• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Carboy54 schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:41:
[...]

Er zijn een aantal aanpassingen gedaan om dat te voorkomen met een keerklep en een propaanonluchter. In het onwaarschijnlijke geval dat het alsnog gebeurd dus de ontluchters na ontluchten dicht zetten.
@Carboy54
Jouw mening is een andere dan die van Itho
Even gecheckt bij hen.
Zoals eerder gezegd heb ik deze vraag tijdens de cursus voorgelegd of het mocht.
Mede omdat rond die tijd ook een actueel onderwerp was op dit forum.

Het mag wel degelijk een ontluchter en ze bevelen het juist AAN.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-12 14:21
montebaldo55 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:30:
[...]

@Carboy54
Jouw mening is een andere dan die van Itho
Even gecheckt bij hen.
Zoals eerder gezegd heb ik deze vraag tijdens de cursus voorgelegd of het mocht.
Mede omdat rond die tijd ook een actueel onderwerp was op dit forum.

Het mag wel degelijk een ontluchter en ze bevelen het juist AAN.
Niet juist. Een ontluchter is nodig om te ontluchten maar geen automatische ontluchter. Die moet je dicht zetten na het ontluchten en voor het opstarten. Er zit niet voor niets een keerklep in.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 23-12-2023 14:36 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Carboy54
Off topic maar wel heel interessant voor aanschaf van een warmtepomp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VVmlWJ6ksZkGS4QaFWJmftzw3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMZNdfWQqFH3MdKtCMzsBkNT.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-11 10:37
Jan2023 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:13:
[...]

Volgens mij zit er een vorstbeveiliging op de Amber , onder een bepaalde buitentemperatuur wordt de circulatie pomp voor bepaalde tijd aangezet..

Ben even te lui om voor je op te zoeken waar ik dat gelezen had.

Wat dacht je van de gebruikers die nachtverlaging toepassen , ook in de winter.
Het moet wel een beetje gebruiksvriendelijk blijven natuurlijk , anders is het na een stevige winter gewoon klaar met de animo voor een Amber.

Die pompen draaien niet uitsluitend bij tweakers.
:)
Ik heb de stellige overtuiging dat de vorstbeveiliging (nog) niet werkt. Tijdens de koude periode is de pomp niet zelf bijgekomen, ook niet terwijl deze op interval staat. Ik gebruik wel een thermostaat, maar zoals ook @Carboy54 aangeeft moet een vorstbeveiliging ten alle tijde inschakelen, tenzij er geen spanning is of er een of andere storing voor staat.

Ook horen volgens mij de instellingen in het menu zichtbaar te zijn, dus wellicht dat zelfs de vorstbeveiliging niet is geactiveerd wanneer je zonder thermostaat draait.

Itho Daalderop Amber 95

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Carboy54 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:35:
[...]

Niet juist. Een ontluchter is nodig om te ontluchten maar geen automatische ontluchter. Die moet je dicht zetten na het ontluchten en voor het opstarten. Er zit niet voor niets een keerklep in.
Onderstaande reactie kreeg ik van Jan vd Berg:
*knip* andermans email

[ Voor 33% gewijzigd door Proton_ op 23-12-2023 22:04 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
montebaldo55 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:38:
[...]

Onderstaande reactie kreeg ik van Jan vd Berg:
[*knip*]
Ik weet niet of jan het tof vind dat zn info hier publiekelijk geplaatst worden….

[ Voor 29% gewijzigd door Proton_ op 23-12-2023 22:05 ]

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18:20
isalenedean schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:33:
[...]
Ja, maar als ik morgen van het dak pleur, heb ik ook niks aan....
Misschien off-topic, maar waarom zit jij naakt op dak? :) :)

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:58
ArnoudN schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:32:
[...]

Misschien off-topic, maar waarom zit jij naakt op dak? :) :)
Er @ArnoudN er hahahaha👍🏻

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-11 09:04
mischa402 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 17:58:
[...]

Ik heb de stellige overtuiging dat de vorstbeveiliging (nog) niet werkt. Tijdens de koude periode is de pomp niet zelf bijgekomen, ook niet terwijl deze op interval staat. Ik gebruik wel een thermostaat, maar zoals ook @Carboy54 aangeeft moet een vorstbeveiliging ten alle tijde inschakelen, tenzij er geen spanning is of er een of andere storing voor staat.

Ook horen volgens mij de instellingen in het menu zichtbaar te zijn, dus wellicht dat zelfs de vorstbeveiliging niet is geactiveerd wanneer je zonder thermostaat draait.
Bij mij werkt het. Als ik, tijdens vorst, nachtverlaging toepas met de thermostaat gaat de pomp met een bepaald interval alleen pompen. De pomp staat op aan bij vraag.

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-11 12:12
In deze periode wat tijd gehad om te testen en mijn vermoeden blijkt juist... een 3 weg klep die lekt (intern).
Als ik de afsluiters naar de vvw dicht zet tijdens een sww run dan loopt de tc temp niet op zoals ie dat wel doet met de afsluiters open. Morgen Tameson maar eens benaderen.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:10
Plexxodus schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:37:
In deze periode wat tijd gehad om te testen en mijn vermoeden blijkt juist... een 3 weg klep die lekt (intern).
Als ik de afsluiters naar de vvw dicht zet tijdens een sww run dan loopt de tc temp niet op zoals ie dat wel doet met de afsluiters open. Morgen Tameson maar eens benaderen.
Welke Tameson heb je precies? En als je de motor er af haalt, kun je de klep dan wel in de juiste stand draaien? (Met een passende steeksleutel het asje verdraaien)
Dit is de eerste keer dat ik hier hoor over een lekkende Tameson. Dat is ook gek, want het is van binnen een simpele kogelklep. Daar kan niet zoveel lekken.

Hou je ons op de hoogte?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Carboy54
Plexxodus schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:37:
Hoe ver is de TC sensor van de klep geplaatst ivm warmteoverdracht?

• Woetsies
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22-10 19:54
Goedemiddag allen,

Na het topic een lange tijd gevolgd te hebben, wordt het eens tijd om zelf een vraag te stellen m.b.t. mijn eigen installatie.
Donderdag wordt mijn Amber 95 geleverd (met dank aan @Carboy54 ), maar ik weet nog niet wanneer ik aan de installatie toekom. Echter is het natuurlijk goed om alvast na te denken over de voorbereidingen.

Nu zit ik met de volgende situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kd-y7wJSIrBUULDqpsgp0aojW8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQplSeK5qcXdeCqF86OCBQJ5.jpg?f=fotoalbum_large

Gele lijn is de erfgrens.
Groen pijl is de gemiddelde windrichting.
Blauwe stip is de (toekomstige) verdeler van de vloerverwarming.

Momenteel 6 (niet aangesloten) groepen van bijna 100 meter elk. 16 mm buitendiameter. Dit wordt in de toekomst uitgebreid naar waarschijnlijk 9 groepen voor de benedenverdieping. Bovenverdieping wordt misschien iets van fancoils. (Nog niet zeker.)
Houtkachel in de woonkamer+keuken voor de winters.

Ik heb meerdere opties waar ik de Amber kan plaatsen en ben benieuwd naar de meningen van anderen.

Optie 1 - Aan de achterkant van de schuur:
Voordelen:
- Aan de zuidkant, overdag het warmst.
- Verdekte opstelling, de aanblik van de warmtepomp zal niemand storen.
- Minder wind vol tegen de ventilator.
Nadelen:
Zoals te zien op de afbeelding, het is nogal een eind...
Met nog een keer op en neer in de schuur voor het verloop van de leidingen, kom ik toch al rond de minimaal 30 meter tussen Amber en verdeler.
Dit is niet optimaal, dat begrijp ik, zowel voor warmteverlies als leidingweerstand.

Optie 2 - Aan zijkant van het voorhuis:
Voordelen:
- Kort op de verdeler.
Nadelen:
- De plek m.b.t. het huis. Vol in het zicht vanaf de straat. Een modern apparaat naast een boerderij van 100 jaar oud. In de loop naar de (toekomstige) voordeur.
- Koudere plek, pas ergens tussen 13:00u en 14:00u komt de zon in die hoek. Met de lage winterzon meer schaduw van het huis van de buren. Zoals zelfs op de afbeelding te zien is. Thx Google.
- De windrichting. Ik had gelezen in de handleiding dat de ventilator van de Amber niet recht tegen de wind in moet blazen. Met doorgaans de wind vanuit het (zuid)westen van over het kanaal zou dit meestal wel het geval zijn.

