• Honkie
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-03 13:12
argafal schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:43:
[...]

Zonder thermostaat schakelt Amber niet automatisch uit. De enige uitzondering is als uw afgiftesysteem de warmtevermogen die het ontvangt niet kwijt kan. Dan zal de aanvoertempertuur uiteindelijk boven het setpoint Tc + instelling M1.01 komen en gaat Amber uit. Maar dit is geen gewenste toestand.

Naar mijn mening heb je twee mogelijkheden: koop een thermostaat of verlaag de stooklijn iteratief totdat je huis op de gewenste temperatuur blijft terwijl Amber continu loopt.

Ta is de ambient (buiten) temperatuur. Tr is de ruimtetemperatuur, als deze sensor is aangesloten. Tc is aanvoertempertuur. Staat in de handleidning ;)

Ik begrijp uw hydraulisch schema voor het aansluiten van de sww niet. Misschien kan je een schets maken of wat foto's toevoegen?
Aha dat helpt al; instelling M1.01 is dus setpoint TC plus die instelling, als de WP daar boven komt gaat hij uit. Ik dacht dat het delta T aanvoer en retour was.

hetzelfde geld voor M1.02 dan neem ik aan alleen dan bij een temperatuur onder TC dus TC min instelling M1.02 is aanslaan van de WP.

Ik weet dat geen thermostaat geen wenselijke situatie is maar ik weet ook niet waarom het aan/uit contact van de HCE20 niet door de Amber wordt herkend. Dat was mijn tijdelijke oplossing, nu dat niet werkt moet het even zo totdat ik daar iets voor heb bedacht wat slim is. Dat kost mij moeite, want ESPHome, Shelly en dat soort dingen vliegen hier over het forum als de normaalste zaak van de wereld ;-) _/-\o_ Voor mij is dat allemaal nieuw :D

Wat betreft hydraulisch schema, ik zal het een keer posten maar is minder spannend of ingewikkeld dan het klinkt alleen wat afwijkend van wat de meesten hebben.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:23

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Honkie schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:24:
Hoi mensen ,mag ik nog advies vragen, dit weekend de Amber geïnstalleerd, eerder wat vragen gesteld over de thermostaten in verband met mijn zone regeling, voor de korte termijn dacht ik daar even door te gaan met wat ik had en het aantal schakelingen te beperken (HCE20). Maar op dit moment wordt er door de warmtepomp van de HCE20 helemaal geen temperatuur gemeten. Ook al zit hij op het aan/uit contact van de HCE20. Dus dat is eigenlijk probleem 1 maar gezien de tijd laat ik dat voor nu heel even eerst de basis even goed draaiende krijgen.

Dus voorlopig nog heel even zonder thermostaat, maar daar liep ik er tegen 2 problemen aan.
1 - De Amber niet uitschakelt, hij moduleerde netjes terug. In een hele lange run in een afgekoeld huis. Ik had de vloerverwarming nog niet gebruikt, het gas was in oktober al weg en we gebruikten alleen de houtkachel. Maar toen alles warm was werd hij niet uitgeschakeld. Ik had verwacht dat op basis van een te kleine delta T aanvoer retour hij dat wel zou gaan doen. Dus heb ik hem maar uitgezet.

De vraag is welke instelling ik niet goed heb als hij niet zichzelf uitschakelt. Hieronder een plaatje van de run, wat doe ik fout waarom hij op een gegeven moment niet uitschakelt want nu krijg ik overshoot in de woonkamer.

[Afbeelding]

Wat ik me ook afvroeg ziet de Amber de Ta als aanvoer bij de warmtepomp en de Tr als de warmtepomp uit. Dan snap ik de grafiek niet helemaal of is TA de buitentemperatuur?

2 - ik heb en buffervat voor de zonneboiler met en rvs spiraal erin voor tapwater. Met al deze grijze dagen wordt dat vat niet warmer dan 25 graden en ik heb het zo geïnstalleerd dat dat vat als SWW vat wordt gezien. Inclusief de kleppen, met bij mij een beetje ingewikkeld 2 kleppen, een twee weg klep bij het vat (open dicht) en een drie weg klep die ik aangesloten heb als 2 weg bij de verdeler beneden. Het idee is dat als er en SWW run is e een open gaat en de ander dicht, ze zitten op het zelfde contact.

Probleem is dat zelfs met tapwater uit de kleppen onder spanning staan en dus open gaan waardoor hij standaard in Tapwater staat. Dat had ik niet verwacht met tapwater nog uit. Toen ik later het nog een keer probeerde met tapwater aan en een lage setpoint voor uitschakelen tapwater (25 graden) veranderde er ook niets de kleppen stuurden niet terug naar verwarming bedrijf. Toen de setpoint en bijbehorende hysterese overschreden waren. Ik heb het tijdelijk even opgelost door De kleppen los te koppelen en tapwater bedrijf uit te zetten.

Zit hier een instelling mis of doe ik iets anders fout?

p.s. ik las hier over een Excel met een uitgebreidere beschrijving van de settings. Waar is die te vinden?
Punt 1 je doet weinig verkeerd behalve dat hij een thernostaat wil hebben of je het te warm gaat krijgen in je woning. Of je gaat je stooklijn verlagen maar dan kom je onder de 26graden met VVW bijna altijd in een pendelfeestje…
Punt 2 om hier wat op te zeggen maak svp een schetsje van je hydraulische situatie.

Je “p.s.” deze ligt bij @Carboy54 ik weet of deze excel functie lijst al in de TS kan, al is het in concept versie?

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

ErikVers schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:47:
[...]

Goed dat je dit aangeeft, @leejoow en anderen zet svp je type warmtepomp in je handschrift opmerking dat maakt het een stukje makkelijker te onthouden.
Staat hij al, inclusief link naar de installatie handleiding 😊

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Honkie schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:53:
[...]

Aha dat helpt al; instelling M1.01 is dus setpoint TC plus die instelling, als de WP daar boven komt gaat hij uit. Ik dacht dat het delta T aanvoer en retour was.

hetzelfde geld voor M1.02 dan neem ik aan alleen dan bij een temperatuur onder TC dus TC min instelling M1.02 is aanslaan van de WP.

Ik weet dat geen thermostaat geen wenselijke situatie is maar ik weet ook niet waarom het aan/uit contact van de HCE20 niet door de Amber wordt herkend. Dat was mijn tijdelijke oplossing, nu dat niet werkt moet het even zo totdat ik daar iets voor heb bedacht wat slim is. Dat kost mij moeite, want ESPHome, Shelly en dat soort dingen vliegen hier over het forum als de normaalste zaak van de wereld ;-) _/-\o_ Voor mij is dat allemaal nieuw :D

Wat betreft hydraulisch schema, ik zal het een keer posten maar is minder spannend of ingewikkeld dan het klinkt alleen wat afwijkend van wat de meesten hebben.
Je kan elke willekeurig potentiaal vrij contact gebruiken die je maar kan bedenken en die op de thermostaat aansluiting aansluiten. Let op potentiaal vrij en dus geen 230v!
Bijvoorbeeld een wipschakelaar of standaard thermostaatje voldoet al. Of twee draden die je wel of niet met elkaar verbind 😏

Zie ook dit document voor de wijze van aansluiten;
https://1drv.ms/b/s!AnNONMKqtNr7i7MEWGkPmQ_feUElDA

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 11-12-2023 11:09 ]

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Honkie
ErikVers schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:56:
[...]

Je kan elke willekeurig potentiaal vrij contact gebruiken die je maar kan bedenken en die op de thermostaat aansluiting aansluiten. Let op potentiaal vrij en dus geen 230v!
Bijvoorbeeld een wipschakelaar of standaard thermostaatje voldoet al. Of twee draden die je wel of niet met elkaar verbind 😏
Dat is dus het gekke, de HCE20 heeft een potentiaal vrij aan/uit relais..... en daar zit hij op aangesloten. Maar ik heb nog een losse aan uit thermostaat liggen dus daar ga ik dan wel eens mee testen.

• Josedel
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 24-11 13:51
Wij gaan een Amber 120 aanschaffen. We zitten alleen in dubio of het ook technisch/simpel een optie is om deze te koppelen met 5m3 drukloos buffervat. Dit met oog op stoppen saldering. Ivm verbouwing is de ruimte nu volledig gestript tot op het zand, dus we kunnen niet wachten tot later moment om te zien wat te ontwikkelingen op thermische buffer zijn.

Doel: warmtepomp warmt buffer in een lange rustige run op (uiteindelijk tijdens zon ivm voldoende pv capaciteit) en rest van dag/dagen afgifte afh het seizoen. Warmtepomp optimale werking. In de winter voorafgaand aan vorst dagen evt temp wat verhogen

Oud huis maar gerenoveerd:
- 150m2 vloerverwarming in monolith betonvloer 12cm met 10cm pir eronder
- Muren 14cm pir, verdiepingsvloeren/tussenmuren 10cm pir, Dak riet met Rc van 4 (in toekomst pir erbij).
- Ramen allemaal triple

Verwarming: op cv goed te verwarmen met 35gr aanvoer, 1500m3 kuub gas. Dit was voor gasprijzen stijging. We verwarmen nu volledig op houtkachel (en de pomp van vloerverwarming verspreid warmte)
We willen graag een energiezuinige oplossing, geen punt dat we met -10 houtkachel extra moeten stoken.

Situatie:
Midden in de woonkamer een oude kelder met 5,5m2. Staat naast de buitenmuur waar Amber komt te staan. Kelder wordt ingekleed met 20cm Pir en EPDM. Het wordt een drukloosbuffervat. Warmteverlies komt in woonkamer terecht. Vanuit de kelder binnen 1m in de "technische ruimte van 8m2. Voldoende ruimte voor mantelbuizen ed.

