Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:12
Jan2023 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:02:
[...]

Die parameters heb je helemaal zelf in de hand , kwestie van instellen.

Voorlopig heeft de Amber hier weer de hele nacht staan draaien , hulde aan de thermosstaat.
:)
Ik ben ook wel erg tevreden over mijn draadloze Netatmo NTH01 (AAN/UIT) thermostaat met een energiezuinig en goed leesbaar e-inkt schermpje.

Onze zitkamer (met erker) zit op het zuiden, daar is het al erg snel warm door de zon. Ik heb de Netatmo dus daar neergezet zodat hij direct de Amber stop zet als het huis begint op te warmen door de zon.

Daarnaast kan je in de app de hysterie instellen, dat vond ik wel handig dat hij niet te snel/langzaam reageert, 0,2 vond ik het prettigste merkte ik al snel.

Daarnaast heeft hij een goede WAF (staat naast de TV, dat vind de baas thuis prima).
En de app werkt erg makkelijk, ziet er goed uit. Handig om voor de zomer de max temperatuur even snel (voor een instelbare duur) te veranderen.

Mijn google Nest gaat op Marktplaats, wat mij betreft is de Netatmo NTH01 duidelijk winnaar voor een warmtepomp. (de goedkopere AAN/UIT versie is ook vaker te koop voor ca EUR 100).

[ Voor 3% gewijzigd door Whiskey48 op 16-04-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flierefluiter
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-05 13:53
Andrehj schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:15:
[...]

Die automatische regeling is veel te snel voor een beetje redelijk geïsoleerde woning.
Ik ben blij met mijn handmatige regeling:
- op 1 mei gaat de WP op koelen
- en op 1 oktober weer op verwarmen.

Geen automatische regeling voor nodig, en een hele berg energie bespaard.
Kun je dit makkelijk uitleggen hoe je dat omzet op 1 mei?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
Stoker schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:47:
Ik heb net even (voor) de boekhouding zitten pielen. Heb met met een wagotje een verbinding gemaakt tussen de COM en de SGB, daarna SG ready aangezet onder Hydride 2e pagina.

Als je dit aanzet krijg je een nieuw icoontje, soort van sateliet met een 0 erin. Als je vervolgens de verbinding maakt tussen COM en SGB, dan wordt de 0 een 2 en worden de instellingen geactiveerd.

In de handleiding staat: EN tapwater- en CV set temperatuur. Je kan dit softwarematig gewoon aanpassen door bv de Delta T van de cv op 0 te zetten, in dat geval wordt alleen de tapwatertemperatuur naar boven aangepast. (Ik heb geen Itho vat, dus niet kunnen testen).

Wellicht zijn er een aantal tweakers visueel ingesteld (net als ikzelf :+ )

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
FYI; ik ga even spelen met Solcast, dan kan je accuraat voorspelen of het bijvoorbeeld 2uur lang zonnig wordt. Dan kan je volgens mij dus instellen dat áls je een overproductie hebt én het de komende 2 uur zonnig blijft ... warm dat warmwatervat maar flink op :).
(Solcast even vanuit de Homey app als apparaat toevoegen, dan kan je je API key van Solcast ed invullen)

https://homey.app/nl-nl/app/com.solcast/Solcast/
https://community.homey.a...ast-solar-forecasts/46842

edit: ik heb m'n flow in Homey even bijgewerkt (zie snipping een paar post terug).
Ik ben redelijk een beginner wat betreft flows, maar ik denk dat dit al prima zal werken. (gelukkig is Homey lekker simpel. Misschien ietsjes duurder dan Home Assistant, maar wel kant en klaar en gemaakt zodat het redelijk makkelijk werkbaar is voor de meeste mensen).

[ Voor 8% gewijzigd door Whiskey48 op 16-04-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:33
Flierefluiter schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:29:
Kun je dit makkelijk uitleggen hoe je dat omzet op 1 mei?
Ik heb een Mitsubishi (zie signature), dus ik weet niet hoe je dat bij een Amber moet doen. Dat zal wel in de handleiding staan toch?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:39
Hebben driewegkleppen altijd de AB aansluiting als voet van de T?

In de schematische tekening in het installatie hulpdocument staat de AB bij de linkerzijde van de kop van de T.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRzWcnJDKpuIFvIL17FDhtM1OZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/geiuJwgxgtXSDjpB6A0kdklv.png?f=fotoalbum_large

Dit zou voor mij kwa installatie ook het beste uitkomen, maar ik vind alleen maar driewegkleppen met de AB bij de voet van de T zoals deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvDsp48ZOzCoTylR507pNzq0Vc0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AzQLouwq3p2ZmaqiGTnvuQ6O.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@aaahaaap Een kogel-driewegklep met T boring zou dit kunnen. Is wel iets minder gangbaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:47

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
aaahaaap schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:58:

In de schematische tekening in het installatie hulpdocument staat de AB bij de linkerzijde van de kop van de T.
[Afbeelding]

Dit zou voor mij kwa installatie ook het beste uitkomen, maar ik vind alleen maar driewegkleppen met de AB bij de voet van de T zoals deze
[Afbeelding]
Die ik gebruik wel ja. AB is de aanvoer vanaf de WP. De A voor de CV en de B voor tapwatervat of Boiler O-)

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mhh.. interessant, dat schema uit dat hulpdocument van itho in de post van aaahaaap, staat de retour van het voorraadvat weer rechtstreeks op de retour van de buitenunit. Bij mij lijkt de retour van de vooraadvat naar de buffervat te gaan. Is dat logisch?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0r2wkQhZ3RkFp-rDPGgPYR9_hY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVt39dpVfUgEOl9t2eJ2xbhi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:17

Jan2023

KISS

mjar76 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:15:
Voor mijn huis ben ik de Itho Daalderop aan het overwegen. Mijn vaste installateur is dealer van Vaillant, maar ik heb het gevoel dat die duurder is en dat je als gebruiker niet zoveel kan instellen. Daarom mijn voorkeur naar de Amber 9,5kW.

Mijn situatie, vrijstaandhuis, 750m3, vloerverwarming 110m2 hoh150mm, nu hybride WP Coolcube/basecube en zonneboiler. Echter deze combi krijgt de VV niet echt goed op temperatuur, verwarmen duurt lang. Ook nog een houtkachel voor de avonden vaak, gezellig en praktisch. De slaapkamers boven zitten op de HT-zone van de cv ketel, maar dat wordt niet vaak gebruikt (pubers die leren).

Gezien de dubbele boilers, temperatuurzones, en zones in de vloerverwarming kan een leverancier er niet zomaar wat van maken.

Ik kan de Amber goed kwijt buiten, als ik door de muur ga dan zit ik binnen 2m van de VV-verdeler. Ik wil dan met een 3 wegklep kiezen tussen de VV of tapwater. Liefst nog met een smoorleiding over de 3wegklep. Ik verwacht dat mijn vloerverwarming namelijk te klein is en de warmte niet kwijt kan. Hier dus een gesmoorde by-pass over heen?

Situatie van warmtevraag vloerverwarming, dan is de 3wegklep dus gestuurd op de VV, en er smoort wat overheen naar de eerste buffertank (300l) van de zonneboiler. Zo kan de zonneboiler nog meedraaien in de VV. Ik heb 2 aan/uit thermostaten en via een Arduino in zones verdeeld, maar basis is aan/uit.
Is het handig de VV te voorzien van de mengklepregeling vanuit de Amber? Dit wilde ik wel doen met evt. een LT-vloerverdeler (is nu gewoon met thermo.klep).
De pomp uit de AMber kan ook de VV rondpompen?

