Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling
Ach ja , de recente updates gaan allemaal over vorstbeveiliging.camel1987 schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:12:
Eigenlijk best raar dat als er een update aankomt wat de warmtepomp zou moeten verbeteren enkel beschikbaar is voor installlateurs.
Dit zou dus willen zeggen als er echt een belangrijke update komt die een bug zou moeten verhelpen in je pomp en je installateur is niet thuis je dus een niet goed werkend systeem zou hebben ( als voorbeeld he).
Ik wacht nog wel even met updaten zoals hierboven genoemd weet niet wat er nog meer gaat veranderen.
Als je nu nog eens dit topic doorleest zijn er verschillende oplossingen aangedragen , los van software updates.
Zoals het aanbrengen van een extra warmtelint rond de caleffi,s , een beetje tweaker moet daar toch wel een temperatuur regeling voor kunnen bedenken, eventueel met een UPS
En wat mij betreft nog belangrijker , pas geen nachtverlaging toe in een vorstperiode !
Laat die pomp draaien.
Wat over blijft is een totale elektra blackout in de wijk , in dat geval gaan je caleffi,s open, als je UPS het ook niet meer redt.
En hou het leidingwerk buiten zo kort mogelijk.
Oh ja , er is ook een verbetering doorgevoerd in het temperatuurbereik bij hogere buitentemperaturen.
Gebleken was dat bij zomerse omstandigheden de temperatuur voor een legionella run niet gehaald werd zonder BUH
Dus doe je ook sww is dat een mooie verbetering.
[ Voor 9% gewijzigd door Jan2023 op 28-04-2024 09:29 ]
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Heb er zelf geen problemen mee hoor mijn pomp loopt gewoon goed en ben deze 'winter' gewoon goed doorgekomen.Jan2023 schreef op zondag 28 april 2024 @ 09:15:
[...]
Ach ja , de recente updates gaan allemaal over vorstbeveiliging.
Als je nu nog eens dit topic doorleest zijn er verschillende oplossingen aangedragen , los van software updates.
Zoals het aanbrengen van een extra warmtelint rond de caleffi,s , een beetje tweaker moet daar toch wel een temperatuur regeling voor kunnen bedenken, eventueel met een UPS
En wat mij betreft nog belangrijker , pas geen nachtverlaging toe in een vorstperiode !
Laat die pomp draaien.
Wat over blijft is een totale elektra blackout in de wijk , in dat geval gaan je caleffi,s open, als je UPS het ook niet meer redt.
En hou het leidingwerk buiten zo kort mogelijk.
Alleen vind het en dat weet itho zelf ook heel goed raar dat er alleen via een installateur verbetingen plaats kunnen vinden aan de amber zelf.
Dan moeten ze exclusief blijven en deze pompen ook niet door bijvoorbeeld een warmteservice aan een particulier laten verkopen.
Nu zijn deze updatez niet echt nodig en onbelangrijk maar stel dat er wel een belangrijke update komt is die dus voor deze mensen niet beschikbaar.
Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling
Itho levert geen directe ondersteuning naar de consument.Alleen vind het en dat weet itho zelf ook heel goed raar dat er alleen via een installateur verbetingen plaats kunnen vinden aan de amber zelf.
Dan moeten ze exclusief blijven en deze pompen ook niet door bijvoorbeeld een warmteservice aan een particulier laten verkopen.
En ik denk dat warmteservice gewoon de fout in gaat door als groothandel aan de consument te leveren.
![]() | ![]() |
[ Voor 78% gewijzigd door Stoker op 28-04-2024 10:54 ]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
In de handleiding voor de eeprom update lees je , dubbelklik , op My device of Bartest Wince
Allemaal prima , maar de respons van het touchscreen is nou niet echt geweldig om even vlotjes er doorheen te fietsen.
Kan je ook een muis op een usb poort aansluiten om WINce te bedienen?
Edit: liep tegen een muis aan. Linker en rechter muisknop doen het, maar je ziet geen cursor. Helaas.
Maar ik herken wel wat je zegt, maar gebruik anders zo’n pen (met zo’n gummetje of hoe dat ook heet). Gaat de software niet versnellen, maar daarmee ben je wel accurater met bedienen.
Overigens na het “branden” van de update kan je het programmaatje afsluiten. Je komt dan terug op het bureaublad. Als je even wacht, start de software vanzelf weer op.
[ Voor 38% gewijzigd door Stoker op 28-04-2024 12:57 ]
Maar eens op zoek hier naar een potlood met een gummetje.
Weet dat carboy ook het touchscreen zo bij voorkeur bediende.
👍
Ik gebruik Homey, iets duurder maar veel gebruiksvriendelijker, lekker simpel met apps.tonwes99 schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:28:
Omdat de Itho zelf geen app heeft… er zijn op marktplaats steeds meer aanbieders van oude HP thin clients, compleet pre-installed met home assistant. Ik zie ze vanaf eur20 (4Gb/16Gb) tot eur40 voor quad code en/of meer geheugen. Kortom, veel goedkoper dan een HA Yellow of Green, en volgens mij ook sneller/meer geheugen, met power consumption rond de 5-7W .
Is meer toegankelijk voor iedereen zeg maar.
Ik twijfel er aan om Home Assistant uit te proberen icm onderstaande energiezuinige en snelle micro PC ... Maar dan komt er toch weer een redelijk bedrag bij voor Zigbee, Zwavel en Matter sticks die je er bij moet kopen en ik géén idee heb hoe je zo iets optuigt.
(Homey is lekker out-of-the-box af en werkend met wat je maar wilt).
https://nl.pepper.com/aan...el-n100-16gb-512gb-309478
:strip_exif()/f/image/GRFrTmUdUQziRYfY8MlqX5fv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P9LO3y4taz46hSyIBcb0LsZ8.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat een nerveus systeem dat WINce
OP een gegeven moment ging ze in de hoogste versnelling en kon ik weer opnieuw beginnen.
Na de update kreeg ik de nodige communicatie storingen.
