• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18:20
camel1987 schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:09:
[...]

@ArnoudN

Jij past die stooklijn dan continu zelf aan of maak je gebruik van die Tr sensor wat ik begreep is als ik de Tr sensor eraan hang dat deze dan de stooklijn aanpast voor mij toch ?
Niet continu. Ik heb hem in de afgelopen twee weken 2 keer aangepast en dat werkt nu goed voor deze temperaturen. Tr sensor gebruik ik verder niet, ik heb het idee dat mijn Plugwise thermostaat het wel redelijk onder controle heeft in samenwerking met de stooklijn.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-11 15:47
Razor109 schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:04:
[...]

@Carboy54

Ik was van plan om vanuit de boiler 2 16mm flex leidingen naar 2 aparte regendouches te leiden, had gelezen dat dit beter is om met 2 douches tegelijk te kunnen douchen. Zodoende wilde ik 20mm flex naar de boiler laten gaan, ik zag inderdaad dat de inlaatcombi 12mm knel is, dat is maar een klein stukje.

Maar de doorstroombrengrenzers zijn 8 of 10l/min. Zover ik weet gebruikt onze regendouche 8L/min. Als ik dus de doorstroombegrenzer monteer zal ik nooit met 2 douches fatsoenlijk tegelijk kunnen douchen lijkt me.

Wat is het risico van de doorstroombegrenzer niet monteren, storing in gelaagdheid van de boiler?

Iemand die daar ervaring mee heeft?
Ik heb ze niet gemonteerd en dat bevalt prima. 16mm meerlagenbuis naar het vat en van het vat naar de grote regendouche. Hebben hier geen hele hoge waterdruk. Ik merk dat de regendouche nu meer tot z'n recht komt dan op de CV ketel die kennelijk wel iets begrensde.

Ik gebruik de warmwatervoorraad nog niet tot op de limiet omdat je eigenlijk niet van te voren weet hoeveel er nog in zit zonder meer te meten. Wellicht zou je dan een verschil kunnen merken om de reden die Carboy noemt.
Ik verwarm ons 240l vat tot 47 graden en daarvan kunnen we 2 dagen prima meerdere keren douchen.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-12 14:21
Andrehj schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:21:
[...]

Nog nooit een doorstroombegrenzer gebruikt en hier wordt (in twee badkamers) ook wel eens gelijktijdig gedoucht of een bad gevuld. Werkt allemaal prima. Ook in de diverse WP-topics is het gebruik van een doorstroombegrenzer zeker niet gemeengoed, want dan zou je de discussie daarover vaak tegenkomen.
@Razor109 Hoogst waarschijnlijk ook geen boiler in gebruik gehad met een warmtewisselaar en een pomp. Dit is een advies van Itho voor de RVS I-WPV boiler. De verschillende mee geleverde begrenzers zijn voor de verschillende volumes van de boiler. Itho claimt met dit systeem minder last te hebben van gelaagdheid zoals de spiraal boilers dat wel hebben waardoor een boiler kan worden gekozen met iets minder inhoud. Wat het effect is van de verschillende begrenzers, het is geen verplichting maar een advies en wederom afhankelijk van de situatie ter plaatse. Uitproberen zou ik zeggen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• markietjuh
Het gebruik van de stooklijn compensatie dmv de Tr sensor is naar mijn mening maar in weinig gevallen zinvol. Heb je vloerverwarming met een stabiele kamertemperatuur dan kan je het net zo goed uitzetten.

Bij zoninval schakelt de thermostaat namelijk je warmtepomp al uit en valt er weinig te compenseren. Gebruik je het om bijvoorbeeld na een vakantie de boel sneller op temperatuur te laten komen, dan moet je sowieso al een extra handeling uitvoeren als je niet wilt dat je stooklijn omhoog gecompenseerd wordt tijdens je vakantie. Dan kan je makkelijker handmatig je stooklijn een paar graden plussen door op het huisje te tikken op het startscherm.
Daarnaast doet de compensatie pas wat als je kamertemperatuur meer dan een graad afwijkt, wat weinig voorkomt bij vloerverwarming.

Wellicht werkt het wel prettig bij gebruik van radiatoren in huis, zoals Carboy heeft. Maar het lijkt me handig om hierin een nuance aan te brengen om het voor mensen niet ingewikkelder dan nodig te maken.

Om langere runs te krijgen kan je stap voor stap je stooklijn een graad omlaag zetten voor de buitentemperatuur die op dat moment heerst. Mits je warmtepomp niet al merendeels op 36Hz staat te draaien, want dan zit je waarschijnlijk al vrij optimaal.

• markietjuh
hansvk schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:36:
Een tijdje nu gedraaid zonder instellingen te veranderen. Ik gebruik nog steeds nachtverlaging omdat dit in onze situatie proefondervindelijk minder energie kost dan continu dezelfde doeltemperatuur. Hieronder een afbeelding van de run vanochtend totdat de thermostaat ingreep. De compressor frequentie wisselt nogal. Is dat niet erg of toch nog wat gaan tunen aan de stooklijn? Ik gebruik de Tr sensor.

[Afbeelding]
Heb je ook de Tr compensatie parameter actief staan?
Als je dit aan hebt staan icm met nachtverlaging van de thermostaat, dan gaat je warmtepomp 's nachts (en 's ochtends bij dagverhoging) met een hogere stooklijn draaien dan zonder Tr compensatie. Denk dat je nog gunstiger en met langere runs kan draaien zonder gebruik van Tr compensatie. Al ziet je grafiek er prima uit, bij lagere frequentie zal hij gaan pendelen op de maximale laagdraaitijd (1u 36Hz).

• Carboy54
markietjuh schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:04:
Het gebruik van de stooklijn compensatie dmv de Tr sensor is naar mijn mening maar in weinig gevallen zinvol. Heb je vloerverwarming met een stabiele kamertemperatuur dan kan je het net zo goed uitzetten.

Bij zoninval schakelt de thermostaat namelijk je warmtepomp al uit en valt er weinig te compenseren. Gebruik je het om bijvoorbeeld na een vakantie de boel sneller op temperatuur te laten komen, dan moet je sowieso al een extra handeling uitvoeren als je niet wilt dat je stooklijn omhoog gecompenseerd wordt tijdens je vakantie. Dan kan je makkelijker handmatig je stooklijn een paar graden plussen door op het huisje te tikken op het startscherm.
Daarnaast doet de compensatie pas wat als je kamertemperatuur meer dan een graad afwijkt, wat weinig voorkomt bij vloerverwarming.

Wellicht werkt het wel prettig bij gebruik van radiatoren in huis, zoals Carboy heeft. Maar het lijkt me handig om hierin een nuance aan te brengen om het voor mensen niet ingewikkelder dan nodig te maken.

Om langere runs te krijgen kan je stap voor stap je stooklijn een graad omlaag zetten voor de buitentemperatuur die op dat moment heerst. Mits je warmtepomp niet al merendeels op 36Hz staat te draaien, want dan zit je waarschijnlijk al vrij optimaal.
In theorie heb je gelijk maar in de praktijk ligt het vaak toch iets genuanceerder. Het is sterk afhankelijk van het type vloerverwarming en de mate van isolatie van jouw woning. De thermostaat moet boven de gewenste kamertemperatuur staan en iedere dag is het weer anders. Bijvoorbeeld bij een koude oosten wind rondom mijn woning compenseert de TR sensor de stooklijn. En zo ingewikkeld is het helemaal niet in te stellen. Het punt van de nachtverlaging of vakantie verlaging is wel een dingetje. Het probleem in dit geval was dat de warmtepomp hoger draaide dan 36 Hz wat uit het stroomverbruik blijkt en vervolgens op de thermostaat weer uren uit ging en dat is niet nodig en minder efficient wellicht.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• markietjuh
Carboy54 schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:26:
[...]

In theorie heb je gelijk maar in de praktijk ligt het vaak toch iets genuanceerder. Het is sterk afhankelijk van het type vloerverwarming en de mate van isolatie van jouw woning. De thermostaat moet boven de gewenste kamertemperatuur staan en iedere dag is het weer anders. Bijvoorbeeld bij een koude oosten wind rondom mijn woning compenseert de TR sensor de stooklijn. En zo ingewikkeld is het helemaal niet in te stellen. Het punt van de nachtverlaging of vakantie verlaging is wel een dingetje. Het probleem in dit geval was dat de warmtepomp hoger draaide dan 36 Hz wat uit het stroomverbruik blijkt en vervolgens op de thermostaat weer uren uit ging en dat is niet nodig en minder efficient wellicht.
Wellicht is een minder geïsoleerd huis icm een erg strak afgestelde stooklijn nog een usecase inderdaad.
Wel moet je kamertemperatuur al met een graad rondom het setpoint variëren wil de compensatie ingrijpen. Voor veel WAFs niet wenselijk. Dan zou ik liever de stooklijn 1 graad minder strak zetten.

Het instellen is inderdaad simpel. Maar de werking erachter begrijpen niet direct voor iedereen. Ook kan het voor hoger verbruik zorgen als je het niet doordacht gebruikt.
Er zullen hier ook steeds meer van origine non-tweakers reageren waar de installatie door een externe partij gedaan is.

Voor de context mijn eigen situatie: huis uit 2000, vloerverwarming deels origineel, deels bijgelegd. Tochtroosters boven de ramen. Niet perfect dus.
Ik heb het idee dat het systeem ook deels zelfregulerend werkt. Bij snellere afkoeling van de vloer of meer kouval op de vloer toert de compressor ook meer op omdat hij z'n warmte beter kwijt kan. Hierdoor daalt de kamertemperatuur nauwelijks. We draaien inmiddels 2 maanden op war-only en het is hier binnen constant 21 graden, variërend met een paar tienden. In dat gebied zou de compensatie dus nog niets doen.
Ik ga nog wel een thermostaat toevoegen, puur om de laatste 0,5 graad af te toppen omdat ik de kamertemperatuur nu niet lager krijg bij buitentemperaturen boven de 8 graden zonder veel pendelen.

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-11 16:07
ArnoudN schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:06:
[...]

Met de huidige buitentemperaturen (tussen 5 en 10 graden) lukt het mij aardig om de stooklijn zo te hebben dat de Amber lekkere lange runs maakt. Als het wat warmer wordt is het lastig en als het kouder wordt draait de Amber bijna de hele dag.