Situatie tapwaterboiler (300l, hygiene) op tempertuur houden. Dan schakelt de Amber de 3wegklep om naar de boiler toe. Tegelijk stuurt hij dan ook de 3 wegklep tussen de boiler goed, naar de juiste boiler. De boiler kan dan op 45gr. gehouden worden bv. En het onderste deel kan opgewarmd worden met de zonneboiler. Evt. zomerdag tapwater uitzetten. Dit dan aangestuurd vanuit de Amber met de temperatuursensor. (evt. zou dit ook aangestuurd kunnen worden vanuit de zonneboiler)

De CV ketel houd ik dan nog voor de HT zone op de slaapkamers. En ik dacht de CV ketel als spare te houden voor het tapwater. Mocht dat echt te koud zijn dan stookt de ketel dat weer bij.

Mijn vragen zo:
- Vloerverwarming uitrusten met mengklep? gestuurd uit de Amber?
- Zal zo'n smoorleiding/bypass werken?
- Ik kies nu de 9,5kW, aangezien de VV dat toch niet kan opnemen moet dat ruim genoeg zijn?
- Vergeet ik iets?

ALvast bedankt voor de feedback! Mark
Hoi Mark

Denk dat je het beste een eigen topic kan starten in het Lucht/Water gedeelte
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

Dan kan je daar je idee uitwerken over de setup m.b.v anderen.
Zaken als een smoorleiding / bypass zegt mij niks.
En je raakt hier compleet ondergesneeuwd door andere zaken .

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:33
mjar76 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:15:
Mijn vragen zo:
- Vloerverwarming uitrusten met mengklep? gestuurd uit de Amber?
- Zal zo'n smoorleiding/bypass werken?
- Ik kies nu de 9,5kW, aangezien de VV dat toch niet kan opnemen moet dat ruim genoeg zijn?
- Vergeet ik iets?

ALvast bedankt voor de feedback! Mark
Je situatie is nogal specifiek. Je kunt het beste even een eigen topic maken volgens de instructies in de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
(@Jan2023 : Je kunt geen eigen topic starten in een ander topic)

En hou alvast in de gaten dat er geen 9.5 kW Amber is. Er is wel een Amber 95, maar die levert bij strenge vorst nog maar zo'n 5 à 6 kW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJsA_oUsega0IV9BouU7Us9E1hY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AWJE7PFCNjEve5j4675yw4Ut.jpg?f=user_large
Het is maar de vraag of jouw vrijstaande woning van 750 m³ daar genoeg aan heeft.
Verontrustend vind ik ook dat er in je post geen berekening van het benodigd vermogen staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 16-04-2024 19:15 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ja voorlopig dan he..Ik heb het idee dat ze (veel) beter presteren dan de cijfers nu aangeven. Dit is overigens al meerdere keren besproken in dit forum; er is een fout gemaakt bij het Kiwa bij het testen van de Ambers, er komt een nieuwe uitslag. --- ja die laat al lang op zich wachten;)

[ Voor 3% gewijzigd door Stoker op 17-04-2024 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Whiskey48 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:42:
[...]

FYI; ik ga even spelen met Solcast, dan kan je accuraat voorspelen of het bijvoorbeeld 2uur lang zonnig wordt. Dan kan je volgens mij dus instellen dat áls je een overproductie hebt én het de komende 2 uur zonnig blijft ... warm dat warmwatervat maar flink op :).
(Solcast even vanuit de Homey app als apparaat toevoegen, dan kan je je API key van Solcast ed invullen)

https://homey.app/nl-nl/app/com.solcast/Solcast/
https://community.homey.a...ast-solar-forecasts/46842

edit: ik heb m'n flow in Homey even bijgewerkt (zie snipping een paar post terug).
Ik ben redelijk een beginner wat betreft flows, maar ik denk dat dit al prima zal werken. (gelukkig is Homey lekker simpel. Misschien ietsjes duurder dan Home Assistant, maar wel kant en klaar en gemaakt zodat het redelijk makkelijk werkbaar is voor de meeste mensen).
Is dit een betaalde app, iig zo lijkt het? Ziet er wel goed uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Stoker schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:16:
[...]

Is dit een betaalde app, iig zo lijkt het? Ziet er wel goed uit!
Nee gratis voor home users, je kan dan echter maar 10x of 50x per dag dacht ik de data raadplegen. (Ruim voldoende).

Maar het is idd een site die ook voor zakelijk gebruik is, het is geen gratis dienst die maar half klopt.
Maar wat ik zie is dit wel de app/dienst die veel wordt gebruikt bij Homey ... en waarschijnlijk ook voor Home Assistant.

Hier trouwens wat uitleg voor Homey. Is in het Deens oid, maar de vertaalde ondertiteling werkt meer dan prima. Vanaf 5min even hoe/wat voor Homey.

[ Voor 31% gewijzigd door Whiskey48 op 17-04-2024 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:46
aaahaaap schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:58:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik gebruik deze: https://tameson.nl/produc...1inch-3-weg-230vac-relais
Volgens mij ook passend voor jouw situatie.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:56:
Mhh.. interessant, dat schema uit dat hulpdocument van itho in de post van aaahaaap, staat de retour van het voorraadvat weer rechtstreeks op de retour van de buitenunit. Bij mij lijkt de retour van de vooraadvat naar de buffervat te gaan. Is dat logisch?[Afbeelding]
Is er nog iemand die hier iets over kan zeggen? Anders vraag ik het morgen aan installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
@Get!em

Waar je voor uit moet kijken is dat het BUFFERVAT niet altijd in de retour staat.

Dus hij kan prima in de retour zitten bij het verwarmen van de cv. Maar je wil het vat niet inde retour hebben van het systeem waarmee je je tapwater opwarmt, dus na de schakeling van de 3 weg klep.

Waarom niet?

Stel dat je 55gr tapwater wil maken, dan moet het water uit de warmtepomp ook minimaal die temperatuur zijn, tot zo ver geen probleem.

Als je buffervat altijd in de retour zit, dan warm je dus ook dit water in de buffertank op naar die 55+.

En dat wil je dus juist niet, zonde van de tijd en vooral energie.

Wat jij kan checken is het volgende;
Ga lang douchen, of pas wat instellingen aan. zorg iig dat de Wp geforceerd wordt om tapwater te gaan maken. Controleer dan de temperatuur van het water in de buffrtank. Als het goed is, wordt het water in de buffertank niet hoger dan bij de start van het tapwater. Is dat het wel. Dan zou ik een belletje wagen;)

Ter verduidelijking:
Buffervat is voor de centrale verwarming.
Tapwater/boilervat is voor douchewater/tapwater

[ Voor 27% gewijzigd door Stoker op 17-04-2024 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Dank, dat is dus precies wat ik bedacht.

Zoals ik nu denk dat t zit: rood, aanvoer vanaf drieweg.

Blauw retour vat, aangesloten op buffer.

Blauw is warm tijdens sww warm maken en er loopt ook warm water terug als er niks gebeurt (beide uiteinden buis warm, midden koud). Cv/vloerverwarming staat dicht/uit omdat die nog doorgespoeld moet worden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nm-l30aCzBVP_UI3qAlz-ajnW5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5qgHUPIOVAzVWs0pU6nOjJr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Get!em op 17-04-2024 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Get!em schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:25:
Dank, dat is dus precies wat ik bedacht.

Zoals ik nu denk dat t zit: rood, aanvoer vanaf drieweg.

Blauw retour vat, aangesloten op buffer.

Blauw is warm tijdens sww warm maken en er loopt ook warm water terug als er niks gebeurt (beide uiteinden buis warm, midden koud). Cv/vloerverwarming staat dicht/uit omdat die nog doorgespoeld moet worden.[Afbeelding]
Uiteindelijk is die blauwe ook warm.. als je tapwater 50*C is, dan is de retour ook ca 50*C. De retour van je tapwatervat sluit ik altijd aan op een open Tstuk, daar komt ook de retour van het cv systeem op aan, en ‘ samen’ gaan ze dan naar de WP, in die laatst leiding plaats ik dan de filter (die doet dus ook met beide stromingen mee) en het expansievat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reign-in-pain
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:01
Stoker schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:18:
[...]