Wij dachten warmtepomp met uponor 40 naar zone 1 (buffervat met warmtewisselaar) en naar SWW vat via drieweg. Andere zijde van buffervat los systeem met warmtewisselaar&pomp naar vloerverwarming.

Is dit de meest simpele/foutgevoelige opbouw of zien wij fouten over hoofd? Welk type wisselaar (plaat of buis?) zouden jullie adviseren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dX3YT8TjLo3w2udxsqvCUofo0qk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WhrHadaHhfAamTgK0TfsXQ3L.jpg?f=fotoalbum_large

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:03
Josedel schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:48:
Wij gaan een Amber 120 aanschaffen. We zitten alleen in dubio of het ook technisch/simpel een optie is om deze te koppelen met 5m3 drukloos buffervat. Dit met oog op stoppen saldering. Ivm verbouwing is de ruimte nu volledig gestript tot op het zand, dus we kunnen niet wachten tot later moment om te zien wat te ontwikkelingen op thermische buffer zijn.
Interessant plan. Tot welke temperatuur ga je die buffer opstoken in de winter? Ik heb er ook naar zitten kijken al kwam ik dan wel op een 1000L buffervat los in de kelder ipv de hele kelder ervoor te gebruiken.
Een buffervat van 1000 liter zal wanneer dit is verwarmd van 30°C tot 90°C dus 69,84 kWh aan energie bevatten
Dit vond ik wat tegenvallen gezien je dan het vat tot 70gr moet gaan opstoken (max van je Amber) en dat kost je heel veel aan COP, al is de rekensom met 5000L wel beter. Net eff gekeken dan heb je op 50gr tot 30gr afkoelen 113.79kw tot je beschikking. Daar kun je misschien je huis wel mee opwarmen in winter hele dag echter draai je dan wel op een aanvoertemp van 50gr ipv 35 (slechtere COP).

Ik heb vooralsnog besloten om het salderen nu als ' opslag ' te zien en als dat eraf gaat te gaan kijken naar accu's dan heb je ip dezelfde optie om de energie op te slaan en dan de warmte pomp laten te stoken op laag pitje wanneer nodig. Gunstigere COP vs verlies energie opslag in accu's. En de energie in accu kun je ook nog op andere manier gebruiken dan warmen van je huis in de zomer evt.

Misschien kun je je 5m3 aan kelder ook vol leggen met accucellen :)

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

• Josedel
  • Laatst online: 24-11 13:51
De doelstelling is vooral onder gunstige cop & zonne uren te draaien op lage temp. Dus overdag 1 lange run onder gunstige cop waar we de hele dag op kunnen verwarmen. Weinig slijtage aan WP, gunstige COP en volledig benutten zonnestroom. De vorst overbruggen door van te voren buffer iets te verhogen (zodat we niet met vorst met nog slechter cop hoeven te draaien) is bijzaak.

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:25
Wat ik lees qua buffervaten met water is inderdaad dat het heel weinig energie kan opslaan en dat je betonvloer waarschijnlijk een grotere bufferopslag al heeft.

M.b.t. opslag gebied volg ik i.i.g. deze ontwikkelng, chemische opslag zonder thermisch verlies.
https://www.deingenieur.n...n-zoutbatterij-voor-thuis

Ik denk dat een batterij zoals een Sessy van 3350,- euro van 5 kWh (of meerdere) wellicht ook iets om te overwegen

• Razor109
Ja verbeter me als het niet klopt maar om voor langere duur warmte te kunnen onttrekken zal je WP op hogere aanvoer temp moeten werken om de buffer naar een hogere temp te brengen zodat je er langer warmte aan kunt onttrekken. Hogere aanvoertemp = slechtere COP (ook overdag). Dus weet niet wat uiteindelijk de rekensom zou zijn.

Puur voor de slijtage zou ik het niet doen, voor de kosten voor het ombouwen van je kelder met alle warmtewisselaars koop je ws een 2e WP voor.

En qua slijtage als je je WP goed afstelt op lage aanvoertemp dan draait hij vanzelf al lange runs. Als je dan je zonnenergie nog opslaat in een accu ben je er ook.

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-11 10:37
Carboy54 schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:33:
[...]

Even nog ter herinnering Leejow heeft geen Amber maar een R32 split HP-S dus verschillen kunnen er zijn. @mischa402 een apart topic over de software regeling lijkt mij een prima idee. Houdt dit topic zuiver en ik kan over dit specifieke onderwerp Itho laten mee lezen.
Allen die geinteresserd zijn in de uitvoerige/uitgebreide discussie voor bepaalde regelingen en instellingen.

Er is hiervoor een nieuwe Topic gestart, die is HIER te vinden. Mochten er nog andere punten zijn die (nog) niet te verklaren zijn geef het dan aan, dan kunnen we deze topic hier een beetje zuiver houden.

Ik heb een aatal van jullie getagd om jullie op de hoogte te stellen, maar wellicht is er niet bij iedereen behoefte. En misschien heb ik een aantal niet getagd,die juist wel geinteresserd zijn :X Voel je uiteraard vrij.

@ErikVers @Carboy54 @bommer @leejoow @markietjuh @isalenedean @Jan2023 @timpel_800 @Razor109

Itho Daalderop Amber 95

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:56
Josedel schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:12:
De doelstelling is vooral onder gunstige cop & zonne uren te draaien op lage temp. Dus overdag 1 lange run onder gunstige cop waar we de hele dag op kunnen verwarmen. Weinig slijtage aan WP, gunstige COP en volledig benutten zonnestroom. De vorst overbruggen door van te voren buffer iets te verhogen (zodat we niet met vorst met nog slechter cop hoeven te draaien) is bijzaak.
Vorst? Waar? Echte koude dagen komen bijna niet meer voor (helaas). Als ik op dit moment met een lullige L/L die periodes al 4 jaar door kom, zou ik me daar geen zorgen over maken. Je stookt gewoon 24/7 en afhankelijk van je warmteverlies verlaag je eventueel naar 19 graden in de nacht. Na 12.00 uur verhoog je naar 20 graden (warmer buiten) en eventueel om 15.00/16.00 uur naar 21 graden. Lijkt me goedkoper dan een groot buffervat die je voor je doelstelling 95% van de tijd niet nodig hebt.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Josedel "drukloos" is vaak lastig met ontluchten.
De pomp wil je op het laagste punt hebben, maar dan heb je een gat of dompelpomp in je zak nodig, ook niet fijn.
Het meest eenvoudig en waarschijnlijk het goedkoopst is een paar honderd meter vloerverwarmingsbuis erin gooien.
Als je er meer over wil delen is dat beter in een nieuw topic te doen, want niet Amber specifiek en wel specifiek voor jouw situatie.

@MotorBeast Laten we de onderbouwde ontwerpgrenzen van bijvoorbeeld JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" niet counteren met een onderbuik/n=1, zeker niet zonder de situatie goed te kennen. Natuurlijk zijn er wel vraagtekens wel te zetten bij nut en noodzaak.

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 11-12-2023 15:39 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Razor109 schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:01:
[...]

Interessant plan. Tot welke temperatuur ga je die buffer opstoken in de winter? Ik heb er ook naar zitten kijken al kwam ik dan wel op een 1000L buffervat los in de kelder ipv de hele kelder ervoor te gebruiken.

[...]

Dit vond ik wat tegenvallen gezien je dan het vat tot 70gr moet gaan opstoken (max van je Amber) en dat kost je heel veel aan COP, al is de rekensom met 5000L wel beter. Net eff gekeken dan heb je op 50gr tot 30gr afkoelen 113.79kw tot je beschikking. Daar kun je misschien je huis wel mee opwarmen in winter hele dag echter draai je dan wel op een aanvoertemp van 50gr ipv 35 (slechtere COP).

Ik heb vooralsnog besloten om het salderen nu als ' opslag ' te zien en als dat eraf gaat te gaan kijken naar accu's dan heb je ip dezelfde optie om de energie op te slaan en dan de warmte pomp laten te stoken op laag pitje wanneer nodig. Gunstigere COP vs verlies energie opslag in accu's. En de energie in accu kun je ook nog op andere manier gebruiken dan warmen van je huis in de zomer evt.

Misschien kun je je 5m3 aan kelder ook vol leggen met accucellen :)
@Josedel
Laat ik begin met het stimuleren van je gedachte en je hebt er zo te lezen al wat aan zitten lezen en rekenen. Ik wil je graag verzoeken om voor je interessante gedachte een los topic te starten.

Op youtube https://youtu.be/aU_EmPjiBpQ?si=nqH3FntlRGGAG_Uk is ook iemand die gedachte met een wisselaar heeft uitgevoerd. Midden in zijn woning, onder de vloer. Er zijn ook startups die hier op in zetten. Als je al een kelder hebt en handig bent, ksn je overwegen.

Ikzelf zou me meer richten op de wat gangbaardere toepassingen maar als je de ruimte sl hebt is het de overweging en het testen waard. Succes met je eigen topic👍

Hier wat standaard duurzaamheidsadvies:
Zorg voor goede isolatie in je woning en meer dan cm 4 beton / cementdekvloer boven je vloerverwarmingsslangen. Dan kun je gewoon je afgifte gebruiken als buffer. Geeft veel comfort, kost weinig ruimte en minder aan investeringen. Je kunt low en slow elke dag lekker overdag je vloer op laden met een COP van 5-10 ik spreek uit jaren ervaring.

Mocht bovenstaande niet genoeg zijn investeer dan in ventilatie type D ipv C

Dan heb je in totaal een lagere investering met een gebruiksvriendelijke toepassing.