Het is vooral veel experimenteren met je stooklijn. Niet te grote veranderingen in 1 keer doen en na een paar dagen kijken of het werkt.
Dit is het nu bij mij wat zou je hieraan veranderen dan kwa stooklijn ?
Wij hebben ongeveer 50/55m2 vloerverwarming.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUrxwRonPWS-d7wffhlfhsG4xg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jrOCAqWcAMXqQt8p1KUpHeWx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPXkrYTD5EFsCU7MaG9cWMLhRHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbVkXaowuzesIxreKrCGx9HL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bs7LLH0M_Fi5tKAL6YwKJM8HIpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nZa3VKkrvZagEbbr8puhlsm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cE8cp-IBreFHJub8ahrR9k3xZIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JcYdyQEeghyoGojmvTaOybMB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AuJcTXfSVGLRcmIxVgVxoJJuSwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r4KAswiDHcfJKHaqhi304AdU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door camel1987 op 31-12-2023 14:40 ]

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• Carboy54
camel1987 schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:39:
[...]

Dit is het nu bij mij wat zou je hieraan veranderen dan kwa stooklijn ?
Wij hebben ongeveer 50/55m2 vloerverwarming.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de bandbreedte van nummer 3.4 en 5 verkleint naar 5.10 en 15. Daarmee kan je nog fijner jouw stooklijn tunen omdat ik bij 20 graden buitentemperatuur geen verwarming meer aan heb staan. Hij gaat bij mij automatisch uit bij 18 graden. Ik zou beginnen om de stooklijn minimaal met 3 tot 4 graden te verlagen met vloerverwarming. 30 graden is veel te hoog zet hem ook niet lager dan 26 graden om pendelen te voorkomen. Daar heb je de thermostaat nog voor. Bij iedere buitentemperatuur van 1-5 ga je vervolgens de stooklijn verstellen op de ideale lijn kost wat tijd heb je ook wat :-)

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:25
Carboy54 schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:02:
[...]

Ik heb de bandbreedte van nummer 3.4 en 5 verkleint naar 5.10 en 15. Daarmee kan je nog fijner jouw stooklijn tunen omdat ik bij 20 graden buitentemperatuur geen verwarming meer aan heb staan. Hij gaat bij mij automatisch uit bij 18 graden. Ik zou beginnen om de stooklijn minimaal met 3 tot 4 graden te verlagen met vloerverwarming. 30 graden is veel te hoog zet hem ook niet lager dan 26 graden om pendelen te voorkomen. Daar heb je de thermostaat nog voor. Bij iedere buitentemperatuur van 1-5 ga je vervolgens de stooklijn verstellen op de ideale lijn kost wat tijd heb je ook wat :-)
Ik heb:

-10 - 33
-5 - 31
0 - 28
5 - 26
12 - 24

Dat gaat prima zonder pendelen.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• camel1987
bommer schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:40:
[...]

Ik heb:

-10 - 33
-5 - 31
0 - 28
5 - 26
12 - 24

Dat gaat prima zonder pendelen.
Ga dit eens overnemen om te kijken wat het doet bij mij is toch wat lager als dat er nu ingesteld is en kan het altijd weer terug zetten.

• Carboy54
camel1987 schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:36:
[...]

Ga dit eens overnemen om te kijken wat het doet bij mij is toch wat lager als dat er nu ingesteld is en kan het altijd weer terug zetten.
Is wel een systeem met 200 liter buffer en zeer goed geïsoleerd woning. Draait maar paar uur per dag.👏🙃

• camel1987
Carboy54 schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:43:
[...]

Is wel een systeem met 200 liter buffer en zeer goed geïsoleerd woning. Draait maar paar uur per dag.👏🙃
Ik zal hem een paar graden hoger houden als bommer maar dan heb ik een beetje een voorbeeld zat zelf te denken om naar dit te gaan

-10 - 37
-5 - 35
0 - 30
5 - 28
12 - 24

Ik ga dan nu bij -10 3 graden omlaag en bij - 35 2 graden.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:34

Jan2023

KISS

@camel1987

Het is toch allemaal heel persoonlijk ,domweg kopieren is vaak niet de oplossing.
Zo heb ik hier een vrijstaand huisje uit bj 2000 waar de wind lekker om heen blaast met roosters boven het dubbelglas.
Rc waarde is 3.0 voor vloer ,muren en dak
Er staat 78 m2 vloerverwarming open en een paar kleine radiatoren.
De stooklijn :

-10 gr buiten , water op 35 gr
0 gr buiten ,water op 32 gr
5 gr buiten ,water op 30 gr
10 gr buiten , water op28 gr
15 gr buiten , water op 26 graden

De laatste dagen heb ik de stooklijn 2 graden omhoog gezet vanwege de hoge buitentemp.
De vele startstops na een uur op 36 Hz vondt ik maar niks.
Nu blijft die lekker doorgaan rond de 43 Hz
😉
En stook ik de toko op 21 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVlYUpi99uS1LlXgFhBbZyhtsj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvjZvRZKN2CahB7RizY782Mw.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• camel1987
Jan2023 schreef op zondag 31 december 2023 @ 18:06:
@camel1987

Het is toch allemaal heel persoonlijk ,domweg kopieren is vaak niet de oplossing.
Zo heb ik hier een vrijstaand huisje uit bj 2000 waar de wind lekker om heen blaast met roosters boven het dubbelglas.
De stooklijn :

De laatste dagen heb ik de stooklijn 2 graden omhoog gezet vanwege de hoge buitentemp.
😉
[Afbeelding]
Nee ik bedoelde ook niet echt kopiëren maar dat ik dat als voorbeeld kon nemen.
Kwam een beetje raar uit mn vingers 😅
Ik snap ook wel bommer woont volgens mij in een nieuwbouw woning en jij in een vrijstaand huis dat jullie vraag natuurlijk heel anders is als een tussenwoning uit 1928.
Mijn huis is wel goed nageisoleerd wij zijn 4 dagen weggeweest en de temperatuur is in die 4 dagen 3 graden gezakt.
Ik ga er eens een beetje mee spelen en in het nieuwe jaar ook even een kWh metertje bestellen voor de warmtepomp alleen.

• Wolk1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11-11 14:48
NRJ020 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:29:
[...]

Bij mij zit het zo, ben ook benieuwd of ik het nu juist heb zitten want moet ook de boiler nog aansluiten.

AB - Aanvoer
A - tapwater
B - CV
AB aanvoer Amber
A cv circuit
B sww

Helaas bij mij ook verkeerd aangesloten en daardoor werkte de verwarming niet.. sww wel :)

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-12 17:25
Heb voor nu het bereik tussen de setpoints klein gehouden.

Het is een ouder huis met deels matige isolatie.
Veelal van de koude dagen bevinden zich binnen dit bereik.
Immers zal de -5 setpoint zal niet vaak van toepassing zijn.
Ook nog lerende hierin, nog geen koude dagen met o.a. defrost gehad.

Buiten temp vs. afgifte setpoint
0 - 40
3 - 37
6 - 34
9 - 31
12 -28

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03:27
Dit is wel een goed idee denk ik want die -10 staat daar natuurlijk voor 1* per 5 jaar.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• Karmusch
timpel_800 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 10:07:
Dit is wel een goed idee denk ik want die -10 staat daar natuurlijk voor 1* per 5 jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9iP_xVSA5LtngkCs0_gh94YiWs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tNCIJsWwgXfPaUt966dTn6tW.png?f=fotoalbum_large

is het gemiddelde over de afgelopen 3 jaar met gemiddelde temperaturen over een etmaal.

• camel1987
Karmusch schreef op maandag 1 januari 2024 @ 09:57:
Heb voor nu het bereik tussen de setpoints klein gehouden.

Het is een ouder huis met deels matige isolatie.
Veelal van de koude dagen bevinden zich binnen dit bereik.
Immers zal de -5 setpoint zal niet vaak van toepassing zijn.
Ook nog lerende hierin, nog geen koude dagen met o.a. defrost gehad.

Buiten temp vs. afgifte setpoint
0 - 40
3 - 37
6 - 34
9 - 31
12 -28
Allereerst allemaal de beste wensen.

Jou waardes zijn bijna gelijk aan die van mij maar loopt jou amber continu of is dat net als bij mij een paar uur aan en een paar uur uit ?

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:58
Jan2023 schreef op zondag 31 december 2023 @ 18:06:
@camel1987

De stooklijn :

😉
[Afbeelding]
@Jan2023 stooklijn is 1, maar wat zijn de waardes m1/m3?

Btw iedereen een gelukkig en gezond nieuwjaar!🎉🎊

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

• Carboy54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waPm1yVehCDh49WNaN7dFc9uN_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Pv4JtyMOa8LmRQrGS57W5tr.jpg?f=fotoalbum_large

Namens het hele team 🥂

• bommer
camel1987 schreef op zondag 31 december 2023 @ 18:24:
[...]

Nee ik bedoelde ook niet echt kopiëren maar dat ik dat als voorbeeld kon nemen.
Kwam een beetje raar uit mn vingers 😅
Ik snap ook wel bommer woont volgens mij in een nieuwbouw woning en jij in een vrijstaand huis dat jullie vraag natuurlijk heel anders is als een tussenwoning uit 1928.
Mijn huis is wel goed nageisoleerd wij zijn 4 dagen weggeweest en de temperatuur is in die 4 dagen 3 graden gezakt.
Ik ga er eens een beetje mee spelen en in het nieuwe jaar ook even een kWh metertje bestellen voor de warmtepomp alleen.
Beste wensen allen!

Klopt een 2 kapper uit 2019, met RC 6.0 (blinde muur op het Noorden, daar hangt de Amber tegen aan)
Boven de 12 graden draait de Amber niet meer en bij 0 graden ongeveer 3x per 24 uur voor 2 a 3 uur.
Bij deze temperaturen tussen de 8 a 10 graden, 1x per dag uurtje of 3
Ik heb geprobeerd om langere runs te maken, maar dat gaat gewoon niet lukken.

Het parallelle buffer doet niets zolang 50-100% van de groepen open staan en wordt pas tegen het einde van een run langzaam gevuld, dan stopt de Amber en de laatste groep trekt het buffer weer leeg.
alle energie wordt gebruikt, is er nog rest energie in het buffer dan wordt dat aan het begin van de volgende run eerst weer gebruikt. Zoals de data nu laat zien levert het buffer geen enkel verlies op.

Ik zie op mijn kamstrup dat de temperaturen hoger zijn dan de sensoren van de Amber laten zien,
Daarom heb ik de stooklijn ook lekker laag staan en misschien ga ik nog wel een graadje lager.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Karmusch
camel1987 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:07:
[...]

Allereerst allemaal de beste wensen.