Uiteindelijk is die blauwe ook warm.. als je tapwater 50*C is, dan is de retour ook ca 50*C. De retour van je tapwatervat sluit ik altijd aan op een open Tstuk, daar komt ook de retour van het cv systeem op aan, en ‘ samen’ gaan ze dan naar de WP, in die laatst leiding plaats ik dan de filter (die doet dus ook met beide stromingen mee) en het expansievat.
Het lijkt hier of het buffervat als open T-stuk moet fungeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Stoker schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:18:
[...]

Expansie zit hier alleen bij de cv zoals je ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Is het zo aangesloten, rechtsonder?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfbW6ByEvf84gNFn5T21rzt20FE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q8I0iCPwnLdSwDppZFLxAYSo.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens is 1 expansievat ook goed in het systeem. De druk is ook overal (ongeveer gelijk). Je expansievat moet.mag niet achter een kraan zitten. Ik plaats m graag zo dicht mogelijk bij de WP en anders in de leiding naar de wp, op die manier staat de pomp het minst in het membraan van het expansievat te drukken.

[ Voor 27% gewijzigd door Stoker op 17-04-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Klopt denk ik ja, wat is t verschil met rechtsboven?

Expansie zit tussen buffer en vvw/radiator.

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 17-04-2024 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Zelfde systeem, maar dan alleen de loop voor het cv systeem.

Heb nog een foto van een stukje leidingwerk met een 3 wegklep en t stuk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4NSpJH1gkHXaBB9vpkttTZp_1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4WX0FU1wxlb8wXpRxdIL64tb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-01 20:37
Is het mogelijk om de ontsluiting van de WP buitenunit naar binnen links of rechts uit de kast te laten komen?
Ik zie veel fotos met de ontsluiting rechts (als je voor de unit staat). Voor mij komt het links beter uit .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Stoker schreef op woensdag 17 april 2024 @ 22:30:
Zoals je het tekent denk ik ook dat er de volgende risico’s zijn, kloppen die?
  1. Bij opwarmen SWW vat, hogere temperatuur, en moet nu meer energie leveren om ook de 100L van het buffervat op te warmen
  2. Bij opwarmen SWW vat, terwijl de VVW pomp nog doordraait, wordt het warmere water de VVW in geduwd en gaat tevens op vorige punt nog meer energie verloren en duurt het langer voor SWW vat op temperatuur is
  3. Bij koelen (zomer) van VVW, moet bij punt 1 opwarmen SWW nog meer energie overgebracht worden naar Buffer, met tevens risico op punt 2: warm water in VVW
Of zitten er andere routers in de buffer die dit soort zaken voorkomen?

(Nb, ik kan pas zondag weer bij het systeem, ben nu niet bij het huis.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Get!em schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:25:
[...]

Zoals je het tekent denk ik ook dat er de volgende risico’s zijn, kloppen die?
  1. Bij opwarmen SWW vat, hogere temperatuur, en moet nu meer energie leveren om ook de 100L van het buffervat op te warmen
  2. Bij opwarmen SWW vat, terwijl de VVW pomp nog doordraait, wordt het warmere water de VVW in geduwd en gaat tevens op vorige punt nog meer energie verloren en duurt het langer voor SWW vat op temperatuur is
  3. Bij koelen (zomer) van VVW, moet bij punt 1 opwarmen SWW nog meer energie overgebracht worden naar Buffer, met tevens risico op punt 2: warm water in VVW
Of zitten er andere routers in de buffer die dit soort zaken voorkomen?

(Nb, ik kan pas zondag weer bij het systeem, ben nu niet bij het huis.)
Ik weet niet exact welke tank jij hebt hangen. Maar zoals @reign-in-pain al zei. als dit op een open vat is aangesloten, dan kloppen je punten en heb je dus ook n hoge watertemperatuur in bv je vvw.

Maar nogmaals, ik ken je installatie en details niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
brigges schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:15:
Is het mogelijk om de ontsluiting van de WP buitenunit naar binnen links of rechts uit de kast te laten komen?
Ik zie veel fotos met de ontsluiting rechts (als je voor de unit staat). Voor mij komt het links beter uit .....
Wat bedoel je met ontsluiting? (zal mn vrouw maar niet mee laten lezen :O ).

De aansluitingen zijn standaard aan die kant en niet aan te passen. Je kan toch ook leidingwerk die kant op maken? (achter de WP langs?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenex1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:59
Plexxodus schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:18:
@Carboy54
Ik ben nog eens aan het testen geslagen met de vorstbeveiliging en ik kom tot het volgende:

Amber volledig uitgeschakeld (power knop):
1e orde vorstbeveiliging start netjes op ingestelde temperatuur. Waterpomp draait iedere 15 minuten.

Amber ingeschakeld, maar warmtevraag via thermostaat uitgeschakeld:
1e orde vorstbeveiliging wordt niet geactiveerd. Waterpomp draait niet.

Softwarefoutje van Itho?
Mijn systeem is vannacht leeg gelopen, vermoedelijk door de Caleffi's. Tussen 05:00 en 07:00 is de Ambient temp. onder de 4 graden geweest, maar geen vorstbeveiliging is ingeschakeld (geen pompen, geen stroom verbruik). Amber was ingeschakeld maar warmtevraag stond via HA uitgeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brigges
Stoker schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:49:
[...]

De aansluitingen zijn standaard aan die kant en niet aan te passen. Je kan toch ook leidingwerk die kant op maken? (achter de WP langs?)
ontsluiting / aansluiting .... what ever :)

Ja dat kan idd, echter is weer extra leiding buiten. Is ook geen probleem, maar vroeg het me af.

[ Voor 11% gewijzigd door brigges op 18-04-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
joenex1 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:02:
[...]

Mijn systeem is vannacht leeg gelopen, vermoedelijk door de Caleffi's. Tussen 05:00 en 07:00 is de Ambient temp. onder de 4 graden geweest, maar geen vorstbeveiliging is ingeschakeld (geen pompen, geen stroom verbruik). Amber was ingeschakeld maar warmtevraag stond via HA uitgeschakeld.
1. Welke softwareversie heb jij?
2. Twijfel je over de Caleffi's? Dit is vaak gemakkelijk te checken doordat je een grote plas water ziet.

edit 16.04:
3. Welke instellingen heb je staan bij de vorstbeveiliging?
4. Hoe zijn de caleffi's geisoleerd?

[ Voor 9% gewijzigd door Stoker op 18-04-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:46
joenex1 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:02:
[...]

Oei, vervelend zeg. Dat de pomp niet inschakelt bij uitgeschakelde warmtevraag dat klopt. Zou in de komende update verholpen worden dacht ik.

Hier is het vannacht 4,1 graden geweest op z'n koudst, maar het water in het systeem is niet onder de 12 graden geweest (zonder inschakeling Amber).

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ik heb met @Carboy54 overleg gehad. Het klopt dat de 1e vorstbeveiliging niks doet. De 2e werkt wel hebben wij geconcludeerd, das ook direct de belangrijkste.

Welke instellingen heb je staan bij de 5 parameters van de vorstbeveiliging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Stoker schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:40:
Ik heb met @Carboy54 overleg gehad. Het klopt dat de 1e vorstbeveiliging niks doet. De 2e werkt wel hebben wij geconcludeerd, das ook direct de belangrijkste.

