• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-12 14:21
FlowDesign schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:24:
[...]

Typisch weer van die ambtenarentaal. Wat bedoelen ze nou met: "De gelijkwaardige bonus die eerder werd gegeven voor deze energiezuinige warmtepompen, komt te vervallen."?

Als ik het goed begrijp was er sprake van een bonus van €450 op de A++ maar die wordt nu standaard en dus verandert er niks.
De A+++ krijgt echter nog €225 als bonus er bovenop.

P.S.
De meeste leveranciers proberen facturen juist voor het einde van het jaar in de boeken te krijgen, dus ik verwacht dat de meeste dit niet achteraf aan willen passen.
Is op zich geen probleem maar achteraf geeft problemen met de reeds gedane BTW aangifte in een ander kwartaal.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:45

TD-91

XC40 P8

Goedemorgen!

Voor onze woning na wat omzwervingen via hybride uiteindelijk uitgekomen bij all-electric en mijn oog laten vallen op de amber als oplossing voor verwarming en SWW. Voor realisatie ben ik volledig afhankelijk van een installateur, die blijken er relatief weinig (regio zuid-oost brabant). Nu wel een offerte liggen, maar dus weinig vergelijkingsmateriaal. In dit topic ook geen indicaties kunnen vinden, in welke bandbreedte zou volgens jullie onderstaande ongeveer moeten liggen?

- Amber 6,5 + regelunit (+/- 15 meter tussen beide)
- Voorraadvat I-WPV 240L met laadmodule
- Buffervat
- Thermostaat (evohome)
- Alle benodigde aansluitmaterialen, leidingwerk, buitenvoeler, vuilvangfilter, luchtafscheider etc
- CV ketel verwijderen en alles aansluiten op bestaande installatie (radiatoren + vloerverwarming) + in bedrijf stellen

Exclusief: elektra voor buitenunit en grindbed

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:25
TD-91 schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:12:
Goedemorgen!

Voor onze woning na wat omzwervingen via hybride uiteindelijk uitgekomen bij all-electric en mijn oog laten vallen op de amber als oplossing voor verwarming en SWW. Voor realisatie ben ik volledig afhankelijk van een installateur, die blijken er relatief weinig (regio zuid-oost brabant). Nu wel een offerte liggen, maar dus weinig vergelijkingsmateriaal. In dit topic ook geen indicaties kunnen vinden, in welke bandbreedte zou volgens jullie onderstaande ongeveer moeten liggen?

- Buffervat
- Thermostaat (evohome)
- Alle benodigde aansluitmaterialen, leidingwerk, buitenvoeler, vuilvangfilter, luchtafscheider etc
- CV ketel verwijderen en alles aansluiten op bestaande installatie (radiatoren + vloerverwarming) + in bedrijf stellen

Je zet 2 vaten neer, ik neem aan dat het buffer van wegen de evohome naregeling is?
Ik zou een 200L daarvoornemen.

Verder heb ik een oso boilervat van 300L geen Itho. Ik heb de installatie zelf gedaan en was voor de materialen ongveer 10k (inc subsidie) kwijt.
Heb er wel een warmtemeter en veel extra sensoren in zitten en mijn aansturing is KNX dat is bij elkaar zeker 1000 euro.

Jij heb dan nog het uurloon, ik denk dat 12k zeker een realistisch bedrag is.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:49
Goedemorgen!

- Buffervat
- Thermostaat (evohome)

Zelfde regio hier. Voor hetzelfde maar dan met een Amber95 en 200L vat heb ik onlangs een offerte van ongeveer 11.000€ gekregen, inclusief installatie en waar de subsidie nog vanaf moet. Stuur anders ff een PM, ben nml ook wel benieuwd naar jouw offerte :)

Overigens gok ik dat jij ook beter een Amber95 kunt nemen, maar hangt natuurlijk van je woning en huidig gasverbruik af.

@bommer Buffervat zal waarschijnlijk 50L zijn maar kan ook 100L zijn. Deze wordt aanbevolen door Itho Daalderop wanneer je cv-leidingen niet minimaal 22mm dik zijn om suizende leidingen te voorkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door FlowDesign op 18-12-2023 08:45 ]

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

• stean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 19:07
FlowDesign schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:55:
[...]

Zelfde regio hier. Voor hetzelfde maar dan met een Amber95 en 200L vat heb ik onlangs een offerte van ongeveer 9200€ gekregen, inclusief installatie dus en waar de subsidie nog vanaf moet. Stuur anders ff een PM :)

Overigens gok ik dat jij ook beter een Amber95 kunt nemen, maar hangt natuurlijk van je woning en huidig gasverbruik af.
Ik heb ook deze vraag uitstaan (provincie Utrecht) ik gok dat het 14k gaat worden zonder subsidie. Hoor graag je details want 9200 zou ik meteen doen mits de installateur redelijk okay is ;)

• TD-91

TD-91

XC40 P8

[...]

Zelfde regio hier. Voor hetzelfde maar dan met een Amber95 en 200L vat heb ik onlangs een offerte van ongeveer 9200€ gekregen, inclusief installatie dus en waar de subsidie nog vanaf moet. Stuur anders ff een PM, ben nml ook wel benieuwd naar jouw offerte :)

@bommer Buffervat zal waarschijnlijk 50L zijn maar kan ook 100L zijn. Deze wordt aanbevolen door Itho Daalderop wanneer je cv-leidingen niet minimaal 22mm dik zijn om suizende leidingen te voorkomen.
Heb je een PM gestuurd!

Buffervat bij mij ook vanwege de huidige CV leidingen. Offerte komt bij mij op 14K incl BTW uit in lijn met de verwachting van @stean. Vind dat eerlijk gezegd aan de hoge kant en had meer op de 12K van @bommer gerekend.

• bommer
[...]

Zelfde regio hier. Voor hetzelfde maar dan met een Amber95 en 200L vat heb ik onlangs een offerte van ongeveer 9200€ gekregen, inclusief installatie dus en waar de subsidie nog vanaf moet. Stuur anders ff een PM, ben nml ook wel benieuwd naar jouw offerte :)

Als je wilt ook wilt koelen dan zou ik iets groter nemen.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• bommer
TD-91 schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:19:
[...]

Heb je een PM gestuurd!

Buffervat bij mij ook vanwege de huidige CV leidingen. Offerte komt bij mij op 14K incl BTW uit in lijn met de verwachting van @stean. Vind dat eerlijk gezegd aan de hoge kant en had meer op de 12K van @bommer gerekend.
Ik heb de installatie zelf gedaan, maar heb wel veel dure extra's die je niet nodig hebt.
Het zal ook wel mee te maken hebben of ze de installatie geschouwd hebben.

Blind een offerte maken zal hoger uitpakken.

• TD-91

TD-91

XC40 P8

bommer schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:57:
[...]

Ik heb de installatie zelf gedaan, maar heb wel veel dure extra's die je niet nodig hebt.
Het zal ook wel mee te maken hebben of ze de installatie geschouwd hebben.

Blind een offerte maken zal hoger uitpakken.
Offerte bij mij wel a.h.v. Een schouw en zonder dure extra’s. Hopelijk binnenkort nog paar offertes ter vergelijk, nog wel wat aanvragen uit staan.

• Carboy54
Goedemorgen!

- Buffervat
- Thermostaat (evohome)

Shopprijzen plus leidingmateriaal en koppelingen wellicht € 750-1000 en 3 dagen arbeid. ( Vergeet ook 3 weg klep en expansie vat niet ) Buffervat omdat....

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:23

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Goedemorgen!

