• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:23
visser.m schreef op zondag 16 juni 2024 @ 00:27:
[...]

Wat bedoel je met een Draadbrug over het HS signaal?
De Amber zal pas wat doen als het HS contact gesloten is, als je een thermostaat hier op aangesloten hebt
kan dat natuurlijk ook.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
bommer schreef op zondag 16 juni 2024 @ 09:32:
[...]

De Amber zal pas wat doen als het HS contact gesloten is, als je een thermostaat hier op aangesloten hebt
kan dat natuurlijk ook.
Hier was een simpele ronde aan/uit thermostaat gemonteerd.

Voor opstook protocol: let op dat naast de vaste setpoint (zonder stooklijn) je ook de m1.01 wat minder hoog zet, want anders stel je 25C in en wordt Tc 30 voordat Amber uitgaat. En opstook gaat per 5C

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:51
bommer schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:08:
300L Hi Efficiency met groter spiraal, op 55 graden 3x per week legionella 60 graden.
Kan het nog niet exact zeggen, maar ongeveer 1400 Kwh aan tapwater.
ongeveer 800Kwh verwarmen, de rest is voor koelen.
3x per week legionellacyclus? Is dat niet wat overdreven?
1400 kWh voor SWW is ook enorm veel trouwens. Ik heb even in mijn logs teruggekeken, en hier hebben we de afgelopen 12 maanden precies 265 (WP) + 74 (Dompelelement) = 339 kWh voor SWW gebruikt, in een gezin met twee puberdochters.
Ik zou niet weten hoe je 4x zoveel kunt verbruiken...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Andrehj schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:20:
[...]

1400 kWh voor SWW is ook enorm veel trouwens. Ik heb even in mijn logs teruggekeken, en hier hebben we de afgelopen 12 maanden precies 265 (WP) + 74 (Dompelelement) = 339 kWh voor SWW gebruikt, in een gezin met twee puberdochters.
Hoeveel inhoud is jouw tapwatervat en waar heb jij de temperatuur op ingesteld en hoe vaak legionellarun?

• bommer
Andrehj schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:20:
[...]

Die 3x legionella cuclus komt door dat er sinds versie 2.29 een fout in de modbus zit.
Bij alles wat er naar de modbus geschreven wordt, zet hij het legionella programma op 3 dagen in de week.
Dit is ook gemeld bij Itho en zij hebben terug gekoppeld het ook gezien te hebben (na dat wij het gemeld hadden) en is in de volgende update verholpen.
Zolang je niets schrijft is er ook niets aan de hand, Alleen test ik doorlopend iedere avond wel iets aan de modbus. En gezien mijn riante overschot aan PV neem ik niet de moeite het steeds te gaan terug zetten.
aangezien dat alleen kan op het paneel.
wat in de garage hangt en niet binnendoor bereikbaar.

Het verbruik was denk ik wat te ruim ingeschat, had het gemiddelde van een aantal dagen x 365 gedaan.
echter als ik kijk naar wat er geregistreerd is in HA dan blijft de teller hangen op 960Kwh en een beetje.
ongeveer 80Kwh per maand gemiddeld.
De COP ligt ongeveer rond de 2,5 gemiddeld, dat levert dan een totaal op van 2400Kwh thermische energie / 8,8 Kwh per kuub gas kom ik op 270m3 aan gas, dat is in lijn met wat wij aan gas verbruikte voor tapwater.

Ik zal ook wel meer verbruiken door dat er een groter spiraal in het vat zit, Daarin tegen hebben wij met een uur tot 1,5 uur weer een vol vat met 55 graden water. Dat zal jouw WP boiler niet redden, die doen er meerstal 4 tot 6 uur over.
Ik heb een WP boiler overwogen, alleen is in de winter de omgevingstemperatuur in de garage te laag voor een WP boiler, dat is de enige plek met ruimte hier voor.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• bommer
evertmulder schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:00:
[...]

Hoeveel inhoud is jouw tapwatervat en waar heb jij de temperatuur op ingesteld en hoe vaak legionellarun?
En hoe vaak en hoelang en bij welke temperatuur wordt er gedouched? Waarstaat de WP boiler, omgeving temperatuur is van invloed op de COP
Dat gezegd hebbende, kan het ook nog lager uitvallen, ik draai nog geen jaar en de zomer (hoewel) komt er nog aan.
hogere temperaturen zorgen ook voor betere COP.

Ik denk zal een googlen, maar gemiddeld ligt het verbruik van een WP boiler van 200L op 900Kwh.
Dat zou in lijn zijn met mijn verbruik, echter heb ik 300L boiler.
Dus dan is 265Kwh bijna niet te geloven, moet wel een super ding zijn met een COP van 10!

[ Voor 51% gewijzigd door bommer op 16-06-2024 12:17 ]

• bommer
Ik ben wel benieuwd naar het verbruik bij mensen met een Itho I-WPV 3G 270L boiler.
en wat zijn de tijden om dit vat geheel op te warmen

• evertmulder
  • Nu online
bommer schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:10:
Ik ben wel benieuwd naar het verbruik bij mensen met een Itho I-WPV 3G 270L boiler.
Ik ben hier ook benieuwd naar. Overigens moet ook het stilstandverlies meegenomen worden. Ik heb een Maxtank van 300 ltr. en het stilstandverlies is 68 w/uur

• Get!em
  • Niet online
Tussen de 3,6 en 3,8kWh voor een vat geheel opwarmen tot 55C, dit met een Amber120

Je ziet ook het stijgende verbruik als de Tuo oploopt.

Vat staat ook in een ongeisoleerde garage op 10m leiding afstand van Amber.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKM6oZ8QQ4zmjQGRxXvcRlTJ9TE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c69YgpxSLlANTDeh4hTRpZfR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 16-06-2024 14:11 ]

• Get!em
  • Niet online
@bommer ik ben wel benieuwd naar een grafiek van jouw verbruik en temperatuur verloop tijdens verwarmingsverbruik. En dan met name de relatie tussen Tc, setpoint, Tuo en Tui en de eventuele Hz.

Met name om te zien wat de Tc in relatie is tot Tui. Waarbij ik er vanuit ga dat je Tc sensor na je parallel buffer zit na je Cv pomp.
Reden: ik zie hier een Tc die meer relatie heeft met Tui dan met Tuo. Dat zou betekenen dat de buffer bij mij zo hard mengt dat de VVW retour meeste water aanvoert in t vat.

• Andrehj
evertmulder schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:00:
300 liter, 47 graden, en 1x per 2 weken legionellacyclus. Tips voor zuiniger SWW:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• bommer
Andrehj schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:29:
[...]

300 liter, 47 graden, en 1x per 2 weken legionellacyclus. Tips voor zuiniger SWW:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Ja kijk, 47 graden en 1x in de 2 weken legionella. En als iedereen maar 5min douched.
Dit is natuurlijk appels met peren vergelijken.

55 graden is een heel normale temperatuur voor in een boiler met 1x per week een legionella cyclus.
Je hebt vast geen grafieken/ data van jouw WPB bij bovenstaande data?

Bij die 47 graden water kan je hooguit 30 min douchen, dat is 7,5 min pp. of je moet met 35 graden water douchen.

Als ik maar ga verwarmen tot 19 graden en niet meer koel en SWW op 47 graden en maar 5 min douchen zit ik ook onder de 1000 Kwh totaal, wel zonde van die 2000 Kwh die er dan nog overblijft.
Krijg ik geen moer voor terug.
Nee, Wij houden van wat meer comfort, overigens komt het keuken water gebruik ook uit het vat.

[ Voor 12% gewijzigd door bommer op 16-06-2024 14:52 ]

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:45
Ik heb een 240L horizontaal.
Ik moet het uitleesappaat van Leejoow nog aansluiten, maar volgens mij doe ik nu ca 1,5gr verlies per dag, misschien 2, maar volgens mij net wat minder.

Ik heb m'n watervat ingepakt met schapenwol (had niemand over) en staat op zolder achter de wasmachine/droger en de schotten er achter heb ik ook geïsoleerd met wat restwol. Ook de warmtewisselaar is goed ingepakt. (Ook de buizen aan de achterzijde heb ik rondom volgepropt met schapenwol tot aan de muur direct er achter)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXWgmZhenEfumq4or6uyQebquEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucphRYc4S3kqNTOvPJwP8Q4G.jpg?f=fotoalbum_large

Het viel me op dat hierna de wol rondom de warmtewisselaar en de leidingen hierheen best was opgewarmd, ookal had ik al een tijd geen warm water verbruikt /geen waterverwarm run was geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4UQpS1sJWAwzTr1MBEPIv254pxs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n0d89Wmiw3k0TzPGXBLwK96K.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkCoC3eMNIXYKhnPu9HNY-VsEYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWaTimrWnfu0yR0HGl2fvK5v.jpg?f=fotoalbum_large

Ook even opletten dat je de flex buis uit het vat in een cirkel doet en bij mij gaan ze daarna éérst maar de vloer, daarna weer omhoog.

[ Voor 13% gewijzigd door Whiskey48 op 16-06-2024 14:51 ]

• Andrehj
bommer schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:46:
55 graden is een heel normale temperatuur voor in een boiler
Niet op Tweakers.net
met 1x per week een legionella cyclus.
Je hebt vast geen grafieken/ data van jouw WPB bij bovenstaande data?
Ik heb geen warmtepompboiler, maar een SWW-vat.
Bij die 47 graden water kan je hooguit 30 min douchen, dat is 7,5 min pp. of je moet met 35 graden water douchen.
Dan wordt het hoog tijd voor een zuiniger douchekop. (Staat hoog in het bovenstaande lijstje van tips trouwens).
Mijn douchekop verbruikt hooguit 6 liter per minuut.
Als het vat dus op 38 graden zou staan, zou ik al 50 minuten kunnen douchen.
Maar er wordt uiteraard ook koud water bijgemengd, waardoor we afhankelijk van het jaargetijde (daarmee varieert de koudwatertemperatuur) altijd (veel) meer dan een uur douchetijd hebben. Dat is echt ruim voldoende.
Wij houden van wat meer comfort, overigens komt het keuken water gebruik ook uit het vat.
Dat gebeurt bij ons ook, op de warmwateringang van de Quooker.

