• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
aaahaaap schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:55:
[...]

Nette oplossing! Merk je nog verschil met voorheen dat het er nog niet voor zat kwa bijvoorbeeld geluid? Kwa efficiency/impact op de luchtflow lijkt het me niet meetbaar/verwaarloosbaar.

Ik snap niet waarom Itho dit niet standaard of in ieder geval als optie levert, bij mij is de achterkant ook helemaal blootgesteld aan de wereld en al die vanes zijn super kwetsbaar.
Ik snap dat ook niet. Alleen al bij het aanleggen/tillen kun je deze lamellen compleet kapot maken en zo'n kam helpt ook niet alles.

Ik heb overigens hetzelfde met de Jaga convectoren, die waren zo uit de doos (door het tillen en rammelen en schuiven) al aardig verbogen en met het klaarleggen op de vloer was het nagenoeg onmogelijk om dat goed te houden.

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:29
aaahaaap schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:55:
[...]

Nette oplossing! Merk je nog verschil met voorheen dat het er nog niet voor zat kwa bijvoorbeeld geluid? Kwa efficiency/impact op de luchtflow lijkt het me niet meetbaar/verwaarloosbaar.

Ik snap niet waarom Itho dit niet standaard of in ieder geval als optie levert, bij mij is de achterkant ook helemaal blootgesteld aan de wereld en al die vanes zijn super kwetsbaar.
Geen verschil. Er zit immers ook zo'n rooster aan de voorkant (zonder kwetsbare lamellen, ik denk alleen om te zorgen dat je je hand niet in de fan duwt).

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:06
brigges schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:34:
[...]

Geen probleem :) Thanks!

Even een andere vraag aan een ieder.
Er gaan 2x UTP naar de buitenunit. Waarom 2?
Ik zou denken als er IP over gaat dat 1 voldoende is. En als IP is .... wat zijn dan de IP adressen?
Of zijn het UTP kabels waar een non-IP modbus signaal over loopt?
Over 1 kabel gaan een aantal (temperatuur) sensoren (1 per ader paar)
En de andere kabel is modbus intern tussen binnen en buiten unit.

Ik kan opzoeken voor je als je precies wilt weten welke sensoren.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• bommer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fL5X_ggk536llbxYDf7FApYWuDA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t7PhfVAEnN5sVkCtj3caBGHk.png?f=fotoalbum_large

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• bertenludy
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 30-11 15:01
mijn amber 95 heeft nu een paar keer het boilervat 200 l opgewarmd maar ik zie de wp niet verder gaan dan 61 herz is dit normaal hij doet er ongeveer 35 miniten om 200 liter koud water naar 45 graden te brengen

• bommer
bertenludy schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:41:
mijn amber 95 heeft nu een paar keer het boilervat 200 l opgewarmd maar ik zie de wp niet verder gaan dan 61 herz is dit normaal hij doet er ongeveer 35 miniten om 200 liter koud water naar 45 graden te brengen
Is normaal gedrag, bij een gemiddeld afgeven thermische vermogen van 6kW.
Als ECO stand op AAN staat M3.09
Er zijn nog wat andere instellingen waardoor hij bij lage temperaturen wel hoger gaat draaien.

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-11 21:34
bommer schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:18:
[...]

Mijn ervaring is met de setting M9.06 op alleen thermostaat dat er niet gekeken wordt naar setting M9.07 & M9.08 (eigen test)
En volgens mij is het met setting M9.06 op Thermostaat en buitentemperatuur zo, dat de warmte pomp alleen aangaat op vraag van de thermostaat en dan de stooklijn gebruikt.
En niet zoals jij aangeeft dat hij uit mag, maar in basis altijd aan is op de stooklijn. Dat zou echt weirdo zijn.

Raar dat @mischa402 en ik andere ervaringen hebben met settings als jij beschrijft, komt dit door dat jij een versie 0 bezit en dus mogelijk dingen anders werken?

En het stoort mij enorm dat ik beneden een bepaalde temperatuur niet meer zou mogen koelen.
Voorbeeld: het is 26 graden in de woning, buiten 28 graden dan kan ik koelen tot de temperatuur buiten 20 graden is, vaak zakt s'nachts de temperatuur in Nederland onder die waarde en dus stopt het koelen. 8)7

Koelen is voor mij net zo belangrijk als verwarmen, had ik dit van tevoren geweten. Dan had ik de Amber nooit gekocht!
Je kan wel zeggen dat ik over dit punt erg ontevreden ben en ook zal blijven als er geen oplossing voor komt.

Nu maar hopen dat er een modbus update komt, waarmee setpoints geschreven kunnen worden.
Dan kan ik mijn eigen stooklijn wel maken.

Snap zo ie zo de terughoudendheid van de modbus niet zo goed, geef de settings die je kunt instellen via het scherm ook vrij via modbus. Je kan ze immmers via het scherm ook instellen.

Het bij schakelen van het element waar ik in het begin hier op het forum over schreef, komt door het emmer profiel. Hier komt hopelijk een update voor (ook voor al geleverde Ambers), waardoor deze grens opgerekt wordt, Anders wordt beneden de 0 graden en boven de 20 graden buitentemp, warm tap water een dure geschiedenis. Ik heb ff snel gerekend een onnodige 400kWh extra per jaar.
Dit drukt aardig op de SCOP, snap nu wel waarom die niet vermeld wordt op de site, zoals ander fabrikanten wel doen.
Dit is al een wat ouder bericht, dus ik ben benieuwd in hoeverre het nog actueel is?
Dus bij een buitentemperatuur van 20 graden of lager slaat de koelfunctie af? Je zou juist op het koudste moment in de nacht je vloer lekker willen laten koelen dus dat lijkt mij niet ideaal. Maar misschien wel acceptabel als er overdag wel weer gekoeld kan worden.

En hoe zit het met het opwarmen van SWW in de praktijk? Kan je niet eenmalig instellen dat dit zomers altijd om 9:00 gebeurt als het hopelijk nog niet 20 graden is buiten? En dan ‘s winters altijd om 14:00u ik warmste moment van de dag met meeste pv opwek? Of is dit probleem inmiddels verholpen?

En ik kan nergens iets vinden over een SCOP van een amber 65. Weten we inmiddels al een beetje hoe deze is in vergelijking met andere warmtepompen met r32 of r290?

• brigges
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-11 20:20
bommer schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:38:
[...]

Over 1 kabel gaan een aantal (temperatuur) sensoren (1 per ader paar)
En de andere kabel is modbus intern tussen binnen en buiten unit.
Thanks. Heb jij inzicht hoe het modbus verkeer over de UTP heen gaat? Dit is modbus over IP?
En zo ja. waar komen de IP adressen dan vandaan?
Als het IP is dan kan er een switch tussen waarmee ik op termijn kan communiceren met de regelunit.
Als geen IP is maar laag 2 Ethernet dan zijn er ook mogelijkheden.

• bommer
gebruiker001 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:25:
[...]