Ik dacht dat jij hier schreef dat het bewijs geleverd was. Ik ben even wat minder actief hier, maar dacht eigenlijk dat dit inmiddels wel werkte :X , maar dat werkt dus nog niet. Weet niet of 2e stage belangrijker is, want wellicht is tegen die tijd het systeem al leeg of drukloos. En dan mag je dus hopen dat het systeem echt wel leeggelopen is, want anders bevriest het alsnog. Maar ik maak mij momenteel niet zo'n zorgen over de vorstbeveiliging, als het komende winter dan maar opgelost is en wel werkt :*)

@Carboy54 is er al wat bekend voor de update van de EEPROM, of heb ik de afgelopen anderhalve maand wat berichten hierover gemist, aangezien de focus in deze periode bij mij weer wat verschuift naar andere projecten :X Uiteraard is de urgentie niet zo hoog aangezien we de vorst periode achter ons hebben.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joenex1
Stoker schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:40:

Software versie 2.29. De caleffis zitten in de goot met onderin openingen gemaakt. Wel geïsoleerd maar misschien nog niet zoals in de videos. Hangt boven de carport dus moet de ladder er bij pakken om te kijken, plus dat dak ligt meestal water op.

Instellingen als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWV3Z-lvzIbPUWzSfx8DzLKUweU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/447SRv3zjDNQnZYoTHdhksXT.jpg?f=fotoalbum_large

Dus vreemd dat de 2e orde ook niets deed?

Welke temperaturen zijn van belang? Dan deel ik een grafiek vanuit HA. Edit, gevonden denk ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQ5OOzli41ofm293Qj4hBuYA-s4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/skL0BSnfOSyIsRwD5Pq15b0U.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door joenex1 op 18-04-2024 20:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Vervelend om te horen dat het systeem is leeggelopen, desondanks de update en de settings.

@Carboy54 en ik hebben inderdaad een test gedaan en zijn tot de conclusie gekomen dat het werkt, zie hieronder een aantal foto's:

Stage 1: (groene knop uit) ergens in februari
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0rhLiWAULLOKNZuw8erSvfmn3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mrxLJEBDG1M9IIsUGBLnWI3r.png?f=fotoalbum_large

Stage 2: (groene knop aan, thermostaat laag)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jikg5tIzCwiXfn5hPbLhditDyZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LzpqycLsFqMuJfSSVf7bxFMC.jpg?f=fotoalbum_large
https://knmi.turmin.com/2024-02-12

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Im5AhbSWheLYhcbR47FO--wUF_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8L0VA9PXkWaPj5ycqZO5b4H.jpg?f=fotoalbum_large
https://knmi.turmin.com/2024-02-26

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5yGjaoI3m2AWX8tPPr-TleXfr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cVaMaXTnlSj8TYhp9OCEDw8w.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb zelf ook de thermostaat losgehaald gisteren en ben helaas verrast dat de vorstbeveiliging niks had gedaan vannacht,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JOAMsYVZwuvzsKnPx27N-sufPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5c6s5leRPojbPnNTUid47xD5.png?f=fotoalbum_large

Dus ik ben opzoek gegaan naar een verklaring;
1. Buitentemperatuur en de Tui zijn niet in de buurt geweest van mijn instellingen,
2. Wat mij ook opvalt is dat de Tui (bij mij) na een paar uur rust nogsteeds 2,5 tot 3 graden hoger is dan de
buitentempratuur, dus de Ta, dit komt zeer waarschijnlijk door:
- isolatie aan de binnenkant van de Amber,
- afwijking vd sensoren.

Dus stel dat de buitentemperatuur (en dus het puntje van de Caleffis) zijn 3-4 graden, dan is de Tui rond die 6-7 is en op het randje is van wel of niet inschakelen... maar dus wel een leegloop.

Wat betreft de software updates:
Wij hebben gisteren bericht gehad van de ProductManager van Itho, ze hebben met succes een nieuwe update waarmee ze het onnodige verbruik van het vorstlint beperken. Ze zijn bezig met het herschrijven van de instructie. Wij gaan komende tijd opnieuw de vorstbeveiliging monitoren, waarschijnlijk zijn er komende week nog een paar nachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Wie heeft er ook het itho sww vat en kan mij het verloop van de Tw tonen op het schermpje van itho bij douchen en bij opwarmen? Ben even aan het kijken of het klopt bij mij, hij valt als baksteen van 60 naar 20c bij douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
@Whiskey48 ?

Gaat om het 2e of 3e schermpje achter het i-tje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Stoker schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:36:
@Whiskey48 ?

Gaat om het 2e of 3e schermpje achter het i-tje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8IOTTDJQUvEI7dMTJD6q67OTa38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEv4V6CkP7nLHKLxtMspQ7Z9.jpg?f=fotoalbum_large

Deze? Ja ik zie ook wel een dip. Ik verwacht dat dit komt doordat bij warmwater verbruik de boven en onderlaag water in de tank wordt gemengd??

In de praktijk nooit ervaren dat ik niet langer dan 1h kan douchen, de Amber stookt sneller bij dan ik kan douchen. (Is ook erg snel weer op temperatuur het gehele vat van boven tot onder).

[ Voor 12% gewijzigd door Whiskey48 op 19-04-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Whiskey48 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:45:
[...]

[Afbeelding]

Deze? Ja ik zie ook wel een dip. Ik verwacht dat dit komt doordat bij warmwater verbruik de boven en onderlaag water in de tank wordt gemengd??

In de praktijk nooit ervaren dat ik niet langer dan 1h kan douchen, de Amber stookt sneller bij dan ik kan douchen. (Is ook erg snel weer op temperatuur het gehele vat van boven tot onder).
Ik zal bij mezelf nog vaker moeten testen, maar bij mij is in degrafieken die ik op de foto heb staan (zie eerdere Posts) de temperatuur Tw vrij snel 20c bij gebruik van warm water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:45
Get!em schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:15:
Wie heeft er ook het itho sww vat en kan mij het verloop van de Tw tonen op het schermpje van itho bij douchen en bij opwarmen? Ben even aan het kijken of het klopt bij mij, hij valt als baksteen van 60 naar 20c bij douchen.
Heb ik ook, de sensor in het vat zit te laag in het vat en meet dus snel het koude toegevoegde water. De sensor is hoger te plaatsen van onderaf. Anderszijds is 1x daags verwarmen en heb je afdoende water dan nog een issue?

De sensor op 3/4 van de tank zetten oid

[ Voor 3% gewijzigd door Karmusch op 19-04-2024 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Yes. Sensor even iets naar boven brengen. Is het een 270l er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Karmusch schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:35:
[...]

Heb ik ook, de sensor in het vat zit te laag in het vat en meet dus snel het koude toegevoegde water. De sensor is hoger te plaatsen van onderaf. Anderszijds is 1x daags verwarmen en heb je afdoende water dan nog een issue?

De sensor op 3/4 van de tank zetten oid
Het viel me gewoon op. En gezien de temperatuur trigger default op <42 graden staat, springt Amber vrijwel direct aan tijdens/na douchen.
Trigger Kan wel uit en dan alleen Timebased werken, maar dan mis je dus de momenten dat je meer water nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Stoker schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:10:
Yes. Sensor even iets naar boven brengen. Is het een 270l er?
Yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmusch
Get!em schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:20:
[...]

Het viel me gewoon op. En gezien de temperatuur trigger default op <42 graden staat, springt Amber vrijwel direct aan tijdens/na douchen.
Trigger Kan wel uit en dan alleen Timebased werken, maar dan mis je dus de momenten dat je meer water nodig hebt.
Met 270 liter moet je wel je best doen.
Mocht het een keer gebeuren zet je het na 2x per dag of sec in het weekend als er veel gesport wordt oid. Sinds kerst ben ik zelf nog te lui geweest om het nog aan te passen. Ga het nog wel doen overigens….
Had dit ook idealer gezien met meerdere meetpunten en of in %

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Karmusch schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 06:36:
[...]

