• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-11 10:37
Jan2023 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:51:
Ik zie werkelijk geen enkel verschil in de intervallen van de defrosts.
Terwijl er wel degelijk verschil was in temperatuur over de afgelopen 20 uur in regio Breda
De pauze rond 13:00 uur werd veroorzaakt door de zon instraling.

[Afbeelding]
Ik zie wel wat verschil rond 7:00uur, Heb je ook de temperaturen of log je niet alle data?

Itho Daalderop Amber 95

• mischa402
ArnoudN schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:42:
[...]

Hij draait inderdaad lekker door. Maar door de zon van vandaag ook ruim 20 kWh teruggewonnen.
Wow, das dan wel weer lekker. Zit ik dan met 2,6kWh 8)7

Itho Daalderop Amber 95

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:34

Jan2023

KISS

mischa402 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:46:
[...]

Ik zie wel wat verschil rond 7:00uur, Heb je ook de temperaturen of log je niet alle data?
Nee temperatuur log ik niet.
Alles is hier KISS
😉

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Jan2023

Jan2023

KISS

bommer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:54:
[...]

CV staat voor Centrale Verwarming, opzich niets mis met die term toch?
alleen iedereen associeert het direct met een CV-ketel.

Het opwekking systeem is veranderd, maar bij ons wordt ook gewoon nog steeds CV genoemd en doen toch voor 99% pompen tegenwoordig.
Ergens heb je wel gelijk.
Er moet een omslag in ons denken plaats vinden.
" De warmtepomp en zijn afgifte systeem " lijkt mij een goede omschrijving.
🤔

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-11 15:47
Net even de BUH getest volgens de video van Carboy. Icoontje komt in beeld, ik hoor een duidelijke klik, maar zie geen verbruik op de aparte groep hiervoor.

Gelukkig heb ik 'm niet nodig zoals het nu lijkt, daarom ook nog niet gemist. Als ik weer wat tijd heb, en het wat aantrekkelijker is om buiten op de knieën te zitten, ga ik wel even meten wat er exact gebeurt.
Had ik achteraf direct na installatie even moeten controleren...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62QibRy149tbdgXFuLfw29i-BCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IDpk4jJvqvoVPAcohkvSymbq.png?f=fotoalbum_large
Best ver terug gemoduleerd, staat al een halfuur zo te draaien!
Alleen jammer van de 150W bodemverwarming, scheelt gewoon een COP punt.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• markietjuh
bommer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:11:
[Afbeelding]
Best ver terug gemoduleerd, staat al een halfuur zo te draaien!
Alleen jammer van de 150W bodemverwarming, scheelt gewoon een COP punt.
Is die 905W het elektrisch verbruik?
Dan zou je ook nog een half punt kunnen besparen met lagere stooklijn, bij mij draai ik met 36Hz rond de 810W elektrisch (incl warmtelint).
Jouw huis is beter geïsoleerd dan het mijne (vrijstaand uit 2000).

Of is dat bewuste keuze / noodzaak bij jouw setup?
markietjuh schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:30:
[...]

Is die 905W het elektrisch verbruik?
Dan zou je ook nog een half punt kunnen besparen met lagere stooklijn, bij mij draai ik met 36Hz rond de 810W elektrisch (incl warmtelint).
Jouw huis is beter geïsoleerd dan het mijne (vrijstaand uit 2000).

Of is dat bewuste keuze / noodzaak bij jouw setup?
Klopt die 905 is elektrisch verbruik, ben al een graad naar beneden gegaan.
Als dit comfortabel genoeg is, kan ik nog verder zakken.
Dit is wel met weinig afgifte open.

Heb het al eerder gezien, bij hogere temperaturen, toen was minimaal vermogen 2900W.
Beste redelijk voor dat de specs zeggen minimaal 3100W

[ Voor 10% gewijzigd door bommer op 09-01-2024 23:51 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-11 14:53
Karmusch schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:46:
[...]

Heb je warmte geleidende pasta gebruikt en goed geisoleerd? Wellicht zou dat ook schelen.
Geen pasta, "gewoon" met een stuk tape op de leiding geplakt. Wel onder de buisisolatie. Ik vind >1 graad afwijking toch wel veel.

Hebben andere hier dan een pasta gebruikt? Dat is natuurlijk nog een optie.

too weird to live too rare to die

• markietjuh
mischa402 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:55:
[...]

Ik heb af en toe gehad, volgens mij 3x tot nu toe dat de off-pulse na de defrost, niet goed is doorgekomen of is gelogged, Ik zie dan dat hij dan 1 uur aan het defrosten is geweest wat niet zo was.

Als we die bij jou rond 2:00 uur even buiten beschouwing laten, komt de -4,5°C aardig in de buurt :X

Maar eens kijken wat deze nacht gaat brengen of we daar nog wat data bij elkaar kunnen schapen.
Hoe leek het bij jou afgelopen nacht?
Hier was de buitentemperatuur volgens mij niet heel anders. Wel heeft hij een stapje hoger in frequentie gedraaid. Met als gevolg ongeveer ieder half uur een (onnodige?) ontdooiing.
Weet niet of de frequentere ontdooiing gevolg is van de hogere compressorfrequentie, of juist andersom. Zo gaat er wel serieus energie verloren.

Zal vanavond de grafiekjes weer erbij zoeken, ik kan nog niet extern in HA.

Negeer bovenstaand maar ff. Ik denk dat ik in het verkeerde grafiekje van Home Wizzard gekeken heb.
Vanavond eerst maar even de echte modbus data uitlezen.

[ Voor 15% gewijzigd door markietjuh op 10-01-2024 12:28 ]

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:03
terror538 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:13:
[...]

Geen pasta, "gewoon" met een stuk tape op de leiding geplakt. Wel onder de buisisolatie. Ik vind >1 graad afwijking toch wel veel.

Hebben andere hier dan een pasta gebruikt? Dat is natuurlijk nog een optie.
ik had ook 1 graden verschil en sinds ik er koelpasta opgedaan heb is het exact lijkt.

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Razor109 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:31:
[...]

ik had ook 1 graden verschil en sinds ik er koelpasta opgedaan heb is het exact lijkt.
Kijk eens naar de verschillen in mijn plaatje van vorige post. Tussen kamstrup en TC zit 1,6 graden. Om maar niet te spreken over het verschil met TUO @Carboy54

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-12 14:21
bommer schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Kijk eens naar de verschillen in mijn plaatje van vorige post. Tussen kamstrup en TC zit 1,6 graden. Om maar niet te spreken over het verschil met TUO @Carboy54
Staat op de actielijst naar Itho

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:03
bommer schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Voor koelpasta
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uj1YaMGtIbebAxLTPH1YuOIO3Cc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rwbQFO0mjVVkgLnASn8OV9Jd.png?f=fotoalbum_large

Na koelpasta:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRwZfpaLaBjKAGG_DZhUuwmykNU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gvLmG3mT54Xh8aiZfW1RFn0b.png?f=fotoalbum_large

Temperatuur in de gang (incl verliesleidingwerk) zou nu gezien kou groter moeten zijn dan vorige keer dus verschil kan daar niet zitten.

Bij mij wel gelijk dus

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

• markietjuh
Voor diegene die nog twijfelt over het nut van mechanische vorstbeveiliging, hier nog een interessant artikel:
(spoiler, ook hierna blijft de twijfel)

https://www.vakbladwarmte...onoblocks-nut-of-noodzaak
Vorstbescherming monoblocks: nuttig of ook noodzakelijk?

Is een vorstbescherming voor monoblocks nuttig of nutteloos? Steeds vaker duiken in bladen van technische groothandels vorstbeveiligingskleppen op voor dit soort warmtepompen. De appendage maakt cv-leidingen drukloos bij een lage watertemperatuur en voorkomt bij storing schade door ijsvorming in de warmtepomp en leidingen. Maar is dat zo?

Naar en door een buitenunit van een 'gewone' lucht/water-warmtepomp stroomt koudemiddel. Dat kan niet bevriezen, ook niet als de warmtepomp uitvalt. Naar en door een monoblock stroom water, dat kan bij uitval dus wel bevriezen. De groeiende belangstelling voor monoblocks is voor twee leveranciers reden om met vorstbeveiligingen stevig aan de weg timmeren. Het gaat om het Nederlandse Raminex en het Italiaanse Caleffi. Ze zetten fors in op marketing. In de vele (pers)berichten leggen ze haarfijn de werking uit. De beveiliging wordt buitenshuis gemonteerd in één of beide cv-leidingen vlak bij de warmtepomp. Bij een watertemperatuur van 3 graden opent de anti-vorstbeveiliging en druppelt cv-water naar buiten totdat het cv-circuit drukloos is. Dit om te voorkomen dat de warmtepomp en de leidingen schade oplopen door interne ijsvorming.

Worstcasescenario's
Het is vooral een bescherming bij worstcasescenario’s. In normale bedrijfstoestand is de appendage overbodig. Bij een all electric monoblock draait de pomp bij vorst gewoon door, de woning of het bedrijfspand moet immers warm blijven. En bij een hybride, als in de winter de cv-ketel het overneemt, gaat de circulatiepomp in de monoblock bij een buitentemperatuur van 3-4 graden automatisch draaien om bevriezing van leidingen en warmtepomp te voorkomen.

Kapotte circulatiepomp
Er zijn natuurlijk situaties denkbaar waarbij het water tot stilstand komt en er vorstgevaar ontstaat. Dat kan bij een kapotte circulatiepomp of ernstige storing in de print waardoor de gehele warmtepomp uitvalt. Of bij langdurige stroomuitval van de netbeheerder of als bij een winterse onweersklap de aardlekschakelaar eruit vliegt. En dan is er pas vorstgevaar als bewoners langdurig afwezig zijn, bijvoorbeeld tijdens wintersport, en ze de stroomuitval niet opmerken. Dan kunnen leidingen kapotvriezen en kan er schade in de warmtepomp ontstaan.

Laatste redmiddel
Een mechanische vorstbeveiliging is dan het laatste redmiddel. De appendage heeft geen elektriciteit nodig. Het beschikt over een mechanisme dat zichzelf bij lage watertemperatuur opent. Meestal gaat het om een wasbol die bij lage temperatuur krimpt en vanaf 3 graden zover in omvang is afgenomen dat een loosklep zichzelf opent en het cv-water naar buiten stroomt. Als de temperatuur onder de 3 graden blijft, gebeurt dat net zo lang tot het complete cv-systeem drukloos is, waarbij het hele afgiftesysteem leegloopt. Dat is voldoende om schade aan leidingen of warmtepomp te voorkomen, beweren de twee producenten.

Stukgevroren geiser
Deze bewering van leveranciers van appendages en sommige warmtepompfabrikanten staat haaks op de ervaring van eigenaren van vakantiewoningen en -chalets. Ze weten dat het winterklaar maken van een chalet meer inhoudt dan het simpelweg sluiten van de hoofdkraan en het openen van een waterkraan zodat de druk weg is. Het is zaak om de leidingen leeg te laten lopen. Meestal is op het laagste punt een afsluitertje gemonteerd. En dan is het nog verstandig om de leidingen met een compressor door te blazen. Gebeurt het aftappen niet goed, en blijft er ergens een restje water staan, dan knappen (koperen) leidingen of kranen bij strenge vorst genadeloos.

Restwater kan schade veroorzaken
Berucht in zomerhuisjes is de geiser waar de kans het grootst is dat restwater achterblijft en schade aan het hydraulisch blok kan veroorzaken. Het gevolg: Er spuit in het voorjaar na het openen van de hoofdkraan water uit de geiser of leidingen. Niet na een kwakkelwinter, dan is er meestal geen schade, maar wel na een winter met een strenge vorstperiode, blijkt bijvoorbeeld uit deze post op een klusforum. Zelfs een opgerolde tuinslang van flexibel kunststof kan kapotvriezen als er water in blijft staan, schrijft technisch groothandel Haxo onder het kopje ‘onderhoudstips voor uw tuinslang’. We lezen: “Wanneer de slang in de winter niet gebruikt wordt en in een koude plek hangt, zoals buiten of in de schuur, zorg er dan voor dat al het water uit de slang is gelopen voor hij opgeborgen wordt. Als er water in blijft zitten, dan kan dit bevriezen en kan de slang barsten.”