De binnenunit opnieuw opgestart en ging ze zich normaal gedragen.
OP het moment de warmtevraag lekker opgeschoefd om te zien of ze het nog doet.
Alle sensorwaardes zien er goed uit.
So far so good.
En uit voorzorg uitsluitend het .hex bestand op de usb stick laten staan wat er werkelijk toe doet.
dan kan je daar niet de fout in gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door Jan2023 op 28-04-2024 16:48 ]
Had ik ook , na een herstart werkt alles prima.Jan2023 schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:41:
Maar even een slinger er aan gegeven
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat een nerveus systeem dat WINce
OP een gegeven moment ging ze in de hoogste versnelling en kon ik weer opnieuw beginnen.
Na de update kreeg ik de nodige communicatie storingen.
De binnenunit opnieuw opgestart en ging ze zich normaal gedragen.
OP het moment de warmtevraag lekker opgeschoefd om te zien of ze het nog doet.
Alle sensorwaardes zien er goed uit.
So far so good.
En uit voorzorg uitsluitend het .hex bestand op de usb stick laten staan wat er werkelijk toe doet.
dan kan je daar niet de fout in gaan.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Met mijn Home Assistant integratie kun je straks igv alles settings van het display ook uitlezen.tonwes99 schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:28:
Omdat de Itho zelf geen app heeft… er zijn op marktplaats steeds meer aanbieders van oude HP thin clients, compleet pre-installed met home assistant. Ik zie ze vanaf eur20 (4Gb/16Gb) tot eur40 voor quad code en/of meer geheugen. Kortom, veel goedkoper dan een HA Yellow of Green, en volgens mij ook sneller/meer geheugen, met power consumption rond de 5-7W .
en een aantal ook aanpassen.
Ik had graag gezien dat alles aan te passen zou zijn, helaas is dit echter niet aangezet door Itho/leverancier van de software.
UIteraard heb ik hier contact over, mochten daar dan veranderingen in een update inkomen dan pas ik de integratie aan.
Je hebt straks naast HA een een omzetter (gateway) nodig om het RTU modbus signaal naar een TCP modbus signaal om te zetten.
Dit kan via een ttl naar rs485 omzetter voor op de raspberry pi. Dit zou ook moeten werken op een ESP32.
Dit is een van de dingen die ik nog goed wil testen.
Er zijn ook kant en klare omzetters op de markt voor enkele tientjes.
Het idee is om ook een lovelace card te maken, zoals het schermpje nu ook werkt.
en denk er aan om stook/koellijnen en tijdklokken door HA te laten genereren en dan een setpoint en aan/uit commando's te sturen.
voordat deze card klaar is het wel tegen het nieuwe stookseizoen aan.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
De unit maakt met de ingevulde gegevens verbinding met het myheatpump platform, echter kun je de Itho units daar niet aanmelden. Dit omdat het niet voldoet aan de AVG wetgeving in NL/Europa.Get!em schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:54:
Er zit ook een wifi hotspot in de binnen unit (althans volgens de handleiding) , is die nog nuttig te gebruiken? Staat bij: wanneer in storing te gebruiken door monteur.
Daarbij heb ik persoonlijk liever niet dat ET is calling home in China town.
Itho komt met een eigen oplossing, die voldoet aan de AVG
Deze zal waarschijnlijk ook via modbus of rs232 verbinding met de warmtepomp maken.
Waar de hotspot handig voor is weet ik niet.
[ Voor 3% gewijzigd door bommer op 28-04-2024 20:16 ]
shadylog schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:36:
Is er al bekend of je met modbus de stooklijn kan aanpassen?
Helaas, zoals elders ook staat, totdat Itho dit open stelt, lukt de stooklijn op afstand niet. Dus toch de kelder in, of het WinCE display met 5-aderige kabel naar de woonvertrekken verhuizen. (of zoals @bommer voorstelt, zelf in HA een script maken die vanuit buitentemperatuur, wind en zonneschijn een Tc wegschrijft...bommer schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:22:
[...]
In die stookcurve gaat mijn home assistant integratie ook niet helpen, dat object is helaas niet schrijfbaar.
Wel het setpoint zonder stooklijn/koellijn
Wellicht dat je straks zelf een stook temperatuur gaat sturen.
Even geduld nog graag, ik moet nig een aantal dingen uitzoeken/ testen.
Wil graag een zo compleet mogelijke versie introduceren ipv iedere week een update.
[ Voor 9% gewijzigd door tonwes99 op 28-04-2024 20:50 ]
Ja dat is bekend en helaas dat is niet mogelijk!shadylog schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:36:
Is er al bekend of je met modbus de stooklijn kan aanpassen?
Wellicht straks in mijn HA lovelace card, maar daarvoor moeten jullie echt geduld hebben.tonwes99 schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:40:
[...]
[...]
Helaas, zoals elders ook staat, totdat Itho dit open stelt, lukt de stooklijn op afstand niet. Dus toch de kelder in, of het WinCE display met 5-aderige kabel naar de woonvertrekken verhuizen. (of zoals @bommer voorstelt, zelf in HA een script maken die vanuit buitentemperatuur, wind en zonneschijn een Tc wegschrijft...
Ik doe dit in de avond uren, naast een verbouwing bij mijn dochter inc vloerverwarming en 2e Amber
Je kan in het informatiesysteem, dus onder het i-tje de status van de kabelverbinding zien.
[ Voor 15% gewijzigd door Stoker op 29-04-2024 07:02 ]
Dezelfde uitdaging als @bommer zien wij uiteraard ook: lang niet alle waarden kunnen geschreven worden, of niet in het bereik zoals wat Itho aangeeft.
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Komt de vernieuwde software tzt ook op Github te staan?leejoow schreef op maandag 29 april 2024 @ 07:06:
Met de module die is ontwikkeld zijn we ook wat verder met het schrijven naar de modbus. In principe werkt dat hetzelfde als bij @bommer, alleen dan onder ESPHome en met een hardware oplossing die kant en klaar is.