Jou waardes zijn bijna gelijk aan die van mij maar loopt jou amber continu of is dat net als bij mij een paar uur aan en een paar uur uit ?
inderdaad anderhalf uur aan / uur uit ongeveer deze nacht.
Focus me overigens nu eerst op isoleren nog... daarna gaan we verder optimaliseren qua settings.

"Beste wensen en mooie optimalisatie toegewenst!" zou het bijna digitaal vergeten 8)7

@bommer
"is er nog rest energie in het buffer dan wordt dat aan het begin van de volgende run eerst weer gebruikt."

Dit snap ik flowtechnisch niet geheel, hoe is dat geregeld bij jou?
Ik heb overigens de paralelle buffervat aansluit optie aangelegd, ben benieuwd of ik hem nodig ga hebben met de naregeling, aangezien ik delen van het systeem wel altijd open laat qua flow.

[ Voor 26% gewijzigd door Karmusch op 01-01-2024 13:46 ]

• hondacb50
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:24
Hallo iedereen,

Nadat ik met veel interesse de afgelopen weken dit topic heb gelezen heb ik mijn werkvoorbereiding er bijna op zitten om zelf een amber warmtepomp te gaan installeren.

Een keuze waar ik nog tussen zit te twijfelen is de volgende: muurbevestiging met Fischer beugels of plaatsing op het (houten) garage dak met bigfoots.

De voor en nadelen die ik zie zijn de volgende :
- muurmontage geeft vrije toegang tot het dak voor als het dak onderhouden moet worden in tegenstelling tot de plaatsing op het dak.

- bij wandmontage zal de unit tegen onze slaapkamer muur worden gemonteerd: kunnen de trillingen van de pomp voldoende worden gedempt? (Zijn er mensen die ook een wandmontage tegen dergelijke akoestisch gevoelige ruimtes hebben gedaan?)

-de dak montage is akoestisch ook niet optimaal vanwege het “massa-loze” dak.

Hoe schatten jullie het risico van geluidsoverlast in op de slaapkamer?

Alvast dank voor jullie input!

Note: opmerkelijk is dat in de handleiding van itho een wandbevestiging überhaupt wordt afgeraden vanwege het hoge gewicht.

[ Voor 6% gewijzigd door hondacb50 op 01-01-2024 14:43 ]

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:34

Jan2023

KISS

isalenedean schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:04:
[...]

@Jan2023 stooklijn is 1, maar wat zijn de waardes m1/m3?

Btw iedereen een gelukkig en gezond nieuwjaar!🎉🎊
M1.1 = 4
M1.3 = 2

Allen een Tevreden en Gelukkig 2024 in goede Gezondheid toegewenst.

[ Voor 13% gewijzigd door Jan2023 op 01-01-2024 15:21 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:06
Karmusch schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:42:
[...]

@bommer
"is er nog rest energie in het buffer dan wordt dat aan het begin van de volgende run eerst weer gebruikt."

Ik heb overigens de paralelle buffervat aansluit optie aangelegd, ben benieuwd of ik hem nodig ga hebben met de naregeling, aangezien ik delen van het systeem wel altijd open laat qua flow.
@bommer heeft de buffer als aftakking van de hoofdleiding. Dus als primair en secundair circuit in balans zijn qua flow is er geen flow door de buffer. Dus ook geen meng verlies.

Dit is zoals ik verwacht had dat alle parallel buffers aangesloten zouden zijn, dus ik snapte de discussie nooit…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• bommer
Karmusch schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:42:
[...]

inderdaad anderhalf uur aan / uur uit ongeveer deze nacht.
Focus me overigens nu eerst op isoleren nog... daarna gaan we verder optimaliseren qua settings.

"Beste wensen en mooie optimalisatie toegewenst!" zou het bijna digitaal vergeten 8)7

@bommer

@Ronald heeft net precies goed uitgelegd hoe het bij mij aangesloten zit.

En wat betreft de rest warmte aan het begin van de run: Als er een warmte vraag is (thermostaat aan) dan loopt er eerst een wachttijd van 10min, maar cv pomp loopt wel al gelijk.
hierdoor wordt eerst buffer leeg gehaald.

Ik heb dit zo gedaan (samen met een minimale uitschakeltijd van 20min) zodat er maximaal maar 2 schakelingen kunnen zijn in een uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlD9FkWN0VzQdBMCusCkKmTNJVA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h9uzHpq5vfgG2lHMIIvZdZoz.png?f=user_large
weer niet of het mag, plaatje ff geleend van https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/
Wordt de afname flow minder, dan neemt de flow over buffervat toe. is er gelijke flow dan doet buffer niets.
Als je temperaturen meet in het buffer kan je zien of hij gevuld wordt.
kan bij voorbeeld als extra sensoren op de @leejoow module.

[ Voor 22% gewijzigd door bommer op 01-01-2024 17:29 ]

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:23

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
bommer schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:19:
[...]

En wat betreft de rest warmte aan het begin van de run: Als er een warmte vraag is (thermostaat aan) dan loopt er eerst een wachttijd van 10min, maar cv pomp loopt wel al gelijk.

Ik heb dit zo gedaan (samen met een minimale uitschakeltijd van 20min) zodat er maximaal maar 2 schakelingen kunnen zijn in een uur.
[Afbeelding]
weer niet of het mag, plaatje ff geleend van https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/
Wordt de afname flow minder, dan neemt de flow over buffervat toe. is er gelijke flow dan doet buffer niets.

[...]

Ja hoor dat delen mag zeker een plaatje zegt altijd meer dan…

Mooie opstelling als je niet zonder buffer kan 👍

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Karmusch
bommer schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:19:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Ahh verhelderend, eerst de CV pomp aan om het buffervat leeg te trekken dan pas de WP.
Mooie om mee te nemen, als het buffervat parallel er zou komen, THX!

Daarmee wordt het ineens ook een stuk efficienter :)
Mooie regeltechniek!

[ Voor 3% gewijzigd door Karmusch op 01-01-2024 18:38 ]

• bommer
Karmusch schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:35:
[...]

Ahh verhelderend, eerst de CV pomp aan om het buffervat leeg te trekken dan pas de WP.
Mooie om mee te nemen, als het buffervat parallel er zou komen, THX!

Daarmee wordt het ineens ook een stuk efficienter :)
Mooie regeltechniek!
Je kan een minimale inschakeltijd maken (minimale draai duur compressor) maar daarmee voorkom je niet
dat de warmtepomp gelijk na uitzetten weer aankan. Die 10 min wachttijd lost dat probleem op
en tegelijkertijd meest efficiënt gebruik maken van de (rest) warmte in het buffer.
Alleen in de eerst opstart en laatste run van stookseizoen zijn verlies. wat ruim gecompenseerd wordt door
dat niet alle ruimtes meedraaien.

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 19:45
ik ben op het moment alle onderdelen aan het bestellen en zit te zoeken naar wat er waar zou moeten komen.
aangezien plaatjes vaak duidelijk zijn heb ik een simpel aanzicht gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQl75V0rcweIVbqhfKm8-AHMNnA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fscLu1rQzFG3Rl28VjLjjdLn.png?f=fotoalbum_large

Zo wil ik het aansluiten :

vanuit de amber (rood):
  • vorstbeveiliger
  • flex slang
  • afsluiter
  • ontluchter
  • driewegklep
  • aansluiting vloerverdeler
retour vanuit vloerverdeler (blauw):
  • vuilafscheider
  • afsluiter
  • keerklep
  • flexslang
  • vorstbeveiliger
Fujitsu WAH300a waterstage boiler 300 liter heeft 4 aansluitingen (komen allemaal afsluiters op met flexleiding naar de wandleidingen) 2 waar een douche symbool bij staat en 2 waar de verwarming op staat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVwmf9zH5x2QEPKdcUAek7NBKQE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDzmv1bhJ2ezTr03GZFw7x2I.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IERPr4aTTYW4tdcJi_5xZ5xfMdw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zoKN9UwxkXGFzguHed9SsBpT.jpg?f=fotoalbum_tile

dit lijkt me duidelijk om de Amber op de verwarming te zetten en de koud en warm waterleiding voor van en naar de woning.

nu zit ik nog met de volgende punten:

De ontluchter in de warmwateraanvoer van de AMBER moet die hoger dat de leiding van warmwater woning?
waar het expansievat moet komen?
vulopening / overstortventiel nodig zie foto verdeler waar de installateur het systeem ook kon vullen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJinYckOgrYWvHc-blutvTf_z5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbFsmig05uFmut2ojfaqwtcO.jpg?f=fotoalbum_large

hoop dat ik het een beetje duidelijk heb gemaakt, wil niks vergeten!

• Karmusch
Cpt00kirk schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:08:
ik ben op het moment alle onderdelen aan het bestellen en zit te zoeken naar wat er waar zou moeten komen.
aangezien plaatjes vaak duidelijk zijn heb ik een simpel aanzicht gemaakt.
[Afbeelding]

Zo wil ik het aansluiten :

vanuit de amber (rood):
  • vorstbeveiliger
  • flex slang
  • afsluiter
  • ontluchter
  • driewegklep
  • aansluiting vloerverdeler
retour vanuit vloerverdeler (blauw):
  • vuilafscheider
  • afsluiter
  • keerklep
  • flexslang
  • vorstbeveiliger
Fujitsu WAH300a waterstage boiler 300 liter heeft 4 aansluitingen (komen allemaal afsluiters op met flexleiding naar de wandleidingen) 2 waar een douche symbool bij staat en 2 waar de verwarming op staat
[Afbeelding][Afbeelding]

dit lijkt me duidelijk om de Amber op de verwarming te zetten en de koud en warm waterleiding voor van en naar de woning.

nu zit ik nog met de volgende punten:

De ontluchter in de warmwateraanvoer van de AMBER moet die hoger dat de leiding van warmwater woning?
waar het expansievat moet komen?
vulopening / overstortventiel nodig zie foto verdeler waar de installateur het systeem ook kon vullen?

