• stean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 19:07
Jaren 60 woningen zonder ingrijpende maatregelen
Als ik vloerisolatie, hr++, dakisolatie heb maar radiatoren+folie: zijn er dan nog meer radicale maatregelen nodig volgens jou?
(Spouw kan niet ivm geglazuurde bakstenen)

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:34

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:49:
[...]

Mooi Jan maar alles valt of staat met de conditie van de woning. Woningen van voor bouwjaar 2000 met matige isolatie en geen A++ glas vallen bij deze temperaturen ( Hier -9 vannacht ) al snel door de mand. Zeker met radiatoren. Met vloerverwarming als warmtebuffer gaat dat veel beter. Jaren 60 woningen zonder ingrijpende maatregelen geeft zeker problemen. Daarentegen woningen van 2020 met zeer goede isolatie zelfs grote vrijstaande woningen met vloerverwarming gaan weer probleemsloos met een 6.5 Kw. In een aantal van bovengenoemde gevallen moet de backup dan hulp bieden. Niet erg voor een paar dagen.
Dat weet ik wel , zit hier met standaard dubbelglas.
En ik weet hier nog wel wat warmte lekken , je kan niet alles hebben.
Mijn situatie melde ik puur ter indicatie.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Carboy54 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:49:
[...]

Mooi Jan maar alles valt of staat met de conditie van de woning.
Sinds 2 januari is de cv-ketel hier verwijderd door jouw trouwe helper, helaas lukte het niet om de warmtepompinstallatie helemaal te voltooien voordat ik een tijdje naar het buitenland moest dus nu staat het huis al 10 dagen zonder enige vorm van verwarming aan de elementen blootgesteld. Inmiddels is de woonkamer 12 graden zie ik van op afstand. Valt me op zich nog mee met temperaturen van -5.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oi31GTH4GVsYm1F9rS2CZYee3hA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZjWRgqDwSeFJceDjtMjOKyK.jpg?f=fotoalbum_large
Onderste lijn is de buitentemperatuur.

Het heeft me iig een hoop stroom en gas bespaard, ben benieuwd hoe lang het opwarmen gaat duren als ik terug ben :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-12 14:21
fsfikke schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:11:
[...]

Sinds 2 januari is de cv-ketel hier verwijderd door jouw trouwe helper, helaas lukte het niet om de warmtepompinstallatie helemaal te voltooien voordat ik een tijdje naar het buitenland moest dus nu staat het huis al 10 dagen zonder enige vorm van verwarming aan de elementen blootgesteld. Inmiddels is de woonkamer 12 graden zie ik van op afstand. Valt me op zich nog mee met temperaturen van -5.
[Afbeelding]
Onderste lijn is de buitentemperatuur.

Het heeft me iig een hoop stroom en gas bespaard, ben benieuwd hoe lang het opwarmen gaat duren als ik terug ben :p
Gelukkig is de warmtepomp niet gevuld met water :-)

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:36
[b]fsfikke in "Itho Daalderop Amber"fsfikke schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 2.

Gewoon wachten tot de zomer 😂

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:09
stean schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:51:
[...]

Als ik vloerisolatie, hr++, dakisolatie heb maar radiatoren+folie: zijn er dan nog meer radicale maatregelen nodig volgens jou?
(Spouw kan niet ivm geglazuurde bakstenen)
Afgifte verhogen middels T33's. Daarmee heb ik met de HR Ketel al fors bespaart aan stookkosten.

• Smullie78
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:19
Iemand enig idee of een usb aansluitingen aan de achterkant van het display de Plugwise Adam kunnen voeden? Scheelt weer een stopcontact bijmaken als dit zou kunnen...

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-12 16:01

Cr3ator

1 bar is geen bar

Smullie78 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 23:34:
Iemand enig idee of een usb aansluitingen aan de achterkant van het display de Plugwise Adam kunnen voeden? Scheelt weer een stopcontact bijmaken als dit zou kunnen...
Al zou het kunnen, je moet het niet willen. Het kan allerlei random ellende geven als je net even teveel vermogen trekt.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-11 15:47
Op de klemmenstrook zit een 230V accessoire aansluiting. Beter kan je die gebruiken met een 5v adapter.

De usb van het display levert 500mA volgens mij, ik weet niet wat de Adam nodig heeft.

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:23

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Indien niet door kan lussen/ aan kan sluiten van een bestaande wcd, kan je ook de 'reserved power supply" kunnen gebruiken in de binnenunit. (let op 230V).

Te laat met refreshen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Stoker op 12-01-2024 14:14 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-11 18:23
Ik zie op de scherm van de regelunit dat de informatie grafiek met onder andere de Tc blijft blijft hangen op ca. 4.30 uur vannacht. Andere infoschermen geven wel de actuele gegevens.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Twijfel nog steeds om mijn wp te vervangen. Al eerder gedaan.
Maar welk merk? Amber heeft ook mijn belangstelling.
Nu volg en lees ik op dit forum hele verhalen over aanvoer temperaturen en vele andere getallen. Graadje erbij etc. Ook screenshots van de display.

Nu mijn praktische vraag: moet je nu steeds naar die plek in de schuur lopen of waar dan ook om die informatie in te zien en te verzamelen?

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Zeker niet, ik heb een module ontwikkeld waarmee de communicatie wordt afgeluisterd en via ESPHome aan Home Assistant kan worden doorgegeven. Ook is een webinterface beschikbaar waar de live waarden op te zien zijn.

Zie ook mijn draadje hierover.

Middels MQTT is dit ook aan bijvoorbeeld Domoticz door te geven

[ Voor 9% gewijzigd door leejoow op 12-01-2024 19:35 ]

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-11 10:37
montebaldo55 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:31:
Nu volg en lees ik op dit forum hele verhalen over aanvoer temperaturen en vele andere getallen. Graadje erbij etc. Ook screenshots van de display.

Nu mijn praktische vraag: moet je nu steeds naar die plek in de schuur lopen of waar dan ook om die informatie in te zien en te verzamelen?
Dat ligt er aan waar je de binnen unit gaat ophangen, daar ben je enigszins vrij in. Daar zit ook het bedieningsscherm op.

In het begin zal je iets vaker naar het scherm lopen, maar hoe beter hij gefinetuned is hoe minder vaak je naar het scherm hoeft te lopen.

Als je vervolgens HA gebruikt en een ESP module besteld bij @leejoow kun je hem via modbus in HA uitlezen en wellicht/hopelijk in de toekomst ook wat setpoints en instellingen aanpassen.

Itho Daalderop Amber 95

• markietjuh
Ik ervaar tot nu toe één nadeel van de overschakeling naar de warmtepomp, of eigenlijk moet ik zeggen, de ombouw naar pomp/thermostaatloze vv verdeler.
Liever zou ik het CV water boven zo'n 5 graden warmer willen hebben om het met name op de babykamer wat aangenamer te krijgen, en ook in de badkamer minder elektrisch bij te hoeven stoken.

Iemand al ervaring met het instellen van een 2e zone met de Amber? In dat geval komt er in de eerste zone een mengventiel om hier de temperatuur te verlagen. Is dat een efficiënte methode (los van het draaien met hogere temperatuur) en werkt dat goed, of zijn er betere manieren?

Knijpen van de flow beneden is ook een manier, maar leidt denk ik tot koudere spots op de vloer.

Anders kom ik op prijziger opties zoals een losse lucht/lucht warmtepomp, kleine ventilatiewarmtepomp voor de bovenverdieping, of fancoils/ltv radiatoren.
Ik heb al t22 radiatoren met hierin ventilators geplaatst.