Bellen met twee leveranciers
Met deze kennis in het achterhoofd bellen we met twee leveranciers van vorstbeschermingskleppen. Bij Raminex is de handleiding duidelijk over plaatsing. De anti-vrieskleppen moeten zowel in aanvoer- als retourleiding worden geplaatst en op het laagste punt van de installatie. Ook moet je vermijden dat er water in (flexibele) aansluitleidingen blijft staan. “Indien in de installatie sifons of sifonvorming aanwezig zijn, kan de vorstbeveiligingsklep een deel van de leiding niet beschermen. Water kan dan niet worden afgevoerd en kan gaan bevriezen.”

De vorstbeveiligingsklep van Raminex.
Leidingen automatisch leeggemaakt
Volgens een technisch medewerker van Raminex worden ook leidingen die via de buitengevel omhoog naar de technische ruimte op zolder lopen, automatische leeggemaakt. Dat is op zich wel vreemd, je zou denken dat water boven de anti-vrieskleppen vacuüm wordt getrokken en in de leidingen blijft staan. Dat is bijvoorbeeld wel het geval bij een cv-ketel op de begane grond. Je kunt bij een drukloos systeem straffeloos het expansievat of de ketelpomp vervangen, zonder dat het water uit de radiatoren en leidingen op de bovenverdieping naar beneden stroomt. Het water zuigt zich vacuüm.

Anti-vacuümklep voor vorstbescherming
Volgens Raminex zorgt de vorstbeveiligingsklep ervoor dat er lucht in de leiding komt, waardoor het water uit bovenliggende leidingen toch wegstroomt. Ook Caleffi beweert dat de bovenliggende leidingen leegdruppelen omdat een anti-vacuümklep onderdeel is van de vorstbescherming. Het vacuümzuigen van bovenliggende leidingen wordt daarmee voorkomen. Wel moet voor de goede werking zowel in aanvoer- als retourleiding de appendage worden gemonteerd, verduidelijkt Caleffi telefonisch. En op het laagste punt, zo’n 10 centimeter boven de grond. Dan wordt ook het water in de warmtepomp zelf afgevoerd. Alleen leidingen die vanaf de warmtepomp in de grond verdwijnen zullen vanwege de zwaartekracht niet kunnen leegstromen.

Systeem drukloos maken
Het is volgens Raminex al voldoende om het systeem drukloos te hebben. De volume-expansie van bevroren water veroorzaakt bij een gevuld systeem pas echte schade. Dan kan het geen kant op. Datzelfde geluid laat Atag horen. Bij Atag monoblock warmtepompen is er zelfs een aansluiting voor een vorstbeveiliging en staat de vorsbeveiliging in de accessoirelijst. Atag vindt het verstandig om ‘m te plaatsen. De anti-bevriesklep voorkomt schade, zegt een helpdeskmedewerker. “Er zal wel wat water in blijven staan, maar zo weinig dat het niet kapot vriest. Dat hebben wij nog nooit meegemaakt.” Ook weet de helpdeskmedewerker dat niet al het water wegstroomt. “Dat lukt je bijna niet. Je hebt altijd water dat in de pomp blijft staan.”
De anti-bevriesklep van Atag staat in de accessoirelijst van de monoblocks.
De anti-bevriesklep van Atag staat in de accessoirelijst van de monoblocks.

Water in pompbehuizing
Daar kunnen we uit eigen ervaring over meepraten. De circulatiepomp in nieuwe Atag lucht/water-warmtepompen zit bij het opstarten meestal muurvast door roestvorming in de circulatiepomp. Die roest ontstaat doordat na het testen in de fabriek water in de pompbehuizing blijft staan. Het is dan noodzakelijk om de pomp lost te halen en met de hand aan te slingeren blijkt uit dit filmpje. Atag weet niet of zo’n gering plasje water in het pomphuis vorstschade kan veroorzaken.

Verschillende visies
Niet iedere warmtepompleverancier ziet de noodzaak in van een vorstbeveiliging. De helpdesk van Wolff beveelt de appendages niet aan, maar weet dat sommige groothandels bij verkoop van een Wolff monoblock er al standaard een beveiliging bij klaarleggen. Dat heeft te maken met commerciële banden tussen appendagesleverancier en groothandels, vermoedt de medewerker.

Conclusie
Een vorstbeschermingsklep bij monoblocks warmtepompen lijkt vooral effect te hebben bij minder strenge vorst als om welke reden dan ook de circulatiepomp niet meer draait. De appendage maakt bij naderende vorst een installatie drukloos zodat bij een vorstnachtje het water toch uit kan zetten. De klep voorkomt niet altijd dat al het water wegstroomt doordat er altijd water kan achterblijven. Bij ernstige vorst zal er dan toch schade ontstaan aan leidingen of zelfs in de warmtepomp doordat bijvoorbeeld de platenwisselaar kapotvriest.

• Carboy54
Zowaar een correct, genuanceerd stuk over warmtepompen bij vrieskou op RTL nieuws:

https://www.rtlnieuws.nl/...zen-vriest-winter-energie

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Razor109 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Voor koelpasta
[Afbeelding]

Na koelpasta:
[Afbeelding]

Temperatuur in de gang (incl verliesleidingwerk) zou nu gezien kou groter moeten zijn dan vorige keer dus verschil kan daar niet zitten.

Bij mij wel gelijk dus
Bij mij zit er pasta tussen, dat is het niet.
Het is ook niet gek dat ze afwijken, als je ze maar kunt calibreren.
Dat doe ik in onze systemen standaard.

• Wolk1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11-11 14:48
Het loopt nog niet echt lekker bij mijn Amber 95. Binnentemp is nu redelijk met 18.9 graden maar lijkt niet hoger te gaan ondanks 45 kwh verbruik na ongeveer 12u.

Vorige week koelpasta gemonteerd op de tc sensor maar had weinig effect. Het lijkt erop of de TC sensor de ingestelde waarde niet kan halen door iets. Gistermiddag alle settings weer aangepast zie onderstaand. Echter staat in de handleiding dat bij M.9.02 bij full electric UIT moet staan, als ik dat zo instel dan doet de Amber helemaal niets. Het lijkt me ook geen logische instelling, deze dus op aangezet.

Zelfs met de bijverwarming aan lukt het niet, ik begin nu te twijfelen aan de leidingwerk e.d.

Aanvoer Retour Groepen Buizen M2
Begane grond 26 20 5 2x14 50
Begane grond uitbouw 19 15 4 2x16 35
1e 15 11 5 2x16 50

Vloerverwarming verdelers zijn nieuw en van Terminon Composiet zonder pomp met alles volledig open.

Settings:

M1.01 5
M1.02 3
M1.03 5
M1.04 19
M1.05 Aan
M1.06 -10
M1.07 0
M1.08 5
M1.09 15
M1.10 20
M1.11 35
M1.12 34
M1.13 33
M1.14 31
M1.15 30
M1.16 Uit
M1.17 21
M1.18 24
M1.19 40
M1.20 16
M1.21 43
M1.22 Uit
M1.23 25
M1.24 32
M1.25 38
M1.26 23
M1.27 21
M1.28 18
M1.29 Uit

M3.01 48
M3.02 5
M3.03 Uit
M3.04 15
M3.05 30
M3.06 90
M3.07 6
M3.08 Aan
M3.09 Aan
M3.10 5
M3.11 70

M9.01 Aan
M9.02 Aan
M9.03 Uit
M9.04 Uit
M9.05 60
M9.06 Buitentemp
M9.07 20
M9.08 20
M9.09 0

M10.01 Aan
M10.02 Intern (AH)
M10.03 Uit
M10.04 Intern (AH)
M10.05 55
M10.06 60
M10.07 Uit
M10.08 Uit
M10.09 Aan
M10.10 7

M11.01 PWM pomp
M11.02 Aan bij Vraag
M11.03 5
M11.04 5
M11.05 Uit
M11.06 Aan
M11.07 Uit
M11.08 Uit
M11.09 Aan
M11.10 Uit
M11.11 Uit
M11.12 Gemiddeld
M11.13 Max
M11.14 Max
M11.15 Uit
M11.16 Uit

M13.01 1
M13.02 Continu
M13.03 0S
M13.04 3
M13.05 Aan
M13.06 Aan
M13.07 Koelen
M13.08 Normally open
M13.09 100
M13.10 0
M13.11 Uit
M13.12 Uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKCMGakdMWM6kaJQFrz2_tZC_Gg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kXIx7iWy8x4EEpaCUE6WvkBk.png?f=fotoalbum_large
Wolk1 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:11:
Het loopt nog niet echt lekker bij mijn Amber 95. Binnentemp is nu redelijk met 18.9 graden maar lijkt niet hoger te gaan ondanks 45 kwh verbruik na ongeveer 12u.

Vorige week koelpasta gemonteerd op de tc sensor maar had weinig effect. Het lijkt erop of de TC sensor de ingestelde waarde niet kan halen door iets. Gistermiddag alle settings weer aangepast zie onderstaand. Echter staat in de handleiding dat bij M.9.02 bij full electric UIT moet staan, als ik dat zo instel dan doet de Amber helemaal niets. Het lijkt me ook geen logische instelling, deze dus op aangezet.

Zelfs met de bijverwarming aan lukt het niet, ik begin nu te twijfelen aan de leidingwerk e.d.

1e 15 11 5 2x16 50

Vloerverwarming verdelers zijn nieuw en van Terminon Composiet zonder pomp met alles volledig open.

Settings:

M1.01 5
M1.02 3
M1.03 5
M1.04 19
M1.05 Aan
M1.06 -10
M1.07 0
M1.08 5
M1.09 15
M1.10 20
M1.11 35
M1.12 34
M1.13 33
M1.14 31
M1.15 30
M1.16 Uit
M1.17 21
M1.18 24
M1.19 40
M1.20 16
M1.21 43
M1.22 Uit
M1.23 25
M1.24 32
M1.25 38
M1.26 23
M1.27 21
M1.28 18
M1.29 Uit

M3.01 48
M3.02 5
M3.03 Uit
M3.04 15
M3.05 30
M3.06 90
M3.07 6
M3.08 Aan
M3.09 Aan
M3.10 5
M3.11 70

M9.01 Aan
M9.02 Aan
M9.03 Uit
M9.04 Uit
M9.05 60
M9.06 Buitentemp
M9.07 20
M9.08 20
M9.09 0

M10.01 Aan
M10.02 Intern (AH)
M10.03 Uit
M10.04 Intern (AH)
M10.05 55
M10.06 60
M10.07 Uit
M10.08 Uit
M10.09 Aan
M10.10 7

M11.01 PWM pomp
M11.02 Aan bij Vraag
M11.03 5
M11.04 5
M11.05 Uit
M11.06 Aan
M11.07 Uit
M11.08 Uit
M11.09 Aan
M11.10 Uit
M11.11 Uit
M11.12 Gemiddeld
M11.13 Max
M11.14 Max
M11.15 Uit
M11.16 Uit

M13.01 1
M13.02 Continu
M13.03 0S
M13.04 3
M13.05 Aan
M13.06 Aan
M13.07 Koelen
M13.08 Normally open
M13.09 100
M13.10 0
M13.11 Uit
M13.12 Uit

[Afbeelding]
Een verschil van ruim 13 graden op je TC tov setpoint is wel gek.
Begin haast te denken dat er iets gedraaid zit, je TW sensor geeft wel 34 graden aan.

