Toon posts:

Fornuisgroep verdelen over 2 fases, aardlekschakelaar nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:55

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik heb een 3 fase meterkast met 3x25A. Dit is omgezet van een 1 fase kast die het oorspronkelijk was. Er zaten 2 aardlekschakelaars met totaal 6 groepen in, maar dit is inmiddels uitgebreid naar 7 groepen op 2 aardlekschakelaars en daarnaast nog een fornuisgroep (2x16A met 2P+2N) en een 3-fase groep voor een laadpaal.

De situatie is nu dat de fornuisgroep op fase1 zit, de ene aardlek op fase2 en de andere aardlek op fase3. De laadpaal uiteraard op alle fases.

Op de planning staat een 1-fase warmtepomp (=1 groep erbij voor binnenunit en 1 groep voor buitenunit) en 2 pakketten zonnepanelen op dak en schuur (=2 groepen erbij).

Daarom zit ik te kijken naar het verdelen van de groepen zodanig dat de belasting goed over de fases verdeeld is. Daarom is de fornuisgroep op 1 fase misschien minder handig, want deze belast de fase1 dan potentieel volledig. Nu is het mogelijk om deze fornuisgroep ook over 2 fases te verdelen, maar ik vraag me af of er dan een aardlekschakelaar voor moet worden geplaatst? Dit is de huidige situatie:

Linksonder zie je de fornuisgroep. Er staat op ABB S201 B16 en je kunt zien onder dat deze is doorgelust op zowel de P als de N, dus op 1 fase zitten. Ik lees dat er geadviseerd wordt om een aardlek ervoor te plaatsen, maar dat dit niet hoeft. Maar of dat alleen in de situatie geldt dat de fornuisgroep op 1 fase zit of ook voor 2 fase verdeling, dat is mij niet bekend. Wat is de beste methode om dit aan te sluiten?

Look behind you! A three headed monkey!

Beste antwoord (via MrScratch op 18-03-2022 09:19)

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-01 15:34
timberleek schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:35:
[...]

Kan zo snel geen installatieinstructies vinden, maar /400V zegt in ieder geval dat het 2 verschillende fasen mogen zijn. Dus dan kan een krachtgroep ook.
Kan wel zijn dat je dan op het aansluitblok een brug terug moet plaatsen tussen de 2 nul aansluitingen.
Kun je bij de onderkant van de plaat komen?
Als je wilt werken met een brug tussen de 2*N, dan *moeten* het 2 fasen zijn, anders loopt er dus teveel stroom over de nuldraad.

Als je ook 2 keer een nuldraad hebt dan mogen het voor zover ik weet gewoon 2 fasen zijn, maar dat hoeft niet. Ze moeten enkel mechanisch gekoppeld zijn met een plastic brug op de automaten en achter dezelfde ALS hangen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW

Alle reacties

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-01 18:56
Volgens mij moet een fornuisgroep op 1 fase worden aangesloten en dus ook op 1 aardlek.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:42
Een fornuisgroep is voor gebruik van twee gekoppelde 16A groepen op één fase.
Wil je de last van de kookplaat verdelen over twee fasen, dan gebruik je hiervoor een 3-fase automaat.

In dit geval is een 3-fase B16 aardlekautomaat dan de juiste keuze. Effectief zul je dan maar twee van de drie fasen gebruiken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• RocketKoen
  • Laatst online: 08:59
Aardlekschakelaars zijn verplicht op alle groepen. tenzij de meterkast sinds 1975 niet is gewijzigd.
En achter 1 aardlekschakelaar mogen maximaal 4 groepen zitten.

Je bovenste rij automaten zit ook vol met beschadigingen.
Ik zou de hele groepenkast naar de kliko verwijzen en er een nieuwe in laten zetten door een elektricien die wel weet wat hij doet.

TheS4ndm4n#1919

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-01 19:23
Ivow85 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:56:
Een fornuisgroep is voor gebruik van twee gekoppelde 16A groepen op één fase.
Volgens mij is het niet vereist dat de beide delen op dezelfde fasen zitten, maar ze moeten wel dezelfde groep en aardlekschakelaar hebben. De groep heb je automatisch (want kookgroep), maar dat betekend dus een 3f aardlekschakelaar.

Maar tenzij je een kookplaat hebt die het expliciet niet kan, zou ik ook gewoon voor een krachtgroep gaan ipv een kookgroep.

