• brigges
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-11 20:20
hondacb50 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:12:
[...]

Hallo,

Hopelijk heb je hier wat aan. Mocht iemand interesse hebben in nog 2 meter van deze goot + een koppelstuk, let me know via PB!
Thanks, dat is wel heel veel nuttige informatie :)

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:06
hansvk schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:16:
[...]

Nee, heb alleen radiatoren.
Er zou eigenlijk een periodiek spoelen functie op moeten zitten, om te voorkomen dat de pomp vast gaat zitten.
Volgens mij zit dat niet in de software.
Zal even kijken of er een modbus adres voor de pomp is.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• brigges
bommer schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:27:
[...]

Zal even kijken of er een modbus adres voor de pomp is.
Is er al een beschrijvingvan de modbus interface? Heb begrepen dat nu nog alleen lezen is.

• Impossibl3
  • Nu online
bommer schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:14:
[...]

Je gebruikt geen koeling? Is zo lekker buiten 28 vandaag, binnen 21 en dat voor maar 10kWh.
Staat de hele dag tussen de 30 en 42Hz te pruttelen.
Bij mij stopt die dus na ca 1,5 uur met pruttelen. Terwijl die dat tijdens het verwarmen niet doet dan draait die lekker door. Heb je nog tips voor bepaalde instellingen? In huis is het wel een lekkere 23-24 graden. Fris zat tov de 28+ van buiten. Maar ik vind het vreemd dat die niet door draait.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• bommer
brigges schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:10:
[...]

Is er al een beschrijvingvan de modbus interface? Heb begrepen dat nu nog alleen lezen is.
Ik weet niet precies wat je bedoeld met beschrijving?
Als je doelt op een lijst met registers, ja die heb ik. En nee mag ik niet vrijgeven.

Overigens heb ik die lijst voor de meest belangrijke functies na gezien en al weer geupdate.

Ik kan alle waardes die schrijfbaar zijn gemaakt ook schrijven (aanpassen) naar de Amber.
Voorbeeld; zijn setpoints verwarmen, koelen, setpoint dhw, Stooklijn aan/ uit zetten.
Echter zijn klokken, stooklijn waardes en koellijn instellingen niet schrijfbaar gemaakt.
Het is soms niet helemaal logisch en lijkt ook wel niet prioriteit te hebben bij Itho.

Daarbij heb ik een issue gevonden bij een bepaalde software versie, tot ik daar uitsluitsel over heb staat de HA integratie op hold!

Of leejoow wel verder ontwikkeld weet ik niet.
Ik wil eerst een serieus antwoord van Itho hebben, anders stop ik er geen tijd meer in.

Heeft mij ik denk al meer dan 300 uur gekost alles uit te zoeken en de integratie tot zover te ontwikkelen.

To be continued, hopefully

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• bommer
Impossibl3 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:33:
[...]

Bij mij stopt die dus na ca 1,5 uur met pruttelen. Terwijl die dat tijdens het verwarmen niet doet dan draait die lekker door. Heb je nog tips voor bepaalde instellingen? In huis is het wel een lekkere 23-24 graden. Fris zat tov de 28+ van buiten. Maar ik vind het vreemd dat die niet door draait.
Minimale koel tempertuur ff een graadje omlaag zetten, pas wel op voor condens

• brigges
bommer schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:37:
[...]

Ik weet niet precies wat je bedoeld met beschrijving?
Als je doelt op een lijst met registers, ja die heb ik. En nee mag ik niet vrijgeven.

To be continued, hopefully
Beschrijving als in ICD (Interface Control Document).
Hopelijk kan/mag die keer vrijgegeven worden.

• bommer
brigges schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:48:
[...]

Beschrijving als in ICD (Interface Control Document).
Hopelijk kan/mag die keer vrijgegeven worden.
Het is geen ICD file, maar een excelsheet, weinig importeren dus.

Mocht je werkzaam zijn als regeltechnische systeem integrator
Zou je een verzoek kunnen indienen bij Itho zelf.

Er staan namelijk gegevens in de lijst, indien verkeerd gebruikt en/-of zonder kennis van regeltechniek je best wel schade kunt doen aan de unit.

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-11 21:34
Ik ben een beetje door dit topic aan het spitten omdat ik misschien ook een amber 65 met bijbehorend SWW.

Mijn voorkeur gaat naar de amber omdat ik de indruk heb dat het een goede warmtepomp is (net zo goed als andere zoals Panasonic of bosch) maar de Amber vind ik mooier en hij komt hier nogal op het zicht te staan op de aanbouw.

Maar nu krijg ik de indruk dat het nogal wat inspanning kost om de amber te laten koelen. Ik heb geen in HA, omdat ik er niet handig in ben en omdat ik gewoon een systeem wil dat werkt en blijft werken. Ik wil niet uren programmeren en dan bij een update van HA gedwongen weer een keer achter de laptop te moeten. Is hier een eenvoudige oplossing voor?

En klopt het dat er 2 voedingskabels naar de amber gaan omdat er ook een backup heater inzit? Dus 2 aparte groepen in de groepenkast als ik 3x25 heb? Is dit bij andere merken ook zo?

En bij -10 levert de amber 4,5 kw vermogen. Stel dat hiermee het huis net niet op temperatuur komt springt dan de backup heater bij?

• brigges
bommer schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:52:
[...]

Het is geen ICD file, maar een excelsheet, weinig importeren dus.

Mocht je werkzaam zijn als regeltechnische systeem integrator
Zou je een verzoek kunnen indienen bij Itho zelf.

Er staan namelijk gegevens in de lijst, indien verkeerd gebruikt en/-of zonder kennis van regeltechniek je best wel schade kunt doen aan de unit.
Wordt er geen onderscheid gemaakt in de input (1x, 3x) registers voor RO en holding regsiteres (0x,4x) voor R/W? De RO zou toch zonder problemen uitgelezen moeten kunnen worden en voor een hoop
tweakers als de benodigde info opleveren....

• bommer
brigges schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:07:
[...]

Wordt er geen onderscheid gemaakt in de input (1x, 3x) registers voor RO en holding regsiteres (0x,4x) voor R/W? De RO zou toch zonder problemen uitgelezen moeten kunnen worden en voor een hoop
tweakers als de benodigde info opleveren....
Het zijn alle 03 holding registers. (40001 - 50000)

Overigens kan de module van @leejoow via de interne bus al alle sensor waardes uitlezen.
Dit wordt door vele nu al gebruikt.

Waar ik naar toe wil voor voorlopig in HA is een integratie waarmee het zelfde kan als via het display. Dan kun je dingen gaan automatiseren

@leejoow probeert het zelfde te bereiken met een aanpassing aan zijn module en software.

[ Voor 31% gewijzigd door bommer op 15-05-2024 08:23 ]

• Impossibl3
  • Nu online
gebruiker001 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 07:32:
Ik ben een beetje door dit topic aan het spitten omdat ik misschien ook een amber 65 met bijbehorend SWW.

Mijn voorkeur gaat naar de amber omdat ik de indruk heb dat het een goede warmtepomp is (net zo goed als andere zoals Panasonic of bosch) maar de Amber vind ik mooier en hij komt hier nogal op het zicht te staan op de aanbouw.

Maar nu krijg ik de indruk dat het nogal wat inspanning kost om de amber te laten koelen. Ik heb geen in HA, omdat ik er niet handig in ben en omdat ik gewoon een systeem wil dat werkt en blijft werken. Ik wil niet uren programmeren en dan bij een update van HA gedwongen weer een keer achter de laptop te moeten. Is hier een eenvoudige oplossing voor?

En klopt het dat er 2 voedingskabels naar de amber gaan omdat er ook een backup heater inzit? Dus 2 aparte groepen in de groepenkast als ik 3x25 heb? Is dit bij andere merken ook zo?