Optie 3 - Noordoostkant van het huis:
Voordelen:
- Korter op de verdeler dan optie 1.
Nadelen:
- Noordoost. Deze hoek is praktisch de gehele dag gehuld in schaduw en is daarom ook vrij koel/koud. Een winterse noord-oosterwind zal dit alleen maar kouder maken, en dus, niet zo best voor de efficiëntie van een warmtepomp.
- De leidingen zouden langs de gevel omhoog moeten naar de bovenverdieping. Minder mooi. (Onder de vloer gaat niet meer lukken.)
- Hier had ik een schaduwterras in gedachten. Minder fraai met een warmtepomp ernaast.

Optie 4 - In de schuur:
Voordelen:
- Dichtbij genoeg voor de verdeler en SWW-boiler.
- Binnen. Dus geen weersinvloeden. Geen wind, regen of sneeuw.
- Warmer in de winter, koeler in de zomer (voor koelen).
Nadelen:
- Binnen. R290/propaan enzo. Gemixte regeltjes. Bepaalde teksten hebben het over "geen veiligheidszone nodig beneden de 5 KG propaan". Fabrikanten van monoblocks hebben het echter altijd over een buitenopstelling met veiligheidszone. Geen woord over "binnen" of "schuur". Hoe denkt de verzekering hierover in het uiterst geringe geval dat toch de zijgevel van de schuur eruit wordt geblazen?

Dus al met al zijn dit de opties die ik voor ogen zie.
Ik ben benieuwd naar de meningen van anderen, wat zij zouden doen.

Met name ook over optie 1. Ik heb gelezen dat de pomp van de Amber krachtiger is dan werd aangegeven.
Itho geeft aan een maximale lengte van 25 meter.
Zou de pomp mijn 30 meter prima kunnen doen zonder extra pomp? Dit zijn ook bijna alleen maar rechte leidingen.

En in hoeverre zou de afstand+warmteverlies+weerstand van optie 1 het opnemen tegen de mindere standplaats (m.b.t. de zon en wind) van optie 2?

Een heel verhaal, alvast bedankt voor het lezen.

Groeten, Wouter Konijn

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-11 18:23
Ik zie dat instellingen die ik wijzig, bijv laatst M1.03 van 1 naar 2, soms na een tijdje weer ongedaan zijn gemaakt. Herkent iemand dat?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:34

Jan2023

KISS

@Woetsies
Heb je niet wat duidelijke foto,s ?
Er valt op die luchtopname amper onderscheidt te maken tussen woonhuis of schuur.
En die VVW verdeler , Als je daar kort bij plek hebt voor de Amber zou ik daar gebruik van maken.
Of je daar wel of geen zon hebt lijkt mij niet zo belangrijk , als je weet dat bij de huidige buitentemperatuur er water van zo,n 26 graden circuleert in het systeem , afhankelijk van je stooklijn uiteraard , wil je elke graad gelijk je vloer in .

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Jan2023

Jan2023

KISS

hansvk schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 16:33:
Ik zie dat instellingen die ik wijzig, bijv laatst M1.03 van 1 naar 2, soms na een tijdje weer ongedaan zijn gemaakt. Herkent iemand dat?
Doe je dan je gewijzigde instellingen nog saven?
Of vertrouw je er op dat het automatisch gebeurt?

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Carboy54 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:35:
[...]

Blijf het jammer vinden dat sommige fabrikanten om deze reden geen dubbel gescheiden wisselaar toepassen.

[ Voor 16% gewijzigd door DutchWing op 26-12-2023 20:14 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:30
Woetsies schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 15:55:
Goedemiddag allen,

Na het topic een lange tijd gevolgd te hebben, wordt het eens tijd om zelf een vraag te stellen m.b.t. mijn eigen installatie.
Donderdag wordt mijn Amber 95 geleverd (met dank aan @Carboy54 ), maar ik weet nog niet wanneer ik aan de installatie toekom. Echter is het natuurlijk goed om alvast na te denken over de voorbereidingen.

[Afbeelding]

Momenteel 6 (niet aangesloten) groepen van bijna 100 meter elk. 16 mm buitendiameter. Dit wordt in de toekomst uitgebreid naar waarschijnlijk 9 groepen voor de benedenverdieping. Bovenverdieping wordt misschien iets van fancoils. (Nog niet zeker.)

Ik heb meerdere opties waar ik de Amber kan plaatsen en ben benieuwd naar de meningen van anderen.

Voordelen:
Nadelen:
Met nog een keer op en neer in de schuur voor het verloop van de leidingen, kom ik toch al rond de minimaal 30 meter tussen Amber en verdeler.
Dit is niet optimaal, dat begrijp ik, zowel voor warmteverlies als leidingweerstand.

Voordelen:
- Kort op de verdeler.
Nadelen:
- De plek m.b.t. het huis. Vol in het zicht vanaf de straat. Een modern apparaat naast een boerderij van 100 jaar oud. In de loop naar de (toekomstige) voordeur.
- Koudere plek, pas ergens tussen 13:00u en 14:00u komt de zon in die hoek. Met de lage winterzon meer schaduw van het huis van de buren. Zoals zelfs op de afbeelding te zien is. Thx Google.
- De windrichting. Ik had gelezen in de handleiding dat de ventilator van de Amber niet recht tegen de wind in moet blazen. Met doorgaans de wind vanuit het (zuid)westen van over het kanaal zou dit meestal wel het geval zijn.

Voordelen:
Nadelen:
- Noordoost. Deze hoek is praktisch de gehele dag gehuld in schaduw en is daarom ook vrij koel/koud. Een winterse noord-oosterwind zal dit alleen maar kouder maken, en dus, niet zo best voor de efficiëntie van een warmtepomp.
- De leidingen zouden langs de gevel omhoog moeten naar de bovenverdieping. Minder mooi. (Onder de vloer gaat niet meer lukken.)
- Hier had ik een schaduwterras in gedachten. Minder fraai met een warmtepomp ernaast.

Optie 4 - In de schuur:
Voordelen:
Nadelen:
- Binnen. R290/propaan enzo. Gemixte regeltjes. Bepaalde teksten hebben het over "geen veiligheidszone nodig beneden de 5 KG propaan". Fabrikanten van monoblocks hebben het echter altijd over een buitenopstelling met veiligheidszone. Geen woord over "binnen" of "schuur". Hoe denkt de verzekering hierover in het uiterst geringe geval dat toch de zijgevel van de schuur eruit wordt geblazen?

Met name ook over optie 1. Ik heb gelezen dat de pomp van de Amber krachtiger is dan werd aangegeven.
Zou de pomp mijn 30 meter prima kunnen doen zonder extra pomp? Dit zijn ook bijna alleen maar rechte leidingen.

En in hoeverre zou de afstand+warmteverlies+weerstand van optie 1 het opnemen tegen de mindere standplaats (m.b.t. de zon en wind) van optie 2?

Groeten, Wouter Konijn
Een paar dingetjes; een Amber of welke lucht/ water wp dan ook zet je niet in een schuur.
30 meter... en dan zijn de groepen van de vv ook nog eens 100 meter bij erg dunne slang van 16mm (hier heb ik 20mm slang bij gemiddelde lengte van 75 meter)
De opstelplaats van de l/w wp is toch iets wat je zelf moet bepalen/ uitzoeken, wat wij hier voorschrijven kan voor jou onmogelijk/ onwenselijk zijn.
Weet dat een l/w wp vrij moet kunnen 'ademen' en dat de leidingen naar binnen zijn liefst kort en recht zijn.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:25
Goedemiddag allen,

[Afbeelding]

Voordelen:
Nadelen:

Voordelen:
- Kort op de verdeler.
Nadelen:

Voordelen:
Nadelen:

Optie 4 - In de schuur:
Voordelen:
Nadelen:

Groeten, Wouter Konijn
Wat ik mis, hoe zit het met geluid?
Op de erfgrens mag je niet meer dan 45 decibel hebben en snachts 40.

2 & 4 zijn geen optie, dat kan ik zo al zeggen zonder een ingevuld rekenblad.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Omebas
Goedemiddag allen,

[Afbeelding]

Voordelen:
Nadelen:

Voordelen:
- Kort op de verdeler.
Nadelen:

Voordelen:
Nadelen:

Optie 4 - In de schuur:
Voordelen:
Nadelen:

Groeten, Wouter Konijn
Waar zijn alle opties in de tuin? Ik mis een groot deel van de kavel.

• hansvk
Jan2023 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 16:55:
[...]

Doe je dan je gewijzigde instellingen nog saven?
Of vertrouw je er op dat het automatisch gebeurt?
Gewijzigde instellingen hoort de regeling automatisch op te slaan. Je ziet ook geen 'opslaan' of 'save'.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Jan2023

Jan2023

KISS

hansvk schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 19:43:
[...]

