• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-11 15:47
hondacb50 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:36:
...
Hoe schatten jullie het risico van geluidsoverlast in op de slaapkamer?

Alvast dank voor jullie input!
Geen ervaring hier met wandmontage. Los daarvan:
Hou rekening met een eventueel slaapkamerraam, vooral als je graag met raam open slaapt of ventilatieroosters boven je raam hebt.
Hier staat hij op de grond. Ik kan hem binnen wel horen als het verder helemaal stil is, maar dat is in de keuken en voor mij verre van storend.

Waar is de invoer van je leidingwerk? Naar mijn ervaring is vooral dat een factor van geluidsoverdracht, naar het lijkt vooral van de circulatiepomp.

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-12 17:25
@markietjuh Dank,
Bekend met dat de sensor op ongeveer 1/3 of 1/2 van het vat zit.
Alleen het gedrag van de Amber gaat hier natuurlijk wel op reageren.
@markietjuh : of inderdaad de minimale temperatuur herstart uit zetten (had er eerst overheen gelezen) of mogelijk nog meer verlagen tot het ideale.

Dank voor de tip voor de watermeter!

Met dank aan de vrouw, ging ze net douchen en kon net de settings van Bommer overnemen :)
Opvallend is dat na 15 min (flow begrenzer 10 l/min) het vat 270 liter van 50,5 naar 25,5 springt.
Daarmee gaat de Amber aan op de minimale setting van 45 graden (programma = 12:00 t/m 18:00) en verwarmt tot 46 (+1) graden bij, iets meer overshoot qua herstart is misschien ook handig met enkele graden verlies over de nacht -> niet dat die nogmaals aanspringt op minimaal. Of mis ik iets? I.i.g. tweaken totdat de douche een keer koud wordt :)
Los van hoeveel warmwater er nog in zit, is ten twee het gedrag van bijverwarmen SWW
De COP is zakt van 3,5 naar 2,5 in die SWW run
Eco modus lijkt dus op 61 Hz te zijn.
Van mij mag dit veel meer eco modus zijn, vind het nog best fors qua COP met name de 2,5 / 2 kW verbruik

@Carboy54 : Ok m.b.t. verhogen van de sensor in het SWW vat, kwestie van legen en op de kop zetten.
Als je mijn statistieken bekijkt, lijkt dit wel een must of hoe zie jij dat? En hoe hoog zou de sensorhoogte idealiter moeten zijn? of beter het alternatief van markietjuh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lo6TvRj3-zwRObVCyac9MgKJ2as=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EL2YOLTDvRbJg3C2qhVH4OXW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Karmusch op 03-01-2024 22:38 ]

• markietjuh
Carboy54 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:19:
[...]

Het is mogelijk bij met name de grotere boilers de sensor eenvoudig hoger te plaatsen.

[Afbeelding]
Ik weet niet of dat ook nog zo makkelijk lukt met zo'n 10cm ruimte onder het vat.
Wel een goeie tip voor diegene die hem nog moet plaatsen en nog op de kop heeft staan.

• markietjuh
Karmusch schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:28:
@markietjuh Dank,
@markietjuh : of inderdaad de minimale temperatuur herstart uit zetten (had er eerst overheen gelezen) of mogelijk nog meer verlagen tot het ideale.

Met dank aan de vrouw, ging ze net douchen en kon net de settings van Bommer overnemen :)
Opvallend is dat na 15 min (flow begrenzer 10 l/min) het vat 270 liter van 50,5 naar 25,5 springt.
Daarmee gaat de Amber aan op de minimale setting van 45 graden (programma = 12:00 t/m 18:00) en verwarmt tot 46 (+1) graden bij, iets meer overshoot qua herstart is misschien ook handig met enkele graden verlies over de nacht -> niet dat die nogmaals aanspringt op minimaal. Of mis ik iets? I.i.g. tweaken totdat de douche een keer koud wordt :)

[...]

@Carboy54 : Ok m.b.t. verhogen van de sensor in het SWW vat, kwestie van legen en op de kop zetten.
Als je mijn statistieken bekijkt, lijkt dit wel een must of hoe zie jij dat? En hoe hoog zou de sensorhoogte idealiter moeten zijn? of beter het alternatief van markietjuh

[Afbeelding]
Heb je ook een idee van het COP verschil tussen een run op eco (61Hz) en non-eco op 90Hz? Wellicht lastig om alle condities exact hetzelfde te krijgen voor een eerlijke vergelijking.

Hier schakelde hij laatst tijdens de run over naar eco modus. Puur elektriciteitsverbruik zegt natuurlijk niets, maar er zit zo'n 800W verschil in. De run startend om 12u is de sww run.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pkjdYnIs0EtNkjT-YZ5pX5GsTpg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/keK34Tr14JJDPT8iwrvSYoWX.png?f=fotoalbum_large

Betreft settings: klokprogramma staat hier vrijgegeven voor 12-14u. Hierdoor doet hij nooit meer dan 1 run p/d. Moet heel gek lopen willen we het vat helemaal leeg tappen op een dag. Ik kan van een 240l vat prima 3-4 keer douchen met een regendouche (setpoint op 47gr). Red je het net niet, zet je de temperatuur een graad hoger. De vrouw heeft hier 1x lauw ( is bij haar 38 graden :+ ) moeten douchen om het optimum te vinden. Dat moet ze er maar voor over hebben.

• Karmusch
markietjuh schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:45:
[...]

Heb je ook een idee van het COP verschil tussen een run op eco (61Hz) en non-eco op 90Hz? Wellicht lastig om alle condities exact hetzelfde te krijgen voor een eerlijke vergelijking.

Hier schakelde hij laatst tijdens de run over naar eco modus. Puur elektriciteitsverbruik zegt natuurlijk niets, maar er zit zo'n 800W verschil in. De run startend om 12u is de sww run.
[Afbeelding]

Betreft settings: klokprogramma staat hier vrijgegeven voor 12-14u. Hierdoor doet hij nooit meer dan 1 run p/d. Moet heel gek lopen willen we het vat helemaal leeg tappen op een dag. Ik kan van een 240l vat prima 3-4 keer douchen met een regendouche (setpoint op 47gr). Red je het net niet, zet je de temperatuur een graad hoger. De vrouw heeft hier 1x lauw ( is bij haar 38 graden :+ ) moeten douchen om het optimum te vinden. Dat moet ze er maar voor over hebben.
Ja, dat idee heb ik ook dat het 61 Hz is -> hier:
Zonder eco modus was de COP meer richting en rond 2.0, moet dit nogmaals testen voor juiste data.
[EDIT]: 2,2 en 1,7 COP met een buiten temp van 9,5 graad -> Eco modus blijft wel aan :)

2,7 kW en 1,7 kW elektra
9,2 kW en 8 kW vermogen
Tussen de 4 COP en 2,5 COP

Ik ga eerst wel de settings verlagen en herstart minimaal uit zetten, kijken hoe dat verloopt, goeie tip! _/-\o_

Mooi, de WAF wordt ook nog een dikke van dalen woord van het jaar :D

[ Voor 8% gewijzigd door Karmusch op 03-01-2024 23:12 ]

• markietjuh
Karmusch schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:55:
[...]

Ja, dat idee heb ik ook dat het 61 Hz is -> hier:
Zonder eco modus was de COP meer richting en rond 2.0, moet dit nogmaals testen voor juiste data.

2,7 kW en 1,7 kW elektra
9,2 kW en 8 kW vermogen
Tussen de 4 COP en 2,5 COP

Ik ga eerst wel de settings verlagen en herstart minimaal uit zetten, kijken hoe dat verloopt, goeie tip! _/-\o_

Tnx, dat is een duidelijk verschil. Heb hier het omslagpunt eens omlaag naar 0 graden gezet. Nu even in de gaten houden of de sww run niet te lang gaat duren.