[Afbeelding]

hoop dat ik het een beetje duidelijk heb gemaakt, wil niks vergeten!
moet er nog een veerbelaste by-pass in?
in de schema's van de amber handleiding staan deze wel.
Wellicht bij een gesloten verdeler mogelijk niet nodig als de flow goed is.
Moet deze zelf ook nog installeren (op de plek waar de CV gas ketel hangt), maar merk dat de flow super is en zonder storingen. Wellicht kan de echte installateur hier wat van zeggen.

expansievat is in de retour voor het vuilfilter

volgens mij kun vullen je op je vloerverdeler vullen, zo te zien

ontluchters altijd op het hoogste punt van de buizen en liever 1 te veel dan te weinig, heb dit zowel in de retour als aanvoer zitten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnhYr_jxg1FyPLptWSWPb-HRNqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/urB4ELhobsip5KnhsXlk2wRe.png?f=fotoalbum_large

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 19:45
goed punt die bybass die had ik nog gemist, eens kijken wat het is en hoe het aangesloten moet worden

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:35
hondacb50 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:36:
Hallo iedereen,

Nadat ik met veel interesse de afgelopen weken dit topic heb gelezen heb ik mijn werkvoorbereiding er bijna op zitten om zelf een amber warmtepomp te gaan installeren.

Een keuze waar ik nog tussen zit te twijfelen is de volgende: muurbevestiging met Fischer beugels of plaatsing op het (houten) garage dak met bigfoots.

De voor en nadelen die ik zie zijn de volgende :
- muurmontage geeft vrije toegang tot het dak voor als het dak onderhouden moet worden in tegenstelling tot de plaatsing op het dak.

- bij wandmontage zal de unit tegen onze slaapkamer muur worden gemonteerd: kunnen de trillingen van de pomp voldoende worden gedempt? (Zijn er mensen die ook een wandmontage tegen dergelijke akoestisch gevoelige ruimtes hebben gedaan?)

-de dak montage is akoestisch ook niet optimaal vanwege het “massa-loze” dak.

Hoe schatten jullie het risico van geluidsoverlast in op de slaapkamer?

Alvast dank voor jullie input!

Note: opmerkelijk is dat in de handleiding van itho een wandbevestiging überhaupt wordt afgeraden vanwege het hoge gewicht.
Ik heb een combi gedaan. Bij mij hangt die aan de muur via de Fischer beugels maar (voor mijn rust, beetje overbodig) laat ik hem een paar mm zweven op bigfoots waaronder een lange hardhouten lat ligt. Dit zodat mocht die ooit van de muur komen (lees de chemische ankers trekken de bakstenen uit de muur 😅) dan draait de Amber gewoon nog verder. In de start topic staat een link naar andere trillingsdempers voor de Fischer beugels. Die heb je wel echt nodig want die geleverd worden door Fischer zijn te smal voor de voet van de Amber.

Let op met het plaatsen op het dak. Vaak is je garagedak maar gebouwd op 100 kg/m2 dan ga je er met de Amber al overheen. Vandaar dat ik hem ook aan de muur heb gehangen.

Wat betreft geluid kan ik nog niets zeggen. Vrijdag wordt die in bedrijf gesteld. Zin an. Dan wordt 2024 een bijna gasloos jaar. 😄

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Carboy54
Karmusch schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:09:
[...]

moet er nog een veerbelaste by-pass in?
in de schema's van de amber handleiding staan deze wel.
Wellicht bij een gesloten verdeler mogelijk niet nodig als de flow goed is.
Moet deze zelf ook nog installeren (op de plek waar de CV gas ketel hangt), maar merk dat de flow super is en zonder storingen. Wellicht kan de echte installateur hier wat van zeggen.

expansievat is in de retour voor het vuilfilter

volgens mij kun vullen je op je vloerverdeler vullen, zo te zien

ontluchters altijd op het hoogste punt van de buizen en liever 1 te veel dan te weinig, heb dit zowel in de retour als aanvoer zitten

[Afbeelding]
Veerbelaste by-pass is niet nodig bij een open systeem die niet kan worden na geregeld. Dus geen thermostaat kranen en dergelijke er tussen. Indien het minimale watervolume van het open systeem wordt gerespecteerd mag een naregeling op bij voorbeeld de slaapkamers wel worden toegepast.

[ Voor 17% gewijzigd door Carboy54 op 02-01-2024 20:01 ]

• Carboy54
Onderzoek vorstbeveiliging

Zoals eerder gecommuniceerd bestaat de vorstbeveiliging uit 2 stages bij de Amber:

- bij een buitentemperatuur van 5 graden gaat de waterpomp af en toe draaien.
- bij een TUI temperatuur van 3 graden gaat de waterpomp en de compressor draaien tot 12 graden
- bij een defrost gaat het bodemlint verwarmen tot 5 minuten na de defrost.

Momenteel doe ik samen met Itho onderzoek hierna. Naar aanleiding van eerdere berichten blijkt het dat bij een aantal software versies het mogelijk niet of niet geheel werkt zoals beschreven. Ik ben dan ook op zoek naar registraties waarbij zowel de buitentemperatuur alsook het actuele stroomverbruik of waterdebiet wordt weergegeven in een grafiek om de productmanager te overtuigen. Indien beschikbaar ontvang ik deze gegevens graag per mail samen met het softwareversie nummer. Over enkele dagen kunnen wij weer lichte vorst verwachten :-)

• MellyVille1
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-02-2024

MellyVille1

MacBook

Ik denk dat ik zsm een Amber 95 ga bestellen maar een bericht in dit topic heeft me ook wel doen twijfelen.

Ik zag dat iemand met een verbruik van 1800m3 gas ongeveer 9kw nodig heeft om het warm te krijgen bij min 10, maar hoe achterhaal je dat? Want de laatste jaren is al geen -10 meer voorgekomen, en desondanks toch 1800m3 verbruikt.

Nu vind ik dat niet eens zo veel eigenlijk, toch? Dat wordt hier wel gesuggereerd. Ik zit daar zelf trouwens ver onder, 1100m3 als max in de laatste jaren (maar dan wel 's nachts uit, uit als we weg zijn, stoken met 75gr keteltemp). Ik doe deze winter voor het eerst met constante aanvoertemp van 45gr (radiators) en continu 20gr met 1gr nachtverlaging.

Hoe bepaal ik dan voor mezelf of een 95 genoeg is? Wij badderen nauwelijks, douchen kort maar ook washand komt veel voor, dus SWW is een laag percentage van die 1100m3.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:49
MellyVille1 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:37:
Ik denk dat ik zsm een Amber 95 ga bestellen maar een bericht in dit topic heeft me ook wel doen twijfelen.

Ik zag dat iemand met een verbruik van 1800m3 gas ongeveer 9kw nodig heeft om het warm te krijgen bij min 10, maar hoe achterhaal je dat? Want de laatste jaren is al geen -10 meer voorgekomen, en desondanks toch 1800m3 verbruikt.

Nu vind ik dat niet eens zo veel eigenlijk, toch? Dat wordt hier wel gesuggereerd. Ik zit daar zelf trouwens ver onder, 1100m3 als max in de laatste jaren (maar dan wel 's nachts uit, uit als we weg zijn, stoken met 75gr keteltemp). Ik doe deze winter voor het eerst met constante aanvoertemp van 45gr (radiators) en continu 20gr met 1gr nachtverlaging.

Hoe bepaal ik dan voor mezelf of een 95 genoeg is? Wij badderen nauwelijks, douchen kort maar ook washand komt veel voor, dus SWW is een laag percentage van die 1100m3.
Ik vraag me dat ook af, hierboven staat een overzicht met de gemiddelde temperaturen. Mocht je tekort schieten, neemt het warmtelint het dan pas over of eigenlijk de hele tijd?

Ik heb nu een kleine 1100m3 met een CV van 17jr oud (watertemp 40 graden). Er komt 20m2 uitbreiding bij met een tripple glas pui en dik dubbel klazen lichtstraat. ... Dan zou ik denk ik bij m'n huidige CV op 1300m2 kunnen uitkomen.

Maar de koevlaas formule, houd die rekening met een oude of nieuwe CV en hoeveel kW heb je nou eigenlijk echt nodig, kan je niet net zo goed -7 als referentie aanhouden ipv die ene dag -10 ij de 2 jaar.

• Impossibl3
@MellyVille1 gebruik de koevlaas formule om je benodigde kW te berken bij -10. Zelf zou ik rekenen met 8,8 ipv 8 als je cv een beetje goed is afgesteld. Zie daarvoor het rendement van een HR ketel bij iedere retour temperatuur.

• MellyVille1

MellyVille1

MacBook

Met de Koevlaas kom ik met 1100m3 en 8,8 zoals @Impossibl3 aangeeft op 5,87kw, dat kan de Amber 95 niet leveren. (nu is het rendement met 50+ zoals ik in het verleden heb gebruikt wel lager).

@Whiskey48 Ook ik ga nog 20m2 uitbreiden met tripple glas pui toevallig. Als ik dan 1300 of 1500 veilig kies, dan kom ik op waardes uit waar een Amber 95 niet aan kan komen.

Een telefoontje vandeweek met @Carboy54 die me keurig te woord heeft gestaan (complimenten) leerde me dat nog zwaarder dan een Amber 95 echt voor grote boerderijen is, mijn 130m2 vloeroppervlak hoekwoning/deels-vrijstaand zou het met 95 af kunnen. Maar wat is het nu. Als ik met -10 mijn gezin in de koud zet, dan had ik de ketel beter kunnen laten hangen ipv dit avontuur.

• Whiskey48
MellyVille1 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:35:
Met de Koevlaas kom ik met 1100m3 en 8,8 zoals @Impossibl3 aangeeft op 5,87kw, dat kan de Amber 95 niet leveren. (nu is het rendement met 50+ zoals ik in het verleden heb gebruikt wel lager).

@Whiskey48 Ook ik ga nog 20m2 uitbreiden met tripple glas pui toevallig. Als ik dan 1300 of 1500 veilig kies, dan kom ik op waardes uit waar een Amber 95 niet aan kan komen.

Een telefoontje vandeweek met @Carboy54 die me keurig te woord heeft gestaan (complimenten) leerde me dat nog zwaarder dan een Amber 95 echt voor grote boerderijen is, mijn 130m2 vloeroppervlak hoekwoning/deels-vrijstaand zou het met 95 af kunnen. Maar wat is het nu. Als ik met -10 mijn gezin in de koud zet, dan had ik de ketel beter kunnen laten hangen ipv dit avontuur.
Ik geloof dat wel hoor als ik de ervaringen hier lees, de 120 lijkt me wel eeg fors. Ik ben ee nog niet helemaal in thuis maar verwacht dat een warme bij koude dagen gewoon de gele tijd staat te draaien / pruttelen ipv lange runs aan maar ook uit bij een CV.

Mijn CV staat nu overigens al 3jr op 5,5kW ingesteld, dat redde ik zonder problemen op de koudste dagen van 2022.

