Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-06 10:42
bommer schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 22:44:
[...]

Kijk eens naar droogbouw vloerverwarming
Zou wellicht een optie kunnen zijn voor @Melvin15397
Mijn post was bedoeld als reactie op zijn vraag omdat hij vroeg of je met T22 radiators de bovenverdieping warm krijgt (naar mijn ervaring dus niet).

Onze vloer boven is me nog te nieuw om er alweer uit te trekken, dus bij mij is vv boven geen optie meer. Ik ga oriënteren op andere opties voor volgende winter zoals airco of fancoil. Amitime heeft ook een lijn fancoils, wellicht mooie handel voor @Carboy54? ;)
https://www.amitime.com/products_list.html?category_id=104

[ Voor 4% gewijzigd door markietjuh op 08-05-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:05
Zojuist een offerte opgevraagd voor WARP SpeeTherm vloerverwarming. Dit zou ook sneller moeten reageren dan verwarming in de dekvloer. Dus wellicht met thermische motortjes op de verdeler en een thermostaat in de slaapkamers overdag verwarmen 's nachts niet.

De VVW beneden blijft altijd open, dus de WP zou de flow en warmte wel kwijt moeten kunnen.

@markietjuh: historisch gasverbruik kreeg ik geen antwoord op bij de verkoper. Volgens de makelaar hadden dit soort huizen vaak een verbruik van 1000-2000m3/jaar, dus daar schiet je ook niks mee op :F

Wat ik online tegenkom is dat je je eigen verbruik op zou moeten kunnen vragen. Werkt dat ook om het verbruik van iemand anders (ik ben immers nog geen eigenaar van het pand) op te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-06 11:21
[b]Melvin15397 in "Itho Daalderop Amber"

Wat ik online tegenkom is dat je je eigen verbruik op zou moeten kunnen vragen. Werkt dat ook om het verbruik van iemand anders (ik ben immers nog geen eigenaar van het pand) op te vragen?
Vraag de buren/mensen met een vergelijkbaar pand/levensstijl in de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikb
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 31-03 09:47
Ik wil een amber 65 plaatsen
Volgens de instructie moet deze 30 cm van de muur.
Deze afstand geld ook voor de 95 en 120.
Bij mij zou het beter uitkomen om hem iets dichter bij de muur te
Zetten.
Een 95 en 120 hebben meer lucht nodig ,dan moet een 65 toch wel dichter bij de muur kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:44
hendrikb schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:32:
Ik wil een amber 65 plaatsen
Volgens de instructie moet deze 30 cm van de muur.
Deze afstand geld ook voor de 95 en 120.
Bij mij zou het beter uitkomen om hem iets dichter bij de muur te
Zetten.
Een 95 en 120 hebben meer lucht nodig ,dan moet een 65 toch wel dichter bij de muur kunnen?
klopt, maar helaas geen lineair verband. Dus… hoeveel dichter? Wat ook helpt is voldoende afstand aan de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:40
Melvin15397 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:22:
Zojuist een offerte opgevraagd voor WARP SpeeTherm vloerverwarming. Dit zou ook sneller moeten reageren dan verwarming in de dekvloer. Dus wellicht met thermische motortjes op de verdeler en een thermostaat in de slaapkamers overdag verwarmen 's nachts niet.

De VVW beneden blijft altijd open, dus de WP zou de flow en warmte wel kwijt moeten kunnen.

@markietjuh: historisch gasverbruik kreeg ik geen antwoord op bij de verkoper. Volgens de makelaar hadden dit soort huizen vaak een verbruik van 1000-2000m3/jaar, dus daar schiet je ook niks mee op :F

Dezelfde huizen in de straat?
Want verbruik gegevens zijn per postcode (dus straat) te vinden via netbeheerder website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-06 11:33

Jan2023

KISS

NRJ020 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:51:
Is er een manier om te controleren of EEPROM update goed is uitgevoerd?

Deze zojuist geïnstalleerd. Volgens mij ging het goed ik hoefde alleen ik hoefde alleen zelf niks te herstarten. Het amber scherm werd vanzelf weer geladen in de handleiding staat dat je dit dit zelf dmv aan/uit knop moet doen.
Staat eerder in dit topic waar je je versieno. Van de eeprom kan zien.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:05
Frankvbr schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:45:
[...]

Want verbruik gegevens zijn per postcode (dus straat) te vinden via netbeheerder website.
Wel interessant om te zien, maar niet echt zinvol.

Postcode gemiddeld gas verbruik (21 woningen in de postcode):
2023: 1415m3
2022: 1689m3
2021: 1860m3
2020: 1866m3
2019: 1879m3

Echter, er staan allerlei soorten woningen. Vrijstaand, twee onder één kap, een paar tussenwoningen en hoekwoningen. Bouwjaar variërend van 1905 tot 2002, woonoppervlak van 125 tot 200m2 en energielabels van A tot G (allecijfers.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
@Melvin15397 Ik heb ook op de 1ste verdieping WARPsystems aangelegd als droogbouw werkt echt wel goed. Die heb ik ook met motoren zodat ik de ruimtes aan kan sturen wanneer ik dat nodig vindt omdat de BG toch voldoende capaciteit heeft.

Wat betreft je gasverbruik ik wist dat ook niet lekker van mijn woning toen ik die kocht. Maar ik heb toen mijn energieleverancier opgebeld en die kon de afgelopen 5 jaar geven waar zij het maandbedrag op baseren. Dat zou je ook kunnen doen.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
NRJ020 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:51:
Is er een manier om te controleren of EEPROM update goed is uitgevoerd?

Deze zojuist geïnstalleerd. Volgens mij ging het goed ik hoefde alleen ik hoefde alleen zelf niks te herstarten. Het amber scherm werd vanzelf weer geladen in de handleiding staat dat je dit dit zelf dmv aan/uit knop moet doen.
Zie dit bericht van @Stoker daar staan de versienummers in:
Stoker in "Itho Daalderop Amber"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Frankvbr schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:45:
[...]

Verbruik van gas is zo afhankelijk van de mensen die er wonen, dat type huis slechts beperkt een factor is.

Ik woon momenteel nog in een rijtjes huis, hoekhuis en verbruik minimaal 50% minder gas dan mijn buren die naast mij in een tussenwoning zitten. Zij werken overdag en zijn niet thuis, wij werken eigenlijk elke dag wel 1 van ons thuis. Zij zetten de verwarming vrij hoog (21/22c) en ook tot aan slapen gaan aan, wij zetten hem op 19/20C en zetten hem om 21u al uit (huis blijft toch warm, want A++).
Ik heb de CV getuned, op lagere temperatuur, en heb ventilatoren onder de convectoren gezet.

In mijn vorige appartement was het nog erger, blokverwarming. Tussen bijbetalen of terugkrijgen per appartement zat soms meer dan €1500 verschil per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-06 07:49

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Melvin15397 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:19:
[...]

Wel interessant om te zien, maar niet echt zinvol.

Postcode gemiddeld gas verbruik (21 woningen in de postcode):
2023: 1415m3
2022: 1689m3
2021: 1860m3
2020: 1866m3
2019: 1879m3

Echter, er staan allerlei soorten woningen. Vrijstaand, twee onder één kap, een paar tussenwoningen en hoekwoningen. Bouwjaar variërend van 1905 tot 2002, woonoppervlak van 125 tot 200m2 en energielabels van A tot G (allecijfers.nl)
Met dit verbruik kom je niet weg met een 9,5..

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Jan2023 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:47:
[...]

Ik zie daar ook het nut niet van in om alles kompleet uit te zetten.

Heb hier eerder ook al aangegeven , @Stoker dat ik graag een zomerstand zou zien in het menu met name om bij langdurige stilstand op gezette tijden de cirkulatiepomp en eventueel de Fan te laten draaien om vast zitten te voorkomen.

Heb toen wel de tip gekregen om eventueel op gezette tijden de koelstand aan te zetten middels een klokje met potentiaal vrije schakelkontakten.

Maar als je zoals jij nog meer pompen in je systeem hebt zitten is dat maar een matige oplossing.

Dus Itho , graag deze functie ( zomerstand) in de software bakken.
Check. Ben even een weekje naar de zon, heb het al wel met @Carboy54 gedeeld, na deze week eens kijken wat er allemaal geschreven is, of en hoe we dingen kunnen gaan oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Impossibl3 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:58:
[...]

