Hoeveel manuren/ kosten moet ik ongeveer aan denken?
2 Hoe vind ik een installateur of misschien is er hier wel iemand geïnteresseerd (omgeving Gouda)?
3 Zijn er nog arbeidsintensieve zaken die niet te moeilijk zijn om zelf op te pakken?
4 Is het verstandig dat ik zelf al het materiaal bestel en de Amber, of kan ik dat net zo goed aan de installateur overlaten?

De leiding van de Amber naar binnen. Regenpijp moet ik nog bevestigen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASgRBJS6wVc6sxl77NHo9ZUXGX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQXYJY7JeiMraAqWpYbfBw3L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJmFckRM9Mt4KPJzzPvc2MSD_QM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d1SJlfgKLGXkPDqb9cEgjvG3.jpg?f=fotoalbum_large

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Get!em schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:12:
[...]

[Afbeelding]
Dat kan bij naregeling zoals je mooi hebt getekend. Je hebt dan een master slave opstelling en een buffer in serie.

Ga je voor zone regeling dan plaats je de buffer parallel en kies je voor master master regeling. Elke ruimte mag dan zelf warmte vragen. Hier op tweakers is men daar om veel redenen niet over te spreken. De voornaaste zijn de extra kosten en minder efficiëntie. Daarom noemen ze deze website ook tweakers. Realiseer je wel dat als jij dit wil en het wat extra mag kosten dit ook prima kan met zone regeling mits goed uitgevoerd. Je maakt je warmtepomp met buffer hydraulisch onafhankelijk (neutrale punt) en je thermostaat/ zone regeling bepaalt eigenlijk vanaf daar het tweede gedeelte en pomp richting afgifte.

Suc6 met je puzzel hopelijk heb je iets aan bovenstaande input.

Nb ik ging altijd voor max COP en minimale kosten alleen in een volgende woning jan het maarvzo zijn dat ik eens lekker eigenwijs een 500L buffer en zoneregeling plaats. Waarom? Omdat het comfort geeft en met dynamische tarieven icm hele goede isolatie best interessante hobby kan zijn. Of ik het echt ga doen is natuurlijk de vraag want ja het kost meer en je krijgt minder efficientie…

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
crepsly schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:02:
[...]

[Afbeelding]
In Jip en Janneke;
Het verschil tussen spdt en spst is
dat meeste kleppen werken (spdt) met N en 1xL op positie A of B

Bij de Amber werk je met (spst) N en 1xL A of 2xL AenB

Je kunt ook met een “verkeerde” klep het wel werkend krijgen alleen dat is gedoe. Als je een klep hebt met de N + L en geschakelde L (de tweede variant die ik omschreef) dan zit je goed)

Lang verhaal kort; ik zou lekker die bij Carboy bestellen want dan kun je kleur op kleur juist aansluiten. Niks zo vervelend als dat je drie weg klep net anders zit aangesloten dan jij had gehoopt 👍

Houd je van een experiment dan pak je een aliexpress klep met de juiste aansturing. Dat kan best prima zijn en soms ook drama zijn van beide ervaringen zijn genoeg verhalen terug te vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door ErikVers op 13-06-2024 22:46 ]

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• brigges

Bovenunit maar eens uit elkaar gehaald. Eerste wat opviel is dat de klep halvewege stond, dus dat zou verklaren waarom bij de SWW run de radiatoren ook warm werden.

Op de as van de motor zitten 2 lamellen die afhankelijk van de positie contact maken om de stand van de klep te bepalen. Blijkbaar zijn deze na de val en terugzetten niet goed teruggeplaatst waardoor de klep een valse indicatie kreeg. Heb de lamellen weer op de juiste plek gezet en voila de motor draait weer naar de juiste positie. De klep zit er weer op en maar kijken hoe of het werkt....

Op de foto is te zien dat het detecteren van de juiste stand milimeter werk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0i0vA8-1fR-NUmZFBvfnBE0OOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaLUeCxP1Gwh6f8FLgmhrlEm.jpg?f=fotoalbum_large

Ergo: je kan de bovenunit beter niet laten vallen ....

• bommer
Bavo4 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:36:
Zoals hiervoor aangegeven door Bommer wil ik mijn Amber gaan aansluiten op een krachtgroep evenals mijn nog aan te schaffen inductie kookplaat. ik heb 3 x 25A en wil de inductie plaat en Amber + BUU kruislings verdelen over 2 fases. waarbij ik bij beide krachtgroepen 1 fase onbenut laat. Deze fase heb ik nodig voor de huidige electrische installatie.

qua monitoring ben ik enkel geinteresseerd in het verbruik van mijn warmtepomp & BUU. Het verbruik van de kookplaat is niet iets waar ik dagelijks in geinterseerd ben.

Mijn huidige systeem is HomeWizard, welke 2 KWU meters verkoopt; 1 fase & 3 Fase.

Heeft iemand van jullie ervaring met het aansluiten van een 1 fase KWU meter op 1 fase van een 3 fase krachtgroep ? is dit uberhaupt mogenlijk ?

Zowel de fase draad als de Nuldraad moet worden aangesloten in serie op deze KWU meters, en ik twijfel of ik de nuldraad zomaar mag splitten in de meterkast.
Waarom gebruik je geen kookgroep voor de kookplaat, deze kan je ook verdelen over 2 binnen komende fases.
Overigens heb ik mijn 2F kookplaat op 1 binnen komende fase 25A, gaat al 4 jaar prima. Kookplaten zijn beveiligd.