• bommer
Whiskey48 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:49:
[...]

Ik moet het uitleesappaat van Leejoow nog aansluiten, maar volgens mij doe ik nu ca 1,5gr verlies per dag, misschien 2, maar volgens mij net wat minder.

Ik heb m'n watervat ingepakt met schapenwol (had niemand over) en staat op zolder achter de wasmachine/droger en de schotten er achter heb ik ook geïsoleerd met wat restwol. Ook de warmtewisselaar is goed ingepakt. (Ook de buizen aan de achterzijde heb ik rondom volgepropt met schapenwol tot aan de muur direct er achter)

[Afbeelding]

Het viel me op dat hierna de wol rondom de warmtewisselaar en de leidingen hierheen best was opgewarmd, ookal had ik al een tijd geen warm water verbruikt /geen waterverwarm run was geweest.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook even opletten dat je de flex buis uit het vat in een cirkel doet en bij mij gaan ze daarna éérst maar de vloer, daarna weer omhoog.
Thermische trek. Een keerklep werkt ook.

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:03

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Whiskey48 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:49:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi plaatje! Dus als jij je vat op temperatuur hebt en je bent op vakantie, dan zal de WP pas na 2-3 dagen opnieuw het water je Delta T gaan verwarmen?

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• bommer
Andrehj schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:52:
[...]

Niet op Tweakers.net

[...]

Ik heb geen warmtepompboiler, maar een SWW-vat.

[...]

Dan wordt het hoog tijd voor een zuiniger douchekop. (Staat hoog in het bovenstaande lijstje van tips trouwens).
Mijn douchekop verbruikt hooguit 6 liter per minuut.
Als het vat dus op 38 graden zou staan, zou ik al 50 minuten kunnen douchen.
Maar er wordt uiteraard ook koud water bijgemengd, waardoor we afhankelijk van het jaargetijde (daarmee varieert de koudwatertemperatuur) altijd (veel) meer dan een uur douchetijd hebben. Dat is echt ruim voldoende.

[...]

Dat gebeurt bij ons ook, op de warmwateringang van de Quooker.
Wij hebben beide er een andere kijk er op, Jij wilt zo zuinig mogelijk.
En ik eerst meer comfort en dat dan zo zuinig mogelijk.

Overigens had ik afgelopen jaar zonder de Amber 3000Kwh over, kreeg ik een schamele 150 euro voor.
Stop ik liever in mij SWW en koelen.

• bommer
Get!em schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:10:
[...]

Tussen de 3,6 en 3,8kWh voor een vat geheel opwarmen tot 55C, dit met een Amber120

Je ziet ook het stijgende verbruik als de Tuo oploopt.

Vat staat ook in een ongeisoleerde garage op 10m leiding afstand van Amber.

[Afbeelding]
Ik heb het elektrisch verbruik nog niet in grafiek, even als het setpoint. Integratie van Amber in HA gaat even voor.
Hier wel eentje van de temperaturen op 25-1-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7vTulOc6Kl1F2l7ZYkKnB6WZLA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rZTNyOmXl6f72z7408L5kcZk.png?f=fotoalbum_large

• Whiskey48
Stoker schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:21:
[...]

Mooi plaatje! Dus als jij je vat op temperatuur hebt en je bent op vakantie, dan zal de WP pas na 2-3 dagen opnieuw het water je Delta T gaan verwarmen?
Haha vakantie? Dit jaar maar weer eens uitproberen, is nog niet gelukt de laatste tijd :s

• Andrehj
bommer schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:23:
Wij hebben beide er een andere kijk er op, Jij wilt zo zuinig mogelijk.
En ik eerst meer comfort en dat dan zo zuinig mogelijk.
Ik ga ook voor comfort, maar combineer dat wellicht wat meer met zuinigheid. Door dat jaren te doen konden we in 2019 onze huidige woning bouwen, dus het levert echt wat op.
Overigens had ik afgelopen jaar zonder de Amber 3000Kwh over, kreeg ik een schamele 150 euro voor.
Dan had je het verkeerde energiecontract. Wij hadden in 2023 6857 kWh over, wat resulteerde in een (totale!) energierekening van - € 4197.02 >:)
Zie Wat is nu de beste terugleververgoeding?

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:29:
[...]

Ik heb het elektrisch verbruik nog niet in grafiek, even als het setpoint. Integratie van Amber in HA gaat even voor.
Hier wel eentje van de temperaturen op 25-1-2024
[Afbeelding]
Thanks!

Bij jou volgt Tc dus ook de Tui (of zelfs lager) bij verwarmen cv.

Heeft iemand eenzelfde temperatuur grafiek van deze sensoren maar dan van een systeem zonder parallelle buffer. Dus een systeem met seriële buffer/schakelvat of geen vat?

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 16-06-2024 20:30 ]

• bommer
Get!em schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:28:
[...]

Thanks!

Bij jou volgt Tc dus ook de Tui (of zelfs lager) bij verwarmen cv.

Heeft iemand eenzelfde temperatuur grafiek van deze sensoren maar dan van een systeem zonder parallelle buffer. Dus een systeem met seriële buffer/schakelvat of geen vat?
Ik weet niet of je dit zo gemakkelijk kunt afleiden, de sensoren zijn niet echt accuraat.
Mijn TC geeft bijna lineair 1,4 graden teveel aan. Daarbij is ook nog de plaatsing van de TC belangrijk.
Staat jouw buffer echt helemaal parallel? of gaan aanvoer en retour rechtstreeks op buffer en die van de CV zijde ook?

Ik heb echt maar 2 leidingen er op zitten, een aanvoer en retour. Kan hem dus ook dicht zetten, met 2 kranen

[ Voor 7% gewijzigd door bommer op 16-06-2024 20:48 ]

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:44:
[...]

Ik weet niet of je dit zo gemakkelijk kunt afleiden, de sensoren zijn niet echt accuraat.
Mijn TC geeft bijna lineair 1,4 graden teveel aan. Daarbij is ook nog de plaatsing van de TC belangrijk.
Staat jouw buffer echt helemaal parallel? of gaan aanvoer en retour rechtstreeks op buffer en die van de CV zijde ook?
Ik weet dat sensoren afwijken en dat plaatsing belangrijk is, incl omgevingstemperatuur , maar dan kun je kijken naar de hobbeltjes en dalletjes en met welke lijn die overeenkomen.

Bij mij is het vat aangesloten als volgt,
Aanvoer Amber warm linksboven
Naar pomp cv (vvw )rechtsboven
Retour cv rechtsonder
Retour naar Amber verticaal onderop.

Kleine verbetering voor je plaatje, je hebt temperatuur 4x anders geschreven, snelle typo vingers wss ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 16-06-2024 20:52 ]

• bommer
Get!em schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:49:
[...]

Ik weet dat sensoren afwijken en dat plaatsing belangrijk is, incl omgevingstemperatuur , maar dan kun je kijken naar de hobbeltjes en dalletjes en met welke lijn die overeenkomen.

Bij mij is het vat aangesloten als volgt,
Aanvoer Amber warm linksboven
Naar pomp cv (vvw )rechtsboven
Retour cv rechtsonder
Retour naar Amber verticaal onderop.
Bij jouw vult de Amber altijd het buffer en neemt CV zijde af uit het buffer, door deze manier moet het buffer altijd warmer gemaakt worden dan de daadwerkelijk temperatuur die je nodig hebt of wilt hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbePs8iZe3gLCTxGsONpYyR7K_k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yHRH0dhabfGFfWzpzms947uW.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlD9FkWN0VzQdBMCusCkKmTNJVA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h9uzHpq5vfgG2lHMIIvZdZoz.png?f=user_large

Jij hebt plaatje F en ik plaatje C, verschil is jouw buffer wordt altijd gevuld.
Als zoals op plaatje C mijn afname gelijk is aan productie. doet het buffer niets.
pas als de flow ongelijk wordt, gaat er water in het buffer verwarmt worden.
Mijn TC sensor zit ook pas na het buffer op de leiding, bij jouw hoort hij in het buffer te zitten.

• bommer
Kleine verbetering voor je plaatje, je hebt temperatuur 4x anders geschreven, snelle typo vingers wss ;)
Thanks, was mij nog niet eens opgevallen.

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:59:
[...]

Bij jouw vult de Amber altijd het buffer en neemt CV zijde af uit het buffer, door deze manier moet het buffer altijd warmer gemaakt worden dan de daadwerkelijk temperatuur die je nodig hebt of wilt hebben.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Jij hebt plaatje F en ik plaatje C, verschil is jouw buffer wordt altijd gevuld.
Als zoals op plaatje C mijn afname gelijk is aan productie. doet het buffer niets.
pas als de flow ongelijk wordt, gaat er water in het buffer verwarmt worden.
Mijn TC sensor zit ook pas na het buffer op de leiding, bij jouw hoort hij in het buffer te zitten.
Jup, wat dus nog meer aangeeft dat het inefficiënt bij mij is.
Tc zit bij mij op de externe pomp, na de buffer.

• bommer
Tc zit bij mij op de externe pomp, na de buffer.
He, jammer dat de installateur er zo'n rommel van gemaakt heeft zeg.
Vraag mij af of ze weten wat ze doen, ze hebben vast en zeker geen cursus van Itho gehad.