Dezelfde uitdaging als @bommer zien wij uiteraard ook: lang niet alle waarden kunnen geschreven worden, of niet in het bereik zoals wat Itho aangeeft.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Dan koop warmteservice ze gewoon via een andere groothandel in. Vrije handel.camel1987 schreef op zondag 28 april 2024 @ 09:30:
Alleen vind het en dat weet itho zelf ook heel goed raar dat er alleen via een installateur verbetingen plaats kunnen vinden aan de amber zelf.
Aangezien ze niet onderworpen zijn aan F-Gassen handelingen mogen ze gewoon verkocht worden aan particulieren.
Afhankelijk van de fabrikant worden bij ernstige defecten een oproep via hun website, mail of de installateur kenbaar gemaakt.Nu zijn deze updatez niet echt nodig en onbelangrijk maar stel dat er wel een belangrijke update komt is die dus voor deze mensen niet beschikbaar.
Ditzelfde gebeurd ook bij een auto bijvoorbeeld, echter hier hebben de meeste mensen wel een onderhoudscontract voor.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Om maar een voorbeeld te noemen; het bereik was goed, maar is (behoorlijk) vergroot met de V2.29 update:
:strip_exif()/f/image/NCTaBnkG0ACcecdtgRvCa4Sa.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij hopen eind van het jaar/begin van het stookseizoen ook weer een update te kunnen leveren voor de manier van defrosten.
Met jouw oplossing zit je toch op de interne modbus waar je (potentieel) meer kan instellen dan op de externe modbus waarop @bommer aan het ontwikkelen is?leejoow schreef op maandag 29 april 2024 @ 07:06:
Met de module die is ontwikkeld zijn we ook wat verder met het schrijven naar de modbus. In principe werkt dat hetzelfde als bij @bommer, alleen dan onder ESPHome en met een hardware oplossing die kant en klaar is.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Nee, we zitten nu te kijken naar de externe modbus. Op de interne kunnen we niets aansturen.RichieB schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:58:
[...]
Met jouw oplossing zit je toch op de interne modbus waar je (potentieel) meer kan instellen dan op de externe modbus waarop @bommer aan het ontwikkelen is?
Dit heeft tot gevolg dat we ook niet alle meetwaarden meer kunnen opvragen. Het is nog even zoeken wat de weg is die ik in wil gaan slaan
[ Voor 15% gewijzigd door leejoow op 29-04-2024 16:43 ]
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Zal dat niet tegen een COP 1 gaan met het element.Get!em schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:50:
Er is de optie om "stille modus" aan te zetten, en die zou, volgens handleiding, meer Energie verbruiken om hetzelfde te kunnen bereiken. Is door iemand al eens becijferd hoeveel dat is?
Voor zover ik kan nagaan reduceert hij toerental en iets met temperatuur. Dus ik kan me voorstellen dat iets vooral langer duurt. De referentie met BUH zag ik daarin niet.bommer schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:51:
[...]
Zal dat niet tegen een COP 1 gaan met het element.
Idd, die is er. Je hebt verschillende instellingen te maken. Bijvoorbeeld je tc beperken of het aantal Hz te beperken. Je maakt dan minder geluid omdat de pomp minder hard moet werken. Als je wél die warmte nodig hebt om je woning warm te krijgen, dan kan het zijn dat je Buh gaat ondersteunen en dat je minder efficiënt stookt.(Get!em schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:50:
Er is de optie om "stille modus" aan te zetten, en die zou, volgens handleiding, meer Energie verbruiken om hetzelfde te kunnen bereiken. Is door iemand al eens becijferd hoeveel dat is?
Ah, op die manier. In dat geval, de Amber is al zo stil, kunnen we die modus dus beter uitlaten.Stoker schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:07:
[...]
Idd, die is er. Je hebt verschillende instellingen te maken. Bijvoorbeeld je tc beperken of het aantal Hz te beperken. Je maakt dan minder geluid omdat de pomp minder hard moet werken. Als je wél die warmte nodig hebt om je woning warm te krijgen, dan kan het zijn dat je Buh gaat ondersteunen en dat je minder efficiënt stookt.()
Hier @Carboy54 met potlood iddJan2023 schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:53:
Ok bedankt.
👍
https://www.youtube.com/watch?v=59We43y1hbs
Ik heb hem ook uitgezet. Op vol vermogen horen de buren nog steeds helemaal niks (hun eigen woorden) bij onze 2 onder 1 kapper in een rij..Get!em schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:12:
[...]
Ah, op die manier. In dat geval, de Amber is al zo stil, kunnen we die modus dus beter uitlaten.
Hij hangt bij mij aan de muur boven de garage. Aan de andere kant van de garage is de garage/huis van de buren (garages zitten aan elkaar vast)
Nouja, zooo stil is ie nu ook weer niet, zoals hij nu staat, kan ik de mijne bij produceren van SWW wel echt horen, en ik hoor hem nog als ik op mijn terras zit, terwijl de unit om de hoek staat aan de zijkant van het huis.Whiskey48 schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:21:
[...]
Ik heb hem ook uitgezet. Op vol vermogen horen de buren nog steeds helemaal niks (hun eigen woorden) bij onze 2 onder 1 kapper in een rij..
Hij hangt bij mij aan de muur boven de garage. Aan de andere kant van de garage is de garage/huis van de buren (garages zitten aan elkaar vast)
In de eetkamer, binnen, kan ik hem ook horen, als ventilatierooster openstaat.
Ik had overigens verwacht dat ie dat iets rustiger/stiller deed, maar hij staat na het douchen gewoon >2,5kWh weg te stoken in een uur bij buitentemperatuur van 8 tot 10c.
Vorige week heeft hij van maandag t/m zondag 20kWh gestookt voor SWW in 5 sessies (waarvan een deel van de 20kWh de vorstlint en basis 10-30W verbruik is), terwijl we alleen vrijdag, zaterdag en zondag thuis waren en dus zaterdag/zondag SWW voor douchen gebruikt hebben.