En voor meting achter een 3 fase groep een 3 fase meter gebruiken, ook al gebruik je maar 2 fases.

Je gaat met losse meters verwarring creeren, jij weet hoe het zit. Maar je bent misschien over 2 jaar niet meer de eigenaar.

• bommer
brigges schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:11:
[...]

Toch even de meter er tussen gehangen en voltages gemeten.

Tussen N en VB (in de control unit) meet ik 230V op de driewegaansluitingen in SWW stand. Echter als ik in onderhoudsmenu de CV stand selecteer zou ik verwachten dat N - VA 230V wordt... dit gebeurt niet.... wat mis ik hier?
Wel belast (met klep er aan vast) meten

• bommer
ErikVers schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:11:
[...]

Dat kan bij naregeling zoals je mooi hebt getekend. Je hebt dan een master slave opstelling en een buffer in serie.

Ga je voor zone regeling dan plaats je de buffer parallel en kies je voor master master regeling. Elke ruimte mag dan zelf warmte vragen. Hier op tweakers is men daar om veel redenen niet over te spreken. De voornaaste zijn de extra kosten en minder efficiëntie. Daarom noemen ze deze website ook tweakers. Realiseer je wel dat als jij dit wil en het wat extra mag kosten dit ook prima kan met zone regeling mits goed uitgevoerd. Je maakt je warmtepomp met buffer hydraulisch onafhankelijk (neutrale punt) en je thermostaat/ zone regeling bepaalt eigenlijk vanaf daar het tweede gedeelte en pomp richting afgifte.

Suc6 met je puzzel hopelijk heb je iets aan bovenstaande input.

Nb ik ging altijd voor max COP en minimale kosten alleen in een volgende woning jan het maarvzo zijn dat ik eens lekker eigenwijs een 500L buffer en zoneregeling plaats. Waarom? Omdat het comfort geeft en met dynamische tarieven icm hele goede isolatie best interessante hobby kan zijn. Of ik het echt ga doen is natuurlijk de vraag want ja het kost meer en je krijgt minder efficientie…
Met die mindere efficient ben ik het niet mee eens, ik haal met 100% naregeling en parallele buffer
Dezelfde COP waardes als een ander hier, die geen buffer heeft.
Pas bij weinig ruimtes met vraag, loopt de temp in buffer op. En dit gebruik eerst weer bij de volgende run, voor dat Amber start.
Ook als M1.01 bereikt wordt, dan wordt buffer leeg gemaakt en start de compressor weer als TC 2 graden onder setpoint is.

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
bommer schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 01:25:
[...]

Waarom gebruik je geen kookgroep voor de kookplaat, deze kan je ook verdelen over 2 binnen komende fases.
Overigens heb ik mijn 2F kookplaat op 1 binnen komende fase 25A, gaat al 4 jaar prima. Kookplaten zijn beveiligd.

En voor meting achter een 3 fase groep een 3 fase meter gebruiken, ook al gebruik je maar 2 fases.

Je gaat met losse meters verwarring creeren, jij weet hoe het zit. Maar je bent misschien over 2 jaar niet meer de eigenaar.
Ik dacht dat je met een 3 fase meterkast beter een krachtgroep - 3 fase aardlekautomaat kon monteren en de kookgroep meer bij een 1 fase meterkast hoort?

[ Voor 14% gewijzigd door ErikVers op 14-06-2024 07:48 ]

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
bommer schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 01:48:
[...]

Met die mindere efficient ben ik het niet mee eens, ik haal met 100% naregeling en parallele buffer
Dezelfde COP waardes als een ander hier, die geen buffer heeft.
Pas bij weinig ruimtes met vraag, loopt de temp in buffer op. En dit gebruik eerst weer bij de volgende run, voor dat Amber start.
Ook als M1.01 bereikt wordt, dan wordt buffer leeg gemaakt en start de compressor weer als TC 2 graden onder setpoint is.
Tja dat is toch wel vaak het geval. Zie diverse topics hier of heatgeek op youtube. Je hebt soms (en bij sommige opstellingen altijd) vermenging waardoor je ingestelde target uit warmtepomp hoger is dan daadwerkelijk bij je afgifte uitkomt. Daarnaast heb je warmteverlies van t buffer. Uiteraardis het binnen de schil alleen lang niet altijd in een ruimte waar je warmte wilde hebben. Vaak een 50-90Wh. En natuurlijk stroomverbruik van secundaire pomp.

Of jij moet de geniale oplossing voor alle drie de punten te hebben gevonden?

En bovenstaande nadelen geven ook weer een aantal voordelen, dus ik ben zeker niet van het kamp “nooit een buffer!!” Nee ik vind het een goed idee bij een goed uitgedacht systeem. Helaas gaat dat laatste vaak mis en had men het beter simpel kunnen houden.

Heb je toevallig een schema hoe jij het hebt en wie wat aanstuurt?

• bommer
ErikVers schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 07:42:
[...]

Ik dacht dat je met een 3 fase meterkast beter een krachtgroep - 3 fase aardlekautomaat kon monteren en de kookgroep meer bij een 1 fase meterkast hoort?
Klopt, alleen voor zijn kookplaat niet.
Hij had het over 2 groepen, 1 voor Amber en 1 voor kookplaat

• tonwes99
ErikVers schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 07:42:
[...]

