Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04:09
Museon schreef op maandag 22 april 2024 @ 23:13:
Welke thermostaat gebruiken jullie voor de Amber warmtepomp?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNs1vasQrCwsSpVzKPxRrPl6OiA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qNIKOEHtHvNZnuhy7OylRS1Z.png?f=user_large

uitvoering: Netatmo Kamerthermostaat

Ik ben zeer tevreden over de Netatmo draadloze AAN/UIT thermostaat. Instelbare hysterie, makkelijk plaatsbaar, goede app en ziet er goed uit.

[ Voor 17% gewijzigd door Whiskey48 op 23-04-2024 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-06 11:21
brigges schreef op maandag 22 april 2024 @ 23:15:
Heeft iemand een 200L SWW vat aan de muur hangen? Zo ja kan dan wellicht een foto
gedeeld worden?

Als het kan wil ik hem aan de muur hangen. Muur is stevig genoeg. Hoever komt de
boiler van de muur?

Thanks.
Kan wel een foto voor je maken maar check even de handleiding op de ITHO website. Staan alle afmetingen & afstand tot de muur/vloer vermeld. Heb je meer aan denk ik
Bij mij heb ik hem strak in een nis hangen. Rondom 5 cm ruimte. 1 cm tegen de achterwand.
Hou er rekening mee dat je hem met minimaal 2 man moet tillen. Het 200 liter vat leeg weegt ~70KG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Museon
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 02-01 14:04

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:17
@Museon

Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"
Hij heeft de PNI thermostaten getest.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 21:00
asjenietergvin schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:35:
[...]

Kan wel een foto voor je maken maar check even de handleiding op de ITHO website. Staan alle afmetingen & afstand tot de muur/vloer vermeld. Heb je meer aan denk ik
Bij mij heb ik hem strak in een nis hangen. Rondom 5 cm ruimte. 1 cm tegen de achterwand.
Hou er rekening mee dat je hem met minimaal 2 man moet tillen. Het 200 liter vat leeg weegt ~70KG
Ok bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Boel nog niet ingebruik, maar voor nu hangt er een aan/uit honeywell aan.
https://www.warmteservice...merthermostaat/p/37052855

Straks een Plugwise, met draadloze Lisa en de koelfeature en relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
  • Laatst online: 16-06 21:00
Get!em schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:00:
[...]

Straks een Plugwise, met draadloze Lisa en de koelfeature en relais.
Adam, Anna, Lisa .. :)

Ik zie dat Adam SA gebruik maakt van de OpenTherm protocol. Dit zou betekenen dat ik mijn huidige
OTGW er tussen zou kunnen hangen. Ben namelijk niet van plan om de thermostaat rechtstreek aan
internet te hangen en afhankelijk te zijn van een cloud-dienst. Heb de aansturen van mijn CV nu lopen via OTGW.
Heb geen meerdere zones nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
Gisteren trouwens de nieuwe eeprom geladen op de Amber. Ging niet geheel vlekkeloos, maar alles was na een herstart weer werkend. Nu eens kijken of ik iets merk van de nieuwe instelling van het bodemlint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 14:39
brigges schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:17:
[...]

Adam, Anna, Lisa .. :)

Ik zie dat Adam SA gebruik maakt van de OpenTherm protocol. Dit zou betekenen dat ik mijn huidige
OTGW er tussen zou kunnen hangen. Ben namelijk niet van plan om de thermostaat rechtstreek aan
internet te hangen en afhankelijk te zijn van een cloud-dienst. Heb de aansturen van mijn CV nu lopen via OTGW.
Heb geen meerdere zones nodig.
De Anna en Adam is dus ook bruikbaar? Heb die nu ook voor de cv ketel. Kan zelfs in HA geïntegreerd worden. Kun je daarvan ook de Hysterie in stellen? 8)

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-06 22:29
Whiskey48 schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:21:
[Afbeelding]

Hier is de BUH ook niet aangegaan met de nieuwe softwareversie, ik zie geen beweging in fase 2. Het vroor licht vannacht in Werkhoven.
Stomme vraag wellicht 8)7 , maar hoe meet je enkel het verbruik van de wp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
ymaenhout schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:27:
[...]

Als het goed is, is de warmtepomp buitenunit aangesloten op 2 fases, 1 voor de warmtepomp en 1 voor de backupheater.
Met een kwh meter die kwh per fase bijhoudt kun je dan onderscheid maken.

De hier geplaatste screenshots zijn vaak van HomeWizard kwh meter 3 fase, waar je overigens een betaald abonnement voor moet nemen om ook daadwerkelijk de individuele fases te kunnen zien.
Ik weet niet of de locale api via Home Assistant uitgelezen alsnog de 3 fases individueel tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
pc_slopert schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:11:
[...]

De Anna en Adam is dus ook bruikbaar? Heb die nu ook voor de cv ketel. Kan zelfs in HA geïntegreerd worden. Kun je daarvan ook de Hysterie in stellen? 8)
Voor zover ik de handleiding lees, is er vooral een lerend algoritme die per zone de overshoot reguleert na een tijdje en kun je met profielen de ingestelde temperatuur als ondergrens (comfort) of bovengrens (eco) aanhouden. Of je ook daadwerkelijk de Hysterie netjes kunt inprogrammeren kun je mogelijk zelf beter bekijken in de app :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:29
Get!em schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:36:
[...]

Als het goed is, is de warmtepomp buitenunit aangesloten op 2 fases, 1 voor de warmtepomp en 1 voor de backupheater. Met een kwh meter die kwh per fase bijhoudt kun je dan onderscheid maken.

De hier geplaatste screenshots zijn vaak van HomeWizard kwh meter 3 fase, waar je overigens een betaald abonnement voor moet nemen om ook daadwerkelijk de individuele fases te kunnen zien.
Ik weet niet of de locale api via Home Assistant uitgelezen alsnog de 3 fases individueel tonen.
Ja, via de home assistant kun je de fasen individueel uitlezen.

Goedkope optie is de AliExpress Tuya suggestie van @Carboy54. Deze was eur10, maar nu al snel eur20. Maar let op, de variant met twee CT werkt alleen als je voor de BUH en WP dezelfde fase gebruikt, en dat doe je in de praktijk liever niet. Ik geloof niet dat deze met Hone Assistant kan worden uitgelezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HMZcqYIGCSmQekxDVHblLn0mCo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hvUiCIxSDOVVCDKkjOKuko7X.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
ymaenhout schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:27:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0IGsAvltKrRpg0HLuRbcwEOurs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fCns13GwImPIIAxBJ2qhMA6k.png?f=fotoalbum_large
HomeWizard

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cI1-fRTw3ziDgWF1xSkkQpJ_CQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V4FISnckYRbmxjXkyCbSFR54.jpg?f=fotoalbum_large
Homey

Met een kWh meter. Ik doe dit mbv een 3-fase meter van HomeWizard die in mijn meterkast is geïnstalleerd. Het voordeel van de HomeWizard is dat deze een mooie app heeft een een API zodat je deze makkelijk in Homey of Home Assistant kunt inlezen.

Maar je kan er ook 1 kopen met van die klemmen, die zijn een tientje of 2 op Aliexpress en voldoen goed. Zoek even terug wat Carboy54 hierover schreef.

[ Voor 47% gewijzigd door Whiskey48 op 23-04-2024 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Museon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:24
Plexxodus schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:10:
Gisteren trouwens de nieuwe eeprom geladen op de Amber. Ging niet geheel vlekkeloos, maar alles was na een herstart weer werkend. Nu eens kijken of ik iets merk van de nieuwe instelling van het bodemlint.
Jij hebt hem ontvangen om te testen?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
hansvk schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:36:
[...]

Jij hebt hem ontvangen om te testen?
Correct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-06 15:03
Kijk even het topic door. er is al veel over geschreven.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Laatst online: 23:35
pc_slopert schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:11:
[...]

Ik heb het zelfde. De Anna is via de Adam gekoppeld aan de Amber (wel via het boordje van @leejoow via HA maar het kan ook direct). De hysterese is niet los in te stellen maar dat is te omzeilen via HA (vandaar die omweg van mij).

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bavo4
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-06 08:54
Als ik een ander SWW vat wil aansluiten dan de vierkante van Itho, accepteert de Amber dat ?

Ik heb maar een doorgang van 57 cm beschikbaar naar de opstelplaats en de spec’s melden dat dit vat 61cm is

[ Voor 38% gewijzigd door Bavo4 op 23-04-2024 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Je kunt ieder (sanitair) vat op de Amber aansluiten. Wel goed om er een te kiezen met een extra heating element, voor als de Amber in de koudste dagen moeite zou hebben het huis te warmen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hondacb50
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:44
Bavo4 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:24:
Als ik een ander SWW vat wil aansluiten dan de vierkante van Itho, accepteert de Amber dat ?