En bij -10 levert de amber 4,5 kw vermogen. Stel dat hiermee het huis net niet op temperatuur komt springt dan de backup heater bij?
De Amber werkt heel eenvoudig met een 5 punts stooklijn voor verwarmen en een 3 punts lijn voor koelen. De correcte waardes moet je een beetje uitvogelen net als bij iedere andere ppmp. Je moet alleen op de Amber via een open contact aangeven of die mag koelen of verwarmen. Je kan dat via meerdere systemen doen waaronder Plugwise (krijg je iets van korting op via de installateur) maar er zijn hier zat mensen die dat goedkoper willen en het dus zelf doen. Vandaar dat het "moeilijk" lijkt.

De Amber 65 levert inderdaad 4,5 kW exclusief 3 kW backup. De Ambers worden gevoed met 2x een kabel met 3 aders of als je een 3 fase aansluiting hebt in je huis met 1x 5 aderige kabel. Bij een 5 aderige kabel in een 3 fase aansluiting zet je hem dan ook op een 3 fase automaat. 1 fase doet dan niets.

Het is gewoon een prima pomp als je hem wil neerzetten en er niet meer naar om wil kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Impossibl3 op 15-05-2024 08:33 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:51
bommer schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:14:
Je gebruikt geen koeling? Is zo lekker buiten 28 vandaag, binnen 21 en dat voor maar 10kWh.
Staat de hele dag tussen de 30 en 42Hz te pruttelen.
Dan heeft goede zonwering toch zin. Hier hou ik 1200 m³ koel door een airco op de 2e verdieping die gisteren slechts 3 kWh verbruikt heeft.
WP is aan koelen nog niet eens toegekomen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• gebruiker001
Impossibl3 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:25:
[...]

De Amber werkt heel eenvoudig met een 5 punts stooklijn voor verwarmen en een 3 punts lijn voor koelen. De correcte waardes moet je een beetje uitvogelen net als bij iedere andere ppmp. Je moet alleen op de Amber via een open contact aangeven of die mag koelen of verwarmen. Je kan dat via meerdere systemen doen waaronder Plugwise (krijg je iets van korting op via de installateur) maar er zijn hier zat mensen die dat goedkoper willen en het dus zelf doen. Vandaar dat het "moeilijk" lijkt.

De Amber 65 levert inderdaad 4,5 kW exclusief 3 kW backup. De Ambers worden gevoed met 2x een kabel met 3 aders of als je een 3 fase aansluiting hebt in je huis met 1x 5 aderige kabel. Bij een 5 aderige kabel in een 3 fase aansluiting zet je hem dan ook op een 3 fase automaat. 1 fase doet dan niets.

Het is gewoon een prima pomp als je hem wil neerzetten en er niet meer naar om wil kijken.
We hebben 3 fasen dus dat is makkelijk.
En met de plugwise bedoel je dan de Anna bijvoorbeeld. En dan kan ik via de app alles instellen zoals nachtverlaging en of er gekoeld moet worden? Begrijp ik het dan goed? Dat klinkt als een fijne werkbare manier.

• Impossibl3
  • Nu online
gebruiker001 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:46:
[...]

We hebben 3 fasen dus dat is makkelijk.
En met de plugwise bedoel je dan de Anna bijvoorbeeld. En dan kan ik via de app alles instellen zoals nachtverlaging en of er gekoeld moet worden? Begrijp ik het dan goed? Dat klinkt als een fijne werkbare manier.
Je hebt de Adam nodig met een Lisa (thermostaat) of een Anna als je die mooier vindt en een zigbee stekker van aqara (wordt ook geleverd door Plugwise). Alles werkt dan via de app waar je schema's in kan stellen inclusief nachtverlaging en vakantie stand (nachtverlaging+ noem ik het maar waarbij die automatisch terug schakelt naar het reguliere schema op jou ingestelde datum en tijd zodat je in een warm huis terug komt).

https://www.plugwise.com/product/koel-feature/

Thuis heb ik de Anna met de Adam draaien en de Koen op de vloerverwarmingsverdelers op de 1ste verdieping en een Tom op de radiator in de garage. De Koen is een NC motor met een aqara plug er bij. Dus die zou je ook ergens anders kunnen kopen en dan integreren.

Maar omdat ik niet die €49,- wilde betalen voor het onderdeel koelen en ik toch al HA heb draaien en alles wil uitlezen via de module van @leejoow waarmee je ook de ralais kan schakelen op de Amber om te verwarmen, koelen en SG contacten kan aansturen is het ingewikkelder geworden.

Maar voor een prima werkend systeem werkt Plugwise gewoon goed.

• bommer
Andrehj schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:12:
[...]

Dan heeft goede zonwering toch zin. Hier hou ik 1200 m³ koel door een airco op de 2e verdieping die gisteren slechts 3 kWh verbruikt heeft.
WP is aan koelen nog niet eens toegekomen.
Die zonwering in de vorm van screens is aanwezig op alle ramen oost en west en automatisch gestuurd.

En zelfs dan nog stijgt de temperatuur best snel door onze aanwezigheid, koken ect. en blijft door de zeer goede isolatie lekker in huis hangen.

Airco overwogen, maar alles is al mooi weg gewerkt verlaagde plafonds ect. Negens draadjes en leidingen in het zicht.
Om nu weer de boel open te breken, daar had ik niet veel zin in.
Ga nog wel een nakoeler op de WTW unit zetten.

En die extra kWh zit ik niet zo over in, vandaag 1/3 meer pv opwek dan eigen verbruik, en op zonnige dagen licht dat nog hoger.
Zo help ik ook weer meer aan het voorkomen van netcongestie.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2soB4C-b0mEFstqIc1EUYJb6kU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQlgHzTobbmwy7g7VQsYFSpK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTV82-lNRKDwt7cA8ngknELGqpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bdoqMD3DBe5leFVfLVA5MasN.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag: onze prefab uitbouw is net geplaatst.
Er waren 4 aansluitingen teveel voor de vloerverwarming (loze lus), dus deze zijn niet aangesloten (was wat onduidelijkheid merkte ik).

Nu wil ik de CV even aandraaien om met de warmtecamera even de leiding te zien welke warm worden.

Ik heb de stooklijn met 3 verhoogd en de temperatuur verhoogd... Maar er gebeurt nog niks.
Heeft iemand een tip hoe dit even aan te zwengelen??

• joenex1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:04
Heb je wel verwarm vraag middels thermostaat oid?
Whiskey48 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:11:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vraag: onze prefab uitbouw is net geplaatst.
Er waren 4 aansluitingen teveel voor de vloerverwarming (loze lus), dus deze zijn niet aangesloten (was wat onduidelijkheid merkte ik).

Nu wil ik de CV even aandraaien om met de warmtecamera even de leiding te zien welke warm worden.

Ik heb de stooklijn met 3 verhoogd en de temperatuur verhoogd... Maar er gebeurt nog niks.
Heeft iemand een tip hoe dit even aan te zwengelen??

• Whiskey48
joenex1 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:13:
Heb je wel verwarm vraag middels thermostaat oid?

[...]
De externe thermostaat heb ik op 30 graden gezet

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Whiskey48 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:19:
[...]

De externe thermostaat heb ik op 30 graden gezet
Even de stooklijn uitzetten, en dan de waarde “zonder stooklijn” naar de gewenste waarde zetten. En dan warmte vraag aanzetten.

Tenminste, zo doe ik het nu hier met het opstook protocol om de gewenste watertemperatuur in de leiding constant te houden: permanent thermostaat op aan, en go.

• Whiskey48
Al gelukt, max buitentemperatuur ingesteld!

• Get!em
  • Niet online
Even een checkvraag, later zal ik er beter inzicht in kunnen geven, maar op dit moment valt me op dat bij de volgende situatie de stroomverbruik best hoog is:
Stooklijn uit, gewenste temperatuur 20c
Thermostaat op warmtevraag aan.
Warmtepomp hoeft onder deze omstandigheden niks te doen, want Tc is >20.
Situatie is ingesteld ivm stookprotocol en vloerenlegger. Vloerenlegger is nog 5 werkdagen bezig dus situatie blijft nog aan tot woensdag.

