Voorkomen overbelasting meterkast bij plaatsen Zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:10

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik ben voornemens 18 panelen te plaatsen op mijn woning, waarvan 12 op een 3-fase max 6.5A omvormer en 6 panelen op een 1-fase max 10A omvormer. Ik heb net mijn meterkast uitgebreid (zie dit topic ) en dacht dat dit toch vrij makkelijk zou moeten kunnen.

Door gebruiker @Septillion werd ik er op gewezen dat zonnepanelen plaatsen theoretisch zou kunnen leiden tot overbelasting van de bedrading en aardlekschakelaren (details in dit document van ABB). Dit omdat een aardlekschakelaar vaak op 40A is genormeerd, maar er maximaal 4x 16A automaten aangesloten mogen zijn. Die zouden dan theoretisch meer dan 40A kunnen vragen, maar dit gebeurt normaliter nooit omdat vanuit het net de aansluiting op 40A is gemaximeerd en daarvoor dit voorkomen wordt. Als je echter zonnepanelen plaatst, bijvoorbeeld achter een 16A groep, dan kan er tot 40+16 =56A door de aardlekschakelaar lopen, namelijk 40A uit het net en 16A uit de zonnepanelen.

Hiervoor moet je diverse aanpassingen doen, zoals verzwaren van de bedrading en/of aardlekschakelaars vervangen door aardlekautomaten. Een dure operatie.

Nu heb ik 3x25A als aansluiting, dus hierbij is de situatie net weer iets anders. Ik heb om dit uit te zoeken per fase een schema gemaakt en hierop de maximale Amperages beschreven die zouden kunnen gaan lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koQK-3Z5KkuDHzZl9FvXk4vQY1U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ezAWtXaI9CCz0K614fQBCTpL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyNhU1ZAWSOw29QxJ5QQDPO4ZdY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OWZqYetfPcl6tnr8cxenA2nu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOfmtLjsDSeXP4pMw5SCPFPZJiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uqKxswCj5YGFxs02E27xW3WS.png?f=fotoalbum_large

Mijn conclusie is dat door gebruikmaken van 10A gezekerde groepen voor de zonnepanelen in combinatie met de maximaal 25A die per fase uit het net wordt geleverd, er nooit een overbelasting zou moeten kunnen optreden. Hierbij de aanname dat de aardlekautomaten nooit meer doorlaten dan hun afgezekerde waarde.

Klopt mijn gedachtegang hierover of begrijp ik de problematiek misschien niet helemaal?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07 10:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het verhaal klopt vrij aardig, maar hier zit wat scheef:
MrScratch schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:13:
maar dit gebeurt normaliter nooit omdat vanuit het net de aansluiting op 40A is gemaximeerd en daarvoor dit voorkomen wordt. Als je echter zonnepanelen plaatst, bijvoorbeeld achter een 16A groep, dan kan er tot 40+16 =56A door de aardlekschakelaar lopen, namelijk 40A uit het net en 16A uit de zonnepanelen.
Met een 3x25A aansluiting is netinvoeding beperkt tot 25A, niet 40A :)

Met 6.5+10A PV erbij kan er op 1 fase dus 25+6.5+10=41.5 A lopen (of, gerekend met de zekeringwaarden, 45A), dat is wel meer dan 40, dus de gedachte blijft kloppen.

Apart dat warmtepomp+hulpelement op dezelfde fase zitten. Hebben die geen gelijktijdigheid?

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 24-03-2022 15:45 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Blijkbaar is het nog steeds onduidelijk voor iedereen. Even in Jip en janneke:

Je hebt een blok waar 3x40 doorheen mag. Je hebt een hoofdaansluiting van 3x25A. Het blok kan nooit overbelast worden. Het wordt een ander verhaal als je dit blok gaat voeden met zonnepanelen. Dan kom je op 40A-16A= 15A en dat per fase. Dus mag je in deze situatie probleemloos een 3x16A groep gebruiken voor je PV.

Het gaat om het totaal van invoeding.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Proton_ schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:44:
Het verhaal klopt vrij aardig, maar hier zit wat scheef:

[...]

Met een 3x25A aansluiting is netinvoeding beperkt tot 25A, niet 40A :)

Met 6.5+10A PV erbij kan er op 1 fase dus 25+6.5+10=41.5 A lopen (of, gerekend met de zekeringwaarden, 45A), dat is wel meer dan 40, dus de gedachte blijft kloppen.
Maar omdat die 10A op de enige aardlekschakelaar zit, zal die 10A of naar de andere groepen gaan achter deze aardlek of (als er helemaal geen verbruik is) terug de installatie ingaan. Maar daar is alles met aardlekautomaten uitgerust, dus die kunnen toch nooit meer dan 16A krijgen?
Apart dat warmtepomp+hulpelement op dezelfde fase zitten. Hebben die geen gelijktijdigheid?
Ik heb dat hulpelement nu op fase2 zitten, maar dacht erover het iets anders te verdelen.Dat hulpelement wordt alleen gebruikt voor de Legionellarun, volgens mij. En ik dacht dat de warmtepomp dan uit staat, dus vandaar. Misschien moet ik dat heroverwegen en een andere verbruiker kiezen op fase2 of fase3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
ds23man schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:56:
Blijkbaar is het nog steeds onduidelijk voor iedereen. Even in Jip en janneke:

Je hebt een blok waar 3x40 doorheen mag. Je hebt een hoofdaansluiting van 3x25A. Het blok kan nooit overbelast worden. Het wordt een ander verhaal als je dit blok gaat voeden met zonnepanelen. Dan kom je op 40A-16A= 15A en dat per fase. Dus mag je in deze situatie probleemloos een 3x16A groep gebruiken voor je PV.

Het gaat om het totaal van invoeding.
Wat bedoel je met "blok"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Je groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@MrScratch inderdaad, als je het zo aansluit als op je plaatjes wordt er niets overbelast.

@ds23man 40-16=15 :?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Kleine afronding naar boven mag. Bij een 3x40 kast met een 3x25A aansluiting mag je gewoon een 3x16A PV groep toepassen. Het wordt een ander verhaal met een 3x35 aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

ds23man schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:33:
Kleine afronding naar boven mag. Bij een 3x40 kast met een 3x25A aansluiting mag je gewoon een 3x16A PV groep toepassen. Het wordt een ander verhaal met een 3x35 aansluiting.
lol, van wie mag dat?

25+16 is op mijn rekenmachine toch echt 41A. Dus meer dan 40A. Ik vraag me af hoe je dat afronden doet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dre schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:58:
[...]

lol, van wie mag dat?

25+16 is op mijn rekenmachine toch echt 41A. Dus meer dan 40A. Ik vraag me af hoe je dat afronden dat doet....
Zegt de man die het normaal vindt dat je langdurig 5,5Kw over een lange 2,5mm kabel mag trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:23
ds23man schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:56:
Dan kom je op 40A-16A= 15A en dat per fase.
40A - 16A = 24A.

Je bedoelt: met net en invoeding kom je op 25A+16A = 41A. Dit is maar marginaal meer dan 40A en ik zou er niet wakker van liggen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:26
In je tekening zijn geen problemen.

Immers op fase 1 zit er uberhaupt maar twee groepen achter de aardlek, dus max 32A. De 1f omvormer levert ook niet over de ALS heen, dus tel je er ook niet bij op. Op fase 2 heb je max 32A over de ALS heen en op fase 3 ook.

Dan heb je ook zoiets als gelijktijdigheid. Gezien je twee omvormers neemt zal het wel niet dezelfde richting op staan?

Overigens, 12 panelen op een 3f omvormer, is dat niet krap met evt schaduw enzo? Kan niet alles op 1 omvormer?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 15:45
Ik heb me van dit hele verhaal niets aangetrokken....

Mijn huis draaide al jaren op dezelfde verdeling in de MK op een 1 fase 35A hoofdzekering.
Deze is er nog nooit uitgeklapt!

Conclusie gelijktijdigheid en een goede verdeling van je apparatuur over je aardlekschakelaars zorgt
er voor dat er nooit meer dan 40A over je aardlekschakelaar gaat lopen.

Zet in je schema eens de echte vermogens van de apparatuur, mijn wp droger doet namelijk maar 1kw

Ik zou voor de 2e omvormer ook een aardlekautomaat gebruiken en deze vrij plaatsen, zonnepanelen automaten worden vrij warm door de langdurige hogere belasting.
Deze wil je het liefste niet in het midden van een aantal automaten hebben zitten.

Bij twijfel kan je altijd een 40A automaat plaatsen voor je aardlekschakelaars.

Kunnen die 6 panelen niet op de 2e string van je 3 fase omvormer? Dit kan veel gunstiger zijn voor je opbrengst. Ik heb een vergelijkbare opstelling. 12 panelen ZO op string 1 en op string 2 6 panelen NW.
Het is wel een 1 fase omvormer.