Dit is al een wat ouder bericht, dus ik ben benieuwd in hoeverre het nog actueel is?
Dus bij een buitentemperatuur van 20 graden of lager slaat de koelfunctie af? Je zou juist op het koudste moment in de nacht je vloer lekker willen laten koelen dus dat lijkt mij niet ideaal. Maar misschien wel acceptabel als er overdag wel weer gekoeld kan worden.
Inmiddels weten we dat deze temperaturen alleen vantoepassing zijn als de optie ext. Bediening+ buitentemperatuur aanstaat.
Heb je alleen ext. Bediening aanstaan dan kan je altijd koelen/verwarmen.
En hoe zit het met het opwarmen van SWW in de praktijk? Kan je niet eenmalig instellen dat dit zomers altijd om 9:00 gebeurt als het hopelijk nog niet 20 graden is buiten? En dan ‘s winters altijd om 14:00u ik warmste moment van de dag met meeste pv opwek? Of is dit probleem inmiddels verholpen?
Je zult dat zelf moeten aanpassen, op de start en einde vakantie periode na, zijn alle klokken weekklokken
En ik kan nergens iets vinden over een SCOP van een amber 65. Weten we inmiddels al een beetje hoe deze is in vergelijking met andere warmtepompen met r32 of r290?
Volgens mij staan ze idd nergens genoemd, zoals je zegt weten we het inmiddels zelf ook al.

• gebruiker001
bommer schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:35:
[...]

Volgens mij staan ze idd nergensgeniemd, zoals je zegt weten we het inmiddels zelf ook al.
Je zegt dat inmiddels de COP en SCOP prestaties bekend zijn? Wat valt hier over te zeggen? Of waar kan ik hier iets over vinden? Hoe verhoudt deze zich tot de concurrenten?

• bommer
brigges schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:55:
[...]

Thanks. Heb jij inzicht hoe het modbus verkeer over de UTP heen gaat? Dit is modbus over IP?
En zo ja. waar komen de IP adressen dan vandaan?
Als het IP is dan kan er een switch tussen waarmee ik op termijn kan communiceren met de regelunit.
Als geen IP is maar laag 2 Ethernet dan zijn er ook mogelijkheden.
De interne modbus is RTU(serieel dus) niets geen tcp/ip.
De externe modbus is ook RTU.

Hoe zal ik het netjes zeggen!
Dit soort vragen zijn precies de reden dat Itho de lijst niet vrij geeft, omdat mensen processen gaan aanpassen zonder enige vorm van kennis hier van. De Amber is geen broodrooster!
Niet gezegd hebbende dat jij hier geen verstand van zou hebben, dat kan ik namelijk niet beoordelen.

Iets meer uitleg over de modbus structuur,
Er is altijd 1 client (het lcd display bij de Amber)
En de andere deelnemers op de bus noemen ze servers, 2 stuks ingeval van de Amber, de binnenunit en de buitenunit.
Commando’s worden verstuurd van uit de client, waarop de servers antwoorden.
Inbreken op deze bus gaat simpel weg niet, tenzij je de client compleet vervangt.
2 kapiteins op 1 schip wordt een rotzooi.

Afluisteren wat ze elkaar vertellen, zoals de @leejoow module (versie 1) doet dat gaat wel.

Op de externe modbus aansluiting is de ESP module of home assistant integratie dus de client en het lcd display de server.

Dit is de enige correcte manier van communiceren met de Amber op dit moment.

Als je aangeeft wat je wilt bereiken, kunnen we misschien zien of daar met de ESP module of integratie iets in kunnen betekenen.
Niet alles kan of is zin vol.

Misschien dat we hier over een apart topic moeten maken.

• bommer
gebruiker001 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:46:
[...]

Je zegt dat inmiddels de COP en SCOP prestaties bekend zijn? Wat valt hier over te zeggen? Of waar kan ik hier iets over vinden? Hoe verhoudt deze zich tot de concurrenten?
Ik heb een 95 en gemiddeld draait hij een COP van 3 bij -5, bij 0-5 is dat ongeveer 4 en boven de 5 graden gaat hij al snel naar 6.

SWW is gemiddeld COP 3.
SCOP voor verwarmen is gem rond de 4.
Vergelijkbaar met andere merken.

Koelen is bij een buitentemp van 27 graden is de EER (COP) 6, bij lagere temperaturen, vooral snachts wel 13!

[ Voor 5% gewijzigd door bommer op 22-05-2024 23:18 ]

• brigges
bommer schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:06:
[...]

De interne modbus is RTU(serieel dus) niets geen tcp/ip.
De externe modbus is ook RTU.
je kunt ook modbus over IP draaien, Modbus kan over verschillende transmissie media. Dus vandaar de
vraag.
Hoe zal ik het netjes zeggen!
Dit soort vragen zijn precies de reden dat Itho de lijst niet vrij geeft, omdat mensen processen gaan aanpassen zonder enige vorm van kennis hier van. De Amber is geen broodrooster!
Niet gezegd hebbende dat jij hier geen verstand van zou hebben, dat kan ik namelijk niet beoordelen.
Ik zeg niet aanpassen ;)
Iets meer uitleg over de modbus structuur,
Er is altijd 1 client (het lcd display bij de Amber)
En de andere deelnemers op de bus noemen ze masters, 2 stuks ingeval van de Amber, de binnenunit en de buitenunit.
Commando’s worden verstuurd van uit de client, waarop de servers antwoorden.
Inbreken op deze bus gaat simpel weg niet, tenzij je de client compleet vervangt.
2 kapiteins op 1 schip wordt een rotzooi.
Dat kan indien IP wordt gebruikt. Maar dat is nu niet het geval dus niet mogelijk.
Afluisteren wat ze elkaar vertellen, zoals de @leejoow module (versie 1) doet dat gaat wel.
I know.
Op de externe modbus aansluiting is de ESP module of home assistant integratie dus de client en het lcd display de server.

Dit is de enige correcte manier van communiceren met de Amber op dit moment.
Duidelijk.
Ben zelf geen voorstander van ESP. Maar als de beschrijving module beschikbaar komt kan daar mogelijk een module met UTP van gebakken worden. Heb ik ook gedaan met OTGW (OpenTherm Gateway).

• bommer
@brigges de Home Assistant integratie die ik aan het ontwikkelen ben werkt op TCP/IP

Wat ik nu doe is dat ik de externe seriele modbus met een gateway eerst omzet.
Je kunt dan idd meerdere clients hebben, ik gebruik mijn HA test omgeving en een aparte KNX client om testen.
Gevens op vragen door beide zal altijd prima gaan, je kan een timeout hebben. Okay

Schrijven vanaf 2 client is weer dat 2 kapiteins princiepe en moet je niet willen.

Die omzetting doe ik nu op een RPI met een stukje opensource, wat je eerst op de PI moet compileren. Niet echt vriendelijk, maar een consument rtu naar tcp modbus gateway zou gewoon moeten werken.