Zie dit bericht van @Stoker daar staan de versienummers in:
Stoker in "Itho Daalderop Amber"
Stomme vraag misschien, maar hoe link je naar een eerder bericht? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
Stoker schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 15:10:
[...]

Stomme vraag misschien, maar hoe link je naar een eerder bericht? 8)7
Nou zo stom is die niet. Weet het ook pas een maand ofzo 😅. Wat ik doen ik klik op de datum van het betreffende bericht. Dan veranderd de html naar dat betreffende bericht. Die html link plak ik dan in mijn bericht en tweakers maakt er zelf die omschrijving van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikb
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 31-03 09:47
tonwes99 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:36:
[...]

klopt, maar helaas geen lineair verband. Dus… hoeveel dichter? Wat ook helpt is voldoende afstand aan de onderkant.
25 cm van de muur is dat een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ik hou ongeveer een a4 tje aan, de lengte dan wel. Dan weet iedereen waar die aan toe is.

25cm doet het ook prima. Zorg er dan wel voor dat de zijkant, links als je m van voren zien, vrije ruimte heeft. De verdamper van de Amber loopt om het hoekje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-06 13:38
Vandaag lekker zitten puzzelen met koper. Dacht ik vraag hier nog even na of iemand nog iets ziet dat niet klopt of dat die anders zou doen voor ik alles vastpers?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2mWOJWnxxZsgjRN-014Tg2XVzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVz3kWIxw6vEFcZoVwb2OCDy.jpg?f=fotoalbum_large
Het deel linksmidden is voor naar de I-WPV toe, niet alle spullen waren op voorraad dus heb dat nog niet op maat kunnen maken. Komen ook nog twee afsluitkranen in zodat de boiler ook los afgesloten kan worden. Daarom zit dat deel ook een beetje scheef ;)

Twee vragen van dingen waar ik tegenaan liep toen ik bezig was:
- Is het nog noodzakelijk op de twee 90 graden bochten naar beneden naar de boiler toe ontluchting te plaatsen? Of is dat een te beperkt lokaal hoogtepunt om een probleem te vormen?
- Bij de I-WPV zitten 4 steunhulzen en in de handleiding staat dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRGbYY4S9DT0L820YyXT5EvBPEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1E7nNVaj1u3jWAMH3UKX2qdU.png?f=fotoalbum_large
Ik dacht dat steunhulzen alleen nodig waren bij Wico/flexibel koper en de buizen die uit de I-WPV komen lijken me normaal 22mm koper? Iemand enig idee hoe dit zit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nNP8tpClw4S5VkiAw6ckXaXe8A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FaaquOduSS7nZb2Etd3rRRJz.png?f=fotoalbum_large
Lekker 30Hz.. met 4Kw aan koelvermogen bij 330W = COP 12

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:10
aaahaaap schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:07:
Vandaag lekker zitten puzzelen met koper. Dacht ik vraag hier nog even na of iemand nog iets ziet dat niet klopt of dat die anders zou doen voor ik alles vastpers?
[Afbeelding]
Het deel linksmidden is voor naar de I-WPV toe, niet alle spullen waren op voorraad dus heb dat nog niet op maat kunnen maken. Komen ook nog twee afsluitkranen in zodat de boiler ook los afgesloten kan worden. Daarom zit dat deel ook een beetje scheef ;)

- Is het nog noodzakelijk op de twee 90 graden bochten naar beneden naar de boiler toe ontluchting te plaatsen? Of is dat een te beperkt lokaal hoogtepunt om een probleem te vormen?
[Afbeelding]
Ik dacht dat steunhulzen alleen nodig waren bij Wico/flexibel koper en de buizen die uit de I-WPV komen lijken me normaal 22mm koper? Iemand enig idee hoe dit zit?
Met glycerine gevulde manometer? (Verder geen verstand van leidingwerk) :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
aaahaaap schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:07:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Eerst een checkvraag, je werkt met 28mm, toch?

1e vraag.
Nee niet nodig. Gewoon de ontluchtingsprogrammas draaien (cv en tapwater)
2e vraag
Nee niet nodig, als het goed is kan je hier direct op aansluiten.

Andere checks;
Check de pijl op de magneetfilter,
Waar zit je 3 weg klep? (zie wel een messing blok, maar daar lijkt geen motor meer op te passen)
Vergeet niet aan de andere kant de blinddoppen te plaatsen bij het Itho vat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Stoker schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 07:16:
[...]

Eerst een checkvraag, je werkt met 28mm, toch?
Klopt, alles is 28mm koper. Filter, driewegklep en verdelers zijn allemaal 1" binnendraad en de stopkranen zijn allemaal 1/4" buitendraad. Binnendiameter van al het leidingwerk is dus altijd minimaal 25.6, alleen binnen sommige armaturen is het kleiner.
1e vraag.
Nee niet nodig. Gewoon de ontluchtingsprogrammas draaien (cv en tapwater)
2e vraag
Nee niet nodig, als het goed is kan je hier direct op aansluiten.
Ok, duidelijk, bedankt!
Heb je enig idee waarom Itho aangeeft die steunhulzen te gebruiken?
Andere checks;
Check de pijl op de magneetfilter,
Waar zit je 3 weg klep? (zie wel een messing blok, maar daar lijkt geen motor meer op te passen)
Vergeet niet aan de andere kant de blinddoppen te plaatsen bij het Itho vat!
Magneet filter en stopkranen (bleken ook een specifieke doorstroom richting te hebben) zitten allemaal met de pijl in de stromingsrichting
Driewegklep zit links naast het filter, zit nog een wit dopje op waar de motor moet komen. Motor komt dus aan de voorkant, niet rechts (vanuit de foto gezien).
Goed punt van die blind doppen, anders wordt het een mooi waterballet daar :D

Bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door aaahaaap op 10-05-2024 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
aaahaaap schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:12:
[...]
Klopt, alles is 28mm koper en 1" binnen of 1 1/4" buitendraad.
[...]
Daar moet dan flink wat teflontape tussen. Je kan beter dezelfde maten gebruik voor IG en AG.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
RichieB schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:41:
[...]

Daar moet dan flink wat teflontape tussen. Je kan beter dezelfde maten gebruik voor IG en AG.
1" binnendraad en 1 1/4" buitendraad passen niet in elkaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Steunhulzen passen IN de leiding, meer als je van plan bent hem ontiegelijk hard aan te draaien… ja je kan ze gebruiken, ikzelf gebruik ze niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Stoker op 10-05-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
  • Laatst online: 14-06 23:35
Even een vraagje, vanuit de besturingsunit gaat een 5x1.0mm2 kabel naar de WP. Wat voor kabel gebruiken jullie hier voor? Gewoon een 5x1.5mm2 xmvk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ja 5x1,5, maar dan geen YMvK. Ik gebruik een neopreen kabel. Super soepel, past doorg elke pvc buis en de aders zijn in 5 verschillende kleuren, dus ipv nummers. Wel even netjes de uiteinden van huisjes voorzien

[ Voor 6% gewijzigd door Stoker op 10-05-2024 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
Stoker schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:08:
Ja 5x1,5, maar dan geen YMvK. Ik gebruik een neopreen kabel. Super soepel, past doorg elke pvc buis en de aders zijn in 5 verschillende kleuren, dus ipv nummers. Wel even netjes de uiteinden van huisjes voorzien
Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Stoker schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:50:
Steunhulzen passen IN de leiding, meer als je van plan bent hem ontiegelijk hard aan te draaien… ja je kan ze gebruiken, ikzelf gebruik ze niet.
Het leek me een beetje zonde van de kleine binnendiameter die je daarmee krijgt, 22mm voelt al als jammer ;)
Als het niet nodig is doe ik het mooi zonder :)
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:41
Get!em schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 20:35:
Met zelfde formaat huis maar 10 jaar ouder ging bij mij de analyse ook zo:
Alleen beneden verdieping met vvw: amber 95
Incl bovenverdieping met Jada strada hybrid dbh, een amber 120.

Keus is gevallen op t laatste.
Ik overweeg dus ook de Amber 120, hoe is de werking bij jou? Hoe was het in lenteweer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
shadylog schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:56:
[...]