Dit plaatje geeft ook wel een hint. Dit is de dT in de platenwisselaar in de Amber tijdens de run waarbij hij tijdens de run naar de eco modus schakelde (buitentemp zal net op het omslagpunt hebben gezeten).
De dT zakt ineens met bijna 3K. Een hogere dT is lagere efficiëntie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfmGAHn2pMG0OWuNn4tfLZNWEdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r9OcG7z7ro3jczxwAoDS7e6R.jpg?f=fotoalbum_large

• Karmusch
Een groot voordeel ten opzichte van een vat met een interne spiraal is dat het I-WPV 3G voorraadvat volledig wordt opgewarmd, terwijl in conventionele vaten er altijd koudere zones aanwezig zijn. Hierdoor is er meer warm tapwater beschikbaar en kan er dus langer gedoucht worden. Doordat er in het voorraadvat geen spiraal aanwezig is, is de hoeveelheid beschikbaar warm water vergelijkbaar met 20% grotere conventionele vaten.
bron: https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00770

Klopt dit eigenlijk wel?

Ik merk dat ik wat geïrriteerd ben enigszins hierover qua meting / aansturing, wilde het nog wel kwijt...
Kan de sterke temperatuur drop niet worden voorkomen als het vat zich af en toe zelf rondpomp om de gelaagheid eruit te krijgen. De gelaagdheid onstaat natuurlijk vanzelf natuurkundig gezien, alleen is initieel bij verwarmen natuurlijk anders dan een spiraal.

Wil overigens geen modder gooien, over het algemeen ben ik zeer tevreden.
Naja eerst maar naar bed. Je moet natuurlijk ook wat te tweaken hebben, anders is het ook niet leuk!

[ Voor 13% gewijzigd door Karmusch op 03-01-2024 23:27 ]

• markietjuh
Volgens mij klopt dat wel. Was voor mij ook een van de factoren om hiervoor te kiezen.
Direct na de sww run is je complete vat op dezelfde temperatuur dankzij de circulatiepomp.
De gelaagdheid die de sensor daarna meet ontstaat na verbruik, doordat er koud water onderin het vat aangevoerd wordt.

Met een spiraal in het vat heb je afhankelijk van de hoogte van de spiraal in het vat altijd nog een laag koud water onderin na een sww run. Tenzij je hier ook een externe circulatiepomp op zet.
Kan de sterke temperatuur drop niet worden voorkomen als het vat zich af en toe zelf rondpomp om de gelaagheid eruit te krijgen.
Zou ik zeker niet willen! Dan daalt de complete temperatuur van het vat al na 1x douchen, waardoor de Amber meteen weer aan het werk moet.
Zolang de pomp niet gedraaid heeft, kan je nog prima een tijd 50 graden uit de kraan krijgen terwijl Tw al lang onder de 20 staat.

Tw moet je eigenlijk niet meer naar kijken, is alleen interessant tijdens de sww run, daarna zegt het niets meer (tenzij je hem een eind omhoog geschoven hebt volgens Carboy54 zijn tip)

[ Voor 33% gewijzigd door markietjuh op 03-01-2024 23:38 ]

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb hier een 270l boilervat staan met twee volwassenen.
Ik doe op zater-, zon-, dins- en donderdag een run tussen 12:00 en 14:00. Over het algemeen is hij met een half uur weer op temperatuur (behalve op zaterdag, dan doe ik de legionallarun). Opwarmen doe ik tot 48 graden.

Na een keer douchen kan hij zo maar van 48 graden naar 17 graden zijn gedaald. (Ik heb een HP-S waarmee ik niet een tweede temperatuur kan instellen waarmee hij sowieso moet gaan verwaremen, ik begreep dat de Amber deze wel heeft). Ik kan een keer of 6 douchen denk ik (we hebben ook een watermeter in de leiding geplaatst die ik uitlees en die na elke SWW run reset).

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• MellyVille1
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-02-2024

MellyVille1

MacBook

Heeft iemand al eens het bedieningspaneel van de Amber naar de woonkamer gebracht? Dus kabel verlengen en in de woonkamer ophangen?

• MellyVille1

MellyVille1

MacBook

leejoow schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 06:35:
Ik heb hier een 270l boilervat staan met twee volwassenen.
Ik doe op zater-, zon-, dins- en donderdag een run tussen 12:00 en 14:00. Over het algemeen is hij met een half uur weer op temperatuur (behalve op zaterdag, dan doe ik de legionallarun). Opwarmen doe ik tot 48 graden.

Na een keer douchen kan hij zo maar van 48 graden naar 17 graden zijn gedaald. (Ik heb een HP-S waarmee ik niet een tweede temperatuur kan instellen waarmee hij sowieso moet gaan verwaremen, ik begreep dat de Amber deze wel heeft). Ik kan een keer of 6 douchen denk ik (we hebben ook een watermeter in de leiding geplaatst die ik uitlees en die na elke SWW run reset).
Kun je met 270 liter nu 1x douchen of 6x? Na 1x van 48->17 dan kun je daarna niet meer, toch, of bedoelde je deze temperatuurdaling anders.

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-11 10:37
MellyVille1 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:44:
Heeft iemand al eens het bedieningspaneel van de Amber naar de woonkamer gebracht? Dus kabel verlengen en in de woonkamer ophangen?
Nee, maar zou ik ook niet willen. In het begin kijk je er wellicht wat vaker op, maar zou gewoon de module van @leejoow bestellen en hem via HA uitlezen. Daar heb je meer aan naar mijn idee.

Itho Daalderop Amber 95

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:49
mischa402 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:47:
[...]

Nee, maar zou ik ook niet willen. In het begin kijk je er wellicht wat vaker op, maar zou gewoon de module van @leejoow bestellen en hem via HA uitlezen. Daar heb je meer aan naar mijn idee.
Ah dat werkt al? Zou dit ook via Homey werken? (denk het niet)?

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:49
[...]

Zou eens tijd worden want die term hoorde ik zo'n 15 jaar geleden al :D

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

• FlowDesign
Whiskey48 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:12:
[...]

Ah dat werkt al? Zou dit ook via Homey werken? (denk het niet)?
Kun je ESPhome dashboards op Homey draaien? Dan zou het wellicht kunnen werken.

Maar ik vermoed dat je beter gewoon Home Assistant kunt gebruiken ipv Homey ;)
Snap sowieso niet waarom je (zoveel) geld aan Homey uit zou willen geven als je gewoon HA kunt draaien (op een veel goedkopere Raspberry Pi). Ga liever voor de open source oplossing :)

[ Voor 20% gewijzigd door FlowDesign op 04-01-2024 10:25 ]

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:49
FlowDesign schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:19:
[...]

Kun je ESPhome dashboards op Homey draaien? Dan zou het wellicht kunnen werken.

Maar ik vermoed dat je beter gewoon Home Assistant kunt gebruiken ipv Homey ;)
Ja volgens mij wel. Ik dacht ook mogelijkheden om op een tablet of e-reader een dashboard te maken voor aan de muur evt. Maar niet zo makkelijk als met HA idd.
Homey is leuk plug en play voor de mainstream apps, dat werkt fantastisch. Maar als er geen app is moet je wat meer werk doen. (Ik zie HA als Android en Homey meer als Apple qua werking / opzet iig).
Ik ga het even rustig uitzoeken of ik iets kan vinden wat relatief makkelijk op te zetten.
[...]

Idd, m'n vrouw haalt die term nu ook al vaker aan als ik weer wat van plan ben.
De esthetiek van de Amber haalde haar overigens ook over om een warmtepomp te accepteren (een goede WAF dus) :)

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-11 12:12
Mooie tijd om de stooklijn wat verder te gaan finetunen. Nu wil ik van de huidige setting:

-10 | 33
0 | 27
5 | 26
15 | 24
20 | 23

Naar de volgende setting gaan:

-5 | 30
0 | 27
5 | 26
10 | 25
15 | 24

En misschien zelfs nog een graadje lager aangezien er nog geen continue runs worden gedaan door de Amber. Is dit een stooklijnsetting die haalbaar/bruikbaar is?

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

MellyVille1 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:45:
[...]