Wat er dus aan staat is: externe vloerverwarmingpomp vanaf buffer, en mogelijk ook nog iets anders van de warmtepomp?
In iedergeval is het verbruik een constante 131W, 24u per dag. Slechts af en toe zie je een kleine daling met wat bibberingen in het lijntje.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5RDFaUJNU53OaiPRoTM05qTGXE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FYd1owCIRIke4biARwvZBgXh.png?f=fotoalbum_large

Dat lijkt me best hoog, voor feitelijk niks doen. Behalve water rond pompen. Externe cv pomp is een Wilo met 3-43W op typeplaatje Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5k2Dgsywycg9eZZWGDTGDU94eYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VAiV6l03STWgwTgKhHEq5geY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door Get!em op 15-05-2024 22:29 ]

• Get!em
  • Niet online
Whiskey48 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:32:
Al gelukt, max buitentemperatuur ingesteld!
Uiteraard, die was zo logisch dat ik em niet typte. Was vandaag alleen in noordelijke helft van toepassing ..

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:03

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Get!em schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:20:
Even een checkvraag, later zal ik er beter inzicht in kunnen geven, maar op dit moment valt me op dat bij de volgende situatie de stroomverbruik best hoog is:
Situatie is ingesteld ivm stookprotocol en vloerenlegger. Vloerenlegger is nog 5 werkdagen bezig dus situatie blijft nog aan tot woensdag.

Wat er dus aan staat is: externe vloerverwarmingpomp vanaf buffer, en mogelijk ook nog iets anders van de warmtepomp?
In iedergeval is het verbruik een constante 131W, 24u per dag. Slechts af en toe zie je een kleine daling met wat bibberingen in het lijntje.[Afbeelding]

Dat lijkt me best hoog, voor feitelijk niks doen. Behalve water rond pompen. Externe cv pomp is een Wilo met 40W op typeplaatje [Afbeelding]
Pompstand even checken, staat wss op max. Als je m op gemiddeld zet, ben je 50w kwijt. Dan ook nog even de pompstand van je andere pomp checken.

En staan ze altijd aan. Of op interval?

Ik heb vandaag 0.3kWh…

[ Voor 3% gewijzigd door Stoker op 15-05-2024 22:34 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Impossibl3
  • Nu online
Bij mij draait de pomp op max als er warmte/koelte vraag is of de Amber wil even wat water rondpompen en ik heb een stand-by verbruik van ca 8 watt. Die 131 watt is zeker hoog!

Edit:
Net even in HA gekeken. Als de pomp draait is het verbruik zo rond de 131 watt. Het lijkt er dus op dat jou pomp continu draait op vol vermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVNhuD9sFMuhEyCkkgK5O3JliUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IU5pLnvMcpxvnwtKVKeblPWE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door Impossibl3 op 15-05-2024 22:45 ]

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:29
Stoker schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:29:
[...]

Pompstand even checken, staat wss op max. Als je m op gemiddeld zet, ben je 50w kwijt. Dan ook nog even de pompstand van je andere pomp checken.

En staan ze altijd aan. Of op interval?

Ik heb vandaag 0.3kWh…
Mijn Amber gebruikt nu 8,61W, dus ook 0,2-0,3kWh/dag.

Zonder warmtevraag is er geen reden voor de interne pomp om te draaien. Vandaar de posts over de wens voor een zomerstand, waar de pomp iedere 2-4 weken even een paar minuten draait om vastzitten te voorkomen (af en toe koelen helpt ook...).

Als jouw externe pomp wordt aangestuurd en er is geen warmtevraag, dan zou volgens mij ook die pomp ook niet moeten draaien.

• Get!em
  • Niet online
Klopt, daarom ook expliciet: warmte vraag staat aan (want ik wil niet ruimtetemperatuur gestuurd werken momenteel, maar vloerwarmte ivm drogen cement en leggen vloer. ), alleen ik dwing hem om max 20C water te produceren. Dit is natuurlijk niet een normale situatie, want normaal werk je met de thermostaat op ruimte temperatuur.
Het geeft alleen wel aan, hoeveel basisverbruik er is van de waterpomp en andere electronica, zonder fan en compressor, als de warmtepomp dus wel warmtevraag heeft, en dus bijv lange runs draait van uren achter elkaar.

Ik zal eens kijken naar wat de waterpomp van de Amber doet en of die op max staat.

Ter info, het basis verbruik in standby, zonder warmtevraag is inderdaad 10W.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 16-05-2024 10:20 ]

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-11 16:41
Get!em schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:19:
Klopt, daarom ook expliciet: warmte vraag staat aan (want ik wil niet ruimtetemperatuur gestuurd werken momenteel, maar vloerwarmte ivm drogen cement en leggen vloer. ), alleen ik dwing hem om max 20C water te produceren. Dit is natuurlijk niet een normale situatie, want normaal werk je met de thermostaat op ruimte temperatuur.
Het geeft alleen wel aan, hoeveel basisverbruik er is van de waterpomp en andere electronica, zonder fan en compressor, als de warmtepomp dus wel warmtevraag heeft, en dus bijv lange runs draait van uren achter elkaar.

Ik zal eens kijken naar wat de waterpomp van de Amber doet en of die op max staat.

Ter info, het basis verbruik in standby, zonder warmtevraag is inderdaad 10W.
Je kan de pompstand aanpassen naar 75 of 50% en kijken wat ie dan doet. Wel minder flow natuurlijk :)
Ik zou het overigens wel prettig vinden als het mogelijk zou zijn de pomp traploos/op elk percentage in te stellen ipv deze grote stappen (100, 75, 50), zou geen probleem moeten zijn gezien die aangestuurd wordt middels PWM.

• Get!em
  • Niet online
aaahaaap schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:52:
[...]

Je kan de pompstand aanpassen naar 75 of 50% en kijken wat ie dan doet. Wel minder flow natuurlijk :)
Ik zou het overigens wel prettig vinden als het mogelijk zou zijn de pomp traploos/op elk percentage in te stellen ipv deze grote stappen (100, 75, 50), zou geen probleem moeten zijn gezien die aangestuurd wordt middels PWM.
Flow bij mij loopt sowieso al via korte lus over buffervat heen en is losgekoppeld van flow door VVW.

• gebruiker001
Ik wil naar FE met een Amber 65 voor verwarmen + koelen (eventueel met fancoil) en SWW.

Ik wil de benodigde doorvoeren maken voor bekabeling en alvast gaan nadenken over benodigde uitbreiding meterkast. Ik ga geen zoneregeling toepassen. Vanaf de warmtepomp hoop ik de ø32 MLB leidingen en alle kabels met nog wat Armaflex zelfklevende isolatie door een enkele zinken regenpijp ø100 van 2 meter over de gevel te krijgen. Dit heeft esthetisch mijn voorkeur.

Om doorvoeren alvast te maken aanpassing meterkast voor te bereiden is het van belang om te weten welke kabels er:
a) van meterkast naar de Amber moeten (enkele 5-aderige kabel genoeg igv 3 fasen aansluiting meterkast?)
b) van Amber weer naar binnen
c) van thermostaat woonkamer naar bovenverdieping waar binnenunit, SWW, eventuele fancoil en driewegklep(pen) komen op de plaats van de huidige CV.

Naast de amber zal alleen de backup-heater van het SWW-vat dan nog een eigen groep moeten krijgen in de meterkast toch? De andere onderdelen kan ik gewoon aan bestaande groepen toevoegen met bestaande wandcontactdozen?

• Impossibl3
  • Nu online
@gebruiker001
A. de Amber is een 1 fase apparaat. De buh staat op een andere fase. Deze kan je naar de Amber brengen via 2 3 aderige kabels of 1 5 aderige kabel en 1 fase niet gebeuiken.
B. Vanuit de Amber gaat een stuurkabel, 2 utp kabels en een voeding kabel naar het controle scherm dat ergens binnen hangt. Vanuit dat controle scherm gaan weer wat temperatuur sensoren voor de ruimte (tr), dhw en leiding temperatuur van het systeem (tc).
C. Klopt van de thermostaat naar de binnen unit. Let wel op dat je thermostaat aan/uit kan schakelen.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Stoker schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 06:37:
[...]

Goedemorgen, is al meer over geschreven, als je de Amber handleiding download van de topicstarter heb je alle info.