Ik overweeg dus ook de Amber 120, hoe is de werking bij jou? Hoe was het in lenteweer?
Heb nog geen ervaringen, Amber draait net een week.

Maar eerste dag had monteur hem op aanvoer temperatuur 45 graden gezet, beetje te hoog. 4 uur later maar 35c gezet. Warmte ging zo hard dat t binnen al snel 25c was (opstook zonder thermostaat) De jaga gingen ook lekker wat dat betreft.

Al met al moet ik dus nog ervaren hoe hij werkt en hoe ik hem efficiënt en stil zijn werk laat doen. Hij is best krachtig en soms denk ik dat hij al haast overpowered is. 60 graden aanvoer bereikt hij binnen 5 minuten bij 15c buiten, zelfs in de eco modus tapwater dus lagere hertz.

Heb em nu op vaste lage temperatuur om de vloeren te drogen (egaliseren, verlijmen houten vloer). 2 vingers in de neus voor t apparaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 10-05-2024 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Ik heb een paar vraagjes over de software/EEPROM updates waar ik het antwoord niet op kan vinden in de meegestuurd informatie:
- Is het noodzakelijk de software eerst naar 2.26 te updaten voor dat je naar 2.29 update?
- In de instructies voor 2.26 staat "Klik op replace" en in de instructies voor 2.29 staat "Klik op Update". Klopt het dat de instructie verschillen? Maakt dit nog uit/wat is het verschil tussen deze twee opties?
- Kan de EEPROM update helemaal los gedaan worden van de software updates? Of beter na de 2.29 software update? Of maakt dit niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
Get!em schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 17:41:
[...]

Heb nog geen ervaringen, Amber draait net een week.

Maar eerste dag had monteur hem op aanvoer temperatuur 45 graden gezet, beetje te hoog. 4 uur later maar 35c gezet. Warmte ging zo hard dat t binnen al snel 25c was (opstook zonder thermostaat) De jaga gingen ook lekker wat dat betreft.

Al met al moet ik dus nog ervaren hoe hij werkt en hoe ik hem efficiënt en stil zijn werk laat doen. Hij is best krachtig en soms denk ik dat hij al haast overpowered is. 60 graden aanvoer bereikt hij binnen 5 minuten bij 15c buiten, zelfs in de eco modus tapwater dus lagere hertz.

Heb em nu op vaste lage temperatuur om de vloeren te drogen (egaliseren, verlijmen houten vloer). 2 vingers in de neus voor t apparaat.
Ja in dit weer kan dit apparaat alles wel aan :) Denk je wel aan je opstookprotocol voor je vloer? Bedankt voor je antwoord en wellicht kunnen we deze winter samen onze data vergelijken wat betreft de amber 120.

Ik was zelf enorm aan het twijfelen. Ik ben aan het isoleren en kwam erachter vorige week dat het platte dak op mijn huis gewoon niet geisoleerd was. Dat kan ik nu wel makkelijk doen en er worden ook meer kamers geisoleerd. Dat en de relatief milde winters laten me twijfelen tussen de 95 en de 120 en het idee dat ik misschien te veel vermogen heb in de lente om zo weinig mogelijk te hoeven pendelen.

Vind het jammer dat er zo weinig data is over hoe laag er gemoduleerd kan worden in de realiteit (met opgenomen vermogen), dus dan maar vanuit de data die we hebben!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtBTyk-43e3vbpHkd2A32Pwfv8Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VUNdCbphRuVCcOB8O0yEL2d2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HuKPkshdJ7wrUJSb5Jw8pobK05s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tm0PWYOx3o3rpzoWNqwZv3zf.png?f=fotoalbum_large

Modulerend vermogen komt van +12 vandaan maar in de tabel staan helaas andere cijfers.
Itho publiceert daar de COPd bij:

Amber 95 7g = 3300/6.8 = 485w
Amber 120 7g = 4500/6.8 = 616w

Amber 95 12g = 3900/9.5 = 410w
Amber 120 12g = 4200/8.4 = 500w

Zie ik het goed dat dan een Amber 120 met deze cijfers nog best vergelijkbaar presteert qua opgenomen vermogen? 90w is niet heel veel verschil.
Bij de pana forum lees ik ook dat de warmtepompen eigenlijk allemaal heel dicht bij elkaar zitten qua opgenomen vermogen op laag niveau, misschien is dat bij de Amber ook zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
aaahaaap schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 22:59:
Ik heb een paar vraagjes over de software/EEPROM updates waar ik het antwoord niet op kan vinden in de meegestuurd informatie:
- Is het noodzakelijk de software eerst naar 2.26 te updaten voor dat je naar 2.29 update?
- In de instructies voor 2.26 staat "Klik op replace" en in de instructies voor 2.29 staat "Klik op Update". Klopt het dat de instructie verschillen? Maakt dit nog uit/wat is het verschil tussen deze twee opties?
- Kan de EEPROM update helemaal los gedaan worden van de software updates? Of beter na de 2.29 software update? Of maakt dit niet uit?
Nee, niet noodzakelijk, welke software heb jij draaien dan?

Klopt. V2.26 was software gelijk trekken, destijds. Een kleine update. V2.29 moet je replacen. Wel vooraf foto’s maken van je instellingen.

Ja staan los van elkaar. Ik update in de uitgave volgorde. V2.29 en daarna eeprom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramQ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03:37
Ik heb een vraag over het koelen met een amber 95. Ik heb op 3 verdiepingen vloerverwarming liggen. Door zonwering en ligging van de woning is het nog niet erg warm binnen maar was voor het eerst eens aan het testen met de koel functie.
Als ik het koelen aan zet zie ik de pomp aan gaan maar verder gaat de warmtepomp niet werken. Wanneer gaat de warmtepomp koelen? Moet de retour temperatuur boven een bepaalde temperatuur zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
JoramQ schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:08:
Ik heb een vraag over het koelen met een amber 95. Ik heb op 3 verdiepingen vloerverwarming liggen. Door zonwering en ligging van de woning is het nog niet erg warm binnen maar was voor het eerst eens aan het testen met de koel functie.
Als ik het koelen aan zet zie ik de pomp aan gaan maar verder gaat de warmtepomp niet werken. Wanneer gaat de warmtepomp koelen? Moet de retour temperatuur boven een bepaalde temperatuur zijn?
Er zijn een aantal settings, als eerste even kijken of je stooklijn+ buitentemperatuur gebruikt.
Als dat zo is zijn er in dat menu 2 instelbare temperaturen, 1 voor verwarmen beneden xx
En 1 voor koelen boven xx ( lager dan 20 graden kan niet) ik weet niet precies welk van de 3 gemiddelden daar voor gebruikt wordt)

Je hebt ook een instelling (veiligheid) dat het water niet koude mag worden dan xx graden.
Deze instelling heb je ook voor verwarmen.
Zit in tempzone 1 menu

Dan gaat de comoressor uit, maar draait de pomp nog wel.

Wees hier voorzichtig mee, ivm condens.
Je kan zo laag als 7 graden water, maar doe dat niet! Zonder enige vorm van dauwpunt bewaking. (Automatisch)

[ Voor 17% gewijzigd door bommer op 11-05-2024 22:11 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramQ
Super, heb het gevonden. Vanochtend ging de compressor even aan maar ook snel weer uit doordat de temperatuur snel omlaag ging. Ik heb het idee dat dit komt door mijn vloerverwarming pomp. Ik heb er twee van het type Yonos slim verdeler SL100107. Ik ben er niet heel bekend mee maar als deze nog water gaat mengen is dit misschien niet snel genoeg met koud water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
JoramQ schreef op zondag 12 mei 2024 @ 08:54:
Super, heb het gevonden. Vanochtend ging de compressor even aan maar ook snel weer uit doordat de temperatuur snel omlaag ging.
Dat komt waarschijnlijk omdat je niet voldoende afgifte hebt om het minimum vermogen van je WP kwijt te raken. Daar al aan gerekend?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

JoramQ schreef op zondag 12 mei 2024 @ 08:54:
Super, heb het gevonden. Vanochtend ging de compressor even aan maar ook snel weer uit doordat de temperatuur snel omlaag ging. Ik heb het idee dat dit komt door mijn vloerverwarming pomp. Ik heb er twee van het type Yonos slim verdeler SL100107. Ik ben er niet heel bekend mee maar als deze nog water gaat mengen is dit misschien niet snel genoeg met koud water?
Huh ?