Gewijzigde instellingen hoort de regeling automatisch op te slaan. Je ziet ook geen 'opslaan' of 'save'.
Toch wel , bij gebruikersbeheer als je ingelogd ben als installateur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NY9HYjVmMetcxMYxpYeyLrdHvr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfutnxCqNTuOsvrs776YXLy4.jpg?f=fotoalbum_large

• Woetsies
Jan2023 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 16:54:
@Woetsies
Heb je niet wat duidelijke foto,s ?
Er valt op die luchtopname amper onderscheidt te maken tussen woonhuis of schuur.
En die VVW verdeler , Als je daar kort bij plek hebt voor de Amber zou ik daar gebruik van maken.
Of je daar wel of geen zon hebt lijkt mij niet zo belangrijk , als je weet dat bij de huidige buitentemperatuur er water van zo,n 26 graden circuleert in het systeem , afhankelijk van je stooklijn uiteraard , wil je elke graad gelijk je vloer in .
Sorry Jan, een foto vanaf de buitenkant laat ook niet echt zien waar de schuur eindigt en het woonhuis begint. Zelfde met een foto van binnen, dan mis je weer het overzicht.
In principe is het huis ongeveer halverwege gesplitst. Ongeveer waar de zonnepanelen beginnen is het schuurgedeelte.
natural colour schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 19:11:
[...]

Een paar dingetjes; een Amber of welke lucht/ water wp dan ook zet je niet in een schuur.
30 meter... en dan zijn de groepen van de vv ook nog eens 100 meter bij erg dunne slang van 16mm (hier heb ik 20mm slang bij gemiddelde lengte van 75 meter)
De opstelplaats van de l/w wp is toch iets wat je zelf moet bepalen/ uitzoeken, wat wij hier voorschrijven kan voor jou onmogelijk/ onwenselijk zijn.
Weet dat een l/w wp vrij moet kunnen 'ademen' en dat de leidingen naar binnen zijn liefst kort en recht zijn.
Ik meende hier op Tweakers eens gelezen te hebben waar iemand zijn warmtepomp in zijn schuur had gezet en dat dit verrassend goed werkte.
We hebben het hier dan niet over een fietsenhokje, maar een schuurruimte van 18 meter lang en 9 meter breed. Eerste 12 meter een zolder op 3 meter hoog, maar gaat daarna de vrije hoogte in.
Dus ik dacht zelf dat dit wellicht voldoende zou zijn om te "ademen". Maar goed, ik gok ook maar wat.

30 meter is inderdaad ook een eind. Vandaar dat ik het hier in de groep gooi.
Uit jouw reactie te begrijpen verwacht je niet dat dit gaat lukken met alleen de Amber. Oftewel dan zou er een extra pomp tussen moeten en voldoende leidingisolatie om die afstand een optie te noemen.
bommer schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 19:19:
[...]

Wat ik mis, hoe zit het met geluid?
Op de erfgrens mag je niet meer dan 45 decibel hebben en snachts 40.

2 & 4 zijn geen optie, dat kan ik zo al zeggen zonder een ingevuld rekenblad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmKiSrjKhzzEpoIseTh0LruZ8A8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/suCPycdJSSCLrKxxf98CymnB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb even de situatie van StreetView erbij gepakt. Geen zorgen, het "tuinje" is inmiddels weer onder controle.

Rode pijl is waar ik optie 2 in gedachten had. Tussen het raam en de regenpijp. (Dat raam en betimmering in het schuine gedeelte verdwijnen in de toekomst en wordt een voordeur.)
De gele lijn is ongeveer de kadastrale erfscheiding. De buren gebruiken ongeveer een meter van ons.
Afstand van erfgrens tot muur is denk ik iets van 3,5 meter.
De locatie zit maar op een paar meter van de straat vandaan, een auto die voorbij rijdt maakt meer geluid lijkt mij. De Amber is toch fluisterstil? Of denk ik te makkelijk?
Omebas schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 19:39:
[...]
Waar zijn alle opties in de tuin? Ik mis een groot deel van de kavel.
Veel andere opties zijn er niet. Het voorhuis, de keuken en de hal aan de tuinkant (tot ongeveer halverwege het huis) is al gerenoveerd. Hier kan ik niet meer onder de vloer door. Verder langs de muur zijn het ook oplopende afstanden tot de verdeler met koele plekken aan de noordoostkant van het huis.

Verder alvast bedankt voor de reacties.
Het liefst koop ik het huis van de buren op en schuif ik die eraf voor meer ruimte, maar dan moet ik verder dromen.

• bommer
Woetsies schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:43:
[...]

Sorry Jan, een foto vanaf de buitenkant laat ook niet echt zien waar de schuur eindigt en het woonhuis begint. Zelfde met een foto van binnen, dan mis je weer het overzicht.
In principe is het huis ongeveer halverwege gesplitst. Ongeveer waar de zonnepanelen beginnen is het schuurgedeelte.

[...]

Ik meende hier op Tweakers eens gelezen te hebben waar iemand zijn warmtepomp in zijn schuur had gezet en dat dit verrassend goed werkte.
We hebben het hier dan niet over een fietsenhokje, maar een schuurruimte van 18 meter lang en 9 meter breed. Eerste 12 meter een zolder op 3 meter hoog, maar gaat daarna de vrije hoogte in.
Dus ik dacht zelf dat dit wellicht voldoende zou zijn om te "ademen". Maar goed, ik gok ook maar wat.

Uit jouw reactie te begrijpen verwacht je niet dat dit gaat lukken met alleen de Amber. Oftewel dan zou er een extra pomp tussen moeten en voldoende leidingisolatie om die afstand een optie te noemen.

[...]

[Afbeelding]

Ik heb even de situatie van StreetView erbij gepakt. Geen zorgen, het "tuinje" is inmiddels weer onder controle.

Rode pijl is waar ik optie 2 in gedachten had. Tussen het raam en de regenpijp. (Dat raam en betimmering in het schuine gedeelte verdwijnen in de toekomst en wordt een voordeur.)
De gele lijn is ongeveer de kadastrale erfscheiding. De buren gebruiken ongeveer een meter van ons.
De locatie zit maar op een paar meter van de straat vandaan, een auto die voorbij rijdt maakt meer geluid lijkt mij. De Amber is toch fluisterstil? Of denk ik te makkelijk?

[...]

Veel andere opties zijn er niet. Het voorhuis, de keuken en de hal aan de tuinkant (tot ongeveer halverwege het huis) is al gerenoveerd. Hier kan ik niet meer onder de vloer door. Verder langs de muur zijn het ook oplopende afstanden tot de verdeler met koele plekken aan de noordoostkant van het huis.

Het liefst koop ik het huis van de buren op en schuif ik die eraf voor meer ruimte, maar dan moet ik verder dromen.
De ervaring van geluid is heel persoonlijk.
om gezeur te voorkomen is er een rekenblad ontwikkeld (iedere installateur dient die in te vullen)
Mocht er getwijfeld worden, wordt er naar dit blad gevraagd en evt een meting gedaan.
zit je boven de norm, dan moet je aanvullende maatregelen nemen.

zoals plaatsen van een omkasting of zelfs verplaatsen van de buitenunit.
volgens mij zit je daar niet op te wachten.
en ook al vind deze buurman het oke een evt nieuwe buurman kan gewoon weer aanspraak maken op de voorschriften.

ik heb het blad ingevuld en gezorgd dat ik overal aan voldeed, nu is mijn buurman een beste man.
Maar voor het zelfde geld is hij straks om iets anders minder blij. Of hij verhuist en de nieuwe buur is een zeikerd.

een gewaarschuwd mens...

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03:27
Best een groot huis voor een Amber 95 of onderschat ik dat?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• natural colour
Woetsies schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:43:
[...]

[...]

[...]

[Afbeelding]

[...]

De schuur is inderdaad flink groot maar ook deze zal flink afkoelen als de wp in een winterse periode 12 uren per dag of langer op 80% aan het draaien is... dan wordt het in de schuur kouder dan buiten...en die schuur grenst direct aan het te verwarmen huis gedeelte...
Optie 2 lijkt mij niet handig, een wp moet op ruime afstand van de muur gemonteerd worden en neemt dan flink wat ruimte in; een geluiddempende kast is op deze plek is ook bijna verplicht wat dan wel erg opzichtig wordt zo dicht bij de toekomstige voordeur.

De wp hoeft echt niet op een zonnige plek te staan, de lucht temperatuur is in de winter aan de zuidzijde het zelfde als aan de noordzijde van een woning, zonkracht is te verwaarlozen.
Optie 1 lijkt mij de beste vermits:
a) dat er bij de verdeler een extra pomp geplaatst kan worden (ik weet niet als dat bij een Amber wp wel mogelijk is)
b) de toevoerleidingen zo recht mogelijk zijn; zo min mogelijk 'knietjes' dus, en op dat lange tracé zeer goede leiding isolatie toepassen, want de schuur wordt (ook in de toekomst) niet verwarmd?