[ Voor 16% gewijzigd door ErikVers op 11-12-2023 16:34 ]

• timpel_800
  • Laatst online: 03:27
Josedel schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:12:
Maar hoeveel ga je op die gunstige uren draaien met je panelen? Ik heb 15300 wp op m'n daken liggen en hoeveel heb ik deze maand opgewekt tot nog toe Juist ja 65kw/h.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
mischa402 schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:21:
[...]

Allen die geinteresserd zijn in de uitvoerige/uitgebreide discussie voor bepaalde regelingen en instellingen.

Er is hiervoor een nieuwe Topic gestart, die is HIER te vinden. Mochten er nog andere punten zijn die (nog) niet te verklaren zijn geef het dan aan, dan kunnen we deze topic hier een beetje zuiver houden.

Ik heb een aatal van jullie getagd om jullie op de hoogte te stellen, maar wellicht is er niet bij iedereen behoefte. En misschien heb ik een aantal niet getagd,die juist wel geinteresserd zijn :X Voel je uiteraard vrij.

@ErikVers @Carboy54 @bommer @leejoow @markietjuh @isalenedean @Jan2023 @timpel_800 @Razor109
Hij is nu als reeks gemaakt, waardoor dit topic als niet meer meest recente word aangemerkt, kun je dat aanpassen?

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
timpel_800 schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:59:
[...]

Maar hoeveel ga je op die gunstige uren draaien met je panelen? Ik heb 15300 wp op m'n daken liggen en hoeveel heb ik deze maand opgewekt tot nog toe Juist ja 65kw/h.
Svp on topic en dit onderwerp in een los topic verder doorkouwen 😋👍
Ik wil er ook zoveel op reageren en waardeer zijn inzichten en ben fan van overdag cop knallen, maar t leid wat af van dit topic met de Amber als onderwerp 👍

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:34

Jan2023

KISS

Honkie schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:53:
[...]

Heb je in de systeem configuratie bij M9.6 ( regelgedrag verwarmen / koelen ) wel aangegeven dat je met een externe aan/uitsturing + buitentemperatuur wil werken ?

Anders reageert de Amber niet op een schakel kontakt van een thermostaat.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• MotorBeast
  • Laatst online: 22:56
Proton_ schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:37:
@Josedel "drukloos" is vaak lastig met ontluchten.
De pomp wil je op het laagste punt hebben, maar dan heb je een gat of dompelpomp in je zak nodig, ook niet fijn.
Het meest eenvoudig en waarschijnlijk het goedkoopst is een paar honderd meter vloerverwarmingsbuis erin gooien.
Als je er meer over wil delen is dat beter in een nieuw topic te doen, want niet Amber specifiek en wel specifiek voor jouw situatie.

@MotorBeast Laten we de onderbouwde ontwerpgrenzen van bijvoorbeeld JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" niet counteren met een onderbuik/n=1, zeker niet zonder de situatie goed te kennen. Natuurlijk zijn er wel vraagtekens wel te zetten bij nut en noodzaak.
Tuurlijk wordt het nog wel eens koud maar het wordt schromelijk overdreven. En iedereen weet dat het helaas alleen maar warmer wordt. Dat is helaas geen onderbuik gevoel, maar feit. Ik zal bij plaatsen van een L/W in ieder geval niet meer uitgaan van -10. Dan maar een convectorkachel in de kamer voor die paar dagen. Goedkoper onderaan de streep. Ben bang dat koelen in de toekomst belangrijker wordt dan verwarmen.

• joenex1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-12 15:48
markietjuh schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:35:
Per 1 januari lijken de Amber 65 en 120 een subsidiebonus te krijgen vanwege hun A+++ label.
De Amber 95 heeft een A++ label volgens de Itho website en verandert dus niet.

Bron: https://www.isde.nl/isde-subsidie-warmtepompen.html

[...]
Goed nieuws!! Vers van de pers van de RVO:

De subsidiebedragen voor warmtepompen met een energielabel A++ of hoger, zijn met € 450 verhoogd. De gelijkwaardige bonus die eerder werd gegeven voor deze energiezuinige warmtepompen, komt te vervallen. Voor warmtepompen met een energielabel A+++ geldt voortaan wel een aanvullende bonus van € 225.

Ik heb de Amber al klaarstaan, zou ik in aanmerking komen voor de aanvullende bonus als op de installatie factuur 2024 komt te staan? :9

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 12:37
markietjuh schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:35:
Per 1 januari lijken de Amber 65 en 120 een subsidiebonus te krijgen vanwege hun A+++ label.
De Amber 95 heeft een A++ label volgens de Itho website en verandert dus niet.

Bron: https://www.isde.nl/isde-subsidie-warmtepompen.html

[...]
Gaat het hierbij om de bestel datum, leverdatum of inbedrijfstelling datum?

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-11 16:07
Had ik nu maar gewacht met subsidie aanvragen 😂 afgelopen week geplaatst en al subsidie aangevraagd.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• Karmusch
mbuts schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:03:
[...]

In het nieuwsbericht op RvO staat wel deze tekst, maar of dat weer geldt voor de A++ / A+++ pompen is niet duidelijk wat mij betreft

Heeft u in 2023 een warmtepomp met een A+, of lager label gekocht? Dan komt u toch in aanmerking voor subsidie als u deze in 2024 laat installeren.
https://www.rvo.nl/subsid...ing/isde/wijzigingen-2024

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
mbuts schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:03:
[...]

Datum inbedrijfstelling

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Karmusch schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:33:
[...]

In het nieuwsbericht op RvO staat wel deze tekst, maar of dat weer geldt voor de A++ / A+++ pompen is niet duidelijk wat mij betreft

Heeft u in 2023 een warmtepomp met een A+, of lager label gekocht? Dan komt u toch in aanmerking voor subsidie als u deze in 2024 laat installeren.
https://www.rvo.nl/subsid...ing/isde/wijzigingen-2024
Dat gaat enkel over de overgangsregeling voor de stopzetting van de subsidie van de A+ warmtepompen.
Wel netjes iedereen die dus eentje in bestelling heeft staan heeft ruim de tijd om dat af te ronden en aan te vragen onder de "oude" regeling.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
camel1987 schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:58:
Had ik nu maar gewacht met subsidie aanvragen 😂 afgelopen week geplaatst en al subsidie aangevraagd.
Ik heb wel eens €1000,- "misgelopen" door in november ipv nieuwe jaar aan te vragen... Dat was uit mijn hoofd 2020-2021 toe ging alles fors omhoog.

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-11 09:04
mischa402 schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:01:
[...]

Geslinger is niet bij 2°C. Ik ben hier vooral mee aan het spelen om een relatie te kunnen leggen met wat er gebeurt.
Volgens mij denken jullie te moeilijk. Deze settings zijn er juist voor om de compressor bij te stellen. Alleen wordt die niet in kleine stappen van bijvoorbeeld 1hz geregeld maar van ca 6hz.

Ga je dus een zeer nauwkeurige temperatuur vragen dan gaat hij vaker bijstellen. 55hz is bijvoorbeeld te hoog en 49hz te laag. De compressor blijft schommelen tussen de twee.

Stel je een hogere dt in dan mag hij wat meer afwijken en wordt hij minder gecorrigeerd.

Hoe beter je afgifte is, hoe nauwkeuriger de temperatuur geregeld kan worden.

Het is maar net wat je voorkeur heeft schommelende watertemperatuur of compressor die schommelt tussen frequenties.

• Honkie
Jan2023 schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:56:
[...]

Heb je in de systeem configuratie bij M9.6 ( regelgedrag verwarmen / koelen ) wel aangegeven dat je met een externe aan/uitsturing + buitentemperatuur wil werken ?

Anders reageert de Amber niet op een schakel contact van een thermostaat.
Ja maar volgens mij is het voor nu opgelost, ik heb de settings aangepast van de HCE20 op de thermostaat en ook 1.01 en 1.02 aangepast. Even afkijken maar vanavond schakelde hij uit op de thermostaat volgens mij.

• Honkie
ErikVers schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:53:
[...]

Punt 1 je doet weinig verkeerd behalve dat hij een thernostaat wil hebben of je het te warm gaat krijgen in je woning. Of je gaat je stooklijn verlagen maar dan kom je onder de 26graden met VVW bijna altijd in een pendelfeestje…
Punt 2 om hier wat op te zeggen maak svp een schetsje van je hydraulische situatie.

Je “p.s.” deze ligt bij @Carboy54 ik weet of deze excel functie lijst al in de TS kan, al is het in concept versie?
Terugkomend op mijn vraag (punt 2) hierbij het hydraulische schema, nog even resume, het idee is (in overleg met @Carboy54 omdat mijn systeem in een U loopt en er een zonneboiler is om 2 kleppen tegelijk te schakelen op de 3 weg klep voeding van de amber. Een bij het vat (2 weg NC klep) en een 3 weg klep in gebruik als 2 weg zodat hij NO (normally open) is. Op het moment dat SWW bedrijf begint zou hij moeten schakelen maar dat gebeurd niet, of anders om? En omdat de amber standaard in SWW staat heb ik de kleppen voor nu losgegooid en de SWW uitgezet, maar dat is niet de wenselijke situatie. Waarom schakelt hij niet bij overgang van SWW naar C.V. en andersom? Ook niet als ik er 1 klep op zet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmUDR7DN0bgojwp59UZAYkMj25s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bcgz2agyJB7ppUUBiAHUjrQm.png?f=fotoalbum_large

Ook nog een foto van de aansluiting op de regelunit. Hier had ik de A en B draden net omgedraaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MiJ1-bRGscZvf6ZuDbQE9zUVXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tm2cqtZJUrYjsvFUFvRe4knx.jpg?f=fotoalbum_large

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Honkie schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:37:
[...]