Ik heb maar een doorgang van 57 cm beschikbaar naar de opstelplaats en de spec’s melden dat dit vat 61cm is
Ja hoor elk vat volstaat! Let wel op een voldoende grote spiraal voor de warmte overdracht.

Ik heb nu een boilervat van 250 liter met 1,7m2 spiraal, en dat opwarmen gaat prima! Als je snel wilt opwarmen kan je ook altijd de amber zijn back up heater gebruiken om meer vermogen erin te knallen. (Wel ten koste van een lagere cop natuurlijk!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Museon
bommer schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:40:
[...]

Kijk even het topic door. er is al veel over geschreven.
Klopt maar is nogal verspreid 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bavo4
  • Laatst online: 17-06 08:54
hondacb50 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:04:
[...]

Ja hoor elk vat volstaat! Let wel op een voldoende grote spiraal voor de warmte overdracht.

Ik heb nu een boilervat van 250 liter met 1,7m2 spiraal, en dat opwarmen gaat prima! Als je snel wilt opwarmen kan je ook altijd de amber zijn back up heater gebruiken om meer vermogen erin te knallen. (Wel ten koste van een lagere cop natuurlijk!)
Duidelijk verhaal.

Hoe worden legionella run geregeld bij jou ?
Wordt hiervoor het interne backup element van de Amber gebruikt en aangestuurd/in te stellen via de Amber bediening ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Bavo4 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 02:33:
[...]

Duidelijk verhaal.

Wordt hiervoor het interne backup element van de Amber gebruikt en aangestuurd/in te stellen via de Amber bediening ?
Tussen de -6 en 20 graden doet de Amber dat op alleen de warmtepomp lang leven R290. Dan wordt nog een temperatuur bereikt van 60+ graden. Buiten die temperaturen springt het backup element in de Amber bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
Bavo4 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 02:33:
[...]

Duidelijk verhaal.

Als je de temperatuur hoger instelt dan 55 graden, bepaald de amber zelf of hij het back-up element inschakeld.
Behalve een optie om handmatig snel heet tapwater te hebben, kun je het gebruik van het element niet echt beinvloeden.

Je kan niet instellen wanneer precies het element gebruikt wordt, je kan wel het element uitzetten (niet aan geraden)
En in verwarmen kan je kiezen vanaf welke temperatuur het element mee mag doen.

Wil je controle over het element, gebruik dan een apart element in het boilervat. Niet aangesloten op de electronica van de amber en zelf een regeling voor maken.
Dit kan dus niet met de boiler vaten van itho zelf, deze hebben geen mogelijkheid voor een extra element.

Ken wel een goed adresje voor een mooi vat, staar maar een PM anders ben ik straks ook on de ban!

[ Voor 20% gewijzigd door bommer op 24-04-2024 07:36 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Impossibl3 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 07:06:
[...]

Tussen de -6 en 20 graden doet de Amber dat op alleen de warmtepomp lang leven R290. Dan wordt nog een temperatuur bereikt van 60+ graden. Buiten die temperaturen springt het backup element in de Amber bij.
Voor software versie 2.26 kan de amber 70 graden maken tussen de 0 en 20 graden buiten temperatuur (geen min 6 dus)
Ik zag bij die software versie beneden de 0 graden ook het backup element bij komen.

Vanaf versie 2.29 is het 70 graden tussen de -10 en 20 graden.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Stoker
  • Laatst online: 23:25

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Extra toelichting Software V2.29 en de Eeprom update.

Sinds een paar dagen is de laatste update uitgekomen voor de Ambers. Wij (@Carboy54 en ik) hebben veel vragen gehad over de veranderingen en wanneer deze update dan uitgerold gaat worden.

Hieronder een overzicht:

V2.29
1. Instellingen voor de vorstbeveiliging zichtbaar gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEsRbmo1Jboo233w8UjMXiJss6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ENC5ffqFj0wkpfI5W6mNq3S.jpg?f=fotoalbum_large

2. 1e vorstbeveiliging:
Is op dit moment alleen actief op de Amber in de stand-by stand (groene knop staat dan uit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chdRiUgGGs_TCMZPN0Hi14-s5eg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/12bY9GBk6OTQmzzQlJfZIPmL.png?f=fotoalbum_large

3. 2e vorstbeveiliging:
Is actief wanneer bv de houtkachel is aangeweest en de WP tijdens vorst een paar uur niks gaat doen; de waterpomp EN compressor gaan aan om het water in het systeem kort te verwarmen. @Stoker , dit kost toch veel kw's? Nee ongeveer 0,2kWh per nacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vpwLT3MwZolUXXmE6A2woHzMz0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Wj7er0tHH4ZUuZ2bjzVJtB2f.png?f=fotoalbum_large

Ons dringende advies:
De vorstbeveiligingen werken met de Tui (watertemp) en de Ta (buitentemp). De Tui geeft standaard een paar graden hoger aan dan de Ta (ook na uren uitstaan); dus ook de temperatuur in de Caleffi's'! Zet de standaard Itho instellingen een paar graden naar boven, bijvoorbeeld zoals bovenstaande foto. Hiermee voorkom je dat de temperatuur in de Caleffi vorstbeveiligingskleppen in de buurt van die 3graden komen.

4. Temperatuurbereik warmtepomp (dus zonder Backup):
Zoals @bommer hierboven ook al heeft geschreven; het bereik is vergroot, zie hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZrC0cn2M3DngWnzs_SEsQ_3Ev8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCTaBnkG0ACcecdtgRvCa4Sa.jpg?f=fotoalbum_large

Ter vergelijking met de vorige versies. (hierna dit plaatje graag niet meer laten zien :9 )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwKKast2bIVVbXTLNsNaauIL5qQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYHvB3JYmssMGMJ8yhyTLwof.jpg?f=fotoalbum_large

EEPROM update april '24
De Amber-serie heeft een vorstlint in de bodembak van de buitenunit zitten, handig om ijs te voorkomen, alleen niet zo handig dat hij voorheen permanent aan stond onder de Ta<5*C (en dan 100W+).

Voor en na de update:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLirRAnVMhtyvXx6VB5CynCXS-A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KIP4T9ECFHGHvGSjjJdvE7EG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnJeZJHrgaADIuHiBbfnjb5BxiM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTQG89QIQGhZ5KftfRx4dVNp.jpg?f=fotoalbum_tile

De nieuwe update zorgt ervoor dat het lint alleen aan gaan tijdens, en 10 minuten na een defrost.

Eeprom versies Amber 65 en Amber 95:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33H6fe6B4G0wzeImfufsAqGtnNs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8FsoVWyjgeJmvLvjeayyWWxJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxsFHWww1Wa4RuKhnOR07V0VJNo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQ6eJ9WkIe1dbU4TBsz2itqc.jpg?f=fotoalbum_tile

De meeste gebruikers hebben nog geen update ontvangen, dit doen wij gefaseerd, juist om ook deze informatie vooraf te kunnen bundelen. Wanneer je wel de Eeprom update hebt ontvangen, let er dan op dat je de JUISTE software selecteert, er zit verschil in de software!!

:> :>

[ Voor 15% gewijzigd door Stoker op 24-04-2024 11:27 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Zo de temperatuurbereik is wel flink opgeschroefd. Dat betekend dat je eigenlijk nooit je back-up element nodig gaat hebben als je de legionella run een beetje handig instelt in de zomer.

Ben benieuwd wanner ik hem mag ontvangen de update. Scheelt weer bijvullen van het systeem. Tot nu toe nog niet de ballen gehand om de update door te voeren zolang het stookseizoen nog loopt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tonwes99
Impossibl3 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:55:
Zo de temperatuurbereik is wel flink opgeschroefd. Dat betekend dat je eigenlijk nooit je back-up element nodig gaat hebben als je de legionella run een beetje handig instelt in de zomer.

Ben benieuwd wanner ik hem mag ontvangen de update. Scheelt weer bijvullen van het systeem. Tot nu toe nog niet de ballen gehand om de update door te voeren zolang het stookseizoen nog loopt. :)
Fijn dat hij 's-winters ook op de WP legionella kan doen, maar...

Alleen nog niet zo gebruikersvriendelijk voor de niet-tweaker als je 's-zomers de legionellarun om 9h wil (niet in de koude nacht, maar ook niet bij >20oC maar wel vanuit PV-panelen), en 's-winters om 15h in de middag (beste temperatuur, en mogelijk toch profiterend van PV).

Voer voor een volgende software-versie???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
tonwes99 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:19:
[...]

Fijn dat hij 's-winters ook op de WP legionella kan doen, maar...