Het kan wel hoor zoals het nu zit, alleen TC verplaatsen naar in het buffervat.
Voor het beste TV1 dan plaatsen op het leiding werk na het buffer.
en de CV-pomp aansluiten op P1 pomp uitgang.
functie buffervat M11.05 aan zetten.

De Amber gaat dan regelen op TV1 sensor, controle van M1.01, M1.02 & M1.03 blijft dan op de TC sensor werken.
En de pomp wordt ook aangestuurd door de Amber.

• bommer
Je kunt met TV1 en TV2 nog meer trucs uithalen.
Ik heb ze beide ook op de leiding gezet, een goeie meter verder dan TC en niet meer in de garage, maar binnen.
Nu zou ik in temperatuur menu 1 een koellijn kunnen instellen en in menu 2 een vaste koel aanvoer temperatuur maar dan een stuk lager.

Door nu een aparte dauwpunt sensor op het HD signaal te zetten tijdens het koelen. kun je koelen met een lage temperatuur met een bewaking op het dauwpunt.

En dit alles zonder code en domotica!

Kan natuurlijk ook met 2x een stooklijn, waarvan de een hoger staat dan de ander.
Als een soort extra smart grid function 2.0

[ Voor 11% gewijzigd door bommer op 16-06-2024 21:27 ]

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:14:
[...]

He, jammer dat de installateur er zo'n rommel van gemaakt heeft zeg.
Vraag mij af of ze weten wat ze doen, ze hebben vast en zeker geen cursus van Itho gehad.

Het kan wel hoor zoals het nu zit, alleen TC verplaatsen naar in het buffervat.
Voor het beste TV1 dan plaatsen op het leiding werk na het buffer.
en de CV-pomp aansluiten op P1 pomp uitgang.
functie buffervat M11.05 aan zetten.

De Amber gaat dan regelen op TV1 sensor, controle van M1.01, M1.02 & M1.03 blijft dan op de TC sensor werken.
En de pomp wordt ook aangestuurd door de Amber.
Eigenlijk werkt hij al zo.
Als er vraag is , gaat P1 pomp al aan. Als Tc > setpoint - restart, blijft compressor uit.
Tv1 is niet gekoppeld, m11.05 staat uit.

De door jou geschetste situatie even nagelezen in handleiding en zie niet direct wat er dan nog meer beter wordt, of mis ik iets?

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 16-06-2024 22:11 ]

• bommer
Get!em schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:09:
[...]

Als er vraag is , gaat P1 pomp al aan. Als Tc > setpoint - restart, blijft compressor uit.

De door jou geschetste situatie even nagelezen in handleiding en zie niet direct wat er dan nog meer beter wordt, of mis ik iets?
Ik denk dat het water in het buffer nu onnodig te warm wordt, maar dat weet ik niet zeker.
En kunnen we ook niet zeggen, er wordt immers niet gemeten.

Overigens even makkelijk te doen natuurlijk, sluit TV1 sensor aan (die heb je toch gehad) en stop die in de bovenste doppelbuis van buffer. geen settings aanpassen.
Maar dan heb je wel visueel wat er gebeurt.
Je kan de temperatuur in het grafische overzicht aflezen.

Weet niet of de LeeJoow module de TV1 als sensor heeft.
De HA integratie igv wel, nog ff geduld. bijna klaar voor eerste release.

[ Voor 11% gewijzigd door bommer op 16-06-2024 22:25 ]

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:21:
[...]

Ik denk dat het water in het buffer nu onnodig te warm wordt, maar dat weet ik niet zeker.
En kunnen we ook niet zeggen, er wordt immers niet gemeten.

Overigens even makkelijk te doen natuurlijk, sluit TV1 sensor aan (die heb je toch gehad) en stop die in de bovenste doppelbuis van buffer. geen settings aanpassen.
Maar dan heb je wel visueel wat er gebeurt.
Je kan de temperatuur in het grafische overzicht aflezen.

Weet niet of de LeeJoow module de TV1 als sensor heeft.
De HA integratie igv wel, nog ff geduld. bijna klaar voor eerste release.
Ik heb Leejoow module, maar nog niet aangesloten. De monteur vrijdag was al verward met de draden van SG+ op SGA of SGB (heb hem er vandaag over geappt, en hij wist t gewoon niet, en dankte me voor de tip), dan is een leejoow module al helemaal toverwerk en aanpassing van iets waar zij geen zicht op hebben. Zolang de installatie nog niet draait zoals zou moeten, laat ik ze gewoon terugkomen.

Leejoow voorziet in extra sensor aansluitingen en kunnen vziw gewoon extra aangesloten worden en mee komen in het overzicht/grafiek.

Wat ik nu zie is dat de Tuo steeds >5C hoger moet zijn dan Tc om Tc richting setpoint te duwen. Tc is meestal gelijk aan Tui. Maar ik check dat dus op t schermpje bij de getallen van de Amber binnenunit, en zie het dus niet in grafiekje. Ik had ook al bedacht om minimaal 2 sensoren erbij te doen: op de aanvoer vlak voor buffer, 1 in de buffer. Dan kan ik zien of Tuo zover afkoelt in het traject tot aan de buffer, of dat er zoveel menging is in de buffer.

—-

Ander punt, het geluid ben ik ook nog niet geheel tevreden over. Ik heb hem nu op geluidverlaging staan vanaf 22u, met als max de 51Hz. Maar terwijl ik dit typ, kan ik hem horen brommen door de natuurlijke ventilatiegaten boven het raam aan de andere kant (7m vanaf de bank) van de woonkamer, terwijl de warmtepomp hemelsbreed nu 10m van mij af staat, met dus een buitenmuur er tussen en hij staat dan nog 3 meter voorbij dat raam.
Ik zoek dus iemand met een Amber120 of 95, regio Zwolle, Amersfoort, Apeldoorn, waar ik even mee mag luisteren. Stoker heb ik al een berichtje gestuurd.
De fan cone is ook niet helemaal perfect rond en wiebelt, mogelijk dat dat iets is ofzo.

• evertmulder
  • Nu online
Get!em schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:56:
[...]

Ik heb Leejoow module, maar nog niet aangesloten. De monteur vrijdag was al verward met de draden van SG+ op SGA of SGB (heb hem er vandaag over geappt, en hij wist t gewoon niet, en dankte me voor de tip), dan is een leejoow module al helemaal toverwerk en aanpassing van iets waar zij geen zicht op hebben. Zolang de installatie nog niet draait zoals zou moeten, laat ik ze gewoon terugkomen.

Leejoow voorziet in extra sensor aansluitingen en kunnen vziw gewoon extra aangesloten worden en mee komen in het overzicht/grafiek.

Wat ik nu zie is dat de Tuo steeds >5C hoger moet zijn dan Tc om Tc richting setpoint te duwen. Tc is meestal gelijk aan Tui. Maar ik check dat dus op t schermpje bij de getallen van de Amber binnenunit, en zie het dus niet in grafiekje. Ik had ook al bedacht om minimaal 2 sensoren erbij te doen: op de aanvoer vlak voor buffer, 1 in de buffer. Dan kan ik zien of Tuo zover afkoelt in het traject tot aan de buffer, of dat er zoveel menging is in de buffer.

—-

Ander punt, het geluid ben ik ook nog niet geheel tevreden over. Ik heb hem nu op geluidverlaging staan vanaf 22u, met als max de 51Hz. Maar terwijl ik dit typ, kan ik hem horen brommen door de natuurlijke ventilatiegaten boven het raam aan de andere kant (7m vanaf de bank) van de woonkamer, terwijl de warmtepomp hemelsbreed nu 10m van mij af staat, met dus een buitenmuur er tussen en hij staat dan nog 3 meter voorbij dat raam.
Ik zoek dus iemand met een Amber120 of 95, regio Zwolle, Amersfoort, Apeldoorn, waar ik even mee mag luisteren. Stoker heb ik al een berichtje gestuurd.
De fan cone is ook niet helemaal perfect rond en wiebelt, mogelijk dat dat iets is ofzo.
Ik heb een Amber 95 en je mag met alle plezier bij mij komen kijken/luisteren met gratis koffie/thee. Woon in de Krim 40 km van Zwolle

• bommer
Ander punt, het geluid ben ik ook nog niet geheel tevreden over. Ik heb hem nu op geluidverlaging staan vanaf 22u, met als max de 51Hz. Maar terwijl ik dit typ, kan ik hem horen brommen door de natuurlijke ventilatiegaten boven het raam aan de andere kant (7m vanaf de bank) van de woonkamer, terwijl de warmtepomp hemelsbreed nu 10m van mij af staat, met dus een buitenmuur er tussen en hij staat dan nog 3 meter voorbij dat raam
.
Dat zou niet moeten, mijn 95 hangt aan de muur. en ik hoor vanaf 36hz helemaal niets en zit er nu letterlijk achter in de achter liggende ruimte.
Bij 30Hz in koelen hoor een beetje een brom, niet vervelend.
ik denk dat mijn dempers niet geschikt zijn voor die frequentie. Al het gaat irriteren zoek ik wel een keer anderde dempers

@Get!em zit de pomp in de aanvoer of retour?

[ Voor 3% gewijzigd door bommer op 16-06-2024 23:26 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Get!em schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:56:
[...]

—-

Ik heb een 95 gemonteerd in Nijkerk, kan je ook komen luisteren naar het geluid.

Verder staan er nog 2 in Ermelo, maar dat zijn beide 65ers.

Hier in Hoevelaken staat ook een 65.

• Get!em
  • Niet online
evertmulder schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:15:
[...]