- Buffervat
- Thermostaat (evohome)

Tussen de 12,5 en 15k als je het laat doen.
Je stelt de vraag aan mensen die het zelf doen, kijk dan eens op de webshop van de topic starter en doe het zelf of huur enkel iemand in voor de zaken die je niet wilt uitvoeren.

Ps schrik ook niet van hogere offerte bedragen alleen zou ik dan nadenken of dat wel realistisch is of dat je de installateur aan het spekken bent.

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:58
ErikVers schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:43:
[...]

Je stelt de vraag aan mensen die het zelf doen, kijk dan eens op de webshop van de topic starter en doe het zelf of huur enkel iemand in voor de zaken die je niet wilt uitvoeren.

Ps schrik ook niet van hogere offerte bedragen alleen zou ik dan nadenken of dat wel realistisch is of dat je de installateur aan het spekken bent.
Jij als installateur moet ook de schoorsteen laten roken....en gezonde marges is niks mis mee, want er zijn ook mindere tijden die je moet overbruggen.

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

• Honkie
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-03 13:12
bommer schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:57:
[...]

Sorry, was gisteren even druk. Denk dat je het moet proberen, normaal komt er op de bruine draad ook een relais.

Alleen er is niets om mee te schakelen zeg maar, want deze draad staat onder constante spanning.

Igv de stuurdraden van de beide kleppen, maar via relais en dan even zien of het werkt.

Durf even geen garantie te geven, omdat ik niet precies kan achterhalen wat er nou in die klep van honywell gebeurt
Ik heb ff zitten tekenen, volgens mij is de bruine draad die bijgeschakelt wordt, ik zal dat nog nameten. Maar uitgaande van dat de bruine draad bijgeschakelt wordt zou ik het relais zo aan moeten sluiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osmEt9f0IUmLxSKjzf8GU6M5p60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BArYC9S4g8niq2wmldlDvxEt.jpg?f=fotoalbum_large

Dan staat er in plaats van spanning op 1 draad altijd spanning op 2 en als de bruine draad bijschakelt wordt er juist afgeschakeld en heb ik de regeling omgekeerd.

@bommer @Carboy54 klopt toch of maak ik een denkfout hier? Wel weer wat geleerd over relais, de eerste keer in mij leven dat ik over een relais hoorde of überhaupt over nadacht wat zo'n ding deed.

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxRPlQCQZxER4jAGPbn0NKcHFA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kFL0OBQtxnqnqJVWu1pQgjZ2.png?f=fotoalbum_large

Hierbij het heugelijke nieuws, dat de eerste testrun wordt gedraaid!
Erg prettig, dat de WP kan worden uitgelezen en worden bestuurt (aan/uit) in Home Assitant, thx to Leejoow!

to do:
-------
- SWW
- Isoleren
- Hoop opruimen
- Straten
- Afspraak maken voor in bedrijfsstelling
- WP en besturing optimaliseren in de kerstvakantie :)
- Edit: en een modulaire aansluiting gemaakt voor een parallel buffervat i.v.m. de naregeling (just in case)

Huis 1949, 265 m2 met VWW en radiatoren
Atag blauwe engel 2 51 kW - 2400 m3 gas -> Amber 120, 14 meter Terrendis en DN32 hoofdleiding, kamstrup 40. Itho uitleesmodule en zone regeling in 4 vertrekken alles in Home Assistant :)
13 MW PV - 38x stuks 14Z,12W,12O opstelling.

[ Voor 5% gewijzigd door Karmusch op 18-12-2023 20:41 ]

• bommer
Honkie schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:20:
[...]

Ik heb ff zitten tekenen, volgens mij is de bruine draad die bijgeschakelt wordt, ik zal dat nog nameten. Maar uitgaande van dat de bruine draad bijgeschakelt wordt zou ik het relais zo aan moeten sluiten:

[Afbeelding]

Dan staat er in plaats van spanning op 1 draad altijd spanning op 2 en als de bruine draad bijschakelt wordt er juist afgeschakeld en heb ik de regeling omgekeerd.

@bommer @Carboy54 klopt toch of maak ik een denkfout hier? Wel weer wat geleerd over relais, de eerste keer in mij leven dat ik over een relais hoorde of überhaupt over nadacht wat zo'n ding deed.
Zal vanavond even een schema maken, met die van jouw gaat niet goed

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:34

Jan2023

KISS

[...]

[Afbeelding]

EDIT:
Verwijderd , Bommer gaat een schema voor je tekenen ,-)
Je moet gebruik maken van een wisselkontakt.

[ Voor 11% gewijzigd door Jan2023 op 18-12-2023 13:53 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Carboy54
Karmusch schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:55:
[Afbeelding]

Erg prettig, dat de WP kan worden uitgelezen en worden bestuurt (aan/uit) in Home Assitant, thx to Leejoow!

to do:
-------
- SWW
- Isoleren
- Hoop opruimen
- Straten

Atag blauwe engel 2 51 kW - 2400 m3 gas -> Amber 120, 14 meter Terrendis en DN32 hoofdleiding, kamstrup 40. Itho uitleesmodule en zone regeling in 4 vertrekken alles in Home Assistant :)
Proficiat ziet er zeer professioneel uit. P.s. nog even de draadjes fatsoeneren uiteraard maar dat komt wel goed. 😃

• TD-91

TD-91

XC40 P8

ErikVers schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:43:
[...]

Thx @ErikVers . Hoewel hier veel mensen zelf installeren vermoed ik dat er stiekem redelijk wat mensen meelezen die technisch willen snappen hoe het allemaal werkt, maar ondertussen uitbesteden vanwege gemak. Maar met de genoemde bandbreedtes kan ik wel vooruit en een inschatting maken van een acceptabele marge die de schoorsteen voldoende maar niet te veel laat roken ;)

• stean
TD-91 schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:57:
[...]

Thx @ErikVers . Hoewel hier veel mensen zelf installeren vermoed ik dat er stiekem redelijk wat mensen meelezen die technisch willen snappen hoe het allemaal werkt, maar ondertussen uitbesteden vanwege gemak. Maar met de genoemde bandbreedtes kan ik wel vooruit en een inschatting maken van een acceptabele marge die de schoorsteen voldoende maar niet te veel laat roken ;)
mooie zinnen, +ik sluit me hierbij aan :*)

• Carboy54
stean schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:01:
[...]

mooie zinnen, +ik sluit me hierbij aan :*)
Met 1,5 rechter hand is het met een beetje hulp van ons vaak niet zo moeilijk. Veel tweakers leveren het bewijs. 🙃

• Cr3ator
  • Laatst online: 01-12 16:01

Cr3ator

1 bar is geen bar

[Afbeelding]

to do:
-------
- SWW
- Isoleren
- Hoop opruimen
- Straten

Strak werk! Die drukmeter aan de radiator is wel bonuspunten :)
Ik zie trouwens 2 automatische ontluchters op de foto: deze staan neem ik aan dicht?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
@Cr3ator

Ik zie trouwens 2 automatische ontluchters op de foto: deze staan neem ik aan dicht?
[/quote]

Zou je dit aub toe kunnen lichten?

• Carboy54
montebaldo55 schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:25:
@Cr3ator

[/quote]

Zou je dit aub toe kunnen lichten?
Propaan bij een eventuele lekkage mag niet in de woning komen. R290 stelt hieraan eisen op het gebied van veiligheid. Na ontluchten dicht zetten.

• montebaldo55
@Karmusch

Inderdaad strak werk. De waterpas wordt gelukkig nog steeds gebruikt.
Compliment

Vraag:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOHp4Y5a10WHGps04bqOmFs7A8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KdxmE2ShhkPFgrACt401dTjf.jpg?f=fotoalbum_large

Zitten temp sensor en flowmeter in de gele cirkel??

