• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-11 10:37
Impossibl3 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:25:
@mischa402 welke energie waarde heb je voor een m3 gas gehanteerd? 8,8 of 9,8?
De opgewekte GJ vanuit de warmtemeter, die wordt gedeelt door 0,03323.

Ik ben uitgegaan van een geschat rendement van van de CV ketel van 105% op de onderwaarde van het gas, dan kom ik 31,65MJ/m3*1,05 =33,23MJ/m3

Itho Daalderop Amber 95

• mischa402
@isalenedean ben benieuwd hoe het vannacht is gegaan met de vorstbeveiliging na de update. Of is het zover niet gekomen en draaide de warmtepomp gewoon voordat Tuo bij de 7gr was?

Itho Daalderop Amber 95

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-11 16:07
mischa402 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:26:
[...]

Ben bang dat je warmtepomp onderbemeten is :$

Denk dat jij sowieso een 9,5kW zou moeten hebben, maar wellicht wel groter. Ook ik moet nog zien hoe het bij mij gaat als het (zeldzaam) langdurig -5 tot -10°C is :X

Wordt toch nog maar de grote zijgevel aan de buitenkant isoleren, maar dat is nog wel een ingrijpende klus en ook niet goedkoop.
Je moet deze gevel vanaf buiten isoleren ? Als je uit de buurt van Breda komt heb ik eventueel nog wel een adresje voor je heeft bij mij laatst 12 cm eps aangebracht met trespa om de gevel te isoleren.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:34

Jan2023

KISS

Dus in de onderste aansluiting? Retour
Dat zwarte doosje

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05:49
mischa402 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:26:
[...]

Ben bang dat je warmtepomp onderbemeten is :$

Denk dat jij sowieso een 9,5kW zou moeten hebben, maar wellicht wel groter. Ook ik moet nog zien hoe het bij mij gaat als het (zeldzaam) langdurig -5 tot -10°C is :X

Wordt toch nog maar de grote zijgevel aan de buitenkant isoleren, maar dat is nog wel een ingrijpende klus en ook niet goedkoop.
Deels mee eens, maar ik zit nog te wachten op de isolatie van de gevel van de benedenverdieping en ik moet de vloer nog goed isoleren. De temperatuur loopt op dit moment net zo hard op in de kruipruimte als in de woonkamer.

Voor de gevel was ik net te laat i.v.m. 'natuurvriendelijk' isoleren. Ik moet nu wachten tot het voorjaar om eventuele vleermuizen niet te storen. De gevel beneden is ongeveer 16 graden (binnenzijde) en boven 19 graden. De isolatie gaat dus echt veel helpen.

Voor de vloerisolatie ontbreekt het mij aan tijd. En tijd kost geld :)

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-11 18:23
Jan2023 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:16:
[...]

Dus in de onderste aansluiting? Retour
Dat zwarte doosje
Ja, dat is de pomp.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Jan2023

Jan2023

KISS

Dankjewel.
Ben bezig om het geluid van die pomp minder te krijgen.
In de slaapkamer is het nu vrijwel niet meer te horen, gelukkig.
Beugel tussen toevoer en retour leiding los gemaakt , en 2e beugel lapje rubber in de klemmen.
Helaas drukt die retour leiding in het doorvoer gat in de gevel met zijn isolatie net tegen de muur aan , dus kontakt geluid.

Pompsnelheid staat op gemiddeld , lager wil ik niet gaan anders blijft er geen flow over in de verdeler.

[ Voor 9% gewijzigd door Jan2023 op 08-01-2024 14:39 ]

• hansvk
mischa402 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:56:
[...]

Luchtvochtigheid is ongeveer hetzelfde als bij jou, maar bij dalende temperatuur en stijgende luchtvochtigheid verandert dhet dauwpunt niet. Einde van de middag 70% bij -0,4°C , Dauwpunt is dan -5°C. Op de foto's is te zien dat er 0,0 ijs op de verdamper zit terwijl deze direct na de foto's in een defrost ging.

Ze duren niet lang, maar iets doen wat totaal onnodig is lijkt mijn best wel zinloos en zonde.

Ik hoop dat het te zien is op de foto's en dat ze niet te veel gecomprimeerd worden waardoor het lijkt als of er wel ijs/rijp op de lamellen zit, maar geloof me, dat zat er echt niet op. Was echt kurkdroog!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wellicht kan Itho ook hier nog eens goed naar kijken en wellicht dat er gewoon nog een smart setting op zit, moet heden ten dage toch wel mogelijk zijn om dit niet via een timer laten werken.
Voor de Home Assistant gebruikers misschien een tip. Ik heb de Thermal Comfort integratie in HA toegevoegd om (onder andere) dauwpunt en rijptemperatuur buiten te bepalen. Voor de buitentemperatuur heb ik de sensor "daalderop daalderop_outside_temperature" gebruikt. Voor de luchtvochtigheid gebruik in een sensor van mijn Netatmo buitenmodule.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• hansvk
Jan2023 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:37:
[...]

Dankjewel.
Ben bezig om het geluid van die pomp minder te krijgen.
In de slaapkamer is het nu vrijwel niet meer te horen, gelukkig.
Beugel tussen toevoer en retour leiding los gemaakt , en 2e beugel lapje rubber in de klemmen.
Helaas drukt die retour leiding in het doorvoer gat in de gevel met zijn isolatie net tegen de muur aan , dus kontakt geluid.

Pompsnelheid staat op gemiddeld , lager wil ik niet gaan anders blijft er geen flow over in de verdeler.
Ik denk dat de compressor (veel) meer geluid produceert dan de pomp, zeker bij hoge Hz.
Isolatie zal ook isoleren tegen contactgeluid.

[ Voor 3% gewijzigd door hansvk op 08-01-2024 14:43 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

hansvk schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:42:
[...]

Ik denk dat de compressor (veel) meer geluid produceert dan de pomp, zeker bij hoge Hz.
Isolatie zal ook isoleren tegen contactgeluid.
Echt niet , die hoor ik binnen niet.
Juist de circulatie pomp maakt een hoog frequent zoemend geluid.

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03:27
Eens.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• Munveq
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:10
Impossibl3 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:24:
[...]

In de wetgeving wordt er gekeken naar het equivalente geluidsniveau over de etmaalperiode. Dit betekend dat er gerekend moet worden met het equivalente geluidsniveau (LAeq, x dB op y meter afstand) of geluidsvermogen (Lw), in de Itho data nominale geluidsvermogen (Lw) en nominale geluidsniveau (LAeq) genoemd. De maximale waarde (de LAmax) is voor piekniveaus.

De 45 dB(A) overdag (7:00 t/m 19:00 uur) en 40 dB(A) in de avond/nacht (19:00 tot 07:00 uur) op de erfgrens moeten bepaald worden op basis van het LAeq/Lw.
Maar als ik een inschatting wil maken van de geluidsdruk op de erfgrens, dan dan ben ik aangewezen op de LBP rekentool. In de handleiding van die rekentool wordt dan weer gerept over:
Opgemerkt wordt dat het hier gaat om het geluidvermogenniveau bij het maximale vermogen (dag
of avond+nacht) en niet om het geluidvermogenniveau dat vermeld staat op het CE-label en dat
bepaald is op een lager (nominaal) vermogen

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:23

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Carboy54 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:34:
[...]

Dat is vrij normaal -10 gevoelstemperatuur gisteren met de Amber 33 Kwh in 5 jaar Pana heb ik wel eens 45 voorbij zien komen en desondanks gemiddeld 2500 Kwh per jaar. Over een heel jaar gezien zal het mee vallen deze dagen zijn vrij uitzonderlijk. 96% van de winter doe je met 10 Kwh😁
Normaal is niks Carboy elke woning is anders 👍
Zie ze ook wel richting de 80kwh verbruik knallen 🙈 maar ja als eerder 30m3 gas op een koude dag had is dat niet heel raar als het onder 0 gaat.

Nu is t 15:00, ik aan de cola zero, de warmtepomp begint net met zijn DHW run:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJkFxiaWLP6KXApNbdZrIVqikME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p6NsHqHqLYmn5sIFaNTzlOJ2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 08-01-2024 15:21 ]

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:35
Munveq schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:03:
[...]