[ Voor 4% gewijzigd door DeHollander op 25-03-2022 11:19 . Reden: aanpassing ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Ophidian schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 23:06:
Dan heb je ook zoiets als gelijktijdigheid. Gezien je twee omvormers neemt zal het wel niet dezelfde richting op staan?
Ze komen allebei in dezelfde richting, namelijk op zuid. De reden voor 2 omvormers is dat de installaties erg ver uit elkaar liggen. 12 panelen a 370Wp komen op mijn voordak. 6 panelen komen op de schuur die achter in de achtertuin staat. Dus er zitten 3 verdiepingen en 20 meter hemelsbreed tussen. Dus het kan niet op 1 omvormer helaas.
Overigens, 12 panelen op een 3f omvormer, is dat niet krap met evt schaduw enzo? Kan niet alles op 1 omvormer?
12*370Wp = 4440Wp en dit komt op een Solar Edge 4K-3-Fase omvormer. Leek me op zich wel oke, qua verhouding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Van 41A zou ik zelf ook niet wakker liggen.

Zou alleen zelf de PV een eigen aardlek geven. Maar dan zou je daarmee wel juist het problem hebben van 25+10+10=45A afzekering.

Had de WP ook over de fases verdeelt. Of wat zijn de vermogens van je WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@MrScratch met 60V optimizers gaat het niet werken, met 80V optimizers kan je ook niet veel schaduw hebben (minimaal aantal = 14). Vraag maar na in een van de SE topics :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Proton_ schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:23:
@MrScratch met 60V optimizers gaat het niet werken, met 80V optimizers kan je ook niet veel schaduw hebben (minimaal aantal = 14). Vraag maar na in een van de SE topics :)
idd zijn genoeg problemen mee |:(

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@DeHollander Jij maakt denkfouten ;)

Eerste, voor de hoofdzekering maakt het hele invoeren van PV niet uit. Sterker nog, als je van je eigen PV gebruik maakt zal deze zelfs minder stroom zien.

Tweede, je aardlekschakelaars beveiligen NIET tegen overstroom. Dus je ziet niet dat je ze overbelast. Dat is nu net het probleem.

Derde, het gaat om beveiliging. Hierbij mag je er dus simpelweg niet vanuit gaan dat je ten aller tijde de verbruikers netjes verdeelt hebt. Als dit altijd eht geval zou zijn, waarom heb je dan überhaupt een meterkast... Hele idee is nu juist dat de meterkast beveiligd tegen de onvoorziene situaties. De laatste keer dat ik er een 16A uit heb getrokken door overbelasting zou ik mij ook niet meer kunnen heugen. Toch blij dat ze er zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 25-03-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
DeHollander schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:14:
Ik heb me van dit hele verhaal niets aangetrokken....

Mijn huis draaide al jaren op dezelfde verdeling in de MK op een 1 fase 35A hoofdzekering.
Deze is er nog nooit uitgeklapt!
Maar is dat niet juist het probleem, door de interne voeding via de panelen kan je aardlek overbelast raken zonder dat de hoofdzekering eruit klapt door de 35A + 16A = 51A die theoretisch over je aardlek kan gaan lopen?
Conclusie gelijktijdigheid en een goede verdeling van je apparatuur over je aardlekschakelaars zorgt
er voor dat er nooit meer dan 40A over je aardlekschakelaar gaat lopen.

Zet in je schema eens de echte vermogens van de apparatuur, mijn wp droger doet namelijk maar 1kw
Dat is inderdaad zo. Ik zal even de max vermogens van mijn apparatuur moeten opzoeken en in het schema erbij zetten.
Ik zou voor de 2e omvormer ook een aardlekautomaat gebruiken en deze vrij plaatsen, zonnepanelen automaten worden vrij warm door de langdurige hogere belasting.
Deze wil je het liefste niet in het midden van een aantal automaten hebben zitten.

Bij twijfel kan je altijd een 40A automaat plaatsen voor je aardlekschakelaars.
Ik ga in gesprek met de installateur van de zonnepanelen. Kijken wat zij willen plaatsen hiervoor.
Kunnen die 6 panelen niet op de 2e string van je 3 fase omvormer? Dit kan veel gunstiger zijn voor je opbrengst. Ik heb een vergelijkbare opstelling. 12 panelen ZO op string 1 en op string 2 6 panelen NW.
Het is wel een 1 fase omvormer.
Helaas, dit is niet mogelijk ivm het ver uit elkaar staan van beide installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het grote SolarEdge topic
of krijg je de extraspeciale variant voor korte strings?
https://www.winkelman-zon...pp-voor-korte-string.html
(€300 extra betalen voor 2% lager rendement vergeleken met een luxe SMA, nog los van de optimizers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Septillion schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:21:
Van 41A zou ik zelf ook niet wakker liggen.

Zou alleen zelf de PV een eigen aardlek geven. Maar dan zou je daarmee wel juist het problem hebben van 25+10+10=45A afzekering.