• montebaldo55
Carboy54 schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:27:
[...]

Propaan bij een eventuele lekkage mag niet in de woning komen. R290 stelt hieraan eisen op het gebied van veiligheid. Na ontluchten dicht zetten.
Dank
Dit antwoord had ik al verwacht.
Maar dacht op de cursus gehoord te hebben dat er geen propaan (voor het geval dat) binnen kan komen door de keerkleppen.
Nog specifiek naar gevraagd bij Jan destijds.

• Carboy54
montebaldo55 schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:36:
[...]

Dank
Dit antwoord had ik al verwacht.
Maar dacht op de cursus gehoord te hebben dat er geen propaan (voor het geval dat) binnen kan komen door de keerkleppen.
Nog specifiek naar gevraagd bij Jan destijds.
Er zijn een aantal aanpassingen gedaan om dat te voorkomen met een keerklep en een propaanonluchter. In het onwaarschijnlijke geval dat het alsnog gebeurd dus de ontluchters na ontluchten dicht zetten.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

montebaldo55 schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:32:
@Karmusch

Compliment

Vraag:[Afbeelding]

Ja, links de ultrasone flowmeter van de Kamstrup incl een temperatuursensor, rechts in het T-stuk lijkt de andere temperatuursensor te zitten.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Carboy54
Vandaag bij Itho in gesprek geweest over de gang van zaken. Mijn project manager ( prima gast ) wordt verantwoordelijk voor het kanaliseren van al mijn en ook jullie vragen en verzoeken naar de juiste personen. Iets wat in het verleden te wensen over liet. Er wordt veel tijd ingepland om de Amber beter te ondersteunen. Momenteel is het zeer druk op de diverse afdelingen door een aantal vacatures. Dat betekent nog niet dat alles binnen no time kan worden gerealiseerd. Een aantal afspraken zijn gemaakt inzake:

- Openstaande issues inzake de vorstbeveiliging
- Issues bodem verwarming
- Functielijst update medio januari 24
- Updates software
- Monitoring en App via Iot eind 2024
- Verstrekken gegevens modbus @leejoow
- Nieuwe KIWA keuring en update gegevens.
- Subsidie aanpassingen na keuring
- Training voor installateurs op hoger niveau.
- Geen prijsverhogingen in Q1

Daarnaast stel ik op korte termijn een wensenlijst en issue lijst op om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen voor alle Amber gebruikers. In een iets later stadium neem ik ook de meer specifieke vragen mee van bijvoorbeeld de Mischa's onder ons. 🙃

De testen van dit jaar bij de KIWA worden helemaal opnieuw uitgevoerd met de resultaten ergens in april. Bij de KIWA zijn fouten gemaakt en erkend die de resultaten aanzienlijk zouden kunnen beinvloeden. Wordt vervolgd ....

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 18-12-2023 19:05 ]

• Karmusch
montebaldo55 schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:32:
@Karmusch

Compliment

Vraag:[Afbeelding]

Dank en ja klopt de flow en tempsensoren zitten links in de retour en rechts in het T-stuk de aanvoer temp sensor

@Carboy54 Dank voor je update! Fijn te horen, dat de lijnen kort zijn is ook jouw verdienste ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Karmusch op 18-12-2023 20:12 ]

• OBF
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-11 22:14

OBF

heeft iemand toevallig een linkje waar je die Honeywell koopt of alleen de body?
ik heb een aantal gerenommeerde groothandels afgestruind maar die verkopen hem niet

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Hoe gaat dit verder in zijn werk? Nemen zij contact op met jou hierover of moet ik hier zelf actief achteraan?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

leejoow schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 06:22:
[...]

Hoe gaat dit verder in zijn werk? Nemen zij contact op met jou hierover of moet ik hier zelf actief achteraan?
En krijgt alleen Leejoow die gegevens of wij ook?

• bommer
[...]

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PC0LbCxIsuULTDYsty5biozn8NY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ou56O3VCOoNRCv2aM5Bl7Ak7.png?f=user_large
Alleen weet ik nog steeds niet of het goed gaat, door dat de beide (continue) voedingen van de kleppen (bruine draad op klep) aan elkaar zitten.
Maar daar ben je snel genoeg achter.

• Carboy54
leejoow schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 06:22:
[...]

Via mij. Ik heb ze het nu voor gelegd. Zal wel even duren...

• Carboy54
fsfikke schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 07:25:
[...]

En krijgt alleen Leejoow die gegevens of wij ook?
Onbekend maar dan valt er altijd samen wat te regelen. Eerst maar eens zien...

• Carboy54
Voor en nadelen van propaan in de warmtepomp:

https://www.bouweninstall...middel-de-voor-en-nadelen

[ Voor 22% gewijzigd door Carboy54 op 19-12-2023 10:28 ]

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-11 14:57
Hieronder ziet u een grafiek van de buitentemperatuursensor Ta van de Amber, uitgelezen via Modbus. De grafiek toont 24 uur. Rood markeert één run van Amber. De temperatuursensorwaarde daalt 1-1,5 graden zodra Amber loopt, en stijgt 1-1,5 graden zodra de run is voltooid. Hebben anderen een soortgelijk gedrag? Of is dit een indicatie dat Amber haar eigen koude lucht zuigt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrHXCTR39ktgA-1Nyyaqe-pVEw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgyBft1i2duw1oqMZpMz5zvd.jpg?f=fotoalbum_large

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18:20
argafal schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:10:
Hieronder ziet u een grafiek van de buitentemperatuursensor Ta van de Amber, uitgelezen via Modbus. De grafiek toont 24 uur. Rood markeert één run van Amber. De temperatuursensorwaarde daalt 1-1,5 graden zodra Amber loopt, en stijgt 1-1,5 graden zodra de run is voltooid. Hebben anderen een soortgelijk gedrag? Of is dit een indicatie dat Amber haar eigen koude lucht zuigt?

[Afbeelding]
Nee, dat heb ik alleen bij een defrost. Dan zie ik de buitentemperatuur even dalen. Rondom een normale run zie ik geen pieken en dalen in de temperatuur.

Staat die van jou tegen de muur of in het vrije veld? Die van mij staat 3 meter van de gevel af.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• argafal
ArnoudN schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:16:
[...]

Nee, dat heb ik alleen bij een defrost. Dan zie ik de buitentemperatuur even dalen. Rondom een normale run zie ik geen pieken en dalen in de temperatuur.

Staat die van jou tegen de muur of in het vrije veld? Die van mij staat 3 meter van de gevel af.
Mijn staat 30cm van de muur af, zoals in de handleiding geëist.

• Cr3ator
  • Laatst online: 01-12 16:01

Cr3ator

1 bar is geen bar

argafal schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:25:
[...]

Mijn staat 30cm van de muur af, zoals in de handleiding geëist.
Er zal altijd iets recirculatie zijn wanneer de unit bij een muur staat. Maar de hoeveelheid wordt ook sterk beinvloed door de mate waarin de unit vrije ruimte heeft om uit te blazen. Staat er iets binnen, zeg 1,5m, pal voor de unit of kan deze volledig vrij uitblazen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• argafal
Cr3ator schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:28:
[...]

Er zal altijd iets recirculatie zijn wanneer de unit bij een muur staat. Maar de hoeveelheid wordt ook sterk beinvloed door de mate waarin de unit vrije ruimte heeft om uit te blazen. Staat er iets binnen, zeg 1,5m, pal voor de unit of kan deze volledig vrij uitblazen.
Dan lijkt het alsof ik me nergens zorgen over hoef te maken. De kleine daling in de gemeten temperatuur is dan misschien normaal, toch?