Alleen nog niet zo gebruikersvriendelijk voor de niet-tweaker als je 's-zomers de legionellarun om 9h wil (niet in de koude nacht, maar ook niet bij >20oC maar wel vanuit PV-panelen), en 's-winters om 15h in de middag (beste temperatuur, en mogelijk toch profiterend van PV).

Voer voor een volgende software-versie???
.... Ik hou hem gewoon overdag denk ik het hele jaar.
Overdag heb ik bij bewolking al een overproductie, maakt me minder uit als dit net ietsjes minder efficiënt wordt gedaan, is alsnog een stuk voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daapiedo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-06 14:31
Wij hebben afgelopen winter een woning gekocht waar de vorige bewoner de CV heeft verwijderd. Het betreft een rijksmonumentale woning met steense muren en verder weinig isolatie.
Afgelopen winter hebben we verwarmd met een houtkachel en een kleine Airco.
Aankomende zomer wordt er op de gehele begane grond vloerverwarming geplaatst(145m2). De woning heeft nu nog oude gietijzeren radiatoren. Na plaatsen van de vloerverwarming willen wij graag met een warmtepomp verwarmen. Het is niet de bedoeling dat we het gehele huis (1600m3) 20 graden stoken in de winter. Afgelopen winter hebben we alleen de keuken en woonkamer verwarmd. Dit willen we in de toekomst blijven doen aangezien we maar met zijn tweeën zijn.

Inmiddels heb ik de afgelopen tijd een aantal offertes mogen ontvangen maar die kan ik, zoals veel tweakers, niet echt rijmen. Kosten voor installaties lopen uiteen van 12k tot 15K. Het gaat bij ons alleen om een installatie om te verwarmen aangezien we warmwater hebben van een elektrische boiler. Deze installateurs bieden allen installaties van 10 tot 12 kw aan van de klassieke WP leveranciers. Ik zelf zou denk ik zelf geneigd zijn om voor een 14 of 16kw installatie te gaan.

Gezien de vele positieve verhalen op dit forum is mijn interesse gewekt in de Amber 120. De eerste offerte veel helaas ook wat tegen.
Ik ben dus nog op zoek naar installateur die voor een normaal tarief de zaak aan zou kunnen sluiten. Ik begrijp dat het niet de bedoeling is om reclame te maken op dit forum maar als iemand een geschikte partij weet dan ontvang ik graag een PB.

Daarnaast twijfel ik nog enigszins over het vermogen van de Amber en over het feit dat de Amber een 1 fase apparaat is. Dit mede vanwege het feit dat ik 15.000wp aan zonnepanelen heb liggen met uitzicht op het vervallen van de saldering zou ik zoveel mogelijk van mijn eigen opgewekte stroom willen gebruiken. Ik ben erg benieuwd hoe jullie dit zien en of ik niet beter voor een 3 fase WP zou moeten kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
daapiedo schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:38:
Wij hebben afgelopen winter een woning gekocht waar de vorige bewoner de CV heeft verwijderd. Het betreft een rijksmonumentale woning met steense muren en verder weinig isolatie.
Aankomende zomer wordt er op de gehele begane grond vloerverwarming geplaatst(145m2). De woning heeft nu nog oude gietijzeren radiatoren. Na plaatsen van de vloerverwarming willen wij graag met een warmtepomp verwarmen. Het is niet de bedoeling dat we het gehele huis (1600m3) 20 graden stoken in de winter. Afgelopen winter hebben we alleen de keuken en woonkamer verwarmd. Dit willen we in de toekomst blijven doen aangezien we maar met zijn tweeën zijn.

Inmiddels heb ik de afgelopen tijd een aantal offertes mogen ontvangen maar die kan ik, zoals veel tweakers, niet echt rijmen. Kosten voor installaties lopen uiteen van 12k tot 15K. Het gaat bij ons alleen om een installatie om te verwarmen aangezien we warmwater hebben van een elektrische boiler. Deze installateurs bieden allen installaties van 10 tot 12 kw aan van de klassieke WP leveranciers. Ik zelf zou denk ik zelf geneigd zijn om voor een 14 of 16kw installatie te gaan.

Gezien de vele positieve verhalen op dit forum is mijn interesse gewekt in de Amber 120. De eerste offerte veel helaas ook wat tegen.
Ik ben dus nog op zoek naar installateur die voor een normaal tarief de zaak aan zou kunnen sluiten. Ik begrijp dat het niet de bedoeling is om reclame te maken op dit forum maar als iemand een geschikte partij weet dan ontvang ik graag een PB.

Daarnaast twijfel ik nog enigszins over het vermogen van de Amber en over het feit dat de Amber een 1 fase apparaat is. Dit mede vanwege het feit dat ik 15.000wp aan zonnepanelen heb liggen met uitzicht op het vervallen van de saldering zou ik zoveel mogelijk van mijn eigen opgewekte stroom willen gebruiken. Ik ben erg benieuwd hoe jullie dit zien en of ik niet beter voor een 3 fase WP zou moeten kiezen
Zo te horen heb je niet alledaagse woning, ik denk dat je het beste een installateur kan zoeken die ook een warmteverlies berekening kan maken voor je.
Die zijn er vast wel op het forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@daapiedo In zo'n specifieke situatie waarbij ook het merk nog niet vastligt kan je beter Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic lezen en dat template gebruiken voor een apart topic.
Ik heb nog geen cijfers gezien die de Amber 120 meer dan 8 kW geven wanneer het er toe doet, trouwens. Als je twijfelt of 12 kW wel genoeg is (zie FAQ), zou ik verder kijken.
Al kan je met een airco- en houtbackup wel wat kleiner zitten.
Douchewater met een warmtepomp is 3 a 4 keer goedkoper dan je huidige elektrische boilers dus neem dat ook mee in de overwegingen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daapiedo
Proton_ schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:19:
@daapiedo In zo'n specifieke situatie waarbij ook het merk nog niet vastligt kan je beter Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic lezen en dat template gebruiken voor een apart topic.
Ik heb nog geen cijfers gezien die de Amber 120 meer dan 8 kW geven wanneer het er toe doet, trouwens. Als je twijfelt of 12 kW wel genoeg is (zie FAQ), zou ik verder kijken.
Al kan je met een airco- en houtbackup wel wat kleiner zitten.
Douchewater met een warmtepomp is 3 a 4 keer goedkoper dan je huidige elektrische boilers dus neem dat ook mee in de overwegingen :)
Ik heb het topic reeds doorgenomen. Het is voor ons vrij lastig om de huidige energievraag te bepalen. We wonen er vanaf eind november en hebben op dit moment geen cv. Mijn vermoeden is dat de cv minimaal een aantal jaar geleden is weggehaald. Historische verbruik kan me dus niet helpen om de warmtevraag te bepalen.

De meerkosten van warmwater dmv een elektrische boiler daar ben ik me van bewust. Ik zie echter geen mogelijkheden om zonder aanzienlijke kosten te maken warmwater richting de douche te krijgen. In de directe nabijheid van de badkamer is voldoende ruimte en daar is een seperate wpboiler voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Mijn oude elektrische boiler verbruikte ca. 9kWh, de huidige warmtepomp-boiler ruim 3kWh. Per dag.

[ Voor 4% gewijzigd door Stoker op 24-04-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
daapiedo schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:38:

Je kunt meestal 100W per m2 kwijt met vvw, dus maximaal 14kW. Of dat teveel of te weinig is, hangt echt af van je gevels/ramen. Ik woon in een gemeentelijk monument en verwarm ook alleen huiskamer/keuken, de achtergevel is 10m2 glas in een erker pal op Noord, de voorgevel 5m2 glas op zuid. Toch red ik het met een Amber95, maar... Al het glas is met toestemming monumentencommissie vervangen door HR++, de ene wand van de huiskamer grenst over een lengte van 15 meter met een (onverwarmde) gang, die als isolator/buffer naar de buitenwereld acteert, de andere huiskamerwand sluit aan op de buren, het plafond is niet geisoleerd, maar de slaapkamers fungeren hier als buffer.

(oja, als weet hoeveel je nodig hebt, 8, 10 f 12kW, of meer, let er dan op dat dit in de praktijk nog iets hoger moet zijn, je mist wat capaciteit in tijd en warmte door de ontdooicycli en je hebt op a-10/w35 vaak wat minder dan de gespecificeerde capaciteit. Tenzij natuurlijk voor die koude nachten je houtkachel of airco kan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daapiedo
tonwes99 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:59:
[...]