Kun je met 270 liter nu 1x douchen of 6x? Na 1x van 48->17 dan kun je daarna niet meer, toch, of bedoelde je deze temperatuurdaling anders.
6x. De 17 graden is de Tw sensor.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:04
Ik heb inmiddels ook de horizontale boiler met de losse warmtewisselaar aangesloten. Mag ik nu de leidingen vanuit de warmtewisselaar naar het boilervat toe ook isoleren? Of is dat niet verstandig ivm leginonella.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-12 14:21
Karmusch schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:28:
@markietjuh Dank,

[...]

Van mij mag dit veel meer eco modus zijn, vind het nog best fors qua COP met name de 2,5 / 2 kW verbruik

[Afbeelding]
Nee is niet nodig. Van onderaf demonteren en verhogen is geen probleem.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Carboy54
MellyVille1 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:44:
De standaard meegeleverde kabels zijn 20 meter lang dus verlengen is wellicht niet noodzakelijk. De binnenunit kan hierdoor overal worden geplaatst indien noodzakelijk.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Smullie78
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:19
Een installatievraagje, ik ben bezig om de Amber zelf te installeren. Nu ben ik buiten klaar, om binnen verder wat leidingwerk te vervangen.

Maar nu heb ik de vorstbeveiligingskleppen reeds hangen, echter nog geen water in de installatie. Is het noodzakelijk om het beveiligingsgedeelte (binnenste van was?) van de kleppen te verwijderen met de kans dat het 's nachts beneden de 3 graden komt?

Ik hoor het graag!

• Carboy54
Smullie78 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:04:
Een installatievraagje, ik ben bezig om de Amber zelf te installeren. Nu ben ik buiten klaar, om binnen verder wat leidingwerk te vervangen.

Maar nu heb ik de vorstbeveiligingskleppen reeds hangen, echter nog geen water in de installatie. Is het noodzakelijk om het beveiligingsgedeelte (binnenste van was?) van de kleppen te verwijderen met de kans dat het 's nachts beneden de 3 graden komt?

Ik hoor het graag!
Nee sluiten vanzelf weer. Geen probleem.

• Smullie78
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:19
Carboy54 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:42:
[...]

Nee sluiten vanzelf weer. Geen probleem.
Top, bedankt voor je snelle reactie @Carboy54!!

• MellyVille1

MellyVille1

MacBook

Naast het milieuvoordeel van R32 of andere tov R290, wat is nog meer een overweging om voor R290 te gaan? Ik ben eigenlijk op dat spoor gekomen omdat ik een wat hogere aanvoertemperatuur nodig heb van 40-50gr ivm radiators, maar dat lukt met R32 ook natuurlijk. De beloofde 75gr van R290 gaat niemand gebruiken, want dan is het ook helemaal niet rendabel.

Met dat in het achterhoofd, waarom eigenlijk R290? Want ik zie wel dat R32 onder 0gr veel stabieler en hogere COP biedt, waar R290 volledig inzakt. (zomaar een hersenspinsel)

• Karmusch
MellyVille1 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:58:
Naast het milieuvoordeel van R32 of andere tov R290, wat is nog meer een overweging om voor R290 te gaan? Ik ben eigenlijk op dat spoor gekomen omdat ik een wat hogere aanvoertemperatuur nodig heb van 40-50gr ivm radiators, maar dat lukt met R32 ook natuurlijk. De beloofde 75gr van R290 gaat niemand gebruiken, want dan is het ook helemaal niet rendabel.

Met dat in het achterhoofd, waarom eigenlijk R290? Want ik zie wel dat R32 onder 0gr veel stabieler en hogere COP biedt, waar R290 volledig inzakt. (zomaar een hersenspinsel)
Hogere temperatuur mbt legionella run is een voordeel, zonder extra elektrisch element

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:25
MellyVille1 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:58:

R32 heeft een GWP van 650 en mag binnenkort niet meer gebruikt worden.
R290 heeft een GWP van 3, mocht het ontsnappen dan heeft het geen nadelig effect op het milleu.
wat natuurlijk ook geld bij recycling van de Amber in de toekomst.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:35
Aanvullend vanaf 2027 is het voorstel dat het GWP voor warmtepompen tot 12 kW een GWP mogen hebben van maximaal 150 (geldt ook voor airco's wat natuurlijk ook een warmtepomp is).

https://www.installatie.n...len-in-de-ban-vanaf-2027/

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:23

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Plexxodus schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:42:
Mooie tijd om de stooklijn wat verder te gaan finetunen. Nu wil ik van de huidige setting:

-10 | 33
0 | 27
5 | 26
15 | 24
20 | 23

Naar de volgende setting gaan:

-5 | 30
0 | 27
5 | 26
10 | 25
15 | 24

En misschien zelfs nog een graadje lager aangezien er nog geen continue runs worden gedaan door de Amber. Is dit een stooklijnsetting die haalbaar/bruikbaar is?
Dat ligt aan je afgifte en warmteverlies.
Normaal zou ik die 24 en 25 net wat te laag vinden (onder de 80m2 vvw) want dat zal pendel feestje geven schat ik zo in.

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• han.limburg
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-01 09:36
Jan2023 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:17:
[...]

Wat je hier boven laat zien lijkt mij totaal niet intressant voor de gemiddelde Amber gebruiker.
Die wil gewoon remote control via een slimme thermostaat , ontwikkeld door Itho , en inzicht via een app wat die Amber aan het doen is.

Persoonlijk wordt ik er ook een beetje flauw van dat ik naar de binnenunit in de bijkeuken moet om te zien wat de status is van de verschillende waardes.
Gewoon vanaf de bank graag op mijn smartphone
;)
Ik heb ff gecheckt - die WInCE controller in de amber is een Chinees kastje (dat overigens geen drol kost) - zie https://www.directindustr...oduct-222450-2291194.html

Deze unit zou je kunnen voorzien van een VNC servertje en dan zou je met een VNC client op je foon of op een gewone PC het AMber scherm moeten kunnen delen. Iemand dit al es geprobeerd?

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:03
Wat kost die amber, zeg eens in de 9,5kw?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Technician- schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:52:
Als eens gezocht? 9.5kW onder welke omstandigheden?

• FlowDesign
Google, ken je dat?

• Carboy54
Begin te lezen bij de opening post TS. Voldoende info en adressen voor prijzen.

• Technician-
Carboy54 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:51:
[...]

Begin te lezen bij de opening post TS. Voldoende info en adressen voor prijzen.
Staat niet in de OP, er staan 4 leveranciers die geen prijzen laten zien.

Er zijn wel directe aanbieders, die onder de adviesprijs gaan. Laagste prijs is € 5150,- incl BTW.
123installatieshop.nl
Aircozonderstek.nl (slechte naam trouwens)

• mischa402
han.limburg schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:44:
[...]

Ik heb ff gecheckt - die WInCE controller in de amber is een Chinees kastje (dat overigens geen drol kost) - zie https://www.directindustr...oduct-222450-2291194.html

Deze unit zou je kunnen voorzien van een VNC servertje en dan zou je met een VNC client op je foon of op een gewone PC het AMber scherm moeten kunnen delen. Iemand dit al es geprobeerd?
Heb er wel een ethernetkabel aangehangen en aangesloten en verbonden met het netwerk. Hij maakt dan wel gewoon verbinding met myheatpump.com en krijgt netjes een ip-adres toegewezen. Maar kan verder niet inloggen op myheatpump, omdat ik daar geen inlog voor heb en je niet zelf kan registeren. Ook kan ik er verder niet inkomen via het ip-adres. Maar wellicht dat er andere zijn die daar wat slimmer mee zijn :X

Itho Daalderop Amber 95

• FlowDesign
Technician- schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:38:
[...]

Er zijn wel directe aanbieders, die onder de adviesprijs gaan. Laagste prijs is € 5150,- incl BTW.
123installatieshop.nl
Er zijn meerdere verkopers die rond die prijs zitten indd en op de site van Itho Daalderop zelf staat de prijs ook gewoon vermeld.