Er zijn eer dan 1.5m vrije ruimte voor de unit. En het is een achtertuintje met muren rondom, klopt. Hier onder een afbeelding van de installatie. Er zijn 30cm links en 30cm achter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wunxB3wXBKiopClopMdzsDacEJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r7ZHGzTDbePDa546FTIsEfyw.jpg?f=fotoalbum_large

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-12 00:03
Ik zie vooral veel voordelen! Hoe lang zal het duren voordat de 'branche' Propaan ook onder de F-gassenverordening wil laten vallen? Propaan is natuurlijk helemaal geen HFK en daarom géén F-gas ;).

My favorite programming language is solder.

• Carboy54
argafal schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:40:
[...]

Dan lijkt het alsof ik me nergens zorgen over hoef te maken. De kleine daling in de gemeten temperatuur is dan misschien normaal, toch?

Er zijn eer dan 1.5m vrije ruimte voor de unit. En het is een achtertuintje met muren rondom, klopt. Hier onder een afbeelding van de installatie. Er zijn 30cm links en 30cm achter.

[Afbeelding]
Met een dergelijke opstelling heel normaal. Je krijgt zeker een recirculatie met deze opstelling

• Carboy54
Puch-Maxi schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:43:
[...]

Ik zie vooral veel voordelen! Hoe lang zal het duren voordat de 'branche' Propaan ook onder de F-gassenverordening wil laten vallen? Propaan is natuurlijk helemaal geen HFK en daarom géén F-gas ;).
Vergeet ook niet dat HFK wordt uitgefaseerd vanaf 2026. De beschikbaarheid van R32 wordt voor de bestaande installaties ook aan banden gelegd heb ik begrepen.

• Carboy54
Lennard is weer lekker bezig. Het beste van 2 werelden. Een warmtepomp met gekoelde zonnepanelen :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTHhTlIvxFaR5WBa1_SEvJmewnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IoEweZYdYUaegMVYq4HSnADt.jpg?f=fotoalbum_large

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:10
argafal schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:10:
Hebben anderen een soortgelijk gedrag? Of is dit een indicatie dat Amber haar eigen koude lucht zuigt?

[Afbeelding]
Dit is niet zoals het hoort. Kun je een overzichtsfoto van de opstelling van je WP posten. Staat ie in een steeg of kleine omsloten binnenplaats?
Edit na zien foto: Kleine omsloten binnenplaats dus. En koude lucht is zwaarder dan warme lucht, dus de WP zal de lucht in die binnenplaats afkoelen. Die koude lucht blijft (deels) rondom de WP hangen. Dat zie je in je grafiek terug.

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 19-12-2023 19:26 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Curtain
  • Laatst online: 16-11 20:14

Curtain

Plannen en Organiseren

FlowDesign schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:17:
Kreeg net een email als reactie op een aanvraag van https://dewarmtepompvoorjou.nl

Die vragen 5000 Euro om een Amber 95 te installeren.
Ik heb ze vervolgens gevraagd of het ongeveer 8 dagen werk is.
Voelt een beetje als een stel oplichters.
De inflatie bij “warmtepomp voor jou” is gigantisch… mijn aanvraag werd beloond met een offerte voor de Amber 65 van €9440 ex BTW.
Dit zijn geen grappen meer. Zelfs met de subsidie eraf is dit waanzinnig en voel je je in ‘t ootje genomen. Om ‘t maar netjes te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BM57m5cRIEmXtDteodmlFWVGv4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KN329KWffqHdjLSkKfsOqrgT.png?f=fotoalbum_large

Zelf installeren is geen optie, helaas. Iemand nog ideeën?

Weer of geen weer: ik heb de details

• bommer
Andrehj schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:23:
[...]

Dit is niet zoals het hoort. Kun je een overzichtsfoto van de opstelling van je WP posten. Staat ie in een steeg of kleine omsloten binnenplaats?
Edit na zien foto: Kleine omsloten binnenplaats dus. En koude lucht is zwaarder dan warme lucht, dus de WP zal de lucht in die binnenplaats afkoelen. Die koude lucht blijft (deels) rondom de WP hangen. Dat zie je in je grafiek terug.
Bij mij treed het ook op.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjNvYYBIHSgGE7V0T3Al1NdNJlY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZJfWJw8kPUP0syTIf3Nqp5m.jpg?f=fotoalbum_large
En hangt helemaal vrij. En meer dan de voor geschreven 30 cm van de wand. Hij staat overigens waterpas, foto vertekend iets.

Als het een probleem wordt verplaats ik de sensor, kan niet moeilijk zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door bommer op 19-12-2023 20:37 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:53
Curtain schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:23:
[...]

De inflatie bij “warmtepomp voor jou” is gigantisch… mijn aanvraag werd beloond met een offerte voor de Amber 65 van €9440 ex BTW.
Dit zijn geen grappen meer. Zelfs met de subsidie eraf is dit waanzinnig en voel je je in ‘t ootje genomen. Om ‘t maar netjes te houden.

[Afbeelding]

Heb je nou 95 euro betaald om een offerte te krijgen?
Ik weet niet waarom zelf doen voor jou geen optie is maar je kunt het ook door een loodgieter/elektricien laten doen als jij precies weet wat je wilt en dat aan kunt sturen.

• bommer
[...]

[Afbeelding]

Die 600 euro voor een extra eindgroep is best redelijk, mits wel goed uitgevoerd natuurlijk.

Die 9500 voor een hybride opstelling is belagelijk hoog,zeker omdat de unit vlak bij de ketel geplaatst wordt. maar dat ik al eens eerder over deze club gezegd

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-11 16:07
[...]

[Afbeelding]

Dat is aardig aan de prijs ikzelf heb 4250 betaalt voor de warmtepomp 2550 subsidie eraf en 1250 voor de installatie.
Hierbij heb ik wel zelf veel voorbereid zoals de warmtepomp zelf op dak geplaatst gaten in de muur geboord en electra aangelegd voor de stroomvoorziening.
Was dus voor 2950 euro klaar geinstaleerd en wel is nog een 300 bij gekomen voor een gesloten verdeler te veranderen naar een open verdeler.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03:27
Dat is wel logisch, dan heb je het meeste werk zelf gedaan.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• joenex1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-12 15:48
Voor de Amber 6.5, horizontaal voorraadvat 240L, laadmodule en 3-wegklep was ik zo'n €7400 kwijt en uren (3 dagen voor 1 persoon op offerte) + materiaal zal op zo'n €3800 uit komen. Ik heb de apparatuur zelf met een kanalenlift op de plek gezet, elektra doe ik ook zelf. De Eastron wifi kwh meter zit wel bij die prijs in.

Minus de subsidie (installatie hopelijk 1e week 2024) valt me dat ook mee voor all-electric. Regio Noord-Oost Brabant.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Er is natuurlijk niet 1 installatie hetzelfde , dus onder de streep tref je altijd grote verschillen.
En ja soms ligt het er dik op dat je een poot wordt uitgedraaid.

Wat mij eigenlijk meer zorgen zou maken is de kennis van de installateur.
Als je bij bovenstaande offerte leest dat hij/zij eerst nog bij de fabrikant info moet inwinnen of de huidige vloerverdeler kan worden toegepast geeft dat wel te denken.

Als klant loop je dus het risico met een onder de maat presterende installatie met hoge verbruikskosten te worden opgescheept.
En dan hebben we het nog niet over de nazorg..

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:01
[Afbeelding]

Ziet er mooi uit! Hoe draait hij inmiddels?

Nog even over de Kamstrup: ik weet dat er veel over geschreven is, maar ik zie door de bomen het bos even niet meer. :X Ik zoek er één met een fatsoenlijke diameter, op 230V en makkelijk uit te lezen is. Volgens mij heb jij precies wat ik ook wil. Mag ik vragen welke type jij exact hebt?