• Carboy54

1e 15 11 5 2x16 50

Settings:

M1.01 5
M1.02 3
M1.03 5
M1.04 19
M1.05 Aan
M1.06 -10
M1.07 0
M1.08 5
M1.09 15
M1.10 20
M1.11 35
M1.12 34
M1.13 33
M1.14 31
M1.15 30
M1.16 Uit
M1.17 21
M1.18 24
M1.19 40
M1.20 16
M1.21 43
M1.22 Uit
M1.23 25
M1.24 32
M1.25 38
M1.26 23
M1.27 21
M1.28 18
M1.29 Uit

M3.01 48
M3.02 5
M3.03 Uit
M3.04 15
M3.05 30
M3.06 90
M3.07 6
M3.08 Aan
M3.09 Aan
M3.10 5
M3.11 70

M9.01 Aan
M9.02 Aan
M9.03 Uit
M9.04 Uit
M9.05 60
M9.06 Buitentemp
M9.07 20
M9.08 20
M9.09 0

M10.01 Aan
M10.02 Intern (AH)
M10.03 Uit
M10.04 Intern (AH)
M10.05 55
M10.06 60
M10.07 Uit
M10.08 Uit
M10.09 Aan
M10.10 7

M11.01 PWM pomp
M11.02 Aan bij Vraag
M11.03 5
M11.04 5
M11.05 Uit
M11.06 Aan
M11.07 Uit
M11.08 Uit
M11.09 Aan
M11.10 Uit
M11.11 Uit
M11.12 Gemiddeld
M11.13 Max
M11.14 Max
M11.15 Uit
M11.16 Uit

M13.01 1
M13.02 Continu
M13.03 0S
M13.04 3
M13.05 Aan
M13.06 Aan
M13.07 Koelen
M13.08 Normally open
M13.09 100
M13.10 0
M13.11 Uit
M13.12 Uit

[Afbeelding]
9.02 moet uiteraard aan. Ik zie Tuo 40 graden en TC 20 en dat is vreemd. Verschil van 20 graden!! Waar is die sensor geplaatst en hoe? Zijn beide foto's op hetzelfde moment genomen?? Buffervat??

Carboy54 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:23:
[...]

9.02 moet uiteraard aan. Ik zie Tuo 40 graden en TC 20 en dat is vreemd. Verschil van 20 graden!! Waar is die sensor geplaatst en hoe? Zijn beide foto's op hetzelfde moment genomen??
TUI geeft 35 graden aan, ik begin te denken dat de 3 weg klep verkeer om zit.

Hoelang is de installatie inbedrijf?

[ Voor 4% gewijzigd door bommer op 10-01-2024 11:26 ]

• logitechi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:11
mischa402 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:36:
[...]

Ben wel benieuwd naar de grafieken :X
Dit was in Amersfoort afgelopen nacht. Compressor frequentie kan er ook mee te maken hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zua9xt1H99JUq5lhMk5lukBsc14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6ODbAmyeL7zCswXN24s7BEIm.png?f=fotoalbum_large

• Carboy54
bommer schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:25:
[...]

Kan maar waar blijft dan die 45 Kwh :-)

Carboy54 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:28:
[...]

Kan maar waar blijft dan die 45 Kwh :-)
Ik ben bang in het boiler vat. Zolang er verlies is (delta tussen TUO en TUI) blijft hij volgens mij gewoon doordraaien.
Omdat hij in verwarmen staat is er immers geen controle op het boiler vat.

Wat @Wolk1 nog even kan doen ter controle van de TC sensor is even tijdelijk de TV1 sensor er bij zetten.
geeft deze de zelfde waarde aan als TC dan kunnen we een sensor fout uit sluiten.

[ Voor 32% gewijzigd door bommer op 10-01-2024 11:37 ]

• Carboy54
bommer schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:35:
[...]

Ik ben bang in het boiler vat. Zolang er verlies is (delta tussen TUO en TUI) blijft hij volgens mij gewoon doordraaien.
Omdat hij in verwarmen staat is er immers geen controle op het boiler vat.

Wat @Wolk1 nog even kan doen ter controle van de TC sensor is even tijdelijk de TV1 sensor er bij zetten.
geeft deze de zelfde waarde aan als TC dan kunnen we een sensor fout uit sluiten.
Dan wordt het wel heeeel heet water :-)

Carboy54 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:45:
[...]

Dan wordt het wel heeeel heet water :-)
Ik denk dat het belangrijk is dat @Wolk1 eerst even controleert dat het hydraulisch correct is aangesloten.
Dan kijken of alle sensoren goed aangesloten zijn, niet bijv. TW en TC verwisseld.
De aansluiting van de 3 weg klep controleren.

Daarna zou ik sww even uit zetten en eerst even op een vaste temperatuur 35 graden verwarmen
(zonder stooklijn) en met een externe temperatuur meter checken.

Als het aan het leiding werk ligt, dan wordt het niet warm. maar dan geeft TC nog wel steeds de temperatuur goed aan. (mits correct geplaatst)

[ Voor 28% gewijzigd door bommer op 10-01-2024 11:53 ]

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06:56

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
bommer schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Ik denk dat het belangrijk is dat @Wolk1 eerst even controleert dat het hydraulisch correct is aangesloten.
Dan kijken of alle sensoren goed aangesloten zijn, niet bijv. TW en TC verwisseld.
De aansluiting van de 3 weg klep controleren.

Daarna zou ik sww even uit zetten en eerst even op een vaste temperatuur 35 graden verwarmen
(zonder stooklijn) en met een externe temperatuur meter checken.

Als het aan het leiding werk ligt, dan wordt het niet warm. maar dan geeft TC nog wel steeds de temperatuur goed aan. (mits correct geplaatst)
Precies mijn idee. Even terug naar de basis: Stooklijn eraf en even een paar uurtjes proberen zonder je tapwater. Wat doet de installatie dan? Tegelijkertijd kan je mooi je leidingwerk controleren.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• mischa402
markietjuh schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:26:
Voor diegene die nog twijfelt over het nut van mechanische vorstbeveiliging, hier nog een interessant artikel:
(spoiler, ook hierna blijft de twijfel)

https://www.vakbladwarmte...onoblocks-nut-of-noodzaak

[...]
Worstcasescenario's
Het is vooral een bescherming bij worstcasescenario’s. In normale bedrijfstoestand is de appendage overbodig. Bij een all electric monoblock draait de pomp bij vorst gewoon door, de woning of het bedrijfspand moet immers warm blijven. En bij een hybride, als in de winter de cv-ketel het overneemt, gaat de circulatiepomp in de monoblock bij een buitentemperatuur van 3-4 graden automatisch draaien om bevriezing van leidingen en warmtepomp te voorkomen.
Bij ons gebeurt dat automatisch starten in ieder geval (nog) niet 8)7

Itho Daalderop Amber 95

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:35
mischa402 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:20:
[...]

Het zal toch niet zo zijn dat ITHO Caleffi vorstbeveiliging aanbeveelt omdat dit in de software ontbreekt? :?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Carboy54
mischa402 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:20:
[...]

[...]

Hoezo?? na de update bij TUI 4 graden en 7 graden buitentemperatuur in de 2e stage start de waterpomp en compressor tot 12 graden. Voor de update bij 5 graden buitentemperatuur.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 10-01-2024 12:33 ]

• mischa402

1e 15 11 5 2x16 50

Settings:

M1.01 5
M1.02 3
M1.03 5
M1.04 19
M1.05 Aan
M1.06 -10
M1.07 0
M1.08 5
M1.09 15
M1.10 20
M1.11 35
M1.12 34
M1.13 33
M1.14 31
M1.15 30
M1.16 Uit
M1.17 21
M1.18 24
M1.19 40
M1.20 16
M1.21 43
M1.22 Uit
M1.23 25
M1.24 32
M1.25 38
M1.26 23
M1.27 21
M1.28 18
M1.29 Uit

M3.01 48
M3.02 5
M3.03 Uit
M3.04 15
M3.05 30
M3.06 90
M3.07 6
M3.08 Aan
M3.09 Aan
M3.10 5
M3.11 70

M9.01 Aan
M9.02 Aan
M9.03 Uit
M9.04 Uit
M9.05 60
M9.06 Buitentemp
M9.07 20
M9.08 20
M9.09 0

M10.01 Aan
M10.02 Intern (AH)
M10.03 Uit
M10.04 Intern (AH)
M10.05 55
M10.06 60
M10.07 Uit
M10.08 Uit
M10.09 Aan
M10.10 7

M11.01 PWM pomp
M11.02 Aan bij Vraag
M11.03 5
M11.04 5
M11.05 Uit
M11.06 Aan
M11.07 Uit
M11.08 Uit
M11.09 Aan
M11.10 Uit
M11.11 Uit
M11.12 Gemiddeld
M11.13 Max
M11.14 Max
M11.15 Uit
M11.16 Uit

M13.01 1
M13.02 Continu
M13.03 0S
M13.04 3
M13.05 Aan
M13.06 Aan
M13.07 Koelen
M13.08 Normally open
M13.09 100
M13.10 0
M13.11 Uit
M13.12 Uit

[Afbeelding]
Zou sowieso even een andere temperatuursensor gebruiken, er zitten er zat bij, dan sluit je in ieder geval uit dat de sensor niet goed werkt, zoals andere ook al aanhalen. Maar de 45kWh is een boel energie die wel ergens moet blijven. Daar kan je ruim 400L water tot aan het kookpunt brengen en dat lijkt mij niet het geval.

Het is wel gewoon 19C in huis, dus gelukkig gaat er ook wel wat de vloeren in ;)

Dus het kan ook zo zijn dat de sensor gewoon niet goed is en je al de energie ook gewoon nodig hebt om de boel warm te houden, maar het lijkt mij dat dan ook wel de BUH bij moet springen als het te lang duurt om het setpoint te bereiken. Springt die ook bij? Ik had gisteren ook een 38kWh puur voor de warmtepomp, zonder BUH.

Itho Daalderop Amber 95

• mischa402
Carboy54 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:32:
[...]

Hoezo?? na de update bij TUI 4 graden en 7 graden buitentemperatuur in de 2e stage start de waterpomp en compressor tot 12 graden. Voor de update bij 5 graden buitentemperatuur.
Circulatiepomp gaat nog steeds niet draaien bij een buitentemperatuur van <4C.

En dat de WP start bij een Tuo van <7C durf ik mijn handen nog niet voor in het vuur te steken, heb ik niet kunnen controleren, want wanneer ik dat zou moeten gebeuren heb ik de warmte al nodig in huis en springt hij op basis van vraag aan. Ssoftwareversie is namelijk gewoon dezelfde V2.26, dus moet dan in de verborgen setting ingesteld zijn die pas vanaf maart wordt vrijgegeven, maar dan hadden ze ook de stage 1 direct aan kunnen zetten lijkt mij.

Er zijn er maar weinig die dat eventueel kunnen controleren, alleen @bommer kan dat voorlopig, maar dan moet hij wel zijn eigen tracing even uitschakelen. Pas dan weten we het zeker.

[ Voor 17% gewijzigd door mischa402 op 10-01-2024 15:15 ]

Itho Daalderop Amber 95

• Carboy54
mischa402 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:41:
[...]

Circulatiepomp gaat nog steeds niet draaien bij een buitentemperatuur van >4C.

En dat de WP start bij een Tuo van >7C durf ik mijn handen nog niet voor in het vuur te steken, heb ik niet kunnen controleren, want wanneer ik dat zou moeten gebeuren heb ik de warmte al nodig in huis en springt hij op basis van vraag aan. Ssoftwareversie is namelijk gewoon dezelfde V2.26, dus moet dan in de verborgen setting ingesteld zijn die pas vanaf maart wordt vrijgegeven, maar dan hadden ze ook de stage 1 direct aan kunnen zetten lijkt mij.

Er zijn er maar weinig die dat eventueel kunnen controleren, alleen @bommer kan dat voorlopig, maar dan moet hij wel zijn eigen tracing even uitschakelen. Pas dan weten we het zeker.
Getest in het lab bij Itho op 2 exemplaren dus niet al te voorbarige conclusies hier trekken dat geeft alleen maar ruis. Voorlopig heb ik 2 lege Panasonics staan tot nu toe en 0 Ambers dus dat geeft vertrouwen...Overigens is het en /en en niet en/of.

mischa402 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:41:
[...]

Dat doe ik pas van het weekend, heb even geen tijd om een systeem te vullen s'morgens

En ik had nog niet geüpdate, door mijn eigen tracing was er ook niet echt de noodzaak.
Had tevens geen tijd een pre test te doen voor de uitrol afgelopen weekend.

[ Voor 11% gewijzigd door bommer op 10-01-2024 12:55 ]

• Wolk1
bommer schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:25:
[...]