Maar als ik een inschatting wil maken van de geluidsdruk op de erfgrens, dan dan ben ik aangewezen op de LBP rekentool. In de handleiding van die rekentool wordt dan weer gerept over:

[...]
Wat daarmee bedoeld wordt is het geluidsvermogen als de pomp maximaal aan de bak is. Dat is niet gelijk aan de LAmax waarde de piekwaarde van de pomp. Het is dus handig om te kijken naar het bronvermogen bij -7 of -10 want dan draait de Amber op zijn volle vermogen.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-12 14:21
Duidelijkheid omtrent energielabels ivm RVO subsidie

( 9.5 A++ maar op de subsidielijst vergoeding volgens A+++ )
Er was inderdaad wat onduidelijkheid, dit had mede te maken met de KIWA resultaten.
Itho heeft echter de ecodesign berekening, waar de energielabels uit volgen (EN14825) weten te optimaliseren waardoor we nu voor elke Amber (ook Amber 95) A+++ hebben weten te krijgen.
Dit is nu op de website en RVO zichtbaar. De gegevens in de handleiding worden hier nog op aangepast.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-11 15:47
Dat is mooi nieuws.
Ben benieuwd of dit nieuwe resultaat dan mee gaat in de subsidie aanvraag bij installaties van vorig jaar. Ik had nog even gewacht met de aanvraag voor de zekerheid.
Kleine kans, maar wie weet :)

• mischa402
hansvk schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:40:
[...]

Voor de Home Assistant gebruikers misschien een tip. Ik heb de Thermal Comfort integratie in HA toegevoegd om (onder andere) dauwpunt en rijptemperatuur buiten te bepalen. Voor de buitentemperatuur heb ik de sensor "daalderop daalderop_outside_temperature" gebruikt. Voor de luchtvochtigheid gebruik in een sensor van mijn Netatmo buitenmodule.
Goeie tip. Ik had de berekening/sensor zelf al gemaakt en nu even gecontrolleerd en zijn het zelfde, maar nu direct met een hele hoop andere gegevens.

Itho Daalderop Amber 95

• mischa402
@ErikVers @Carboy54 @flippy @Proton_ en andere ervaringsdeskundige.

Even een vraag hoe het bij andere warmtepompen gaat als het gewoon droge lucht is, zoals momenteel. Gaan die warmtepompen dan ook gewoon defrosten terwijl de verdamper echt helemaal kurkdroog is? Ik vind dit zo inefficient, hij kan gewoon netjes doordraaien.

Dauwpunt ligt momenteel zo'n 3°C onder de temperatuur na de verdamper, volgens mij de outdoor pipetemperatuur bij @ErikVers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZOwXlmouM8m7BdUjLpRWbGgMZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/byD4nDbf7xR3HCribYKfDPZR.png?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

mischa402 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:32:

Even een vraag hoe het bij andere warmtepompen gaat als het gewoon droge lucht is, zoals momenteel. Gaan die warmtepompen dan ook gewoon defrosten terwijl de verdamper echt helemaal kurkdroog is? Ik vind dit zo inefficient, hij kan gewoon netjes doordraaien.
het ligt aan de warmtepomp en vooral hoeveel moeite de fabrikant heeft gestoken in de kabouters.

de echte A merken en modellen hebben een echte "intelligente" methode om te herkennen dat de verdamper vol zit met ijs en gaan ook alleen ontdooien als die dicht zit of als hij moet starten terwijl het vriest, dan beginnen ze altijd met een defrost. dus als je nachtverlaging toepast terwijl het vriest (niet doen) zal je dus vaak zien dat een unit opstart met een defrost zodat sneeuw of ijs wat gevormd is in de periode dat hij uitstaat weggehaald word. immers zit het ijs wat erop zit van de laatste run er nog steeds op..

de wat "mindere" programmeringen zijn meer gebaseerd op tijd en vaste waardes. daar kan je dus wel de sitautie krijgen dat er geen of heel weing ijs aanwezig is en hij alsnog een defrost doet simpelweg omdat de tijd verstreken is. als hij merkt aan bepaalde waardes dat hij zijn capaciteit niet mer haalt zal die eerder beginnen maar doorgaans zal men bij deze units vaak een meer wisselende hoeveelheid ijs zien en vooral bij de merken die liever vaker maar voorzichtiger ontdooien een laag hard ijs vormen op de onderste paar cm van de verdamper. de units die wat lomper ontdooien zoals de panasonics hebben dat probleem niet omdat ze veel "lomper" ontdooien en dus meer kans hebben om al het ijs weg te krijgen als de omstandigheden (plaatsing) minder dan optimaal zijn.

dus ja, soms is het wel beter om een paar euro meer uit te geven voor een echt A merk.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 08-01-2024 17:49 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@mischa402 Zie ook Proton_ in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" voor een vergelijk tussen twee dagen die dezelfde buitentemperatuur maar andere luchtvochtigheid hadden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Carboy54
flippy schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:44:
[...]

het ligt aan de warmtepomp en vooral hoeveel moeite de fabrikant heeft gestoken in de kabouters.

de echte A merken en modellen hebben een echte "intelligente" methode om te herkennen dat de verdamper vol zit met ijs en gaan ook alleen ontdooien als die dicht zit of als hij moet starten terwijl het vriest, dan beginnen ze altijd met een defrost. dus als je nachtverlaging toepast terwijl het vriest (niet doen) zal je dus vaak zien dat een unit opstart met een defrost zodat sneeuw of ijs wat gevormd is in de periode dat hij uitstaat weggehaald word. immers zit het ijs wat erop zit van de laatste run er nog steeds op..

de wat "mindere" programmeringen zijn meer gebaseerd op tijd en vaste waardes. daar kan je dus wel de sitautie krijgen dat er geen of heel weing ijs aanwezig is en hij alsnog een defrost doet simpelweg omdat de tijd verstreken is. als hij merkt aan bepaalde waardes dat hij zijn capaciteit niet mer haalt zal die eerder beginnen maar doorgaans zal men bij deze units vaak een meer wisselende hoeveelheid ijs zien en vooral bij de merken die liever vaker maar voorzichtiger ontdooien een laag hard ijs vormen op de onderste paar cm van de verdamper. de units die wat lomper ontdooien zoals de panasonics hebben dat probleem niet omdat ze veel "lomper" ontdooien en dus meer kans hebben om al het ijs weg te krijgen als de omstandigheden (plaatsing) minder dan optimaal zijn.

dus ja, soms is het wel beter om een paar euro meer uit te geven voor een echt A merk.
Deels onderschrijf ik zijn visie. Overigens bij andere A merken lees ik ook het gedrag van de Amber. De Panasonic defrost minder maar ook lomper zoals flippy dat noemt. Daar zijn de defrosts langer van duur met meer verval van temperatuur en moeten dan weer ondersteuning krijgen van het element indien de tc temperatuur onder de 27 graden zakt. Verschil met R32 bij de Pana is ook de langere duur om weer op tc waarde te komen deels door de grotere daling van temperatuur. Ik merk zowiezo een snellere toename van temperatuur van de Amber ten opzichte van de Panasonic J serie. Voorlopig is mijn verbruik vergelijkbaar met dus meer defrosts maar geen verbruik op de 2e fase.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 08-01-2024 18:08 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• mischa402
Proton_ schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:53:
@mischa402 Zie ook Proton_ in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" voor een vergelijk tussen twee dagen die dezelfde buitentemperatuur maar andere luchtvochtigheid hadden.
Dat is een mooi overzicht en vergelijk. Duidelijk dat de LG dus wel wat intelligenter is :X

Itho Daalderop Amber 95

• Tdikoos
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-12 18:16
leejoow in "Itho Daalderop Amber"

Bij mij is het precies hetzelfde beeld.
Gisten legionellarun gedaan zonder de eco aan.
Dan gaat ie volle bak aan de gang met 95 hz en wel tot 10,5A dat is hoger dan het vermogen van de typeplaat.
Als dan de tuo 57 gr haalt toert ie terug en blijft op 55 hz hangen en gaat van 100gr persgas naar net iets boven de tuo temperatuur.
Echter schakelt het element niet in TW was op dat moment 58,6 gr.
Erna de zaak maar gestopt en geprobeerd opnieuw een legionellarun te doen maar toen gebeurde er niks.
Wel het logo op het hoofdscherm maar geen pomp oid.
Nadat ik de sensor van tw met tc verwisselde ging de pomp gelijk draaien gelijk weer teruggezet om een opstart van de compressor te voorkomen.
Door het pompen was de tw op 58,5 gekomen en toen begon de pomp meteen te draaien en schakelde het relais meteen in. Heel raar weer 8)7

Voor wat betreft de defrosts ook hier hetzelfde beeld.
Ook bij opstart 1 of 2x meteen een defrost gehad. Is wat minder te zien op de foto.
Nu kan je volgens de installatie handleiding voor de HP-S kiezen tussen 2 en 0
De mijne staat op 2 af fabriek.
Geen idee of dit verschil maakt maar ga er even niet mee gokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXN_yTBGpOn2EEXHt5Q01R8zIsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OwXfE9gC7iYjrAOqVgZFaHbF.jpg?f=fotoalbum_large

Itho-Daalderop HP-S 55, 7400WP: 8x 500Wp o/w 8x425Wp west

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
mischa402 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:32:

Dauwpunt ligt momenteel zo'n 3°C onder de temperatuur na de verdamper, volgens mij de outdoor pipetemperatuur bij @ErikVers

[Afbeelding]
Het is afhankelijk van t merk en type. Ik ben het gewend als op een invries waarde (“outdoor pipe temp”) omdat bij o.a. Panasonic hij daarop het bepaald. Hij gaat daar onder de 27gr water met backup en erboven zonder het ontdooien. Die backup is vervelende cop1 stroom alleen zorgt wel dat met paar min weer up an running is. Backup kan ook uit maar dan moet je vermogen van warmtepomp wel toereikend zijn om inclusief defrosts je warmteverlies van de woning bij te houden.