Je kunt meestal 100W per m2 kwijt met vvw, dus maximaal 14kW. Of dat teveel of te weinig is, hangt echt af van je gevels/ramen. Ik woon in een gemeentelijk monument en verwarm ook alleen huiskamer/keuken, de achtergevel is 10m2 glas in een erker pal op Noord, de voorgevel 5m2 glas op zuid. Toch red ik het met een Amber95, maar... Al het glas is met toestemming monumentencommissie vervangen door HR++, de ene wand van de huiskamer grenst over een lengte van 15 meter met een (onverwarmde) gang, die als isolator/buffer naar de buitenwereld acteert, de andere huiskamerwand sluit aan op de buren, het plafond is niet geisoleerd, maar de slaapkamers fungeren hier als buffer.

(oja, als weet hoeveel je nodig hebt, 8, 10 f 12kW, of meer, let er dan op dat dit in de praktijk nog iets hoger moet zijn, je mist wat capaciteit in tijd en warmte door de ontdooicycli en je hebt op a-10/w35 vaak wat minder dan de gespecificeerde capaciteit. Tenzij natuurlijk voor die koude nachten je houtkachel of airco kan helpen.
Dat komt redelijk overeen met onze situatie. De houtkachel kan hier altijd meehelpen in het geval dat nodig is. Zeker in de uitzonderlijke situaties waarin het 10 graden vriest in Nederland. Ondanks dat we een zeer schone kachel met katalysator stoken wil ik echter wel mijn houtstook sterk reduceren. In alle situaties boven nul moet de wp dus kunnen voorzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-06 22:29
Hoe zijn de ervaringen met de itho daalderop Spider thermostaat? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
ymaenhout schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:44:
Hoe zijn de ervaringen met de itho daalderop Spider thermostaat? :)
Die is volgens mij uitlopend en ik dacht ook niet geschikt voor de Amber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Wel geschikt, maar app functionaliteiten en ondersteuning komen/ zijn vervallen.

https://www.ithodaalderop.nl/additionelespiderproducten

Vanaf dinsdag 2 april 2024 is het Spider systeem uit de lucht. Dit betekent voor u dat alle web-/appfunctionaliteiten niet meer beschikbaar zullen zijn.

Uw klimaatsysteem blijft functioneren. De mobiele apps en webapplicaties zullen niet meer werken. Dat betekent dat u via de app en website geen aanpassingen meer kan doen aan het klokprogramma en, indien u een HP-S (dus ook de Amber) heeft die kan verwarmen en koelen, u niet meer kunt omschakelen tussen verwarmen en koelen.

Alle Spidergebruikers waarvan het systeem op 1 januari 2021 online waren is gevraagd een keuze te maken welke compensatie u wenst te ontvangen. Hierin heeft u de keuze kunnen maken voor een financiële compensatie of de compensatie vervangende hardware van Plugwise.

[ Voor 3% gewijzigd door Stoker op 25-04-2024 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:49:
[...]

Die is volgens mij uitlopend en ik dacht ook niet geschikt voor de Amber.
Hij staat (helaas) nog wel uitgebreid in de documentatie in de Amber met hoe een thermostaat aan te sluiten. Maar inderdaad, niet meer ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:32
Vraagje over expansievat en consoles om ze aan te hangen. Consoles komen vaak met een veiligheidsklep. Is het nodig om die eraf halen en af te doppen ivm het propaan?
Of is dat niet handig ivm de extra druk omdat het expansievat lager hangt dan de Amber (Amber op het dak, expansievat op de 1e etage). Het is maar ~1m hoogteverschil, dus 0.1 bar.

Verder kwa expansievat zelf kom ik op 0.5 bar en kwa inhoud kom ik net als @argafal hier op een veel lager volume uit dan het standaard 18L vat, ~1L is al meer dan genoeg. Lijkt vooral te komen door de lage temp, misschien zou de standaard voor lage temperatuur verwarming wat kleiner kunnen zijn/worden dan de standaard 18L optie, 8 of 5L oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Inderdaad, expansie van 15 naar 35oC is eenderde van de expansie van 15 naar 75oC.

Mooie/platte suggestie: https://www.warmteservice...3gfw9YEAQYEiABEgKExfD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 16:06

murphsy

Product Monkey

Na veel zoeken en vergelijken denken wij dat voor ons de beste stap richting verduurzaming is om een flinke warmtepomp te plaatsen die we eerst 12 maanden hybride kunnen draaien, om te bepalen of we de cv helemaal kwijt kunnen.

Qua isolatie kunnen we weinig nog doen, vrijwel al het warmteverlies is via het glas. Offertes om naar hr+++ te gaan (nu hr++ en hr-glas tussen de U1.6 en U1.3 in) zitten tussen de €45k en €65k. Dat gaat ons te ver. De begane grond zou naar U1.0 glas kunnen voor €9k, maar dat willen we eigenlijk alleen doen als strikt noodzakelijk om van het gas af te komen.

Lang verhaal kort: we willen gaan praktijk testen met een all-electric ready hybride warmtepomp. Doel is om in 12 maanden te leren of:
  1. We met enkel een warmtepomp de verwarming kunnen regelen, of we dat met een kleine verbetering (het genoemde U1.0 glas) kunnen realiseren, óf dat gas noodzakelijk is?
  2. We met enkel een warmtepomp + buffervat de verwarming én warm-water kunnen regelen, of dat er een warmtepompboiler bij moet?
Al gedaan: bj1998, vloerisolatie, zolder R2.5, cv-temperatuur op 46C (gaat prima sinds aug vorig jaar - mét nachtverlaging), convectoren actief gemaakt met heatboosters, vloerverwarming ±45m2, regendouche eruit. Spouwisolatie niet mogelijk (er is nog ±4cm lucht). Kiertjes overal gedicht. Verdere zolderisolatie is mogelijk, maar hopelijk niet noodzakelijk (we willen over ±5 verbouwen).

Mindergas grafiekje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BD92fPN5NLoSmw4rZ3HItEWA4KI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gtKlxMr4j87o3mnBFUmRgTqh.png?f=fotoalbum_large

De huidige cv staat midden op zolder, wat de plaatsingsmogelijkheden beperkt. Zal een 'aan de muur' installatie worden, bij een plat dak.

De Amber 9.5 of 12 kWh lijkt uitstekend geschikt, op basis van dit topic en hun eigen informatie. Hartstikke leuk.

Specifieke vragen rondom de Amber zijn het geluid (we hebben buren, maar op ±12m) en de koelmogelijkheden.

Voor ik een installateur langs laat komen was ik benieuwd of er nog dingen zijn waar ik, gezien onze vragen, specifiek op kan letten/vragen bij een offertegesprek? Ik doel dan vooral op voorbereiding om stapsgewijs naar all-electric te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Stapsgewijs doe ik ook. Ketel hangt er nog, zit met twee afsluiters aan het systeem, maar doet nu alleen warm water.

Geluid is geen issue, de Amber9.5 staat bij ons op 5 meter van ons terras, we merken alleen aan de koude lucht dat hij draait.

Venijn zit in onzekerheid rond vermogen. Het rekensommetje dat je zelf al gemaakt zal hebben, met 15m3 op basis van 15 graaddagen als huidige piek (18-3=15), wordt dit 25m3 bij 25 graaddagen (dus -7 ipv. 3oC als 24h gemiddelde). 25m3 is ruwweg 250kWh. Met 80% van 24h vollast kom je dan op een uurcapaciteit van 13kW. Dit redt de Amber12 niet bij nachtvorst. Dus kans dat de cv nodig blijft, of houtkachel aan, gordijnen dicht of dikke jas aan. Als je ook sww wil vanuit de Amber, wordt het aantal vollasturen wellicht nog iets minder dan 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
tonwes99 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:29:
Stapsgewijs doe ik ook. Ketel hangt er nog, zit met twee afsluiters aan het systeem, maar doet nu alleen warm water.

Geluid is geen issue, de Amber9.5 staat bij ons op 5 meter van ons terras, we merken alleen aan de koude lucht dat hij draait.

Venijn zit in onzekerheid rond vermogen. Het rekensommetje dat je zelf al gemaakt zal hebben, met 15m3 op basis van 15 graaddagen als huidige piek (18-3=15), wordt dit 25m3 bij 25 graaddagen (dus -7 ipv. 3oC als 24h gemiddelde). 25m3 is ruwweg 250kWh. Met 80% van 24h vollast kom je dan op een uurcapaciteit van 13kW. Dit redt de Amber12 niet bij nachtvorst. Dus kans dat de cv nodig blijft, of houtkachel aan, gordijnen dicht of dikke jas aan. Als je ook sww wil vanuit de Amber, wordt het aantal vollasturen wellicht nog iets minder dan 80%.
BackUpHeater voor het geval dat bij strenge vorst hij het net niet red?
COP van 1 maar bij strenge vorst, wat is dan de COP van een warmtepomp, 2??