Nog even iets over lange 16mm groepen; 16mm is inwendig slecht 12mm.
Bij mij zijn alle groepen op één na 20mm; één groep is bij ook 16 mm en zelfs over de 100 meter lang, en deze groep heeft veruit de laagste stroomsnelheid ten opzichte van de andere groepen en duidelijk de laagste afgifte, ik overweeg in deze groep een extra pomp te plaatsen als dat kan.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• isalenedean
natural colour schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:00:
[...]@Woetsies en @natural colour wat te denken van de koude lucht bij optie 2! Als je voor de voordeur staat te wachten en de WP staat aan geeft die behoorlijk koude lucht, niet echt een welkom ontvangst.

De schuur is inderdaad flink groot maar ook deze zal flink afkoelen als de wp in een winterse periode 12 uren per dag of langer op 80% aan het draaien is... dan wordt het in de schuur kouder dan buiten...en die schuur grenst direct aan het te verwarmen huis gedeelte...
Optie 2 lijkt mij niet handig, een wp moet op ruime afstand van de muur gemonteerd worden en neemt dan flink wat ruimte in; een geluiddempende kast is op deze plek is ook bijna verplicht wat dan wel erg opzichtig wordt zo dicht bij de toekomstige voordeur.

De wp hoeft echt niet op een zonnige plek te staan, de lucht temperatuur is in de winter aan de zuidzijde het zelfde als aan de noordzijde van een woning, zonkracht is te verwaarlozen.
a) dat er bij de verdeler een extra pomp geplaatst kan worden (ik weet niet als dat bij een Amber wp wel mogelijk is)
b) de toevoerleidingen zo recht mogelijk zijn; zo min mogelijk 'knietjes' dus, en op dat lange tracé zeer goede leiding isolatie toepassen, want de schuur wordt (ook in de toekomst) niet verwarmd?

Bij mij zijn alle groepen op één na 20mm; één groep is bij ook 16 mm en zelfs over de 100 meter lang, en deze groep heeft veruit de laagste stroomsnelheid ten opzichte van de andere groepen en duidelijk de laagste afgifte, ik overweeg in deze groep een extra pomp te plaatsen als dat kan.

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:49
bommer schreef op woensdag 27 december 2023 @ 00:23:
[...]

De ervaring van geluid is heel persoonlijk.
om gezeur te voorkomen is er een rekenblad ontwikkeld (iedere installateur dient die in te vullen)
Mocht er getwijfeld worden, wordt er naar dit blad gevraagd en evt een meting gedaan.
zit je boven de norm, dan moet je aanvullende maatregelen nemen.

zoals plaatsen van een omkasting of zelfs verplaatsen van de buitenunit.
volgens mij zit je daar niet op te wachten.
en ook al vind deze buurman het oke een evt nieuwe buurman kan gewoon weer aanspraak maken op de voorschriften.

ik heb het blad ingevuld en gezorgd dat ik overal aan voldeed, nu is mijn buurman een beste man.
Maar voor het zelfde geld is hij straks om iets anders minder blij. Of hij verhuist en de nieuwe buur is een zeikerd.

een gewaarschuwd mens...
Heb je voor mij een linkje naar dat formulier? :)

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

• Omebas

• FlowDesign
Kan iemand mij overigens vertellen of en hoe er na installatie ook software updates op de Amber komen?

• Andrehj
timpel_800 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 07:16:
@Woetsies
Bovenstaande opmerking slaat de spijker op zijn kop. Oude boerderijen zoals die op de foto staan niet bepaald bekend om hun lage energierekening. Hoeveel Ambers 95 (max vermogen 5.5 kW bij A-10W35) ga jij plaatsen om het warm te houden?
En dan de logische vervolgvraag: Is je afgiftesysteem beschikt om dat vermogen op WP-vriendelijke temperaturen af te geven? (Bij voorkeur: voldoende vvw-oppervlak)

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 27-12-2023 11:22 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Woetsies
natural colour schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:00:
[...]

Klopt. Geen idee hoe goed (of slecht) het dampopen-folie ventileert, maar wellicht niet genoeg.
Neemt niet weg dat er altijd nog het vraagstuk is over het "mogen" van een R290-warmtepomp binnen de muren m.b.t. de verzekering. Dus ik laat het gaan.
Visueel gezien had deze plek ook zeker niet mijn voorkeur. Maar ik had er niet gedacht dat geluid een eventuele issue zou zijn.
Dit was voor mij meer een gevoelskwestie, maar je zal wel gelijk hebben, wat je voelt als mens is de straling van de zon en daar heeft die warmtepomp geen reet aan.
Ik heb het nagemeten, het is inderdaad maar 12mm inwendig...
De schuld ligt bij mijn onwetendheid. Ik had gegoogeld en kwam uit dat 16 mm gangbaar was voor vvw en max 100 meter lang. En het maximale zou minder groepen betekenen, wat weer minder ruimte bij de verdeler zou kosten. Ik had echter toen nog niet nagedacht over een warmtepomp of doorstroming en dat soort dingen. Die buizen heb ik er bijna 4 jaar geleden ingelegd.
De verdeler zit er nog niet. Dus een verdeler met pomp is aan te schaffen als dat kan in deze situatie/combinatie.
Zo recht mogelijk gaat wel redelijk lukken.

Als luchttemperatuur toch te verwaarlozen is in de winter, ben ik nog even gaan meten vanaf een andere plek langs de tuinkant.
Naast de zijdeur zit de gasmeter in een gemetselde "kast" tegen de buitenmuur aan. Als de gasmeter weg is kan de "kast" plaats maken voor de Amber. Het leidingtraject naar de verdeler zou dan richting de 15-17 meter gaan. Een stuk gunstiger lijkt mij.
Nadeel is dat ik wat (oude) vloeren moet open breken voordat ze aan de beurt zijn in de planning van de verbouwing. Maar dat is mijn pakkie aan.
timpel_800 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 07:16:
Klopt. Ik had ook zitten twijfelen. Zelfs nog toen @Carboy54 de afspraak tot leveren wou bespreken.
Voor de dagen waar het vermogen echt nodig is heb ik een houtkachel. Ik heb toegang tot gratis hout dus daar kom ik de koude dagen prima mee door.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Misschien beter iets voor een eigen topic?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Carboy54
FlowDesign schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:53:
Kan iemand mij overigens vertellen of en hoe er na installatie ook software updates op de Amber komen?
Die gaan er zeker komen. Daar wordt op dit moment door mij bij Itho over gesproken en is een van de in de wensenlijst opgenomen actiepunten welke afgelopen vrijdag door mij is verstuurd aan de verantwoordelijke personen daar. Eind januari krijg ik de eerste resultaten te zien is de afspraak.

• FlowDesign
Carboy54 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:37:
[...]

Die gaan er zeker komen. Daar wordt op dit moment door mij bij Itho over gesproken en is een van de in de wensenlijst opgenomen actiepunten welke afgelopen vrijdag door mij is verstuurd aan de verantwoordelijke personen daar. Eind januari krijg ik de eerste resultaten te zien is de afspraak.
Ok, thanks. Wachten we dat eerst maar eens af alvorens een wifi-module o.i.d. mee te bestellen.
Of denk je dat updates via USB-stick zullen kunnen? UTP-aansluiting hebben ze sowieso standaard toch?

• Carboy54
FlowDesign schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:11:
[...]

Ok, thanks. Wachten we dat eerst maar eens af alvorens een wifi-module o.i.d. mee te bestellen.
Of denk je dat updates via USB-stick zullen kunnen? UTP-aansluiting hebben ze sowieso standaard toch?
Wifimodule gaat in de EU niet gebruikt worden. Dit ivm ongewenste updates en gegevens bescherming.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:35
Bestaat er iets van een kammetje ofzo om alles weer recht te zetten? Ik denk dat er een vogel langs is gevolgen want bij/na het takelen was alles nog keurig recht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mHEuRr6fhdkesh04EyECMvMuJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DxTxYQaFu7ZeOHkBsN0MhUhR.jpg?f=fotoalbum_large

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Carboy54
Impossibl3 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:19:
Bestaat er iets van een kammetje ofzo om alles weer recht te zetten? Ik denk dat er een vogel langs is gevolgen want bij/na het takelen was alles nog keurig recht.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6ibTPjZlSztd9J9XcSNiUEdDsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sGVowo5zwt0JhHDKlXaodM0T.jpg?f=fotoalbum_large

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:35
Carboy54 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:24:
[...]

Wifimodule gaat in de EU niet gebruikt worden. Dit ivm ongewenste updates en gegevens bescherming.
Dat klinkt als een drogreden. Want je kan ook alleen de gewenste updates doorsturen (of de klant zelf laten kiezen) en gewoon een AVG/GDPR compliant website maken. De hele connectiviteit dan maar achterwege laten is het kind met het badwater weggooien IMHO. Een WP zonder app, daar is in 2023 is gewoon geen goed excuus voor.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Carboy54
RichieB schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:54:
[...]