Ik heb een Amber 95 en je mag met alle plezier bij mij komen kijken/luisteren met gratis koffie/thee. Woon in de Krim 40 km van Zwolle
Haha, gister twee keer langs gereden. Had gekund.

Ik rij dan liefst even naar die van Nijkerk. Ermelo was nog dichterbij, maar is een 65.
@Stoker je hebt een pm

• evertmulder
  • Nu online
Get!em schreef op maandag 17 juni 2024 @ 07:59:
[...]

Haha, gister twee keer langs gereden. Had gekund.

Ik rij dan liefst even naar die van Nijkerk. Ermelo was nog dichterbij, maar is een 65.
@Stoker je hebt een pm
Oh was jij dat. Heb nog staan zwaaien :)

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Carboy54 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:57:
[...]

Staat op mijn puntenlijst!
De verklaringen staan inmiddels op de website van de BCRG: https://bcrg.nl/nl/verkla...ed_at&search=Amber&page=1

Zoeken op de Amber en je komt ze tegen.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Insert12 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:51:
[...]

De verklaringen staan inmiddels op de website van de BCRG: https://bcrg.nl/nl/verkla...ed_at&search=Amber&page=1

Zoeken op de Amber en je komt ze tegen.
Heel mooi, iemand die dat kan lezen en ziet wat nou het verschil is? :+

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Insert12
  • Nu online
fsfikke schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:04:
[...]

Heel mooi, iemand die dat kan lezen en ziet wat nou het verschil is? :+
Yes, niet heel ingewikkeld. In het algemene L/W wp topic heb ik het al eens toegelicht:
Insert12 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:50:
[...]

Wat dat betreft kun je dan beter naar de BCRG verklaringen van de fabrikanten kijken. Dan kun je daadwerkelijk een goed vergelijk maken tussen de verschillende merken en typen warmtepompen. Gewoon gratis inzichtelijk overigens: https://bcrg.nl/nl/verklaringenregister/. Hierin worden berekende SCOP's vermeld voor ruimteverwarming en gemeten COP's voor tapwater. Die berekeningen worden gedaan op basis van verschillende metingen bij verschillende temperatuurstrajecten volgens EN14511 en EN14825. Tapwater gaat volgens EN16147. Dan gaat het om bijvoorbeeld metingen bij (volgens mij) A7/W35, maar ook A2/W30 of A-7/W55. Op al die metingen wordt een rekenmethode los gelaten om SCOP's te berekenen. Gezien dat voor alle fabrikanten hetzelfde is kun je een prima vergelijking maken.

Voor een voorbeeld hier een verklaring van een Mitsubishi unit, de prestaties bij alle temperatuurstrajecten staan op pagina 7 voor woningen met laag energieverbruik. De pagina er na gaat over woningen met een hoog energieverbruik: https://mijn.bcrg.nl/medi...GK/20240121GK_g2c5dPS.pdf

ηH;gen;hp;si [-] is de SCOP
FH;gen;si,gpref [-] is de dekkingsgraad van de wp, dus zonder back-up heater
WH;aux [kWh/a] is het verbruik van de electronica in de unit en eventuele bijstook van de back-up heater bij een dekkingsgraad lager dan 1.

Op pagina 5 staan onderin bij ɳW;gen;prac;si;gi;mi de gemeten COP's bij de tapwatertest in tapprofielen M en L. Alle typen warmtepompen die bij nieuwbouwwoningen geplaatst worden staan in deze database. Zonder deze testresultaten en verklaringen kan een warmtepomp simpelweg niet gebruikt worden in de BENG berekening en dus ook niet bij een nieuwbouwwoning geplaatst worden.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Insert12 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:07:
[...]

Yes, niet heel ingewikkeld. In het algemene L/W wp topic heb ik het al eens toegelicht:

[...]
Dank, ik vraag me vooral af wat het verschil met voorheen is en de impact op het subsidiebedrag.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 17-06-2024 10:14 ]

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08:11
Door de oogharen kijkend komt de 65 er dus als efficientste uit voor een 'gemiddelde' woning die op 30-35 graden kan stoken? En met best een serieus verschil van een kleine 15% tov de 95?

Maar ze geven dus geen COP bij specifieke temperaturen?

• Insert12
  • Nu online
fsfikke schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:14:
[...]

Dank, ik vraag me vooral af wat het verschil met voorheen is en de impact op het subsidiebedrag.
Die veranderd niet. Bepaling van het subsidiebedrag en deze verklaringen staan los van elkaar.
Woutertt schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:14:
Door de oogharen kijkend komt de 65 er dus als efficientste uit voor een 'gemiddelde' woning die op 30-35 graden kan stoken? En met best een serieus verschil van een kleine 15% tov de 95?

Maar ze geven dus geen COP bij specifieke temperaturen?
De COP's bij verschillende temperaturen liggen aan deze metingen ten grondslag. Je zult dan de onderliggende metingen op moeten vragen maar het is de vraag of Itho die vrij gaat geven. Veel fabrikanten doen dat niet namelijk.

De data heb ik verder niet bestudeerd, ik kwam ze tegen in een zoektocht naar andere verklaringen. Kan dus best zijn dat de 65 goed past bij een gemiddelde woning.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Insert12 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:37:
[...]

Die veranderd niet. Bepaling van het subsidiebedrag en deze verklaringen staan los van elkaar.
Dan is dit dus niet de langverwachte geupdate Kiwa-verklaring waar de hele discussie over ging?

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Gemiddelde woning is een lastig begrip.

Een Amber65 en voldoende warmteafgifte zou ik adviseren bij 800-900m3. Een 95 tot ca. 11-1200m3. Natuurlijk afhankelijk wat een gebruiker wil hebben, ik heb klanten die zeggen, die ene week in het jaar wil ik best de BUH aanspreken (of een trui aantrekken)... In dat geval kan je de 65 inzetten bij een iets hoger verbruik.

[ Voor 3% gewijzigd door Stoker op 17-06-2024 10:51 ]

• Whiskey48
Stoker schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:51:

Een Amber65 en voldoende warmteafgifte zou ik adviseren bij 800-900m3. Een 95 tot ca. 11-1200m3. Natuurlijk afhankelijk wat een gebruiker wil hebben, ik heb klanten die zeggen, die ene week in het jaar wil ik best de BUH aanspreken (of een trui aantrekken)... In dat geval kan je de 65 inzetten bij een iets hoger verbruik.
of een 95 (of 120) als je familieleden hebt die onbeperkt willen kunnen douchen. Met een waterbesparende douchekop (5L/min) kan je met de 95 dan al sneller het sanitairvat opwarmen dan je hem leeg kan douchen.
(Als je afgiftesysteem voldoende is uiteraard)

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Haha, wie wil dát nou? 8)7

• Woutertt
Stoker schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:51:

Fair point, om het aan te laten sluiten bij het rapport ga ik dan even uit van een woning met een verbruik hoger dan 41,67 kWh/m2 (pagina 4 van de rapportages) en 11.111kWh/jaar (/8.8=1262 m3 gas) energiebehoefte. Had iets minder gemogen, maar de volgende stap in het rapport is slechts 5556 kWh//jaar.

Als ik het goed begrijp, van boven naar beneden:
- Warmtebehoefte woning [kWh/jr]
- Scop
- Dekkingsgraad warmtepomp (zonder BUH)
- Energiebruik WP + BUH [kWh/jr] (dus je ziet extra kWh's verschijnen van de BUH als hij onderbemeten is)

Onderstaande plaatjes voor ontwerp aanvoertemperatuur: 30 °C < θsup =< 35 °C dus woning met vloerverwarming.

Amber 65:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muRBBvfDZFJQaKj2NpAqsoH1qq0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ANYIWS9saNqI9cFntrgV8ltT.png?f=user_large

Amber 95:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMzrMYq-eLU_kZF85rgCqckscsY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TP5B7laTRt6BhVx81ip5MU1x.png?f=user_large

Amber 120:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a16m4jV-wpAGktaIZFjnbfciWNQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jorTBoTJXsPDG6HppfSNY8PL.png?f=user_large

Conclusie Scop van onze 'gemiddelde woning' (11.111 kWh/jr):
Amber 65 - 5.177
Amber 95 - 4.412
Amber 120 - 5.341

Dan is er toch best een verschil tussen de 65 en de 95 waarbij de 95 er niet echt sterk uit komt en voor onze 'gemiddelde woning' is de 120 wel wat zwaar bemeten.

Kloppen mijn aannames een beetje zo?

[ Voor 4% gewijzigd door Woutertt op 17-06-2024 14:03 ]

• Johannos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06-10 08:57
Ik heb een Amber 65 met een voorraadvat van 240 liter. Deze werken goed maar ik begrijp iets niet. Het klokprogramma voor het tapwater staat op 00:00 uur. Dit doet hij goed en in de nacht verwarmt hij het voorraadvat gemiddeld met 2 kWh. Op zondag heb ik de legionella run er in staan en dan verbruikt hij 5 kWh. Tot nu ging het goed. Nu heb ik de tijd aangepast naar 14:00 uur en zie iets vreemd bij de legionella run. Hij schakelt ook de elektrische verwarming in. Afgelopen zondag 3 kWh voor de warmtepomp en 3,5 kWh voor de extra elektrische verwarming. Wat moet ik doen dat de elektrische verwarming niet bijspringt? In de nacht doet hij het niet. Zou het kunnen zijn dat de sensor die de omgevingstemperatuur meet, overdag te hoog is, waardoor de elektrische verwarming wordt ingeschakeld?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Johannos schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:18:
Ik heb een Amber 65 met een voorraadvat van 240 liter. Deze werken goed maar ik begrijp iets niet. Het klokprogramma voor het tapwater staat op 00:00 uur. Dit doet hij goed en in de nacht verwarmt hij het voorraadvat gemiddeld met 2 kWh. Op zondag heb ik de legionella run er in staan en dan verbruikt hij 5 kWh. Tot nu ging het goed. Nu heb ik de tijd aangepast naar 14:00 uur en zie iets vreemd bij de legionella run. Hij schakelt ook de elektrische verwarming in. Afgelopen zondag 3 kWh voor de warmtepomp en 3,5 kWh voor de extra elektrische verwarming. Wat moet ik doen dat de elektrische verwarming niet bijspringt? In de nacht doet hij het niet. Zou het kunnen zijn dat de sensor die de omgevingstemperatuur meet, overdag te hoog is, waardoor de elektrische verwarming wordt ingeschakeld?
Dat is precies het probleem inderdaad. In de laatste firmware zijn die temperaturen volgens mij iets aangepast, maar nog steeds is het niet handig dit midden op een zonnige dag te doen.