Wat mij opviel is dat andere merken adverteren met het vermogen van hun warmtepompen, maar mét BUH voor de koude dagen. Alsof dat niet erg is.

Bij alpha innotec kan je zelfs kiezen hoe groot je de BUH wilt hebben als keuzemogelijkheid??

Maar idd, liefst een warmtepomp die het zonder BUH aan kan en niet gaat pendelen!

[ Voor 13% gewijzigd door Whiskey48 op 25-04-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
murphsy schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:20:
Na veel zoeken en vergelijken denken wij dat voor ons de beste stap richting verduurzaming is om een flinke warmtepomp te plaatsen die we eerst 12 maanden hybride kunnen draaien, om te bepalen of we de cv helemaal kwijt kunnen.

Qua isolatie kunnen we weinig nog doen, vrijwel al het warmteverlies is via het glas. Offertes om naar hr+++ te gaan (nu hr++ en hr-glas tussen de U1.6 en U1.3 in) zitten tussen de €45k en €65k. Dat gaat ons te ver. De begane grond zou naar U1.0 glas kunnen voor €9k, maar dat willen we eigenlijk alleen doen als strikt noodzakelijk om van het gas af te komen.

Lang verhaal kort: we willen gaan praktijk testen met een all-electric ready hybride warmtepomp. Doel is om in 12 maanden te leren of:
  1. We met enkel een warmtepomp de verwarming kunnen regelen, of we dat met een kleine verbetering (het genoemde U1.0 glas) kunnen realiseren, óf dat gas noodzakelijk is?
  2. We met enkel een warmtepomp + buffervat de verwarming én warm-water kunnen regelen, of dat er een warmtepompboiler bij moet?
Al gedaan: bj1998, vloerisolatie, zolder R2.5, cv-temperatuur op 46C (gaat prima sinds aug vorig jaar - mét nachtverlaging), convectoren actief gemaakt met heatboosters, vloerverwarming ±45m2, regendouche eruit. Spouwisolatie niet mogelijk (er is nog ±4cm lucht). Kiertjes overal gedicht. Verdere zolderisolatie is mogelijk, maar hopelijk niet noodzakelijk (we willen over ±5 verbouwen).

Mindergas grafiekje:
[Afbeelding]

De huidige cv staat midden op zolder, wat de plaatsingsmogelijkheden beperkt. Zal een 'aan de muur' installatie worden, bij een plat dak.

De Amber 9.5 of 12 kWh lijkt uitstekend geschikt, op basis van dit topic en hun eigen informatie. Hartstikke leuk.

Specifieke vragen rondom de Amber zijn het geluid (we hebben buren, maar op ±12m) en de koelmogelijkheden.

Voor ik een installateur langs laat komen was ik benieuwd of er nog dingen zijn waar ik, gezien onze vragen, specifiek op kan letten/vragen bij een offertegesprek? Ik doel dan vooral op voorbereiding om stapsgewijs naar all-electric te gaan.
Misschien lees ik er overheen. Maar wat is je jaarverbruik?

Als ik het bovenstaande verhaal lees, dan zou ik in eerste instantie het zo willen proberen, je laat immers je cv ketel minimaal 1 jaar hangen.. Die omschakeling van CV naar WP kan je maken met de Amber, maar je kan er ook voor kiezen om dit handmatig te doen...

Waarom wil je een buffervat (of bedoel je een boilervat)? Je kan altijd een separaat systeem neerzetten in de vorm van een Warmtepompboiler. Hangt ook een beetje van de woning af (hoe het bestaande leidingwerk is en waar de wp komt te hangen, in jullie situatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
De Amber12 doet 7.2kW (cop2.6) bij a-10/35, je mag hier Idd 3kW(?) van de BUH wordt dit totaal 10.2kW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32WEtWJLLrDt9QMCs_Fw3CZcN-g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P7m3Ee3HjPZINfwKAATHmKuH.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
@murphsy Zo te zien kun jij makkelijk uit met een Amber (95) full electric. Mijn woning uit 1981 is slechter geïsoleerd dan jouw woning en ik heb geen vloerverwarming. Wel ook convectoren met DBE. Ik heb de Amber sinds het najaar in gebruik en geen probleem gehad om de woning op temperatuur te houden (met nog voldoende marge over, de backup heater heeft alleen met defrosts wat meegeholpen).
Mijn SWW doe ik wel apart met een warmtepompboiler. In jouw situatie zou dat volgens mij ook gewoon kunnen met de Amber.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

@Stoker buffervat leek me noodzakelijk in verband met bad en douche-gebruik? Tot nog toe zit in elk advies een (flink) buffervat! De inrichting is een tikje onhandig, op zolder is een soort 'steunpilaar' waarin de cv ketel hangt en dus alle leidingen samenkomen. Hier hangt ook de mechanische afzuiging.

Midden op de zolder, niet handig bij een buitenmuur. helaas. De warmtepomp zal daardoor op de eerste verdieping aan de muur gemonteerd moeten worden, toegankelijk via een plat dak. Water moet dus 1 verdieping omhoog, dan ±8m binnendoor (bovenlangs!) om bij de cv te komen. En daarna weer omlaag de woning in.

Het lijkt ons juist een goed plan om een eventuele warmtepompboiler pas te plaatsen als we zeker weten dat hij nodig is? Aangezien de Amber ook warm-water kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
murphsy schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:20:

Mindergas grafiekje:
[Afbeelding]
Een huiskamer van 45m2 in een huis uit 1998 moet je makkelijk met een Amber 65/95 warm kunnen houden, maar de verbruiksgrafiek laat wat anders zien.

Er zit een tegenstrijdigheid in het gasverbruik 15m3=150kWh bij buitentemperatuur 3oC), de vloerverwarming (als hoofdverwarming?) 45m2 is circa 4500W x24h = 100kW. Is het wellicht zo dat je best veel stookt in de andere kamers? (Slaapkamers met kinderen/huiswerk? Badkamer?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Alleen de woonkamer wordt gestookt, maar het totale oppervlakte is ongeveer 100m2. De helft heeft vloerverwarming. We stoken nu ook nog 20m2 badkamer, maar dat is vanwege een installatieprobleem. Dat willen we gelijktijdig laten oplossen.

Daarnaast wordt het ligbad intensief gebruikt door twee kinderen. En mijn vrouw doucht graag.

De volledige begane grond is voorzien van vloer tot plafond glas. Dat is prachtig, maar levert ons grootste warmteverlies op. Onoplosbaar op een acceptabele wijze, dus we moeten er omheen werken 🤷‍♂️

De energie adviseur raadde aan om het af te timmeren. Barbaars!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
murphsy schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:42:

Daarnaast wordt het ligbad intensief gebruikt door twee kinderen. En mijn vrouw doucht graag.

De volledige begane grond is voorzien van vloer tot plafond glas. Dat is prachtig, maar levert ons grootste warmteverlies op. Onoplosbaar op een acceptabele wijze, dus we moeten er omheen werken 🤷‍♂️

De energie adviseur raadde aan om het af te timmeren. Barbaars!
Is jouw gasverbruik inclusief warm water? Dan kun je iets van die 15m3 afhalen (bij ons 1-2m3/dag). Ik heb 20m2 HR++ glas op noord, toch lukt het met een Amber95. Wel de gordijnen dicht savonds met koud weer (beter dan aftimmeren).

[ Voor 14% gewijzigd door tonwes99 op 25-04-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
@murphsy, dus een boilervat/tapwatervat :9

Als je met de leidingen van de WP bij de CV ketel kan komen, als de ruimte het dan toelaat, kan je daar ook een tapwatervat kwijt. Met de waterbehoefte zoals jij die omschrijft, dan zou ik niet voor een WPB gaan....

Andere niet onbelangrijke vraag; welke diameter leiding ligt er van de zolder naar het afgifte systeem?

Primaire behoefte ligt wss beneden, Is er nog een optie om direct beneden? Bv direct op de verdeler?

[ Voor 9% gewijzigd door Stoker op 25-04-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Stoker schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:05:
Extra toelichting Software V2.29 en de Eeprom update.

Sinds een paar dagen is de laatste update uitgekomen voor de Ambers. Wij (@Carboy54 en ik) hebben veel vragen gehad over de veranderingen en wanneer deze update dan uitgerold gaat worden.

Hieronder een overzicht:

4. Temperatuurbereik warmtepomp (dus zonder Backup):

Ter vergelijking met de vorige versies. (hierna dit plaatje graag niet meer laten zien :9 )

:> :>
In de laatste brochure staat deze nieuwe tabel met vermogens en COPs. Iets gunstiger dan de eerdere tabel (zie post hierboven). Of dit officiële Kiwa cijfers zijn weet ik niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKSAdyN3FqoyueF7gkWWuR0EBoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n7TMmsYwmc1W2DHMUF3ZfFKi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door tonwes99 op 25-04-2024 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
tonwes99 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:03:
[...]

