Volgens mij is zelfs geen ethernet, maar gewoon een rs485 link die over UTP loopt.Jan2023 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:45:
[...]
Dat 2 x internet op de tekening is wel misleidend .
Dat moet zijn 2 x ethernet
Internet is geheel niet aan de orde.
Geen idee wat je bedoeld. Beide foto's volgorde warmtepomp, Caleffi, klep niet andersom. De enige juiste volgorde.brigges schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:27:
gelukkig maar. Zoals die op de foto staat is dus niet zoals hoort.....
[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 30-05-2024 22:32 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
:strip_exif()/f/image/FiKEjOsLOhJv85tufNjhPtcb.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen ge eikel met losdraaien van de caleffis , je hebt en vlakke aansluiting.
[ Voor 7% gewijzigd door Stoker op 30-05-2024 22:48 ]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Wat is de reden geweest om niet voor een Itho boilervat te gaan?evertmulder schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:57:
Deze week is bij mij de Amber 9.5 kW en de Maxtank Tapwaterboiler HPB 300, 90kW van Inventum geinstalleerd.
Amber buitenunit staat aan de zijkant van de garage onder een overdekt gedeelte.
Via de muur, onder de grond in de garage, door de fundering, door de kruipruimte en vervolgens naar de zolder voor aansluiting op de unit.
Alles is buitengewoon goed geinstalleerd en werkt (voorzover ik het na kan gaan gezien de huidige hoge buitentenperatuur). Tapwater op 60 graden werkt goed.
Geluid buitenunit nauwelijks hoorbaar.
Verbruik Amber wordt gemonitord met de wifi kWh meter van Homewizard.
Verbruik tapwaterboiler als deze bij moet springen ivm "hoog" tapwaterverbruik monitor ik via de socket van Homewizard.
Installateur boodt mij de maxtank aan. Had met inventum goede ervaringen.gebruiker001 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:55:
[...]
Wat is de reden geweest om niet voor een Itho boilervat te gaan?
Daarnaast is de Maxtank een stuk goedkoper.
Neemt niet weg dat je prima een ander vat erop kan aansluiten dan het Itho vat, hoe is de TW sensor bij jou vat geplaatst?
de TW sensor zit op een hoogte van ca 100cm vanaf de vloer. Maxtank is 160 cm hoogStoker schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:35:
Ja ik snap dat die tank goedkoper is; er zijn ook verschillen (bv stilstandverlies, spiraal tov concept met pomp van Itho).
Neemt niet weg dat je prima een ander vat erop kan aansluiten dan het Itho vat, hoe is de TW sensor bij jou vat geplaatst?
Ik bedoelde met mijn vraag; als je een ander vat gebruikt dan een Itho vat, dan moet je even creatief zijn met het plaatsen van de TW-sensor. Je kan bv de sensor voorzien van pasta om een betere (nauwkeurig) meting te verkrijgen.
Stuur je nog een plaatje van je installatie, wij zien dat hier graag op het forum!
En dan nog, het is ook geen ethernet.Jan2023 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:45:
[...]
Dat 2 x internet op de tekening is wel misleidend .
Dat moet zijn 2 x ethernet
Internet is geheel niet aan de orde.
Het type is een UTP kabel, en je gaat er ander type signalen overheen sturen (anders had hij ook wel met 1 UTP gekund met bijv TCP/IP)
Mooi , dat je effe de puntjes op de I zet.Get!em schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:11:
[...]
En dan nog, het is ook geen ethernet.
Het type is een UTP kabel, en je gaat er ander type signalen overheen sturen (anders had hij ook wel met 1 UTP gekund met bijv TCP/IP)
Geen Internet dus.
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Heb 3 schroeven los gedraaid zoals in de handleiding is aangegeven, Echter er
is geen beweging in het panel te krijgen.
Wil niet te hard trekken om te voorkomen dat het panel verbuigt.
Bedoel je de zijkant van de buitenunit? Naar beneden trekken en dan naar rechts.brigges schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:38:
Het zal aan mij liggen, maar hoe krijg ik het servicepanel eraf?
Heb 3 schroeven los gedraaid zoals in de handleiding is aangegeven, Echter er
is geen beweging in het panel te krijgen.
Wil niet te hard trekken om te voorkomen dat het panel verbuigt.
Ja is gelukt. Hij zat behoorlijk strak vast.Stoker schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:13:
Is het gelukt? Als je de 3 schroeven los hebt, dan een beweging naar beneden maken. Beetje kloppen helpt, daarna idd zijwaarts bewegen.
Elektrisch:
Zoals in dit topic aangegeven is de voorkeur een 3 fase aardlekautomaat (bij een 3x 25A huisaansluiting). Is een 4 polige 40A 30mA aardlekschakelaar met daarachter twee 3P+N 16A groepen ook geschikt? Hiervan zou ik er dan één gebruiken voor de inductie kookplaat en één voor de warmtepomp.