Terugkomend op mijn vraag (punt 2) hierbij het hydraulische schema, nog even resume, het idee is (in overleg met @Carboy54 omdat mijn systeem in een U loopt en er een zonneboiler is om 2 kleppen tegelijk te schakelen op de 3 weg klep voeding van de amber. Een bij het vat (2 weg NC klep) en een 3 weg klep in gebruik als 2 weg zodat hij NO (normally open) is. Op het moment dat SWW bedrijf begint zou hij moeten schakelen maar dat gebeurd niet, of anders om? En omdat de amber standaard in SWW staat heb ik de kleppen voor nu losgegooid en de SWW uitgezet, maar dat is niet de wenselijke situatie. Waarom schakelt hij niet bij overgang van SWW naar C.V. en andersom? Ook niet als ik er 1 klep op zet.

[Afbeelding]

Ook nog een foto van de aansluiting op de regelunit. Hier had ik de A en B draden net omgedraaid.

[Afbeelding]
Ok en je bekend met de manier van aansluiten, die eerder door @Carboy54 is gepost?
Kort gezegd; 1 continu voeding (L) en de andere (L) draad ERBIJ geschakeld. En uiteraard de N

Je hebt daarvoor ook de juiste kleppen nodig. Of dmv een relais ombouwen. Waarbij dus altijd onder 1 (L) spanning staat, en bij sww twee draden spanning (L) krijgen. De zogenoemde spst;
Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 11-12-2023 23:50 ]

• camel1987
ErikVers schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:51:
[...]

Ik heb wel eens €1000,- "misgelopen" door in november ipv nieuwe jaar aan te vragen... Dat was uit mijn hoofd 2020-2021 toe ging alles fors omhoog.
Dat is helemaal zuur krijg je die aanvulling niet dan ?
Ik heb al contact opgenomen vorige week toen carboy aangaf dat de pompen in een andere categorie geplaatst werden die vrouw gaf aan plaatsings en in bedrijfstelling datum geld op dat moment.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
camel1987 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 06:35:
[...]

Ik heb al contact opgenomen vorige week toen carboy aangaf dat de pompen in een andere categorie geplaatst werden die vrouw gaf aan plaatsings en in bedrijfstelling datum geld op dat moment.
Nee helaas maar had toen ook gekocht obv oude subsidie bedragen dus gewoon pech 🙈

Zit je het heel erg dwars dan kun je gewoon volgens de regels 12maanden na inst datum een nieuwe neerzetten ✅

• mischa402
Hier zojuist de subsidie ontvangen. Denk nog geen maand geleden ingediend.

Itho Daalderop Amber 95

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:25
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oei oei, gelijk los halen!
De ene klep gaat de andere beinvloeden.
Het zijn in feite motoren, die mogen nooit nimmer samen onder 1 uitgang aangesloten worden. Net zoals zonwering motoren. En die ben ik al hierdoor uitgefikt tegen gekomen.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• bommer
camel1987 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 06:35:
[...]

Wees blij dat er nig subsidie is, de aankomende regering heeft plannen voor afschaffen.
Althans dat staat in het verkiezingsprogramma.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Thijsteraar
  • Laatst online: 03-11 21:53
Carboy54 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:30:
[...]

Door de splitsing naar 2 kanten lijkt mij dat geen probleem. Wel ga ja daar naar toe met minimaal 26 mm inwendig. De pomp van de Amber kan aardig wat aan is in de praktijk al gebleken. Veel tweakers zijn daarom over gegaan naar een gemiddelde snelheid. De pomp van de Amber verpomp bij een 9.5 Kw 1200 liter per uur en dat is 3x zoveel als jouw huidige CV ketel. Kan je niet de warmtepomp beneden plaatsen en rechtstreeks naar de vloer? Ik heb trouwens een soortgelijke opstelling met 2x 22 mm naar 2 verdelers en kom bij een defrost makkelijk aan 2000 liter. Wel goed waterzijdig inregelen.
Dank voor je reactie. Er is contact geweest met Itho en het lijkt nu een beetje stuk te lopen op de 22mm, maar met name op de 14mm vloerverwarming icm lang lussen. Een open verdeler durven ze dus niet aan. Reden: de amber wil graag veel flow en mijn systeem lijkt dat dus te beperken.
Jouw advies om hem beneden te plaatsen geeft helaas problemen met de buren(te dichtbij) en mijn vriendin wil het ook niet.

Nu stel ik schema 1.5 van itho voor (https://ithodaalderop.com...20installatie%20Amber.pdf) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vz478FcnQDQmrTQn-b1OYoHbMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnmpzkWZvZ6aRhs2ItIxcthx.jpg?f=fotoalbum_large
Tussen amber en sww en buffervat(op zolder) zal ik dan een extra 32mm leiding buitenlangs leggen. Vanaf het buffervat knoop ik hem op het oude 22mm CV circuit. Helaas kan hij dan dus niet 'in het midden' inhaken.

Als de buffervatpomp net zo krachtig is als de cv pomp, zal hij het heus beneden krijgen. Hier zal de verdelerpomp het door de 14mm leidingen persen. Dat gaat nu namelijk ook goed.

De nadelen die ik nu heb zijn:
- 3 pompen ipv 1
- rendementsverlies (maar hoeveel?)
- buffervat aanschaffen
- extra leiding naar boven leggen.

voordelen: veel kan hetzelfde blijven en amber op een wenselijke plek.
Ik ben benieuwd of dit zo kan.

• bommer
bommer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:40:
[...]

Het zijn in feite motoren, die mogen nooit nimmer samen onder 1 uitgang aangesloten worden. Net zoals zonwering motoren. En die ben ik al hierdoor uitgefikt tegen gekomen.
Ik had geprobeerd met een meet circuit er overheen, zou normaal moeten kunnen dat is geen motor/spoel.
Kaboem, hoofd zekering er uit!

• Japio2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-04 20:30
Thijsteraar schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:44:
[...]

Dank voor je reactie. Er is contact geweest met Itho en het lijkt nu een beetje stuk te lopen op de 22mm, maar met name op de 14mm vloerverwarming icm lang lussen. Een open verdeler durven ze dus niet aan. Reden: de amber wil graag veel flow en mijn systeem lijkt dat dus te beperken.
Jouw advies om hem beneden te plaatsen geeft helaas problemen met de buren(te dichtbij) en mijn vriendin wil het ook niet.

Nu stel ik schema 1.5 van itho voor (https://ithodaalderop.com...20installatie%20Amber.pdf) :
[Afbeelding]
Tussen amber en sww en buffervat(op zolder) zal ik dan een extra 32mm leiding buitenlangs leggen. Vanaf het buffervat knoop ik hem op het oude 22mm CV circuit. Helaas kan hij dan dus niet 'in het midden' inhaken.

Als de buffervatpomp net zo krachtig is als de cv pomp, zal hij het heus beneden krijgen. Hier zal de verdelerpomp het door de 14mm leidingen persen. Dat gaat nu namelijk ook goed.

- 3 pompen ipv 1
- buffervat aanschaffen

Je kunt ook de Amber houden en een nieuwe vriendin nemen. ;-)

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-12 14:21
bommer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:40:
[...]

Vraag het mij af. Op het board mag op de hiervoor bedoelde uitgang direct naast de 5 aderige kabel 300 watt worden aangesloten. Zoveel trekt een Honeywell niet volgens mij. En anders sturen met een relais met als voeding deze 300w uitgang toch @bommer ?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Carboy54
[...]

[Afbeelding]

- 3 pompen ipv 1
- buffervat aanschaffen

Wie heb je gesproken bij Itho. Je moet echt daar de juiste mensen hebben anders is de info ruk. De 12 Kw moet op 35 mm maar wij monteren zonder problemen 28 mm met de pomp op medium. Alles valt of staat met de weerstand in het systeem. Proberen kan geen kwaad en optie 2 kan altijd nog. Hoeveel lussen in de vloerverwarming?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• bommer
Carboy54 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:10:
[...]

Vraag het mij af. Op het board mag op de hiervoor bedoelde uitgang direct naast de 5 aderige kabel 300 watt worden aangesloten. Zoveel trekt een Honeywell niet volgens mij. En anders sturen met een relais met als voeding deze 300w uitgang toch @bommer ?
Het vermogen is niet het probleem.
Hier onder uitleg waarom niet parallel schakelen motoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvuqV8uwUcLnT6Cn-DhYAZQhlEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l92Ez9FyXIcuxK7QNgP4xyB4.png?f=fotoalbum_large

Dit kan echt serieuze schade veroorzaken aan de electronica.
En omdat er altijd spanning op 1 draad blijft staan is het probleem alleen nog maar groter.
de heleboel gaat oscilleren.

Met een relais is een optie.

[ Voor 7% gewijzigd door bommer op 12-12-2023 16:39 ]

• Carboy54
bommer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:24:
[...]

Het vermogen is niet het probleem.
Hier onder uitleg waarom niet parallel schakelen motoren.
[Afbeelding]

Dit kan echt serieuze schade veroorzaken aan de electronica.
En omdat er altijd spanning op 1 draad blijft staan is het probleem alleen nog maar groter.
de heleboel gaat oscilleren.

Met een relais is een optie.
Vakundige uitleg van jou Mischa ( had ook niets anders verwacht :-) ) maar dit los je eventueel op met een extra relais er tussen. Moet wel eerst een klep functioneren en dat was nog niet het geval volgens mij @Honkie ?

• Thijsteraar
  • Laatst online: 03-11 21:53
Carboy54 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:14:
[...]

