Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zojuist is hier buffervat uit de retourleiding van SWW gehaald. Ben benieuwd. Ook vloerverwarming kan nu aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-06 20:35
Stoker schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:58:
dan doe ik dat maar;

Vanmorgen de mail doorgesproken met @Carboy54. Updatemail komt vandaag of morgen.
Updatemail ontvangen en V2.29 geïnstalleerd. De EEPROM update doe ik na het weekend.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Whiskey48 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:45:
https://www.warmte365.nl/...-warmtepomp-65ABB2AC.html

Ik zie steeds vaker van dit soort berichten, mede om het stroomnet te stabiliseren en lagere kosten te hebben als gebruiker.

In het artikel noemen ze Home Assistant, maar met Homey gaat dit veel makkelijker en goed in te stellen voor de minder technisch onderlegden.

Alleen is er nog geen makkelijk dummy-proof apparaatje om aan te sluiten op je Smart Grid aansluiting.
Ik gebruik een Shelly van €15 waar ik de juiste 2 van de 4 draadjes van aansluit op de Smart Grid aansluiting ... Is echt heel simpel, maar ik kan me voorstellen dat mensen dat eng vinden om te doen.

Een kant en klaar apparaatje zou mooi zijn, toepasbaar op elke warmtepomp in de markt met een Smart Grid aansluiting, maar vreemdgegoeg is die er volgens mij nog niet. Misschien dat een (prijzig) abonnement bij enkele merken lucratiever is, dat dit de reden is.

Maargoed, de oplossing van Leejow kan dit denk ik ook? Itho is zelf ook bezig met iets dacht ik? Mogelijk dat dit ook een jaarlijks betaald iets zal worden, maar anders is het dus bijzonder simpel om zelf te doen met Homey Assistant of Homey.
Dat moet met een eenvoudig relaytje inderdaad zo te doen zijn. Zo werkt het verwarmingscontact in principe ook :) Dus ja, dat moet inderdaad kunnen met onze module.

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17-06 16:56

Jan2023

KISS

Zolang het nog een chaos is in de domotica wereld met alle verschillende systemen verwacht ik voorlopig niet dat alle slimme apparaten op een lijn komen te zitten

En iedere fabrikant promoot zijn eigen systeem waar bij enige comptabiliteit nog een eng woord is.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-06 19:51

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
jullie krijgen de groeten van @Carboy54 , hij is als het goed is eind deze maand weer actief om ons van een stukje maatwerk te voorzien!

Inmiddels hebben onze klanten de mail met beide updates, dus de v2.29 en de EEPROM update ontvangen. Als er vragen zijn, dan hoor ik, of via het e-mail adres waarmee de update gestuurd is, het graag!

Ondertussen zijn wij in nauw contact met Itho om verdere verbeteringen door te voeren, we houden jullie op de hoogte!

Goed weekend!!

[ Voor 17% gewijzigd door Stoker op 03-05-2024 17:53 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 22:32
Jan2023 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:35:
Zolang het nog een chaos is in de domotica wereld met alle verschillende systemen verwacht ik voorlopig niet dat alle slimme apparaten op een lijn komen te zitten

En iedere fabrikant promoot zijn eigen systeem waar bij enige comptabiliteit nog een eng woord is.

Daarom is er de Smart Grid standaard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Whiskey48 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:15:
[...]

Daarom is er de Smart Grid standaard :)
Hij is leuk.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Stoker schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:51:
jullie krijgen de groeten van @Carboy54 , hij is als het goed is eind deze maand weer actief om ons van een stukje maatwerk te voorzien!

Inmiddels hebben onze klanten de mail met beide updates, dus de v2.29 en de EEPROM update ontvangen. Als er vragen zijn, dan hoor ik, of via het e-mail adres waarmee de update gestuurd is, het graag!

Ondertussen zijn wij in nauw contact met Itho om verdere verbeteringen door te voeren, we houden jullie op de hoogte!

Goed weekend!!
Hier de EEPROM update een paar dagen geleden doorgevoerd, verliep zonder problemen!

Is er misschien al nieuws over KIWA? Ik wacht nog steeds met m’n subsidieaanvraag.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Wikipedia: Smart grid

Volgens mij hebben alle/de meeste warmtepompen een Smart Grid aansluiting, evt als extra optie.

smart Grid is 2x AAN/UIT, maar las dat er een nieuwe standaard wordt ontwikkeld die wat slimmer is.

https://www.develcoproduc...mps-to-your-smart-system/

Blijkbaar zijn er al bedrijfjes die een module verkopen die je dus op elke moderne warmtepomp kunt aansluiten om gratis de Smart Grid functie te gebruiken.

[ Voor 30% gewijzigd door Whiskey48 op 03-05-2024 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Ja prima
Maar je weet dat dat smart grid ready niks meer is dan het apparaat schakelen d.m.v potententiaal vrije kontaken.
En hoe dat dan gebeurt een shelly of een z-wave device mag een ieder zelf bedenken
Wat code in een homey ? Wat code in een fibaro homecenter , of een smaakmaker als homeassistent ?
Kortom er is , nog geen standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Jan2023 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:39:
Ja prima
Maar je weet dat dat smart grid ready niks meer is dan het apparaat schakelen d.m.v potententiaal vrije kontaken.
En hoe dat dan gebeurt een shelly of een z-wave device mag een ieder zelf bedenken
Wat code in een homey ? Wat code in een fibaro homecenter , of een smaakmaker als homeassistent ?
Kortom er is , nog geen standaard.
Toch fijn dat wel elke moderne warmtepomp deze functie heeft en op eenzelfde manier werkt.

https://www.installatie.n...lim-aansturen-warmtepomp/

Hier wel wat meer info over de ontwikkeling van een nieuw slimmer protocol dat alle warmtepompen meer variabel moet gaan aansturen. En idd dat Smart Grid Ready geen “ontwikkelpotentieel” heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:03
Vooral lastig dat het niet vaak een 100% uit of 100% aan is. Als ik 600W over heb uit mijn PV, zou ik de WP op 600W willen laten draaien, op cv of sww, en dan wel de hele dag. Met de huidige modulatie instellingen van t1 kan ik dat alleen indirect (stookcurve, herstart, modulatieinterval), en op sww kan dat geloof ik helemaal niet.

Modbussers... als je dat nou eens vanuit HA zou kunne wegschrijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-06 17:52
Vraag aan de kenners. Ben ik bij de Spider thermostaat ook een vrijgave relais BDR91T nodig voor aansturing van de Amber 9.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
tonwes99 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:15:
Vooral lastig dat het niet vaak een 100% uit of 100% aan is. Als ik 600W over heb uit mijn PV, zou ik de WP op 600W willen laten draaien, op cv of sww, en dan wel de hele dag. Met de huidige modulatie instellingen van t1 kan ik dat alleen indirect (stookcurve, herstart, modulatieinterval), en op sww kan dat geloof ik helemaal niet.

Met de nieuwe standaard die nu ontwikkeld wordt is dat dus wel de bedoeling, dan moduleert de warmtepomp mee idd.

Elders las ik dat dit vanuit de overheid (of EU, weet het even niet meer) dit mogelijk / waarschijnlijk verplicht wordt voor fabrikanten.

[ Voor 9% gewijzigd door Whiskey48 op 03-05-2024 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:55
Whiskey48 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:24:
[...]

Met de nieuwe standaard die nu ontwikkeld wordt is dat dus wel de bedoeling, dan moduleert de warmtepomp mee idd.

Elders las ik dat dit vanuit de overheid (of EU, weet het even niet meer) dit mogelijk / waarschijnlijk verplicht wordt voor fabrikanten.
Als zoiets verplicht wordt is dat altijd vanuit de EU. Een land alleen krijgt dat niet voor elkaar.
De EU is wereldwijd ook kader stellend. Kijk bijvoorbeeld naar de USB-C dat hebben ze ook wereldwijd uitgerold omdat het productie technisch goedkoper wa om 1 stekker te houden.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Net de EEPROM-update gedaan. Dat ging eigenlijk best soepel. Klopt het dat de laatste versie voor de 95 v0110,098094 is? Ik had geen foto gemaakt van het versienummer ervoor dus kan niet controleren of die goed is doorgevoerd. Tijdens de installatie stond er "EEPROM update successfully" dus ga er van uit dat het helemaal goed is gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Impossibl3 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:50:
Net de EEPROM-update gedaan. Dat ging eigenlijk best soepel. Klopt het dat de laatste versie voor de 95 v0110,098094 is? Ik had geen foto gemaakt van het versienummer ervoor dus kan niet controleren of die goed is doorgevoerd. Tijdens de installatie stond er "EEPROM update successfully" dus ga er van uit dat het helemaal goed is gegaan.
Klopt.

Amber 65
v0110,182164

Amber 95
v0110,098094

Amber 120
Nog geen foto van gezien, kan iemand dit aanvullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
evertmulder schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:19:
Vraag aan de kenners. Ben ik bij de Spider thermostaat ook een vrijgave relais BDR91T nodig voor aansturing van de Amber 9.5
Ja je hebt wel een relais nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2j-Z0kLghJTrYW4PSqDNAvjHuEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTu8fptU4jZ9qrAPcfXMgzST.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ook een plugwise zijn zo te zien. Bekijk maar even het. Hulpdocument, te vinden in de eerste post!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Get!em schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:07:
Zojuist is hier buffervat uit de retourleiding van SWW gehaald. Ben benieuwd. Ook vloerverwarming kan nu aan.
No luck 🤪

Warmtepomp maakt geen warm water voor vloerverwarming. Thermostaat stuurt warmtevraag, binnen unit ontvangt dat en zet de externe pomp op buffer vat aan, en warmtepomp doet vervolgens niks. Geen fan, geen compressor. In die stand schiet het verbruik wel omhoog. Waarschijnlijk allen die externe pomp, maar totaal verbruik stijgt naar maar liefst 135W continu! Specificatie van pomp is 4-44W, dus daar klopt ook iets niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Het enige dat je gedaan hebt is vanuit een werkend systeem het buffervat verwijderen? Waarom heb je dan nog een externe pomp, je WP kan toch direct op de vvw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:02
tonwes99 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 22:33:
Het enige dat je gedaan hebt is vanuit een werkend systeem het buffervat verwijderen? Waarom heb je dan nog een externe pomp, je WP kan toch direct op de vvw?
Een buffer in je cv systeem, heb je een extra cv pomp nodig, behalve als het vat in serie staat.