[ Voor 3% gewijzigd door markietjuh op 12-01-2024 19:49 ]

• montebaldo55
Dank de snelle en vakkundige reactie.
Dan zie ik er vanaf denk ik.
Wil hem rechtstreeks kunnen bedienen.
Alhoewel die modbus wel intrigerend is en blijft.
Ik wil graag WA stoken en dan is de mogelijkheid om iets bij stellen te voor mij een must.
Bij voorkeur met een RMC van de fabrikant en app op telefoon.
Verder wil ik mijn wp altijd kunnen volgen als buitenshuis ben. Met name in de winter we niet thuis zijn.
Modbus gebruik ik nu ook hij mijn huidige wp maar zo gemaakt dat hij alleen leest en niet stuurt.
Maar blijf dit topic met belangstelling volgen en ben benieuwd waar Itho nog mee komt

• Jan2023

Jan2023

KISS

montebaldo55 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:31:

Dat ligt er maar aan hoe ingewikkeld je het systeem inricht.
Maar als jij de houtkachel opstookt met de deuren open hoeft de Amber niet echt veel te doen.
:*)

Ik gebruik de Amber alleen voor verwarming , de stooklijn is ingesteld , was afgelopen week prima weer daar voor.
Kijk eigenlijk alleen nog regelmatig naar de waarde van de Tc sensor ( aanvoer temperatuur water ) en een blik op de druk meter en dat is het dan wel.
De thermostaat doet de rest.

En ja meelezen , daar leer ik veel van.
8)

• mischa402
markietjuh schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:45:
Ik ervaar tot nu toe één nadeel van de overschakeling naar de warmtepomp, of eigenlijk moet ik zeggen, de ombouw naar pomp/thermostaatloze vv verdeler.
Liever zou ik het CV water boven zo'n 5 graden warmer willen hebben om het met name op de babykamer wat aangenamer te krijgen, en ook in de badkamer minder elektrisch bij te hoeven stoken.

Iemand al ervaring met het instellen van een 2e zone met de Amber? In dat geval komt er in de eerste zone een mengventiel om hier de temperatuur te verlagen. Is dat een efficiënte methode (los van het draaien met hogere temperatuur) en werkt dat goed, of zijn er betere manieren?

Knijpen van de flow beneden is ook een manier, maar leidt denk ik tot koudere spots op de vloer.

Anders kom ik op prijziger opties zoals een losse lucht/lucht warmtepomp, kleine ventilatiewarmtepomp voor de bovenverdieping, of fancoils/ltv radiatoren.
En wat als je wel de stooklijn iets verhoogd, maar de woonkamer op de verdeler wel wat knijpt waardoor de slaapkamers wat meer flow en hogere temperatuur krijgen, Zolang je gewoon lekker constant blijft doordraaien zoals jij dat doet met WAR denk ik dat het wel mee zal vallen met de koudere spots, zolang iedere strang maar gelijkmatig doorstroming blijven houden.

Ik denk dat dat efficienter is dan nog hoger stoken en voor de woonkamer dat weer te mengen om de temperatuur omlaag te krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door mischa402 op 12-01-2024 22:07 ]

Itho Daalderop Amber 95

• Jan2023

Jan2023

KISS

markietjuh schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:45:

En het systeem in zijn geheel een graadje hoger opstoken?
Heb afgelopen week wel gemerkt dat een T22 bij zo,n 32 graden wel een redelijke afgifte geeft.
Ken verder je situatie niet , maar dat is toch het makkelijkst.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:31
Sinds vanmiddag draait de Amber bij mij ook met dank aan Lennard 😄. Binnen is het heel comfortabel 20 graden en je hoort helemaal niks. Nu gaat het afstellen beginnen tussen comfort en kosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KezNcZzrSgsNhIj93vM1Z-nd4GQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lSRJFvYlE60KrVxxjevUdIEP.jpg?f=fotoalbum_large

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• mischa402
Even voor de liefhebbers weer wat praktijk gegevens. Er is weer een hoop extra data beschikbaar na de afgelopen koude periode. Goed is de invloed van het verwarmingslint te zien. Rond 4°C springt de CoP behoorlijk omlaag door het verwarmingslint die nu nog permanent aan staat. De groene dots zijn gesorteerd op <4,5°C, de blauwe dots >4,5°C, De oranje dots zijn de aanvoertemperatuur. Prestaties vallen naar mijn idee niet tegen en kunnen/gaan dus nog omhoog zonder verwarmingslint (na een update).

Amber 96 en geen SWW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOMIo9hX6j5FlxyowBOOZKsu74I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RcaguvaozwsB6LiJl1t0Rod2.png?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

• markietjuh
Jan2023 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:23:
[...]

En het systeem in zijn geheel een graadje hoger opstoken?
Heb afgelopen week wel gemerkt dat een T22 bij zo,n 32 graden wel een redelijke afgifte geeft.
Ken verder je situatie niet , maar dat is toch het makkelijkst.
Ik heb beneden genoeg aan een Tc van 25-28 graden afhankelijk van de buitentemperatuur.
Onderweg naar boven (en in de vloer boven) gaat er nog een graadje verloren, en dan blijft er weinig over.

Ik ga binnenkort eens kijken hoeveel het scheelt als ik de flow beneden iets knijp.

• montebaldo55
@Jan2023
En ja meelezen , daar leer ik veel van.
8)
Helemaal met je eens. Dat doe ik ook.
En dan beslissen

• Carboy54
Impossibl3 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:51:
Sinds vanmiddag draait de Amber bij mij ook met dank aan Lennard 😄. Binnen is het heel comfortabel 20 graden en je hoort helemaal niks. Nu gaat het afstellen beginnen tussen comfort en kosten.

[Afbeelding]
Mooie constructie met muur steun en big foots 😄

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Impossibl3
Carboy54 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:57:
[...]

Mooie constructie met muur steun en big foots 😄
Jup dan slaap ik beter. Wordt die muur niet overbelast en geldt het zelfde voor mijn houte garage dak wat maar 100 kg per m2 mag hebben.

• hansvk
hansvk schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:06:
Ik zie op de scherm van de regelunit dat de informatie grafiek met onder andere de Tc blijft blijft hangen op ca. 4.30 uur vannacht. Andere infoschermen geven wel de actuele gegevens.
En na vele uren werkte het weer. Oorzaak?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lm6ipkRXF8FT0n0vQRuVrw6TpRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUiO2STBZgPnyR22UpBS3UHe.jpg?f=fotoalbum_large

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Carboy54
hansvk schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 00:26:
[...]
En na vele uren werkte het weer. Oorzaak?

[Afbeelding]
Thermostaat lange tijd op off geweest. Dan zie ik dat vaker. Spanningsuitval? Waarom daarvoor en daarna TC ook laag?

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 13-01-2024 09:24 ]

• Carboy54
Artikel over het rendement van warmtepompen bij lage buitentemperaturen.

https://www.businessinsid...oveel-duurder-ben-je-uit/

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 13-01-2024 10:14 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Carboy54 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:40:
Best wel een realistisch artikel over het rendement van warmtepompen bij lage buitentemperaturen.

https://www.businessinsid...oveel-duurder-ben-je-uit/
Alleen die dagverbruiken…. Is dit obv een 3kW WPtje oid?

• Carboy54
bbbrumbrum schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:05:
[...]

Alleen die dagverbruiken…. Is dit obv een 3kW WPtje oid?
Het is meer de verhouding. Het gasverbruik versus het verbruik in Kwh klopt inderdaad niet. :(

• hansvk
Carboy54 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:15:
[...]

Thermostaat lange tijd op off geweest. Dan zie ik dat vaker. Spanningsuitval? Waarom daarvoor en daarna TC ook laag?
Gisteren is de Amber de hele middag aan geweest. Alles functioneerde gewoon. Zal wel hapering in de software geweest zijn. Heb het overigens al een keer eerder gezien, alleen niet zo lang.

• Carboy54
hansvk schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:36:
[...]

Gisteren is de Amber de hele middag aan geweest. Alles functioneerde gewoon. Zal wel hapering in de software geweest zijn. Heb het overigens al een keer eerder gezien, alleen niet zo lang.
Controleer even de stekkers 2x groen achterin het scherm. Door het veelvuldig open en dicht bij installatie willem die wel eens wat losser gaan zitten.

• hansvk
Flinke laag ijs onderaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOtNMwY5RPiCXbMHOgg7jnQk4cE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXRlxV7zFtkwIjPqB5tEZ6pf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 88% gewijzigd door hansvk op 13-01-2024 16:10 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@hansvk Alles andere zou me ook verbazen bij ca. 3°C @90% r.v.
=> defrost (al)weer?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Carboy54
Nou moet de Amber defrosten is het weer niet ok 🙃😭😭😭

• hansvk
Carboy54 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:32:
[...]