Maar dit moet er aangesloten worden: ;)
Buitenunit - meterkast: 2x voedingskabel + 2x de aansluiting op je afgifte systeem
Binnenunit - buitenunit: 2x utp en 1x stuurkabel.
Binnenunit- afgifte: iig 1 sensor!
Zie hierboven +

Thermostaat op de binnenunit, kan daar ook gevoed worden.

3weg klep op de binnenunit

Sensor naar het tapwatervat naar de binnenunit

Pomp van het tapwatervat haalt z’n voeding uit de binnenunit

Overigens gisteren twee fancoils opgehangen, met water van 18gr kwam er echt (boven verwachting) veel frisse lucht vanaf!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCsBYZKqrAOhOv0tRpT7V2cBuGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FyZOElrRNyiSeu6XN1XQ1UrM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Stoker op 17-05-2024 07:51 ]

• brigges
Even een installatievraagje:

Hoe hebben jullie de driewegklep aangesloten op de 28mm leiding?
Middels een wartelkoppeling of knelkoppeing recht 28x1 ?
Wat ik zie is dat een knelkoppeing niet lekker lijkt te passen..

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
brigges schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:22:
Even een installatievraagje:

Hoe hebben jullie de driewegklep aangesloten op de 28mm leiding?
Middels een wartelkoppeling of knelkoppeing recht 28x1 ?
Wat ik zie is dat een knelkoppeing niet lekker lijkt te passen..
3 puntstukken er opgedraaid en aangeknepen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4NSpJH1gkHXaBB9vpkttTZp_1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4WX0FU1wxlb8wXpRxdIL64tb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Stoker op 17-05-2024 07:28 ]

• brigges
Stoker schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:26:
[...]

[Afbeelding]
Dit lijkt op een perskoppeling met vast 1" aansluiting. Maar hoe krijg je dan de klep er uit als dat nodig is?

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
brigges schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:30:
[...]

Dit lijkt op een perskoppeling met vast 1" aansluiting. Maar hoe krijg je dan de klep er uit als dat nodig is?
Klopt.

Motor kan je er zo vanaf halen. Binnenwerk kan je ook loshalen. Dus alleen de behuizing zit echt vast vast.

• brigges
Duidelijk :)

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:20
Stoker schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:01:
[...]

Overigens gisteren twee fancoils opgehangen, met water van 18gr kwam er echt (boven verwachting) veel frisse lucht vanaf!!
Welke fancoil heb je geplaatst?

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
markietjuh schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:54:
[...]

Welke fancoil heb je geplaatst?
Gisteren twee innova’s. Uit het hoofd een 400 en een 1000.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOqQr4HSyBbstvYMt6tplmHcHUg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zhp0zGTHQbZEo9GDElnaNvD4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04G4X-1sExd1yuVJxLk7Z0w1UM8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruBSQ1HApiMxoUGHsTjn6Um6.jpg?f=fotoalbum_tile

• dikkepad
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-12 16:45
nog een vraagje mbt het aankomende koelseizoen, ik heb de helft van mijn installatie op radiatoren vanuit de bestande bouw ('79) met dikwandige stalen buis. Moet ik hier iets voor doen om roest door condensvorming te voorkomen? Is alleen het aftapen van de koppelingen voldoende? De rest is uitgevoerd met meerlagenbuis, moet ik de koppelingen hiervan ook intapen?

• bommer
dikkepad schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:00:
nog een vraagje mbt het aankomende koelseizoen, ik heb de helft van mijn installatie op radiatoren vanuit de bestande bouw ('79) met dikwandige stalen buis. Moet ik hier iets voor doen om roest door condensvorming te voorkomen? Is alleen het aftapen van de koppelingen voldoende? De rest is uitgevoerd met meerlagenbuis, moet ik de koppelingen hiervan ook intapen?
Ga je koelen met je radiatoren?
Spannend! Leg er maar een paar handoeken onder.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
dikkepad schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:00:
1. Koelen met radiatoren kan je vergeten.
2. Als je toch wil koelen, zorg dat je of boven het dauwpunt blijft, anders krijg je condensvorming en moet je inderdaad handdoeken onder de radiatoren leggen, maar ook op het leidingwerk.
3. Ander afgifte systeem, bv fancoils

Als je actief wil koelen, dus dik onder het dauwpunt, dan moet alles luchtdicht verpakt worden zodat je leidingwerk niet condenseert. (Ik vergelijk m altijd met een biertje)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcKNM43tHaSQSFQYqqMPkAW_b-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjCjMV897HmtxSiGFnkqdI5i.jpg?f=fotoalbum_large

• dikkepad
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-12 16:45
Stoker schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:11:
[...]

1. Koelen met radiatoren kan je vergeten.
2. Als je toch wil koelen, zorg dat je of boven het dauwpunt blijft, anders krijg je condensvorming en moet je inderdaad handdoeken onder de radiatoren leggen, maar ook op het leidingwerk.
3. Ander afgifte systeem, bv fancoils
De radiatoren zijn inderdaad voorzien van ventilatoren. Als ik de aanvoertemperatuur een paar graden onder het dauwpunt instel, kan ik dan echt zeiknatte leidingen verwachten? Hoe groot is het probleem in de praktijk, en is het erg als de leidingen vochtig zijn? Voor mij is het geen dagelijkse kost.
En aanvullend, moet ik nu ook in de kruipruimte onder de woonkamer met vv handdoeken gaan leggen dan?

[ Voor 6% gewijzigd door dikkepad op 17-05-2024 14:13 ]

• bommer
dikkepad schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:15:
[...]

De radiatoren zijn inderdaad voorzien van ventilatoren. Als ik de aanvoertemperatuur een paar graden onder het dauwpunt instel, kan ik dan echt zeiknatte leidingen verwachten? Hoe groot is het probleem in de praktijk, en is het erg als de leidingen vochtig zijn? Voor mij is het geen dagelijkse kost.
En aanvullend, moet ik nu ook in de kruipruimte onder de woonkamer met vv handdoeken gaan leggen dan?
Bij 16 graden water temperatuur staat hier het water op ongeisoleerde leiding.
En dat is nog niet dik koelen.
Koelen doo je met vvw nooit zonder dauwpuntbewaking lager dan 20 a 18 graden water.

En bij vvw staat het water op je vloer!
En een badkamer ook NOOIT koelen

[ Voor 5% gewijzigd door bommer op 17-05-2024 14:30 ]

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:47
@bommer Koel jij met actieve dauwpuntbewaking?

Zou er iets mogelijk zijn met een dauwpunt sensor op de koel themostaat ingang? Dat zodra er condens dreigt op te treden hij afgeschakeld wordt? Ik denk maar even hardop hoor, geen idee of zoiets kan. Ik zie online voor verschillende merken warmtepompen dauwpunt bewaking, maar heb het voor de Amber (nog) niet voorbij zien komen.

• bommer
GhandiHarder schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:30:
@bommer Koel jij met actieve dauwpuntbewaking?

Zou er iets mogelijk zijn met een dauwpunt sensor op de koel themostaat ingang? Dat zodra er condens dreigt op te treden hij afgeschakeld wordt? Ik denk maar even hardop hoor, geen idee of zoiets kan. Ik zie online voor verschillende merken warmtepompen dauwpunt bewaking, maar heb het voor de Amber (nog) niet voorbij zien komen.
Dat is zeker mogelijk, als je een relais uitgang in serie zet met je andere schakelkontakt voor het koelen, kan je deze laten schakelen op een dauwpunt temperatuur.
Ik zou wel een iets hogere temperatuur nemen
Bijv 2 graden hoger van dauwpunt temp, om
veilig te blijven.

En te koud op de vloer is ook onaangenaam.

• GhandiHarder
Ja precies, daar dacht ik ook aan.

Tegen die tijd als de boel hier draait, maar eens goed op zoek gaan. Zoek het liefst iets wat los draait van HA / domotica. Misschien een standalone esp bordje, mocht ik niets kant en klaars kunnen vinden.