Leidingwerk:
Ik ga buizen van Heima24 gebruiken (32x2,9) met messing perskoppelingen. Het deel dat door de kruipruimte en in de kelder loopt wordt geïsoleerd. Voor de montage kom ik verschillende foto's tegen. Soms zijn de meerlagenbuizen in beugels vastgezet en is er vervolgens geïsoleerd. Ik zie ook wel foto's van buizen met isolatie opgehangen grotere beugels om de isolatie heen. Is er iemand die beide opties heeft geprobeerd en kan adviseren wat het beste werkt?
DIt mag. Achter één aardlekschakelaar mogen maximaal 4 groepen, waarbij een krachtgroep of een fornuisgroep ook als één groep telt. Ik geloof trouwens dat een aardlekschakelaar voor een vast gemonteerde en vast aangesloten inductiekookplaat of warmtepomp niet eens verplicht is, maar ik denk te lezen dat deze er bij jou al zit. Iets om nog wel in de gaten te houden is de maximale stroom. De WP trekt 2500W, de BUH trekt (bij vorst) 3500W, de inductiekookplaat - bij gebruikelijke twee fasen plaat - trekt waarschijnlijk 3500W per fase. 3500W=16A, 2x16A>25A. Wil je voor je hoofdzekering veilig zitten, ook als je BUH aangaat terwijl al je pitten aanstaan, zorg dan dat je de BUH op de vrije fase zit (dus niet op één van de inductieplaat-fasen). Ook goed te kijken waar je elektrische oven op zit. Je expresso-machine trekt ook stroom, maar slechts kort, niet genoeg om de gemeente-smeltzekeringen in problemen te brengen.Melvin15397 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:03:
Voor de voorbereiding van het plaatsen van de (zeer waarschijnlijk) Amber warmtepomp deze zomer ben ik alles aan het uitzoeken/voorbereiden. Momenteel zijn er nog twee punten waar ik nog niet uit ben:
Elektrisch:
Zoals in dit topic aangegeven is de voorkeur een 3 fase aardlekautomaat (bij een 3x 25A huisaansluiting). Is een 4 polige 40A 30mA aardlekschakelaar met daarachter twee 3P+N 16A groepen ook geschikt? Hiervan zou ik er dan één gebruiken voor de inductie kookplaat en één voor de warmtepomp.
Boiler gebruikt elektrisch Idd zoiets, dit levert dan zo’n 4x1800w=7200W aan warmte (bij COP=4). Het extra element is als de WP het niet aankan, dit is bij vorst (of een legionella/60o-run bij heeeel warm weer).bertenludy schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:01:
Vandaag een kw meter geïnstalleerd voor de amber 95 ik zag dat hij bij het opwarmen vd boiler op 71 hrz ongeveer 1800 w verbruikt klopt dit. En hoe zwaar is de compressor eigenlijk. De extra verwarmings element stond uit deze is ook 3000 w???
Kies dus altijd voor fase verdeling. De minst belaste groep de warmtepomp en de tweede de backup. Als je die goed in stelt met de graad minuten dan doet deze weinig of niets. Hier hele seizoen verbruik van 5 Kw over backup met radiatoren die flink afkoelen bij een defrost. Af en toe voor paar minuten automatisch ingeschakeld om snel temperatuur water te verhogen bij -7 graden. Instelling hier op 50.tonwes99 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 06:50:
[...]
DIt mag. Achter één aardlekschakelaar mogen maximaal 4 groepen, waarbij een krachtgroep of een fornuisgroep ook als één groep telt. Ik geloof trouwens dat een aardlekschakelaar voor een vast gemonteerde en vast aangesloten inductiekookplaat of warmtepomp niet eens verplicht is, maar ik denk te lezen dat deze er bij jou al zit. Iets om nog wel in de gaten te houden is de maximale stroom. De WP trekt 2500W, de BUH trekt (bij vorst) 3500W, de inductiekookplaat - bij gebruikelijke twee fasen plaat - trekt waarschijnlijk 3500W per fase. 3500W=16A, 2x16A>25A. Wil je voor je hoofdzekering veilig zitten, ook als je BUH aangaat terwijl al je pitten aanstaan, zorg dan dat je de BUH op de vrije fase zit (dus niet op één van de inductieplaat-fasen). Ook goed te kijken waar je elektrische oven op zit. Je expresso-machine trekt ook stroom, maar slechts kort, niet genoeg om de gemeente-smeltzekeringen in problemen te brengen.
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 01-06-2024 12:20 ]
Kan het zijn de kabels niet voorzien van snel connectors.
Als ik het kleurschema bekijk bij 5.7 inkorten, dan lees ik het
van links naar rechts, boven beneden
Dus Oranje-Groen-Blauw-Bruin, als ik de connector zelf bekijk
is het Oranje-Blauw-Groen-Bruin.
Zal de kabeltester er een op zetten.
2 nieuwe CAT6 kabels gekocht van 5m, zonder de juiste tools is dat simpeler dan het inkorten van de Itho kabels.Carboy54 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:49:
Die snel connectors zijn ondingen die gebruiken wij niet en bij de nieuwe leveringen heeft Itho ze verwijderd.
tonwes99 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 06:50:
[...]