Is wel ok hoor. Alleen door de korte defrosts ontstaat onderaan een flink plakaat ijs.

• hansvk
dunklefaser schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:47:
@hansvk Alles andere zou me ook verbazen bij ca. 3°C @90% r.v.
=> defrost (al)weer?
Om het uur ongeveer bij de huidige omstandigheden. Normaal gedrag.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Carboy54 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:32:
[...]

Het weer is nooit o.k. - met of zonder "defrostende" Amber :+

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:51
hansvk schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:38:
[...]

Om het uur ongeveer bij de huidige omstandigheden. Normaal gedrag.
Ik heb vandaag nog geen defrost gehad en gisteren ook maar twee.. Wat is normaal? ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DV7HURH3UK9j8KlkwAsBIbNO-LU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVipEns86EN2ky67tbv5I7tE.jpg?f=fotoalbum_large

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [ook als alternatieve airco!]

• Japio2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-04 20:30
SiNTeK schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:31:
[...]

Ik heb vandaag nog geen defrost gehad en gisteren ook maar twee.. Wat is normaal? ;)

[Afbeelding]
Je moet er van uitgaan dat dit voor jouw situatie normaal is.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Als je geleverd vermogen over tijd, Taanvoer, Tbuiten en Rv buiten ook in de grafiek zet dan valt er wellicht iets zinnigers over te zeggen.

• mischa402
Hier het zelfde, onderaan de verdamper een behoorlijk dikke ijslaag. Nu zou je zeggen iets langer defrosten 😅, maar er moet altijd iets te zeuren blijven.

Is ook wel apart, wat nu ligt het dauwpunt ook gewoon behoorlijk hoger dan de temperatuur na de verdamper en dus groeit er nu behoorlijk ijs aan, maar de intervallen zijn langer dan toen ze overbodig waren. Ze duren nu wel wat langer 2 ~ 2,5 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vespb0MDXbpqnD54TJZEMEBiuKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qkjNLVl1dNWCjiEKFFCInk6G.jpg?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

• Carboy54
mischa402 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:33:
[...]

Hier het zelfde, onderaan de verdamper een behoorlijk dikke ijslaag. Nu zou je zeggen iets langer defrosten 😅, maar er moet altijd iets te zeuren blijven.

Is ook wel apart, wat nu ligt het dauwpunt ook gewoon behoorlijk hoger dan de temperatuur na de verdamper en dus groeit er nu behoorlijk ijs aan, maar de intervallen zijn langer dan toen ze overbodig waren. Ze duren nu wel wat langer 2 ~ 2,5 minuten.

[Afbeelding]
Ook sterk afhankelijk van de buitentemperatuur. Hier 3.5 graden continu op 43 - 49 Hz en:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccujJueDhPnaUKfAtCLJh4V_KoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uMvtZBW2GPAm5HwrPHitfp6Q.jpg?f=fotoalbum_large

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:22
Ik ben even benieuwd Amber65 bezitters, welk vermogen in watt hij draait bij een temperatuur zoals nu 6 graden op 36Hz

Mijn 95 doet nu 670W op 36Hz bij Ta6

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Impossibl3
Bij mij draait de 95 juist op 722 Watt bij 36 Hz en een Ta van 5,8. Daarbij heb ik ook de uitleesmodule om alles in HA te krijgen in de USB poort van de Amber gestoken.

• hansvk
[...]

[Afbeelding]
Met dit weer zijn defrosts in ieder geval niet abnormaal (3 graden max buitentemperatuur).

• Impossibl3
Ik heb de Amber 95 nu een flink etmaal draaien op WAR nu wil ik de thermostaat inschakelen via de contacten op de regel unit maar hoeveel Watt en volt gaat er door die relais? Dit omdat ik de uitleesmodule van @leejoow wil gebruiken voor het schakelen van deze contacten en die niet wil laten doorbranden.

Daarnaast ga ik de thermostaat in HA programmeren zodat ik het ook buitenhuis kan bedienen. Bij Plugwise, wat ik hier heb hangen, kan ik het alleen besturen als ik thuis ben namelijk.

Voor mij even de uitgangspunten op een rijtje:
* Maximaal 2x per uur schakelen dus het systeem moet minimaal 30 minuten draaien of uitstaan voordat de waarde omgezet mag worden.
* Een lage dT is beter tussen setpoint en ruimtetemperatuur? Stel ik wil de temperatuur op 21 graden hebben dan is het beter om in te schakelen bij 20,8 en uit bij 21,2 dan bij 20 en 22. Nadeel van een krappe dT dat je wel rekening moet houden met de minimale draaitijd.

Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Wat mij trouwens wel opvalt (maar dat is al vaker gemeld) het verschil tussen de Tr sensor en mijn thermostaat sensor. Hier zit ca 0,7 - 0,9 graden verschil in en ze hangen naast elkaar.

• Carboy54
Impossibl3 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:33:
Ik heb de Amber 95 nu een flink etmaal draaien op WAR nu wil ik de thermostaat inschakelen via de contacten op de regel unit maar hoeveel Watt en volt gaat er door die relais? Dit omdat ik de uitleesmodule van @leejoow wil gebruiken voor het schakelen van deze contacten en die niet wil laten doorbranden.

Daarnaast ga ik de thermostaat in HA programmeren zodat ik het ook buitenhuis kan bedienen. Bij Plugwise, wat ik hier heb hangen, kan ik het alleen besturen als ik thuis ben namelijk.

* Maximaal 2x per uur schakelen dus het systeem moet minimaal 30 minuten draaien of uitstaan voordat de waarde omgezet mag worden.
* Een lage dT is beter tussen setpoint en ruimtetemperatuur? Stel ik wil de temperatuur op 21 graden hebben dan is het beter om in te schakelen bij 20,8 en uit bij 21,2 dan bij 20 en 22. Nadeel van een krappe dT dat je wel rekening moet houden met de minimale draaitijd.

Wat mij trouwens wel opvalt (maar dat is al vaker gemeld) het verschil tussen de Tr sensor en mijn thermostaat sensor. Hier zit ca 0,7 - 0,9 graden verschil in en ze hangen naast elkaar.
Je kan in de software een schakel vertraging instellen om niet meer dan 1-2 schakelingen per uur te genereren. M9.09 Gebruik geen open therm thermostaat. Volgens mij is het een potentiaal vrij contact. Even meten ! Hysterese van 0.4 gaat hier 👍 kies voor optie 4 watertemperatuur + externe thermostaat in de software M9.06

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@Carboy54 Als ik het goed heb onthouden heb jij je Panasonic WH-MDC09J3E5 vervangen door een ITHO Amber 95. Kan je iets vertellen over de verschillen in prestaties die je ervaren heb de afgelopen weken? Op papier lijkt de Amber 95 bij vorst minder vermogen te hebben dan de WH-MDC09J3E5. Is bij jou het backup element bijgeschakeld?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• RichieB
  • Nu online
mischa402 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:33:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.vaillant.ch/d...ungsdiagramme-1775104.pdf
[Afbeelding]
https://www.vaillant.ch/d...s-luft-wasser-1782509.pdf
[...]
op papier lijkt de Vaillant dus nagenoeg gelijk te presteren als de Panasonic bij -10C, maar bij de subsidie staat de Panasonic te boek als 7kW en de Vaillant als 6kW.

[Afbeelding]
[...]
Wellicht zijn er nog mensen die hier wat zinnigs over kunnen vertellen of schrijven?
Bedankt voor deze uitgebreide analyse! Ik zit naar hetzelfde te kijken en ik denk dat Vaillant aan het smokkelen is. Als je goed naar de grafiek kijkt hebben alleen een datapunt bij Tambient = -7 °C en +2 °C. Daartussen trekken ze een recht lijn, maar dat zal waarschijnlijk niet kloppen. De lijn zal waarschijnlijk bij 0 °C vlak lopen zoals bij de andere merken. Vandaar dat ze dat datapunt hebben weggelaten denk ik: dat paste niet in het verhaal dat ze wilden vertellen. Dat ze in de RVO subsidielijst op 6 kW staan ondersteunt mijn vermoeden.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

De relais zijn inderdaad potentiaal vrije schakelcontacten. Deze kunnen geschakeld worden met de uitleesmodule :)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Carboy54
Itho Amber R290 versus Panasonic J series R32 ervaringen en verschillen:

Inmiddels na een half jaar te hebben gedraaid met de Amber 9.5 kw ook bij -8 en meerdere jaren met een Panasonic 9 Kw J serie onder vergelijkbare omstandigheden deel ik hier mijn ervaringen ook op verzoek van @RichieB Vooropgesteld ik lever beide merken en heb dus geen specifieke voorkeur voor een van de merken.