• Get!em
  • Niet online
Let ook op dat M1.01 ook geldt bij koelen. De ingestelde temperatuur voor koelen kan dus nog lager uitvallen in de praktijk en alsnog condensvorming veroorzaken.

Ik zou dus zelf zoiets willen als M1.04 - M1.01 >= Dauwpunt + 2
(of ipv M1.04 de koellijn)

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 17-05-2024 16:34 ]

• tonwes99
GhandiHarder schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:13:
Ja precies, daar dacht ik ook aan.

Tegen die tijd als de boel hier draait, maar eens goed op zoek gaan. Zoek het liefst iets wat los draait van HA / domotica. Misschien een standalone esp bordje, mocht ik niets kant en klaars kunnen vinden.
Dauwpunt is afhankelijk van temperatuur en luchtvochtigeheid, zie deze tabel.

Met droge lucht (45%) kun je tot 11oC water koelen, maar bij vochtige lucht als onweer dreigt is 22oC al te koud. Dit regelen zou echt een HA-taak zijn.

https://www.biccs.nl/wp-c...iccs_nl-dauwpunttabel.pdf

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-11 18:23
In HA kun je misschien de integratie Thermal Comfort gebruiken voor dauwpunt controle/sturing.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• GhandiHarder
Ik weet hoe het werkt. En als je d.m.v. modbus met één van de bordjes het setpoint koelen kan instellen, dan is dat inderdaad een mooi HA-klusje!

Echter, daarvoor draait er hiervoor (nog) niets, en ik ben ook aan het kijken voor een Amber bij m’n ouders. Daar komt hoogstwaarschijnlijk geen HA (achtig) systeem. Daarom aan het kijken naar iets wat standalone zou kunnen draaien, puur ter beveiliging. Een simpel esp bordje, of een sensor/beveiliging die al op de markt is geschikt maken voor de Amber. Nog niets concreet, dus alle ideeën zijn welkom. Misschien is er wel een thermostaat met een dergelijke functie.

[ Voor 0% gewijzigd door GhandiHarder op 17-05-2024 19:53 . Reden: Typo ]

• bommer
GhandiHarder schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:51:
Ik weet hoe het werkt. En als je d.m.v. modbus met één van de bordjes het setpoint koelen kan instellen, dan is dat inderdaad een mooi HA-klusje!

Echter, daarvoor draait er hiervoor (nog) niets, en ik ben ook aan het kijken voor een Amber bij m’n ouders. Daar komt hoogstwaarschijnlijk geen HA (achtig) systeem. Daarom aan het kijken naar iets wat standalone zou kunnen draaien, puur ter beveiliging. Een simpel esp bordje, of een sensor/beveiliging die al op de markt is geschikt maken voor de Amber. Nog niets concreet, dus alle ideeën zijn welkom. Misschien is er wel een thermostaat met een dergelijke functie.
Er zijn voelers met een relais uitgang welke je op de aanvoerleiding kan plaatsen.
Ik dacht van Honeywell.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Om te voorkomen dat de BUH meedraait bij de legionellarun had ik het tijdstip daarvoor al wat naar voren getrokken, maar door de plaatsing van de buitentemperatuursensor is het nog steeds vrij random. (Amber staat op het dak)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzDIa__cRrJLXKSr60oEi8ciqH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DkzycnOtkTMfxGqFHOB3KeLM.jpg?f=fotoalbum_large
Voor 10 uur ‘s ochtends denkt ie al dat het 35gr is 8)7

Heeft iemand al eens gekeken of je die sensor om kan leggen?

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 18-05-2024 10:24 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• hansvk
fsfikke schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:22:
Om te voorkomen dat de BUH meedraait bij de legionellarun had ik het tijdstip daarvoor al wat naar voren getrokken, maar door de plaatsing van de buitentemperatuursensor is het nog steeds vrij random. (Amber staat op het dak)
[Afbeelding]
Voor 10 uur ‘s ochtends denkt ie al dat het 35gr is 8)7

Heeft iemand al eens gekeken of je die sensor om kan leggen?
Bij mij schijnt de zon in de ochtend ook op de sensor. Ik heb deze afgeschermd met een kapje zodat er geen direct zonlicht meer op de sensor valt.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-11 16:46
Ik ben aan het kijken naar opties om een warmtepomp te plaatsen en de Amber 65 is een goede optie.
Omdat plaatsing op een dakkapel het handigst is (zonneboiler en cv ruimte op zolder vlakbij) heb ik ook de Weheat Blackbird op het oog.
Maar inmiddels zijn er veel goede berichten over het stalen frame met veren zoals deze: ferryvw in "Trillingen warmtepomp dempen"
Dat maakt dat ik voldoende vertrouwen heb dat het met het trillingsgeluid wel goed gaat komen en kan er ook gewoon een standaard vorm wp geplaatst worden icm dat frame.

Ik kan zelf best wat doen zoals de electra, het frame maar heb niet de ambitie en tijd om alles zelf te doen.

Via de site van Itho heb ik enkele installateurs in de buurt gevraagd maar vroeg me af of er goede ervaringen zijn met een installateur omgeving Zutphen.

• Get!em
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:20:

In iedergeval is het verbruik een constante 131W, 24u per dag. Slechts af en toe zie je een kleine daling met wat bibberingen in het lijntje.[Afbeelding]

Dat lijkt me best hoog, voor feitelijk niks doen. Behalve water rond pompen. Externe cv pomp is een Wilo met 3-43W op typeplaatje [Afbeelding]
Update, zelfde randvoorwaarden maar nu met “interval” en 75% instelling op de circulatie pomp instelling.

Varieert nu tussen 28W en 85WAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVI2Q_TVnfpqxuFia-HsO9Mfae4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FPfYZju606ahIF1MWEgT6YBz.png?f=fotoalbum_large

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-12 22:05
Vinden jullie 10-15cm oké als ruimte tussen grindbak en bodemplaat amber? Of kom ik dan gegarandeerd in de problemen? Hij staat nu op 22 maar zou hem graag minimaal 7 cm lager hebben.

• tonwes99
Guus. schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:53:
Vinden jullie 10-15cm oké als ruimte tussen grindbak en bodemplaat amber? Of kom ik dan gegarandeerd in de problemen? Hij staat nu op 22 maar zou hem graag minimaal 7 cm lager hebben.
Hangt van de plek af ivm sneeuwval. In een hoek kan sneeuw flink opbouwen, op je dak kun je het niet in de gaten houden. Bij mij staat bij op een verhoogd terras onder een afdak, ik het de big feet 10cm ingegraven. (anders kwam hij voor mijn raam). Maar… ben ik op wintersport en gaat het flink sneeuwen, moet de buurman wellicht toch even kijken.

• gebruiker001
Ik ga denk ik voor een amber 65 maar ben er nog niet uit wat voor SWW vat ik er aan ga hangen. De I-WPV serie hoort natuurlijk bij de amber maar omdat deze anders werkt dan gangbare indirecte boilers ben ik wel benieuwd naar de voors en tegens.

Er is geen spiraal toegepast, maar ik snap niet hoe het water dan verwarmd wordt? En of dit een efficiënte manier van verwarmen is? Waarom zou alleen itho kiezen voor deze techniek en andere merken niet? Het energielabel B lijkt mij laag voor een vat? Is dit door het stand-by verlies of is dit door een inefficiënte manier van opwarmen?
En ik heb een douche-wtw. Dit werkt waarschijnlijk met ieder vat wel goed?

[ Voor 6% gewijzigd door gebruiker001 op 20-05-2024 09:14 ]

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-11 16:07
Get!em schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:50:
[...]

Update, zelfde randvoorwaarden maar nu met “interval” en 75% instelling op de circulatie pomp instelling.

Varieert nu tussen 28W en 85W[Afbeelding]
Vind dat toch vrij hoog hier gewoon continu 10 watt met deze temperaturen doet hij de hele dag niks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfvPdosNlRFkv2xT96Md1Q1st0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBAXmJOnLVTZjav9X4hKNGR1.jpg?f=fotoalbum_large

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• tonwes99
gebruiker001 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:11:
Ik ga denk ik voor een amber 65 maar ben er nog niet uit wat voor SWW vat ik er aan ga hangen. De I-WPV serie hoort natuurlijk bij de amber maar omdat deze anders werkt dan gangbare indirecte boilers ben ik wel benieuwd naar de voors en tegens.