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:03

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Bommer _/-\o_

Ps: Wie snapt hier nog meer niets van? :?

[ Voor 9% gewijzigd door Stoker op 23-05-2024 09:39 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Get!em
  • Niet online
Stoker schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:39:
Bommer _/-\o_

haha.... dit is precies de reden dat een warmtepomp vs loodgieter dezelfde discussie oplevert als een electrische auto vs automonteur.

• brigges
bommer schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:34:
@brigges de Home Assistant integratie die ik aan het ontwikkelen ben werkt op TCP/IP

Wat ik nu doe is dat ik de externe seriele modbus met een gateway eerst omzet.
Je kunt dan idd meerdere clients hebben, ik gebruik mijn HA test omgeving en een aparte KNX client om testen.
Gevens op vragen door beide zal altijd prima gaan, je kan een timeout hebben. Okay

Schrijven vanaf 2 client is weer dat 2 kapiteins princiepe en moet je niet willen.

Die omzetting doe ik nu op een RPI met een stukje opensource, wat je eerst op de PI moet compileren. Niet echt vriendelijk, maar een consument rtu naar tcp modbus gateway zou gewoon moeten werken.
Duidelijk.
Wellicht een eigen topic. Ben geïnteresseerd in de ontwikkeling ervan. Kan eventueel ondersteunen. Heb ervaring met iacs/programmeren en microcontrollers.

• Get!em
  • Niet online
brigges schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:56:
[...]

Duidelijk.
Wellicht een eigen topic. Ben geïnteresseerd in de ontwikkeling ervan. Kan eventueel ondersteunen. Heb ervaring met iacs/programmeren en microcontrollers.
Er is een apart topic

Uitlezen Itho Daalderop HP-S en Amber warmtepomp

Staat nu nog uitlezen in de titel, maar kan dus ook aangevuld worden met control/besturen eventueel.

• brigges
Get!em schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:01:
[...]

Er is een apart topic

Staat nu nog uitlezen in de titel, maar kan dus ook aangevuld worden met control/besturen eventueel.
Ah, thanks.

• tonwes99
Regeerakkoord "op hoofdlijnen", saldering gaat er koud af op 1-1-2027. Zelf je opgewekte stroom gebruiken wordt belangrijker. https://hollandsolar.nl/a...afgeschaft%20zal%20worden.

Ik produceer overdag tussen de 800W-2000W aan zonne-energie. Vanaf april doet mijn Amber95 nu helemaal niets. Liefst warm ik 's-morgens met de Amber eerst sww op, en vul daarna een thuisbatterij. Langzaam opwarmen, in plaats van de volle 2500W er in een uurtje doorheen jassen. Weet iemand hoeveel watt de Amber95 voor sww in eco-stand gebruikt?

[ Voor 6% gewijzigd door tonwes99 op 23-05-2024 15:55 ]

• Impossibl3
  • Laatst online: 14:35
@tonwes99 bij mij gebruikt die op zijn piek 2095 watt om het water naar 54 graden te krijgen (10:34) en 1793 watt om het water op 44 graden te krijgen (8:15). Dit was op 22 mei met eco stand aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smz-P5AXpi9xQT8ayNanSIjMt2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4lypdbrDTK7wLClLhMb4Rc6W.png?f=fotoalbum_large

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 01-12 21:34

Jan2023

KISS

Bommer _/-\o_

Ik kan het redelijk volgen wat er verteld wordt , de begrippen zijn mij niet helemaal vreemd.
Toepassen is een ander verhaal.

Maarr ik ben en blijf een liefhebber van het Kiss principe.
;)

Ben de enige hier in huis die weet heeft van alle toegepaste techniek , maar als ik morgen onder de tram loop moet mijn schatje het gewoon warm kunnen krijgen in huis.

_/-\o_

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• bommer
Get!em schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:01:
[...]

Er is een apart topic

Klopt, maar ik wil @LeeJoow topic niet kapen!

• bommer
Bommer _/-\o_

Ha ha, ik vond het nog redelijk Jip & Janneke.
Doe mijn best het begrijpelijk te houden.

Mijn Collega’s moeten mij ook altijd afremmen!

[ Voor 9% gewijzigd door bommer op 23-05-2024 19:38 ]

• bommer
Jan2023 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 18:00:
[...]

Ik kan het redelijk volgen wat er verteld wordt , de begrippen zijn mij niet helemaal vreemd.

;)

Ben de enige hier in huis die weet heeft van alle toegepaste techniek , maar als ik morgen onder de tram loop moet mijn schatje het gewoon warm kunnen krijgen in huis.

_/-\o_
Daarom wil ik ook niet rommelen aan regelingen.
Het zelfde kunnen met HA als met het LCD.
En de regeling(en) in de unit laten.

Hoe wel een zinvolle automatisering kan geen kwaad, maar dat kan iedereen straks zelf bepalen

• Get!em
  • Niet online
tonwes99 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:54:
Regeerakkoord "op hoofdlijnen", saldering gaat er koud af op 1-1-2027. Zelf je opgewekte stroom gebruiken wordt belangrijker. https://hollandsolar.nl/a...afgeschaft%20zal%20worden.

Ik produceer overdag tussen de 800W-2000W aan zonne-energie. Vanaf april doet mijn Amber95 nu helemaal niets. Liefst warm ik 's-morgens met de Amber eerst sww op, en vul daarna een thuisbatterij. Langzaam opwarmen, in plaats van de volle 2500W er in een uurtje doorheen jassen. Weet iemand hoeveel watt de Amber95 voor sww in eco-stand gebruikt?
Beter kun je kijken naar je verbruik (minimaliseren) ‘s nachts en die proberen te overbruggen met een batterij.

De batterij zal er hier ook moeten komen denk ik. Op een slechte dag 30kWh en goede dag >60kWh productie 😳 afgelopen weken.

Maar je maximale vermogen van productie en het maximale verbruiksvermogen van de amber op elkaar afstemmen is inderdaad wel handig. Ben benieuwd naar mogelijkheden. Want zelfs bij flinke overproductie gaan die pieken gemakkelijk en importeer je alsnog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVrFREmBTRc6lNMxfg_mSECtYpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6g30r49nYHfyirN0hYbocRJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Get!em op 23-05-2024 20:05 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

bommer schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 18:33:
[...]

Daarom wil ik ook niet rommelen aan regelingen.
Het zelfde kunnen met HA als met het LCD.
En de regeling(en) in de unit laten.

Hoe wel een zinvolle automatisering kan geen kwaad, maar dat kan iedereen straks zelf bepalen
Een prima uitgangspunt.
👍
Zolang de automatisering doet wat het moet doen...
Gezien je inzet gaat dat wel goed komen.

• tonwes99
Get!em schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 19:53:
[...]

Beter kun je kijken naar je verbruik (minimaliseren) ‘s nachts en die proberen te overbruggen met een batterij.

De batterij zal er hier ook moeten komen denk ik. Op een slechte dag 30kWh en goede dag >60kWh productie 😳 afgelopen weken.