Op drie verdiepingen vloerverwarming en dan heb je nog twee mengverdelers in het systeem zitten?
Wie heeft dat bedacht?

Waar is dat goed voor?

Hoeveel m2 vvw heb je als ik vragen mag?

[ Voor 4% gewijzigd door Jan2023 op 12-05-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramQ
Was gemaakt op een cv systeem een paar jaar geleden. Gok zo’n 120m2 vloerverwarming. 1 verdeler begane grond 7 groepen, 1 verdeler op zolder voor de rest met 12 groepen. Heb nog een buffervat van 26L.
Ik heb hem pas sinds begin maart het kleine beetje verwarmen wat we in deze maanden nodig hadden deed hij prima.
De vloerverwarming verdelers heb ik de installateur nooit over gehoord en ben ik me pas onlangs een beetje in gaan verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

JoramQ schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:39:
Was gemaakt op een cv systeem een paar jaar geleden. Gok zo’n 120m2 vloerverwarming. 1 verdeler begane grond 7 groepen, 1 verdeler op zolder voor de rest met 12 groepen. Heb nog een buffervat van 26L.
Ik heb hem pas sinds begin maart het kleine beetje verwarmen wat we in deze maanden nodig hadden deed hij prima.
De vloerverwarming verdelers heb ik de installateur nooit over gehoord en ben ik me pas onlangs een beetje in gaan verdiepen.
Dat is een hele matige installateur !
Snel de rekening opmaken en klaar.

Je doet je zelf te kort met die mengverdelers , ze zijn een ernstige belemmering voor de flow van de Amber.
De mengverdelers zijn goed voor een cv ketel op hoge temperatuur maar niet bij een warmtepomp op lage temperatuur.
Zowiezo het stroomverbruik van die pompen , draaien ze ook nog 24/7 ? , beetje overbodig.
Heb hier 90 m2 vloerverwarming en de pomp staat op gemiddeld van de Amber 95 , deze kan dus nog een tandje hoger.

En die vvw ? , ligt dat in het beton met een goede dekvloer er boven op?
Zo ja ? , dan heb je de mooiste buffer die je maar bedenken kan.
Bij een defrost in de winter zal je niets merken van enige temperatuur daling in je woonruimte.
Buffervat naar mijn idee overbodig , of heb je soms de nodige naregeling die er voor kan zorgen dat alle afgifte dicht loopt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
JoramQ schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:39:
Dit is een kleine aanvulling op @Jan2023 zijn verhaal

Een systeem met alleen vloerverwarming moet je compleet met pomploze verdelers werken. Aangezien je meerdere verdelers hebt zou ik ook een reduceerventiel (bv ta klep) adviseren, anders heb je kans dat door de minste weerstand alle warmte naar de “verkeerde verdeler” gaat.

Verdeler met pomp gebruik je wanneer je 95% radiatoren hebt, dus hogere met hogere temperaturen werkt. Die overige 5% is vvw en ondersteuning, dus thermostaatknop en daarna een verdeler met pomp.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramQ
Ik heb dit topic helaas pas na de installatie gevonden en geraadpleegd…
Huis is uit eind 60 met betonvloeren, vvw is in de dek vloer gefreesd.
De vvw pompen zet ik zelf(home assistant) aan dus die draaien alleen wanneer nodig. Misbruik ze ook als zone regeling tussen begane grond en de rest. Dat is eigenlijk ook wel wat ik wil kunnen behouden, boven verwarmen we het een stuk minder. Waarschijnlijk ook waarom het buffervat er ingezet is. Is dit met een ta klep dan te regelen?
Ik zal het eens met de installateur overleggen want heb heel duidelijk de wens voor koelen aangegeven en als dat nu niet kan is dat wel een tekortkoming.

[ Voor 5% gewijzigd door JoramQ op 12-05-2024 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
JoramQ schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:13:
Ik heb dit topic helaas pas na de installatie gevonden en geraadpleegd…
Huis is uit eind 60 met betonvloeren, vvw is in de dek vloer gefreesd.
De vvw pompen zet ik zelf(home assistant) aan dus die draaien alleen wanneer nodig. Misbruik ze ook als zone regeling tussen begane grond en de rest. Dat is eigenlijk ook wel wat ik wil kunnen behouden, boven verwarmen we het een stuk minder. Waarschijnlijk ook waarom het buffervat er ingezet is. Is dit met een ta klep dan te regelen?
Ik zal het eens met de installateur overleggen want heb heel duidelijk de wens voor koelen aangegeven en als dat nu niet kan is dat wel een tekortkoming.
Nee de basis is al niet goed. En die pompen op je verdelers. En spelen met de pompen voor de naregeling.

Voor koelen en verwarmen moeten die pompen eruit. Gewoon verdelers zonder pomp plaatsen.

Ik heb een Amber 65 op ca 45m2 vvw, zonder buffervat. Gaat echt prima. Jij hebt ook pracht buffer in je vloer…

Naregeling kan je prima doen met HA of homey met bv plugwise Koen, Dirk of hoe ze heten.

Lang verhaal kort:
Waarschijnlijk krijg je het wel warm. Maar door je installatie aan te passen krijg je met minder energie het binnen warmer, een hogere COP

[ Voor 19% gewijzigd door Stoker op 12-05-2024 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Als je overstapt naar gesloten verdelers met flow regelaars kan je de bovenverdieping al grof inregelen door deze te knijpen met de flow regelaars.

Maar die mengverdelers moeten er echt uit Die dingen hebben voetventielen en een thermostaat regelaar met een doorlaat van 3 x niks !

Je WP moet straks in de winter veel harder werken dan nodig is.
Dat ga je merken in het stroomverbruik

En dat buffervat ? ,zit daar ook nog een pomp bij ?
Weg met dat ding ,je beton vloeren zijn je perfecte buffer !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Jan2023 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:20:
Niet zo negatief over een buffer, in somige situaties, heb je er een nodig. Zeker als je wilt na regelen.

Ik heb geen buffer in mijn anhydriet vloer en leidingen liggen vrij dicht onder de opervlakte,
(vanuit de bouw zo) maar ga toch echt die vloer niet slopen.

En bij een warmte of koude vraag gebruik ik eerst buffer leeg voor dat Amber start.
En op dit moment heb ik alleen koude vraag in 1 ruimte en staat buffer al 2 uur ruimte te koelen.

Zoals ik nu al een tijd je zie met verwarmen en koelen kost het buffer niets extra. Het geen wat ik nu bespaar dat Amber niet draait vs de extra energie die het opladen kost.
Maar wel een stuk extra comfort.

Dus soms heb je hem nodig en soms niet.
Ben nu met een hybride Amber bezig en daar komt geen buffer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:13
Jan2023 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:20:
Als je overstapt naar gesloten verdelers met flow regelaars kan je de bovenverdieping al grof inregelen door deze te knijpen met de flow regelaars.

Maar die mengverdelers moeten er echt uit Die dingen hebben voetventielen en een thermostaat regelaar met een doorlaat van 3 x niks !

Je WP moet straks in de winter veel harder werken dan nodig is.
Dat ga je merken in het stroomverbruik

Heb hier in het begin ook met een mengverdeler gedraaid en kreeg het inderdaad niet echt snel op temperatuur ook.

Toen we deze vervangen hadden door een open verdeler met flow meters was de vloer echt binnen een uurtje al warmer als dat hij met de menverdeler toch gauw 3 4 uur stond te draaien met hetzelfde resultaat.

Je verdelers vervangen is dus echt wel een vooruitgang.

Hier met 60 m2 vvw gelegd als hoofdverwarming geen buffer nodig en heb nauwelijks problemen gehad deze winter.
Hier draait trouwens de amber 65.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
bommer schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:42:
[...]

Niet zo negatief over een buffer, in somige situaties, heb je er een nodig. Zeker als je wilt na regelen.

Ik heb geen buffer in mijn anhydriet vloer en leidingen liggen vrij dicht onder de opervlakte,
(vanuit de bouw zo) maar ga toch echt die vloer niet slopen.

En bij een warmte of koude vraag gebruik ik eerst buffer leeg voor dat Amber start.
En op dit moment heb ik alleen koude vraag in 1 ruimte en staat buffer al 2 uur ruimte te koelen.