Er is geen spiraal toegepast, maar ik snap niet hoe het water dan verwarmd wordt? En of dit een efficiënte manier van verwarmen is? Waarom zou alleen itho kiezen voor deze techniek en andere merken niet? Het energielabel B lijkt mij laag voor een vat? Is dit door het stand-by verlies of is dit door een inefficiënte manier van opwarmen?
En ik heb een douche-wtw. Dit werkt waarschijnlijk met ieder vat wel goed?
Heeft te maken met de horizontale opstelling, dan werkt een spiraal niet zo goed ivm. gelaagdheid van boven naar onder. Dus leidingwater wordt rondgepompt naar een warmtewisselaar. Voordeel is dat het vat 100% benut wordt en egaal warm wordt, nadeel is dat er wel een extra pomp staat te draaien en het vat ook egaal afkoelt (de helft van het water eruit, zodra je Amber gaat bijverwarmen, pompt het nieuwe koude water door je vat).

• gebruiker001
tonwes99 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:18:
[...]

Heeft te maken met de horizontale opstelling, dan werkt een spiraal niet zo goed ivm. gelaagdheid van boven naar onder. Dus leidingwater wordt rondgepompt naar een warmtewisselaar. Voordeel is dat het vat 100% benut wordt en egaal warm wordt, nadeel is dat er wel een extra pomp staat te draaien en het vat ook egaal afkoelt (de helft van het water eruit, zodra je Amber gaat bijverwarmen, pompt het nieuwe koude water door je vat).
Maar ik wil een verticaal vat en ook daar ontbreekt het spiraal.
Maar begrijp ik goed dat het vat niet direct weer vult tijdens het douchen? Als dat zo is dan valt ie meteen af, omdat het voorverwarmde water van de douche -wet dan niet gebruikt wordt.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@gebruiker001 Het warme water wordt uit het waterleidingnet direct vervangen door koud, het vat blijft onder waterleidingdruk staan en heeft geen pomp voor douchewater.
Je dwtw gaat dus prima werken.

Of de warmtepomp tijdens het douchen direct aanslaat (en de losse circulatiepomp voor de warmtewisselaar) is afhankelijk van de instellingen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Get!em
  • Niet online
camel1987 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:16:
[...]

Vind dat toch vrij hoog hier gewoon continu 10 watt met deze temperaturen doet hij de hele dag niks.
[Afbeelding]
Snap ik, maar zie randvoorwaarden: ik heb de warmtevraag bewust continue aan staan.

Als ik warmtevraag uitzet, dan gaat hij inderdaad naar 10W.

Ik vond t gewoon opmerkelijk hoeveel er verbruikt wordt als warmtevraag aan staat maar er geen warmte geproduceerd hoeft te worden. Alle stroomverbruik is in dat geval dus toe te schrijven aan interne electronica en pompen. Zoals je nu dus ziet: de circulatie pomp van 100% naar 75% scheelt je ongeveer 40W verbruik.

• Andrehj
gebruiker001 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:11:
Hét grote nadeel van een horizontaal SWW-vat is dat er nauwelijks gelaagdheid is.
Daardoor kun je een kleiner deel van de opgeslagen warmte benutten (omdat er bij gebruik van warm water meer menging optreedt), en zal bij de start van een SWW-cyclus de gemiddelde watertemperatuur in dat vat veel hoger zijn dan bij een verticaal vat. Hierdoor wordt je COP voor SWW lager (en energiekosten dus hoger).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• brigges
Welke app is dit? Wil/moet nu ook (helaas) overstappen naar HA. Is dit de app hiervoor?

Voorheen had ik een eigen applicatieomgeving en aansturen draaien voor mijn OpenTerm. Echter voor
de Itho is dit (modbus) nog niet openbaar beschikbaar dus zal ik de HA module moeten gebruiken ....

• Get!em
  • Niet online
brigges schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:03:
[...]

Welke app is dit? Wil/moet nu ook (helaas) overstappen naar HA. Is dit de app hiervoor?

Voorheen had ik een eigen applicatieomgeving en aansturen draaien voor mijn OpenTerm. Echter voor
de Itho is dit (modbus) nog niet openbaar beschikbaar dus zal ik de HA module moeten gebruiken ....
Homewizard Energy

Met de inline 3 fase meter gekoppeld.

Ook uit te lezen in HA.

• gebruiker001
Andrehj schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:08:
[...]

Hét grote nadeel van een horizontaal SWW-vat is dat er nauwelijks gelaagdheid is.
Daardoor kun je een kleiner deel van de opgeslagen warmte benutten (omdat er bij gebruik van warm water meer menging optreedt), en zal bij de start van een SWW-cyclus de gemiddelde watertemperatuur in dat vat veel hoger zijn dan bij een verticaal vat. Hierdoor wordt je COP voor SWW lager (en energiekosten dus hoger).
Nu kijk ik juist naar een verticaal vat.

Dan zou ik zeggen dat een vat met een spiraal leidt tot een hogere efficiëntie dan één met warmtewisselaar die het water mengt waardoor er geen/minder gelaagdheid is. Immers bij een gelaagd is de temperatuur van het op te warmen vat lager dan de gemiddelde watertemperatuur van het vat. Het warmste water zit tenslotte bovenin waar geen spiraal zit. Bij een vat dat mengt dient water opgewarmd te worden met een temperatuur dat gelijk is aan de gemiddelde temperatuur van het vat. Het vat dat mengt vereist dus een hogere aanvoer temperatuur en dus minder efficiënt energieverbruik. Klopt deze beredenering? Waarom gaat itho dan toch voor een warmtewisselaar in een verticaal vat? Alleen vanwege legionellarun?

• Impossibl3
  • Nu online
Ik heb zo'n itho vat. Het hele vat is op temperatuur na een run. Tijdens het water tappen vindt er gewoon gelaagdheid plaats. Pas als het water onder je drempel temperatuur komt gaat de pomp van de warmtewisselaar aan en verwarmt die het hele vat weer naar je doel temperatuur. Of het meer energie kost geen idee. Maar nog nooit koud gedouched ook niet nadat mijn vrouw het volledige 270L vat na een legionellarun leeg trok en de Amber het dus tijdens mijn douche beurt het vat op temperatuur moest brengen.

• Andrehj
gebruiker001 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:23:
Nu kijk ik juist naar een verticaal vat.

Dan zou ik zeggen dat een vat met een spiraal leidt tot een hogere efficiëntie dan één met warmtewisselaar die het water mengt waardoor er geen/minder gelaagdheid is. Immers bij een gelaagd is de temperatuur van het op te warmen vat lager dan de gemiddelde watertemperatuur van het vat. Het warmste water zit tenslotte bovenin waar geen spiraal zit. Bij een vat dat mengt dient water opgewarmd te worden met een temperatuur dat gelijk is aan de gemiddelde temperatuur van het vat. Het vat dat mengt vereist dus een hogere aanvoer temperatuur en dus minder efficiënt energieverbruik. Klopt deze beredenering? Waarom gaat itho dan toch voor een warmtewisselaar in een verticaal vat? Alleen vanwege legionellarun?
Volgens mij maakt warmtewisselaar vs spiraal qua rendement eigenlijk niks uit.
Maar als je werkt met een externe warmtewisselaar heb je een extra pomp nodig en meer leidingwerk. Wellicht dat dat de reden is.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:59
De platenwisselaar in de laadmodule (apart of geïntegreerd) zou nog wel eens een lagere deltaT kunnen hebben dan spiraal.

Idee van Itho hierbij is dat de legionella run ook echt 100% van het vat bereikt. Dat red een spiraal gewoon niet.

Dus het Itho vat is daarop gewoon beter.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• gebruiker001
Andrehj schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:07:
[...]