Maar je maximale vermogen van productie en het maximale verbruiksvermogen van de amber op elkaar afstemmen is inderdaad wel handig. Ben benieuwd naar mogelijkheden. Want zelfs bij flinke overproductie gaan die pieken gemakkelijk en importeer je alsnog.

[Afbeelding]
Ik zoek èn èn, hoe meer je overdag zelf gebruikt, des te minder hoef je in de batterij te stoppen. Ik kom de meeste dagen tot 10kWh, met 1000W in de meeste uren, dus met een Amber (en verbuik koelkast e.d.) trek ik dan stroom uit het net die ik een uurtje later weer teruglever. Ik heb gehoord dat het stroomnet per uur meet, als dat klopt dan zou je op half tien de Amber aan kunnen zetten. Maar... Als ieder uur vanuit de smart meter de import en export wordt doorgegeven, dan gaat dit truukje niet op. Puzzels voor het komend jaar, voor 1-1-2027 zal er een batterij èn een soort van intelligente sturing moeten komen... Optimaal en complex hoeft niet, maar een beetje doordacht helpt.

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 12:37
Stroom verbruik tarief 1 en 2 en stroom terug leveren tarief 1 en 2 zijn aparte tellers dus 4 tellers totaal.
tonwes99 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:32:
[...]

Ik zoek èn èn, hoe meer je overdag zelf gebruikt, des te minder hoef je in de batterij te stoppen. Ik kom de meeste dagen tot 10kWh, met 1000W in de meeste uren, dus met een Amber (en verbuik koelkast e.d.) trek ik dan stroom uit het net die ik een uurtje later weer teruglever. Ik heb gehoord dat het stroomnet per uur meet, als dat klopt dan zou je op half tien de Amber aan kunnen zetten. Maar... Als ieder uur vanuit de smart meter de import en export wordt doorgegeven, dan gaat dit truukje niet op. Puzzels voor het komend jaar, voor 1-1-2027 zal er een batterij èn een soort van intelligente sturing moeten komen... Optimaal en complex hoeft niet, maar een beetje doordacht helpt.

• Impossibl3
[...]

Om toch een beetje af te dwalen van de Amber. Kijk naar een Victron systeem. Die ga ik nemen. Is modulair en is via NodeRed aan te sturen dus kan je zelf zo slim maken als je wil. Of je draait de eigen ESS varianten van Victron zelf hoef je niets te programmeren.

Het grote Victron aansturing topic

• Get!em
  • Niet online
[...]

Hier met de 120 vanochtend: eerst 61Hz en 1780 en nu bij 61Hz 2900W na een paar minuten.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:45
Beste tweakers door omstandigheden ben ik enkele weken niet in staat geweest te reageren op vragen en eventuele DM berichtjes. Vanaf heden kunnen jullie ook weer bij mij terecht voor jullie vragen. Gelukkig heeft @Stoker onze wederzijdse belangen goed vertegenwoordigd :-)

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• bommer
Ik zie dat in zijn afwezigheid op dit topic, de website van warmtepomponline geupdate is.
Dan is er vast nu tijd om het topic start te update?

• Carboy54
bommer schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:12:
Ik zie dat in zijn afwezigheid op dit topic, de website van warmtepomponline geupdate is.
Dat is een goed idee en dat wordt inderdaad de hoogste tijd. Ik ga ermee aan de slag.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:16:
[...]

Dat is een goed idee en dat wordt inderdaad de hoogste tijd. Ik ga ermee aan de slag.
Welkom terug.
:)

• brigges
Dat heb ik weer. Valt de besturing van de 3-weg klep uit mijn handen.
In 3 stukken. Heb hem in elkaar gezet, Alleen het kleine metalen onderdeeltje ... geen idee waar die
zit ... lijkt een borging voor de handmatige bediening ....

Iemand een idee waar die hoort? Kan ik de motor alleen testen door er een 24V spanning op te zetten?
Of reageert de besturing daar niet op? Als die defect is moet ik even een nieuwe halen .... :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLq_KlfRXPADvvQMo80JRJ2X2Os=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVte5yTiexPoFJpFKTYmaoYu.jpg?f=fotoalbum_large

• Carboy54
brigges schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:47:
In 3 stukken. Heb hem in elkaar gezet, Alleen het kleine metalen onderdeeltje ... geen idee waar die

Iemand een idee waar die hoort? Kan ik de motor alleen testen door er een 24V spanning op te zetten?
Of reageert de besturing daar niet op? Als die defect is moet ik even een nieuwe halen .... :(

[Afbeelding]
24 volt voor een Amber?? VC4013 is 230volt

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
brigges schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:47:

[Afbeelding]
Dat is het geveerde klemmetje waarop de motor op de 3weg klep blijft hangen. Geen idee of je m terug kan zetten. Zie foto’s!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxYvW8k6PoD8YVyJd8TJytjWKMc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MBZ545VspwWOqMHzbAe9ztj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYfuvE3ujIcMTWWdDZuJEFdG-PU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yAv1WUgCMpCLBdlBIWHWWtG1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSEAWBJmYv0uplKa-9rGaaDlHsU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65xyqEqMt7kDaTjehUBE2Zm8.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb nog een nieuwe liggen. indien nodig stuur je maar een dm

• brigges
Stoker schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:06:
[...]

Dat is het geveerde klemmetje waarop de motor op de 3weg klep blijft hangen. Geen idee of je m terug kan zetten. Zie foto’s!

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb nog een nieuwe liggen. indien nodig stuur je maar een dm
Thanks, hij zit er weer tussen. Hopelijk doet hij het weer.
Morgen hoop ik de klus afgerond te hebben dus dan gaan we het zien.

• Carboy54
gebruiker001 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:46:
[...]

Die kan je vinden in de TS onder het kopje documentatie en downloads. Dit zijn nog wel de voorlopige cijfers welke nog door de Kiwa moeten worden bevestigd. Ik heb gisteren de sales manager van Itho gevraagd wanneer dat nu kan worden verwacht. Praktijkcijfers vind je hier al genoeg bij @bommer en @mischa

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 25-05-2024 11:33 ]

• Carboy54
Jan2023 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 18:00:
[...]

;)

_/-\o_
Jan als je het topic serieus volgt lijkt het er op dat je minimaal ict ervaring moet hebben om een warmtepomp goed te kunnen laten werken. Echter dat is geenszins het geval. De standaard mee geleverde upgradable windows software kan alles wat je nodig hebt om de Amber goed te laten werken. Wil je meer is dat geen probleem maar laten wij dat dan doen in een aparte topic zoals @leejow dat ook heeft voor zijn split unit HS-P en inmiddels ook voor de Amber. Starters zien hier anders door de bomen het bos niet meer hoor ik vaak en voor dat je het weet blijft de CV ketel maar hangen :(

• brigges
Carboy54 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:40:
[...]