Zoals ik nu al een tijd je zie met verwarmen en koelen kost het buffer niets extra. Het geen wat ik nu bespaar dat Amber niet draait vs de extra energie die het opladen kost.
Maar wel een stuk extra comfort.

Dus soms heb je hem nodig en soms niet.
Ben nu met een hybride Amber bezig en daar komt geen buffer in.
Geinig dat je dit zegt. Ik heb dus precies hetzelfde maar dan zonder buffer en ik ervaar dat dus al heel confortabel. Dus een vloerverwarming in mijn anhydriet vloer wat een paar mm onder de afwerkvloer ligt en daardoor heel snel reageert. Dat zorgt er juist voor dat alles snel op temperatuur komt en daarna draait de Amber laag en rustig door. Dus ik ervaar ook geen enkele vorm van comfort verlies maar dan dus zonder buffer. Nu staat bij mij de vloerverwarming op de BG wel altijd open net als de badkamer en mijn werkkamer om voldoende inhoudt te creëren. De rest van de kamers (slaapkamers) stuur ik wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@JoramQ je verdeler kan volgens zijn documentatie (regelbaar) actief gemaakt worden met een optioneel ventiel, relatief goedkoop en makkelijk zelf te fixen dus.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramQ
Je bedoelt dan regelbaar dat ik de afzonderlijke groepen kan instellen? maar dan zit ik nog met het probleem van de mengverdeler toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Impossibl3 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:59:
[...]

Geinig dat je dit zegt. Ik heb dus precies hetzelfde maar dan zonder buffer en ik ervaar dat dus al heel confortabel. Dus een vloerverwarming in mijn anhydriet vloer wat een paar mm onder de afwerkvloer ligt en daardoor heel snel reageert. Dat zorgt er juist voor dat alles snel op temperatuur komt en daarna draait de Amber laag en rustig door. Dus ik ervaar ook geen enkele vorm van comfort verlies maar dan dus zonder buffer. Nu staat bij mij de vloerverwarming op de BG wel altijd open net als de badkamer en mijn werkkamer om voldoende inhoudt te creëren. De rest van de kamers (slaapkamers) stuur ik wel aan.
Ik ben echt super blij met met naregeling, nu op dit moment is het 21,4 op de beneden verdieping en boven 23 in de slaapkamers.

Zonder buffer (met alles open) had ik dus de beneden verdieping nog verder afgekoeld of zouden de slaapkamers te warm blijven, als de thermostaat in de woonkamer had gehangen.

En wat het energie verbruik waar iedereen zo over moppert als je een buffer gebruikt. Ik zie het niet terug.
Vanavond heeft het buffer constant koude geleverd voor 2 ruimtes over een periode van 4 uur en daarnet heeft de Amber weer even een uurtje gedraaid. om dan waarschijnlijk vannacht nog weer een uurtje te draaien.
En de slaapkamers redlijk op temperatuur te houden.

Overigens maak ik mij niet zo druk over dat extra energie verbruik, met 28 panelen en een opbrengst van 50 kWh vandaag.
Heb uitgerekend dat ik ongeveer 1500kWh kwijt ben aan verwarmen en SWW en met koelen er bij waarschijnlijk totaal 2500kWh, Samen met mijn normale elektra verbruik kom ik uit op 0.
je kan het tegenwoordig beter op gebruiken, voor extra terug leveren krijg niets meer terug.
Dat kost alleen maar extra, aan teruglever vergoeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Stoker schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 05:51:
[...]

Nee, niet noodzakelijk, welke software heb jij draaien dan?

Klopt. V2.26 was software gelijk trekken, destijds. Een kleine update. V2.29 moet je replacen. Wel vooraf foto’s maken van je instellingen.

Ja staan los van elkaar. Ik update in de uitgave volgorde. V2.29 en daarna eeprom
Bedankt voor de info. Wellicht is het handig deze informatie bij de software updates te vermelden?

2.26 was dan waarschijnlijk puur configuratie, geen software wijzigingen en 2.29 dan ook software wijzigingen?

Vandaag de Amber voor het eerst aangezet, blijkt versie 2.26 te zijn (is van ~december). Morgen dus even updaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tonwes99
Pomploze verdelers in kunststof (geschikt voor koeling) zijn niet heel duur.
https://www.technim.nl/ve...tof-verdeler-zonder-pomp/

Met Plugwise Koen-regelaars kun je dan iedere groep individueel instellen. https://www.plugwise.com/product/koen/

Als je een hele verdieping wilt uitzetten kan dat natuurlijk ook. Deze schakelt op 220V, net als je huidige pompen: https://www.buurs.nl/prod...220v-1-met-eindschakelaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:12
Welke thermostaten gebruiken jullie nu precies voor het koelen?

De Plugwise Lisa + Adam + Koel feature zou €329,- kosten...

Van de winter de EMOS thermostaat gekocht die in het andere topic ook veel wordt geadviseerd. Deze heeft alleen maar een 2 draads aansluiting. Maar wel de een koel mogelijkheid als ik de draden switch.

De PNI thermostaat is volgens mij ook maar 2 draads.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
tonwes99 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 06:41:
Pomploze verdelers in kunststof (geschikt voor koeling) zijn niet heel duur.
https://www.technim.nl/ve...tof-verdeler-zonder-pomp/

Met Plugwise Koen-regelaars kun je dan iedere groep individueel instellen. https://www.plugwise.com/product/koen/

Als je een hele verdieping wilt uitzetten kan dat natuurlijk ook. Deze schakelt op 220V, net als je huidige pompen: https://www.buurs.nl/prod...220v-1-met-eindschakelaar
Deze KOEN ben ik later ook van plan te gaan inzetten. VVW beneden is grofweg 3 zones die apart ingeregeld moeten worden: zuid, een woonkamer die snel door de zon opwarmt, maar waar we alleen savonds zitten, noord een eetkamer/keuken, zonder zon (maar wel licht), waar we sochtends en overdag zitten, en bovenverdieping, met jaga hybrid.

Ter vergelijk, gisteren, met die warmte, was de temperatuur in de eetkamer/keuken 18,5 graden eind van de dag. Amber stond aan op Ta van 20C (ivm vloerenleggen, de vloer op temperatuur houden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramQ
bommer schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:50:
[...]

Ik ben echt super blij met met naregeling, nu op dit moment is het 21,4 op de beneden verdieping en boven 23 in de slaapkamers.

Zonder buffer (met alles open) had ik dus de beneden verdieping nog verder afgekoeld of zouden de slaapkamers te warm blijven, als de thermostaat in de woonkamer had gehangen.

En wat het energie verbruik waar iedereen zo over moppert als je een buffer gebruikt. Ik zie het niet terug.
Vanavond heeft het buffer constant koude geleverd voor 2 ruimtes over een periode van 4 uur en daarnet heeft de Amber weer even een uurtje gedraaid. om dan waarschijnlijk vannacht nog weer een uurtje te draaien.
En de slaapkamers redlijk op temperatuur te houden.

…knip…
Kan jij je buffer nog aansturen/regelen of bedoel je dat de warmtepomp uit ging en de extra pomp het water gewoon door blijft pompen waardoor de aansluitende 4 uur er nog water vanuit de buffer rond ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
JoramQ schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:02:
[...]

Kan jij je buffer nog aansturen/regelen of bedoel je dat de warmtepomp uit ging en de extra pomp het water gewoon door blijft pompen waardoor de aansluitende 4 uur er nog water vanuit de buffer rond ging?
Bij mij: zolang de warmte in buffer via Tc gemeten , boven de drempelwaarde ligt, terwijl er warmtevraag is, pompt de externe pomp wel (aangestuurd door Amber), maar gaat buiten unit nog niks doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
JoramQ schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:02:
[...]

Klopt, ik heb een eigen software thermostaat regeling geschreven.
Eerst gaat mijn externe cv-pomp water uit buffer rond pompen en pas na 10 min gaat de Amber aan.
Bij verwarmen is dan precies buffer leeg.
Bij koelen duurt dat langer. Op het moment dat er nog maar 1 groep open is wordt meestal de uitschakel temperatuur van verwarmen/koelen bereikt. Door dat inschakelen 2 graden lager/hoger ligt wordt eerst weer buffer gebruikt.
Dat duurt bij koelen aanzienlijk langer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
Elk op maat gemaakte kabel is te kort ... :)

De kabel voor de stroomvoorziening boilervat is 3m lang. Net te kort voor mij om de regelunit te bereiken.
Deze kan ik, ivm toegankelijkheid, niet anders plaatsen dan de muur tegenover het. Met als gevolg ik heb 4m nodig.

Wat is het beste hierin, verlengen middels een lasdoos of de kabel geheel vervangen, dus boilervat openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
@brigges ik zou het gewoon verlengen via een lasdoos die dingen zijn daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

JoramQ schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:29:
Je bedoelt dan regelbaar dat ik de afzonderlijke groepen kan instellen? maar dan zit ik nog met het probleem van de mengverdeler toch?
Nee, daarmee kan je de mengverhouding regelen en hem dus niet-mengend maken.
Met wat geluk hoef je dan verder alleen maar de thermostaatkraan te vervangen voor iets met meer doorlaat (bv een kogelkraan met dezelfde maat).
Aanzienlijk minder werk en minder duur dan de hele verdeler vervangen.

Dat kun je wel overwegen als je hecht aan flowmeters en de pomp ook kwijt wil.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:39
Beste tweakers, lees al geruime tijd mee met verschillende onderwerpen en zit nu een warmtepomp te overwegen, en zou wat hulp kunnen gebruiken, ik zal het kort proberen te houden!

Situatie: Hoekwoning 1975, volledig na-geisoleerd/HR++ en vvw beneden (50m2) + radatoren boven (meestal dicht). Daarnaast 12 zonnepanelen 4.1WP, MHI airco in het trapgat en Home Assistant draaien want data is leuk!

Nou gebruik ik slechts 600m3 gas maar ook 3 kuub hout, en dat willen we wat minderen, en dus een warmtepomp wordt interessanter, alleen dure systemen kunnen eigenlijk nooit uit. Nu zit ik zelf te twijfelen tussen de Quatt en de Amber, maar bij de Quatt heb je zo weinig invloed op de installatie en de instellingen, vandaar dat Amber mijn interesse heeft gewekt.

Nou klus en verbeter ik graag mijn woning zelf en zou ik de 6.5Kw Amber versie wel zelf willen installeren en aan het CV-net willen hangen waarbij de warmtepomp naast de woning op de BG komt te staan en de leiding onder de vloer aangesloten op de leidingen tussen de vvw-verdeler en de CV ketel. De ketel blijft er bij met een terugslagklep, maar plan is om hem alleen voor sww te gebruiken.

Ik zag al heel erg veel nuttige info, ook bij specifieke personen waarvan de naam niet eens meer genoemd hoeft te worden volgen mij, en waarvoor dank! Mijn grote probleem is nu, hoe kan ik voldoen aan het recht op subsidie als je zelft plaatst?

Ik woon in omgeving Hengelo (ov) en ben benieuwd naar tips of ervaringen hoe dit aan te pakken zodat ik de subsidie niet mis hoef te lopen. Hoor het graag en alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
@Woutertt je hebt dan een in bedrijfstelling nodig en een factuur van je gekochte pomp bij de zelfde club. Daarna maak je wat foto's van de "werkzaamheden" en krijg je de subsidie. Zo heb ik het gedaan. De foto's van de werkzaamheden kunnen bijvoorbeeld zijn de monteur bij de Amber met en open paneel die wat doet thv de printplaat die daar zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13-06 13:56
Impossibl3 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:18:
@Woutertt je hebt dan een in bedrijfstelling nodig en een factuur van je gekochte pomp bij de zelfde club. Daarna maak je wat foto's van de "werkzaamheden" en krijg je de subsidie. Zo heb ik het gedaan. De foto's van de werkzaamheden kunnen bijvoorbeeld zijn de monteur bij de Amber met en open paneel die wat doet thv de printplaat die daar zit.
Factuur van inbedrijfsstelling hoeft niet van dezelfde club te zijn. Althans, bij mij was die van een derde partij en ik heb gewoon subsidie gekregen.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
@Woutertt en @Impossibl3 , dit gaat om veiligheid he? Het zal het RVO boeien of dit gedaan is door een installateur en dat jij er warm bij zit komende winter.

Is de pomp zo geinstalleerd dat bij onderhoud of problemen er veilig gewerkt kan worden?

Als wij naar een in bedrijfstelling gaan, dan nemen wij daarvoor de tijd en bespreken wij het systeem en de gemaakte keuzes, om een paar punten te noemen:
- Werkschakelaars aanwezig?
- Filter aanwezig?
- Vorstbeveiligingen wel of niet gekozen?
- Expansievat toegepast en waar geplaatst?
- Pomploze verdeler gekozen of juist gebruik gemaakt van de bestaande componenten? (om waar wat te noemen)

Daarnaast de instellingen doorlopen en eventueel met de FLIR warmtecamera het warmteverlies/-verloop bekijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Stoker op 13-05-2024 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
@Stoker ben ik helemaal mee eens dat het om veiligheid gaat. Zeg alleen dat RVO ook bewijsmateriaal wenst en dat een foto dus handig is. Maar dat was niet zo handig verwoord.

[ Voor 12% gewijzigd door Impossibl3 op 13-05-2024 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Vraagje over de buitentemperatuursensor (Ta), hierover staat het volgende in de handleiding:
Ta-sensor
De buitemperatuursensor (Ta-sensor) is aan de achterkant van de Amber geplaatst. Wanneer de sensor vaak een verkeerde waarde geeft kan dit komen door de plaatsing van het toestel, bijvoorbeeld in de zon. In dit geval kan de sensor verplaatst worden. Dit kan gedaan worden door het servicepaneel to verwijderen, hierachter bevind zich ca 100cm extra kabel welke is opgeklost. Verwijder de tie-wrap voor het doorvoeren.
De kabel kan nu vanaf de buitenzijde uitgetrokken warden zodat er buiten het toestel extra kabel beschikbaar wordt. Een nieuwe plek kan gekozen worden, bijvoorbeeld 50cm lager zodat deze niet meer in directe zon hangt.
In mijn geval hangt de sensor vol in de zon en wil ik em verplaaten, maar ik zie nergens dat opgekloste stuk kabel. Er zit ook behoorlijk wat voor waardoor je het punt waar de kabel de kast binnenkomt niet echt kunt zien via de zijkant/het open servicepaneel.
Heeft iemand nog een hint/suggestie waar/hoe ik deze extra klos kabel kan vinden? Of misschien een foto waar die op staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
aaahaaap schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:13:
Vraagje over de buitentemperatuursensor (Ta), hierover staat het volgende in de handleiding:

[...]

In mijn geval hangt de sensor vol in de zon en wil ik em verplaaten, maar ik zie nergens dat opgekloste stuk kabel. Er zit ook behoorlijk wat voor waardoor je het punt waar de kabel de kast binnenkomt niet echt kunt zien via de zijkant/het open servicepaneel.
Heeft iemand nog een hint/suggestie waar/hoe ik deze extra klos kabel kan vinden? Of misschien een foto waar die op staat?
Dat is volgens mij alleen bij de nieuw geleverde Ambers, het kan natuurlijk zijn dat jouw net geleverde Amber nog niet van de nieuwste batch
Is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
bommer schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:15:
[...]

Dat is volgens mij alleen bij de nieuw geleverde Ambers, het kan natuurlijk zijn dat jouw net geleverde Amber nog niet van de nieuwste batch
Is
Ah, OK, dat was mij nog niet bekend. Is er een manier om te bepalen of een Amber uit deze nieuwste batch is of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
bommer schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:15:
[...]

Is
Of.... waar de standaard sensor op het board in de buitenunit is aangesloten. Bij de Amber worden immers voldoende temperatuursensoren (en verlengkabels) meegeleverd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-06 10:42
Impossibl3 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:07:
@Stoker ben ik helemaal mee eens dat het om veiligheid gaat. Zeg alleen dat RVO ook bewijsmateriaal wenst en dat een foto dus handig is. Maar dat was niet zo handig verwoord.
Waar staat dat het RVO aanvullend bewijsmateriaal zoals foto's wenst?
Mijn inbedrijfsteller (die volgens dezelfde checklist als Stoker werkt) raadde het af om aanvullende zaken mee te sturen. Ik heb alleen de factuur van de inbedrijfstelling en van warmtepomponline ingediend, plus betaalbewijzen. Facturen van overige appendages ook niet bijgevoegd, alleen de basis. Dit was zonder vragen binnen 3 weken akkoord.