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-11 10:37
GhandiHarder schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:56:
[...]

Nog even over de Kamstrup: ik weet dat er veel over geschreven is, maar ik zie door de bomen het bos even niet meer. :X Ik zoek er één met een fatsoenlijke diameter, op 230V en makkelijk uit te lezen is. Volgens mij heb jij precies wat ik ook wil. Mag ik vragen welke type jij exact hebt?
Zelf heb ik de 1'' draad aansluiting en DN20 dinnen diameter. Maar......

.... voor wie geinteresseerd is in een warmtemeter, mooie aanbieding, maar let wel op dat deze 3/4'' draad aansluiting heeft en binnendiameter DN15. De meter is wel gewoon bruikbaar in de range van 15 L/h tot 3000L/h. Lengte is 110mm.

Wellicht een mooie optie voor de Amber 65 bezitters en wellicht voor Amber 95 bezitters. De doorgang is heel plaatselijk en heel gestroomlijnd en heeft waarschijnlijk minder weerstand dan de meegeleverde terugslagklep.

Er moet wel nog een 230V module bij aangeschaft worden.

https://www.ebay.co.uk/it...Tp5Z%7Ctkp%3ABFBMyLKZ9pBj

Itho Daalderop Amber 95

• isalenedean
mischa402 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:29:
[...]

Zelf heb ik de 1'' draad aansluiting en DN20 dinnen diameter. Maar......

.... voor wie geinteresseerd is in een warmtemeter, mooie aanbieding, maar let wel op dat deze 3/4'' draad aansluiting heeft en binnendiameter DN15. De meter is wel gewoon bruikbaar in de range van 15 L/h tot 3000L/h. Lengte is 110mm.

Wellicht een mooie optie voor de Amber 65 bezitters en wellicht voor Amber 95 bezitters. De doorgang is heel plaatselijk en heel gestroomlijnd en heeft waarschijnlijk minder weerstand dan de meegeleverde terugslagklep.

Er moet wel nog een 230V module bij aangeschaft worden.

https://www.ebay.co.uk/it...Tp5Z%7Ctkp%3ABFBMyLKZ9pBj
@mischa402 Mischa, volgens mij zit de modbus er niet bij, dus die moet je dan ook nog los kopen, of heb jij een andere manier om deze uit te lezen? Ben niet bekend met de Multicals

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

isalenedean schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:27:
[...]
@mischa402 Mischa, volgens mij zit de modbus er niet bij, dus die moet je dan ook nog los kopen, of heb jij een andere manier om deze uit te lezen? Ben niet bekend met de Multicals
Dit ziet er uit als een IR oog van Smartgateways: https://smartgateways.nl/...ticz-homey-rest-api-mqtt/
Een Modbus bordje kan je ook kopen, kost wel weer bijna 100 Euro.

Ik ben zelf voor een iets goedkopere variant gegaan opb. Wireless M-Bus die ik mbv deze USB ontvanger uitlees: https://shop.imst.de/wire...-usb-adapter-868-mhz?c=14

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 20-12-2023 17:03 ]

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:35
[...]

Ik heb mijn Kamstrup hier gekocht. https://www.arigo-softwar...plit-heating-counter.html

Vervolgens heb ik in de opmerkingen gevraagd om de 230v versie en die was de zelfde prijs als de batterij versie. Daarnaast ook om een installatie kit gevraagd. Zelf ben ik voor de 1" gegaan.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• mischa402
isalenedean schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:27:
[...]
Ik heb een smartgateway IR module. Ik heb ook een modbus-bordje, maar dat heb ik nooit aan de praat gekregen. Kost BTW wel meer dan EUR 100,- (volgens mij ga je zeker richting de EUR 130 - 150).

De smartgatway module werkt uitstekend, leest alles uit en ook de interval kun je instellen. Ik doe het iedere 10sec, maar dan moet je idd wel een 230V module hebben omdat anders de batterij erg snel aan vervanging toe is. Hou er rekening mee dat volgens mij bij een 303 geen 230V module ingebouwd kan worden, dat kan volgens mij alleen bij de 403 versie en hoger.

[ Voor 8% gewijzigd door mischa402 op 20-12-2023 17:58 ]

Itho Daalderop Amber 95

• bommer
Jan2023 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:06:
Er is natuurlijk niet 1 installatie hetzelfde , dus onder de streep tref je altijd grote verschillen.
En ja soms ligt het er dik op dat je een poot wordt uitgedraaid.

Wat mij eigenlijk meer zorgen zou maken is de kennis van de installateur.
Als je bij bovenstaande offerte leest dat hij/zij eerst nog bij de fabrikant info moet inwinnen of de huidige vloerverdeler kan worden toegepast geeft dat wel te denken.

Als klant loop je dus het risico met een onder de maat presterende installatie met hoge verbruikskosten te worden opgescheept.
En dan hebben we het nog niet over de nazorg..
Ik denk Jan hier een goed punt aansnijd, beter iets meer betalen en een goed installatie en knappe nazorg.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je kunt de kamstrup gewoon met 3V3 oid voeden op de print.

Zie hier nog niet de site voorbijkomen waar ik m heb gehaald:
https://zaehleronlineshop...p-MultiCal-303-wired-mbus

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:23

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
[...]

[Afbeelding]

Tja meestal gaat men uit van €1500 leiding materiaal filter ed big foot enz en dan complete inkoop bedrag /0.7 (30% marge maken voor garantie en overhead website marketing enz) als daar minimaal 2 dagen arbeid bij optelt, kun je het zelf ook wel uitrekenen.

Als je zelf inkoopt en enkel wat mensen inhuurt voor specifieke punten is natuurlijk heel anders.

Ik doe zelf het onderhoud aan de 2e auto, koste me laatste €43,- incl btw. Terwijl beurtje minimaal x3 was geweest bij de dealer en dat begrijp ik ook wel.

De afbeelding die jij deelde kun je genoemde bedrag als in of ex btw lezen, word eronder nog btw erbij opgeteld of enkel los weergegeven wat btw bedrag is?

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 20-12-2023 19:28 ]

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Wolk1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11-11 14:48
Na zeer lang wachten is afgelopen week eindelijk mijn amber geleverd. Mede dankzij de vele info hier de keuze gemast voor full elektric. Nu vraag ik me af bij de boilervat:

Sluit je B1 en B2 aan elkaar, aan 1 zijde? Het betreft een iwpv 200 l 3G

Ik ga de installatie zelf doen mer een cv monteur maar die heeft helaas nog geen ervaring met warmtepompen en boiler vaten.

• Curtain
  • Laatst online: 16-11 20:14

Curtain

Plannen en Organiseren

ErikVers schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:25:
[...]

De afbeelding die jij deelde kun je genoemde bedrag als in of ex btw lezen, word eronder nog btw erbij opgeteld of enkel los weergegeven wat btw bedrag is?
De BTW komt er nog bij. Totale kosten net geen €10.000

Dit bedrijf zou geen beunhaas moeten zijn want als je bij Itho Daalderop op website klikt voor meer informatie kom je hier terecht. Maar toch… de verhalen die ik hier lees geven me geen echt rustig gevoel.

Zijn er in dit forum mensen die tevreden zijn over hun installateur? Regio Oosterhout, Noord-Brabant.

Weer of geen weer: ik heb de details

• Karmusch
[...]