.... en voor dat je het weet blijft de CV ketel maar hangen :(
Dat hoop ik wel dat hij blijft hangen ....... :+

• bommer
Jan als je het topic serieus volgt lijkt het er op dat je minimaal ict ervaring moet hebben om een warmtepomp goed te kunnen laten werken. Echter dat is geenszins het geval. De standaard mee geleverde upgradable windows software kan alles wat je nodig hebt om de Amber goed te laten werken. Wil je meer is dat geen probleem maar laten wij dat dan doen in een aparte topic zoals @leejow dat ook heeft voor zijn split unit HS-P en inmiddels ook voor de Amber. Starters zien hier anders door de bomen het bos niet meer hoor ik vaak en voor dat je het weet blijft de CV ketel maar hangen :(
Ik begrijp dat het voor sommige mensen erg afleidend is en niet meer snappen waar het over gaat.
In een nieuw topic voor specifiek de HA integratie zie ik geen uitkomst, er is al een topic over regelingen en een stuurmodule.
Deze topics gaan echter over een andere module.

Wil men iets weten over de integratie/modbus, stuur mij dan een DM.
Zal er hier ook niet meer op antwoorden.

• Carboy54
bommer schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:56:
[...]

Ik begrijp dat het voor sommige mensen erg afleidend is en niet meer snappen waar het over gaat.
In een nieuw topic voor specifiek de HA integratie zie ik geen uitkomst, er is al een topic over regelingen en een stuurmodule.
Deze topics gaan echter over een andere module.

Wil men iets weten over de integratie/modbus, stuur mij dan een DM.
Zal er hier ook niet meer op antwoorden.
Wellicht wil een ander met uitgebreide kennis van zaken een topic met modbus/HA opzetten en onderhouden. Dan kunnen wij hier het zo zuiver mogelijk houden en met name ook starters enthousiast maken voor de Amber en de installatie die nu soms vroegtijdig afhaken. Dan hoeven wij @leejoow niet in de wielen te rijden. 🥴

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 25-05-2024 19:10 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:40:
[...]

Ehh jan ,
Ik ben hier niet over begonnen hoor , was gewoon een reaktie op stoker zijn opmerking.

En wat de hobbyisten allemaal doen met homeassistant e.d
Helemaal prima maar ik heb daar verder geen vragen over in dit topic , en ook nooit gehad.

En ben meer voor die knop aan de muur ,geef ik daar een draai aan dan moet de Amber gewoon werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Jan2023 op 25-05-2024 19:24 ]

• Carboy54
Jan2023 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:17:
[...]

Ehh jan ,
Ik ben hier niet over begonnen hoor , was gewoon een reaktie op stoker zijn opmerking.

En wat de hobbyisten allemaal doen met homeassistant e.d
Helemaal prima maar ik heb daar verder geen vragen over in dit topic , en ook nooit gehad.

En ben meer voor die knop aan de muur ,geef ik daar een draai aan dan moet de Amber gewoon werken.
Zo had ik het ook niet bedoeld Jan ik reageerde op KISS

• bommer
Carboy54 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:28:
[...]

Zo had ik het ook niet bedoeld Jan ik reageerde op KISS
En zo vat ik het ook niet op. Jan heeft gelijk, het kan heel vervelend zijn als je algemene info zoekt
en dan in een bos van andere informatie te recht komt.

Op het moment heb ik gewoon even niet de tijd om er nog een extra topic naast te runnen.
En ik wil best een topic over Amber regelingen delen, maar ik ga het niet kapen.

Als de integratie klaar is, komt er ergens wel een discussie mogelijkheid. Maar weet nu nog niet
of dat hier op Tweakers zal zijn.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
@Carboy54 , ik denk dat het vele werk van @bommer op de TS moet komen. Veel mensen hebben het niet nodig, maar het wordt door anderen wél gevraagd of verlangd… Als we hier nou een opmerking over maken, dan kan Bommer door -wanneer het hem past- , en kan iedereen zijn informatie hier opdoen.

@bommer ,hoe gaat het met de installatie bij je dochter?

[ Voor 9% gewijzigd door Stoker op 25-05-2024 20:21 ]

• bommer
Stoker schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 20:19:
@Carboy54 , ik denk dat het vele werk van @bommer op de TS moet komen. Veel mensen hebben het niet nodig, maar het wordt door anderen wél gevraagd of verlangd… Als we hier nou een opmerking over maken, dan kan Bommer door -wanneer het hem past- , en kan iedereen zijn informatie hier opdoen.

@Stoker Vloerverwarming bgg en badkamer ligt er in, druk doende met de elektrische installatie van de woning op dit moment.
Uiteindelijk gaat alles op de schop nu, alle installaties worden geheel vervangen.

Hoop gezeik met Liander over de gasmeter, hier heeft de vorige bewoner een riool buis achter langs gemaakt
en nu doen ze lastig. en hebben ze ook de 3 fase uitbreiding gecanceld.

Komt wel goed, we isoleren nu alles al extra en als ik straks het vermogen kan berekenen van de vloerverwarming (bgg gingen ook minder meters in dan berekend) weet ik of ik het red met een Amber 95 of naar een 120 moet.
Ik denk dat de gasmeter gelijk maar moet vertrekken.

Sorry beetje offtopic :)

• Carboy54
Stoker schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 20:19:

Prima idee ik zal het opzetten met hem.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

De topics die ik heb gemaakt kunnen in principe ook gebruikt worden, daarmee word ik niet in de wielen gereden :)

Belangrijkste verschil is denk ik dat ik een module heb gemaakt die (redelijk) plug and play is qua hardware en dat bij de integratie van @bommer nog wat hardware aangesloten moet worden die niet in een mooi doosje zit. Voor de rest is het verschil dat ik op ESPHome werk en de andere een HA integratie is. Uiteindelijk kan je op dit moment met alle twee ongeveer even veel (de problemen waar we tegenaan lopen, lopen we alletwee tegen aan, dit zit in de Amber zelf).

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Carboy54
leejoow schreef op zondag 26 mei 2024 @ 06:20:
De topics die ik heb gemaakt kunnen in principe ook gebruikt worden, daarmee word ik niet in de wielen gereden :)

Belangrijkste verschil is denk ik dat ik een module heb gemaakt die (redelijk) plug and play is qua hardware en dat bij de integratie van @bommer nog wat hardware aangesloten moet worden die niet in een mooi doosje zit. Voor de rest is het verschil dat ik op ESPHome werk en de andere een HA integratie is. Uiteindelijk kan je op dit moment met alle twee ongeveer even veel (de problemen waar we tegenaan lopen, lopen we alletwee tegen aan, dit zit in de Amber zelf).
Wij zullen een apart hoofdstuk hiervoor opnemen in de TS. Alleen discussies over ESP en HA graag dan in jouw topic om verdere vervuiling te voorkomen. Inmiddels zijn 283 pagina's al een worsteling voor beginners om door te komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 26-05-2024 08:59 ]

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 08:56:
[...]
Inmiddels zijn 283 pagina's al een worsteling voor beginners om door te komen.
706 pagina’s bij een andere default instelling van Tweakers forum… 😱

• Carboy54
bommer schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:12:
Inmiddels is de TS vernieuwd met diverse links naar de laatste info over de Amber. @bommer zal binnenkort een apart hoofdstuk toevoegen als auteur automatisering.