En die kookgroep hoort sowieso achter een aardlekschakelaar. Dat dat niet gedaan is, is gewoon slecht.

Zou inderdaad die kast vervangen door een nieuwe. Kun je alles in 1 keer fatsoenlijk (laten) maken, en de aanleg niet laten geschiedden met een bijl |:(ok dat is misschien wat overdreven

edit:
Hoe is de meterkast-kast verder kwa ruimte en indeling?
je hebt nu een 2x12 module kast, maar dat is te krap voor wat je allemaal opnoemt.
Heb je plek voor 3x12? (een extra rij er boven/onder), of misschien 2x24 (2 kasten naast elkaar), of...

Voor een nieuwe kast zou ik dan uitkomen op:
- 4p hoofdschakelaar
- 3x 2p Aardlekschakelaar met 11 groepen
- de huidige 7
- 2 voor de warmtepomp
- 2 voor PV
- 1x4P aardlekschakelaar
- 1x krachtgroep voor laadpaal
- 1x krachtgroep voor fornuis
- evt weer een beltrafo

[Voor 38% gewijzigd door timberleek op 02-02-2022 22:30]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:21
Als je dit wilt veranderen moet je er gewoon een krachtgroep, ofwel 3-fasen-aansluiting van maken. Deze hoort thuis achter een 3-fasen aardlekschakelaar, inderdaad. Er zijn ook 3P+N alamats (dus aardlek en installatieautomaat in één), al zijn die niet goedkoop (ca €100).

Van die 3 fasen gebruikt je kookplaat er dan gewoon maar 2. Ook aan de kant van de kookplaat moet de aansluiting dan anders. Je hebt het aansluitschema van je kookplaat dus nodig. En je moet echt weten wat je doet, je werkt met draden waar tussen fases 400V op staat.

Edit: zoals hierboven net een minuut sneller in wist te tikken dan ik dus +/-.

[Voor 6% gewijzigd door Wilke op 02-02-2022 22:18]

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
RocketKoen schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:10:
Aardlekschakelaars zijn verplicht op alle groepen. tenzij de meterkast sinds 1975 niet is gewijzigd.
En achter 1 aardlekschakelaar mogen maximaal 4 groepen zitten.

Je bovenste rij automaten zit ook vol met beschadigingen.
Ik zou de hele groepenkast naar de kliko verwijzen en er een nieuwe in laten zetten door een elektricien die wel weet wat hij doet.
Het is een huis uit 2005, dus daar zou deze meterkast aan moeten voldoen. Dat is toentertijd door de aannemer in serie in alle huizen in de wijk neergezet. De fornuisgroep is in 2019 erin gezet tegelijkertijd met de 40A 3-fase hoofdschakeling in het midden. De electricien was een zeer ervaren man van een gerenommeerd lokaal bedrijf, dus ik vind het moeilijk om te geloven dat het een prutser was.

Die beschadigingen, bedoel je dan die zwarte gaten aan de onderkant? Op zich is de meterkast nog niet zo oud, dus om alles maar weg te gooien lijkt me wel heftig. Ik dacht aan het bijplaatsen van een zijkast om zo de uitbreidingen ruimte te geven.

• Stormcagy
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-01 18:57
Waarschijnlijk is het een rommeltje geworden, door alle veranderingen die de meterkast heeft ondergaan sinds 2005. Het is niet echt netjes te noemen hoe het er nu uit ziet.

- Scheve automaten
- bloot liggende kabels,
- kabels op elkaar gepropt.

ik zou door een elektricien alles opnieuw laten aanleggen, daarbij kan je je automaten natuurlijk wel hergebruiken.

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
timberleek schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:14:
[...]

Volgens mij is het niet vereist dat de beide delen op dezelfde fasen zitten, maar ze moeten wel dezelfde groep en aardlekschakelaar hebben. De groep heb je automatisch (want kookgroep), maar dat betekent dus een 3f aardlekschakelaar.
Oke, dat snap ik. Een 3-fase aardlekschakelaar ervoor en dan gewoon de gewenste fases 1+2 of 1+3 of 2+3 aansluiten op de fornuisgroep.
Maar tenzij je een kookplaat hebt die het expliciet niet kan, zou ik ook gewoon voor een krachtgroep gaan ipv een kookgroep.
Wat zou het voordeel zijn van een krachtgroep tov een fornuisgroep? Ik heb geen idee of de kookplaat dat aankan. Dan moet ik ook de bedrading in de perilex gaan omzetten waarschijnlijk en als dat geen duidelijk voordeel heeft, dan laat ik dat liever zo.
edit:
Hoe is de meterkast-kast verder kwa ruimte en indeling?
je hebt nu een 2x12 module kast, maar dat is te krap voor wat je allemaal opnoemt.
Heb je plek voor 3x12? (een extra rij er boven/onder), of misschien 2x24 (2 kasten naast elkaar), of...