Ik heb deze gekocht:

https://zaehleronlineshop...us-RTU-und-230-V-Netzteil

een DN20 voor in de retour, met modbus en 230 aansluiting, alleen verwarmen

Een vernauwing van DN32 naar DN20 voor een klein stukje
Overwegingen kosten en de flow kan er echt wel doorheen met 2.5 m3/ uur nominaal.
Meet nu op maximale pompstand 1900 liter per uur van de Amber 120, 1600 l/u bij gemiddelde stand

230V voor een frequentere uitleziging
Modbus, ja just in case, wilde hem uitlezen, uiteindelijk heb voor 70 tientjes een smartgateway IR oog gekocht -> en zo in Home assistant vai mqtt

https://smartgateways.nl/...ticz-homey-rest-api-mqtt/

Heb ook nog een een passtuk gekocht
a 70 euro incl. verzenden

https://zaehleronlineshop...t-meter-directly-immersed

Hier heb ik wel spijt van, aangezien ik alleen de 2 afsluiters momenteel gebruikt heb een dure oplossing. Het passtuk is sec voor de pre montage, waarna je deze vervangt door de 403 zelf.
Ik dacht eerst dat dit een onderdeel die erbij hoorde... De afsluiters zijn met wartel en daarmee is de 403 uitwisselbaar.

Heb uiteindelijk in de aanvoer een T-stuk 35-1/2" waarin je de aanvoer sensor in kon draaien, anders moest ik voor afsluiter 3 ook weer verlopen e.d. maken.

Wel duur, maar op het totaal en voor de duur van 15 jaar… en home assistant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6QUXcuLMSGS8uSm1YM-xwfR26A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gp8tRCChxAceai3Pe9Rst0bI.png?f=fotoalbum_large

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-11 23:58
[...]

[Afbeelding]

Ik heb mijn Amber 120 (full electric, inclusief WW voorraadvat) hier besteld: https://www.aircozonderst...an-r290-warmtepomp-12-kw/

Voor de WP, voorraadvat 240 L, vloersteunen, 3-weg klep, vuilafscheider en vorstbeveiligingsklep kwam ik op 9325 incl BTW (exclusief subsidie). De installatie gaat max 2000 kosten en wordt volgende week donderdag uitgevoerd. Of ik tevreden ben over de installatie kan ik je dus nog niet vertellen, maar de "digitale intake" verliep erg prettig. Ze namen de tijd, beantwoorden vragen open en eerlijk. Ik had er echt een goede indruk van.

Ik moet er wel bij zeggen dat dit een eenmansbedrijf is dat nog niet lang bestaat. De installaties worden gedaan door een vast team ZZP-ers en de eigenaar zelf. Ook over de status van het bedrijf was de eigenaar eerlijk en open. In eerste instantie vroeg hij om de "hardware" vooruit te betalen. Toen ik dat toch een beetje tricky vond, gaf hij aan dat ik ook achteraf mocht betalen. Ik heb daarna zelf aangeboden 50% vooraf te betalen. Alle spullen zijn intussen geleverd (en door mij betaald ) en staan mijn garage te wachten op de installatie. De installatie zelf gaat dus max 2000 kosten en mag ik achteraf betalen.

• stean
Curtain schreef op donderdag 21 december 2023 @ 00:02:
[...]
Dit bedrijf zou geen beunhaas moeten zijn want als je bij Itho Daalderop op website klikt voor meer informatie kom je hier terecht. Maar toch… de verhalen die ik hier lees geven me geen echt rustig gevoel.

Zijn er in dit forum mensen die tevreden zijn over hun installateur? Regio Oosterhout, Noord-Brabant.
Bosch Nefit bood me voor een WP offerte hun installateur aan (regio Utrecht), 2 weken later blijkt "Woon Duurzaam" failiet https://www.faillissement...gt-faillissement-aan.aspx

Dus dat je dit afvraagt.....dat doe ik nu ook....., ook al hoeft dat niks over Itho te zeggen natuurlijk

• Carboy54
Nieuwe subsidielijst RVO 2024:

https://www.rvo.nl/sites/...odelijst-Warmtepompen.pdf

Amber 6.5 Kw € 2.775
Amber 9.5 Kw € 3.075
Amber 12 Kw € 3.375

• Jan2023

Jan2023

KISS

Curtain schreef op donderdag 21 december 2023 @ 00:02:
[...]

De BTW komt er nog bij. Totale kosten net geen €10.000

Bij ons in de regio Prinsenbeek/Breda is een deelinstallatie uitgevoerd door een Topper van Warmtepomponline.
;)

Een installatie volgens het KISS principe , ben er tevreden over.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:56
Goede zaak dat de concurrentie toeneemt. Ik zie de prijzen zakken. oOo Tot 1 jaar geleden waren prijzen van 15 mille full electric en hoger geen uitzondering. Tevens is door de inflatie en gestegen rente lenen te duur geworden. Vraag en aanbod gaan eindelijk keren.

• camel1987
Jan2023 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:05:
[...]

Bij ons in de regio Prinsenbeek/Breda is een deelinstallatie uitgevoerd door een Topper van Warmtepomponline.
;)

Een installatie volgens het KISS principe , ben er tevreden over.
Dat is carboy toch ? Als ik had geweten dat die ook hier in de regio kom ook uit breda gemonteerd had had ik hier wel een aanvraag bij gedaan. Alhoewel ik niet heel ontevreden ben met onze monteur nu. ( Die ook uit prinsenbeek komt 🤣)

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:35
Carboy54 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:15:

Amber 6.5 Kw € 2.775
Amber 9.5 Kw € 3.075
Amber 12 Kw € 3.375
Ben ik blij dat mijn Amber op 5 januari en niet op 20 december wordt aangesloten B-). Scheelt toch een paar honderd euro. Is de Kamstrup bijna gratis of was de vakantie dan goedkoper ;) .

[ Voor 3% gewijzigd door Impossibl3 op 21-12-2023 14:44 ]

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Samjinne
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-11 11:37
Wij gaan va zaterdag 10 dagen weg. Iemand al ervaring met de amber op vakantiemodus zetten?
Ik zie dat er een vakantiemodus is voor het tapwater, (heb ik normaal op 47 graden) waar zal ik die op zetten? Ik zie dat deze nu 20 graden als eerste voorstel aangeeft.
Wat is wijsheid qua vakantiemodus voor de verwarming? Ik heb ook een thermostaat, zou natuurlijk die ook gewoon op 17 of 18 graden kunnen zetten. Veel lager is niet handig toch?
Ben benieuwd hoe anderen dit aanpakken met de Amber, in deze tijd van het jaar.

• Carboy54
Samjinne schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:39:
Wij gaan va zaterdag 10 dagen weg. Iemand al ervaring met de amber op vakantiemodus zetten?
Ik zie dat er een vakantiemodus is voor het tapwater, (heb ik normaal op 47 graden) waar zal ik die op zetten? Ik zie dat deze nu 20 graden als eerste voorstel aangeeft.
Wat is wijsheid qua vakantiemodus voor de verwarming? Ik heb ook een thermostaat, zou natuurlijk die ook gewoon op 17 of 18 graden kunnen zetten. Veel lager is niet handig toch?
Thermostaat lager en niet de stooklijn ivm pendelen bij hoge temp/ lage stooklijn. Vergeet niet ook de temperatuur van de TR sensor mee te verlagen anders gaat de sensor de TC verhogen!

• isalenedean
ErikVers schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:25:
[...]

Tja meestal gaat men uit van €1500 leiding materiaal filter ed big foot enz en dan complete inkoop bedrag /0.7 (30% marge maken voor garantie en overhead website marketing enz) als daar minimaal 2 dagen arbeid bij optelt, kun je het zelf ook wel uitrekenen.

Als je zelf inkoopt en enkel wat mensen inhuurt voor specifieke punten is natuurlijk heel anders.