Is het btw echt nodig elke dag je SWW op te warmen?

• Get!em
  • Niet online
fsfikke schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:20:
[...]

Dat is precies het probleem inderdaad. In de laatste firmware zijn die temperaturen volgens mij iets aangepast, maar nog steeds is het niet handig dit midden op een zonnige dag te doen.

Is het btw echt nodig elke dag je SWW op te warmen?
@Johannos
Indien met PV, zoek het moment in de ochtend dat je PV meestal genoeg opwekt om 2kW te leveren, en zet dat als starttijd voor zowel SWW als Legionella. Ochtend is meestal koeler. En dek je temperatuursensor af, die mag niet in de zon hangen. (zie eerdere posts hierover, plaats hem desnoods verderop in de schaduw met verlengkabel).

En qua SWW opwarmen, hier gaat hij bij gebruik van minimaal 1 a 2 douchebeurten ook gewoon elke dag aan, ook al is het een vat van 270L. Komt omdat de sensor onderin zit, en je na 1 douchebeurt al zakt van bijv 55 of 65 naar 20C. De start SWW temperatuur doet er niet veel toe, je gaat gewoon snel naar de aanvoer koudwater temperatuur. Ondanks dat er bovenin het vat nog genoeg warm water zit voor 3 a 4 douchebeurten.
Pas als de SWW run aan gaat, zie je door de menging of er nog een 50/50 of 80/20 in zat, en duurt de SWW eventueel korter (maar toch minimaal de minimum ingestelde tijd...). Zou ik de SWW run op elk moment toestaan (dus zonder tijdschema), dan zou hij bijna door elke douchebeurt getriggerd worden hier.

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 17-06-2024 14:30 ]

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Nu online

Jan2023

KISS

Of je stapt over naar een dynamisch kontrakt , in het weekend ideaal voor een legionella run.
De industrie werkt niet zo hard , of het waait hard dan is de kostprijs voor stroom vaak negatief.
In de winter doet je PV zowieso weinig.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:46
Ik weet niet meer wie het vroeg maar hierbij de cijfers van het 270L Itho vat m.b.t. warmteverlies. Ik was afgelopen weekend een weekendje weg dus er was geen tapwater vraag.

14 juni 18:00 -> 50.8 (vertrokken van huis)
15 juni 10:51 -> 49.1 (DHW run start)
dT 1.7 graden in 16:51 uur. Dat betekend een verlies van 0.101 graad per uur.

15 juni 11:21 -> 53.8 (DHW run einde)
16 juni 9:00 -> 51.1 (Legionella run start)
dT 2.7 graden in 21:39 uur. Dat betekend een verlies van 0.125 graad per uur.

16 juni 09:46 -> 60.3 (Legionella run einde)
17 juni 23:30 -> 55.6 (eerste keer weer warmwater gebruikt)
dT 4.7 graden in 37:44 uur. Dat betekend een verlies van 0.125 graad per uur.

Gemiddeld kom ik dan uit op een verlies van 0.117 graad per uur.

Mijn Itho 270L vat staat in een onverwarmde garage.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Woutertt schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:21:
[...]

Fair point, om het aan te laten sluiten bij het rapport ga ik dan even uit van een woning met een verbruik hoger dan 41,67 kWh/m2 (pagina 4 van de rapportages) en 11.111kWh/jaar (/8.8=1262 m3 gas) energiebehoefte. Had iets minder gemogen, maar de volgende stap in het rapport is slechts 5556 kWh//jaar.

...
Sorry, maar ik begrijp m niet. Welke rapport refereer je naar?

• Ali11baba
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Stoker schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:35:
[...]

Sorry, maar ik begrijp m niet. Welke rapport refereer je naar?
Deze post, verklaring van BCRG: Insert12 in "Itho Daalderop Amber"

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
AH, deze informatie was dus nog nodig;)

Grootheden in de tabellen
ȠH;gen;hp;si [--] opwekrendement
FH;gen;si;gpref [--] energiefractie
WH;aux [kWh/jr] hulpenergie
QH;nd [kWh/jr] warmtebehoefte woning
Ag;tot [m2] gebruiksoppervlakte van de woning
ϴsup [°C] ontwerp aanvoertemperatuur
QH;hp;in (incl f-prac) [kWh/jr] duurzame energie bijdrage aan BENG-3

• Woutertt
Klopt, en ik zag bij Itho zelf ook dezelfde rapportage al op hun site staan nu.

Pagina 3 is voor een energiezuinige woning en pagina 4 voor een minder zuinige woning, en daar heb ik dus van de 3 modellen en screenshot gemaakt van de scop waardes voor een ontwerptemperatuur van 30-35 graden water. Specifieker nog van een woning die 11.111 Kwh aan energie nodig heeft per jaar (want ze hebben dat blijkbaar berekend voor verschillende energiebehoeftes)

• Woutertt
Stoker schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:49:
AH, deze informatie was dus nog nodig;)

Grootheden in de tabellen
ȠH;gen;hp;si [--] opwekrendement
FH;gen;si;gpref [--] energiefractie
WH;aux [kWh/jr] hulpenergie
QH;nd [kWh/jr] warmtebehoefte woning
Ag;tot [m2] gebruiksoppervlakte van de woning
ϴsup [°C] ontwerp aanvoertemperatuur
QH;hp;in (incl f-prac) [kWh/jr] duurzame energie bijdrage aan BENG-3
Ik wou de post een beetje compact houden, maar misschien was het handiger geweest om het er gewoon maar bij te gooien ja :+

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:29
[...]

Conclusie SCOP van onze 'gemiddelde woning' (11.111 kWh/jr):
Amber 65 - 5.177
Amber 95 - 4.412
Amber 120 - 5.341

Dan is er toch best een verschil tussen de 65 en de 95 waarbij de 95 er niet echt sterk uit komt en voor onze 'gemiddelde woning' is de 120 wel wat zwaar bemeten.

Tja, zo lees ik hem ook. Een SCOP die echt stukken minder is, scheelt 400kWh/j. Terwijl de COP van de Amber95 in de specificaties van Itho juist (marginaal) beter waren (en op de Itho site nog steeds zijn) dan die van de 65 en de 120.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:45
tonwes99 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:57:
[...]

Tja, zo lees ik hem ook. Een SCOP die echt stukken minder is, scheelt 400kWh/j. Terwijl de COP van de Amber95 in de specificaties van Itho juist (marginaal) beter waren (en op de Itho site nog steeds zijn) dan die van de 65 en de 120.
Een dergelijk verschil lijkt mij onwaarschijnlijk @bommer en @mischa402 hier monitoren minutieus de Amber 9.5 en komen tot heel andere cijfers. Ambtelijke theorie versus praktijk?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• evertmulder
  • Nu online
Carboy54 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:14:
[...]

Een dergelijk verschil lijkt mij onwaarschijnlijk @bommer en @mischa402 hier monitoren minutieus de Amber 9.5 en komen tot heel andere cijfers. Ambtelijke theorie versus praktijk?
Waar kom jij op uit?

• Insert12
  • Nu online
[...]

Als ik het goed begrijp, van boven naar beneden:
- Warmtebehoefte woning [kWh/jr]
- Scop
- Dekkingsgraad warmtepomp (zonder BUH)
- Energiebruik WP + BUH [kWh/jr] (dus je ziet extra kWh's verschijnen van de BUH als hij onderbemeten is)

Onderstaande plaatjes voor ontwerp aanvoertemperatuur: 30 °C < θsup =< 35 °C dus woning met vloerverwarming.

Amber 65:
[Afbeelding]

Amber 95:
[Afbeelding]

Amber 120:
[Afbeelding]

Conclusie Scop van onze 'gemiddelde woning' (11.111 kWh/jr):
Amber 65 - 5.177
Amber 95 - 4.412
Amber 120 - 5.341

Jep, je aannames kloppen. In de praktijk zul je overigens iets anders uitkomen doordat je mogelijk een deel van het jaar in een lager temperatuurstraject zit. Bovendien zit je waarschijnlijk tussen de 5500kWh en 11.111kWh per jaar in waardoor je SCOP er ook tussen zit.
fsfikke schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:39:
[...]

Dan is dit dus niet de langverwachte geupdate Kiwa-verklaring waar de hele discussie over ging?
Die hele update hoeft er niet te komen. Deze verklaringen en de subsidie staan los van elkaar. Veel fabrikanten laten niet eens van dit soort metingen uitvoeren en baseren dan het vermogen van de wp op basis van het productfiche.
[...]

Of een slechte berekening door Itho, of een paar van de 13 metingen die ten grondslag liggen aan deze berekeningen kwamen er niet goed uit. Er zijn meer oorzaken mogelijk.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Insert12 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:28:
[...]