DIt mag. Achter één aardlekschakelaar mogen maximaal 4 groepen, waarbij een krachtgroep of een fornuisgroep ook als één groep telt. Ik geloof trouwens dat een aardlekschakelaar voor een vast gemonteerde en vast aangesloten inductiekookplaat of warmtepomp niet eens verplicht is, maar ik denk te lezen dat deze er bij jou al zit. Iets om nog wel in de gaten te houden is de maximale stroom. De WP trekt 2500W, de BUH trekt (bij vorst) 3500W, de inductiekookplaat - bij gebruikelijke twee fasen plaat - trekt waarschijnlijk 3500W per fase. 3500W=16A, 2x16A>25A. Wil je voor je hoofdzekering veilig zitten, ook als je BUH aangaat terwijl al je pitten aanstaan, zorg dan dat je de BUH op de vrije fase zit (dus niet op één van de inductieplaat-fasen). Ook goed te kijken waar je elektrische oven op zit. Je expresso-machine trekt ook stroom, maar slechts kort, niet genoeg om de gemeente-smeltzekeringen in problemen te brengen.
Uiteraard verdeel ik het over de fases. Het is nog een beetje puzzelen met alle apparaten op eigen groepen en hun gelijktijdigheid. Ik zal inderdaad de warmpomp op fase L1 zetten, de kookplaat op fase L2 en L3 en de backup heater op L2 of L3.Carboy54 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:17:
[...]
Kies dus altijd voor fase verdeling. De minst belaste groep de warmtepomp en de tweede de backup. Als je die goed in stelt met de graad minuten dan doet deze weinig of niets. Hier hele seizoen verbruik van 5 Kw over backup met radiatoren die flink afkoelen bij een defrost. Af en toe voor paar minuten automatisch ingeschakeld om snel temperatuur water te verhogen bij -7 graden. Instelling hier op 50.
De vraag was of het achter een 4P aardlekschakelaar kon met daarachter twee 3P+N groepen (waarvan van beide 2 fases worden aangesloten) in plaats van achter een eigen 4P aardlekautomaat. Dat is dus geen probleem
Ik heb gelukkig geen smeltzekeringen van de netbeheerder maar automaten.
Het zijn inprincipe standaard afgeschermde netwerkkabels, hoewel er inderdaad RS485(modbus) en de andere kabel analoge sensor signalen over gestuurd worden.brigges schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:48:
Vraagje mbt UTP kabels.
Kan het zijn de kabels niet voorzien van snel connectors.
Als ik het kleurschema bekijk bij 5.7 inkorten, dan lees ik het
van links naar rechts, boven beneden
Dus Oranje-Groen-Blauw-Bruin, als ik de connector zelf bekijk
is het Oranje-Blauw-Groen-Bruin.
Zal de kabeltester er een op zetten.
De juiste kleur combinatie van netwerk kabels is
Met het lipje naar onder van links naar rechts
OranjeWit / Oranje / GroenWit / Blauw / Blauwwit / Groen / BruinWit / Bruin
Het zal niet veel uitmaken bij de gebruikte signalen, zolang de volgorde aan beide zijde gelijk is.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Het is geen enkel probleem, gebruik de overgebleven fase van de warmtepomp groep niet ergens anders voor, dat is niet toegestaan.Melvin15397 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:15:
[...]
[...]
Uiteraard verdeel ik het over de fases. Het is nog een beetje puzzelen met alle apparaten op eigen groepen en hun gelijktijdigheid. Ik zal inderdaad de warmpomp op fase L1 zetten, de kookplaat op fase L2 en L3 en de backup heater op L2 of L3.
De vraag was of het achter een 4P aardlekschakelaar kon met daarachter twee 3P+N groepen (waarvan van beide 2 fases worden aangesloten) in plaats van achter een eigen 4P aardlekautomaat. Dat is dus geen probleem
Ik heb gelukkig geen smeltzekeringen van de netbeheerder maar automaten.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Klopt zijn ook de standaard kabels, Was ff op verkeerde been gezet omdat in de handleiding iets anders stond.bommer schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:18:
[...]
OranjeWit / Oranje / GroenWit / Blauw / Blauwwit / Groen / BruinWit / Bruin
Het zal niet veel uitmaken bij de gebruikte signalen, zolang de volgorde aan beide zijde gelijk is.
Wat jammer is is dat die connectors best groot zijn als je ze ergens doorheen moet werken. Meestal passen ze in een 19mm buis terwijl het draadje maar zo dun is. Naja van die dingen.tonwes99 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:57:
[...]
2 nieuwe CAT6 kabels gekocht van 5m, zonder de juiste tools is dat simpeler dan het inkorten van de Itho kabels.
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Aha het antwoord staat hier al boven. @timpel_800 welke kabels heb jij besteld?