• Carboy54
Lees mijn verhaal met 7 jaar ervaring. Ik kom van 1500 m3 af en draai al jaren met een zeker niet optimaal geïsoleerde vrijstaande woning uit 1997 gasloos. Mijn backup van 3 Kw heeft wellicht 20 bedrijfsuren gemaakt in 7 jaar. 24/7 20 graden kamertemperatuur. Strenge vorst van min 10 komt zelden voor zeker over een heel etmaal. Ik heb nog genoeg ongebruikte truien in de kast hangen voor wellicht die ene dag per jaar. Het is maar net hoe je er in staat en wat je acceptabel vindt.

https://duurzamehuizenrou...98-capelle-aan-den-ijssel

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 02-01-2024 23:04 ]

• Carboy54

Bedankt voor het compliment. Kleine nuance ik vertelde dat ik 12 Kw alleen verkoop aan boerderijen en hele grote woningen. (Uiteraard met voldoende isolatie maatregelen)

• Karmusch
MellyVille1 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:37:

wat je ook kan doen is je maximale aantal m3 gas per dag pakken over de afgelopen jaren, maal factor 8,8 en je hebt kWh (thermisch), schat de afgite temperatuur in bij -5 buiten en deel dat door 22/23 uur (1 uur = SWW, mogelijk defrost).

Hoeveel dagen zijn echt koude dagen, zie mij vorige post 2 pagina's terug. (5 a 6 dagen onder 0 gemmideld over een etmaal. Kom je te kort in vermogen, kun je altijd kijken of de BUH kosten, dat valt inderdaad vaak wel mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9UDm1Lgx8YvQaDEdvl_Exz3Fps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HTv6kh2gqaeODOcC3p02Nghc.png?f=fotoalbum_large

* mogelijk is dit niet de meest actuele data (lees september 2023)

Lastige vraag blijft het, ik heb een hele analyse op dagniveau over de afgelopen 3 jaar gemaakt. Van buitentemparturen gasverbruik, kW vermogen (daalt als het kouder wordt) en berekening van de BUH kosten per jaar. (heb nog een alternatief houtkachel of een deel van huis, lees kantoor minder verwarmen.

hier 2.400 m3 gas -> Amber 120

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:49

Je moet eigenlijk niet dimensioneren op zeer extreme gevallen. Stel nou dat het echt extreem koud wordt, kun je altijd nog bijverwarmen met bijvoorbeeld een IR-paneel. Maar ga je overdimensioneren, dan ben je 99,999% van de tijd minder efficiënt.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
FlowDesign schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 00:46:
[...]

Je moet eigenlijk niet dimensioneren op zeer extreme gevallen. Stel nou dat het echt extreem koud wordt, kun je altijd nog bijverwarmen met bijvoorbeeld een IR-paneel. Maar ga je overdimensioneren, dan ben je 99,999% van de tijd minder efficiënt.
Nee. De WP zelf heeft al een noodelement aan boord. Maar onderdimensioneren moet je ook niet willen.
De koevlaasformule lijkt een mooie middenweg, maar wel kijken naar het echte vermogen van de WP en niet het marketinglabel. Wat bij de Amber dus (voorlopig) een heel stuk lager ligt.

Edit: en hij heeft tov de koevlaas al onder gedimensioneerd, want die komt uit op 12kW. Wat de Amber12 bij lange na niet levert bij vorst.

[ Voor 9% gewijzigd door bbbrumbrum op 03-01-2024 10:11 ]

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-11 18:23
Die maximale langdraaitijd van 60 minuten is toch wel een ding dat wat ergernis oproept. Dan heb je het systeem zo ingesteld dat de WP mooi op 36 Hz draait, maar dan elke keer na een uur op 36 Hz schakelt de WP uit. Hopelijk komt daar vanuit Itho Daalderop een goede aanpassing op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CkbKrbNpXYmYOvFu1WCBaFHWHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BAASOwg3Le0qe6Fgfpx1AVH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door hansvk op 03-01-2024 09:51 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• FlowDesign
Carboy54 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:00:
Lees mijn verhaal met 7 jaar ervaring. Ik kom van 1500 m3 af en draai al jaren met een zeker niet optimaal geïsoleerde vrijstaande woning uit 1997 gasloos. Mijn backup van 3 Kw heeft wellicht 20 bedrijfsuren gemaakt in 7 jaar. 24/7 20 graden kamertemperatuur. Strenge vorst van min 10 komt zelden voor zeker over een heel etmaal. Ik heb nog genoeg ongebruikte truien in de kast hangen voor wellicht die ene dag per jaar. Het is maar net hoe je er in staat en wat je acceptabel vindt.

https://duurzamehuizenrou...98-capelle-aan-den-ijssel
Nou, precies dat. Het is een beetje hetzelfde als mensen die geen EV willen omdat ze één keer per jaar 1.000 km op een dag naar de vakantiebestemming willen rijden. Ik heb dat al meermaals gedaan en niet eens met een long range EV en ben dan 2 uurtjes langer onderweg. Daarom zeg ik, je moet niet dimensioneren op extreme gevallen die zich bijna nooit voordoen maar op wat je 99,999% van de tijd nodig hebt.

• Karmusch
hansvk schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:46:
Die maximale langdraaitijd van 60 minuten is toch wel een ding dat wat ergernis oproept. Dan heb je het systeem zo ingesteld dat de WP mooi op 36 Hz draait, maar dan elke keer na een uur op 36 Hz schakelt de WP uit. Hopelijk komt daar vanuit Itho Daalderop een goede aanpassing op.
Misschien deels gemist, maar dan plus je de langdraaitijd toch naar 180 minuten o.i.d.?

• hansvk
Karmusch schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:51:
[...]

Misschien deels gemist, maar dan plus je de langdraaitijd naar 180 minuten?
Voor zover ik me herinner (kon het niet terug vinden) heeft @Carboy54 ooit aangegeven om deze instelling niet te veranderen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Karmusch
hansvk schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:53:
[...]

Voor zover ik me herinner (kon het niet terug vinden) heeft @Carboy54 ooit aangegeven om deze instelling niet te veranderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P356s4kZeG5ScejD1nN2K2L_X0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AmOOPNjkwttjUfxizMtGKYr0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan deze instelling gewoon veranderen en draai lange runs.

Misschien iets met compressie smering?

[ Voor 3% gewijzigd door Karmusch op 03-01-2024 09:57 ]

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03:27
Je kunt hem wel veranderden maar het wordt afgeraden ivm smering van de compressor.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• MellyVille1

MellyVille1

MacBook

FlowDesign schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:48:
[...]

Nou, precies dat. Het is een beetje hetzelfde als mensen die geen EV willen omdat ze één keer per jaar 1.000 km op een dag naar de vakantiebestemming willen rijden. Ik heb dat al meermaals gedaan en niet eens met een long range EV en ben dan 2 uurtjes langer onderweg. Daarom zeg ik, je moet niet dimensioneren op extreme gevallen die zich bijna nooit voordoen maar op wat je 99,999% van de tijd nodig hebt.
Dat snap ik wel, maar ook mijn short range EV die 99,999% voldoet (Nissan Leaf) hindert me wel.

In de koud zitten in de winter gaat ook hinderen. Iedere WP die ik kies is voor 50% van de tijd al goed, zomers staat toch alles uit. Maar in dit geval gaat het juist ook om die 0,01%. Het moet wel kunnen. Mag ik er bij -10 vanuitgaan dat de Amber 95 dan nog 5,4kw levert en daar nog 3kw bovenop kan van BUH, dus 8,4 eruit komt? (dit is dan op W35, ik heb zeker bij -10 toch wel W55 nodig, dus zit dan aan 4,9 + 3 = 7,9kw? Dat is dan equivalent aan 1m3 gas?

• Karmusch
timpel_800 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:57:
Je kunt hem wel veranderden maar het wordt afgeraden ivm smering van de compressor.
Ik vind dit wel bijzonder, hoe werkt deze smering dan? Normaliter is het af en toe olie verversen van een compressor, maar de smering is of lijkt mij dan continue.

En een WP zal naar mijn inziens continue moeten kunnen lopen qua ontwerprichtlijn / eis.

Misschien mis ik wat info hierover…

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:10
timpel_800 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:57:
Gaan jullie nou vertellen dat de Amber elk uur even uit moet ivm smering van de compressor?

Dat kan toch niet waar zijn? Waarom kunnen andere merken (Mitsubishi, Panasonic etc) dan wel dagen achter elkaar draaien zonder halverwege uit te gaan?
Ik ben nu al bijna 6 jaar actief in de WP-topics hier op Tweakers, en heb dit van andere merken nog nooit gelezen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• bommer
Karmusch schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:51:
[...]

Misschien deels gemist, maar dan plus je de langdraaitijd toch naar 180 minuten o.i.d.?
Dat kan volgens mij niet, die is maximaal 60min. (igv via Modbus)
kan straks wel eens kijken of dat via het paneel wel kan.
Wees er wel voorzichtig mee, het is vast niet voor niets.

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18:20
Andrehj schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:42:
[...]

Gaan jullie nou vertellen dat de Amber elk uur even uit moet ivm smering van de compressor?

Dat kan toch niet waar zijn? Waarom kunnen andere merken (Mitsubishi, Panasonic etc) dan wel dagen achter elkaar draaien zonder halverwege uit te gaan?
Ik ben nu al bijna 6 jaar actief in de WP-topics hier op Tweakers, en heb dit van andere merken nog nooit gelezen.
Dat is alleen zo op de laagste stand (36 Hz). Daarboven kan hij gewoon uren achter elkaar draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door ArnoudN op 03-01-2024 10:44 ]

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• bommer
Andrehj schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:42:
[...]

Heeft dat misschien te maken met R290, de merken die jij op noemt hebben volgens mij nog geen ervaring met R290.

• Andrehj
Karmusch schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 00:38:
buitentemparturen gasverbruik, kW vermogen (daalt als het kouder wordt) en berekening van de BUH kosten per jaar. (heb nog een alternatief houtkachel of een deel van huis, lees kantoor minder verwarmen.

hier 2.400 m3 gas -> Amber 120
Dat vind ik bijzonder optimistisch. Op basis van Koevlaas geeft dat een WP-vermogen van 11.6 kW. De Amber doet maar 7.3. Je komt dus meer dan 1/3 te kort.
BUH lijkt leuk, maar is duur en als heel NL zo gaat denken dan zitten we als het weer eens echt koud wordt met z'n allen in het donker en in de kou, want het elektriciteitsnet kan dat nooit aan.

Heb je ook dagcijfers van het gasverbruik op erg koude dagen? Bijvoorbeeld van februari 2021? Daarmee kun je het benodigd WP-vermogen nauwkeuriger inschatten als met het jaarverbruik.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• FlowDesign
MellyVille1 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:02:
[...]