Wie heb je gesproken bij Itho. Je moet echt daar de juiste mensen hebben anders is de info ruk. De 12 Kw moet op 35 mm maar wij monteren zonder problemen 28 mm met de pomp op medium. Alles valt of staat met de weerstand in het systeem. Proberen kan geen kwaad en optie 2 kan altijd nog. Hoeveel lussen in de vloerverwarming?
Het contact is (helaas) via de installateur gegaan obv onderstaand plaatje:
https://gathering.tweaker...message/77404276#77404276

m.b.t. de lussen:

Benedenverdieping wordt gevoed door:
- 3 lussen van +-100m (14mm) droogbouwsysteem(onder parket)
- 1 lus van 70m (16mm) in open keuken
- 1 lusje (30m?) in de gang (16mm)

Boven ligt 1 lusje van 50m (16mm) in de badkamer. Voor de rest hier 3 radiatoren.

Dan liggen er nog 2 lussen naar de aanbouw, maar deze hebben we nooit aan gehad.

Proberen kan, maar dan wel met een installatiepartij die dat ook zo ziet. Warm water en een warm huis kan vanwege mijn hobby niet even week gemist worden ;)

• Jan2023

Jan2023

KISS

bommer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:43:
[...]

Wees blij dat er nig subsidie is, de aankomende regering heeft plannen voor afschaffen.
Althans dat staat in het verkiezingsprogramma.
Ja dan geeft dit bericht wel een mooie onderbouwing.
https://www.ad.nl/buitenl...itieve-signalen~a2830600/

:?

• bommer
Carboy54 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:44:
[...]

Vakundige uitleg van jou Mischa ( had ook niets anders verwacht :-) ) maar dit los je eventueel op met een extra relais er tussen. Moet wel eerst een klep functioneren en dat was nog niet het geval volgens mij @Honkie ?
Snel gezegd ja, alleen weet ik zo even niet of het goed gaat op de Amber.
omdat er altijd spanning staat op de klep. Schema's zijn wel online te vinden, alleen deze gaan er vanuit dat in rust de motor/klep spanning loos is.

• Carboy54
bommer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:53:
[...]

omdat er altijd spanning staat op de klep. Schema's zijn wel online te vinden, alleen deze gaan er vanuit dat in rust de motor/klep spanning loos is.
VA zwart 230v is aansturing. VB bruin is continu 230v. Wel met de juiste klep.

• Carboy54
bommer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:53:
[...]

VA zwart 230v is aansturing. VB bruin is continu 230v. Wel met de juiste klep: SPST

• bommer
edit

[ Voor 99% gewijzigd door bommer op 12-12-2023 17:29 ]

• bommer
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat als je de (gele) klep aansluitingen verplaatst naar de Pomp 1 aansluitingen en er in de instellingen voor zorgt dat de pomp draait (klep dus opent) als er CV bedrijf is.
Ik denk dat het dan werkt. Er van uitgaande dat de 2 weg klep met enkele draad gestuurd kan worden
evt een relais voor scheiding er tussen.

Let wel als de VC-4013 correct aangesloten is altijd in SWW stand komt als de Amber in rust is.
Niet dat je zometeen thermische trek krijgt en de boilervat leeg gezogen wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door bommer op 12-12-2023 17:31 ]

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:58
bommer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:44:
[...]

Ik had geprobeerd met een meet circuit er overheen, zou normaal moeten kunnen dat is geen motor/spoel.
Kaboem, hoofd zekering er uit!
dit kan je denk ik alleen oplossen met relais, maar hoe weet ik niet precies, want ik koop voor de zonwering kant en klare relais kasten bij Somfy

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
Wie weet van wat voor type de Tv1 en Tv2 sensoren zijn?

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:49
[...]

[Afbeelding]

- 3 pompen ipv 1
- buffervat aanschaffen

Hmm, ik heb nu 1x 22mm van zolder naar beneden. Dan 4x een radiator en dan ca 40m2 verdeeld over 2 hele lange vloerverwarming buizen van 19mm ... Misschien ook niet ideaal voor full electric.

In mei krijgen we 2x 10m2 aan uitbouw erbij met vloerverwarming, dat zal wel schelen.

Het handiste zal bij mij zijn om een warmtepomp (Amber) als errste rechtstreeks op de oude vloerverwarming aan te sluiten, daarna met de bestaande 22mm buizen met een omgedraaide stroomrichting de rest van het bovenhuis te verwarmen (als eerste komt die dan langs de te plaatsen extra vloerverwarming.

Helaas geen ideale situatie maar volgens mij misschien eigenlijk nog best goed te doen.
(Heb deze week al een UTP hub en 2e meterkast (3fase op 4mm2 naar de hoofsmeterkast) geplaatst bij de muur waar de amber het huis in moet komen, op 2meter van de primaire vloerverwarming en beneden radiatorbuizen vandaan.

• camel1987
Whiskey48 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:15:
[...]

Hmm, ik heb nu 1x 22mm van zolder naar beneden. Dan 4x een radiator en dan ca 40m2 verdeeld over 2 hele lange vloerverwarming buizen van 19mm ... Misschien ook niet ideaal voor full electric.

In mei krijgen we 2x 10m2 aan uitbouw erbij met vloerverwarming, dat zal wel schelen.

Het handiste zal bij mij zijn om een warmtepomp (Amber) als errste rechtstreeks op de oude vloerverwarming aan te sluiten, daarna met de bestaande 22mm buizen met een omgedraaide stroomrichting de rest van het bovenhuis te verwarmen (als eerste komt die dan langs de te plaatsen extra vloerverwarming.

Helaas geen ideale situatie maar volgens mij misschien eigenlijk nog best goed te doen.
(Heb deze week al een UTP hub en 2e meterkast (3fase op 4mm2 naar de hoofsmeterkast) geplaatst bij de muur waar de amber het huis in moet komen, op 2meter van de primaire vloerverwarming en beneden radiatorbuizen vandaan.
bij mij gaat vanaf de amber op het dak met 32 mm (circa 4 meter) naar binnen welke overgaat naar 22 mm leiding.
vanuit de 22 gaat hij naar de vvw verdeler (55 m2 18mm leiding) over naar 20mm en richting de radiators ( 2 stuks ) ook naar 20mm draait hier prima dus denk dat het best allemaal mee valt.

• Whiskey48
camel1987 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:44:
[...]

bij mij gaat vanaf de amber op het dak met 32 mm (circa 4 meter) naar binnen welke overgaat naar 22 mm leiding.
vanuit de 22 gaat hij naar de vvw verdeler (55 m2 18mm leiding) over naar 20mm en richting de radiators ( 2 stuks ) ook naar 20mm draait hier prima dus denk dat het best allemaal mee valt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MItAb2MPALNly69zTSCfGeQJB74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDxPjvovhCeQhgklOj7T12EB.jpg?f=fotoalbum_large

Ah prima, dank!

Edit: alvast bezig voor de nieuwe keuken, even 3 fase onderverdeler geplaatst (5x4mm2) met alvast een utp hub.
Mocht de amber bij deze muur naar binnen kunnen (bij de vloerverwarming), heb ik gelijk al stroom en netwerk!

(Ik vraag me af hoeveel mensen een onderverdeler onder de trap hebben!) :+

[ Voor 43% gewijzigd door Whiskey48 op 13-12-2023 23:09 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

harry59 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:43:
Wie weet van wat voor type de Tv1 en Tv2 sensoren zijn?
2-draads pt1000.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Smullie78
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:19
@Carboy54 / @Omebas Is er naast de breedte afstand van 111cm inmiddels ook de "diepte" afstand van de sleufgaten bekend?

Ik wil mijn dempers op de juiste afstand vastzetten zodat de Amber één dezer dagen eenvoudig op de muurbeugels (hart-op-hart afstand 111cm!) gehesen kan worden.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Whiskey48 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:52:
[...]

[Afbeelding]

Ah prima, dank!

Edit: alvast bezig voor de nieuwe keuken, even 3 fase onderverdeler geplaatst (5x4mm2) met alvast een utp hub.
Mocht de amber bij deze muur naar binnen kunnen (bij de vloerverwarming), heb ik gelijk al stroom en netwerk!

(Ik vraag me af hoeveel mensen een onderverdeler onder de trap hebben!) :+
Wat is je plan met die UTP switch ?

Wil je daar vanaf de amber 2 x op inprikken en vervolgens ergens anders in huis vanaf je netwerk linken met de binnen unit?

• Whiskey48
Jan2023 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:32:
[...]

Wat is je plan met die UTP switch ?

Wil je daar vanaf de amber 2 x op inprikken en vervolgens ergens anders in huis vanaf je netwerk linken met de binnen unit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xz9rX5SlKS7_1_4eJ_cxhg0wJQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93JvHPnUVy7qjoS2QHhgpkp4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bafj2ooKaL4LnHejmJRnoFOjmhs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uL9zE7by3ghO7neRFnhZqhag.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWQ6qrYpIRN9uTq2TGR4GocQBIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcndY3Eahm6tl7K9NmCoiyAn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUDoHimy42gnMss3FIOmlrb23EM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxAEzhFZ2ksM2yoPY6NZg0Jh.jpg?f=fotoalbum_large

Oh ... Ik dacht dat je de Amber op net netwerk moest aansluiten... Hij heeft zijn eigen UTP tussen de units??
Hahah dan heb ik het voor niks aangelegd. Naja ik had het toch nog liggen en heb nu alle koven er af.
(Hier liep al 1 UTP kabel door een pvc buis, die heb ik alleen even doorgeknipt zeg maar).