Je kunt op een fornuisautomaat 2 fasen voor de twee groepen gebruiken. Voor de meeste kookplaten werkt dat ook (een enkele kookplat heeft moeite met de 400V die dan tussen de twee fasen kan ontstaan. De handleiding van de kookplaat helpt.

Bij twee groepen op één fase zit je dan snel op de 2x16=32A, dus boven de 25A van een 3x25A krachtstroomaansluiting. Sommige kookplaten remmen af als je alle zones tegelijk aanzet, zodat je 10A+16A trekt. Zonde als je wel 3x25A beschikbaar hebt.

Kortom, krachtautomaat, kracht-aardlekautomaat of fornuisautomaat kan allemaal, maar kijk vooral in de handleiding van de kookplaat.
wee groepen van de kookplaat over twee fasen te verdelen, bij de meeste inductiekookplaten kan dat.

• bommer
Edit

[ Voor 97% gewijzigd door bommer op 14-06-2024 10:44 ]

• bommer
Bij twee groepen op één fase zit je dan snel op de 2x16=32A, dus boven de 25A
Als je dit zo stelt, mag je maar 1 eindgroep per binnen komende fase hebben.

Het vermogen van de eindgroepen is niet bepalend voor het aantal op een fase

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
tonwes99 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:37:
[...]

Je kunt op een fornuisautomaat 2 fasen voor de twee groepen gebruiken. Voor de meeste kookplaten werkt dat ook (een enkele kookplat heeft moeite met de 400V die dan tussen de twee fasen kan ontstaan. De handleiding van de kookplaat helpt.

Bij twee groepen op één fase zit je dan snel op de 2x16=32A, dus boven de 25A van een 3x25A krachtstroomaansluiting. Sommige kookplaten remmen af als je alle zones tegelijk aanzet, zodat je 10A+16A trekt. Zonde als je wel 3x25A beschikbaar hebt.

Kortom, krachtautomaat, kracht-aardlekautomaat of fornuisautomaat kan allemaal, maar kijk vooral in de handleiding van de kookplaat.
wee groepen van de kookplaat over twee fasen te verdelen, bij de meeste inductiekookplaten kan dat.
Ik weet dat we offtopic gaan alleen voorzover ik weet mag dat niet, een “kookgroep” is voor een 1 fase meter kast aangezien er 32amp doorkan en je niet één automaat (wat een kookgroep feitelijk is) over twee fase en twee aardlekautomaten mag verdelen. Je kunt wel een kookgroep in een drie fase meterkast plaatsen alleen kies je dan dus op welke fase en aardlekautomaat je die aansluit. En trekt deze dus potentieel te veel.

Vandaar dat ik adviseer bij aansluiten van een warmtepomp met compressor en backup:
-een krachtgroep of twee losse automaten bij 3 fase meterkast
-een kookgroep of twee losse automaten bij een 1 fase meterkast.

En dus niet een kookgroep op twee verschillende fase van de 3x25A te gaan aansluiten.
@bommer help kun jij uitsluitsel geven?

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 14-06-2024 10:58 ]

• tonwes99
ErikVers schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:53:
[...]

Ik weet dat we offtopic gaan alleen voorzover ik weet mag dat niet, een “kookgroep” is voor een 1 fase meter kast aangezien er 32amp doorkan en je niet één automaat (wat een kookgroep feitelijk is) over twee fase en twee aardlekautomaten mag verdelen. Je kunt wel een kookgroep in een drie fase meterkast plaatsen alleen kies je dan dus op welke fase en aardlekautomaat je die aansluit. En trekt deze dus potentieel te veel.

Vandaar dat ik adviseer bij aansluiten van een warmtepomp met compressor en backup:
-een krachtgroep of twee losse automaten bij 3 fase meterkast
-een kookgroep of twee losse automaten bij een 1 fase meterkast.

En dus niet een kookgroep op twee verschillende fase van de 3x25A te gaan aansluiten.
@bommer help kun jij uitsluitsel geven?
Hierbij een on-topic: Fornuisgroep verdelen over 2 fases, aardlekschakelaar nodig?

De kern is verdelen over 2 fasen in een 3 fasen kast mag, maar je moet wel zorgen dat de fornuisgroep als geheel achter één (kracht-)aardlekautomaat zit. Hij telt dan als 1 (van de max 4) groepen. Geen aardlek mag voor een vast aangesloten plaat volgens mij ook, maar een aardlek is wel gebruikelijk. Hier zie je nog een fornuisgroepautomaat, met ook de stelling dat je kunt kiezen voor 2 verschillende fasen. (ik weet dat het SEP-merk nietde voorkeur heeft van enkele kritische tweakers). https://installo.nl/fornuisgroep-aardlekautomaat-aansluiten/

[ Voor 3% gewijzigd door tonwes99 op 14-06-2024 11:30 ]

• tonwes99
bommer schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:43:
[...]

Als je dit zo stelt, mag je maar 1 eindgroep per binnen komende fase hebben.

Het vermogen van de eindgroepen is niet bepalend voor het aantal op een fase
Nee, 10 groepen 16A is prima, zolang er per groep niet tegelijk die 16A gebruikt wordt. Maar... koken doe je vaak op meerdere pitten tegelijk, en als je start vaak met meerdere pitten op vol vermogen. In de specs van menige kookplaat zie je 7.2kW staan, dat is toch echt 2x16A. Ook dit is off topic, maar... met een 2kW WP en een 3.6kW BUH toch weer een beetje on topic.