Aircozonderstek is een beetje een gekke naam indd, maar is een prima bedrijf.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:34

Jan2023

KISS

han.limburg schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:44:
[...]

Als je goed thuis ben in de Embedded Windows versie zou je dus VNC als applicatie moeten installeren en simultaan moeten laten draaien naast de APP van Itho ?
In wezen draait Itho volgens mij ook gewoon zijn app in die windows versie, lijkt mij.
Het grote gevaar vindt ik dan de beveiliging , er zal dan wel een poort worden open gezet op je netwerk.
Dat vraagt op zijn minst om een goede firewall.

Een windows versie die gedurende de levensduur van de Amber , 15 jaar o.i.d , zonder regelmatige updates moet blijven draaien is op zich al een hele zwakke schakel.

Dus nee , die utp aansluiting op de binnenunit is leuk voor service doeleinden , maar een netwerk connectie krijgt ze echt niet van mij.

Maar het idee om VNC te integreren is wel een mooie gedachte.
:*)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:35
mischa402 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:39:
[...]

Heb er wel een ethernetkabel aangehangen en aangesloten en verbonden met het netwerk. Hij maakt dan wel gewoon verbinding met myheatpump.com en krijgt netjes een ip-adres toegewezen. Maar kan verder niet inloggen op myheatpump, omdat ik daar geen inlog voor heb en je niet zelf kan registeren. Ook kan ik er verder niet inkomen via het ip-adres. Maar wellicht dat er andere zijn die daar wat slimmer mee zijn :X
Installeer eens nmap en voer dan uit:
code:
1
nmap -p 1-65535 -sV 10.1.2.3

Waarbij 10.1.2.3 het IP adres van de Amber. Je krijgt dan een lijst van open TCP poorten en de services die daarop draaien. Daarna kunnen we kijken hoe je die poorten kan gebruiken om in WinCE te komen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Plexxodus
ErikVers schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:06:
[...]

Dat ligt aan je afgifte en warmteverlies.
Normaal zou ik die 24 en 25 net wat te laag vinden (onder de 80m2 vvw) want dat zal pendel feestje geven schat ik zo in.
Ik zit net boven de 80m2 in een redelijk goed geïsoleerd huis. Met op dit moment een volgende beeld van het gedrag van de Amber bij een kamertemperatuur van >21c:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zA_8-MhJuG36I_2xTQgNQuLRxU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flc7XVwpIb0enkzq6VsPwvgQ.jpg?f=fotoalbum_large

Om 'm juist constanter te laten lopen (met een mogelijke nachtverlaging erbij) wilde ik dus de aanpassing in stooklijn gaan maken.

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:58
Plexxodus schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:09:
[...]

Ik zit net boven de 80m2 in een redelijk goed geïsoleerd huis. Met op dit moment een volgende beeld van het gedrag van de Amber:
[Afbeelding]

Om 'm juist constanter te laten lopen (met een mogelijke nachtverlaging erbij) wilde ik dus de aanpassing in stooklijn gaan maken.
@Plexxodus zet je m1.03 even hoger op 2 of 3, dan raak je de 91hz piek kwijt.
Voor de rest zit ik met exact hetzelfde, continu op 36hz voor 1 uur en weer uit.
Dan kun je je stooklijn wel verhogen, maar dan wordt alleen maar sneller warm in de woonkamer, met een kortere run ten gevolge, het is nu bij ons circa 21,2 graden continu en dat is wat mij betreft prima.
Maar ook ik zie liever een laagdraaitijd van 120+ liefst stel ik die in op 180 minuten, maar ik wil ook mijn Amber niet slopen, dus liever eerst de test van itho afwachten.

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

• Plexxodus
isalenedean schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:27:
[...]
@Plexxodus zet je m1.03 even hoger op 2 of 3, dan raak je de 91hz piek kwijt.
Voor de rest zit ik met exact hetzelfde, continu op 36hz voor 1 uur en weer uit.
Dan kun je je stooklijn wel verhogen, maar dan wordt alleen maar sneller warm in de woonkamer, met een kortere run ten gevolge, het is nu bij ons circa 21,2 graden continu en dat is wat mij betreft prima.
Maar ook ik zie liever een laagdraaitijd van 120+ liefst stel ik die in op 180 minuten, maar ik wil ook mijn Amber niet slopen, dus liever eerst de test van itho afwachten.
Heb m1.03 aangepast. Thnx voor de tip.

En de situatie lijkt inderdaad gelijk, maar ik wil de stooklijn niet verhogen maar juist verlagen. Lagere watertemperatuur voor langere tijd de vloer in pompen zou toch juist voor langere runs moeten zorgen?

• RichieB
Even een samenvatting zodat ik zeker weet dat ik het begrijp:
  1. Instelling 9.05 max. laagdraaitijd staat standaard op 60 minuten
  2. Deze kan je aanpassen naar 180 minuten
  3. @Carboy54 / ITHO adviseert dat niet te doen ivm smering
  4. ITHO kijkt al 2 maanden of deze instelling hoger dan 60 minuten gezet mag worden, maar geeft nog geen antwoord hier op
Zit deze instelling nog achter een installateurscode of andere vergrendeling? Want als het niet veilig is om deze te verhogen, waarom laat het menu dat dan toe? Heeft iemand het al aangedurfd deze instelling toch te verhogen?

• mischa402
RichieB schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:49:
  4. ITHO kijkt al 2 maanden of deze instelling hoger dan 60 minuten gezet mag worden, maar geeft nog geen antwoord hier op
Zit deze instelling nog achter een installateurscode of andere vergrendeling? Want als het niet veilig is om deze te verhogen, waarom laat het menu dat dan toe? Heeft iemand het al aangedurfd deze instelling toch te verhogen?
Ik had al gehoopt dat de setpoints via modbus gestuurd kon worden, want ik had al iets in mijn hoofd om na 58 minunten oid via HA de dT moduleren te verhogen voor x-minuten zodat de compressor even wat hoger zou gaan draaien en dan weer terug. Maar ook de modbus lijst laat nog op zich wachten :?

Itho Daalderop Amber 95

• markietjuh
mischa402 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:09:
[...]

Ik had al gehoopt dat de setpoints via modbus gestuurd kon worden, want ik had al iets in mijn hoofd om na 58 minunten oid via HA de dT moduleren te verhogen voor x-minuten zodat de compressor even wat hoger zou gaan draaien en dan weer terug. Maar ook de modbus lijst laat nog op zich wachten :?
Dat zou je ook met het SG contact kunnen proberen.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Plexxodus schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:09:
[...]

Ik zit net boven de 80m2 in een redelijk goed geïsoleerd huis. Met op dit moment een volgende beeld van het gedrag van de Amber bij een kamertemperatuur van >21c:
[Afbeelding]

Zou beginnen met meer of enkel overdag draaien. Je ziet dat hij nu steeds gelijk naar minimaal wil.

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• RichieB
mischa402 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:09:
[...]

Maar ook de modbus lijst laat nog op zich wachten :?
Op 18 december heeft @Carboy54 met ITHO de afspraak gemaakt dat de modbus gegevens gedeeld worden met @leejoow. Hij heeft er alleen niet bijgezegd hoe.. wellicht zijn ze via RFC 1149 verstuurd? :+

• Carboy54
RichieB schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:21:
[...]

Op 18 december heeft @Carboy54 met ITHO de afspraak gemaakt dat de modbus gegevens gedeeld worden met @leejoow. Hij heeft er alleen niet bijgezegd hoe.. wellicht zijn ze via RFC 1149 verstuurd? :+
Hier wordt aan gewerkt en er zijn al toezeggingen gedaan.

• bommer
Carboy54 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:58:
[...]
Hier wordt aan gewerkt en er zijn al toezeggingen gedaan.
Ik/wij kunnen jullie verzekeren dat wij er heel druk mee bezig zijn.

Het kost veel tijd.
Je kan niet zomaar een waarde naar de unit sturen zonder dat je weet wat er gaat gebeuren.