Thanks voor al jullie input. De 3 weg klep zit zeker goed, in het begin was deze verkeerd om gemonteerd. Ik snap de verwarring met betrekking tot de temp. Foto is op dezelfde moment genomen maar ik had net gedoucht,daardoor is de temp lager. SWW werkt prima, ook het verwarmen daarvan (gaat makkelijk naar 50 graden) Installatie draait 2 weken en sinds die tijd elke dag aan het ''tweaken''

A = CV Circuit
B= Boiler
AB = Amber aanvoerleiding
Carboy54 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:23:
[...]

9.02 moet uiteraard aan. Ik zie Tuo 40 graden en TC 20 en dat is vreemd. Verschil van 20 graden!! Waar is die sensor geplaatst en hoe? Zijn beide foto's op hetzelfde moment genomen?? Buffervat??
TC sensor is geplaats net na de 3 weg klep op de A leiding dmv pasta + isolatie eromheen. Ik heb geen buffervat op aanraden van Warmteservice. Ik ga ook de TV1 sensor erbij doen als test.

Ik doe nog steeds verwarmen zonder thermostaat, ik heb vandaag de PNI CT36 ontvangen. Die wil ik nog gaan aansluiten asap

[ Voor 3% gewijzigd door Wolk1 op 10-01-2024 12:58 ]

Wolk1 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:57:
[...]

Thanks voor al jullie input. De 3 weg klep zit zeker goed, in het begin was deze verkeerd om gemonteerd. Ik snap de verwarring met betrekking tot de temp. Foto is op dezelfde moment genomen maar ik had net gedoucht,daardoor is de temp lager. SWW werkt prima, ook het verwarmen daarvan (gaat makkelijk naar 50 graden) Installatie draait 2 weken en sinds die tijd elke dag aan het ''tweaken''

A = CV Circuit
B= Boiler

[...]

TC sensor is geplaats net na de 3 weg klep op de A leiding dmv pasta + isolatie eromheen. Ik heb geen buffervat op aanraden van Warmteservice. Ik ga ook de TV1 sensor erbij doen als test.

Ik doe nog steeds verwarmen zonder thermostaat, ik heb vandaag de PNI CT36 ontvangen. Die wil ik nog gaan aansluiten asap
Stel dat de TV1 sensor wel de goede waarde aangeeft, dan kan je (tijdelijk) even de buffervat functi aanzetten, dan gaat hij op die sensor regelen met de gevens uit verwarmen menu 1

• Carboy54
Wolk1 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:57:
[...]

A = CV Circuit
B= Boiler

[...]

Als alles goed is aangesloten en 15 minuten draait kan er geen 20 graden verschil zijn tussen TUO en TC ! Tuo is uitgaand uit de pomp en TC enkele meters verderop moet ongeveer gelijk zijn. Of er zit een niet toegestane leiding tussen in. Dus volgorde pomp: Tuo aanvoer - driewegklep - TC sensor op redelijke afstand van de klep zonder verdere aansluitingen die TC beinvloeden.

[ Voor 27% gewijzigd door Carboy54 op 10-01-2024 13:22 ]

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-11 18:23
mischa402 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:36:
[...]

Ben wel benieuwd naar de grafieken :X
Achterhoek vanaf 12 uur vannacht.

Defrosts uit/aan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuu_65J0rn96yV_fM8PtMWKmNUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uhaADgMwN63x9Z5RLHk7CtiI.png?f=fotoalbum_large

Compressorfrequentie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VC7JgYKIXFc38yUjQU6jzOxYizo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sViMCvSYMCTK9t8bmPYasnOV.png?f=fotoalbum_large

Thermostaat analyse, hysterese 0,3 (paars is doeltemp., blauw is ruimtetemp. woonkamer)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAMQG8gLs24LiPH4nC1KCjHjfvQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L04Wempo3e5h0uMnNm2aZ5Va.png?f=fotoalbum_large

Buitentemperatuurmeting Amber
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SYmxQj_vJzpwhHwJb7enYxL74g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zc9DYSdT0XljD8Oxb9etqMMj.png?f=fotoalbum_large

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Wolk1
Carboy54 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:18:
[...]

Als alles goed is aangesloten en 15 minuten draait kan er geen 20 graden verschil zijn tussen TUO en TC ! Tuo is uitgaand uit de pomp en TC enkele meters verderop moet ongeveer gelijk zijn. Of er zit een niet toegestane leiding tussen in. Dus volgorde pomp: Tuo aanvoer - driewegklep - TC sensor op redelijke afstand van de klep zonder verdere aansluitingen die TC beinvloeden.
Ik zal kijken straks als ik thuis ben. Afstand tussen de Amber en de TC sensor is circa 5 meter. Amber staat op het dak en daarna gelijk naar binnen.
Wolk1 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:22:
[...]

Ik zal kijken straks als ik thuis ben. Afstand tussen de Amber en de TC sensor is circa 5 meter. Amber staat op het dak en daarna gelijk naar binnen.
Voldoende isolatie? met deze temperaturen verlies je een hoop.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-11 18:23
Ai, een roestplekje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRmtqLYi-bwtimwRVEb0Les36cc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W3tMbFJ3FBZkpqTHCTQIySjJ.jpg?f=fotoalbum_large

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:26
Bij mij rammelt hij precies op dat punt ook een beetje bij hogere hz

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• Jan2023

Jan2023

KISS

Mijn circulatie pomp maakt van de een op de andere dag significant minder geluid , die hoogfrequent zoem is verdwenen,-)
Nu was ik wel bezig geweest om dat geluid minder te krijgen maar dan zou ik toch gelijk resultaat moeten hebben na een wijziging?
En dat een 32 mm lichtmetaal leiding zich gaat zetten nadat ik een beugel heb verwijderd lijkt mij niet zo aannemelijk, over een afstand van 1,5 mtr.
Flow meters op de verdeler bekeken , niets veranderd.
Vuilfilter leeg gemaakt , amper verontreiniging .
Moet zo,n pomp inlopen ? , even de scherpe kantjes van de lagers afslijten?
Ik klaag niet , maar dit is toch wel vreemd.
En alles lijkt gewoon te werken zoals het was.

Edit:
Ook toevallig , lees ik net een artikel over vorstbeveiliging:
https://gathering.tweaker...bookmark/2184002/77753010

En wordt daar gesproken over roest in circulatie pompen , veroorzaakt door achtergebleven water na het testen van de warmtepomp.
Zou dat in mijn geval ook gespeeld hebben?
@Carboy54 ?
Ben wel benieuwd of meer mensen dit gaan ervaren.

[ Voor 21% gewijzigd door Jan2023 op 10-01-2024 16:53 ]

• Honkie
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-03 13:12

1e 15 11 5 2x16 50

Settings:

M1.01 5
M1.02 3
M1.03 5
M1.04 19
M1.05 Aan
M1.06 -10
M1.07 0
M1.08 5
M1.09 15
M1.10 20
M1.11 35
M1.12 34
M1.13 33
M1.14 31
M1.15 30
M1.16 Uit
M1.17 21
M1.18 24
M1.19 40
M1.20 16
M1.21 43
M1.22 Uit
M1.23 25
M1.24 32
M1.25 38
M1.26 23
M1.27 21
M1.28 18
M1.29 Uit

M3.01 48
M3.02 5
M3.03 Uit
M3.04 15
M3.05 30
M3.06 90
M3.07 6
M3.08 Aan
M3.09 Aan
M3.10 5
M3.11 70

M9.01 Aan
M9.02 Aan
M9.03 Uit
M9.04 Uit
M9.05 60
M9.06 Buitentemp
M9.07 20
M9.08 20
M9.09 0

M10.01 Aan
M10.02 Intern (AH)
M10.03 Uit
M10.04 Intern (AH)
M10.05 55
M10.06 60
M10.07 Uit
M10.08 Uit
M10.09 Aan
M10.10 7

M11.01 PWM pomp
M11.02 Aan bij Vraag
M11.03 5
M11.04 5
M11.05 Uit
M11.06 Aan
M11.07 Uit
M11.08 Uit
M11.09 Aan
M11.10 Uit
M11.11 Uit
M11.12 Gemiddeld
M11.13 Max
M11.14 Max
M11.15 Uit
M11.16 Uit

M13.01 1
M13.02 Continu
M13.03 0S
M13.04 3
M13.05 Aan
M13.06 Aan
M13.07 Koelen
M13.08 Normally open
M13.09 100
M13.10 0
M13.11 Uit
M13.12 Uit

[Afbeelding]
Wat is instelling 8.06? Zie mijn forumpost waarin ik het daar mee geëxperimenteerd heb. Daarmee kun je de sturing van de 3 weg klep omschakelen maar wordt ook de waarde van de Tw sensor voor de Tc sensor gebruikt (Lijkt mij een softwarematig foutje). De instelling van die waarde moet zijn zoals door ITHO aangegeven in de functielijst. Kun je zien doordat de waarde van Tc en Tw in het scherm gelijk zijn.

• Carboy54
Jan2023 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:22:
Mijn circulatie pomp maakt van de een op de andere dag significant minder geluid , die hoogfrequent zoem is verdwenen,-)
Nu was ik wel bezig geweest om dat geluid minder te krijgen maar dan zou ik toch gelijk resultaat moeten hebben na een wijziging?
En dat een 32 mm lichtmetaal leiding zich gaat zetten nadat ik een beugel heb verwijderd lijkt mij niet zo aannemelijk, over een afstand van 1,5 mtr.
Flow meters op de verdeler bekeken , niets veranderd.
Vuilfilter leeg gemaakt , amper verontreiniging .
Moet zo,n pomp inlopen ? , even de scherpe kantjes van de lagers afslijten?
Ik klaag niet , maar dit is toch wel vreemd.
En alles lijkt gewoon te werken zoals het was.

Edit:
Ook toevallig , lees ik net een artikel over vorstbeveiliging:
https://gathering.tweaker...bookmark/2184002/77753010

En wordt daar gesproken over roest in circulatie pompen , veroorzaakt door achtergebleven water na het testen van de warmtepomp.
Zou dat in mijn geval ook gespeeld hebben?
@Carboy54 ?
Ben wel benieuwd of meer mensen dit gaan ervaren.
Had volgens mij met een bepaald model wp te maken. Lijkt mij sterk bij jou blijkbaar heeft de pomp het naar zijn zin in Breda.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:56:
[...]

Had volgens mij met een bepaald model wp te maken. Lijkt mij sterk bij jou blijkbaar heeft de pomp het naar zijn zin in Breda.
Kom er nog niks aan te kort.
Bij -6 gr buiten was het binnen 21 gr , en ze loopt nog lang niet op haar tenen.
Zonder BUH.

• vraasen
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:54
Hallo Amber liefhebbers,

ik lees al mee vanaf het begin en heb nu een paar jaar eerder dan gepland een warmtepomp aangeschaft en wel de Amber 65. Alle informatie welke hier gedeeld is op het forum heeft veel toegevoegde waarde gehad voor mij bij het uitzoeken en installeren van de Amber _/-\o_. Vandaar dat ik ook mijn verhaal deel.

In september bedacht ik me dat ik mijn (enkelsteens) garage wilde gaan isoleren aangezien vaak de binnentemperatuur gelijk was aan de buitentemperatuur. Het plan was om meteen voorbereidingen te treffen, zodat in de toekomst er een warmtepomp en warmtepompboiler geplaatst konden worden. Uiteindelijk is die planning heel wat sneller doorlopen :). 27 Oktober een 270l WPB opgehaald en de dag erna geïnstalleerd. 24 November werd de inductie kookplaat geleverd en deze heb ik dezelfde dag geïnstalleerd. Aangezien wij gas enkel gebruikten voor SWW en koken heb ik meteen mijn gaslevering opgezegd per 25 november. Bij mijn netbeheerder gelijk een verwijdering van de gas aansluiting aangevraagd en op 13 december hebben ze deze daadwerkelijk verwijderd. Dat proces ging dus heel wat sneller dan vooraf gedacht. De Amber is 8 december geleverd door Carboy54.

Om tot de Amber 65 keuze te komen had ik geen recente gas verbruiksgegevens aangezien we al jaren enkel met onze houtkachel stoken. Ik had enkel data van 2012, 1200m3 voor verwarming (1100) en SWW (100). Ga je uit van het -10 scenario dan komt de Amber 65 dus te kort. Doordat we de houtkachel en op elke verdieping een airco achter de hand hebben maak ik me daar niet druk om.Ik heb een 2 jaar geleden ook een adviseur over de vloer gehad en deze heeft destijds een Nibe F2040-6 geadviseerd. Qua specificaties is deze in mijn ogen vergelijkbaar met de Amber 65.