Voor een nieuwe kast zou ik dan uitkomen op:
- 4p hoofdschakelaar
- 3x 2p Aardlekschakelaar met 11 groepen
- de huidige 7
- 2 voor de warmtepomp
- 2 voor PV
- 1x4P aardlekschakelaar
- 1x krachtgroep voor laadpaal
- 1x krachtgroep voor fornuis
- evt weer een beltrafo
Ik heb inderdaad niet genoeg ruimte nu. Ik dacht aan een extra zijkastje, maar dan van ABB zodat het er strak tegenaan kan en ik de automaten kan herordenen. En het kastje voor de laadpaal wat naar onderen verplaatsen, zodat dat ABB kastje naast de bovenste rij kan.

Dit is het hele plaatje van mijn meterkast.

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Stormcagy schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:22:
Waarschijnlijk is het een rommeltje geworden, door alle veranderingen die de meterkast heeft ondergaan sinds 2005. Het is niet echt netjes te noemen hoe het er nu uit ziet.

- Scheve automaten
- bloot liggende kabels,
- kabels op elkaar gepropt.

ik zou door een elektricien alles opnieuw laten aanleggen, daarbij kan je je automaten natuurlijk wel hergebruiken.
Dat denk ik ook. Onderin de meterkast zitten verdeelblokjes en de bedrading zou idealiter daarlangs moeten lopen, maar ze hebben de shortcut genomen van kabel samenknijpen en dan in de aansluitingen van de aardlekschakelaar of automaat te stoppen.

Ik zou inderdaad graag de boel opnieuw inrichten. En ergens denk ik erover om het zelf te doen. Ik doe alle electra na de meterkast ook al zelf en met adviezen en tips van een vriend met kennis moet het te doen zijn, lijkt me. Voordeel is dat ik degene bent die het meest geeft om een goed georganiseerde meterkast en niet 3 electriciens die allemaal snelsnelsnel op de spaghetti van de voorganger moeten voortbouwen.

• timberleek
MrScratch schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:45:
Wat zou het voordeel zijn van een krachtgroep tov een fornuisgroep? Ik heb geen idee of de kookplaat dat aankan. Dan moet ik ook de bedrading in de perilex gaan omzetten waarschijnlijk en als dat geen duidelijk voordeel heeft, dan laat ik dat liever zo.
Een krachtgroep is eigenlijk de propere manier voor een dergelijke aansluiting. De kookgroep is een nederlandse polderoplossing omdat we veel enkelfase aansluitingen hebben met lage aansluitwaarde.

De draden die er liggen voor de perilex zijn bruikbaar voor zowel de kookgroep als krachtgroep. In het ergste geval moet je even een draad omkleuren (een vaker voorkomende handeling).
Nu heb je 2x fase, 3x nul en 1 keer aarde. Dan heb je 3x fase, 1x nul en 1 keer aarde.

Het snoer dat de kookplaat in gaat zul je waarschijnlijk even anders moeten vastschroeven, maar daarvoor zou je op de installatieinstructie van de kookplaat moeten kijken. Heb je een typenummer?
Ik heb inderdaad niet genoeg ruimte nu. Ik dacht aan een extra zijkastje, maar dan van ABB zodat het er strak tegenaan kan en ik de automaten kan herordenen. En het kastje voor de laadpaal wat naar onderen verplaatsen, zodat dat ABB kastje naast de bovenste rij kan.

Dit is het hele plaatje van mijn meterkast.

[Afbeelding]
Ik zou zelf de hele kast vervangen, of er een uitbereidingskast naast plaatsen.
Het eerste is ca 800 euro materiaal (voorbedrade kast), is het in 1 keer klaar, strak en netjes
Het laatste is goedkoper, maar meer werk. Afhankelijk van of je het zelf doet of laat doen kan het prijstechnisch dichter bij elkaar komen.

Maar in beide gevallen zou ik dat smalle kastje voor de laadpaal laten vervallen en die automaat dan in de "normale" kast inlijven

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
timberleek schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:59:
[...]

