Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:00

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Carboy54 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:15:
TIP 10 Thermostaten voor de Amber

Na lange tijd zoeken naar een betaalbare en nauwkeurig werkende thermostaat ben ik afgelopen week tegen de thermostaten aangelopen van PNI. Deze zijn o.a. verkrijgbaar bij Amazon en kost draadloos rond de € 50 en met App bediening rond de € 80. De ontvanger kan mooi onder de binnenunit. De thermostaat heeft standaard een hysterese verstelling van 0,1 - 1.0. Ook heeft de thermostaat een Open Window functie die de warmtepomp voor 30 minuten uit kan schakelen bij plotselinge temperatuur daling. Ik heb beide enkele dagen in gebruik gehad. De response is zeer nauwkeurig en snel. De goedkoopste heeft gek genoeg het mooiste ontwerp maar het exemplaar met App bediening van Tuya heeft leuke functies in de App.

Alleen de het maximale aantal schakelingen per uur van 1 ontbreekt. Dit is op te lossen door de hysterese op minimaal 0,3 tot 0,5 te zetten. Door het verschil zal hij daardoor niet zo snel weer aan slaan. Ook kan je in de software van de Amber een thermostaat vetraging in stellen van bv. 10 minuten. Mijn runs zijn met deze instellingen bij 10 graden buiten nu minimaal 1.5 tot 2.5 uur bij 36 Hz.

De info:
https://manuals.plus/nl/pni/ct60-wireless-thermostat-manual
https://manuals.plus/pni/...t-manual?expand_article=1

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes! En leuk om te zien dat je ook met nachtverlaging test / werkt.
Ik ga die PNI CT36 met app ook eens testen, zal hem ergens uit het zicht plaatsen, in een boekenkast ofzo :-)

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 22:57
De PNI CT36 thermostaat bestel. Ik heb al veel Tuya spullen, dus past er mooi bij.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
psycho-realm schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:31:
[...]

Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Ik ben namelijk nog aan het twijfelen of ik een thermostaat ga aansluiten en welke 🙏🏻
Zie reactie van Carboy.

Zou de PNI CT36 bestellen daar val je geen buil aan en heeft een nette app. Plaatsing ivm draadloos kun je ook wat minder pontificaal in het zicht en wat verder bij deuren en ramen weg zetten. Advies is wel op 160cm hoogte, en anders wellicht een kleine kalibratie toepassen.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:53
Jan2023 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:58:
[...]

Daar komt nog wel wat voor kijken voor ze zover ontleed is.
:?

Maarrr , met wat geluk is ze morgen Up en Running.
;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zit er strak uit zo! Vang je binnen de thermische expansie van de leiding op met gelijk een haakse bocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Tot nu toe tevreden met het gebruik van het klokprogramma om de Amber van 22.00 tot 08.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur uit te schakelen.
Afkoeling van de woonkamer is met het huidige weer beperkt (huis uit 1981, aangepast met hr++ glas en vloerisolatie), geen vloerverwarming.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0NhNZxzDtLh_jbob_NxDbBzqKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0VjSiQXtn6ejJb5HGpGtblW.jpg?f=fotoalbum_large

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:42
Carboy54 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:57:
[...]

Altijd 2e fase aansluiten. Er zijn in deze topic al vele artikelen over geschreven
Er is een hoop geschreven over hoe de fases aan te sluiten, maar waarom - in mijn geval - had ik nog niet gezien. De handleiding geeft namelijk dit aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzbpZ_bdEWIxPyyTFlqO22nIMu0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/43A6VC8EZOxotGeRSitGXKbU.png?f=user_large

En aan de reacties van @bommer en @mischa402 te lezen, ligt het iets genuanceerder. Voor de koude dagen ben ik niet bang, juist dáár is al veel over geschreven. Dus als er echt een goede reden, dan sluit ik 'm graag aan ;)

@Carboy54 Top van de thermostaat, ziet er goed uit! Denk dat ik 'm ook maar bestel, in ieder geval om mee te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Nu online

Na lange tijd zoeken naar een betaalbare en nauwkeurig werkende thermostaat ben ik afgelopen week tegen de thermostaten aangelopen van PNI. Deze zijn o.a. verkrijgbaar bij Amazon en kost draadloos rond de € 50 en met App bediening rond de € 80. De ontvanger kan mooi onder de binnenunit. De thermostaat heeft standaard een hysterese verstelling van 0,1 - 1.0. Ook heeft de thermostaat een Open Window functie die de warmtepomp voor 30 minuten uit kan schakelen bij plotselinge temperatuur daling. Ik heb beide enkele dagen in gebruik gehad. De response is zeer nauwkeurig en snel. De goedkoopste heeft gek genoeg het mooiste ontwerp maar het exemplaar met App bediening van Tuya heeft leuke functies in de App.

Alleen de het maximale aantal schakelingen per uur van 1 ontbreekt. Dit is op te lossen door de hysterese op minimaal 0,3 tot 0,5 te zetten. Door het verschil zal hij daardoor niet zo snel weer aan slaan. Ook kan je in de software van de Amber een thermostaat vetraging in stellen van bv. 10 minuten. Mijn runs zijn met deze instellingen bij 10 graden buiten nu minimaal 1.5 tot 2.5 uur bij 36 Hz.

De info:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan je deze ook gebruiken om te koelen? Dat zie ik zo gauw niet in de manuals. Verder leuk alternatief voor bv een Emos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:46
mischa402 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:58:
Weer even een update van mijn kant. Ben continu de stooklijn aan het verlagen stonden afgelopen nacht op:
T5=25C --> bij 20C buitentemperatuur
T4=27C --> bij 10C buitentemperatuur, geen 15C, deze heb ik ook iets versteld
T3=28C --> bij 5C buitentemperatuur.

Uiteraard ligt dat voor iedereen weer anders.

dT moduleren (M1.03) staat inderdaad gewoon lekker op 1C en dT uitschakelen verwarmen (M1.01) staat op 4C.

Voorlopig gebruik is de Tr ruimtetemperatuur sensor van de Amber als thermostaat. Ik heb hier een hysterese omheen gebouwd met de Generic_Thermostat in HA van +0.1 en -0.1 en de temperatuur staat op deze thermostaat ingesteld op 20.8C. Dus bij <20.7C gaat de warmtepomp aan en bij >20.9C gaat de warmtepomp weer uit.

Warmtepomp maakt nu mooie en rustige runs op minimum vermogen, 36Hz. Jammer is wel dat de compressor na een uur even stopt vanwege de maximum laagdraaitijd op 1 uur staat. Ik weet dat @flippy hier al eens wat uitleg over heeft gegeven m.b.t. het hoe en waarom, maar wanneer ik andere grafieken van andere merken bekijk zie ik dit verschijnsel niet. Misscien kan @Carboy54 dit toch ook nog eens exact navragen waarom en of dit nog aan te passen isof te verlengen oid. Wellicht dat er na diverse tests al wat meer duidelijk is en dat dit verlengt kan worden. Vind het wel jammer dat het gebeurd :) , geeft zo'n rommelig beeld op de grafiekjes, maar kost toch ook wat rendement :/

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Weet niet of je al gevonden hebt wat dit veroorzaakt?
Ik had bij koelen het zelfde effect en door dat het verhogen van de frequentie van de compressor zorgde voor een overshoot (bij koelen undershoot) van de aanvoer temperatuur.
schakelde hij bij mij uit, omdat hij over de maximale temperatuur instelling ging.

Maar wilde de temperatuur nog niet verder verlagen, omdat ik nog niet alles geïsoleerd had.
Inmiddels wel, maar ga nu natuurlijk niet meer koelen.

Verwarmen nog niet echt kunnen testen, toevallig had ik even een dip in de binnentemperatuur tot 20,5°C zaterdag, maar verder is het hier nog boven de 21°C

[ Voor 3% gewijzigd door bommer op 23-10-2023 21:24 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Jan2023 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:46:
[...]

Transport schade , voetjes rechtsvoor en rechtsachter waren ontzet helaas.
Waarschijnlijk met een lepel van een heftruck tegenaan geragt , beetje lomp dat wel.
8)7
Daar ben je dus zomaar een paar uur zoet mee.
De schroefjes in de konstruktie zijn bedacht door iemand aan de tekentafel.
>:)
Normaal hoef je ook een warmtepomp niet zo ver uit elkaar te halen… Waarom hebben jullie dat überhaupt gedaan als de schade zichtbaar was, overigens wel mooie opbouw. :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
bommer schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:22:
[...]

Weet niet of je al gevonden hebt wat dit veroorzaakt?
Ik had bij koelen het zelfde effect en door dat het verhogen van de frequentie van de compressor zorgde voor een overshoot (bij koelen undershoot) van de aanvoer temperatuur.
schakelde hij bij mij uit, omdat hij over de maximale temperatuur instelling ging.

Maar wilde de temperatuur nog niet verder verlagen, omdat ik nog niet alles geïsoleerd had.
Inmiddels wel, maar ga nu natuurlijk niet meer koelen.

Verwarmen nog niet echt kunnen testen, toevallig had ik even een dip in de binnentemperatuur tot 20,5°C zaterdag, maar verder is het hier nog boven de 21°C
Nog niet echt kunnen vinden wat het veroorzaakt, maar ben er nagenoeg van overtuigd dat het de de max laagdraaitijd is die ingesteld staat op 1 uur. Het is echt exact na 1 uur op 36Hz dat hij uitschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrOIZyrMMDW6VYyCBX5VRtE4iLM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sRZYtIH86V5HbHxzABYVc3dk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67Ac8hf-daT-sHPX3wBli84nB8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LLEM4q2yS0YFoRHlsME2TNg6.png?f=fotoalbum_large

Verder zie ik ook nog wel wat andere vreemde verschijnselen, die ik niet echt kan verklaren. Compressor stond wat hoger te draaien dan minimaal, maar ging nu niet uit na een uur, maar gaf af en toe een vreemde piek omhoog, zonder te zien wat de aanleiding daar voor was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnZnXdluq0tNauuWlkqWfuB75r4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JIwI10iqXlNIETM2KvyvPQCx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XpjDJgheG1GIXcD52CDwC7O7j1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qz9NcvgMUIiR0hn6H7ERf7pB.png?f=fotoalbum_large

Wellicht dat @Carboy54 de grafiekjes mee kan nemen naar Itho voor wat verduidelijking.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
mischa402 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:55:
[...]