Ma, wo en vrij op basis van afkoeling vat zonder warmwater-verbruik, en zaterdag en zondag obv douchen.
[ Voor 16% gewijzigd door Get!em op 29-04-2024 17:37 ]
Gaat vrijdag omgezet worden, hoop ik.Stoker schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:42:
@Get!em , verwarm je je buffervat nog mee met de sww run? Of heeft de installateur de boel omgegooid?
Nu stond mijn vrijgave verwarming op een maximale buitentemperatuur van 16 graden ingesteld.
En het was buiten 13 graden !
De vrijgave opgewaardeerd naar 19 graden en toen ging de Amber aan.
Dat is toch wel een grof verschil die 3 graden.
Zit die routine soms ingebakken in de nieuwe eeprom software?
Nee, die functie zat er altijd al in.Jan2023 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:39:
Vanochtend draaide mijn Amber niet ondanks een warmtevraag.
Nu stond mijn vrijgave verwarming op een maximale buitentemperatuur van 16 graden ingesteld.
Als je in menu Systeemconfiguratie (9) setting 6 aanpast naar, ext. On/Off ipv van ext. on/off+ buitentemperatuur dan kijkt hij er niet meer naar.
Voor koelen heb je anders ook een blokkering beneden de 20 graden, alleen is het in NL s'nachts vaak kouder en dan zou het koelen stoppen.
Ja dat die functie er altijd al was is mij bekend , anders had ik eerder ook niet de settings in de binnenunit zo kunnen zetten.bommer schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:39:
[...]
Nee, die functie zat er altijd al in.
Als je in menu Systeemconfiguratie (9) setting 6 aanpast naar, ext. On/Off ipv van ext. on/off+ buitentemperatuur dan kijkt hij er niet meer naar.
Voor koelen heb je anders ook een blokkering beneden de 20 graden, alleen is het in NL s'nachts vaak kouder en dan zou het koelen stoppen.
Maar het verschil van 3 graden waar nu op wordt geacteerd is wat veel naar mijn idee.
En wil die optie van vrijgave op een bepaalde buitentemperatuur er wel in houden.
Op een bepaald moment moet het stookseizoen toch wel beeindigd worden
En die 13 graden was de buitentemperatuur van de buitenunit?Jan2023 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:56:
[...]
Ja dat die functie er altijd al was is mij bekend , anders had ik eerder ook niet de settings in de binnenunit zo kunnen zetten.
Maar het verschil van 3 graden waar nu op wordt geacteerd is wat veel naar mijn idee.
En wil die optie van vrijgave op een bepaalde buitentemperatuur er wel in houden.
Op een bepaald moment moet het stookseizoen toch wel beeindigd worden
Of een externe sensor?
De weergave van de sensor op de buitenunit.bommer schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:06:
[...]
En die 13 graden was de buitentemperatuur van de buitenunit?
Of een externe sensor?
Oke apart
De installateur zelf leek kundig, maar adviseerde dus eigenlijk tegen zijn eigen product. Ik volg dit topic al een tijdje, en ik zie inderdaad een grote zwerm aan 'eigenaardigheden' voorbijkomen hier. Maar het merendeel daarvan lijkt gevolg van 'pielen' (we blijven Tweakers ;-) ) en bovendien niet erg kritiek (als in: geen warm water meer) maar vooral om minimaal kWh-verbruik te realiseren.
Zijn er cijfers bekend qua betrouwbaarheid? Bijvoorbeeld %-installateur ingrepen in de eerste 5j na installatie, vergeleken met andere warmtepompen?
Bedoelde hij niet de Vincent? Dat was een eigen productie die kuren vertoonde idd. Dit is inkoop met eigen aanpassen als ik het goed zeg. Met de Amber herinner ik me geen probleem gelezen te hebben.murphsy schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:26:
We hadden ********* (Itho Daalderop installateur, gecensureerd want ik wil niemand schaden) over de vloer voor het plaatsen van een nieuwe ventilatiebox. Onder het praten eens geïnformeerd naar de kosten voor een Amber 95 laten plaatsen via hun, zegt hij 'doe maar beter niet!'. Volgens deze grote installateur lopen ze van storing naar storing met Itho Daalderop warmtepompen.
De installateur zelf leek kundig, maar adviseerde dus eigenlijk tegen zijn eigen product. Ik volg dit topic al een tijdje, en ik zie inderdaad een grote zwerm aan 'eigenaardigheden' voorbijkomen hier. Maar het merendeel daarvan lijkt gevolg van 'pielen' (we blijven Tweakers ;-) ) en bovendien niet erg kritiek (als in: geen warm water meer) maar vooral om minimaal kWh-verbruik te realiseren.
Zijn er cijfers bekend qua betrouwbaarheid? Bijvoorbeeld %-installateur ingrepen in de eerste 5j na installatie, vergeleken met andere warmtepompen?
[ Voor 7% gewijzigd door Whiskey48 op 30-04-2024 18:12 ]
Waarbij Itho voor Vincent eigenaren de meest genereuze compensatie regeling aangeboden heeft die ik me kan herinneren van wat voor fabrikant van wat voor artikel dan ook.Whiskey48 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:11:
[...]
Bedoelde hij niet de Vincent? Dat was een eigen productie die kuren vertoonde idd. Dit is inkoop met eigen aanpassen als ik het goed zeg. Met de Amber herinner ik me geen probleem gelezen te hebben.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Zal de Vincent geweest zijn. Kijk maar op de website van Itho, tot nader order niet leverbaar, het Itho team start met service van de mensen die geen hybride cv hebben maar all electric zijn, mensen krijgen de stroomrekening vergoed, etc. Mijn zorg was dat deze sores alle ontwikkelcapaciteit of financiële middelen van Itho zou opslurpen. Dit is niet waar gebleken, de Amber wordt vollop ondersteund, ook op niet essentiële zaken als zuinigere hygieneruns in de winter. Ook financieel zit het goed, nu onderdeel van Nibe.murphsy schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:26:
We hadden ********* (Itho Daalderop installateur, gecensureerd want ik wil niemand schaden) over de vloer voor het plaatsen van een nieuwe ventilatiebox. Onder het praten eens geïnformeerd naar de kosten voor een Amber 95 laten plaatsen via hun, zegt hij 'doe maar beter niet!'. Volgens deze grote installateur lopen ze van storing naar storing met Itho Daalderop warmtepompen.
Naast de Vincent (veel bij woningbouwcorporaties geïnstalleerd) kan hij het ook gehad hebben over de BaseCube/Coolcube hybridewarmtepomp: die waren ook matig van kwaliteit.Whiskey48 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:11:
[...]
Bedoelde hij niet de Vincent? Dat was een eigen productie die kuren vertoonde idd. Dit is inkoop met eigen aanpassen als ik het goed zeg. Met de Amber herinner ik me geen probleem gelezen te hebben.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Jan2023 schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:53:
Ok bedankt.
👍
Misschien een groepsinkoop organiseren?Get!em schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:13:
[...]
Hier @Carboy54 met potlood idd
https://www.youtube.com/watch?v=59We43y1hbs
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Hoi Jan,Jan2023 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:39:
Hier is geen wijziging in aangebracht. Heb je ook gemiddelde de waardes van het afgelopen uur, 4u en 24u gekeken? (systeem info, 3e pagina.). Overig vind ik jou <16gr benadering ook wel heel erg aan de krabppe kant. Ik zet deze instelling vaak rond de 19-20. Dan voorkom je onnodig verwarmen bij hogere temperaturen maar kan je wel stoken wanneer je daar behoefte aan hebt.
:strip_exif()/f/image/7gLiuMkF9ANqkqPzc9UK3nYr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moet zeggen dat ik niet 100% zeker weet naar welke waarde hij kijkt (nog nooit nodig gehad), maar het lijkt mij logischer dat hij niet naar een actuele Ta kijkt, ivm vaak schakelen (heb je er zon op, dan stijgt de temp ineens snel.
Tijdens het maken van deze foto was mijn actuele Ta overigens 15,1*C.
[ Voor 8% gewijzigd door Stoker op 01-05-2024 07:43 ]
De Amber maakt gebruik van een aan/uit signaal. Gezien de naam van jou thermostaat ga ik er vanuit dat die van jou een moduleren de is.murphsy schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:13:
Top, ga ik alsnog opzoek naar een installateur. Iemand nog een goede installateur regio zwolle? Wat zou een mooie richtprijs zijn voor de 9.5kW Amber inclusief installatie(hybride opstelling). En zijn er specifieke thermostaten die er goed mee werken? We hebben nu een Honeywell Modulation die eigenlijk wel goed bevalt.
Kan hij ook aan/uit? Dan is hij te gebruiken, echter wel even de optie "startvertraging" op bv 15 of 20min zetten, anders gaat hij 5-6x schakelen per uur met de Thermostaat.
Je hebt een aantal basiscomponenten die eigenlijk voor elke WP essentieel zijn (staan los van het aantal kW's, full electric of hybride).murphsy schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:13:
Top, ga ik alsnog opzoek naar een installateur. Iemand nog een goede installateur regio zwolle? Wat zou een mooie richtprijs zijn voor de 9.5kW Amber inclusief installatie(hybride opstelling). En zijn er specifieke thermostaten die er goed mee werken? We hebben nu een Honeywell Modulation die eigenlijk wel goed bevalt.
Steun (muur of rubber buffers)
Vorstbeveilging
Vuilfilter
Terugslagklep
Rvsflex (passen wij iig toe om eventuele resonantie tegen te gaan)
Installatiekosten en uurloon hangen helemaal van jou situatie af.
Vanochtend de hoofdschakelaar buiten omgedraaid.
Stookseizoen is voorbij.
DHW via warmtepomp boiler
Tevreden over afgelopen seizoen.
Amber kijkt naar een gemiddelde buitentemperatuur over een bepaalde periode (een aantal uren meende ik). Dus het is niet dat Amber direct schakelt. Dat zou namelijk tot ongewenst gedrag kunnen leiden bij een buitentemperatuur(sensor) die een beetje schommelt rond het kantelpunt door bijvoorbeeld zoninstraling op de unit.Jan2023 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:39:
Instellingen 1:
Ta actueel 20.8
Ta 1uur gemiddelde:19,8
Ta 4uur gemiddelde: 16,4
Ta 24uur gemiddelde: 18,3
Max vrijgave buitentemp: 19.
Geen actie --> kijkt dus of naar de Ta actueel. Of naar de Ta 1uur gemiddelde:
![]() | ![]() | ![]() |
Instellingen 2
Ta actueel 21
Ta 1uur gemiddelde: 19,8 (hetzelfde als vorige instellingen)
Ta 4uur gemiddelde: 16,4 (hetzelfde als vorige instellingen)
Ta 24uur gemiddelde: 18,3 (hetzelfde als vorige instellingen)
Max vrijgave buitentemp: 20.
Actie --> kijkt dus naar de Ta 1uur gemiddelde:
![]() | ![]() | ![]() |
Ik had nog een stylus pen van een PDAVideopac schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:42:
[...]
[...]
Misschien een groepsinkoop organiseren?
Werkt ook.
Bedankt stokerStoker schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:08:
Ik heb nog een testje gedaan ahv de opmerkingen van @Jan2023 :
Instellingen 1:
Ta actueel 20.8
Ta 1uur gemiddelde:19,8
Ta 4uur gemiddelde: 16,4
Ta 24uur gemiddelde: 18,3
Max vrijgave buitentemp: 19.
Geen actie --> kijkt dus of naar de Ta actueel. Of naar de Ta 1uur gemiddelde:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Instellingen 2
Ta actueel 21
Ta 1uur gemiddelde: 19,8 (hetzelfde als vorige instellingen)
Ta 4uur gemiddelde: 16,4 (hetzelfde als vorige instellingen)
Ta 24uur gemiddelde: 18,3 (hetzelfde als vorige instellingen)
Max vrijgave buitentemp: 20.