Met 270 liter moet je wel je best doen.
Mocht het een keer gebeuren zet je het na 2x per dag of sec in het weekend als er veel gesport wordt oid. Sinds kerst ben ik zelf nog te lui geweest om het nog aan te passen. Ga het nog wel doen overigens….
Had dit ook idealer gezien met meerdere meetpunten en of in %
Ik heb hem nu staan dat hij aanspringt als je gaat douchen. Risico op kouder water is bij mij thuis geen optie.
Als de stroom gratis is of ik een flinke overproductie heb gaat de Smart Grid aan en stook ik bij tot 60 graden.

Het klokprogramma gebruik ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Wij hebben hier met zijn tweeën 270 liter. We hebben op zaterdag legionella run en dan vervolgens op zondag, dinsdag en donderdag opwarmen tot 48. Geregeld springt hij zondag nog niet eens aan omdat het water dan nog boven de 48 graden. Het is twee keer gebeurt sinds kerst 2022 dat we zonder warm water zaten :)

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
leejoow schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 09:49:
Wij hebben hier met zijn tweeën 270 liter. We hebben op zaterdag legionella run en dan vervolgens op zondag, dinsdag en donderdag opwarmen tot 48. Geregeld springt hij zondag nog niet eens aan omdat het water dan nog boven de 48 graden. Het is twee keer gebeurt sinds kerst 2022 dat we zonder warm water zaten :)
itho vat? Dus dan is bij jou de sensor ook hoger gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Nee, bij ons stort de temperatuur na een keer douchen vaak al naar de 15 graden. Maar met het klokprogramma beperk ik de momenten dat er verwarmd mag worden. Het is overigens wel het itho vat.

En mijn man vindt het natuurlijk vervelend als er koud water is, maar we zijn alle twee wel bezig met hoe het systeem werkt. We weten dat we geen onbeperkt warm water is en daar passen we ons op aan :)

[ Voor 43% gewijzigd door leejoow op 20-04-2024 12:14 ]

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:39
Stoker schreef op woensdag 17 april 2024 @ 22:30:

Heb nog een foto van een stukje leidingwerk met een 3 wegklep en t stuk
[Afbeelding]
Vroeg me naar aanleiding van deze foto af of het uitmaakt waar de actuator van de driewegklep zit? Hij kan dus zonder problemen aan de bovenzijde en aan de voorzijde zitten? Kan ie ook aan de onderzijde zitten of geeft dat (kans op) problemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

aaahaaap schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:15:
[...]

Vroeg me naar aanleiding van deze foto af of het uitmaakt waar de actuator van de driewegklep zit? Hij kan dus zonder problemen aan de bovenzijde en aan de voorzijde zitten? Kan ie ook aan de onderzijde zitten of geeft dat (kans op) problemen?
Onderzijde wil je normaal niet omdat er dan troep in het lager komt.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6r1JTr2X0kJ0U_lQp0ir8UD_HJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9vaDcMUOrwZqoifl5Q92s3R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iy_lfM2g73jT-0_-loBAitDJNow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nZw5xLnn4z1wOypCEhiendb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ai7ojYbxeCyaFH0KvG_sDvq-RV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywAEdb6I0tdgZmz7Ekveeqoa.jpg?f=fotoalbum_large

Ben bezig op de opstelling van de WP te bepalen. Eigenlijk is de aangegeven plek de enige die in aanmerking komt. In de lengte staan de paaltjes op 2m, Afstand naar de ontluchting van de wasdroger is 70cm dus voldoet net aan de 3m grens. De WP zelf komt tussen de 2 groene lijntjes, middelse is het hart en haalt qua hoogte net niet de onderkant van de vensterbank.

Moet alleen de stootvoeg van de spouwmuur ventilatie dicht maken. Enige probleem is de ventilatie van de kruipruimte. Zie zit links net binnen de 3m van de WP. Is dit een probleem of valt dat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenex1
Stoker schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:05:

Dus stel dat de buitentemperatuur (en dus het puntje van de Caleffis) zijn 3-4 graden, dan is de Tui rond die 6-7 is en op het randje is van wel of niet inschakelen... maar dus wel een leegloop.

Wat betreft de software updates:
Wij hebben gisteren bericht gehad van de ProductManager van Itho, ze hebben met succes een nieuwe update waarmee ze het onnodige verbruik van het vorstlint beperken. Ze zijn bezig met het herschrijven van de instructie. Wij gaan komende tijd opnieuw de vorstbeveiliging monitoren, waarschijnlijk zijn er komende week nog een paar nachten.
Bedankt voor je aanvullende info en onderzoek! Afwachten op de update dan maar. bVannacht weer vergelijkbare temperaturen gehad, echter nu was Tui net onder de 7.0c , dus vorstbeveiliging wel geactiveerd (warmtevraag nog uit via HA):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iuLuhKcfxuEs95faV1pfc9S123w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aC826Cf3ATKJwT79ME2iycjG.png?f=fotoalbum_large

Denk dat ik voor nu de Watertemp. start 2e orde maar op 8c zet ipv 7c zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

EDIT:

Even wat onnodige ruis verwijderd.

[ Voor 100% gewijzigd door Jan2023 op 21-04-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
@Carboy54 (Amber 95) en ik (Amber 65) hebben beiden de software-update zonder problemen geupdate.

[ Voor 12% gewijzigd door Stoker op 20-04-2024 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
joenex1 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:17:
[...]

Bedankt voor je aanvullende info en onderzoek! Afwachten op de update dan maar. bVannacht weer vergelijkbare temperaturen gehad, echter nu was Tui net onder de 7.0c , dus vorstbeveiliging wel geactiveerd (warmtevraag nog uit via HA):

[Afbeelding]

Denk dat ik voor nu de Watertemp. start 2e orde maar op 8c zet ipv 7c zet.
Thanks. Eigenlijk waar ik tegenaan ben gelopen, de Tui geeft in mijn geval een hogere waarde aan dan Ta. Goed om de setting 1 of 2 graad te verhogen. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
brigges schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:47:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ben bezig op de opstelling van de WP te bepalen. Eigenlijk is de aangegeven plek de enige die in aanmerking komt. In de lengte staan de paaltjes op 2m, Afstand naar de ontluchting van de wasdroger is 70cm dus voldoet net aan de 3m grens. De WP zelf komt tussen de 2 groene lijntjes, middelse is het hart en haalt qua hoogte net niet de onderkant van de vensterbank.

Moet alleen de stootvoeg van de spouwmuur ventilatie dicht maken. Enige probleem is de ventilatie van de kruipruimte. Zie zit links net binnen de 3m van de WP. Is dit een probleem of valt dat mee?
Ik kan je verhaal niet helemaal volgen, maar denk het wel: je moet wel wat dichtmaken. Zie bijgevoegd document
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ywcj9KzXm76xoATnzIzeYxWlkfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZuEainc3UM2DCg4B9ozyJ0e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-05 17:54
brigges schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:47:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens mij reken je met de maten van uit het hart van de Amber.
Het is 1m rond om, dus vanaf de zijkant gemeten en 30cm boven de Amber.

Edit: zie dat andere mij al voor zijn.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
Stoker schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:30:
[...]

Ik kan je verhaal niet helemaal volgen, maar denk het wel: je moet wel wat dichtmaken. Zie bijgevoegd document
[Afbeelding]
Je volgt het prima ;)
Snetver.... dat ding is 88cm hoog. Tot onderkant raam heb ik 94 cm. Maar de blokken komen er nog bij.

Wat is de consequentie van het overschrijden van de veiligheidszone met een paar cm?
Dit zou betekenen dat ik dat ding nergens kwijt kan.....

[ Voor 6% gewijzigd door brigges op 20-04-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
brigges schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:46:
[...]