[ Voor 15% gewijzigd door gebruiker001 op 01-06-2024 22:32 ]
In principe is iedere netwerkkabel geschikt, liefst wel een afgeschermde.gebruiker001 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:30:
Is het mogelijk om de 2 ethernetkabels die tussen de warmtepomp en de binnenunit komen alvast ergens te bestellen? Ik wil de kabels al aanbrengen in de doorvoer naar binnen en ik wil daarmee niet wachten tot ik de warmtepomp heb.
Aha het antwoord staat hier al boven. @timpel_800 welke kabels heb jij besteld?
gebruik SFTP als zoekterm
Er is een koppeling via de Wi-Fi kWh meter 3-fase van Homewizard zodat ik het verbruik van de WP kan zien.
Ik zie in de HW app bij de Nu weergave dat de WP constant "aan het zoeken" is oid. Is dit normaal en zo ja waardoor wordt dit veroorzaak en zo niet wat kan dan de oorzaak zijn.[Video: https://tinyurl.com/22un6o5u]
War bedoel je met “zoeken”? Ik zie in de video een grafiek (elektrisch vermogen?) zonder schaal. Is je vraag waarom dit fluctueert? Het zou helpen als je iets meer details geeft zoals hoeveel Watt het om gaat in de pieken en de dalen.evertmulder schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:22:
[…]
Ik zie in de HW app bij de Nu weergave dat de WP constant "aan het zoeken" is oid. Is dit normaal en zo ja waardoor wordt dit veroorzaak en zo niet wat kan dan de oorzaak zijn.[Video]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dit is normaal. Er vinden periodiek nou eenmaal processen plaats die meer capaciteit nodig hebben.evertmulder schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:22:
Deze week is de Amber geinstalleerd met daarbij een tapwaterboiler.
Er is een koppeling via de Wi-Fi kWh meter 3-fase van Homewizard zodat ik het verbruik van de WP kan zien.
Ik zie in de HW app bij de Nu weergave dat de WP constant "aan het zoeken" is oid. Is dit normaal en zo ja waardoor wordt dit veroorzaak en zo niet wat kan dan de oorzaak zijn.[Video]
En daarom fluctueert het verbruik in standby een beetje.
Gemiddeld (ik meet dit verbruik apart) is het 0,17kWh per dag, 62kWh per jaar.
Zal een CV ketel ook gemiddeld wel doen per jaar.
De meegeleverde kabel is van zeer goede kwaliteit, afgeschermd maar behoorlijk stugge koperen kern. Standaard 20 meter met vaste connectors gemonteerd. Als je ze in wil korten moet je nw connectors gebruiken. Worden in de nieuwe batch niet meer meegeleverd waren ondingen om zonder tang te monteren.Wij hebben ze nooit gebruikt. Gewoon reguliere met utp tang monteren bij voorkeur afgeschermd.Guus. schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:25:
Zijn de meegeleverde utp kabel connectors van itho bij voorbaat kansloos en zeer storing gevoelig ? Of hebben tweakers ze, na wat zorg, werkend?
[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 02-06-2024 10:15 ]
Bedankt voor je snelle reactie. Goed te horen dat dit normaal is. Ik monitor het verbruik van de WP en zal de komende dagen kijken wat het "standby" verbruik is (zonder verbruik opwarmen tapwaterboiler).bommer schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:59:
[...]
Dit is normaal. Er vinden periodiek nou eenmaal processen plaats die meer capaciteit nodig hebben.
En daarom fluctueert het verbruik in standby een beetje.
Gemiddeld (ik meet dit verbruik apart) is het 0,17kWh per dag, 62kWh per jaar.
Zal een CV ketel ook gemiddeld wel doen per jaar.
Het klopt dat mijn vraag is waarom het fluctueert. De schaal kun je zien aan de rechterkant (is wel wat vaag) maar in de video zie je links boven het aantal watt wat wordt verbruikt. Het verbruik fluctueert. Dit kun je zien als het filmpje afspeelt. Het fluctueert van 0 - 45.RichieB schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:32:
[...]
War bedoel je met “zoeken”? Ik zie in de video een grafiek (elektrisch vermogen?) zonder schaal. Is je vraag waarom dit fluctueert? Het zou helpen als je iets meer details geeft zoals hoeveel Watt het om gaat in de pieken en de dalen.
Bommer gaf overigens aan dat dit normaal is
De Amber draait nu. Wat me opvalt, maar waarschijnlijk is dat normaal, is dat
na de SWW run de WP verder gaat met het verwarmen van het huis, Dit duurt
ongeveer 30min en dan schakelt die weer uit. Tot de volgende run.
Na de SWW-run en bij het opwarmen stijgt de temperatuur in huis naar 23-24
graden. Tijdens dit proces blijft de WP met 500rpm draaien.
Heb nu 1.1, 1.2 en 1.3 aangepast naar 3,3,2 en TR correctie aan (op basis van ervaringen
van anderen).
Is dit normaal? Kan de WP na SWW niet gewoon stoppen (rpm 0) en de pomp blijven doorlopen
tot hij zijn warmte kwijt is...
Of roep ik nu iets geks?