[ Voor 7% gewijzigd door tonwes99 op 14-06-2024 11:32 ]

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
tonwes99 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:29:
[...]

Hierbij een on-topic: Fornuisgroep verdelen over 2 fases, aardlekschakelaar nodig?

De kern is verdelen over 2 fasen in een 3 fasen kast mag, maar je moet wel zorgen dat de fornuisgroep als geheel achter één (kracht-)aardlekautomaat zit. Hij telt dan als 1 (van de max 4) groepen. Geen aardlek mag voor een vast aangesloten plaat volgens mij ook, maar een aardlek is wel gebruikelijk. Hier zie je nog een fornuisgroepautomaat, met ook de stelling dat je kunt kiezen voor 2 verschillende fasen. (ik weet dat het SEP-merk nietde voorkeur heeft van enkele kritische tweakers). https://installo.nl/fornuisgroep-aardlekautomaat-aansluiten/
Ahh check het kan dus wel, mits via één kracht/3fase aardlekschakelaar. Ik heb dus keer gezien dat men een kookgroep achter twee verschillende aardlekschakelaars deed en vanaf toen beetje huiverig voor deze constructie geworden. Lang niet elke meterkast heeft een 3fase aardlekschakelaar erin zitten en dan kiest men het verkeerde alternatief. Dan kun je als je moet aanpassen in mijn ogen beter gelijk doorpakken en een 3F aardlekschakelaar en 3F groep monteren.

Of we houden t gewoon simpel;
3F meterkast is krachtgroep of 2 losse groepen
1F meterkast is kookgroep of 2 losse groepen

Thanks voor de uitleg.

[ Voor 24% gewijzigd door ErikVers op 14-06-2024 12:33 ]

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-11 21:34
Wat is er nu bekend over het vermogen dat een amber 65 kan leveren bij lagere temperaturen? Bij 7 graden zal het allemaal wel goed gaan maar hoeveel vermogen kan ik verwachten bij 0 of -4 graden. -10 vind ik niet zo interessant in zuid Holland want dan zet ik wel eens in de 20 jaar een kacheltje erbij. Maar 2 of 3 weken net onder het vriespunt zie ik nog wel gebeuren.

Januari 2024 hadden we best een paar koude dagen. Heeft iemand daar meetdata van?

En in een handleiding las ik dat de backup heater het kan overnemen, alsof het of BUH of Compressor is, maar kunnen ze ook samen draaien?

• Carboy54
gebruiker001 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 18:00:
Wat is er nu bekend over het vermogen dat een amber 65 kan leveren bij lagere temperaturen? Bij 7 graden zal het allemaal wel goed gaan maar hoeveel vermogen kan ik verwachten bij 0 of -4 graden. -10 vind ik niet zo interessant in zuid Holland want dan zet ik wel eens in de 20 jaar een kacheltje erbij. Maar 2 of 3 weken net onder het vriespunt zie ik nog wel gebeuren.

Januari 2024 hadden we best een paar koude dagen. Heeft iemand daar meetdata van?

En in een handleiding las ik dat de backup heater het kan overnemen, alsof het of BUH of Compressor is, maar kunnen ze ook samen draaien?
BUH en compressor kunnen samen draaien. Tweakers is een prima platform om na 1 jaar gebruik ervaringen te delen. Voor zover ik ben geïnformeerd heeft niet een van mijn klanten een tekort aan vermogen vastgesteld bij voldoende isolatie maatregelen. Wel is het vooraf kiezen van het juiste vermogen een must. Sommige tweakers kiezen bewust voor een iets te kleine warmtepomp. Desondanks is vaak bij de juiste settings het gebruik van de BUH zeer beperkt gebleven. Ik behoor daartoe en met een totaal gebruik van 7 Kwh voor de BUH in die bewuste januari periode met -8 hoor je mij niet klagen. Lees ook mijn ervaringen in de TS: Carboy54 in "Itho Daalderop Amber" en: https://duurzamehuizenrou...98-capelle-aan-den-ijssel

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 14-06-2024 19:28 ]

• Bavo4
  • Laatst online: 27-11 18:54
ErikVers schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:01:
[...]

Ahh check het kan dus wel, mits via één kracht/3fase aardlekschakelaar. Ik heb dus keer gezien dat men een kookgroep achter twee verschillende aardlekschakelaars deed en vanaf toen beetje huiverig voor deze constructie geworden. Lang niet elke meterkast heeft een 3fase aardlekschakelaar erin zitten en dan kiest men het verkeerde alternatief. Dan kun je als je moet aanpassen in mijn ogen beter gelijk doorpakken en een 3F aardlekschakelaar en 3F groep monteren.

Of we houden t gewoon simpel;
3F meterkast is krachtgroep of 2 losse groepen
1F meterkast is kookgroep of 2 losse groepen

Thanks voor de uitleg.
Bedankt voor de enigszins off-topic uitleg.

Als ik het goed begrijp is het gebruik van 2 losse groepen enkel een probleem als je deze groepen op verschillende fases gaat aansluiten omdat je dan ook met 2 verschillende aardlek automaten werkt..

Een krachtgroep elimineert dit probleem 👍🏼

• bommer
Bavo4 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:59:
[...]