De Amber is achter de garage geplaatst. Hiervoor heb ik een fundering gestort met 2 buizen tot in de witte grond. Eind november - begin december was niet ideaal om in de tuin te werken >:). Er stond echter vorst op de planning waardoor ik dit stuk snel afgerond wilde hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eVyCb5vD2_LGUIo5JffVlwfPoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDiexobf1HFNxMS9d9aqkwLN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuEl5p_4S-ISkMoPY21N_-lGjgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b88xBWIh5QSRd7q2zDSo1YYt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1fiFsH4s7sA2011y43A-OF6TbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0VwfL1PZUclK7lUQP1fRUAR.jpg?f=fotoalbum_large

Het eindplaatje met de Amber.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4U-zxEJWnC3FcUC2U0J0fD8ZBII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Npr4RjVGhWKkLUi7xzMQIrYk.jpg?f=fotoalbum_large

In de garage zit het restant van het technische spul.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEUoz38gQGisL4_SwYz6Q0Rs8-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qARAfnDxiS1unMpqAgR3d3U5.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf de Amber ga ik met 32x3 MLB naar het huis. Ongeveer 30mtr enkele reis maakt het opgewarmde water totdat het overgaat op de bestaande 22mm staal installatie. Alle radiatoren zijn Jaga LTV convectoren m.u.v. 3 ouderwetse HT radiatoren.

23 December heb ik uiteindelijke de Amber aangezwengeld en de afgelopen 2 1/2 week waren ideaal om e.e.a. in te regelen. Alle temperaturen welke ik nodig had zijn voorbij gekomen.

Mijn stooklijn is als volgt:
-5 -> 32
0 -> 31
5 -> 30
10 -> 29
15 -> 28

De pomp staat ingesteld op middel en de thermostaat op 20 graden. Vooralsnog kan de Amber het aan om met deze instellingen het huis (bouwjaar 1970; 2-kapper +/- 150m2 en 20m2 vrijstaande garage) te verwarmen.

Hebben jullie het vuilfilter nog geïsoleerd? Ik twijfel erover, de garage wordt nu verwarmd, dus het is niet zozeer verloren energie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_IBWCHgpMaXTM4qLw99j2GJAVE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FjXvkG4Xpjn7Br9QmCqbfBvv.jpg?f=user_large

Nu moet enkel Carboy54 nog langskomen om e.e.a. 'goed te keuren', zodat ik de subsidie aanvraag de deur uit kan doen.

• Flierefluiter
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-12 12:31
Ik denk dat je "verwarmen/koelen met ruimtetemperatuursensor Tr" aan hebt staan. Deze moet je uitzetten. Dan krijg je op het Hoofd scherm de juiste aanvoertemperatuur van de Tc sensor met het juiste setpoint.

Via het menu --> Systeem Configuratie --> 1e pagina

[/quote]

Als je gebruik maakt van een thermostaat moet "verwarmen/koelen met ruimtetemperatuursensor Tr" wel aan staan toch?

• mischa402
Carboy54 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:47:
[...]

Getest in het lab bij Itho op 2 exemplaren dus niet al te voorbarige conclusies hier trekken dat geeft alleen maar ruis. Voorlopig heb ik 2 lege Panasonics staan tot nu toe en 0 Ambers dus dat geeft vertrouwen...Overigens is het en /en en niet en/of.
Ging mij vooral om het gedeelte van de circulatiepomp die (nog) niet start bij een buitentemperatuur van <4C. En volgens mij is het of/of welke temperatuur als eerste komt of de watertemperatuur of de buitentemperatuur. (temperaturen zijn indicatief).
- Ta (buitentemperatuur) < 4°C --> start 1e orde vorstbeveiliging (Waterpomp IN)
- Tuo (Watertemperatuur) < 5°C --> start 2e orde vorstbeveiliging (warmtepomp IN)
- Ta (Buitentemperatuur) < 2°C --> start 2e orde vorstbeveiligig (Warmtepomp IN)

Maar we wachten het wel af met de volgende update.

Betreft dat ik het eerst zelf even wil controleren voordat ik mijn handen in het vuur steek, komt doordat Itho Daalderop ook stellig zei/zegt dat ze ook niets aan "het vermoedlijke continu actief blijven van het verwarmingslint" hebben kunnen ontdekken. Maar zoals je zelf ook geconcludeerd hebt, blijft die gewoon continu aan.

Ik heb geen idee hoe andere warmtepompen dat doen en wat daar allemaal aan mankeert of niet goed werkt. Ik heb uiteindelijk zelf de beslissing genomen om voor de Itho Daalderop Amber gaan, en ben verder best tevreden en/maar hoop dat er hier en daar wel verbeterpunten worden doorgevoerd en worden meegenomen voor zover dat ook voor Itho Daalderop mogelijk is. Ik begrijp ook wel dat bepaalde zaken echt niet aangepast of veranderd kunnen en gaan worden aangezien ook zij vast zitten aan hoe Amitime het ge-engineerd heeft.
Ik weet zeker dat als ik een ander Merk had gekozen ik ook niet altijd blij zou zijn met wat ik zou kunnen aanpassen of hoe ze bepaalde regelingen bedacht hebben en dat er dan echt helemaal nergens aangeklopt kan worden bij een leverancier.

Itho Daalderop Amber 95

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-11 09:04

1e 15 11 5 2x16 50

Settings:

M1.01 5
M1.02 3
M1.03 5
M1.04 19
M1.05 Aan
M1.06 -10
M1.07 0
M1.08 5
M1.09 15
M1.10 20
M1.11 35
M1.12 34
M1.13 33
M1.14 31
M1.15 30
M1.16 Uit
M1.17 21
M1.18 24
M1.19 40
M1.20 16
M1.21 43
M1.22 Uit
M1.23 25
M1.24 32
M1.25 38
M1.26 23
M1.27 21
M1.28 18
M1.29 Uit

M3.01 48
M3.02 5
M3.03 Uit
M3.04 15
M3.05 30
M3.06 90
M3.07 6
M3.08 Aan
M3.09 Aan
M3.10 5
M3.11 70

M9.01 Aan
M9.02 Aan
M9.03 Uit
M9.04 Uit
M9.05 60
M9.06 Buitentemp
M9.07 20
M9.08 20
M9.09 0

M10.01 Aan
M10.02 Intern (AH)
M10.03 Uit
M10.04 Intern (AH)
M10.05 55
M10.06 60
M10.07 Uit
M10.08 Uit
M10.09 Aan
M10.10 7

M11.01 PWM pomp
M11.02 Aan bij Vraag
M11.03 5
M11.04 5
M11.05 Uit
M11.06 Aan
M11.07 Uit
M11.08 Uit
M11.09 Aan
M11.10 Uit
M11.11 Uit
M11.12 Gemiddeld
M11.13 Max
M11.14 Max
M11.15 Uit
M11.16 Uit

M13.01 1
M13.02 Continu
M13.03 0S
M13.04 3
M13.05 Aan
M13.06 Aan
M13.07 Koelen
M13.08 Normally open
M13.09 100
M13.10 0
M13.11 Uit
M13.12 Uit

[Afbeelding]
M1.03 laag zetten naar 1 of 2

• Carboy54
vraasen schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:51:
Hallo Amber liefhebbers,

ik lees al mee vanaf het begin en heb nu een paar jaar eerder dan gepland een warmtepomp aangeschaft en wel de Amber 65. Alle informatie welke hier gedeeld is op het forum heeft veel toegevoegde waarde gehad voor mij bij het uitzoeken en installeren van de Amber _/-\o_. Vandaar dat ik ook mijn verhaal deel.

In september bedacht ik me dat ik mijn (enkelsteens) garage wilde gaan isoleren aangezien vaak de binnentemperatuur gelijk was aan de buitentemperatuur. Het plan was om meteen voorbereidingen te treffen, zodat in de toekomst er een warmtepomp en warmtepompboiler geplaatst konden worden. Uiteindelijk is die planning heel wat sneller doorlopen :). 27 Oktober een 270l WPB opgehaald en de dag erna geïnstalleerd. 24 November werd de inductie kookplaat geleverd en deze heb ik dezelfde dag geïnstalleerd. Aangezien wij gas enkel gebruikten voor SWW en koken heb ik meteen mijn gaslevering opgezegd per 25 november. Bij mijn netbeheerder gelijk een verwijdering van de gas aansluiting aangevraagd en op 13 december hebben ze deze daadwerkelijk verwijderd. Dat proces ging dus heel wat sneller dan vooraf gedacht. De Amber is 8 december geleverd door Carboy54.

Om tot de Amber 65 keuze te komen had ik geen recente gas verbruiksgegevens aangezien we al jaren enkel met onze houtkachel stoken. Ik had enkel data van 2012, 1200m3 voor verwarming (1100) en SWW (100). Ga je uit van het -10 scenario dan komt de Amber 65 dus te kort. Doordat we de houtkachel en op elke verdieping een airco achter de hand hebben maak ik me daar niet druk om.Ik heb een 2 jaar geleden ook een adviseur over de vloer gehad en deze heeft destijds een Nibe F2040-6 geadviseerd. Qua specificaties is deze in mijn ogen vergelijkbaar met de Amber 65.

De Amber is achter de garage geplaatst. Hiervoor heb ik een fundering gestort met 2 buizen tot in de witte grond. Eind november - begin december was niet ideaal om in de tuin te werken >:). Er stond echter vorst op de planning waardoor ik dit stuk snel afgerond wilde hebben.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vanaf de Amber ga ik met 32x3 MLB naar het huis. Ongeveer 30mtr enkele reis maakt het opgewarmde water totdat het overgaat op de bestaande 22mm staal installatie. Alle radiatoren zijn Jaga LTV convectoren m.u.v. 3 ouderwetse HT radiatoren.

23 December heb ik uiteindelijke de Amber aangezwengeld en de afgelopen 2 1/2 week waren ideaal om e.e.a. in te regelen. Alle temperaturen welke ik nodig had zijn voorbij gekomen.

-5 -> 32
0 -> 31
5 -> 30
10 -> 29
15 -> 28

De pomp staat ingesteld op middel en de thermostaat op 20 graden. Vooralsnog kan de Amber het aan om met deze instellingen het huis (bouwjaar 1970; 2-kapper +/- 150m2 en 20m2 vrijstaande garage) te verwarmen.

Hebben jullie het vuilfilter nog geïsoleerd? Ik twijfel erover, de garage wordt nu verwarmd, dus het is niet zozeer verloren energie.
[Afbeelding]

Nu moet enkel Carboy54 nog langskomen om e.e.a. 'goed te keuren', zodat ik de subsidie aanvraag de deur uit kan doen.
Chapeau vakwerk :-)

• Carboy54
mischa402 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:18:
[...]

Ging mij vooral om het gedeelte van de circulatiepomp die (nog) niet start bij een buitentemperatuur van <4C. En volgens mij is het of/of welke temperatuur als eerste komt of de watertemperatuur of de buitentemperatuur. (temperaturen zijn indicatief).
- Ta (buitentemperatuur) < 4°C --> start 1e orde vorstbeveiliging (Waterpomp IN)
- Tuo (Watertemperatuur) < 5°C --> start 2e orde vorstbeveiliging (warmtepomp IN)
- Ta (Buitentemperatuur) < 2°C --> start 2e orde vorstbeveiligig (Warmtepomp IN)

Maar we wachten het wel af met de volgende update.

Betreft dat ik het eerst zelf even wil controleren voordat ik mijn handen in het vuur steek, komt doordat Itho Daalderop ook stellig zei/zegt dat ze ook niets aan "het vermoedlijke continu actief blijven van het verwarmingslint" hebben kunnen ontdekken. Maar zoals je zelf ook geconcludeerd hebt, blijft die gewoon continu aan.