Dat klinkt als een drogreden. Want je kan ook alleen de gewenste updates doorsturen (of de klant zelf laten kiezen) en gewoon een AVG/GDPR compliant website maken. De hele connectiviteit dan maar achterwege laten is het kind met het badwater weggooien IMHO. Een WP zonder app, daar is in 2023 is gewoon geen goed excuus voor.
Lees even terug. Connectiviteit komt er eind 2024 via IOT. Indien je niet kan wachten neem je contact op met @leejoow dan heb je het morgen in huis zoals andere tweakers reeds ervaren hebben. De bestaande App willen ze niet gebruiken om genoemde veiligheids redenen.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 27-12-2023 16:01 ]

• natural colour
Impossibl3 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:19:

[Afbeelding]
Mss de klauw indrukken van een kat die een tweety bird achterna zat? :+
Bij mij heeft een pakjebezorger vorig jaar een pakje achter de wp gepropt, met de mededeling 'U was niet thuis, pakje ligt achter de airco'!

• RichieB
Carboy54 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:00:
[...]

Lees even terug. Connectiviteit komt er eind 2024 via IOT.
Ik lees terug dit:
Mod Bus communicatiepoort ( Commerciële uitrol van online monitoring is nog in ontwikkeling, maar zal met een externe IOT pcb gaan werken welke geen internet communicatie heeft met het WinCE scherm zelf. )
een screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9PGiNM5KnyGNLwk26q1miZqOVw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9gJBoaxk3RWvaHGa96Pv5nSH.jpg?f=user_large

en dit:
Monitoring en App via Iot eind 2024
Dus Modbus uitlezen via "IOT" maar zonder de Wifi module. Wordt het dan alleen een bekabelde ethernet of gaat het een ander draadloos protocol gebruiken zoals LoRaWAN?

• Carboy54
RichieB schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:52:
[...]

Ik lees terug dit:

[...]

een screenshot:
[Afbeelding]

en dit:

[...]

Dus Modbus uitlezen via "IOT" maar zonder de Wifi module. Wordt het dan alleen een bekabelde ethernet of gaat het een ander draadloos protocol gebruiken zoals LoRaWAN?
Met terug lezen bedoelde ik mijn post van 1 week geleden: Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"
Op jouw 2e vraag kan ik geen antwoord geven dat is aan Itho.

• Jan2023

Jan2023

KISS

RichieB schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:52:
[...]

Ik lees terug dit:

[...]

een screenshot:
[Afbeelding]

en dit:

[...]

Wat je hier boven laat zien lijkt mij totaal niet intressant voor de gemiddelde Amber gebruiker.
Die wil gewoon remote control via een slimme thermostaat , ontwikkeld door Itho , en inzicht via een app wat die Amber aan het doen is.

Persoonlijk wordt ik er ook een beetje flauw van dat ik naar de binnenunit in de bijkeuken moet om te zien wat de status is van de verschillende waardes.
Gewoon vanaf de bank graag op mijn smartphone
;)

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Jan2023 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:17:
[...]

Wat je hier boven laat zien lijkt mij totaal niet intressant voor de gemiddelde Amber gebruiker.
Die wil gewoon remote control via een slimme thermostaat , ontwikkeld door Itho , en inzicht via een app wat die Amber aan het doen is.

Persoonlijk wordt ik er ook een beetje flauw van dat ik naar de binnenunit in de bijkeuken moet om te zien wat de status is van de verschillende waardes.
;)
Om de waarden van de unit te lezen kan ik je via ESPHome wel helpen :)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Jan2023

Jan2023

KISS

leejoow schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:32:
[...]

Ja precies !
Dat zou ook mijn advies zijn aan @RichieB
Dan hoeft hij geen jaar meer te wachten , jij ben daar al veel verder mee.
;)

• hansvk
Jan2023 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:32:
[...]

Toch wel , bij gebruikersbeheer als je ingelogd ben als installateur.

[Afbeelding]
Dat is niet bedoeld om wijzigingen in instellingen op te slaan.

• Carboy54
Jan2023 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:17:
[...]

;)
@RichieB De gemiddelde Amber gebruiker wil een aan/uit knop op de muur. Tweakers zijn maar een heel klein percentage van de gebruikers. De mij bekende App's van Panasonic en Airwell / Midea komen ook niet veel verder dan aan/uit en de temperatuur enkele graden handmatig shiften waarbij de afgelezen waardes vaak 10-20% afwijken van de realiteit. Als je de nieuwe Panasonic L serie koopt met R 290 ( prijzen tussen de € 6000-9000 ) krijg je een simpele controller en de hier genoemde nog simpeler App. Tweakers met enige ICT ervaring moeten vervolgens sleutelen met heishamon om de stooklijn dynamisch te kunnen shiften en als je een sensor in een buffervat wil plaatsen, een 2e zone of smart grid ready mag je ook nog eens een paar honderd euro extra betalen voor een 2e print. Bovendien is op 1 model na er al helemaal geen modbus mogelijk. Voor wat betreft de thermostaat is hier al genoeg geschreven: zo dom mogelijk of helemaal niet. Kortom het gras is bij de buren vaak helemaal niet groener. Volgende generaties zullen stappen blijven maken om steeds meer tegmoet te komen aan een deel van onze wensen. Voorlopig moeten wij het doen met wat wij hebben dat was ook al duidelijk gemaakt in de TS van april dit jaar en op de Itho dag. Geen verassing dus...

• RichieB
@Carboy54 Ik snap dat continue bashen van Panasonic en heishamon niet zo. Voorlopig is de module van @leejoow de enige manier om iets online te zien en wellicht straks ook te doen. Ik vind dat een goede ontwikkeling die waarschijnlijk (veel) sneller gaat dan wat Daalderop aan het doen is.

• Carboy54
RichieB schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:17:
@Carboy54 Ik snap dat continue bashen van Panasonic en heishamon niet zo. Voorlopig is de module van @leejoow de enige manier om iets online te zien en wellicht straks ook te doen. Ik vind dat een goede ontwikkeling die waarschijnlijk (veel) sneller gaat dan wat Daalderop aan het doen is.
Het is geen bashen maar een feitelijke constatering om een aantal opties te kunnen laten functioneren die standaard in de Amber zitten en voor de gemiddelde gebruiker uberhaupt geen optie is. Wij zitten hier tenslotte op het Amber forum. Ik word regelmatig geconfronteerd met problemen omdat heishamon dat heeft veroorzaakt en moeders thuis in de kou zit. Voor wat betreft de toekomstige ontwikkelingen ben ik in gesprek met Itho om hun samen te laten werken met @leejoow en @bommer waar op dit gebied veel kennis aanwezig is. Omdat Itho veel projecten realiseert voor woningbouw corporaties willen zij een systeem die zij ook op grote schaal kunnen monitoren zoals bij de Vincent en hun grond gebonden warmtepompen. Dat kost helaas tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 27-12-2023 18:31 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

hansvk schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:02:
[...]

Dat is niet bedoeld om wijzigingen in instellingen op te slaan.
Het staat er toch in heel duidelijk ABN

Je (gewijzigde ) instellingen kan je daar opslaan.

Maar als je dat niet wil , prima toch.
_/-\o_

Ik heb er geen last van dat instellingen ineens weer anders zijn .

• Carboy54
Jan2023 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:49:
[...]

Het staat er toch in heel duidelijk ABN

Je (gewijzigde ) instellingen kan je daar opslaan.

Maar als je dat niet wil , prima toch.
_/-\o_

Ik heb er geen last van dat instellingen ineens weer anders zijn .
Niet geprobeerd maar ik denk dat je de instellingen dan via een USB stick kan opslaan en dupliceren voor bv de volgende klant :-)

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 27-12-2023 19:12 ]

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Op de HP-S wordt dat gebruikt om de huidige instellingen op te slaan. Dit kan bijvoorbeeld de installateur dan doen. Vervolgens gaat hij weg en gaat de klant allemaal dingen zitten aanpassen. Nu kan de installateur met een druk op de knop in elk geval de eerder ingestelde instellingen terug halen.

• Jan2023

Jan2023

KISS

leejoow schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:13:
Op de HP-S wordt dat gebruikt om de huidige instellingen op te slaan. Dit kan bijvoorbeeld de installateur dan doen. Vervolgens gaat hij weg en gaat de klant allemaal dingen zitten aanpassen. Nu kan de installateur met een druk op de knop in elk geval de eerder ingestelde instellingen terug halen.
Precies wat er staat dus , om je instellingen op te slaan.
Jij begrijpt het ,-)

• FlowDesign
leejoow schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:13:
"Backup van configuratie opslaan" ofzoiets zou ik dat noemen ;)

• FlowDesign
leejoow schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:32:
[...]