Als ik het goed begrijp is het gebruik van 2 losse groepen enkel een probleem als je deze groepen op verschillende fases gaat aansluiten omdat je dan ook met 2 verschillende aardlek automaten werkt..

Als je een 3fase aansluiting hebt gebruik daar dan een 3fase aardlekautomaat op, waar van je 1 fase (afgaand) niet aansluit naar de Amber.

Heb je een 1 fase aansluiting gebruik dan een kookgroep, let wel op dat je 2X een nul draad trekt, er is geen fase verschuiving.
Eigenlijk netzoals het aansluiten van een 2fase kookplaat.

Waar het omgaat is dat je (omdat de beide fases in het zelfde apparaat op de zelfde klemmenstrook uitkomen) in 1 handeling spanning loos kan maken.
Dit gaat niet als je 2 losse automaten gebruikt.

Bij gebruik van een 3fase automaat of kookgroep mag je ook 1 werkschakelaar gebruiken, bij 2 automaten heb je ook 2 werkschakelaars nodig.

Zoals hier boven (en volgens mij staat het al in TS ook) beschreven, heb je ook geen narigheid met aardlekschakelaars.

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
bommer schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 07:26:
[...]

Als je een 3fase aansluiting hebt gebruik daar dan een 3fase aardlekautomaat op, waar van je 1 fase (afgaand) niet aansluit naar de Amber.

Heb je een 1 fase aansluiting gebruik dan een kookgroep, let wel op dat je 2X een nul draad trekt, er is geen fase verschuiving.
Eigenlijk netzoals het aansluiten van een 2fase kookplaat.

Waar het omgaat is dat je (omdat de beide fases in het zelfde apparaat op de zelfde klemmenstrook uitkomen) in 1 handeling spanning loos kan maken.
Dit gaat niet als je 2 losse automaten gebruikt.

Bij gebruik van een 3fase automaat of kookgroep mag je ook 1 werkschakelaar gebruiken, bij 2 automaten heb je ook 2 werkschakelaars nodig.

Zoals hier boven (en volgens mij staat het al in TS ook) beschreven, heb je ook geen narigheid met aardlekschakelaars.
Wat betreft je één na laatste alinea heb ik onlangs een eigen topic geopend: Werkschakelaar in meterkast

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yleF8EIaHc17zfGkwEGW3RxjjIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqwDq28WYmWxu2DcmU3Wnehx.jpg?f=fotoalbum_large
Met bewolking

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuiCRW_OaQpMScAibL1z3-6IqTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/olpU8SYBXShqfXqcTTnErErh.jpg?f=fotoalbum_large
Zonnig

Die Smart Grid functie vind ik wel echt ideaal zeg, vooral met de terugleververgoedingen die je nu betaald.

Nu ram ik m'n Watervat lekker maar 65graden als ik toch veel overproductie heb. Dan gaat hij iig niet bijwarmen als iemand savonds iets te lang heeft gedoucht. Het grootste gedeelte van de zomer (en wat daarbuiten) maak ik ideaal gebruik van m'n zonnepanelen.

[ Voor 21% gewijzigd door Whiskey48 op 15-06-2024 11:44 ]

• Get!em
  • Niet online
Whiskey48 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:36:
[Afbeelding]
Met bewolking

[Afbeelding]
Zonnig

Die Smart Grid functie vind ik wel echt ideaal zeg, vooral met de terugleververgoedingen die je nu betaald.

Nu ram ik m'n Watervat lekker maar 65graden als ik toch veel overproductie heb. Dan gaat hij iig niet bijwarmen als iemand savonds iets te lang heeft gedoucht. Het grootste gedeelte van de zomer (en wat daarbuiten) maak ik ideaal gebruik van m'n zonnepanelen.
Kun je even een foto plaatsen van de sg settings in de binnenunit? Hier gisteren de relais met omvormer gekoppeld. Maar zodra ik de sg functie aanzet in amber maakt hij geheel geen tapwater meer, ook al is Tw onder minimum (nu 16c)

Edit, gevonden.
Prutser monteur heeft SGA aangesloten ipv SGB

:X 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 15-06-2024 13:18 ]

• Get!em
  • Niet online
Met nog wat anders, de regen van vannacht was zo heftig, dat ik maar even de kruipruimte controleerde. Helaas weer onder water (5cm). Maar nu ontdekte ik ook (ik was er voor t eerst sinds aanleg warmtepomp) dat de aanvoer en retour leiding van amber naar driewegklep en van drieweg naar verdeler, gewoon onder water lagen op de grond, ipv op hoogte aan beugels…

Ook niet handig, isolatie natuurlijk volledig verzopen.

• Get!em
  • Niet online
Als derde, monteur van warmtepomp was er gisteren, en op persoonlijke titel zei hij, ja zonder buffer of met seriële buffer zou het ook moeten werken, je hebt volume genoeg en hij installeerde wel meer warmtepompen zonder buffer. Nu zijn bedrijf nog overtuigen.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 15-06-2024 13:01 ]

• Stoker
  • Laatst online: 14:03

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Get!em schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:50:
Met nog wat anders, de regen van vannacht was zo heftig, dat ik maar even de kruipruimte controleerde. Helaas weer onder water (5cm). Maar nu ontdekte ik ook (ik was er voor t eerst sinds aanleg warmtepomp) dat de aanvoer en retour leiding van amber naar driewegklep en van drieweg naar verdeler, gewoon onder water lagen op de grond, ipv op hoogte aan beugels…

Ook niet handig, isolatie natuurlijk volledig verzopen.
Waarschijnlijk heb je Armaflex of iets gebruikt, dit neemt geen water op. Ideaal is anders, als het droog is, kan je m ook nog op stenen /tegels leggen in de kruipruimte.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Get!em
  • Niet online
Stoker schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 16:19:
[...]