De Amber heeft het in de koude periode ook prima gedaan. Mijn grote vrijstaande woning met radiatoren loopt bij beide merken bij -8 en een koude oosten wind tegen de grens aan van wat mogelijk is met 9 Kw. Iets wat minder speelt met vloerverwarming als warmtebuffer. Er zijn verschillen merkbaar ja. De Amber komt sneller op temperatuur met aanzienlijk minder geluid hier bij -8 tot 40 graden watertemperatuur zonder backup. De Panasonic doet daar langer over en gebruikte na iedere defrost zijn backup gedurende ongeveer 5 minuten om uiteindelijk ook op 40 graden te belanden. Bij een hoge vochtigheidsgraad is de Amber met zijn kortere maar veelvuldige defrosts zonder backup in het voordeel. Bij een lage vochtigheidsgraad zoals de afgelopen week is de Panasonic met aanzienlijk minder defrosts zeker in het voordeel. Ondanks het aantal defrosts van de Amber en het onnodig gebruik van het bodem warmtelint ( update gewenst ) is het stroomverbruik niet hoger geweest bij deze omstandigheden. ( Bij beide excl. verbruik van de backup heater )

Ik kan hieruit een aantal conclussies trekken. Ik ben van mening dat het voordeel van hogere temperaturen met een R290 warmtepomp niets anders is dan een marketingverhaal van producenten. Dit gaat alleen op indien je 1,5 tot 2x de capaciteit in gewenst vermogen plaatst met een veel te hoog minimum vermogen tot gevolg in 85% van de wintertijd. Iets waar adviseurs terdege rekening mee moeten houden. Als voorbeeld kwam ik met mijn Panasonic met uitsluitend radiatoren en bij -8 graden nooit hoger dan 40 graden watertemperatuur en met de Amber met dank aan de vele defrosts ook niet hoger. Het zal best lukken bij 10 graden boven nul maar dan heb je niets aan 70 graden behalve voor een legionella run.

Verder blijkt bij veel van mijn klanten dat met lage buiten temperaturen de combinatie vloerverwarming beter blijft presteren. Een jaren 70 huis zonder ingrijpende aanpassingen blijft beter op temperatuur met vvw dan met radiatoren wat ook wel logisch is. Het inzakken bij lage buitentempertaturen van R290 heb ik niet
kunnen constateren in vergelijking met de Panasonic. Ik kwam met beide merken tot maximaal 40 graden bij -8 met de Amber iets sneller zonder backup heater dan de Panasonic.

De Panasonic J serie loopt op het einde van zijn ontwikkelingsfase en zal in 2024 worden opgevolgd door een nieuwe M serie. De Amber staat nog aan het begin en Itho Nederland staat open voor suggesties voor eventuele verbeteringen. Voor de niet tweaker is het Windows scherm aanzienlijk gebruiksvriendelijker dan de controller van Panasonic en is de duurdere Amber ook veel completer uitgerust. ( meerprijs Panasonic ) Daar staat tegenover dat de Panasonic door de installateur op afstand is uit te lezen en een simpele App heeft. Iets waar wij bij de Amber nog op moeten wachten tot wellicht eind 2024.

• RichieB
  • Nu online
@Carboy54 Bedankt voor je uitgebreide vergelijking! Ik vind het interessant om te lezen dat de Amber 95 bij vorst vergelijkbaar presteert als de 9 kW Panasonic. Op papier zou de Amber 95 bij A-7W35 maar 5,5 kW leveren (en de WH-MDC09J3E5 7,3 kW). Op basis van de specs zou ik zelf de Amber 120 gekozen hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1mssbPQmJScqg2Jp32tmW3g8ws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uHxgsyodowQDgzMCwkZxGSVQ.png?f=fotoalbum_large

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

RichieB schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:31:
@Carboy54 Bedankt voor je uitgebreide vergelijking! Ik vind het interessant om te lezen dat de Amber 95 bij vorst vergelijkbaar presteert als de 9 kW Panasonic. Op papier zou de Amber 95 bij A-7W35 maar 5,5 kW leveren (en de WH-MDC09J3E5 7,3 kW). Op basis van de specs zou ik zelf de Amber 120 gekozen hebben:

[Afbeelding]
@Carboy54 had het erover dat de metingen vanuit KIWA niet klopte. Het ziet erna uit dat er nog wat extra juice in zit. :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• RichieB
  • Nu online
DutchWing schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:26:
[...]

@Carboy54 had het erover dat de metingen vanuit KIWA niet klopte. Het ziet erna uit dat er nog wat extra juice in zit. :)
Daar dacht ik ook al aan... jammer dat de nieuwe resultaten er nog niet zijn. Want nu baseer ik me waarschijnlijk op foutieve data.

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05:49
Sinds de vorst van vorige week krijgt mijn Amber het niet meer warm genoeg. Tijdens de vorst was het prima te doen, maar na de stijging van de temperatuur haalt hij zijn setpoint niet meer.

Het voelt daarom ook onaangenaam in huis.

Morgen de update er maar opzetten en alles opnieuw inregelen.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:28

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
ArnoudN schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:21:
Sinds de vorst van vorige week krijgt mijn Amber het niet meer warm genoeg. Tijdens de vorst was het prima te doen, maar na de stijging van de temperatuur haalt hij zijn setpoint niet meer.

Het voelt daarom ook onaangenaam in huis.

Morgen de update er maar opzetten en alles opnieuw inregelen.
Idee dat het opgewekte vermogen minder is?

Draait de Amber met 2-3 grade buiten en de hoge lv nog op tijdschema defrosts of zijn die ook daar nu uit de grafieken verdwenen nu?

@ArnoudN ik zie wat foto’s van 20% dichtgevroren verdamper dat kan je cop en en capaciteit aardig verminderen. Doet die van jou wel een defrost waarbij hij ook geheel ontdooit? Anders mis je daardoor vermogen. Weet uit mijn hoofd zo niet of er een knop voor handmatig ontdooien is?

[ Voor 19% gewijzigd door ErikVers op 14-01-2024 19:39 ]

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Carboy54 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:48:
Itho Amber R290 versus Panasonic J series R32 ervaringen en verschillen:

Inmiddels na een half jaar te hebben gedraaid met de Amber 9.5 kw ook bij -8 en meerdere jaren met een Panasonic 9 Kw J serie onder vergelijkbare omstandigheden deel ik hier mijn ervaringen ook op verzoek van @RichieB Vooropgesteld ik lever beide merken en heb dus geen specifieke voorkeur voor een van de merken.

De Amber heeft het in de koude periode ook prima gedaan. Mijn grote vrijstaande woning met radiatoren loopt bij beide merken bij -8 en een koude oosten wind tegen de grens aan van wat mogelijk is met 9 Kw. Iets wat minder speelt met vloerverwarming als warmtebuffer. Er zijn verschillen merkbaar ja. De Amber komt sneller op temperatuur met aanzienlijk minder geluid hier bij -8 tot 40 graden watertemperatuur zonder backup. De Panasonic doet daar langer over en gebruikte na iedere defrost zijn backup gedurende ongeveer 5 minuten om uiteindelijk ook op 40 graden te belanden. Bij een hoge vochtigheidsgraad is de Amber met zijn kortere maar veelvuldige defrosts zonder backup in het voordeel. Bij een lage vochtigheidsgraad zoals de afgelopen week is de Panasonic met aanzienlijk minder defrosts zeker in het voordeel. Ondanks het aantal defrosts van de Amber en het onnodig gebruik van het bodem warmtelint ( update gewenst ) is het stroomverbruik niet hoger geweest bij deze omstandigheden. ( Bij beide excl. verbruik van de backup heater )

Ik kan hieruit een aantal conclussies trekken. Ik ben van mening dat het voordeel van hogere temperaturen met een R290 warmtepomp niets anders is dan een marketingverhaal van producenten. Dit gaat alleen op indien je 1,5 tot 2x de capaciteit in gewenst vermogen plaatst met een veel te hoog minimum vermogen tot gevolg in 85% van de wintertijd. Iets waar adviseurs terdege rekening mee moeten houden. Als voorbeeld kwam ik met mijn Panasonic met uitsluitend radiatoren en bij -8 graden nooit hoger dan 40 graden watertemperatuur en met de Amber met dank aan de vele defrosts ook niet hoger. Het zal best lukken bij 10 graden boven nul maar dan heb je niets aan 70 graden behalve voor een legionella run.