Je volgt het prima ;)
Snetver.... dat ding is 88cm hoog. Tot onderkant raam heb ik 94 cm. Maar de blokken komen er nog bij.

Wat is de consequentie van het overschrijden van de veiligheidszone met een paar cm?
Heb je voldoende ruimte voor los staand?

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
hij staat los, 30cm van de muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:59
brigges schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:46:
[...]

Je volgt het prima ;)

Officieel moet je volgens instructie van Itho dan het raam dichtzetten (of alleen het bovenlicht gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
brigges schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:53:
hij staat los, 30cm van de muur
Ik bedoel meer dan 1m los van de muur!

De veiligheids zone is 1m rond om de unit in een soort van trapezium om hoog.

Stel je plaatst hem 1,5 van de muur, voldoenje dus aan de veiligheids voorschriften.

[ Voor 31% gewijzigd door bommer op 20-04-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
bommer schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:54:
[...]

Ik bedoel meer dan 1m los van de muur!

De veiligheids zone is 1m rond om de unit in een soort van trapezium om hoog.

Stel je plaatst hem 1,5 van de muur, voldoenje dus aan de veiligheids voorschriften.
Met 1m los van de muur staat hij halvewege de tuin .. niet echt praktisch.

Alternatief is 5-10 cm uit het midden (dus naar links). Het raam daar gaat nooit open.
Stootvoeg en afvoer wasdroger zijn geen probleem. Die gaan dicht.
En heb ik precies de 50cm speling met het raam rechts
tonwes99 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:54:
[...]

Officieel moet je volgens instructie van Itho dan het raam dichtzetten (of alleen het bovenlicht gebruiken).
Bij verschuiven naar links zou dat geen probleem zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door brigges op 20-04-2024 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmusch
brigges schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:04:
[...]

Alternatief is 5-10 cm uit het midden (dus naar links). Het raam daar gaat nooit open.

[...]

Zou dit iig met de in bedrijfsteller van tevoren afkaarten ter zekerheid.

De droger is geen inlaat maar een afvoer,…
hmm anderszijds bij stilstand zou er dus mogelijk gas naar binnen kunnen komen. Propaan is w zwaarder dan lucht en de afvoer is ook nog naar beneden gericht. Discutabel aangezien er expliciet inlaat bij de voorbeelden staat in handleiding van itho. Praktisch VS theorie…. Uiteindelijk zijn de veiligheidseisen er niet voor niets.. maar toch.

Soms denk ik dat die veiligheidszone met name een juridische zone is als er ooit iets zou kunnen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
Karmusch schreef op zondag 21 april 2024 @ 08:14:
[...]

Zou dit iig met de in bedrijfsteller van tevoren afkaarten ter zekerheid.
Dat ga ik zeker doen.

Kan natuurllijk ook de WP laten zakken. De balken zijn 20cm hoog. Als ik maar zorg dat de WP 10 cm boven het maaiveld blijft dan zou het kunnen. Dan zet ik de WP dieper in de bak weg. Ik zie nergens een minimale hoogte. Bak wordt voorzien van 2 10cm afvoeren tot onder de vorstgrens.

De WP is er nog niet eens en er is al een probleem |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
brigges schreef op zondag 21 april 2024 @ 10:29:
[...]

Dat ga ik zeker doen.

Kan natuurllijk ook de WP laten zakken. De balken zijn 20cm hoog. Als ik maar zorg dat de WP 10 cm boven het maaiveld blijft dan zou het kunnen. Dan zet ik de WP dieper in de bak weg. Ik zie nergens een minimale hoogte. Bak wordt voorzien van 2 10cm afvoeren tot onder de vorstgrens.

De WP is er nog niet eens en er is al een probleem |:(
Volgens mij moet je hem minimaal 20 a 30 cm boven maaiveld zetten. i.v.m sneeuwval.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
EEPROM update
In overleg tussen @Carboy54 en de productmanager van Itho is aan een klein aantal gebruikers met ict ervaring een pilot verstuurd om de Eeprom te updaten. Hierdoor worden de issues van de bodemverwaming opgelost en een aantal verbeteringen aangebracht. Deze updates zijn niet zonder risico en moeten door de installateur worden uitgevoerd. Voor onze klanten wordt een speciale ondersteuning geregeld. Als het goed verloopt wordt de update stapsgewijs per mail verstuurd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Het is misschien een aantal tweakers al opgevallen dat de TS niet meer actief is op Tweakers.

Door een verschil van inzicht met de leiding van Tweakers is @Carboy54 momenteel niet in staat in te loggen. Vragen en reacties graag via zijn mailadres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Stoker schreef op zondag 21 april 2024 @ 16:28:
Het is misschien een aantal tweakers al opgevallen dat de TS niet meer actief is op Tweakers.

Door een verschil van inzicht met de leiding van Tweakers is @Carboy54 momenteel niet in staat in te loggen. Vragen en reacties graag via zijn mailadres.
Wordt tijd voor een Discord server!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tonwes99

Jammer, is dit door zijn rol als leverancier/installateur? TS houdt dit heel netjes gescheiden. Ik hoop hem snel terug te kunnen verwachten, zijn inbreng (en zijn korte lijntjes naar Itho) is/zijn waardevol.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ja dat zijn details en is ook iets tussen deze website en hijzelf.

Ik probeer nu iets fanatieker om alsnog het lijntje tussen Itho en dit forum kort te houden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:01
@Stoker de geschiedenis herhaald zich… op meerdere forums gezien, het forum komt er nooit als winnaar uit.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Maar nu weer on-topic.

Ik heb gisterenmorgen de Wp uitgezet op de thermostaat (dus nogsteeds de groene knop, nogsteeds op Auto, en eind van vanmiddag pas weer aangezet. (Dus alsof je de houtkachel 1,5 dag aan hebt gehad)

Voor de duidelijkheid:
Software v2.29 en de laatste Eeprom update. Heb ook de vorstbeveilingssettings iets omhoog gezet omdat er een delta T zit in de Ta en de Tui. Kom ik later op terug

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJb4L-9NJDEfdO-OTRn2GoctE8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2Fryqj5Lue2DQk6ooyLrre6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vpwLT3MwZolUXXmE6A2woHzMz0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Wj7er0tHH4ZUuZ2bjzVJtB2f.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Whiskey48

... Huh, deze man is volgens mij een van de tweakers met de meeste kennis van dit onderwerp op tweakers, veel installateurs die hem voor advies vragen ... bijzonder om hem de toegang te weigeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Karmusch

Volgens mij zouden juist meer installateurs een transparantere blik geven van producten. Ik vind het juist heel waardevol. Het overtuigen of overhalen het product bij hem te kopen vind ik niet van toepassing, dit is iig mijn eigen keuze geweest. Naastdat er meerdere leveranciers in de topic worden benoemd.

Maar goed wellicht zijn er andere redenen te benoemen op het tweakers beleid…
Ik vind het een persoonlijk gemis, zeker voor veel zelf installateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-05 20:52
Ik zit al even mee te lezen, o.a. op dit topic.

Onze interesse inde Amber 6.5 kW was gewekt na het lezen van vele ervaringen. Gesproken met Carboy54 of de 6.5 kW genoeg zou zijn. Hij denkt van wel en komt met eigen voorbeelden om het te onderbouwen.

Helaas is het vanwege de afstand voor Carboy54 helaas niet te doen om het bij ons te komen installeren.
Wel was hij zo vriendelijk om een prijsopgave te geven voor alle benodigde onderdelen.

Via via een installateur kunnen vinden die bekend is met de Amber en deze ook wilt installeren.
Betreft een 6.5 kW Amber in hybride opstelling.
De offerte komt uit op €17.127.-

Ik schrok hier wel behoorlijk van. Ligt dat aan mij of is het inderdaad aan de hoge kant ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
ymaenhout schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:22:

Onze interesse inde Amber 6.5 kW was gewekt na het lezen van vele ervaringen. Gesproken met Carboy54 of de 6.5 kW genoeg zou zijn. Hij denkt van wel en komt met eigen voorbeelden om het te onderbouwen.