Volgens mij maakt warmtewisselaar vs spiraal qua rendement eigenlijk niks uit.
Maar als je werkt met een externe warmtewisselaar heb je een extra pomp nodig en meer leidingwerk. Wellicht dat dat de reden is.
a) 100 liter van 20 naar 50 graden brengen is voor een warmtepomp gemakkelijker dan b) 200 liter van 35 naar 50 graden. Voor beide geldt dat de op te nemen hoeveelheid energie gelijk is. Voor a) geldt echter dat de gemiddelde benodigde aanvoertemperatuur lager is dan voor b).

Daarom lijkt mij het mengen van het tapwater minder gunstig dan een gelaagd vat.

Klopt deze beredenering?

• Andrehj
gebruiker001 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:23:
a) 100 liter van 20 naar 50 graden brengen is voor een warmtepomp gemakkelijker dan b) 200 liter van 35 naar 50 graden. Voor beide geldt dat de op te nemen hoeveelheid energie gelijk is. Voor a) geldt echter dat de gemiddelde benodigde aanvoertemperatuur lager is dan voor b).

Daarom lijkt mij het mengen van het tapwater minder gunstig dan een gelaagd vat.

Klopt deze beredenering?
In beide gevallen treedt tijdens de SWW-cyclus menging op. Bij een SWW-vat geschikt voor een WP is de spiraal erg groot qua oppervlak, en daardoor zal die ook tot vrij hoog in het vat doorlopen. Bij mij tot ongeveer 2/3 van onderen. Dat is ongeveer dezelfde hoogte waar ook vaak de circulatieaansluiting zit die je bij een warmtewisselaar+pomp configuratie gebruikt.
Het netto effect is in het SWW-vat dus precies hetzelfde.

• gebruiker001
Ronald schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:20:
De platenwisselaar in de laadmodule (apart of geïntegreerd) zou nog wel eens een lagere deltaT kunnen hebben dan spiraal.
Wat bedoel je met een lagere DT? Bedoel je dat de platenwisselaar een lagere DT nodig heeft om eenzelfde hoeveelheid energie over te brengen? Dus platenwisselaar zou dan efficiënter verwarmen dan met een spiraal. Waarom zouden andere merken dan kiezen voor spiraal?

• Ronald
Ik denk dat de advies prijs van de laadmodule los, richting €350, genoeg zegt.

Itho heeft bewust gekozen voor deze oplossing omdat ze denken dat de markt voor boilers deze kant uit gaat vanwege legionella veiligheid. Of zo vertelde ze op de middag die via Carboy georganiseerd was

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• CharmingDemon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-11 21:34
Vraagje: de Amber 95 levert bij A-10/W35 een vermogen van 5,4 kW. Kan je daar dan de 3 kW van het elektrische element bij optellen om te bepalen wat de Amber werkelijk van leveren bij -10ºC? Dus (weliswaar met een lager rendement) 8,4 kW?

naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo

• Ronald
@CharmingDemon ja, maar ik zou niet op 3kW BUH gaan rekenen. Een klein beetje tekort okay, niet de volle mep

• Impossibl3
  • Nu online
CharmingDemon schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:45:
Vraagje: de Amber 95 levert bij A-10/W35 een vermogen van 5,4 kW. Kan je daar dan de 3 kW van het elektrische element bij optellen om te bepalen wat de Amber werkelijk van leveren bij -10ºC? Dus (weliswaar met een lager rendement) 8,4 kW?
Klopt. Maar of je dat moet willen is aan jou.

• CharmingDemon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-11 21:34
Ronald schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:46:
@CharmingDemon ja, maar ik zou niet op 3kW BUH gaan rekenen. Een klein beetje tekort okay, niet de volle mep
Nee, ben ik met je eens. Maar stel je komt net tekort. Vroeg me alleen af of je het zo ‘plat’ kon optellen.

[ Voor 0% gewijzigd door CharmingDemon op 20-05-2024 16:27 . Reden: typo ]

naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo

• brigges
Ik mis op de tekeningen het vulpunt voor de CV. Of valt dit buiten de tekeningen omdat het een onderdeel is van de bestaande CV installatie?
Zelf had ik bedacht om hem weer net vooor het magnetisch filter de plaatsen. Dus tussen filter en driewegklep.

Of ligt het aan mij?

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 19:45
brigges schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:12:
Ik mis op de tekeningen het vulpunt voor de CV. Of valt dit buiten de tekeningen omdat het een onderdeel is van de bestaande CV installatie?
Zelf had ik bedacht om hem weer net vooor het magnetisch filter de plaatsen. Dus tussen filter en driewegklep.

Of ligt het aan mij?
ligt net aan wat van installatie je thuis hebt, ik heb hier alles verwijderd en heb voor de mag. filter inderdaad een vulpunt toegevoegd. Tevens kan bij mij op de vloerverdeler ook gevuld worden.

• gebruiker001
Ronald schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:44:
Ik denk dat de advies prijs van de laadmodule los, richting €350, genoeg zegt.

Itho heeft bewust gekozen voor deze oplossing omdat ze denken dat de markt voor boilers deze kant uit gaat vanwege legionella veiligheid. Of zo vertelde ze op de middag die via Carboy georganiseerd was
Wat bedoel je hiermee? Is de laadmodule dusdanig duur dat andere merken hier niet voor kiezen?

• Get!em
  • Niet online
Misschien even een andere vraag: heeft het zin om de Tr sensor aan de Amber te hangen als je met een Plugwise thermostaat gaat werken?
Ik zie dat de Amber de aanvoer aanpast aan een grote afwijking op Tr bij warmtevraag. Of kan deze temperatuur ook via de Plugwise doorgegeven worden?

• brigges
Stoker schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:26:
[...]

[Afbeelding]
Hoe heb je deze afgedicht? Bij de puntstukken die ik gebruik (VSH 28-1) past de pakking niet. Dan is fibre-seal de enige mogelijkheid ljikt me.

• Impossibl3
  • Nu online
Get!em schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:41:
Misschien even een andere vraag: heeft het zin om de Tr sensor aan de Amber te hangen als je met een Plugwise thermostaat gaat werken?
Ik zie dat de Amber de aanvoer aanpast aan een grote afwijking op Tr bij warmtevraag. Of kan deze temperatuur ook via de Plugwise doorgegeven worden?
De temperatuur kan niet via de Plugwise doorgegeven worden deze geeft alleen een aan/uit signaal door. Ik heb de Tr achter de Anna hangen van Plugwise en ik zie inderdaad een (fors) verschil van 1-1,5 graad tussen de Tr en de Anna (Tr is structureel hoger). Toch merk in de werking van de Amber niet dat het nu niet warm wordt of koel.

• Get!em
  • Niet online
Impossibl3 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:29:
[...]

De temperatuur kan niet via de Plugwise doorgegeven worden deze geeft alleen een aan/uit signaal door. Ik heb de Tr achter de Anna hangen van Plugwise en ik zie inderdaad een (fors) verschil van 1-1,5 graad tussen de Tr en de Anna (Tr is structureel hoger). Toch merk in de werking van de Amber niet dat het nu niet warm wordt of koel.
Van wat ik lees, is Amber zo ingesteld dat hij op basis van Tr afwijking tov Tr setpoint (default 21C) een stooklijn aanpassing doet (stel, Tr 16, Tr-setpoint 21, dan past Amber de stooklijn aan om sneller tot setpoint te komen).

Ik heb de oude thermostaat draad nog, die door een buis loopt van woonkamer door plafond naar de andere zijde van huis, naar de binnenzijde van de buitenmuur van de binnen-unit van de Amber, ik denk dat ik de Tr draad daar maar eens doorheen ga trekken.

[ Voor 15% gewijzigd door Get!em op 21-05-2024 11:51 ]

• Goudmus
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-11 20:56
Een vraag over het geluid van de Amber 95. Ik ben het rekentool van de overheid aan het invullen, maar onduidelijk is wat het maximale LWA van de Amber is. In de gegevens van de Amber stond eerst nominaal geluidsniveau is 54 dB. In het nieuwere document staat volgens de EN12102 norm. Ook weer 54 dB. Is dit nominaal of maximaal? Bij de begeleiding van van het rekentool staat dat het getal op de energiesticker niet het maximale is. Weet iemand het antwoord?