Je noemt dat er een stuurkabel, 2 UTP kabels en een voeding kabel naar de binnenunit gaan. Ontbreekt er dan 1 kabel in onderstaand plaatje of is de 5x1mm2 zowel voor de stuurkabel als de voedingkabel?Impossibl3 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:00:
@gebruiker001
B. Vanuit de Amber gaat een stuurkabel, 2 utp kabels en een voeding kabel naar het controle scherm dat ergens binnen hangt.
Beste tweakers ik wil jullie attenderen op het feit dat antwoorden op vele vragen door ons al zijn beantwoord in de TS start post die onlangs is vernieuwdgebruiker001 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:46:
[...]
Je noemt dat er een stuurkabel, 2 UTP kabels en een voeding kabel naar de binnenunit gaan. Ontbreekt er dan 1 kabel in onderstaand plaatje of is de 5x1mm2 zowel voor de stuurkabel als de voedingkabel?
[Afbeelding]
Itho Daalderop Amber
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 02-06-2024 21:03 ]
Ik zag het in de openingspost niet staan maar wel in het hulpdocument installatie waarnaar gelinkt wordt. Mag de stuurstroomkabel ook een 5x1,5 mm2 zijn, of gaat het dan niet passen?Carboy54 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:49:
[...]
Beste tweakers ik wil jullie attenderen op het feit dat antwoorden op vele vragen door ons al zijn beantwoord in de TS start post die onlangs is vernieuwd
Itho Daalderop Amber
https://www.elektramat.nl...2-dca-s2-d0-a3-per-meter/
Ja volgens mij kan dat prima.gebruiker001 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:21:
[...]
Ik zag het in de openingspost niet staan maar wel in het hulpdocument installatie waarnaar gelinkt wordt. Mag de stuurstroomkabel ook een 5x1,5 mm2 zijn, of gaat het dan niet passen?
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Uitstekende keuze voor naar de binnenunit.gebruiker001 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:21:
[...]
Ik zag het in de openingspost niet staan maar wel in het hulpdocument installatie waarnaar gelinkt wordt. Mag de stuurstroomkabel ook een 5x1,5 mm2 zijn, of gaat het dan niet passen?
Hoi Guus,Guus. schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:25:
Zijn de meegeleverde utp kabel connectors van itho bij voorbaat kansloos en zeer storing gevoelig ? Of hebben tweakers ze, na wat zorg, werkend?
Ik heb deze mee geleverde rj45 stekkers gewoon gebruikt! En als je de kleurtjes netjes op een rij legt werkte het voor mij prima!
Heb je een thermostaat aangesloten? Welke stand staat de WP? Welke stand staat de waterpomp?brigges schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:38:
Even een vraagje:
De Amber draait nu. Wat me opvalt, maar waarschijnlijk is dat normaal, is dat
na de SWW run de WP verder gaat met het verwarmen van het huis, Dit duurt
ongeveer 30min en dan schakelt die weer uit. Tot de volgende run.
Na de SWW-run en bij het opwarmen stijgt de temperatuur in huis naar 23-24
graden. Tijdens dit proces blijft de WP met 500rpm draaien.
Heb nu 1.1, 1.2 en 1.3 aangepast naar 3,3,2 en TR correctie aan (op basis van ervaringen
van anderen).
Is dit normaal? Kan de WP na SWW niet gewoon stoppen (rpm 0) en de pomp blijven doorlopen
tot hij zijn warmte kwijt is...
Of roep ik nu iets geks?
Ik gebruik de Neopreen variant, die is veel flexibeler en de aders hebben kleuren (maak het mijzelf graag gemakkelijkgebruiker001 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:21:
[...]
bommer schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:55:
[...]
In principe is iedere netwerkkabel geschikt, liefst wel een afgeschermde.
gebruik SFTP als zoekterm
Kleine aanvulling: het moet dus STP-kabels zijn: Shielded Twisted Pair, als tegenhanger van de UTP (Unshielded...)Carboy54 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:12:
[...]
De meegeleverde kabel is van zeer goede kwaliteit, afgeschermd maar behoorlijk stugge koperen kern. Standaard 20 meter met vaste connectors gemonteerd. Als je ze in wil korten moet je nw connectors gebruiken. Worden in de nieuwe batch niet meer meegeleverd waren ondingen om zonder tang te monteren.Wij hebben ze nooit gebruikt. Gewoon reguliere met utp tang monteren bij voorkeur afgeschermd.
Klopt gemonteerd op de achterzijde aan de buitenkant. Met de leveringen af fabriek vanaf de maand mei/juni is deze verplaatsbaar door opgerolde kabel aan de binnenzijde.gebruiker001 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:59:
Begrijp ik het goed dat de buitentemperatuur sensor in de buitenunit zelf zit? Als deze zomers in de zon staat dan meet die daardoor een te hoge waarde boven 20 graden waardoor mogelijk de SWW-run met backup gaat. Of kan de temperatuursensor met een kabel verbonden worden zodat op een plek in de schaduw gemeten kan worden?