Heb je het als apart systeem kringen aangesloten of als parallel dan is het vat Hydraulisch nul en moet je een externe pomp gebruiken.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
@bommer ik las bij @Get!em post dat hij het vat verwijderd had omdat de vvw live was, vandaar mijn verwarring. Heb je flow vanuit je WP, of staat de WP-pomp zichzelf aan het werk te houden?

[ Voor 9% gewijzigd door tonwes99 op 03-05-2024 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Kern van het probleem is dat de Tc (sensor die bij de externe pomp zit) exact dezelfde waarde weergeeft als de Tw, incl de afkoeling van het sww vat. Die twee hebben niks meer met elkaar te maken nu de retour van sww niet meer hydraulisch in de buurt van Tc kan komen.
Tc is dus 55c terwijl setpoint 31 is. Ja, dan doet warmtepomp dus niks.

En voor de gehele uitleg: buffer vat zat eerder in zowel de sww als in de cv kring. Hierdoor verwarmde de hete sww retour de koude buffer.

Sww retour is nu van buffer vat afgehaald, en onder buffer vat met Tstuk weer op de retour richting warmtepomp gezet.

Cv is nu dus: warmtepomp—drie weg klep—bovenin buffer—onderin buffer —retour warmtepomp
En
Buffer bovenin—externe pomp, met Tc sensor—verdeler—vloerverwarming—verdeler retour—buffer vat onderin.

[ Voor 21% gewijzigd door Get!em op 03-05-2024 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
tonwes99 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:15:

Dit soort vermogens beperkingen in warmtepompen vind je alleen in de grote (100kW) units en dan nog is het een digitaal signaal en geen analoog signaal.
Wil je dat analoog maken dan
gaat alleen maar met speciale elektronica/software
In de unit, ik vrees dat de Amber dan onbetaalbaar wordt.
En ook dan zou ik zeggen niet via modbus, maar een aparte ingang voor een elektra meter.

Solar edge heeft voor hun omvormers ook zo iets op een aparte modbus lijn (alleen daarvoor dus)

We kunnen straks in beperkte vorm bijv zelf stooklijnen maken, dat gaat dan helaas in hele graden. Ik heb liever dat wij straks de stooklijn kunnen in stellen via modbus.
En kan dat niet is dat ook niet de wereld, ik heb al 4 maanden niets meer aan de stooklijn gedaan, dus veel moeite voor een mindere werking van de stooklijn (hele graden) is dat handig en wenselijk?

Ik zie wel meerwaarde voor het sturen van het setpoint DHW, omzo zelf makkelijk je kloktijden aan te passen.
En het sturen van het setpoint koelen inc met een dauwpunt bewaking.

Ik denk dat de meerwaarde van de HA integratie en/of de LeeJoow ESPHome oplossing, zal zijn dat je alle settings kan zien. En zelf je bijv je acuele stooklijn temperatuur kan monitoren, zoals @mischa402 doet, maar je hoeft dan bij wijziging niet zelf in HA dingen te veranderen.

Daarnaast heb je wat extra sensoren, temperatuur gemiddeleden.
Helaas zit het setpoint van de compressor frequentie en setpoint fan daar niet in.
Vind je dat belangrijk kan je ook de oude @leejoow module aansluiting er bij blijven gebruiken.
Dat doe ik nu met testen ook en dat gaat zonder problemen.

[ Voor 16% gewijzigd door bommer op 03-05-2024 23:00 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Get!em schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 22:49:
Kern van het probleem is dat de Tc (sensor die bij de externe pomp zit) exact dezelfde waarde weergeeft als de Tw, incl de afkoeling van het sww vat. Die twee hebben niks meer met elkaar te maken nu de retour van sww niet meer hydraulisch in de buurt van Tc kan komen.
Tc is dus 55c terwijl setpoint 31 is. Ja, dan doet warmtepomp dus niks.

En voor de gehele uitleg: buffer vat zat eerder in zowel de sww als in de cv kring. Hierdoor verwarmde de hete sww retour de koude buffer.

Sww retour is nu van buffer vat afgehaald, en onder buffer vat met Tstuk weer op de retour richting warmtepomp gezet.

Cv is nu dus: warmtepomp—drie weg klep—bovenin buffer—onderin buffer —retour warmtepomp
En
Buffer bovenin—externe pomp, met Tc sensor—verdeler—vloerverwarming—verdeler retour—buffer vat onderin.
Zitten TC en TW niet gedraaid, zijn volgens mij de zelfde sensoren.
Er zitten stickers op de kabel dat moet makkelijk te zien zijn.

En anders voor ons begrip een tekeningetje van systeem en waar de sensoren zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 23:04:
[...]

Zitten TC en TW niet gedraaid, zijn volgens mij de zelfde sensoren.
Er zitten stickers op de kabel dat moet makkelijk te zien zijn.

En anders voor ons begrip een tekeningetje van systeem en waar de sensoren zitten
Morgen gaat weer iemand hele systeem nalopen.
Tc en tw zijn vziw niet gedraaid. Heb stekkertjes los gehad en dan is er foutmelding op sensor.

Tc is laag (waarschijnlijk juist) als er geen warmtevraag is voor 30minuten, Tc krijgt de waarde van Tw als er warmtevraag is. (Gaat nu dus van 7c naar 55c als ik thermostaat aanzet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

bommer schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 22:54:
[...]
Ik denk dat de meerwaarde van de HA integratie en/of de LeeJoow ESPHome oplossing, zal zijn dat je alle settings kan zien. En zelf je bijv je acuele stooklijn temperatuur kan monitoren, zoals @mischa402 doet, maar je hoeft dan bij wijziging niet zelf in HA dingen te veranderen.

Daarnaast heb je wat extra sensoren, temperatuur gemiddeleden.
Helaas zit het setpoint van de compressor frequentie en setpoint fan daar niet in.
Vind je dat belangrijk kan je ook de oude @leejoow module aansluiting er bij blijven gebruiken.
Dat doe ik nu met testen ook en dat gaat zonder problemen.
De berekening van de actuele temperatuur op basis van de stooklijn heb ik er ook in zitten :)

Maar ik ben het eens met de behoefte van de stooklijn aanpassingen: ik vraag mij af hoe vaak je dat gaat doen als je een goed werkend systeem hebt. Ik heb hier sinds december 2022 niet meer aan de stooklijn instellingen gezeten. Enkel het SWW kan ik me voorstellen dat je die bijvoorbeeld naar 62 graden zet om 'handmatig' een legionalla run te doen of tijdelijk verhoogd om het vat voor te laden als de stroomprijzen laag zijn.

De rest klinkt allemaal heel leuk, maar hoe vaak gaan we het gebruiken?

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
leejoow schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 07:12:
[...]

De berekening van de actuele temperatuur op basis van de stooklijn heb ik er ook in zitten :)

Maar ik ben het eens met de behoefte van de stooklijn aanpassingen: ik vraag mij af hoe vaak je dat gaat doen als je een goed werkend systeem hebt. Ik heb hier sinds december 2022 niet meer aan de stooklijn instellingen gezeten. Enkel het SWW kan ik me voorstellen dat je die bijvoorbeeld naar 62 graden zet om 'handmatig' een legionalla run te doen of tijdelijk verhoogd om het vat voor te laden als de stroomprijzen laag zijn.

De rest klinkt allemaal heel leuk, maar hoe vaak gaan we het gebruiken?
Je noemt nu vooral lagere stroomprijs, maar de crux zit hem in het vermijden van de energiebelasting, en dat wordt een dingetje als we het salderen afschaffen. En dat er echt wel aan te komen zit in enkele jaren. Ik zie het nu al met hoe sommige energieleveranicers de terugleververgoedingen berekenen.

Een simpel of/off smart grid, waarbij je WP op 9,5kW sww gaat maken is niet wat je wilt als je de hele dag variabel 600-1200 (winter) tof 800-2400 (zomer) aan PV vermogen over heb. Je wil dan starten met je vrije vermogen overdag in je WP te stoppen, op variabel tijdstip met optimale modulatie. Wordt je vloer dan 1-2 graden hoger dan gewenst, prima. 's-zomers zoek je hetzelfde maar dan vooral voor je sww.

[ Voor 7% gewijzigd door tonwes99 op 04-05-2024 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
Stoker schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:21:
[...]

Ja je hebt wel een relais nodig.

[Afbeelding]

Kan ook een plugwise zijn zo te zien. Bekijk maar even het. Hulpdocument, te vinden in de eerste post!
Ben er nog niet helemaal uit. Ik heb nu een bedrade thermostaat die, vanwege installatie warmtepomp, vervangen wordt door de Spider thermostaat. Als ik die bedraad aansluit ben ik dan ALSNOG een vrijgave relais BDR91T nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
tonwes99 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 07:26:
[...]

Je noemt nu vooral lagere stroomprijs, maar de crux zit hem in het vermijden van de energiebelasting, en dat wordt een dingetje als we het salderen afschaffen. En dat er echt wel aan te komen zit in enkele jaren. Ik zie het nu al met hoe sommige energieleveranicers de terugleververgoedingen berekenen.

Een simpel of/off smart grid, waarbij je WP op 9,5kW sww gaat maken is niet wat je wilt als je de hele dag variabel 600-1200 (winter) tof 800-2400 (zomer) aan PV vermogen over heb. Je wil dan starten met je vrije vermogen overdag in je WP te stoppen, op variabel tijdstip met optimale modulatie. Wordt je vloer dan 1-2 graden hoger dan gewenst, prima. 's-zomers zoek je hetzelfde maar dan vooral voor je sww.
Ik vind het idee goed, ik denk alleen dat we nog ver verwijderd zijn van een centraal systeem die dat regelt.