Een krachtgroep is eigenlijk de propere manier voor een dergelijke aansluiting. De kookgroep is een nederlandse polderoplossing omdat we veel enkelfase aansluitingen hebben met lage aansluitwaarde.

De draden die er liggen voor de perilex zijn bruikbaar voor zowel de kookgroep als krachtgroep. In het ergste geval moet je even een draad omkleuren (een vaker voorkomende handeling).
Nu heb je 2x fase, 3x nul en 1 keer aarde. Dan heb je 3x fase, 1x nul en 1 keer aarde.
Ik heb de draden ook getrokken volgens de 3-fase aansluiting kleuren, dus dat zou inderdaad wel goed moeten zitten.
Het snoer dat de kookplaat in gaat zul je waarschijnlijk even anders moeten vastschroeven, maar daarvoor zou je op de installatieinstructie van de kookplaat moeten kijken. Heb je een typenummer?
AEG IKB84431FB Ik zie dit staan: Voltage (V): 220-240/400V2N

Is daar iets uit te halen? Ik zou zeggen dat een fornuisgroep 220-240V is en een 3-fase aansluiting 400V, dus de kookplaat kan op beide manieren aangesloten worden?
Ik zou zelf de hele kast vervangen, of er een uitbereidingskast naast plaatsen.
Het eerste is ca 800 euro materiaal (voorbedrade kast), is het in 1 keer klaar, strak en netjes
Het laatste is goedkoper, maar meer werk. Afhankelijk van of je het zelf doet of laat doen kan het prijstechnisch dichter bij elkaar komen.

Maar in beide gevallen zou ik dat smalle kastje voor de laadpaal laten vervallen en die automaat dan in de "normale" kast inlijven
Dank voor bovenstaande overwegingen, ik ga er eens goed over nadenken.
Is het mogelijk om de automaten te hergebruiken? In de huidige kast is alles ABB, maar de laadpaalautomaat is van SEP. Dat is een 3-fase automaat met ingebouwde aardlek, dus die is best prijzig en nauwelijks 2 jaar oud. Die zou ik toch graag willen hergebruiken.

• timberleek
MrScratch schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:18:
[...]

Ik heb de draden ook getrokken volgens de 3-fase aansluiting kleuren, dus dat zou inderdaad wel goed moeten zitten.
Dan is dat geen enkel probleem
AEG IKB84431FB Ik zie dit staan: Voltage (V): 220-240/400V2N

Is daar iets uit te halen? Ik zou zeggen dat een fornuisgroep 220-240V is en een 3-fase aansluiting 400V, dus de kookplaat kan op beide manieren aangesloten worden?
Kan zo snel geen installatieinstructies vinden, maar /400V zegt in ieder geval dat het 2 verschillende fasen mogen zijn. Dus dan kan een krachtgroep ook.
Kan wel zijn dat je dan op het aansluitblok een brug terug moet plaatsen tussen de 2 nul aansluitingen.
Dank voor bovenstaande overwegingen, ik ga er eens goed over nadenken.
Is het mogelijk om de automaten te hergebruiken? In de huidige kast is alles ABB, maar de laadpaalautomaat is van SEP. Dat is een 3-fase automaat met ingebouwde aardlek, dus die is best prijzig en nauwelijks 2 jaar oud. Die zou ik toch graag willen hergebruiken.
Ja dat kan wel. Die SEP kan alleen niet op het busboard systeem, maar ik weet überhaupt niet of daar 3F automaten op kunnen. Dus die moet gewoon (net als nu) met draden aangesloten worden

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Ik heb onder de plaat gekeken. Dit is hoe het is aangesloten en wat het schema van de kookplaat zegt.

Dus het lijkt op de manier zoals in het linker plaatje te zijn aangesloten. Maar helemaal begrijpen doe ik het nog niet. Ik ga ook maar even kijken hoe de perilex stekker en stopcontact zijn aangesloten

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Aan de kookplaat kant lijkt dat op het rechter plaatje. Maar de 2 aders zijn via je kookgroep verbonden, dus effectief is het het linker plaatje.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• HarmoniousVibe
MrScratch schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:32:
[...]