Wie weet of er inmiddels wel een handleiding van de Amber beschikbaar is waar de instellingen beter en uitgebreider worden uitgelegd. Volgens Itho staat dit in de installateurshandleiding.argafal schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:50:
Als ik het goed begrijp, is een verbeterde handleiding van de instellingen in de maak. Echt geweldig
In de tussentijd: ik ontdekte dat de HP-95-handleiding veel van de instellingen en hun implicaties veel beter uitlegt dan de Amber-handleiding. De besturingssystemen zijn in veel opzichten identiek. Dus mocht iemand toch nog meer willen lezen over mogelijke instellingen, dan is hier een link naar de HP-55/95/130 handleiding:
https://ithodaalderop.com...-S%2055-95-130%20(nl).pdf
Wie kan deze posten of een link geven
https://ithodaalderop.com...20installatie%20Amber.pdf
Of deze (hoofdstuk 8 )
https://ithodaalderop.com...20handleiding%20Amber.pdf
[ Voor 29% gewijzigd door Stoker op 04-06-2024 10:57 ]
Ik denk dat je deze bedoelt vanaf pagina 42evertmulder schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:38:
[...]
Wie weet of er inmiddels wel een handleiding van de Amber beschikbaar is waar de instellingen beter en uitgebreider worden uitgelegd. Volgens Itho staat dit in de installateurshandleiding.
Alle recente documenten staan in de vernieuwde TS.evertmulder schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:38:
[...]
Wie weet of er inmiddels wel een handleiding van de Amber beschikbaar is waar de instellingen beter en uitgebreider worden uitgelegd. Volgens Itho staat dit in de installateurshandleiding.
Ja dat is de handleiding. Bijzonder bedankt!!Get!em schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:04:
[...]
Ik denk dat je deze bedoelt vanaf pagina 42
Bedankt voor de doorverwijzing. Potjandrie vanmorgen nog contact gehad met Itho voor een handleiding met meer uitleg. Kreeg te horen dat dit alleen voor installateurs was. Blijkt dus niet te kloppen want het staat, zoals je aangeeft, gewoon op de website onder documentenCarboy54 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:05:
[...]
Alle recente documenten staan in de vernieuwde TS.
Documenten zijn vrij om te downloaden. Software updates niet.evertmulder schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:52:
[...]
Bedankt voor de doorverwijzing. Potjandrie vanmorgen nog contact gehad met Itho voor een handleiding met meer uitleg. Kreeg te horen dat dit alleen voor installateurs was. Blijkt dus niet te kloppen want het staat, zoals je aangeeft, gewoon op de website onder documenten
Wat wordt er geadviseerd bij all electric? Zonder BUH draaien?
Er zit een BUH in de Amber.Technician- schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:04:
Heeft Itho ook een “eigen” BUH als accessoire?
Wat wordt er geadviseerd bij all electric? Zonder BUH draaien?
Oooh aah bedankt, was in de war met de L serie denk ik.
Die heeft ook een BUH standaard. De nieuwe M serie niet dat is een optie bij Panasonic.Technician- schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:09:
[...]
Oooh aah bedankt, was in de war met de L serie denk ik.
Ja inderdaad, maar de L heeft de BUH in het binnendeel toch?Carboy54 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:22:
[...]
Die heeft ook een BUH standaard. De nieuwe M serie niet dat is een optie bij Panasonic.
Het wordt ietwat off-topic
Maar Amber heeft dus een interne BUH, check.
Misschien die vraag in het pana forum stellen.Technician- schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:53:
[...]
Ja inderdaad, maar de L heeft de BUH in het binnendeel toch?
Het wordt ietwat off-topic![]()
Maar Amber heeft dus een interne BUH, check.
Zie past er net nog tussen/achter.
Nu lees ik dat (bijna?) iedereen de Shelly in de groepenkast plaatst. Is er een reden waarom deze niet in de Amber zou kunnen?
Ik denk niet dat de shelly EX is.brigges schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:11:
Ik wil de Amber voorzien van een Shelly Pro3M. Nu is mijn meterkast niet zo bijster groot en gezien op toekomstige uitbreiding van het aantal Shelly's wil ik de Shelly op de DIN rail in de Amber plaatsen.
Zie past er net nog tussen/achter.
Nu lees ik dat (bijna?) iedereen de Shelly in de groepenkast plaatst. Is er een reden waarom deze niet in de Amber zou kunnen?
EX=gecertificeerd explosieveilig, geen vonkontwikkelingsrisico’s bij eventueel propaanlek.
Zo iets als dit heb ik ook gedaan. Maar dan juist in de meterkast omdat daar geen ruimte meer was. Je moet even naar de breedte kijken welke je nodig hebt.
https://www.elektramat.nl...les-ip30-ik-05-klasse-ii/
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Thanks zal die eens bekijken hoe ik dat ga doen.Impossibl3 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 23:29:
Je kan hem nog in zo'n din kastje stoppen tussen de meterkast en het bedieningspaneel. Heb je geen last van de propaan regels en hou je ruimte in je kast.