Die hele update hoeft er niet te komen. Deze verklaringen en de subsidie staan los van elkaar. Veel fabrikanten laten niet eens van dit soort metingen uitvoeren en baseren dan het vermogen van de wp op basis van het productfiche.
Volgens mij praten we langs elkaar heen :p

Volgens @Carboy54 zijn de gegevens die Kiwa gebruikt voor het vaststellen van het subsidiebedrag onjuist en moeten deze gegevens geupdate worden:
Carboy54 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:53:
Breaking news

- de gepubliceerde cijfers van de KIWA zijn onjuist. Dit is inmiddels toegegeven door de Kiwa en in week 51 komt er een nieuwe testronde met een uitslag ergens in maart 2024. Itho heeft dit aangevochten en men heeft dit bij de Kiwa erkend. De gehele procedure wordt op verzoek van Itho dus over gedaan. Dit verklaart deels mijn conclusie en die van andere gebruikers dat ik mij bij mijn eigen opstelling dit niet herken in de genoemde problematiek en dit beantwoord de vraag waarom dit allemaal zo lang moet duren. De energielabels zijn gebaseerd op het eco design principe en zijn wel juist.
Op die discussie antwoord jij met “De verklaring is binnen!” Om vervolgens te zeggen dat het niets met Kiwa te maken heeft 8)7

[ Voor 32% gewijzigd door fsfikke op 18-06-2024 19:37 ]

• Impossibl3
Ik zit op een SCOP van 4,636. Dat is het totalen verbruik van de pomp dus inclusief het maken van tapwater. De meting loopt sinds 15-2-2024 22:00 uur. Daarvoor was de Kamstrup nog niet geïnstalleerd.

Toen er nog verwarmend werd zat ik op een SCOP van een goede 6 maar nu de verwarming uit staat en het koelen nog niet nodig is daalt de SCOP gestaagd omdat de tapwater run een cop van 2,5-3 heeft.

Ik verwacht als het verwarmingsseizoen weer gaat lopen de SCOP ook weer omhoog gaat. Met het gekke weer van vorige week is de Amber nog eens 2 uurtjes gaan verwarmen met een COP van 8+.

• Insert12
  • Nu online
fsfikke schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:35:
[...]

Volgens mij praten we langs elkaar heen :p

Volgens @Carboy54 zijn de gegevens die Kiwa gebruikt voor het vaststellen van het subsidiebedrag onjuist en moeten deze gegevens geupdate worden:

[...]

Op die discussie antwoord jij met “De verklaring is binnen!” Om vervolgens te zeggen dat het niets met Kiwa te maken heeft 8)7
Kiwa stelt helemaal geen subsidiebedrag vast, dat doet de RVO. Daar hebben ze regels voor opgesteld en aan de hand van het vermogen van je wp komt er een subsidiebedrag uitrollen. Als fabrikant mag je zelf een productfiche opstellen en indienen bij de RVO en dan gaan ze daar mee aan de slag. Is het ongeloofwaardig wat je doet dan gaan ze ongetwijfeld vragen stellen. Het vermogen wat in de naam staat hoeft daarmee niet overeen te komen met het vermogen in de subsidielijst. Quatt noemt z'n wp tegenwoordig 6kW bijvoorbeeld terwijl de RVO lijst nog 4kW aangeeft.

De meetgegevens waar ik mee kwam zijn noodzakelijk als je als fabrikant je wp in nieuwbouwwoningen wil installeren. Dan moet er gedegen meetdata liggen zodat aangetoond kan worden dat de wp de energiebehoefte van de woning afdekt. Deze rapporten zijn de input voor Uniec3 en Vabi, de software waar BENG berekeningen meegemaakt worden. Waarschijnlijk zijn deze metingen destijds bij Kiwa fout gegaan en nu opnieuw gedaan. Dat verklaart de lange wachttijd, er gaat veel tijd in zulke metingen zitten en de klimaatkamers moeten ook nog eens beschikbaar zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Insert12 op 18-06-2024 20:24 ]

• bommer
[...]

Nu totaal gemeten SCOP 4
Ik denk dat het nog zal oplopen als ik niet meer veel aan het testen ben :X

Overigens is/was SCOP 4 mijn verwachting, alles daarboven is mooi meegenomen.

[ Voor 19% gewijzigd door bommer op 18-06-2024 20:36 ]

• Woutertt
Insert12 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:28:
[...]

Of een slechte berekening door Itho, of een paar van de 13 metingen die ten grondslag liggen aan deze berekeningen kwamen er niet goed uit. Er zijn meer oorzaken mogelijk.
Maar waarom lijkt de 95 dan slechter te scoren dan de 65 en 120?

• bommer
[...]

Ook zullen de veranderingen aan de bodemplaat verwarming een groot effect gaan hebben.
en laboratorium waardes, daar hecht ik niet veel waarde aan. Die zijn altijd onder de beste condities gemaakt.

En dan het verschil in stooklijn, gewenste ruimte temperatuur hebben effect op de COP.

Zie nu ook met testen van het koelen, dat een graadje lager in aanvoer temperatuur een groot verschil maakt op het afgegeven koelvermogen en de effectiviteit. Maar ook op het elektrisch opgenomen vermogen.

Van de week heb ik het ook al gezegd, de een gaat voor de beste COP / zuinigheid en is tevreden met het comfort wat dat bied. en zet dat voor op.

Wij hebben graag meer comfort en zolang het binnen mijn eigen opwek valt is het helemaal prima.
2,5 jaar is nog een lange weg, wie weet blijft het salderen wel.

• Insert12
  • Nu online
Woutertt schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:56:
[...]

Maar waarom lijkt de 95 dan slechter te scoren dan de 65 en 120?
Goede vraag, dat is voor mij gissen. Als ik ga gokken dan kan het liggen aan afwijkende parameterinstellingen tov de andere modellen, of meetpunten die net buiten de optimale prestatiezones van de 95 liggen. Of andere zaken die wij niet kennen. Itho kan het wellicht beter verklaren, zij hebben de machines ingesteld voordat de metingen zijn gestart.

• Get!em
  • Niet online
Get!em schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:09:
[...]

Ok, update op het gehele plaatje. Ik heb met @Stoker bijgepraat, IRL, bij een Amber 95, met ook een buffervat.

Punt 1) Geluid, blijft altijd lastig te bepalen en situatie maakt veel uit, maar het komt er op neer dat bij dezelfde compressor frequentie mijn Amber120 in mijn beleving meer geluid maakt dan de oudere Amber95 van @Stoker . Ga ik bespreken met mijn leverancier. Indraaitijd zou nog iets kunnen zijn.

Punt 2) Aansluiting op buffervat en plaatsing sensoren.
Daar heb ik naar aanleiding van @bommer en gesprek met @Stoker wat toevoegingen gedaan en tevens wat configuratie wijzigingen gedaan.

Ik heb TV1 en TV2 sensor gekoppeld. Tv1 heb ik geplakt op de VWW retour. Tv2 heb ik geplakt op de Aanvoer buffer (dus tussen Amber en Buffer).
Wel een sidenote: Gek genoeg lijken de sensoren niet uitwisselbaar met de inputs op de binnenunit. Tv2 sensor op Tc ingang Amber werkt, maar Tc sensor op Tv2 ingang Amber geeft foutmelding (69C en sensorfout). Ook andere combinaties geven dezelfde fout. Als ik de gelabelde sensoren op de juiste ingang zet, geven ze alle wel een waarde die geloofwaardig is, zonder foutmelding, dus sensor werkt, kabeltje dus ook.

Aanpassingen configuratie:
11.05 aangezet, Buffervat. Als thermostaat nu warmtevraag geeft, gaat CV pomp draaien, Amber doet nog niks, zolang Tc > setpoint - herstart T
P0 pomp op interval gezet, zodat met voorgaande, de sensor op aanvoer (Tv2 nu dus) wel verse waardes krijgt
P0 pomp snelheid op gemiddeld (75%) gezet. Nog even getest op laag, maar dan krijg je een Tui / Tuo delta van >10C, oftewel de warmte wordt beperkt afgevoerd bij de Amber buitenunit. Uiteraard buitentemperatuur en compressor afhankelijk.
CV pomp ook op gemiddeld gezet

En dan nog een belangrijke: het moduleren, m103. Je wilt afhankelijk van situatie, snel terugmoduleren om overshoot te voorkomen. De huidige handleiding geeft aan: Als Tc groter wordt dan setpoint - T op m1.03 gaat hij terugtoeren. oftewel, bij setpoint 25 en m1.03 op 2, zou hij dan bij Tc = 23 moeten terugtoeren. Echter na gesprek met @Stoker getest, werkt deze in de praktijk precies andersom, dus setpoint + 2 = 27C. Verschil van 4C. In de veronderstelling dat de handleiding juist was stond bij mij de waarde m1.03 dus eerst op 4 of 5C, maar als M1.01 kleiner is dan M1.03 komt hij in de praktijk dus nooit toe aan moduleren.
Eind van het verhaal: Nu staat M1.03 dus op 1C

Dan nu dus de praktijktest, wat gebeurt er nu met alle Tc, Tv1 en Tv2 waardes als ik warmtevraag aanzet, in combinatie met buffervat:
In volgorde waarin het water passeert:
Tv2 (aanvoertemperatuur Amber - Buffervat) loopt relatief snel op als compressor aan gaat, maar blijft wel onder de Tuo van Amber buitenunit.
Tc (temperatuur thv CV pomp, na de buffer) blijft lang onveranderd en veranderd daarna langzaam omhoog. Blijft meerdere graden achter op Tv2. Is nagenoeg gelijk aan Tui (en loopt even snel op). Ik kan hierbij dus concluderen dat Tc de buffervat temperatuur weergeeft, en dat Tui dat eigenlijk ook doet op de andere uitgang van buffervat.
Tv1 (retour temperatuur VVW) is netjes een stuk koeler dan Tc, oftewel warmte afgifte in VVW gaat prima. Tv1 is wel veel koeler dan Tui

Conclusie: buffervat heeft flinke menging. Dit heeft zowel invloed (Tc = koeler) op de aanvoer richting VVW, als ook op de retour richting Amber buiten (Tui , warmer). Amber moet hierdoor hoger stoken, om Tuo hoger te krijgen dan Tui. Wordt er gestuurd op de Tc zoals hij gemeten wordt op de CV pomp, dan zal hij pas heel laat moduleren, omdat Tc beperkt oploopt door de menging.
In beide gevallen gaat COP omlaag (hogere temperatuur geeft lagere COP, hogere compressor geeft lagere COP)
Tevens zal buffervat door menging beperkt als warmtevoorraad gebruikt kunnen worden, en dus zal de draaitijd van CV pomp zonder dat Amber aangaat, beperkt zijn.