Ik heb onder de plaat gekeken. Dit is hoe het is aangesloten en wat het schema van de kookplaat zegt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dus het lijkt op de manier zoals in het linker plaatje te zijn aangesloten. Maar helemaal begrijpen doe ik het nog niet. Ik ga ook maar even kijken hoe de perilex stekker en stopcontact zijn aangesloten
Het moeten al 2 verschillende fasen zijn. Als dat namelijk niet zo is dan loopt er namelijk teveel stroom door de N. Test even of er in de meterkast tussen de 2 fasen van beide groepen wel 400V loopt! Anders kan het een gevaarlijke situatie zijn volgens mij.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• HarmoniousVibe
[...]

Als je wilt werken met een brug tussen de 2*N, dan *moeten* het 2 fasen zijn, anders loopt er dus teveel stroom over de nuldraad.

Als je ook 2 keer een nuldraad hebt dan mogen het voor zover ik weet gewoon 2 fasen zijn, maar dat hoeft niet. Ze moeten enkel mechanisch gekoppeld zijn met een plastic brug op de automaten en achter dezelfde ALS hangen.

• jobr
  • Laatst online: 29-01 18:56
Ronald schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:04:
Aan de kookplaat kant lijkt dat op het rechter plaatje. Maar de 2 aders zijn via je kookgroep verbonden, dus effectief is het het linker plaatje.
Bedoel je niet net andersom ?
Als bruin en zwart in de kookgroep beide fases zijn en dus verbonden krijg je toch het rechterplaatje

[Voor 15% gewijzigd door jobr op 09-02-2022 18:38]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
@jobr ja, ik had dat verwisseld, maar zoals hierboven ook staat moeten er eigenlijk ook fysiek 2 nullen zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Oke, ook even de stekker opengemaakt en foto van het stopcontact. De keukenmonteur of electricien (weet niet meer precies wie het nou heeft gedaan) heeft op het stopcontact nul en fase gezet, dus dat is links nul en fase van de ene groep en nul en fase van de andere groep rechts.

In de stekker is alleen nul linksboven en zwart linksonder en bruin rechtsonder gekoppeld. Maar bruin en zwart zijn voor de automaten in de meterkast doorgelust, dus dat is eigenlijk dezelfde fasedraad, alleen lopen ze door hun eigen automaat heen. Ook de nul is doorgelust in de meterkast voor de automaat, dus dat is natuurlijk ook dezelfde.

Mijn conclusie is dat omdat het op deze manier gekoppeld zit, als ik in de meterkast een 3fase aardlekautomaat plaats, dan kan ik die op de normale manier aansluiten en komt L1 linksonder, L2 rechtsboven en L3 rechtsonder uit. Bij de huidige manier waarop de stekker zit gemonteerd, zou dat betekenen dat L1 en L3 als 2 fases gebruikt gaan worden.

Klopt het dat ik gewoon kan kiezen welke 2 fases is pak? Dus L1 en L2 of juist L1 en L3 of toch L2 en L3, afhankelijk van wat in het totaalplaatje het beste uitkomt? Alle fases zijn toch 120graden van elkaar verschoven, toch?

• timberleek
Dan was de installatie sowieso al verkeerd aangesloten.
Je gebruikt nu maar 1 van de 2 nuldraden. Die krijgt dus alle stroom over zich heen (tot 32A) waar dat helemaal niet de bedoeling is.
Strikt genomen mag deze kookplaat helemaal niet op een enkelfase kookgroep.

Netjes vervangen door een krachtgroep, dan klopt het allemaal weer.
Welke fasen je kiest voor de kookplaat maakt inderdaad niet uit. Alleen (strikt genomen) moet je de 2e blauwe draad (waar je nu dus een fase op gaat aansluiten) vervangen of omkleuren naar bruin, zwart of grijs.

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
timberleek schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:59:
Dan was de installatie sowieso al verkeerd aangesloten.
Je gebruikt nu maar 1 van de 2 nuldraden. Die krijgt dus alle stroom over zich heen (tot 32A) waar dat helemaal niet de bedoeling is.
Strikt genomen mag deze kookplaat helemaal niet op een enkelfase kookgroep.
Redelijk ontluisterend zo allemaal. Toch snap ik het niet helemaal. Het rechterplaatje is toch de situatie in een enkelfase situatie? Hoe werkt dat dan in combinatie met de fornuisgroep die in de meterkast zit?
Netjes vervangen door een krachtgroep, dan klopt het allemaal weer.
Welke fasen je kiest voor de kookplaat maakt inderdaad niet uit. Alleen (strikt genomen) moet je de 2e blauwe draad (waar je nu dus een fase op gaat aansluiten) vervangen of omkleuren naar bruin, zwart of grijs.
Ja, ga ik doen. Ik ben er uit wat ik ga doen, denk ik. Ik plaats een 2e ABB groepenkast van dezelfde breedte en hoogte (2 rijen van 12 slots) links ernaast en zet de openingen open tussen beide open. De fornuisgroep gaat eruit en wordt vervangen door een 3-phase aardlekautomaat.

Erbij komt dan nog:
- 1 2polig aardlekschakelaar voor maximaal 4 enkelfase groepen.
- 1 groep voor Warmtepomp Buitenunit
- 1 groep voor Warmtepomp Binnenunit
- 1 groep voor zonnepanelen schuur
- 1 4polig aardlekautomaat voor zonnepanelen dak.

Best wel vol zo allemaal:
- 10 groepen
- 3fase groep Laadpaal
- 3fase groep Kookplaat
- 3fase groep zonnepanelen

Hopelijk gaat dat passen op 3x25A.

• timberleek
MrScratch schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:29:
[...]

Redelijk ontluisterend zo allemaal. Toch snap ik het niet helemaal. Het rechterplaatje is toch de situatie in een enkelfase situatie? Hoe werkt dat dan in combinatie met de fornuisgroep die in de meterkast zit?
De rechter situatie is voor een enkele groep (en dus ook een enkele fase). Daar zou je normaliter een 1x32A groep voor aanleggen. Echter is dat in Nederland hoogst ongebruikelijk omdat we zelden tot nooit zulke zware huisaansluitingen hebben (dat is namelijk schreeuwend duur hier).

De "kookgroep" is een Nederlandse oplossing om toch zo'n "zware" kookplaat aan te kunnen sluiten op een 1 fase aansluiting.

De situatie die jij hebt is een (foute) mengelmoes tussen de 2 situaties. De fabrikant van deze kookplaat heeft geen voorzieningen gemaakt voor de kookgroep situatie.

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
timberleek schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:36:
[...]

De rechter situatie is voor een enkele groep (en dus ook een enkele fase). Daar zou je normaliter een 1x32A groep voor aanleggen. Echter is dat in Nederland hoogst ongebruikelijk omdat we zelden tot nooit zulke zware huisaansluitingen hebben (dat is namelijk schreeuwend duur hier).

De "kookgroep" is een Nederlandse oplossing om toch zo'n "zware" kookplaat aan te kunnen sluiten op een 1 fase aansluiting.

De situatie die jij hebt is een (foute) mengelmoes tussen de 2 situaties. De fabrikant van deze kookplaat heeft geen voorzieningen gemaakt voor de kookgroep situatie.
Ik vind het echt ongelofelijk dat dit zo maar gedaan wordt door bedrijven. Er zit al geen aparte aardlek voor en bovendien ook nog eens foutief op een niet toegestane manier aangesloten.

Voor wat betreft een 4polige aardlekautomaat, ik zie enorme prijsverschillen. Mijn laadpaal is een SEP variant voorgezet, die is ruim 50 euro goedkoper dan dezelfde van ABB. Ik koop liever een ABB omdat de rest van mijn groepen daar ook van is, maar dat scheelt echt giga veel geld, zeg.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
ABB is premium merk, zou lekker bij ABB blijven

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Leek me misschien handig voor het topic om te zien hoe het nu geworden is uiteindelijk.

Ik heb gekozen om een 2e meterkast te kopen en deze ernaast te zetten. Verder heb ik de fornuisgroep vervangen door een 3-fase aardlekautomaat en 1 aardlek erbij met 1 groep en een 4e groep op de reeds aanwezige aardlek.

Inmiddels is de warmtepomp ook geinstalleerd en zitten deze op de nieuwe groep op de 3e aardlek (links) en de nieuwe groep op de reeds aanwezige aardlek.

In juni komen de zonnepanelen en dan heb ik genoeg ruimte voor de 3-fase groep (12 panelen) en 1-fase groep (6 panelen). Leiding ligt al tot in de meterkast, dus dat moet een eitje zijn tegen die tijd.

Ik had trouwens een ABB 3-fase aardlekautomaat besteld, maar de levertijd was zo lang, dat de winkel voorstelde om naar een ander merk te gaan, wat ik met enige tegenzin dan toch maar heb gedaan.