Actie --> kijkt dus naar de Ta 1uur gemiddelde:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Voor nu is het einde stookseizoen als het zo blijft.
We halen de temperatuur van buiten naar binnen.
Maar bedankt voor de tips.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Zet anders je tapwater een paar graden naar beneden zetten en bv de detla T van herstart iets verkleinen.
Je kan je dan nogsteeds direct je zonnenergie in het tapwaterstoppen.
De binnen temp is op dit moment prima maar voor de echte zomer begint zou ik graag duidelijk hebben wat ik moet instellen om te koelen en ook (voor verwarmen) uit moet zetten.
Delta T wijzigen, Tui aanpssen, Ta ... etc
Is het een idee op deze tips in begin van het topic op te nemen? Zodat we niet
het gehele topic hoeven af te struinen ....
Ik heb panelen op oost, zuid en west en de pomp staat vol in de zon op het zuiden. Die shift naar de ochtend red ik prima met mijn pvStoker schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:34:
Draai je V2.29?
Zet anders je tapwater een paar graden naar beneden zetten en bv de detla T van herstart iets verkleinen.
Je kan je dan nogsteeds direct je zonnenergie in het tapwaterstoppen.
Tja... op die manier lijkt het interessanter een warmtepompboiler te kopen, dan de Itho te gebruiken voor sww. Een 200L kost eur1650, met eur725 aan subsidie, dus netto nog geen duizend euro. Binnenopstelling in kelder of zolder, dus altijd een goede COP. De WP-variant met Itho 200L kost alleen het vat al meer, eur1995, plus de driewegklep van eur150, complexer aansluiten, minder restcapaciteit voor verwarmen en geen subsidie mogelijk, en COP=1 bij sterke vorst of vanaf mei... Tja...Impossibl3 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:19:
Ik had niet verwacht dat het zou gebeuren maar vandaag is zelfde het warm water opgewarmd met de BUH omdat de buitentemperatuur boven de grens zat dat die de doeltemperatuur van 54 graden ging halen.Nu toch ook maar voor de normale SWW opwarming het moment verplaatsen van 13:00 uur (volle PV opbrengst) naar 10:00 uur.
Valt wel mee toch?tonwes99 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:53:
[...]
Tja... op die manier lijkt het interessanter een warmtepompboiler te kopen, dan de Itho te gebruiken voor sww. Een 200L kost eur1650, met eur725 aan subsidie, dus netto nog geen duizend euro. Binnenopstelling in kelder of zolder, dus altijd een goede COP. De WP-variant met Itho 200L kost alleen het vat al meer, eur1995, plus de driewegklep van eur150, complexer aansluiten, minder restcapaciteit voor verwarmen en geen subsidie mogelijk, en COP=1 bij sterke vorst of vanaf mei... Tja...
Zijn nog steeds meerdere routes waarlangs dit opgelost kan worden, waarvan in iedergeval 2 die je zelf in de hand hebt:
- in de vroege ochtend produceren
- doeltemperatuur van vat lager zetten
- software update van stooklijn sww t.a.v. buitentemperatuur vs max sww temperatuur
- software update van warmtepompgebruik in combinatie met BUH ipv BUH only
- warmtepomp niet in de zon zetten / schaduw creeeren
Ik denk dat uiteindelijk met elk van die dingen wel wat te doen is.
Ik denk door dat de buitenunit vol in de zon staat je extra snel op die maximale temperatuur uitkomt.tonwes99 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:53:
[...]
Tja... op die manier lijkt het interessanter een warmtepompboiler te kopen, dan de Itho te gebruiken voor sww. Een 200L kost eur1650, met eur725 aan subsidie, dus netto nog geen duizend euro. Binnenopstelling in kelder of zolder, dus altijd een goede COP. De WP-variant met Itho 200L kost alleen het vat al meer, eur1995, plus de driewegklep van eur150, complexer aansluiten, minder restcapaciteit voor verwarmen en geen subsidie mogelijk, en COP=1 bij sterke vorst of vanaf mei... Tja...
Was er geen andere mogelijkheid voor de plaatsing?
De topicstarter, @Carboy54 ,moet nog een paar weken op z’n handen zitten. Daarna voegen wij de details/tips toe aan de 1e postbrigges schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:33:
Ik zie hier veel bruikbaar tips (afhankelijk van de situatie) langskomen.
Delta T wijzigen, Tui aanpssen, Ta ... etc
Is het een idee op deze tips in begin van het topic op te nemen? Zodat we niet
het gehele topic hoeven af te struinen ....
Het punt is dat nadat je dit allemaal gedaan hebt, deze oplossing nog steeds eur1000 duurder is dan een stand alone gesubsidieerde warmtepompboiler, zonder warmwateraansluitingen, dus ook zonder driewegklep, externe sensoren en andere meuk.Get!em schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:22:
[...]
Valt wel mee toch?
Zijn nog steeds meerdere routes waarlangs dit opgelost kan worden, waarvan in iedergeval 2 die je zelf in de hand hebt:
- in de vroege ochtend produceren
- doeltemperatuur van vat lager zetten
- software update van stooklijn sww t.a.v. buitentemperatuur vs max sww temperatuur
- software update van warmtepompgebruik in combinatie met BUH ipv BUH only
- warmtepomp niet in de zon zetten / schaduw creeeren
Ik denk dat uiteindelijk met elk van die dingen wel wat te doen is.
Toch heb ik voor deze oplossing gekozen destijds, het werkt. maar het comfort, dus het snelle warme water (heb met 2 kinderen al een paar x net 2min warm water gehad) geen geluid en geen trek hebben is wat mij betreft ook wel wat waard…
Lang verhaal kort: kan allebei, kijk naar je situatie.