[ Voor 18% gewijzigd door bommer op 05-01-2024 15:35 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• visser.m
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:34
Kun je de Amber ook combineren met een ander RVS SWW-voorraadvat dan het Itho I-WPV vat? Ik zou mijn vat graag plaatsen in de kelder, maar heb daar maar 172 cm hoogte tot mijn beschikking.
Als ik me aan de voorgeschreven ruimte voor service en installatie houd, kan ik maximaal de 200L plaatsen.

Dat lijkt me aan de krappe kant met 4 personen en af en toe 5 á 6 personen als mijn pubers logés hebben...

Nu lees ik dat de I-WPV 20% meer inhoud heeft als een normaal vat, is dat een beetje een reële claim? Want dan zou de 200 vergelijkbaar zijn met een normaal 240 vat? Dan komen we wel in de buurt denk ik...

• bommer
visser.m schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:19:
Kun je de Amber ook combineren met een ander RVS SWW-voorraadvat dan het Itho I-WPV vat? Ik zou mijn vat graag plaatsen in de kelder, maar heb daar maar 172 cm hoogte tot mijn beschikking.
Als ik me aan de voorgeschreven ruimte voor service en installatie houd, kan ik maximaal de 200L plaatsen.

Dat lijkt me aan de krappe kant met 4 personen en af en toe 5 á 6 personen als mijn pubers logés hebben...

Nu lees ik dat de I-WPV 20% meer inhoud heeft als een normaal vat, is dat een beetje een reële claim? Want dan zou de 200 vergelijkbaar zijn met een normaal 240 vat? Dan komen we wel in de buurt denk ik...
Ik gebruik een oso vat van 300l, weet alleen ff niet uit het hoofd hoe hoog die is. @Carboy54

• Carboy54
Jan2023 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:45:
[...]

Als je goed thuis ben in de Embedded Windows versie zou je dus VNC als applicatie moeten installeren en simultaan moeten laten draaien naast de APP van Itho ?
In wezen draait Itho volgens mij ook gewoon zijn app in die windows versie, lijkt mij.
Het grote gevaar vindt ik dan de beveiliging , er zal dan wel een poort worden open gezet op je netwerk.

Een windows versie die gedurende de levensduur van de Amber , 15 jaar o.i.d , zonder regelmatige updates moet blijven draaien is op zich al een hele zwakke schakel.

Dus nee , die utp aansluiting op de binnenunit is leuk voor service doeleinden , maar een netwerk connectie krijgt ze echt niet van mij.

Updates worden op een andere manier geleverd ivm de veiligheid en bescherming persoonsgegevens en met de Amber hoeven wij in de toekomst niet naar de maan. Itho heeft het er niet voor niets uit gesloopt. Updates ok maar pas na gedegen onderzoek en testen. Zoals eerder gemeld 98% wil een knop op de muur en een warm huis. Afgezien van garantie issues bij gebruikers die zich hier niet aan houden 🥴 de eerste kleine update is onderweg.....

• isalenedean
Plexxodus schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:32:
[...]

Heb m1.03 aangepast. Thnx voor de tip.

En de situatie lijkt inderdaad gelijk, maar ik wil de stooklijn niet verhogen maar juist verlagen. Lagere watertemperatuur voor langere tijd de vloer in pompen zou toch juist voor langere runs moeten zorgen?
@Plexxodus klopt, maar wat Erik zegt, ga je te laag, en 24° is al laag, zeker met een herstart op 23°, dan heb je kans pendelen, zo te zien zit je daar al tegenaan, want jouw max draaitijd op 36Hz is geen 60 minuten.

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

• isalenedean
ErikVers schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:20:
[...]

Zou beginnen met meer of enkel overdag draaien. Je ziet dat hij nu steeds gelijk naar minimaal wil.
@erik, zou je dit uitgebreider willen uitleggen? Bij mij wil deze ook zsm naar minimaal vermogen.
Bij mij staat de thermostaat dan nog op heating on, maar omdat deze na 60 min afslaat op 36hz, kan hij zijn run niet afmaken.
Wat voor oplossing zie jij?
Wat kunnen we anders instellen om een langere run te forceren?
M1.01 tm 03 staan op 5,1,3

• Carboy54
Technician- schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:38:
[...]

123installatieshop.nl
Zeker wel klik door naar mijn webshop staan alle prijzen inkl.advies en eventuele hulp bij installatie.

• visser.m
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:34
bommer schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:23:
[...]

Ik gebruik een oso vat van 300l, weet alleen ff niet uit het hoofd hoe hoog die is. @Carboy54
Ik zat in het hulpdocument voor installatie te kijken... Ik zie nu in de Amber handleiding dat het inderdaad mogelijk is om ook een ander vat aan te sluiten.
Als ik het goed begrijp is het niet nodig om een vat met verwarmingselement te kopen, omdat die al in de Amber voorzien is? Een temperatuursensor is dan voldoende?

• bommer
visser.m schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:14:
[...]

Ik zat in het hulpdocument voor installatie te kijken... Ik zie nu in de Amber handleiding dat het inderdaad mogelijk is om ook een ander vat aan te sluiten.
Als ik het goed begrijp is het niet nodig om een vat met verwarmingselement te kopen, omdat die al in de Amber voorzien is? Een temperatuursensor is dan voldoende?
Klopt, inpricipe kan je ieder vat neerzetten, met een spiraal en een mogelijkheid tot plaatsen van een temperatuur sensor (wordt met de Amber meegeleverd)
Een extra element is niet nodig, er zit een BUH in de Amber.
Ik heb er wel een extra element in. Daarvan kan ik zelf bepalen wanneer deze aangaat. Voor affakkelen van overschot zonnenpanelen bijvoorbeeld. Of als ik snel warm tap water moet hebben.
BUH in Amber heb ik zelf niet veel controle over.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
isalenedean schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:45:
[...]
@erik, zou je dit uitgebreider willen uitleggen? Bij mij wil deze ook zsm naar minimaal vermogen.
Bij mij staat de thermostaat dan nog op heating on, maar omdat deze na 60 min afslaat op 36hz, kan hij zijn run niet afmaken.
Wat voor oplossing zie jij?
Wat je kan doen (uitgaande van vloerverwarming en goede isolatie) is juist aansturen op wat meer af laten koelen van de vloer en als hij dan wel mag draaien op wat hoger vermogen.

Dat afkoelen doe je door een periode via thermostaat te verlagen. Dit vooral rond 06:00 niet draaien, ik zelf kies voor 24:00-10:00 uit maar is afhankelijk van je woning en comfort eisen.

De hogere vermogen afgifte komt dan vanzelf omdat je logischer wijze 1-2 graden hogere target in gaat stellen om zelfde binnentemp te behalen.

Uiteraard bovenstaande icm externe ruimte thermostaat.

Mijn doel was vroeger altijd zo laag als mogelijk (pana H) maar kwam er door testen achter dat er wel een omslagpunt is waarbij je beter kan stoppen met verwarmen ivm stroom water circulatie pomp en leiding verlies.

Vuist regel is dit een beetje als onder target van 26 graden. Icm de startstop van de Amber kan dit optimum zelfs wel eens wat hoger nog liggen. Je wilt liever uren op 42hz draaien dan steeds op 36hz en een start stop.

Succes met testen laat je ervaringen weten.

Nb komende nachtvorsten dit enkel toepassen met zeer goed geïsoleerde woningen anders thermostaat maar 1 graad verlagen in nacht, dan slaat hij vanzelf wel weer aan 👍

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03:27
Maar zodra we die bug van elk uur stoppen bij 36hz eruit hebben wil je hem toch het liefst wel op 36 hebben ipv 42 toch?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• Carboy54
timpel_800 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:10:
Maar zodra we die bug van elk uur stoppen bij 36hz eruit hebben wil je hem toch het liefst wel op 36 hebben ipv 42 toch?
Er is hier geen sprake van een bug maar van een bewuste keuze. @flippy heeft hier al eens uiteengezet waarom. Hij komt regelmatig compressoren tegen bij andere merken met problemen op het gebied van smering in combinatie met R290. Itho gaat op zeker en handhaaft voorlopig deze instelling volgens de laatste berichten aan mij van vandaag 😃. Er loopt wel een test om dit mogelijk te verlengen. Liever een paar Kwh meer dan een defecte unit. Dit weekeinde post ik een deel van de antwoorden op mijn vragen aan Itho van december en test ik momenteel een update voor wat betreft de vorstbeveiliging welke ik vandaag heb ontvangen. Ook de nieuwe functielijst zal ik aan mijn klanten toe sturen samen met de geteste update V2.26 indien die samen met een aantal tweaker testers goed verloopt. Zekerheid voor alles!