Ik doe zelf het onderhoud aan de 2e auto, koste me laatste €43,- incl btw. Terwijl beurtje minimaal x3 was geweest bij de dealer en dat begrijp ik ook wel.

Ik was inkoop al 9900 kwijt voor Amber 95, I-wpv 270liter en aansluitmateriaal, daar gaat nog 2850 af voor subsidie, compleet zelf gedaan, zat wel nog een week arbeid in voor 1 man. Dus ik vind een prijsopgaaf van €10.000 incl btw helemaal niet slecht....

[ Voor 0% gewijzigd door isalenedean op 21-12-2023 15:42 . Reden: Was een paar facturen vergeten ]

• camel1987
Samjinne schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:39:
Je stelt de vraag voordat ik hem wilde stellen 😅.
Ik zet zelf de thermostaat denk ik gewoon op 18 graden wij gaan maar 5 dagen weg.
Voordat ik naar huis ga zet ik hem weer online op 21 dan moet het wel lekker zijn als we weer thuiskomen.
Tr sensor heb ik niet dus hoef daar dan niks in te wijzigen toch ?

• isalenedean
camel1987 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:25:
[...]

Je stelt de vraag voordat ik hem wilde stellen 😅.
Ik zet zelf de thermostaat denk ik gewoon op 18 graden wij gaan maar 5 dagen weg.
Voordat ik naar huis ga zet ik hem weer online op 21 dan moet het wel lekker zijn als we weer thuiskomen.
Tr sensor heb ik niet dus hoef daar dan niks in te wijzigen toch ?
Al heb je een TR sensonsor, de thermostaat overruled alles, dus thermostaat op 18 en als je weer terug reist dat ding via internet op 20 graden en hoppaaaaaaa

• Jan2023

Jan2023

KISS

camel1987 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:34:
[...]

Dat is carboy toch ? Als ik had geweten dat die ook hier in de regio kom ook uit breda gemonteerd had had ik hier wel een aanvraag bij gedaan. Alhoewel ik niet heel ontevreden ben met onze monteur nu. ( Die ook uit prinsenbeek komt 🤣)
Dat is carboy toch ?
Ja , voor een Rotterdammer wilden ze wel over de Moerdijkbrug komen.
:P

• mischa402
isalenedean schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:27:
[...]

Al heb je een TR sensonsor, de thermostaat overruled alles, dus thermostaat op 18 en als je weer terug reist dat ding via internet op 20 graden en hoppaaaaaaa
Thermostaat overruled wel alles, maar als je de thermostaat op bijv. 15°C i.p.v. uit en het wordt daadwerkelijk 15°C in huis en de warmtepomp springt aan, wordt door de ruimtetemperatuurcorrectie de stooklijn ook met 4 tot 6 °C verhoogd (afhankelijk waarop je de TR op ingesteld hebt staan). Dus daar moet je dan wel rekening mee houden.

Itho Daalderop Amber 95

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

isalenedean schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:25:
[...]
Ik was inkoop al 9900 kwijt voor Amber 95, I-wpv 270liter en aansluitmateriaal, daar gaat nog 2850 af voor subsidie, compleet zelf gedaan, zat wel nog een week arbeid in voor 1 man. Dus ik vind een prijsopgaaf van €10.000 incl btw helemaal niet slecht....
€9900,- dus je bent ongeveer €2300,- incl btw kwijt voor materiaal? :?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Kalmpjesaan
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-11 20:25
Goedenavond. Ik ben nieuw hier. Heb de FAQ over hybride warmtepompen gelezen en heb nog een vraag. Mocht die vreemd zijn of op de verkeerde plek dan hoor ik het graag ;). Ik overweeg een hybride warmtepomp aan te schaffen. Het wordt een monoblock waarbij de buitenunit onder ons slaapkamerraam wordt geplaatst. Nu heb ik twee pompen geoffreerd gekregen waar ik interesse in heb.
  • Itho Daalderop Amber 65
  • Bosch/Nefit Compress 7400i
Er is nogal een prijsverschil. Van de Bosch/Nefit weet ik zeker, dat hij in praktijk heel stil is. Hebben jullie informatie hoe zich dat verhoudt tot de Amber?

Ik weet dat de Amber een milieuvriendelijker koudemiddel gebruikt, dat vind ik ook niet onbelangrijk.
Zijn er nog andere argumenten waarvoor ik voor de één of de ander moet kiezen? Is er bijvoorbeeld veel verschil in efficiëntie?

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Kalmpjesaan schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:52:
Goedenavond. Ik ben nieuw hier. Heb de FAQ over hybride warmtepompen gelezen en heb nog een vraag. Mocht die vreemd zijn of op de verkeerde plek dan hoor ik het graag ;). Ik overweeg een hybride warmtepomp aan te schaffen. Het wordt een monoblock waarbij de buitenunit onder ons slaapkamerraam wordt geplaatst. Nu heb ik twee pompen geoffreerd gekregen waar ik interesse in heb.
  • Itho Daalderop Amber 65
  • Bosch/Nefit Compress 7400i
Er is nogal een prijsverschil. Van de Bosch/Nefit weet ik zeker, dat hij in praktijk heel stil is. Hebben jullie informatie hoe zich dat verhoudt tot de Amber?

Ik weet dat de Amber een milieuvriendelijker koudemiddel gebruikt, dat vind ik ook niet onbelangrijk.
Zijn er nog andere argumenten waarvoor ik voor de één of de ander moet kiezen? Is er bijvoorbeeld veel verschil in efficiëntie?
De compress is echt letterlijk een bakbeest!
De meeste merken hebben de helft kleiner en net zo stil :)

Prijstechnisch zouden ze ongeveer even veel moeten kosten.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 19:13
Carboy54 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:15:

Amber 6.5 Kw € 2.775
Amber 9.5 Kw € 3.075
Amber 12 Kw € 3.375
Kan ik alsnog om 225 gaan smeken of heeft het geen nut. Heb drie weken terug de subsidie uitgekeerd gekregen, kan natuurlijk in beroep gaan >:)

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120

• isalenedean
DutchWing schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:49:
[...]

€9900,- dus je bent ongeveer €2300,- incl btw kwijt voor materiaal? :?
Ja, ik moest door de grond.....over de gevel.... naar de oude aansluiting van de ketel, dat was al 15 meter aan leidingwerk heen en weer 15meter terug, isolatie koppelingen caleffi's, pantserslangen, afsluiters, kabels etc. Het loopt snel op!
Ja was achteraf wel even schrikken, maar mijn gasverbruik is nu 0, en dat scheelt mij in de decembermaand al circa €200,- aan minderverbruik. Daarnaast gaat de vastrecht eruit a €0,81 per dag/ €295,65 per jaar.
Ik schat in als het weer niet veel raarder wordt, een besparing van minimaal 300 voor jan, febr en maart.
Dus als ik per stookseizoen €800,- kan besparen, dan ben ik in 8 jaar breakeven (zonder zonnepanelen, met subsidie), en niet te vergeten milieu vriendelijk. Als ik de zonnestroom erbij pak met salderen dan wordt het ca 5 jaar breakeven.
Dus ik ben dik tevreden met mijn warmtepomp, kost wat, maar dan heb je wat.
Oh ja, niet geheel onbelangrijk de WAF factor, het is nu ca 21 graden in huis ipv 19 graden. Daar is ze wel heeuuuuuuul erg blij mee. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door isalenedean op 22-12-2023 09:08 ]

• TD-91

TD-91

XC40 P8

En vergeet niet dat volgend jaar het vastrecht en de energiebelasting op gas weer aardig stijgt, kan je ook nog mooi meenemen in je tvt.