Al je apparaten zullen met variabel vermogen om moeten kunnen gaan, de Amber kan dit niet
En ik denk ook niet dat de hardware geschikt is daarvoor. Dus voldoet nu niet aan jouw wensen.
Voor dat je weer aan een nieuwe unit toe bent zijn we veel jaren verder.
En dit geld voor al je smart apparaten, ik ben ook begonnen met een slimme wasmaschine, maar die doet ook niet maar op half vermogen.

En je zal 1 regelsysteem moeten hebben, 20 losse energie meters in de meterkast is ook een dingetje.

Goed ik raak aardig off-topic zo. Misschien is er wel een tweakers forum of Discord server voor dit soort ideeen (goed idee misschien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:37
bommer schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 22:54:
Dit soort vermogens beperkingen in warmtepompen vind je alleen in de grote (100kW) units en dan nog is het een digitaal signaal en geen analoog signaal.
Bij Mitsubishi kan dat ook op de gewone consumenten warmtepompen op verschillende manieren:
  • 2 bits signaal (2 ingangen) "demand control"op de binnenunit, waarmee je de WP uit kan schakelen tijdens bijvoorbeeld koken, maar ook het SWW setpoint kunt verhogen (om extra vraag te genereren).
  • 2 bits signaal naar de buitenunit, die je daarmee kan begrenzen in 4 standen (0, 50, 75 en 100%).
  • En uiteraard ook nog door via modbus de aanvoertemperatuur aan te passen.
Zoiets zal een Amber toch ook wel kunnen?
Solar edge heeft voor hun omvormers ook zo iets op een aparte modbus lijn (alleen daarvoor dus)
Daar heeft SMA ook een speciaal register voor, wat via modbus-tcp oneindig vaak beschreven mag worden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostboot
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-06 19:32
Ik denk dat het logischer is om een ongeveer-nul-op-de-meter modus te realiseren die automatisch inschakelt of geactiveerd wordt door de Smart Grid ingang. In die stand verhoogt de wtp de setpoint sww én werkt hij qua opgenomen vermogen op een 15min gemiddelde van het energieoverschot. Energieoverschot wordt gemeten via een modbus stroommeter. Zoiets is in elke woning met solar door een installateur toe te passen, en niet alleen voor zelfknutselaars handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Zojuist is hele binnen unit hier vervangen. Boel werkt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
En qua discussie over SG+

De SolarEdge in-line meter werkt hier. De smart relais nog niet.
Maar straks kan eigen verbruik mooi meelopen met productie. De oranje piek in onderstaande is overigens een test op de BUH element, 7kw totaal verbruik op warmtepomp op dat moment.

De staafdiagrammen zijn van gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSzPC2WkfZx-ULmtHUfjNEY_BVE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zW2xH96NF9z6B9oj02uvmZvJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iB6jE6FkbDUagrQPuvruKyMxag8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/N4TwgJuU4LZrG7tXBjZkkhG5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
Mocht er ooit nog een update komen naar v2.3 kan @Carboy54 dan doorgeven aan Itho dat het pijltje weg valt achter het zwarte vlak. Onder 2.26 had ik dat nog niet. Natuurlijk geen ramp want het knopje werkt gewoon. Maar als ze dan toch bezig zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mE7zRGi8iO1Q0ar4R7vlHMvDMq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aoB5xmKBohyxRE2X4kLPIaeT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Impossibl3 op 04-05-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
joostboot schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:21:
Ik denk dat het logischer is om een ongeveer-nul-op-de-meter modus te realiseren die automatisch inschakelt of geactiveerd wordt door de Smart Grid ingang. In die stand verhoogt de wtp de setpoint sww én werkt hij qua opgenomen vermogen op een 15min gemiddelde van het energieoverschot. Energieoverschot wordt gemeten via een modbus stroommeter. Zoiets is in elke woning met solar door een installateur toe te passen, en niet alleen voor zelfknutselaars handig.
Tja, ongeveer nul op de meter is wat ik zoek, maar met puur aan-uit met 2,5kW terwijl je 600-1600W uit PV haalt werkt dit niet. Over 10 jaar heb je wellicht een gebruikersvriendelijk systeem dat je EV-lader aanstuurt op basis van je vertrektijd. Niet alleen vanuit terugleveren of energieprijzen maar ook om met meer en meer E-verbruik je 3x25A hoofdzekering te beveiligen. Dus je BUH uitschakelt als je inductieplaat, terrasheater, expressomachine of oven tegelijk aangaan. Tot die tijd is een HA script en een modbus setting die leidt tot 25/50/75% op vvw en op sww zou mooi zijn, Wegschrijven van een modulatie-setting of een pomp-frequentie zou dan mooi zijn. @leejoow ? @bommer ?

[ Voor 10% gewijzigd door tonwes99 op 04-05-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Andrehj schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:56:
[...]

Bij Mitsubishi kan dat ook op de gewone consumenten warmtepompen op verschillende manieren:
  • 2 bits signaal (2 ingangen) "demand control"op de binnenunit, waarmee je de WP uit kan schakelen tijdens bijvoorbeeld koken, maar ook het SWW setpoint kunt verhogen (om extra vraag te genereren).
  • 2 bits signaal naar de buitenunit, die je daarmee kan begrenzen in 4 standen (0, 50, 75 en 100%).
  • En uiteraard ook nog door via modbus de aanvoertemperatuur aan te passen.
Zoiets zal een Amber toch ook wel kunnen?

[...]

Daar heeft SMA ook een speciaal register voor, wat via modbus-tcp oneindig vaak beschreven mag worden.
Wat bedoel jij precies met 2-bits signaal?
Harde contacten?

Je kan met de smartgrid ingangen op de Amber
Ook kiezen voor volledig uit en voor een temperatuur verhoging van de aanvoer temperatuur (vast instelbaar) en een setpoint verhoging van het tapwater (vast instelbaar)

Helaas kun je niet de compressor in vermogen beperken.
Via modbus kun je geen schakel opdrachten geven, jammer genoeg.
Setpoints zijn wel te sturen in hele graden, wat een eigen stook/koellijn oplossing minder interresant maakt.
Wel goed te gebruiken voor SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
@bommer, weet jij of, door kleine afstand tussen setpoint en Reading van sww, op die manier de Itho ook bij sww moduleert? Of blijft hij op vol vermogen het vat opwarmen? Of andere ideeen om dit te drukken?

En voor cv/vvw, als je niet de stroomlijn kunt wegschrijven, maar wel de modulatie-settings, dan zou je met HA moduleren kunnen forceren in bepaalde condities.

Nu alleen relevant als je zo groen bent dat je het net wilt ontlasten, in de toekomst na salderen wordt dit wel een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
tonwes99 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:00:
[...]

Tja, ongeveer nul op de meter is wat ik zoek, maar met puur aan-uit met 2,5kW terwijl je 600-1600W uit PV haalt werkt dit niet. Over 10 jaar heb je wellicht een gebruikersvriendelijk systeem dat je EV-lader aanstuurt op basis van je vertrektijd, en je WP uitschakelt al je expressomachine of oven aangaat. Helpt ook te zorgen dat je 3x25A er niet uitvliegt. Tot die tijs is een HA script en een modbus setting die leidt tot 25/50/75% op vvw en op sww zou mooi zijn, Wegschrijven van een modulatie-setting of een pomp-frequentie zou dan mooi zijn. @leejoow ? @bommer ?
Je kan de Amber alleen via harde kontakten aan/uit zetten, smart-grid functie aan/uit ook via harde contacten. Met vooraf ingestelde setpoint verhogingen.

Warmtepompen horen lang te draaien, even snel aan/uit zetten is niet verstandig (discusie aantal comperssor starts)
Een vermogens beperking van 25,50,75 zit niet op de Amber.

En ik ben geen tovenaar die met een modbus register de hele interne regeling van de Amber aanpakt.

Over die modbus gesproken, sinds de laatste update heb ik een dingetje ondekt wat eerst opgelost moet worden door Itho
Alvorens we door kunnen met de integratie.
Dit heeft effect op alle modbus connecties, dus ook de nieuwe Leejoow ESP oplossing.

Tot die tijd heb ik de ontwikkeling op hold gezet.
Hoelang dit gaat duren en hoeveel prio Itho er achter zet geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
tonwes99 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:38:
@bommer, weet jij of, door kleine afstand tussen setpoint en Reading van sww, op die manier de Itho ook bij sww moduleert? Of blijft hij op vol vermogen het vat opwarmen? Of andere ideeen om dit te drukken?

En voor cv/vvw, als je niet de stroomlijn kunt wegschrijven, maar wel de modulatie-settings, dan zou je met HA moduleren kunnen forceren in bepaalde condities.

Nu alleen relevant als je zo groen bent dat je het net wilt ontlasten, in de toekomst na salderen wordt dit wel een must.
Volgens mij bouwd de regeling van de Amber het vermogen op bij een sww run.
De compressor snelheid blijft echter gelijk gedurende hele run.

Nogmaals ben geen tovernaar die de hele Amber regeling verbouwd via modbus.
Modbus is bedoeld voor uitlezen en sturen van gewenst setpoint.
En de interne regeling doet de rest.

Je hebt hele goede ideeen, dat zeker. Alleen is het met de Amber en ook met veel andere merken op dit moment niet te realiseren
MB bied dan ondersteuening voor beperking 25,50,75 procent vermogen, maar dat is nog steeds niet modulerend, zoals een omvormer
Dat is overigens alleen maar elektronica en dus makkelijker te moduleren dan draaiende onderdelen. Weet niet of er al modulerende compressors zijn.

Ik denk dat je misschien beter wat kan doen
Met voorspellingen, dat doen ze met dynamische contracten ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWSp6-GkWCDNBJ093d-BMVsIIqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTBIJVPSZP3twOUVHeptusg5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZLio3BtxdFmgtaL5iPaIR67Lyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yyrPuuPyvmGEkCdPFL9RKC6r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fe07iqhO_WcWvaRtRjOBKOfFH2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVjYdhGIfMG6GRhtKjuV61Qv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXWgmZhenEfumq4or6uyQebquEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucphRYc4S3kqNTOvPJwP8Q4G.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de gein:
Zal vast weinig uitmaken maar ik kreeg 2 zaken Ionic behandeld isolatie schapenwol die iemand over had. ... Deze in het schot naast en rondom het sanitairvat geplaatst :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-06 10:42
Is de geluidsbesparing (beperken van compressorfrequentie) niet heel toevallig aanwezig in de modbus registers? Dan zou daar wellicht wat mee te sturen zijn in compressorfrequentie.

