Andrehj schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:59:
[...]
Dat vind ik bijzonder optimistisch. Op basis van Koevlaas geeft dat een WP-vermogen van 11.6 kW. De Amber doet maar 7.3. Je komt dus meer dan 1/3 te kort.
BUH lijkt leuk, maar is duur en als heel NL zo gaat denken dan zitten we als het weer eens echt koud wordt met z'n allen in het donker en in de kou, want het elektriciteitsnet kan dat nooit aan.
Heb je ook dagcijfers van het gasverbruik op erg koude dagen? Bijvoorbeeld van februari 2021? Daarmee kun je het benodigd WP-vermogen nauwkeuriger inschatten als met het jaarverbruik.
Klopt en normaal gesproken ben ik dit vlak liever een overkill en goedkoop is duurkoop.
Zat te twijfelen over 2x Amber (65/95) of een pana T-Cap 12kW
Vond het zelf een hele moeilijke vraag en heb daar weken over gedaan om een beslissing te maken, zoveel meningen en adviezen.
Uiteindelijk rekenen en overwegen
Het is 'krap an' zeggen ze in het oosten, echter kom ik maar op 2 dagen te ietsjes te kort op vermogensvlak, maar er zijn alternatieven voorhanden.
Netbelasting technisch snap ik, alleen een elektrische auto doet het 3,5 of 7 voudige.
'In netbeheerland hadden ze dit ook beter kunnen voorspellen', maar goed dit vraag ook om een serieus investering en een maatschappelijk drijfveer. Problematiek met name in congestiegebieden zit hem in de piek belastingen. Standaard nieuwbouw wordt met 4x6mm2 kabel uitgevoerd (LS ontwerprichlijnen) en kan tot 400V 32A ampere aan, maar daar zit het probleem natuurlijk niet.
In het programma op zee staat 14x 2GW op de planning, dat moet natuurlijk ook op straks
Overwegingen WP keuze:
----------------------------------
- Aanleg 2x monobloc -> ruimte, extra complex qua aansluiting / regeling, grondleiding duurder (15 meter Terrendis)
- Aanleg T-CAP 12 kW, offertes van 18/23 K. euro = F.gas dus installateur (en graafwerk e.d. ook nog zelf)
Excel:
-------
- Analyse van de afgelopen 3 jaar
- Totale kosten BUH over 15 jaar 1,335 euro -> 89 euro per jaar
- In de berekening heb ik vermogen van de Amber per graad geëxtrapoleerd, bij -6 = 6,3 kW maximaal
- Gasstanden per dag, maal factor 8,8 = kW(thermisch)
- Max vermogen WP maal 23 uur = max WP en hetzelfde incl. BUH
- BUH kWh berekend en de kosten
Alternatieven:
------------------
- Kantoor uitschakelen / sterk verlagen voor die dagen (1/4 woning)
- Houtkachel 8 kW -> voor zolang het nog mag
- Airco plaatsen voor actieve koeling in de zomer en wat warmte in de winter
- Eveneens was er nog wat oud glas in lood en oud figuur glas aanwezig in de wonimg circa 6m2, dit is vervangen voor HR++ figuur of met voorzetraam t.b.v. glas in lood, dit scheelt ook weer een beetje thermische vraag.
- Oude ketel 20 jaar Blauwe Atag 2 weg, zal ook nog wel een procent of wat bijdragen
/f/image/Pmr8sM2eIjpLkBsY9glKJh8V.png?f=fotoalbum_large)
]
Wil hierbij inzicht geven in mijn analyse en keuze en wil daarbij niemand adviseren om dit ook op deze wijze te doen, maar sec te informatie delen vanwege de velen discussies over het vermogen.
[
Voor 14% gewijzigd door
Karmusch op 03-01-2024 13:08
]