Waarschijnlijk heb je Armaflex of iets gebruikt, dit neemt geen water op. Ideaal is anders, als het droog is, kan je m ook nog op stenen /tegels leggen in de kruipruimte.
De installateur heeft die bekende witte aluminium buizen met rode en blauwe isolatie gebruikt in de kruipruimte.

Stenen neerleggen heeft weinig zin, afgelopen periode liep waterstand op tot 40cm (van de 90cm tussen zand en isolatie/betonvloer). Water heeft er nooit gestaan, was afgelopen 30 jaar eigenlijk altijd droog. Pas vanaf november stond er vaak water (grondwater, bij alle buren). Maar nu het zo snel reageert op een bui als vannacht ga ik nog wel uitzoeken of dit water niet versneld als regenwater binnenstroomt. Want gister was het vochtig zand, vandaag stond er echt 5-10cm water.
Maar stenen is misschien toch een redelijk idee. Scheelt toch afkoeling. Want opgewarmde water wordt nu 2x een paar meter door 7-10C water geleid met alle afkoeling daardoor. Alleen nog even bedenken hoe ik dat dan stabiel hou en er geen doolhof van maak als ik er weer moet zijn. De leidingen hebben wat extra lengte/ruimte en verschuiven snel (denk dat ik ze wel een meter of meer heen en weer kan bewegen)

Er vandaag in geweest met waterpak. Viel me op dat de leiding , ondanks dat ie op grond lag, behoorlijk meetrilde met de waterstroom van de pompende amber. Ik kon het voelen als ik met handen op de geïsoleerde buis drukte , terwijl die onder water lag, 4 meter vanaf warmtepomp.

[ Voor 31% gewijzigd door Get!em op 15-06-2024 17:02 ]

• bommer
ErikVers schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 07:55:
[...]
Heb je toevallig een schema hoe jij het hebt en wie wat aanstuurt?
Heb niet echt een schema, Heb het buffer echt parallel staan, dus met 1 leiding op de aanvoer en 1 op de afvoer.
Als de snelheid van beide pompen gelijk is, wordt het buffer nauwelijks gevuld, als er meerdere groepen dichtlopen, dan neemt natuurlijk ook het volume af en gaat er meer door het buffer. deze warmt dan langzaam op.

Alle ruimten hebben een eigen thermostaat, als er een ruimte onder setpoint+hysteresis komt is er warmte vraag. Alle ruimte die op dat moment ook onder setpoint zijn, maar nog niet op setpoint + hysteresis mogen dan ook meedoen, zo voorkom je extra schakelingen en is na de run alles weer op setpoint.
Op setpoint wordt gestopt, zonder hystersis, het nagloeien zorgt wel voor die hysteresis van 0,2 graden.

Als er een warmtevraag komt, dan gaat er eerst een timer van 10min lopen, CV pomp gaat al wel aan.
gemiddeld duurt het 10min voor dat het buffer leeg gebruikt is. en dan start de Amber.
Hierdoor wordt steeds de warmte uit het buffer gebruikt.

Dan kan je zeggen, die extra pomp verbruikt stroom. zeker waar, maar durf te beweren dat die extra energie meer dan goedgemaakt wordt door ruimtes die niet onnodig verwarmt/gekoelt worden.

En dan ook nog extra comfort door de naregeling.
Ga aankomende winter nog testen met warmhouden van de vloer en een naverwarmer/koeler op de WTW

Zit nog ruim binnen mijn PV overschot, ((3000Kwh) gebruik Amber 2000-2500Kwh)
Bij 100% salderen heb zelfs met terugleverboete een energie rekening van 0 Euro.

Ben al plannen aan het maken voor nog meer PV en accu's

• bommer
ErikVers schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 08:57:
[...]

Wat betreft je één na laatste alinea heb ik onlangs een eigen topic geopend: Werkschakelaar in meterkast
Ik zag het topic al voorbij komen.

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-11 16:17
bommer schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:34:
[...]

Heb niet echt een schema, Heb het buffer echt parallel staan, dus met 1 leiding op de aanvoer en 1 op de afvoer.
Als de snelheid van beide pompen gelijk is, wordt het buffer nauwelijks gevuld, als er meerdere groepen dichtlopen, dan neemt natuurlijk ook het volume af en gaat er meer door het buffer. deze warmt dan langzaam op.

Alle ruimten hebben een eigen thermostaat, als er een ruimte onder setpoint+hysteresis komt is er warmte vraag. Alle ruimte die op dat moment ook onder setpoint zijn, maar nog niet op setpoint + hysteresis mogen dan ook meedoen, zo voorkom je extra schakelingen en is na de run alles weer op setpoint.
Op setpoint wordt gestopt, zonder hystersis, het nagloeien zorgt wel voor die hysteresis van 0,2 graden.