[ Voor 6% gewijzigd door Stoker op 02-05-2024 06:21 ]
Maar ook een inlaatcombinatie (2 tientjes, die is bv meegeleverd met het itho vat), maar ook een galvanische scheiding (2-3tientjes). En dan moeten de (geïsoleerde) slangen nog aangekocht en -vaak op het dak- gemonteerd worden.tonwes99 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 05:54:
[...]
Het punt is dat nadat je dit allemaal gedaan hebt, deze oplossing nog steeds eur1000 duurder is dan een stand alone gesubsidieerde warmtepompboiler, zonder warmwateraansluitingen, dus ook zonder driewegklep, externe sensoren en andere meuk.
Klopt strak op zuid (het garage dak) zonder enige vorm van schaduw. Dat was de enige plek om te voldoen aan de afstand eis met betrekking tot propaan.bommer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:38:
[...]
Ik denk door dat de buitenunit vol in de zon staat je extra snel op die maximale temperatuur uitkomt.
Was er geen andere mogelijkheid voor de plaatsing?
Waar kijken we hier precies naar? Is de grafiek op basis van de nieuwe waarden? Wat was het voorheen, dus wat is precies de verbetering?Stoker schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:55:
De warmtepomp zoals geleverd is goed. maar met elke update wordt hij beter/efficiënter.
Om maar een voorbeeld te noemen; het bereik was goed, maar is (behoorlijk) vergroot met de V2.29 update:
[Afbeelding]
Wij hopen eind van het jaar/begin van het stookseizoen ook weer een update te kunnen leveren voor de manier van defrosten.
Temperatuurbereik zonder BUH is verruimd, dus minder risico dat je Wp in winter of zomer met een COP van 1 een legionellarun doet.The__Virus schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:24:
[...]
Waar kijken we hier precies naar? Is de grafiek op basis van de nieuwe waarden? Wat was het voorheen, dus wat is precies de verbetering?
:fill(white):strip_exif()/f/image/kMcQ3Mas2pDUUkwbQjvSHRkf.png?f=user_large)
En nu vanaf 2.29:
[ Voor 189% gewijzigd door The__Virus op 02-05-2024 09:01 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Stoker op 02-05-2024 08:59 ]
De eerste is de grafiek die we vanaf vorige update niet meer zouden laten zien 😁The__Virus schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:58:
we zaten tegelijk aan te passen. Dank @Stoker voor je input! Het is dus bij 2.26 en lager:
[Afbeelding]
En nu vanaf 2.29:
[Afbeelding]
Gisteren een situatie gehad die ik niet kan verklaren. Iemand hier misschien?
- Korte spikes op TC (klein buffervat) en de DHW sensoren. Ze zijn ook heel licht zichtbaar op de outlet temp. Maar niet op Tv1 sensor, die zit bij de verdeler. 21 is de stabiele waarde en pieken gaan naar 25 toe op TC. De pompen hebben niet gedraaid.
Pff, zou nu nog niet willen koelen zeg. En dan 23 eruit? Ruimte temperatuur met ramen open is hier nog niet eens 20, zat vanochtend met vest aan achter bureau. Wat is jouw ruimte temperatuur dan?Impossibl3 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:47:
Vandaag is het koelen aan gegaan. En ik moet zeggen. Toch wel lekker zo'n koude vloer. Er gaat 19 graden de vloer in en 22-23 er uit 👌🏼
(nb, verwarming staat hier sinds begin april uit omdat vloerverwarming en warmtepomp is aangelegd, morgen zal de vloerverwarming op warmtepomp aangesloten worden).
Kleine gok: de doorstroompomp slaat aan, zonder dat warmtepomp aan staat, en temperatuurverschillen komen door menging van stilstaand water met water die in je spiraal van je sww vat zitten.joenex1 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:17:
Mijn SWW run pakt momenteel ook de BUH er bij, buiten temp sensor net over de 26 heen. Ben niet thuis dus kan hem helaas niet stoppenMaar hij trekt ruim 3100W, ik lees hier ook berichten dat deze 1700~1800W zou trekken?
Gisteren een situatie gehad die ik niet kan verklaren. Iemand hier misschien?
- Korte spikes op TC (klein buffervat) en de DHW sensoren. Ze zijn ook heel licht zichtbaar op de outlet temp. Maar niet op Tv1 sensor, die zit bij de verdeler. 21 is de stabiele waarde en pieken gaan naar 25 toe op TC. De pompen hebben niet gedraaid.
[Afbeelding]
23+ graden.Get!em schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:20:
[...]
Pff, zou nu nog niet willen koelen zeg. En dan 23 eruit? Ruimte temperatuur met ramen open is hier nog niet eens 20, zat vanochtend met vest aan achter bureau. Wat is jouw ruimte temperatuur dan?
(nb, verwarming staat hier sinds begin april uit omdat vloerverwarming en warmtepomp is aangelegd, morgen zal de vloerverwarming op warmtepomp aangesloten worden).
[ Voor 5% gewijzigd door Videopac op 02-05-2024 14:36 ]
Klopt zeker, hier buiten 25c, binnen nog steeds 20/21c, alle ramen en pui staan open.Videopac schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:36:
Het maakt momenteel nogal uit waar in Nederland je woont.
En afhankelijk van je woning. Mijn woning is binnen altijd lekker koel in de zomer, binnen is het 10graden koeler dan buiten met de ramen en deuren dicht.Videopac schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:36:
Het maakt momenteel nogal uit waar in Nederland je woont.
Dezelfde woning 180 graden gedraaid met een glazen uitbouw op het zuiden bij ons achter is het 10 tot 15 graden warmer binnen tov buiten. Daar staat de airco al vol aan om het uit te kunnen houden.
De pompen hebben niet aangestaan, ik gebruik de module om alles uit te lezen dus daar ben ik zeker van. Tevens lijkt het me sterk dat het water in mijn buffervat sprongen maakt van 21 graden naar 25 graden, en dat zo vaak achter elkaar. Ik vermoed eerder iets van elektrische verstoringen in de signalenGet!em schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:23:
[...]