• brigges
Weet iemand waar ik de flexslang kan bestellen? Ik heb een korte slang nodig ipv een lange.
Anders moet ik de zaak met hoop extra bochten toch verleggen. Met korte slang
gaat het netter.

Never mind... al gevonden..... werd genoemd in eerder post. _/-\o_

Note: Heb dus een 50cm flexslang over.

[ Voor 57% gewijzigd door brigges op 27-05-2024 07:22 ]

• Get!em
  • Niet online
Eerste volledige weekend in nieuwe huis met de Amber.

2 dingen geleerd over de Amber:

1)
de klok nakijken na stroomuitval (schakelen voor Electra werk) . Die stond nu totaal verkeerd. Legionella run startte om 3 uur ‘s nachts.

2)
De 61hz van de legionella run maakt zoveel geluid dat ik er wakker van word.

Dus vannacht om 330 de klok goed gezet en legionella afgebroken.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ben je wakker geworden van de ventilator of van de compressor/trillingen?

[ Voor 12% gewijzigd door Stoker op 27-05-2024 08:43 ]

• bommer
Get!em schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:34:
Eerste volledige weekend in nieuwe huis met de Amber.

2 dingen geleerd over de Amber:

1)
de klok nakijken na stroomuitval (schakelen voor Electra werk) . Die stond nu totaal verkeerd. Legionella run startte om 3 uur ‘s nachts.

2)
De 61hz van de legionella run maakt zoveel geluid dat ik er wakker van word.

Dus vannacht om 330 de klok goed gezet en legionella afgebroken.
Gek, hij hangt bij mij letterlijk aan de andere kant van mijn slaapkamer, hoor helemaal niets.

In het begin dacht ik hoor hem, ging ik kijken was ie gewoon uit. En dan niet net maar al een paar uur uit.

• Get!em
  • Niet online
Stoker schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:43:
Ben je wakker geworden van de ventilator of van de compressor/trillingen?
Compressor

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:04:
[...]

Gek, hij hangt bij mij letterlijk aan de andere kant van mijn slaapkamer, hoor helemaal niets.

In het begin dacht ik hoor hem, ging ik kijken was ie gewoon uit. En dan niet net maar al een paar uur uit.
Ik hoor hem vrijwel door het hele huis, behalve als hij op 51hz of lager zit.

De retourleiding hoorde ik ook enorm zingen/resoneren bij 75% pomp. Daar heb ik nu een gewichtje aan gehangen.

• Carboy54
bommer schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:04:
[...]

Ben even off line geweest een 6 tal weken :( Mischa maar ondertussen is bij zijn installatie ongeveer alles fout gegaan wat je maar fout kan installeren. Hangt bij mij met simpele dempers koud aan de muur en hoor werkelijk helemaal niets ook niet op 90 Hz. Soms is ook het leidingwerk zelf de oorzaak.

[ Voor 12% gewijzigd door Carboy54 op 27-05-2024 15:58 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Das niet best... ik ben toch benieuwd WAT het geluid veroorzaakt.. Wat zegt je installateur?

Jij hebt een geïsoleerde radiator toch? Wat als je 2e pomp uit staat. hoor je de WP dan ook?

Volgens mij kan je dan vrij eenvoudig en heel gericht zoeken. Bv. je leiding staat op spanning waardoor het geluid zo doorzingt in je woning.

[ Voor 35% gewijzigd door Stoker op 27-05-2024 16:03 ]

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-11 18:23
Kun je foto's posten van de opstelling van de warmtepomp? Lijkt op doorgave van geluid/trillingen van te starre verbindingen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Get!em
  • Niet online
Starre verbinding lijkt me niet. Zal binnenkort weer even video maken door legionella of sww te forceren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BL-puc6EIKjlP8ZQedp26nr_Go8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/63iN4RXMk27B7YxWGQ9Ofz8Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saAOM5z8L9SybPXM9i29CbYEqhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xIdEHVj3g0cXYcFM8xSwSCMW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXEQaHR9u4VY_34mKOPpuh9fgrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNwEGAPcJQto1V2YHowD4i3B.jpg?f=fotoalbum_large

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Er is toch iets wat die 'brom' veroorzaakt. Zit die leiding in de doorvoer niet tegen het fundament oid?

• Carboy54
Get!em schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:30:
Starre verbinding lijkt me niet. Zal binnenkort weer even video maken door legionella of sww te forceren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb lang niet al jouw tientallen posts gevolgd en wellicht is het al gemeld maar de werkschakelaar daar is niet toegestaan. leidingwerk in huis kan het ook veroorzaken.

• bertenludy
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 30-11 15:01
Ik heb sinds een week ook een amber 9.5 die ook bij de eerste dagen een brom in zat die duidelijk tot aan overkant vd straat hoorbaar was het kwam duidelijk vd de compressor nu naar een week draaien is het bijna weg. Wat het was is mij onduidelijk.

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:32:
[...]

Ik heb lang niet al jouw tientallen posts gevolgd en wellicht is het al gemeld maar de werkschakelaar daar is niet toegestaan. leidingwerk in huis kan het ook veroorzaken.
Leverancier vond die werkschakelaar niet een probleem zo.

Leidingwerk in huis loopt door kruipruimte en komt andere kant van huis weer bovengronds in garage (dus door spouwmuur heen ook).

Denk overigens dat t geluid in dB niet eens zo hard is, is gewoon heel stille omgeving. Ik hoor binnen ook de vogels fluiten buiten en als er 1 op dak(pannen) loopt ook.

• Get!em
  • Niet online
Stoker schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:32:
Er is toch iets wat die 'brom' veroorzaakt. Zit die leiding in de doorvoer niet tegen het fundament oid?
Zoals gezegd, de leiding gaat op 2 plaatsen door spouwmuur/fundament heen, dus wat je zegt is best mogelijk. Ik heb niet gekeken of de leidingen met beugels aan betonplaten of langs spouwmuren zijn gehangen in kruipruimte. Ik ga er voorlopig ook even niet heen, er staat weer 15cm water door alle regen.

• Impossibl3
Voor de mensen die in HA willen weten of de Amber de afgifte temperatuur voor DHW kan maken tgv de buitentemperatuur (Ta) heb ik de volgende code even gemaakt. Doe er mee wat je wil. Dit op basis van de grafiek zoals weergegeven in de 2de post van dit topic.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  # Maximale aanvoertemperatuur Amber op basis van buitentemperatuur tbv bescherming compressor
  - name: "Maximale aanvoertemperatuur - WP"
    unique_id: e6a9d6f4-d4c8-463d-8139-7aa700bb7cb8
    unit_of_measurement: "°C"
    icon: mdi:temperature-celsius
    state: >
      {%- set Ta = states('sensor.ithodaalderop_ambient_temperature') | float -%}
      {%- set Tuo = 50 -%}
      {%- if Ta >= -25 and Ta < -15 -%}
        {%- set Tuo_cal = 50 + (Ta - -25) * 0.5 -%}
      {%- elif Ta >= -15 and Ta < -10 -%}
        {%- set Tuo_cal = 55 + (Ta - -15) * 3 -%}
      {%- elif Ta >= -10 and Ta < 20 -%}
        {%- set Tuo_cal = 70 -%}
      {%- elif Ta >= 20 and Ta < 25 -%}
        {%- set Tuo_cal = 70 + (Ta - 20) * (-3) -%}
      {%- elif Ta >= 25 and Ta < 35 -%}
        {%- set Tuo_cal = 55 + (Ta - 25) * (-0.5) -%}
      {%- else -%}
        {%- set Tuo_cal = Tuo -%}
      {%- endif -%}
      {{ Tuo_cal | round(2) }}

• mused
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:29
Get!em schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:55:
[...]

Leverancier vond die werkschakelaar niet een probleem zo.
Okay, dat klinkt wel erg makkelijk. Er zijn dus voorschriften bedacht die je vervolgens zo aan de kant kunt schuiven :?

• brigges

[Afbeelding]
Waar heb jij die dikke isolatie vandaan?

• bommer
mused schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:37:
[...]

Okay, dat klinkt wel erg makkelijk. Er zijn dus voorschriften bedacht die je vervolgens zo aan de kant kunt schuiven :?
Dat is de nieuwe trend! Laatst een badkamer monteur die vind al dat aarden van leidingen zo maar onzin, dus doe ik niet.

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 19:45
brigges schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:04:
[...]

Waar heb jij die dikke isolatie vandaan?
in het topic hier komt het vaak langs : https://www.oeg.net/nl/sh-armaflex-28-x-19-mm-311921702
Zelf heb ik ze via amazon.de aangezien ik er meer spullen vandaan heb gehaald.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-11 18:23
Cpt00kirk schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:00:
[...]

in het topic hier komt het vaak langs : https://www.oeg.net/nl/sh-armaflex-28-x-19-mm-311921702
Zelf heb ik ze via amazon.de aangezien ik er meer spullen vandaan heb gehaald.
Of als je het nog dikker wilt (50 mm): https://www.rjtec-shop.eu/de/Iso-50-48.html

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Get!em
  • Niet online
Stoker schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:58:
[...]

Das niet best... ik ben toch benieuwd WAT het geluid veroorzaakt.. Wat zegt je installateur?

Jij hebt een geïsoleerde radiator toch? Wat als je 2e pomp uit staat. hoor je de WP dan ook?

Volgens mij kan je dan vrij eenvoudig en heel gericht zoeken. Bv. je leiding staat op spanning waardoor het geluid zo doorzingt in je woning.
Sww run, 55c temperatuur. 61Hz op de Amber 120

https://streamable.com/kwcpmv

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 28-05-2024 13:27 ]

• Carboy54
Get!em schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:26:
[...]

Zie een kelder ontluchting laag achter de pomp mag ook niet ivm propaan veiligheid. Heeft die installateur ooit een cursus gevolgd?? Zoals reeds gemeld controleer de ophanging van het leidingwerk ook op spanning.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 28-05-2024 14:56 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Get!em schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:26:
[...]

Zo op beeld is het lastig in te schatten, toch lastig wat een microfoon aan geluid meeneemt.

Maar oké: ja je hoort m, of het veel geluid is..? Persoonlijk vind ik het wel meevallen (rekening houdend met bovenstaande opmerking). Een cv ketel hoor je ook aanslaan en fikken/blazen, daar hoor je ook niemand over.

Een andere discussie is het geluid IN de woning. Die ken ik, en dan is er ook iets aan de hand. Ik herken ze niet met de Amber..; check hoe het leidingwerk is toegepast, controleer of er ergens spanning op staat; is er ergens direct contact tussen een leiding en muur? Zoiets moet het wezen.

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Trek die amber eens wat naar voren (als de kabels dat toelaten) zodat de flex leidingen niet tegen de muur gedrukt zitten. Grote kans dat dit de trillingen doorgeeft op deze manier.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Get!em
  • Niet online
thido schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:37:
[...]

Trek die amber eens wat naar voren (als de kabels dat toelaten) zodat de flex leidingen niet tegen de muur gedrukt zitten. Grote kans dat dit de trillingen doorgeeft op deze manier.
Ja, dat heb ik precies vanochtend gedaan ;) Ik zat te voelen waar overal de trilling langs ging.

Die is in de hele lus te voelen, ondanks de gevlochten soepele leiding. Hij hangt nu iets vrijer. Tevens wat grind weggehaald tegen de muur.

Even wachten op de volgende (zinvolle) sww run waarbij ik ook thuis ben.

[ Voor 19% gewijzigd door Get!em op 29-05-2024 14:47 ]

• gebruiker001
Voor de doorvoeren van buiten naar binnen wil ik weten wat er allemaal wordt aangesloten op de Amber bij FE koelen en verwarmen? Gaat het alleen om de aansluitingen die in onderstaande figuur te zien zijn en de aanvoer- en retourleiding van het water?

Wordt er verder niets aangesloten op de Amber? Dus loopt alles (zoals sensoren, thermostaat, aansturing driewegklep) via het binnendeel?

En de tracingkabel wordt misschien ook op de Amber aangesloten, maar die gaat niet naar binnen toe.

Dan nog een vraag. Waar is de tracing eigenlijk voor? Is die alleen tegen bevriezen aanvoer- en retourleiding als tijdens winterse periode de gebruiker op vakantie is waardoor er geen warmtevraag is? Moet dan de gehele buitenleiding voorzien zijn van tracing? Bij mij komt er meer dan 3 m leiding, maar ik kan mij voorstellen dat de bovenste 1,5 meter van een verticale leiding niet volledig van tracing voorzien hoeft te worden omdat het verwarmde water vanzelf opstijgt. De leidingen wil ik bundelen en daarna isoleren met 19 mm Armaflex. Betekent dat nog iets voor de benodigde tracing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cD2nEQJ4TUNRLb_lkVKxek7ATUc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NPLzeaxyNoycAFK36xsovGOH.png?f=user_large

• Carboy54
gebruiker001 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:32:
Voor de doorvoeren van buiten naar binnen wil ik weten wat er allemaal wordt aangesloten op de Amber bij FE koelen en verwarmen? Gaat het alleen om de aansluitingen die in onderstaande figuur te zien zijn en de aanvoer- en retourleiding van het water?

Wordt er verder niets aangesloten op de Amber? Dus loopt alles (zoals sensoren, thermostaat, aansturing driewegklep) via het binnendeel?

En de tracingkabel wordt misschien ook op de Amber aangesloten, maar die gaat niet naar binnen toe.

