brigges schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:55:
[...]
Thanks. Heb jij inzicht hoe het modbus verkeer over de UTP heen gaat? Dit is modbus over IP?
En zo ja. waar komen de IP adressen dan vandaan?
Als het IP is dan kan er een switch tussen waarmee ik op termijn kan communiceren met de regelunit.
Als geen IP is maar laag 2 Ethernet dan zijn er ook mogelijkheden.
De interne modbus is RTU(serieel dus) niets geen tcp/ip.
De externe modbus is ook RTU.
Hoe zal ik het netjes zeggen!
Dit soort vragen zijn precies de reden dat Itho de lijst niet vrij geeft, omdat mensen processen gaan aanpassen zonder enige vorm van kennis hier van. De Amber is geen broodrooster!
Niet gezegd hebbende dat jij hier geen verstand van zou hebben, dat kan ik namelijk niet beoordelen.
Iets meer uitleg over de modbus structuur,
Er is altijd 1 client (het lcd display bij de Amber)
En de andere deelnemers op de bus noemen ze servers, 2 stuks ingeval van de Amber, de binnenunit en de buitenunit.
Commando’s worden verstuurd van uit de client, waarop de servers antwoorden.
Inbreken op deze bus gaat simpel weg niet, tenzij je de client compleet vervangt.
2 kapiteins op 1 schip wordt een rotzooi.
Afluisteren wat ze elkaar vertellen, zoals de @
leejoow module (versie 1) doet dat gaat wel.
Op de externe modbus aansluiting is de ESP module of home assistant integratie dus de client en het lcd display de server.
Dit is de enige correcte manier van communiceren met de Amber op dit moment.
Als je aangeeft wat je wilt bereiken, kunnen we misschien zien of daar met de ESP module of integratie iets in kunnen betekenen.
Niet alles kan of is zin vol.
Misschien dat we hier over een apart topic moeten maken.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen