Goedemiddag allen,
Na het topic een lange tijd gevolgd te hebben, wordt het eens tijd om zelf een vraag te stellen m.b.t. mijn eigen installatie.
Donderdag wordt mijn Amber 95 geleverd (met dank aan @
Carboy54 ), maar ik weet nog niet wanneer ik aan de installatie toekom. Echter is het natuurlijk goed om alvast na te denken over de voorbereidingen.
Nu zit ik met de volgende situatie:
Gele lijn is de erfgrens.
Groen pijl is de gemiddelde windrichting.
Blauwe stip is de (toekomstige) verdeler van de vloerverwarming.
Momenteel 6 (niet aangesloten) groepen van bijna 100 meter elk. 16 mm buitendiameter. Dit wordt in de toekomst uitgebreid naar waarschijnlijk 9 groepen voor de benedenverdieping. Bovenverdieping wordt misschien iets van fancoils. (Nog niet zeker.)
Houtkachel in de woonkamer+keuken voor de winters.
Ik heb meerdere opties waar ik de Amber kan plaatsen en ben benieuwd naar de meningen van anderen.
Optie 1 - Aan de achterkant van de schuur:
Voordelen:
- Aan de zuidkant, overdag het warmst.
- Verdekte opstelling, de aanblik van de warmtepomp zal niemand storen.
- Minder wind vol tegen de ventilator.
Nadelen:
Zoals te zien op de afbeelding, het is nogal een eind...
Met nog een keer op en neer in de schuur voor het verloop van de leidingen, kom ik toch al rond de minimaal 30 meter tussen Amber en verdeler.
Dit is niet optimaal, dat begrijp ik, zowel voor warmteverlies als leidingweerstand.
Optie 2 - Aan zijkant van het voorhuis:
Voordelen:
- Kort op de verdeler.
Nadelen:
- De plek m.b.t. het huis. Vol in het zicht vanaf de straat. Een modern apparaat naast een boerderij van 100 jaar oud. In de loop naar de (toekomstige) voordeur.
- Koudere plek, pas ergens tussen 13:00u en 14:00u komt de zon in die hoek. Met de lage winterzon meer schaduw van het huis van de buren. Zoals zelfs op de afbeelding te zien is. Thx Google.
- De windrichting. Ik had gelezen in de handleiding dat de ventilator van de Amber niet recht tegen de wind in moet blazen. Met doorgaans de wind vanuit het (zuid)westen van over het kanaal zou dit meestal wel het geval zijn.
Optie 3 - Noordoostkant van het huis:
Voordelen:
- Korter op de verdeler dan optie 1.
Nadelen:
- Noordoost. Deze hoek is praktisch de gehele dag gehuld in schaduw en is daarom ook vrij koel/koud. Een winterse noord-oosterwind zal dit alleen maar kouder maken, en dus, niet zo best voor de efficiëntie van een warmtepomp.
- De leidingen zouden langs de gevel omhoog moeten naar de bovenverdieping. Minder mooi. (Onder de vloer gaat niet meer lukken.)
- Hier had ik een schaduwterras in gedachten. Minder fraai met een warmtepomp ernaast.
Optie 4 - In de schuur:
Voordelen:
- Dichtbij genoeg voor de verdeler en SWW-boiler.
- Binnen. Dus geen weersinvloeden. Geen wind, regen of sneeuw.
- Warmer in de winter, koeler in de zomer (voor koelen).
Nadelen:
- Binnen. R290/propaan enzo. Gemixte regeltjes. Bepaalde teksten hebben het over "geen veiligheidszone nodig beneden de 5 KG propaan". Fabrikanten van monoblocks hebben het echter altijd over een buitenopstelling met veiligheidszone. Geen woord over "binnen" of "schuur". Hoe denkt de verzekering hierover in het uiterst geringe geval dat toch de zijgevel van de schuur eruit wordt geblazen?
Dus al met al zijn dit de opties die ik voor ogen zie.
Ik ben benieuwd naar de meningen van anderen, wat zij zouden doen.
Met name ook over optie 1. Ik heb gelezen dat de pomp van de Amber krachtiger is dan werd aangegeven.
Itho geeft aan een maximale lengte van 25 meter.
Zou de pomp mijn 30 meter prima kunnen doen zonder extra pomp? Dit zijn ook bijna alleen maar rechte leidingen.
En in hoeverre zou de afstand+warmteverlies+weerstand van optie 1 het opnemen tegen de mindere standplaats (m.b.t. de zon en wind) van optie 2?
Een heel verhaal, alvast bedankt voor het lezen.
Groeten, Wouter Konijn