[Voor 6% gewijzigd door MrScratch op 15-03-2022 15:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• septillion
  • Nu online

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
MrScratch schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:14:
In juni komen de zonnepanelen en dan heb ik genoeg ruimte voor de 3-fase groep (12 panelen) en 1-fase groep (6 panelen). Leiding ligt al tot in de meterkast, dus dat moet een eitje zijn tegen die tijd.
Nouww... Door je 3-fase PV + 1-fase PV opstelling is het misschien wat complexer... Je zou dan voor een 3x6A en een 1x10A kunnen gaan en dan zit je voor één fase ook al aan (de "standaard" 1A over) de max 40A voor je kast. Wil je zwaardere PV groepen zal je wat moeten aanpassen.
Ik had trouwens een ABB 3-fase aardlekautomaat besteld, maar de levertijd was zo lang, dat de winkel voorstelde om naar een ander merk te gaan, wat ik met enige tegenzin dan toch maar heb gedaan.
Dan was ik voor Eaton of Hager gegaan. Of een andere webshop...

En waarom niet wat eerlijker verdelen over de fases? Nu heeft één fase maar een enkele groep (afgezien van de 3-fase groepen) terwijl de andere twee er vier hebben. Zou kunnen dat het qua belasting logisch is maar ziet er op het eerste gezicht niet logisch uit.

[Voor 11% gewijzigd door septillion op 15-03-2022 17:07]

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
septillion schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:05:
[...]

Nouww... Door je 3-fase PV + 1-fase PV opstelling is het misschien wat complexer... Je zou dan voor een 3x6A en een 1x10A kunnen gaan en dan zit je voor één fase ook al aan (de "standaard" 1A over) de max 40A voor je kast. Wil je zwaardere PV groepen zal je wat moeten aanpassen.
Oke, ik hoop dat mijn zonnepanelen installateur me daarover kan adviseren tegen die tijd.
Dan was ik voor Eaton of Hager gegaan. Of een andere webshop...
Tsja, dat is dan een leermomentje. Ik weet niet goed de kwaliteitverschillen.
En waarom niet wat eerlijker verdelen over de fases? Nu heeft één fase maar een enkele groep (afgezien van de 3-fase groepen) terwijl de andere twee er vier hebben. Zou kunnen dat het qua belasting logisch is maar ziet er op het eerste gezicht niet logisch uit.
Daar moet ik inderdaad nog naar kijken. Nu is het wel zo dat de kookplaat maar 2 fases gebruikt, dus die wilde ik sowieso op L1 zetten, dan is dat de 2e verbruiker die op L1 zit. Maar misschien inderdaad handig om een andere groep ook naar die fase om te zetten. Daar moet ik nog goed naar kijken dan, want dan heb ik een nieuwe automaat nodig en waarschijnlijk zijn de draden niet langgenoeg meer om die naar de linkerkant te verschuiven.

• septillion
  • Nu online

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
MrScratch schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:27:
[...]

Oke, ik hoop dat mijn zonnepanelen installateur me daarover kan adviseren tegen die tijd.
[...]
Daar moet ik inderdaad nog naar kijken. Nu is het wel zo dat de kookplaat maar 2 fases gebruikt, dus die wilde ik sowieso op L1 zetten, dan is dat de 2e verbruiker die op L1 zit. Maar misschien inderdaad handig om een andere groep ook naar die fase om te zetten. Daar moet ik nog goed naar kijken dan, want dan heb ik een nieuwe automaat nodig en waarschijnlijk zijn de draden niet langgenoeg meer om die naar de linkerkant te verschuiven.
Ah, ja, zie nu pas dat je rechter kast busboard is en links niet. Dat maakt het wel iets ingewikkelder ja.

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
septillion schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:05:
Poeh, heb dat document doorgelezen, maar dat is ingewikkelde materie. Daar snap ik nog bar weinig van. Installatie komt in juni, maar ik moet me hier maar eens heel goed in gaan inlezen.

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
MrScratch schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:04:
[...]

Poeh, heb dat document doorgelezen, maar dat is ingewikkelde materie. Daar snap ik nog bar weinig van. Installatie komt in juni, maar ik moet me hier maar eens heel goed in gaan inlezen.
Inmiddels document vaker doorgelezen en ik denk dat ik er nu meer van snap. Ik heb maar even een apart topic hierover aangemaakt om de voors en tegens te bespreken.

Voorkomen overbelasting meterkast bij plaatsen Zonnepanelen

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee