Get!em schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 17:41:
[...]
Heb nog geen ervaringen, Amber draait net een week.
Maar eerste dag had monteur hem op aanvoer temperatuur 45 graden gezet, beetje te hoog. 4 uur later maar 35c gezet. Warmte ging zo hard dat t binnen al snel 25c was (opstook zonder thermostaat) De jaga gingen ook lekker wat dat betreft.
Al met al moet ik dus nog ervaren hoe hij werkt en hoe ik hem efficiënt en stil zijn werk laat doen. Hij is best krachtig en soms denk ik dat hij al haast overpowered is. 60 graden aanvoer bereikt hij binnen 5 minuten bij 15c buiten, zelfs in de eco modus tapwater dus lagere hertz.
Heb em nu op vaste lage temperatuur om de vloeren te drogen (egaliseren, verlijmen houten vloer). 2 vingers in de neus voor t apparaat.
Ja in dit weer kan dit apparaat alles wel aan

Denk je wel aan je opstookprotocol voor je vloer? Bedankt voor je antwoord en wellicht kunnen we deze winter samen onze data vergelijken wat betreft de amber 120.
Ik was zelf enorm aan het twijfelen. Ik ben aan het isoleren en kwam erachter vorige week dat het platte dak op mijn huis gewoon niet geisoleerd was. Dat kan ik nu wel makkelijk doen en er worden ook meer kamers geisoleerd. Dat en de relatief milde winters laten me twijfelen tussen de 95 en de 120 en het idee dat ik misschien te veel vermogen heb in de lente om zo weinig mogelijk te hoeven pendelen.
Vind het jammer dat er zo weinig data is over hoe laag er gemoduleerd kan worden in de realiteit (met opgenomen vermogen), dus dan maar vanuit de data die we hebben!
Modulerend vermogen komt van +12 vandaan maar in de tabel staan helaas andere cijfers.
Itho publiceert daar de COPd bij:
Amber 95 7g = 3300/6.8 = 485w
Amber 120 7g = 4500/6.8 = 616w
Amber 95 12g = 3900/9.5 = 410w
Amber 120 12g = 4200/8.4 = 500w
Zie ik het goed dat dan een Amber 120 met deze cijfers nog best vergelijkbaar presteert qua opgenomen vermogen? 90w is niet heel veel verschil.
Bij de pana forum lees ik ook dat de warmtepompen eigenlijk allemaal heel dicht bij elkaar zitten qua opgenomen vermogen op laag niveau, misschien is dat bij de Amber ook zo?