• Impossibl3
  • Nu online
Goudmus schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:50:
Een vraag over het geluid van de Amber 95. Ik ben het rekentool van de overheid aan het invullen, maar onduidelijk is wat het maximale LWA van de Amber is. In de gegevens van de Amber stond eerst nominaal geluidsniveau is 54 dB. In het nieuwere document staat volgens de EN12102 norm. Ook weer 54 dB. Is dit nominaal of maximaal? Bij de begeleiding van van het rekentool staat dat het getal op de energiesticker niet het maximale is. Weet iemand het antwoord?
Je kan gewoon die 54 hanteren dit is het bronvermogen conform EN 12102 (Testen voor Geluidsniveau Warmtepompen) Volgens de wet moet je rekenen met het bronvermogen waarop, indien van toepassing, een tonaal toeslag wordt toegepast. Nu is er geen spraken van tonaliteit bij de pomp (ondanks dat Itho dit veiligheidshalve wel aangeeft). Je kan dus gewoon rekenen met die 54.

Over tonaliteit zie dit stukje. Impossibl3 in "Itho Daalderop Amber"

[ Voor 4% gewijzigd door Impossibl3 op 21-05-2024 13:22 ]

• Goudmus
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-11 20:56
Impossibl3 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:21:
[...]

Je kan gewoon die 54 hanteren dit is het bronvermogen conform EN 12102 (Testen voor Geluidsniveau Warmtepompen) Volgens de wet moet je rekenen met het bronvermogen waarop, indien van toepassing, een tonaal toeslag wordt toegepast. Nu is er geen spraken van tonaliteit bij de pomp (ondanks dat Itho dit veiligheidshalve wel aangeeft). Je kan dus gewoon rekenen met die 54.

Over tonaliteit zie dit stukje. Impossibl3 in "Itho Daalderop Amber"
Dank voor je reactie. Maar dan toch nog even dit. Wanneer de Amber niet zichtbaar werkt, komt er continue een bromtoon, cq pieptoon uit, ik denk rond de 500 Hz. Lijkt me toch iets te maken te hebben met tonaal geluid. Of sla ik nu de plank helemaal mis?

• Impossibl3
  • Nu online
Goudmus schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:19:
[...]

Dank voor je reactie. Maar dan toch nog even dit. Wanneer de Amber niet zichtbaar werkt, komt er continue een bromtoon, cq pieptoon uit, ik denk rond de 500 Hz. Lijkt me toch iets te maken te hebben met tonaal geluid. Of sla ik nu de plank helemaal mis?
Bijzonder bij mij maakt de Amber helemaal geen geluid als die niet draait.

Ben je wel bang voor tonaal geluid dan kan je de stappen doorlopen zoals beschreven in de post waar ik naar verwees. Om te bepalen of je ook een tonaal toeslag moet toepassen en zo ja hoe veel.

• bertenludy
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 30-11 15:01
hallo allemaal ik heb sind vorige week een Amber 95 met 200 liter boiler ik was op zoek naar een beschrijving van de instelling in de handleiding die er bij was staat alleen een deel in, heeft iemand een volledige beschrijving.
Bert

• hansvk
bertenludy schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:07:
hallo allemaal ik heb sind vorige week een Amber 95 met 200 liter boiler ik was op zoek naar een beschrijving van de instelling in de handleiding die er bij was staat alleen een deel in, heeft iemand een volledige beschrijving.
Bert
Op de website van Itho Daalderop staan de actuele handleidingen (en andere nuttige documenten).

• p.blommendaal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:05
gebruiker001 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:23:
[...]

Klopt deze beredenering?
Vorige week is mijn Itho 200 liter vat gevuld en opgewarmd van 17 naar 53 graden in 5 kwartier bij een buitentemperatuur van 19 graden. Verbruik 2.4 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-u0V7inM9R7qzYCU5nPjmz2CCA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lnzorl7v7jeSefh9DlEQ8eBy.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_D3L991-1Zi78yFkf9XHogjUIe8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9YPHBUUpT8vMazsZx1nd4wPz.png?f=fotoalbum_tile

Dat vond ik wel indrukwekkend in vergelijking met de 80 liter elektra spiraalboiler in onze tijdelijke woning. Die doet 3 uur over een koude boiler opwarmen naar 80 graden en verbruikt dan 5.4 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wD_9fTP6LwOPm64oaGrikLxix3Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rFmNo0Of7VCDOz3hf8qr0ZF2.png?f=fotoalbum_large

• tonwes99
Dit is de COP van de warmtepomp aan het werk...

De 5,4kWh in 3 uur is 1800W, of 1,8kW/h, met een COP van 1

De 2,4kWh van de Amber in 1h15 is 1920W, met een COP van 3-5, dus ergens tussen de 6-9kWh.

We kunnen uitrekenen hoeveel kWh nodig was, en daarmee de COP uitrekenen...

Q = 200 kg x 4200 J/kg per ⁰C x (53-17=)36 ⁰C / 3600 W/J = 8400 Wh = 8.4kWh

De COP is dan 8,4 / 2,4 = 3,5

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
brigges schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:08:
[...]

Hoe heb je deze afgedicht? Bij de puntstukken die ik gebruik (VSH 28-1) past de pakking niet. Dan is fibre-seal de enige mogelijkheid ljikt me.
Sorry voor de late reactie.

Gewoon 3 Xpress puntstukken met Griffontape.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Goudmus schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:19:
[...]

Een hoge toon?

Het kan zijn dat je waterpomp fluit. Probeer de pompsettings dan naar gemiddeld te zetten.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Get!em schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:41:
Ja heeft zin, al doet het niet heel veel met de juiste stooklijn en constante temperatuur. Nee kan niet op plugwise aangesloten worden.

• tonwes99
Mijn buitenkraan kan alleen langs de Amber bereikt worden, langs de kwetsbare condensorbladen. De eerste beschadigingen zitten er al. Ik heb een zgn. kam geprobeerd, maar dat maakt het (in mijn handen) alleen erger. Stuk voor stuk met een plamuurmes terugduwen lijkt het beste.

Verdere risico's beperkt door het aanbrengen van een "enkeldraads hekwerk", met klemmetjes van Temu (gaan per 50 ;) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UU8wqw_qJCjrGrxY2ncDyubIRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ceddZ6v555C4rQPThS1qibSL.jpg?f=fotoalbum_large

(voor de kenners met propaanangst, je ziet een rioolvent in de hoek)

• brigges
Stoker schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 06:55:
[...]

Sorry voor de late reactie.

Gewoon 3 Xpress puntstukken met Griffontape.
Geen probleem :) Thanks!

Even een andere vraag aan een ieder.
Er gaan 2x UTP naar de buitenunit. Waarom 2?
Ik zou denken als er IP over gaat dat 1 voldoende is. En als IP is .... wat zijn dan de IP adressen?
Of zijn het UTP kabels waar een non-IP modbus signaal over loopt?

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-11 16:41
tonwes99 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:36:
Mijn buitenkraan kan alleen langs de Amber bereikt worden, langs de kwetsbare condensorbladen. De eerste beschadigingen zitten er al. Ik heb een zgn. kam geprobeerd, maar dat maakt het (in mijn handen) alleen erger. Stuk voor stuk met een plamuurmes terugduwen lijkt het beste.

Verdere risico's beperkt door het aanbrengen van een "enkeldraads hekwerk", met klemmetjes van Temu (gaan per 50 ;) [Afbeelding]

(voor de kenners met propaanangst, je ziet een rioolvent in de hoek)
Nette oplossing! Merk je nog verschil met voorheen dat het er nog niet voor zat kwa bijvoorbeeld geluid? Kwa efficiency/impact op de luchtflow lijkt het me niet meetbaar/verwaarloosbaar.

Ik snap niet waarom Itho dit niet standaard of in ieder geval als optie levert, bij mij is de achterkant ook helemaal blootgesteld aan de wereld en al die vanes zijn super kwetsbaar.
Pagina: 1 ... 70 ... 132 Laatste