Nu in topic van L/W warmtepomp de discussie over buffervat toch weer gevoerd word, begin ik toch weer te twijfelen hoe dat dan in mijn recente systeem nu zit.
Installateur (zowel de ontwerper, als 2 monteur) gaven aan dat het nodig is voor hydraulische scheiding ivm naregeling. In de voorbereiding heb ik daar niet goed op kunnen doorvragen (mede omdat ik dus ook geen installatieschema bij de offerte kreeg) en nu is het systeem geinstalleerd. Dus ik kan nu zien wat er gebeurt.
Schema ziet er grofweg zo uit (sorry voor de niet-technische symbolen, maar die heb ik hier even niet).
Eerder zat de retour van de i-WPV ook nog op de buffer, maar dat was overduidelijk onjuist. Moet er niet aan denken als de 60C water van de buffer even zo door de vloerverwarming was gejaagd... gelukkig stond dat gedeelte nog uit toen het systeem werd aangezet.
Redenen voor hydraulisch scheiden: volume/debiet pomp van de Amber 120 loskoppelen van de afgifte systeem.
Vloerverwarming staat nu alles open en heb nog geen directe plannen voor naregeling. Redenen om eventueel naregeling erin te zetten: eetkamer (overdag veel in gebruik) op noorden, zonder zon instraling, woonkamer (in avond gebruik) op zuiden, met veel zoninstraling. Er komt nu eerst 1 thermostaat, die draadloos is, en dus verplaatst kan worden van eetkamer naar woonkamer. Tussen eetkamer en woonkamer zit een keuken en een deur.
Verwacht scenario: als thermostaat overdag in eetkamer is, wordt eetkamer juiste temperatuur, en woonkamer te warm. Als thermostaat in woonkamer is overdag, dan wordt eetkamer te koud. Savonds/snachts zal het niet uitmaken. Nu kun je woonkamer standaard iets afknijpen, maar dan zal savonds woonkamer minder snel opwarmen en eetkamer weer te warm worden. Enige oplossing, als dit scenario extreem wordt, is een extra thermostaat in combinatie met verdelermotoren (plugwise koen).
De jaga's op de verdieping staan eigenlijk standaard dicht, en alleen overdag/savonds in gebruik als er iemand is. Radiator badkamer staat wel altijd open.
Kernvraag, is de buffer de juiste keuze, gezien het verwachte scenario? Ik volgde hier het verhaal van installateur dat het echt nodig is, maar ik hoor graag ook jullie mening.
Huidige werking zie ik de Tc oplopen, maar hij wordt uiteraard beïnvloed door de koude instroom in buffer van de retour van de vloerverwarming.
De retour richting amber wordt uiteraard ook beïnvloed.
Bij afgelopen dagen had ik de setpoint op 23C, Buitentemp was 15C. M101 op 5C, M102 op 2C.
Momenteel draait de warmtepomp op verwarmingsmodus, 19C in huis. Tc zit tussen 24,8C en 25,1C Tuo is 28,2-29,0C. 49hz momenteel, zal zo wel dalen naar 36Hz (49Hz = 1300W, 36Hz is 900W totaal verbruik incl externe pomp). Op zich lange runs zo, maar je leest hier dus wel de menging die hier plaatsvind.
Pomp Amber en pomp extern1 staan beide op max.