Verder blijkt bij veel van mijn klanten dat met lage buiten temperaturen de combinatie vloerverwarming beter blijft presteren. Een jaren 70 huis zonder ingrijpende aanpassingen blijft beter op temperatuur met vvw dan met radiatoren wat ook wel logisch is. Het inzakken bij lage buitentempertaturen van R290 heb ik niet
kunnen constateren in vergelijking met de Panasonic. Ik kwam met beide merken tot maximaal 40 graden bij -8 met de Amber iets sneller zonder backup heater dan de Panasonic.

De Panasonic J serie loopt op het einde van zijn ontwikkelingsfase en zal in 2024 worden opgevolgd door een nieuwe M serie. De Amber staat nog aan het begin en Itho Nederland staat open voor suggesties voor eventuele verbeteringen. Voor de niet tweaker is het Windows scherm aanzienlijk gebruiksvriendelijker dan de controller van Panasonic en is de duurdere Amber ook veel completer uitgerust. ( meerprijs Panasonic ) Daar staat tegenover dat de Panasonic door de installateur op afstand is uit te lezen en een simpele App heeft. Iets waar wij bij de Amber nog op moeten wachten tot wellicht eind 2024.
Mooie eerste gebruikers samenvatting.
Dat sneller op temperatuur komen kan uiteraard ook te maken hebben met het feit dat er weinig viel te ontdooien?

Ik heb al heel wat panasonic J en itho Amber gezien afgelopen jaar, vooral de uitstraling en nog meer voor het geluid bij vol vermogen zouden mijn punten op dat onderdeel aan de Amber geven.

De rest is bekend 😋👍

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
hansvk schreef op zondag 14 januari 2024 @ 01:27:
[...]

Met dit weer zijn defrosts in ieder geval niet abnormaal (3 graden max buitentemperatuur).
Het vreemde is dat ik normaal thuis nu vol met deze buitentemp en lv in defrosts schoot, tot wel 10-15 per dag en nu al dagen geen enkele DF ook geen ijs op de unit.

Blijkbaar zegt weer data ook niet alles. Wel opgewekt vermogen naar minimaal, wellicht dat hij er daardoor onder de (outdoor pipe temp) triggers van de pana blijft.

• ArnoudN
ErikVers schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:25:
[...]

Idee dat het opgewekte vermogen minder is?

Draait de Amber met 2-3 grade buiten en de hoge lv nog op tijdschema defrosts of zijn die ook daar nu uit de grafieken verdwenen nu?

@ArnoudN ik zie wat foto’s van 20% dichtgevroren verdamper dat kan je cop en en capaciteit aardig verminderen. Doet die van jou wel een defrost waarbij hij ook geheel ontdooit? Anders mis je daardoor vermogen. Weet uit mijn hoofd zo niet of er een knop voor handmatig ontdooien is?
De defrosts zijn nog steeds om de ongeveer 50 minuten. Hij wordt wel vorstvrij, behalve de onderste 10 centimeter.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
ArnoudN schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:55:
[...]

De defrosts zijn nog steeds om de ongeveer 50 minuten. Hij wordt wel vorstvrij, behalve de onderste 10 centimeter.
Ok je zou ff uit kunnen proberen met fohn schoon blazen of je dan wel je vermogen krijgt die je aangeeft te missen? Niet te dicht erop maar genoeg om ijs weg te krijgen, zou net voor een defrost en tijdens doen.

Een handmatig extra defrost kan niet dacht ik?

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 14-01-2024 20:08 ]

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-12 17:25
[...]

Mag ik vragen wat je flow is in je systeem l/min of l/uur? en wat is je aanvoer temp net voor de defrost?
En hoeveel buffer qua water heb je in je systeem? hoeveel radiatoren/ m2 vww / buffervat in serie?
Wellicht heeft de amber te weinig vermogen thermisch om te ontdooien? (veronderstelling)
Zojuist weer een defrost gehad en is compleet schoon...

Ik merk door de velen defrost ook, dat de setpoint net wordt gehaald en daarna weer inkakt door een defrost. Had liever gehad, dat die runs maakt van i.i.g anderhalf uur m.b.t. defrost en ook scenario langdraaitijd naar 90min (of langer)
Mij hielp ook om bij de vriesdagen de graadminuten naar 25 te zetten, waarbij de BUH bij sprong om door dat dal te trekken.

Ik ken verder niet je specs, qua huis (bouwjaar/isolatie) / afgite en welke amber je hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Karmusch op 14-01-2024 20:47 ]

• Carboy54
[...]

Wat is jouw TC temperatuur? Wel hoog genoeg om volledige defrost te draaien. Anders graadminuten naar 25 om extra warme op te wekken. Mijn ijsbak ( was een test op de foto met andere settings ) was afgelopen week binnen enkele minuten volledig schoon bij een TC van 35 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLIh3PVMd2taz4jVEmsUGUtYwio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4tQNrgHLDPSCM5sVtdWXgns.jpg?f=fotoalbum_large

Draai nu op 43 Hz bij 3.5 graden met 1 defrost in 24 uur.

[ Voor 33% gewijzigd door Carboy54 op 14-01-2024 21:13 ]

• ArnoudN
ErikVers schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:07:
[...]

Ok je zou ff uit kunnen proberen met fohn schoon blazen of je dan wel je vermogen krijgt die je aangeeft te missen? Niet te dicht erop maar genoeg om ijs weg te krijgen, zou net voor een defrost en tijdens doen.

Ik ga dat vandaag eens proberen.

• ArnoudN
Karmusch schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:39:
[...]

Mag ik vragen wat je flow is in je systeem l/min of l/uur? en wat is je aanvoer temp net voor de defrost?
En hoeveel buffer qua water heb je in je systeem? hoeveel radiatoren/ m2 vww / buffervat in serie?
Wellicht heeft de amber te weinig vermogen thermisch om te ontdooien? (veronderstelling)
Zojuist weer een defrost gehad en is compleet schoon...

Ik merk door de velen defrost ook, dat de setpoint net wordt gehaald en daarna weer inkakt door een defrost. Had liever gehad, dat die runs maakt van i.i.g anderhalf uur m.b.t. defrost en ook scenario langdraaitijd naar 90min (of langer)
Mij hielp ook om bij de vriesdagen de graadminuten naar 25 te zetten, waarbij de BUH bij sprong om door dat dal te trekken.

Ik ken verder niet je specs, qua huis (bouwjaar/isolatie) / afgite en welke amber je hebt.
Om met het laatste te beginnen. Huis is van 1974, gevel bovenverdieping en dak zitten op een Rc van 6/7, vloer en gevel benedenverdieping moet ik nog isoleren. Afgifte is via vww, 170 m2, met 20 groepen van 18 mm buis (ongeveer 1600 meter). Buffer zou dan meer dan voldoende moeten zijn.

De afgiftetemperatuur bij de Amber is 29,5, bij de Tc is het 28,4 graden. De retourtemperatuur bij de Amber is 25,2 (allemaal net voor de defrost. De flow weet ik zo niet (geen flowmeter geinstalleerd), snelheid staat op gemiddeld.

Waar moet ik die graadminuten aanpassen? De BUH doet nu volgens mij niets om te helpen.

• Carboy54
ArnoudN schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:26:
[...]

Om met het laatste te beginnen. Huis is van 1974, gevel bovenverdieping en dak zitten op een Rc van 6/7, vloer en gevel benedenverdieping moet ik nog isoleren. Afgifte is via vww, 170 m2, met 20 groepen van 18 mm buis (ongeveer 1600 meter). Buffer zou dan meer dan voldoende moeten zijn.

De afgiftetemperatuur bij de Amber is 29,5, bij de Tc is het 28,4 graden. De retourtemperatuur bij de Amber is 25,2 (allemaal net voor de defrost. De flow weet ik zo niet (geen flowmeter geinstalleerd), snelheid staat op gemiddeld.

Waar moet ik die graadminuten aanpassen? De BUH doet nu volgens mij niets om te helpen.
Daarvoor heb ik een filmpje geplaatst in de TS tip 13

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ErikVers schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:07:
[...]

@ArnoudN Handmatig in koelmodus zetten.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007

Ik ben met hetzelfde bezig voor een softwarematige thermostaat in Domoticz. Misschien hierin samen optrekken zodat we dezelfde parameters hanteren en een gelijke werking van de thermostaten hebben in zowel HA als Domoticz.

Zie dat je ook in de discord van @leejoow zit, deel daar de info wel ff verder.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

• mischa402
ArnoudN schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:26:
[...]

Ik zou denk ik met dat volume aan afgiftesysteem de pomp gewoon op maximaal zetten. Denk dat je sowieso niet bang hoeft te zijn voor stromingsgeluid. Daardoor zal je retour temperatuur ook net iets stijgen, wat misschien net genoeg is.

Itho Daalderop Amber 95

• Carboy54
mischa402 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:04:
[...]

Ik zou denk ik met dat volume aan afgiftesysteem de pomp gewoon op maximaal zetten. Denk dat je sowieso niet bang hoeft te zijn voor stromingsgeluid. Daardoor zal je retour temperatuur ook net iets stijgen, wat misschien net genoeg is.
Mee eens @ArnoudN Gezien de grote van het afgifte systeem zeker op maximaal. Dat geeft een beter rendement in totaal.

• ArnoudN
Carboy54 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:10:
[...]

Mee eens @ArnoudN Gezien de grote van het afgifte systeem zeker op maximaal. Dat geeft een beter rendement in totaal.
Bedankt, ook @mischa402. Ik ga het direct aanpassen.

• mischa402
Carboy54 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:59:
[...]

Wat is jouw TC temperatuur? Wel hoog genoeg om volledige defrost te draaien. Anders graadminuten naar 25 om extra warme op te wekken. Mijn ijsbak ( was een test op de foto met andere settings ) was afgelopen week binnen enkele minuten volledig schoon bij een TC van 35 graden

[Afbeelding]

Draai nu op 43 Hz bij 3.5 graden met 1 defrost in 24 uur.
Wel apart dat we zo dicht bij elkaar zitten en ik gewoon structueel iedere 55 minuten een DF heb en jij nagenieg niets. Bij mij blijft ook nagenoeg 15% van de verdamper vol zitten met ijs. retourtemperatuur staat redelijk strak op 27,5°C.

Ga zo even kijken of ik de laag weg kan föhnen en of ik dan ook veel minder defrosts krijg.

Heb er ook nog een sensor bijgebouwd in HA met de verwachte CoP bij de actuele buitentemperatuur om te zien of die wat uit elkaar gaan lopen naarmate er een defrost aankomt.

Defrosts van de afgelopen 24uur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2le2gbvDCuCYp2rHorzZVa-4xhY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JYQDZZyxyvYeMBgaCVMSJSS8.png?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

• Carboy54
mischa402 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:56:
[...]

Wel apart dat we zo dicht bij elkaar zitten en ik gewoon structueel iedere 55 minuten een DF heb en jij nagenieg niets. Bij mij blijft ook nagenoeg 15% van de verdamper vol zitten met ijs. retourtemperatuur staat redelijk strak op 27,5°C.

Ga zo even kijken of ik de laag weg kan föhnen en of ik dan ook veel minder defrosts krijg.

Heb er ook nog een sensor bijgebouwd in HA met de verwachte CoP bij de actuele buitentemperatuur om te zien of die wat uit elkaar gaan lopen naarmate er een defrost aankomt.

Defrosts van de afgelopen 24uur
[Afbeelding]
Hier de afgelopen 24 uur met een gemiddelde Hz van 43-49. Wellicht heeft dat invloed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9WVeH0C7SUPqlsZtBLPc4grXYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZP60NceXPVA9v9jkBHvWuVP.jpg?f=fotoalbum_large

En schone condensor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xzv1qZ4r-c1KZTl_ggHX4vHVTD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e2oYxWdXimwpiCb1wFW5zieu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 15-01-2024 12:15 ]

• mischa402
Carboy54 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:13:
[...]

Hier de afgelopen 24 uur met een gemiddelde Hz van 43-49. Wellicht heeft dat invloed

[Afbeelding]

En schone condensor:
[Afbeelding]
Ben even aan het föhnen geweest, maar dat valt nog niet mee om dat allemaal eraf te krijgen, heb ook nog niet alles helemaal weg. De WP stond gelukkig juist even af, maar de laag is zo dik en massief dat het behoorlijk wat energie kost om dat weg te krijgen en echt nooit helemaal gaat lukken met een normale defrost. Ik denk dat de klomp ijs dan ook steeds meer en verder aangroeit bij een volgende defrost en niet meer weg gaat totdat de buitentemperatuur even een langere periode wat ruimer boven nul ligt.

Itho Daalderop Amber 95

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
Hier hetzelfde. maar komt het niet gewoon omdat @Carboy54 een hogere temp gebruikt ivm radiatoren? Dus als hij gaat defrosten stroomt er +30 graden water door het systeem. Bij mij hooguit 25 atm

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• Carboy54
timpel_800 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:42:
Hier hetzelfde. maar komt het niet gewoon omdat @Carboy54 een hogere temp gebruikt ivm radiatoren? Dus als hij gaat defrosten stroomt er +30 graden water door het systeem. Bij mij hooguit 25 atm
Dat lijkt mij juist. Bij -8 hoorde ik dit volgens mij ook niet ivm hogere temperatuur water. TC omhoog want er zit voor de kortere defrost anders weinig warmte in het systeem. Kan verder ook geen kwaad.

• mischa402
timpel_800 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:42:
Bij mij stroomt er ongeveer 27,5C water door tijdens een defrost. Maar ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik heb gewoon nog iedere 55 minuten een defrost, bij @Carboy54 vele malen minder. Ik ben benieuwd of ik er nu ook minder ga krijgen nu ik het overgrote deel van het ijs eraf geföhnd heb.

Itho Daalderop Amber 95

• Samjinne
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-11 11:37
Zie zonet deze gele picto voor het eerst, zit de vraag over legionellarun achter. Zou de pomp ( stond op vandaag om 12 uur) deze niet hebben kunnen afmaken? Door een defrost? Dacht ik zelf, al lijkt me het dan ook gek dat ie em daarna niet automatisch afmaakt.Zie temp in vat op 57 graden nu. Iemand een idee?
Bvd.
Groet
Sam
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RObpWWcEfdAyXbx-Q8ZyAfOfy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sOSnATILKSvnOwe4eovoTP2B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8ymFalQ6PB8K2f3uvBWn0R4z0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qsmdrzwDU5MRtemSOFOUs36.jpg?f=fotoalbum_large

• Carboy54
Samjinne schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:57:
Zie zonet deze gele picto voor het eerst, zit de vraag over legionellarun achter. Zou de pomp ( stond op vandaag om 12 uur) deze niet hebben kunnen afmaken? Door een defrost? Dacht ik zelf, al lijkt me het dan ook gek dat ie em daarna niet automatisch afmaakt.Zie temp in vat op 57 graden nu. Iemand een idee?
Bvd.
Groet
Sam
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Staat prioriteit bijverwarming tapwater intern wel op aan?

• Impossibl3
@mischa402 ik heb vandaag 3 korte defrost gehad en ook sinds vrijdag avond (toen die voor het eerst aan ging) pas 3.

Bij mij draait die op Tc van ca 29 en op 43 Hz. Nu nog op WAR maar vanavond sluit ik hem even aan op WAR + thermostaat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecKx81784va-uxounx60IBH3Bz4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/afqpBmKFFn0cizk2B06BpFu2.jpg?f=fotoalbum_large

Het is nu ook 21,5+ graden in de woonkamer dus ik moet mijn stooklijn denk ik nog even een graadje lager zetten bij deze temperaturen.

[ Voor 9% gewijzigd door Impossibl3 op 15-01-2024 18:00 ]

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-12 17:25
mischa402 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:04:
[...]

Maar ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik heb gewoon nog iedere 55 minuten een defrost, bij @Carboy54 vele malen minder.
Hier vandaag (Utrecht Ta 1-3 C) geen de-frosts meer maar wel een ijspakket op de onderste 10 cm.
Gaat zo'n pakket ten koste van de COP?

• Carboy54
harry59 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:07:
[...]

Hier vandaag (Utrecht Ta 1-3 C) geen de-frosts meer maar wel een ijspakket op de onderste 10 cm.
Dat valt wel mee. Een hogere aanvoer temperatuur om dat te voorkomen kost ook cop.

• hansvk
mischa402 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:04:
[...]

Bij mij stroomt er ongeveer 27,5C water door tijdens een defrost. Maar ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik heb gewoon nog iedere 55 minuten een defrost, bij @Carboy54 vele malen minder. Ik ben benieuwd of ik er nu ook minder ga krijgen nu ik het overgrote deel van het ijs eraf geföhnd heb.
Bij mij ongeveer 37C tijdens een defrost. Ijslaag onderaan is vandaag iets kleiner geworden. Defrost soms om het uur, soms om de twee uur. Buitentemp tussen 0,5 en 2C.

• Samjinne
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-11 11:37
Carboy54 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:02:
[...]

Staat prioriteit bijverwarming tapwater intern wel op aan?
Dank voor de snelle reactie!
Deze stond niet aan, ook niet voor de update, deze heb ik nu aangezet. Denk je dat het daarmee te maken heeft? (na de update hoefde ik trouwens niet Hide aan te klikken, hadden meer mensen dat? Kan ik ergens terugzien dat de update geslaagd is?)

Excuses trouwens ik had mijn reactie al gestuurd maar via de rapporteer knop, ben niet zo thuis in de tweakers functies, zie nu dat die knop heeel ergens anders voor is.

• Carboy54
Samjinne schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:20:
[...]

Dank voor de snelle reactie!
Deze stond niet aan, ook niet voor de update, deze heb ik nu aangezet. Denk je dat het daarmee te maken heeft? (na de update hoefde ik trouwens niet Hide aan te klikken, hadden meer mensen dat? Kan ik ergens terugzien dat de update geslaagd is?)

Excuses trouwens ik had mijn reactie al gestuurd maar via de rapporteer knop, ben niet zo thuis in de tweakers functies, zie nu dat die knop heeel ergens anders voor is.
Geen idee maar er komt nog een vervolg update. Even aanzien voor wat betreft de run.

• montebaldo55
@Carboy54
Dank voor je uitvoerige beschrijving van je ervaringen met Amber en Panasonic Wp's
Duimpje heb ik al gegeven.
Via het forum kreeg onderstaande link:

https://docs.lib.purdue.edu/iracc/1577/

Hier worden verschillende gassen met elkaar vergeleken.

• mischa402
hansvk schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:17:
[...]
Bij mij ongeveer 37C tijdens een defrost. Ijslaag onderaan is vandaag iets kleiner geworden. Defrost soms om het uur, soms om de twee uur. Buitentemp tussen 0,5 en 2C.
Bij mij zijn de defrosts vannacht gewoon lekker doorgegaan, 1x was de interval 1 uur, maar de meeste gewoon 55 minuten, maar ik moet zeggen dat ze ook gewoon echt nodig zijn. In de grafiek zie je heel goed dat als de vochtigheid (de groene lijn) toeneemt op een gegeven moment de verdamper echt dicht gevroren zit. Je zie dan plotseling de temperatuur na verdamper (licht blauwe lijn) sterk dalen. Op dat moment komt er weinig tot geen lucht meer doorheen en wordt alle warmte onttrokken aan het ijs. De CoP (Paarse lijn) zakt ook op dat moment sterk. Om het een en ander even te kunnen monitoren heb ik ook de verwachte CoP als gestippelde lijn erin gezet.

Frequentie van de compressor draait, nadat deze kort hoog heeft gestaan om het setpoint weer te halen, op 61Hz. Toerental van de ventilator draait eerst na een defrost even hoog (721rpm) en daarna zakt deze terug (naar 680rpm).

De exacte trigger de start van een defrost weet ik nog niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuizJf429Y0VeVUR831zsR843Hw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1XEbvjxGuaPTcC1xYbdpb14U.png?f=fotoalbum_large
harry59 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:07:
[...]

Zou me er met zo weinig defrosts niet al te veel zorgen over maken, maar het gaat last weg als het er eenmaal zit. CoP zal inderdaad niet heel veel schelen zoasl @Carboy54 zegt.
Impossibl3 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:04:
@mischa402 ik heb vandaag 3 korte defrost gehad en ook sinds vrijdag avond (toen die voor het eerst aan ging) pas 3.

Bij mij draait die op Tc van ca 29 en op 43 Hz. Nu nog op WAR maar vanavond sluit ik hem even aan op WAR + thermostaat. [Afbeelding]

Het is nu ook 21,5+ graden in de woonkamer dus ik moet mijn stooklijn denk ik nog even een graadje lager zetten bij deze temperaturen.
Kan het nog niet helemaal bevatten, wellicht wel dat ik op een hogere frequentie draai, maar dat dat dan zo veel scheelt 8)7 .
Ik draai ook ongeveer een Tc van 29°C a 30°C.

Itho Daalderop Amber 95

• ArnoudN
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pf8bsGiB9NRx3-ciV--gW3mbmWk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yIeTq5x1lQltTTS0u271DORp.png?f=fotoalbum_large

@Carboy54 @mischa402 Ik heb gistermiddag de pompsnelheid op maximaal gezet. Inderdaad geen geluid, maar wel een temperatuur die inkakte. Daardoor werd het nog onaangenamer in huis, dus rond 21:00 uur de pompsnelheid weer omlaag gezet. Je ziet in de grafieken de temperatuur in het systeem ook weer oplopen.

• Carboy54
ArnoudN schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:18:
[Afbeelding]

@Carboy54 @mischa402 Ik heb gistermiddag de pompsnelheid op maximaal gezet. Inderdaad geen geluid, maar wel een temperatuur die inkakte. Daardoor werd het nog onaangenamer in huis, dus rond 21:00 uur de pompsnelheid weer omlaag gezet. Je ziet in de grafieken de temperatuur in het systeem ook weer oplopen.
Je zal nog verder moeten isoleren lijkt mij gevalletje te kort aan vermogen. Is vlgs mij al eens besproken hier.

• ArnoudN
Carboy54 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:06:
[...]

Je zal nog verder moeten isoleren lijkt mij gevalletje te kort aan vermogen. Is vlgs mij al eens besproken hier.
I know. Ik zou van de week onder de vloer bezig, maar daar is het een pierebadje geworden. Van de week eerst de boel maar leegpompen.

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
Is er al iemand creatief geweest met het omzetten van de nieuwe pdf met instellingen naar een excel-sheet?
Of heeft Itho die lijst misschien als excel beschikbaar @Carboy54 ?

Wel zo makkelijk om alle instelling in bij te houden, zeker met een sw update.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

• Impossibl3
mischa402 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 05:41:
[...]

Kan het nog niet helemaal bevatten, wellicht wel dat ik op een hogere frequentie draai, maar dat dat dan zo veel scheelt 8)7 .
Ik draai ook ongeveer een Tc van 29°C a 30°C.
Misschien ligt het daar aan. Vannacht stond bij mij de Amber uit omdat ik mijn automatisering voor de thermastaat niet goed had gemaakt :X .

Resultaat is dat die vandaag op een hogere frequentie draait en ook iedere 55 - 60 minuten een defrost heeft.

Bij mij staat de pompsnelheid trouwens op maximaal.