Mocht je bij de pana vinden dat je cop in verhouding met buiten temp en outlet het te laag is, dan geef ik hem wel eens al handmatig een defrost, dan stijgt je cop zo weer 0.5/1 punt 😋👍 daar hoef je met de amber iig niet bang voor te zijn.

Jij ook t idee dat de defrost ook echt t systeem ontdooit of blijft warmte in je afgifte behouden?

[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 08-01-2024 18:47 ]

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-11 09:04
hansvk schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:05:
Bij mij was het verbruik van de Amber gisteren 27,9 kWh. Patroon van defrost hetzelfde als hierboven vermeld.

[...]

Misschien dat Itho Daalderop de regeling achter de defrosts wil toelichten? Dan hoeven we hier niet meer te gissen hoe de Amber dat doet.

Hier een afbeelding van de defrosts gisteren van 18:05 (daarvoor had de thermostaat de WP uitgezet) tot 23:00.

[Afbeelding]

1e defrost: 18:22:31 duur 1:07
2e defrost: 19:17:37 duur 1:26
3e defrost: 20:13:12 duur 1:31
4e defrost: 21:08:44 duur 1:51
5e defrost: 22:04:37 duur 1:56
Bij mij ook elke 55 minuten defrost.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

mischa402 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:04:
[...]
Dat is een mooi overzicht en vergelijk. Duidelijk dat de LG dus wel wat intelligenter is :X
offtopic:
Vaillant

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Proton_ schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:53:
Zijn gemeten cop verschillen met gelijke buitentemp omstandigheden? De afgifte van warmte is die gemeten op de warmtepomp opwekking waarde of los op een kampstrump ed?

Mijn pana geeft tijdens een defrost ook een hele hoge opwekking in de data weer, alleen die gaat niet de woning in maar letterlijk de lucht in 😜📈

Normaal gaat er namelijk aardig veel warmte richting de condensor verloren. De damp komt eraf, dit lijkt me niet dat 0,6 verschil maar maakt als er 10 stuks verschil in zitten?

[ Voor 18% gewijzigd door ErikVers op 08-01-2024 18:58 ]

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:58
mischa402 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:55:
@isalenedean ben benieuwd hoe het vannacht is gegaan met de vorstbeveiliging na de update. Of is het zover niet gekomen en draaide de warmtepomp gewoon voordat Tuo bij de 7gr was?
Hey @mischa402 , ik heb de nachtverlaging uitgezet, vond mijn meissie niet zo tof, snachts koude voetjes in de badkamer……
Dus lekker stoken met die Amber, dan heb je ook geen last van te koude leidingen 😜

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

• timpel_800
Ik zit nu de nieuwe handleiding door te lezen, maar bij M9.05 staat:

Maar daar snap ik dan toch niks van ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jNeuClC73VjtsjV915zUXl3Z4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WhLhwI30ORmbL5t8g0HmRs7d.png?f=fotoalbum_large

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• mischa402
ErikVers schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:43:
[...]

Het is afhankelijk van t merk en type. Ik ben het gewend als op een invries waarde (“outdoor pipe temp”) omdat bij o.a. Panasonic hij daarop het bepaald. Hij gaat daar onder de 27gr water met backup en erboven zonder het ontdooien. Die backup is vervelende cop1 stroom alleen zorgt wel dat met paar min weer up an running is. Backup kan ook uit maar dan moet je vermogen van warmtepomp wel toereikend zijn om inclusief defrosts je warmteverlies van de woning bij te houden.

Mocht je bij de pana vinden dat je cop in verhouding met buiten temp en outlet het te laag is, dan geef ik hem wel eens al handmatig een defrost, dan stijgt je cop zo weer 0.5/1 punt 😋👍 daar hoef je met de amber iig niet bang voor te zijn.

Jij ook t idee dat de defrost ook echt t systeem ontdooit of blijft warmte in je afgifte behouden?
Ik heb niet het idee dat er echt veel warmte van het afgifte systeem verloren gaat, want het duurt maar krap een minuut of 2. Ik vind een defrost ook niet erg...als het nodig is. Het gaat mij er meer om dat het momenteel echt niet noodzakelijk is om, in ieder geval niet zo vaak, alles te stoppen en weer op te starten en naar vollast gaat optoeren, om zijn temperatuur weer te halen en vervolgens weer terug te moduleren tot de volgende niet noodzakelijke defrost.

Het had naar mijn idee al heel veel gescheeld als ze er een dauwpunt bewaking op hadden gezet.

Hier heb ik het even opgenomen van begin tot het einde. Duidelijk is te zien dat er nergens ook maar enige rijp te zien is.

YouTube: Defrost Itho Daalderop Amber zonder noodzaak

Itho Daalderop Amber 95

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
isalenedean schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:31:
[...]

Hey @mischa402 , ik heb de nachtverlaging uitgezet, vond mijn meissie niet zo tof, snachts koude voetjes in de badkamer……
Dus lekker stoken met die Amber, dan heb je ook geen last van te koude leidingen 😜
Of pas rond uur of 03:00 uit zetten dan zit er nog wat warmte in de vloer.

Volgende woning komt er elektrisch matje precies in de loop naar de spiegel boven op de vloerverwarming, gelijk in de tegellijm komt en max 10min per dag aan mag 😋🤓

• Omebas
isalenedean schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:31:
[...]

Je kan ook kiezen voor een reduced setpoint in de nacht.

• hansvk
timpel_800 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:25:
Ik zit nu de nieuwe handleiding door te lezen, maar bij M9.05 staat:

Maar daar snap ik dan toch niks van ?

[Afbeelding]
Voorlopig is duidelijk dat deze op 60 minuten moet blijven staan zoals hier eerder is aangegeven. Ik zou er nu verder niet druk om maken.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:35
hansvk schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:42:
[...]

Voorlopig is duidelijk dat deze op 60 minuten moet blijven staan zoals hier eerder is aangegeven. Ik zou er nu verder niet druk om maken.
Ik vind dat helemaal niet zo duidelijk. Hoe wordt dat dan door ITHO aan de gebruikers gecommuniceerd? Er is nu een nieuwe firmware met een nieuwe handleiding. Dat is volgens mij wat leidend is.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 07:28
mischa402 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:52:
[...]

Ik heb niet het idee dat er echt veel warmte van het afgifte systeem verloren gaat, want het duurt maar krap een minuut of 2. Ik vind een defrost ook niet erg...als het nodig is. Het gaat mij er meer om dat het momenteel echt niet noodzakelijk is om, in ieder geval niet zo vaak, alles te stoppen en weer op te starten en naar vollast gaat optoeren, om zijn temperatuur weer te halen en vervolgens weer terug te moduleren tot de volgende niet noodzakelijke defrost.

Het had naar mijn idee al heel veel gescheeld als ze er een dauwpunt bewaking op hadden gezet.

Hier heb ik het even opgenomen van begin tot het einde. Duidelijk is te zien dat er nergens ook maar enige rijp te zien is.

YouTube: Defrost Itho Daalderop Amber zonder noodzaak
Ik ben verbaasd dat bij mij juist vannacht op een zeker moment ook het defros proces stopt. Ondanks dat het een bijzonder koude nacht is.