Dat snap ik wel, maar ook mijn short range EV die 99,999% voldoet (Nissan Leaf) hindert me wel.
Een Nissan Leaf heeft dan ook wel weer een erg matige range en laadt niet snel, die zou ik dan weer niet kopen. Maar goed, het ging vooral om het punt EV vs. Fossiel.
In de koud zitten in de winter gaat ook hinderen. Iedere WP die ik kies is voor 50% van de tijd al goed, zomers staat toch alles uit. Maar in dit geval gaat het juist ook om die 0,01%. Het moet wel kunnen. Mag ik er bij -10 vanuitgaan dat de Amber 95 dan nog 5,4kw levert en daar nog 3kw bovenop kan van BUH, dus 8,4 eruit komt? (dit is dan op W35, ik heb zeker bij -10 toch wel W55 nodig, dus zit dan aan 4,9 + 3 = 7,9kw? Dat is dan equivalent aan 1m3 gas?
1 m3 gas per uur dan.
Met andere woorden, 24 kuub in een etmaal.

Toen het een poos geleden een tijdje erg koud was met 's nachts richting -10 en overdag -2, verbruikten we hier zo'n 14 m3 in een etmaal met aanvoertemperatuur van de HR-ketel op 65 graden, met m'n ouderwetse radiatoren. In een jaar tijd verbruiken we ongeveer 1.100 m3 inclusief SWW in ons 1988 huis zonder extra naïsolatie.
Dat moet met een Amber95 dus geen probleem zijn, zeker niet wanneer we de radiatoren vervangen voor T33 modellen.

• Carboy54

[Afbeelding]
Wordt aan gewerkt Hans. Er ligt een prioriteitenlijst op de juiste afdeling nu.

• Whiskey48
He dat is natuurlijk een goede. Kan je een formaat bepalen obv van het gasverbruik op een koudste dag?

Als ik terugkijk naar mijn gasverbruik, verbruik ik 8m3 als het vriest en 10m3 als het richting de -7 gaat.
Dan staat de CV (5,5kw) nog niet de hele dag te stampen overigens, denk 50% a 60% van de tijd aan).

... Kan je hier iets mee bij het bepalen van het vermogen? Lijkt me redelijk handig maar zou niet weten hoe je dat naar kwh.

[ Voor 12% gewijzigd door Whiskey48 op 03-01-2024 11:11 ]

• Carboy54
Karmusch schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:56:
[...]

[Afbeelding]

Ik kan deze instelling gewoon veranderen en draai lange runs.

Misschien iets met compressie smering?
Er draaien momenteel testen om dit te beoordelen.

• Andrehj
bommer schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:45:
Heeft dat misschien te maken met R290, de merken die jij op noemt hebben volgens mij nog geen ervaring met R290.
Zowel Panasonic (Aquarea L serie) als Mitsubishi hebben inmiddels ook R290 modellen.
Daarvan heb ik in de topics echter nog geen ervaringen gevonden, dus geen idee of die op lage compressorfrequentie ook iets dergelijks hebben.

• hansvk
Whiskey48 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:10:
He dat is natuurlijk een goede. Kan je een formaat bepalen obv van het gasverbruik op een koudste dag?

Als ik terugkijk naar mijn gasverbruik, verbruik ik 8m3 als het vriest en 10m3 als het richting de -7 gaat.
Dan staat de CV (5,5kw) nog niet de hele dag te stampen overigens, denk 50% a 60% van de tijd aan).

... Kan je hier iets mee bij het bepalen van het vermogen? Lijkt me redelijk handig maar zou niet weten hoe je dat naar kwh.
Mijn gasverbruik was nog wat meer bij die omstandigheden en ik draai tot nu toe probleemloos met een Amber 95 (alleen radiatoren, tweekapper 163 m2 uit 1981 redelijk geïsoleerd). SWW doe ik met een WPB.

[ Voor 1% gewijzigd door hansvk op 03-01-2024 11:55 . Reden: typo ]

• Andrehj
Whiskey48 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:10:

Ten eerste moet je uiteraard wel werken met gemiddelde etmaaltemperaturen. Niet met de minimumtemperatuur die het 's ochtends vroeg even is geweest. Die kun je mooi downloaden van het KNMI: https://daggegevens.knmi.nl/
Stel je verbruikte 10 m³/dag bij een gemiddelde etmaaltemperatuur van -5°C en je hebt radiatoren.
Dan was de warmtebehoefte van je woning dus 10 m³ * 8 kWh/m³ (*1) = 80 kWh dag.
Maar dat is bij bij -5. Stel je wilt het ook bij -10 (*2) nog warm hebben (en je stookgrens is 18 graden), dan vermenigvuldig je dat dus met (18 - -10)/(18 - -5) = 28/23.
80 * 28/23 = 97 kWh per dag.

Een dag heeft 24 uur. Voor defrosts reserveer je 2 uur, en voor SWW maken (als je dat ook met je WP doet) nog 1 uur.
Dus die 97 kWh per dag delen door 21 uur geeft een WP vermogen van 4.6 kW.
Moeilijker is het niet.
Let dan dus wel op dat die WP dat ook bij -10 (*2) moet kunnen leveren!

Vergeet niet dit van een aantal dagen uit te rekenen, want door externe warmtebronnen (zon, taarten bakken in de oven) wil het verbruik nog wel eens variëren.

*1: Over die 8 kWh/m³ die een CV-ketel uit een kuub gas haalt: Een nauwkeuriger waarde kun je halen uit deze tabel van @PentaClover : PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

*2: Over de ontwerptemperatuur: Ik nam hier -10 aan. Over de juiste temperatuur (afhankelijk van waar je woont in NL) was recent nog een discussie in het L/W WP topic, met deze zeer interessante bijdrage van @JBtL : JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 03-01-2024 19:57 ]

• Whiskey48
Andrehj schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:24:
[...]

Ten eerste moet je uiteraard wel werken met gemiddelde etmaaltemperaturen. Niet met de minimumtemperatuur die het 's ochtends vroeg even is geweest. Die kun je mooi downloaden van het KNMI: https://daggegevens.knmi.nl/

[...]

Stel je verbruikte 10 m³ bij een gemiddelde etmaaltemperatuur van -5 en je hebt radiatoren.
Dan was de warmtebehoefte van je woning dus 10 m³ * 8 kWh/m³ (*1) = 80 kWh dag.
Maar dat is bij bij -5. Stel je wilt het ook bij -10 (*2) nog warm hebben (en je stookgrens is 18 graden), dan vermenigvuldig je dat dus met (18 - -10)/(18 - -5) = 28/23.
80 * 30/25 = 97 kWh per dag.

Een dag heeft 24 uur. Voor defrosts reserveer je 2 uur, en voor SWW maken (als je dat ook met je WP doet) nog 1 uur.
Dus die 97 kWh per dag delen door 21 uur geeft een WP vermogen van 4.6 kW.
Moeilijker is het niet.
Let dan dus wel op dat die WP dat ook bij -10 (*2) moet kunnen leveren!

Vergeet niet dit van een aantal dagen uit te rekenen, want door externe warmtebronnen (zon, taarten bakken in de oven) wil het verbruik nog wel eens variëren.

*1: Over die 8 kWh/m³ die een CV-ketel uit een kuub gas haalt: Een nauwkeuriger waarde kun je halen uit deze tabel van @PentaClover : PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

*2: Over de ontwerptemperatuur: Ik nam hier -10 aan. Over de juiste temperatuur (afhankelijk van waar je woont in NL) was recent nog een discussie in het L/W WP topic, met deze zeer interessante bijdrage van @JBtL : JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Merci, een handige post, dank voor het neerzetten! Dit is erg handig!
Ik ga 20m2 uitbouwen dus zal op de 5kW uitkomen ongeveer. (zonder rekening te houden met een warmtelint tussen de Amber 65 en 95 in denk ik zo). Nu even kijken wat past in mijn woning met bijbehorend leidingwerk / waterinhoud. Daar laat ik de experts me ook even bij helpen. Dank iig!

• MellyVille1

MellyVille1

MacBook

Ik verbruikte in jan-21 de hele maand 200m3, en in feb-21 slechts 150m3. Ik heb geen historische gegevens per dag bij de hand, maar wel per maand (van de laatste 10 jaar).

Als ik het zo inschat moet een Amber 95 dan dus prima mogelijk zijn. Maar wat is nu eigenlijk het voordeel van een Amber 95 tov een Vaillant 75/6 dan?

• Karmusch
Andrehj schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:59:
[...]

Dat vind ik bijzonder optimistisch. Op basis van Koevlaas geeft dat een WP-vermogen van 11.6 kW. De Amber doet maar 7.3. Je komt dus meer dan 1/3 te kort.
BUH lijkt leuk, maar is duur en als heel NL zo gaat denken dan zitten we als het weer eens echt koud wordt met z'n allen in het donker en in de kou, want het elektriciteitsnet kan dat nooit aan.

Heb je ook dagcijfers van het gasverbruik op erg koude dagen? Bijvoorbeeld van februari 2021? Daarmee kun je het benodigd WP-vermogen nauwkeuriger inschatten als met het jaarverbruik.
Klopt en normaal gesproken ben ik dit vlak liever een overkill en goedkoop is duurkoop.
Zat te twijfelen over 2x Amber (65/95) of een pana T-Cap 12kW
Vond het zelf een hele moeilijke vraag en heb daar weken over gedaan om een beslissing te maken, zoveel meningen en adviezen.

Uiteindelijk rekenen en overwegen
Het is 'krap an' zeggen ze in het oosten, echter kom ik maar op 2 dagen te ietsjes te kort op vermogensvlak, maar er zijn alternatieven voorhanden.

Netbelasting technisch snap ik, alleen een elektrische auto doet het 3,5 of 7 voudige.
'In netbeheerland hadden ze dit ook beter kunnen voorspellen', maar goed dit vraag ook om een serieus investering en een maatschappelijk drijfveer. Problematiek met name in congestiegebieden zit hem in de piek belastingen. Standaard nieuwbouw wordt met 4x6mm2 kabel uitgevoerd (LS ontwerprichlijnen) en kan tot 400V 32A ampere aan, maar daar zit het probleem natuurlijk niet.