Als er een warmtevraag komt, dan gaat er eerst een timer van 10min lopen, CV pomp gaat al wel aan.
gemiddeld duurt het 10min voor dat het buffer leeg gebruikt is. en dan start de Amber.
Hierdoor wordt steeds de warmte uit het buffer gebruikt.

Dan kan je zeggen, die extra pomp verbruikt stroom. zeker waar, maar durf te beweren dat die extra energie meer dan goedgemaakt wordt door ruimtes die niet onnodig verwarmt/gekoelt worden.

En dan ook nog extra comfort door de naregeling.
Ga aankomende winter nog testen met warmhouden van de vloer en een naverwarmer/koeler op de WTW

Zit nog ruim binnen mijn PV overschot, ((3000Kwh) gebruik Amber 2000-2500Kwh)
Bij 100% salderen heb zelfs met terugleverboete een energie rekening van 0 Euro.

Ben al plannen aan het maken voor nog meer PV en accu's
Je verbruik Amber is 2000-2500Kwh. Waar staat je kamertemp op en is dit 24x7?
Hoe verwarm je het tapwater

• bommer
evertmulder schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:10:
[...]

Je verbruik Amber is 2000-2500Kwh. Waar staat je kamertemp op en is dit 24x7?
Hoe verwarm je het tapwater
In de winter op 21 graden en in de zomer op 23, ja 24x7 geen nachtverlaging.
die 2000-2500 is inc tapwater.

2 onder 1 kap uit 2019, met open zijkant naar het noorden.

Verbruik sinds 1-12-2023 = 1300Kwh, de 2 maanden met hoogste verbruik zitten er dus al in

[ Voor 18% gewijzigd door bommer op 15-06-2024 19:25 ]

• evertmulder
bommer schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:17:
[...]

In de winter op 21 graden en in de zomer op 23, ja 24x7 geen nachtverlaging.
die 2000-2500 is inc tapwater.

2 onder 1 kap uit 2019, met open zijkant naar het noorden.

Verbruik sinds 1-12-2023 = 1300Kwh, de 2 maanden met hoogste verbruik zitten er dus al in
Dat is een laag verbruik. Hoe groot is je tapwaterboiler en waar staat de temp op ingesteld?

• bommer
evertmulder schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:39:
[...]

Dat is een laag verbruik. Hoe groot is je tapwaterboiler en waar staat de temp op ingesteld?
300L Hi Efficiency met groter spiraal, op 55 graden 3x per week legionella 60 graden.
Kan het nog niet exact zeggen, maar ongeveer 1400 Kwh aan tapwater.
ongeveer 800Kwh verwarmen, de rest is voor koelen.

[ Voor 16% gewijzigd door bommer op 15-06-2024 20:12 ]

• evertmulder
bommer schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:08:
[...]

300L Hi Efficiency met groter spiraal, op 55 graden 3x per week legionella 60 graden.
Ik heb een 300 ltr inventum Maxtank met spiraal. Ook ingesteld op 55 graden en 1 x per week legionella (zaterdag om 14 uur).
WP en tapwaterboiler draaien nu ruim 2 weken. Overigens draait de WP niet gezien de hoge temperaturen.
Heb je de tapwaterboiler ingesteld om via een vast tijd/dag te verwarmen of ingesteld op ondertemperatuur.
Overigens dank voor je snelle en inhoudelijke reactie.

[ Voor 11% gewijzigd door evertmulder op 15-06-2024 20:29 ]

• bommer
evertmulder schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:18:
[...]

Ik heb een 300 ltr inventum Maxtank met spiraal. Ook ingesteld op 55 graden en 1 x per week legionella (zaterdag om 14 uur).
WP en tapwaterboiler draaien nu ruim 2 weken. Overigens draait de WP niet gezien de hoge temperaturen.
Heb je de tapwaterboiler ingesteld om via een vast tijd/dag te verwarmen of ingesteld op ondertemperatuur.
Overigens dank voor je snelle en inhoudelijke reactie.
55 graden tapwater van 8:00-22:00
Daar buiten op 45.
Die legionella is omdat het met schrijven naar de modbus niet helemaal goed gaat, probleempje is bekend en wordt met de volgende update opgelost. Nieuwe units hebben er geen last van.

Heb het verbruik met andere gegevens nog even nagerekend, het klopt echt.
Er zijn hier gebruikers die 2x zoveel gebruiken.
Meteen aangetoond dat isoleren echt zin heeft.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 01-12 21:34

Jan2023

KISS

Bavo4 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:59:
[...]

Wat voor probleem zouden die aardlek schakelaars dan moeten geven?
Bij het gebruik van twee 16 Ampere groepen op verschillende fases.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• visser.m
  • Nu online
Ik ben bezig met een grondige renovatie van onze woning, waaronder aanbrengen van geïsoleerde betonvloer met vloerverwarming. Ben op dit moment bezig met het aansluiten van de Amber95, die moet ook het opstookprotocol voor de dekvloer verzorgen.

Nu zit ik vrij strak in de planning, dus heb niet veel tijd om met alle instellingen te spelen zo gauw de Amber aan kan. In dit topic kon ik nog geen concreet stappenplan vinden om een vaste aanvoertemperatuur in te stellen en ook de handleiding is daar niet heel duidelijk in...