.... Ik heb nog een vraag. Bij de trap heb ik een koof. ... Zou ik daar een invoer voor de Amber kunnen realiseren denk je? De grote buizen zitten wat strak op de muur, aan de bovenkant gaat er 1 opzij om ruimte te maken (buitenmuur). Beneden is alle ruimte maar daar zit ook de garagemuur.

Of via de plek waar ik nu een keukenwand aan het bouwen ben, daar kan je ook makkelijk via de garage naar binnen en dan naar de koof.

[ Voor 73% gewijzigd door Whiskey48 op 14-12-2023 08:06 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

De signaalkabels tussen de amber en de binnen unit hebben een utp stekker maar denk dat verder de gelijkenis wel ophoudt.
De signalen van de diverse sensoren gaan er door.

Tja wat betreft je leidingen vanaf de Amber, die zijn dik incl de isolatie
Om te werken zal je ruimte nodig hebben..
Kan daar weinig over zegge of je weg komt achter die riool pijp.

• isalenedean
@Carboy54 Jan, hoe komt dit toch? Plenty warm water als ik de kraan opendraai, maar Tw zegt 12 graden..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEzzReDD8er2wGrFAb8_lviCpYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DuaAWFbr6E4EAMAJmK68EMhD.png?f=fotoalbum_large

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

• Honkie
Carboy54 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:44:
[...]

Bedankt voor de reacties, ik was even druk met andere zaken, nog wel wat getest en een van de kleppen los gehaald. Dat ik er eventueel Niet twee te gelijk (mag) schakelen is even een andere discussie. Ik wil het graag eerst werken krijgen. wat er gebeurd is eigenlijk vrij simpel.

Hij schakelt voor mij precies verkeerd om de twee weg klep. Oftewel in Tapwaterbedrijf staat de klep dicht en in verwarmingsbedrijf open terwijl het precies andersom moet zijn. Ik heb de VC4013 origineel Honeywell met de drie draden in de 3 kleuren in de goede kleur in de regelunit van de Amber zitten.

Hoe kan ik dat omdraaien? De draad van A en B wisselen heb ik al geprobeerd maar dat hielp niet. Jullie hebben het over een relais, hoe kan ik dat doen?

• Whiskey48
Jan2023 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:57:
De signaalkabels tussen de amber en de binnen unit hebben een utp stekker maar denk dat verder de gelijkenis wel ophoudt.
De signalen van de diverse sensoren gaan er door.

Tja wat betreft je leidingen vanaf de Amber, die zijn dik incl de isolatie
Om te werken zal je ruimte nodig hebben..
Kan daar weinig over zegge of je weg komt achter die riool pijp.
Ah merci. Bedenk me net dat een doorvoer via het dak van de carport direct onder de trap uit ook een prima optie zou zijn. Moet dan alleen even een EPDM doorvoer voor geplaatst worden maar dan is er iig meer dan genoeg werkruimte.

Maar waarschijnlijk als iemand langs komt kijken dat er een veel beter plan uitkomt hoor, ik ben alvast een beetje aan het inventariseren hoe het huis nou in elkaar zit :)

• Honkie
bommer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:28:
[...]

Ik denk dat als je de (gele) klep aansluitingen verplaatst naar de Pomp 1 aansluitingen en er in de instellingen voor zorgt dat de pomp draait (klep dus opent) als er CV bedrijf is.
Ik denk dat het dan werkt. Er van uitgaande dat de 2 weg klep met enkele draad gestuurd kan worden
evt een relais voor scheiding er tussen.

Let wel als de VC-4013 correct aangesloten is altijd in SWW stand komt als de Amber in rust is.
Niet dat je zometeen thermische trek krijgt en de boilervat leeg gezogen wordt.
Hmm Dit zou een oplossing kunnen zijn inderdaad door de kleppen om te draaien... ware het niet dat die helemaal ingebouwd zitten met gekrimpte koppelingen. Dat is een hele grote klus, als ik het met relais op kan lossen komt dat eerder om de hoek kijken. Dus als iemand tips heeft wat voor specifieke relais ik nodig heb en hoe ik die aansluit hoor ik het graag.

Dan het punt over thermische trek, inderdaad dat had ik me niet echt gerealiseerd, dat zou kunnen gebeuren inderdaad. Weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dat op kan lossen.

Zou een optie zijn met een relais (als dat kan, desnoods met een ander type klep met relais ?) de schakeling precies om te draaien. Oftewel de klep is in rust en c.v. bedrijf dicht of stroomloos, en in Tapwaterbedrijf aangestuurd. Zou dat kunnen?

• Carboy54
Honkie schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:28:
[...]

Bedankt voor de reacties, ik was even druk met andere zaken, nog wel wat getest en een van de kleppen los gehaald. Dat ik er eventueel Niet twee te gelijk (mag) schakelen is even een andere discussie. Ik wil het graag eerst werken krijgen. wat er gebeurd is eigenlijk vrij simpel.

Hij schakelt voor mij precies verkeerd om de twee weg klep. Oftewel in Tapwaterbedrijf staat de klep dicht en in verwarmingsbedrijf open terwijl het precies andersom moet zijn. Ik heb de VC4013 origineel Honeywell met de drie draden in de 3 kleuren in de goede kleur in de regelunit van de Amber zitten.

Hoe kan ik dat omdraaien? De draad van A en B wisselen heb ik al geprobeerd maar dat hielp niet. Jullie hebben het over een relais, hoe kan ik dat doen?
Met een relais schakeling of voetstuk 3 weg klep verkeerd om met 1kant dop erop 🥴

• Carboy54
isalenedean schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:24:
@Carboy54 Jan, hoe komt dit toch? Plenty warm water als ik de kraan opendraai, maar Tw zegt 12 graden..[Afbeelding]
I-WPV boiler 270 ? Sensor hoger plaatsen in het vat lost dat probleem op.

• isalenedean
Carboy54 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:57:
[...]

I-WPV boiler 270 ? Sensor hoger plaatsen in het vat lost dat probleem op.
Dat zou mooi zijn, maar deze zit aan de onderzijde in het vat gestoken, hoe wil je dat gaan doen dan? Is dat überhaupt mogelijk?

• BertKlkmn
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-03 07:18
Valt en staat met waar het warme water wordt onttrokken uit het vat, bovenin het warmst, lijkt mij daar de warmwater aansluiting is gesitueerd. Vervolgens wordt koud water toegevoegd welke uiteraard naar het laagste deel van het vat gaat. Dus een veel lagere temp. Vanbelang is wat de temperatuur is na ongeveer een uur. Gaat de WP bijwerken? Komt de temp weer op 45-50 graden?

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

isalenedean schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:24:
@Carboy54 Jan, hoe komt dit toch? Plenty warm water als ik de kraan opendraai, maar Tw zegt 12 graden..[Afbeelding]
Ik heb dit ook altijd, maar daarna kan ik nog heel lang douchen. Ik heb het idee dat de sensor vrij laag zit en dus snel het koude water oppakt. Dat is ook de reden waarom ik het schema van opwarmen op za, zo, di en do heb gezet. Op deze manier wordt er niet elke keer 'onnodig' verwarmt, ik heb liever een langere run.

De temperatuur trekt overigens niet bij, en dat is maar goed ook, want dan zou het water mengen in de boiler.

• isalenedean
BertKlkmn schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:10:
Valt en staat met waar het warme water wordt onttrokken uit het vat, bovenin het warmst, lijkt mij daar de warmwater aansluiting is gesitueerd. Vervolgens wordt koud water toegevoegd welke uiteraard naar het laagste deel van het vat gaat. Dus een veel lagere temp. Vanbelang is wat de temperatuur is na ongeveer een uur. Gaat de WP bijwerken? Komt de temp weer op 45-50 graden?
@BertKlkmn dit is na 5 min douchen... nee ik heb geen stortkoker aan mijn plafond hangen.

• isalenedean
leejoow schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:45:
[...]

Ik heb dit ook altijd, maar daarna kan ik nog heel lang douchen. Ik heb het idee dat de sensor vrij laag zit en dus snel het koude water oppakt. Dat is ook de reden waarom ik het schema van opwarmen op za, zo, di en do heb gezet. Op deze manier wordt er niet elke keer 'onnodig' verwarmt, ik heb liever een langere run.

De temperatuur trekt overigens niet bij, en dat is maar goed ook, want dan zou het water mengen in de boiler.
Ik weet niet zeker hoe de I-WPV werkt, maar deze verwarmd het water via een warmtewisselaar in plaats van een spiraal.
Laat hij tijdens het douchen weer koud water in het vat, of zit er een klep in die ervoor zorgt dat bij een sww run, er weer aangevuld en verwarmd wordt.
Blijf het raar vinden dat een sensor op een plek zit waarbij je na 5 min douchen een temperatuurdrop krijgt van 44 naar 13 graden. :-(

Ook al zit er nog zat ww in het vat.

Als er dan koud water bij komt, hoe kan deze dan niet mengen???

[ Voor 6% gewijzigd door isalenedean op 14-12-2023 12:20 ]

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-11 12:12
@isalenedean

Dat is nou de werking van een boilervat met gelaagdheid in het water. Warme water "drijft" op het koude water.
Bij gebruik van warm water komt er koud water onder in het vat waardoor bovenin het warme water uit het vat je leidingwerk in wordt gestuwd.
De temp sensor zit onderin zodat bij een SWW run er zoveel mogelijk warm water wordt gemaakt door de wp. Want de wp stopt pas met opwarmen totdat de ingestelde temp is bereikt en dat is dan onderin het vat. Dus alles daarboven is minstens even warm zo niet warmer.
Het snelle verval is dus normaal.
Je zou eventueel een extra sensor bovenin kunnen plaatsen (als het vat die mogelijkheid heeft) en dan zul je zien dat daar het water nog netjes op temperatuur is, terwijl het onder koud is.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Het vat van Itho Daalderop zelf heeft deze mogelijkheid niet. Ik heb zelf een temperatuursensor op de uitgaande leiding geplaatst, zodat ik de temperatuur kan meten als er water getapt wordt.