Foto 06:00u
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qVpcRosH_9GHtaEAhIt-vix6vo=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/7hCasKD0nDN9hg3NqXViJ4RV.gif?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYuny_7Lp86PiWe8WFKvidROubQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5CQGHN9ylcoP1X4rsurSisjC.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OleqsMdEsteNdn6IN36FtP1qISo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KhDUYKaJFDRjMMicq6Mu7VRr.jpg?f=fotoalbum_large
ter indicatie : Amber 65 - 2 onder 1 kap - bouwjaar 1971 -begane grond 60m2 vloerverwarming + indirect gestookte ITHO boiler - boven lucht-lucht wp - HR+++ begane vloer, HR++ boven - vloer Rd4,5 isolatie - spouwisolatie, tussenvloer en schuin dak isolatie
.
Gelukkig is mijn backup heater nog niet aangesprongen bij -6 en was het in de woonkamer netjes 20,6 graden vanmorgen (Tr setpoint 21 graden). Ff spannend maar voor alsnog trekt de Amber 65 het.

Helaas krijg ik met de Shelly iOS App niet zo'n mooie grafieken zoals bij Home Wizard. Ik denk dat ik de Shelly maar snel eens in Home Assistant moet zetten.

Offtopic : Ik heb ondertussen 15 werkdagen geleden een vraag gestuurd naar de helpdesk van Itho en nog altijd geen reactie gehad. Ik hoop dat ik niemand tegen het zere been schop maar ik vind de after sales vrij slecht bij Itho. Telefonisch ook al 2x beloofd terug gebeld te worden wat ze gewoon weg niet doen. Hopelijk verbeteren ze dit in de nabije toekomst. Zal wel iets zijn met personeelstekort... Ik ben blij dat hier zo veel informatie word gedeeld! Dank allemaal _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door psycho-realm op 09-01-2024 08:26 . Reden: type Amber ]

• Carboy54
psycho-realm schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:15:
[...]

Ik ben verbaasd dat bij mij juist vannacht op een zeker moment ook het defros proces stopt. Ondanks dat het een bijzonder koude nacht is.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ter indicatie : Amber 65 - 2 onder 1 kap - bouwjaar 1971 -begane grond 60m2 vloerverwarming + indirect gestookte ITHO boiler - boven lucht-lucht wp - HR+++ begane vloer, HR++ boven - vloer Rd4,5 isolatie - spouwisolatie, tussenvloer en schuin dak isolatie
.
Gelukkig is mijn backup heater nog niet aangesprongen bij -6 en was het in de woonkamer netjes 20,6 graden vanmorgen (Tr setpoint 21 graden). Ff spannend maar voor alsnog trekt de Amber 65 het.

Helaas krijg ik met de Shelly iOS App niet zo'n mooie grafieken zoals bij Home Wizard. Ik denk dat ik de Shelly maar snel eens in Home Assistant moet zetten.

Offtopic : Ik heb ondertussen 15 werkdagen geleden een vraag gestuurd naar de helpdesk van Itho en nog altijd geen reactie gehad! Ik vind de after sales toch vrij slecht bij Itho. Telefonisch ook al 2x beloofd terug gebeld te worden wat ze gewoon weg niet doen. Hopelijk verbeteren ze dit. Zal wel iets zijn met personeelstekort... Ik ben blij dat hier zo veel informatie word gedeeld! Dank allemaal _/-\o_
Hier nemen de defrosts nu ook af door de lagere temperaturen. Itho is geen business to consumer organisatie. Stel jouw vraag aan de leverancier/ installateur.

• timpel_800
hansvk schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:42:
[...]

Dat van die 60 min geloof ik wel het ging mij meer om dat hij bij 36hz blijkbaar inefficiënt draait? Terwijl ik juist begrijp lager =betee

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-12 17:25
Carboy54 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:27:
[...]

Hier nemen de defrosts nu ook af door de lagere temperaturen.
Hier, nabij Utrecht en -5C, gaan ze onverminderd, en nog steeds nodeloos, door.

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:04
Hier vannacht/gisteravond helaas iets vreemds mee gemaakt met de Amber. Gisteren om 22:00 de temperatuur halve graat verlaagd op de thermostaat om is te kijken wat dat zou doen met met verbruik. De amber ging daardoor uit.
Vannacht merkte ik echter rond 3 uur dat de verwarming het helemaal niet meer deed. (vloer was afgekoeld). In de woonkamer was het nog 17,5 graad, (thermostaat ingesteld op 19,5)
De amber sloeg niet meer aan op de een of andere manier. Toen de stroom eraf gehaald en verscheen kort E05 storing op het scherm. De boekjes erbij gepakt, storing compressor aandrijving. 2 minuten de stroom eraf zou moeten helpen.
Daarna gebeurde er nog steeds niets uiteindelijk sloeg hij rond 04:00 uur gelukkig wel weer aan. Inmiddels was het flink afgekoeld. Dit was even schrikken juist met dit weer.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
harry59 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:47:
[...]

Hier, nabij Utrecht en -5C, gaan ze onverminderd, en nog steeds nodeloos, door.
Graag meer data, alleen Tbuiten zegt niet alles.

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
bbbrumbrum schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:14:
[...]

Graag meer data, alleen Tbuiten zegt niet alles.
Wat wil je nog meer weten? Ondanks de lage temperatuur is hier nauwelijks rijp op daken en auto's, en ook geen rijp op de warmte wisselaar en geen condensaat bij de "defrost" cycles. Zeer droge omstandigheden dus.

• mischa402
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
.

Offtopic : Ik heb ondertussen 15 werkdagen geleden een vraag gestuurd naar de helpdesk van Itho en nog altijd geen reactie gehad. Ik hoop dat ik niemand tegen het zere been schop maar ik vind de after sales vrij slecht bij Itho. Telefonisch ook al 2x beloofd terug gebeld te worden wat ze gewoon weg niet doen. Hopelijk verbeteren ze dit in de nabije toekomst. Zal wel iets zijn met personeelstekort... Ik ben blij dat hier zo veel informatie word gedeeld! Dank allemaal _/-\o_
Vreemd vind ik dat niet, want bij deze temperaturen zit er al bijna geen vocht meer in de lucht en op dit moment zeker niet. Het daupunt ligt bij mij over het algemaan net wat lager dan de temperatuur na de verdamper.

Ik was eerlijk gezegd al bang dat dit gewoon continu door zou gaan ongeacht de RV en/of dauwpunt. Helemaal slim vind ik de defrost werking niet, want ijs wordt er nagenoeg bij mij niet gevormd in de huidige omstandigheden.

Vanaf middennacht ongeveer -3°C gezakt tot vanmorgen -4,8°C. RV is de groene lijn. Dauwpunt en temp. na verdamper geel en blauw.

Bij mij zit er in de vroege ochtend een iets ander patroon in de defrosts, terwijl de temperatuur na de verdamper juist meer op het dauwpunt ligt. De logica ontgaat mij hier dus nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_OnsbK0kvzvRNYjxAorU_opM1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zRfXBoLV71K2FAOQveKszTfb.png?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
.

Foto's van het Amber scherm en screenprints van een weerstation en de Shelly
totaal overbodig naar mijn mening. Iedereen weet dat bij vorst het waterdampgehaalte in de lucht sterk afneemt - als je dat niet weet kan je het gewoon opzoeken. Wat er niet is kan ook niet bevriezen - op de lamellen - of anders.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• mischa402
timpel_800 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:46:
[...]

Dat van die 60 min geloof ik wel het ging mij meer om dat hij bij 36hz blijkbaar inefficiënt draait? Terwijl ik juist begrijp lager =betee
In principe komt dit doordat alle extra(hulp) verbruikers in relatie tot het verbruik van de compressor groter wordt. Bijvoorbeeld de CV pomp verbruikt gewoon hetzelfde vermogen als wanneer de WP op volvermogen staat te draaien, als het verwarmingslint aanslaat onder de 4°C (wat eventeens totaal onzinnig is, maar dat is een ander verhaal) verbruikt deze ook weer 150W. Ook de ventilator heeft in het lage vermogens gebied een groter percentage in het opgenomen verbruik dat bij een hoger vermogen.

Of het uitschakelen van de WP voor een paar minuten en daarna alles weer opstarten, optoeren naar een hoog vermogen om zijn doeltemperatuur te halen en vervolgens weer terug te moduleren beter/efficienter is heb ik nog niet bekeken, maar heb zo mijn twijfels. En als het dus niet voor beschreming van de compresor is, zoals in de nieuwe actuele beschrijving nergens gemeld wordt, zou ik hem liever lekker door laten draaien ipv stoppen. Ieder uur stoppen/starten is naar mijn weten ook niet het beste voor de compressor.

Itho Daalderop Amber 95

• ArnoudN
dunklefaser schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:45:
[...]

totaal overbodig naar mijn mening. Iedereen weet dat bij vorst het waterdampgehaalte in de lucht sterk afneemt - als je dat niet weet kan je het gewoon opzoeken. Wat er niet is kan ook niet bevriezen - op de lamellen - of anders.
We weten het allemaal wel, maar het defrosten gaat hier gewoon door. Dus je punt voegt niet zoveel toe.