Helaas is het vanwege de afstand voor Carboy54 helaas niet te doen om het bij ons te komen installeren.
Wel was hij zo vriendelijk om een prijsopgave te geven voor alle benodigde onderdelen.

Via via een installateur kunnen vinden die bekend is met de Amber en deze ook wilt installeren.

Ik schrok hier wel behoorlijk van. Ligt dat aan mij of is het inderdaad aan de hoge kant ?
De prijs van de Amber zal je bekend zijn en is ook gemakkelijk op te zoeken.
vind het nog al hoog, ben benieuwd wat je nog meer krijgt voor die 12 mile
Gouden afsluiters ofzo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99

Ooit voor een LG drie offertes gekregen, van eur8000 tot eur12000 voor de identieke WP.

Uiteindelijk voor de Amber gekozen, eur1250 aan bijkomend materiaal (vorst-protectors, werkschakelaar, geisoleerde leiding). Direct all electric, dus geen hybride, voldoende vvw, dus geen buffer, nog even geen sww-vat. Twee dagen werk en voor eur6500 klaar (Amber95).

Ik zou een volgende keer een lokale loodgieter de water-zijde laten doen, scheelte gedoe met koppelingen en pijpenbuigers. Ook voor een sww-vat doe ik dat ws. Vervolgens zijn er leveranciers die vervolgens de inbedrijfstelling willen doen, ook remote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter

Schijt een beer in het bos?

Ja. Dit is aan de “hoge kant” :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
tonwes99 schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:38:
[...]

Ooit voor een LG drie offertes gekregen, van eur8000 tot eur12000 voor de identieke WP.

Uiteindelijk voor de Amber gekozen, eur1250 aan bijkomend materiaal (vorst-protectors, werkschakelaar, geisoleerde leiding). Direct all electric, dus geen hybride, voldoende vvw, dus geen buffer, nog even geen sww-vat. Twee dagen werk en voor eur6500 klaar (Amber95).

Ik zou een volgende keer een lokale loodgieter de water-zijde laten doen, scheelte gedoe met koppelingen en pijpenbuigers. Ook voor een sww-vat doe ik dat ws. Vervolgens zijn er leveranciers die vervolgens de inbedrijfstelling willen doen, ook remote.
Remote in bedrijfsstelling, hoe doe je dat dan? Ga je dan bij hem langs?

Ik begrijp goed wat je hiermee zegt, maar een ibs is niet alleen voor het vangen van de subsidie als klant. Juist de veiligheid speelt een grote rol, met videobellen kan je gemakkelijk even de andere kant op kijken. Als het goed is kan de installateur jou ook nog tips geven over de installatie.

Overigens denk ik dat een Remote ibs niet goedkoper is dan een in site ibs en ligt het voordeel bij de installateur en het nadeel .. naja vul zelf maar in.

[ Voor 23% gewijzigd door Stoker op 21-04-2024 20:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tonwes99
Stoker schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:54:
[...]

Remote in bedrijfsstelling, hoe doe je dat dan? Ga je dan bij hem langs?

Ik begrijp goed wat je hiermee zegt, maar een ibs is niet alleen voor het vangen van de subsidie als klant. Juist de veiligheid speelt een grote rol, met videobellen kan je gemakkelijk even de andere kant op kijken. Als het goed is kan de installateur jou ook nog tips geven over de installatie.

Overigens denk ik dat een Remote ibs niet goedkoper is dan een in site ibs en ligt het voordeel bij de installateur en het nadeel .. naja vul zelf maar in.
Mijn voorkeur zou nog steeds aanschaf en plaatsing door een installateur zijn, dit is ook de strekking van de subside-regels, ibs alleen is onvoldoende en ibs ter plekke (of nog beter, een voor-opname vooraf) is beter dan een fotootje of video na afloop. Zoals vermeld, ik wil best iemand wat laten verdienen. Die eur8000 was wel prima, maar dit was helaas een airco-installateur en deze deed geen Itho.

Ik begrijp wat je zegt over de veiligheid, er wordt in dit forum genoeg geschreven over werkschakelaars, fornuisgroepen en propaan-afstanden. Helaas heb ik hier zoveel slechte voorbeelden gezien (ook in posts op dit forum) dat ik toch vaak liever mijn eigen keuzes volg. Ik ken NEN-1010, en mijn werkschakelaar zit op 1m50, zonder gevelopeningen. Kan ik ook een flowmeter inbouwen zonder dat ik discussies krijg.

Ik vind het jammer dat in de huidige subsidiegedreven markt een aantal installateurs in mijn ogen hun klant misbruiken. Verschillen van eur4000 voor dezelfde WP zijn niet te verklaren, en de bovengenoemde Amber65-aanbieding is schandalig. Een vierde installateur wilde alleen Vailliant leveren, die kwam op eur13500 uit. Na vier bezoeken leek zelf doen mij zelfs tijd te besparen ten opzichte van deze bezoeken...

Voor mij hoeft installatie niet alleen een vergoeding voor uren en materialen te zijn. Ook aan de WP mag een installateur wel iets verdienen. Vroeger ging dit vanzelf, hij kocht met korting in en rekende de volle prijs. Tegenwoordig kan een installateur deze dingen niet meer goedkoper krijgen dan wij. Hij mag er best 10% bovenop zetten, maar eur2000 op een WP van eur3800 (staat op offerte) is wel erg gortig. Een ander noemt de prijs niet, gissen hoeveel arbeid en hoeveel materiaal is.

Er zitten enkele goede installateurs op dit forum, in vakkennis en tariefstelling, die ik zeker wil aanbevelen als dit op dit forum zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymaenhout
tonwes99 schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:26:
[...]

Mijn voorkeur zou nog steeds aanschaf en plaatsing door een installateur zijn, dit is ook de strekking van de subside-regels, ibs alleen is onvoldoende en ibs ter plekke (of nog beter, een voor-opname vooraf) is beter dan een fotootje of video na afloop. Zoals vermeld, ik wil best iemand wat laten verdienen. Die eur8000 was wel prima, maar dit was helaas een airco-installateur en deze deed geen Itho.

Ik begrijp wat je zegt over de veiligheid, er wordt in dit forum genoeg geschreven over werkschakelaars, fornuisgroepen en propaan-afstanden. Helaas heb ik hier zoveel slechte voorbeelden gezien (ook in post op dit forum) dat ik toch vaak liever mijn eigen keuzes volg. Ik ken NEN-1010, en mijn werkschakelaar zit op 1m50, zonder gevelopeningen.

Ik vind het jammer dat in de huidige subsidiegedreven markt een aantal installateurs in mijjn ogen hun klant misbruiken. Verschillen van eur4000 voor dezelfde WP zijn niet te verklaren, en de bovengenoemde Amber65-aanbieding is schandalig. Een vierde installateur wilde alleen Vailliant leveren, die kwam op eur13500 uit. Na vier bezoeken leek zelf doen mij zelfs tijd te besparen...

Voor mij hoeft installatie niet alleen een vergoeding voor uren en materialen te zijn. Ook aan de WP mag een installateur wel iets verdienen. Vroeger ging dit vanzelf, hij kocht met korting in en rekende de volle prijs. Tegenwoordig kan een installateur deze dingen niet meer goedkoper krijgen dan wij. Hij mag er best 10% bovenop zetten, maar eur2000 op een WP van eur3800 (staat op offerte) is wel erg gortig. Een ander noemt de prijs niet, gissen hoeveel arbeid en hoeveel materiaal is.