Eind conclusie voorlopig: buffervat heeft negatieve invloed en met plaatsing sensoren kan ik het zien gebeuren, en beperkt verbeteren door sensor Tv2 als Tc te koppelen. Pompen kan ik niet op elkaar afstemmen, anders dan grof 3 standen, dus de echte parallel situatie zoals geschetst door @bommer kan ik niet maken.

Ik hoor graag jullie feedback en verbeteringen of dat wat ik zie en redeneer juist is.

Wat plaatjes erbij:
(volgen later)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Gov5ui4dpNRn0mivT7N89DD51c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EhUApm97Z8mLcF7AuboeRGgm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 19-06-2024 14:11 ]

• Get!em
  • Niet online
Plaatjes. Let op, de Tv1 en Tv2 sensoren zitten dus zoals schema hierboven en niet zoals in onderstaande foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35GySXstAGXyYnmVfWGboi5DHbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1NS7T4RuzK98hKMkuA5y7FU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jscsKeTBjww31Bnm30JOUVwH6E4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1jkNq5XBjZjnFgu26Vta3M61.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_Zq_foN5qVa2HaIIHJudo51Ohc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nxAlZxMInJC70KwLUeNdXCRX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WdUloExNSrfqPlc7cX_4ytPJZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3zzCO1hT4sMdF64vtGvAlp5g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lhH53_mgGmY9vuY5rE6PRmqAJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6SGfKVp2akneu0NvmSEUuqq.jpg?f=fotoalbum_large

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
@Get!em , welke tussenliggende stappen heb je genomen? Het lijkt nu alsof jij van 0 naar 300km/p uur bent gegaan en daarvan zegt, goh dit gaat erg hard.

Jij concludeert dat een buffervat per definitie minder efficient is (daar nijg ik overigens ook naar;)), maar wij hebben ook jou installatie doorgesproken en zijn het overeens dat het toch wat vreemd in elkaar zit.

PERSOONLIJK zou ik eerst de TC in of tegen het buffervat zetten en je bestaande afgaande pomp laten sturen door warmtevraag- dus je thermostaat. Ik ben heel benieuwd hoe jou waardes zich dan verhouden.

Neemt niet weg dat je flink aan het tunen bent geweest, kan ik alleen maar waarderen d:)b

• Get!em
  • Niet online
Stoker schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:31:
@Get!em , welke tussenliggende stappen heb je genomen? Het lijkt nu alsof jij van 0 naar 300km/p uur bent gegaan en daarvan zegt, goh dit gaat erg hard.

Jij concludeert dat een buffervat per definitie minder efficient is (daar nijg ik overigens ook naar;)), maar wij hebben ook jou installatie doorgesproken en zijn het overeens dat het toch wat vreemd in elkaar zit.

PERSOONLIJK zou ik eerst de TC in of tegen het buffervat zetten en je bestaande afgaande pomp laten sturen door warmtevraag- dus je thermostaat. Ik ben heel benieuwd hoe jou waardes zich dan verhouden.
Dit is precies wat is dus heb gedaan, niet meer niet minder.
2 extra sensoren, waarvan 1 dus op aanvoer buffer, die dus voor moet doorgaan als "in/tegen buffervat".
In genoemde situatie en screens, heb ik die sensor nog niet op de Tc gehangen, maar dat kan wel, dat werkt.
Thermostaat werkt nu op de pomp (door optie 11.05 aan te vinken krijg je precies die situatie namelijk)
Neemt niet weg dat je flink aan het tunen bent geweest, kan ik alleen maar waarderen d:)b
Valt dus wel mee, behalve dat ik meteen de pomp wat lager heb gezet van 2x 100% naar 2x gemiddeld.

Maar goed, verder testen kan ik beperkt, omdat de buitenlucht temperatuur en binnen temperatuur >20C komt.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 19-06-2024 15:41 ]

• bommer
Denk er om dat als je de functie buffervat aanzet, hij gaat regelen op TV1,
En op TV2, als je ook het HD contact sluit.
TC wordt alleen nog gebruikt volgens mij voor M1.01 en de maximale aanvoer temperatuur.

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:16:
Denk er om dat als je de functie buffervat aanzet, hij gaat regelen op TV1,
En op TV2, als je ook het HD contact sluit.
TC wordt alleen nog gebruikt volgens mij voor M1.01 en de maximale aanvoer temperatuur.
Interessant, want in dat geval zou hij dus nu al terugmoduleren op Tv1 = setpoint + M1.03 en dat is niet het gedrag dat ik gezien heb gisteren, zie screenshots in vorige post. Immers ik heb TV1 op de vvw retour geplakt.
Hij ging netjes bij Tc (26)= setpoint (24c) + 1.03 (2c) terug moduleren, zie foto’s.

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 19-06-2024 22:27 ]

• bommer
Get!em schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:22:
[...]

Interessant, want in dat geval zou hij dus nu al terugmoduleren op Tv1 = setpoint + M1.03 en dat is niet het gedrag dat ik gezien heb gisteren, zie screenshots in vorige post. Immers ik heb TV1 op de vvw retour geplakt.
Hij ging netjes bij Tc (26)= setpoint (24c) + 1.03 (2c) terug moduleren, zie foto’s.
Dat is zeker interessant, de handleiding heeft het hier namelijk wel over.
En het zou ook logisch zijn.
Moet ik even over denken, wat er nu gebeurt.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Een checkvraag, is zone 2 uitgeschakeld, m2.01? Even zeker weten dat hij niet 2 zones aan het sturen is.

• Get!em
  • Niet online
Stoker schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 06:29:
Een checkvraag, is zone 2 uitgeschakeld, m2.01? Even zeker weten dat hij niet 2 zones aan het sturen is.
Temperatuurzone 2 staat uit uiteraard

• Get!em
  • Niet online
Extra nog, hij staat nu niks te doen sinds test. Tc sensor (bij cv pomp, door installateur geplakt) geeft 16C aan, TV1 en TV1 21C

Die Tc sensor hangt ook niet echt goed blijkbaar. Ook maar eens naar kijken.

• Eggybert
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:31
Korte vraag.

Ik moet de Tc sensor in het buffervat plaatsen en hiervoor een dompelbuis bestellen en vraag met af welke diameter deze sensor heeft.

Ik heb hem als spare part gevonden als 10mm maar zou dit graag zeker willen weten.

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:18
Binnenkort ga ik aan de slag met voorbereiden van de plaatsing van een WP deze zomer. Het zal vrijwel zeker een Amber worden samen met een Horizontaal Itho vat voor het warme water.

Omdat het in een verbouwing traject moet passen even een vraag.

1. Kan ik eventueel de WP tijdelijk alleen gebruiken om het warme water op te warmen (Itho vat)? Aangezien de vloerverwarming en eventueel vervangende radiatoren mogelijk pas later in het traject worden aangelegd.

2. Heeft de Amber 120 ook de software updates gehad? Ik zag dat niet expliciet genoemd. Klopt dat? Of mag ik er van uit gaan dat verbeteringen/ software-updates voor alle modellen gelijk zijn?

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• Get!em
  • Niet online
pc_slopert schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:12:
Binnenkort ga ik aan de slag met voorbereiden van de plaatsing van een WP deze zomer. Het zal vrijwel zeker een Amber worden samen met een Horizontaal Itho vat voor het warme water.

1. Kan ik eventueel de WP tijdelijk alleen gebruiken om het warme water op te warmen (Itho vat)? Aangezien de vloerverwarming en eventueel vervangende radiatoren mogelijk pas later in het traject worden aangelegd.

2. Heeft de Amber 120 ook de software updates gehad? Ik zag dat niet expliciet genoemd. Klopt dat? Of mag ik er van uit gaan dat verbeteringen/ software-updates voor alle modellen gelijk zijn?
1 = ja, heeft hier tijdens verbouwing ook zo gedraaid.

2 ben ik ook benieuwd naar, en welke versie is ondertussen in de main-channel beschikbaar?

• visser.m
  • Laatst online: 15:28
Eggybert schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:24:
Korte vraag.

Ik moet de Tc sensor in het buffervat plaatsen en hiervoor een dompelbuis bestellen en vraag met af welke diameter deze sensor heeft.

Ik heb hem als spare part gevonden als 10mm maar zou dit graag zeker willen weten.
Had ik ook al eens gevraagd in dit topic, dit was toen het antwoord van Carboy:

6 cm lang incl. verbinding en 4 mm diameter.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
pc_slopert schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:12:

1: ja kan, de stand dan op tapwater zetten.
2: zie Stoker in "Itho Daalderop Amber"

Zie ook de TS voor meer info!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
visser.m schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 17:57:
[...]

Had ik ook al eens gevraagd in dit topic, dit was toen het antwoord van Carboy:

6 cm lang incl. verbinding en 4 mm diameter.
Buffervat? Heb je dat nodig?