In de laatste brochure staat deze nieuwe tabel met vermogens en COPs. Iets gunstiger dan de eerdere tabel (zie post hierboven). Of dit officiële Kiwa cijfers zijn weet ik niet.

[Afbeelding]
Even opnieuw uploaden, deze is onleesbaar. Of de link naar de nieuwe brochure even posten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-06 16:13
Ik kijk naar een mogelijke opstelling met twee warmtepompen (Amber 65). Mijn verbruik komt rond de 9kw te komen bij -10. Zoals de poster hierboven kom ik met een Amber 120 waarschijnlijk net niet uit.
Mijn vraag was of er ervaringen zijn met cascade met alleen twee warmtepompen en hoe dit aangesloten kan worden? Ook is er een andere vorm dat we de bovenlaag en onderlaag van de woning splitsen .
Maar welke van deze twee zou efficienter zijn? Cascade opstelling of een gescheiden systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-06 13:45
tonwes99 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:03:
[...]

[Afbeelding]
Mooi verschil. Het vermogen van de Amber 95 is bij A-7W35 van 5,5kW naar 6,3 kW gegaan.
De COP daarbij is 3,2 ipv de eerder gespecificeerde 2,7 d:)b
Ik neem aan dat dit dan nav de nieuwe Kiwa cijfers is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
shadylog schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:14:
Ik kijk naar een mogelijke opstelling met twee warmtepompen (Amber 65). Mijn verbruik komt rond de 9kw te komen bij -10. Zoals de poster hierboven kom ik met een Amber 120 waarschijnlijk net niet uit.
Mijn vraag was of er ervaringen zijn met cascade met alleen twee warmtepompen en hoe dit aangesloten kan worden? Ook is er een andere vorm dat we de bovenlaag en onderlaag van de woning splitsen .
Maar welke van deze twee zou efficienter zijn? Cascade opstelling of een gescheiden systeem?
Andere optie.. Amber95 en bij die enkele dagen met echt koud weer de verwarming boven dichtdraaien :)

(overigens, met de meest recente cijfers doet de Amber 95 bij A-7W35 wel 9.3 kW (WP6.3+BUH3.0)., -7 is =-nachts -10 en overdag -5, Je verliest hiervan over de 24h wel iets ivm. ontdooicycli.)

[ Voor 12% gewijzigd door tonwes99 op 25-04-2024 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:41
markietjuh schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:04:
[...]

Mooi verschil. Het vermogen van de Amber 95 is bij A-7W35 van 5,5kW naar 6,3 kW gegaan.
De COP daarbij is 3,2 ipv de eerder gespecificeerde 2,7 d:)b
Ik neem aan dat dit dan nav de nieuwe Kiwa cijfers is.
Kunnen deze vermogens nog leiden tot een hoger subsidie bedrag? Nu is de Amber in de ISDE lijst opgenomen met relatief lage vermogens...

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 16:30

Cr3ator

1 bar is geen bar

crepsly schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:23:
[...]

Kunnen deze vermogens nog leiden tot een hoger subsidie bedrag? Nu is de Amber in de ISDE lijst opgenomen met relatief lage vermogens...
Ik denk dat de ervaringen uit het verleden met de Pana's wel hebben laten zien dat die getallen vrij definitief zijn als ze er eenmaal staan...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-06 16:13
tonwes99 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:31:
[...]

Andere optie.. Amber95 en bij die enkele dagen met echt koud weer de verwarming boven dichtdraaien :)

(overigens, met de meest recente cijfers doet de Amber 95 bij A-7W35 wel 9.3 kW (WP6.3+BUH3.0)., -7 is =-nachts -10 en overdag -5, Je verliest hiervan over de 24h wel iets ivm. ontdooicycli.)
Bedankt! Maar dat zit er waarschijnlijk niet in, behalve bij absolute nood bij -10. Na advies denk ik toch voor de Amber120 en hopen dat in de warme maanden ik toch nog 4kw kwijt kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
shadylog schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:51:
[...]

Bedankt! Maar dat zit er waarschijnlijk niet in, behalve bij absolute nood bij -10. Na advies denk ik toch voor de Amber120 en hopen dat in de warme maanden ik toch nog 4kw kwijt kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8DeuDg0_Tyv3Wy_vMaA9DKgmy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VeBDP4lwjZktLwhs0qVHYC4G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFFoFkXdNCuNS96p1a_cnXWDucU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDwWuWpkfRUuSvab6Blv9pG4.jpg?f=fotoalbum_large

Plaats ventilatoren onder je radiatoren!
Ik heb misschien een beetje overdreven, maar ik merk wel dat ik op dit moment met ca 20liter te weinig in mijn radiatoren heb tov wat minimaal benodigd zou zijn, alsnog nul last heb van pendelen of wat dan ook.
Ik had wel iets van pendelgedrag verwacht, maar denk dat dit komt omdat de Amber zijn temperatuur goed kwijt kan. (en het is sneller warm).

(over een paar weken een uitbouw, dan heb ik 30 liter systeeminhoud er weer bij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
shadylog schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:51:
[...]

Dat gaat wel lukken met ca. 180m2 vvw :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
tonwes99 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:31:
[...]

Het is niet echt gangbaar om BUH mee te nemen in de capaciteitsberekening. Beter gewoon een WP die het zelf trekt op de compressor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:19
bbbrumbrum schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:43:
[...]

Het is niet echt gangbaar om BUH mee te nemen in de capaciteitsberekening. Beter gewoon een WP die het zelf trekt op de compressor.
Ik begrijp je punt, maar ik zie de vraag genuanceerder: mijn systeem is zo ontworpen dat de compressor voldoende is, zeg maar 98% van de tijd. Voor de resterende 2% ben ik blij als de BUH zijn werk doet, en op de koudste dagen kan ik er ook mee omgaan dat het binnen niet 20 graden wordt, maar iets minder. Ik zie het nut niet in van het totaal overdimensioneren van het systeem, slechts voor een handvol nachten om de paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-06 19:59

Jan2023

KISS

crepsly schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:23:
[...]

Dan zullen de waardes waar hier over gesproken worden toch eerst officieel moeten zijn .

En als de definitieve KIWA cijfers eindelijk ! eens bekend zijn dan verwacht ik hier heel snel een officiele bekendmaking van de hofleveranciers van de Amber.

Voorlopig is het hier uitsluitend speculeren.

Oh ja , en hou jezelf niet voor de gek door zwaar op de BUH te leunen voor het benodigde vermogen.
Dat ding wil je helemaal niet aan hebben.

Even een voorbeeld van het verbruik op 14 januari j.l.
Was een frisse dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AY_ePMDtgs3AqORfE-rgt-FWayU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ttQUQCsG2ztlKW0j90laNsDu.jpg?f=fotoalbum_large

Als je daar over de dag 24 h , ook nog afhankelijk ben van de buh van 3 kw om de gewenste temp te halen is het toch niet zo duurzaam meer.
🤔

[ Voor 30% gewijzigd door Jan2023 op 26-04-2024 11:55 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

argafal schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:52:
[...]

Ik begrijp je punt, maar ik zie de vraag genuanceerder: mijn systeem is zo ontworpen dat de compressor voldoende is, zeg maar 98% van de tijd. Voor de resterende 2% ben ik blij als de BUH zijn werk doet, en op de koudste dagen kan ik er ook mee omgaan dat het binnen niet 20 graden wordt, maar iets minder. Ik zie het nut niet in van het totaal overdimensioneren van het systeem, slechts voor een handvol nachten om de paar jaar.
Ik zou het toch gaan zoeken in de mogelijkheid om het afgifte systeem te verbeteren.
En laat de WP lekker 24/7 draaien , daar is die voor gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ik denk dat @argafal niet ALLEEN de BUH bedoeld, maar SAMEN met de wp. Dus net dat zetje. Dan kan je ook profiteren van het laagdraaivermogen van een kleinere WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Stoker schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:05:
Ik denk dat @argafal niet ALLEEN de BUH bedoeld, maar SAMEN met de wp. Dus net dat zetje. Dan kan je ook profiteren van het laagdraaivermogen van een kleinere WP.
@bbbrumbrum , @argafal het is 5000 uur per jaar onder de 12oC, 60 daarvan zijn onder de -5oC, dus je gebruikt per jaar maximaal 60h x 3kWh =180kWh, in plaats van 72kWh @ COP 2.5, dus 108kWh, een paar tientjes verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
Jan2023 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:21:
[...]
Oh ja , en hou jezelf niet voor de gek door zwaar op de BUH te leunen voor het benodigde vermogen.
Dat ding wil je helemaal niet aan hebben.