Ik heb geen idee hoe andere warmtepompen dat doen en wat daar allemaal aan mankeert of niet goed werkt. Ik heb uiteindelijk zelf de beslissing genomen om voor de Itho Daalderop Amber gaan, en ben verder best tevreden en/maar hoop dat er hier en daar wel verbeterpunten worden doorgevoerd en worden meegenomen voor zover dat ook voor Itho Daalderop mogelijk is. Ik begrijp ook wel dat bepaalde zaken echt niet aangepast of veranderd kunnen en gaan worden aangezien ook zij vast zitten aan hoe Amitime het ge-engineerd heeft.
Ik weet zeker dat als ik een ander Merk had gekozen ik ook niet altijd blij zou zijn met wat ik zou kunnen aanpassen of hoe ze bepaalde regelingen bedacht hebben en dat er dan echt helemaal nergens aangeklopt kan worden bij een leverancier.
Mischa in mijn post Carboy54 in "Itho Daalderop Amber" staat toch echt en/en. Dus beide is de trigger. Er is maar 1 stage actief. 8)7

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:47
vraasen schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:51:
Hallo Amber liefhebbers,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

-5 -> 32
0 -> 31
5 -> 30
10 -> 29
15 -> 28

[Afbeelding]

Strakke installatie!

Één opmerking voor wat betreft je allerlaatste punt: je voldoet niet aan de eisen om subsidie toegekend te krijgen. Je hebt de wp zelf geïnstalleerd en dat niet door een installateur laten doen. Toch hier subsidie voor aanvragen kan dus resulteren in een afwijzing. Wat dat betreft is het niet handig dat je hier je verhaal post.

• Carboy54
Insert12 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:03:
[...]

Strakke installatie!

Één opmerking voor wat betreft je allerlaatste punt: je voldoet niet aan de eisen om subsidie toegekend te krijgen. Je hebt de wp zelf geïnstalleerd en dat niet door een installateur laten doen. Toch hier subsidie voor aanvragen kan dus resulteren in een afwijzing. Wat dat betreft is het niet handig dat je hier je verhaal post.
Ik zie hier wederom beter werk dan bij de gemiddelde installateur! Tenslotte is uurtje geen factuurtje. Zolang de installatie aan de eisen voldoet en een fysieke in bedrijf stelling met een test op de juiste werking plaats vindt is er geen enkele reden om dit af te keuren.

• Insert12
Carboy54 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:08:
[...]

Ik zie hier wederom beter werk dan bij de gemiddelde installateur! Tenslotte is uurtje geen factuurtje. Zolang de installatie aan de eisen voldoet en een fysieke in bedrijf stelling met een test op de juiste werking plaats vindt is er geen enkele reden om dit af te keuren en dat heeft ook nog nooit plaats gevonden.
Je voldoet dus niet meer aan de eisen, die zijn in oktober ofzo gewijzigd. Er staat nu specifiek bij de eisen beschreven dat er door een installateur moet zijn geïnstalleerd, je mag het niet meer zelf doen. Dat staat heel duidelijk bij de subsidie voorwaarden.

Ik vind het persoonlijk ook onzinnig, deze installatie ziet er namelijk wel heel netjes uit en kan prima zo door een installateur aangelegd zijn. Het is alleen niet conform de voorwaarden.

[ Voor 12% gewijzigd door Insert12 op 10-01-2024 20:10 ]

• Carboy54
Insert12 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:09:
[...]

Je voldoet dus niet meer aan de eisen, die zijn in oktober ofzo gewijzigd. Er staat nu specifiek bij de eisen beschreven dat er door een installateur moet zijn geïnstalleerd, je mag het niet meer zelf doen. Dat staat heel duidelijk bij de subsidie voorwaarden.
Dat staat er al enkele jaren. Er zijn genoeg tweakers die bij hun inschrijving even de juiste SBI code laten plaatsen en dan zijn ze installateur. Die hele regel is een wassen neus.

[ Voor 15% gewijzigd door Carboy54 op 10-01-2024 20:13 ]

• Insert12
Carboy54 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:10:
[...]

Dat staat er al enkele jaren.
Nee, dat is daadwerkelijk gewijzigd in oktober of november. Eerder stond het er niet zo specifiek.

• Carboy54
Insert12 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:12:
[...]

Nee, dat is daadwerkelijk gewijzigd in oktober of november. Eerder stond het er niet zo specifiek.
Lees de al jaren bestaande warmtepompen forums algemeen en Panasonic in het bijzonder er maar op na. Deze discussie betaat al veel langer dan vanaf oktober.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 10-01-2024 20:17 ]

• Insert12
Carboy54 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:16:
[...]

Lees de al jaren bestaande warmtepompen forums algemeen en Panasonic in het bijzonder er maar op na. Deze discussie betaat al veel langer dan vanaf oktober.
Prima, creëer vooral je eigen waarheid ga vooral door. Weet wel dat het officieel fraude is.

Voor de volledigheid, hier staan de voorwaarden beschreven: https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp

• Omebas
[...]

Het staat er al sinds de eerste publicatie van de website. Verder heb je gelijk. Het mag niet. Sommigen zijn echter van mening dat er een grijs gebied is. Want waar begint en eindigt de installatie. Discussie is hier al gevoerd. Kan je vanalles over lezen. Opnieuw beginnen is niet nodig. Enen zoekfunctie gebruiken.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:06
We kunnen het verhaal heel simpel maken.

De wet tekst staat hier: https://wetten.overheid.n...Titeldeel4.5_Artikel4.5.2
4.5.2.2

Hier een overzicht van de recente wijzigingen aan de wet:
https://www.rvo.nl/subsid...g/isde/wet-en-regelgeving

Hier is de versie die geldig was op 1 september 2023
https://wetten.overheid.n...Titeldeel4.5_Artikel4.5.2

De wettekst is niet veranderd. Wat het RVO roept is de wet niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• mischa402
Carboy54 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:01:
[...]

Mischa in mijn post Carboy54 in "Itho Daalderop Amber" staat toch echt en/en. Dus beide is de trigger. Er is maar 1 stage actief. 8)7
Dan bedoelen we dus waarschijnlijk hetzelfde, dat ze niet beide aanwezig hoeven te zijn. Was in de veronderstelling dat je met en bedoelde dat ze dan beide moeten aanspreken, zoals met AND-functie in de logica en je bedoelt dus ook gewoon dat het niet uitmaakt welke aanspreekt, 1 van beide. d:)b

Itho Daalderop Amber 95

Ronald schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:53:
We kunnen het verhaal heel simpel maken.

De wet tekst staat hier: https://wetten.overheid.n...Titeldeel4.5_Artikel4.5.2
4.5.2.2

Hier een overzicht van de recente wijzigingen aan de wet:
https://www.rvo.nl/subsid...g/isde/wet-en-regelgeving

Hier is de versie die geldig was op 1 september 2023
https://wetten.overheid.n...Titeldeel4.5_Artikel4.5.2

De wettekst is niet veranderd. Wat het RVO roept is de wet niet.
Heb overigens nog nooit gehoort van bouwinstallatiebedrijven, kan je dat opgeven bij de kamer van koophandel?

Volgens mij zijn het bouwbedrijven en/of installatiebedrijven, dus de wet tekst klopt niet eens.

Weet niet of insert belangstelling heeft in een Amber. Of in het helpen van andere.
Tot nu toe vond ik zijn bijdrage niet behulpzaam!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:06

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-11 16:07
Wiet kweken mag ook niet maar het mag wel verkocht worden.😂
Als je zelf installateur bent of handig bent en je kunt in afspraak met een installateur je installatie laten keuren en in bedrijf laten stellen wie gaat daar dan achter komen ?
Ik heb nog nooit gehoord dat er een controller uitgevoerd word betreft de installatie van een warmtepomp.
Dat is hetzelfde als met zonnepanelen plaatsen wie controleert er nu of alles wel fatsoenlijk aangesloten is daar zouden ze naar mijn gevoel veel eerder moeten kijken als een warmtepomp installatie die zelf aangelegd is.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• markietjuh
Ik heb nog even naar de ontdooiintervallen gekeken per buitentemperatuur. Dit lijken bij mij de vaste intervallen:

Onder de -5,0 graden gaat hij naar 2u08m,
onder -4,5 1u53m
onder -4,0 1u33m
onder -3,5 1u16m
onder -3,0 0h53m

Gemeten in Home Assistant dmv het Leejoow bordje, defrost parameter, uit duur.
Is dit bij anderen hetzelfde?

• Carboy54
mischa402 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:09:
[...]

Dan bedoelen we dus waarschijnlijk hetzelfde, dat ze niet beide aanwezig hoeven te zijn. Was in de veronderstelling dat je met en bedoelde dat ze dan beide moeten aanspreken, zoals met AND-functie in de logica en je bedoelt dus ook gewoon dat het niet uitmaakt welke aanspreekt, 1 van beide. d:)b
Beide waardes moeten gehaald worden anders gebeurd er niets. Zo moeilijk is het toch niet pffff.

• mischa402
Carboy54 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:24:
[...]

Beide waardes moeten gehaald worden anders gebeurd er niets. Zo moeilijk is het toch niet pffff.
Ja inderdaad, het is allemaal hèèèèl duidelijk, alles werkt zoals verwacht _/-\o_

Beetje lullige reactie trouwens. We leveren hier continu allerlei data aan om zo een hoop onduidleijkheden en dingen die niet kloppen aan het licht te brengen en om zo het een en ander te optimaliseren en te verbeteren. Niet alleen jij bent er druk mee :/

[ Voor 29% gewijzigd door mischa402 op 10-01-2024 23:42 ]

Itho Daalderop Amber 95

• Omebas
markietjuh schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:08:
Ik heb nog even naar de ontdooiintervallen gekeken per buitentemperatuur. Dit lijken bij mij de vaste intervallen:

onder -4,5 1u53m
onder -4,0 1u33m
onder -3,5 1u16m
onder -3,0 0h53m

Bij mij is het anders. Bij lagere temperatuur wel verder uit elkaar. Was me nog niet duidelijk waarom. Misschien wordt set temp later gehaald? Zal morgen nog een de grafieken bekijken.

• mischa402
Van alle grafieken van iedereen met de defrost intervallen nog niet direct de relatie kunnen leggen bij verschillende buitentemperaturen, maar inderdaad bij lagere temperaturen iets langere intervallen.

Wel hier nog iets gevonden hoe de Smart-functie zou moeten werken. Er zou een relatie moeten zijn tussen de temperatuur na de verdamper en de enter en exit point, maar weet niet direct welke of wat dat zijn, @flippy wellicht een idee. Misschien lees ik het verkeerd, maar zoals het hier staat zouden de intervallen aangepast moeten worden aan de hand van de vorige defrost, maar die merk ik nog niet direct. Want begin december waren de intervallen ook ongeveer 55minuten, maar toen waren de defrosts wel echt nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ut9CjPh6VJXzKXMQU-Qv70X1DNU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1o4ibE7acnuTrFiQXJ1w6p18.png?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

• markietjuh
mischa402 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 00:52:
Van alle grafieken van iedereen met de defrost intervallen nog niet direct de relatie kunnen leggen bij verschillende buitentemperaturen, maar inderdaad bij lagere temperaturen iets langere intervallen.

Wel hier nog iets gevonden hoe de Smart-functie zou moeten werken. Er zou een relatie moeten zijn tussen de temperatuur na de verdamper en de enter en exit point, maar weet niet direct welke of wat dat zijn, @flippy wellicht een idee. Misschien lees ik het verkeerd, maar zoals het hier staat zouden de intervallen aangepast moeten worden aan de hand van de vorige defrost, maar die merk ik nog niet direct. Want begin december waren de intervallen ook ongeveer 55minuten, maar toen waren de defrosts wel echt nodig.

[Afbeelding]
Er zit inderdaad iets meer achter. Afgelopen nacht waren de intervallen niet langer dan 1u33m, terwijl het - 7 is geweest.

Capaciteitstest is in ieder geval geslaagd.
Het huis blijft op temperatuur met een nacht - 7 op gemiddeld 61hz _/-\o_
Nog iets marge over voor als het ook overdag langdurig blijft vriezen zonder zoninval overdag.

• mischa402
markietjuh schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:30:
[...]

Er zit inderdaad iets meer achter. Afgelopen nacht waren de intervallen niet langer dan 1u33m, terwijl het - 7 is geweest.

