Hallo Amber liefhebbers,
ik lees al mee vanaf het begin en heb nu een paar jaar eerder dan gepland een warmtepomp aangeschaft en wel de Amber 65. Alle informatie welke hier gedeeld is op het forum heeft veel toegevoegde waarde gehad voor mij bij het uitzoeken en installeren van de Amber

. Vandaar dat ik ook mijn verhaal deel.
In september bedacht ik me dat ik mijn (enkelsteens) garage wilde gaan isoleren aangezien vaak de binnentemperatuur gelijk was aan de buitentemperatuur. Het plan was om meteen voorbereidingen te treffen, zodat in de toekomst er een warmtepomp en warmtepompboiler geplaatst konden worden. Uiteindelijk is die planning heel wat sneller doorlopen

. 27 Oktober een 270l WPB opgehaald en de dag erna geïnstalleerd. 24 November werd de inductie kookplaat geleverd en deze heb ik dezelfde dag geïnstalleerd. Aangezien wij gas enkel gebruikten voor SWW en koken heb ik meteen mijn gaslevering opgezegd per 25 november. Bij mijn netbeheerder gelijk een verwijdering van de gas aansluiting aangevraagd en op 13 december hebben ze deze daadwerkelijk verwijderd. Dat proces ging dus heel wat sneller dan vooraf gedacht. De Amber is 8 december geleverd door Carboy54.
Om tot de Amber 65 keuze te komen had ik geen recente gas verbruiksgegevens aangezien we al jaren enkel met onze houtkachel stoken. Ik had enkel data van 2012, 1200m3 voor verwarming (1100) en SWW (100). Ga je uit van het -10 scenario dan komt de Amber 65 dus te kort. Doordat we de houtkachel en op elke verdieping een airco achter de hand hebben maak ik me daar niet druk om.Ik heb een 2 jaar geleden ook een adviseur over de vloer gehad en deze heeft destijds een Nibe F2040-6 geadviseerd. Qua specificaties is deze in mijn ogen vergelijkbaar met de Amber 65.
De Amber is achter de garage geplaatst. Hiervoor heb ik een fundering gestort met 2 buizen tot in de witte grond. Eind november - begin december was niet ideaal om in de tuin te werken

. Er stond echter vorst op de planning waardoor ik dit stuk snel afgerond wilde hebben.
Het eindplaatje met de Amber.
In de garage zit het restant van het technische spul.
Vanaf de Amber ga ik met 32x3 MLB naar het huis. Ongeveer 30mtr enkele reis maakt het opgewarmde water totdat het overgaat op de bestaande 22mm staal installatie. Alle radiatoren zijn Jaga LTV convectoren m.u.v. 3 ouderwetse HT radiatoren.
23 December heb ik uiteindelijke de Amber aangezwengeld en de afgelopen 2 1/2 week waren ideaal om e.e.a. in te regelen. Alle temperaturen welke ik nodig had zijn voorbij gekomen.
Mijn stooklijn is als volgt:
-5 -> 32
0 -> 31
5 -> 30
10 -> 29
15 -> 28
De pomp staat ingesteld op middel en de thermostaat op 20 graden. Vooralsnog kan de Amber het aan om met deze instellingen het huis (bouwjaar 1970; 2-kapper +/- 150m2 en 20m2 vrijstaande garage) te verwarmen.
Hebben jullie het vuilfilter nog geïsoleerd? Ik twijfel erover, de garage wordt nu verwarmd, dus het is niet zozeer verloren energie.
Nu moet enkel Carboy54 nog langskomen om e.e.a. 'goed te keuren', zodat ik de subsidie aanvraag de deur uit kan doen.