Er zitten enkel goede installateurs op dit forum, in vakkennis en taruefstelling, die ik zeker wil aanbevelen als dit op dit forum zou kunnen.
Dat aanbevelen mag ook via pb ;)

Inderdaad mee eens. Ik snap, en het is ook niet meer dan logisch, dat een installateur eraan wilt verdien. Maar voor een wp die grofweg €4500 kost, €13000 aan materiaal/installatie kosten te rekenen.... :X |:( Daarbij had ik nog zelf aangeboden de elektra al voor te bereiden tot aan een werkschakelaar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Ik begrijp dat de twee partijen die de beste papieren hebben, voor jou niet in de buurt zitten. Zie PB voor een alternatief

[ Voor 96% gewijzigd door tonwes99 op 21-04-2024 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Stoker schreef op zondag 21 april 2024 @ 17:55:
Ja dat zijn details en is ook iets tussen deze website en hijzelf.

Ik probeer nu iets fanatieker om alsnog het lijntje tussen Itho en dit forum kort te houden!
Ben jij Joris in het dagelijkse leven ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

brigges schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:04:
[...]

[...]

Persoonlijk zou ik nooit een afvoer van een wasdroger in de buurt van mijn warmtepomp willen hebben.
In de dampen zitten agresieve zaken van de wasmiddelen die zomaar de materialen van je warmtewisselaaar e.d. in de pomp kunnen aantasten
En de grote hoeveelheden vocht die ook door je WP worden aangezogen.
Slechte zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
Jan2023 schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:25:
[...]

Persoonlijk zou ik nooit een afvoer van een wasdroger in de buurt van mijn warmtepomp willen hebben.
In de dampen zitten agresieve zaken van de wasmiddelen die zomaar de materialen van je warmtewisselaaar e.d. in de pomp kunnen aantasten
En de grote hoeveelheden vocht die ook door je WP worden aangezogen.
Slechte zaak.
I know, daarom gaat die ook weg en wordt hij vervangen door een zonder luchtuitlaat.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Stoker schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:12:
Maar nu weer on-topic.

Ik heb gisterenmorgen de Wp uitgezet op de thermostaat (dus nogsteeds de groene knop, nogsteeds op Auto, en eind van vanmiddag pas weer aangezet. (Dus alsof je de houtkachel 1,5 dag aan hebt gehad)

Voor de duidelijkheid:
Software v2.29 en de laatste Eeprom update. Heb ook de vorstbeveilingssettings iets omhoog gezet omdat er een delta T zit in de Ta en de Tui. Kom ik later op terug

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Update over de update!

Vanmorgen was het ca 1graad in Hoevelaken, voor de eeprom-update stond de bodemverwarming 150W weg te branden. vanmorgen dus niet meer; de Flir ziet geen warmte op de bodem, wel minimale warmte die van de motor van de ventilator af komt :> .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnJeZJHrgaADIuHiBbfnjb5BxiM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTQG89QIQGhZ5KftfRx4dVNp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wq-pk_rDAxbpvRdNVtgAIXGoe6s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tm9TcHPHVeEqQ4tpI1vBqP6B.jpg?f=fotoalbum_tile

Heb nog geen defrosts gehad en het is nog niet onder het vriespunt geweest, als dit zover is, dan hang ik weer met de camera bij de Amber.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ymaenhout

Net een 2e offerte binnen € 7.299,00. incl btw en installatie Dit is nog exclusief de subsidie. Netto dus € 4.524,00 incl btw. Dit lijkt er een stuk beter op :)
Het kan dus wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Stoker schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:42:
[...]

Update over de update!

Vanmorgen was het ca 1graad in Hoevelaken, voor de eeprom-update stond de bodemverwarming 150W weg te branden. vanmorgen dus niet meer; de Flir ziet geen warmte op de bodem, wel minimale warmte die van de motor van de ventilator af komt :> .

[Afbeelding][Afbeelding]

Heb nog geen defrosts gehad en het is nog niet onder het vriespunt geweest, als dit zover is, dan hang ik weer met de camera bij de Amber.
Verwarmingslint (113W) heeft bij mij aangestaan van 4 uur vanochtend tot 15 minuten na de SWW run. Opvallend is dat verwarmingslint dat de eerste 1,5 uur met intervallen deed van 5 minuten aan/uit.

SWW run startte om 9.55, duurde tot 11.15, en verbruikte op zijn max 2750W. Daarmee is totaal verbruik van SWW + verwarmingslint vandaag 3,4kWh. Er wordt nog steeds geen CV water aangemaakt hier, want niet aangesloten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:43
ymaenhout schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:48:
[...]

Net een 2e offerte binnen € 7.299,00. incl btw en installatie Dit is nog exclusief de subsidie. Netto dus € 4.524,00 incl btw. Dit lijkt er een stuk beter op :)
Het kan dus wel!
Hoi, dus 10.000 euro verschil met die andere offerte ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
201WD schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:00:
[...]

Hoi, dus 10.000 euro verschil met die andere offerte ?
Juist!

Bizar! 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
[...]

Het kan dus wel!
Was dat de PB-suggestie, of heb je nog een goede aanbieder gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Get!em schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:55:
[...]

Verwarmingslint (113W) heeft bij mij aangestaan van 4 uur vanochtend tot 15 minuten na de SWW run. Opvallend is dat verwarmingslint dat de eerste 1,5 uur met intervallen deed van 5 minuten aan/uit.

SWW run startte om 9.55, duurde tot 11.15, en verbruikte op zijn max 2750W. Daarmee is totaal verbruik van SWW + verwarmingslint vandaag 3,4kWh. Er wordt nog steeds geen CV water aangemaakt hier, want niet aangesloten :)
Is dit met de meest recente update? En was het rond 4u rond of onder het vriespunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Stoker schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:24:
[...]

Is dit met de meest recente update? En was het rond 4u rond of onder het vriespunt?
Geen idee en geen idee. Ben niet thuis bij mijn nieuwe huis en heb dus geen data daarvan. Weet niet eens op welke software-update hij draait. Ik heb het gedrag puur ingezien op basis van verbruiksdata in kWh op afstand, rest is interpretatie.

Ben pas weer eind deze week bij het nieuwe huis.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 22-04-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ju03n4RT-esqPWtKmbIM1Bf9CZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QQAYIE8vDJbzBr7z8x9MUNuB.png?f=fotoalbum_large

Hier is de BUH ook niet aangegaan met de nieuwe softwareversie, ik zie geen beweging in fase 2. Het vroor licht vannacht in Werkhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
tonwes99 schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:17:
[...]

Was dat de PB-suggestie, of heb je nog een goede aanbieder gevonden?
Een die ik al een tijd geleden bericht bad en nu weer op de lijn kwam :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 22:16
[...]

Het kan dus wel!
Dat is zeker een strakke prijs.
Ik had het laatst toevallig eens voor vrienden uitgerekend en kwam op een kleine 6500,- ex subsidie, puur aan materialen met een Amber 65 zonder boiler. Dan mag er ook helemaal niets tegen zitten, en excl evt nieuwe vloerverwarmingverdeler.

Controleer voor de zekerheid even wat allemaal inclusief is en wat er eventueel nog bij komt. Zoals: vorstbeveiliging, extra groepen meterkast, woonkamerthermostaat, kWh-meter (als je dat wil), ombouw verdeler vloerverwarming als je vloerverwarming hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Museon
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 02-01 14:04
Welke thermostaat gebruiken jullie voor de Amber warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
Heeft iemand een 200L SWW vat aan de muur hangen? Zo ja kan dan wellicht een foto
gedeeld worden?

Als het kan wil ik hem aan de muur hangen. Muur is stevig genoeg. Hoever komt de
boiler van de muur?

Thanks.
Pagina: 1 ... 65 ... 119 Laatste