In het programma op zee staat 14x 2GW op de planning, dat moet natuurlijk ook op straks 8)7 8)7

Overwegingen WP keuze:
----------------------------------
- Aanleg 2x monobloc -> ruimte, extra complex qua aansluiting / regeling, grondleiding duurder (15 meter Terrendis)
- Aanleg T-CAP 12 kW, offertes van 18/23 K. euro = F.gas dus installateur (en graafwerk e.d. ook nog zelf)

Excel:
-------
- Analyse van de afgelopen 3 jaar
- Totale kosten BUH over 15 jaar 1,335 euro -> 89 euro per jaar

- In de berekening heb ik vermogen van de Amber per graad geëxtrapoleerd, bij -6 = 6,3 kW maximaal
- Gasstanden per dag, maal factor 8,8 = kW(thermisch)
- Max vermogen WP maal 23 uur = max WP en hetzelfde incl. BUH
- BUH kWh berekend en de kosten

Alternatieven:
------------------
- Kantoor uitschakelen / sterk verlagen voor die dagen (1/4 woning)
- Houtkachel 8 kW -> voor zolang het nog mag
- Airco plaatsen voor actieve koeling in de zomer en wat warmte in de winter
- Eveneens was er nog wat oud glas in lood en oud figuur glas aanwezig in de wonimg circa 6m2, dit is vervangen voor HR++ figuur of met voorzetraam t.b.v. glas in lood, dit scheelt ook weer een beetje thermische vraag.
- Oude ketel 20 jaar Blauwe Atag 2 weg, zal ook nog wel een procent of wat bijdragen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCvHXYxE5Vkt8Nnf2QD_RVzKqE0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pmr8sM2eIjpLkBsY9glKJh8V.png?f=fotoalbum_large]

Wil hierbij inzicht geven in mijn analyse en keuze en wil daarbij niemand adviseren om dit ook op deze wijze te doen, maar sec te informatie delen vanwege de velen discussies over het vermogen.

[ Voor 14% gewijzigd door Karmusch op 03-01-2024 13:08 ]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:56
MellyVille1 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:32:
Ik verbruikte in jan-21 de hele maand 200m3, en in feb-21 slechts 150m3. Ik heb geen historische gegevens per dag bij de hand, maar wel per maand (van de laatste 10 jaar).

Als ik het zo inschat moet een Amber 95 dan dus prima mogelijk zijn. Maar wat is nu eigenlijk het voordeel van een Amber 95 tov een Vaillant 75/6 dan?
Maak hier een berekening en je weet wat je nodig hebt. Je kan het bij verschillende temperaturen berekenen.

https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

• Wolk1
Sinds 1 januari draait onze Amber 95, het is prima te doen en SWW werkt ook goed. Echter zijn we wel geschrokken van het stroomverbruik. We hebben een 2onder1 kap woning uit 1980 met circa 160m2 die goed geïsoleerd is.

Het lijkt erop of de Amber gewoon de hele dag minimaal 1000watt blijft doordraaien na verschillende aanpassingen. Daarvoor was het verbruik continu 3000watt. Zie afbeelding (de rest van de woning verbruikt zeer weinig omdat we er nu niet wonen)

Wij hebben geen thermostaat aangesloten en de TR sensor zit in onze woonkamer. Het lijkt erop of de Amber blijft draaien omdat de setpoint van de TC sensor niet bereikt is. Deze is gemonteerd na de 3 wegklep op de A leiding, we hebben deze ook tijdelijk op de AB leiding gezet net voor de 3 weg klep zonder verbetering.
Ik heb al met settings zitten tweaken maar zonder echte resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQAFKqYfSlsPauZHoIPdLispMyU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6O8jbiMbtKwCL6r8NXNmEfgZ.png?f=fotoalbum_large

Huidige instellingen in menu 'Temperatuur zone 1'
Temperatuurzone 1Mijn instelling
1.01ΔT uitschakelen verwarmen/koelen5
1.02ΔT herstart verwarmen/koelen4
1.03ΔT terugmoduleren compressor verwarmen/koelen1
1.05StooklijnAan
1.06Buitentemperatuur 1-10
1.07Buitentemperatuur 20
1.08Buitentemperatuur 35
1.09Buitentemperatuur 413
1.10Buitentemperatuur 520
1.11Aanvoertemperatuur A/buitentemperatuur 140
1.12Aanvoertemperatuur B/buitentemperatuur 237
1.13Aanvoertemperatuur C/buitentemperatuur 335
1.14Aanvoertemperatuur D/buitentemperatuur 433
1.15Aanvoertemperatuur E/buitentemperatuur 530
1.16Naregeling op basis van ruimtetemperatuursensorAan
1.17Ruimtetemperatuur setpoint voor verwarmen20
1.19Aanvoertemp. voor verwarmen (zonder stooklijn)35
1.20Minimale temperatuurbegrenzing16
1.21Maximale temperatuurbegrenzing60

• hansvk
@Wolk1 Instellingen lijken me OK. Zoals je zelf aangeeft lijkt de Tc sensor de fout te veroorzaken.

• bommer
Wolk1 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:33:
Sinds 1 januari draait onze Amber 95, het is prima te doen en SWW werkt ook goed. Echter zijn we wel geschrokken van het stroomverbruik. We hebben een 2onder1 kap woning uit 1980 met circa 160m2 die goed geïsoleerd is.

Het lijkt erop of de Amber gewoon de hele dag minimaal 1000watt blijft doordraaien na verschillende aanpassingen. Daarvoor was het verbruik continu 3000watt. Zie afbeelding (de rest van de woning verbruikt zeer weinig omdat we er nu niet wonen)

Wij hebben geen thermostaat aangesloten en de TR sensor zit in onze woonkamer. Het lijkt erop of de Amber blijft draaien omdat de setpoint van de TC sensor niet bereikt is. Deze is gemonteerd na de 3 wegklep op de A leiding, we hebben deze ook tijdelijk op de AB leiding gezet net voor de 3 weg klep zonder verbetering.

[Afbeelding]

1.05StooklijnAan
1.07Buitentemperatuur 20
1.08Buitentemperatuur 35
TC sensor goed vast maken, evt met warmte geleidende pasta en isoleren.
en de TR sensor is thermostaat.
hoe staat M9.06 (regel gedrag koelen/verwarmen)

• hansvk
@Wolk1 Die 19,3°C|18°C van de verwarmingsstatus in het hoofdscherm is vreemd. Daar zou (volgens de gebruikerskaart van Amber) boven de Tc moeten staan en onder de gewenste watertemperatuur in het afgiftesysteem, dus volgens jouw post 27,1°C|35°C. Misschien weten anderen hier wat daarvan de oorzaak kan zijn (mogelijk een andere instelling die niet goed staat?).

[ Voor 11% gewijzigd door hansvk op 03-01-2024 14:03 ]

• Wolk1
Thanks voor jullie snelle reactie, ik ga vanavond even kijken weer naar de settings. De TC sensor zit aan een Uponor 32 leiding, ik ga gelijk warmtepasta kopen en morgen erop smeren en isoleren.

• bommer
Wolk1 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:06:
Thanks voor jullie snelle reactie, ik ga vanavond even kijken weer naar de settings. De TC sensor zit aan een Uponor 32 leiding, ik ga gelijk warmtepasta kopen en morgen erop smeren en isoleren.
Ik had in het begin ook niet gedaan en dat maakte echt wel verschil.

• Impossibl3
Hoeveel gram warmtepasta heb je ongeveer nodig? De thermo pasta's die je bij de computer winkels kan kopen zijn vaak 1 gram om je cpu vast te zetten. Is dat voldoende? Bij de bouwmarkten en warmteservice kan ik geen warmtepasta vinden.

• dikkepad
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-12 16:45
Als je vloerverwarming hebt staat de stooklijn aan de hoge kant. Wordt het te koud in huis als je deze verlaagd? Ik heb zelf de ruimtecorrectie instelling op "uit" staan, dit was voor mij het probleem.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Impossibl3 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:02:
Hoeveel gram warmtepasta heb je ongeveer nodig? De thermo pasta's die je bij de computer winkels kan kopen zijn vaak 1 gram om je cpu vast te zetten. Is dat voldoende? Bij de bouwmarkten en warmteservice kan ik geen warmtepasta vinden.
Nagenoeg niets, moet zo dun mogelijk. Evt met slangklem aantrekken en daarna ook isoleren. En zou eigenlijk ook de meerwaarde vergelijken met kamstrup of andere meetwaarde ín het water. MLB is nou niet echt lekker warmte geleidend.

• Impossibl3
@bbbrumbrum dank. De Kamstrup komt een deze weken binnen maar is al besteld. Alleen daar heb je natuurlijk niet zo veel aan bij de sturing van de Amber. Wil de TC sensor op de kogelkraan voor de vloerverwarmingsverdeler vast zetten dus die is al van metaal dat scheelt al een hoop in geleiding. Maar een beetje extra geleiding kan nooit kwaad. Vrijdag gaat alles "online" mooi voor de vrieskou die er aan komt.

• bommer
Impossibl3 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:02:
Dat lijkt mij wel voldoende.

• mischa402
  • Laatst online: 27-11 10:37

[Afbeelding]
Precies mijn ding, Dit vind ik echt wel jammer. De bedoeling is zo min mogelijk stops en starts, en dan doet hij het zelf wel, heb dit nog niet eerder bij andere warmtepompen gezien en gehoord, dus er zou ook wel een andere oplossing moeten zijn om alle olie weer terug te krijgen naar de compressor :?

Itho Daalderop Amber 95

• mischa402

[Afbeelding]

1.05StooklijnAan
1.07Buitentemperatuur 20
1.08Buitentemperatuur 35
Ik denk dat je "verwarmen/koelen met ruimtetemperatuursensor Tr" aan hebt staan. Deze moet je uitzetten. Dan krijg je op het Hoofd scherm de juiste aanvoertemperatuur van de Tc sensor met het juiste setpoint.

Via het menu --> Systeem Configuratie --> 1e pagina

En probeer de Tc sensor ergens op een metalen koppeling te zetten als dat mogelijk is, want er zit nu oingeveer 2C verschil tussen wat de Tc sensor meet en wat er uit de warmtewisselaar komt.

Itho Daalderop Amber 95

• Carboy54
Karmusch schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:35:
[...]

Klopt en normaal gesproken ben ik dit vlak liever een overkill en goedkoop is duurkoop.
Vond het zelf een hele moeilijke vraag en heb daar weken over gedaan om een beslissing te maken, zoveel meningen en adviezen.

Het is 'krap an' zeggen ze in het oosten, echter kom ik maar op 2 dagen te ietsjes te kort op vermogensvlak, maar er zijn alternatieven voorhanden.