Nog niet echt kunnen vinden wat het veroorzaakt, maar ben er nagenoeg van overtuigd dat het de de max laagdraaitijd is die ingesteld staat op 1 uur. Het is echt exact na 1 uur op 36Hz dat hij uitschakeld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verder zie ik ook nog wel wat andere vreemde verschijnselen, die ik niet echt kan verklaren. Compressor stond wat hoger te draaien dan minimaal, maar ging nu niet uit na een uur, maar gaf af en toe een vreemde piek omhoog, zonder te zien wat de aanleiding daar voor was.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wellicht dat @Carboy54 de grafiekjes mee kan nemen naar Itho voor wat verduidelijking.
Wie weet is er een goede verklaring voor, ik had al zelfde soort grafiekjes(koelen) naar Jan van de Berg van Itho gestuurd.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:58

Jan2023

KISS

DutchWing schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:32:
[...]

Normaal hoef je ook een warmtepomp niet zo ver uit elkaar te halen… Waarom hebben jullie dat überhaupt gedaan als de schade zichtbaar was, overigens wel mooie opbouw. :)
Ja waarom eigenlijk?

Hij stond wat wankel op zijn pootjes.
;w

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:39
Gisteren dan ook hier de Amber 95 aangesloten.
Met de geweldige handleiding en video's van @Carboy54 is het zonder al te veel problemen gelukt. Het veelvuldig spoelen maakte dat er zeer weinig ontlucht hoefde te worden.

Gisteravond heerlijk warm gedoucht met gasloos warm water. Dat voelt toch ineens een stuk lekkerder d:)b
Vanmorgen voelde het huis als een sauna. De Amber heeft het voor elkaar gekregen om de woonkamer naar 22 graden te stoken. Tijd om te spelen met de stooklijn en toch maar meteen een thermostaat eraan hangen.

@Carboy54 kon de jou geteste thermostaat nou ook met koeling overweg?

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09 12:44
Zie de 1e mooie installatie voorbij komen. Volg dit topic al een tijdje vanwege de mooie potentie van deze pomp. Benieuwd hoe het pendel / defrost gedrag is deze winter.

Ben nog wel benieuwd of er al wat meer bekend is over aansturing/integratie via app, api, modbus etc.?

Is toch wel een beetje een gemis bij wat men een moderne warmtepomp noemt. De meeste goedkope split airco's hebben inmiddels zelfs een heel aardige app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:39
Even een lichtelijke offtopic vraag:

Is het met een warmtepomp verstandiger om voor een piek/dal tarief of voor een enkeltarief te gaan? Heb nu een variabel contract en wil nog even een jaarcontract gaan afsluiten, maar ik heb geen data om me op te baseren.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mischa402
Niltag schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:31:
Zie de 1e mooie installatie voorbij komen. Volg dit topic al een tijdje vanwege de mooie potentie van deze pomp. Benieuwd hoe het pendel / defrost gedrag is deze winter.

Ben nog wel benieuwd of er al wat meer bekend is over aansturing/integratie via app, api, modbus etc.?

Is toch wel een beetje een gemis bij wat men een moderne warmtepomp noemt. De meeste goedkope split airco's hebben inmiddels zelfs een heel aardige app.
Aansturing is voorlopig gewoon lokaal, maar uiteraard kun je de aan/uit-sturing met de thermostaat regelen en die kan wellicht gewoon met een app op afstand. Neemt niet weg dat het tegenwoordig wel zou moeten dat er via een online omgeving het een en ander aangepast zou moeten kunnen worden en sowieso bekeken/gemonitord moet kunnen worden is eigenlijk wel het minste.

Gelukkig kan dat met wat knap werk van @leejoow en andere Tweakers inmiddels wel https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2165440. Je kan dan in ieder geval wel wat beter analyseren wat er precies gebeurd. Verder vind ik het ook een gemis dat er geen eigen flowmeter zit in de Amber. Zelf heb ik een Kamstrup warmtemeter die ik ook uitlees en geïntegreerd heb in HA waardoor ik ook die gegevens tot mijn beschikking heb. Dat topic is hier te vinden https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2179922
Met een beetje geknutsel is er dus wel het een en ander mogelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZMsBg6cNhHnI6E3foPkUg7aWlU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hcuNVwXdOD2GdkEPf9dJWGPd.png?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:42
Maurice1066 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:18:
[...]

Kan je deze ook gebruiken om te koelen? Dat zie ik zo gauw niet in de manuals. Verder leuk alternatief voor bv een Emos
Nee helaas niet. Ook de Emos kan dat niet. Ik heb via de Panasonic lijn wel een exemplaar die dat kan maar heeft dan weer geen app bediening.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
mischa402 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:13:
[...]

Aansturing is voorlopig gewoon lokaal, maar uiteraard kun je de aan/uit-sturing met de thermostaat regelen en die kan wellicht gewoon met een app op afstand. Neemt niet weg dat het tegenwoordig wel zou moeten dat er via een online omgeving het een en ander aangepast zou moeten kunnen worden en sowieso bekeken/gemonitord moet kunnen worden is eigenlijk wel het minste.

Gelukkig kan dat met wat knap werk van @leejoow en andere Tweakers inmiddels wel https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2165440. Je kan dan in ieder geval wel wat beter analyseren wat er precies gebeurd. Verder vind ik het ook een gemis dat er geen eigen flowmeter zit in de Amber. Zelf heb ik een Kamstrup warmtemeter die ik ook uitlees en geïntegreerd heb in HA waardoor ik ook die gegevens tot mijn beschikking heb. Dat topic is hier te vinden https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2179922
Met een beetje geknutsel is er dus wel het een en ander mogelijk.
[Afbeelding]
Verlies niet uit het oog dat de gemiddelde gebruiker van een warmtepomp geen tweaker/freaker is. Dat is via dit platform een hele exclusieve club.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:26
De afgelopen drie weken heb ik mijn Amber 95 geïnstalleerd. Dit onderwerp was zo ongelooflijk nuttig. Daarom wil ik @Carboy54 en alle anderen hier bedanken die hun ervaringen, fouten, foto's en expertise delen. Het was van onschatbare waarde voor mijn eigen installatie. Met dat in gedachten wil ik een paar foto's en een paar geleerde lessen delen. Ik hoop dat ze voor sommige anderen ook weer nuttig kunnen zijn.

Motiverende woorden: Geef niet op. Ik vond dit een ambitieus project voor een doe-het-zelver die voor het eerst een warmtepomp installeert. Er was zoveel nieuws te leren: hoe maak je een afvoer en goede opstelplaats, hoe maak je leidingen, durf je het bestaande CV-circuit open te snijden, elektriciteit na de warmtepomp, alle juiste onderdelen vinden met al hun onbekende namen. Veel te lezen en te leren en te proberen. Maar het is absoluut de moeite waard.

Keuzes die ik anders zou maken of anders moest maken:
1) Condensafvoer. Ik wilde een grindbak maken, zoals de meesten hier doen. Ik vond niets anders dan een dikke kleilaag in mijn grond. Uiteindelijk heb ik een afvoer gemaakt die aansluit op de riolering, met een sifon om te voorkomen dat propaan in de rioolleidingen lekt.

2) Flexibele leidingen. Ik heb eerst 1 1/4 met bocht geprobeerd, 30 en 50cm. Bij het installeren kwam ik erachter dat ik de vorstbeveiligingskleppen niet direct op de machine wilde plaatsen, maar op het laagste punt van de leidingen buiten. Daarom pasten deze flexibele buizen echt niet goed. De bocht zat grotendeels in de weg en 30 cm was veel te kort.
De volgende kocht ik bij Heima. Ze hadden één wartelmoer (die los van de pijp draait) en één vaste buitendraad aan de andere kant, 50 en 70cm lengte. Het vaste uiteinde was echt lastig om mee te werken met zoveel schroefdraadfittingen achter elkaar.
Mijn advies: 1 1/4 flexibele pijp, geen bocht, wartelmoer aan beide kanten. Minimaal 50 cm per stuk, bij voorkeur langer en twee verschillende lengtes om de vorstbeveiligingskleppen van elkaar te scheiden.

3) Terugslagklep: Ik vind dat de 1 1/4 terugslagklep echt veel ruimte in beslag neemt. Ik kan er dus niet goed achter isoleren, omdat hij vlak tegen de muur ligt. Ik had óf voor de 1"-versie moeten kiezen, óf ik had hem binnen de schuur kunnen verplaatsen. Is er een reden om de terugslagklep niet in een geventileerde, onverwarmde binnenruimte te plaatsen? De leidingen zijn immers gasdicht, toch?
Mijn advies: overweeg de 1" terugslagklep, tenminste als je je leidingen vlak tegen de muur wilt hebben. De fabrikant denkt immers dat het met de kleine eenrichtingsklep kan die ze meegeleverd hebben.

4) Thermostaat: Zoals velen hier hoopte ik dat ik de stocklijn kon gebruiken om de verwarming te regelen en de thermostaat kon overslaan, tenminste in het begin. Als je vloerverwarming hebt, zou dat kunnen werken. Ik heb radiatoren met ventilatoren eronder, en die kregen simpelweg niet genoeg vermogen kwijt bij de lage aanvoertemperaturen die ik zou moeten instellen met de warme buitentemperatuur. Afhankelijk van de pompsnelheid vind ik dat een temperatuur rond de 35-40 graden pendelgedrag vermijdt en het huis lekker warm wordt. Maar dan wordt het huis snel veel te warm in deze overgangsperiode.
Mijn advies: als je radiatoren in je systeem hebt, koop dan meteen een eenvoudige aan/uit-thermostaat.

5) PTFE-tape werkte bij mij niet goed. Dat was de suggestie van Warmteservice. Loctite 55 werkte meestal oké, maar zelfs dan merk ik dat sommige schroefdraadfittingen moeilijk volledig af te dichten zijn. Hier blijkt zeker mijn gebrek aan eerdere ervaring met pijpen en fittingen. Misschien zou ik het de volgende keer met hennep proberen. @timpel_800 je had soortgelijke problemen, heb je ze uiteindelijk opgelost?

Ik zal een tweede bericht schrijven met wat meer opmerkingen/vragen. Nu nog wat afbeeldingen, nog zonder isolatie tot alle fittingen helemaal drogen blijven. Constructieve reacties zijn van harte welkom :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3gFn6qOgni7uADxVX9slEQNwus=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kPvDePZ84yT3mS4az8TJEZPm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTJq6SDuAmDxAGIV84T4nHiDIkg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIdhBtbYF4aYG6jl4RHvIUix.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUtv-SFQQMAVQO4MHt-QdCH3wiM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnkSg0SdFFjj5I7rPxunU2Ug.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIK0iSCm_u69aFmeELvrgKdwMWU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vScde6XP7DuY9jB4QylfHFqv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9n1p8TTfv_O_SCV5xC6F-mLl3o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AHPIAdcCtSYtTm3Qrqf9Z8J3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooaSZugIPD6lAzII4Jxgw-NVc3U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWObzeBXDy0jkjGUuM4JMbeW.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argafal
Gedeelte 2: opmerkingen/vragen

a) Mijn eerste indruk: de handleiding met mogelijke instellingen is echt teleurstellend. Ik ben blij om te horen dat @Carboy54 verbeteringen aan de handleiding bespreekt. d:)b Op dit moment voelt het vooral als giswerk.

b) Stel dat ik de gewenste aanvoertemperatuur op 40 graden stel en de warmtepomp opstart. Buiten is het 15 graden. Vervolgens gaat de compressor snel naar hoge frequenties, tot 90 Hz, totdat de watertemperatuur het instelpunt bereikt. Is dat voor jullie ook zo? Het is erg luidruchtig, maar het water komt ook heel snel op temperatuur. Ik heb echter niet zoveel haast. Ik zou veel liever hebben dat het systeem zachtjes oploopt naar de doeltemperatuur, tenminste zolang het buiten 10-15 graden is. Bij deze buitentemperaturen zijn zulke hoge compressorfrequenties toch echt niet nodig?! Is dat mogelijk om op een slimme manier te veranderen?

c) Wat doet de geluidsreductie modus eigenlijk? Ik neem aan dat dit de maximale compressorfrequentie beperkt, klopt dat? Ik heb gelezen dat geluidsreductie de COP verlaagt. Waarom? Als ik het goed begrijp, is een lagere frequentie efficiënter (hogere COP) dan een hogere compressorfrequentie, toch? Dat gezegd hebbende, het is mijn doel om de 90Hz opstarten te beperken als het buiten warm is, en niet om de compressor voortdurend te beperken.

d) Flow. Welke volumes worden er per uur door het systeem gepompt bij een pompsnelheid van 50/75/100%? Mijn radiatorsysteem maakt veel leidingsgeluid. Het maakte ook al lawaai met de gas cv-ketel en voordat ik de pijpen aanraakte. De lawaai begon vanaf de dag dat er thermostaatkranen werden geïnstalleerd in plaats van handbediende kranen. Voorlopig staan ​​alle thermostaten volledig open, naregeling wil ik niet gebruiken. Maar ik kan het geluid niet verstaan. Ik heb hiervoor eerder een eigen topic gestart: argafal in "Geluidsproblem thermostatische radiatorkranen" Dus als iemand ideeën of suggesties heeft, hoor ik ze graag. Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
argafal schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:22:
De afgelopen drie weken heb ik mijn Amber 95 geïnstalleerd. Dit onderwerp was zo ongelooflijk nuttig. Daarom wil ik @Carboy54 en alle anderen hier bedanken die hun ervaringen, fouten, foto's en expertise delen. Het was van onschatbare waarde voor mijn eigen installatie. Met dat in gedachten wil ik een paar foto's en een paar geleerde lessen delen. Ik hoop dat ze voor sommige anderen ook weer nuttig kunnen zijn.

Motiverende woorden: Geef niet op. Ik vond dit een ambitieus project voor een doe-het-zelver die voor het eerst een warmtepomp installeert. Er was zoveel nieuws te leren: hoe maak je een afvoer en goede opstelplaats, hoe maak je leidingen, durf je het bestaande CV-circuit open te snijden, elektriciteit na de warmtepomp, alle juiste onderdelen vinden met al hun onbekende namen. Veel te lezen en te leren en te proberen. Maar het is absoluut de moeite waard.

Keuzes die ik anders zou maken of anders moest maken:
1) Condensafvoer. Ik wilde een grindbak maken, zoals de meesten hier doen. Ik vond niets anders dan een dikke kleilaag in mijn grond. Uiteindelijk heb ik een afvoer gemaakt die aansluit op de riolering, met een sifon om te voorkomen dat propaan in de rioolleidingen lekt.

2) Flexibele leidingen. Ik heb eerst 1 1/4 met bocht geprobeerd, 30 en 50cm. Bij het installeren kwam ik erachter dat ik de vorstbeveiligingskleppen niet direct op de machine wilde plaatsen, maar op het laagste punt van de leidingen buiten. Daarom pasten deze flexibele buizen echt niet goed. De bocht zat grotendeels in de weg en 30 cm was veel te kort.
De volgende kocht ik bij Heima. Ze hadden één wartelmoer (die los van de pijp draait) en één vaste buitendraad aan de andere kant, 50 en 70cm lengte. Het vaste uiteinde was echt lastig om mee te werken met zoveel schroefdraadfittingen achter elkaar.
Mijn advies: 1 1/4 flexibele pijp, geen bocht, wartelmoer aan beide kanten. Minimaal 50 cm per stuk, bij voorkeur langer en twee verschillende lengtes om de vorstbeveiligingskleppen van elkaar te scheiden.

3) Terugslagklep: Ik vind dat de 1 1/4 terugslagklep echt veel ruimte in beslag neemt. Ik kan er dus niet goed achter isoleren, omdat hij vlak tegen de muur ligt. Ik had óf voor de 1"-versie moeten kiezen, óf ik had hem binnen de schuur kunnen verplaatsen. Is er een reden om de terugslagklep niet in een geventileerde, onverwarmde binnenruimte te plaatsen? De leidingen zijn immers gasdicht, toch?
Mijn advies: overweeg de 1" terugslagklep, tenminste als je je leidingen vlak tegen de muur wilt hebben. De fabrikant denkt immers dat het met de kleine eenrichtingsklep kan die ze meegeleverd hebben.

4) Thermostaat: Zoals velen hier hoopte ik dat ik de stocklijn kon gebruiken om de verwarming te regelen en de thermostaat kon overslaan, tenminste in het begin. Als je vloerverwarming hebt, zou dat kunnen werken. Ik heb radiatoren met ventilatoren eronder, en die kregen simpelweg niet genoeg vermogen kwijt bij de lage aanvoertemperaturen die ik zou moeten instellen met de warme buitentemperatuur. Afhankelijk van de pompsnelheid vind ik dat een temperatuur rond de 35-40 graden pendelgedrag vermijdt en het huis lekker warm wordt. Maar dan wordt het huis snel veel te warm in deze overgangsperiode.
Mijn advies: als je radiatoren in je systeem hebt, koop dan meteen een eenvoudige aan/uit-thermostaat.

5) PTFE-tape werkte bij mij niet goed. Dat was de suggestie van Warmteservice. Loctite 55 werkte meestal oké, maar zelfs dan merk ik dat sommige schroefdraadfittingen moeilijk volledig af te dichten zijn. Hier blijkt zeker mijn gebrek aan eerdere ervaring met pijpen en fittingen. Misschien zou ik het de volgende keer met hennep proberen. @timpel_800 je had soortgelijke problemen, heb je ze uiteindelijk opgelost?

Ik zal een tweede bericht schrijven met wat meer opmerkingen/vragen. Nu nog wat afbeeldingen, nog zonder isolatie tot alle fittingen helemaal drogen blijven. Constructieve reacties zijn van harte welkom :)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er netjes uit. Ik vraag mij wel af of de Caleffi's op deze manier de inwendige temperatuur niet teveel beinvloeden voor de juiste werking. Het grootste gedeelte ligt ingepakt in de goot neem ik aan. Aan een betere omschrijving functielijst en een instructie boekje wordt bij Itho gewerkt en ligt momenteel bij de technical writers volgens de product manager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niltag
Carboy54 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:45:
[...]

Verlies niet uit het oog dat de gemiddelde gebruiker van een warmtepomp geen tweaker/freaker is. Dat is via dit platform een hele exclusieve club.
Dat snap ik op zich. Maar een gebruiksvriendelijke app of andere aansturingsmogelijkheid die ook vanaf je vakantieadres werkt is toch niet zoveel gevraagd in 2023 zou je zeggen. Ook een wat uitgebreider optie pallet dan de standaard aan/uit hysterese met een thermostaatje zou toch een mooi verkooppunt zijn. Al is het alleen maar om te zorgen dat de SWW run in een goedkoop energie-venster wordt uitgevoerd.

Ik meen me ook te herinneren dat daar tijdens de eerste kennismakingssessies vanuit Itho ook over werd gesproken dat dit nog zou worden toegevoegd (app/integratie/modbus). Is dit ook echt iets wat nog op de agenda staat of is dit stilletjes aan van de ontwikkelagenda af / minder prio?

Begrijp me niet verkeerd, het is zo op het eerste gezicht een apparaat met kwaliteit maar het is wel goed om te weten of het een simpele aan/uit pomp met 1 bedieningspaneel blijft of dat er nog meer in het vat zit. Die markt begint zich toch ook aardig te verzadigen qua aanbod zou je zeggen inmiddels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Niltag schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:09:
[...]

Dat snap ik op zich. Maar een gebruiksvriendelijke app of andere aansturingsmogelijkheid die ook vanaf je vakantieadres werkt is toch niet zoveel gevraagd in 2023 zou je zeggen. Ook een wat uitgebreider optie pallet dan de standaard aan/uit hysterese met een thermostaatje zou toch een mooi verkooppunt zijn. Al is het alleen maar om te zorgen dat de SWW run in een goedkoop energie-venster wordt uitgevoerd.

Ik meen me ook te herinneren dat daar tijdens de eerste kennismakingssessies vanuit Itho ook over werd gesproken dat dit nog zou worden toegevoegd (app/integratie/modbus). Is dit ook echt iets wat nog op de agenda staat of is dit stilletjes aan van de ontwikkelagenda af / minder prio?

Begrijp me niet verkeerd, het is zo op het eerste gezicht een apparaat met kwaliteit maar het is wel goed om te weten of het een simpele aan/uit pomp met 1 bedieningspaneel blijft of dat er nog meer in het vat zit. Die markt begint zich toch ook aardig te verzadigen qua aanbod zou je zeggen inmiddels.
Als je deze topic op de voet had gevolgd is er al vaak gesproken door een aantal experts over de intergratie met modbus. Itho ontwikkelt dat in 2024 maar een aantal hebben dat al aan het werk in de split units met dezelfde software. Daar is zelfs een aparte topic voor. Ook in een testversie in de 0 serie heb ik dat gezien bij Itho op kantoor. Overigens is in warmtepompland een dynamische stooklijn over 5 punten met een interieur sensor al een luxe. Mijn Panasonic gebruikers zijn daar jaloers op en moeten met hyshamon sleutelen om dat aan de gang te krijgen 8)7 Er moet tenslotte wat te wensen over blijven :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9HXuJRYSw5sPJQ8IOiJh5bFZlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5tBOoydsmS68G1JlobiWpYuB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 24-10-2023 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:13
[...]

;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke boor gebruik je voor de mooie gaten in de muur?
Zelf wil ik ook gaten boren maar ik heb nog niet een dermate grote boor gevonden voor beton maar mogelijk zoek ik verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The bull85
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-07 17:22
mbuts schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:41:
[...]

Zelf wil ik ook gaten boren maar ik heb nog niet een dermate grote boor gevonden voor beton maar mogelijk zoek ik verkeerd.
Je kan best op diamantboor zoeken. Andere bouwmateriaal sites zullen betere prijzen/model/maten hebben

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54
Dag 4 met de thermostaat van PNI CN36 bij een buitentemperatuur van 11 graden. De woonkamer blijft netjes tussen de hysterese van 0,3 graden 20-20.3 graden over 3 runs in 7 uur van 7.00-14.00 uur. Bij deze temperatuur en met radiatoren een prima resultaat. Setpoint stooklijn 32 graden. Verbruik 3 Kwh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjhJ-nCRMOt6IhFTwECMo-1M6pc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQR4X5VapnSrKYVhXlghWd4l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1-4yzcITMCjBHJclLhE3z9htP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfETNvVoq3ePGWv5z0E4cxJb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ElrpNv_eYWk2SZebK6TzCnqW8m0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxLmRIKkXklurwqEkKSDB5Ie.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Carboy54 op 24-10-2023 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

mbuts schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:41:
[...]

Volgens " Lennard " die de gaten heeft geboord gewoon een gaten steenboor , in dit geval 78 mm/
Zo,n ronde huls met wat snijvlakken , en gewone bakstenen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
Carboy54 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:16:
[...]

Als je deze topic op de voet had gevolgd is er al vaak gesproken door een aantal experts over de intergratie met modbus. Itho ontwikkelt dat in 2024 maar een aantal hebben dat al aan het werk in de split units met dezelfde software. Daar is zelfs een aparte topic voor. Ook in een testversie in de 0 serie heb ik dat gezien bij Itho op kantoor. Overigens is in warmtepompland een dynamische stooklijn over 5 punten met een interieur sensor al een luxe. Mijn Panasonic gebruikers zijn daar jaloers op en moeten met hyshamon sleutelen om dat aan de gang te krijgen 8)7 Er moet tenslotte wat te wensen over blijven :-)

[Afbeelding]
Dank. Heb niet alles tot de puntjes kunnen volgen inderdaad. Topic is al best vol. Er moet inderdaad ook wat te wensen overblijven. Het is inderdaad nog best lastig een warmtepomp te vinden die wat geavanceerder is qua integratie. Is toch vaak modbus gerommel of dure wifi modules die dan over een gare portal lopen etc. Ik denk dus wel dat de 1e die dit echt goed oppakt een streepje voor gaat hebben op de rest qua verkopen. Vandaar ook de vraag.

Het is natuurlijk wel gek dat er allerlei apparaten zijn waar het een stuk minder nodig is die wel allerlei IoT faciliteiten hebben. Onlangs een elektrische radiator aangeschaft die een app die met meer opties heeft dan de gemiddelde mobiele telefoon...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Niltag schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:03:
[...]

Dank. Heb niet alles tot de puntjes kunnen volgen inderdaad. Topic is al best vol. Er moet inderdaad ook wat te wensen overblijven. Het is inderdaad nog best lastig een warmtepomp te vinden die wat geavanceerder is qua integratie. Is toch vaak modbus gerommel of dure wifi modules die dan over een gare portal lopen etc. Ik denk dus wel dat de 1e die dit echt goed oppakt een streepje voor gaat hebben op de rest qua verkopen. Vandaar ook de vraag.

Het is natuurlijk wel gek dat er allerlei apparaten zijn waar het een stuk minder nodig is die wel allerlei IoT faciliteiten hebben. Onlangs een elektrische radiator aangeschaft die een app die met meer opties heeft dan de gemiddelde mobiele telefoon...
Haha, het verbaasd mij ook hoeveel apparaten tegenwoordig een app-functionaliteit hebben. Vaak zijn dit vrij simpele rechttoe-rechtaan apparaten die gebruik maken van standaard apps (getweakt voor het eigen product) op een standaard protocol .. en soms zo lek als een mandje.

Maar idd, ik zou ook héél graag wel zien dat er een (psychologische) optie zou zijn om de Amber iets wat slim aan te kunnen sturen, zeg als de stroomprijs laag is / je overproductie hebt van je zonnepanelen, dat hij even uit de eco-modus komt oid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bommer
Niltag schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:03:
[...]

Modbus is een heel normaal protocol, alle professionele warmtepompen hebben dit (of bacnet, wat mijn persoonlijke voorkeur heeft)
Voor consumenten producten is modbus heel mooi, makkelijk alles (laten (ik snap niet iedereen heeft die kennis)) intergreren, omvormer, energie meters & warmte pompen.
De overheid wil graag dat wij onze energie gaan managen met slimme apparaten, hoop dat Itho de handschoen oppakt en ook sturen op modbus tot bepaalde hoogte gaat intergreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Carboy54 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:03:
Dag 4 met de thermostaat van PNI CN36 bij een buitentemperatuur van 11 graden. De woonkamer blijft netjes tussen de hysterese van 0,3 graden 20-20.3 graden over 3 runs in 7 uur van 7.00-14.00 uur. Bij deze temperatuur en met radiatoren een prima resultaat. Setpoint stooklijn 32 graden. Verbruik 3 Kwh.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aangesloten via de NO uitgang op de centrale eenheid van de thermostaat neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-09 11:31

De info:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank voor het delen @Carboy54 .Is zo’n Tuya app/thermostaat dan ook weer te koppelen met deze integratie van Home Assistant?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

[...]

;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het systeem is Up en Running.
;)
Een systeem geheel volgens het KISS principe
Nieuwe pomploze verdeler en leidingwerk wat garant staat voor een goede Flow.
Met dank aan Lennard .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bKhYAt8gy7opW_srKDShDSj6Ro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Cb2SkicCFiHmFgbstZEbKmj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFWZlZGt354Q1quzAnsOrbzU-9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQXyV59B2TJjCksCqtMpqVq3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Jan2023 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:04:
[...]

;)
Met dank aan Lennard .
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi Jan het heeft even geduurd jouw hobby laat het nu maar vriezen 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:20
[...]

;)
Met dank aan Lennard .
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed bezig! Dat biertje heb je verdiend :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
hansvk schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:35:
[...]

Aangesloten via de NO uitgang op de centrale eenheid van de thermostaat neem ik aan?
2 witte kabels. Links thermostaat zone 1 en rechts 230v aansluiting extern.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abG6jn6hTH91QzggGi71Bg6_XAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ug9khQAPyyivVhGXi4jWh1aK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
psycho-realm schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:02:
[...]

Dank voor het delen @Carboy54 .Is zo’n Tuya app/thermostaat dan ook weer te koppelen met deze integratie van Home Assistant?
At your service :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRjxdekY0YFMv3K5naw8cwgU7PY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMrFOBBppQrGHsmUiTUeuNKm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Nu online
Carboy54 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:38:
[...]

Nee helaas niet. Ook de Emos kan dat niet. Ik heb via de Panasonic lijn wel een exemplaar die dat kan maar heeft dan weer geen app bediening.
De Emos p5614 heeft volgens de manual een koelmodus.

Heel duidelijk is het niet, want er staat niet omschreven wat het doet.
Er is 1 NO met een com contact.

Ik denk dat de koelmodus het zelfde contact schakelt als bij verwarmen maar dan als de temp te hoog is. Maar daar kunnen we wel wat mee denk.

App bediening heb ik niet nodig bij constante temperatuur scenario

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Maurice1066 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:20:
[...]

De Emos p5614 heeft volgens de manual een koelmodus.

Heel duidelijk is het niet, want er staat niet omschreven wat het doet.
Er is 1 NO met een com contact.

Ik denk dat de koelmodus het zelfde contact schakelt als bij verwarmen maar dan als de temp te hoog is. Maar daar kunnen we wel wat mee denk.

App bediening heb ik niet nodig bij constante temperatuur scenario
Dat klopt bij PNI hetzelfde. Met een beetje fantasie zou het kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Nu online
Carboy54 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:36:
[...]

Dat klopt bij PNI hetzelfde. Met een beetje fantasie zou het kunnen werken.
Ok, Kan dan door een wisselschakelaar te gebruiken die zomer of winter stand omzet. 2x per jaar omzetten handmatig is voor mij niet een punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Carboy54 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:59:
[...]

[Afbeelding]
Deze aansluiting was me al bekend. Ging me even om de aansluiting in de kastje van de thermostaat. Daar heb je zowel een NO als NC contact.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
hansvk schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:54:
[...]

Deze aansluiting was me al bekend. Ging me even om de aansluiting in de kastje van de thermostaat. Daar heb je zowel een NO als NC contact.
No / com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:59:
[...]

[Afbeelding]
@Carboy54

Naar mijn bescheiden mening heb je je thermostaat op zone 2 aangesloten als ik de afbeelding bekijk .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

;)
Met dank aan Lennard .
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat blikje bier was zeker genuttigd voordat dat kleine DINrail doosje geplaatst werd? :+ :+

Ziet er verder goed uit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Jan2023 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:36:
[...]

@Carboy54

Naar mijn bescheiden mening heb je je thermostaat op zone 2 aangesloten als ik de afbeelding bekijk .
Ik heb maar 1 zone en het is lekker warm hier met 20.2 graden. Com + T1 Gezichtsbedrog 🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:02:
[...]

Ik heb maar 1 zone en het is lekker warm hier met 20.2 graden. Com + T1 Gezichtsbedrog 🥴
Geloof je graag , maar ziet er hier echt uit of je op T2 zit.
En heb mijn bril op.
:P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:28

Cr3ator

1 bar is geen bar

[...]

;)
[...]
Die werkschakelaars he... Moeten die niet bij de buitenunit? O-)
Nu kan je m net zo goed in de groepenkast afschakelen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

bbbrumbrum schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:30:
[...]

Dat blikje bier was zeker genuttigd voordat dat kleine DINrail doosje geplaatst werd? :+ :+

Ziet er verder goed uit ;)
Ja is wat groot die DIN doos , maar zitten twee Homewizard KWh meters in .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Cr3ator schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:31:
[...]

Die werkschakelaars he... Moeten die niet bij de buitenunit? O-)
Nu kan je m net zo goed in de groepenkast afschakelen.
Die diskussie heb ik afgesloten.
En op elke werkschakelaar kan je 3 ! hangsloten hangen als deze uit staat ,-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:28

Cr3ator

1 bar is geen bar

Jan2023 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:35:
[...]

Die diskussie heb ik afgesloten.
En op elke werkschakelaar kan je 3 ! hangsloten hangen als deze uit staat ,-)
Prima, jouw feestje :)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Nu online
Whiskey48 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:16:
[...]

Haha, het verbaasd mij ook hoeveel apparaten tegenwoordig een app-functionaliteit hebben. Vaak zijn dit vrij simpele rechttoe-rechtaan apparaten die gebruik maken van standaard apps (getweakt voor het eigen product) op een standaard protocol .. en soms zo lek als een mandje.

Maar idd, ik zou ook héél graag wel zien dat er een (psychologische) optie zou zijn om de Amber iets wat slim aan te kunnen sturen, zeg als de stroomprijs laag is / je overproductie hebt van je zonnepanelen, dat hij even uit de eco-modus komt oid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l93IVl4kFW_EwxEFoaYSFAMka2A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JCS3yCXhg6I25J1m84Dgp2gO.png?f=fotoalbum_large

Ah excuus, deze optie staat gewoon in de handleiding. Waarschijnlijk met een Shelly schakelaar (Shelly UNI) die 2x een koppeling AAN/UIT kan maken oid zeer makkelijk en goedkoop te combineren met je bestaande Home Assistant of Homey.
Dit icm een dynamische tarieven app of via je P1 meter als je meer teruglevert dan verbruikt.
Super simpel om op te zetten en geen duur abonnement oid nodig ... Leuk!

(ik vraag me af waarom er niet gewoon vanuit de fabriek een kleine dongle ad EUR 30 oid wordt aangeboden, evt icm met HomeWizard. Een appje maken in Homey (pro of gratis versie via de API) zou ook niet zo moeilijk moeten zijn? Dan is dit voor een leek zeer goedkoop te automatiseren dat de Amber werkt icm dynamische prijzen of overproductie met zonnepanelen (allen NLD ondernemingen) ... just a thought).

[ Voor 24% gewijzigd door Whiskey48 op 27-10-2023 06:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Jan2023 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:04:
[...]

Volgens " Lennard " die de gaten heeft geboord gewoon een gaten steenboor , in dit geval 78 mm/
Zo,n ronde huls met wat snijvlakken , en gewone bakstenen hier.
@mbuts Als aanvulling:
https://www.visser-assen....diamantboren-droog-of-nat

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• argafal
Whiskey48 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:08:
Ah excuus, deze optie staat gewoon in de handleiding. Waarschijnlijk met een Shelly switch zeer makkelijk en goedkoop te combineren met je bestaande Home Assistant of Homey icm een dynamische tarieven app of via je P1 meter als je meer teruglevert dan verbruikt. Simpeler dan simpel ... Leuk!
Shelly 2 heeft geen dry contacts. Als ik het goed begrijp, wordt er vanaf de Shelly 230V op de schakelcontacten gezet. Is dat de bedoeling/toegestaan voor SGA/SGB?

Shelly 1 heeft één dry contact, en ik geloof dat shelly UNI twee dry contacts heeft. Misschien geschikter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Nu online
argafal schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:12:
[...]

Shelly 2 heeft geen dry contacts. Als ik het goed begrijp, wordt er vanaf de Shelly 230V op de schakelcontacten gezet. Is dat de bedoeling/toegestaan voor SGA/SGB?

Shelly 1 heeft één dry contact, en ik geloof dat shelly UNI twee dry contacts heeft. Misschien geschikter.
Ah haha idd, eentje die enkel doorlust idd. Type mageneetschakelaar of iets simpelers ja. Even kijken, is niks bijzonders lijkt me iig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mischa402
Als deze is te vergrendelen in de UIT stand hoeft deze niet in het directe zicht te zitten volgens NEN1010.
mischa402 in "Itho Daalderop Amber"

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
Zojuist een afspraak gemaakt om de gasaansluiting te verwijderen. Eerste mogelijkheid was bij Stedin pas 3e week januari 2024!! Maar de afspraak staat in ieder geval :)

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-09 11:59
Kan iemand mij helpen aan de afmetingen van de pakkingringen behorende bij 1 1/4 " flexibele leiding van "Schlaugfritze"? Wil er een paar in reserve hebben, maar geen 15 euro (incl verzendkosten) betalen voor de 2 ringen die ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
harry59 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:42:
Kan iemand mij helpen aan de afmetingen van de pakkingringen behorende bij 1 1/4 " flexibele leiding van "Schlaugfritze"? Wil er een paar in reserve hebben, maar geen 15 euro (incl verzendkosten) betalen voor de 2 ringen die ik nodig heb.
38mm outer diamter, 29mm inner diameter, 2mm thick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:47
argafal schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:22:
Uiteindelijk een deel met de Kolmat Fibre Seal en een deel met loctite 551 gedaan. Net zo lang door gegaan tot hij niet meer lekte.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
The bull85 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:53:
[...]

Je kan best op diamantboor zoeken. Andere bouwmateriaal sites zullen betere prijzen/model/maten hebben
Ik heb het bij Toolstation gehaald. Door baksteen heen boren als door boter. https://www.toolstation.n...f5-4e06-b9e8-efb31ca01ce2

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
mischa402 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:46:
[...]

Als deze is te vergrendelen in de UIT stand hoeft deze niet in het directe zicht te zitten volgens NEN1010.
mischa402 in "Itho Daalderop Amber"
Verkeerde topic misschiien, maar maak je hierbij ook gebruik van de Tweakersroute of heb je dat gewoon aangevraagd bij je netbeheerder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
argafal schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:30:
Gedeelte 2: opmerkingen/vragen

a) Mijn eerste indruk: de handleiding met mogelijke instellingen is echt teleurstellend. Ik ben blij om te horen dat @Carboy54 verbeteringen aan de handleiding bespreekt. d:)b Op dit moment voelt het vooral als giswerk.

b) Stel dat ik de gewenste aanvoertemperatuur op 40 graden stel en de warmtepomp opstart. Buiten is het 15 graden. Vervolgens gaat de compressor snel naar hoge frequenties, tot 90 Hz, totdat de watertemperatuur het instelpunt bereikt. Is dat voor jullie ook zo? Het is erg luidruchtig, maar het water komt ook heel snel op temperatuur. Ik heb echter niet zoveel haast. Ik zou veel liever hebben dat het systeem zachtjes oploopt naar de doeltemperatuur, tenminste zolang het buiten 10-15 graden is. Bij deze buitentemperaturen zijn zulke hoge compressorfrequenties toch echt niet nodig?! Is dat mogelijk om op een slimme manier te veranderen?

c) Wat doet de geluidsreductie modus eigenlijk? Ik neem aan dat dit de maximale compressorfrequentie beperkt, klopt dat? Ik heb gelezen dat geluidsreductie de COP verlaagt. Waarom? Als ik het goed begrijp, is een lagere frequentie efficiënter (hogere COP) dan een hogere compressorfrequentie, toch? Dat gezegd hebbende, het is mijn doel om de 90Hz opstarten te beperken als het buiten warm is, en niet om de compressor voortdurend te beperken.

d) Flow. Welke volumes worden er per uur door het systeem gepompt bij een pompsnelheid van 50/75/100%? Mijn radiatorsysteem maakt veel leidingsgeluid. Het maakte ook al lawaai met de gas cv-ketel en voordat ik de pijpen aanraakte. De lawaai begon vanaf de dag dat er thermostaatkranen werden geïnstalleerd in plaats van handbediende kranen. Voorlopig staan ​​alle thermostaten volledig open, naregeling wil ik niet gebruiken. Maar ik kan het geluid niet verstaan. Ik heb hiervoor eerder een eigen topic gestart: argafal in "Geluidsproblem thermostatische radiatorkranen" Dus als iemand ideeën of suggesties heeft, hoor ik ze graag. Dank je wel!
Vandaag is @ErikVers hier geweest voor de in bedrijfstelling en hier en daar nog wat ontluchtingswerk :) Heel fin. We hebben wat dingen aangepast en ook de Pompsnelheid omlaag gebracht want ondanks het zeer korte stuk leidingwerk vond ik ook dat er best wat geluid was. Op 100% ging er meer dan 4 liter p/m door de flowmeters van de VVW. Het geluid is nu nagenoeg weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

@Carboy54

Als ik als installateur in de settings heb gezeten en ga terug naar het begin scherm blijft er een button in beeld met de naam " exit "

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ckl8txzao4LOmLzgMiQKbg2XuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dpm6GFNRLkVYXmQxWvlKUtoe.jpg?f=fotoalbum_large

Die is heel erg tricky , als je daar op klikt kom je in windows embedded .

Hoe krijg je dat weg?

EDIT:
Ik zie net dat na enige tijd die optie wel weg is, maar toch die button is gevaarlijk.,-(

[ Voor 7% gewijzigd door Jan2023 op 25-10-2023 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Jan2023 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:32:
@Carboy54

Als ik als installateur in de settings heb gezeten en ga terug naar het begin scherm blijft er een button in beeld met de naam " exit "

[Afbeelding]

Die is heel erg tricky , als je daar op klikt kom je in windows embedded .

Hoe krijg je dat weg?

EDIT:
Ik zie net dat na enige tijd die optie wel weg is, maar toch die button is gevaarlijk.,-(
Mocht je exit gaan dan staat hij na een snel biertje
vanzelf weer op het vertrouwde scherm Jan. 🥂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:56:
[...]

Mocht je exit gaan dan staat hij na een snel biertje
vanzelf weer op het vertrouwde scherm Jan. 🥂
Daar ben ik niet zo zeker van , heb al een keer op de knop " exit " gedrukt en was toen de weg kwijt.

Kreeg een scherm met blanco invoer velden.
:'(

Heb toen de binnen unit maar gereset d.m.v een powercycle , (de pomp stond stil naar mijn weten.)
Best spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Ik onderschrijf dit. Heb de schakelaar in de meterkast uit en aangedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
timpel_800 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:09:
Ik onderschrijf dit. Heb de schakelaar in de meterkast uit en aangedaan.
Dan heb ik een special edition. Geduld is een schone zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
timpel_800 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:33:
[...]

Vandaag is @ErikVers hier geweest voor de in bedrijfstelling en hier en daar nog wat ontluchtingswerk :) Heel fin. We hebben wat dingen aangepast en ook de Pompsnelheid omlaag gebracht want ondanks het zeer korte stuk leidingwerk vond ik ook dat er best wat geluid was. Op 100% ging er meer dan 4 liter p/m door de flowmeters van de VVW. Het geluid is nu nagenoeg weg.
Maal 10 groepen is 40 L/min 😋

Wat betreft lucht in cv; Badkamer al lekker warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Hij heeft de hele dag verder uitgestaan omdat de temp op 21.5 bleef hangen op de thermostaat. Nu na het eten begon het toch wat koud te voelen ondanks dat de thermostaat nog boven de 21 stond. Dus ik heb hem naar 22 gezet. WP slaat gelijk netjes aan. In het begin gaat de compressor steeds stijgen (tot 90hz) en zakken om de aanvoer temp boven de 26 graden te houden. Zodra die dat is zakt hij terug naar 36 of 49hz. Blijft nu ook op 49 hangen ondanks dat de aanvoer temp al een paar
min op 26.6 staat dus dat vind ik wel opvallend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karmusch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1uYLo9Qdm_Mc6mIkLLA1T8foAhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pqxP6Y7tPcE9lPzuIqbNAtCL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHFV4azIzgLw43iDSmkp6dkMCvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KEksXuM1jjBtYVo78lWXQyZH.jpg?f=fotoalbum_large

Even ter kennisdeling over interne diameters. Wil graag de voorschriften hoofdleiding DN32 handhaven, maar als ik de Kampstrup 403 1" model, 2,5m3/u appendage bekijk (1"1/4 vond ik echt te duur) met 15,5 mm binnen diameter is wel erg vernauwend. De 3-weg 1"1/4 LK armatur heeft een opening van 12mm bij 19mm (ietwat ovalig), houdt ook niet over.

Het zal vast wel loslopen en beide onderdelen zitten in de bijkeuken, waar ook de wasmachine/droger en PV omvormer hangt. Dacht deel dit even voor de geinteresseerde.

[ Voor 3% gewijzigd door Karmusch op 25-10-2023 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
Karmusch schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:29:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even ter kennisdeling over interne diameters. Wil graag de voorschriften hoofdleiding DN32 handhaven, maar als ik de Kampstrup 403 1" model, 2,5m3/u appendage bekijk (1"1/4 vond ik echt te duur) met 15,5 mm binnen diameter is wel erg vernauwend. De 3-weg 1"1/4 LK armatur heeft een opening van 12mm bij 19mm (ietwat ovalig), houdt ook niet over.

Het zal vast wel loslopen en beide onderdelen zitten in de bijkeuken, waar ook de wasmachine/droger en PV omvormer hangt. Dacht deel dit even voor de geinteresseerde.
Maak je echt absoluut geen zorgen. Als er ergens een plek is waar ik echt niets hoor is het ter plaatse van de warmtemeter. Daarbij is deze gewoon bedoelt voor een nominale flow van 2500L/h en een max van zelfs 5000L/h als ik het goed heb.

Maar de maat die jij trouwens meet is van het passtuk en niet de meter zelf, die is volgens mij wel gewoon dn20. Maar daar zit dan wel weet iets in wat de flow meet.

Wanneer je dit voor een langere tijd zo laat zitten kan je zelf een passtuk maken van een stuk 28mm koper met 2 muntstukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJoKxXTjXRabQxv-u8B3vh_tw2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b9XADNpL5GDE7FmexiT6LqES.jpg?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
mischa402 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 05:40:
Begrijp nog niet helemaal alle regelingen van het systeem, want had zelf gedacht dat ze wat meer en eerder zou terugregelen naar minimum. Ze was wel teruggeregeld naar 42Hz, terwijl ik zelf had gedacht dat ze naar 36Hz terug zou regelen, maar na gesproken te hebben met @Carboy54 bleek dat aan mijn instellingen te liggen, volgende keer maar weer verder testen en aanpassen.
Kun je vertellen wat de instelling was waardoor jouw Amber niet meer dan 42 Hz naar beneden kon moduleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-08 12:16
Heeft iemand hier een Amber 6.5 in gebruik met 20mm binnendiameter leidingen? Zo ja, wat zijn de ervaringen kwa hoe goed dit werkt voor verwarmen en kwa geluid?

Ik heb al verdelers voor de vloerverwarming hangen en daar ligt 20mm binnendiameter (26mm Henco) naartoe. Ik zou daar graag de Amber 6.5 op willen aansluiten met 25.6mm binnendiameter vanaf de Amber op het dak (ongeveer 4 meter), dan t-stuk naar 2x20mm binnendiameter naar de verdelers toe (1e etage lengte is ongeveer 1m, naar de begane grond ongeveer 5m).
Als ik het uitreken kom ik op 0.53m/s, dus net iets boven de grens die Itho zelf aanhoudt. Ben benieuw wat de praktijkervaringen zijn of dit zonder problemen kan of toch net niet handig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
aaahaaap schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:53:
Heeft iemand hier een Amber 6.5 in gebruik met 20mm binnendiameter leidingen? Zo ja, wat zijn de ervaringen kwa hoe goed dit werkt voor verwarmen en kwa geluid?

Ik heb al verdelers voor de vloerverwarming hangen en daar ligt 20mm binnendiameter (26mm Henco) naartoe. Ik zou daar graag de Amber 6.5 op willen aansluiten met 25.6mm binnendiameter vanaf de Amber op het dak (ongeveer 4 meter), dan t-stuk naar 2x20mm binnendiameter naar de verdelers toe (1e etage lengte is ongeveer 1m, naar de begane grond ongeveer 5m).
Als ik het uitreken kom ik op 0.53m/s, dus net iets boven de grens die Itho zelf aanhoudt. Ben benieuw wat de praktijkervaringen zijn of dit zonder problemen kan of toch net niet handig is.
Als ik de 6kw afgifte bekijk met een deltaT van 6 graden kom ik op 0,86m3 l/h en die is in tabel 2 ruim onder de DN20 (20mm inwendig) te plaatsen. Uiteraard moet je systeem afgifte wel groot genoeg zijn om 6graden deltaT te maken tussen je aanvoer en retour. Dit zou op moment van maximale vraag dan wel iets zijn om rekening mee te houden in je stooklijn. Als je ruim vloerverwarming hebt en op -10buiten instelt op 35gr dan zal hij dit normaal wel kunnen afgeven.

Wel is het zo dat Itho duidelijk andere vuistregels hanteert dan de standaard leiding calculaties. Dit zal te maken hebben met iets wat wij niet weten (genoeg wat ik kan verzinnen) Je zal als het er toch al ligt gewoon kunnen gaan testen. Ik vermoed dat vooral de defrosts een test moment zullen zijn wat hij dan gaat doen. Tijdens normaal verwarmen verwacht ik geen problemen maar is vanaf het begin al wel mijn vraag richting Itho waarom zo over dimensioneren?

Tot 7kw werk ik altijd met 1'' en 20mm inwendig de 9+kw gebruik ik 32mm (26mm inwendig) en nog steeds 1'' voor de koppelingen en filters, kleppen e.d. mits niet te veel aanwezig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mis3YAqo0FBZ_ElogUrE2BCts_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdR31LWe25gTWIwB3NS1uDmR.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-ILT4UuLRq9-wCHLe4mzVrIJfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BT8UATjM7aasYnDaRMP2y2gN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 25-10-2023 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
ErikVers schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:50:
[...]

Als ik de 6kw afgifte bekijk met een deltaT van 6 graden kom ik op 0,86m3 l/h en die is in tabel 2 ruim onder de DN20 (20mm inwendig) te plaatsen. Uiteraard moet je systeem afgifte wel groot genoeg zijn om 6graden deltaT te maken tussen je aanvoer en retour. Dit zou op moment van maximale vraag dan wel iets zijn om rekening mee te houden in je stooklijn. Als je ruim vloerverwarming hebt en op -10buiten instelt op 35gr dan zal hij dit normaal wel kunnen afgeven.

Wel is het zo dat Itho duidelijk andere vuistregels hanteert dan de standaard leiding calculaties. Dit zal te maken hebben met iets wat wij niet weten (genoeg wat ik kan verzinnen) Je zal als het er toch al ligt gewoon kunnen gaan testen. Ik vermoed dat vooral de defrosts een test moment zullen zijn wat hij dan gaat doen. Tijdens normaal verwarmen verwacht ik geen problemen maar is vanaf het begin al wel mijn vraag richting Itho waarom zo over dimensioneren?

Tot 7kw werk ik altijd met 1'' en 20mm inwendig de 9+kw gebruik ik 32mm (26mm inwendig) en nog steeds 1'' voor de koppelingen en filters, kleppen e.d. mits niet te veel aanwezig.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bedankt voor de info! Had ook al zitten kijken naar die tabellen van warmtepomp-weetjes, zelfs met delta t van 5 graden zit je nog maar net boven waar zijn 20mm voor aanraden.
Aangezien die 20mm voor het gesplitste deel per etage is lijkt me dat daar dan de helft van het vermogen doorheen zou moeten gaan? Dan is het helemaal geen probleem.

Ik zou nu als het echt moet de leidingen nog wel kunnen vervangen, is aardig werk, maar minder dan over 2 maanden dan is namelijk het stucwerk ook gedaan. Testen en dan evt iets anders doen is daardoor helaas niet echt een optie :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• argafal
bommer schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:10:
Ik heb gisteren een koel run gedraaid van 4 uurtjes, die haalde COP 8,1. Dat is inc mijn extra CV pomp.
Amber moduleerde terug tot 30Hz
Compressor frequentie 30Hz? Is dat echt mogelijk met een Amber 95? Voor mij lijkt het laagste ooit 36Hz te zijn. Hoe krieg ik het na 30 Hz?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSpVn3CcvXQDyfIadcP-mdQjDiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65T147lnhziPWh4CWCZ5S0LQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-09 11:31
Whiskey48 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:08:
[...]

[Afbeelding]

Ah excuus, deze optie staat gewoon in de handleiding. Waarschijnlijk met een Shelly schakelaar (Shelly UNI) die 2x een koppeling AAN/UIT kan maken oid zeer makkelijk en goedkoop te combineren met je bestaande Home Assistant of Homey.
Dit icm een dynamische tarieven app of via je P1 meter als je meer teruglevert dan verbruikt.
Super simpel om op te zetten en geen duur abonnement oid nodig ... Leuk!

(ik vraag me af waarom er niet gewoon vanuit de fabriek een kleine dongle ad EUR 10 oid wordt aangeboden, evt icm met HomeWizard. Een appje maken in Homey (pro of gratis versie via de API) zou ook niet zo moeilijk moeten zijn? Dan is dit voor een leek zeer goedkoop te automatiseren dat de Amber werkt icm dynamische prijzen of overproductie met zonnepanelen (allen NLD ondernemingen) ... just a thought).
Goeie constatering!
@Carboy54 ik zie in dit topic regelmatig goeie opmerkingen of verbetering die mogelijk kunnen worden geïmplementeerd door Itho. Weet jij of Itho een soort van uservoice achtig systeem heeft voor feedback?
Misschien kunnen we op de start pagina contact gegevens van een Itho medewerker delen die verantwoordelijk is voor het verzamelen van opmerkingen en tips? Misschien zit er wel iets tussen waarmee ze de Amber nog meer kunnen laten onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Meestal wimpelen ze eindgebruikers af met “je moet contact opnemen met je installateur/dealer”.

Ik heb zelf al twee keer toezeggingen gekregen van de klantenservice om me terug te bellen over een vraag die ik had maar ze zijn het nog niet nagekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:26

thido

Tilburg

argafal schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:27:
[...]

Compressor frequentie 30Hz? Is dat echt mogelijk met een Amber 95? Voor mij lijkt het laagste ooit 36Hz te zijn. Hoe krieg ik het na 30 Hz?

[Afbeelding]
Wellicht door een lage Ta te vragen? Kan me voorstellen dat er een verschil is tussen 28c of 35c.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
argafal schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:27:
[...]

[Afbeelding]
Dat was met een cool run.
Ik heb mij laten influisteren door iemand waar @Carboy54 vandaag bezoek van heeft gehad dat het laagste is wat kan, weet alleen niet of dat ook in verwarmen kan.
Maar koelen heb ik zelf gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
thido schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:21:
[...]

Wellicht door een lage Ta te vragen? Kan me voorstellen dat er een verschil is tussen 28c of 35c.
Meen mij te herinneren dat de buitentemepartuur 20°C was en de aanvoer 17 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Alleen is de compressor frequentie volgens mij niet echt een maatstaf voor de COP.

Zie namelijk dat tapwater maken op 61Hz met een elektrisch vermogen van 2000W om 60°C + water te maken voor DHW (ssw). Bij een 6kW afgegeven vermogen (COP 3)
Maar op 79Hz verwarmen met een elektrisch vermogen van 1500W. Dat rijmt dus niet dat de compressor frequentie lineair is met opgenomen vermogen.

[ Voor 5% gewijzigd door bommer op 26-10-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
thido schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:21:
[...]

Ik had Ta=32 gevraagd, Ta_actual was 35. Als ik met de Ta_setpoint na 30 grad ga dan gaat de compressor uit i.p.v. terugmoduleren na 30Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
bommer schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:58:
Zie namelijk dat tapwater maken op 61Hz met een elektrisch vermogen van 2000W om 60°C + water te maken voor DHW (ssw). Bij een 6kW afgegeven vermogen (COP 3)
Maar op 79Hz verwarmen met een elektrisch vermogen van 1500W. Dat rijmt dus niet dat de compressor frequentie lineair is met opgenomen vermogen.
Dat begrijp ik niet, hoe kan dat zijn? Als dat iemand verklaren kan zal ik dat op prijs stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:26

thido

Tilburg

argafal schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:04:
[...]

Ik had Ta=32 gevraagd, Ta_actual was 35. Als ik met de Ta_setpoint na 30 grad ga dan gaat de compressor uit i.p.v. terugmoduleren na 30Hz.
Als je op 35c actueel zit en je zet hem dan terug naar 30c, geloof ik wel dat hij uitgaat ipv terug moduleert inderdaad. Wellicht zit hij dan in een keer boven de maximaal toegestane hysterese. Het ging mij overigens om wat hij actueel maakt al schreef ik daarvoor Ta gevraagd.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
thido schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:11:
[...]

Als je op 35c actueel zit en je zet hem dan terug naar 30c, geloof ik wel dat hij uitgaat ipv terug moduleert inderdaad. Wellicht zit hij dan in een keer boven de maximaal toegestane hysterese. Het ging mij overigens om wat hij actueel maakt al schreef ik daarvoor Ta gevraagd.
Dat kan wel kloppen dat hij uitgaat, de allereerste setting in het verwarming 1 menu is uitschakelen bij delta-t gelijk aan (standaard 4 graden) dus ga je van 35 naar 30, dan schakelt de pomp uit.

Ik zou testen als je systeem water is afgekoeld, dan opwarmen naar 30 graden, zet ook de setting terug moduleren op 1°K

Die 30Hz was bij koelen, ik weet dus niet of dat in verwarmen ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
aaahaaap schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:53:

Hier weliswaar geen Amber maar een Vaillant met een gelijkwaardig vermogen en dat gaat meer dan prima:
Speedfight in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmusch
mischa402 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:57:
[...]

Maak je echt absoluut geen zorgen. Als er ergens een plek is waar ik echt niets hoor is het ter plaatse van de warmtemeter. Daarbij is deze gewoon bedoelt voor een nominale flow van 2500L/h en een max van zelfs 5000L/h als ik het goed heb.

Maar de maat die jij trouwens meet is van het passtuk en niet de meter zelf, die is volgens mij wel gewoon dn20. Maar daar zit dan wel weet iets in wat de flow meet.

Wanneer je dit voor een langere tijd zo laat zitten kan je zelf een passtuk maken van een stuk 28mm koper met 2 muntstukken.

[Afbeelding]
Begrijp ik het goed dat het passtuk alleen tbv maatvoering is? Ik dacht dat dit 1 op 1 paste met de meter… en dat dit nodig was cq een makkelijke oplossing. Had ook verwacht dat dit DN20 was conform de 403 specs… heet dit leergeld 🫣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
Karmusch schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:56:
[...]

Begrijp ik het goed dat het passtuk alleen tbv maatvoering is? Ik dacht dat dit 1 op 1 paste met de meter… en dat dit nodig was cq een makkelijke oplossing. Had ook verwacht dat dit DN20 was conform de 403 specs… heet dit leergeld 🫣
In principe is dit meer een tijdelijke oplossing wanneer eventueel de meter vervangen moet worden en inderdaad om tijdens de installatie de juiste inbouwmaat te hebben. Verder kan je dit ook gebruiken bij het inbedrijf stellen, soms wil je niet dat die warmte geregistreerd wordt, of bij het spoelern van het systeem.

Zou het voor nu gewoon nog even proberen als je de meter zelf nog niet heb. En anders gewoon even een tussenstuk zelf fabriceren 8)7

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
argafal schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:04:
[...]

Tijdens verwarmen moduleerd hij niet verder terug dan 36Hz, helaas :) en wat ook jammer is, is dat hij na een uur draaien op 36Hz uit gaat om vervolgens weer te starten na een paar minuten..

Zoals @bommer ook aangeeft, moet je de dT modulern (M1.03) op 1graad zetten, die staat volgens mij standaard op 4 of 5graden, het zelfde als dT uitschakelen verwarmen/koelen (M1.01). Begrijp niet waarom dit de standaard instellingen zijn. Door (M1.03) op 1 te zetten gaat de warmtepomp terug moduleren bij 1 graad hoger dan het setpoint/stooklijn van de aanvoertemperatuur.

@bommer ging de warmtepomp toen deze op 30Hz stond te draaien ook uit na 1 uur? of heb je sowieso niet zo lang gedraaid?

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
mischa402 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:41:
[...]

Tijdens verwarmen moduleerd hij niet verder terug dan 36Hz, helaas :) en wat ook jammer is, is dat hij na een uur draaien op 36Hz uit gaat om vervolgens weer te starten na een paar minuten..

Zoals @bommer ook aangeeft, moet je de dT modulern (M1.03) op 1graad zetten, die staat volgens mij standaard op 4 of 5graden, het zelfde als dT uitschakelen verwarmen/koelen (M1.01). Begrijp niet waarom dit de standaard instellingen zijn. Door (M1.03) op 1 te zetten gaat de warmtepomp terug moduleren bij 1 graad hoger dan het setpoint/stooklijn van de aanvoertemperatuur.

@bommer ging de warmtepomp toen deze op 30Hz stond te draaien ook uit na 1 uur? of heb je sowieso niet zo lang gedraaid?
Na een uur ging hij de frequentie verhogen (is voor het smeren heb ik begrepen), hier door kreeg ik een undershoot op de aanvoer temp sensor (TC) ik had de minimale temperatuur grens koelen op 16°C staan.
want had nog niet alles geisoleerd en wilde geen condens. Daarom schakelde hij uit.

Met verwarmen heb ik nog niet veel gedraaid, goed geisoleerd huis. ik denk van het weekend misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Speedfight schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:52:
[...]

Hier weliswaar geen Amber maar een Vaillant met een gelijkwaardig vermogen en dat gaat meer dan prima:
Speedfight in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Bedankt voor de info, hier was ik naar op zoek, wat praktijkervaring. Kijkend naar je originele post is het in delen van jouw systeem zelfs nog wat kleiner kwa binnendiameter, dus dat zou dan helemaal geen probleem moeten zijn in mijn geval gelukkig. Stelt me in ieder geval wat gerust :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
bommer schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:00:
[...]

Na een uur ging hij de frequentie verhogen (is voor het smeren heb ik begrepen), hier door kreeg ik een undershoot op de aanvoer temp sensor (TC) ik had de minimale temperatuur grens koelen op 16°C staan.
want had nog niet alles geisoleerd en wilde geen condens. Daarom schakelde hij uit.

Met verwarmen heb ik nog niet veel gedraaid, goed geisoleerd huis. ik denk van het weekend misschien.
Vind even kort opregelen ook logischer dan uit, en dan vervolgens weer aan en even kort naar vol vermogen. Is een beetje als bij ieder stoplicht volgas wegrijden 8)7
Is voor je auto niet best en volgens mij zeggen ze bij warmtepompen juist ook dat het stoppen/starten zo veel mogelijk voorkomen moet worden, ze geven zelf zelfs aan dat de thermostaat het liefst ingesteld moet (kunnen) worden dat er niet vaker gestart kan worden dan 1x per uur. Dan sta je lekker rustig te draaien en gaat hij zelf uit en gaat er vervolgens volgas vandoor 7(8)7

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
aaahaaap schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:19:
[...]

Bedankt voor de info, hier was ik naar op zoek, wat praktijkervaring. Kijkend naar je originele post is het in delen van jouw systeem zelfs nog wat kleiner kwa binnendiameter, dus dat zou dan helemaal geen probleem moeten zijn in mijn geval gelukkig. Stelt me in ieder geval wat gerust :)
Indien nodig kan het vermogen van de waterpomp worden aangepast naar een lager niveau.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Carboy54
psycho-realm schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:52:
[...]

Goeie constatering!
@Carboy54 ik zie in dit topic regelmatig goeie opmerkingen of verbetering die mogelijk kunnen worden geïmplementeerd door Itho. Weet jij of Itho een soort van uservoice achtig systeem heeft voor feedback?
Misschien kunnen we op de start pagina contact gegevens van een Itho medewerker delen die verantwoordelijk is voor het verzamelen van opmerkingen en tips? Misschien zit er wel iets tussen waarmee ze de Amber nog meer kunnen laten onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Meestal wimpelen ze eindgebruikers af met “je moet contact opnemen met je installateur/dealer”.

Ik heb zelf al twee keer toezeggingen gekregen van de klantenservice om me terug te bellen over een vraag die ik had maar ze zijn het nog niet nagekomen.
Een aantal actieve tweakers met kennis van zaken geven mij regelmatig tips voor aanpassingen in hard en software die ik regelmatig bespreek met de technical en product manager. Positief is dat Itho daar voor open staat en aktief mee bezig is. Helaas kost implementatie vaak tijd en gaat gepaard met onderzoek en testfases. Veel merken staan daar helemaal niet voor open. Klantenservice is daar overigens niet de aangewezen afdeling voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:17
mischa402 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:19:
[...]

Nog even een update m.b.t. het Honeywel Evohome systeem. Wanneer je een oude versie heb van voor 2018 is deze waarschijnlijk (nog) geschikt voor de warmtepomp. Deze kan dan via Honeywell een update krijgen, hiervoor moet je goed zoeken op internet. Je kan gewoon een mailtje naar Honeywell sturen met de vraag of zij een update willen pushen naar je Evohome thermostaat. Je krijgt vervolgens een mailtje dat de update is uitgevoerd.

Het emailadres is: cvspecialist@resideo.com

Verder moeten de gegevens van je thermostaat gemaild worden. Even zoeken in de Evohome, het staat er allemaal in en sommige staan ook op een stickertje als je het frame er af haald.:

Huidige versie: (Volgens mij was dit de minimale software versie die er op moet staan wil het mogelijk zijn)
02.00.17.03

WiFi Software Version:
02.00.17.00

Device ID:
xxxECC(xx.xxxxx)

Thermostaat MAC:
xxxxxxxxxxxx

Thermostaat CRC:
xxx

Verder is het belangrijk dat je een "nieuwe" ontvanger heb. De BDR91T, met in de linker bovenhoek het huisje. Anders kun je nog steeds niet het aantal starts op 1, de minimale draaitijd op 20min e.d. zetten. De hysterese is niet in te stellen.

Voor degene die ook een nieuwe BDR91T nodig hebben. Ik heb hem hier gekocht, is daar voor bijna de helft van de prijs van wat deze in Nederland kost.

https://www.bolasystems.c...HDlJRQmaePAhoCVlwQAvD_BwE
Vandaag de bdr91t binnen, bij het opnieuw toewijzen van de ketelrelais naar warmtepomp zie ik de optie warmtepomp niet.

Dit is de software die ik op de evohome heb is 02.00.17.00 moet ik resideo toch contacten en is het dan mogelijk?

[ Voor 10% gewijzigd door REDN4S op 27-10-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AfriKees
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-08 14:17
Al een tijdje lees ik mee in dit topic en zie de amber wel zitten.
Op zoek naar een locatie voor de warmtepomp zou ik graag willen weten hoeveel smeltwater er bij een defrost moet worden afgevoerd. Ik heb nu 2 locaties op het oog vlakbij de gevel.
Maak ik daaronder een infiltratiebak dan vrees ik dat mijn kruipruimte te vochtig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
AfriKees schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:00:
Al een tijdje lees ik mee in dit topic en zie de amber wel zitten.
Op zoek naar een locatie voor de warmtepomp zou ik graag willen weten hoeveel smeltwater er bij een defrost moet worden afgevoerd. Ik heb nu 2 locaties op het oog vlakbij de gevel.
Maak ik daaronder een infiltratiebak dan vrees ik dat mijn kruipruimte te vochtig wordt.
In de handleiding staat "meerdere liters per cyclus".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRcsoEuiKL3O2JptBR-YN3oZmdk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N8lTpLkQdESkEm1RYoFopk9m.png?f=user_large

Ik kon geen infiltratiebak maken vanwege een dikke kleilaag. Daarom heb ik in plaats daarvan een afvoerputje gemaakt. Het heeft een sifon om te voorkomen dat propaan in het riool lekt. Misschien een optie om de kruipruimte droog te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
REDN4S schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:29:
[...]

Vandaag de bdr91t binnen, bij het opnieuw toewijzen van de ketelrelais naar warmtepomp zie ik de optie warmtepomp niet.

Dit is de software die ik op de evohome heb is 02.00.17.00 moet ik resideo toch contacten en is het dan mogelijk?
Ja en het is mogelijk. Meestal de volgende werkdag dat je bericht krijg dat hij geupdatet is.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
argafal schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:17:
[...]

In de handleiding staat "meerdere liters per cyclus".

[Afbeelding]

Ik kon geen infiltratiebak maken vanwege een dikke kleilaag. Daarom heb ik in plaats daarvan een afvoerputje gemaakt. Het heeft een sifon om te voorkomen dat propaan in het riool lekt. Misschien een optie om de kruipruimte droog te houden?
En hoe moet dat propaan precies ín het condenswater terecht komen? Niet bang dat je sifon bevriest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
bbbrumbrum schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:34:
[...]

En hoe moet dat propaan precies ín het condenswater terecht komen? Niet bang dat je sifon bevriest?
Dat zou niet moeten gebeuren, tenzij de machine kapot gaat.

Nee, daar maak ik me geen zorgen over, dit is tenslotte een standaard tuin-afvoerputje voor buiten. Ik hoop dus van harte dat de fabrikant daar rekening mee heeft gehouden.
Pagina: 1 ... 25 ... 124 Laatste