• Carboy54
isalenedean schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:31:
[...]

Dat zou mooi zijn, maar deze zit aan de onderzijde in het vat gestoken, hoe wil je dat gaan doen dan? Is dat überhaupt mogelijk?
Jazeker via de onderzijde sensor verder omhoog plaatsen lost dat op:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WFbgP2qDxbqTI7wH4ZtubRvolg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CuPvzAGFdEtnIXOPldQOD0i9.jpg?f=fotoalbum_large

• isalenedean
leejoow schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:27:
Het vat van Itho Daalderop zelf heeft deze mogelijkheid niet. Ik heb zelf een temperatuursensor op de uitgaande leiding geplaatst, zodat ik de temperatuur kan meten als er water getapt wordt.
Ik denk dat ik dan maar een tempsensor op jouw bord ga aansluiten Leejow, op de ww leiding.

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:49
ff stomme vraag misschien, maar heeft het zin om radiatoren te vervangen voor lage-temperatuur radiatoren wanneer je cv-leidingen 15 mm zijn?

Misschien terzijde, maar plan is om iig een 50 liter buffervat met eigen pomp tussen de Amber 95 en de cv-leidingen te plaatsen.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
Heb de weerstand gemeten in functie van de temperatuur: het blijken NTC 4,7k ohm te zijn.

• mischa402
Carboy54 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:55:
[...]

Jazeker via de onderzijde sensor verder omhoog plaatsen lost dat op:[Afbeelding]
Ik heb die boiler niet, maar ik denk dat als je de sensor verder omhoog strekt, eerder het warme water gemeten wordt en hij dan ook stopt met verwarmen en je gewoon een grotere koude laag onderin hebt. Ben bang dat je dan nog steeds na een korte douche een groot temperatuur drop hebt.

Dat is nu eenmaal met een gelaagde boiler, opzich heel mooi, maar je moet eigenlijk 4 of 5 lagen meten. Dan kun je de capaciteit makkelijk bepalen en bij bijv. 20% of 25% de SWW run laten starten.

Is een verkeerde zuinigheid van veel fabrikanten. Jammer.

Itho Daalderop Amber 95

• Nealz
  • Laatst online: 29-01 21:57
Laat ik de vraag maar gewoon stellen (en wellicht lichte paniek veroorzaken 😬)...
N.a.v. dit bericht: YouTube: Waarom crashen alle computers in 2038?
Hoeveel bit is de processor van Amber, 32 of 64?
Want anders kan die - letterlijk - uit de tijd geraken voordat de warmtepomp 'an sich' afgeschreven is...

Beetje deja-vu met de millenium-bug 😉

Itho Amber 95, hybride met Intergas Xtreme 30 sinds 10/10/2023

• Honkie
Carboy54 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:52:
[...]

Met een relais schakeling of voetstuk 3 weg klep verkeerd om met 1kant dop erop 🥴
@bommer @Carboy54 Ik zit nog te worstelen met die kleppen, zou ik dat met een dergelijk relais op kunnen lossen? En ook gelijk het probleem wat Bommer beschreeg dat ik niet twee kleppen tegelijk kan schakelen aan een uitgang van de Amber. https://www.vekto.nl/2-polig-2-no-25a-installatierelais Deze is volgens mij NO dus spanningsloos open neem ik dan aan. Als ik dit relais laat sturen door de blauwe draad en de draad die spanning geeft voor SWW bedrijf is het opgelost? klopt dat? Mooiste zou zijn als ik dit relais kwijt kan in de amber regel unit.

Of denk ik verkeerd?

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-11 18:23
FlowDesign schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:16:
ff stomme vraag misschien, maar heeft het zin om radiatoren te vervangen voor lage-temperatuur radiatoren wanneer je cv-leidingen 15 mm zijn?

Misschien terzijde, maar plan is om iig een 50 liter buffervat met eigen pomp tussen de Amber 95 en de cv-leidingen te plaatsen.
Radiatoren (welk type?) vervangen door lage temperatuur radiatoren vermindert de systeeminhoud. Met alleen radiatoren kan het verstandiger zijn om deze te vervangen door bijv. type 33 radiatoren (en eventueel voorzien van DBE).

Waarom een buffervat plaatsen?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Razor109
mischa402 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:03:
[...]

Ik heb die boiler niet, maar ik denk dat als je de sensor verder omhoog strekt, eerder het warme water gemeten wordt en hij dan ook stopt met verwarmen en je gewoon een grotere koude laag onderin hebt. Ben bang dat je dan nog steeds na een korte douche een groot temperatuur drop hebt.

Dat is nu eenmaal met een gelaagde boiler, opzich heel mooi, maar je moet eigenlijk 4 of 5 lagen meten. Dan kun je de capaciteit makkelijk bepalen en bij bijv. 20% of 25% de SWW run laten starten.

Ik heb nog geen WPV-I vat dat komt er aan weet dus niet exact hoe je zo een sensor aanbrengt.

Maar zou je niet een langere staaf kunnen maken zoals @Carboy54 liet zien met 4 ds18b20 sensoren parallel geschakeld? Je kunt meerdere sensoren op 1 poort aansluiten. Dan meet je de temp op 4 plekken in het vat zoals je aangeeft. 25-50-75-100%?

Desnoods flexibel met een drijvend iets op het eind.

@leejoow nieuw project voor jullie? :P

[ Voor 3% gewijzigd door Razor109 op 15-12-2023 10:49 ]

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-11 15:47
[...]

Dat klopt niet helemaal. Deze boiler heeft een externe platenwisselaar en een pomp. Tijdens het verwarmen pompt hij actief het water rond door de wisselaar. Je hele vat wordt dus exact op temperatuur gebracht zonder gelaagdheid.

Die gelaagdheid ontstaat wel zodra er water getapt is na het verwarmen. De pomp draait alleen tijdens verwarmen, daarna niet meer.

Ik ervaar zelf ook dat de sensor eerder op 1/3 hoogte lijkt te zitten dan ergens halverwege. Het geeft inderdaad een vertekend beeld van de resterende hoeveelheid warm water. 4 sensoren over de hele hoogte was inderdaad super geweest.

Ik heb nu het idee om een watermeter te zetten voor of na het vat, gekoppeld aan home assistent. Na het verwarmen moet de teller gereset worden. Zo krijg je een betrouwbaardere indicatie van de resterende hoeveelheid warm water.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

markietjuh schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:56:
[...]

Dat klopt niet helemaal. Deze boiler heeft een externe platenwisselaar en een pomp. Tijdens het verwarmen pompt hij actief het water rond door de wisselaar. Je hele vat wordt dus exact op temperatuur gebracht zonder gelaagdheid.
Klopt, douchen tijdens verwarmen als het vat bijna leeg is, is niet zo fijn ;)
Ik heb nu het idee om een watermeter te zetten voor of na het vat, gekoppeld aan home assistent. Na het verwarmen moet de teller gereset worden. Zo krijg je een betrouwbaardere indicatie van de resterende hoeveelheid warm water.
Ik heb hier een watermeter voor geplaatst, ik moet hem alleen nog uitlezen. Zo hoop ik ook een betrouwbaardere indicatie te krijgen. En wellicht tot de conclusie te komen dat ik nog minder vaak hoef te verwarmen :)

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Razor109 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:46:
[...]

Ik heb nog geen WPV-I vat dat komt er aan weet dus niet exact hoe je zo een sensor aanbrengt.

Maar zou je niet een langere staaf kunnen maken zoals @Carboy54 liet zien met 4 ds18b20 sensoren parallel geschakeld? Je kunt meerdere sensoren op 1 poort aansluiten. Dan meet je de temp op 4 plekken in het vat zoals je aangeeft. 25-50-75-100%?

Desnoods flexibel met een drijvend iets op het eind.

@leejoow nieuw project voor jullie? :P
In principe kan dat al: er zitten drie hardware ingangen voor de DS18B20 op onze module, maar die zitten allemaal op dezelfde GPIO pin. Op één zo een aansluiting kan je dus ook vier sensoren monteren :)
klinkt wel als een gave oplossing, ben benieuwd of iemand dat voor elkaar krijgt, dan ga ik het daarna direct namaken ;)

• Razor109
leejoow schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:23:
[...]

In principe kan dat al: er zitten drie hardware ingangen voor de DS18B20 op onze module, maar die zitten allemaal op dezelfde GPIO pin. Op één zo een aansluiting kan je dus ook vier sensoren monteren :)
klinkt wel als een gave oplossing, ben benieuwd of iemand dat voor elkaar krijgt, dan ga ik het daarna direct namaken ;)
3-4 dallas sensoren verbinden met 3 draden en een polyolefine krimpkous van 10mm 1.5meter met iets drijvends op het eind erin zou moeten werken. Althans ik ga er vanuit dat die sensor gewoon in het water hangt?

polyolefine lijkt zover ik kan zien ook een veilig kunstof ook wel zo handig in een drinkwater voorziening :)

• joenex1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-12 15:48
Ik ga gebruik maken van het horizontale WPV vat, daar zie ik het volgende in de handleiding staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_afbFMtlejMOeday9LQfgX55uNg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/py4jUUVq7rwU8Lf3jYpwzGcS.jpg?f=user_large

Vier temperatuur sensoren, op verschillende niveaus dus. Helaas moeten deze vervangen worden door de enkele sensor die met de Amber is meegeleverd :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tt1s2urnsihTOfXW3MO6eQXEz0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BmHq8ObfTAHEcn9JD5xTEMj4.jpg?f=user_large
leejoow schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:22:

Ik heb hier een watermeter voor geplaatst, ik moet hem alleen nog uitlezen. Zo hoop ik ook een betrouwbaardere indicatie te krijgen. En wellicht tot de conclusie te komen dat ik nog minder vaak hoef te verwarmen :)
Top idee :)

• mischa402
markietjuh schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:56:
[...]