Zelf zie ik alleen wat in het inschakelen van de sww run bij zonnig weer, wat nu al kan.
De verwarming wil ik meestal niet aan hebben bij zoninstraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:37
bommer schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:29:
Wat bedoel jij precies met 2-bits signaal?
Harde contacten?
Ja. Die op de binnenunit heten overigens net zoals bij de Amber "smart grid" contacten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Get!em schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:30:
[...]

Nouja, zooo stil is ie nu ook weer niet, zoals hij nu staat, kan ik de mijne bij produceren van SWW wel echt horen, en ik hoor hem nog als ik op mijn terras zit, terwijl de unit om de hoek staat aan de zijkant van het huis.
In de eetkamer, binnen, kan ik hem ook horen, als ventilatierooster openstaat.

Ik had overigens verwacht dat ie dat iets rustiger/stiller deed, maar hij staat na het douchen gewoon >2,5kWh weg te stoken in een uur bij buitentemperatuur van 8 tot 10c.

Vorige week heeft hij van maandag t/m zondag 20kWh gestookt voor SWW in 5 sessies (waarvan een deel van de 20kWh de vorstlint en basis 10-30W verbruik is), terwijl we alleen vrijdag, zaterdag en zondag thuis waren en dus zaterdag/zondag SWW voor douchen gebruikt hebben.
Ma, wo en vrij op basis van afkoeling vat zonder warmwater-verbruik, en zaterdag en zondag obv douchen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5hI_3eu091DeLnNVq89b9veXss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/StfmHTb2V8CWyW6psqUwDz4A.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zit nu in de achtertuin, zie de Amber die mijn sanitairwater momenteel met 2150watt naar 60 graden aan het stampen is.

Binnen hoor ik wel zacht het resoneren van de compressor via de muur, maar buiten maken de vogels en het briesje blijkmaar meer herrie, ik hoor hem toch echt niet.
(Als die vogels nou eens hun snavel hielden, dan hoor ik m'n warmtepomp tenminste nog)! :+

[ Voor 12% gewijzigd door Whiskey48 op 04-05-2024 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Als ik naar mijn eigen systeem kijk is modbus vooral Intressant om de maximale dhw temperatuur aan te passen op basis van de gemeten buitentemperatuur zodat je buh niet onnodig aan springt. Vandaag was mijn vrouw aan het douchen en toen, tgv de buitentemperatuur en compressor bereik, sprong voor het laatste stukje de buh bij om het water op 54 graden te krijgen. Had ik het geautomatiseerd dan had ik de dhw temperatuur op 50 gezet vanaf 25 graden buitentemperatuur zodat die het helemaal op de compressor kan volbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Whiskey48 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:10:
[...]

[Afbeelding]
Ik zit nu in de achtertuin, zie de Amber die mijn sanitairwater momenteel met 2150watt naar 60 graden aan het stampen is.

Binnen hoor ik wel zacht het resoneren van de compressor via de muur, maar buiten maken de vogels en het briesje blijkmaar meer herrie, ik hoor hem toch echt niet.
(Als die vogels nou eens hun snavel hielden, dan hoor ik m'n warmtepomp tenminste nog)! :+
Opvallend, ikzelf dacht op voorhand dat hij ook stiller was , maar ik hoor de compressor hier toch echt. Maar omgeving is dan ook heel stil.

Ik kan hem met de hand op de buiten unit ook voelen trouwens.

Actueel 79hz 10,8A Fan 520rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
markietjuh schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 15:25:
Is de geluidsbesparing (beperken van compressorfrequentie) niet heel toevallig aanwezig in de modbus registers? Dan zou daar wellicht wat mee te sturen zijn in compressorfrequentie.

Zelf zie ik alleen wat in het inschakelen van de sww run bij zonnig weer, wat nu al kan.
Ik heb alle settings van dat menu gevonden, alleen die ene van de frequentie nog niet.
Dan is de vraag is hij schrijftbaar.

En het wordt wel een dingetje. Klok instellen op altijd aan, de functie aan/uit zetten via modbus en dan ook nog de frequentie beperken via modbus.
En je kan alleen maar frequentie beperken, niet verhogen.
Is al die moeite zinvol?

Zomers heb je de meeste PV dus dat zou de beste optie zijn voor extra temperatuur in je vat.
Maar als je die extra temperatuur niet weg douched, dan heb je de volgende dag niets aan deze schakeling.

Je kan dan nog beter een myenergie oplossing met een extra element op je vat zetten.
Waarbij je wel moet zorgen voor voldoende temperatuur door het element, anders gaat je energie als nog verloren.
Deze is wel traploos regelbaar @tonwes99
Dat regelt deze unit zelf, moet je wel een meter van hun installeren, voordeel is dat zij ook een accu systeem en laadpaal hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door bommer op 04-05-2024 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
bommer schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 17:47:
[...]

Ik heb alle settings van dat menu gevonden, alleen die ene van de frequentie nog niet.
Dan is de vraag is hij schrijftbaar.

En het wordt wel een dingetje. Klok instellen op altijd aan, de functie aan/uit zetten via modbus en dan ook nog de frequentie beperken via modbus.
En je kan alleen maar frequentie beperken, niet verhogen.
Is al die moeite zinvol?

Zomers heb je de meeste PV dus dat zou de beste optie zijn voor extra temperatuur in je vat.
Maar als je die extra temperatuur niet weg douched, dan heb je de volgende dag niets aan deze schakeling.

Je kan dan nog beter een myenergie oplossing met een extra element op je vat zetten.
Waarbij je wel moet zorgen voor voldoende temperatuur door het element, anders gaat je energie als nog verloren.
Deze is wel traploos regelbaar @tonwes99
Dat regelt deze unit zelf, moet je wel een meter van hun installeren, voordeel is dat zij ook een accu systeem en laadpaal hebben.
Tja, liever in maart met 600W overschot aan PV je sww op temperatuur krijgen, dan met COP=1 je boilerelement later branden. S’zomers met zo’n kan hij vol op 100%…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
markietjuh schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 15:25:

[/quote]
In maart 600W. Hij draaide overdag niet, ‘snachts twee runs op 45Hz gedurende 1-2h per run. Die wil je straks vooral overdag op 36Hz, als het buiten niet al te koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
Ik heb deze vraag gesteld maar nog geen reactie mogen ontvangen. Graag jullie reactie.
Ben er nog niet helemaal uit. Ik heb nu een bedrade thermostaat die, vanwege installatie warmtepomp, vervangen wordt door de Spider thermostaat. Als ik die bedraad aansluit ben ik dan ALSNOG een vrijgave relais BDR91T nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
evertmulder schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 18:32:
Ik heb deze vraag gesteld maar nog geen reactie mogen ontvangen. Graag jullie reactie.
Ben er nog niet helemaal uit. Ik heb nu een bedrade thermostaat die, vanwege installatie warmtepomp, vervangen wordt door de Spider thermostaat. Als ik die bedraad aansluit ben ik dan ALSNOG een vrijgave relais BDR91T nodig?
Er staan aansluitschema’s voor de spider in de installatie handleiding, maar… nu nog een spider? Uitgefaseerd, niet meer ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
tonwes99 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 18:10:
[...]
In maart 600W. Hij draaide overdag niet, ‘snachts twee runs op 45Hz gedurende 1-2h per run. Die wil je straks vooral overdag op 36Hz, als het buiten niet al te koud is.
Het niet in de nacht laten draaien ga je volgens mij alleen redden met nachtverlaging. De compressor frequentie sturen is dan nog al een flinke methode voor een simpele oplossing. In mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
tonwes99 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 18:38:
[...]

Er staan aansluitschema’s voor de spider in de installatie handleiding, maar… nu nog een spider? Uitgefaseerd, niet meer ondersteund?
Ik weet van de handleiding maar kom er niet uit of je perse een een vrijgave relais BDR91T nodig hebt als je de Spider bedraad aansluit. Dus wie dit weet graag een reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Impossibl3 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 18:42:
[...]

Het niet in de nacht laten draaien ga je volgens mij alleen redden met nachtverlaging. De compressor frequentie sturen is dan nog al een flinke methode voor een simpele oplossing. In mijn optiek.
Dat is de aanpak die ik nu gebruik, trial and error de stookcurve, herstart en terugregelparameters instellen en dan de dag erop kijken welke run hij gedraaid heeft en hoe lang. Omslachtig (geen twee vergelijkbare dagen), en beperkt, omdat buitentemperatuur geen rekening houdt met zoninstraling en wind ("gewogen graaddagen").

Overigens.. de nacht is complexer. Als je stroom moet kopen is de nacht perfect, kost met simpel dag/nacht eur0,07/kWh minder, met variabele tarieven is de prijs tussen 24h en 05h zelfs de helft. Dus zelfs met een mindere COP prima als PV overdag niet genoeg oplevert. Als je nachtverlaing instelt kun je er donder opzeggen dat hij om 9h met de volle 100% je PV aat belasten... Nu nog geen probleem, maar vooral post-saldering, drie uitdagingen, (1) waar haal je de data vandaan (actuele tarieven, huidige en verwachte PV-opbrengst, benodigde warmte), (2) hoe koppel je dat in HA aan elkaar en (3) hoe forceer je de Itho tot het juiste gedrag.

[ Voor 6% gewijzigd door tonwes99 op 04-05-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Ik geloof dat ik niet helemaal goed door dring!
Exotische oplossingen zoals compressor frequentie sturingen, vermogens beperkingen op wattage ect.
Amber starten/stoppen op basis van beschikbaar vermogen (veel compressor start/stops is slecht voor de unit). zijn geen optie!

Het zit simpel weg niet in de unit, kan je nu al zeggen dat gaat Itho er niet in maken, als het al kan in het huidige ontwerp. Omdat een aantal tweakers dat graag wil.