Wat je ziet is dat ik tot 15-1 20:30 op WAR draaide daarna op thermostaat + WAR waarbij mijn thermostaat schakeling tussen 22:30 en 6:30 niet deed wat ik wilde (stomme fout). Wat je ook ziet is dat de omgevingstemperatuur redelijk constant is. Of het nu aan het dauwpunt ligt tov de coil temperatuur kan ik ook niet helemaal volgen want ik zie daar 123 geen relatie tussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koGB9QKrXEkC_uRhN7-BDnji-O0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MPRcZP2XoGTkvHFPdDpDrp5D.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Impossibl3 op 16-01-2024 12:13 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
ArnoudN schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:18:
[Afbeelding]

Die lichtblauwe lijn is je binnentemp? (~21*C?)

• ArnoudN
Stoker schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:24:
[...]

Die lichtblauwe lijn is je binnentemp? (~21*C?)
Ja, 21,5 zelfs.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Dan begrijp ik het denk ik niet helemaal. Persoonlijk denk ik dat veel mensen een binnentemperatuur van 21,5*C niet onder de categorie "onaangenaam" zullen zetten (misschien omdat het te warm is ;) ).

Welk doel heb je? Een bepaalde temperatuur of juist terugmoduleren van de pomp?

• ArnoudN
Stoker schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:06:
[...]

Dan begrijp ik het denk ik niet helemaal. Persoonlijk denk ik dat veel mensen een binnentemperatuur van 21,5*C niet onder de categorie "onaangenaam" zullen zetten (misschien omdat het te warm is ;) ).

Welk doel heb je? Een bepaalde temperatuur of juist terugmoduleren van de pomp?
Door de chronische ziektes van mijn vrouw is 21,5 de doeltemperatuur. Het gekke is alleen dat vorige week met de vorst die temperatuur prima aanvoelde, maar de afgelopen dagen voelde het koud in huis. Het is lastig uit te leggen, maar zelfs ik had koude rillingen als we bv. tv aan het kijken waren.

Ik weet dat we nog het nodige kunnen doen aan isolatie, maar het gekke is dat het vorige week prima ging en nu opeens niet meer.

Het uiteindelijke doel is om een aangename temperatuur te hebben en toch zo zuinig mogelijk te stoken. Maar dat laatste kan pas als alle isolatiemaatregelen genomen zijn.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
ArnoudN schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:29:
[...]

Door de chronische ziektes van mijn vrouw is 21,5 de doeltemperatuur. Het gekke is alleen dat vorige week met de vorst die temperatuur prima aanvoelde, maar de afgelopen dagen voelde het koud in huis. Het is lastig uit te leggen, maar zelfs ik had koude rillingen als we bv. tv aan het kijken waren.

Ik weet dat we nog het nodige kunnen doen aan isolatie, maar het gekke is dat het vorige week prima ging en nu opeens niet meer.

Het uiteindelijke doel is om een aangename temperatuur te hebben en toch zo zuinig mogelijk te stoken. Maar dat laatste kan pas als alle isolatiemaatregelen genomen zijn.
Oke dat is dan ons duidelijk. Ben blij dat je met deze buitentemperaturen alsnog die 21,5 kan halen.

Isolatie doet een hoop, heb je toevallig een trek door de woning, bijvoorbeeld een open trap of een slecht sluitende voordeur/brievenbus?

Verder zag ik nog vragen over de BUH, heb je die inmiddels al kunnen inschakelen middels het filmpje van @Carboy54 ?

• ArnoudN
Stoker schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:39:
[...]

Oke dat is dan ons duidelijk. Ben blij dat je met deze buitentemperaturen alsnog die 21,5 kan halen.

Isolatie doet een hoop, heb je toevallig een trek door de woning, bijvoorbeeld een open trap of een slecht sluitende voordeur/brievenbus?

Verder zag ik nog vragen over de BUH, heb je die inmiddels al kunnen inschakelen middels het filmpje van Carboy?
Vorige week haalde ik het ook prima, wel tegen veel kWh'tjes, maar dat is weer een ander probleem. Er is geen trek door de woning. Woning is volledig kierdicht, triple glas in nieuwe kozijnen en uitgerust met een WTW. Die laatste levert ook geen koude trek op, maar wellicht dat ik die nog ga uitrusten met een voorverwarmer om bij vorst net iets meer te kunnen doen.

BUH zou het volgens mij moeten doen, maar ik kan dat verder nog niet echt aantonen.

• mischa402
ArnoudN schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:29:
[...]

Doordat het nu een stuk vochtiger is voelt het veel sneller kil aan. Ik hoop wel dat je met de na-isolatie zo veel gaat winnen. Ik heb ook best veel na-geisoleerd, maar vindt het nog steeds tegenvallen wat je er mee wint. Ik moet wel zeggen dat ik een buitengevel (hoekhuis 1976) heb die alleen na-geisoleerd is met spouwmuur isolatie en daar win je niet zo veel mee. Ik denk er nog over om de buitengevel aan de buitenkant te isoleren, maar vind dat nog wel een hele operatie. Verder is er bij ons in de kruipruimte bodemisolatie toegepast aangezien het behoorlijk vochtig was vanweg een hoge grondwaterstand. De hele kruipruimte is dus lekker op temperatuur :X. Hoewel ik daar in eerste instantie niet zo blij mee was, heb enige tijd geleden een onderzoek gelezen (dacht van de TU delft) waaruit bleek dat bodemisolatie niet eens zo veel slechter presteerde dan vloerisolatie, mits je de kruipruimte niet te veel ventileert, maar dat ventileren kon/mag je alleen beperken als je geen onderdruk in huis creeert waardoor je lucht vanuit je kruipruimte naar binnen zou trekken met eventuele schadelijke lucht. De vloer in de kruipruimte is, ondanks dat het heel vochtig is op de bodem kurk droog door de grote deken van XPS balletjes.

Verder ook een WTW-unit geplaatst met een naverwarmer en alle ramen vervangen voor kunststof met triple glas.

Itho Daalderop Amber 95

• ArnoudN
mischa402 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:47:
[...]

Doordat het nu een stuk vochtiger is voelt het veel sneller kil aan. Ik hoop wel dat je met de na-isolatie zo veel gaat winnen. Ik heb ook best veel na-geisoleerd, maar vindt het nog steeds tegenvallen wat je er mee wint. Ik moet wel zeggen dat ik een buitengevel (hoekhuis 1976) heb die alleen na-geisoleerd is met spouwmuur isolatie en daar win je niet zo veel mee. Ik denk er nog over om de buitengevel aan de buitenkant te isoleren, maar vind dat nog wel een hele operatie. Verder is er bij ons in de kruipruimte bodemisolatie toegepast aangezien het behoorlijk vochtig was vanweg een hoge grondwaterstand. De hele kruipruimte is dus lekker op temperatuur :X. Hoewel ik daar in eerste instantie niet zo blij mee was, heb enige tijd geleden een onderzoek gelezen (dacht van de TU delft) waaruit bleek dat bodemisolatie niet eens zo veel slechter presteerde dan vloerisolatie, mits je de kruipruimte niet te veel ventileert, maar dat ventileren kon/mag je alleen beperken als je geen onderdruk in huis creeert waardoor je lucht vanuit je kruipruimte naar binnen zou trekken met eventuele schadelijke lucht. De vloer in de kruipruimte is, ondanks dat het heel vochtig is op de bodem kurk droog door de grote deken van XPS balletjes.

Verder ook een WTW-unit geplaatst met een naverwarmer en alle ramen vervangen voor kunststof met triple glas.
Mijn plan was eerst om alleen de spouwmuur te isoleren, maar daar was ik net te laat mee. We gaan nu het buitenblad verwijderen en de 'loze' ruimte opvullen met PIR (15 cm.) met daarop steenstrips. Daardoor blijft het uiterlijk gelijk, maar heb ik wel top isolatie. In de woonkamer (hoog plafond) kan ik op een stukje al het verschil zien. De gevel beneden is nu ongeveer 15/16 graden en de bovenverdieping die al wel is geïsoleerd zit rond de 20 graden.

Vloer ga ik van onderaf isoleren met PIR. Het stuk dat al gedaan is geeft ook veel meer warmte af dan het stuk dat niet gedaan is. En dat laatste stuk is vele malen groter helaas.

Pagina: 1 ... 52 ... 132 Laatste