De afgelopen drie weken heb ik mijn Amber 95 geïnstalleerd. Dit onderwerp was zo ongelooflijk nuttig. Daarom wil ik @
Carboy54 en alle anderen hier bedanken die hun ervaringen, fouten, foto's en expertise delen. Het was van onschatbare waarde voor mijn eigen installatie. Met dat in gedachten wil ik een paar foto's en een paar geleerde lessen delen. Ik hoop dat ze voor sommige anderen ook weer nuttig kunnen zijn.
Motiverende woorden: Geef niet op. Ik vond dit een ambitieus project voor een doe-het-zelver die voor het eerst een warmtepomp installeert. Er was zoveel nieuws te leren: hoe maak je een afvoer en goede opstelplaats, hoe maak je leidingen, durf je het bestaande CV-circuit open te snijden, elektriciteit na de warmtepomp, alle juiste onderdelen vinden met al hun onbekende namen. Veel te lezen en te leren en te proberen. Maar het is absoluut de moeite waard.
Keuzes die ik anders zou maken of anders moest maken:
1) Condensafvoer. Ik wilde een grindbak maken, zoals de meesten hier doen. Ik vond niets anders dan een dikke kleilaag in mijn grond. Uiteindelijk heb ik een afvoer gemaakt die aansluit op de riolering, met een sifon om te voorkomen dat propaan in de rioolleidingen lekt.
2) Flexibele leidingen. Ik heb eerst 1 1/4 met bocht geprobeerd, 30 en 50cm. Bij het installeren kwam ik erachter dat ik de vorstbeveiligingskleppen niet direct op de machine wilde plaatsen, maar op het laagste punt van de leidingen buiten. Daarom pasten deze flexibele buizen echt niet goed. De bocht zat grotendeels in de weg en 30 cm was veel te kort.
De volgende kocht ik bij Heima. Ze hadden één wartelmoer (die los van de pijp draait) en één vaste buitendraad aan de andere kant, 50 en 70cm lengte. Het vaste uiteinde was echt lastig om mee te werken met zoveel schroefdraadfittingen achter elkaar.
Mijn advies: 1 1/4 flexibele pijp, geen bocht, wartelmoer aan beide kanten. Minimaal 50 cm per stuk, bij voorkeur langer en twee verschillende lengtes om de vorstbeveiligingskleppen van elkaar te scheiden.
3) Terugslagklep: Ik vind dat de 1 1/4 terugslagklep echt veel ruimte in beslag neemt. Ik kan er dus niet goed achter isoleren, omdat hij vlak tegen de muur ligt. Ik had óf voor de 1"-versie moeten kiezen, óf ik had hem binnen de schuur kunnen verplaatsen. Is er een reden om de terugslagklep niet in een geventileerde, onverwarmde binnenruimte te plaatsen? De leidingen zijn immers gasdicht, toch?
Mijn advies: overweeg de 1" terugslagklep, tenminste als je je leidingen vlak tegen de muur wilt hebben. De fabrikant denkt immers dat het met de kleine eenrichtingsklep kan die ze meegeleverd hebben.
4) Thermostaat: Zoals velen hier hoopte ik dat ik de stocklijn kon gebruiken om de verwarming te regelen en de thermostaat kon overslaan, tenminste in het begin. Als je vloerverwarming hebt, zou dat kunnen werken. Ik heb radiatoren met ventilatoren eronder, en die kregen simpelweg niet genoeg vermogen kwijt bij de lage aanvoertemperaturen die ik zou moeten instellen met de warme buitentemperatuur. Afhankelijk van de pompsnelheid vind ik dat een temperatuur rond de 35-40 graden pendelgedrag vermijdt en het huis lekker warm wordt. Maar dan wordt het huis snel veel te warm in deze overgangsperiode.
Mijn advies: als je radiatoren in je systeem hebt, koop dan meteen een eenvoudige aan/uit-thermostaat.
5) PTFE-tape werkte bij mij niet goed. Dat was de suggestie van Warmteservice. Loctite 55 werkte meestal oké, maar zelfs dan merk ik dat sommige schroefdraadfittingen moeilijk volledig af te dichten zijn. Hier blijkt zeker mijn gebrek aan eerdere ervaring met pijpen en fittingen. Misschien zou ik het de volgende keer met hennep proberen. @
timpel_800 je had soortgelijke problemen, heb je ze uiteindelijk opgelost?
Ik zal een tweede bericht schrijven met wat meer opmerkingen/vragen. Nu nog wat afbeeldingen, nog zonder isolatie tot alle fittingen helemaal drogen blijven. Constructieve reacties zijn van harte welkom