Is het een must, koop dan een ander merk. MB schijnt een vermogens beperking in 4 stappen te hebben via harde contacten, ook geen analoog/ -modulerend signaal waarop gestuurd wordt.

Ook een of ander magic met modbus en HA gaat de regelingen niet zo maken als bovenstaand.

Een goede optie is het setpoint SWW aanpassen, laat het setpoint dan ook minimaal een uur of 3 op die waarde staan, anders krijg je weer veel start/stops en dat is slecht voor de Amber.

Dit kan je denk ik het beste op basis van voorspellingen doen en via het SMart-Grid ingang op de binnen unit. Met harde contacten.

Heb je geen Itho boilervat en heb je een extra element, dan kan je die wel aansturen op instelbaar vermogen (weliswaar COP 1, maar het kan) dit kan je ook relatief snel in en uitschakelen zonder
slechte bijwerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
evertmulder schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 18:32:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNs1vasQrCwsSpVzKPxRrPl6OiA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qNIKOEHtHvNZnuhy7OylRS1Z.png?f=user_large
Geen idee. Waarom een Spider eigenlijk?
Ik adviseer een netameo NTH01, om neer te zetten in je woongedeelte.

[ Voor 17% gewijzigd door Whiskey48 op 04-05-2024 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
Whiskey48 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:37:
[...]

Geen idee. Waarom een Spider eigenlijk?
Ik adviseer een netameo NTH01.
De spider is geleverd bij mijn Amber 9.5 warmtepomp. Gisteren geinstalleerd. Kregen de Spider bedraad niet gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-06 20:35
evertmulder schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:42:
[...]

De spider is geleverd bij mijn Amber 9.5 warmtepomp. Gisteren geinstalleerd. Kregen de Spider bedraad niet gekoppeld.
Stoker in "Itho Daalderop Amber" heeft je al antwoord gegeven.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
Die had ik gezien en gelezen evenals andere productinfo.
Ik kom er niet uit vandaar mijn vraag en hoeft alleen maar met kan wel of kan niet bedraad toegepast worden bij de Amber WP 9.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-06 23:50
Ik ben nog een beetje aan het twijfelen over de Panasonic 9L vs de Itho daalderop amber 120. Waar ik vooral over val is het modulerend vermogen van de amber die bij de 120 maar terug kan moduleren naar 4.2kw afgifte (A7W35).

Als ik kijk naar deze post bijv: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78810516 zie ik dat de Pana 9L kan moduleren tot 2.5kw met 500w opgenomen vermogen.

Heeft iemand informatie over hoe goed de Amber 120 in de realiteit terugmoduleert? En hoeveel opgenomen vermogen?

De pana 9L en de amber 120 hebben ongeveer dezelfde performance gegevens bij -7/-10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-06 15:41
Vandaag zitten puzzelen met de buitenleidingen en de dakdoorvoer. Dakdoorvoer is aardig gelukt, zal binnenkort even de maten delen van de koperleidingen mocht iemand hetzelfde willen doen.
Maar ben er nog niet echt over uit hoe de leidingen buiten vast te zetten/te ondersteunen.

De Amber staat op een frame op veren ivm beperken geluid/trillingen ivm houtskeletbouw.
Ik heb daarom voor lange flexleidingen gekozen en die in een 180 graden bocht gelegd zodat de Amber kan bewegen zonder belasting aan de vaste leidingen. Alleen komen de flexleidingen nu net tegen het schuine dak/de dakpannen aan en de koperleidingen en het begin van de flexleidingen zit nog niet echt goed gefixeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BRL5cQiPfPFuPoanpc9GRo8Wjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPAHZrT9xicVr6TOaKByyfca.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGrdbm0jl5f7NJGQuuGO41deSAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJWMBHgkj5ghKeTveQLrysIW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zat te denken iets van een railsysteem aan de betontegel te bevestigen waar dan weer de beugels voor de koperleidingen en het begin van de flexleidingen ingeschroefd kunnen worden zodat dat deel echt niet kan bewegen.
Voor de flexleidingen dacht ik aan twee verticale stukken rail met daar aan vast een horizontaal stuk rail als ligger voor de flexleidingen op de plek waar de isolatie op de foto zit om ze los de houden van de dakpannen maar wel bewegingsvrijheid te kunnen geven.
Alternatief zou iets als Flamco Click Easy K met een kogelgewricht (https://www.elektrobode.n...co-clickeasy-k-e-m8-80391) kunnen zijn als dat een beter plan is.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee of misschien een betere suggestie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
@aaahaaap de flex leiding omdraaien zodat de 90 graden bocht bij de vorstbeveiliger ligt? Dan kan je de rest laten "slingeren" naar de Amber en zit die niet meer tegen je dak aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Impossibl3 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:48:
@aaahaaap de flex leiding omdraaien zodat de 90 graden bocht bij de vorstbeveiliger ligt? Dan kan je de rest laten "slingeren" naar de Amber en zit die niet meer tegen je dak aan.
Zo had ik ze eerst, maar dat kwam ook niet echt lekker uit ;( Doordat de dakdoorvoer ongeveer in het midden van de Amber zit en de aansluitingen op de Amber (op de foto) helemaal links is de flexleiding te kort om dat te halen. Zou evt nog wel kunnen met een extra 90 graden koper bocht zodat de flexleiding maar 90 graden hoeft te overbruggen ipv 180.
Komt nog bij dat omdat de positie van de aanvoer en retour dan wisselen het binnen ook iets minder handig uitkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
tonwes99 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:03:
[...]
Overigens.. de nacht is complexer. Als je stroom moet kopen is de nacht perfect, kost met simpel dag/nacht eur0,07/kWh minder, met variabele tarieven is de prijs tussen 24h en 05h zelfs de helft. Dus zelfs met een mindere COP prima als PV overdag niet genoeg oplevert. Als je nachtverlaing instelt kun je er donder opzeggen dat hij om 9h met de volle 100% je PV aat belasten... Nu nog geen probleem, maar vooral post-saldering, drie uitdagingen, (1) waar haal je de data vandaan (actuele tarieven, huidige en verwachte PV-opbrengst, benodigde warmte), (2) hoe koppel je dat in HA aan elkaar en (3) hoe forceer je de Itho tot het juiste gedrag.
Je kan ook je nachtverlaging tot 11 uur laten lopen bijvoorbeeld en pas starten om 02 uur. Dan heb je al meer pv opbrengst. Maar nachtverlaging is volgens mij alleen Intressant bij positieve etmaal temperaturen en de positionering van je woning. Zodat de zon zijn werk kan doen.

Om terug te komen op je vragen.
1. Bijvoorbeeld Nord Pool of Entso-e voor elektra prijzen per uur, verwachte pv via forcast.solar, benodigde warmte op basis van verwachte temperaturen van iedere weer integratie zoals bijvoorbeeld openweathermap. Allemaal addons voor HA.
2. Via yaml codes en automatiseringen
3. Dan stuur je de relais aan voor verwarming (geen signaal geen verwarming) en voor dhw via het smart grid contact. Daarnaast stuur je via modbus je dhw waarde (laag in de nacht bijvoorbeeld zodat die nooit aan gaat) en je stooklijn waarde zodat je op een beperkte frequentie kan draaien. Als je stooklijn waarde te laag is wordt je huis natuurlijk niet warm maar gaat die niet volle bak je pv verbruiken. Zo zou je kunnen zeggen als er lage elektra prijzen zijn of veel pv een hoge stooklijn om alles snel op te warmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
aaahaaap schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:58:
[...]

Zo had ik ze eerst, maar dat kwam ook niet echt lekker uit ;( Doordat de dakdoorvoer ongeveer in het midden van de Amber zit en de aansluitingen op de Amber (op de foto) helemaal links is de flexleiding te kort om dat te halen. Zou evt nog wel kunnen met een extra 90 graden koper bocht zodat de flexleiding maar 90 graden hoeft te overbruggen ipv 180.
Komt nog bij dat omdat de positie van de aanvoer en retour dan wisselen het binnen ook iets minder handig uitkomt.
En nog een paar cm koper aan de Amber zetten voordat de flex er op komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
shadylog schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:21:
Ik ben nog een beetje aan het twijfelen over de Panasonic 9L vs de Itho daalderop amber 120. Waar ik vooral over val is het modulerend vermogen van de amber die bij de 120 maar terug kan moduleren naar 4.2kw afgifte (A7W35).

Als ik kijk naar deze post bijv: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78810516 zie ik dat de Pana 9L kan moduleren tot 2.5kw met 500w opgenomen vermogen.

Heeft iemand informatie over hoe goed de Amber 120 in de realiteit terugmoduleert? En hoeveel opgenomen vermogen?

De pana 9L en de amber 120 hebben ongeveer dezelfde performance gegevens bij -7/-10
@Get!em , jij hebt toch een Amber 120? Wat is het verbruik bij 36hz?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
evertmulder schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:42:
[...]

Is die er standaard bijgeleverd?

Het maakt niet uit of het een 65, 95 of 120er is. Het gaat om het contact. Moet een aan/uit zijn. Dwz de Amber bepaald hoe hij gaat verwarmen. De thermostaat zegt alleen of hij moet gaan verwarmen of niet.

Elke thermostaat net het aan/uit protocol werkt op de Amber. De spider is idd een eigen thermostaat maar ook niet meer dan elke andere thermostaat. Ook is de ondersteuning van deze thermostaat per dit jaar gestopt. Hij blijft gewoon functioneren, je kan m bv niet meer via de app bedienen, zoals ik het begreep.

een lang verhaal kort: ik zou niet zo hangen aan die Spider, ga voor een PNI of bv thermostaatje van @Whiskey48 ….. of je oude thermostaat gebruiken als die ook aan/uit is.

[ Voor 3% gewijzigd door Stoker op 05-05-2024 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
aaahaaap schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:56:
Vandaag zitten puzzelen met de buitenleidingen en de dakdoorvoer. Dakdoorvoer is aardig gelukt, zal binnenkort even de maten delen van de koperleidingen mocht iemand hetzelfde willen doen.
Maar ben er nog niet echt over uit hoe de leidingen buiten vast te zetten/te ondersteunen.