De plaatjes zijn er volgens mij alleen ter ondersteuning.

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 07:28
dunklefaser schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:45:
[...]

Ik ben blij dat we een specialist als jou op het topic hebben. Niet iedereen is hier een WP guru. Ik vond het overigens informatief voor andere om te vermelden wat mijn verbruik tijdens een nacht -6 graden met een Amber 65. Vandaar ook de extra regel met details over mijn huis en installatie.

[ Voor 9% gewijzigd door psycho-realm op 09-01-2024 10:04 . Reden: extra info ]

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejIqNDo5y___wzhZd8uT0-8RO4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/drM8N5X4eOIa07Kzh2lDDjNX.png?f=fotoalbum_large
De WP is op -5 gedemensioneerd, dus nu spannende tijden en tijd voor metingen.

Het hele huis is warm en comfortabel,
Na de SWW run in deze ochtend, waren de hoofdvertrekken wel gelijk een 0,5 graad gedaald.

De WP staat te buffelen op 90 Hz eigenlijk continue (op de defrost per uur even na)
De BUH staat aan op rond de 1,3 kW (gisteren bij -2 sprong die ook weer uit)

De delta tussen het setpoint Tc en geleverde temperaturen is erg groot (45 set vs. 35,5) en niet vermogend genoeg om lekker snel bij te springen. En als het setpoint is bereikt springt al snel de defrost 1x per uur aan en begint het feest opnieuw.

"Ik zou verwachten, dat de BUH 3 kW in deze zou leveren, totdat deze in het bereik van de setpoint bevindt.
Hoeveel vermogen kan de BUH nu leveren en hoe werkt deze regeling, is dit ook modulair en wat zijn de triggers?"

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-11 14:53
Is er een mogelijkheid om een correctie in te geven voor de TC sensor? Deze wijkt met +- 2 graden naar beneden af van wat ik meet met infrarood sensor, de tellertjes op de vloerverwarmingsverdeler en de TUO waarde op de display.

De kabel is maximaal verlengt via de verlengkabel, kan dat nog impact hebben?

too weird to live too rare to die

• Carboy54
Indien met deze temperaturen ( gevoeltemperatuur tot -15 volgens de KNMI ) de woning niet voldoende op temperatuur blijft hierbij een optie om de bijverwarming tijdelijk te laten ondersteunen. De bijverwarming werkt alleen maar tijdelijk totdat de TC temperatuur de gewenste stooklijn temperatuur heeft benaderd.

YouTube: Tijdelijk gebruik maken van de bijstook regeling bij lage buitentemp...

• mischa402
terror538 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:18:
Is er een mogelijkheid om een correctie in te geven voor de TC sensor? Deze wijkt met +- 2 graden naar beneden af van wat ik meet met infrarood sensor, de tellertjes op de vloerverwarmingsverdeler en de TUO waarde op de display.

Nee, is niet mogelijk, is al nagevraagd. Gaat ook niet komen voor zover ik heb begrepen. Wijkt bij mij echter maar 0,5°C af en is juist ingekort. Waarde bij mij is vergeleken met een Kamstrup warmtemeter die 5cm verder zit.

Itho Daalderop Amber 95

• Karmusch
Carboy54 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:39:
Indien met deze temperaturen ( gevoeltemperatuur tot -15 volgens de KNMI ) de woning niet voldoende op temperatuur blijft hierbij een optie om de bijverwarming tijdelijk te laten ondersteunen. De bijverwarming werkt alleen maar tijdelijk totdat de TC temperatuur de gewenste stooklijn temperatuur heeft benaderd.

YouTube: Tijdelijk gebruik maken van de bijstook regeling bij lage buitentemp...
Video service _/-\o_

Ik had deze instellingen al eerder bekeken en gekeken in de excel settings, maar begrijp nu beter dat dit geen extra externe bijverwarming is, maar dus de BUH. Ik ga het gelijk proberen.
Dank voor de snelle duidelijke visuele service!

• Karmusch
terror538 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:18:

Heb je warmte geleidende pasta gebruikt en goed geisoleerd? Wellicht zou dat ook schelen.

• Carboy54
mischa402 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:44:
[...]

Nee, is niet mogelijk, is al nagevraagd. Gaat ook niet komen voor zover ik heb begrepen. Wijkt bij mij echter maar 0,5°C af en is juist ingekort. Waarde bij mij is vergeleken met een Kamstrup warmtemeter die 5cm verder zit.
Zeg nooit nooit Mischa er wordt hier gewerkt en gecommuniceerd met Itho :-) ( en nog veel meer ) :

Dit zijn wel verschillen welke we nog nooit in de praktijk en ons lab (gekalibreerde apparatuur) hebben waargenomen. Is het mogelijk hier wat meetdata van aan te leveren. Dan gaan we kijken of we hier samen met onze producent iets in kunnen betekenen.

• Honkie
  • Laatst online: 27-03 13:12
bommer schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:45:
[...]

[Afbeelding]
Alleen weet ik nog steeds niet of het goed gaat, door dat de beide (continue) voedingen van de kleppen (bruine draad op klep) aan elkaar zitten.
Maar daar ben je snel genoeg achter.
Hoi @bommer nog hartelijk dank voor deze tekening, ik ben een tijdje weg geweest en niet bezig geweest met de WP.

Nog even een update er blijkt in de setting lijst ook een manier te zijn om deze omschakeling te regelen. Namelijk M8.06. Als je deze aanpast wordt de werking van de 3 weg klep omgedraaid. Ik dacht dus mooi opgelost maar gelukkig bleef ik even kijken. De WP ging gelijk naar max vermogen maar de temp. van de TC ging niet omhoog terwijl de TUO wel hoog was. Na even zoeken nameten bij de verdeler en nog eens kijken viel me op dat de TC sensor nu dezelfde temp als de TW aangaf (26,1) terwijl het setpoint van de TC 32 was. De setting 8.06 weer terug gezet en jawel de 3 weg kleppen schakelen weer terug en de TC sensor geeft weer de juiste waarde aan. Oftewel softwarematig zit er iets niet goed dat als je de 3weg klep via deze setting omkeert hij de Tc sensor dezelfde waarde geeft als de Tw sensor. Jammer moet ik toch nog aan de bak met het implementeren van je tekening. Ik verwacht namelijk niet dat dit softwarematig op korte termijn gaat veranderen.

Verder had ik eerder nog wat vragen hier gesteld of ik met een naregeling HCE20 zou kunnen werken (die er al hing). Ik draai daar nu mee en heb via de thermostaat de cyclus tijd van de HCE20 verlengt naar 2 uur (op basis van info in andere tweakers WP forums). Dat gaat prima ik heb dan niet meer dan 1 schakeling per uur, nadeel is alleen dat de honeywell thermostaten per halve graad werken. Daarom heb ik ook de hysterese wat verhoogd. (uiteraard het aan/uit contact van de HCE20 gebruikt om te koppelen met de warmtepomp). Maar scheelt een hoop geld als je met dezelfde spullen kunt blijven werken.

Verder ook bij mij sinds het koude weer het verbruik flink opgelopen, maar dat is in lijn met de verwachting.

Als laatste maak ik gebruik van de geluidsreductie modus klokprogramma (M5.04, M5.06 en M5.07) om het vermogen van de warmtepomp op de piekmomenten van het stroomnet te beperken (max 55 HZ). Dat is geen eigenbelang maar een beetje testen als voorbereiding op afbouw salderen en een dynamisch contract. Ben er tevreden over, werkt gewoon goed. Je ziet nu met de kou dat hij het setpoint niet meer haalt maar ik zie dat niet als een probleem. de verwarming gaat door alleen het wordt iets koeler in huis. (ik beperk van 08:00 tot 10:00 en van 16:00 tot 20:00).

[ Voor 5% gewijzigd door Honkie op 09-01-2024 11:02 ]

• camel1987

Springt deze niet automatisch gewoon bij dan ? Bij mij staat de kamerthermostaat nu op 21 graden en merk nu wel dat de pomp er echt wel wat langer over doet om het naar 21 te krijgen.

Toch zie ik in mijn homewizzard grafiek dat regelmatig de BUH bijspringt om ik denk een extra zetje te geven.

• Karmusch

De instellingen zijn overgenomen.
In het beeldscherm is inderdaad de "2" te zien
De BUH springt bij, alleen wederom tot 1,3 kW.
Ik heb de unit gepauzeerd daarna herstart en ook het stroom eraf gehaald van de binnenunit en herstart...

Ik dacht probeer even wat variabelen, die anders zijn dan bij mij:
- heb de Tr nog aangesloten en de regelingen Aan/uit incl. buiten temp nog geprobeerd

- setpoint stooklijn onder 0 graden van 45 naar 55 gezet
- actueel: 36.5 graden vs. 45 gewenst = 8,5 verschil
- bij noodbedrijf aan, lijkt die niet op te reageren, start gewoon de WP regulier op -> even een check of die daar wel aan zijn 3 kW max komt. Is deze feature wel goed getest?
- Het bijzondere was, dat de BUH wel actief was deze ochtend, zonder dat de optie: extern bijverwarmen aangevinkt was?

Vooralsnog geen 3 kW BUH, maar dus 1,3 kW
Totale kw(th) afgifte = 11 kW, dus daar zou nog een 1 kW bij kunnen, wellicht limitatie in de totale afgite, maar een denkspoor..)

@Carboy54 : Wat is het verbruik van jouw BUH? en herken jij dit, hoe te verklaren?

[ Voor 12% gewijzigd door Karmusch op 09-01-2024 13:42 ]

• camel1987
@Karmusch

Die 3 kWh buh is bij mij ook het geval niet als ik kijk naar mijn verbruik waarop de warmtepomp verwarmt zit hij rond de 1600 1700 watt.
In de grafiek zie ik ineens een verhoging van wattage die oploopt naar 3600 watt welke naar 15 20 minuten weer wegvalt dus neem aan dat dit de back up heater is.
Op de momenten dat hij opliep was er niemand thuis dus neem aan dat dat het is.
Zou bij mij dus betekenen dat de buh rond de 2000 watt verbruik heeft ?

• Karmusch
camel1987 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:00:
@Karmusch

Die 3 kWh buh is bij mij ook het geval niet als ik kijk naar mijn verbruik waarop de warmtepomp verwarmt zit hij rond de 1600 1700 watt.
In de grafiek zie ik ineens een verhoging van wattage die oploopt naar 3600 watt welke naar 15 20 minuten weer wegvalt dus neem aan dat dit de back up heater is.
Op de momenten dat hij opliep was er niemand thuis dus neem aan dat dat het is.
Zou bij mij dus betekenen dat de buh rond de 2000 watt verbruik heeft ?
ik weet niet precies, wat je exact meet anders kun je het wel exact duiden.
Het zou een mogelijkheid kunnen zijn.

Ik meet o.a.
fase 1: wp verbruik elektra in kW
fase 2: BUH elektra verbruik in kW
kamstrup: thermisch vermogen in kW(th)

• camel1987
Ik meet totaal verbruik van heel de woning welke al een paar jaar rond de 200/250 watt standby verbruik heeft.
Dus 3600 watt minus de 250 is 3350 watt voor de pomp op het moment dat de buh bij aanspringt.
Als de buh weer uitgaat spring het verbruik ook weer terug naar 1400 watt.

• hansvk
Ik zag wat gewiste fouten staan in het foutenoverzicht op de regelunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLemID17aGtwzbfExasAg3MtgS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMOwqgTZSoEiknGla1PjH0me.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zag E05 hier ook al voorbij komen.
@Carboy54 P10 staat niet in de storingslijst in de handleiding. Waar staat deze code voor?
Heb je een verklaring voor de andere foutcodes?

Zo te zien heeft de WP vannacht gewoon goed gedraaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyLzGpiXvg8rt0yVEvJ7vDcV4IQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gDOK7PB9roKlV2aXSDo3gxUA.png?f=fotoalbum_large

• Karmusch
hansvk schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:09:

[Afbeelding]

@Carboy54 P10 staat niet in de storingslijst in de handleiding. Waar staat deze code voor?

[Afbeelding]
https://ithodaalderop.com...-S%2055-95-130%20(nl).pdf

Als de Amber hetzelfde is als de HPS -> daar staan de storingen wel vernoemd i.i.g.

• hansvk
Karmusch schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:32:
[...]

https://ithodaalderop.com...-S%2055-95-130%20(nl).pdf

Als de Amber hetzelfde is als de HPS -> daar staan de storingen wel vernoemd i.i.g.
Lijkt overeen te komen, bedankt.

• Carboy54

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kunnen oude opstartfouten zijn geweest. Zie een onderling verband

• hansvk
Carboy54 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:07:
[...]

Kunnen oude opstartfouten zijn geweest. Zie een onderling verband
Ik hou het in de gaten. Het waren geen oude fouten.

• Carboy54
Hier kunt u het nieuwe technisch hulpdocument vinden op de website van Itho met een uitgebreide instellingen en functielijst waar heel veel vragen worden beantwoord:

Technisch hulpdocument

https://ithodaalderop.com...20installatie%20Amber.pdf

Instellen hulpverwarming:

Gebruikerskaart Itho Amber full electric:

https://1drv.ms/b/s!AtS2VjMPtE3whJRp9JY4wZBcQN12Xg?e=sGTay4

Foutcodelijst HP-S:

https://1drv.ms/b/s!AtS2VjMPtE3whJdiZ8mqEkCM7IcLHg?e=JSYHWn

[ Voor 22% gewijzigd door Carboy54 op 09-01-2024 17:51 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

Als er nog eens een Update komt dan mogen ze toch ook wel eens de teksten van de diverse functies nalopen.
@Carboy54
Wie verzint het : Extern bijstoken cv

We zijn toch met een warmtepomp bezig?
Zo wordt je op het verkeerde been gezet , je krijgt de indruk dat dit een setting is m.b.t een hybride setup !
( CV plus WP )

Terwijl het betrekking heeft op het backup element ,
Komt dat uit de koker van een chinees?

• Carboy54
Jan2023 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:48:
Als er nog eens een Update komt dan mogen ze toch ook wel eens de teksten van de diverse functies nalopen.
@Carboy54

Zo wordt je op het verkeerde been gezet , je krijgt de indruk dat dit een setting is m.b.t een hybride setup !
( CV plus WP )

Nee uit de koker van de technical writers van Itho. Na de vele onduidelijkheden ben ik hier al heel blij mee Jan. Ook ik weet nu eindelijk hoe de meeste settings functioneren 😄

Staan nu ook in de TS

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 09-01-2024 15:54 ]

• Flierefluiter
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-12 12:31
Hallo allemaal,

Kan iemand dit ook vergelijken die in december 2022 nog geen warmtepomp had.
Lijkt me zinvol om te vergelijken, als er een grote afwijking in zit zou het kunnen dat er iets niet goed staat.

Gasverbruik: December 2022 incl sww en koken was 142.07 m3
December 2023 alleen sww en koken was 37.43 m3

Stroom : December 2022 zonder warmtepomp was 682.2 kWh
December 2023 met warmtepomp was 862.8 kWh

Resume: Gas 104.64 m3 minder
Stroom 180.6 kWh meer

• Japio2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-04 20:30
@Carboy54

( CV plus WP )

In snap het idee van de schrijver wel. In de volksmond gaat een CV op gas. Maar in principe staat het centrale aspect van de verwarming centraal, dus een bron die meerdere ruimtes bediend. En dat heeft niets te maken met de gebruikte brandstof. Je kunt ook een CV hebben op een houtvuurtje.

• Carboy54
Flierefluiter schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:46:
Hallo allemaal,

Lijkt me zinvol om te vergelijken, als er een grote afwijking in zit zou het kunnen dat er iets niet goed staat.

Stroom 180.6 kWh meer
Deze klant kwam van 609 Kwh in december 2023 gemiddelde temperatuur niet gecorrigeerd maar zelfde beeld dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Beax-WKtXA0lgCg8T01CTOtQFC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NEn5SHK7WEQvRYJXhPU0BMiI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNM-LHFh5hJNixtuffKELgGg-iw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3rWPFyUBMfeKZX4ZFpnsxuI5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Carboy54 op 09-01-2024 17:01 ]

• Honkie
  • Laatst online: 27-03 13:12
hansvk schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:11:
[...]

Ik hou het in de gaten. Het waren geen oude fouten.
Ik had dezelfde drie staan (op dezelfde plek, het rechter rijtje :) ) na de update maar alles draait zoals het hoort dus heb er geen aandacht aan gegeven.

• hansvk
Vannacht maar eens met 0,5 graden nachtverlaging draaien i.p.v. 1,5. Het wordt hier erg koud buiten.

Normaal heb ik in de ochtend 19,5, middag 20, avond 20,5 en nacht 19 (alleen radiatoren). Werkt bij buitentemperatuur boven 0 prima.

[ Voor 45% gewijzigd door hansvk op 09-01-2024 17:35 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

Japio2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:47:
[...]

In snap het idee van de schrijver wel. In de volksmond gaat een CV op gas. Maar in principe staat het centrale aspect van de verwarming centraal, dus een bron die meerdere ruimtes bediend. En dat heeft niets te maken met de gebruikte brandstof. Je kunt ook een CV hebben op een houtvuurtje.
Sorry , deze redenatie valt geheel buiten mijn logica.
:?

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-11 18:17
Kan iemand mij verwijzen of uitleggen hoe de Amber voorraadvat werkt?

Ik begrijp dat de meeste voorraad vaten een gelaagdheid hebben. Dit heeft bijvoorbeeld een nadeel als je je legionella run wilt doen.
Het leek mij ook een voordeel omdat je hele vat op dezelfde (evt. hoge) temperatuur ligt en je zodoende meer capaciteit hebt.

Alleen ik begrijp niet helemaal hoe er warm water wordt aangevuld. Dus stel ik ben aan het douchen, wordt mijn verbruikte water direct aangevuld met koud water? Dus eigenlijk verbruik ik niet alleen warm water, maar door het verbruik daalt ook de temperatuur van het huidige water, waardoor ik niet de volledige beschikking heb over de (270L) gehele capaciteit?

In dat geval zie ik namelijk veel meer voordeel bij een wel gelaagd vat, waarbij je warm water aftapt en iets minder invloed hebt van aanvoer van koud water.

Of wordt het koud water eerst opgewarmd en daarna pas aan het vat toegevoegd?

(Het gaat me dus om de amber versie. Normaal heb je dus een spiraal en altijd toevoeging van koud water als ik het juist begrijp).

De amber I-WPV 3G is namelijk wel wat hoger geprijst dan andere vaten.

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:25
Carboy54 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:49:
[...]

Zeg nooit nooit Mischa er wordt hier gewerkt en gecommuniceerd met Itho :-) ( en nog veel meer ) :

Dit zijn wel verschillen welke we nog nooit in de praktijk en ons lab (gekalibreerde apparatuur) hebben waargenomen. Is het mogelijk hier wat meetdata van aan te leveren. Dan gaan we kijken of we hier samen met onze producent iets in kunnen betekenen.
Daar kan ik bakken vol van aanleveren. :)

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• bommer
@Carboy54

( CV plus WP )

CV staat voor Centrale Verwarming, opzich niets mis met die term toch?
alleen iedereen associeert het direct met een CV-ketel.

Het opwekking systeem is veranderd, maar bij ons wordt ook gewoon nog steeds CV genoemd en doen toch voor 99% pompen tegenwoordig.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Carboy54
Frankvbr schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:42:

Ik begrijp dat de meeste voorraad vaten een gelaagdheid hebben. Dit heeft bijvoorbeeld een nadeel als je je legionella run wilt doen.
Het leek mij ook een voordeel omdat je hele vat op dezelfde (evt. hoge) temperatuur ligt en je zodoende meer capaciteit hebt.

Alleen ik begrijp niet helemaal hoe er warm water wordt aangevuld. Dus stel ik ben aan het douchen, wordt mijn verbruikte water direct aangevuld met koud water? Dus eigenlijk verbruik ik niet alleen warm water, maar door het verbruik daalt ook de temperatuur van het huidige water, waardoor ik niet de volledige beschikking heb over de (270L) gehele capaciteit?

In dat geval zie ik namelijk veel meer voordeel bij een wel gelaagd vat, waarbij je warm water aftapt en iets minder invloed hebt van aanvoer van koud water.

(Het gaat me dus om de amber versie. Normaal heb je dus een spiraal en altijd toevoeging van koud water als ik het juist begrijp).

Prijsverschil met andere bijvoorbeeld Oso of Panasonic RVS vaten is niet groot. En de prijs is incl. Warmtewisselaar, pomp en inlaatcombinatie. Met het effect van gelaagdheid zijn hier genoeg gebruikers te vinden. Het warme water zit altijd bovenin er daar tap je vandaan. Koud water wordt onderin de boiler toegevoegd. Dat is vergelijkbaar met een spiraal boiler. Voor een aantal gebruikers is de mogelijkheid tot het ophangen en de vierkante vorm een pre.

• Flierefluiter
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-12 12:31
Carboy54 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:57:
[...]

Deze klant kwam van 609 Kwh in december 2023 gemiddelde temperatuur niet gecorrigeerd maar zelfde beeld dus:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben niet zo erg slim, weet je het verschil in m3 en kWh 2022 t.o.v. 2023?

• Carboy54
Flierefluiter schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:00:
[...]

Ik ben niet zo erg slim, weet je het verschil in m3 en kWh 2022 t.o.v. 2023?
500 m3 gas voor de cv is door 609 Kwh voor de warmtepomp over genomen. 1 Kwh kost ongeveer 1/4 van de gasprijs.

• Omebas

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je de foutmelding selecteert staat er bij wat het is.

Ter info

P07 compressor preheating - is normaal en komt voor als het koud is en compressor lang stil heeft gestaan.

E05 compressor driver failure - pcb kan stuk zijn of kabel stuk. Compressor stopt

P10 ac over high low voltage protection - input voltage te laag of te hoog. Compressor stopt.

[ Voor 12% gewijzigd door Omebas op 09-01-2024 18:34 ]

• skyhigh
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-11 21:40
Om een verschil tussen december '22 en december '23 goed te maken is het handig om naar meer te kijken dan alleen m3 en kWh. December '23 was een stuk zachter dan december '22.

Hieronder mijn verbruik (enige verschil is verwarming via Amber 65 WP in dec '23) inclusief gegevens over temperatuur (de Bilt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ED427YjjXUpiIMPLvhsrsZfPwec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38EtcqnXyCHuArcVbd1f9fl6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik houd al jaren een tabel bij met gemiddelde maandtemperatuur en gebruik m3 gas. Voor mijn situatie scheelde 3 graden warmer ongeveer 60 m3.
Corrigeer je daarvoor dan is de vergelijking iets realistischer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-KZBLT40Ll2ampHmMJQ9r458kA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3LtgMsns2rtBKi0OoWkrCswj.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn conclusie is overigens hetzelfde: Ik ben er blij mee en mijn zelf opgewekte stroom gebruik ik gesaldeerd!

Amber 65 / combi VV en radiatoren / SWW via hr-ketel / bouwjaar 1993, isolatie vanuit bouw

• mischa402
Zijn er mensen die ook kunnen nagaan bij welke buitentemperatuur de intervallen tussen de defrost groter werden?
Vooral de mensen wat meer richting het oosten van het land waar het nog wat kouder was dan hier in de regio Rotterdam.

Ik heb het idee dat de (domme) logica puur op buitentemperatuur werkt, wellicht met de redenatie dat er vanaf een bepaalde temperatuur nog maar een absolute vochtigheid van X gr/m3 is en er niet veel vocht is die kan aangroeien.

In de vroege ochtend toen de intervallen wat groter werden lag de temperatuur na de verdamper juist eerder op het dauwpunt, in de loop van de ochtend en dag zakte het dauwpunt alleen maar verder en was er absoluut geen rijp of ijs te zien en ging het repterende patroon van de defrost gewoon weer verder om de +/-55min.

Itho Daalderop Amber 95

• Jan2023

Jan2023

KISS

Ik zie werkelijk geen enkel verschil in de intervallen van de defrosts.
Terwijl er wel degelijk verschil was in temperatuur over de afgelopen 20 uur in regio Breda
De pauze rond 13:00 uur werd veroorzaakt door de zon instraling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxF9KvsbpO71dIJHaQDAJdRONi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3wBAUvgxXwyUXi0NiIvhmvT.jpg?f=fotoalbum_large

• markietjuh
mischa402 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:14:
Zijn er mensen die ook kunnen nagaan bij welke buitentemperatuur de intervallen tussen de defrost groter werden?
Vooral de mensen wat meer richting het oosten van het land waar het nog wat kouder was dan hier in de regio Rotterdam.

Ik heb het idee dat de (domme) logica puur op buitentemperatuur werkt, wellicht met de redenatie dat er vanaf een bepaalde temperatuur nog maar een absolute vochtigheid van X gr/m3 is en er niet veel vocht is die kan aangroeien.