• Plexxodus
isalenedean schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:45:
[...]

Ik heb M1.01 t/m 1.03 nu op 5, 3, 2 staan. Zou M1.02 op 1 nog wat gaan uitmaken in runs nu?

Ik ga eerst even een thermostaatscript schrijven voor domoticz zodat ik de nachtverlaging kan toepassen en dan zal ik eens met een hogere stooklijn (26) gaan draaien overdag. Kijken wat dat doet.

• Jan2023

Jan2023

KISS

timpel_800 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:10:
Je kan hier gewoon omheen hoor .
Zorg als tweaker dat je de pomp op 43 Hz of zo laat draaien en dat ding gaat gewoon door , -)
Mits je voldoende afgifte hebt.
8)

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:24:
[...]

Updates worden op een andere manier geleverd ivm de veiligheid en bescherming persoonsgegevens en met de Amber hoeven wij in de toekomst niet naar de maan. Itho heeft het er niet voor niets uit gesloopt. Updates ok maar pas na gedegen onderzoek en testen. Zoals eerder gemeld 98% wil een knop op de muur en een warm huis. Afgezien van garantie issues bij gebruikers die zich hier niet aan houden 🥴 de eerste kleine update is onderweg.....
Vertel ? , wat gaat die update in houden?

• Carboy54

• timpel_800
Was een grap hoor, van die bug 😂

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:35
Carboy54 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:42:
[...]

Er is hier geen sprake van een bug maar van een bewuste keuze. @flippy heeft hier al eens uiteengezet waarom. Hij komt regelmatig compressoren tegen bij andere merken met problemen op het gebied van smering in combinatie met R290. Itho gaat op zeker en handhaaft voorlopig deze instelling volgens de laatste berichten aan mij van vandaag 😃. Er loopt wel een test om dit mogelijk te verlengen. Liever een paar Kwh meer dan een defecte unit. Dit weekeinde post ik een deel van de antwoorden op mijn vragen aan Itho van december en test ik momenteel een update voor wat betreft de vorstbeveiliging welke ik vandaag heb ontvangen. Ook de nieuwe functielijst zal ik aan mijn klanten toe sturen samen met de geteste update V2.26 indien die samen met een aantal tweaker testers goed verloopt. Zekerheid voor alles!
Als ik de posts zo hier lees dan lijkt het erop dat'ie onbeperkt lang op 37Hz kan draaien en bij 36Hz na een uur stopt. Klopt dit?

Als dit klopt, dat hij bij continue 36Hz op den duur mogelijk stuk gaat en continue 37Hz nooit stuk kan gaan. 1Hz verschil. Dat vind ik een beetje vreemd...

Dat uitschakelen moet een andere reden hebben. Mogelijk is het een wat simplistisch geïmplementeerde 'low load' regeling o.i.d.?

Wat je vaak ziet bij warmtepompen is dat als de compressor een paar uur op lage snelheid heeft gedraaid, bijvoorbeeld onder de 60Hz, dat de regeling de compressor even optoert naar 60Hz. Dit heet de Oil Return Cycle.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:45

TD-91

XC40 P8

Delete

[ Voor 99% gewijzigd door TD-91 op 05-01-2024 19:06 ]

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:47
bommer schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:05:
[...]

R32 heeft een GWP van 650 en mag binnenkort niet meer gebruikt worden.
R290 heeft een GWP van 3, mocht het ontsnappen dan heeft het geen nadelig effect op het milleu.
wat natuurlijk ook geld bij recycling van de Amber in de toekomst.
Onzin, R32 is nog tot minimaal 2027 toegestaan in nieuwe producten. Daarna ook nog langdurig beschikbaar voor onderhoudswerkzaamheden.

• Carboy54
Fullpower schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:03:
[...]

Als ik de posts zo hier lees dan lijkt het erop dat'ie onbeperkt lang op 37Hz kan draaien en bij 36Hz na een uur stopt. Klopt dit?

Als dit klopt, dat hij bij continue 36Hz op den duur mogelijk stuk gaat en continue 37Hz nooit stuk kan gaan. 1Hz verschil. Dat vind ik een beetje vreemd...

Dat uitschakelen moet een andere reden hebben. Mogelijk is het een wat simplistisch geïmplementeerde 'low load' regeling o.i.d.?

Wat je vaak ziet bij warmtepompen is dat als de compressor een paar uur op lage snelheid heeft gedraaid, bijvoorbeeld onder de 60Hz, dat de regeling de compressor even optoert naar 60Hz. Dit heet de Oil Return Cycle.
Hij draait nooit continu op 37 maar minimaal op 43 en start na enkele minuten stilstand op naar 55 Hz. Indien je 1.02 op 1 graad zet is de stilstand nauwelijks merkbaar. Dit is het commentaar van Itho over dit item: Dit is een beveiliging om de compressor te beschermen en kunnen we helaas voorlopig niet aanpassen. Prima ik zit niet te wachten om het hele land rond te rijden met tig compressoren onder mijn armen!

[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 05-01-2024 19:24 ]

• Carboy54
Insert12 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:10:
[...]

Onzin, R32 is nog tot minimaal 2027 toegestaan in nieuwe producten. Daarna ook nog langdurig beschikbaar voor onderhoudswerkzaamheden.
Tot 2027 voor max 12 kw en wat zijn straks de kosten voor onderhoudswerkzaamheden bij R32 met beperkte beschikbaarheid? Geen idee wat ze verder nog verzinnen bij de overheid. R290 kost in ieder geval heel weinig en op iedere hoek van de straat verkrijgbaar.

• Carboy54
timpel_800 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:57:
Was een grap hoor, van die bug 😂
Dit zijn blijkbaar hier hele serieuze zaken :-)

• Insert12
Carboy54 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:20:
[...]

Tot 2027 voor max 12 kw en wat zijn straks de kosten voor onderhoudswerkzaamheden bij R32 met beperkte beschikbaarheid? Geen idee wat ze verder nog verzinnen bij de overheid. R290 kost in ieder geval heel weinig en op iedere hoek van de straat verkrijgbaar.
Het is Europees gereguleerd, onze overheid heeft er niks over te zeggen. Gezien de regels voor heel Europa gesteld worden (2027 is nog niet eens definitief zeker) kan het zomaar zijn dat men in Zuid Europa druk gaat zetten om R32 wat langer gangbaar te houden. Airco's op R290 zijn er naar mijn weten nog niet eens namelijk.

• Carboy54
Insert12 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:22:
[...]

Het is Europees gereguleerd, onze overheid heeft er niks over te zeggen. Gezien de regels voor heel Europa gesteld worden (2027 is nog niet eens definitief zeker) kan het zomaar zijn dat men in Zuid Europa druk gaat zetten om R32 wat langer gangbaar te houden. Airco's op R290 zijn er naar mijn weten nog niet eens namelijk.
R290 airco's zijn er zeker wel kijk maar bij Midea op de site. ( Helaas niet het beste merk op dat gebied ) Europees gereguleerd ja maar dat kan ieder moment wijzigen. Dit zijn de voorlopige regels en gezien de toekomstvisie wordt dat er gewoon doorheen geduwd en wellicht maar goed ook voor het milieu.

[ Voor 14% gewijzigd door Carboy54 op 05-01-2024 19:27 ]

• Technician-
Carboy54 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:05:
[...]