Zo iets als dit heb ik ook gedaan. Maar dan juist in de meterkast omdat daar geen ruimte meer was. Je moet even naar de breedte kijken welke je nodig hebt.
https://www.elektramat.nl...les-ip30-ik-05-klasse-ii/
Ik zie in het schema van Amber de buitensensor ontbreken. Die zit neem ik aan in de buitenunit zoals als bij mijn Elga/Toshiba.
Idd, zie foto. Deze is bij de nieuwere units wel te verplaatsen. Dit is handig als de gemeten temperatuur boven de 25oC komt. Opwarmen drinkwater lukt dan nog, maar een legionella-run moet bij lagere buitentemperaturen.Tomexergie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:04:
Ik ben bezig een Amber voor te bereiden
Ik zie in het schema van Amber de buitensensor ontbreken. Die zit neem ik aan in de buitenunit zoals als bij mijn Elga/Toshiba.
[ Voor 10% gewijzigd door tonwes99 op 05-06-2024 07:31 ]
Is helemaal correct.Willemsaard schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:14:
Ik ben bezig met de leidingen aanleggen inclusief de driewegklepHoneywell Home VC4013. Ik heb gelezen dat de A uitgang van de driewegklep is voor CV en de B uitgang richting boiler. Ik ga voor all electric en wil dus de A uitgang aansluiten op het warmteafgifte systeem, dus richting radiatoren, en B binnenkort aansluiten op het horizontale voorraadvat van Itho Daalderop. Waarbij dus de AB uitgang van de Honeywell driewegklep de aanvoer is vanuit de Itho Amber. Klopt dit en is het juist, of maak ik een gedachtenfout?
Ook correct :-)Willemsaard schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:34:
Ik vraag het omdat de ruststand van de Honeywell driewegklep VC4013 van AB naar B is (dus zonder aansluiting van de elektrische bekabeling) waarbij ik verwacht had dat deze in rust naar het afgifte-systeem zou zijn, dus AB naar A. Kennelijk is de ruststand zonder elektrische besturing richting sanitairwater. Toch?
Alsof de overige componenten in de Amber Atex gecertificeerd zijn
[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 05-06-2024 12:10 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
[ Voor 4% gewijzigd door hansvk op 05-06-2024 12:14 ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
De binnenunit word gevoed vanuit de buitenunit.fsfikke schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:09:
[...]
Alsof de overige componenten in de Amber Atex gecertificeerd zijnDaarbij gaat het hier om de binnenunit toch?
Wil je de Amber bemeteren, dan zul je dat op de voeding moeten doen. en deze wordt op de buitenunit aangesloten.
De CT‘s zullen op de ingaande voeding moeten, maar dat kan inderdaad in de buitenunit maar ook ergens anders tussen de groepenkast en de buitenunit. De Shelly transmitter kan je misschien beter ergens plaatsen waar je er beter bij kan, zoals in de binnenunit.bommer schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:42:
[...]
De binnenunit word gevoed vanuit de buitenunit.
Wil je de Amber bemeteren, dan zul je dat op de voeding moeten doen. en deze wordt op de buitenunit aangesloten.
Maar goed, de binnen- noch buitenunit zijn/bevatten componenten die Atex geclassificeerd zijn. (Niet dat je als zelfklusser aan de Arbo-regels gebonden bent)
[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 05-06-2024 13:13 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Wat mij betreft zet je hem uit. 1x per 6 wkn de wp even laten draaien voor een half uur op een kille avond voorkomt vastzitten waterpomp.hansvk schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:14:
@Carboy54 Hoe om te gaan met de Amber buiten het stookseizoen als je geen SWW maakt en niet koelt met de Amber? Voor zover ik kan zien en heb gelezen schakelt de Amber de pomp niet af en toe aan. Dus kun je dan de Amber gewoon helemaal uitzetten (schakelaar in de regelmodule)?
Het zou toch wel mooi zijn als je nog wat kan pushen voor een zomerstand in de volgende upgrade ,-)Carboy54 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:24:
[...]
Wat mij betreft zet je hem uit. 1x per 6 wkn de wp even laten draaien voor een half uur op een kille avond voorkomt vastzitten waterpomp.
Een beetje pompschakelaar voor een gasketel heeft dat ook.
Heb dat hier al eerder geventileerd.
Het is naarmate de Amber ouder wordt wel het behoudt van de cirkulatie pomp en Fan als deze frequent draait in de zomer als je geen boilervat gebruikt
Het spul is duur genoeg.
Dat zou er toch gewoon standaard in moeten zitten.
[ Voor 12% gewijzigd door Jan2023 op 05-06-2024 17:46 ]
De warmtepompen die ik ken hebben dat geen van allen. Dit verzoek ligt al bij de ontwikkelings afdeling 😉Jan2023 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:42:
[...]
Het zou toch wel mooi zijn als je nog wat kan pushen voor een zomerstand in de volgende upgrade ,-)
Het is naarmate de Amber ouder wordt wel het behoudt van de cirkulatie pomp en Fan
Mooi dankjewel.Carboy54 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:46:
[...]