Nice. Ik heb al HA draaien op een Raspberry Pi 4 en daar kan ik dan ESPhome als add-on op installeren.
Maar wat heb je aan hardware nodig om de sensordata van de Amber naar ESPhome te krijgen? :)

• Plexxodus
Andrehj schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:21:
[...]

Welke Tameson heb je precies? En als je de motor er af haalt, kun je de klep dan wel in de juiste stand draaien? (Met een passende steeksleutel het asje verdraaien)
Dit is de eerste keer dat ik hier hoor over een lekkende Tameson. Dat is ook gek, want het is van binnen een simpele kogelklep. Daar kan niet zoveel lekken.

Hou je ons op de hoogte?
Het is de BW3-100-AW1-230AC. En heb de kogel idd middels de stelknop goed gezet, dus dat werkt.

Ik heb het als volgt getest tijdens een sww run:
WP enkel op sww, kraan in de retour van de vvw dicht gezet -> resultaat geen temp verandering tc + radiator badkamer blijft koud (zit in vvw circuit).
WP enkel op sww, kraan in de retour van de vvw open gezet -> resultaat is een verhoging van temp tc + radiator badkamer wordt warm.

Er is dus een flow richting vvw, maar niet zo sterk dat de flowmeters van de vvw uitslaan.

@Carboy54
De tc sensor zit op ongeveer 1 meter van de 3 weg klep.

[ Voor 8% gewijzigd door Plexxodus op 27-12-2023 20:47 ]

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

FlowDesign schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:42:
[...]

Nice. Ik heb al HA draaien op een Raspberry Pi 4 en daar kan ik dan ESPhome als add-on op installeren.
Maar wat heb je aan hardware nodig om de sensordata van de Amber naar ESPhome te krijgen? :)
In mijn onderschrift zit een link naar het topic waarin de ontwikkeling van onze uitlees- en aanstuurmodule zit. Hiermee kunnen sensorwaarden worden uitgelezen en met behulp van relais schakelcontacten worden gestuurd.

Mocht je vragen neem maar even contact op :)

• joenex1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-12 15:48
Inmiddels de regelkast hangen in de garage, alle bekabeling via mantelbuis in de spouw naar bovenzolder toe :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEcCKTfFuQVyDGfhJu4COfv_rts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91e4AzADoh4tCiZEzagKroxI.jpg?f=fotoalbum_large

De Tr sensor ligt er ook al in. Is er al iemand die de sensor kabels heeft ingekort en rechtstreeks op de terminals aangesloten? Ik heb maar 5m Tr en 2m Tc nodig.. Makkelijker dan nieuwe connector er aan krijgen lijkt me?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91zWJu9UfmpoThDDlihikulT-yU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuKFvntlzwYOeAzYov4K4Esp.jpg?f=fotoalbum_large

• hansvk
Jan2023 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:50:
[...]

Precies wat er staat dus , om je instellingen op te slaan.
Jij begrijpt het ,-)
Nee, jij begrijpt het niet. Die optie die jij aangeeft is om een backup te maken van alle instellingen. Instellingen die je verandert worden normaal gesproken gewoon opgeslagen.

• hansvk
FlowDesign schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:42:
[...]

Ook zelf te knutselen, zie mischa402 in "Uitlezen Itho Daalderop HP-S 95 warmtepomp"

• bommer
joenex1 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:36:
Inmiddels de regelkast hangen in de garage, alle bekabeling via mantelbuis in de spouw naar bovenzolder toe :9

[Afbeelding]

De Tr sensor ligt er ook al in. Is er al iemand die de sensor kabels heeft ingekort en rechtstreeks op de terminals aangesloten? Ik heb maar 5m Tr en 2m Tc nodig.. Makkelijker dan nieuwe connector er aan krijgen lijkt me?

[Afbeelding]
Mijn afstanden zijn ook vrijkort. Heb er een stuk tussen uitgeknipt, netjes weer solderen en met krimpkous afgedekt

• Carboy54
bommer schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:09:
[...]

Mijn afstanden zijn ook vrijkort. Heb er een stuk tussen uitgeknipt, netjes weer solderen en met krimpkous afgedekt
Mijn idee houdt de binnenunit in originele staat ivm eventuele garantie issues.

• RichieB
Carboy54 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:25:
[...]

Mijn idee houdt de binnenunit in originele staat ivm eventuele garantie issues.
Klant: Help! Er lekt propaan in mijn huis!
Leverancier: Ik zie het al, u heeft uw signaalkabel zelf ingekort. Helaas, nu is uw garantie vervallen.
:F

• Carboy54
RichieB schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:18:
[...]

Klant: Help! Er lekt propaan in mijn huis!
Leverancier: Ik zie het al, u heeft uw signaalkabel zelf ingekort. Helaas, nu is uw garantie vervallen.
:F
Propaan zit niet in de binnenunit 🤣het is maar een advies maar doe wat je niet laten kunt.

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03:27
Het zal je verbazen maar als ik mijn Siemens kookplaat afkit langs de randen vervalt de garantie.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• FlowDesign
timpel_800 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:51:
Het zal je verbazen maar als ik mijn Siemens kookplaat afkit langs de randen vervalt de garantie.
Moet je ook met pur doen, duhhh! :+

• isalenedean
Hi allemaal, in de handleiding Amber staat de tonaaltoeslag op 6db, dit lijkt mij veel te veel aangezien hij op 61Hz SWW frequentie nog steeds behoorlijk stil is.
Is er een rekenmodel om de juiste K1 te berekenen of een tabel of iets dergelijks?
“Voorbeelden van tonaal geluid zijn jankende tandwielkasten, brommende transformatoren, gierende ventilatoren (kan duiden op een defect), modelvliegtuigen en bepaalde trilapparatuur (betonindustrie). Niet alles is tonaal, een ruisvormig of sissend geluid lijkt soms op een toon, maar is dat nadrukkelijk niet.”
Lijkt mij dat het tonaalgeluid bij de Amber nagenoeg 0 is??
Nog een dingetje, de toeslag wordt berekend op het maximale vermogen, dus 91Hz, maar bij de nachtverlaging is het aantal Hz lager, dus ook de K1 toeslag terwijl in de handleiding bij beide frequenties dezelfde tonaaltoeslag gegeven wordt…..

[ Voor 59% gewijzigd door isalenedean op 28-12-2023 14:22 ]

• Impossibl3
isalenedean schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:30:
Hi allemaal, in de handleiding Amber staat de tonaaltoeslag op 6db, dit lijkt mij veel te veel aangezien hij op 61Hz SWW frequentie nog steeds behoorlijk stil is.
Is er een rekenmodel om de juiste K1 te berekenen of een tabel of iets dergelijks?
“Voorbeelden van tonaal geluid zijn jankende tandwielkasten, brommende transformatoren, gierende ventilatoren (kan duiden op een defect), modelvliegtuigen en bepaalde trilapparatuur (betonindustrie). Niet alles is tonaal, een ruisvormig of sissend geluid lijkt soms op een toon, maar is dat nadrukkelijk niet.”
Lijkt mij dat het tonaalgeluid bij de Amber nagenoeg 0 is??
Tonaal geluid bij de Amber is 0. Ik zal vanavond even een langere reactie tikken over wanneer de toeslag van toepassing is maar als die normaal draait en de lagers goed zijn krijg jij echt nooit een tonaal toeslag.

• Impossibl3
@isalenedean Zie hier de langere reactie eerder in het topic.

https://gathering.tweaker...message/76609800#76609800

[ Voor 5% gewijzigd door Impossibl3 op 28-12-2023 18:10 ]

• han.limburg
  • Laatst online: 21-01 09:36
Hallo Ambers - allereerst dank voor al jullie super handige tips en truuks! Ik ben zelf (ook) bezig met de installatie van een AMBER 9.5 KWh unit. Nu wordt er in de manual gesproken over een meegeleverde terugslagklep, maar wordt in hetzelfde manual gesuggereerd dat die klep in de buitenunit zelf is geintegreeerd. Punt is dat er in de aan mij (door WASCO) geleverde unit geen losse terugslagklep meegeleverd is.

Weet iemand of het klopt dat die klep (tegenwoordig) al in de unit zelf geintegreerd zit? Of is er iets niet meegeleverd? Navraag bij ID heeft nix opgeleverd, de TD neemt geen telefoon op en op mail wordt niet gereageerd.