De Amber staat op een frame op veren ivm beperken geluid/trillingen ivm houtskeletbouw.
Ik heb daarom voor lange flexleidingen gekozen en die in een 180 graden bocht gelegd zodat de Amber kan bewegen zonder belasting aan de vaste leidingen. Alleen komen de flexleidingen nu net tegen het schuine dak/de dakpannen aan en de koperleidingen en het begin van de flexleidingen zit nog niet echt goed gefixeerd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zat te denken iets van een railsysteem aan de betontegel te bevestigen waar dan weer de beugels voor de koperleidingen en het begin van de flexleidingen ingeschroefd kunnen worden zodat dat deel echt niet kan bewegen.
Voor de flexleidingen dacht ik aan twee verticale stukken rail met daar aan vast een horizontaal stuk rail als ligger voor de flexleidingen op de plek waar de isolatie op de foto zit om ze los de houden van de dakpannen maar wel bewegingsvrijheid te kunnen geven.
Alternatief zou iets als Flamco Click Easy K met een kogelgewricht (https://www.elektrobode.n...co-clickeasy-k-e-m8-80391) kunnen zijn als dat een beter plan is.

Het lijkt goed te zitten. Maar zorg ervoor dat het systeem NA de vorstbeveilingen altijd leeg kan lopen, bij stroomuitval, dus de lus van de warmtepomp.

Kan je je vorstbeveiligen en je terugslagklep monteren bij de warmtepomp en dan die rvs flex binnen monteren? (Pvc beetje verdraaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:11

timpel_800

Amber 65

aaahaaap schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:56:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kun je niet op dat houten blok bij de dakdoorvoer een knie zetten (of liever een mooie flauwe bocht) en daar dan je flex aan. En dan de hele WP iets verder weg zetten?

Je dak ziet er groot genoeg uit?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Stoker schreef op zondag 5 mei 2024 @ 07:26:
[...]

@Get!em , jij hebt toch een Amber 120? Wat is het verbruik bij 36hz?
Die heb ik, maar hij staat pas sinds gisteren aan. En gezien er geen thermostaat in huis is, is de stooklijn uit en op vaste waarde 35c.
En heb daarmee nog geen 36hz gezien.

Heb de leejoow module er ook nog niet aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 05-05-2024 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Get!em schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:22:
[...]

Die heb ik, maar hij staat pas sinds gisteren aan. En gezien er geen thermostaat in huis is, is de stooklijn uit en op vaste waarde 35c.
En heb daarmee nog geen 36hz gezien.

Heb de leejoow module er ook nog niet aan.
Je kan gewoon je stooklijn gebruiken ipv de vaste waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:27:
[...]

Je kan gewoon je stooklijn gebruiken ipv de vaste waarde.
Ja, klopt, finetunen gaat nog gebeuren. Maar geheel geen tijd gehad daarvoor, gezien hele cv systeem nog vol lucht zit. Ben elk uur aan bijvullen. Druk is vannacht naar 0 bar gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Net even aangezet, tijdens opstarten, 30 seconden 32Hz, zat hij op 750W. Maar dat is natte vinger grafieken kijken en incl een externe pomp die op maximaal staat en als ik t goed interpreteer zit die op 140W.

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 05-05-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Get!em schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:33:
[...]

Ja, klopt, finetunen gaat nog gebeuren. Maar geheel geen tijd gehad daarvoor, gezien hele cv systeem nog vol lucht zit. Ben elk uur aan bijvullen. Druk is vannacht naar 0 bar gegaan.
Heb je wel de ontluchtingprocedure doorlopen?

Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

Je ben zo druk met van alles en nog wat dat je dat wellicht over het hoofd ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Als de waterpomp circuleert is eigenlijk die methode niet meer nodig. Je kan beter alle radiatoren ontluchten, incl verdeler en vuilfilter.

Normaal heb je dan met een dag of wat alle luchtbellen er wel uit, zo niet. Dan even checken op nattigheid.

We bedoel net netto vermogen van de Amber. Dus zonder externe pomp. Geef ook even je pompsnelheid (hoog, gemiddeld, laag) van je interne waterpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Impossibl3 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:02:
En nog een paar cm koper aan de Amber zetten voordat de flex er op komt?
Ook nog wel een idee ja. Had ik al overwogen, maar leek me niet zo handig uitkomen. Ga het nog wel even proberen :)
Stoker schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:27:
Het lijkt goed te zitten. Maar zorg ervoor dat het systeem NA de vorstbeveilingen altijd leeg kan lopen, bij stroomuitval, dus de lus van de warmtepomp.
De RVS flexleidingen lopen vanaf de Amber altijd af naar de vorstbeveiliging die op het laagste punt (op het dak) zit. Is dat wat je bedoelt?

Ik zie in de handleiding geen optie om de vorstbeveiligers te testen, maar kan ze natuurlijk wel even los/openschroeven als het systeem vol zit om te testen of het goed werkt.
Stoker schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:27:
Kan je je vorstbeveiligen en je terugslagklep monteren bij de warmtepomp en dan die rvs flex binnen monteren? (Pvc beetje verdraaien)
Wordt denk ik lastig om de flexleidingen met isolatie door de dakdoorvoer te krijgen 42mm vs 28mm koper scheelt wel aardig. En ze zjjn daar ook te kort voor.
Het lijkt me ook beter om de 180 graden lus te houden zodat er zo min mogelijk krachten doorgegeven worden aan het vaste koper als de warmtepomp wat beweegt in z'n veren. 90 graden lus zou misschien nog wel kunnen.
timpel_800 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:45:
[...]

Kun je niet op dat houten blok bij de dakdoorvoer een knie zetten (of liever een mooie flauwe bocht) en daar dan je flex aan. En dan de hele WP iets verder weg zetten?

Je dak ziet er groot genoeg uit?
Klopt, dak ziet er inderdaad groot genoeg uit, maar dat is omdat de zonnepanelen er nog niet op liggen :D
De plek die nu over is is precies genoeg voor twee rijen zonnepanelen. Ik heb verder niet echt plek, dus wil proberen die ruimte daarvoor vrij te houden.

Heel erg bedankt voor het meedenken/de suggesties allemaal d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Jan2023 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:57:
[...]

Heb je wel de ontluchtingprocedure doorlopen?

Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

Je ben zo druk met van alles en nog wat dat je dat wellicht over het hoofd ziet.
Afspraak voor hogere druk pomp voor ontluchten moet nog gemaakt worden. Service monteur die dat doet is langs geweest, maar die was al zijn tijd kwijt met fixen van binnen unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Stoker schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:00:

We bedoel net netto vermogen van de Amber. Dus zonder externe pomp. Geef ook even je pompsnelheid (hoog, gemiddeld, laag) van je interne waterpomp.
Ik ga het niet nazoeken nu. Andere klussen nu eerst. Heb home assistant om de interne api van de home wizard uit te lezen niet actief nog. Huis is nog in kale staat (zonder vloeren, wc etc)

[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 05-05-2024 10:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
@aaahaaap ,

Je hebt twee/vier hoogtes:
Bij de warmtepomp, de inlet en outlet
Bij de overgang van rvs flex naar het vaste systeem.

Toch?

Paar tips.
Je kan je vorstbeveiligingen buiten kwijt op beide bovenstaande posities.
Als je ze bij de waterpomp plaatst, dan weetje 100% dat je systeem bij stroomuitval altijd leegloopt, indien het water <3*C.

Als je ze plaatst bij de overgang van rvs naar vast, zorg er dan voor dat het complete systeem van de warmtepomp totaan de vorstbeveiling leeg kan lopen. Anders loopt er maar een liter of wat uit, en blijft er water in je warmtepomp. Dan had je ze net zo goed weg kunnen laten;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabeNewell333
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-05 19:55
Ik heb boze gasten in mijn apartement omdat de WTW-unit niet werkt en ik ben nu nét in Zuid-Korea. Dus ik voel mij best machteloos. Ik heb een WTW-unit van Itho daalderop. Heb wel een kastje met relais van Plugwise gekregen.

Situatie nu: spider <draadloos> wtw unit <draadloos> buttons.

Weet iemand wat ik moet doen? Er staat geen 1 video online hieromtrent of een handleiding. Handleidingen die er wel zijn zien op andere producten. Moet ik nu echt kabels trekken naar de relais? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Stoker schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:38:
@aaahaaap ,

Je hebt twee/vier hoogtes:
Bij de warmtepomp, de inlet en outlet
Bij de overgang van rvs flex naar het vaste systeem.

Toch?

Paar tips.
Je kan je vorstbeveiligingen buiten kwijt op beide bovenstaande posities.
Als je ze bij de waterpomp plaatst, dan weetje 100% dat je systeem bij stroomuitval altijd leegloopt, indien het water <3*C.

Als je ze plaatst bij de overgang van rvs naar vast, zorg er dan voor dat het complete systeem van de warmtepomp totaan de vorstbeveiling leeg kan lopen. Anders loopt er maar een liter of wat uit, en blijft er water in je warmtepomp. Dan had je ze net zo goed weg kunnen laten;)
Dank voor de toelichting. Ze zitten nu als optie twee en vanaf de Amber tot aan de vorstbeveiliging met afschot, dus zou goed moeten gaan. Maar ik test het nog wel even en zal ook nog eens wat variaties proberen waarbij ze op de Amber zitten, dat is natuurlijk de makkelijkste manier voor 100% zekerheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
Stoker schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:22:
[...]

Is die er standaard bijgeleverd?

Het maakt niet uit of het een 65, 95 of 120er is. Het gaat om het contact. Moet een aan/uit zijn. Dwz de Amber bepaald hoe hij gaat verwarmen. De thermostaat zegt alleen of hij moet gaan verwarmen of niet.