Kleine gok: de doorstroompomp slaat aan, zonder dat warmtepomp aan staat, en temperatuurverschillen komen door menging van stilstaand water met water die in je spiraal van je sww vat zitten.
Dit vindt ik zulke matige oplossingen.Whiskey48 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:45:
[...]
En afhankelijk van je woning. Mijn woning is binnen altijd lekker koel in de zomer, binnen is het 10graden koeler dan buiten met de ramen en deuren dicht.
Dezelfde woning 180 graden gedraaid met een glazen uitbouw op het zuiden bij ons achter is het 10 tot 15 graden warmer binnen tov buiten. Daar staat de airco al vol aan om het uit te kunnen houden.
Eerst met zonwering beginnen is een stuk duurzamer.
Is er al.Jan2023 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:24:
[...]
Dit vindt ik zulke matige oplossingen.
Eerst met zonwering beginnen is een stuk duurzamer.
Dan is er niet nagedacht tijdens de bouw.
Typisch hollandse stijl .
Het liefs zitten de mensen in een etalage.
Brede dakoverstekken , buiten! zonwering , goed isolatie glas.
Dan kom je een heel eind.
Yup, voldoet aan de minimale vereisten van toen (2000), maar ook niks meer dan dat.Jan2023 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:33:
[...]
Zelf nemen we een prefab uitbouw, voldoet aan de minimale bouwnorm, maar als ik rondvraag aan mensen die er verstand van hebben adviseren ze een paar honderd euro meer uit te geven voor een wat betere isolatie als je toch bezig bent.
Helaas is dat niet een mogelijkheid. Een aannemer in de buurt vroeg €100.000 voor de 9m2 uitbouw waar dat wel bij kon, maar gezien de prijs viel die af. (En pas na 5mnd een offerte te hebben opgesteld, wij maar wachten).
Soms roei je met de riemen die je hebt, als consument heb je het tegenwoordig niet voor het uitkiezen.
[ Voor 49% gewijzigd door Whiskey48 op 02-05-2024 18:39 ]
Is het al zowarm in huis?Impossibl3 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:47:
Vandaag is het koelen aan gegaan. En ik moet zeggen. Toch wel lekker zo'n koude vloer. Er gaat 19 graden de vloer in en 22-23 er uit 👌🏼
Hier gemiddeld 22,5 wat ik prima temperatuur vind.
Nu heb ik wel screens die automatisch gaan bij zon en 22 binnen temp, waardoor de warmte redelijk buiten blijft.
Ja nu is het alweer gedaald en met de komende dagen gaat misschien zelfs de verwarming weer aan 😅. Er is hier regio Delft 12 graden overdag voorspeld en 7 in de nacht. De automatisering voor verwarming heb ik nu overigens uit gezet.bommer schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:13:
[...]
Is het al zowarm in huis?
Hier gemiddeld 22,5 wat ik prima temperatuur vind.
Nu heb ik wel screens die automatisch gaan bij zon en 22 binnen temp, waardoor de warmte redelijk buiten blijft.
Wat betreft de screens automatisering dat heb ik wel voor de luxaflex maar we hebben nog geen screens aan de buitenkant hangen. Dus dat wordt denk ik wat voor volgend jaar. De geldboom mist nog steeds in de tuin. 😆
Ik zie steeds vaker van dit soort berichten, mede om het stroomnet te stabiliseren en lagere kosten te hebben als gebruiker.
In het artikel noemen ze Home Assistant, maar met Homey gaat dit veel makkelijker en goed in te stellen voor de minder technisch onderlegden.
Alleen is er nog geen makkelijk dummy-proof apparaatje om aan te sluiten op je Smart Grid aansluiting.
Ik gebruik een Shelly van €15 waar ik de juiste 2 van de 4 draadjes van aansluit op de Smart Grid aansluiting ... Is echt heel simpel, maar ik kan me voorstellen dat mensen dat eng vinden om te doen.
Een kant en klaar apparaatje zou mooi zijn, toepasbaar op elke warmtepomp in de markt met een Smart Grid aansluiting, maar vreemdgegoeg is die er volgens mij nog niet. Misschien dat een (prijzig) abonnement bij enkele merken lucratiever is, dat dit de reden is.
Maargoed, de oplossing van Leejow kan dit denk ik ook? Itho is zelf ook bezig met iets dacht ik? Mogelijk dat dit ook een jaarlijks betaald iets zal worden, maar anders is het dus bijzonder simpel om zelf te doen met Homey Assistant of Homey.
Wat er moet gebeuren is dat er flink geïnvesteerd moet worden in een open spec, liefst gewoon rj45+rest en niet meer een apart bordje voor elk nieuwe pomp/model. Een netwerkkabel inpluggen en dan via softeare compatibiliteit oplossen.
Exact!! In Nederland bouwen we echt, en nog steeds!, super dom. Zoals je zegt moeten de overstekken veel groter/langer, zodat je in de zomer geen instraling hebt en in de winter met laag staande zon juist wel. Buiten dat het veel efficienter is vind ik het persoonlijk ook veel mooier, maar dat kan een smaakkwestie zijn, ik hou namelijk meer van de bouw van de alpenlandenJan2023 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:33:
[...]
Itho Daalderop Amber 95
Vanmorgen de mail doorgesproken met @Carboy54. Updatemail komt vandaag of morgen.
:strip_exif()/f/image/7CSnTAMt1wqhSKhlN1msI2hN.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/NxD5o2IQ9G5UjyNdsybeDX3F.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/GpkTp9u0vhrqV2PlwgOvkDGe.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/RiRkDX6fE7nIXtDPunHpJfOh.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/nlYeRrHIZ45IyPicxOZQFEIr.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/U8kqy2PzzqY04mnRVO3g7ewN.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/OEUYIaBcSnctN81EJ7296Wr5.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/TZboLKvdqm84ezce4O7Plimg.jpg?f=fotoalbum_tile)