De warmtepompen die ik ken hebben dat geen van allen. Dit verzoek ligt al bij de ontwikkelings afdeling 😉
Een Amber is toch gewoon net wat anders ?
👍
Mitsubishi heeft zo'n zomerstand regeling, echter even de thermostaat naar beneden draaien werkt net zo goed.Carboy54 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:46:
[...]
De warmtepompen die ik ken hebben dat geen van allen. Dit verzoek ligt al bij de ontwikkelings afdeling 😉
Alleen handig voor centrale verwarming in een kantoorpand waarbij er 2 á 3 in cascade staan...
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Je kent mijn warmtepomp(merk) toch?Carboy54 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:46:
[...]
De warmtepompen die ik ken hebben dat geen van allen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Net alsof een airco fan van langdurig stil staan ineens eerder stuk gaat...Jan2023 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:42:
[...]
Het zou toch wel mooi zijn als je nog wat kan pushen voor een zomerstand in de volgende upgrade ,-)
Een beetje pompschakelaar voor een gasketel heeft dat ook.
Het is naarmate de Amber ouder wordt wel het behoudt van de cirkulatie pomp en Fan als deze frequent draait in de zomer als je geen boilervat gebruikt
Het spul is duur genoeg.
Moderne pompen zijn permanent magnetisch, vooral i.c.m. geen magneet filter gaat dit voor problemen zorgen. Oudere cv ketels hadden ook geen pompschakeling ingebouwd en waren ook niet gevoelig voor vastzitten, maar deze waren niet magnetisch...
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Dus als ik vergeet regelmatig het magneetfilter leeg te maken kan de circulatiepomp vast gaan zitten bij langdurige stilstand ?DutchWing schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:54:
[...]
Net alsof een airco fan van langdurig stil staan ineens eerder stuk gaat...
Moderne pompen zijn permanent magnetisch, vooral i.c.m. geen magneet filter gaat dit voor problemen zorgen. Oudere cv ketels hadden ook geen pompschakeling ingebouwd en waren ook niet gevoelig voor vastzitten, maar deze waren niet magnetisch...
Dan heeft een " zomerstand " toch nut ?
[ Voor 16% gewijzigd door Jan2023 op 05-06-2024 18:01 ]
Dan moet eerst heel de magneetfilter verzadigd zijn, de flow gehalveerd en dan nog moet er vervuiling in de pomp zijn gekomen... Meestal heb je dat van te voren wel doorJan2023 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:58:
[...]
Dus als ik vergeet regelmatig het magneetfilter leeg te maken kan de circulatiepomp vast gaan zitten bij langdurige stilstand ?
Dan heeft een " zomerstand " toch nut ?
Ik ben het maar een keer tegengekomen dat een vuilfilter echt vol zat met blubber, en dan praat ik over een magneetfilter maatje DN100
Overigens is een zomerstand dat de warmtepomp automatisch uitgaat aan de hand van de buitentemperatuur... Wat je wilt is het periodiek na draaien van de circulatiepomp bij langer als 24 uur geen verwarming, koeling of SWW bedrijf.
Mooi ,zo,n vaart loopt het dus niet.DutchWing schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:08:
[...]
Dan moet eerst heel de magneetfilter verzadigd zijn, de flow gehalveerd en dan nog moet er vervuiling in de pomp zijn gekomen... Meestal heb je dat van te voren wel door
Ik ben het maar een keer tegengekomen dat een vuilfilter echt vol zat met blubber, en dan praat ik over een magneetfilter maatje DN100(5 jaar niet gereinigd...)
Overigens is een zomerstand dat de warmtepomp automatisch uitgaat aan de hand van de buitentemperatuur... Wat je wilt is het periodiek na draaien van de circulatiepomp bij langer als 24 uur geen verwarming, koeling of SWW bedrijf.
Wellicht moet die functie een andere naam krijgen dan.
😉
Wat in het vat zit verzuurd niet JanJan2023 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:48:
[...]
Mooi dankjewel.
Een Amber is toch gewoon net wat anders ?
👍
Correct, wij noemen dat ook Zomerstand en laten pompen meestal na 7 dagen even draaien.DutchWing schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:08:
[...]
even als thermomotoren van na regelingen, deze hebben ook kans op vast zitten.
/f/image/fhboMWzacuAFHg9Ja68sKlwr.png?f=fotoalbum_large)
Mede mogelijk gemaakt door @Cr3ator voor advies en inbedrijfstelling als de boel aangesloten is, bedankt voor je hulp zover Erik!
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 07-06-2024 17:26 ]
Met de huidige prijzen voor installatie heb je er met 2 installaties er weer uitCarboy54 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:24:
Opleiding F gassen certificaat voor 2 personen en een setje gereedschap voor reparatie en onderhoud aan warmtepompen en airconditioners kost een kleine € 10.000 en dan nog zonder de jaarlijkse kosten van certificering. Weer helemaal bij de tijd :-)
[Afbeelding]
[ Voor 47% gewijzigd door Stoker op 07-06-2024 18:41 ]