Elke thermostaat net het aan/uit protocol werkt op de Amber. De spider is idd een eigen thermostaat maar ook niet meer dan elke andere thermostaat. Ook is de ondersteuning van deze thermostaat per dit jaar gestopt. Hij blijft gewoon functioneren, je kan m bv niet meer via de app bedienen, zoals ik het begreep.

een lang verhaal kort: ik zou niet zo hangen aan die Spider, ga voor een PNI of bv thermostaatje van @Whiskey48 ….. of je oude thermostaat gebruiken als die ook aan/uit is.
De spider wordt niet standaard bijgeleverd maar wel via Itho Daalderop. Je kunt met deze thermostaat meer dan alleen de temperatuur regelen. Foutcodemelding WP maar ook aansturing Itho Centrale afzuigunit (die heb ik). Kan niet via de/een app maar dat is voor mij niet belangrijk. In ieder geval bedankt voor je hulp en weet dat de Spider bedraad aangesloten kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
GabeNewell333 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:51:
Ik heb boze gasten in mijn apartement omdat de WTW-unit niet werkt en ik ben nu nét in Zuid-Korea. Dus ik voel mij best machteloos. Ik heb een WTW-unit van Itho daalderop. Heb wel een kastje met relais van Plugwise gekregen.

Situatie nu: spider <draadloos> wtw unit <draadloos> buttons.

Weet iemand wat ik moet doen? Er staat geen 1 video online hieromtrent of een handleiding. Handleidingen die er wel zijn zien op andere producten. Moet ik nu echt kabels trekken naar de relais? :(
Dit het het forum over de Itho Daalderop Amber Warmtepomp.
Ik denk dat je verkeerd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Ik vroeg mij nu nog af. Wat is eigenlijk de ideale flow voor de Ambers?

Op dit moment staat de pompsnelheid op maximaal en trek er ca 1650 L/u door heen. Maar @Carboy54 gaf in een ander topic aan dat 1200 ideaal is voor de Amber 95. Is er ergens een tabel met wat nu de ideale flow is per type? Of is de stelregel hoger is beter (waar ik van uit ging).

Carboy54 in "Uitlezen Itho Daalderop HP-S en Amber warmtepomp"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDBnbgU1jvsmTEHi_1Nm3Wyt-2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVjBqcsTjXjYkUL1avMuNIVd.jpg?f=fotoalbum_large

Ohja, zoals hiervoor vermeld had ik dus met een gratis restpartij behandeld schapenwol het knieschot gevuld en het restant rondom het warmwatervat te hebben gelegd.

Ook had ik even de leiding uit het horizontale watervat even gelegd dat deze éérst naar beneden gaan, daarna pas naar boven.
Op een ander topic las ik dat je hiermee een thermisch slot creëert oid.
Als dit zo is kan me voorstellen dat dit bij een horizontaal vat (wat ik heb) een (significant) groter effect zal hebben dan bij een staand vat.

Hoe dan ook, het lijkt toch of ik een best wel groot verschil zie in wat de Amber als watertemperatuur delta aangeeft na het douchen.
Hiervoor daalde de delta flink met ik denk 15 graden (alsof het warme water bovenin het vat werd gemengd met het koude onderin het vat).
Nu daalde de temperatuur niet eens 1 graden na het douchen terwijl het vat 16h daarvoor pas was opgewarmd en ook zo goed als geen temperatuur had verloren.

Ik ben waarschijnlijk wat voorbarig, maar het lijkt of wat ik heb gedaan best een behoorlijk effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-06 20:28
Hoe kom je aan een betaalbare Kamstrup 403 met DN25 VOOR AMBER 95?
De 403 Qp2,5 met DN20 kost c.a 330 Eur bij Zaehler. De DN25 heb ik niet gezien maar in iedergeval veel duurder.
.
Of is DN20 geen bezwaar tot 2,5 m3/h? Wie heeft ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Tomexergie schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:23:
Hoe kom je aan een betaalbare Kamstrup 403 met DN25 VOOR AMBER 95?
De 403 Qp2,5 met DN20 kost c.a 330 Eur bij Zaehler. De DN25 heb ik niet gezien maar in iedergeval veel duurder.
.
Of is DN20 geen bezwaar tot 2,5 m3/h? Wie heeft ervaring?
https://www.kernbauer-sol...t-500-direktfuehler-130mm

Hij is wat duurder geworden (was €230 uit mn hoofd), maar deze heeft al een 240V aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGDi3ZHINKDoWY4O4Zsn2BXyM1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aBYwbzCd9F6xIPXRHadKzHd9.jpg?f=fotoalbum_large
Mocht je interesse hebben, heb ik nog wel een aansluitsetje (€20, stuur maar een PM mocht je interesse hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Ik heb hem besteld bij http://www.arigo-software.de/. Prima winkel voor een prima prijs. De 603 Qn2,5 DN25 met voeding en installatie tussenstuk (eerder laten verzenden).

Er zijn hier genoeg mensen die een Qn1,5 met DN20 hebben en dat levert nog genoeg flow op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-06 23:40
montebaldo55 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:58:
1 mei en heerlijke temperaturen.
Vanochtend de hoofdschakelaar buiten omgedraaid.
Stookseizoen is voorbij.
DHW via warmtepomp boiler
Tevreden over afgelopen seizoen.
Dit levert mij als leek een aantal vragen op:
- Bij vloerverwarming was een pompschakelaar handig, die zorgde naast uitschakelen bij geen warmtevraag er ook voor dat de pomp minimaal 1x per 24uur? draaide zodat de pomp niet zou vastlopen.
Is dit risico er in dit geval niet ook?

- Zoja, is de hoofdschakelaar uitzetten dan wel handig? En zelf indien de hoofdschakelaar aan staat. Zal de Amber zelf zorgen voor periodiek 'pompen' bij geen warmtevraag?
- Indien de Amber dat doet, doet deze dat dan ook voor de tweede externe pomp (tbv buffervat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Frankvbr schreef op maandag 6 mei 2024 @ 23:15:
[...]

Dit levert mij als leek een aantal vragen op:
- Bij vloerverwarming was een pompschakelaar handig, die zorgde naast uitschakelen bij geen warmtevraag er ook voor dat de pomp minimaal 1x per 24uur? draaide zodat de pomp niet zou vastlopen.
Is dit risico er in dit geval niet ook?

- Zoja, is de hoofdschakelaar uitzetten dan wel handig? En zelf indien de hoofdschakelaar aan staat. Zal de Amber zelf zorgen voor periodiek 'pompen' bij geen warmtevraag?
- Indien de Amber dat doet, doet deze dat dan ook voor de tweede externe pomp (tbv buffervat)?
Ik zie daar ook het nut niet van in om alles kompleet uit te zetten.

Heb hier eerder ook al aangegeven , @Stoker dat ik graag een zomerstand zou zien in het menu met name om bij langdurige stilstand op gezette tijden de cirkulatiepomp en eventueel de Fan te laten draaien om vast zitten te voorkomen.

Heb toen wel de tip gekregen om eventueel op gezette tijden de koelstand aan te zetten middels een klokje met potentiaal vrije schakelkontakten.

Maar als je zoals jij nog meer pompen in je systeem hebt zitten is dat maar een matige oplossing.

Dus Itho , graag deze functie ( zomerstand) in de software bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Als de Amber in standby 10W verbruikt en je gebruikt hem van mei t/m september niet, dan kan je wel 36 kWh besparen. Ik zou hem gewoon aan laten staan.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:36
Wellicht past deze post beter in het algemene WP topic, maar gezien de voorkeur een Amber is plaats ik hem toch hier:
Ik ben van plan om voor mijn toekomstige woning (1 juli de overdracht) een monoblock warmtepomp te plaatsen. Na veel lezen wordt het waarschijnlijk de Amber 95 met 200L SWW boilervat. Ik zit nog met een paar punten, waar ik niet helemaal uit kom.

Woning info:
Vrijstaand, bouwjaar 2001
Circa 155m2 vloeroppervlakte, verdeeld over begane grond en 1e verdieping;
RC dak >3,5 m2K/W (mogelijk na te isoleren bij vervangen schrootjesplafond schuine dakdelen slaapkamers)
RC vloer >3,5 m2K/W (mogelijk in de toekomst na te isoleren met een extra laag EPS)
RC muurisolatie >3,0 m2K/W
HR+ glas (enkele ruiten worden vervangen door HR++ glas)
Begane grond wordt voorzien van vloerverwarming 10cm HoH als hoofdverwarming met pomploze verdeler.
4 slaapkamers op de 1e verdieping behouden radiatoren (nu T11, maar die vervang ik door grotere T22, indien nodig later nog te voorzien van ventilatoren). Deze zullen met radiator thermostaten worden uitgevoerd.
De badkamer heeft vloerverwarming (HoH onbekend, wordt vervangen door 10cm HoH bij verbouwen badkamer)
Ventilatie type C met nog te plaatsen nieuwe CO2 gestuurde unit.

Vermogen
Vraag: heeft de Amber 95 voldoende vermogen?
Er is geen historisch gasverbruik bekend. De huidige gasketel is 23 jaar oud, dus ik wil over op FE en niet nog een jaar ervaring op doen met het gasverbruik, met het risico dat in de winter alsnog de ketel vervangen moet worden. Daarnaast wordt het afgifte systeem aangepast, dus dan kan er gelijk gekozen worden voor een pomploze verdeler voor de vloerverwarming.

Op basis van kentallen zoals van warmtepomptips kom ik op een benodigd vermogen bij deze isolatiewaarde (gemiddelde RC van 3 m2K/W) van ~53 W/m2 vloeroppervlak op 8,3kW. Dit is meer dan de Amber 95 bij -10C kan leveren. In dit topic komen voorbeelden voorbij van vergelijkbare woningen waarbij de Amber 95 wel voldoende lijkt te zijn. Als bij -10C de BUH moet helpen is dat ok.

Ik twijfel of ik de ketel de eerste winter laat hangen voor de zekerheid. Ik moet dan echter wel nieuwe leidingen leggen van de CV ruimte (1e verdieping) naar de kelder (binnenkomende leidingen WP, driewegklep en SWW vat) en daar een open verdeler plaatsen, terwijl dit misschien niet nodig is.

Als alternatief zou er beneden en/of boven een airco geplaatst kunnen worden die indien nodig kan bijverwarmen.