@Woutertt vraag de webshop zoals bijvoorbeeld warmtepomponline even of die een inbedrijfsteller kunnen aanbevelen in jouw regio.

[ Voor 8% gewijzigd door markietjuh op 13-05-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
aaahaaap schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:55:
[...]

Ah, OK, dat was mij nog niet bekend. Is er een manier om te bepalen of een Amber uit deze nieuwste batch is of niet?
Is mij niet bekend hoe ik dat zou kunnen zien. Misschien dat @Stoker dit weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
tonwes99 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:54:
[...]

Of.... waar de standaard sensor op het board in de buitenunit is aangesloten. Bij de Amber worden immers voldoende temperatuursensoren (en verlengkabels) meegeleverd
Die verleng kabels zijn inprincipe voor de binnen sensoren, geen idee of ze ook passen op de buiten temperatuur sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
markietjuh schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:19:
[...]

Mijn inbedrijfsteller (die volgens dezelfde checklist als Stoker werkt) raadde het af om aanvullende zaken mee te sturen. Ik heb alleen de factuur van de inbedrijfstelling en van warmtepomponline ingediend, plus betaalbewijzen. Facturen van overige appendages ook niet bijgevoegd, alleen de basis. Dit was zonder vragen binnen 3 weken akkoord.
Geen idee. Bij mij werd het aangeraden om mee te sturen dus heb ik dat gedaan. Ook binnen een korte tijd (enkele weken) de subsidie ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
aaahaaap schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:55:
[...]

Standaard stond er 2.26 op, toch? Das de versie die wij allemaal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
Stoker schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:44:
@Woutertt en @Impossibl3 , dit gaat om veiligheid he? Het zal het RVO boeien of dit gedaan is door een installateur en dat jij er warm bij zit komende winter.

Is de pomp zo geinstalleerd dat bij onderhoud of problemen er veilig gewerkt kan worden?

Als wij naar een in bedrijfstelling gaan, dan nemen wij daarvoor de tijd en bespreken wij het systeem en de gemaakte keuzes, om een paar punten te noemen:
- Werkschakelaars aanwezig?
- Filter aanwezig?
- Vorstbeveiligingen wel of niet gekozen?
- Expansievat toegepast en waar geplaatst?
- Pomploze verdeler gekozen of juist gebruik gemaakt van de bestaande componenten? (om waar wat te noemen)

Daarnaast de instellingen doorlopen en eventueel met de FLIR warmtecamera het warmteverlies/-verloop bekijken.
Ik snap ook zeker waar het vandaan komt en wil uiteraard ook in overleg met de installateur alles netjes in orde maken, maar ik vind het gewoon ook leuk om zelf te doen, en om de terugverdientijd wat te reduceren ook gewoon interessant. In mijn ervaring zijn veel installateurs juist bijzonder slecht in het instellen (afgelopen jaar bij mijn ouders met een Daikin set was een drama) en een FLIR heb ik ook zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
markietjuh schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:19:
[...]

@Woutertt vraag de webshop zoals bijvoorbeeld warmtepomponline even of die een inbedrijfsteller kunnen aanbevelen in jouw regio.
Dat klinkt dan inderdaad haalbaar, dan alleen iemand vinden die hem in bedrijf wil stellen, ik wil dan ook best het spul daar bestellen als het een beetje concurrerend is, wel zo netjes.

Goeie tip, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brigges
Even een vraagje .... hoe hebben jullie het leidingdeel (ncl flexslang) buiten geisoleerd en afgewerkt?
Ik ga met 2 28mm naar binnen en wil deze dubbel geisoleren. Wat hebben jullie om de
isolatie gedraaid? Ik zie op sommige fotos zwarte folie met ty-raps. Maar betwijfel of dit vochtdicht
is. Vulcaniserende foli zou mooi zijn, maar heb die nog niet kunnen vinden...
Ook zie ik wel de 'witte goot' langs de muur. ZIjn dit de Tecnosystemi goten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Stoker schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 06:27:
[...]

Klopt, stond inderdaad 2.26 op. De nieuwe batch met die 100cm extra voor de buitentemperatuursensor komt af fabriek met 2.29?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:25
In het algemene topic over lucht/water warmtepompen verkeerslicht in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" werd de vraag gesteld of je de WP aan moet laten staan of uit kunt zetten buiten het stookseizoen. Enkele antwoorden daarop gaven aan dat je de WP het best aan kunt laten staan zodat de interne pomp af en toe draait. Nu vraag ik me af of de Amber dat ook doet? In de handleiding kan ik daarover niets terug vinden.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
hansvk schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:40:
In het algemene topic over lucht/water warmtepompen verkeerslicht in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" werd de vraag gesteld of je de WP aan moet laten staan of uit kunt zetten buiten het stookseizoen. Enkele antwoorden daarop gaven aan dat je de WP het best aan kunt laten staan zodat de interne pomp af en toe draait. Nu vraag ik me af of de Amber dat ook doet? In de handleiding kan ik daarover niets terug vinden.
Als je niet hybride werkt heb je een boiler en draait de pomp toch ook voor je legionella en je warm water. Ik zie niet meteen waarom je je CV water af en toe wil laten lopen, volgens mij kan dat gewoon stil staan.
Die post gaat denk ik dan over hybride en dat je je WP helemaal uitzet bij je groepenkast. Ik zou dat niet zo snel doen voor die paar watt.

[ Voor 8% gewijzigd door shadylog op 14-05-2024 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
shadylog schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:49:
[...]

Als je niet hybride werkt heb je een boiler en draait de pomp toch ook voor je legionella en je warm water. Ik zie niet meteen waarom je je CV water af en toe wil laten lopen, volgens mij kan dat gewoon stil staan.
Zoals je kunt zien in mijn 'voettekst' heb ik een WPB voor SWW. De WP is full electric.
Maar mijn idee is dat de WP gewoon uit kan. Ik zal nog eens bijhouden wat het verbruik is bij ingeschakeld laten.

Edit: uit andere posts in dit topic en uit mijn verbruiksmeting in HA blijkt een standby verbruik ca. 10 W.
Voor mei t/m september kom je dan uit op ongeveer 37 kWh (ca. € 10,00).

[ Voor 21% gewijzigd door hansvk op 14-05-2024 12:05 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
NRJ020 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:50:
Welke thermostaten gebruiken jullie nu precies voor het koelen?

De Plugwise Lisa + Adam + Koel feature zou €329,- kosten...

Van de winter de EMOS thermostaat gekocht die in het andere topic ook veel wordt geadviseerd. Deze heeft alleen maar een 2 draads aansluiting. Maar wel de een koel mogelijkheid als ik de draden switch.

De PNI thermostaat is volgens mij ook maar 2 draads.
Iemand hier nog een idee bij? Welke thermostaat gebruiken jullie nu voor koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
NRJ020 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:14:
[...]

Iemand hier nog een idee bij? Welke thermostaat gebruiken jullie nu voor koelen?
Ik gebruik het Plugwise systeem. Maar die had ik al voor mijn CV. De Amber stuur ik vervolgens aan via de module van @leejoow via HomeAssistant. Mocht ik die niet hebben dan zou ik het via het Plugwise systeem doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
Impossibl3 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:55:
[...]

Ik gebruik het Plugwise systeem. Maar die had ik al voor mijn CV. De Amber stuur ik vervolgens aan via de module van @leejoow via HomeAssistant. Mocht ik die niet hebben dan zou ik het via het Plugwise systeem doen.
Ja dat is een mooi systeem alleen prijzig. Ik lees in het Lucht / water topic dat mensen ook een schakelaar gebruiken om te switchen van koelen naar verwarmen met de EMOS thermostaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hondacb50
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-06 12:08
brigges schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:44:
Even een vraagje .... hoe hebben jullie het leidingdeel (ncl flexslang) buiten geisoleerd en afgewerkt?
Ik ga met 2 28mm naar binnen en wil deze dubbel geisoleren. Wat hebben jullie om de
isolatie gedraaid? Ik zie op sommige fotos zwarte folie met ty-raps. Maar betwijfel of dit vochtdicht
Hallo,

Ik heb net als jij 2 x 28mm koper toegepast en daarvoor de volgende bestellijst gebruikt. Deze is gebaseerd op een andere lijst van iemand hier op tweakers.