• isalenedean
Het enigste waar ik nog erg van baal, is dat na 60min op 36Hz de WP uitslaat, in plaats van het toerental te verhogen om te smeren. @Carboy54 is dit echt niet mogelijk voor Itho om dit aan te passen? Of zit dat al in de pijpleiding?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qD7nUH4gtTn-sxYcuFo2FP9z6OA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WrUyhrIOSSo9Oz980KGB3GAF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door isalenedean op 22-12-2023 11:20 ]

• MotorBeast
TD-91 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:16:
En vergeet niet dat volgend jaar het vastrecht en de energiebelasting op gas weer aardig stijgt, kan je ook nog mooi meenemen in je tvt.
Minus €400,- renteverlies. 10 mille vang je op dit moment makkelijk 4% rente op. Als we het dan toch zuiver willen houden..... O-)

Maar ik vind dat je echt lange termijn moet kijken. Toen ik 11 geleden mijn zonnepanelen plaatste was de winst ook niet echt groot. Die werd met het jaar alleen maar groter. En 2 jaar geleden lachte ik me rot om de stress die iedereen had en halsoverkop panelen moesten hebben. Dat waren diegene die mij 11 jaar geleden uitlachte. Gas wordt echt een kostbaar verhaal. LNG wordt een drama met de oplopende vraag nog steeds wereldwijd.

[ Voor 36% gewijzigd door MotorBeast op 22-12-2023 11:28 ]

• isalenedean
Wat mij opvalt, is dat de interne pomp ook uitblijft als de thermostaat PNI CT36 heating op off staat.
Als dit ook met vorst is, dan moet je dus verplicht alleen op WAR te draaien.
Alleen al om je interval van 15min, 2 min pomp draaien te activeren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2R9cXgd1SGlE1FWE5UqpZAuVrGE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mVrbYR9Zw20RG24fZzh7oMSj.png?f=fotoalbum_large

• isalenedean
MotorBeast schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:24:
[...]

Minus €400,- renteverlies. 10 mille vang je op dit moment makkelijk 4% rente op. Als we het dan toch zuiver willen houden..... O-)

Maar ik vind dat je echt lange termijn moet kijken. Toen ik 11 geleden mijn zonnepanelen plaatste was de winst ook niet echt groot. Die werd met het jaar alleen maar groter. En 2 jaar geleden lachte ik me rot om de stress die iedereen had en halsoverkop panelen moesten hebben. Dat waren diegene die mij 11 jaar geleden uitlachte. Gas wordt echt een kostbaar verhaal. LNG wordt een drama met de oplopende vraag nog steeds wereldwijd.
Ja, maar als ik morgen van het dak pleur, heb ik ook niks aan....

• MotorBeast
isalenedean schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:33:
[...]
Ja, maar als ik morgen van het dak pleur, heb ik ook niks aan....
Niet boos worden, je hebt gelijk dat je een WP hebt geplaatst. _/-\o_ Maar voor een zuivere berekening moet je het wel meenemen. Eigenlijk hoort afschrijving en onderhoudkosten er ook nog in thuis.

Maar laten we het hier maar bij houden. Enjoy the heat!

• Carboy54
isalenedean schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:19:
Het enigste waar ik nog erg van baal, is dat na 60min op 36Hz de WP uitslaat, in plaats van het toerental te verhogen om te smeren. @Carboy54 is dit echt niet mogelijk voor Itho om dit aan te passen? Of zit dat al in de pijpleiding?[Afbeelding]
Wordt aan gewerkt samen met een aantal andere punten heeft dat de aandacht bij Itho.

Lees ook mijn bericht van begin deze week:

Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 22-12-2023 12:36 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

isalenedean schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:28:
Wat mij opvalt, is dat de interne pomp ook uitblijft als de thermostaat PNI CT36 heating op off staat.
Als dit ook met vorst is, dan moet je dus verplicht alleen op WAR te draaien.
Alleen al om je interval van 15min, 2 min pomp draaien te activeren.[Afbeelding]
Volgens mij zit er een vorstbeveiliging op de Amber , onder een bepaalde buitentemperatuur wordt de circulatie pomp voor bepaalde tijd aangezet..

Ben even te lui om voor je op te zoeken waar ik dat gelezen had.

Wat dacht je van de gebruikers die nachtverlaging toepassen , ook in de winter.
Het moet wel een beetje gebruiksvriendelijk blijven natuurlijk , anders is het na een stevige winter gewoon klaar met de animo voor een Amber.

Die pompen draaien niet uitsluitend bij tweakers.
:)

• Karmusch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlqouXmon1sSh-QoKVpkzf7-Kas=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tbl1yu9bGZia2Jq4S4maxjRa.png?f=fotoalbum_large

#deel je dashboard

Na een dag regelen, krijg ik hem redelijke stabiel.
Ik merk bij nachtverlaging, dat die er behoorlijk inkicked in de ochtenduren -> denk dat ik voor continu ga.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Dat hoog inzetten zie je bij elke nieuwe run die gestart wordt.
Zelfs bij 10 graden buiten en runs op 36 Hz

Het mooist loopt de Amber ergens rond de 43 Hz zonder ook maar te stoppen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGs8OAI1LwMiZTXq1loqErexSIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NziP9GtFRM8zDKag6VWVoCuo.jpg?f=fotoalbum_large

• Carboy54
Jan2023 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:13:
[...]

Volgens mij zit er een vorstbeveiliging op de Amber , onder een bepaalde buitentemperatuur wordt de circulatie pomp voor bepaalde tijd aangezet..

Het moet wel een beetje gebruiksvriendelijk blijven natuurlijk , anders is het na een stevige winter gewoon klaar met de animo voor een Amber.

De thermostaat beinvloed inderdaad de interval pomp instelling. Er wordt onderzocht wat het betekent voor de door Jan genoemde vorstbeveiliging.

• isalenedean
Jan2023 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:13:
[...]

@Jan2023 klopt, maar het is net wat @Carboy54 al aangeeft, doet ie dat ook met thermostaat off????

• Carboy54
isalenedean schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:19:
[...]
@Jan2023 klopt, maar het is net wat @Carboy54 al aangeeft, doet ie dat ook met thermostaat off????
Dat zou zeker moeten maar wordt getest nu. Ik heb geen leeggelopen Caleffi's bij de Amber klanten gehad enkele weken geleden. Bij de Panasonics is dat bij klanten wel gebeurd.

[ Voor 19% gewijzigd door Carboy54 op 23-12-2023 00:58 ]

• FlowDesign
MotorBeast schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:39:
[...]

Niet boos worden, je hebt gelijk dat je een WP hebt geplaatst. _/-\o_ Maar voor een zuivere berekening moet je het wel meenemen. Eigenlijk hoort afschrijving en onderhoudkosten er ook nog in thuis.
En aan de andere kant, de meerwaarde van je woning mocht je deze willen verkopen ;)
Dus afschrijving zou ik mij niet zo druk om maken en onderhoud heb je ook op een CV-ketel.

Voorbeeld: Vorig jaar schoot mijn Vaillant HR-ketel telkens in een foutcode en dan deed de verwarming het niet. Via wat onderzoek kwam ik erachter dat het zeer waarschijnlijk om kapotte elco's op de printplaat ging. Die elco's kosten geen drol en heb ik zelf vervangen, probleem opgelost. Maar bij een niet tweaker was een monteur gekomen om de hele printplaat te vervangen en had dat geintje minstens €400 gekost ;)

• FlowDesign
Carboy54 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:51:
[...]

Wordt aan gewerkt samen met een aantal andere punten heeft dat de aandacht bij Itho.

Lees ook mijn bericht van begin deze week:

Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"
Hoe wordt eigenlijk na installatie de software van de Amber geüpdatet? :)

Pagina: 1 ... 45 ... 132 Laatste