Die gelaagdheid ontstaat wel zodra er water getapt is na het verwarmen. De pomp draait alleen tijdens verwarmen, daarna niet meer.

Ik ervaar zelf ook dat de sensor eerder op 1/3 hoogte lijkt te zitten dan ergens halverwege. Het geeft inderdaad een vertekend beeld van de resterende hoeveelheid warm water. 4 sensoren over de hele hoogte was inderdaad super geweest.

Ah, ik dacht dat het een soort verswaterbuffervat was. Dat de warmtewisselaar het tapwater opwarmt op het moment dat je warmwater nodig hebt en dat de boiler van boven naar beneden gevuld wordt met CV-water. En zodra je dan warmwater tapt de pomp van de bovenkant water circuleert via de warmtewisselaar naar de onderkant van de boiler/buffervat om het tabwater te verwarmen.

Als je dan toch een systeem bedenkt met een warmtewisselaar, waarom dan niet zo. Heb je ook niet zoveel met legionella te maken.

Itho Daalderop Amber 95

• FlowDesign
hansvk schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:39:
[...]

Radiatoren (welk type?) vervangen door lage temperatuur radiatoren vermindert de systeeminhoud. Met alleen radiatoren kan het verstandiger zijn om deze te vervangen door bijv. type 33 radiatoren (en eventueel voorzien van DBE).

Waarom een buffervat plaatsen?
T33 zat ik aan te denken indd.

Advies van Itho Daalderop is om een buffervat te plaatsen om ruisende leidingen te voorkomen wanneer je leidingen niet minimaal 22 mm dik zijn.

• FlowDesign
joenex1 schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:46:
[...]

Goed nieuws!! Vers van de pers van de RVO:

De subsidiebedragen voor warmtepompen met een energielabel A++ of hoger, zijn met € 450 verhoogd. De gelijkwaardige bonus die eerder werd gegeven voor deze energiezuinige warmtepompen, komt te vervallen. Voor warmtepompen met een energielabel A+++ geldt voortaan wel een aanvullende bonus van € 225.

Ik heb de Amber al klaarstaan, zou ik in aanmerking komen voor de aanvullende bonus als op de installatie factuur 2024 komt te staan? :9
Typisch weer van die ambtenarentaal. Wat bedoelen ze nou met: "De gelijkwaardige bonus die eerder werd gegeven voor deze energiezuinige warmtepompen, komt te vervallen."?

Als ik het goed begrijp was er sprake van een bonus van €450 op de A++ maar die wordt nu standaard en dus verandert er niks.
De A+++ krijgt echter nog €225 als bonus er bovenop.

P.S.
De meeste leveranciers proberen facturen juist voor het einde van het jaar in de boeken te krijgen, dus ik verwacht dat de meeste dit niet achteraf aan willen passen.

[ Voor 7% gewijzigd door FlowDesign op 15-12-2023 17:40 ]

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-11 15:47
Razor109 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:33:
[...]

3-4 dallas sensoren verbinden met 3 draden en een polyolefine krimpkous van 10mm 1.5meter met iets drijvends op het eind erin zou moeten werken. Althans ik ga er vanuit dat die sensor gewoon in het water hangt?

polyolefine lijkt zover ik kan zien ook een veilig kunstof ook wel zo handig in een drinkwater voorziening :)
Volgens mij hangt de sensor niet in het water, maar loopt er een lange soort van dompelbuis van onder naar boven waar de sensor ingestoken is.
Heb dit nog niet goed onderzocht, dus weet het niet 100% zeker.

• Carboy54
[...]

Helemaal juist mischa maar ook wishfull thinking. Ik ken dergelijke boilers voor huishoudelijk gebruik niet.

• Carboy54
Nealz schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:10:
Laat ik de vraag maar gewoon stellen (en wellicht lichte paniek veroorzaken 😬)...
N.a.v. dit bericht: YouTube: Waarom crashen alle computers in 2038?
Hoeveel bit is de processor van Amber, 32 of 64?
Want anders kan die - letterlijk - uit de tijd geraken voordat de warmtepomp 'an sich' afgeschreven is...

Beetje deja-vu met de millenium-bug 😉
Werd op 1-1-2000 ook beweerd. Alle automobilisten zouden stil komen te staan 🙃

• bommer
Honkie schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:13:
[...]

@bommer @Carboy54 Ik zit nog te worstelen met die kleppen, zou ik dat met een dergelijk relais op kunnen lossen? En ook gelijk het probleem wat Bommer beschreeg dat ik niet twee kleppen tegelijk kan schakelen aan een uitgang van de Amber. https://www.vekto.nl/2-polig-2-no-25a-installatierelais Deze is volgens mij NO dus spanningsloos open neem ik dan aan. Als ik dit relais laat sturen door de blauwe draad en de draad die spanning geeft voor SWW bedrijf is het opgelost? klopt dat? Mooiste zou zijn als ik dit relais kwijt kan in de amber regel unit.

Of denk ik verkeerd?
Sorry, was gisteren even druk. Denk dat je het moet proberen, normaal komt er op de bruine draad ook een relais.

Alleen er is niets om mee te schakelen zeg maar, want deze draad staat onder constante spanning.

Igv de stuurdraden van de beide kleppen, maar via relais en dan even zien of het werkt.

Durf even geen garantie te geven, omdat ik niet precies kan achterhalen wat er nou in die klep van honywell gebeurt

• Nealz
  • Laatst online: 29-01 21:57
Carboy54 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:34:
[...]

Werd op 1-1-2000 ook beweerd. Alle automobilisten zouden stil komen te staan 🙃
Maar deze keer zit er best wel een onderbouwing bij. Ik had me vooraf wat ingelezen... Daarom de vraag, is dan ook enigszins serieus bedoeld.
Wat is de processor van de Amber? Een 32 of 64bits.

Want dat is (een van de belangrijkste) reden om software te gaan updaten in nieuwere processors die 64bit aan kunnen, geen grap.

Itho Amber 95, hybride met Intergas Xtreme 30 sinds 10/10/2023

• Carboy54
Nealz schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:30:
[...]

Maar deze keer zit er best wel een onderbouwing bij. Ik had me vooraf wat ingelezen... Daarom de vraag, is dan ook enigszins serieus bedoeld.
Wat is de processor van de Amber? Een 32 of 64bits.

Want dat is (een van de belangrijkste) reden om software te gaan updaten in nieuwere processors die 64bit aan kunnen, geen grap.
Ook serieus begrepen maar nog geen antwoord op. 15 jaar is nog ver weg en tegen die tijd veel nieuwe ontwikkelingen en geen subsidie meer 😁

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Nealz ook op een 8bitter kan je 64bit timestamps aanhouden. Als het 32 bit is kan het ook nog unsigned zijn, dan gebeurt er in 2038 niks.

Je kunt de klok alvast vooruit zetten en kijken wat er gebeurt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Karmusch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dm4_sMODU1wmGm-5fqX1Rx0s2Tw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/58xX0Gjuxa7N8hGHBWrUWBBt.jpg?f=fotoalbum_large

Het is mij niet geheel duidelijk waar de doorstroombegrenzer moet worden geplaatst.
De stroomrichting is duidelijk aangegeven op de inlaatcombinatie.

De ingang hiervan is beperkt qua lengte 12 mm en daar moet de koper incl. knelfitting nog steun aan hebben.
De uitgang heeft een diepere uitsparing incl. borgring, dit lijkt dus de meest aangewezen plek.

Wilde dit graag zeker even zeker weten...

Zijn er ook mensen die de doorstroombegrenzer niet hebben geplaatst? En wat zijn eventuele overwegingen hierin?

Alvast hartelijk dank voor jou reactie!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:02:
[...]

Ook serieus begrepen maar nog geen antwoord op. 15 jaar is nog ver weg en tegen die tijd veel nieuwe ontwikkelingen en geen subsidie meer 😁
Tegen die tijd lijkt mij een warmtepomp zo anno 1900

Wordt het wel eens tijd voor je eigen energie centrale met een brandstofcel.
8)

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:30
Jan2023 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:51:
[...]

Tegen die tijd lijkt mij een warmtepomp zo anno 1900

Wordt het wel eens tijd voor je eigen energie centrale met een brandstofcel.
8)
We hadden allang Mr. Fusion moeten hebben, iets voor Elon Musk?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Carboy54
Karmusch schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:39:
[Afbeelding]

Het is mij niet geheel duidelijk waar de doorstroombegrenzer moet worden geplaatst.
De stroomrichting is duidelijk aangegeven op de inlaatcombinatie.

De ingang hiervan is beperkt qua lengte 12 mm en daar moet de koper incl. knelfitting nog steun aan hebben.
De uitgang heeft een diepere uitsparing incl. borgring, dit lijkt dus de meest aangewezen plek.

Wilde dit graag zeker even zeker weten...

Zijn er ook mensen die de doorstroombegrenzer niet hebben geplaatst? En wat zijn eventuele overwegingen hierin?

Alvast hartelijk dank voor jou reactie!
Plaatsing van de diverse begrenzers ( 2 kleuren ) is afhankelijk van de waterinhoud en het niet plaatsen heeft invloed op de menging van het koude water in het vat bij gebruik.

Pagina: 1 ... 44 ... 132 Laatste