Capaciteitstest is in ieder geval geslaagd.
Het huis blijft op temperatuur met een nacht - 7 op gemiddeld 61hz _/-\o_
Nog iets marge over voor als het ook overdag langdurig blijft vriezen zonder zoninval overdag.
Ook hier tot nu toe geslaagd, hierbij het wel net iets minder koud, maar met deze dagen gaat hij in de middag ook nog eventjes uit, maar BUH is nog niet bijgekomen en komt redelijk makkelijk weer op het setpoint terug van de stooklijn. Wel eern verbruik van zo’n 38kWh, maar met gas had ik ook met hetzelfde comfort zo’n 10 - 13m3 verbruikt.

Wel eigenaardig dat de intervallen juist vanochtend langer eerder, terwijl het dauwpunt hoger kwam te liggen dan de Outdoor Coil temperatuur.

[ Voor 8% gewijzigd door mischa402 op 11-01-2024 08:44 ]

Itho Daalderop Amber 95

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:58
mischa402 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 00:52:

[Afbeelding]
@mischa402 Zo als ik het lees zou het de in en uitgang van de verdamper moeten zijn, zou ook logisch zijn, wanneer deze dicht vriest, gaat er minder keolmiddel doorheen en zal de temp zakken. als deze onder een bepaalde temp komt zal hij de defrost activeren. Maar dat is de Amitime, wie zegt dat itho deze instelling niet veranderd heeft???? Misschien dat @Carboy54 dit op zijn welbekende vragenlijst aan Itho kan plaatsen?

PS het is hier in sgravenzande, weer een defrost feestje MET rijp op de verdamper, dus nu wel een defrostie met nut ;)

[ Voor 3% gewijzigd door isalenedean op 11-01-2024 08:35 ]

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

• Flierefluiter
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-12 12:31
Insert12 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:09:
[...]

Ik vind het persoonlijk ook onzinnig, deze installatie ziet er namelijk wel heel netjes uit en kan prima zo door een installateur aangelegd zijn. Het is alleen niet conform de voorwaarden.
Ik weet het wachtwoord voor installateur gerelateerde instellingen, dat is toch niet zomaar?

• mischa402
Ik verplaats het defrost gebeuren maar even naar de andere topic Itho Daalderop Amber Regelingenom het hier weer even wat algemener te houden.

Itho Daalderop Amber 95

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-12 17:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnur2FgX5JU73XK5_wh5IqGZZXQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IGErGZ0qQO8gEhkfUC0ILj7f.png?f=fotoalbum_large

Hierbij een analyse over de BUH werking (1,3 kW i.p.v. 3kW) en het regelgedrag van aan/uit
Inclusief de tijden tussen de defrost momenten en de buiten temperaturen

opmerkelijk is dat de BUH eigenlijk onnodig lijkt aan te gaan en een overshoot veroorzaakt, terwijl de WP zonder BUH ook het setpoint behaald

EDIT: Ik heb een storing aan mijn zigbee gehad, dus even een rectificatie op bovenstaande. Ik zal dit opnieuw moeten herzien -> 40 m2 VWW afgeschakeld.... vanaf 06:00

Defrost lijken langer te duren naar mate het buiten een graad kouder wordt. Heb overigens niet de luchtvochtigheid gemeten, die viel uit vannacht :? -> zigbee/batterij?

Meting defrost via Leejoow bord. En buiten temp gemeten vanaf de amber zelf

Overigens wel blij, met de demensionering bij -5. De -6 graden test kan dus ook zonder BUH.
Verwachte voorwaarde wel is, dat er wel continu verwarmd wordt.
Het nog opstoken van een extra ruimte of bijkomen van een nachtverlaging, zou mogelijk ongewenst lang duren.

[ Voor 46% gewijzigd door Karmusch op 11-01-2024 13:13 ]

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05:49
[...]

Ik heb dezelfde werkwijze gevolgd, installatie is in december goedgekeurd, subsidie aangevraagd en gekregen.

Het is dus geen gecreëerde werkelijkheid, het kan gewoon.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05:49
markietjuh schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:08:

onder -4,5 1u53m
onder -4,0 1u33m
onder -3,5 1u16m
onder -3,0 0h53m

Bij mij is de interval nagenoeg altijd hetzelfde, ongeacht de buitentemp. Kan zijn omdat hij bij mij door de nog niet afgemaakte isolatie nu even op zijn tenen loopt. Hij krijgt het in de nacht niet helemaal op temperatuur.

Thermostaat staat op 21,5 (I know, dat is hoog), maar het wordt niet warmer dan 20,8. Is voor de nacht warm genoeg, maar hij moet 's nachts wel doorwerken.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:35
Ik verstook deze dagen 23 m3 gas per dag en mijn Kamstrup geeft aan dat dit 211 kWh thermische energie oplevert. Gemiddeld dus 8,8 kW (SWW gaat via een WPB). Dat lijkt me net iets te veel voor een Amber 120 of is er hier iemand die vergelijkbaar verbruik heeft?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• markietjuh
mischa402 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:16:
[...]

Ook hier tot nu toe geslaagd, hierbij het wel net iets minder koud, maar met deze dagen gaat hij in de middag ook nog eventjes uit, maar BUH is nog niet bijgekomen en komt redelijk makkelijk weer op het setpoint terug van de stooklijn. Wel eern verbruik van zo’n 38kWh, maar met gas had ik ook met hetzelfde comfort zo’n 10 - 13m3 verbruikt.

Wel eigenaardig dat de intervallen juist vanochtend langer eerder, terwijl het dauwpunt hoger kwam te liggen dan de Outdoor Coil temperatuur.
Ik had gisteren 30,5 kWh, incl sww run (1x per 2 dagen).
Voorheen zou dit een kuub of 12 gas zijn geweest.
Tc zit zo rond 28 graden. Kamertemp 20,5.

Niet slecht, helemaal wanneer het in de toekomst hopelijk nog 3-4 kWh minder wordt met wat updates van Itho.

Verschil is wel, boven is het comfort wat minder doordat de radiatoren boven nog niet ltv zijn.
Kinderkamer en badkamer zijn nu kouder dan voorheen. Daar moet ik nog iets mee.

• Karmusch
RichieB schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:08:
Ik verstook deze dagen 23 m3 gas en mijn Kamstrup geeft aan dat dit 211 kWh thermische energie oplevert. Gemiddeld dus 8,8 kW (SWW gaat via een WPB). Dat lijkt me net iets te veel voor een Amber 120 of is er hier iemand die vergelijkbaar verbruik heeft?
Yup
mijn max was 25 m3 gas bij -6 gemiddeld over een etmaal over de afgelopen 3 jaar
25 * 8,8 = 220 kWh(th) overigens incl. SWW

Heb vooraf een berekening gemaakt over de prestatie en de kosten BUH per jaar a 90 euro

Gisteren ongeveer 87 kWh verstook (72 WP + 15 BUH) en het huis was comfortabel warm (slaapkamers rond 16 graden)

Test deze dag het zonder BUH, aangezien ik merk dat die mogelijk niet nodig is (zie vorige posts)
De WP staat wel volle bak te pompen continu op 90 Hz dus max

- Het is wel krap aan, had liever een 2 kW meer vermogen gehad, anderszijds het is gemiddeld een week kouder dan 0 gemiddeld
- alternatieven zijn houtkachel, eventueel te plaatsen extra airco (ook voor de zomerkoeling) of afschakeling deel van woning aka kantoor van de woning.
- Wil zeker meer willen meten om te kijken of het toereikend is, wil dus bij deze geen advies geven alleen info

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:56
@Karmusch Isoleren van je woning? Hier een huis uit 1978 nageisoleerd en het is hier nu boven 16 graden na een koude nacht ..... zonder verwarmen.

• Karmusch
MotorBeast schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:01:
@Karmusch Isoleren van je woning? Hier een huis uit 1978 nageisoleerd en het is hier nu boven 16 graden na een koude nacht ..... zonder verwarmen.
Ja isoleren, de zolder dekvloer 60m2 kan nog een laag hebben :) Overige dak is nieuw, spouw 5 cm is niet al te dik, vloeren zijn geisoleerd.
1949 woning, vrijstaand, 265 m2 (voorheen 2.400 m3)

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:56
Karmusch schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:08:
[...]

Ja isoleren, de zolder dekvloer 60m2 kan nog een laag hebben :) Overige dak is nieuw, spouw 5 cm is niet al te dik, vloeren zijn geisoleerd.
1949 woning, vrijstaand, 265 m2 (voorheen 2.400 m3)
Mij scheelde 10 jaar geleden mijn dak isoleren zo'n 25/30% in stookkosten. Ik stook boven nog zelden. En ook de warmte van beneden trekt immers naar boven.

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
[b]markietjuh in "Itho Daalderop Amber"markietjuh schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:08
Ik heb nog even naar de ontdooiintervallen gekeken

onder -4,5 1u53m
onder -4,0 1u33m
onder -3,5 1u16m
onder -3,0 0h53m
Hier dezelfde trend: bij de inmiddels stijgende Ta worden en de intervallen helaas weer korter

• Carboy54
Karmusch schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Yup
mijn max was 25 m3 gas bij -6 gemiddeld over een etmaal over de afgelopen 3 jaar
25 * 8,8 = 220 kWh(th) overigens incl. SWW

Heb vooraf een berekening gemaakt over de prestatie en de kosten BUH per jaar a 90 euro

Gisteren ongeveer 87 kWh verstook (72 WP + 15 BUH) en het huis was comfortabel warm (slaapkamers rond 16 graden)

Test deze dag het zonder BUH, aangezien ik merk dat die mogelijk niet nodig is (zie vorige posts)
De WP staat wel volle bak te pompen continu op 90 Hz dus max

- Het is wel krap aan, had liever een 2 kW meer vermogen gehad, anderszijds het is gemiddeld een week kouder dan 0 gemiddeld
- alternatieven zijn houtkachel, eventueel te plaatsen extra airco (ook voor de zomerkoeling) of afschakeling deel van woning aka kantoor van de woning.
- Wil zeker meer willen meten om te kijken of het toereikend is, wil dus bij deze geen advies geven alleen info
Als je de graadminuten fijn tuned helpt hij alleen maar even mee om TC te bereiken. Vannacht -9 en sprong die maar even aan op 25 graadminuten ingesteld tot 3 graden onder TC. Alles sterk afhankelijk van afgiftesysteem. Hier uitsluitend radiatoren.

• Karmusch
Carboy54 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:34:
[...]

Als je de graadminuten fijn tuned helpt hij alleen maar even mee om TC te bereiken. Vannacht -9 en sprong die maar even aan op 25 graadminuten ingesteld tot 3 graden onder TC. Alles sterk afhankelijk van afgiftesysteem. Hier uitsluitend radiatoren.
Ik denk, dat ik het nog niet helemaal begrijp.
Heb je het over de instelling M10.05 startmoment bijstoken CV / Startvertraging bijstoken CV?

in de sheet staat 240 als waarde en in eerder post zag ik 100 staan om sneller bij te springen
is het beter om deze te verlagen naar 25?

We krijgen deze nacht nog 1 kans om deze instelling juist te krijgen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHt0TDoBxxBZ7tOyV2QXDNUwGPQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/06ZBspLPzkn7UCFQezoKwgwK.png?f=user_large

ik kan natuurlijk ook even googlen
Per minuut telt die het verschil op van het setpoint en daadwerkelijke waarde.
Geldt dan voor zowel in als uitschakeling?

Hmm even mee spelen dus

[ Voor 27% gewijzigd door Karmusch op 11-01-2024 16:34 ]

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:17
@Karmusch mag ik vragen of je een 9.5 of een Amber 12 hebt? Ik zit deze dagen rond de 12-16 m3 en twijfel nog tussen een 9.5 en een Amber 12. Jaarverbruik is wel vrij laag (rond de 1200 m3 inclusief SWW)

• Karmusch
jeeedeee schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:05:
@Karmusch mag ik vragen of je een 9.5 of een Amber 12 hebt? Ik zit deze dagen rond de 12-16 m3 en twijfel nog tussen een 9.5 en een Amber 12. Jaarverbruik is wel vrij laag (rond de 1200 m3 inclusief SWW)
Amber 120
Zou dit graag ook in mijn onderschrift zetten in mijn post, maar ik weet nog niet hoe 8)7 ?>?