Had de WP ook over de fases verdeelt. Of wat zijn de vermogens van je WP?
Inderdaad, door de PV op een eigen aardlekautomaat te plaatsen, krijg ik potentieel overbelasting. Maar als ik op de aardlek 2 groepen laat zitten, dan kan het natuurlijk nooit over de 2x16A heen en beperk ik het op die manier. Probleem is natuurlijk hier dat een volgende bewoner deze overwegingen niet kent en er 2x16 bijknalt en de boel affikt.

WP vermogen is 13.9A / 3200W voor de buitenunit en 2.0 kW voor de backup-heater in de binnenunit.

[ Voor 7% gewijzigd door MrScratch op 25-03-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Proton_ schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:23:
Mmm, oke. Dus dit is een hele nieuwe angle. Hier moet ik maar eens apart naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Proton_ schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:30:
Het grote SolarEdge topic
of krijg je de extraspeciale variant voor korte strings?
https://www.winkelman-zon...pp-voor-korte-string.html
(€300 extra betalen voor 2% lager rendement vergeleken met een luxe SMA, nog los van de optimizers)
Oke, ga daar maar eens grasduinen. Offerte bevat dit:

Solar Edge 2200 HD-Wave 1-Fase (met 6 x 370Wp)
Solar Edge 4K-3-Fase (met 12 x 370Wp)
18x Solaredge P485 High Voltage (als ik het goed begrijp is dit 80V en minimum string length van 8)

[ Voor 5% gewijzigd door MrScratch op 25-03-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Septillion schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:25:
@DeHollander Jij maakt denkfouten ;)

Eerste, voor de hoofdzekering maakt het hele invoeren van PV niet uit. Sterker nog, als je van je eigen PV gebruik maakt zal deze zelfs minder stroom zien.

Kopt doelde op het fijt dat mijn gehele installatie nog nooit meer dan 35A getrokken heeft.
Kans dat me dit over 1 aardlekschakelaar gaat lukken lijkt me dan ook erg klein.

Tweede, je aardlekschakelaars beveiligen NIET tegen overstroom. Dus je ziet niet dat je ze overbelast. Dat is nu net het probleem.

Idd, tegen aardfouten. Maar je contacten mogen niet meer dan 40A schakelen/doorvoeren anders kunnen ze vast gaan zitten.

Derde, het gaat om beveiliging. Hierbij mag je er dus simpelweg niet vanuit gaan dat je ten aller tijde de verbruikers netjes verdeelt hebt. Als dit altijd eht geval zou zijn, waarom heb je dan überhaupt een meterkast... Hele idee is nu juist dat de meterkast beveiligd tegen de onvoorziene situaties. De laatste keer dat ik er een 16A uit heb getrokken door overbelasting zou ik mij ook niet meer kunnen heugen. Toch blij dat ze er zitten.

Door alles netjes te verdelen kan je het vermogen dat door je aardlekschakelaar gaat beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WULkyCEslu9i0T6Eo0E1QTnvoDU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mb6FIkgvnxA0dTIMEEB9YJVp.png?f=user_large

Dit is een voorbeeldschema met een extra 40A automaat tbv beveiliging aardlekschakelaars.
Even aanpassen naar 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:26
Als je de 1f zonnepanelen op een eigen alamat zet heb je de theoretische mogelijkheid van 6+10+25=41A invoeding op de ALS op fase 1. Fase 2 en 3 zijn max 31A.

Dan kan je eventueel ook die ALS vervangen voor een 63A variant of een alamat 40a\0,03ma.

Tot zover de theorie. In de praktijk zal er weinig van terecht komen, immers ga je maximaal 10x370Wp (4 van de panelen op de 3f omvormer) leggen op fase 1. Die zal bij een goede dag natuurlijk nooit 16A terugleveren.

Ik zou het lekker zo laten.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Het gaat niet alleen over de stroom die door je schakelmateriaal gaat maar vooral ook de bekabeling cq busbar in je groepenkast. Daar mag vaak ook maar max 40A doorheen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@DeHollander
Door alles netjes te verdelen kan je het vermogen dat door je aardlekschakelaar gaat beperken.
Klopt, maar verdeling is niet vast dus is geen beveiliging, Daar zou het uitgangspunt moeten zijn dat het ook veilig is voor een leek. Dus inderdaad een 40A automaat (of dit nu 1x 40A, 3x 40A of 1x 3x40A is mag je kiezen / afhankelijk van de situatie) of de betreffende aardleks + bekabeling door 63A waardig vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myth123
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20-01-2023
Als de aansluiting 3x25A is en de auto op 1 fase zit en 24A gebruikt, kunnen de zonnenpanelen dan over 3 fase verdeeld worden of is er dan risico op overbelasting?
Pagina: 1