Dan nog een vraag. Waar is de tracing eigenlijk voor? Is die alleen tegen bevriezen aanvoer- en retourleiding als tijdens winterse periode de gebruiker op vakantie is waardoor er geen warmtevraag is? Moet dan de gehele buitenleiding voorzien zijn van tracing? Bij mij komt er meer dan 3 m leiding, maar ik kan mij voorstellen dat de bovenste 1,5 meter van een verticale leiding niet volledig van tracing voorzien hoeft te worden omdat het verwarmde water vanzelf opstijgt. De leidingen wil ik bundelen en daarna isoleren met 19 mm Armaflex. Betekent dat nog iets voor de benodigde tracing?

[Afbeelding]
Tracing is vervallen want werkt niet bij stroomuitval. Caleffi vorstbeveiliging op de pomp heeft nu de voorkeur. Tekening klopt.

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-11 16:17
Deze week is bij mij de Amber 9.5 kW en de Maxtank Tapwaterboiler HPB 300, 90kW van Inventum geinstalleerd.
Amber buitenunit staat aan de zijkant van de garage onder een overdekt gedeelte.
Via de muur, onder de grond in de garage, door de fundering, door de kruipruimte en vervolgens naar de zolder voor aansluiting op de unit.
Alles is buitengewoon goed geinstalleerd en werkt (voorzover ik het na kan gaan gezien de huidige hoge buitentenperatuur). Tapwater op 60 graden werkt goed.
Geluid buitenunit nauwelijks hoorbaar.
Verbruik Amber wordt gemonitord met de wifi kWh meter van Homewizard.
Verbruik tapwaterboiler als deze bij moet springen ivm "hoog" tapwaterverbruik monitor ik via de socket van Homewizard.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
evertmulder schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:57:
Deze week is bij mij de Amber 9.5 kW en de Maxtank Tapwaterboiler HPB 300, 90kW van Inventum geinstalleerd.
Amber buitenunit staat aan de zijkant van de garage onder een overdekt gedeelte.
Via de muur, onder de grond in de garage, door de fundering, door de kruipruimte en vervolgens naar de zolder voor aansluiting op de unit.
Alles is buitengewoon goed geinstalleerd en werkt (voorzover ik het na kan gaan gezien de huidige hoge buitentenperatuur). Tapwater op 60 graden werkt goed.
Verbruik tapwaterboiler als deze bij moet springen ivm "hoog" tapwaterverbruik monitor ik via de socket van Homewizard.
Buitengewoon goed, of buiten gewoon goed in tegenstelling tot binnen ;) ?

Paar foto's wordt altijd gewaardeerd!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
.......

Alles is buitengewoon goed geinstalleerd

.......
Show me the candy!! :9

[ Voor 12% gewijzigd door Stoker op 30-05-2024 14:31 ]

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-12 22:32
Ik ben een beetje rond aan het kijken naar een installateur en heb een ongeveer vergelijkbaar tracé. Care to share de installateur? Wordt altijd vrolijk als ik lees dat iets buitengewoon goed geinstalleerd is.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Carboy54
RobbieB schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:50:
[...]

Ik ben een beetje rond aan het kijken naar een installateur en heb een ongeveer vergelijkbaar tracé. Care to share de installateur? Wordt altijd vrolijk als ik lees dat iets buitengewoon goed geinstalleerd is.
Handig als jij jouw regio vermeldt dan helpen tweakers jou met mogelijke adressen.

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-12 22:32
Carboy54 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:41:
[...]

Handig als jij jouw regio vermeldt dan helpen tweakers jou met mogelijke adressen.
Regio Wijchen/Oss

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Daar zit niks want daar krijg ik massa’s aanvragen van (regie Twente).
Tenminste dat denk ik dan?

• Jan2023

Jan2023

KISS

gebruiker001 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:32:

[Afbeelding]
Dat 2 x internet op de tekening is wel misleidend .
Dat moet zijn 2 x ethernet

Internet is geheel niet aan de orde.

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-12 22:05
Iemand een goede verloopnippel voor de 1 inch aansluiting op de amber naar 1 1/4 caleffis met buitendraad ?

• Carboy54
Guus. schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:51:
Iemand een goede verloopnippel voor de 1 inch aansluiting op de amber naar 1 1/4 caleffis met buitendraad ?
Uiteraard bedoel je zoiets? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCome0SkSHnZpyrCF6PiNenG-L8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WeQq3SylIvGW35T7gnklVvmL.jpg?f=fotoalbum_large

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-12 22:05
Eigenlijk direct voor montage op de amber zelf, en hierna pas de flexslang met bocht.

Zoals jij hem meen ik op de steunen hebt (maar met 1 inch caleffis)

Kan zo snel geen 1 ig x 1 1/4 ig vinden. Hoewel dat ook lastig monteren is bedenk ik mij net zodra de eerste erop zit 😓

• brigges
Guus. schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:02:

Kan zo snel geen 1 ig x 1 1/4 ig vinden.
Al bij warmteservice gekeken?

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-12 19:26
Eigenlijk direct voor montage op de amber zelf, en hierna pas de flexslang met bocht.

Kan zo snel geen 1 ig x 1 1/4 ig vinden. Hoewel dat ook lastig monteren is bedenk ik mij net zodra de eerste erop zit 😓
Heb hem hier gekocht:
https://www.heima24.de/sh...MM0706&nocache=1717099789

• Carboy54

Nee ik monteer altijd 1 1/4 Caleffi's. Je moet dan voor nr 2 het onderste deel even demonteren als die in de weg zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhzSYsuT352-sob9Dj0lbpJDrfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IBSu21rMSICmUc7DS6HeRk0z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Carboy54 op 30-05-2024 22:13 ]

• brigges
Zit hier de terugslagklep nu tussen de Amber en de vorstbeveiliging?

• brigges

• tonwes99

Bij deze hoef je de caleffi niet te demonteren, kun je makkelijk de caleffi rechtop plaatsen en kun je later nog demonteren::
https://dunninkzwolle.nl/..._ktBWNOk_1QhoCRxsQAvD_BwE

Jammer genoeg tot nu toe alleen 1 1/4 x 1 1/4 kunnen vinden, dus je moet hem combineren met zoiets:
https://dunninkzwolle.nl/..._ktBWNOk_1QhoCRxsQAvD_BwE

(uiteindelijk zelf 1" caleffi's geplaatst, 1x direct gemonteerd, 1x met 3-delige koppeling bi/bu, ik heb verder niet veel leiding, deze kleine vernauwing geeft geen problemen, de 5x16mm vvw geeft veel meer weerstand).

[ Voor 8% gewijzigd door tonwes99 op 30-05-2024 22:24 ]

• Carboy54
brigges schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:15:
[...]

Zit hier de terugslagklep nu tussen de Amber en de vorstbeveiliging?
Uiteraard niet want dan loopt hij in de retour niet leeg 😵

Pagina: 1 ... 71 ... 132 Laatste