Netbelasting technisch snap ik, alleen een elektrische auto doet het 3,5 of 7 voudige.
'In netbeheerland hadden ze dit ook beter kunnen voorspellen', maar goed dit vraag ook om een serieus investering en een maatschappelijk drijfveer. Problematiek met name in congestiegebieden zit hem in de piek belastingen. Standaard nieuwbouw wordt met 4x6mm2 kabel uitgevoerd (LS ontwerprichlijnen) en kan tot 400V 32A ampere aan, maar daar zit het probleem natuurlijk niet.

In het programma op zee staat 14x 2GW op de planning, dat moet natuurlijk ook op straks 8)7 8)7

Overwegingen WP keuze:
- Aanleg 2x monobloc -> ruimte, extra complex qua aansluiting / regeling, grondleiding duurder (15 meter Terrendis)
- Aanleg T-CAP 12 kW, offertes van 18/23 K. euro = F.gas dus installateur (en graafwerk e.d. ook nog zelf)

Excel:
-------

- In de berekening heb ik vermogen van de Amber per graad geëxtrapoleerd, bij -6 = 6,3 kW maximaal

Alternatieven:
------------------
- Eveneens was er nog wat oud glas in lood en oud figuur glas aanwezig in de wonimg circa 6m2, dit is vervangen voor HR++ figuur of met voorzetraam t.b.v. glas in lood, dit scheelt ook weer een beetje thermische vraag.
- Oude ketel 20 jaar Blauwe Atag 2 weg, zal ook nog wel een procent of wat bijdragen

[Afbeelding]]

Wil hierbij inzicht geven in mijn analyse en keuze en wil daarbij niemand adviseren om dit ook op deze wijze te doen, maar sec te informatie delen vanwege de velen discussies over het vermogen.
Mooie analyse. De T cap series 3 fase zijn meer bedoeld voor de Scandinavische landen. Met een minimum vermogen van 5-6 Kw kom je hier met de huidige buiten temperaturen al gauw in de problemen. 2x 6.5 is het beste van 2 werelden. Iets meer werk, 2x subsidie en met de hybride werking van de Amber vrij simpel aan te sturen. Onze wandelende warmtepomp encyclopedie @flippy is hier enthousiast over.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Carboy54 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:48:
[...]

Mooie analyse. De T cap series 3 fase zijn meer bedoeld voor de Scandinavische landen. Met een minimum vermogen van 5-6 Kw kom je hier met de huidige buiten temperaturen al gauw in de problemen. 2x 6.5 is het beste van 2 werelden. Iets meer werk, 2x subsidie en met de hybride werking van de Amber vrij simpel aan te sturen. Onze wandelende warmtepomp encyclopedie @flippy is hier enthousiast over.
bijkomend voordeel: je kan tegelijk verwarmen en SWW maken. O-)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Wolk1
bommer schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:51:
[...]

TC sensor goed vast maken, evt met warmte geleidende pasta en isoleren.
en de TR sensor is thermostaat.
hoe staat M9.06 (regel gedrag koelen/verwarmen)
Regelgedrag verwarmen en koelen: uit

• FlowDesign
Karmusch schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:35:
[...]

Overwegingen WP keuze:

Excel:
-------

Alternatieven:
------------------

[Afbeelding]]

Als je die m3 gas in je lijstje bij elkaar optelt en dan maal de gasprijs van zeg €1,30, op welk bedrag kom je dan uit?

• mischa402
Wolk1 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:17:
[...]

Hoe staat setting 9.04. Ik denk dat die aan staat. mischa402 in "Itho Daalderop Amber"

Itho Daalderop Amber 95

• hansvk
Wolk1 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:17:
[...]

Als je met de stooklijn en een thermostaat draait moet je hem instellen op ext. aan/uit- sturing + buitentemp.

• bommer
hansvk schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:24:
[...]

Als je met de stooklijn en een thermostaat draait moet je hem instellen op ext. aan/uit- sturing + buitentemp.
Die buitentemperatuur slaat niet op de stooklijn, maar op settings 9.07 & 9.08

• hansvk
bommer schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:25:
[...]

Die buitentemperatuur slaat niet op de stooklijn, maar op settings 9.07 & 9.08
O ja, logisch ook. Dus instellen op ext. aan/uit- sturing is ook een optie dan met WAR + thermostaat.

• Karmusch
FlowDesign schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:35:
[...]

Als je die m3 gas in je lijstje bij elkaar optelt en dan maal de gasprijs van zeg €1,30, op welk bedrag kom je dan uit?
Over de dagen, waarbij de BUH actief is:
- 546 m3 a 710 euro
- ik verwacht bij 0 graden of minder dat de WP minder efficient is dan gas, dus dan gaat een keer de houtkachel aan :)

Totaal over 3 jaar m3 gas
7.535 m3 = 9796 euro

Per jaar
2.512 m3 = 3.265 euro

• bbbrumbrum
  • Niet online
Karmusch schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:40:
[...]
- ik verwacht bij 0 graden of minder dat de WP minder efficient is dan gas, dus dan gaat een keer de houtkachel aan :)
Uh, en dat is waar op gebaseerd?

• Karmusch
Ander vraagje over de settings van het SWW.

Ik merk (zoals ook eerder is geschreven), dat als je gedouched heb bijvoobeeld, dat de temperatuur sensor Tw (SWW) heel snel daalt richting van 55 naar 40 graden.

De WP gaat dan heel snel binnen 30 minuten met een COP van rond de 2 het SWW aanvullen. Alleen de lage COP en 2,8 kW aan vermogen lijkt mij efficienter te kunnen.

Nu heb ik de ecomodus aan en actief gesteld bij i.i.g. 4 graden+
En als het setpoint 55 graden qua aanvoer temperatuur heeft gehaald, slaat die bijna direct af.
Wat zijn jullie instellingen, om bijvoorbeeld de SWW niet direct bij te verwarmen, maar als het vat 70% ofzo leeg is o.i.d.? en dat een langere run wordt gemaakt op SWW, waarbij die lange en efficienter op 55 graden kan blijven pompen en niet direct afslaat, dit dusdanig om zodoende de COP te optimaliseren.

Iemand ideeen of iemand die zijn settings wil delen? Waarvoor dank.

• Karmusch
bbbrumbrum schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:44:
[...]

Uh, en dat is waar op gebaseerd?
Verwacht dat in worst case mijn afgifte misschien naar 50/55 graden moet en dan een COP op circa 2 moet draaien (oud huis 1949, delen VWW en delen radiatoren). Wilde dit niet als generieke stelling poneren, excuses als dat zo overkomt.

• bommer
hansvk schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:58:
[...]

O ja, logisch ook. Dus instellen op ext. aan/uit- sturing is ook een optie dan met WAR + thermostaat.
Jazeker, anders was het hier nu een stuk kouder.
Voor verwarmen is die temperatuur range best goed, alleen bij koelen stopt dat al bij 20 graden.
dat zou in houden dat je in nederland s'nachts in de zomer bijna niet zou kunnen koelen.

• bommer
Karmusch schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:49:

Ik merk (zoals ook eerder is geschreven), dat als je gedouched heb bijvoobeeld, dat de temperatuur sensor Tw (SWW) heel snel daalt richting van 55 naar 40 graden.

De WP gaat dan heel snel binnen 30 minuten met een COP van rond de 2 het SWW aanvullen. Alleen de lage COP en 2,8 kW aan vermogen lijkt mij efficienter te kunnen.

En als het setpoint 55 graden qua aanvoer temperatuur heeft gehaald, slaat die bijna direct af.

[...]
Ik maak alleen 55°C water tussen 12:00 en 1800, dan douche bijna niemand hier.
buiten die tijden heb ik het minimale tapwater klok aanstaan op 45°C en s'nacht helemaal uit.
dan heb je ook nog delta-t op start verwarmen die staat voor het minimale programma op 10­°C

wij zijn met 5 volwassenen als je een beetje rekening meehoud, dan draait hij maar 1 SWW per dag.

3.01 op 55°C
3.02 op 5°C
4.05 op 45°C
4.06 op 10°C

Laat de beide klokken niet overlappen. en set de legionella run wel op de zelfde start tijd als het normale programma. bij mij dus 12:00. Anders maakt hij daar een aparte run voor, dat is zonde.

• markietjuh
Karmusch schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:49:

[...]
Bedankt voor het aankaarten van die eco-modus, hier ga ik eens mee spelen. Ik vroeg mij laatst al af waarom hij onder de 5 graden ineens met 90Hz gaat verwarmen ipv met 61Hz. Waarschijnlijk kan je dit omslagpunt instellen om te voorkomen dat het verwarmen te lang gaat duren.

Betreft je vraag: bij mij geeft Tw na 1 à 2 keer douchen al aan dat het vat nog maar rond de 20 graden is. Naar mijn idee, en sommige anderen hier, zit de sensor vrij laag in het vat. Door de gelaagdheid zegt dit weinig over je resterende warmwatervoorraad.
Ik laat hem max 1x per dag verwarmen om 12 uur. Klokprogramma min. temperatuur (M4.3) staat op uit zodat hij niet direct weer aanslaat tijdens of na het douchen.

Door een watermeter in de leiding te plaatsen zou je het verbruik kunnen meten en op basis daarvan nauwkeuriger bepalen hoeveel warmwater je nog hebt.

• Carboy54
markietjuh schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:14:
[...]

Bedankt voor het aankaarten van die eco-modus, hier ga ik eens mee spelen. Ik vroeg mij laatst al af waarom hij onder de 5 graden ineens met 90Hz gaat verwarmen ipv met 61Hz. Waarschijnlijk kan je dit omslagpunt instellen om te voorkomen dat het verwarmen te lang gaat duren.

Betreft je vraag: bij mij geeft Tw na 1 à 2 keer douchen al aan dat het vat nog maar rond de 20 graden is. Naar mijn idee, en sommige anderen hier, zit de sensor vrij laag in het vat. Door de gelaagdheid zegt dit weinig over je resterende warmwatervoorraad.
Ik laat hem max 1x per dag verwarmen om 12 uur. Klokprogramma min. temperatuur (M4.3) staat op uit zodat hij niet direct weer aanslaat tijdens of na het douchen.

Door een watermeter in de leiding te plaatsen zou je het verbruik kunnen meten en op basis daarvan nauwkeuriger bepalen hoeveel warmwater je nog hebt.
Het is mogelijk bij met name de grotere boilers de sensor eenvoudig hoger te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WFbgP2qDxbqTI7wH4ZtubRvolg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CuPvzAGFdEtnIXOPldQOD0i9.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 47 ... 132 Laatste