[...]
Maar je wilt je systeem (mijn uitgangspunt) ook niet dimensioneren op die paar dagen per jaar met strenge vorst (als die al voorkomen, zal steeds minder worden). Zeker niet met vloerverwarming waarin je warmte kunt bufferen. Voor die incidentele situaties kan dan de BUH bijspringen en heb je voor het overige deel van het stookseizoen een goed gedimensioneerd systeem met een zo zuinig mogelijk verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
Een aantal van die Engelse installateurs op YouTube die dimensioneren het systeem dus op -2 dat zijn ze daar verplicht. Dat wij het hier op -10 of -7 doen is ook een beetje afhankelijk van de locatie van je woning. Eerder in dit topic of het algemene warmtepomp topic stond een mooi plaatje over hoeveel graden je er bij/af moest halen voor landelijk, stedelijk gebied etc. en de locatie in NL tov de -10 uitgangspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

hansvk schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:17:
[...]

Maar je wilt je systeem (mijn uitgangspunt) ook niet dimensioneren op die paar dagen per jaar met strenge vorst (als die al voorkomen, zal steeds minder worden). Zeker niet met vloerverwarming waarin je warmte kunt bufferen. Voor die incidentele situaties kan dan de BUH bijspringen en heb je voor het overige deel van het stookseizoen een goed gedimensioneerd systeem met een zo zuinig mogelijk verbruik.
Ja maar we hebben het toch over een modulerend systeem.

Ik draai hier ook uitsluitend op vloerverwarming , en ik zie vaak genoeg hele mooie langdurige runs.
Ik ben dan wel zo eigenwijs om de Amber in de nacht door te laten draaien.
Die paar procent cop verlies zal geen wereld van verschil maken ,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Die backupheater is de reden van de Utrechtse netbeheerderpaniek.
Hoge gelijktijdigheid en hoog elektrisch vermogen.
De praktijk wijst uit dat met dimensionering warmtepompvermogen op -10/-7 je prima uit komt met moduleren in het pendelseizoen, zeker met trage afgifte (vloerverwarming, gietijzeren radiatoren etc).
Dan doe je een beetje middagverhoging en heb je alsnog maar één of twee runs per dag.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ik vraag het mij af.. Ik denk dat het net zwaarder belast wordt wanneer er op een zonnige dag vollebak zonnenergie teruggeleverd wordt..

Overigens staat de BUH niet contant aan. Hij slaat af wanneer Tc bereikt is, totdat de je ingestelde graadminuten weer zn ingestelde waarde haalt, ik denk dat 99% van de gebruikers minder dan 100kWh aan BUH gebruikt hebben afgelopen periode. Dit staat gelijk aan 2 zonnige dagen.. iig bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Stoker schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:11:
Ik vraag het mij af.. Ik denk dat het net zwaarder belast wordt wanneer er op een zonnige dag vollebak zonnenergie teruggeleverd wordt..

Overigens staat de BUH niet contant aan. Hij slaat af wanneer Tc bereikt is, totdat de je ingestelde graadminuten weer zn ingestelde waarde haalt, ik denk dat 99% van de gebruikers minder dan 100kWh aan BUH gebruikt hebben afgelopen periode. Dit staat gelijk aan 2 zonnige dagen.. iig bij mij.
Klopt, maar dat probleem lost zichzelf op, omvormers schakelen af op te hoge voltage/frequentie. De WP’s zullen gewoon blijven lopen tot het klapt. En dan mag je hopen dat je vorstbeveiligingskleppen goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Oké, ik snap je, maar heb een andere mening over het elektrisch verbruik van de Buh.

Gelukkig passen we allemaal de caleffis toe!

[ Voor 104% gewijzigd door Stoker op 26-04-2024 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Vraagje wat doen de instellingen M11.6 tm M11.10 eigenlijk bij een all electric opstelling?

Ik zou eigenlijk verwachten dat die allemaal uit zouden staan aangezien ik geen extra pomp in het systeem heb zitten of sturen die ook de pomp in het SWW vat van Itho aan?

M11.2 Staat namelijk gewoon op interval conform de handleiding maar ik kan niet in de handleiding vinden wat de functie is van M11.6 tm 10 buiten de tekst die het omschrijft. En dan kan die, in mijn situatie zonder pompen in de rest van het systeem, volgens mij gewoon uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKX3SBQHn3oyEZsmAfW49tUW6kw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ffR7uU9OTZYRMDbeFts2QDxl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
Impossibl3 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:11:
Vraagje wat doen de instellingen M11.6 tm M11.10 eigenlijk bij een all electric opstelling?

Ik zou eigenlijk verwachten dat die allemaal uit zouden staan aangezien ik geen extra pomp in het systeem heb zitten of sturen die ook de pomp in het SWW vat van Itho aan?

M11.2 Staat namelijk gewoon op interval conform de handleiding maar ik kan niet in de handleiding vinden wat de functie is van M11.6 tm 10 buiten de tekst die het omschrijft. En dan kan die, in mijn situatie zonder pompen in de rest van het systeem, volgens mij gewoon uit.

[Afbeelding]
Dit zijn inderdaad de instellingen voor de pompen van de optie mengroepen. Als je die niet hebt kunnen ze uit.
Niet dat het verder veel zal uitmaken, er immers niets op deze uitgangen aangesloten.

Dat geld ook voor de mengafsluiter instellingen M1.22 & M2.04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:32
Ben bezig met aansluiten van het leidingwerk, nu bij de driewegklep. Ik heb de Honeywell 1" extern via @Carboy54 en hiervoor deze Viega Profipress schroefkoppelingen gehaald https://www.viega.nl/nl/p...chroefkoppeling-2263.html, specifiek artikelnr 692 629, 28 naar 1" extern.

Nu is de binnendiameter van de aansluitingen op de driewegklep 25mm alleen de binnendiameter van de schroefkoppelingen is maar 20.6mm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_ohacJ8RGhPDfGY6vTjBZMpTQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cusbmkc7i9DV81tpliVVzYo2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnkQc-OQuUwra4t7SWTevt8-RLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RcaRDcPLZKys82E31ElDclYq.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt mij niet heel ideaal, is dit een probleem?
Heb ik de verkeerde schroefkoppeling van Viega? Of zijn er andere merken die dit beter doen? Of is dit normaal?
@Stoker Hebben de koppelingen op deze foto die je laatst deelde ook zo'n stuk kleinere diameter? Stoker in "Itho Daalderop Amber"

Is voor een amber 6.5 en 28mm koper.

[edit] Het gekke is dat de schroefkoppeling voor 1" intern naar 28mm koper van Viega (https://www.viega.nl/nl/p...chroefkoppeling-2265.html, artikelnr 120 047) een heel stuk groter is, die heeft een 26.8mm binnendiameter

[ Voor 8% gewijzigd door aaahaaap op 27-04-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20:11
Is de nieuwe update ook degene waar carboy over sprak waar zo nog mee in ontwikkeling waren ?
Of komt er binnenkort nog een andere update ?

Ik heb mijn installateur hier al een berichtje gestuurd een maandje geleden denk ik maar die wist nog van niks.

Is die update ook via een andere weg te krijgen eventueel ?

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
aaahaaap schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:29:
Ben bezig met aansluiten van het leidingwerk, nu bij de driewegklep. Ik heb de Honeywell 1" extern via @Carboy54 en hiervoor deze Viega Profipress schroefkoppelingen gehaald https://www.viega.nl/nl/p...chroefkoppeling-2263.html, specifiek artikelnr 692 629, 28 naar 1" extern.

Nu is de binnendiameter van de aansluitingen op de driewegklep 25mm alleen de binnendiameter van de schroefkoppelingen is maar 20.6mm
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lijkt mij niet heel ideaal, is dit een probleem?
Heb ik de verkeerde schroefkoppeling van Viega? Of zijn er andere merken die dit beter doen? Of is dit normaal?
@Stoker Hebben de koppelingen op deze foto die je laatst deelde ook zo'n stuk kleinere diameter? Stoker in "Itho Daalderop Amber"

Is voor een amber 6.5 en 28mm koper.

[edit] Het gekke is dat de schroefkoppeling voor 1" intern naar 28mm koper van Viega (https://www.viega.nl/nl/p...chroefkoppeling-2265.html, artikelnr 120 047) een heel stuk groter is, die heeft een 26.8mm binnendiameter
Ik zou toch even verder kijken voor iets anders. Ik gebruik deze in het voorbeeld: https://www.warmteservice...VViAfcO4NDiBoCN5YQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
camel1987 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:06:
Is de nieuwe update ook degene waar carboy over sprak waar zo nog mee in ontwikkeling waren ?