Afgifte
Begane grond met VVW lijkt me geen probleem. Hoe zit het met de T22's in de slaapkamers? Is het mogelijk om het hiermee op vergelijkbare temperatuur als beneden te krijgen (~20C, eventueel iets lager) zonder en eventueel met de ventilatoren? De temperatuur is niet nodig voor het slapen, maar overdag is het wel fijn als de slaapkamer die als werkkamer in gebruik is warm genoeg is. Daarnaast is mijn partner chronisch ziek en ligt vaak overdag op bed. Dan is het prettig als de slaapkamer ook aangenaam qua temperatuur is.

Locatie warmtepomp
Ik heb twee opties voor de warmtepomp.
1) aan de rand van de tuin, met de achterkant richting de muur van de vrijstaande garage van de buren. De unit staat dan echter wel dicht bij de erfgrens, maar naast een dichte muur. Ik krijg dit niet goed in de rekensheet voor geluid verwerkt. Het lijkt me dat dit geen overlast voor de buren moet opleveren.
2) tegen de zijgevel van de woning. Hierbij blaast de unit richting de zijburen. Deze locatie is verder van de erfgrens dan positie 1 en rekentechnisch onder de grenswaarde. Toch lijkt dit qua geluid een minder optimale positie dan 1.

Een alternatief zou een opstelling ergens anders in de tuin zijn.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-06 10:42
Melvin15397 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:49:
Wellicht past deze post beter in het algemene WP topic, maar gezien de voorkeur een Amber is plaats ik hem toch hier:
Ik ben van plan om voor mijn toekomstige woning (1 juli de overdracht) een monoblock warmtepomp te plaatsen. Na veel lezen wordt het waarschijnlijk de Amber 95 met 200L SWW boilervat. Ik zit nog met een paar punten, waar ik niet helemaal uit kom.

Woning info:
Vrijstaand, bouwjaar 2001
Circa 155m2 vloeroppervlakte, verdeeld over begane grond en 1e verdieping;
RC dak >3,5 m2K/W (mogelijk na te isoleren bij vervangen schrootjesplafond schuine dakdelen slaapkamers)
RC vloer >3,5 m2K/W (mogelijk in de toekomst na te isoleren met een extra laag EPS)
RC muurisolatie >3,0 m2K/W
HR+ glas (enkele ruiten worden vervangen door HR++ glas)
Begane grond wordt voorzien van vloerverwarming 10cm HoH als hoofdverwarming met pomploze verdeler.
4 slaapkamers op de 1e verdieping behouden radiatoren (nu T11, maar die vervang ik door grotere T22, indien nodig later nog te voorzien van ventilatoren). Deze zullen met radiator thermostaten worden uitgevoerd.
De badkamer heeft vloerverwarming (HoH onbekend, wordt vervangen door 10cm HoH bij verbouwen badkamer)
Ventilatie type C met nog te plaatsen nieuwe CO2 gestuurde unit.

Vermogen
Vraag: heeft de Amber 95 voldoende vermogen?
Er is geen historisch gasverbruik bekend. De huidige gasketel is 23 jaar oud, dus ik wil over op FE en niet nog een jaar ervaring op doen met het gasverbruik, met het risico dat in de winter alsnog de ketel vervangen moet worden. Daarnaast wordt het afgifte systeem aangepast, dus dan kan er gelijk gekozen worden voor een pomploze verdeler voor de vloerverwarming.

Op basis van kentallen zoals van warmtepomptips kom ik op een benodigd vermogen bij deze isolatiewaarde (gemiddelde RC van 3 m2K/W) van ~53 W/m2 vloeroppervlak op 8,3kW. Dit is meer dan de Amber 95 bij -10C kan leveren. In dit topic komen voorbeelden voorbij van vergelijkbare woningen waarbij de Amber 95 wel voldoende lijkt te zijn. Als bij -10C de BUH moet helpen is dat ok.

Ik twijfel of ik de ketel de eerste winter laat hangen voor de zekerheid. Ik moet dan echter wel nieuwe leidingen leggen van de CV ruimte (1e verdieping) naar de kelder (binnenkomende leidingen WP, driewegklep en SWW vat) en daar een open verdeler plaatsen, terwijl dit misschien niet nodig is.

Als alternatief zou er beneden en/of boven een airco geplaatst kunnen worden die indien nodig kan bijverwarmen.

Afgifte
Begane grond met VVW lijkt me geen probleem. Hoe zit het met de T22's in de slaapkamers? Is het mogelijk om het hiermee op vergelijkbare temperatuur als beneden te krijgen (~20C, eventueel iets lager) zonder en eventueel met de ventilatoren? De temperatuur is niet nodig voor het slapen, maar overdag is het wel fijn als de slaapkamer die als werkkamer in gebruik is warm genoeg is. Daarnaast is mijn partner chronisch ziek en ligt vaak overdag op bed. Dan is het prettig als de slaapkamer ook aangenaam qua temperatuur is.

Locatie warmtepomp
Ik heb twee opties voor de warmtepomp.
1) aan de rand van de tuin, met de achterkant richting de muur van de vrijstaande garage van de buren. De unit staat dan echter wel dicht bij de erfgrens, maar naast een dichte muur. Ik krijg dit niet goed in de rekensheet voor geluid verwerkt. Het lijkt me dat dit geen overlast voor de buren moet opleveren.
2) tegen de zijgevel van de woning. Hierbij blaast de unit richting de zijburen. Deze locatie is verder van de erfgrens dan positie 1 en rekentechnisch onder de grenswaarde. Toch lijkt dit qua geluid een minder optimale positie dan 1.

Een alternatief zou een opstelling ergens anders in de tuin zijn.

***members only***
Mijn huis lijkt in het kort redelijk vergelijkbaar qua vrijstaand, bouwjaar, vloerverwarming en woonoppervlakte. Ik heb alleen geen idee van mijn RC waardes. Wel overal HR++ glas op het zuiden. Historisch gasverbruik van 1200m3.
Bij mij kan de Amber 95 het met gemak aan, al hadden we geen super koude winter.

Enige tekortkoming bij mij is de bovenverdieping. Doordat ik beneden op zo'n lage temperatuur hoef te stoken (max 29 graden afgelopen winter) krijg je van een normale radiator niet voldoende afgifte voor werkkamer temperatuur. De slaapkamer van mijn dochter op de noordkant blijft voor haar ook wat onaangenaam fris. Dus ik zou niet teveel geld uitgeven aan T22 radiatoren, maar direct een fancoil of airco nemen. Of ook vloerverwarming, maar vaak lastig met overige leidingen in de dekvloer.

Badkamer zelfde verhaal. Een badkamer wil je het liefst warmer hebben dan de woonkamer, dus die wordt met alleen vv op dezelfde aanvoertemperatuur niet warm genoeg. Ik heb er een elektrische handdoekradiator bij.

Alternatief is een tweede temperatuurzone voor boven. Energetisch niet ideaal en hier nog weinig mensen over gehoord.

Historisch gasverbruik kan je wellicht opvragen bij vorige bewoners of netbeheerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-05 14:32
Heeft iemand een idee, hoe ik het verbruik van mijn Amber kan meten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evertmulder
jaspervan schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 18:45:
Heeft iemand een idee, hoe ik het verbruik van mijn Amber kan meten?
Met de homewizard wifi kWh meter https://www.homewizard.com/nl/shop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@markietjuh ik heb een 170x60 handdoek radiator hangen. Daarmee krijg ik de badkamer 3-4 graden boven de omliggende slaapkamers… met Ta 35, maar bij mij heeft de badkamer geen buitenmuur. Pendeltastisch^2 als er niets anders open staat natuurlijk… maar ik ga toch met parallel buffer werken straks …

Er zijn ook nog dubbele handdoek radiatoren… pittig in prijs, maar richting dubbel de afgifte.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
markietjuh schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:38:
[...]

Mijn huis lijkt in het kort redelijk vergelijkbaar qua vrijstaand, bouwjaar, vloerverwarming en woonoppervlakte. Ik heb alleen geen idee van mijn RC waardes. Wel overal HR++ glas op het zuiden. Historisch gasverbruik van 1200m3.
Bij mij kan de Amber 95 het met gemak aan, al hadden we geen super koude winter.

Enige tekortkoming bij mij is de bovenverdieping. Doordat ik beneden op zo'n lage temperatuur hoef te stoken (max 29 graden afgelopen winter) krijg je van een normale radiator niet voldoende afgifte voor werkkamer temperatuur. De slaapkamer van mijn dochter op de noordkant blijft voor haar ook wat onaangenaam fris. Dus ik zou niet teveel geld uitgeven aan T22 radiatoren, maar direct een fancoil of airco nemen. Of ook vloerverwarming, maar vaak lastig met overige leidingen in de dekvloer.

Badkamer zelfde verhaal. Een badkamer wil je het liefst warmer hebben dan de woonkamer, dus die wordt met alleen vv op dezelfde aanvoertemperatuur niet warm genoeg. Ik heb er een elektrische handdoekradiator bij.

Alternatief is een tweede temperatuurzone voor boven. Energetisch niet ideaal en hier nog weinig mensen over gehoord.

Historisch gasverbruik kan je wellicht opvragen bij vorige bewoners of netbeheerder?
Wat je met de bovenverdieping doet (en in mijn geval - hoekhuis - met de gang en toilet aan de gevelzijde) is cruciaal. Kacheltje onder het bureau van een studerend kind, airco in je slaapkamer (je slaapt onder het schuine dak zie ik) doen wonderen en kosten itt. LTV-radiatoren of vvw geen WP-capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Met zelfde formaat huis maar 10 jaar ouder ging bij mij de analyse ook zo:
Alleen beneden verdieping met vvw: amber 95
Incl bovenverdieping met Jada strada hybrid dbh, een amber 120.

Keus is gevallen op t laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
markietjuh schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:38:
[...]

. Of ook vloerverwarming, maar vaak lastig met overige leidingen in de dekvloer
Kijk eens naar droogbouw vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Is er een manier om te controleren of EEPROM update goed is uitgevoerd?

Deze zojuist geïnstalleerd. Volgens mij ging het goed ik hoefde alleen ik hoefde alleen zelf niks te herstarten. Het amber scherm werd vanzelf weer geladen in de handleiding staat dat je dit dit zelf dmv aan/uit knop moet doen.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Pagina: 1 ... 68 ... 120 Laatste