Jullie hulp wordt zeer op prijs gesteld!
Han

• isalenedean
han.limburg schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:53:
Hallo Ambers - allereerst dank voor al jullie super handige tips en truuks! Ik ben zelf (ook) bezig met de installatie van een AMBER 9.5 KWh unit. Nu wordt er in de manual gesproken over een meegeleverde terugslagklep, maar wordt in hetzelfde manual gesuggereerd dat die klep in de buitenunit zelf is geintegreeerd. Punt is dat er in de aan mij (door WASCO) geleverde unit geen losse terugslagklep meegeleverd is.

Weet iemand of het klopt dat die klep (tegenwoordig) al in de unit zelf geintegreerd zit? Of is er iets niet meegeleverd? Navraag bij ID heeft nix opgeleverd, de TD neemt geen telefoon op en op mail wordt niet gereageerd.

Han
hi @han.limburg, nee even goed je verpakking nakijken, moet een doos bij zitten met een keerklep. Deze zit NIET in de unit. Mocht je hem niet hebben, ik heb de mijne nog liggen, als je de porto kosten betaald mag je hem hebben van mij. Ff een pbtje komt t goed.

[ Voor 7% gewijzigd door isalenedean op 28-12-2023 21:33 ]

• isalenedean
@Impossibl3 ja das een heel verhaal, mooie berekening!
Maar ben helaas geen raketgeleerde en snap de formule niet.😋

• bommer
han.limburg schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:53:

Han
Let op! Als je vorst beveiligers gebruikt, deze eerst op de Amber en dan pas de keerklep op de retour(inlet).
Anders loopt de unit nooit leeg.

• han.limburg
  • Laatst online: 21-01 09:36
Hoi @isalenedean Thanks - die doos zit er helaas niet bij. PB volgt! Heb jijzelf een ander type gebruikt dat je'm overhebt?

@bommer - Thanks voor de tip - ik heb de discussie die op dit forum her en der voorbijkomt over de vorstbeveiligers met aandacht gelezen en de concluse getrokken ze niet te plaatsen. Onze unit staat op Texel - de zilte lucht hier is eerder een probleem dan vorst vrees ik...

[ Voor 7% gewijzigd door han.limburg op 28-12-2023 22:14 ]

• isalenedean
han.limburg schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:08:
Hoi @isalenedean Thanks - die doos zit er helaas niet bij. PB volgt! Heb jijzelf een ander type gebruikt dat je'm overhebt?

@bommer - Thanks voor de tip - ik heb de discussie die op dit forum her en der voorbijkomt over de vorstbeveiligers met aandacht gelezen en de concluse getrokken ze niet te plaatsen. Onze unit staat op Texel - de zilte lucht hier is eerder een probleem dan vorst vrees ik...
@han.limburg ja ik heb alles 5/4 uitgevoerd.

• hansvk
isalenedean schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:42:
[...]
Wat betreft tonaal geluid, dan mag je er vanuit gaan dat dit niet van toepassing is op een Amber.

• Impossibl3
isalenedean schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:42:
[...]
Het komt erop neer als jij in een drukke omgeving woont langs een (rijks)weg bijvoorbeeld of een industrieterrein je echt geen tonalieitstoeslag mag verwachten. Woon je nu heel landelijk en hoor je iedere voetstap buiten dan kan er, bij slecht functioneren van de Amber, spraken zijn van tonaliteit. Alleen moet:
* de tonale band (de kritische band) wel tenminste 4 dB boven het totale bereik van de betreffende band uit komen. Als dat niet het geval is, is de toeslag alsnog 0.
* Als de kritische band tussen de 4 en 10 dB hoger is dan het totale bereik van die betreffende band ligt is deze tussen 4 en 6 dB (deel 2 van de formule).
* Mocht de kritische band meer dan 10 dB zijn tov het totale bereik is de toeslag 6 dB.

Al met al zal je bij een normaal functionerende Amber geen tonaliteit hebben. Zelfs als je deze hoort maar de kritische band maar minimaal hoger is dan de totale te beschouwen band is er juridisch geen spraken van tonaliteit.

• isalenedean
Impossibl3 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 00:21:
[...]

Het komt erop neer als jij in een drukke omgeving woont langs een (rijks)weg bijvoorbeeld of een industrieterrein je echt geen tonalieitstoeslag mag verwachten. Woon je nu heel landelijk en hoor je iedere voetstap buiten dan kan er, bij slecht functioneren van de Amber, spraken zijn van tonaliteit. Alleen moet:
* de tonale band (de kritische band) wel tenminste 4 dB boven het totale bereik van de betreffende band uit komen. Als dat niet het geval is, is de toeslag alsnog 0.
* Als de kritische band tussen de 4 en 10 dB hoger is dan het totale bereik van die betreffende band ligt is deze tussen 4 en 6 dB (deel 2 van de formule).
* Mocht de kritische band meer dan 10 dB zijn tov het totale bereik is de toeslag 6 dB.

Al met al zal je bij een normaal functionerende Amber geen tonaliteit hebben. Zelfs als je deze hoort maar de kritische band maar minimaal hoger is dan de totale te beschouwen band is er juridisch geen spraken van tonaliteit.
Damn!

• Plexxodus
Kleine update mbt de Tameson 3 weg klep. Er wordt een nieuwe geleverd. Wordt vervolgd...

• Museon
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 02-01 14:04
Beste Tweakers,

Ik heb niet alle replies gelezen. Maar ben wel enthousiast geworden.

Hoe efficiënt is de Itho Daalderop Amber warmtepomp bij lagere temperaturen (tegen de vriespunt aan als we dit soort winters nog mee mogen maken)?

• isalenedean
Museon schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:29:
Beste Tweakers,

Hoe efficiënt is de Itho Daalderop Amber warmtepomp bij lagere temperaturen (tegen de vriespunt aan als we dit soort winters nog mee mogen maken)?
@Museon Goed! Zeker bij mistig weer rond het vriespunt wel wat defrosts gehad maar zeer kort, en de warmte was perfect!

• Museon
isalenedean schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:32:
[...]

@Museon Goed! Zeker bij mistig weer rond het vriespunt wel wat defrosts gehad maar zeer kort, en de warmte was perfect!
Bedankt voor je antwoord, denk dat ik mijn warmptepomp heb gevonden 😎.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Museon schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:58:
[...]

Bedankt voor je antwoord, denk dat ik mijn warmptepomp heb gevonden 😎.
Hij geeft alleen geen antwoord op je vraag.
Daarnaast is het DF gedrag afhankelijk van je afgiftesysteem en stooklijn.
Dus je moet naar je eigen situatie kijken, niet naar die van een ander.

Je antwoord is te vinden in de datasheets, maar die moeten nog geupdate worden door Kiwa.

• Museon
bbbrumbrum schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:31:
[...]

Hij geeft alleen geen antwoord op je vraag.
Daarnaast is het DF gedrag afhankelijk van je afgiftesysteem en stooklijn.
Dus je moet naar je eigen situatie kijken, niet naar die van een ander.

Je antwoord is te vinden in de datasheets, maar die moeten nog geupdate worden door Kiwa.
Ik ga de woning in het nieuwe jaar van binnen isoleren, spauwmuur heb ik ooit laten doen maar heeft niet veel effect gehad.

Ik zal de datasheets in de gaten houden, bedankt voor je reactie.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Museon schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:29:
Beste Tweakers,

Een aanrader is toch wel om de volgende post te lezen:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

• Museon
Jan2023 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:25:
[...]

Een aanrader is toch wel om de volgende post te lezen:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Bedankt voor de FAQ link, was zeker een aanrader.

• FlowDesign
Museon schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:23:
[...]

Ik ga de woning in het nieuwe jaar van binnen isoleren, spauwmuur heb ik ooit laten doen maar heeft niet veel effect gehad.
Waarom had het weinig effect? Was het toevallig een reeds geïsoleerde muur (bijvoorbeeld jaren 80 woning) die opnieuw geïsoleerd is?

• Museon
FlowDesign schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:08:
[...]

Waarom had het weinig effect? Was het toevallig een reeds geïsoleerde muur (bijvoorbeeld jaren 80 woning) die opnieuw geïsoleerd is?
Jaren 50, het heeft wel wat gedaan. Maar niet voldoende. Vooral na bestratingen aan trillen is het op bepaalde plekken gaan zakken.

Het blijft redelijk aangenaam zonder verwarming aan (maar kan altijd beter), ik denk dat de woonkamer + eetkamer gewoon te groot is. Wil dit gaan herindelen met een tussenwand en de gevel kanten isoleren.

[ Voor 3% gewijzigd door Museon op 30-12-2023 00:14 ]

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-11 16:07
Ik heb eens zitten denken maar heb geen flauw idee hoe dit nu het beste uit te voeren of in te stellen is.
Wij hebben nu de amber een paar weken draaien en zijn er zeer tevreden over.
Nu is het echter zo bij ons dat de amber draait een paar uur en is dan weer een paar uur gewoon uit omdat de temperatuur bereikt is.
Nu lees ik toch wel vaker dat je wilt dat de warmtepomp eigenlijk continu gewoon loopt op laag vermogen.
Hoe is dit het beste te realiseren dan ?