1. Isolatie voor de vaste leiding: Armaflex SH 28 x 19 mm (per 2 meter) https://www.oeg.net/nl/sh-armaflex-28-x-19-mm-311921702
2. Isolatie voor de flexibele leiding: Armaflex SH 42 x 20 mm (per 2 meter) https://www.oeg.net/nl/ar...ilters%5B1%5D=533%3D27563
3. De buis tegen de muur geschroeft met: stokschroef m8 x 60 mm https://www.oeg.net/nl/stokschroef-m8-x-60-mm-806000015
4. De volgende klemmen: buisklem gegalvaniseerd m8 x 25-30mm https://www.oeg.net/nl/bu...-x-25-30-mm-3-4-806000212
5. De volgende zwarte goot (140mm breed heb je echt nodig!): Inaba Denko wandgoot SD-140K https://www.aircovoorinhuis.nl/inaba-denko-wandgoot-sd-140k/ --> Deze heb ik per ongeluk te veel besteld en mag je van me overnemen!
6. Goot eindstuk: Inaba Denko muur-/hoekstuk SW-140K https://www.aircovoorinhu...ko-muur-hoekstuk-sw-140k/
7. de isolatie buiten de goot (flexibele leiding) heb ik ingetaped met PVC tape: Nitto pvc tape 20m zwart https://www.warmteservice...tape-20m-zwart/p/51901015

En als je dat dan allemaal samen voegt krijg je een dergelijke installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3W5-dqiBVpgy1jZfGIHyuVmWek=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTGYwCH4poFT6jH03GEcV9jo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4nVwN9K56EYAYaPhCdLNd3sRqI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/baGETqYW8BqGU8ZoOQ2l2dEO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCsG2yjnl6ODxjgryBeDYazp8aI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1DWj3yrDR2OsBkHwQOLNgH6w.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLhPAIySddIA6LWxmbqn9E5_a_s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBRBGTH3CzigsG4dBptIIWUN.jpg?f=fotoalbum_tile

Hopelijk heb je hier wat aan. Mocht iemand interesse hebben in nog 2 meter van deze goot + een koppelstuk, let me know via PB!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
NRJ020 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:14:
[...]

PNI is 3 draads kan wel als je 2x per jaar omschakelt in de software van de Amber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
@Stoker Als ik het zo aansluit. Dus met een wisselschakelaar waarbij ik wissel tussen koelen en verwarmen. Gaat dat werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntKAgTYdoDRV-vGN7hzOWkCUttQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xeeHFPWBkTzMg1ne5G3OMGgj.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
hondacb50 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:12:
3. De buis tegen de muur geschroeftd met: stokschroef m8 x 60 mm https://www.oeg.net/nl/stokschroef-m8-x-60-mm-806000015
4. De volgende klemmen: buisklem gegalvaniseerd m8 x 25-30mm https://www.oeg.net/nl/bu...-x-25-30-mm-3-4-806000212
Ik zou, aangezien het hier buitengebruik betreft, die stokschroeven en buisklemmen vervangen door RVS versies. De gegalvaniseerde gaan na een aantal jaren roesten (afhankelijk van de hoeveelheid regenwater op die plek soms al binnen een jaar).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
NRJ020 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:16:
@Stoker Als ik het zo aansluit. Dus met een wisselschakelaar waarbij ik wissel tussen koelen en verwarmen. Gaat dat werken?

[Afbeelding]
Meestal moet je ook de thermostaat nog vertellen dat ie moet koelen (en de juiste hebben daar een speciaal programma voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
@Andrehj ja dat had ik gezien inderdaad. Maar dit zou dus moeten werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ik denk het wel, maar weet het niet zeker:
Als de COM hetzelfde is wel, Als de COM niet in verbinding staat, dan niet.

1. Ik zou de COM dan doorlussen en dan altijd aansluiten op de thermostaat. De andere kabel dmv de wisselschakelaar aansluiten op de thermostaat.

2. Dan moet je nog wel de thermostaat op koelen zetten, OF je moet de temperatuur op 30++ zetten zodat er altijd vraag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
[...]

Hallo,

Ik heb net als jij 2 x 28mm koper toegepast en daarvoor de volgende bestellijst gebruikt. Deze is gebaseerd op een andere lijst van iemand hier op tweakers.

1. Isolatie voor de vaste leiding: Armaflex SH 28 x 19 mm (per 2 meter) https://www.oeg.net/nl/sh-armaflex-28-x-19-mm-311921702
2. Isolatie voor de flexibele leiding: Armaflex SH 42 x 20 mm (per 2 meter) https://www.oeg.net/nl/ar...ilters%5B1%5D=533%3D27563
3. De buis tegen de muur geschroeft met: stokschroef m8 x 60 mm https://www.oeg.net/nl/stokschroef-m8-x-60-mm-806000015
5. De volgende zwarte goot (140mm breed heb je echt nodig!): Inaba Denko wandgoot SD-140K https://www.aircovoorinhuis.nl/inaba-denko-wandgoot-sd-140k/ --> Deze heb ik per ongeluk te veel besteld en mag je van me overnemen!
6. Goot eindstuk: Inaba Denko muur-/hoekstuk SW-140K https://www.aircovoorinhu...ko-muur-hoekstuk-sw-140k/
7. de isolatie buiten de goot (flexibele leiding) heb ik ingetaped met PVC tape: Nitto pvc tape 20m zwart https://www.warmteservice...tape-20m-zwart/p/51901015

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Hopelijk heb je hier wat aan. Mocht iemand interesse hebben in nog 2 meter van deze goot + een koppelstuk, let me know via PB!
Ziet er mooi uit!! Schakel je ook de BUH af met een werkschakelaar, of is dat dezelfde werkschakelaar?

Vraagje; woon je toevallig boven Zwolle? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:02
[...]

Hallo,

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

dat ziet er netjes uit, zelf geinstalleerd ? Duidelijke foto's en dank voor het delen van de onderdelen info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondacb50
Stoker schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:54:
[...]

Ziet er mooi uit!! Schakel je ook de BUH af met een werkschakelaar, of is dat dezelfde werkschakelaar?

Vraagje; woon je toevallig boven Zwolle? :9
Ja met dezelfde schakelaar gaan beide fases ervanaf. Ik woon niet boven Zwolle ;) wat meer zuiden in het Brabantse land! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondacb50
201WD schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:01:
[...]

dat ziet er netjes uit, zelf geinstalleerd ? Duidelijke foto's en dank voor het delen van de onderdelen info.
Klopt, samen met mijn vader geïnstalleerd. Dank voor de kudos! Ben er ook erg blij mee, mede tot stand gekomen dankzij de informatie van dit topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Stoker schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 06:27:
[...]

Klopt de eerste stond idd 2.26 op, ik had een van de aller eerste units😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
brigges schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:44:
Als je goed isoleerd, is het al vocht dicht.
Daar is best info over te vinden, in iedergeval alles verlijmen ook de kopse kanten. Dat doen de pro’s ook.
Ik heb het platic tegen de vogels en uv straling.
En het dicht ook mooi de dakdoorvoer af.
Hebben sinds oktobet al best wat regen gehad.
En het is nog mooi droog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
hansvk schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:52:
[...]

Zoals je kunt zien in mijn 'voettekst' heb ik een WPB voor SWW. De WP is full electric.
Maar mijn idee is dat de WP gewoon uit kan. Ik zal nog eens bijhouden wat het verbruik is bij ingeschakeld laten.

Edit: uit andere posts in dit topic en uit mijn verbruiksmeting in HA blijkt een standby verbruik ca. 10 W.
Voor mei t/m september kom je dan uit op ongeveer 37 kWh (ca. € 10,00).
Je gebruikt geen koeling? Is zo lekker buiten 28 vandaag, binnen 21 en dat voor maar 10kWh.
Staat de hele dag tussen de 30 en 42Hz te pruttelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
bommer schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:14:
[...]

Je gebruikt geen koeling? Is zo lekker buiten 28 vandaag, binnen 21 en dat voor maar 10kWh.
Staat de hele dag tussen de 30 en 42Hz te pruttelen.
Nee, heb alleen radiatoren.

Pagina: 1 ... 69 ... 120 Laatste