Zeker wel klik door naar mijn webshop staan alle prijzen inkl.advies en eventuele hulp bij installatie.
Neem aan die eerste in het rijtje? Warmtepompinfo?
Ok thanks.

• Insert12
Carboy54 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:25:
[...]

R290 airco's zijn er zeker wel kijk maar bij Midea op de site. ( Helaas niet het beste merk op dat gebied ) Europees gereguleerd ja maar dat kan ieder moment wijzigen. Dit zijn de voorlopige regels en gezien de toekomstvisie wordt dat er gewoon doorheen geduwd en wellicht maar goed ook voor het milieu.
Oh nice, kende die van Midea nog niet. Mooie ontwikkeling.

Als het Europees gereguleerd is dan verandert dat niet. Nu niet en de komende tien jaar ook zeker niet. Dat het aangescherpte GWP getal voor nieuwe installaties per 2027 er door komt is nog helemaal niet zeker. Er zal ongetwijfeld een sterke lobby zijn voor R32 om de airco markt te beschermen zodat er goedkope airco's op de markt kunnen blijven komen.

• bommer
Insert12 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:10:
[...]

Er staat een eind datum op. voor nieuwe producten en voor service nog wat langer. Het is geen onzin!

• Insert12
bommer schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:56:
[...]

Er staat een eind datum op. voor nieuwe producten en voor service nog wat langer. Het is geen onzin!
Het is nog steeds een voorstel, het voorstel is nog niet aangenomen. Dus nog aan verandering onderhevig.

• RichieB
Carboy54 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:42:
[...]
Itho gaat op zeker en handhaaft voorlopig deze instelling volgens de laatste berichten aan mij van vandaag 😃. Er loopt wel een test om dit mogelijk te verlengen.
[...]
Je kan nu zelf met instelling Instelling 9.05 de max. laagdraaitijd toch al verlengen? Of is dat in firmware V2.26 niet meer mogelijk?
Carboy54 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:17:
[...]
Dit is het commentaar van Itho over dit item: Dit is een beveiliging om de compressor te beschermen en kunnen we helaas voorlopig niet aanpassen.
[...]
Maar het uitschakelen is toch niet de bescherming? Maar juist de start cyclus met minimaal 55 Hz, lijkt me? Andere merken toeren juist even op na langdurig laag te hebben gezeten. Waarom maakt ITHO deze vreemde keus om na een uur even helemaal uit te gaan?

• isalenedean
Plexxodus schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:44:
[...]

Ik heb M1.01 t/m 1.03 nu op 5, 3, 2 staan. Zou M1.02 op 1 nog wat gaan uitmaken in runs nu?

Ik ga eerst even een thermostaatscript schrijven voor domoticz zodat ik de nachtverlaging kan toepassen en dan zal ik eens met een hogere stooklijn (26) gaan draaien overdag. Kijken wat dat doet.
@Plexxodus je wilt je deltaT zo klein mogelijk houden, om zo je cop te verhogen, je hebt nu een deltaT van 8 graden, advies wat ik her en der krijg is 5 a 6 graden.

• markietjuh
RichieB schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:19:
[...]

Je kan nu zelf met instelling Instelling 9.05 de max. laagdraaitijd toch al verlengen? Of is dat in firmware V2.26 niet meer mogelijk?

[...]

Maar het uitschakelen is toch niet de bescherming? Maar juist de start cyclus met minimaal 55 Hz, lijkt me? Andere merken toeren juist even op na langdurig laag te hebben gezeten. Waarom maakt ITHO deze vreemde keus om na een uur even helemaal uit te gaan?
Nergens in de officiële handleiding staat dat de laagdraaiparameter op max 60 min mag staan. Er zullen vast mensen zijn die niet op Tweakers komen (of die niet alle pagina's gelezen hebben) die dit omhoog gezet hebben.

Ik blijf het ook vreemd vinden. Als de regeling ook maar 5 sec op 43 Hz draait dan start het uur weer opnieuw. Ook bij opstart na de verplichte pauze gaat de regeling niet X tijd op hoge toeren draaien. Als M1.03 hoog genoeg staat komt hij niet aan de 55 Hz, of slechts enkele sec.
Naar mijn idee is dit dus geen echte olieretourcyclus en betwijfel of dit nu ook echt de levensduur helpt.
Hoop dat hier op termijn een firmware update voor komt.
Ik snap dat ze voorlopig maar het advies uit China volgen om zelf geen risico te lopen. Doe ik zelf ook :)

• han.limburg
Jan2023 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:45:
[...]

Probleem met installeren van VNC (of een andere toepassing) is dat je eerst de autostart van wince moet bypassen - een actie die niet helemaal zonder risico is.

Ik ben wel oprecht verbaasd dat die mooie hightech Amber wordt geleverd met een controller met een OS waarvan de laatste versie (RC3) uit 2009 stamt...vanuit dat oogpunt kun je inderdaad maar beter zorgen dat de controller niet op een of andere manier "open" aan het internet komt te hangen...

• RichieB
markietjuh schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:40:
[...]

Ik snap dat ze voorlopig maar het advies uit China volgen om zelf geen risico te lopen. Doe ik zelf ook :)
Spreekt er hier iemand Chinees? Misschien kunnen we rechtstreeks contact leggen met de producent en zo wat sneller antwoorden krijgen over de werking van de Amber.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-11 18:23
@Carboy54 Welke waardes heb jij nu ingesteld voor M1.01 t/m M1.03?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Carboy54
hansvk schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:41:
@Carboy54 Welke waardes heb jij nu ingesteld voor M1.01 t/m M1.03?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8VMycb2Q5hAJ5kayBxD0EmtqaiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBGVPlwkRl4sskVZSEE3hNhI.jpg?f=fotoalbum_large

• Carboy54
Dit weekeinde verstuur ik naar mijn klanten een update om mogelijke problemen met de vorstbeveiliging en het onnodig inschakelen van het warmtelint te voorkomen. Ook is er een compleet nieuwe hulpdocument installatie met een uitgebreide functielijst inzake de werking van de diverse parameters.

Enkele belangrijke aanpassingen:

- De vorstbeveiliging start bij 7 graden TUI en 4 graden buiten temperatuur met de start van de compressor
tot 12 graden ongeacht de stand van de thermostaat. Wel met de aan/uit knop op aan ( groen )
- Met een software release in maart kan de gebruiker zelf de instellingen aanpassen
- Nieuwe functielijst is compleet en komt komende week ook op de website van Itho.
- Max laagdraaitijd blijft voorlopig ongewijzigd
- Werking TR sensor wordt verder uitgelegd in de nieuwe functielijst.
EDIT:
- De juiste werking van het warmtelint is bij testen nog onduidelijk gebleken. Bij 4 graden plust de unit nog steeds 150 watt

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 06-01-2024 18:01 ]

• MellyVille1

MellyVille1

MacBook

Mooi dat Itho zoveel samenwerkt en energie hierin stopt.

Welke energiemeter met ring rondom de fase gebruiken jullie? En welke software om te loggen?

• timpel_800

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:35
@MellyVille1 ik gebruik een Homewizzard kwh meter (die heeft geen ringen) icm Homeassistant zodat je de unit van @leejoow ook kan gebruiken om de hele Amber te monitoren.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Karmusch
RichieB schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:49:
Ik wist overigens niet dat het niet mocht mbt langdraaitijden ga de setting terugzetten. Na overleg met een machine bouwer (schoonpa) ben ik meer te weten gekomen over compressoren en smeringen.

Lage toeren zorgen voor weinig “spatsmering” de olie zit dan bij de krukas in de carter en spat het dus letterlijk te weinig tegen de zuiger aan en tegen de lager in drijfstang. De olie moet doet af en toe lekker klotsen op een bepaalde frequentie.

Mooiste zou dus zijn als als er na de langdraaitijd een boost naar ‘60/70’ Hz zou krijgen en dan weer rustig pruttelen op 36 Hz. Als dat in een update kan komen zou dat mooi zijn (ipv uit)

Misschien voor sommige al logisch, maar begrijp nu wel meer hoe het werkt en het belang ervan.