• visser.m
  • Laatst online: 15:28
Stoker schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 06:40:
[...]

Buffervat? Heb je dat nodig?
Het ging bij mij om de TW sensor zie ik nu, voor in het tapwatervat. Een buffer heb ik niet nodig hoop ik, want ik heb hem er niet tussen gebouwd :P

Mijn TC sensor is trouwens even groot.

[ Voor 6% gewijzigd door visser.m op 21-06-2024 07:15 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ah oke! Ik heb zo geen foto om dit te controleren, maar ik dacht dat er wel verschil zat in beide sensoren?

Kan ik vanavond wel even controleren, heb ze beide thuis liggen.

[ Voor 146% gewijzigd door Stoker op 21-06-2024 08:23 ]

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Voor iedereen die de module van ons heeft en de Dallas temperatuur sensoren gebruikt: update nog even de module niet naar de laatste versie van ESPHome. Er zit een breaking change in de one wire interface waardoor de temperatuur sensoren niet meer werken zoals hoe wij ze gebruiken!

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• tonwes99
Iemand suggesties voor een SWW-vat?

Probleem is dat deze door een nauw trapgat naar de kelder moet, dus gewicht, diameter en hoogte zijn een dingetje.

Verdere wensen...
  • Liever losse isolatiemantel[ ivm. diameter en beschadiging tijdens plaatsen, extra na-isolatie mogelijk/li]
  • Duurzaam... Dit grapje wil je niet iedere 10 jaar moeten doen
  • Meer dan 200L, liever 300L. Regendouche en Tieners in huis. Zelfs met douche-WTW zit ik nog op 1m3 gas/dag, dus ik denk dat dat best wat warm water is
  • Tweede spiraal is gewenst, voor enkele antieke radiatoren op koude dagen
  • Eigen element is gewenst, handig als de WP niet op dag-1 draait en ook als de WP om de een of andere reden faalt in de komende 20 jaar, heb ik toch nog warm water
Huidige optie is een showroom-exemplaar van een 300L Nibe vat, van eur3000 voor eur1000. RVS vat 60x60x140. 100kg. Dubbel gescheiden spiralen zijn wat overdone. Helaas vaste isolatie klasse C en geen element, dus ik moet iets met een circulatie maken met een 3kW doorstroomboiler en een 80oC 220V drinkwaterpompje.

De bekende Tesy vaten zijn gunstig geprijsd, met element verkrijgbaar en beter geïsoleerd, maar helaas een tandje groter.

[ Voor 5% gewijzigd door tonwes99 op 21-06-2024 09:57 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Atlantic Mileo 300L? (RVS)

X Losse isolatie
V Duurzaam -> RVS
V 300L
X 1 spiraal
V Eigen element

Voldoet niet aan al je eisen/wensen, maar is wel een stukje slanker (diameter 565mm), en past daardoor gemakkelijker door trapgat.

• hondacb50
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:39
tonwes99 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:10:

Probleem is dat deze door een nauw trapgat naar de kelder moet, dus gewicht, diameter en hoogte zijn een dingetje.

Verdere wensen...
  • Liever losse isolatiemantel[ ivm. diameter en beschadiging tijdens plaatsen, extra na-isolatie mogelijk/li]
  • Meer dan 200L, liever 300L. Regendouche en Tieners in huis. Zelfs met douche-WTW zit ik nog op 1m3 gas/dag, dus ik denk dat dat best wat warm water is
  • Eigen element is gewenst, handig als de WP niet op dag-1 draait en ook als de WP om de een of andere reden faalt in de komende 20 jaar, heb ik toch nog warm water
Huidige optie is een showroom-exemplaar van een 300L Nibe vat, van eur3000 voor eur1000. RVS vat 60x60x140. 100kg. Dubbel gescheiden spiralen zijn wat overdone. Helaas vaste isolatie klasse C en geen element, dus ik moet iets met een circulatie maken met een 3kW doorstroomboiler en een 80oC 220V drinkwaterpompje.

De bekende Tesy vaten zijn gunstig geprijsd, met element verkrijgbaar en beter geïsoleerd, maar helaas een tandje groter.
Ik had een vergelijkbare situatie, maar dan vooral het boiler vat naar zolder krijgen en onder het dakbeschot passend te maken. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op het volgende vat uit Polen voor ruwweg 2000€ incl verzenden.

https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-4878.html?l=en

Dit omdat deze ook wat grotere spiralen heeft (1,7m2 per spiraal), wel 70cm diameter en rvs. Je moet anders vooral je situatie uitleggen aan de klantenservice daar (Engels sprekend), ze hebben meer beschikbaar dan de site aangeeft.

Succes!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-11 18:23
leejoow schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:44:
Voor iedereen die de module van ons heeft en de Dallas temperatuur sensoren gebruikt: update nog even de module niet naar de laatste versie van ESPHome. Er zit een breaking change in de one wire interface waardoor de temperatuur sensoren niet meer werken zoals hoe wij ze gebruiken!
Eenvoudig aan te passen, zie https://esphome.io/changelog/2024.6.0.html#breaking-changes
Dit geldt dus voor het OTA platform en One-wire (eerder Dallas) platform.

[ Voor 7% gewijzigd door hansvk op 21-06-2024 13:04 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

hansvk schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:02:
[...]

Eenvoudig aan te passen, zie https://esphome.io/changelog/2024.6.0.html#breaking-changes
Dit geldt dus voor het OTA platform en One-wire (eerder Dallas) platform.
Klopt, alleen er kan geen gebruik meer gemaakt worden van indexing, welke wel gebruikt wordt in de yaml. Ik kan de unieke ids van de sensoren namelijk niet in de yaml zetten (aangezien die voor iedereen anders zijn).

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• reign-in-pain
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-12 23:30
tonwes99 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:10:

Verdere wensen...

Zoiets: https://installtek.nl/pro...e-boiler-pawt-300lle2-959
RVS, net iets hoger. Maar wel maar 60kg.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Deze wordt verkocht als een hygiëne boiler, d.w.z. altijd het water in de tank op 50-60*C, en alleen bij vraag water door de spiraal laten lopen. Geen kans op legionella achtige grapjes, maar dus wel altijd je vat op een hogere temperatuur.

Indirect zou wat mij betreft de voorkeur hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Stoker op 22-06-2024 07:17 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:43
Stoker schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:21:
Atlantic Mileo 300L? (RVS)

X Losse isolatie
V Duurzaam -> RVS
V 300L
X 1 spiraal
V Eigen element

Voldoet niet aan al je eisen/wensen, maar is wel een stukje slanker (diameter 565mm), en past daardoor gemakkelijker door trapgat.
Ik heb heel veel info over SWW boilers, omdat iemand dat helemaal heeft uitgezocht.
Imho heeft OSO met de GEOdelta de beste optie.
300L met hoogwaardige isolatie en 3,1m2 spiraal oppervlakte.
Deze zijn te bestellen (voor goede prijzen) bij Masterwatt via groothandelaren.
Productcode 200505030

Pas op met 3e partij Oso boilers, zoals die van Panasonic die voert, die hebben 2 types, met en zonder de toevoeging HI. HI high efficiency. De laatste heeft een grotere spiraal maar meestal krijg je de 1,8m2 spiraal. Voor dezelfde prijs of duurder dan de OSO GeoDelta 300L met 3,1m2 spiraal.

• Andrehj
Technician- schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:47:
OSO GeoDelta 300L met 3,1m2 spiraal.
Mijn Google kan dat vat niet vinden. Heb jij ergens een link naar de specs ervan?

• tonwes99
Andrehj schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:12:
[...]

Mijn Google kan dat vat niet vinden. Heb jij ergens een link naar de specs ervan?
Zoeken op productcode... https://www.wasco.nl/artikel/6680023

Leuk vat, maar wel hoger dan de Nibe. Ik heb deze inmiddels aangeschaft

@reign-in-pain dank voor je suggestie, had idd. een aantrekkelijk vat geweest, maar ik moest helaas voor jouw reply al over de Nibe beslissen. De Nibe schijnt toch koper te zijn, is duurder dan RVS, maar beiden schijnen zonder anode te kunnen werken (itt geemaileerde vaten). Jouw van heeft er wel een...hoewel corrosiebestedingheid idem aan ANSI316 zou moeten zijn.

Nu nadenken over een bijverwarming, zowel de PAWT als de NIBE hebben die niet, en toch wel lekker als er in de komende 20jaar iets met de Amber gebeurt... ... Ofwel reciruleren over de drinkwateraansluitingen met een keukendoorstromer en een pompje, of op de tweede spiraal, op de retour vanaf de radiatoren. Als ik het helemaal gek maak zou ik daarvoor ook meteen een ventilatiewarmtepomp kunnen inzetten, kan nog een nieuw-in-doos voor eur500 krijgen...

• Impossibl3
@tonwes99 een elektrische doorstromer er achter? 11 kW weg blazen voor het geval dat. Als je de drempel temperatuur laag genoeg zet gaat die nooit aan (afhankelijk van de locatie in de leiding).

• Get!em
  • Niet online
Amber schakelde hier zojuist over naar het element, want temperatuur sensor buiten gaf halverwege sww run >20C aan. Wordt tijd voor de update.

• evertmulder
  • Nu online
Get!em schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:15:
Amber schakelde hier zojuist over naar het element, want temperatuur sensor buiten gaf halverwege sww run >20C aan. Wordt tijd voor de update.
Hoe krijgt de Amber een update? Volgens mij kan het niet via OTA maar hoe dan wel en op welke wijze worden wij geinformeerd als er een update is
Pagina: 1 ... 74 ... 132 Laatste