In de vroege ochtend toen de intervallen wat groter werden lag de temperatuur na de verdamper juist eerder op het dauwpunt, in de loop van de ochtend en dag zakte het dauwpunt alleen maar verder en was er absoluut geen rijp of ijs te zien en ging het repterende patroon van de defrost gewoon weer verder om de +/-55min.
Bij deze, omgeving Steenwijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eW_DyfVnx4vFOocYBKQUFh7Mf_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yqsO5T5rCZfZes6EaA82edi5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82wayqjaQyUMYSdQBDG8CWJlEH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9YRHX6nQjfAWHzWZMNDCDzQE.png?f=fotoalbum_large

Er lijkt inderdaad verband te zijn. Maar het langste interval was niet bij de laagste temperatuur, dus het gaat niet helemaal op.

• markietjuh
Karmusch schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:06:
[Afbeelding]
De WP is op -5 gedemensioneerd, dus nu spannende tijden en tijd voor metingen.

Het hele huis is warm en comfortabel,
Na de SWW run in deze ochtend, waren de hoofdvertrekken wel gelijk een 0,5 graad gedaald.

De WP staat te buffelen op 90 Hz eigenlijk continue (op de defrost per uur even na)
De BUH staat aan op rond de 1,3 kW (gisteren bij -2 sprong die ook weer uit)

De delta tussen het setpoint Tc en geleverde temperaturen is erg groot (45 set vs. 35,5) en niet vermogend genoeg om lekker snel bij te springen. En als het setpoint is bereikt springt al snel de defrost 1x per uur aan en begint het feest opnieuw.

"Ik zou verwachten, dat de BUH 3 kW in deze zou leveren, totdat deze in het bereik van de setpoint bevindt.
Hoeveel vermogen kan de BUH nu leveren en hoe werkt deze regeling, is dit ook modulair en wat zijn de triggers?"
Zou je niet beter je sww run begin van de middag kunnen timen? Nu gebeurt het op het koudste moment van de dag. Minst efficiënt en de verwarming van het huis het hardste nodig.

Vreemd van het buh vermogen. Ik zal hem hier ook eens meten. Heb die nog nooit aan gehad.

• mischa402
markietjuh schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:53:
[...]

Bij deze, omgeving Steenwijk:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er lijkt inderdaad verband te zijn. Maar het langste interval was niet bij de laagste temperatuur, dus het gaat niet helemaal op.
En draaide de WP wel gewoon rond 2:00uur of stond hij precies even uit :X . Ik dacht namelijk, een hele snelle conclusie hoor, dat er wellicht een verband was bij -4,5°C.

Maar nogmaals, dat was een hele snelle gedachtenspinsel.

Itho Daalderop Amber 95

• Karmusch
markietjuh schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:58:
[...]

Zou je niet beter je sww run begin van de middag kunnen timen? Nu gebeurt het op het koudste moment van de dag. Minst efficiënt en de verwarming van het huis het hardste nodig.

Vreemd van het buh vermogen. Ik zal hem hier ook eens meten. Heb die nog nooit aan gehad.
Eens
Vorige week SWW tussen 12:00 en 16:00 ingesteld en kennelijk stond het minimale programma nog aan 8)7
Mee lopen spelen om de stand enorm te verlagen; moet de sensor veel hoger gaan plaatsen o.a.

• markietjuh
Flierefluiter schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:46:
Hallo allemaal,

Stroom 180.6 kWh meer
228 m3 gas in dec 2022 (CV en warmwater)
431 kWh elektra in de 2023 (warmtepomp incl sww)
Niet helemaal eerlijk vergelijk vanwege groot verschil in temperatuur.

Over het algemeen lijkt het elektra verbruik hier ongeveer factor 2,5 tov gas. Dit zal nog verbeteren als het warmtelint niet meer onnodig aan gaat (3 kWh p/d)

• markietjuh
mischa402 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:00:
[...]

En draaide de WP wel gewoon rond 2:00uur of stond hij precies even uit :X . Ik dacht namelijk, een hele snelle conclusie hoor, dat er wellicht een verband was bij -4,5°C.

Maar nogmaals, dat was een hele snelle gedachtenspinsel.
Geen moment uit geweest afgelopen 24 uur.
Wel iets wisseling in toerental rond 2 uur. Lijkt alsof er misschien een defrost ontbreekt in de logging. Apart..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSOkbmI930KMlCjB2Gyih_fqLeU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4k9Br80nWZnZ76liF2HnOLtT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door markietjuh op 09-01-2024 20:11 ]

• markietjuh
Karmusch schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:05:
[...]

Eens
Vorige week SWW tussen 12:00 en 16:00 ingesteld en kennelijk stond het minimale programma nog aan 8)7
Mee lopen spelen om de stand enorm te verlagen; moet de sensor veel hoger gaan plaatsen o.a.
Ja, dat minimaal programma is eigenlijk niet bruikbaar met de standaard sensor positie.

• markietjuh
Frankvbr schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:42:

Er zit een externe pomp en wisselaar onder het vat voor de verwarming van de inhoud van het vat. Deze zijn alleen actief tijdens de sww run zodat er tijdens en direct na de run inderdaad geen gelaagdheid is.

Zodra je daarna warm water verbruikt (komt boven uit het vat) wordt er onderin het vat koud water aangevuld. Dan ontstaat er dus wel gelaagdheid. Je blijft gewoon warm water tappen, ook al bestaat de helft van het vat al uit koud aangevuld water.
Zolang de pomp niet draait verandert de gelaagdheid niet.

• bommer
markietjuh schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:12:
[...]

Ja, dat minimaal programma is eigenlijk niet bruikbaar met de standaard sensor positie.
Daar heb ik met mijn oso vat geen last van. En dat minimale programma overruled het normale programma.
dus niet de zelfde tijden gebruiken.

En slim is om je antilegionella om de zelfde tijd te starten, dan maakt hij er 1 run van ipv 2

• Karmusch
markietjuh schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:09:
[...]

Wel iets wisseling in toerental rond 2 uur. Lijkt alsof er misschien een defrost ontbreekt in de logging. Apart..

[Afbeelding]
Actual Hz VS setpoint Hz, zijn twee waarden, misschien geeft je dat een beter beeld

• ArnoudN

Kun je hier iets mee?

De tussenpozen zijn volgens mij nagenoeg gelijk, ongeacht de temperatuur. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wrp_C3T99ipv3u7JN0kmtYKg3UU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CKOeG3dGeO3L8RoTyCuIT4lo.jpg?f=fotoalbum_large

• mischa402
markietjuh schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:09:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb af en toe gehad, volgens mij 3x tot nu toe dat de off-pulse na de defrost, niet goed is doorgekomen of is gelogged, Ik zie dan dat hij dan 1 uur aan het defrosten is geweest wat niet zo was.

Als we die bij jou rond 2:00 uur even buiten beschouwing laten, komt de -4,5°C aardig in de buurt :X

Maar eens kijken wat deze nacht gaat brengen of we daar nog wat data bij elkaar kunnen schapen.

Itho Daalderop Amber 95

• mischa402
ArnoudN schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:51:
[...]

Kun je hier iets mee?

De tussenpozen zijn volgens mij nagenoeg gelijk, ongeacht de temperatuur. [Afbeelding]
Lijkt er bij jou inderdaad op dat er geen verschil in zit. Kan het niet helemaal goed zien, maar ook bij jou was de temperatuur volgens mij wel onder de -4,5 °C zo te zien. Maar hij staat bij jou uiteraard wel continu echt op 90Hz te pompen.

[ Voor 5% gewijzigd door mischa402 op 09-01-2024 21:01 ]

Itho Daalderop Amber 95

• hansvk

Hier (Achterhoek) hetzelfde verloop. Vannacht en vanochtend vaker om de twee uur een defrost. Daarna weer om het uur bij een lage luchtvochtigheid. Ik kan wel grafieken maken als je wilt.

• mischa402
hansvk schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:29:
[...]

Hier (Achterhoek) hetzelfde verloop. Vannacht en vanochtend vaker om de twee uur een defrost. Daarna weer om het uur bij een lage luchtvochtigheid. Ik kan wel grafieken maken als je wilt.
Ben wel benieuwd naar de grafieken :X

Itho Daalderop Amber 95

• hansvk
mischa402 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:36:
[...]

Ben wel benieuwd naar de grafieken :X
Zal morgenochtend een en ander posten, ook van komende nacht en ochtend. Gaat makkelijker vanachter de pc.

• ArnoudN
mischa402 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:58:
[...]

Lijkt er bij jou inderdaad op dat er geen verschil in zit. Kan het niet helemaal goed zien, maar ook bij jou was de temperatuur volgens mij wel onder de -4,5 °C zo te zien. Maar hij staat bij jou uiteraard wel continu echt op 90Hz te pompen.
Hij draait inderdaad lekker door. Maar door de zon van vandaag ook ruim 20 kWh teruggewonnen.

Pagina: 1 ... 50 ... 132 Laatste