Ik denk dat het stroom verbruik volgens mij ook een stuk minder zal zijn als de pomp
Een langere tijd rustig door pruttelt als ineens van uit naar aan gaat.
Deze gaat dan gemiddeld een uurtje of 4 verwarmen met een verbruik gemiddeld tussen de 1000 en 1500 watt. Om daarna weer een kleine 4 5 uurtjes uit te zijn totdat de temperatuur weer gedaald is.
Thermostaat staat continu op 21 graden ingesteld dag en nacht.

Ben benieuwd wat jullie advies is.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• Carboy54
camel1987 schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:55:
Ik heb eens zitten denken maar heb geen flauw idee hoe dit nu het beste uit te voeren of in te stellen is.
Nu is het echter zo bij ons dat de amber draait een paar uur en is dan weer een paar uur gewoon uit omdat de temperatuur bereikt is.
Nu lees ik toch wel vaker dat je wilt dat de warmtepomp eigenlijk continu gewoon loopt op laag vermogen.

Ik denk dat het stroom verbruik volgens mij ook een stuk minder zal zijn als de pomp
Deze gaat dan gemiddeld een uurtje of 4 verwarmen met een verbruik gemiddeld tussen de 1000 en 1500 watt. Om daarna weer een kleine 4 5 uurtjes uit te zijn totdat de temperatuur weer gedaald is.

Stooklijn verlagen en op alle 5 temperaturen fijn tunen. Jouw kamerthermostaat moet nauwelijks in grijpen wat nu blijkbaar wel gebeurd. Alleen bij veel zoninval is dat wellicht nodig. Daarnaast kan je de TR sensor gebruiken om de gewenste temperatuur te handhaven. Als de stooklijn optimaal staat kijkt jouw thermostaat werkeloos toe.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 31-12-2023 10:05 ]

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18:20
camel1987 schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:55:

Met de huidige buitentemperaturen (tussen 5 en 10 graden) lukt het mij aardig om de stooklijn zo te hebben dat de Amber lekkere lange runs maakt. Als het wat warmer wordt is het lastig en als het kouder wordt draait de Amber bijna de hele dag.

Het is vooral veel experimenteren met je stooklijn. Niet te grote veranderingen in 1 keer doen en na een paar dagen kijken of het werkt.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-11 16:07
Carboy54 schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:01:
[...]

Stooklijn verlagen en op alle 5 temperaturen tunen. Jouw kamerthermostaat moet nauwelijks in grijpen wat nu blijkbaar wel gebeurd. Alleen bij veel zoninval is dat nodig wellicht. Daarnaast kan je de TR sensor gebruiken om de gewenste temperatuur te handhaven.
Klopt de kamerthermostaat geeft nu een signaal naar de pomp als de temperatuur die nu ingesteld staat op 21 rond de 19,8/20 graden komt.
Maar is mijn gedachten wel goed dat als de pomp gewoon continu zacht door draait een langere tijd deze zuiniger is als wat hij nu doet aan voor een paar uur en dan weer uit voor een langere tijd ?

@ArnoudN

Jij past die stooklijn dan continu zelf aan of maak je gebruik van die Tr sensor wat ik begreep is als ik de Tr sensor eraan hang dat deze dan de stooklijn aanpast voor mij toch ?

[ Voor 12% gewijzigd door camel1987 op 31-12-2023 10:10 ]

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• hansvk
Een tijdje nu gedraaid zonder instellingen te veranderen. Ik gebruik nog steeds nachtverlaging omdat dit in onze situatie proefondervindelijk minder energie kost dan continu dezelfde doeltemperatuur. Hieronder een afbeelding van de run vanochtend totdat de thermostaat ingreep. De compressor frequentie wisselt nogal. Is dat niet erg of toch nog wat gaan tunen aan de stooklijn? Ik gebruik de Tr sensor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIOV8o8_1fsj_OlyonR2dlDS1Hs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gg6cGTjTrDP92nCUaTrrPhHz.jpg?f=fotoalbum_large

• isalenedean
hansvk schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:36:
Een tijdje nu gedraaid zonder instellingen te veranderen. Ik gebruik nog steeds nachtverlaging omdat dit in onze situatie proefondervindelijk minder energie kost dan continu dezelfde doeltemperatuur. Hieronder een afbeelding van de run vanochtend totdat de thermostaat ingreep. De compressor frequentie wisselt nogal. Is dat niet erg of toch nog wat gaan tunen aan de stooklijn? Ik gebruik de Tr sensor.

[Afbeelding]
Hans, ik zie dit liever als aan/uit. Een compressor die licht in frequentie veranderd meerdere oorzaken hebben, maar dat is geen probleem. Het is niet zo dat hij in 1x hele hoge of lage hz gaat draaien, ziet er naar mijn idee goed uit.

• Carboy54
camel1987 schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:09:
[...]

Klopt de kamerthermostaat geeft nu een signaal naar de pomp als de temperatuur die nu ingesteld staat op 21 rond de 19,8/20 graden komt.
Maar is mijn gedachten wel goed dat als de pomp gewoon continu zacht door draait een langere tijd deze zuiniger is als wat hij nu doet aan voor een paar uur en dan weer uit voor een langere tijd ?

@ArnoudN

Jij past die stooklijn dan continu zelf aan of maak je gebruik van die Tr sensor wat ik begreep is als ik de Tr sensor eraan hang dat deze dan de stooklijn aanpast voor mij toch ?
Begin de stooklijn te fijn tunen zonder TR regeling. Pas als het goed staat dan gebruik van de TR regeling gaan maken anders corrigeert hij jouw instellingen.

• Carboy54
De algemene consensus is dat de Amber weinig geluidsoverlast oplevert voor de omgeving. Voor die situaties dat dat toch nog tot problemen kan leiden is dit wellicht een mooie oplossing:

https://www.reducd.nl

[ Voor 37% gewijzigd door Carboy54 op 31-12-2023 12:39 ]

• dunklefaser
  • Laatst online: 02:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Carboy54 schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:26:
De algemene consensus is dat de Amber weinig geluidsoverlast oplevert voor de omgeving. Voor die situaties dat dat toch nog tot problemen kan leiden is dit wellicht een mooie oplossing:

https://www.reducd.nl/?fb...5&ad_id=23852438836270465
Misschien de link tot het belangrijke reduceren?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:03
Carboy54 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:23:
[...]

Plaatsing van de diverse begrenzers ( 2 kleuren ) is afhankelijk van de waterinhoud en het niet plaatsen heeft invloed op de menging van het koude water in het vat bij gebruik.
@Carboy54

Ik was van plan om vanuit de boiler 2 16mm flex leidingen naar 2 aparte regendouches te leiden, had gelezen dat dit beter is om met 2 douches tegelijk te kunnen douchen. Zodoende wilde ik 20mm flex naar de boiler laten gaan, ik zag inderdaad dat de inlaatcombi 12mm knel is, dat is maar een klein stukje.

Maar de doorstroombrengrenzers zijn 8 of 10l/min. Zover ik weet gebruikt onze regendouche 8L/min. Als ik dus de doorstroombegrenzer monteer zal ik nooit met 2 douches fatsoenlijk tegelijk kunnen douchen lijkt me.

Wat is het risico van de doorstroombegrenzer niet monteren, storing in gelaagdheid van de boiler?

Iemand die daar ervaring mee heeft?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

• Andrehj
Razor109 schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:04:
Ik was van plan om vanuit de boiler 2 16mm flex leidingen naar 2 aparte regendouches te leiden, had gelezen dat dit beter is om met 2 douches tegelijk te kunnen douchen. Zodoende wilde ik 20mm flex naar de boiler laten gaan, ik zag inderdaad dat de inlaatcombi 12mm knel is, dat is maar een klein stukje.

Maar de doorstroombrengrenzers zijn 8 of 10l/min. Zover ik weet gebruikt onze regendouche 8L/min. Als ik dus de doorstroombegrenzer monteer zal ik nooit met 2 douches fatsoenlijk tegelijk kunnen douchen lijkt me.

Wat is het risico van de doorstroombegrenzer niet monteren, storing in gelaagdheid van de boiler?

Iemand die daar ervaring mee heeft?
Nog nooit een doorstroombegrenzer gebruikt en hier wordt (in twee badkamers) ook wel eens gelijktijdig gedoucht of een bad gevuld. Werkt allemaal prima. Ook in de diverse WP-topics is het gebruik van een doorstroombegrenzer zeker niet gemeengoed, want dan zou je de discussie daarover vaak tegenkomen.

Pagina: 1 ... 46 ... 132 Laatste