• Carboy54
Karmusch schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:07:
[...]

Ik wist overigens niet dat het niet mocht mbt langdraaitijden ga de setting terugzetten. Na overleg met een machine bouwer (schoonpa) ben ik meer te weten gekomen over compressoren en smeringen.

Lage toeren zorgen voor weinig “spatsmering” de olie zit dan bij de krukas in de carter en spat het dus letterlijk te weinig tegen de zuiger aan en tegen de lager in drijfstang. De olie moet doet af en toe lekker klotsen op een bepaalde frequentie.

Mooiste zou dus zijn als als er na de langdraaitijd een boost naar ‘60/70’ Hz zou krijgen en dan weer rustig pruttelen op 36 Hz. Als dat in een update kan komen zou dat mooi zijn (ipv uit)

Misschien voor sommige al logisch, maar begrijp nu wel meer hoe het werkt en het belang ervan.
De HP-S van Itho komt al 3 jaar naar teveredenheid uit dezelfde fabriek met R32 en die toert wel omhoog. De fabriek heeft blijkbaar bewust samen met Itho gekozen bij R290 voor deze setting. De compresoren van beide machines zijn nogal verschillend voor zover ik dat kan beoordelen. Het heeft zeker met de smering en de levensduur te maken. Op korte termijn wordt dat niet gewijzigd. In de oude maar ook in de nieuwe functielijst welke komende week wordt gepubliceerd staat 60 minuten en dat moet ook zo blijven. Als je setting 1.02 naar 2 set duurt de stilstand maar heel kort.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:06
@Carboy54 Mijn vraag is: Waarom is uit en dan na een aantal minuten aan op hogere toeren beter dan na een uur direct weer op hogere toeren draaien om de boel door te smeren ?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• FlowDesign
Carboy54 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:46:
[...]

De HP-S van Itho komt al 3 jaar naar teveredenheid uit dezelfde fabriek met R32 en die toert wel omhoog. De fabriek heeft blijkbaar bewust samen met Itho gekozen bij R290 voor deze setting. De compresoren van beide machines zijn nogal verschillend voor zover ik dat kan beoordelen. Het heeft zeker met de smering en de levensduur te maken. Op korte termijn wordt dat niet gewijzigd. In de oude maar ook in de nieuwe functielijst welke komende week wordt gepubliceerd staat 60 minuten en dat moet ook zo blijven. Als je setting 1.02 naar 2 set duurt de stilstand maar heel kort.
De compressor is bij R290 iig een stuk groter dan bij R32.

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
Carboy54 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:06:

EDIT:
- De juiste werking van het warmtelint is bij testen nog onduidelijk gebleken. Bij 4 graden plust de unit nog steeds 150 watt
Hier is de bodemplaat van de Amber vandaag, in tegenstelling tot gisteren, gedurende de gehele draaitijd 6 graden warmer dan de omgevingstemperatuur. Er is nog geen ontdooi-cyclus voorbij gekomen.
Nodeloos verstoken van 1,5 kWh per dag. Software versie V2.26.
Kan ik niet ergens even een draadje lostrekken, of schakelaar plaatsen, zodat ikzelf bepaal of de bodemplaat verwarmd moet worden, of niet, tot aan de up-date van maart?

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
isalenedean schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:26:
[...]

@Plexxodus je wilt je deltaT zo klein mogelijk houden, om zo je cop te verhogen, je hebt nu een deltaT van 8 graden, advies wat ik her en der krijg is 5 a 6 graden.
@Plexxodus
Een grotere delta geeft juist een beter rendement en cop.

Stel regeling die ik zelf aanhoud is 20% van je TAanvoer. Dus bij vvw rond de 5-6 en radiatoren 6-8

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:10
ErikVers schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:33:
@Plexxodus
Een grotere delta geeft juist een beter rendement en cop.
Geen idee hoe je daarbij komt, maar het is precies andersom.
Het afgiftevermogen hangt aan de gemiddelde watertemperatuur en je cop wordt bepaald door de aanvoertemperatuur.
Ergo, door een kleinere dT kan je Ta naar beneden waardoor je rendement verbetert.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Andrehj schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:48:
[...]

Geen idee hoe je daarbij komt, maar het is precies andersom.
Het afgiftevermogen hangt aan de gemiddelde watertemperatuur en je cop wordt bepaald door de aanvoertemperatuur.
Ergo, door een kleinere dT kan je Ta naar beneden waardoor je rendement verbetert.
Dan wel ja, alleen dan noem je iets nieuws; verlagen van je target….
Sorry maar das logisch. Dat is altijd beter voor je cop wat je deltaT waarde dan ook op dat moment was.

Terug naar wat ik zei, is uiteraard bij exact gelijk blijvend gemiddelde, dan geeft een grotere deltaT een beter rendement en dus een hogere COP. Zonder enige twijfel uit eigen testen maar dit staat ook zo omschreven in de design manuel van Panasonic mocht je het willen checken.

Ja bij kleine delta kan target naar beneden, maar de koude retour is dan ook hoger, je moet dat ook meenemen, hij kan dus niet spelen met koud water maar enkel met je warmere retour…. En dat icm meer pomp en stromingsgeluid.

Voor hen die denken wat is het nu? 😜
Naast mijn eigen testen en ervaring:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8dPmA3cXof-vX_VGw25k6hpjZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FevQMzOz5ks3SFGAW6vVNYcK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door ErikVers op 06-01-2024 20:57 ]

• Munveq
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:10
In de handleiding staat dat de aanvullende geluidsgegevens nog gepubliceerd zullen worden op de website. Heeft iemand die al voorbij zien komen? Nu kan ik alleen nog gegevens vinden voor geluid bij nominaal vermogen ( bij 7 graden buiten).

Aanvullende gegevens zijn wel handig om een goede inschatting te maken ter voorkoming van overlast.

Op de website van Itho staat er een * bij de waarde voor het geluidsvermogen, zonder uitleg waar die voor staat...

[ Voor 14% gewijzigd door Munveq op 06-01-2024 20:43 ]

• han.limburg
bommer schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:25:
[...]

Klopt, inpricipe kan je ieder vat neerzetten, met een spiraal en een mogelijkheid tot plaatsen van een temperatuur sensor (wordt met de Amber meegeleverd)
Een extra element is niet nodig, er zit een BUH in de Amber.
Ik heb er wel een extra element in. Daarvan kan ik zelf bepalen wanneer deze aangaat. Voor affakkelen van overschot zonnenpanelen bijvoorbeeld. Of als ik snel warm tap water moet hebben.
BUH in Amber heb ik zelf niet veel controle over.
@bommer - ben benieuwd of er nog iets uit je tests met die BUH gekomenis (jouw post ergens eind september).

@Carboy54 - wellicht is dit al eerder gevraagd (en lees ik erover heen) - weet jij of de BUH softwarematig (via de instellingen uitgeschakeld kan worden? Of kan dat alleen door de prik eraf te halen?

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Je gaat de Remeha toch eruit slopen? :P

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ErikVers schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:53:
Voor hen die denken wat is het nu? 😜
Naast mijn eigen testen en ervaring:
[Afbeelding]
Dus in je eigen test gaat alleen je flow naar beneden en zodoende je delta T omhoog, je vermogen blijft gelijk?

Ik denk alleen dat de achterliggende reden van Panasonic is:
- Flow naar beneden.
- Delta T omhoog.
- Alleen je condensor is een vastpunt, net zoals bij een radiator zal hij minder capaciteit uitwisselen en zodoende zal de warmtepomp ook minder hard werken. Dus energie besparen.

Even met de IMI HyTools app gedaan als voorbeeld:
Radiator 35/30/21 500x1000 type 21 / vermogen = 0,17582 kW. / Debiet = 30,32461 l/h.
Radiator 35/25/21 500x1000 type 21 / vermogen = 0,10379 kW. / Debiet = 8,95048 l/h.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Pagina: 1 ... 48 ... 132 Laatste