1200 m3
koevlaas = 1200*8/1650=5,82 kW
bij min-7 zit je met de 95 nog op 6 kW max vemogen
Amber 120 heeft een grote minimaal vermogen rond de 4 kW a 950 watt elektrisch, je wil pendelen voorkomen bij hogere temperaturen
Aan de ander kant ben ik redelijk onder gedemensioneerd, ik had liever wat meer vermogen gehad een 'Amber 140', lees 10/12 kW bij -10

Ik ben overigens geen installateur, dus beter laten adviseren door Carboy54 of een ander op dit forum.

[ Voor 8% gewijzigd door Karmusch op 11-01-2024 16:36 ]

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:31
@jeeedeee ja kan het zelf redelijk uitrekenen dan. Ik heb dat toevallig ook vandaag gedaan om te kijken of ik nu de goede keuze heb gemaakt (zat zelf tussen de 65 en 95 te twijfelen) en kom tot de constatering dat ik de goede pomp heb gekozen (de 95).

Wat ik heb gedaan:
1. bepaald de gemiddelde etmaal temperatuur volgens KNMI
2. Bepaal de dT tussen buiten en binnen temp over het etmaal gemiddeld en reken het dan door alsof het -7 en/of -10 is. Via: (etmaal gemiddelde Tbinnen - Tdimensionering)/(etmaal gemiddelde Tbinnen - etmaal gemiddelde Tbuiten) * m3 gas van die dag. Tdimensionering is in dit geval -7 of -10. Aangezien de warmteverlies redelijk lineair gaat is dit een goede benadering.
3. corrigeer voor het SWW gebruik op jaar basis. In ons geval m3 gas van de dag - 200/365 (2 persoons huishouden, 100 m3 per jaar pp).
4. bepaal hoeveel kWh er in je verbruikte gas zit. Ik heb dat * 8,8 (onderwaarde gas) * 105% ketel rendement (ik stook nooit hoger dan 35 graden in de retour dus er is spraken van condensatie).
5. Deel dat getal door 22 (2 uur voor SWW runs). Dan heb je het vermogen wat je op de dag nodig heb wat je pomp moet leveren.

Uiteindelijk volgt dan een getal zoals hier onder weer gegeven. Omdat ik tussen 2 meetstations van het KNMI zit heb ik die gemiddeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LfiMI2_NlgZ0WdU8zh-_MkYDdE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Pm51mqouCQ3kMw3eOApy6zcB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFnyp6cvEFte94YZzlb7fnoybWo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nJVHj00KykReuZYwbv6Pednp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gP6rltNbgCl9bGr8ZzMYU7EQ3H8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BXxCOSmbf2IH3USOMpybF3lI.png?f=user_large

Ik weet ook dat er mensen zijn die zeggen met de BUH had je met de 65 af gekund maar ik heb droogbouw vloerverwarming dus geen warmtebuffer in het beton. Dan maar wat extra vermogen in de Amber ook omdat we tzt de zolder gaan verwarmen die nu nog onverwarmd is. Mijn gasverbruik is ca 950 m3 per jaar (maar dat is ook alleen de waarde over 1 jaar want daar voor woonde wij er niet). Overigens gaf mijn warmteverliesberekening aan dat ik een Amber 120 nodig zou hebben 8)7. Die kwam uit op 7,6 kW zonder verwarming van de garage en op 9,4 kW met verwarmde garage op 10 graden.

[ Voor 24% gewijzigd door Impossibl3 op 11-01-2024 16:54 ]

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• MellyVille1
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-02-2024

MellyVille1

MacBook

Heeft er iemand een foto van een smart module in de buitenunit geintegreerd?

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:49
Impossibl3 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:22:
@jeeedeee ja kan het zelf redelijk uitrekenen dan. Ik heb dat toevallig ook vandaag gedaan om te kijken of ik nu de goede keuze heb gemaakt (zat zelf tussen de 65 en 95 te twijfelen) en kom tot de constatering dat ik de goede pomp heb gekozen (de 95).

Wat ik heb gedaan:
1. bepaald de gemiddelde etmaal temperatuur volgens KNMI
2. Bepaal de dT tussen buiten en binnen temp over het etmaal gemiddeld en reken het dan door alsof het -7 en/of -10 is. Via: (etmaal gemiddelde Tbinnen - Tdimensionering)/(etmaal gemiddelde Tbinnen - etmaal gemiddelde Tbuiten) * m3 gas van die dag. Tdimensionering is in dit geval -7 of -10. Aangezien de warmteverlies redelijk lineair gaat is dit een goede benadering.
3. corrigeer voor het SWW gebruik op jaar basis. In ons geval m3 gas van de dag - 200/365 (2 persoons huishouden, 100 m3 per jaar pp).
4. bepaal hoeveel kWh er in je verbruikte gas zit. Ik heb dat * 8,8 (onderwaarde gas) * 105% ketel rendement (ik stook nooit hoger dan 35 graden in de retour dus er is spraken van condensatie).
5. Deel dat getal door 22 (2 uur voor SWW runs). Dan heb je het vermogen wat je op de dag nodig heb wat je pomp moet leveren.

Uiteindelijk volgt dan een getal zoals hier onder weer gegeven. Omdat ik tussen 2 meetstations van het KNMI zit heb ik die gemiddeld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik weet ook dat er mensen zijn die zeggen met de BUH had je met de 65 af gekund maar ik heb droogbouw vloerverwarming dus geen warmtebuffer in het beton. Dan maar wat extra vermogen in de Amber. Mijn gasverbruik is ca 950 m3 per jaar (maar dat is ook alleen de waarde over 1 jaar want daar voor woonde wij er niet).
Misschien ook een leuke en simpele; kijk naar wat deze koude dagen je gasverbruik is en haal het gasverbruik van een gemiddelde zomerdag er af (bij mij 1m3). Dan heb je je ook een goede indicatie.

Wat ik ook heb gedaan, ik heb m'n CV op 5,5kW gezet en 40 graden (minder vermogen doet hij niet). Daarmee draait bij mij de CV op een koude dag ca 80% van de dag met 14m3.

Ik verbruik dus 13m3 aan gas om m'n huis te verwarmen bij -7 graden -> * 8,8 / 22 = 5,2kW. Ik ga nog 20m2 uitbouwen dus zeg 5,5kW a 5,8kW nodig. -> Amber 95.

Ik krijg net klachten dat het huis niet warm genoeg wordt. CV maar even op 6,0kW gezet ipv 5,5kW (net te laat om te testen helaas).

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:17
Dank @Karmusch, @Impossibl3 fijn dat je dit deelt dat gaat mij zeker wat meer houvast geven. Ik ga daarmee aan de slag. Ik wil uiteindelijk de pomp inderdaad via Carboy54 aanschaffen/laten installeren.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:31
Whiskey48 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:45:
[...]

Misschien ook een leuke en simpele; kijk naar wat deze koude dagen je gasverbruik is en haal het gasverbruik van een gemiddelde zomerdag er af (bij mij 1m3). Dan heb je je ook een goede indicatie.
Goeie. In mijn geval kom ik dan uit op 0.53 m3 gas per dag voor SWW (wij koken op inductie dus geen gas voor koken meer). Toevallig komt dit heel dicht bij de 200/365 m3 wat ik heb aangehouden. Dat is namelijk 0,55 m3 per dag.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Karmusch
Ik merk dat mijn Shelly EM geen juist registratie geeft over de BUH 1,3 kW i.p.v. 3kW
Met dank aan Carboy, de slimme meter gecheckt en die geeft inderdaad 3 kW weer -> gelukkig geen generiek probleem maar hier locaal.

Dacht ik post dit even om dit recht te zetten, dat met de BUH geen problemen zijn

• Jan2023

Jan2023

KISS

jeeedeee schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:05:
Ik kom ook van 1200 m3 gemiddeld , verwarming plus sww
Draai nu met de Amber 95 en dat gaat goed , huis blijft op 21 graden en de pomp draait gemiddeld de laatste dagen rond de 62 Hz
Heeft dus nog vermogen over.
Vrijstaand huis BJ 2000 en hoofzakelijk VVW , Rc waarde van het Huis is 2,5 voor dak , vloer en muren.
Denk ook dat je het minimum vermogen serieus moet nemen , bij hogere buitentemperaturen zit ik gewoon op 1 KW per uur stroomgebruik en draait de pomp rond de 36 Hz
Is best veel vindt ik zelf.

De Amber regelt de verwarming , SWW kont nog wel , waarschijnlijk een warmtepomp boiler.
Dat houdt de installatie lekker eenvoudig ,-)

[ Voor 7% gewijzigd door Jan2023 op 11-01-2024 17:49 ]

• Carboy54
Karmusch schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:03:
[...]

Ik denk, dat ik het nog niet helemaal begrijp.
Heb je het over de instelling M10.05 startmoment bijstoken CV / Startvertraging bijstoken CV?

in de sheet staat 240 als waarde en in eerder post zag ik 100 staan om sneller bij te springen
is het beter om deze te verlagen naar 25?

We krijgen deze nacht nog 1 kans om deze instelling juist te krijgen :)

[Afbeelding]

ik kan natuurlijk ook even googlen
Per minuut telt die het verschil op van het setpoint en daadwerkelijke waarde.
Geldt dan voor zowel in als uitschakeling?

Hmm even mee spelen dus
Marco ja 10.05 bedoel ik. Het telt iedere minuut het verschil tussen TC en doeltemperatuur in graden. Dus indien de Amber moeite heeft om de doeltemperatuur te behalen telt hij iedere minuut het verschil bij elkaar op en gaat uit 3 graden onder TC. Wanneer de instelling op 10.05 wordt bereikt gaat de backup aan met een 1 of 2 in het vlammetje op het scherm en gaat weer uit bij het bereiken van TC minus 3. ( Bij mij Delta 3 ) Van grote invloed is het afgiftesysteem en dat moet je uit proberen. De standaard instelling van 240 graadminuten is eigenlijk om niet te worden gebruikt en het huis te laten afkoelen bij extreme omstandigheden.

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 11-01-2024 19:42 ]

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:05
Vraagje: Kan de binnenunit geplaatst worden in een kast? Of genereert deze veel warmte en is er veel ventilatie / koeling nodig?

• Carboy54
Guus. schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:31:
Vraagje: Kan de binnenunit geplaatst worden in een kast? Of genereert deze veel warmte en is er veel ventilatie / koeling nodig?
Nee genereert geen warme en kan gewoon in een kastje gemonteerd worden.

• Carboy54
Jan2023 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:46:
[...]

Ik kom ook van 1200 m3 gemiddeld , verwarming plus sww
Draai nu met de Amber 95 en dat gaat goed , huis blijft op 21 graden en de pomp draait gemiddeld de laatste dagen rond de 62 Hz
Heeft dus nog vermogen over.
Vrijstaand huis BJ 2000 en hoofzakelijk VVW , Rc waarde van het Huis is 2,5 voor dak , vloer en muren.
Denk ook dat je het minimum vermogen serieus moet nemen , bij hogere buitentemperaturen zit ik gewoon op 1 KW per uur stroomgebruik en draait de pomp rond de 36 Hz
Is best veel vindt ik zelf.

De Amber regelt de verwarming , SWW kont nog wel , waarschijnlijk een warmtepomp boiler.
Dat houdt de installatie lekker eenvoudig ,-)
Mooi Jan maar alles valt of staat met de conditie van de woning. Woningen van voor bouwjaar 2000 met matige isolatie en geen A++ glas vallen bij deze temperaturen ( Hier -9 vannacht ) al snel door de mand. Zeker met radiatoren. Met vloerverwarming als warmtebuffer gaat dat veel beter. Jaren 60 woningen zonder ingrijpende maatregelen geeft zeker problemen. Daarentegen woningen van 2020 met zeer goede isolatie zelfs grote vrijstaande woningen met vloerverwarming gaan weer probleemsloos met een 6.5 Kw. In een aantal van bovengenoemde gevallen moet de backup dan hulp bieden. Niet erg voor een paar dagen.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 11-01-2024 19:50 ]

Pagina: 1 ... 51 ... 132 Laatste