Heeft iemand een overzichtje van de stappen en instellingen die ik moet doen na het in bedrijf stellen om de Amber met het opstookprotocol aan het werk te zetten?
Het gaat mij dus niet om de temperatuurstappen van een opstookprotocol, maar om de instellingen van de Amber ;)

• evertmulder
bommer schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:51:
[...]
55 graden tapwater van 8:00-22:00
Daar buiten op 45.
Die legionella is omdat het met schrijven naar de modbus niet helemaal goed gaat, probleempje is bekend en wordt met de volgende update opgelost. Nieuwe units hebben er geen last van.

Heb het verbruik met andere gegevens nog even nagerekend, het klopt echt.
Er zijn hier gebruikers die 2x zoveel gebruiken.
Meteen aangetoond dat isoleren echt zin heeft.
Ben het met je eens dat isoleren echt helpt. Mijn 2 onder 1 kap is van 1980 en is nageisoleerd. Onderkant vloer, ramen HR++, Spouw etc. Ik heb mijn gasverbruik zien dalen naar 1200 M3/jaar.
Overigens verbruik je 1400 kWh aan tapwater, dat is ca 4 kWh/dag. Heb je een gezin met kinderen want dit verbruik lijkt mij hoog voor tapwater.

• bommer
visser.m schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:21:
Ik ben bezig met een grondige renovatie van onze woning, waaronder aanbrengen van geïsoleerde betonvloer met vloerverwarming. Ben op dit moment bezig met het aansluiten van de Amber95, die moet ook het opstookprotocol voor de dekvloer verzorgen.

Nu zit ik vrij strak in de planning, dus heb niet veel tijd om met alle instellingen te spelen zo gauw de Amber aan kan. In dit topic kon ik nog geen concreet stappenplan vinden om een vaste aanvoertemperatuur in te stellen en ook de handleiding is daar niet heel duidelijk in...

Heeft iemand een overzichtje van de stappen en instellingen die ik moet doen na het in bedrijf stellen om de Amber met het opstookprotocol aan het werk te zetten?
Het gaat mij dus niet om de temperatuurstappen van een opstookprotocol, maar om de instellingen van de Amber ;)
In menu temperatuurzone 1 (1)
- stooklijn M1.05 uitzetten (staat standaard ook uit)
- Aanvoertemperatuur verwarmen zonder stooklijn zone 1 M1.19 instellen op gewenste temperatuur
in menu systeemconfiguratie (9)
- regelgedrag verwarmen/koelen M9.06 op ext.on/off instellen

even een draadbrug over het HS signaal
en hij gaat verwarmen op de ingestelde temperatuur bij M1.19. zorg er wel voor dat je TC sensor goed gemonteerd zit, anders zal hij niet stoppen .

• bommer
evertmulder schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:31:
[...]

Ben het met je eens dat isoleren echt helpt. Mijn 2 onder 1 kap is van 1980 en is nageisoleerd. Onderkant vloer, ramen HR++, Spouw etc. Ik heb mijn gasverbruik zien dalen naar 1200 M3/jaar.
Overigens verbruik je 1400 kWh aan tapwater, dat is ca 4 kWh/dag. Heb je een gezin met kinderen want dit verbruik lijkt mij hoog voor tapwater.
Ik heb 3 volwassen kinderen. en het wisselt de ene dag is het maar 2Kwh en de andere dag wel eens 8 als
als we veel gedouched hebben.
Zoals ik nu zie blijf ik binnen mijn eigen PV opwek, alleen door de terugleverboete lopen mijn kosten op.

In september naar dynamisch, ik betaal liever 300 euro extra omdat er niet op Kwh maar op waarde van de Kwh gesaldeerd wordt. dan de criminelen van vattenfal hun teruglever vergoeding te gunnen.

Overigens is plan voor nog meer PV al in de maak. maximaal eigen opbrengst maken en gebruiken.
Maar raak nu aardig offtopic....

• evertmulder
bommer schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 22:50:
[...]

Ik heb 3 volwassen kinderen. en het wisselt de ene dag is het maar 2Kwh en de andere dag wel eens 8 als
als we veel gedouched hebben.
Zoals ik nu zie blijf ik binnen mijn eigen PV opwek, alleen door de terugleverboete lopen mijn kosten op.

In september naar dynamisch, ik betaal liever 300 euro extra omdat er niet op Kwh maar op waarde van de Kwh gesaldeerd wordt. dan de criminelen van vattenfal hun teruglever vergoeding te gunnen.

Overigens is plan voor nog meer PV al in de maak. maximaal eigen opbrengst maken en gebruiken.
Maar raak nu aardig offtopic....
Dat verklaart je "hoge" verbruik.
Nogmaals dank voor je hulp en info. Ik kom tzt op mijn verbruik terug als ook de WP voor het verwarmen zijn werk gaat doen _/-\o_

• visser.m
  • Nu online
bommer schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 22:37:
[...]

In menu temperatuurzone 1 (1)
- stooklijn M1.05 uitzetten (staat standaard ook uit)
- Aanvoertemperatuur verwarmen zonder stooklijn zone 1 M1.19 instellen op gewenste temperatuur
in menu systeemconfiguratie (9)
- regelgedrag verwarmen/koelen M9.06 op ext.on/off instellen

even een draadbrug over het HS signaal
en hij gaat verwarmen op de ingestelde temperatuur bij M1.19. zorg er wel voor dat je TC sensor goed gemonteerd zit, anders zal hij niet stoppen .
Wat bedoel je met een Draadbrug over het HS signaal?
Pagina: 1 ... 73 ... 132 Laatste