Ik heb mijn installateur hier al een berichtje gestuurd een maandje geleden denk ik maar die wist nog van niks.

Ja dit is veel werk geweest om een goedwerkende update uit te rollen.

Dus v2.29 is ergens in februari geweest en de Eeprom afgelopen week.

Wij delen de update alleen met onze klanten, dit is ook zo met Itho besproken en afgesproken. Nieuw te leveren Ambers komen uiteindelijk ook met deze nieuwe software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondacb50
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:44
camel1987 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:06:

Die heb ik helaas nog niet gevonden. Ik heb mijn warmtepomp via warmteservice, en heb hen gevraagd om de update bestanden. Zij hebben contact met itho opgenomen en deze mails doorgezet waarbij itho aangeeft dit alleen aan installateurs te geven. “Het systeem werkt prima zoals afgeleverd” was ook de strekking van de response door itho.

Ik baal er nogal van, zeker vanwege de verhalen van de slechte vorstbeveiliging… ik wil niet hebben dat het systeem leeg loopt als ik niet thuis ben en mijn vriendin alleen thuis is.

Als iemand een tip heeft hoor ik het graag,

Groet Wouter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Ik verwacht dat dit voor de volgende winter wel vrij verkrijgbaar is, eventueel via een PB. Ik wacht even met navragen bij mijn installateur (en met updaten), wellicht dat er dit jaar nog meer in het verschiet ligt. Remote toegang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Fijn dat carboy (helaas nu even niet actief) veel tijd heeft genomen om zich goed te verdiepen in deze pomp en op eigen initiatief contact probeerde de krijgen met Itho om deze van goede adviezen te voorzien. Dit gaf Itho blijkbaar een vertrouwen in hem.

Een winkel als warmte service is dit natuurlijk niet, dat is zoals carboy dat zelf omschreef gewoon een dozenschuiver en daarom ook iets goedkoper.

Maargoed, voor de rest zal vast ook op een manier een update mogelijk komen, al hij nu al goed werkt hoor.

(Verder ken ik carboy niet, alleen via tweakers in contact mee gekomen omdat ik enorm slechte en dure offertes kreeg waar ik mijn bedenkingen bij had, maar hij gaf mij ook erg goed advies dus heel blij dat ik bij Itho uit ben gekomen voor een heel goed systeem en een fatsoenlijk tarief).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
hondacb50 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:03:
[...]

Die heb ik helaas nog niet gevonden. Ik heb mijn warmtepomp via warmteservice, en heb hen gevraagd om de update bestanden. Zij hebben contact met itho opgenomen en deze mails doorgezet waarbij itho aangeeft dit alleen aan installateurs te geven. “Het systeem werkt prima zoals afgeleverd” was ook de strekking van de response door itho.

Ik baal er nogal van, zeker vanwege de verhalen van de slechte vorstbeveiliging… ik wil niet hebben dat het systeem leeg loopt als ik niet thuis ben en mijn vriendin alleen thuis is.

Als iemand een tip heeft hoor ik het graag,

Groet Wouter
Warmteservice is een groothandel, geen installateur. Die gaan jouw geen service kunnen bieden, mocht er tijdens de update iets mis gaan.

Bij een installateur betaal je wat meer voor de Amber, daar krijg je dan ondersteuning voor.

En zeker de Eeprom update is niet zonder risico,
Hoewel goed getest door Itho, is ook het proces door ons (o.a @Carboy54 , @Stoker , @bommer ) nog eens getest. Voor dat deze voor de eigen klanten is vrij gegeven.

Tip: je kunt altijd een warmtelint plaatsen tegen bevriezing van de leidingen.
Dat heb ik persoonlijk als back-up en moet ik zelfs uitzetten om de vorst settings te kunnen testen.

[ Voor 7% gewijzigd door bommer op 27-04-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
bommer schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:39:
[...]
En zeker de Eeprom update is niet zonder risico,
Hoewel goed getest door Itho, is ook het proces door ons (o.a @Carboy54 , @Stoker , @bommer ) nog eens getest. Voor dat deze voor de eigen klanten is vrij gegeven.
Is al bekend wanneer alle klanten van @Carboy54 de Eeprom update krijgen? En is dat inclusief de veranderingen uit de eerdere updates (ik heb tot nu toe geen updates geïnstalleerd)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
tonwes99 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:20:
Ik verwacht dat dit voor de volgende winter wel vrij verkrijgbaar is, eventueel via een PB. Ik wacht even met navragen bij mijn installateur (en met updaten), wellicht dat er dit jaar nog meer in het verschiet ligt. Remote toegang?
Remote toegang zal er niet komen.
Er wordt een print ontwikkeld door Itho waarmee
er straks extra functionaliteit komt.
Maar een over the air update zal niet mogelijk zijn. Logisch ook veel te onveilig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
hansvk schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:47:
[...]

Is al bekend wanneer alle klanten van @Carboy54 de Eeprom update krijgen? En is dat inclusief de veranderingen uit de eerdere updates (ik heb tot nu toe geen updates geïnstalleerd)?
Als het goed is bevat iedere nieuwe update ook voorgaande wijzigingen.
Ik begreep dat @Carboy54 dit gefaseerd verstuurd, misschien dat @Stoker meer weet over het tijdpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
bommer schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:48:
[...]

Remote toegang zal er niet komen.
Er wordt een print ontwikkeld door Itho waarmee
er straks extra functionaliteit komt.
Maar een over the air update zal niet mogelijk zijn. Logisch ook veel te onveilig.
Doelde niet op remote/OTA upgrades, maar app-toegang tot de instellingen, zoals de aziatische equivalenten.

Nu dit er niet is overweeg ik de win-ce met een kabel naar een andere plek te verhuizen, iedere keer de kelder in als ik een stookcurve wil bijstellen begint wel te irriteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
tonwes99 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:15:
[...]

Doelde niet op remote/OTA upgrades, maar app-toegang tot de instellingen, zoals de aziatische equivalenten.

Nu dit er niet is overweeg ik de win-ce met een kabel naar een andere plek te verhuizen, iedere keer de kelder in als ik een stookcurve wil bijstellen begint wel te irriteren.
In die stookcurve gaat mijn home assistant integratie ook niet helpen, dat object is helaas niet schrijfbaar.

Wel het setpoint zonder stooklijn/koellijn
Wellicht dat je straks zelf een stook temperatuur gaat sturen.

Even geduld nog graag, ik moet nig een aantal dingen uitzoeken/ testen.
Wil graag een zo compleet mogelijke versie introduceren ipv iedere week een update.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:47
Proton_ schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:53:
Die backupheater is de reden van de Utrechtse netbeheerderpaniek.
Hoge gelijktijdigheid en hoog elektrisch vermogen.
De praktijk wijst uit dat met dimensionering warmtepompvermogen op -10/-7 je prima uit komt met moduleren in het pendelseizoen, zeker met trage afgifte (vloerverwarming, gietijzeren radiatoren etc).
Dan doe je een beetje middagverhoging en heb je alsnog maar één of twee runs per dag.
Klopt, ben ook echt tegen bewust onder gedimensioneerde installaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Technician- schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:27:
[...]

Klopt, ben ook echt tegen bewust ondergedimenceerde installaties.
Ja daar ben ik het ook mee eens, iedereen toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
bommer schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:54:
[...]

Als het goed is bevat iedere nieuwe update ook voorgaande wijzigingen.
Ik begreep dat @Carboy54 dit gefaseerd verstuurd, misschien dat @Stoker meer weet over het tijdpad.
@hansvk , update versturen wij zsm naar onze klanten, zoals besproken met de productmanager van Itho.

[ Voor 10% gewijzigd door Stoker op 27-04-2024 20:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tonwes99
Stoker schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:34:
[...]

Ja daar ben ik het ook mee eens, iedereen toch?
Tegen bewust teveel overgedimensioneerd, mag dat ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Persoonlijk heb ik er niks op tegen dat een Wp tijdens een vorstperiode hard moet werken, als het goed is, is hij daar op aangeschaft. Als daarbij kort de Buh aangesproken moet worden, dan heb ik daar geen moeite mee.

In mijn geval <10kWh.

Het is natuurlijk een ander verhaal als je kw’s te kort komt en die gaat compenseren met de Buh.

[ Voor 12% gewijzigd door Stoker op 27-04-2024 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
tonwes99 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:38:
[...]

Tegen bewust teveel overgedimensioneerd, mag dat ook?
Ik ben ook over gedimensioneerd, maar heb daar wel voor de nodige heatboosters en ventilatoren voor geïnstalleerd. Geen huis is hetzelfde, en goed advies is zeer belangrijk, anders de minimale vereisten volgen!!
Pagina: 1 ... 66 ... 120 Laatste